2015-s Spanyol Nagydj – Versenyelemzs
• Vettel akkor is 3. lett volna, ha hromszor cserl kereket.
• Hamilton maradk gyzelmi eslyei az elrontott els killsnl szlltak el.
• Nem mindennapi fordulatai voltak az utols krs Sainz-Kvjat incidensnek.
• A McLarennek vlheten sehogyan sem jttek volna ssze a pontok, de Button mg rendetlen autval is biztat tempt autzott.
• A Force Indi-sok jl illusztrltk, hogy a hrom kills kicsit gyorsabb, de kockzatosabb stratgia volt, mint a kett.
Vezet versenyz mgtti htrnyok krnknt
A vonalakat az egyes versenyzk llovastl mrt krnknti htrnyai rajzoljk ki. Az ilyen tpus grafikonok a legjobb eszkzk a relatv versenytempk brzolsra.

Sebastian Vettel jl tartotta magt a 2. helyen, mindazonltal sszessgben vajmi kevs eslye volt r, hogy ott is maradjon. Ha a a bokszltogatsok msodik hullmnl kveti Lewis Hamiltont s is tll hrom kerkcserre, akkor az angol msodik elvgsi ksrlett taln-taln mg szintn ki tudta volna vdekezni – hiszen Hamilton ekkor ugyangy beszorult valaki mg a kivezet krn, mint az els alkalommal, radsul ekkor lassabb gumikat is kapott (jllehet, nem kslekedtek annyit a szereli) –, a harmadikat azonban mr biztosan nem. Ezen a plyn akkora volt a Mercedes tempelnye, hogy az els killsnl a cmvd mg a lass bokszmunkval s a feltartssal egytt is kis hjn megcspte Vettelt, a htrltat tnyezk nlkl teht biztosan ki tudta volna autzni a szksges frt.
Ami magt Hamiltont illeti, az alternatv stratgijnak a mkdsre brshoz Kimi Rikknen s Valtteri Bottas gyors megelzse volt a kulcs. Ez vgl minden tovbbi nlkl sikerlt is, m mivel Hamilton korbban be volt ragadva Vettel mg, Nico Rosberg pedig nagyon sokig ersen visszafogta a tempjt, ezrt a Mercedesnl nem tudhattk, hogy elg gyorsak lesznek-e a manverekhez. sszessgben taln biztonsgosabb lett volna, ha a kt kerkcsernl maradnak, s a msodik killsnl is megprblnak az 5-s rajtszm kocsi el vgni – ehhez ugyanis biztosabban megvolt a sebessgk, amint azt albb ltni fogjuk.
A kt csapat nagy aero-fejlesztseinek hatst nehz megtlni. Els rnzsre a Mercedes tbbet hozott, hiszen itt versenykrlmnyek kztt is jelents elnnyel brtak, mikzben az aszfalt magas hmrsklete a Ferrarinak kedvezett, m ne feledjk, hogy a leszortert arnytalanul nagy mrtkben djaz kataln kr a Mercedes egyik legjobb plyjnak szmt a versenynaptrban.
Szintn nem mutat jl a maranelliak szmra, hogy a Williams Melbourne ta nem kerlt olyan kzel hozzjuk, mint itt, pedig a grove-iak kifejezetten keveset jtottak, s nekik aztn vgkpp nem fekdt ez a vonalvezets. Rikknen ahhoz elg gyors volt (a gyorsabb keverken), hogy utolrje Bottast a futam vgn, m ahhoz tl kicsi volt a sebessgelnye, hogy azzal itt elzni lehessen. Az sem segtett, hogy az arnylag rvid kr miatt srre hz forgalomban a williamses gyakran kapott DRS-t a lekrzttektl.
A Red Bull fejlesztsei ezzel szemben bevallottan nem mkdtek. Az energiaital-gyrosok tvolabb kerltek a Williamstl s versenytemp tern visszaestek a Lotus kzelbe – st, Danyiil Kvjatot, igaz, mulatsgos mdon rszben vletlenl, de mg a Toro Ross-soknak is sikerlt becserksznik. Trtnt ugyanis, hogy a msodik etap vgn, abbli flelmkben, hogy a gyenge vgsebessgvel Max Verstappen beragadna a kb. 20 mp-cel mgtte autz, de kzeled Maldonado-Hlkenberg pros mg, a faenzaiak az idelisnl elbb kihvtk t a msodik kerkcserjre, az eltte autz Kvjat pedig rgtn fedezte t. (Verstappen egybknt lass volt s mgis beragadt.) Carlos Sainz a msik Toro Rossval rszben pont azrt tudta a futam vgn mg ppen idben utolrni a Red Bull-ost, mert az idelis etaphosszaival ellenttben Kvjat a fenti hzssal tl hossz utols etapra krhoztatta magt. Mindez – mint a megllaptsaink tbbsge – lpsrl-lpsre nyomon kvethet a fenti brn.
A McLarennl bztak benne, hogy Fernando Alonso pontot szerezhet a hazai versenyn, m az adatok alapjn erre a balszerencss, feltapad sisakrostly okozta fktlmelegedse nlkl sem volt eslye. A kivlsa eltt a spanyol nagyjbl a hozz hasonl stratgin lv sauberesekkel futott egytt, s mg ha meg is elzte volna ket, akkor is csupn a 12. hely lett volna az v. Jenson Button viszont a futam nagy rszben a vezethetsgi gondjai ellenre is kivl tempt autzott; gyakorlatilag ugyanolyan jt, mint Daniel Ricciardo a Red Bull-lal (!). A brit vilgbajnok versenye a boralmasan lass msodik etapjn ment el, amikor a fenti problma elszr ttte fel a fejt, s mg nem lltottk t a kocsit, hogy enyhtsenek rajta.
Helyezsek krnknt
A vonalakat az egyes versenyzk egyes krk vgn elfoglalt pozcii rajzoljk ki. Ez az „si” eszkz (egyes vltozatait mr a ‘60-as vekben is hasznltk) a versenyek legtmrebb krnikja.

A visszajtszsokbl kiderl, hogy Hamilton nagyrszt azrt nem vesztett mg tbb helyet a pocsk indulsval, mert szerencsjre a kzvetlenl mgtte felsorakozk (Vettel, Bottas s Sainz) is legfeljebb tlagos rajtokat vettek. A rajta kvl betlizk kzl kiemelend mg Kvjat, Button s Will Stevens is – utbbirl elmondhatjuk, hogy rmes rajtol, hiszen eddig minden egyes futamon Roberto Merhi mg szorult a piros lmpk kialvst kveten.
Akik igazn jl kaptk el az induls pillanatt, azok Rosberg, Verstappen, ill. Felipe Massa voltak – kzlk is taln Massa bizonyult a legjobbnak, m Verstappen pr pillanatra „udvariatlanul” letesskelte t a plyrl a 2-es kanyar kijratnl. A brazil szmra ugyanakkor rm lehetett az rmben, hogy csupn a kt Toro Rosso kerlt ismt elje.
Rikknen az els, Massa pedig az els nhny krben vgott ki kivl s rmens manvereket az olasz kzpcsapat auti ellen, amik a vrakozsoknak megfelelen kirvan lassnak bizonyultak a clegyenes vgn.
Az imnt emltett kt versenyznek risi tempelnye is volt Sainzkkal szemben, m az alacsony vgsebessg ms, alapveten nem kiemelkeden jobb versenytempval br csapatok, nvleg a Lotus s a Red Bull versenyzi ellen is a vesztket okoztk.
A lotusosok kzl Pastor Maldonado minden tovbbi nlkl tjutott rajtuk, s Romain Grosjean is ton volt efel, mieltt kicsszott, majd nekiment a csapattrsnak. Br az utbbi manverrel a francia megfelezte istllja vasrnapi eslyeit, st egy harmadik hibt is vtett, amikor tlcsszott a bokszn, a maga rszrl viszonylag sikeresen kikszrlte a csorbt – a 8. hely volt a maximum, amit elrhetett, s kritikus mdon mg Kvjatot is gyorsan visszaelzte, miutn az elhzd msodik killst kveten az elzleg mr vert helyzetben lv orosz mg kerlt.
A Red Bullnak mr jobban meggylt a baja a Toro Rosskkal, hiszen nekik nem volt akkora vgsebessg-elnyk velk szemben, mint a Lotusoknak, m vgl nekik is sikerlt tverekednik magukat rajtuk. Ricciardo az egyikket, Verstappent, a bokszutcban elzte meg a faenzaiak lass bokszmunkjt kveten (Grosjean is emiatt vgott el), Kvjat azonban mindkettt a plyn tudta le, mghozz szp manverekkel.
A Sainz-Kvjat incidens gyben egyetrtnk a versenybrk dntsvel, miszerint nem volt szksg bntetsre. Az eset kulcsfontossg rszlete (amint az a brk dokumentcijbl kiderl) az volt, hogy a plyra val visszatrte utn, a 3-as kanyar eltt, Sainz nyitva hagyta az ajtt Kvjat eltt, hogy az visszavegye a pozcijt – az mr ms krds, hogy az orosz valamirt nem lt a lehetsggel. Pedig elzleg, a korrektsg hatrn egyenslyozva ugyan, de kopott gumikkal is sikeresen kivdekezte ezt az egybknt utols tmadsi lehetsget a Toro Ross-ssal szemben (az utols krben jrtunk), amikor kocksra fkezett bal elsvel bevetdtt mell a clegyenes vgi fktvon. A koccans inkbb a figyelmetlen s rutintalan Sainz hibja volt, aki rfordult a Red Bullra, s vgl csak azrt rhetett fel mgis Kvjat mell, mieltt az kiszortotta t a kijraton, mert eleve akkora sebessggel kanyarodott, hogy nem is gondolhatott r, hogy a plyn akar majd maradni.
Mltatlanul kevs sz esett eddig a Force Indirl s a Sauberrl, m ennek a kt alakulatnak ezttal viszonylag sima versenye volt – a grafikonok alapjn annyi emelhet ki, hogy Sergio Prez egy jval korbbi kerkcservel kerlt Marcus Ericsson el, s bontotta meg a hinwilliek dujt.
Gumistratgik
Az egyes versenyzk gumistratgiinak legfontosabb adatai – a killsok szma, az etaphosszok, valamint a vlasztott gumikeverkek.

A vrakozsokkal ellenttben vasrnap is maradt a nagy meleg a Circuit de Catalunyn, amelynek aszfaltjn egszen 46-52C-ig kszott fel a hmr higanyszla.
A dominns stratgia a kt kerkcsere volt, kt kzepes s egy kemny keverkes etappal. Egyesek eleve ezzel szmoltak, egyesek pedig menet kzben vltoztattak. Kzjk tartozott pl. Bottas, akinl a csapatrdi tansga szerint egy ponton mg a „C-tervet” is fontolra vettk (akrmit is takarjon az) – Claire Williams csapatvezet-helyettes a rajtrcson utalt r, hogy a grove-iak eltr stratgival kldhetik tjukra a kt autjukat, m a verseny utni nyilatkozatokbl az derl ki, hogy eredetileg mind Bottas, mind Massa hrom kerkcsert terveztek. Az ltalnossgban rvid els etapok alapjn sokan jrhattak hasonl cipben.
Hamilton fordtott utat jrt be – eredetileg kt killst tervezett, mikzben a versenymrnkvel mr a 9. kr idejn a „B-tervet” boncolgattk, ami az angol akkori helyzett elnzve vlheten a hrom bokszltogats volt.
A Pirelli elzetes szmtsai alapjn egybknt nhny msodperccel Hamiltonk megoldsa volt a gyorsabb (minimlisan teht ez is a cmvd malmra hajtotta a vizet a Vettel elleni taktikai csatban). A jobbra vgig a sajt tempjukat fut s eltr stratgin lv kt Force Indi-s remekl szemlltette is, hogy az olasz gumigyrtnak igaza volt. A hrom kerkcservel operl Nico Hlkenberg az utols krkre utolrte a ktszer kill Prezt, s ha tudott volna elzni, akkor hamarabb is „csapott” volna clba – deht a sprint stratgiknak mindig is a forgalom volt a nagy kockzata…
Gumivlaszts tekintetben nem voltak nagy eltrsek: mindenki a kzepes keverken rajtolt, s Buttont leszmtva vagy az utols, vagy az utols eltti etapra idztette a tbbnyire egy szem kemny keverkes etapjt. Egyedl Verstappen futott kt etapot a tartsabb gumin – a Toro Rosso ezzel prblta kompenzlni a mr emltett, idelisnl korbban megejtett msodik killst.
Vgezetl rdemes megemlteni, hogy vasrnapra a Toro Rosso, a Lotus, ill. a felvtelek alapjn a Ferrari is csatlakozott a Williamshez s a Sauberhez atekintetben, hogy az autikon is a hts gumik koptak gyorsabban – ahogy megfelelen felgumizdott a plya, gy teht vgl idn is mgis a hts gumi lett a korltoz tnyez Barcelonban.
Bokszkillsok
A sebessgkorltoz vonalak kztt eltlttt idk hossza az egyes kerkcserk s szervizelsek alkalmval. A megklnbztet sznekkel jellt eseteket kln kiemeltk az elemzsnkben.

A bokszltogatsok listjnak legnagyobb rdekldsre szmot tart eleme ktsgkvl Hamilton els, 13. krben megejtett – s elrontott – kerkcserje.
Az angol autjn a bal hts kerk felhelyezsvel akadtak problmk, s a kills sszessgben 2,8 mp-cel (!) bizonyult lassabbnak, mint Vettel kvetkez krben esedkes, s mellesleg az egsz mezny leggyorsabb, kerkcserje. Mivel a ferrarisnak a plyra val visszatrtt kveten az els szektor vgn kb. 1,6 mp klnbsget mrhettnk kettejk kztt, ezrt kijelenthet, hogy hiba tartottk fel egy kicsit Hamiltont a kivezet krn, a lass szervizelsen mlott, hogy mg egy etapon t Vettel kipufogjt kellett bmulnia. (Ms szval a hiba nlkl mg a feltartssal egytt is kb. 1 mp-cel elvgott volna; ilyen gyors volt tegnap a Mercedes.) Mindezen egybknt potencilisan a maradk gyzelmi eslyei is mlhattak, hiszen a pros ekkor mg csupn kb. 6 mp-cel autzott Rosberg mgtt.
Ugyanabban a krben, mint amelyben Hamilton elszr ltogatta meg a szerelit (a 13.-ban), Verstappen is hosszasan elidztt nluk. Ez volt az a kerkcsere, amelynek sorn a szintn ugyanebben a fordulban bokszol, m 1,9 mp-cel gyorsabban vgz Ricciardo a szervizton elzte meg a hollandot, ill. amely olyan lass volt, hogy mg a kt krrel ksbb kiltogat, s „csak” 1,1 mp-cel jobban iparkod Grosjean is a Toro Ross-s el tudott vgni.
Nem sokkal ksbb ugyebr a francia is gyszos pillanatokat lt t: a lotusos tbb mint 10 mp-et (!) bukott a boksza tllvsvel a 40. krben. Ezt ltva valsgos csoda, hogy mgis 4 ponttal, illetleg a tempja alapjn elrhet legjobb helyezssel tvozott Barcelonbl.
/ts/
|