Nem a Renault felels a Red Bull-fiaskrt
A Red Bull Racing motorszlltja, a Renault gy vli, az zemanyag-ellt berendezs kalibrciis hibja okolhat azrt, hogy Sebastian Vettel versenyautjba nem kerlt elegend mennyisg zemanyag a Formula-1-es Abu-Dzabi Nagydj idmr edzsn.
A ktszeres vilgbajnok a harmadik rajtpozcit szerezte meg a Yas Marina versenyplyn mlt szombaton, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) szakembere azonban csupn 850 milliliternyi zemanyagmintt tudtak lecsapolni az RB8-as versenygpbl az elrt 1 liter helyett – Vettelt ezrt diszkvalifikltk az idmrrl.
A Red Bull, illetve motorpartnere, a Renault ugyanakkor meg volt gyzdve arrl, a nmet autjban megfelel mennyisg zemanyag volt, szval a felek nem kaptak pontos vlaszt arra, mirt nem tudtk produklni a szksges mennyisget az FIA tesztjn.
A versenyhtvgt kveten lefolytatott vizsglatok alapjn a Red Bull s a Renault arra a kvetkeztetsre jutott, hogy sem az aut motorjban, sem az zemanyagrendszerben nem volt mechanikus problma, s Vettel autja sem fogyasztott tbb zemanyagot a vrtnl a kvalifikcin.
Ehelyett a Renault azt gyantja, a csapaton bell csak ’robotknt' emlegetett zemanyag-ellt berendezs a ludas a trtntek miatt.
A francia gyrt plyamveletekrt felels szakembere, Remi Taffin a minap az AUTOSPORT cm angol szaklapnak nyilatkozva elmondta, egyelre mg vrja a Red Bull hivatalos jelentst az ggyel kapcsolatban, m valsznsthet, hogy az zemanyag-ellt rendszer kevesebb tzelanyagot juttatott a versenyautba, mint kellett volna.
„Egy nagyon alapos vizsglatot folytattunk le, s megllaptottuk, amit a szombati idmr utn is, hogy hinyzott nmi zemanyag a cellbl” – mondta a szakember. „Megvizsgltuk a szmokat, ellenriztk azt is, mit lltottunk be a ’roboton’, s minden egyes rtk azt mutatja, hogy elg zemanyagnak kellett volna az autban lennie.”
„Szval a Red Bull most az zemanyag-ellt rendszer beszlltjval egytt most azt prblja kiderteni, hogy megfelelen dolgoztunk-e. Ez mg folyamatban van.”
Taffin hozztette, sem a Red Bull, sem k nem vltoztattak azon az zemanyag-stratgin, mellyel a korbbi versenyhtvgken vgtak neki az idmr edzseknek, radsul az alapos elemzsek is azt mutattk, hogy Sebastian Vettel versenyautjnak fogyasztsa is rendben volt.
„A mi rsznkrl mindent leellenriztnk, s nem vettnk szre semmifle problmt, szval most arra vrunk, hogy kiderljnk, bekerlt-e a szksges mennyisg zemanyag az autba, vagy sem.”
A szakember elrulta, az els figyelmeztet jelzs az idmr edzs utols etapjban az volt, hogy nincs elg zemanyag az autban.
Miutn a Renault meg volt gyzdve arrl, hogy elg tzelanyag van az autban, Taffin elmondsa szerint az zemanyagrendszer meghibsodsra gyanakodtak, ezrt krtk meg a Red Bullt, azonnal utastsa Vettelt arra, parkolja le autjt – ebben az esetben ugyanis fennllt volna a veszlye annak, hogy maga a motor is megsrl.
„Akkor teljes mrtkben biztosak voltunk abban, hogy megvan a kvnt zemanyagszint, szval nem nagyon rtettk, mirt nem tudtunk megfelel mennyisg mintt produklni. Azonnal lefolytattunk egy bels megbeszlst, ahol arra jutottunk, hogy ez egy bizarr, furcsa, s gyakorlatilag lehetetlen problma.”
„Arra gondoltunk, hogy az zemanyagrendszerrel van valahol gond, s – mint ahogy azt a stewardoknak meg is magyarztuk – nem engedhetjk meg magunknak, hogy a benzinpumpa szrazon fusson – hiszen knnyen megragadhat, ami miatt akr a motort is szt kell bontani.”
„Ezrt volt, hogy amikor a Red Bull mrnkeivel megvitattuk a problmt, az aut lelltsa mellett dntttnk.”
A Renault arra szmt, mg a htvgt megelzen vlaszt kap a Red Bulltl az zemanyag-ellt rendszerrel kapcsolatban, s biztos abban, hogy a problma nem ismtldik meg tbbet.
Amikor az AUTOSPORT munkatrsa Taffint arrl krdezte, a du vltoztat-e brmit eljrsain a szezon utols kt versenyn, a szakember gy felelt: „Azt gondolom, elg meg kell vrnunk a vlaszt.”
„Ha nem tallunk semmilyen magyarzatot, az meglepets lesz, de fell fogjuk vizsglni a dolgokat a Red Bull-lal, s megprbljuk megtallni a lehet legjobb megoldst. Kzs dnts lesz majd mindenesetre. Nem fogunk csinlni semmit egyedl.”
/hirado/
|