Megvan a hivatalos magyarzat Vettel s Rosberg defektjre
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) s a Pirelli is rszletes kzlemnyt adott ki az olaszok ltal, a belgiumi defektek kapcsn indtott vizsglat eredmnyrl. A gyrt kizrta a strukturlis hiba lehetsgt – a szvetsg pedig elgedett a biztonsggal.
Megvan a hivatalos magyarzat Nico Rosberg s Sebastian Vettel spi htvgn trtnt defektjeire. A Pirelli a sznetet kihasznlva alapos vizsglatokat hajtott vgre gumijain, melynek eredmnyrl elbb az FIA szmolt be kzlemnyben. A szvetsg ltal kzztett dokumentumbl kiderl, a Pirelli szmos, ms csapatok ltal hasznlt abroncsot is rszletes vizsglatoknak vetett al a kt defektesen tl, m ezek kzl egyetlen egy sem mutatta jelt a felletlevlsnak – mg a prbapados teszt sorn sem.
Azt azonban kiemeltk: „Nagy szm szokatlan vgst fedeztek fel a Pirelli mrnkei a spi htvge folyamn a gumikon, melyek kzl egyiknl ez elrte a gumi gyrjt is – ez okozta a defektet Nico Rosberg autjn” – rta az FIA. „Mikroszkopikus vizsglatokat is elvgeztek a klnbz csapatok ltal a versenyen hasznlt gumik rtegein, melyek kzl tbbn vgsokat talltak. Az eredmny azt mutatta, hogy egy msik esetben a vgs szintn elrte a gumi gyrjt, de ez nem okozott srlst.”
A Pirelli Sebastian Vettel defektje kapcsn mindekzben megllaptotta, a gumi elhasznltsga s valamilyen trmelk egyttesen idztk el a gumi hibjt. „Sebastian Vettel hts abroncsnak futfelleti vastagsga mr csak hozzvetlegesen 30%-os volt a hiba idpontjban, ami miatt a gumi sokkal rzkenyebb volt a legkisebb trmelkdarabok ltal okozott srlsekre.”
A Pirelli sajt kzlemnyben azt is elmondta, a hasznlt abroncsokon tl mind a gumik anyagt, mind pedig az ellltsi folyamatot fellvizsgltk az elemzs sorn. Mikroszkopikus elemzst mr a pnteki msodik szabadedzs utn elvgeztek az sszes gumin, ezt ksbb a versenyen hasznlt abroncsokon is megismteltk milni gyrukban, s a kt ellenrzs ugyanolyan eredmnyt hozott: semmifle strukturlis problma jele nem volt tapasztalhat az abroncsokon.
Ami az FIA ltal is emltett srlseket illeti, sszesen 63 vgst talltak a spi htvge sorn hasznlt gumikon, mikzben a korbbi 15 futamon tlagban 1,2 ilyen vgsra bukkantak. A gyrt szerint mindez az eset rendkvlisgt bizonytja, melyet fknt a bettfutamokon is ltott sok balesetbl htramaradt trmelkek okozhattak – s bennk a plya sajtossga is szerepet jtszhatott, hiszen az abroncsok a gyors kanyarokban komoly terhelsnek vannak kitve. „Ha csak egy apr, karbonbl vagy fmbl kszlt les trmelkdarab tvgja a gumi bizonyos strukturlis rtegeit, az anlkl is okozhat a megszokottl eltr defektet, hogy a gumi szerkezetben krt okozna.. Sebastian Vettel esetben ez trtnt. s Nico Rosbergben is, akinl mivel a gumi mg nem volt annyira elhasznlva, az jobban kitartott – mint a felvtelekbl is ltszik –, a hiba nem volt azonnali” – rta a Pirelli.
Az FIA kzlemnye vgn kiemelte, teljes mrtkben elgedett a Pirelli vizsglatval s a belgiumi defektekre adott magyarzatval, gy nem tervez tovbbi szigortsokat bevezetni a gumihasznlat tern. A Pirelli pedig hangslyozta, miutn mr pntekrl szombatra szlelte a vgsokat az egyes gumikon, kln krte az FIA-t a plya alapos letakartsra, amit a szvetsg meg is tett. Mivel ez lthatan nem segtett, az olaszok elrebocstottk, a jvben alaposabban elgondolkodnak azon, milyen mdszerrel lehetne a lehet leghatkonyabban megtiszttani a versenyplykat a veszlyes trmelkektl.
/ts/
|