Vettel: El fogok beszlgetni Verstappennel
A fiatal holland kirdemelte a ngyszeres F1-bajnok kritikit: Vettel azt akarja, hogy ne a sajtn keresztl zengessenek egymsnak, hanem frfiknt lljanak egyms el elsimtani a flrertst.
A Belga Nagydj rajtjt kvet baleset, amelynek szenved alanya kt Ferrari volt, nagyon hasonltott egy v elejn trtnt incidenshez: Knban szintn egy Red Bull, Danyiil Kvjat – ugyanazzal az autval, melyet most Verstappen vezet – akadt ssze a maranelli istll kt versenyzjvel, akkor a klnbsg az volt, hogy Vettel szorult a kt msik aut kz.
„Nem gondolom, hogy ssze kellene hasonltani a kettt. Msok voltak a krlmnyek, egy msik kanyarban trtnt. Ez itt sokkal lesebb, a knai nyitottabb volt” – reaglt a felvetsre a ngyszeres vilgbajnok. Vettel v elejn azt hangoztatta, csapatnak el kellene beszlgetnie Kvjattal – a fiatal pilta kirgsa lett a vge, miutn Oroszorszgban is tkztt a ferrarissal –, most szemlyesen akar pr szt vltani Verstappennel
„Szerettem volna beszlni Maxszel, de a megfelel idpont nem a verseny utn van. Megkeresem majd t, de nem most, mert azt hiszem, nincs j napja. Nekem sincs az, Kiminek sincs. De nem vagyok rajongja a bntetseknek, nem ezzel kell nevelni. Beszlni kell egymssal, tiszteletre van szksg. Ha jl tudom, volt mg pr manvere, amely miatt a mezny tbbi rsze nem elgedett a viselkedsvel” – idzi az F1i.com Vettelt.
„A legjobb megolds az, ha egymssal beszljk meg, ahelyett, hogy hht csapnnk a mdiban, vagy ms csatornn keresztl mondannk el a vlemnynk. Frfiak vagyunk, ki kell llnunk egyms el” – mondta a ngyszeres vilgbajnok, aki ennek ellenre mgis gy gondolja, nem kell vka al rejtenie llspontjt: „gy gondolom, jogos kritizlnom, felnagytani a dolgot viszont helytelen. Nincs bajom vele, kijvnk, egy agresszv versenyz, ez pedig erssg szmra. Nhny megmozdulst azonban, klnsen fktvon, melyeket az ellene val harcban tapasztaltam, nem neveznm korrektnek. Meg kell rtenie, mi forog kockn, s hogy nem a legokosabb gy viselkedni.”
Verstappen sem titkolta, hogy nem rt egyet a ferrarisokkal, nevetsgesnek nevezte Raikknen panaszkodst, s hazugsgnak kijelentseit, majd azt mondta, szgyellnik kellene magukat, hogy a tapasztalatukkal balesetet okoznak, majd r prbljk kenni.
/formula/
Verstappen tarthat az olaszoktl Monzban
A Red Bull csapatfnke, Christian Horner killt F1-es versenyzje, Max Verstappen mellett - szerinte ez volt a hatr s ha komoly gond lett volna, akkor a stewardok jelzse nem maradt volna el.
Max Verstappen ismt a kritikk kereszttzbe kerlt, hiszen a Belga Nagydjon is tbb ersen vlemnyes manvert hajtott vgre - a kt Ferrari-pilta, Kimi Raikknen s Sebastian Vettel ezttal is kiakadt r, Toto Wolff is veszlyesnek minstette, viszont hatrozottan megvdte magt. Termszetesen a Red Bull csapatfnke, Christian Horner is versenyzje mell llt.
"Meglepdtem, hogy Toto olyan dolgot kommentlt, amelyhez semmi kze, de szerintem ez mg a hatron volt, kemny, de a stewardok szerint szablyos" - jelentette ki Horner. "Szval ha brmilyen szablyt megszegett volna, biztos vagyok benne, hogy Danny Sullivan vagy Charlie Whiting intzkedett volna. A stewardok rszrl azonban nem trtnt semmi, szerintem ez volt a hatr, biztos vagyok benne, hogy Max megnzi s tanulni fog belle."
A Red Bull csapatfnke knnyedre vette a figurt, amikor megkrdeztk, hogy beszlt-e Verstappennel a futamot kveten. "Igen, mondtam neki, hogy senkinek se rulja el, hol lesz majd Monzban, mert biztos, hogy lesznek dhs olasz rajongk. Ahogy mondtam is, szerintem a hatron volt, de fiatal, ambcizus s ha komoly gondot jelentett volna az eset, a stewardok jeleztk volna."
"Emlkszem r, hogy nhny ve mg Sebastian kapott hasonl kritikkat s vannak ms piltk is, akik sokszor megmutattk mr ezt a harcos mentalitst. Szerintem az ilyen mentalitst miatt alakulnak ki nagy szurkoltborok" - tette hozz Horner.
/formula/
Vettel Verstappent hibztatja az tkzsrt
Nico Rosberg simn megrizte a vezetst a Formula-1-es Belga Nagydjon, mgtte azonban valsggal kitrt a kosz: Max Verstappen, Kimi Raikknen s Sebastian Vettel sszetkztek, gy mindhrmuknak mr az els kr vgn meg kellett ltogatni a szereliket. Mg a Red Bull versenyzje a ferrarisokat rezte hibsnak, addig a maranelliak ngyszeres vilgbajnoka – aki hrmuk kzl a legkvl haladt a koccans pillanatban – mr mskpp ltja az esemnyeket:
„Jl kaptam el a rajtot – taln a legjobban azokhoz kpest, akik ellem indultak. A msodik helyen lltam mr” – idzi Vettelt a Motorsport.com szakoldal. „Nico elttem volt, de kzvetlenl mgtte haladtam a kls ven az els kanyar fel. Alig lttam Kimit, mivel tbb mint fl authossznyival elrbb voltam, amikor befordultam, s ha szinte akarok lenni, mr Max szmra is a vakterben volt.”
„Ha megnzzk, elg vakmer megmozduls volt Verstappentl, hogy megprblta mindkt pozcit visszaszerezni egyetlen kanyar alatt azzal, hogy bellre vetdik, s nyilvn ez volt az oka annak, hogy Kimi nem tudott befordulni. A problmt az jelenti, hogy nem fr el hrom aut abban a kanyarban, a bell halad pedig bajba tudja sodorni a kls ven haladkat, s gy gondolom, mi is pont gy jrtunk Kimivel.”
A futam ksbbi szakaszban aztn ismt egymsra tallt Vettel s Verstappen, s a nmet szerint sem vezetett ma a legokosabban az ifj pilta: „Szerintem jogosan kritizljuk, de felesleges tl nagy sztorit csinlni ebbl. Jl kijvk vele, kedvelem is; elg agresszv, s szerintem ez az erssge, de bizonyos manverek, klnsen fktvokon, nem igazn korrektek, s gy gondolom, ezt neki is meg kell rtenie. sszessgben nem volt a legokosabb dolog, amit tett, hiszen is s n is rengeteg idt vesztettnk azzal, hogy egymssal csatztunk, radsul egy krrel ksbb amgy is megelztem” – fogalmazott Vettel, hozztve, hogy az aut tempja a rajtnl keletkezett srls nlkl elegend lehetett volna egy dobogs helyezshez.
/formula/
(c) Belga GP, vgreredmny: Rosberg sikere
Nico Rosberg nyerte az esemnyds Belga Nagydjat. Mgtte Daniel Ricciardo s az utols eltti helsyrl startol csapattrsa, Lewis Hamilton vgzett.
Mr a rajt sem volt esemnytelen Spban, a negyedik helyrl indul Sebastian Vettel szken akart fordulni, m az v bels rszlbl ugyanezt szerette volna Max Verstappen is, kettjk kztt azonban ott volt mg Kimi Raikknen is. Vettel eltallta Raikknent, aki igy koccant a Red Bullossal, mindennek eredmnyeknt Vettel megprdlt, majd a bokszba sietett.
A Toro Rosso spanyolja, Carlos Sainz Jr. jobb hts defektet kapott, melynek kvetkeztben a hts szrny is letrt az autrl.
Ezt kveten Pasl Wehrlein sz szerint leibe tallta Jenson Button, gy k ketten is feladni knyszerltek a viadalt.
A legjava mg csak ekkor kvetkezett: Kevin Magnussen pp az Eau-Rougne-ban jrt, amikor megcsszott s a hatalmas sebessgnl a falba vgdott. A dn versenyz szerencsre megszta az esetet, a bokjn kivl ms nem srlt meg.
A versenyigazgati bekldtk a SC-t, majd mivel a romok eltakartsa tbb idt vett ignybe, mint hittk, igy piros zszlva meg is lltottk a futamot, ekkor a verseny 10.krben jrtak.
Az jraindtst kveten a versenyzk egymssal csatztak, Vettel Verstappennel vvott, Hamilton pedig a dobogrt harcolt.
Fernando Alonso jl tartotta magt s vgl Vettel mghtt a hetedik helyen vgzett borzalmas htvgje utn.
(c) Andi
Izgalmas taktikai csatk vrhatak vasrnap
A Pirelli szerint a klnbz stratgik felkavarhatjk a holnapi verseny esemnyeit – mr az F1-es Belga Nagydj idmr edzsn megkezddtek a taktikai csatk a csapatok kztt.
A htvge plyn zajl esemnyeit leginkbb a gumik kopsa alaktja, sokan panaszkodnak r, hogy a szokatlan magas hmrsklet miatt az abroncsokkal klnsen nehz bnni. A Pirelli szerint a belgiumi plya egybknt is az tlagosnl jobban „eszi” a gumikat, m a nagy meleg erre csak rsegt. Paul Hembery, a gyrt motorsport-igazgatja szerint ez izgalmas taktikai csatkat okozhat holnap.
„A gumik kopsa s elhasznldsa megnvekedett a magas hmrsklet miatt – ez egybknt is egy olyan plya, amely megterhel a gumik szmra” – mondta Hembery. „Kt-hrom killsra szmtunk autnknt, fggen attl, hogy mennyire lesz nagy az abroncsok kopsa. Lthattunk, hogy mr elkezdtek stratgizni a versenyzk, hiszen a Q2-ben sokan a lgy keverkeket vlasztottk. Nhny pilta miatt, akik bntetsben rszesltek – pldul Lewis Hamilton –, klnbz stratgikat lthatunk majd a versenyen.”
Mr a htvge korbbi szakaszban is azt jsoltk, hogy a versenyen a kzepes keverk abroncsok lehetnek az idelisak. Az eddigiek alapjn a lgy abronccsal Kevin Magnussen, a Renault versenyzje teljestette a legtbb krt, sszesen 21-et, a kzepessel Nico Rosberg 18-szor ment krbe a spi aszfaltcskon, mg a szuperlgyakkal NicoHlkenberg s Sebastian Vettel volt a legkitartbb, 13 krrel.
/formula/
Az FIA bnteti a plyaelhagyst Belgiumban
Akrcsak a mltban, idn is megbnteti az FIA azt a versenyzt, aki az F1-es Belga Nagydjon a plya levgsval vagy kiszlestsvel elnyhz jut a htvge sorn.
Habr a Formula-1 Stratgiai Csoportja mlt hnapban megszavazta, hogy a plya hatrainak elhagysra vonatkoz szablyokat el kellene trlni – mivel a rzkvekre hajt autk nagy ltvnyossgot nyjtanak –, az FIA vilgoss tette a piltk szmra, hogy aki a htvgn ngy kerkkel elhagyja a plyt, azt megbntetik.
„Mivel a plya nem vltozott a tavalyi v ta, a plyalimitre vonatkoz szablyok ugyanazok maradnak, mint a mltban, azaz egyedi elbrls alapjn el fogjuk dnteni, hogy a versenyznek elnye szrmazott-e az elhagysbl” – nyilatkozta az FIA egyik szvivje.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg elektronikus szenzorokat ptett a plya bizonyos rszeire a belga versenyplyn is, gy egyrtelmv vlik a helyzet, amikor egy pilta tlpi a hatrt. Az FIA mindazonltal nem zr tolerancit kvet, hanem gyakorlati megkzeltssel fogja rtkelni az ilyen helyzeteket. „Kt helyre (Raidillon s Blachimont) teleptettk a szenzorokat, amelyek referenciapontknt szolglnak” – folytatta a szviv.
/formula/
Vettel: Egyelre kszkdnk a Ferrarival
Sebastian Vettel, a Ferrari versenyzje bzik benne, hogy tovbb tudnak javtani az autn, az F1-es Belga Nagydj pntekje ugyanis kszkdssel telt szmra – de gy gondolja, hogy a tbbieknek is hasonl napjuk volt.
Vettel sokat panaszkodott a csapatrdin a lass autkra, amelyek feltartottk, azonban a szabadedzs utn emiatt mr nem bosszankodik: „Nha van forgalom, az emberek – kztk n is – nha teljesthetnnek jobban is” – mondta. A nmet pilta sokkal inkbb amiatt mrgeldik, hogy problmkkal kellett szembenznik a trningek sorn: „Nem vagyok teljesen elgedett, mert kicsit szenvedtnk az egyensllyal. Nem reztem jl magam az autban, de rajtunk mlik – rajtam s a csapaton –, hogy ezen dolgozzunk, s fejlesszk az autt.”
„Remlem, hogy tanulunk a mai napbl. Azt hiszem, a szuperlgyon teljestett krl j volt, semmi klns nem trtnt. gy gondolom, hogy szombaton gyorsabbak lesznk, tovbb tudjuk fejleszteni az autt. A krlmnyek trkksek, hossz etapon az aut csszklt, s nehz volt tenni azrt, hogy kitartsanak a gumik. De azt hiszem, ez mindenki szmra problma volt, legalbbis az autk, amelyeket lttam, kszkdtek.”
„Kr ezrt a helyzetrt, de ez mindenki szmra ugyanolyan, mindegy, hogy milyen gumikkal msz. Prblkozni fogunk, s dolgozunk rajta. Megltjuk, mi lesz, javtanunk kell az autn, mert nem ott vagyunk, ahol lenni szeretnnk. Nehz megmondani, hogy mennyire vagyunk versenykpesek, mert nem tudott mindenki tiszta krket futni” – nyilatkozta a Ferrari-pilta.
/formula/
A vicces Vettel elmondta, hogyan nyerhet
A Belga Nagydj kvalifikcijt a negyedik leggyorsabbknt zr Sebastian Vettel gy rzi, csapatnak lehetnek gyzelmi eslyei vasrnap - br a ponbl elsttt megoldsa meggyzbbnek tnik, mint a vals tempjuk.
Vettel bosszs volt a Q3 vgn, hiszen a spi plya legutols kanyarjban hibzott, amivel elmondsa szerint nagyjbl egy s fl tizedet vesztett - br az elrelpshez taln ez sem lett volna elg szmra, hiszen csapattrsa, Kimi Raikknen kt tizeddel vgzett eltte a harmadik helyen.
A Ferrarik Rosberghez s Ricciardhoz hasonlan azt a taktikt vlasztottk, hogy a lgy gumikon futottk meg Q2-es legjobbjukat, gy azokon rajtolhatnak majd vasrnap a csak nhny krt kibr szuperlgyak helyett. Vettel azrt gy is aggdik kicsit az abroncsok strapabrsa miatt.
„Sphoz kpest holnap is nagyon meleg lesz. Legalbbis biztos, hogy nem lesz 17 fok, amit mr hidegnek mondhatnnk. Egsz htvgn nagy a hsg, a gumik pedig nehezen brjk ezt a magas hmrskletet, legyen sz akr a piros, a srga vagy a fehr festsrl” - utalt Vettel a szuperlgy, lgy s kzepes keverkekre.
Amikor ezt kveten a SkySports riportere megkrdezte a nmettl, hogy mgis hogyan nyerhetn meg a futamot, a ngyszeres bajnok kicsit flretette a komolysgt.
„gy, ha elsknt haladok el a kocks zszl eltt. Ez 100%-os hatkonysggal mkd mdszer!”
„Szerintem azrt lehet eslynk” - vltott vissza ismt norml hangnemre. „Ma is nagyon szoros volt a csata az els 5-6 helyezett kztt. Ha holnapra is ilyen kicsik maradnak a klnbsgek, akkor nem meglep mdon az lesz a kulcsfontossg, hogy megvjuk a gumikat. Emellett persze okosnak kell lennnk a stratgival is. Most kiprbltunk valamit, ami mkdtt is: holnap a megszokottl eltr gumikeverkkel kezdjk meg a futamot, s abbl kell kihoznunk valamit.”
/formula/=
(c) Belga GP, idmredzs: Rosberg a pole
Nico Rosberg lett a pole-pozci a Belga Nagydj idmredzsn, a nmet mgtt Max Verstappen s Kimi Raikknen fejezte be az edzst a msodik s a harmadik helyen.
Sebastian Vettel a negyedik lett, a leintst kveten megelzve, Daniel Ricciardo.
Fernabdo Alonso vgl elhagyta ugyan a bokszuitct, de az Eau-Rouge-nl megllt a Hona, gy a tbb pont tptett Honda motort ismt cserlnie kell majd a csapatnak.
Alonso sszesen 35, mg Hamilton 55 rajthelyes bntetst szedetrt ssze, gy a mezny vgrl indulhatnak, hacsak nem vlasztja valamelyikk a bokszbl val indulst.
(c) Andi
(c) Belga GP, 3. szabadedzs: Raikknen az len
Kimi Raikknen, a ngyszeres Belga Nagydj gyztes nyerte a szombat dleltti utols szabadedzst a kvalifikci eltt, a msodik Daniel Ricciardo lett a Red Bullal, mg a finn csapattrsa, Sebastian Vettel a harmadik helyen zrt.
Az edzs legnagyobb incidense Esteban Gutierrez s Pascal Wehrlein nevchez fzdik. A Haas piltja ugyanis pp az Eau-Rouge-ban tartotta fel a Manor piltjt, aki nem kis tempnl rintette a fvet. Az eset komoly balesetbe is torkollhatott volna.
Az mr nyilvnvalv vlt, hogy Lewis Hamiltonra nehz htvgre vr, a brit a harmadik motorcserjt is tesett.
A vilgbajnoksgot tekintve ezzel hatalmas eslyt adva Nico Rosbergnek...
(c) Andi
(c) Belga GP, 2. szabadedzs:A Red Bull duja llt az lre
Max Verstappen vezetsvel a Red Bull duja vgzett az len, a spi msodok gyakorlson, a harmadik Nico Hulkenberg lett.
A versenyzk a megszokott belga id helyett, jval melegebb krlmnyek kztt krzhettek ma.
A Force India tovbbra is meglepen jl szerepel.
(c) Andi
(c) Belga GP, 1.szabadedzs: Rosberg gyzelmvel kezddtt a htvge
A nyri sznetet kveten Belgiumban bgnek fel a motorok a htvgn, ahol mr le is zajlott az els szabadedzs. A msfl rs gyakorls a Mercedes nmet versenyzje, Nico Rosberg sikert hozta, aki csapattrst Lewis Hamiltont elzte meg, a harmadik Kimi Raikknen eltt.
A Fedrrari korbban mr prblt glrit, ezttal egyzben tbb csapat is prbra tette a fejvdt. A Red Bull, a Toro Rosso s a Force India mellett az len zr Nico Rosberg s a Mercedes is bemutatta a maga verzijt.
Fernando Alonso az edzs szivrgs miatt, el sem kezdhette, gy a spannyolok ktszeres bajnoka kr nlkl zrta.
(c) Andi
Belga Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr
1. Nico Rosberg Mercedes 1:48,348 27
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:49,078 +0,730 25
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:49,147 +0,799 24
4. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:49,274 +0,926 23
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:49,768 +1,420 19
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:49,782 +1,434 24
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:49,865 +1,517 24
8. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:50,088 +1,740 21
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:50,394 +2,046 31
10. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:50,583 +2,235 21
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:50,899 +2,551 18
12. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:51,122 +2,774 28
13. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:51,125 +2,777 16
14. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:51,424 +3,076 17
15. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:51,768 +3,420 19
16. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:51,787 +3,439 26
17. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:52,308 +3,960 19
18. Jenson Button McLaren-Honda 1:52,407 +4,059 18
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:52,837 +4,489 23
20. Kevin Magnussen Renault 1:53,053 +4,705 20
21. Jolyon Palmer Renault 1:53,089 +4,741 20
22. Fernando Alonso McLaren-Honda id nlkl ------- 3
Vettel szerint mkdhet a Ferrari spi stratgija
SEBASTIAN VETTEL HISZ A FERRARI AGRESSZV GUMITAKTIKJBAN, AMIT BELGIUMBAN VETNEK BE – MONDJA EZT ANNAK ELLENRE, HOGY A HTVGN FORR FUTAMUNK LESZ.
Vettel s csapattrsa, Rikknen csupn egy szett kzepes keverket krtek a Pirellitl a htvgre, helyette a szuperlgyakbl s a lgyakbl “raktroztak be”.
A Belga Nagydj htvgjn forr krlmnyek vrhatak, ugyanis az elrejelzsek szerint pnteken 29C lehet, mg szombaton 28C, majd vasrnap 27C – ami felveti a tartssg krdst.
Vettel tavaly az utols eltti krben szenvedett defektet Spban, ugyanis elg hosszra nyjtotta etapjt, hogy gy felllhasson a dobogra – a 2015-s htvge korbbi szakaszban Rosberg szenvedett hasonl ijeszt defektet.
Mindezek ellenre Vettel maximlisan bzik csapata dntsben.
“Szerintem ltalban mindenki meghosszabbtja az etapjait; nyilvnvalan tavaly valami flresikerlt.” – vlaszolta Vettel, mikor a gumihelyzetrl krdeztk.
“Lesz egy prototpus gumi is, amit tesztelnk majd az edzsen , s ezzel tbbek kztt ezt a problmt is meg akarjk oldani.”
“Ami pedig a gumivlasztst illeti, remljk, a kzepest nem kell majd hasznlnunk a htvgn, hiszen ltalban ez sokkal lassabb, szval elgg bzunk benne, hogy a megfelel keverkeket vlasztottuk.”
“Remlhetleg tbb idt tlthetnk a gyorsabb abroncsokon.”
/gp-live/
Vettel s az elszmolt krk: Ilyesmi tbb nem fordulhat el
Elszmolt krk. Sebastian Vettel csak nevet a nagy figyelmet kap hockenheimi esetn, m elismeri, tbb hasonlt nem engedhet meg magnak.
Mi trtnt Sebastian Vettellel az utols krben Hockenheimben? Mr az megelznl msodpercekkel gyengbb ideje is gyans volt, a nyri sznetben aztn nyilvnossgra kerlt egy fedlzeti kamers felvtel is, mely azt sugallta, a ngyszeres vilgbajnok egyszeren elszmolhatta magt, s egy fordulval korbban vett vissza a tempbl. Miutn thaladt a clvonalon, azonnal lelpett a gzrl, majd az els kanyar bukterbe kormnyozta Ferrarijt, amit tbb lekrztt is megelztt. Ezt ltva aztn jra gyorstott.
Sokig kellett vrni, mire rkrdezhettek a furcsa esetre annak fszerepljnl is – Vettel azonban a tle megszokott lazasggal hrtotta a tmt. „Elg nagy volt az elnym a mgttem haladval szemben” – utalt arra, hogy helyezst nem befolysolta az eset. „Valami miatt egy kicsit letrtem a plyrl” – mondta, majd egy mosoly ksretben a flvetsre is reaglt, elklne egy pontos krszmll a Ferrarijba… „A krszmllt tovbbra is megsprolhatjuk magunknak! Mr elg sok versenyt teljestettem, szval egyszer megeshet az ilyesmi.”
A nmet elrulta, a csapatrtekezleten is szba kerltek a trtntek. „Termszetesen beszltnk rla a versenyt kveten. Ilyesminek tbb nem szabad megtrtnnie” – ismerte el.
/m4sport/
Kockztatott a Ferrari – Vettel szerint jl vlasztottak
Mg a Pirelli szerint is btor gumivlaszts a Ferrari – Sebastian Vettel viszont helyesnek vli. Abban bzik, a sznet eltti kudarcok utn ezttal legalbb a Red Bullt elkaphatjk.
Mire kpes a Ferrari a szezon utols kilenc versenyn? A tavalyi v egyik meglepetscsapata idn mg nyeretlen, radsul a nyri sznetre mr a Red Bull mgtt, a bajnoki harmadik pozciban vonult el, mikzben fnkk, Maurizio Arrivabene elismerte, lemaradtak a fejleszts tern. Br a nyri sznetben ktelez volt a gyri lells, a vrsknek gy is volt mdjuk elgondolkodni azon, miknt javthatnnak helyzetkn.
Sebastian Vettel azonban figyelmeztet: csodra aligha szmthatunk rszkrl. „Br a Forma–1 nagyon gyors vilg, bizonyos dolgokhoz mgis idre van szksg benne. Szerintem megtanultuk a leckt az elz futamok utn. Olyan elemekkel rkeztnk meg erre a htvgre, amelyeket mr j ideje Belgiumra terveztnk. Lesznek vltozsok, melyek mr itt kifizetdnek, de lesznek olyanok is, amelyek hatst majd a kvetkez versenyeken rezzk majd” – vzolta helyzetket a ngyszeres vilgbajnok.
Agresszv gumivlaszts – baklvs vagy sikeres taktika?
A Ferrari mersz gumivlasztssal tnt ki a meznybl Spa kapcsn: a Mercedesnl hrommal tbb, 7 szett szuperlgy gumit krtek, mikzben az lmeznybl egyedliknt kemny keverkbl mindssze egyet. Rajtuk kvl ilyen messzire csak a kt Sauber s Esteban Gutirrez merszkedett.
A Scuderia mindezt radsul a 2015-s esemnyek ismeretben tette: akkor Sebastian Vettel a verseny hajrjban defektet kapott, melyet a Spa gyors kanyarjaiban kapott nagy terhels s az les kerkvetk okoztak.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatja csodlkozott is dntskn. „Nem tudom elkpzelni, hogy a szuperlgy gumi sokig brn Spban. Ez jelenti majd a korltoz tnyezt, ezrt rdekes lesz ltni, mi sl ki belle. A legjobb versenyguminak a lgy grkezik, taln a kzepes, amely a mltban jl mkdtt itt. A Mercedes vlasztsa kzelebb van a mi vrakozsainkhoz, de mindenkinek
megvannak a sajt elkpzelsei, ami j. J ltni, hogy lehet egyni utakat is kiprblni” – fogalmazott.
Vettelnek meggyzdse, hogy nem lttek bakot. „Tavaly valami nyilvnvalan rosszul slt el. Pntek dleltt a tbbi csapattal egytt j prototpus gumikat kapunk majd, amelyek a tavalyi problmt hivatottak megoldani. Ami a gumivlasztsunkat illeti, remljk, hogy a legkemnyebb keverket egyltaln nem kell majd hasznlnunk, mert sokkal lassabb. Jnak rezzk a dnts, hogy a gyorsabb abroncsokat vlasztottuk” – erstette meg.
Legalbb a Red Bull ellen…
Ami a vrakozsaikat illeti, Vettel abban bzik, hogy a gyors Belgiumban visszavghatnak a Red Bullnak az elz versenyeken tlk elszenvedett veresgekrt. „Nyilvn nem gy ment eddig, ahogy szerettk volna. Jobb lett volna, ha mostanra mr kzelebb lennnk a pontok s a teljestmny tern is. Rajtunk ll, mire jutunk. Megprblunk legalbb a Red Bull el kerlni, de taln a Mercedesszel szembeni htrnyunkbl is faraghatunk. Kt ht sznetnk volt, de a valsgban csak msfl hetnk volt reaglni. Taln a tanulsgok itt mg nem reztetik a hatsukat, de a kvetkez versenyeken mr biztosan.”
A korbbi versenyz, Marc Surer ennek kapcsn nem tl bizakod. „Nem tudom elkpzelni, hogyan csinlnk” – felelte a krdsre, lt-e eslyt a Ferrari flzrkzsra. „A Ferrari rlt mdjra fejleszt, de sajnos az autjuk nem lesz tle gyorsabb” – llaptotta meg, hozztve, „csodra lenne szksg” Vettel spi gyzelmhez.
/motorsportal/
j ksrleti gumikat tesztelnek a csapatok Spban
Fekete oldalfal, jelletlen gumiabroncsok hevertek a spi paddockban cstrtkn. A Pirelli elrulta, j prototpusokat prblnak ki pnteken.
ppen az egy vvel ezeltti spi htvge hozott egyfajta fordulatot a Pirelli szmra. Akkor pnteken Nico Rosberg, vasrnap Sebastian Vettel kapott defektet az Eau Rouge-kanyar utn, s br a gumigyrt kizrta annak lehetsgt, hogy egyszer gumihiba idzte el a bajt, s jelezte, kls srls (vlheten a kerkvetk) kvetkezmnye volt a ksrtetiesen hasonl kt defekt, a kvetkez futamtl kezdve a korbbinl szigorbb nyomsrtkeket tett ktelezv. Ezen gyakorlatt a mai napig kveti a beszllt.
A Pirelli most Belgiumba visszatrve cstrtkn hivatalosan is bejelentette, a kt pnteki szabadedzsre valamennyi istll rendelkezsre bocst egy ksrleti gumitpust, melyet gy terveztek meg, hogy ellenllbb legyen a trmelkekkel s kls behatsokkal szemben. „A jelletlen prototpus gumit mdostottuk, hogy mg jobban vdelmet nyjtson a kerkvetkkel s ms idegen trgyakkal val rintkezs kvetkezmnyei ellen” – llt kzlemnykben.
Az extra szett gumik hasznlatt a sportszablyzat is lehetv teszi, mely kimondja: a gyrt tesztclzattal biztosthat a versenygumiktl eltr tpusokat a csapatok szmra.
/motorsportal/
„Nem a piltkkal van baj a Ferrarinl”
Mark Webber szerint a bajnoki remnyekkel kezd, m a nyri sznet alatt csak a harmadik helyen ll Ferrari a szezon els felnek legnagyobb csaldsa. Az ausztrl gy rzi, a piltk mindent megtesznek a sikerrt, a httrben viszont valami nincs rendben.
Tavaly mindenkit megleptek felzrkzsukkal, a szakrtk pedig nem gyztk dicsrni ket, 12 hnappal ksbb azonban minden a visszjra fordult: a Ferrari bajnoki remnyekkel indult neki az vnek, eddig azonban egy futamgyzelmet sem szerzett, az olasz sajt pedig mr kongatja a vszharangot. A vrsktl a korbbi Red Bull-pilta, Mark Webber is tbbet vrt.
„Prbljk cskkenteni a Mercedesszel szembeni lemaradsukat, de mg mindig nem tudtak kzelebb kerlni” – nyilatkozta a hromszoros bajnoki bronzrmes az Auto Bildnek. „Itt-ott voltak j versenyeik, de a Mercedes tovbbra is verhetetlennek tnik, st most mr a Red Bull is a Ferrari el kerlt” – tette hozz az ausztrl sportember, aki egykori csapattrst, Sebastian Vettelt s annak jelenlegi mrkatrst, Kimi Rikknent nem szeretn okolni a gyenglkedsrt.
„Sebastian s Kimi mindent megtesznek, amit tudnak, ez egszen biztos. Amikor csak tudjk, megvdik a csapatot a nyilvnossg eltt, legbell azonban k is tudjk, ennl tbbre lenne szksg. Elgg bosszant lehet a piltk szmra, hogy htrl htre kihozzk a maximumot az autjukbl, m ez nem elg semmire a bntetsek s a taktikai hibk miatt” – fogalmazott.
Webber hiszi, a ngyszeres vilgbajnok egy nap elhozhatja az ttrst a Ferrarinak, ehhez viszont megfelel szakemberekre is szksg lesz. „Nincs ktsgem afell, hogy Sebastian elrelendtheti a csapatot. Ehhez azonban a megfelel szakemberekre lenne szksg, s nem biztos, hogy ezek jelenleg megvannak a Ferrarinl. A csapat lland nyoms alatt van a mdia miatt: folyamatosan hozniuk kell az eredmnyeket. Ez Sebastiant is frusztrlhatja, de a tapasztalata a segtsgre lehet.”
/motorsportal/
A Ferrari fnke szerint nem drmai a helyzet
A maranelli F1-es grda a Nmet Nagydj utn visszaesett a Red Bull mg a konstruktrk versenyben, de Maurizio Arrivabene szerint a helyzet nem annyira drmai, mint az ltszik.
A csapatfnk a Nmet Nagydj utn kiss dhs hangnemben nyilatkozott a Ferrari sikertelensge miatt, mikzben a grda elnke, Sergio Marchionne sincs tlzottan elragadtatva a Scuderia teljestmnytl. Az utbbi futamokon egyre nagyobb lett a tvolsg a csapat s a listavezet Mercedes kztt, gy nem hogy nem tudnak a gyzelemrt harcolni, mg a Red Bull is eljk lpett a tabelln. James Allison tvozsval a technikai szakembergrda is rzkeny vesztesget szenvedett, ezt a Ferrari azt tervezi, hogy olyan mdon alaktja t struktrjt, mint a McLaren.
Maurizio Arrivabene azonban elutastja, hogy a Ferrari krzisben van a gyengl eredmnyek lttn. „Az a helyzet, hogy a Mercedes nagyon ers, neknk pedig ennek kell megfelelnnk” - idzte az olaszt az espnf1. „A Red Bull… ha megnzzk Magyarorszgot, sokkal gyorsabbak voltunk tlk, gyhogy nem drmai a helyzet, csak finomhangolni kell, valamint kijavtani a hibkat. A Mercedes ers, de vannak olyan alkalmak, mint tavaly Szingaprban, amikor legyzhetek. Ilyen az let.”
Arrivabene a Nmet Nagydj utn elismerte, hogy a Ferrari Barcelona ta nem tudott elrelpni aerodinamika tern - ennek ellenre biztos abban, hogy itt s az erforrsok tekintetben is jobbak lesznek majd a nyri sznet utn. „Ami a motorokat illeti, hamarosan jts kvetkezik, ezen a tren elg jl llunk. Ami viszont az aerodimanikt illeti, a nyri sznetben le fogjuk lltani a fejlesztseket. Ezutn a rvid tv jtsokra fogunk koncentrlni” - tette hozz az olasz.
/formula/
Vettel lomcsapattrsa Raikknen
Kiprbln Michael Schumacher 2004-es bajnokautjt, F1 helyett viszont inkbb focizna lete vgig – ezek derlnek ki a Formula1.com „Csak egyet” sorozatnak Sebastian Vettellel ksztett rszbl.
Ha csak egy telt ehetnl leted vgig, mi lenne az?
Capri salta.
Ha csak egy pizzafelttet vlaszthatnl, mi lenne az?
Prosciutto.
Ha csak egy plyn versenyezhetnl…
Suzuka.
Ha csak egy autt vezethetnl…
(Brmilyen) Ferrari!
Ha csak egy versenyautt vezethetnl…
Ferrari F2004.
Ha csak egy helyen nyaralhatnl…
Otthon.
Ha csak egy jtkot jtszhatnl…
Ostbla.
Ha csak egyetlen sportot zhetnl…
Futball.
Ha csak egyetlen dalt hallgathatnl…
Az ’Imagine’ John Lennontl.
Ha csak egyetlen italt ihatnl…
Vz.
Ha csak egyetlen knyvet olvashatnl…
Az F1 trtnete!
Ha csak egyetlen vrosban lhetnl…
Melbourne.
Ha csak egyetlen filmet nzhetnl meg…
A remny rabjai.
Ha csak egy csapattrsad lehetne…
Kimi!
Ha csak egyetlen telt ehetnl…
Alma.
Ha csak egyetlen zldsget ehetnl…
Padlizsn.
Ha csak egyetlen kzlekedsi mdot hasznlhatnl…
Aut.
Ha csak egy klnleges kszlkkel rendelkeznl…
Egy ra.
Ha csak egy F1-es kanyarban vezethetnl…
Suzuka, az els szektor.
Ha csak egy letkorban lhetnl…
Elgedett vagyok a korommal.
Ha csak egy F1-es rban versenyezhetnl…
A 90-es vek eleje.
Ha csak egyetlen bandt/nekest hallgathatnl…
Philipp Poisel.
Ha csak egy eszkzzel edzhetnl…
Slyz.
Ha csak egyetlen lbbelit viselhetnl…
Edzcip.
Ha csak egyetlen dessget nassolhatnl…
Vanliafagyi.
Ha csak egy emlket tarthatnl meg versenyzi plyafutsodbl…
Remlhetleg mg htravan.
Ha csak egyetlen versenyt nzhetnl…
Az 1961-es Monaci Nagydj.
Ha csak egyetlen szemllyel mehetnl randevra…
A bartnm.
/formula/
Levltottk a Ferrari aerodinamikai fnkt is
A nyri sznetben is folytatdik a Ferrari tszervezse: Dirk De Beert mg James Allison, a korbbi technikai igazgat vitte Maranellba. Utdjt hzon bellrl nevezik ki.
A technikai igazgat, James Allison tvozsa utn jabb kulcspozciban trtnik vltozs a Ferrarinl: A Motorsport.com olasz kiadsa gy tudja, levltottk az aerodinamikai vezett, Dirk De Beert, s a francia David Sanchezt lptettk el a helyre.
Sanchez ngy vvel ezeltt, az azta szintn kirgott Pat Fry hvsra rkezett Maranellba a McLarentl, ahol t vig felelt az aerodinamikai fejlesztsekrt. Egyetemi tanulmnyai utn F1-es plyafutst a Renault-nl kezdte 2005-ben, innen szerzdtt a McLarenhez 2007-ben.
A fejlemny illeszkedik a Ferrari menedzsmentjnek j stratgijba, amely szerint megprbljk „horizontlisabb” tenni a szervezeti felptsket, s nem egy elismert tervezzseni kr csoportostjk a fejlesztst, hanem a munkacsoportok egyttmkdsre ptenek.
A vltozst az idzte el, hogy James Allison, a csapat korbbi technikai igazgatja kzs megegyezssel tvozott a Ferraritl a Nmet Nagydj eltt, s a helyre kinevezett Mattia Binotto szakmai httere miatt nem tudja nllan elltni Allison eddigi feladatait.
Sergio Marchionne, a Ferrari elnk-vezrigazgatja a Brit Nagydj utn szemlyesen kezdte ttekinteni a Ferrari mkdst, s megprbl utnajrni annak, hogy vannak-e olyan szakembereik, akik nem tudnak kiteljesedni, s a lehet legjobb munkt vgezni fnkeik irnytsa alatt.
A csapat menedzsmentje a szezon eltt azt vrta, hogy a Mercedesszel csatznak majd a vilgbajnoki cmrt, de az els flid alatt mg futamot sem tudtak nyerni, s a nyri sznet eltt mr a Red Bull is megelzte ket.
/gphirek/
|