Gyztes csodk: Red Bull RB7
2011-ben Sebastian Vettel s a Red Bull RB7-es uralta a bajnoksgot, a fiatal nmetnek a msodik vilgbajnoki cmet hoz RB7-es pedig 18 pole-jval s 11 futamgyzelmvel biztosan bekerlt az elmlt 25 v legjobb Formula-1-es versenyauti kz.
A Red Bull RB7-es statisztiki: Pole-ok 19/18 94,7%, Gyzelmek 19/12 63,2%, len tlttt krk 1133/798 70,4%, Leggyorsabb krk 19/10 52,6%, Elssoros rajt 38/26 68,4%
A Red Bull RB7 inkbb az aerodinamikailag flnyes RB6-os tovbbfejlesztse volt mintsem egy j koncepci, az eldjtl azonban gy is szmos terleten klnbztt. Az egyik legfontosabb, hogy hozz kellett igaztani a Red Bull ltal addig mg nem hasznlt KERS rendszerhez. A Red Bull ezzel a mg kiforratlan mozgsi energia visszanyer rendszerrel nem veszdtt 2009-ben, amikor elszr hasznlhattk azt az F1-ben, gy reztk ugyanis, hogy a sly s az elhelyezsnek problmi ellenslyozzk az ltala mindssze krnknt 6.7 msodpercre nyerhet 80 lernyi teljestmnyelnyt. Az FIA azonban 2011-re megemelte az autk minimum slyt 620-rl 640 kilogrammra, a csapat pedig gy a technolgia hasznlata mellett dnttt. Adrian Newey gy gondolta, hogy a tbbi istlltl eltren a sajt maguk fejlesztette KERS rendszert nem az zemanyagtank al helyezi el, hanem annak elemeit a sebessgvlt kt oldala mell telepti, mert nem akart kompromisszumot ktni a karosszria alakjt illeten, hiszen az RB6-hoz hasonlan az RB7-nek is az aerodinamika volt a f erssge.
Newey f trekvse ugyanis az RB7-esnl az volt, hogy maximalizlja az els szrny s a szk hts rsz felett raml leveg teljestmnyt, lehetv tve a legjobb levegramlst a kerekek kztt a mesterien megtervezett diffzor fel. A dupla diffzor 2011-re val betiltsa miatt a leszortert pedig az resjrati kipufog-diffzor rendszer finomtsval nyertk vissza, aminek az azt megelz vben k voltak az ttri. A rendszer a kipufogbl kiraml forr gzok segtsgvel nvelte a diffzorba raml leveg energijt mg akkor is, amikor a pilta nem nyomta a gzpedlt. Mindennek eredmnyekppen pedig az RB7-es sokkal magasabb homlokszggel futhatott, gy tulajdonkppen a diffzor hatkonysga ntt, a nagyobb leszorter pedig elssorban a fkezsi stabilitsban mutatkozott meg.
Ms csapatok is lemsoltk a rendszert, de senki sem tudta olyan kiegyenslyozottan hasznlni, mint a Red Bull. A bels felvtelek megmutattk, hogy Webber s klnsen Vettel sokkal gyorsabb volt a nyitott fojtszeleppel teljestett kanyarokban, mint ellenfeleik. De az elz vekkel ellenttben, amikor ennek a leszorternek az rt a vgsebessgben kellett megfizetnik, 2011-ben Vettel mr utolrhetetlen volt a korbban rettegget sp-i, monzai s montreal-i plykon vilgosan mutatva, hogy Newey csapata megtallta a tkletes egyenslyt a lgellenlls s a leszorter kztt.
A Red Bull nagyon igyekezett, hogy egyetlen egy rszletet se hagyjon figyelmen kvl az RB7-en, gy az szinte tkletes volt. Pldul Vettel gumihibja az Abu Dhabi Nagydj els krben annak a rendszernek volt ksznhet, amivel a kipufog gzait hasznltk fel arra, hogy felmelegtsk a hts abroncsokat – ami megmagyarzza, hogy mirt is volt Vettel olyan dominns a futamok els krben. Az RB7-es flnyvel kapcsolatban az egyetlen krds gy csak az volt, hogy mg Vettel tbbszr is sztzzta az ellenfeleit, addig Webber teljestmnye mirt is volt sokkal gyengbb a nmetnl. Felmerl teht a krds, hogy mennyire is volt j valjban az RB7-es,hiszen ha az aut tnyleg annyival a mezny felett jrt volna, akkor k biztosan hromnl tbb ketts gyzelmet szereztek volna.
Mszaki adatok Red Bull RB7:
Karosszria: Sznszlas monocoque
Felfggeszts: Ell: nyomrudas felfggeszts sznszlas ketts kereszt lengkarok. Htul: Vonrudas felfggeszts, sznszlas ketts kereszt lengkarok
Motor Renault RS27, 2.4 literes V8-as 90 fokos hengerszg szvmotor
Maximlis fordulatszm: 18 000 (elektronikusan korltozva)
Teljestmny: 750 ler felett
Sebessgvlt: Htsebessges fl automatikus
Sly: 640 kilogramm (a piltval egytt)
zemanyag: Total
Gumiabroncs: Pirelli P Zero
Piltk: Sebastian Vettel, Mark Webber
/f1-live/
|