Adrian Newey nem volt jelen a harmadik szezon eltti teszten – a legfontosabb gyakorlson, melynek utols kt napjn szmos fejleszts rkezett a gpre. Tbbek kztt j els szrny, passzv DDRS, s a kipufog krnyknek mdostsa szerepelt a programban. A ftervez az els kt tesztet a helysznrl kvette figyelemmel, de a mlt hten nem volt ott Montmelban. „Ez gyans”- jegyzi meg az AMuS szakrja. Neweynak plusz rkat kell elltenie az iskolban: „s ez mindig biztos jele annak, hogy a magas homlokkal rendelkez brit nem elgedett az autjrl alkotott elkpzelsekkel.”
Rads, hogy az RB9 nem tartozott a leggyorsabbak kz a hrom teszt alatt: a bikk egyszer sem villantottak, s legjobb id sem fzdik a nevkhz. A megtett kilomterek szmt illeten sem tndklnek: 4468 kilomterrel a hetedikek a rangsorban. (Sauber:5.405 km, Mercedes: 5.215 km, Ferrari: 4.950 km, McLaren: 4.627 km, Toro Rosso: 4.516 km s Caterham: 4.513 km.)
Vasrnap Christian Horner, Helmut Marko s Sebastian Vettel is hosszasan tancskozott az ebdsznet alatt, mikzben az autt ismt tptettk: sokadszorra, s nem ment gyorsan az tllts. A Red Bull mg tegnap dlutn is zld festkkel fjta be a diffzort s a padllemez azon rszt, melyre a kipufoggzokat irnytjk: teht a csapat az utols percig ksrletezett, s nem ment r a kridkre – egy nehezen bellthat gppel nincs is rtelme.
„Az egyensllyal van problmnk. Az aut nem hagyja, hogy megfelelen belltsk”- szemlyestette meg Marko az RB9-et.
A szakrtk abbl indultak ki, hogy Nico Rosberg s Fernando Alonso 10-15 kilogramm zemanyagot cipelt magval a gyors krn. Hamilton 1:20.610-es ideje nagyjbl 20 kg-t sejtet. Alapul vve az idt, amit Vettel 60 kilogramm zemanyaggal s friss lgy abroncsokkal teljestett, 20 kg benzinnel legjobb esetben is csak 1:20.9-et ment volna, mg 10 kg-mal 1:20.6-ot. „Mg hinyzik pr tized Alonshoz s Rosberghez kpest”- jegyzi meg Michael Schmidt.
rdekessg, hogy az els kt teszten mg mindkt versenyz magabiztos volt, s az ellenfelek is a favoritok kz soroltk a csapatot – utbbi mg mindig igaz, de kicsit nagyobb lett a bizonytalansg. „A Red Bull az egyik legnagyobb talny”- mondta Rosberg. Az, hogy az utols kt nap felszerelt fejlesztsek nem hoztk a vrt eredmnyeket, mg nem magyarzat az aut „rossz” formjra, s a nehz bellthatsgra.
Az AMuS szerint a kipufognl kell keresni az okokat. Mint arrl mi is beszmoltunk, a lap mg a msodik teszt alatt foglalkozott az ggyel, miszerint a Renault-ot megkavarta a szoftver krli flrerts, s ez hatssal lehet a Red Bullra, a Lotusra, s a Williamsre is. Egyedl ez a hrom csapat fejlesztette tovbb azt a megoldst, amit a Red Bull vezetett be, mg mindenki ms a McLaren tjt kveti. (A Williams csak az utols teszten vltott.) A McLaren rendszere kevsb kritikus a leszorter-vesztesget illeten, amikor a versenyz elveszi a gzt. A Red Bull elkpzelse nagyobb leszortert biztost a kigyorstsok alatt s a gyors kanyarokban. A Renault a motorok tprogramozsval akarta kikszblni a lass kanyarokban jelentkez problmt – csakhogy az FIA thzta a szmtsaikat.
A Williams versenyzi rgtn egyensllyal kapcsolatos gondokrl szmoltak be az j kialaktssal, pontosabban az egyensly thelyezdsrl. A csapat egyik embere kifejtette, hogy az FW35 remekl fekszik a gyors kanyarokban, de a lassabbakban leszorter-vesztesggel harcolnak. (Esteban Gutirrez s a konkurencia is a msodik teszten dicsrte a Red Bullt s a Lotust, amikor mg a Renault ltal leglisnak vlt szoftverrel mentek…)
A Circuit de Catalunya harmadik szektora hat lass kanyart is tartalmaz: Alonso 27.519-et ment, megelzve Nico Rosberget, aki 27.530-at tett le az asztalra. Vettel csak 28.477-et teljestett. „A kilenc tized mg akkor is sok, ha tbb zemanyag volt a fedlzeten”- llaptja meg az AMuS. Rikknen prblkozott kevesebb zemanyaggal, de csak 28.177-re telt. Maldonado 28.331-et futott, mikzben a tavalyi gppel a leggyorsabbak kz tartozott.
A Renault szmra nagyon fontos a programozst rint krds, s nem adta fel: azzal rvelnek a mdosts mellett, hogy a V8-asoknak megbzhatsgi problmik vannak nagy futsteljestmny mellett. Ahhoz, hogy az j szoftver tmenjen, az FIA mellett a tbbi motorgyrtnak is engedlyt kell adnia. A Ferrari mr a tl folyamn kapott egy nemleges vlaszt, s a francik is megvtztk a krvnyket…
Kzben egyrtelmen a Mercedes szrnyalsrl beszlnek. Hamilton 1:20.558-at ment, s a harmadik kr utn meg kellett szaktani az etapot, Rosberg pedig egy hromkrs etapban teljestette az 1:20.130-at. Mennyi zemanyaggal? „Nem resen mentnk”- jegyzete meg Lauda. A kalkulcik szerint Rosberg esetben 6.3 kg plusz vsztartalk, mg Hamiltonnl 14.7 kg volt a fedlzeten. A Mercedes az utols szektorban „csapott oda”, ahol nem csak az aerodinamika jtszik szerepet. A W04 formjhoz nagyban hozzjrult a tovbbfejlesztett Fric-System: a rendszer, melynl hidraulikval ktik ssze a ngy lengscsillaptt. Ha sikerl helyesen belltani s mkdtetni, akkor kvzi az aktv felfggesztst lehet vele imitlni, mivel az autt mindig egy aerodinamikailag kedvez pozciban tartja.
Mlt hten tbb jts rkezett a gpre, s az els szrny, a szkebb motorborts, illetve az tdolgozott padllemez is a repertor rsze volt. A kipufog mg nem vgleges: „Ott mg nem vagyunk azon a ponton, mint amit elkpzeltnk magunknak”- mondta Lauda.
s hogy nzhet ki az ausztrl rajtrcs Gary Anderson, a BBC szakrtje szerint? me!
1 Rosberg 1:19.730
2 Button 1:19.764
3 Vettel 1:19.797
4 Hamilton 1:19.886
5 Raikkonen 1:19.968
6 Alonso 1:20.004
7 Webber 1:20.113
8 Perez 1:20.348
9 Grosjean 1:20.498
10 Massa 1:20.576
11 Maldonado 1:20.705
12 Bottas 1:20.868
13 Sutil 1:21.247
14 Hulkenberg 1:21.341
15 Di Resta 1:21.464
16 Gutierrez 1:22.353
17 Vergne 1:22.823
18 Pic 1:22.915
19 Bianchi 1:22.967
20 Ricardo 1:23.138
21 Chilton 1:23.903
22 Van Der Garde 1:24.035