A HRT kiesse mellett az is a Forma-1 anyagi oldalra terelte a figyelmet az utbbi idben, hogy Timo Glocknak s Heikki Kovalainennek is fizet versenyz miatt kellett elhagynia a Marussia F1 Teamet s a Caterham F1 Teamet. Egyre nehezebb a helyzet a sportban (is), s a csapatoknak nagyon oda kell figyelnik mire s mennyit kltenek. A McLaren els embere nemrg arra hvta fel a figyelmet, hogy az F1-ben beindult egyfajta racionalizci, amit a knyszer s a hatkonysg szlt. A bemutatk sokkal egyszerbbek lettek, a felesleges cicomt pedig „levakartk” a portflirl.
Cyril Abiteboul szerint jelenleg csak egyetlen csapat dzslhet: „Egyetlen csapat van, mely fantasztikus munkt tudott vgezni a plyn s kereskedelmi szempontbl is – a Red Bull -, de k rendelkeznek azzal a luxussal, amit egy rszvnyes jelent. segtett az elindulsban, s nem nagyszabs szponzorokrl beszlhetnk. De szerintem mindenki ms szenved”- jegyezte meg a Caterham csapatfnke.
„Ez most kemny”- ismerte el Whitmarsh a BBC-nek. „A reklmozs vilgt ljk, s csak meg kell nznie, milyen helyzetben van a reklmozs vilgszerte. A mutatk lefele velnek. Elvgeztnk pr mrst, de szerintem nhny csapat szmra nagyon nehz lesz, hogy letkpes zleti modellel rendelkezzenek az elkvetkez pr vben; efell nincs ktsg.”
Mikzben folyamatosan megy a vita az j Concorde Egyezmny s a pnzeloszts krl – mindenki nagyobb szeletet akar a tortbl -, Whitmarsh dicsri Ecclestone-t, aki szerinte „fantasztikus munkt vgzett a tulajdonosok szmra. Kritizlhatjuk t, de jobb munkt vgez, mint mi”- tette hozz a szakember, aki egyben a FOTA elnke is.
A McLaren csapatfnke szerint a folyamatos pnzgyi ellenttek s viaskods mellett az F1 msik nagy htrnya, hogy nincs egyetrts s vilgos llspont a szablyokat illeten. A legjobb plda az j motorformula, melyet nem titkoltan azrt vezetnek be – a gazdasgossg s a ksbbi hatkonysg mellett -, hogy j gyrtk lpjenek be a sportba. De Whitmarsh szerint ez nem fog menni, amg ilyen huzavona megy krltte, s egymsnak ellentmond llspontok ltnak napvilgot.
„Az F1 meglehetsen j abban, hogy npusztt legyen. Minden msodik htvgn azt mondjuk, ’tnyleg t kellene llni a V6-osra? Vagy maradnunk kellene a V8-asok mellett? Tnyleg akarjuk a turbfeltltst, vagy maradnunk kellene a szvmotornl?’”- pldlzott Whitmarsh.
„Ha n llnk szemben a Hyundai vagy a Toyota igazgatsgval, s azt mondanm, ’Gyertek az F1-be’, akkor erre k azt felelnk, ’Mik a szablyok?’. Erre n azt vlaszolnm, ’Nos, ezek gy vannak kirva’. Ezek utn k azt mondank, ’Tegnap azt olvastam, hogy nem lesznek V6-osok’.”
„Kreltunk egy nagyon instabil krnyezetet, s nagyon jk vagyunk ebben, mert szeretnk nyilvnosan vitatkozni, s olyan mdon vitatkozni ezekrl, mely nem segt. A gyrtknak azt kell ltniuk, hogy mindez most trtnik meg”- utalt a V6-osok bevezetsre. „Mg az utbbi pr htben is azt krdeztk nhnyan, ’Hogy tnyleg t kellene trnnk jvre a V6-osokra?’. Az isten szerelmre, mr elkteleztk magunkat. J, rossz, vagy kzmbs, most kell megtennnk. Elg rgta beszlnk mr rla, s mr elg sokig ksleltettk.”
„A csapatok tbbsge most tllsi mdban van”- trt vissza a nehz anyagi viszonyokra. „Ezek pedig bernykoljk azokat a vitkat, melyek a hossz tv stratgit rintik. Hogyan fogjuk kifizetni a szlltssal kapcsolatos kltsgeket Ausztrliba?”- pldlzott.