Vettel csak peches volt – de az j szablyok t segthetik?
Hiba a 2016-os keser szezon, felfedezje szerint nincs baj Sebastian Vettellel. A Ferrarival mr lehet, de egy korbbi bajnok szerint az j szablyok helyzetbe hozhatjk a nmetet.
„Mr megint egy auttrs, mr megint egy hiba” – llaptottk meg tbben is, miutn Sebastian Vettel a mlt hten egy bukssal vetett vget a Pirelli eredetileg ktnaposra tervezett fiorani esgumitesztjnek. Br a ngyszeres bajnoknak mentsgl szolglt, hogy a plya mindssze 4-5 Celsius-fokos volt, a teszt krlmnyeirl pedig alig tudhatunk valamit, ez a fajta reakci mr nmagban sokat elrul arrl, hogyan is viszonyul a klvilg szkeptikusabb rsze 2016 utn a nmet versenyzhz s a Ferrarihoz.
Az a nyeretlen tavalyi szezon olyannyira foltot ejtett mindkettejk hrnevn, hogy most, a 2017-es szezon kezdete eltt igencsak nagy a bizonytalansg annak kapcsn, vajon mire lehetnek kpesek az j vben, s vajon Vettel valban kpes-e hozztenni az istll teljestmnyhez azt a szksges bajnoki pluszt.
Az sem vletlen, hogy eslyesknt a Mercedest s a Red Bullt emlegetik leggyakrabban. Persze nem mindenki rja le az olaszokat. „Az n szememben a Ferrari bajnokeslyes” – llaptotta meg az Auto Motor und Sportnak interjt ad Helmut Marko.
A Red Bull tancsadja szerint a sokak ltal 2016 utn lesajnlt Sebastian Vettel is jval tbbre kpes, mint amit a mlt vben nyjtott, s ezt idn bizonytani is fogja. „Elkpeszten sok balszerencsje volt. gy a technikai oldalon, mint a balesetek szempontjbl. Radsul mg stratgiai hibk s gumihibk is htrltattk. Vettelnek teljesen ms pozciban lenne a helye” – llaptotta meg a tavalyi negyedik helyezettrl.
A Ferrari helyzetrl sokat elmond, hogy Vettelnek a 2016-os mindssze a msodik nyeretlenl zrt szezonja volt a Forma–1-ben. Hogy idn lthatjuk-e a dobog tetejn, Marko szerint elssorban csapatn mlik.
bizonyos fokig megrti, mirt a ktkeds a vrsk kapcsn. „James Allison tvozsa nyron trtnt, ppen akkor, amikor mr megkezdtk a kvetkez vi aut tervezst, s kezdtek elmlyedni annak rszleteiben” – mutatott r, s egyttal kiemelte, cseppet sem biztos benne, hogy a motorrszlegrl rkez Mattia Binotto ellptetse a megfelel vlasz volt e komoly vltozsra. „Kvlrl senki sem rkezett. Nem tudom, hogy hzon bell ennyire jk-e a szakembereik, hogy brki is kpes legyen csak gy ptolni Allisont. Ha ez sikerlt nekik, s ha a karosszrijuk jl sikerlt, akkor mindenkppen szmolni kell velk.”
Ami Vettelt illeti, Jacques Villeneuve szerint rajta biztosan nem fog mlni. 1997 bajnoka gy rzi, a 2017-es vltozsok irnya kapra jnnek a ngyszeres vilgbajnoknak. „Vgre vge annak az idszaknak, amikor a hromkerek biciklirl egybl a Forma–1-es autba pattanhattak! Most jra frfiakat kvetel meg a kategria, nem klykket” – llaptotta meg a Sport Bildnek adott interjban. „Sebastian vezetsi stlusa optimlis az j autkhoz. Radsul teljestette a legtbb kilomtert az j gumikon. Ez klnsen a szezon kezdetn lesz nagy elny szmra” – jsolta a kanadai.
/m4sport/
Vettel szerint kevesebbet kell idn sprolni
A ngyszeres F1-es vilgbajnok szerint sokkal kevsb lesznek bekorltozva verseny kzben az abroncsok miatt s sokkal inkbb nyomhatjk majd - igaz, tbb elzsre nem szmt.
Tegnap nmi meglepetsre megmutatta 2017-es autjt a Williams, most elszr lthattunk j szablyok szerint ptett technikt - igaz, azt egyelre tbben vitatjk, hogy ez valban a grove-iak j fegyvere volt-e. Az aerodinamika s az abroncsok vltozsai a legtbb pilta szerint nagyobb lvezetet jelentenek majd a vezets szempontjbl, errl beszlt Sebastian Vettel is.
"Ezeknek az autknak jelentsen gyorsabbnak kell lennik idn. Az egyenesben nem, ott valsznleg alacsonyabb lesz a vgsebessg, rdekes lesz ltni, hogy a gumik hogyan fognak majd viselkedni, mert az autk leszortereje sokkal nagyobb lesz, mint amivel teszteltnk tavaly" - vilgtott r az abroncsok ismeretvel kapcsolatos problmra. Sokak szerint Vettel elnyben lesz az j Pirellikkel, mert tesztelte ket legtbbet 2016-ban, a nmet viszont gy rzi, hogy nagyon msok lesznek a krlmnyek az j autkkal.
"sszessgben ez egy komoly vltozs lesz s gy rzem, hogy jval nagyobb kihvst jelent majd. Szerintem egybknt sokkal jobban nyomhatjuk majd a versenyek alatt s kevsb lesznk majd bekorltozva az abroncsok kopsa miatt" - magyarzta a ngyszeres vilgbajnok.
Az is fontos krds, hogy hogyan hatnak majd a vltoztatsok az elzsekre, ezen a tren nagyon megoszlanak a vlemnyek - van, aki szerint tbb igazi elzst ltunk majd, msok viszont gy gondoljk, hogy jelentsen lecskken mindenfle elzs szma. "Nem vagyok biztos ebben, de nem hinnm, hogy tbb lenne az elzs. Remlhetleg maga a versenyzs lesz jobb s lvezetesebb, hiszen ha gyorsabban msz, alapesetben az mindig jobb rzs" - mondta errl Vettel.
/formula/
Coulthard: Vettel bajnok lehet, ha jra megrzi a gyzelem zt
Nemcsak a Ferrari, Sebastian Vettel renomjnak sem tett jt a 2016-os szezon, m David Coulthard szerint nagy hiba lenne lerni a ngyszeres bajnokot.
A Mercedes sportigazgatja, Toto Wolff a mlt v vgn kijelentette, csaldott Sebastian Vettelben az emlkezetes rdis dhngst hoz mexiki verseny utn. Az osztrk az ott trtntek miatt nem is a ferrarist, hanem Daniel Ricciardt vlasztotta be az v hrom legjobb versenyzje kz Lewis Hamilton s Nico Rosberg mell. s nem volt az egyetlen, aki hasonlan negatv vlemnyt fogalmazott meg Vettelrl.
A nmet teljestmnye az elz v msodik felben ltvnyos hanyatlsnak indult. S miutn ennek kezdete nagyjbl egybeesett a technikai igazgat, James Allison tvozsval, a versenyz pedig ksbb a plyn s azon kvl is frusztrltnak mutatkozott, jogosnak tnt a felvets: a Ferrari vrtnl gyengbb teljestmnye, a csapatnl trtnt jabb vltozsok, a kialakult bels feszltsgek r is rossz hatssal voltak. Ekzben Maurizio Arrivabene s Sergio Marchionne nylt clzsai radsul Vettel s a csapat viszonynak megromlsrl szl pletykk alapjul is szolgltak.
Jellemz, hogy az elmarad eredmnyek, a Max Verstappent clz kritikk, a Kimi Rikknentl elszenvedett veresgek utn egyre kevesebbszer jutott dicsr sz az egy vvel korbban mg magasztalt nmetnek, mikzben ha a mezny legjobbjairl esett sz, egyre tbbszr maradt le a felsorolsbl az neve Lewis Hamilton, Fernando Alons, Daniel Ricciard vagy Max Verstappen melll.
Mindez egyben az F1 kzhelyesen hangz alapigazsgt erstette: mindig olyan j vagy, amilyen j az utols versenyeden voltl.
A Red Bull-os korszakban Vettelt sok hasznos tanccsal ellt David Coulthard szerint ez a gondolkods azonban tvt. A skt amond, hibt kvet el, aki a 2015-s remeklse utn hirtelen rosszabb versenyzknt lltja be Vettelt. „Ha a Ferrarinak legalbb olyan ers autja lesz, mint a Mercedesnek – felttelezve, hogy tovbbra is a Mercedes lesz a mrce –, biztos vagyok benne, hogy Vettel jra futamokat fog nyerni. s taln a bajnoki cmet is, mivel tudhatjuk mr, mennyire j, amikor rzi a gyzelem szagt” – nyilatkozta.
Ms krds, hogy 2014 s 2016 azt mutatta, a „kiltstalansg szaga” ppen ezzel ellenttes hatst is kpes kivltani nla. ppen ezrt bizonyos szempontbl sorsfordt is lehet szmra a 2017-es v.
Tbben vlik gy, ha nem trtnik javuls, a vrtnl rvidebbre zrulhat Vettel plyafutsnak maranelli fejezete. Legutbb Willi Weber fejtette ki errl az llspontjt, aki az els ferraris bajnoki cmre ngy, megprbltatsokkal teli vet vr Michael Schumacher menedzsereknt pontosan tudhatja, milyen nehzsgekbe tkzhet, aki sikerre akarja vezetni a Scuderit. „Ha idn nem megy jobban nekik, Vettelnek mennie kell. Ha ebdkor kimrik a bort, abbl egyrtelmen kiderl, hogy nincs mr tbb belle…” – nyilatkozta a Sport Bildnek.
Nico Rosberg ekzben pp a napokban hvta fel a figyelmet arra, hogy honfitrsnak szerzdse idei lejrtval vals alternatvt knlhat a Valtteri Bottasszal egyetlen vre szerzd Mercedes. Szerinte volt csapata el is fog gondolkodni a lehetsgen.
Csak az a krds, Vettel is megteszi-e. Habitust s a Ferrari-szeretett ismerve komoly csalds kellene ahhoz, hogy a vlts mellett dntsn. Sergio Marchionne elnk persze mr tbbszr is jelezte, ez nem csupn a versenyzn fog mlni.
/m4sport/
Rosberg: A Mercedes el fog gondolkodni Vettel 2018-as szerzdtetsn
Br visszavonulsa utn a nagykvetknt tovbbra is kapcsolatban ll a Mercedesszel, Nico Rosberg amita tudja, mr nem a szguld cirkusz tagja, jval felszabadultabban beszl bizonyos F1-es tmkrl, mint aktv idszakban.
Mindez a pletykkra is igaz. A kzelmltban elrulta, maga egyetrt a sok szurkolval, s inkbb Fernando Alonst ltette volna a sajt helyre – most pedig a Sebastian Vettelt a Mercedesszel sszeboronl hresztelsek kapcsn tett rdekes kijelentst. Elrebocstotta, szerinte volt csapata meg fogja fontolni a ngyszeres vilgbajnok alkalmazsnak lehetsgt.
„Megrtem, hogy a Bottas-megolds mirt sszer a Mercedes szmra. Vettel szerzdse idn v vgn jr le, s egy sszer vlaszts lehetne a Mercedes szempontjbl. s biztos vagyok benne, hogy fontolra is veszik ezt” – nyilatkozta a mlt v bajnoka a La Republicnak, utalva ezzel arra, hogy finn utdja nem vletlenl kapott csak tmenetinek hat egyves szerzdst.Ms krds persze, hogy a Mercedes vllaln-e a kt nagygy egyttes alkalmazst. Mr Fernando Alonso esetleges szerzdtetse kapcsn is ez volt a legfbb ellenrv, Toto Wolff pedig decemberben kijelentette, nem szeretnk, ha megismtldne a 2007-es Hamilton, Alonso forgatknyv. s br ksbb olyat is mondott, hogy Vettelre is opciknt tekintenek, elbbi gondolatmenet alapjn a Hamilton, Vettel kombinci sem tnik knnyebb tnak a szemszgkbl.
Rosberg azonban amond, Hamiltonnal sem olyan nehz boldogulni, mint azt elsre gondolnnk. „Sokan mondjk azt, hogy Lewis kemny di, de szerintem csak klnleges. Tkletesen ismerem t, tudom, hogyan mkdik az agya, mindent tudok rla. Korbban arrl beszltnk, hogy egyszer egymssal harcolunk majd a bajnoki cmrt. Meg is valsult, de neki ellenre volt a bartsgunk. Az lmaink megvalsulsa sosem olyan, mint amilyennek elkpzeltk” – utalt vissza gyerekkorukban mg jobb viszonyukra.
/m4sport/
Mennyit keresnek a versenyzk 2017-ben?
Az idei F1-es kereseti lista lmeznybe kerlt Valtteri Bottas mercedeses szerzdsvel, derlt ki a legfrissebb becslsekbl.
Mikzben sok sportgban pontosan behatrolhat a legnagyobb sztrok fizetse, a Forma–1-ben mindig is tabutmnak szmtott a pnz a versenyzk s csapataik esetben. Az rvnyes szerzdsekrl csak kevs informci tudhat, radsul kereseti lista is tbbfle ltezik, fggen attl, az adott forrs az alapbreket, a kapott bnuszokat s a szponzorpnzeket is szmtsba veszi-e becslseinl.
Legutbb a thedrive.com cm oldal tett kzz egy listt, mely az aktulis meznyt a versenyzk 2017-es becslt fizetse szerint rangsorolta. Az els helyre Fernando Alonso kerlt rajta, akinek neve mell ugyanakkor mr bnuszokkal egytt kerlt 40 milli dollr, mikzben a msodik s harmadik helyen Lewis Hamilton s Sebastian Vettel bnuszok nlkl ll 31, illetve 30 milli dollrral.
A lista negyedik helyn a Mercedeshez szerzd Valtteri Bottas ll, aki a lap szerint j munkaadjtl tbb pnzt kap erre az idnyre, mint a Ferraritl vilgbajnok honfitrsa, Kimi Rikknen. A kt finn mgtt a ms forrsok szerint Bottast megelz Daniel Ricciardo, valamint Felipe Massa, Nico Hlkenberg s Max Verstappen sorakozik.
A mezny msodik felben fiatalok, valamint kisebb grdk tagjai tallhatk, az jonc Lance Stroll brezsrl pedig nincs informci.
Versenyz Csapat Fizets (USA dollr)
1. Fernando Alonso McLaren 40 milli (bnuszokkal)
2. Lewis Hamilton Mercedes 31 milli (+bnuszok)
3. Sebastian Vettel Ferrari 30 milli (+bnuszok)
4. Valtteri Bottas Mercedes 8,5 milli (+bnuszok)
5. Kimi Rikknen Ferrari 7 milli (+bnuszok)
6. Daniel Ricciardo Red Bull 6,5 milli (+bnuszok)
7. Felipe Massa Williams 5 milli
8. Nico Hlkenberg Renault 3 milli
9. Max Verstappen Red Bull 3 milli (+bnuszok)
10. Sergio Prez Force India 2,5 milli
11. Romain Grosjean Haas 1,5 milli
12. Kevin Magnussen Haas 1 milli
13. Jolyon Palmer Renault 1 milli
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso 750 ezer
15. Carlos Sainz Toro Rosso 750 ezer
16. Stoffel Vandoorne McLaren 300 ezer (+bnuszok)
17. Marcus Ericsson Sauber 285 ezer
18. Esteban Ocon Force India 185 ezer
19. Pascal Wehrlein Sauber 150 ezer
20. Lance Stroll Williams nem ismert
Nagy mozgolds vrhat 2017-ben?
Mikzben a fizetsi listn szerepl adatok valsgtartalma megkrdjelezhet, rdekesebb kpet fest az aktulis szerzdsek lejrtt bemutat adatsor.
Br pontos rszletek ezen a tren sem ismertek minden rsztvevnl, szembetn, hogy a meznynek tbb mint a fele, sszesen 12 versenyz vlik vagy vlhat szabadd ez v vgn. Mindez azt vetti elre, hogy 2017-ben nagyobb esllyel lesznek jelents mozgoldsok, mint 2016-ban.
Tovbbi rdekessg, hogy a Michael Schumacher vagy Fernando Alonso ltal a Ferraritl kapott tves szerzdsek ideje leldozban van. A 20 versenyz kztt egy sincs, akinek igazi hossz tv megllapodsa lenne aktulis csapatval, s br tbbek istlljnak opcis joga van a hosszabbtsra, 2018 vgnl messzebbre nyl biztos szerzdse senkinek sincs.
Tbb fiatalnl, gy Max Verstappennl, Stoffel Vandoorne-nl s Lance Strollnl ugyanakkor j esly van arra, hogy csapatuk mg vekig maghoz lncolja ket
Versenyz Szerzds rvnyessge
Lewis Hamilton 2018 vge
Valtteri Bottas 2017 vge
Daniel Ricciardo 2018 vge
Max Verstappen 2018 vge (opcis joggal)
Sebastian Vettel 2017 vge
Kimi Rikknen 2017 vge
Sergio Prez 2017 vge
Esteban Ocon 2018 vge (opcis joggal)
Felipe Massa 2017 vge
Lance Stroll 2018 vge (opcis joggal)
Fernando Alonso 2017 vge
Stoffel Vandoorne 2017 vge (opcis joggal)
Carlos Sainz 2017 vge
Danyiil Kvjat 2017 vge
Romain Grosjean 2017 vge
Kevin Magnussen 2017 vge (opcis joggal)
Nico Hlkenberg 2018 vge
Jolyon Palmer 2017 vge
Marcus Ericsson 2017 vge (opcis joggal)
Pascal Wehrlein 2017 vge
/m4sport/
Nem folytatdik a Ferrari tesztje Vettel buksa utn
Nem folytathatja a Ferrari a Pirellivel kzs gumitesztjt Sebastian Vettel cstrtki balesete miatt.
A ngyszeres vilgbajnok Fioranban az talaktott 2015-s autval tesztelte a Pirelli esgumijait, m egyik dlutni kivezet krn a 7-es kanyarban elvesztette uralmt a Ferrari fltt, amely elbb jobbra trt ki, majd balra a plya szln lv falnak csapdott.
Br Sebastian Vettel a knykt bettte, a hrek szerint ez mg nem lett volna akadlya annak, hogy a tesztmunka folytatdjon pnteken – a versenyz megszta srls nlkl. Nem gy az tmeneti tesztaut, amely az olasz Motorsport szerint olyannyira megsrlt, hogy tartalk alkatrszek hinyban (ne feledjk, egy talaktott autrl van sz) nem tudtk rendbe hozni a kevs id alatt, gy sem Sebastian Vettel, sem az elzetes terv szerint ma tesztel Antonio Giovinazzi nem hajthat plyra.
Ami a baleset krlmnyeit illeti, mivel dlutn mindssze 5 Celsius-fokot mrtek Fioranban, a vizes plyn vlheten alig volt tapadsa az autnak. A Pirelli az ess gumitesztekkel elssorban ppen j fejleszts abroncsainak felmelegedsi folyamatt prblta felmrni s javtani – m ilyen krlmnyek kztt nem volt egyszer Vettel feladata.
A munka id eltti befejezse ellenre a Scuderia szerint azrt tanultak valamit. „Ez egy norml baleset volt egy mestersgesen felvizezett plyn” – nyilatkozta a Ferrari szvivje a GPUpdate-nek. „A baleset eltt nagyjbl negyven krt teljestettnk dleltt a klnbz esgumikkal – mr 2018-ra tesztelnk –, s hasznos adatokat gyjtttnk.”
Vettel a hrek szerint mr haza is utazott Maranellbl. A Pirelli az elkvetkez hetekben az tmeneti autval rendelkez msik kt csapattal, a Mercedesszel s a Red Bull-lal is tervez mg ess gumiteszteket.
m4sport/
Vettel balesete htrltatja a Pirelli tesztjt
Nem a tervek szerint alakult a Pirelli s a Ferrari cstrtki tesztje, Sebastian Vettel ugyanis balesetet szenvedett, ezzel pedig minden valsznsg szerint mra be is fejezdtt a gyakorls. Ami a legfontosabb, a nmet pilta jl van.
Ma vette kezdett a Pirelli els 2017-es tesztje, melynek clja az j ess abroncsok kiprblsa. Az olaszok a Ferrari segtsgvel kszlnek a szezonra (a vrsk a tavalyi gyakorlsok sorn hasznlt hibridautt kldtk plyra), az els napon azonban vratlan akadlyba tkztek.
A csapat sajt plyjn tesztel Sebastian Vettel az aszfaltcsk hajtkanyarjhoz kzeledve elvesztette az uralmt versenygpe felett, ami a helyszni beszmolk – s a kzssgi mdiban megjelen kpek tansga – szerint a szalagkorltnak csapdott. A ngyszeres vilgbajnok szerencsre srtetlenl szllt ki az autbl.Arrl mg nem rkeztek hrek, mennyire srlt az aut, az viszont biztosnak tnik, hogy a gyakorls ezzel id eltt vget rt (nemrg a Motorsport olasz kiadsnak tapasztalt tudstja, Franco Nugnes is errl rt), br a rsztvevk ezt hivatalosan egyelre mg nem erstettk meg.
Holnap az eredeti tervek szerint a Ferrari harmadik szm piltja, Antonio Giovinazzi gurul plyra Fioranban, a mai trtnsek azonban keresztlhzhatjk a fiatal olasz szmtsait, a Motorsport informcii szerint ugyanis valsznbb, hogy pnteken is a ma rtkes krket veszt Vettel l majd autba. A clkeresztben egybknt a rsztvevtl fggetlenl tovbbra is az esgumik lesznek
/m4sport/
„A Ferrari szerencss volt 2015-ben, s elhitte, hogy az a sajt teljestmnye volt”
A csapat korbbi versenyzje, Gerhard Berger, s az egykori rivlis csapatfnk, Flavio Briatore sem tenne nagy sszeget idn a Ferrari csods feltmadsra…
Kikszrlni a nyeretlen szezon ltal jelentett csorbt – ez a Ferrari feladata 2017-ben. A gond csak az, hogy kt vvel korbban is ugyanez volt, s br akkor sikerlt nagyot elrelpnik, vratlanul hrom versenyt nyernik, 2016-ban mgis visszaestek egy szintet.
A csapatnl 1987 s 1989, majd 1993 s 1995 kztt sszesen hat szezont teljest Gerhard Berger nem tl optimista a Scuderia helyzete kapcsn. Szerinte az olaszok idn sem lesznek tlpni a sajt rnykukat. „A Ferrari minden kritikra rzkenyen reagl. Olyanok, mint az aranyborj, amihez nem szabad senkinek hozzrni. Emiatt prblnak mindent megszpteni” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
„A valsg viszont egy lefel hz rvny. n szeretem a Ferrarit, fj a szvem, amikor kritizlnom kell ket, de a valsg gy fest: a Ferrari 2015-ben szerencsvel elrt egy-kt sikert, s k azt gondoltk, hogy ez a sajt teljestmnyk. Valjban viszont nagyon messze vannak a Mercedestl s a Red Bulltl. A Ferrari valahol ott tart, ahol akkor, amikor n versenyeztem nluk” – utalt az utols ottani veire, amikorra a grda leghosszabb nyeretlen idszaka esett.
Az osztrk kiemelte, Maranellbl tovbbra is hinyolja az igazi minsgi szakembereket, s mivel vrfrisstsre nem kerlt sor a tlen sem, nem is vr tlk jelents elrelpst 2017-ben.
Hasonlan ltja ezt a Renault korbbi csapatfnke, Flavio Briatore is. „A csapat ugyanaz maradt. s ha mindig ugyanaz a pk, ugyanabban a kemencben sti a kenyerket, az ze is ugyanolyan lesz. A Ferrarinak semmi eslye a 2017-es bajnoki cmre” – jelentette ki a Sky Sportsnak.
Szerinte a kplet az j szablyokkal is egyszer: „Az szablyvltozsokkal leginkbb a mrnkk hatrozzk meg, mekkora teljestmnyt tudnak kihozni az autbl. s ez a Red Bull kezre jtszik” – utalt arra, hogy szerinte a technikai htteret tekintve az osztrkok a legjobbak
/m4sport/
Errl nem szlt a hivatalos jelents - Vettel a plyn? - VIDE
Ahogyan arrl cstrtkn s pnteken beszmoltunk, a Ferrari egy 2015-s autval tesztre invitlta a GP2-es msodik helyezett Antonio Giovinazzit. A jutalomjtkra a csapat hivatalos tesztplyjn, Fioranban kerlt sor.
A hivatalos hrek szerint pnteken a fiatal olasz harmadik szm versenyz mell csatlakozott a Ferrari legutbbi vilgbajnoka (aminek lassan 10 ve), Kimi Rikknen is.
A f szempont a plyadatok s a szimultorban szerzett adatok sszevetse volt. Amirl azonban nem szlt a fma, az az, hogy nem csak pnteken, cstrtkn is volt „vendgmunks” az ifj tehetsg mellett.
Pletykk s videfelvtelek szerint Giovinazzi mellett cstrtkn Sebastian Vettel vezetett.
Nzegessnk videkat a plyrl, s a rajta krzget versenyzkrl:
/m4sport/
Vettelnek Schumacher tjt kellett volna jrnia a Ferrarival – Berger
Ha mr Michael Schumacher tjt vlasztotta, Sebastian Vettelnek minden tren le kellett volna msolnia pldakpt Gerhard Berger szerint.
Vilgbajnoki cmek a csapattal, amellyel kzsen vltak sikeress, majd vlts a Ferrarihoz. Michael Schumacher kt benettonos bajnoki gyzelem utn rezte gy, hogy j kihvs kell neki, ezrt 1996-ban alrt az akkor csak vergd vrskhz; Sebastian Vettel pedig ngy Red Bull-os cmmel a zsebben dnttt ugyanilyen megfontolsbl a hasonlan nehz idket l olaszokhoz.
Emiatt sokszor is lltjk prhuzamba egymssal a kt nmetet, m mikzben Schumacher htszeres vilgbajnokk, igazi rekordhalmozv vlt a Ferrarinl, Vettel vilgraszl sikerei egyelre vratnak magukra.
A csapatnl kt idszakban is versenyz Gerhard Berger szerint pedig mg vratni is fognak: nem hiszi, hogy jelents elrelpst tesz a Ferrari 2017-ben. A legfbb akadlyt szerinte az jelenti, hogy Vettel nem msolta tkletesen Schumachert. „Michael egy sor Benetton-embert vitt magval. Sebastiannak csakis gy szabadott volna a Ferrarihoz szerzdnie, ha Michaelhez hasonlan tvitte volna a kulcsembereit a Red Bulltl” – mutatott r a Motorsport-Aktuell cm lapnak nyilatkoz korbbi versenyz.Schumacher 1996-ban „egyedl” rkezett Maranellba, m miutn nem igazn jtt ki a csapat akkori sztrtervezjvel, John Barnarddal, Jean Todt csapatfnk pnzt nem sajnlva csbtotta t munkatrsait a Benettontl 1997-re. Ross Brawnnal s Rory Byrne-nel kln-kln llapodott meg, s csak ksbb tudtk meg, hogy tovbbra is munkatrsak lesznek. Rajtuk kvl pedig mg szmos szakember kvette ugyanezt az utat. Vettel ezzel szemben senkit sem tudott magval hozni Milton Keynesbl – pedig Adrian Newey s Christian Horner nevt is tbbszr sszefggsbe hoztk a Scuderival.
Pletykk szerint az idei meghatroz v lehet Vettel s a Ferrari kapcsolata szempontjbl. Miutn a Mercedes csak egyetlen vre rt al Valtteri Bottasszal, 2018-ban akr fel is szabadulhat egy lsk, s a nmet szerzdse lejrta utn egyesek szerint elgondolkodhat a vltson, ha nem lt elrelpst jelenlegi csapatnl.
Berger szerint mrpedig nem fog. „Nem ltom jelt annak, hogy brmi is vltozna a Ferrarinl 2017-ben. Ebben az esetben Vettelnek el kell gondolkodnia” – vlekedett.
/m4sport/
Vettel rl a vltozsnak: Legyen prharc!
rmmel fogadta Sebastian Vettel a hrt, hogy a jvben szabadabban versenyezhet az F1 meznye.
Az FIA mlt hten tette kzz j sportszablyzatt, melynek egyik legfontosabb vltozst az jelenti, hogy a versenybrsg az idei szezontl kezdve elnzbb lehet/lesz a versenyzk koccanssal vagy tkzssel jr csatival. Az jrart 38.2-es pont kimondja: ha a versenybrsg nem tudja egyrtelmen megllaptani, kit terhel felelssg egy tkzs sorn, eltekinthet a bntets kiosztstl.
A szvetsg ezzel a szabadabb s kemnyebb kzdelmek kialakulst igyekszik elsegteni, s el akarja kerlni, hogy 2016-hoz hasonlan jra minden aprbb koccansbl vagy kiszortsbl nagy „gy” kerekedjen.
A mlt vben tbbek kztt Sebastian Vettel is ldozatul esett az FIA szigornak: Mexikban fktvon vltott irnyt, s csak gy tudta maga mgtt tartani Daniel Ricciardt, hogy kzben Ferrarija kereke nekitkztt a Red Bull oldalnak. A djtadn mg pezsgzhetett ugyan, de rkkal a leints utn idbntetse miatt elvesztette 3. helyezst.
Mindezek (s a szmos hasonl visszs 2016-os eset) utn a ngyszeres vilgbajnoknak nincs ellenre a szablymdosts. „A kerk a kerk elleni csatnak mindig csak rlni lehet. Az emberek prharcokat akarnak ltni. A versenyzsnek kell eltrbe kerlnie” – nyilatkozta a vltozsrl a Bild am Sonntagnak.
Ms krds persze, hogy az j szably nem jelenti felttlenl azt, hogy Vettel ilyen krlmnyek kztt megszta volna a mexiki esetet. A sportszablyzat mostantl a versenybrsgnak is nagyobb szabadsgot ad a mrlegelsre, gy nem felttlenl kell vizsglatot indtaniuk Charlie Whiting valamennyi jelentse esetben, m olyan gyeket is vizsglhatnak, melyek elkerltk a versenyigazgat figyelmt.
/m4sport/
Vettel tgzolt a meznyn: egyedlt nyert Nemzetek Kupjt Nmetorszgnak!
Miutn Pascal Wehrlein orvosi tancsra visszalpett a Bajnokok Tornjnak msodik napjtl, Sebastian Vettel egyedl kpviselte Nmetorszgot a Nemzetek Kupjn, a Ferrari klasszist azonban ez egy kicsit sem zavarta: 100%-os mutatval nyerte a versenyt!
Az eljelek nem kedveztek a ngyszeres vilgbajnoknak: szombaton (az egyni megmrettetsen) mr a csoportkrben bcszni knyszerlt, vasrnap pedig csapattrs nlkl maradt, hiszen a tegnap nagyot buk Pascal Wehrlein nem indulhatott a nemzetek viadaln. Vettel azonban fordtott szerencsjn, s ihletett formban versenyezte vgig a vasrnapot.
A Ferrari nmetje mr a csoportkrben is ellenllhatatlan volt: mind a ngy versenyt megnyerte, ezzel pedig toronymagas csoportelsknt jutatta tovbb a nmet csapatot – vagyis sajt magt. A brit (Jenson Button s David Coulthard) valamint az szaki (Tom Kristensen s Petter Solberg) alakulatnak egy-egy siker jutott: az elbbinek Coulthard szerzett pontot a Solberg elleni tkzetben, az utbbinak pedig az egyniben dntz Kristensen, aki Buttont gyzte le.
A msik „nem szak-amerikai gon” Kolumbia jutott eldntbe, a tegnapi gyztesnek, Juan Pablo Montoynak s Gabby Chavesnek ksznheten. Mivel a csoportban k s a brazil (Felipe Massa s Tony Kanaan) valamint a latin (Gabriel Glusman s Helio Castroneves) is kt-kt sikerrel llt, a tovbbjuts sorsrl a leggyorsabb kombinlt kr dnttt – ez rtelemszeren a kolumbiaiak volt.
Az els A jel kvartettben ngy csapat kpviseltette magt, s az idei szablyoknak megfelelen kzlk kett jutott tovbb. Mivel mind a ngy szak-amerikai grda volt, a szervezk ezzel biztostottk, hogy legalbb egy hazai ketts ott legyen a dntben. A kt tovbbjut a NASCAR-piltk (Kurt s Kyle Busch) valamint az IndyCar-versenyzk (Alexander Rossi s Ryan Hunter-Reay) csapata volt. A kiesk Kanada (James Hinchcliffe s Stefan Rzadzinski), valamint a ralikrosszos (Travis Pastrana s Scott Speed) amerikai du.Az eldntk kzl csak az amerikaiak „hzi versenye” sikeredett izgalmasra, Vettel ugyanis 2:0 arnyban legyzte Kolumbit. Az IndyCar s a NASCAR csapatnak sszecsapsa viszont dnt futamot hozott, a dnt futam pedig egy kisebbfajta vitt: Kurt Busch az ellenfl, Alexander Rossi elmondsa szerint kiugrott a rajtnl, st el is ismerte a hibjt, mgsem kapott bntetst. Az esetrl viszonylag hossz ideig egyeztettek, mieltt hivataloss vlt a NASCAR-egysg tovbbjutsa.
A dntben aztn Vettel „igazsgot szolgltatott”, hiszen a vitatott krlmnyek kztt kapott ellenfelet sem hagyta rvnyeslni: 2-0-s gyzelmet aratott, hogy megszerezze plyafutsa hetedik Nemzetek Kupja sikert. Ezek kzl sokat mg Michael Schumacher csapattrsaknt szerzett, akinek termszetesen ezttal is ksznetet mondott. „Egytt kezdtk ezt az utazst, s nagyon sokat segtett nekem a kezdetekkor. Mindenki sokat gondol r s mindenki hinyolja, nemcsak a nmet csapat, hanem minden pilta. Mindig j trsasg volt. Nehz fellmlni a plyn s azon kvl is” – mondta a slyos sbalesete ta otthonban lbadoz honfitrsrl.
„Kr, hogy Pascal nem volt itt, viszont prbltam mindent beleadni. J napom volt, s nem hibztam. Az utols menet elgg necces volt, hiszen majdnem beragadtam a rajtnl. Kicsit le voltam maradva, de sikerlt visszajnnm. J volt itt lenni, nagyszer a hangulat; remlem, jvre visszatrnk. Ez a legjobb helyszn ehhez az esemnyhez, s nemcsak az idjrs miatt” – mondta, majd jelezte, nemcsak a krnyezet, hanem a gyzelem miatt is szvesen visszajnne. „Nagyon jl hangzik a nyolcadik siker. J lenne visszajnni. Remlem jvre is rszese lehetek ennek az lmnynek.”
/m4sport/
Montoya a bajnokok bajnoka – a cmvd Vettel mr a csoportkrben bcszott
Elszr indult a Bajnokok Tornjn, s azonnal meg is nyerte Juan Pablo Montoya! A cmvd Sebastian Vettel mr a csoportkrben bcszott, Felipe Massa jutott a legmesszebbre az aktv F1-esek kzl.
Magyar id szerint szombat este kerlt sor a 2017-es Bajnokok Tornja (Race of Champions, RoC) egyni kzdelmeire. A helyszn a verseny trtnetben most elszr volt Miami, ahol a 36 ezer nz befogadsra alkalmas Martins Park baseballstadionban alaktottk ki a kt prhuzamos nyomvonalval nmagt keresztez versenyplyt.
A rsztvevket 4 darab ngyes csoportba osztottk, melyek tagjai mindenkivel megkzdttek. Minden kvartett els kt helyezettje jutott tovbb.
Az A-csoport kzdelmei egyfajta sztlvssel, kt amerikai klnversenyvel indultak. Az F1-et megjrt Scott Speed s Alexander Rossi kzl utbbi vvta ki a lehetsget arra, hogy csatlakozzon Sebastian Vettelhez, Travis Pastranhoz s Helio Castroneveshez.
Az aktv F1-es versenyzk szmra nem indult jl a verseny. A cmvd Sebastian Vettel az A-csoportban Helio Castronevestl, a B-csoportban Pascal Wehrlein Juan Pablo Montoytl, Felipe Massa pedig Petter Solbergtl szenvedett veresget. A ngyszeres F1-es bajnok aztn Alex Rossi, a visszatr Massa Montoya, Wehrlein pedig Solberg ellen javtott, gy a krbeverseknek ksznheten mindkt csoportban a hajrra maradt a dnts a tovbbjutsrl.
Bcs a cmvdtl
Az A-csoport utols forduljban Castroneves legyzte Rossit, ezzel pedig nagy nyoms nehezedett Vettelre, akinek a mr kt gyzelmet bezsebel Pastrana legyzse jelentette az egyetlen eslyt a tovbbjutsra. Elmaradt a cmvds: a RX Supercar Lite raliautval a Ferrari versenyzje 0,1 msodperccel lassabbnak bizonyult.
„Egy kicsit meglepdtem, az els versenyt nem szabadott volna elvesztenem. Az utols nagyon szoros volt Travisszel. gy megy ez. Nagyon lveztem, de a mknak ezzel vge. Nem tudok vltoztatni rajta” – nyilatkozta mosolyogva Vettel.
Upset at #ROCMiami: Travis Pastrana knocks out defending Champion Sebastian Vettel in the group stage! https://t.co/llykwTAd13
— Race Of Champions (@RaceOfChampions) 2017. janur 21.
Wehrlein bukfence
Az izgalom a B-csoport utols forduljban sem maradt el. Massa s Wehrlein F1-es versenyre a RoC trtnetben elszr egy hromkerek autval, a Polaris Slingshot SLR-rel kerlt sor. A futamot a brazil nyerte, m miutn clba rtek, a nyomvonalvltsra kijellt fal nlkli szakaszon a Sauber jdonslt versenyzje tment a msik svba, telibe tallta az jrakezdd falat, majd ellenfelnek koccant, s ltvnyos bukfenccel llt meg. Szerencsre senki sem srlt meg, m az mris kiderlt, a htul egyetlen kerkkel rendelkez jrmvek nem szmtanak a legstabilabbak kz… Wehrlein utasa ezek utn mr aligha rlt annyira, hogy lehetsge nylt autba lni…
„Mg nem lttam a felvteleket, de az egyenes vgn valahogy Felipnek mentem” – kommentlta az esetet Wehrlein. „A legfontosabb, hogy mind jl vagyunk. Itt nem olyan nagy a temp. Profiknt jl kell kezelnnk ezt. Az autk is nagyon biztonsgosak.”
Massa mindenesetre vakarta fejt. „Mindkettnknek a magunk nyomvonaln kellett mennnk, nem tudom, mi trtnt. Taln valami elromlott az autjn. Elg komoly tkzs volt” – nyilatkozta a meglepett brazil.
Az A-csoportbl Pastrana s Castroneves jutott tovbb, elbbi ellenfele Montoya, utbbi az F1-esek becslett megment Massa lett a negyeddntkben.
Pascal Wehrlein and his passenger walked away from a big crash at #ROCMiami. https://t.co/x1mXvlxydi
— Race Of Champions (@RaceOfChampions) 2017. janur 21.Button s Coulthard veresg, Kanaan kormny nlkl…
A msik kt ngyesben egyoldalbban alakult a kzdelem. Jenson Button a C-csoportban kt gyzelemmel nyitott (Kyle Buscht s James Hinchcliffe-t gyzte le), a D-csoportban pedig a kt nagy reg, David Coulthard s Tom Kristensen nyerte az els kt prharct (a sktnak Ryan Hunter-Reay mszaki hibja is besegtett).
Vgl makultlan mrleggel zrt mindkt ex-F1-es, bizarr eset azonban itt is trtnt. Tony Kanaannak azrt nem volt eslye sem Button legyzsre, mert a rajtnl egyszeren a kezben maradt a RoC-aut kormnya…
Ezzel Button s a Kristensent legyz Coulthard is csoportelsknt jutott tovbb. 2009 F1-es bajnoka ppen „Mr. Le Mans-t” kapta meg ellenflnek, mg „DC”-nek Kyle Busch jutott a 3. s 4. negyeddntben.3 sima, 1 szoros negyeddnt
A negyeddntk sort Juan Pablo Montoya s Travis Pastrana kzdelme nyitotta, mely a kolumbiai 2-0-s gyzelmt hozta. Ezzel a kolumbiai lett az els eldnts. Az mr tovbbjutsa pillanatban biztos volt, hogy brazil ellenfelet kap: a msodik negyeddntben Massa honfitrsval, Castronevessel vvott a RoC Buggyban. Hasonlan sima ketts sikert aratott, mint egykori F1-es ellenfele, gy a ngy kztt a csoportkzdelmekkor mr legyztt kolumbiai vrt r.
Vgletekig kilezett csatt hozott a harmadik negyeddnt. Button elvesztette az els menetet Kristensen ellen a KTM X-Bow-ban, de sikerlt javtania a msodik krben. A harmadik fordul viszont jra a dn lett, gy vvta ki a tovbbjutst. Ellenfele a Kyle Buscht ktszer legyz Coulthard lett.Massa bntets miatt dhngtt
A dl-amerikaiak eldntjt a ktlses Ariel Atomokkal rendeztk. Elkpeszten szoros csata alakult ki Massa s Montoya kztt. Az els menetet ugyan a brazil nyerte, m miutn az utols kanyar kijratnl rintette a falat, 5 msodperces idbntetst kapott, s ezzel ellenfel lett a gyzelem. A msodik krben Montoya minimlis elnnyel lett els, m mivel Massa ekkor mg nem tudott bntetsrl, fellltak a harmadik futamhoz is.
Nmi tanakods utn jtt a versenyirnyts zenete: Montoya ktszer nyert, s ezzel joncknt mris a dntig verekedte magt.
Massa nem volt boldog. „A szably azt mondja, egyszer rinthetem a falat, ktszer nem. Pontosan ez trtnt” – mondta kiss ingerlten, majd miutn azt mondtk neki, a bntetst azrt kapta, mert idt nyert a hibval, hozztette: „Nem, valjban idt vesztettem. Szval nem tudom elfogadni ezt.”
A msik eldnt is 2-0-val rt vget. Kristensennek sikerlt, ami a versenyen eltte senkinek: legyzte Coulthardot. Radsul mindjrt ktszer egyms utn (msodszor mindssze 0,06 msodperc volt az elnye), s ezzel is megvltotta a jegyt a dntbe.
joncbl lett bajnok
A finl els krnek a RX Supercar Lite ralikrosszautval vgtak neki a kzd felek. Montoya fknt remek rajtjnak ksznhette gyzelmt. A msodik futamra tltek a KTM X-Bow-ba, m Kristensenen ez sem segtett: 0,08 msodperces elnnyel Montoya megszerezte a msodik futamgyzelmet is, s ezzel a bajnokok bajnoka lett. Radsul legels nekifutsra!
„A fellegekben jrok” – nyilatkozta a gyermekei trsasgban nnepl gyztes a leints utn. „Korbban sosem voltam itt. A felesgem mondta, hogy szrakoznom kne, versenyezzek. rletes volt folyamatosan autt vltani alig pr kr utn! A felesgemnek azt mondtam, a clom, hogy tovbbjussak a csoportombl. Eredetileg azt gondoltam, mg ez sem fog sikerlni, mivel a gyakorlson lttam Pascalt s Felipt, s arra gondoltam: ’istenem!’. Nagyon gyorsak voltak…”
Tom Kristensen csaldottan knyvelte el, hogy a mostani mr az tdik dnts veresge volt a Bajnokok Tornjn. „Ez az n vgzetem. Egy bizonyos ponton azt hittem, meglesz vgre az els, de nem szabadott volna elhinnem. Egybl tlkormnyzott vlt az autm, Juan Pablo pedig nem nz vissza. J rzs idig jutni, ez nem krds, de ez mr a sokadik dntm volt… Taln Dniban is kne rendezni egy Bajnokok Tornjt, az segtene… J volt itt lenni, a mi kzs trtnetnk pedig messzire nylik vissza. Jl emlkszem mg arra, amikor megrkezett a Forma–3-ba. Megrdemelte a gyzelmet a hazai szurkolk eltt” – dicsrte az Amerikban l ellenfelt a Le Mans-i 24 rs kilencszeres gyztese.
A Bajnokok Tornjnak programja vasrnap a Nemzetek Kupja kzdelmeivel folytatdik.
/m4sport/
Ilyen lesz az j Ferrari?
Olasz forrsok szerint az 1993-as autra fog hajazni a Ferrari j, 667-es kdnvre hallgat "paripja" - nem tzpirosban, hanem piros-fehrben pompzhatnak idn Vettelk?Egyelre homly fedi a Ferrari 2016-os autjt, de olasz forrsok szerint jthat a csapat: az utbbi vektl eltr festst kaphat Sebastian Vettel s Kimi Raikknen "eszkze".
Az F1 Analisi Tecnica informci szerint ezttal nem teljesen piros lesz az aut, hanem jval tbb fehr rsz dsztheti a karosszria pilta krli terlett. Az olasz istll azt tervezi, hogy online mutassa be autjt pr nappal a barcelonai teszt megkezdse eltt - az informcik termszetesen addig is szivrognak a 2016-os autval kapcsolatban. Ha a hr igaznak bizonyul, a Ferrari idei festse az 1993-as authoz fog hasonltani.
/formula/
ROC beoszts
Race Of Champions Draw (Saturday 21 January) -
Group A:
Sebastian Vettel (Germany)
Travis Pastrana (USA)
Helio Castroneves (Brazil)
Scott Speed (USA) or Alexander Rossi (USA) - to be decided by play-off
Group B:
Juan-Pablo Montoya (Colombia)
Petter Solberg (Norway)
Felipe Massa (Brazil)
Pascal Wehrlein (Germany)
Group C:
Jenson Button (Great Britain)
Kyle Busch (USA)
Tony Kanaan (Brazil)
James Hinchcliffe (Canada)
Group D:
Tom Kristensen (Denmark)
Kurt Busch (USA)
David Coulthard (Great Britain)
Ryan Hunter-Reay (USA)
ROC Nations Cup Draw (Sunday 22 January) -
Group A:
Team USA NASCAR (Kurt Busch & Kyle Busch)
Team USA IndyCar (Ryan Hunter-Reay & Alexander Rossi)
Team USA Rally X (Travis Pastrana & Scott Speed)
Team ROC Factor Canada (James Hinchcliffe & Stefan Rzadzinski)
Group B:
Team Great Britain (Jenson Button & David Coulthard)
Team Germany (Sebastian Vettel & Pascal Wehrlein)
Team Nordic (Tom Kristensen & Petter Solberg)
Group C:
Team ROC Factor Latin America (Helio Castroneves & Gabriel Glusman)
Team Brazil (Tony Kanaan & Felipe Massa)
Team Colombia (Juan Pablo Montoya & Gabby Chaves)
/roc/
Ecclestone: Nem Vettel tehet a sikertelensgrl
Sebastian Vettel vdelmre kelt a Forma-1 kereskedelmi jogait igazgat Bernie Ecclestone, aki szerint egyltaln nem a nmet hibja, hogy 2016-ban nem tudott j eredmnyeket elrni.
A Ferrari nagy remnyekkel vgott neki az elmlt szezonnak, s br jl indult az v, az olasz istll ksbb folyamatosan lemaradt rivlisaitl, s vgl nyeretlenl a konstruktri tabella 3. helyn zrt.Vettel az vad sorn szemmel lthatan egyre frusztrltabb vlt, Ecclestone szerint azonban teljesen rthet mindez.
„Nem az hibja, hogy nem nyer” – mondta az zletember a Sport Bildnek nyilatkozva. „A csapat s az aut tehet rla.”
„A Ferrari visszacsppent a Schumacher s Todt eltti idkbe. Tl sok olasz dolgozik ott. Nem Olaszorszg ellen szlok, de egyszeren nincs benne a DNS-kben az, hogy sikeresen mkdtessenek egy csapatot. A Ferrarinak vrfrisstsre van szksge.”
Ecclestone kifejtette, nem lt sok eslyt arra, hogy Vettel az idei szezon vgn tvozik a maranelli istlltl, s 2018-ban a Mercedeshez szerzdik.
„Sebastian misszija a Ferrari – tudom, hogy elbb ott akar sikeres lenni.”
A 86 esztends zletember mindazonltal hozztette, vlemnye szerint a Mercedest idn sem tudja majd legyzni senki.
„Nem hinnm… Az motorjuk lesz a legjobb, ez pedig nagy elnyt jelent szmukra. Csak j motorszablyokkal lehetne kiegyenlteni az erviszonyokat, gyhogy mihamarabb szksg lenne erre.”
/f1vilag/
„Jl gondolt meg, Seb!” – Alesi figyelmeztette Vettelt
Krltekintbbnek kell lennie Sebastian Vettelnek, ha megnyomja a rdi gombjt – vli a Ferrari korbbi kedvence, Jean Alesi, akinek mg ma is mindene a Scuderia.
1991 s 1995 kztt versenyzett a Ferrarinl, s velk aratta plyafutsa egyetlen futamgyzelmt. A szve vitte oda. Jean Alesi akkoriban fiatal s pimasz stksknt a ksbb dominl Williamstl is kapott ajnlatot, m olasz gykerei, a mrka irnti szeretete miatt mgis Maranellt vlasztotta otthonnak. s mg ma is az otthona, hiszen a nluk eltlttt vek alatt olyannyira a szvkbe zrtk t a szurkolk, hogy mg most is nagy kedvencknek szmt.
Ahogy Alesinek is mg mindig szvgye a Ferrari. Olyannyira, hogy a La Gazzetta dello Sportnak adott interjban most mg a vrsk sztrjt, Sebastian Vettelt is arra figyelmeztette, tartsa becsben a Scuderia hagyomnyait, nagysgt. „Vettel ngy vilgbajnoki cmet nyert, ezrt a legnagyobb szernysggel megengedem magamnak, hogy azt zenjem neki: a Ferrari tbb puszta Forma–1-es autnl. A Ferrari maga a versenyzs trtnelme. A Ferrari egy egsz orszgot tud maga mgtt. Erre is gondolnia kell, amikor beleszl a rdiba, s amikor a tifosival val viszonyrl van sz” – fogalmazott a francia.
Ezzel elssorban a 2016-os Vettel-brlatok alapjt kpez rdis kirohansokra clzott, melyek megmutattk, a nmet az elz szezonban korntsem rezte olyan otthonosan magt csapatnl, mint egy vvel korbban, amikor mg meglepetsre hrom gyzelmet aratott, s a konstruktri msodik helyre vezette az olaszokat.
Alesi kiemelte, ugyanolyan Vettelt szeretne ltni, amilyet els maranelli vben. „Kicsapongsok s idegessg nlklit, amilyen a szezon vgn is volt” – fogalmazott.
A korbbi versenyznek meggyzdse, szeretett csapata talpra tud llni 2017-ben. „Nlunk otthon a Ferrari a minden. Fjt, hogy 2016-ban egyetlen futamot sem nyertek. Nem akarom senki nyakba varrni a felelssget, de a technikai igazgatjuk csaldi tragdija egyrtelmen nehz helyzetbe hozta a csapatot. Az ausztrliai eladst ltva teljesen msfajta szezont vrtam a Ferraritl. De abban biztos vagyok, hogy 2017 mskppen alakul majd” – fogalmazott.
Alesi egybknt ma mr nemcsak mltja, hanem 17 ves fia rvn is ktdik a Ferrarihoz. Giuliano a mrka utnptls-akadmijnak tagja, s az elz vet a GP3-ban teljestette joncknt. „rlk, hogy a Trident-csapatnl maradhat, mert ez stabilitst jelent szmra. J eredmnyeket vrok tle. Az akadmin vgzett munka garancia Giuliano fejldsre” – mondta firl, aki a 21. helyen zrta a bajnoksgot.
A krdsre, lt-e eslyt arra, hogy az ifjabb Alesi 2017-ben mr egy F1-es Ferrarit is plyra vigyen, ugyanakkor a szigor szl szlt belle: „Soha az letben, ha kell, lefekszem keresztbe a boxutcban! Giuliannak kizrlag a GP3-ra szabad gondolnia! Ha F1-es autban akar lni, akkor van egy neknk otthon, abba beleugorhat, s csinlok rla egy fnykpet” – vicceldtt.
A csapat j harmadik szm versenyzjt, Antonio Giovinazzit viszont mr nem tiltan el a lehetsgtl. Elmondsa szerint nagy fogsnak tartja a GP2 tavalyi msodikjt. „Fantasztikusnak tallom. Zavarba ejt lett volna, ha a Ferrari kihagyta volna ezt a nagy lehetsget. Giovinazzi egy jl nevelt fiatalember, s ez manapsg ritka. De mindenekeltt remek versenyz. Egy hajszlon mlt a GP2-es cme. Most csak sok kilomterre van szksge” – vlekedett az olaszrl.
/m4sport/
Tbb mint 1000 lers motort pt a Ferrari 2017-re?
Idn tlpi az 1000 lers lomhatrt a Ferrari turbmotorja, melyet alaposan tterveznek az olaszok.
Arrl mr korbban is lehetett hallani, hogy a Scuderia annak ellenre komoly vltoztatsokat hajt vgre a 2017-es motorjn, hogy ezen a terleten kerltek taln legkzelebb a Mercedeshez. Az Olaszorszgbl rkez hrek szerint a maranelli mrnkk tterveztk a 2016-ban hasznlt gsteret, az energia-visszanyer rendszer, valamint az elektronika tovbbfejlesztsvel pedig az ERS s a turb mkdst is hatkonyabb teszik.
A La Gazzetta dello Sport is beszmolt arrl, hogy a MAHLE beszlltval kzsen egy tbbszri befecskendezses technolgin dolgoznak, s ezek egyttesen azt eredmnyezik majd, hogy az j hajtegysg mr 1000 lernl is nagyobb teljestmny leadsra lesz kpes a versenyplyn. Ilyen magassgokban F1-es motor csak az els turbkorszakban, az 1980-as vekben jrt.
Mindez persze nem lenne hatalmas meglepets, hiszen a Mercedes motorrszlegnek vezetje, Andy Cowell mr a mlt v elejn elrebocstotta, az j motorokkal hamarosan tlphet az 1000 lers hatr. Becslsek szerint a Mercedesnek mr a 2016-os erforrsa is 970-980 lers volt, s az idmrs mdban felttelezsek szerint idszakosan mr elrte az 1000 lert is. A mdost pontok rendszernek idei eltrlse teret nyithat az eddiginl is nagyobb mrtk fejlds eltt, gy Cowell jslata nagyon is relisnak tnik.
A Ferrari a teljestmny tern a Mercedes s a Red Bull becslsei szerint mr az elz szezonban nagyon kzel kerlt a csillagosok motorjhoz, az elmlt v tanulsga viszont az, hogy a vrsknek nemcsak a lerk szmt kell figyelnik, mindenekeltt erforrsuk megbzhatsgn kell javtaniuk. Az v els felben tapasztalt turbproblmk miatt elemzk szerint 2016-ban tvolrl sem tudtak mindent kihozni motorjukbl.
A Ferrari februr 24-n mutatja be j autjt olaszorszgi bzisn.
/m4sport/
Ha egyszer Vettel dhbe jn
Lehet t szeretni s nem szeretni miatta, aligha frhet ktsg hozz, hogy ha rdizsrl van sz Sebastian Vettel, „adsa” az egyik legrdekesebb a rajtrcson. Csokorba szedtk idei legemlkezetesebb megnyilvnulsait, melyek egyben 2016-os szezonjrl, helyzetrl s a Ferrarinl uralkod hangulatrl is szemlletes kpet fest.
Kna, tkzs Kimi Rikknennel az els kanyarban:
„Rendben, tkztem. Eslyem sem volt elkerlni. Az egyik Red Bull gy jtt a bels ven, mint egy rlt, s nekimentem Kiminek” – kommentlta elsre az esetet sr bocsnatkrsek utn.
„Kvjat tmadsa ngyilkos volt. Vgig ltszott, hogy tkzs lesz belle, esly sem volt ilyen tempval bevenni a kanyart” – tisztzta aztn kicsit ksbb az ltala torpednak is nevezett Kvjattal trtnt esett.
Oroszorszg, Danyiil Kvjat ktszer is belerohan:
„A ki******* g szerelmre, ember! Ki a ****?! , kiestem! tkztem! Valaki megttte ki******* hts rszem a kettes kanyarban, aztn valaki jra megttte a ki******* hts rszemet a hrmasban is. Most komolyan! Mi a ****** csinlunk itt?!” – forrongott 200 feletti pulzusszmmal a falban.
Spanyolorszg, a Daniel Ricciardo elleni csata utn:
„****** meg! Ha nem kerlm el, egyenest az autmba megy. Most komolyan, mit csinlunk itt? Versenyznk vagy pingpongozunk?!”
Azok a lass lekrzttek…
„Tntesstek el a forgalmat az tbl! Mamma mia, mi a pokol folyik itt?!” – tette fel a krdst Kanadban a lekrzsek sorn.
„Cskken a gumi hmrsklete, mint a veszedelem. Nem is tudom, Alonso taln buszos kirndulson van Bakuban” – panaszkodott rgi ellenfelre az azerbajdzsni szabadedzsen.
„Gyernk mr, kk zszl! *****, ez nevetsges! Gyernk mr, most komolyan!” – trelmetlenkedett a Magyar Nagydjon.
„Most komolyan, ez nevetsges! Ez nevetsges! Elvesztem a msodik helyet a semmirt. ****!” – mondta Japnban.
„Kk zszl! Ez nem lehet igaz!” – jtt az jabb panasz.
„Irgalmas g, menjen mr! Mit akartok tudni? Gyors plya, nehz elzs, idt vesztesz egy msik aut mgtt. Ez nevetsges!” – mondta az egyik Manorral val tallkozs utn Szuzukban.
Austin, ingerlten Riccardo Adami versenymrnkkel:
„Rendben, Sebastian, kicsit kihagy a hts szrnyunk, amit mr te is szrevehettl.” – „Igen, egy kicsit! J vicc, folytasd csak!”
Mexik, viccesen, de nem viccbl:
„Biztonsgban vagyunk? Kimehetek pisilni?” – tett fel szokatlan krdst az idmr els szakasznak vgn. s komolyan gondolta: az „engedly” utn valban sietve tvozott a garzsbl…
Mexik, verblis mokfuts:
„Mekkora idita! Teljesen ******” – adott jelentst Fernando Alonso elmellapotrl a szabadedzsen. s a java csak vasrnap jtt.
„Mozdulj, mozdul mr a ********* g szerelmre! egy ******, ez !” – jellemezte a versenyen a plyt levg, de t nem elenged Max Verstappent.
„n vagyok az egyetlen, vagy ti is ltjtok, amit n? Egyszeren felhozza rm Ricciardt, *****!” – jtt a kvetkez dhng zenet.
„Tudod, mit? Itt az zenetem Charlie-nak: Menj a ******! Komolyan, menj a ******!” – kldtt aztn sajtos dvzletet a versenyigazgat Charlie Whitingnak is, ami miatt majdnem bajba is kerlt az FIA-nl.
Brazlia, veszlyben a csapattrssal:
„Ez rlet, most komolyan! Ez hlyesg! Piros zszl! Erre van szksg! (…) Igen, extrm esgumi kell, de mindenekeltt le kell lltani a versenyt. Ez gy nem megy. Hny embernek kell mg balesetbe kerlnie? Majdnem nekimentem Kiminek az egyenes kzepn! Nem ltni semmit” – hangzott brazliai panasza Kimi Rikknen baleste utn, melynek szerinte nem is szabadott volna megtrtnnie, ha az FIA idejben cselekszik.
/motorsportal/
Vettel a Ferrarihoz tartozik – Andretti
Bajnok szurkolja van Sebastian Vettelnek. Mario Andretti alig vrja, hogy a Ferrarival is lssa bajnoki cmet nnepelni a nmetet.
A ngyszeres vilgbajnok 2015-ben csatlakozott a Ferrarihoz, ahol az els ve a vrtnl sikeresebben alakult, a msodik viszont alulmlta a vrakozsokat. Nagy krds, 2017-ben merre visz az tja, m vannak, akik Sebastian Vettel v msodik felben mutatott teljestmnye miatt mr kevsb hisznek a sikerben, mint egy vvel ezeltt.
1978 vilgbajnoka, Mario Andretti viszont tovbbra is hisz Vettelben. „Szeretnm ltni, ahogyan Vettel vilgbajnok lesz a Ferrarival, mert nagyon akarja ezt. Ez volt az lma, mivel Michael Schumacher volt a pldakpe, s most nyilvnvalan frusztrlt, amirt nem mennek olyan jl a dolgok” – nyilatkozta az amerikai az Omnicorse cm olasz lapnak.
„Jl kijn Kimivel, ami fontos a csapat szempontjbl, de ltszik rajta, hogy frusztrlt, mert rzi, hogy ennl jobban is mehetne. Viszont oda tartozik, s szerintem mindenki azt szeretn, hogy sikeres legyen a Ferrarival. n is gy vagyok vele. Minden szempontbl nagy rajongja vagyok. Mr akkor elrulta nekem, hogy a Ferrarival akar nyerni, hogy ott akar versenyezni, amikor megrkezett a Forma–1-be.”
Br az elmlt nyolc idnyben a Ferrari hiba ldzte a bajnoki cmet, Andretti a Mercedes dominancijt s a Scuderia helyzett ltva sem rzi gy, hogy Vettel szmra elrhetetlen lenne ez a cl. „Brcsak lenne egy varzsgmbm, hogy lssam, a Ferrari kpes lesz-e htrl htre a gyzelemrt harcolni! Nem ismerek csapatot, amely kemnyebben dolgozna a Ferrarinl. Minden tekintetben knyrtelenek. A Ferrari maga a Forma–1, s ez mindig is gy lesz. Errl szl szmukra minden, s csak id krdse, hogy mikor rik el a clt. Nem az a krds, elrik-e, hanem csak az, mikor. Remlem, hogy ms csapatok is felzrkznak, hogy jvre rdekesebb legyen a kzdelem” – fogalmazott a vrskkel 14 versenyt teljest bajnok.
/motorsportal/
|