Nagy bajba kerlt a Red Bull?
Nem zrult jl a cmvd Red Bull felkszlse mlt htvgn Barcelonban. Sebastian Vettelk arrl panaszkodtak, hogy j fejlesztseik nem mkdtek megfelelen, az RB9-es egyenslya s belltsai sem tkletesek. A csapat elmondsa szerint leginkbb a gumik htrltattk ket, m az elemzsek az mutatjk, sokkal inkbb a motorvezrls krli vita elvesztse hzhatta keresztl az osztrkok szmtsait. Ismt htrnybl vgnak neki az vnek Adrian Neweyk?
A Red Bull kipufogjval 2013-ra egy sajtos utat vlasztott, amelyet elssorban motorpartnere, a Renault j motorvezrlsi tleteire alapozott. A francia gyrt gy gondolta, a motor programozsa tern korbban alkalmazott paramterek az j szezonnal lenullzdnak, gy a belltsokhoz a bajnoksg sorn az Ausztrl Nagydjon hasznlt mutatk szolglnak majd viszonytsi alapul. Csakhogy tvedtek.
Miutn az FIA egyrtelmstette, nem a francik, hanem a rivlisok ltali szablyrtelmezst tartja helyesnek, vagyis a motorokat a 2012-es idnynyitn meghatrozott adatok szerint kell programozni, a francik partnercsapatai felteheten vltoztatni knyszerlnek.
Mindez pedig alapjaiban rengeti meg eredeti tletket. A tbbiektl eltr kipufog-kialaktssal ugyanis a Red Bull s a Lotus annak remnyben vllalta az ezen megolds ltal jelentett htrnyokat, hogy azokat bven fellrjk majd a motorvezrls tern alkalmazott trkk elnyei.
A koncepci pozitvumait az FIA szigorsga ersen gyengtette – a negatv hatsok jelenlte pedig ezltal jelentsen felersdtt. Taln ppen ez okozhatta a Red Bull visszaesst s elgedetlensgt az utols tli teszten?
Sebastian Vettel a zrnapot kveten elssorban a tli idjrs miatt gyengnek bizonyul Pirelli-gumikat okolta azrt, hogy csapatval nem tudtk pontosan kirtkelni az utols napokra hozott j fejlesztseket, s hogy autjukkal nem talltk meg a megfelel belltsokat. Helmut Marko mr vasrnap elismerte, az RB9-esnek egyelre gondjai vannak az egyensllyal, gy taln nem is csupn a titkolzs eredmnye, hogy a csapattl az egsz tli idny alatt nem lthattunk igazn gyors krket. Miknt taln nem is csak a gumik tehetnek arrl, hogy az utols napok nem gy sikerltek a csapatnak, mint szerettk volna.
A nmet Auto Motor und Sport elemzsbl kiderl, szmos jel utalt arra mlt htvgn, hogy a Red Bullnl nincs minden rendben. Mikzben a cmvd az els kt teszt alatt elgedetten nyilatkozott, a kt versenyz pedig jl rezte magt autjban, az utols gyakorlson mintha mindez megfordult volna. A ftervez Adrian Newey pldul tvolmaradt a gyakorlstl, ami egyrtelm jele: a szakembernek srgsebb s fontosabb dolga lehetett a gyrban.
A mltban tbb olyan esetre is emlkezhetnk, amikor Newey inkbb tervezasztalnl maradt, hogy megoldjon egy problmt, mikzben auti a versenyplyn krztek. Tavaly Knban pldul a kipufog jelentette a f problmt, amit gyorsan t is kellett terveznie, miutn az els vltozatrl kiderlt, nem vltja be a hozz fztt remnyeket.
Hogy ezttal is hasonl lehet a problma, az elmlt hetek szablyrtelmezsi vitja mellett az RB9-es kipufogja krnykn mg az utols nap is ott rikt, aerodinamikai mrsekre szolgl festk is jelezte neknk. Az ilyesmit ltalban arra hasznljk, hogy lemrjk, az j elemek a plyn is gy mkdnek-e, mint a gyri teszteken; illetve hogy adatokat gyjtsenek a ksbbi fejlesztsekhez.
A csapatnak, miutn a Renault-val karltve jra kellett gondolnia a motorvezrls krdseit, rezheten nem ment knnyen az jabb nem vrt tlls. Az Auto Motor und Sport pldul ki is emeli: „A Red Bull volt az egyetlen csapat, amely a msodik barcelonai hten lassabb volt, mint az elsn.”
Tny, Vettel legjobbja mlt hten 1:22,514 volt, ami alig tbb mint kt tizedmsodperccel marad el korbbi legjobb idejtl. Mark Webber 1:22,658-as kre pedig mg ennl is lassabb volt.
60 kilogramm – dert fny a csapat temphtrnyra a szakportl.
A nmetek arra is felhvtk a figyelmet, a cmvd mg a vasrnapi zrnapon is szmos idignyes s mlyrehat talaktst vgzett el autjn. Ennek ksznheten a csapat mindssze a hetedik legtbb kilomtert tette meg a tlen – a Mercedesnl kt, a Ferrarinl s a McLarennl pedig egy versenytvval kevesebbet.
A szaklap a vasrnap futott szektoridkbl arra kvetkeztet, a Red Bull problmjt egyrtelmen a motorvezrlsnl trtnt vltozsra lehet visszavezetni. A csapat ugyanis a plya utols szektorban szedte ssze hatalmas lemaradst – vagyis a lass kanyarokban, ahol sajtos kipufog-megoldsuk a legnagyobb htrnyt jelenti szmukra.
A rmpaszer kialakts, amelynek clja, hogy a forr gzokat a padllemez felletre vezesse, ugyanis a gyors kanyarokban, tovbb a kigyorstsoknl eredmnyez nagyobb leszort ert (lvn, a kipufogbl ekkor ramlik ki a legtbb forr gz). A Renault ltal kigondolt motorvezrls lnyege az lenne, hogy a lass kanyarokban kompenzln a kevsb elnys kialakts oldalszekrnyek miatti htrnyokat: mgpedig az alacsonyabb gzlls ellenre is raml kipufoggzokkal. Ez viszont az FIA szigortsa miatt mr nem llt a csapat rendelkezsre Barcelonban.
Ennek hatsa pedig az utols szektor ideredmnyein egyrtelmen lemrhet. Mg Alonso a Ferrarival 27,519-et, Rosberg a Mercedesszel 27,530-at ment a plya harmadik harmadban, Sebastian Vettel mindssze 28,477-et. Mindez a nagyobb zemanyag terhels szmljra is rhat ugyan, m az AMuS szerint a klnbsg mg ezt figyelembe vve is tl nagy.
Tovbbi rdekessg, hogy a Lotus s az utols teszten kipufogjval a Renault-motoros trsak pldjra tvlt Williams is hasonlan gyengn teljestett a plya ezen szakaszn. Mindez akr azt is jelentheti, az ltaluk hasznlt kipufog, valamint a Renault knyszeren mdostott motorvezrlse egyttesen inkbb rosszul hat a kocsik teljestmnyre.
A Williams – amely csapat egy httel korbban mg a McLaren-fle vonalat erstette – az tlls kapcsn egyrtelmv tette, milyen klnbsg van a kt kipufog kztt: az FW35 a gyors kanyarokban igen sokat fejldtt, a versenyzk ugyanakkor visszaestek a lass rszeken, autjuk egyenslya pedig jelentsen megvltozott.
Christian Hornerk a vasrnapi tesztnap ebdsznetben taln nem vletlenl tancskoztak egy teljes rn t aktulis helyzetkrl. Az AMuS rteslsei szerint a Renault most alternatv mdon igyekszik elgrdteni a korbbi – egybknt hatkony – tlete tjba az FIA ltal gurtott akadlyt. A francik arra hivatkozva szeretnk elrni, hogy vgl mgis vltoztathassanak motorvezrlskn, hogy a jelenlegi, a tavalyi irnyelvekre alapul megolds hossz tvon komoly megbzhatsgi problmkat okoz szmukra.
„A motorszakrtk ugyanakkor ktlik, hogy az ilyesmit a motorbelltsok tprogramozsval orvosolni lehetne” – ll az AMuS cikkben.
Mint ismert, ahhoz, hogy valamely rivlis vltoztathasson korbbi belltsain, az FIA-nak kell engedlyt adni, m ez csak a tbbi gyrt beleegyezsvel trtnhet meg. A nmet portl rteslse szerint a Ferrari is prblkozott hasonl krelemmel a tl folyamn, m vgl elutast vlaszt kapott. Mgpedig ppen a Red Bull vtja miatt…
Hogy valjban mekkora problmt okoz a Renault-csapatoknak, azon bell pedig a Red Bullnak a motorvezrls krl kialakult mizria, egyelre persze nem tudhatjuk pontosan. Egy viszont biztos: a csapat az elz vhez hasonlan ismt bizonytalanul, egy korbbi elgondolsnak betiltsa utn knytelen nekivgni az j idnynek.
Adrian Newey tavaly sikeresen megoldotta a problmt – felteheten idn sem lesz msknt. A krds mr csak az, mennyi ideig fog tartani, s mire lesz kpes addig a cmvd grda a tbbiek ellen.
/hirado/
|