Az F1-live.hu korbban mr rszletesen beszmolhatott a Red Bull kontra FIA gyrl, amit a Fellebbviteli Brsg htfn trgyalt Prizsban. A Red Bullt Christian Horner, Adrian Newey, Paul Monaghan fmrnk, Jeff Calam projektvezet, David Mart Renault-mrnk s hrom gyvd kpviselte. Az FIA rszrl Charlie Whiting versenyigazgat, Fabrice Lom motorfnk, s egy sor gyvd jelent meg. A Mercedestl az elektronikrt felels Evan Short utazott el, a McLarentl Filippo Sappia, a Lotustl Alan Permane s Nick Chester. Pat Symonds a Williamst kpviselte, a Force Inditl Leslie Ross jogsz rkezett. Az gyet Harry Duijm holland gyvd vezette le a brsgon.
A Red Bull szerint nem volt krdses, hogy a Ricciardo autjban tallhat, FF73 kdjel szenzor hibs volt. A csapat azt is hangslyozta, nincs olyan szably, mely kimondja, hogy az FIA mrse lenne az egyetlen hivatalosan elismert rtk. Erre az FIA gyvdje azzal reaglt, hogy “anarchia lenne” a sportban, ha mindenki felttelezn, rossz az FIA mrse.
Az FIA leszgezte, Ricciardo – t krt leszmtva – folyamatosan a 100kg/rs hatr felett volt. Az emltett t krben a biztonsgi autt mgtt haladt. A pnteki szabadedzsek utn megvizsgltk a krdses szenzort, alkalmaztk a szoksos kalibrlst, s az eltrs alapjn alkalmaztk a korrekcis faktort. A csapat tisztban volt az rtkekkel s azzal is, hogy mekkora korrekci volt szksges. Az eltrs pnteken s vasrnap is ugyanakkora volt, gy a Red Bullnak semmi oka sem volt arra, hogy ellentmondjon az FIA-nek.
A Mercedes gyvdje, Paul Harris komoly vdakat vgott a rivlishoz. “Az j bizonytkok teljesen vilgosan megmutatjk, hogy a Red Bull szndkosan s tudatosan szegte meg a szablyokat, mindezt azrt, hogy elnyhz jussanak a sportban. A Mercedes szmtsai szerint Ricciardo elnye 4 tized volt krnknt”- mondta. “A Red Bull gy vli, a sajt mrsk jobb, mint az FIA-. A msik, hogy a Red Bull ktelkedik abban, miszerint az FIA mrse prioritst lvezne.” Ezek alapjn olyan benyomst kelt a csapat, mondta, hogy az csak azt a mrst fogadja el, ami nekik megfelel. Harris szerint ebben az esetben felmerl a krds, mirt nem mehetett mindenki a sajt mrse alapjn Melbourne-ben? k is gyorsabbak lettek volna akkor… A Red Bull fmrnke megerstette, hogy 4 tizedet buktak volna krnknt, ha az FIA kalkulcija szerint hajtanak.
A Red Bull elmondta, az FF73-as szenzor komoly ingadozst mutatott az els s a msodik edzs vgn, majd szombaton kivettk azt, de a msodik szenzor semmilyen jelet sem adott, gy visszatettk a pnteki mszert. Mirt? “Mert nem volt msik”- felelte Monaghan. A futamon pedig azrt kellett nvelni az tfolyst, mert a szenzor ismt a pnteki rtkekkel szolglt, ami nagy teljestmnycskkenst eredmnyezett.
Az FIA azt sem tekinti enyht krlmnynek, hogy a Red Bull Malajziban mr betartotta az FIA krst, ugyanis Sepangban 20 Celsiusszal nagyobb a vzhfok a motorban, ami hatssal van az zemanyag-hmrskletre, egyben az tfolys mrtkre is. Mint kiderlt, a Red Bull rendelkezett egy harmadik szenzorral is Ausztrliban, de azt nem tettk t a tartalk karosszribl. A Red Bull nem tudott elfogadhat vlaszt adni arra, mirt nem alkalmaztk vgl azt a mszert.
sszesen vgl 5 szenzort emlegetnek, ezekbl 2-2 volt Vettel s Ricciardo autjban, mind a nggyel gondok voltak. Newey elismerte, hogy az FIA motorfelelse figyelmeztette ket, szablyszegst jelent, ha nem hallgatnak rjuk. Ugyanakkor Newey azzal vdekezett, k is azonnal jeleztk, hogy ktelkednek a mrsben, az FIA ltal adott paramterek pedig nagy htrnyt jelentennek. Newey elmondta, egyetrtennek azzal, ha a Force India vagy a Lotus a kvetkez futamon ugyangy jrna el, mint k Ausztrliban, amennyiben bizonytani tudjk a szenzor pontatlansgt.
Lom ismt elmagyarzta a kalkulcis folyamatot, s azt, hogy maximum 1.5 szzalkos lehet az eltrs. Az FIA embere hangslyozta, az Ausztrliban s Malajziban hasznlt szenzorok ugyanazokat az rtkeket produkltk az autban: Sepangban mr az FF210-es kdjel mszer volt az RB10-ben. Az egyetlen eltrst a ms krnyezeti tnyez, teht a magasabb hmrsklet idzte el. Mrpedig, ha a kt rtk azonos, akkor az els szenzor is rendben volt.
Lom alaposan szemlltette az ramls-trtnetet Ricciardo autjban. Az 58 krs futamon vgig 100kg/ra felett voltak, leszmtva a 13., 14., 15., 16. s 17. krt. A legmagasabb rtk 101.1 kg/ra volt. Lom elrulta, mindssze kt plyz volt a szenzorokra, vgl a Gill Sensors lett a befut, mivel a msik cg termkei tlsgosan rzkenyen reagltak a vibrcikra. Azt is kifejtette, hogy Ausztrliban 3, Malajziban 4, Bahreinben 5-6 szenzor romlott el. A Bahreinben tapasztalt problmkat feltrtk s orvosoltk: az zemanyag krt tett a szenzorok elektronikjban. Lom szerint kt t volt: a szenzorok vagy pontosan mrtek, vagy csdt mondtak. Kijelentette, egyes csapatok babrltak a szenzorokkal a knnyebb bepts rdekben, ami krt tett a mrst vgz rszben.
Vita alakult ki arrl is, amit Horner mr egyszer kifogsolt: szerinte a technikai direktvk nem szablyoz erejek. Felmerlt, milyen hibk lehetsgesek az FIA mrse sorn s a csapatok kalkulciban.
A Red Bull gyvdje kvncsi volt, a Mercedes mit mond arra, hogy Ausztrliban k is tlptk a megengedett ramlst az idmrn. A vlasz: a csapat azonnal reaglt, alkalmazta az FIA ltal krt korrekcit.
Ali Malek a Red Bull rszrl elmondta, ellenttben az FIA lltsval, az FF73-as szenzor megbzhatatlan volt, s nem mkdtt korrekten. “Nem hasznltunk el vagy krtnk le tbb benzint, hanem a szenzor jelzett magasabb tfolyst. Pont ellenttben a mi sajt mrsnkkel. Ez ktszer is megtrtnt. Elszr az edzsek vgn, majd a futam 37. krben. Radsul az lltlagos tfolys nem vltoztatott a motor fell rkez adatokon, ami vgl azt jelenti, hogy az tfolys mrtke sem vltozott. Egy jabb bizonytka a szenzor hibs mkdsnek.”
A Red Bull nem elgedett Lom magyarzatval, mely csak a fogyaszts cscsrtkeire tr ki, de nem rszletezi az tfolyst. Az FIA gyvdje, Sebastien Bernard elmondta, a technikai direktvk nem helyettestik a szablyokat, cljuk, hogy egyrtelmv tegyk a szablyokat. Csak gy lehet biztostani az egyenl bnsmdot a csapatok kztt. Az gyvd elmondta, “a Vadnyugaton ktnnk ki”, ha minden csapat a sajt knye kedve szerint rtelmezn azokat. “Minden csapat tartotta magt az FIA felhvshoz. Honnan veszi magnak a jogot a Red Bull ahhoz, hogy ms ton jrjon?”- tette fel a krdst. Elmondta, a csapat “bizonytkai senkit sem gyztek meg”. Vgl jfent “rltt” a Red Bullra. “Nem vlogathatnak kedvkre a cseresznys tlban. Ha bizonyos technikai direktvkat relevnsknt vezetnek be, akkor azok mindenkire igazak.”
A Mercedes AMG gyvdje kemnyen rvelt ma: a BAR 2005-s esett vette el, amikor a brit csapatot hrom futamra tiltottk el. Szerinte a Red Bullnak is kijrna a komolyabb bntets. A rivlis istll nem felejtette el a tavalyi Pirelli-gyet, amikor 180 pontot vontak le tlk. Harris elmondta, a Red Bull idei hibja sokkal komolyabb a BAR emltett esetnl.
A hivatalos kzlemny szerint a brsg minden oldalrl meghallgatta a feleket s megvizsglta a bizonytkokat, melynek a vgn gy dnttt, hogy nem vltoztat a versenybrk s a szvetsg korbbi dntsn, gy a 2014-es Ausztrl Nagydj vgeredmnye vltozatlan marad, melynek rtelmben Ricciardo nem kaphatja vissza a msodik helyrt jr 18 vilgbajnoki pontjt. Az FIA tjkoztatsa szerint a teljes hatrozatot a ht utols felben teszik elrhetv.
Nem sokkal a hivatalos dnts ismertetse utn a Red Bull is kiadott egy nyilatkozatot.
„Az Infiniti Red Bull Racing elfogadja a Fellebbviteli Brsg mai dntst. Termszetesen csaldottak vagyunk az eredmny miatt s nem fellebbeztnk volna, ha nem hittk volna azt, hogy egy nagyon ers bizonytsi alappal rendelkeznk. Mindig is hittnk s ragaszkodtunk a technikai szablyzathoz a 2014-es Ausztrl Nagydj ideje alatt.”
„Elnzst krnk Danieltl (Ricciardo), amirt nem kaphatta meg a dobogs helyezsrt jr 18 pontot, amit megrdemelt. Tovbbra is nagyon kemnyen dolgozunk azon, hogy a lehet legtbb pontot szerezzk meg a csapat, Daniel s Sebastian (Vettel) szmra a szezon sorn. Most tovbblpnk s a htvgi Knai Nagydjra koncentrlunk.”