A Red Bull j dupla DRS-t tesztelt Abu Dhabiban

A Red Bull Racing is kiprblta a Lotus-fle DDRS-t, melynl egy periszkpra hasonlt csatornval fjjk a levegt a hts szrnyra.
A Sauber mg kedden tesztelt egy hasonl rendszert, s nagy valsznsggel 2013-ra fejlesztenek a csapatok.
Amihez Adrian Newey hozznyl, az rendre aranny vltozik: gy volt ez legutbb a dupla DRS-sel is, amit egy-kt pnteki edzs utn tklyre fejlesztettek Milton-Keynesben. A Red Bull most tovbblpett, s szerda dlutn egy, a Lotus F1 Teamvel rokon rendszert teszteltek Felix Antonio da Silvval a voln mgtt. A Lotus elsknt prblta ki idn a DDRS-t, melynl a hts szrnyat alulrl fjjk be levegvel egy periszkpszer csatornn keresztl. A Mercedes Magny-Cours-ban, a msodik fiatal versenyzk tesztjn tette fel az F1 W03-ra a rendszert, s azta a pnteki edzseken prblgatjk.
Kedden a Sauber is megtette az els krket a rendszerrel, majd szerda dlutn lpett a Red Bull is. A krds csak az, hogy mennyire hatkony a megoldsuk, ugyanis az ttr Lotus is letett az les bevetsrl, majd a pnteki edzseken is mellzte az elkpzelst, mivel problematikus volt a rendszer megfelel hasznlata. A levegt a mr emltett periszkpon keresztl fjjk a szrnyra gy, hogy az a f terellapok al van kivezetve. gy clzottan akarnak belenylni az ramlsba a gp htuljnl, cskkentve a leszorter s a lgellenllst, s ezzel nvelve a vgsebessget.
Egyelre nem tudni, hogyan mkdik a Red Bull rendszere, pontosabban a periszkp honnan kapja a levegt, amit a szrny al fj. A Lotus a versenyz feje fltt kialaktott csatornkon keresztl tpllta azt, mg az Auto Motor und Sport azzal az elmleti lehetsggel is szmol, hogy a Red Bull a vglapokon s a hts szrny als elemn (Beamwing) keresztl juttat levegt a periszkpba. Ez a mdszer csak idn, az utols kt versenyen lenne megengedett, mivel jvre tilos lesz aktv DDRS-ek hasznlata. 2013-tl a versenyz nem lehet aktv rszese a folyamatoknak, s az sem lesz megengedett, hogy a DRS-szrny mozgsbl addan indirekten tevkenykedjen a rendszer - azaz teljesen passzvnak kell lennie.
Pont ez okozza a legnagyobb fejtrst a csapatoknak, mivel nem tudjk elg hatkonyan munkra fogni a passzv DDRS-t. Egy szelep gondoskodik arrl, hogy az ramls csak a megfelel nyoms mellett trtnjen meg, s a leveg is csak egy bizonyos sebessg mellett jusson el a szrnyhoz. Ebbl kvetkezik az, hogy a mrnkknek plyrl-plyra kell finomhangolnia a rendszert.
A Lotusnak az idztssel volt a legtbb gondja, mivel az sem j, ha a rendszer tl korn aktivldik, s az sem, ha tl ksn, mert ezzel leszortert veszt a kanyarok bejratnl, a fkezsek alatt. Krds, hogyan mkdik pontosan a Red Bull megoldsa, s az is, hogy mr 2013-ra kszlnek-e, vagy mg idn bevetik?
/f1-live/
|