Az FIA egy verseny sorn tbb alkalommal zaklathatja a csapatokat az autk szablyossgnak ellenrzse cljbl, s a futamok vgn egy csom mrst elvgeznek. De miket szoktak vizsglni?
Nem viccbl biggyesztik oda a forma-1-es televzis kzvettsek vgn megjelen eredmnytblk mell, hogy "az eredmnyek nem hivatalosak". Korntsem biztos, hogy a kocks zszl utn kialakult sorrend vglegesnek tekinthet, hiszen ezutn kezdett veszi a procedra, melynek sorn az FIA megbizonyosodik rla - vagy legalbbis igyekszik megbizonyosodni rla -, hogy szablyos konstrukcit vezettek a piltk. A boxutca szln tallhat garzsban sorsok dlhetnek el, napok, hetek munkja veszhet krba pillanatok alatt. Persze a hidegzuhany elkerlse rdekben mr a viadal eltt csekkolnak a Nemzetkzi Automobil Szvetsg munkatrsai, az els edzsnap eltt 10 s 16 ra kztt a gptvtelen frkszik t elszr az autkat. Ilyenkor kerl sor az elektronika tvizsglsra is.
A csapatok a Sportszablyzat s a Technikai Szablyzat rvn tisztban vannak vele, milyen kritriumokat kell betartani, de egy vatlan mozdulattal, figyelmetlensggel bekvetkezhet a szablytalansg. Jobb flni, mint megijedni: a htvge folyamn az istllknak tbb zben is lehetsgk van ellenrizni kocsi szablyossgt, tetszleges alkalommal hasznlhatjk a hivatalos mridomokat s mreszkzket. Tavaly a Red Bullt megmentette egy ilyen mrs, az RB6 ugyanis Monzban nem ment t elsre a padllemezek szigortott hajlkonysgi tesztjn.
A mezny egsz nagydjhtvgn ki van tve az FIA rgus tekintetnek, bizonyos ellenrzseket szrprbaszeren brmikor elvgezhetnek. Ezek kz tartozik az egyik legltalnosabb vizsglat, az autk tmegnek mrse, aminek versenyzvel egytt legalbb 640 kilogrammnak kell lennie. A mrst (amely slick abroncsok hasznlatval trtnik) a futamon rsztvev sszes autn elvgzik, az idmr utn pedig a Q3 rsztvevinek van ktelez jelense a mrlegen. A Q1 s a Q2 kiesi kzl random hvnak be versenyzket a mrlegre. A gumihasznlatot szintn minden pilta esetben ellenrzik, valamint azt is, hogy az sszes autra felraktk-e az abroncsokat hrom perccel a felvezet kr eltt. Br azt hihetnnk, a kifinomult precizits csapatok kpesek rendet tartani a gumik kztt, idnknt elfordul, hogy egy nem megfelel szettet adnak oda a versenyzknek. 2010-ben a Force Indinak tbbszr akadtak gondjai ezzel.
Egy msik gyakran vgrehajtott mvelet az zemanyagok tesztelse. A mintt gzkromatogrfis eljrssal sszehasonltjk az FIA ltal jvhagyott, a nagydj eltt leadott mintval. A benzint egy nagyjbl 2 mter hossz, 4,6 millimter tmrj, rozsdamentes aclbl kszlt csvel veszik ki, s hromfel osztjk - nem vletlenl elrs, hogy legalbb 1 liter zemanyag maradjon a tartlyban a verseny utn. A Nrburgringen Fernando Alonst a biztonsg kedvrt pp ezrt krte a Ferrari arra, hogy parkoljon le a clba rst kveten. A hrom mintbl egy a csapatnl marad, kett pedig az FIA birtokba kerl. Csakgy, mint a doppingvizsglatoknl, itt is elszr az egyik minta kmiai sszettelt tanulmnyozzk, majd a msikt is, ha valami rendellenessget tallnak.
A tzetesebb vizsglatok tbbsgn nem meglep mdon azok az autkon esnek t, melyek pontszerz helyen vgeztek. A futam els tz helyezettjnek jrmvt feltoljk az F-1-es szlengben "vgzet mrlegnek" nevezett eszkzre, ahol a hivatalos technikai deleglt, az els kpen lthat Jo Bauer vezrletvel mindent alaposan megmrnek. A mrleg felletre szmos vonal felfestve, melyek a karosszria egyes elemeinek engedlyezett kiterjedst jelzik. A pontos elhelyezkedst gy rik el, hogy az aut aljra festett hrom jelet egy vonalba hozzk a mrlegen lv prjukkal. A karosszriaelemek mreteirl a Technikai Szablyzat 3-as fejezete tz oldalon keresztl rendelkezik, s Bauerk egy digitlis szondval hatrozzk meg az egyes alkatrszek koordintit. Az els s hts lgterelket, a felfggeszts krnykt, a diffzort egyarnt szemgyre veszik, tovbb minden alkalommal lemrik az aut, valamint a szrnyak szlessgt s magassgt. Bizonyos elemek hatrrtkeire adnak nhny millimteres trshatrt a gyrtsi hibkra gondolva: a padllemez szlessge pldul 2, a vastagsga pedig 1 millimterrel eltrhet a szabvnytl. Az els kerekek kzpvonaltl 330 millimterrel htrbb tallhat vonal, illetve a hts kerekek kzpvonala kzti rszen 5 millimteres tolerancia jr a referenciaskokhoz kpest. Gyakran ellenrzik mg azt is nhny autnl, hogy a motorok fordulatszma nem haladta-e meg a percenknt maximlisan engedlyezett 18 ezres rtket.
Ezen kvl szrprbaszer teszteket vet be az FIA, idnknt ms s ms elemet vonnak vizsglat al. A KERS s a DRS hasznlatt idn tbbszr tanulmnyoztk, Valenciban pedig a McLaren, a Ferrari, a Mercedes, a Force India s a Lotus autinak kivlasztsval kln hangslyt fektettek r, hogy meggyzdjenek rla, hogy a mezny nem vltoztatott a motorelektronikai belltsokon az idmr s a verseny kztt. Azon idei jtsra is kitrt az FIA figyelme, fleg a szezon elejn, miszerint az autk a felvezet krre indulva nem haladhatnak gyorsabban 100 km/h-nl, amg el nem rik az els rajtkockt. Isztambulban a pontszerz piltk els szrnyait boncoltk alaposabban, mg Silverstone-ban Sebastian Vettel, Lewis Hamilton s Fernando Alonso hts lgtereljnek hajlkonysgt vizsgltk. Sokszor mrik az egyes alkatrszek grblett is.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg munkatrsai krlbell kt s fl rval a leints utn vgeznek teendikkel, a Magyar GP-t kveten Bauer 18 ra 13 perckor rta al a jegyzknyvet, amelyben mindent rendben talltak. Ettl megknnyebblhetett az sszes csapat, de nincs mindig happy end - vente nhnyszor elfordul, hogy kihgsokra bukkannak, ami szankcit von maga utn.
/a5.hu/