Panaszkod regasszonynak neveztk – rfr mr a sznet Vettelre?
Panaszkod regasszonynak titullta Sebastian Vettelt az egyik olasz lap az elmlt hetekben s a Brazil Nagydjon ltott megnyilvnulsai miatt. Mlyponton a ngyszeres bajnok megtlse?
Sebastian Vettel Interlagosban az FIA cstrtki sajttjkoztatjn egy mostansg alighanem sokakban flmerl krdst kapott a La Gazzetta dello Sport tudstjtl. „Sebastian, nem gondolod, hogy az elmlt kt nagydj utn helyre kellene tenned kicsit az imzsodat s a megtlsedet? Csak mert a versenyen trtnt balesetet jabb esetek kvettk, pldul ms versenyzk szidalmazsa. s az is rdekelne, hogy ha elveszted a fejed a verseny alatt, nem htrltat-e ez abban, hogy tmadd Verstappent? Mert ebben az esetben sajt magadat bnteted, hiszen kicsszik az irnyts a kezedbl.”
A krdezett szigor arccal hallgatta vgig a hossz krdst, majd egy mosoly ksretben rkez vlasszal kerlte ki a lnyeget. „Nem vagyok biztos benne, hogy rtem ezt. Elszr is: mi trtnt Austinban? Csak mert azt mondtad, balesetek. Megismtelnd a krdst?”
Majd miutn ez megtrtnt, elmondta: „Az utbbi kt versenynk valjban nagyon ers volt. Mexikban a hetedik helyrl rajtoltunk, s a dobogrt harcoltunk, ami nagy eredmny. Remek futamunk volt, szval sok pozitvumot vonhatunk le belle. Szerintem harc kzben ms versenyzknl is ez van: az adrenalin az egekben, igazgatottak vagyunk, s n nem voltam elgedett a negyedik hellyel, pedig mg az is j eredmny a hetedik rajtkockbl. Tmadni akartam a dobogrt, mert lehetsgem nylt r. Mindent megtettem, de a krlmnyek nem segtettek, s szerintem minden lehetsgest elkvettem akkor. Elzni nem knny, s Max nyoms al helyezett, aztn mind tudjuk, mi trtnt. De alapveten kt ers verseny volt ez.”
A Brazil Nagydj forgatknyve aztn hasonlkppen alakult. Vettel az elvrhatnl gyengbb rajthelyet szerzett, korai kerkcserjvel visszaesett a mezny msodik felbe, majd kapaszkodhatott. Felzrkzsa sorn vvott egy kkemny csatt Fernando Alonsval, akit igencsak feldhtett azzal, hogy a buktrbe szortotta. A hajrban pedig a nmet jrt ugyangy: Max Verstappen ugyanolyan agresszival, hasonl manverrel tasztotta ki t a plyrl, s ennek kapcsn Vettel viszont cseppet sem volt elgedett. „Ez szerintem nem volt korrekt rszrl” – jegyezte meg a futam utn.s itt jn a kpbe az olasz jsgr ltal pedzegetett megtls krdse. Vettelt a kzelmltban tett kijelentsei, rdis zenetei s viselkedse rezheten cltblv tettk, s most mr minden mozzanatt ennek tkrben figyelik kritikusai. Brazlia utn nemcsak a Verstappen miatti jbli panaszkodsa, de mg a futam els felben elhangzott rdis zenete miatt is „megtalltk” t – az internetes frumozk s a mdia egyarnt. Vettel Kimi Rikknen balesete utn kiss idegesen zent a versenyirnytsnak: „Majdnem Kimnek mentem az egyenes kzepn! Semmit sem lttam! Ez rlet. Hlyesg! Piros zszlra van szksg. Hny embernek kell mg kireplnie?”
Br az esemnyek ismeretben figyelmeztetse jogosnak tnt, nem mindenki ltta gy. A La Republica cm lap pldul azt rta: „Vettel regasszonyknt panaszkodott egsz verseny alatt az idjrsra. Aztn Verstappen elkapja, s csak sr a rdiban – hisztrikus” – tmadta t a tlzsoktl sem visszariad olasz lap.
2015-tel ellenttben Vettel jelenleg nem ppen szmt nnepelt sztrnak a Ferrari hazjban.
1996 vilgbajnoka, Damon Hill szerint valban vltoztatnia kellene a hozzllsn. A Verstappen manverrl tett megjegyzse kapcsn elmondta: „Szerintem Seb egy kicsit gyerekesen viselkedik. Ezt a keser pirult le kne nyelnie, frfiknt kne elfogadnia ezt.”
Az vbl mg egy futam van htra, a meznyben pedig alighanem Sebastian Vettel az egyik, aki a legjobban vrja mr az abu-dzabi kocks zszlt. Karakterforml v volt ez mind szmra, mind a Ferrari szmra. Megtlse s sajt lelki egyenslynak megtallsa szempontjbl is kapra jn az elttnk ll tli sznet.
/m4sport/
Alonso: Legkzelebb majd nekimegyek Vettelnek!
A McLaren spanyol klasszisa, Fernando Alonso ingerlten vette tudomsul, hogy csatjuk sorn Sebastian Vettel „leszortotta t a plyrl”, a leints utn pedig megjegyezte, a nmetnek realizlnia kellene, hogy az aszfaltcsk mindenkik, nem csak az v…
A kt vilgbajnok a hetedik helyezsrt harcolt, amikor Vettel egy elzsi ksrlet sorn leszortotta ellenfelt a brazil plya tizenegyes kanyarjban. A spanyolnak el kellett hagynia az aszfaltcskot, hogy ezzel elkerlje az tkzst, ezzel a manverrel pedig egy kicsit sem volt elgedett, mondvn Vettel alig hagyott helyet neki az emltett pillanatban.
A McLaren-pilta annyira dhs volt a trtntek miatt, hogy a futam utn kijelentette, legkzelebb inkbb nekimegy rivlisnak, ha az ismt kevs helyet hagy neki a vdekezsre. „Ott volt az aszfaltozott buktr, s hasznlnom is kellett, mgsem trtnt semmi” – nyilatkozta a bntets elmaradsra utalva. „Ha egy fal lett volna a plya mellett, akkor vagy annak mentem volna neki, vagy az autjnak. Legkzelebb taln ezt fogom tenni” – folytatta.
„Neki fogok tkzni, s akkor tbb pontot veszt majd, mint n. Rendben van, most ott volt az aszfaltozott buktr, s hasznlhattam is, de egy nap majd neki kell tkznnk, hogy realizlja, a versenyplya mindenki” – magyarzta a ktszeres vilgbajnok, aki vgl a 10. helyen fejezte be a futamot, amitl egybknt ennl egy kicsivel tbbet vrt.
Fleg annak fnyben, hogy megrkezett az es, amirl tegnap mg gy nyilatkozott, mindenkppen az malmukra hathatja a vizet, hiszen ezek kztt a krlmnyek kztt jobb eslyeik lesznek. A futamon aztn maga is elkvetett egy kisebb, de „drga” hibt, ami miatt tbb pozcit is vesztett, ezek kzl azonban j prat sikerlt visszaszereznie az utols krkben.
„Ennl jobb eredmnyt vrtunk. A 10. helyrl indultunk s ott is rtnk clba nhny kiessnek ksznheten, szval nem tudtuk kihasznlni az sszes lehetsget, igaz azonban, hogy roppant nehezek voltak a krlmnyek. Ma nem voltunk tl ersek, klnsen a verseny els felben. gy tnt, az elttem lv csoport egyre messzebb s messzebb kerl, Valtteri (Bottas) pedig nyoms al tudott helyezni. Nem volt elg j a tempnk; mg javtani kell rajta” – zrta gondolatt.
/motorsportal/
Vettel szerint nem volt korrekt Verstappen manvere
Kis hjn csapattrshoz hasonlan a falban vgezte, Sebastian Vettel vgl 5.-knt rt clba Interlagosban. Ltvnyosat csatzott Max Verstappennel – nem teljesen rezte sportszernek ellenfelt.
A ngyszeres vilgbajnok mr a futam elejn felszott egy vztcsn, minek kvetkeztben megprdlt, s menet irnnyal szemben tallta magt az utols kanyar eltt. Nagyot mentett, de visszacsszott ezzel a mezny srjbe. Taktikjval s elzseivel aztn sikeresen felzrkzott az 5. helyre – Carlos Sainzot az utols eltti krben elzte meg.
„A verseny eleje nem volt idelis. Vztfolysra mentem s megprdltem. De nem n voltam az egyetlen. Aztn egsz jl ment. Sikeres volt a felzrkzsunk, de nem volt knny. A vgn sikerlt megelznm Carlost. Nem tudom, mirt, de sok krig tartott, mire elkezdtem igazn jnak rezni az autt. Akkor viszont mr tl ks volt” – nyilatkozta a nmet a Sky Sportsnak.
Vettel nagy csatt vvott a hajrban a frissebb esgumikon lv Max Verstappennel. Br a plya kzps, kanyargs rszn kemnyen tartotta a hollandot, a 12-es kanyar eltt Verstappen bels vre tudott kerlni, s finoman a buktrbe vezette ellenfelt. Vettel a frl volt knytelen visszatrni. „Egyms mellett kzdttnk, ltott engem, s az n orrom kicsit elrbb volt. De sokkal gyorsabb volt nlam. Nem az volt a krds, hogy megelz-e, hanem csak az, hogy melyik kanyarban. De ahogyan csinlta, az szerintem nem volt korrekt” – vlekedett.
A Sky Sports exersenyz szakrti szerint igazn sznvonalas kzdelem volt ez kettejk kztt. „Sebastian egyszeren tkletesen helyezte az autjt. Ngyszeres vilgbajnok, el is vrhat tle” – llaptotta meg Paul di Resta. Johnny Herbert pedig felhvta a figyelmet arra, hogy miutn Vettel visszaverte az els tmadst, kzvetlenl az elzs eltt, Verstappen tudatosan visszavett kicsit. „Ltta, hogy ha a fick kvl van, nem fog visszatrni. Sebastian aztn a rzkre is hajtott. Kt teljesen eltr mentalits tallkozsa volt ez: az egyik azt mondta, a plyn marad, s ksbb elz, a msik pedig a plyrl is lement. A versenyzs errl szl. s mg csak ssze sem rtek!”
Vettel sszessgben nem volt elgedetlen a versenyvel – a kies Kimi Rikknen pldja azt mutatta, sokkal rosszabbul is zrulhatott volna a napja. „Ma brmi megtrtnhetett volna. Nem n voltam az egyetlen, aki vztfolysra futottam. Szerencsm volt, hogy nem tkztem” – llaptotta meg.
/motorsportal/
(c) Brazil GP, vgeredmny: Hamilton nyerte a kaotikus versenyt
Lewis Hamilton nyerte a kaotikus Brazil Nagydjat, cskkentette elnyt, a bajnoksg az utols futamon dl el!
Az egsz napi eszseknek ksznheten vzes plya fogadta a meznyt a rajt eltt, az es mg ekkor is esett, gy ktelezen extrm ess abroncsokkal kezdtk meg a Brazil Nagydjat a Safety Car mgtt.
Romain Grosjean el sem indult, a francia pilta a rajt eltti felvezet krkben sszetrte a Haas-t.
A kezdst tz perccel el is toltk, majd vgl a biztonsgi aut ht kr megttele utn engedte tjukra a piltkat.
Max Verstappen rgtn meg is elzte Kimi Raikknent.
Egy kr megttele utn Kevin Magnussen killt es intermediate gumikra vltott, egy krrel ksbb Jenson Button is megrkezett. Majd Fernando Alonso, Felipe Massa is megtette ugyanezt.
Sebastian Vettel egy nagy ments utn, a msodiknl mr megcsuszott s meg is prdlt, de szerencsre nem trte ssze autjt. Ez a clegyenes eltti kanyarban trtnt, amire tbben panaszkodtak a viztfolys miatt. A nmet ezutn killt a bokszba kereket cserlni, ha nehezkesen, de is intermediate abroncsokat kapott.
13.kor Safety Car - Marcus Ericsson koccolta le a falat, az els szarny s a bal els kerk is letrt az autjrl, a svd pilta a bokszutca bejarata eltt parkolt le, elzrva ezzel a tbbiek eltti utat. A bokszutct azonnal lezrtk!
Kimi Raikknen a clegyenesben csapta oda a Ferrarit, de nem indtottk jra a versenyt a takartst kveten, piros zszlval meglltottk azt.
Majd ugyan a biztonsgi aut mgtt megtettek pr krt, vgl nem engedtk el a meznyt s ismt lelltottk a versenyt.
A 28. krben sikerlt jra elindulni, ekkor Max Verstappen rgtn krbe is autzta Nico Rosberget. A verseny eltt Toto Wolf felhvta Verstappen desapjt, hogy nyomatkostsa fiban, hogy nehogy galibt okozzon a bajnoki cmrt hajt kt versenyzjnek.
Az len az elzs hallatra Hamilton felkapcsolat, gy hamar kialakult az els hrom pozci kztti sznet, mg Verstappen hibzott s eldobta autjt. A mgtte halad bajnoki llovas nem tudta megelzni, a holland mg idben lltotta irnyba a Red Bullt.
Taktikai hibt kvetett el a Red Bull, megprbltak ugyanis Verstappennel kztes gumikon tovbb menni, amely rossz tletnek bizonyult, gy tadtk Rosbergnek a msodik helyet.
A hazai kznsge eltt utols Forma-1-es versenyt fut Felipe Massa a sokak ltal knyees pontnak bizonyul clegyenesben dobta el a Williamst. A kznsg mgis ujjongva nnepelte t, Massa egy brazil zszlval vonult le a plyrl.
A rossz gumivlaszts utn Verstappen ismt killt a bokszba, visszacsszott ugyan a mezny kzepre, m vgl mgis a dobogn nnepelhetett.
(c) Andi
A Brazil Nagydj vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 3 1 p 1,335 mp
2. Nico Rosberg Mercedes +11,455 mp
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer +21,481 mp
4. Sergio Prez Force India-Mercedes +25,346 mp
5. Sebastian Vettel Ferrari +26,334 mp
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari +29,160 mp
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +29,827 mp
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +30,486 mp
9. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +42,620 mp
10. Fernando Alonso McLaren-Honda +44,432 mp
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +45,292 mp
12. Esteban Ocon Manor-Mercedes +45,809 mp
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari +51,192 mp
14. Kevin Magnussen Renault +51,555 mp
15. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +1 p 00,498 mp
16. Jenson Button McLaren-Honda +1 p 21,994 mp
17. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari kiesett
18. Felipe Massa Williams-Mercedes kiesett
19. Jolyon Palmer Renault kiesett
20. Kimi Rikknen Ferrari kiesett
21. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari kiesett
22. Romain Grosjean Haas-Ferrari nem indult
Tl vatos, tl agresszv – Vettel a msodik sort siratja
Kicsit mrges magra Sebastian Vettel, miutn csapattrsval ellenttben lemaradt a msodik rajtsorrl Brazliban.
Kimi Rikknen az utols pillanatban kapaszkodott fel harmadiknak az interlagosi idmr edzsen, s ezzel a kt Mercedes mgtt, de a Red Bull-os Max Verstappen eltt zrt. Csapattrsa ezzel szemben nem tudta megelzni holland ellenfelket sem, gy csak az 5. rajtkocka jutott neki vasrnapra.
Vettelnek a mostani sorozatban mr a 4. veresge a Ferrarin bell – mostanban mintha nem talln az ellenszert a javul formt mutat Kimi Rikknenre. „A mai egy j nap volt. Azrt nem vagyok teljesen elgedett vele, mert gy rzem, mindkettnknek a msodik sorban kellene llnunk. Az els krmmel elgedett voltam, a msodikban viszont taln rossz helyeken voltam tlsgosan vatos vagy tlsgosan agresszv” – nyilatkozta a nmet a Sky Sportsnak.
A pnteki edzsnaphoz kpest gy is elrelpst tapasztalt. „Egy krn gy is sokkal jobbak voltunk, mint tegnap. A hossz etapokon pedig ltalban ersebbek vagyunk. Ha htrbbrl rajtolunk, persze ezt nem mindig tudjuk megmutatni, de remlem, hogy holnap sikerl.”
Vettel a Mercedesek elleni csatrl nem beszlt, elmondsa szerint a Red Bull lesz a legfbb ellenfelk vasrnap. „Szerintem szoros lesz a csata kztk s kztnk. Nehz verseny lesz, de hiszem, hogy mi lesznk ell” – bizakodott.
/motorsportal/
(c) Brazil GP, idmredzs: Hamilton Rosberg eltt
Lewis Hamilton szerezte meg a pole-pozcit Brazliban, csapattrsa, Nico Rosberggel, aki egy tizeddel kapott csupn ki a brittl. A harmadik Kimi Raikknen lett.
Sebastian Vettel hidraulikai hiba miatt csak ksbb kezdhette meg a Q1-et, hiszen az edzs kezdetn autjt mg szereltk.
A piltk folyamatosan szmtottak az esre, gy elg forgalmas volt az els etap.
A kvalifikci minden etapjt a Mercedesek uraltk.
Fernando Alonso a hetedik helyen jutott tovbb a Q3-ba, mg Romain Grosjean a kilencedik helyen csszott be, mindketten nagyon j eredmnyt adva ezzel csapatnak.
(c) Andi
A Brazil Nagydj idmr edzsnek vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:11,511 1:11,238 1:10,736
2. Nico Rosberg Mercedes 1:11,815 1:11,373 1:10,838
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:12,100 1:12,301 1:11,404
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:11,957 1:11,834 1:11,485
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:12,159 1:12,010 1:11,495
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12,409 1:12,047 1:11,540
7. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:12,893 1:12,343 1:11,937
8. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:12,428 1:12,360 1:12,104
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:12,684 1:12,331 1:12,165
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:12,700 1:12,312 1:12,266
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:12,680 1:12,420
12. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:13,052 1:12,431
13. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:12,432 1:12,521
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:13,071 1:12,726
15. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:12,950 1:12,920
16. Jolyon Palmer Renault 1:13,259 1:13,258
17. Jenson Button McLaren-Honda 1:13,276
18. Kevin Magnussen Renault 1:13,410
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:13,427
20. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:13,432
21. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:13,623
22. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:13,681
(c) Brazil GP, 3. szabadedzs: Rosberg tvette a vezetst
Nico Rosberg vgzett az len a szombat dleltti, utols szabadedzsn Interlagosban.
A plya mr eleve nedves volt a korbbi eszsek miatt, de az edzs indulsakor is csepergett. A versenyzk teht az ess gumikkal kezdtek el krzgetni.
A nedves aszfaltnak ksznheten kicsszsok szneztk az egyrs krzgetst.
A plyn egy fekete eserny is feltnt, amit duplazszl mellett sikerlt az egyik plyabrnak eltntetni a plyrl.
Ahogy szradt az idelis v, gy lettek jobbak a kridk is.
A harmadik szabadedzs vgeredmnye:
# Versenyz Csapat Id Htrny Kr
1 Nico Rosberg Mercedes 1:11.740 19
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:11.833 0.093 21
3 Sebastian Vettel Ferrari 1:11.959 0.219 14
4 Kimi Rikknen Ferrari 1:12.027 0.287 16
5 Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:12.077 0.337 19
6 Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12.287 0.547 21
7 Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:12.614 0.874 27
8 Jolyon Palmer Renault 1:12.968 1.228 19
9 Felipe Massa Williams-Mercedes 1:12.990 1.250 26
10 Fernando Alonso McLaren-Honda 1:13.002 1.262 12
11 Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:13.203 1.463 14
12 Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13.231 1.491 19
13 Kevin Magnussen Renault 1:13.255 1.515 15
14 Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:13.293 1.553 20
15 Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:13.344 1.604 15
16 E.Gutirrez Haas-Ferrari 1:13.596 1.856 16
17 Daniil Kvyat Toro Rosso-Ferrari 1:13.609 1.869 13
18 Jenson Button McLaren-Honda 1:13.750 2.010 9
19 Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:13.972 2.232 20
20 Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:13.992 2.252 14
21 Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:14.222 2.482 21
22 Marcus Ericsson Sauber-Ferrari - - 1
Flrevezet hsg: Vettel s a Red Bullok jelents vltozst vrnak
A Mercedes tlsgosan messze van, de a Red Bull szerint nem sokat jelentenek a pnteki eredmnyek, szombatra ugyanis jval hvsebb idt jsolnak.
Br dleltt Max Verstappen a kt Mercedes kz tudott furakodni, dlutnra helyrellt a vilg rendje, s a csillagos mrka auti mindenkinl gyorsabbak voltak. Meglep mdon els szm ldzjk ezttal nem a Red Bull vagy a Ferrari, hanem a Williams volt.
Sebastian Vettel gy vli, a grove-iak nem csak villogni akartak ideredmnykkel. „Nem hinnm, szerintem a tempjuk vals. ltalban pntekenknt kicsit htrbb vannak, mert visszafojtjk a motorjukat, de most gy tnik, ms programon voltak” – vlekedett.
Ami a Ferrari formjt illeti, nem volt teljesen boldog. „Egy kr alapjn nehz tletet mondani. Nem voltam tl elgedett, de a klnbsgek nem voltak olyan nagyok. Ha holnap is gy lesz, lehet keresnivalnk. De van mg min javtanunk. Nehz volt ma megtallni a ritmust a nagy meleg miatt, mivel csszs volt a plya, a gumiknak nem tett jt a forrsg. A hosszabbetapokon aztn jobbnak reztem az autt, s nem ltom akadlyt annak, hogy jobbak legynk a folytatsban. Szmtottam arra, hogy szoros lesz. s ha holnap is ilyen szoros lesz, az j hr lenne, mert akkor lenne keresnivalnk.”
Ami a krlmnyeket illeti, a nagy melegre nem csak Vettel panaszkodott. A Ferrarit pr tizeddel maga mg utast Red Bullok szerint komoly vltozs vrhat szombaton, mivel egyfell hvsebb idt jsolnak, msfell pedig az esre is van esly.
Daniel Ricciardo nem is bnn, ha vizes lenne a plya. „A mai hossz etapot a vgn nem reztem olyan jnak, de mivel hvsebb lesz az id, teljesen msok lesznek a krlmnyek. Termszetesen prblunk javtani, a mai nap alapjn lenne mit, de a holnap egy msik trtnet lesz. Az es jl jnne, lveznm, s ha hvsebb lenne az id holnap, az jt tenne a gumiknak is. Ezttal elg meleg volt a plya, a gumiknak nem is esett jl.”
„A Mercedeshez s a Ferrarihoz viszonytva a tempnk normlis volt. A Williams meglepetst okozott. J, hogy van ell egy msik csapat is, gy jobb lehet a verseny vasrnap, ha gy marad minden.”
Max Verstappennek ktsge sincs afell, hogy k a Mercedes els szm ldzi. „Az els edzs j volt, a msodikra vltoztattunk pr dolgon, s az mr nem volt valami fantasztikus. De sikerlt visszatrnnk a hossz etapokra, akkor mr jra minden jl ment. A Mercedes tl ers itt, de mgttk mi kvetkeznk” – jelentette ki.
/motorsportal/
Arrivabene: Ismt elmondom, semmi bajom Vettellel!
A Ferrari csapatvezetje, Maurizio Arrivabene a Brazil Nagydj pnteki sajttjkoztatjn ismt egyrtelmv tette, nincs problmja Sebastian Vettellel s feszltsgek sincsenek kettejk kztt, st munkakapcsolatuk tovbbra is teljesen szinte.
Arrivabene a mlt hnapban kijelentette, a tbbi dolgozhoz hasonlan Vettelnek is „ki kell rdemelnie a helyt” a Ferrarinl, s inkbb a vezetsre kell sszpontostania a csapat egyb problmi helyett. Vettel aztn meglehetsen frusztrlt rdis zenetekkel hvta fel magra a figyelmet a Mexiki Nagydjon, ahol tbbek kztt az FIA versenyigazgatjt is kiosztotta.
Egyesek szerint a nmet frusztrltsga visszavezet a Ferrari csaldst kelt szezonjra s az istlln belli „feszltsgekre”. Ezt Interlagosban a csapatvezetnek is felvzoltk, azonban ismt kijelentette, nincs problmja a ngyszeres bajnokkal. „Mint mr tbbszr elmondtam, semmi bajom sincs Vettellel” – hangslyozta az olasz. „Sebastian roppant rzelmes. Nha sokkal inkbb hasont egy latinhoz, mint egy nmethez. Nagyon rzelmes, nagyon szenvedlyes. Fleg ha vezet” – tette hozz.
„Vannak, akik taln azt hiszik, feszlt a hangulat kzttnk, viszont nagyon szintk vagyunk egymshoz” – magyarzta a csapatvezet, aki gy rzi, Vettel rdis zenetei a frusztrci helyett sokkal inkbb elktelezettsgrl rulkodnak, s arrl, hogy mindenkppen sikerre szeretn vezetni a csapatot. „Mindent belead a munkjba. Pr hnapja azt mondtam, nha tl sokat, de ez nem kritika volt. Mindig a legjobbat akarja nyjtani. Nha, mint pldul Mexikban el kell mondani neki, hogy nyugodjon le, szegje le a fejt s gy nyomja tovbb a gzt. De ezzel nincs semmi baj” – mondta.
A sajttjkoztatn Bernie Ecclestone legutbbi kijelentsre is reaglt, miszerint a Ferrari „egszen biztosan versenyeket nyerne”, ha megkapn a megfelel httrtmogatst a vezetsgtl, ahogyan a Mercedes csapatnak irnyti is megkapjk a stuttgarti vezrkartl. A brit azt is megjegyezte, a jelenlegi helyzetben egy kicsit sem irigyli Arrivabent a munkjrt.
„Mindannyian jl ismerjk Bernie-t, msnap mr pont ennek az ellenkezjrl beszl” – szrt oda a Forma–1 Menedzsment vezetjnek. „Nem tvedek, azt mondta, kell valaki, aki segt. Igazbl nincs szksgem erre. Tagja vagyok a Ferrari versenyrszlegnek, szval tbb szz ember van a kzelemben. s mi egy csapat vagyunk. Egy j mszaki csoportunk is van, amit Mattia Binotto vezet. A srcok nagyon lelkesek, s remekl egytt tudnak mkdni” – zrta gondolatt.
/motorsportal/
Az FIA elutastotta a Ferrari krelmt
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) j bizonytkok hinyban visszautastotta a Ferrari Sebastian Vettel mexiki bntetsvel kapcsolatos fellvizsglati krelmt, miutn a versenybrk egy videokonferencin jra kielemeztk a trtnteket.
A vrsk szerdn nyjtottk be krelmket a szvetsghez, mondvn az elz verseny leintse ta j bizonytkok kerltek el Vettel este kapcsn. A futam versenybri helyi id szerint 16 ra 45-kor (magyar id szerint 19:45-kor) vitattk meg, jogos-e a csapat panaszttele, s az emltett j bizonytkok elengedk-e ahhoz, hogy az gyet jratrgyaljk Brazliban.
A csapat korbban nem beszlt arrl, milyen bizonytkokra gondol, azt viszont tbbszr kiemeltk, elsdleges cljuk a szablyok tisztzsa, s az, hogy egyrtelm precedenst teremtsenek a hasonl esetekre. Most kiderlt, a Ferrari GPS adatokkal prblta bizonytani sajt igazt, a szvetsg azonban nem fogadta el a krelmt, miutn a versenybrk arra a kvetkezetsre jutottak, hogy a szban forg adatok nem szolgltak j informcival Vettel s Daniel Ricciardo csatjrl.
A szvetsg kzlemnye kiemeli, ezek mr a verseny ideje alatt – s a korbban elvgzett vizsglatok sorn – is a rendelkezskre lltak. Ennek ellenre az rintettek „gondosan tnztk” a rendelkezskre ll adatokat miutn megkaptk a Ferrari rsbeli krvnyt, trgyalst azonban nem kezdemnyeztek, hiszen gy tltk meg, valjban „nincsenek j bizonytkok”.
A Ferrari megjegyezte, a versenyigazgatnak „hatalmban” llt volna a pozci tadsra utastani Max Verstappent (a „kosz” akkor szabadult el a mexiki futamon, amikor a holland a plya levgsval tartotta meg helyezst az t tmad Vettellel szemben, aki ksbb agresszven verte vissza Ricciardo tmadst). Az FIA kzlemnye viszont megjegyzi a versenyigazgatnak mindez valban jogban ll, ugyanakkor „nem ktelezettsge”, hogy krje a helyezs tadst.
A vrsknek jogukban ll fellebbezni a most szletett tlet ellen, egyelre azonban nem tnik valsznnek, hogy gy tesznek, jabb eljrst indtva ezzel. rtelemszeren a Mexiki Nagydj eredmnye is vltozatlan marad (eddig is valszntlennek tnt, hogy ez vltozzon), azaz a harmadik helyezs Ricciard, a negyedik Verstappen, az tdik pedig Vettel.
/motorsportal/
(c) Brazil GP, 2. szabadedzs: Tovbbra is Hamilton vezet
A msodik szabadedzst is Lewis Hamilton hzta be csapattrsa, Nico Rosberg eltt. A harmadik s negyedik a helyen a Williams kt piltja zrt, Valtteri Bottas megelzte a hazai kznsg eltt utols Forma-1-es versenyt fut Felipe Masst.
Fernando Alonsoval szinte ugyanaz trtnt, mint egy vvel ezeltt. Csapata arra krte, hogy lltsa le a motort. Majd kicsit nzeldtt, szrakozott a sderrel, vgl az egyik tvs llsnl foglalt helyet.
(c) Andi
2. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:12,271
2. Nico Rosberg Mercedes 1:12,301 +0,030
3. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:12,761 +0,490
4. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:12,789 +0,518
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12,828 +0,557
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:12,928 +0,657
7. Sebastian Vettel Ferrari 1:13,002 +0,731
8. Kimi Rikknen Ferrari 1:13,047 +0,776
9. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:13,299 +1,028
10. Jenson Button McLaren-Honda 1:13,440 +1,169
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:13,572 +1,301
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:13,689 +1,418
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:13,801 +1,530
14. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13,918 +1,647
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:14,074 +1,803
16. Kevin Magnussen Renault 1:14,109 +1,838
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:14,309 +2,038
18. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:14,317 +2,046
19. Jolyon Palmer Renault 1:14,436 +2,165
20. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:14,558 +2,287
21. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,695 +2,424
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:14,958 +2,687
(c) Brazil GP, 1. szabadedzs: Hamilton az len
Lewis Hamilton vgzett az len a Brazil Nagydj els szabadedzsn, Max Verstappen s Nico Rosberg eltt.
Kt jonc kapott lehetsget pntek dleltt Interlagosban, Charles Leclerc a Haas,mg Szergej Szirotkin a Renault autjt vihette plyra.
Utbbi alatt egybknt meg is llt a Renault, szerencsjre sikerlt eljutnia lendletbl a bokszutcba.
Sebastian Vettel a msodik szektor vgn keresztbe llt a Ferrarival.
Daniil Kyvat pedig defektet kapott, miutn elkapta a kerkvett.
(c) Andi
1. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:11,895 32
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:11,991 +0,096 29
3. Nico Rosberg Mercedes 1:12,125 +0,230 26
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12,371 +0,476 27
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:13,129 +1,234 36
6. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13,289 +1,394 31
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:13,293 +1,398 33
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:13,318 +1,423 33
9. Sebastian Vettel Ferrari 1:13,567 +1,672 24
10. Kimi Rikknen Ferrari 1:13,569 +1,674 26
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:13,711 +1,816 22
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:14,090 +2,195 15
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:14,252 +2,357 27
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:14,296 +2,401 26
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:14,507 +2,612 25
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:14,631 +2,736 21
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,654 +2,759 23
18. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:14,827 +2,932 30
19. Jolyon Palmer Renault 1:14,908 +3,013 32
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:14,948 +3,053 32
21. Charles Leclerc Haas-Ferrari 1:15,391 +3,496 27
22. Szergej Szirotkin Renault 1:15,800 +3,905 10
A Ferrari lltja, a tbbieknek is szvessget tesz „fellebbezsvel”
A Ferrari szvivje is megszlalt a csapat ltal az FIA-nak benyjtott fellvizsglati krelem gyben. gy rzik, az sszes csapat rdekben jrnak el – a Red Bull szerint azonban kptelensg, amit csinlnak.
Helyi id szerint 16 ra 30-kor (magyar id szerint 19:30-kor) veszi kezdett az a videokonferencia, melyen a Mexiki Nagydj versenybri (a vilg klnbz pontjairl) vesznek rszt, hogy megvitassk, jogos-e a Ferrari panaszttele, s valban elkerltek-e j bizonytkok Sebastian Vettel kt httel ezeltti bntetse kapcsn. Az dntskn mlik, az gy tovbbmegy-e, s jratrgyaljk-e azt Brazliban.
A Sky Sports megtudta, a Ferrari valjban mr szerda este benyjtotta jratrgyalsi krelmt a szvetsgnek, azaz amikor cstrtkn Charlie Whiting megjelent az FIA hivatalos sajttjkoztatjn, mr tudott a vrsk panaszrl. Csak ppen nem ejtett rla szt, ahogy egy rsztvev sem – egszen amg a Ferrari nyilvnossgra nem hozta levelt.
A brit csatorna a Ferrari sajtigazgatjt, Alberto Antoninit is megszlaltatta az gy kapcsn az els szabadedzs alatt. Az olasz elmagyarzta, mi ll lpsk htterben. „A legfontosabb, s amit mindenkinek tiszteletben kell tartania: most egy teljesen j terletre tvedtnk a szablyokkal, valamint azok alkalmazsval, hiszen Charlie s az FIA Japn s Amerika kztt vltoztatott a hozzllsn. Arrl van sz, hogy felismertk, ezzel az esettel precedenst teremtnk, ami amolyan mrtk lehet a jv sszes hasonl esetnl.”
„Lehet azt mondani, hogy csak a sajt rdeknkben jrunk el, de egyrtelmv tettk: nem hisszk, hogy a bajnoksg eredmnye vltozni fog a mostani dnts fggvnyben. Azt viszont mindenkinek fontos felismernie, hogy ez egy ismeretlen terlet, ezrt egyrtelm precedenst kell teremteni. Most ezt prbljuk elrni.”
Flvetettk Antonininek, hogy Charlie Whiting versenyigazgat cstrtkn hangslyozta, a fktvon trtn mozgs bntetsnl hrom kritriumnak kellett teljeslnie, s ezek Vettel esetben mind teljesltek. Nyilvnvalnak tnik, hogy az j bizonytk ezen kritriumokra cfolhat r, m a ferraris nem rulta el, mirl van sz. „j bizonytkunk van, msklnben nem is nyithattuk volna jra az gyet. Az eljrs felttele az j bizonytk. Nem rulhatom el, hogy mirl van sz, jelenleg az FIA asztaln hever a dolog, s nem lenne clszer ennl mlyebbre menni.”
A krdsre, mirt nem hagyja inkbb az gyet a Ferrari annyiban, hozztette: „Szerintem mindenki rdeke, hogy teljesen egyrtelm precedenst teremtsnk.”
A Red Bull szerint a Ferrari is tovbblphetne
Christian Horner, a Red Bull csapatfnke ms vlemnyen volt. „Abszolt fogalmam sincs, mi lehet az j bizonytk. Biztosan valami fontos, hogy ha meglptk ezt” – nyilatkozta a brit. „Ez valjban nem igazi vs, csak kihasznlsa egy szably adta lehetsgnek. De ilyen alapon sok csapat panaszkodhatna az elz versenyekrl. Nem rtem, mit akarnak elrni ezzel. Charlie elmagyarzta tegnap, hogy mirt adtk a bntetst. Mi sem voltunk elgedettek Max bntetsvel annak ismeretben, hogy mi trtnt kzben Lewisszal. De mi tovbblptnk.”
„Meglepett, hogy eljtt ez a trtnet. Nem tudhatjuk, taln lenne j bizonytk Max esetre is, s ezzel visszaszerezhetnnk a dobogs helyezst. Vagy ki tudja, Monacban is lehet tallni valamilyen bizonytkot, vagy ms futamokon… Ilyenkor egyszeren el kne fogadni a brk dntst, s tovbblpni.”
Horner szerint egyre nyilvnvalbb vlik, hogy az Austinban a versenyzk tbbsge ltal kicsikart „Verstappen-szably” flsleges, s csak a szvetsg tlszablyozsi mechanizmusnak helytelensgt illusztrlja. „Ez egy veszlyes dolog. Mr-mr az a helyzet, hogy a versenyzknek megtiltjk, hogy versenyezzenek, olyan sok a szably. s olyan nagy felhajts volt Max manverei kztt, hogy erre mg tbb szabllyal reagltak. Most ezt alkalmaztk, kiosztottk a bntetst. Szerintem a szablyok aggasztak, nem tudjuk, mi leglis s mi nem, s fogalmam sincs, a szurkolkkal ezt hogy lehetne akkor megrtetni.”
„Ezt a versenyzknek a plyn kellene lerendeznik, s az esetek kilencven szzalkban gy is trtnik. Tlszablyozs lesz a vgeredmny. Max bntetse szinte a semmirt jtt ahhoz kpest, hogy Lewis fl kilomteres elnnyel trt vissza a plyra. Kvetkezetessgre lenne szksg, azt pedig mindenki tudja, hogy mi fair s mi nem” – nyilatkozta.
/motorsportal/
Verstappen nem nevette ki Vettelt – a tlszablyozs nem vicces…
Max Verstappen nem rzett elgttelt azok utn, hogy az nevhez kapcsolt szably miatt elsknt nem t, hanem Sebastian Vettelt bntettk – tovbbra is ellenzi a szigorbb szablyt. De hol rdemes meghzni a hatrt?
Br mg csak a msodik F1-es szezonjt futja, Max Verstappen mris meghatroz „tnyez” a kategriban. Azt kveten, hogy fiatal kora miatt az FIA bevezette a szuperlicenchez szksges pontrendszert, a kzelmltban egy jabb szablyt is knytelen volt hozni miatta. A fktvon trtn irnyvltsokat hivatalosan Mexik ta bntetik, miutn a versenyzk tbbsge kicsikarta a szvetsgtl a vltoztatst. Az els ldozata viszont nem a Verstappen-szably „nvadja”, hanem a mdosts egyik tmogatja, Sebastian Vettel lett.
A holland elmondsa szerint nem rzett krrmt kollgja bntetse kapcsn. „Nem, nem nevettem, mivel nem tartom sokra ezt a szablyt. Szerintem nem knbe bntetni az ilyesmit. A vdekezs mindig is mvszet volt, de ezzel mr nincs gy. Csak az elzs szmt, s minl tbb a szably, annl nehezebb vdekezni” – foglalt llst.
Illzi az F1-es szablyok egyszerstse?
s ezzel mris beletenyerelt a versenyzket mostansg leginkbb foglalkoztat egyik dilemmba: hol kell meghzni a hatrt a versenyzst keretek kz zr szablyozs tern?
Cstrtkn Charlie Whiting versenyigazgatnak flvetettk: miutn a 70-es vek ta a Forma–1-ben van, nem rzi-e gy, hogy az elmlt vtizedekben rossz irnyba tartott a sportg, s mra mr olyan alapvet krdseket is szablyozni prbl, amelyekre korbban mg csak nem is gondolhattak a rsztvevk.
Szerinte egyirny ton jr a Forma–1. „Alapveten az egsz sportg sszetettebb vlt, s folyamatos az igny arra, hogy mindent egyrtelmstsnk. Ezzel egyre hosszabb vlik a szablyknyv, egyre rszletesebb. A vezets lnyegt rviden ssze lehet foglalni: a versenyz vezessen biztonsgosan – ilyen egyszer. De ha ilyen egyszer szablyunk van, folyamatosan azt krdezik, mit is jelent ez pontosan, mit lehet s mit nem. Ezzel a szably egyre hosszabb s hosszabb lesz, pontostjuk, rszletezzk. Ez a sportszablyzatra s a technikai szablyzatra is igaz.”
„Termszetes teht, hogy minden egyre sszetettebb vlik, mivel mindenki kemnyen prbl mindent kihozni a helyzetbl. Szemly szerint eslyt sem ltok arra, hogy a szablyok egyszerbb vljanak, mivel ez egy nagyon sszetett sportg. Az elmlt vtizedekben ezt a fejldst lthattuk” – rvelt.
„Nem szabadott volna idig jutnunk”
Verstappen mellett ugyanakkor tbben is gy vlik, bizonyos problmkat tltrgyalnak mostansg. Carlos Sainz a fktvon trtn irnyvlts kapcsn elrulta, igenis rzett nmi elgttelt Vettel bntetsekor. „Ez vita trgya, amita formaautkkal versenyzem. Egsz letemben vgigksrt. Volt, hogy baleset lett az eredmnyre, mskor semmi sem trtnt, ahogy legutbb Ricciardval s Vettellel sem. n is azok kz tartoztam, akiket kritizltak a fktvon trtn irnyvlts kapcsn. A megbeszlseken Maxra s rm mutogattak. Erre most Seb kapott olyan bntetst, amit mr rgta neknk adtak volna. Ez egyfajta reflex” – mondta krrmrl.
Kiemelte, igen is tlbonyoltottk a versenyzst az utbbi idszakban. „Szerintetek a nagybtym vagy a nagyapm rtette, mirt bntettk meg Verstappent, Hamiltont pedig mirt nem?” – krdezte a spanyol jsgrktl. „A Forma–1 tlsgosan bonyolultt vlt, s nagyon sajnlom, hogy idig jutottunk, hogy Charlie-nak sajttjkoztatra kell mennie, hogy elmagyarzza a szablyokat. Nem szabadott volna idig jutnunk.”
Sebastian Vettelt is megkrdeztk arrl, mire gondolt, amikor Charlie Whitingot ltta ott lni kzttk a sajttjkoztatn. „Nehz krds. n arra gondoltam, hogy szvesen versenyeztem volna a hetvenes vekben… Vagy a nyolcvanasokban” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Mindenki prblja a legjobban vgezni a dolgt. Az emberek teljes tlthatsgot akarnak, de ez verseny. Nem minden eset egyforma. Az autban lve viszont elg nyilvnval, mikor hibzol, ahogy az is, mikor nem. Az persze igaz, hogy idnknt igazunk van, mskor meg nincs.”
Ricciardo szerint megvan az egyensly
Red Bull-os kollgja, Daniel Ricciardo ekzben gy ltja, meg kell hzni egy finom hatrvonalat a szabad versenyzs s az elfogadhatatlanul veszlyes versenyzs kztt. Szerinte Vettel esete erre a hatrra mutatott r. „Biztos vagyok benne, hogy a versenyzk tbbsge ugyanazt mondan, amit n. Valsznleg n vagyok az egyik legtbbet kockztat versenyz, n prblkozom a legbtrabb manverekkel. Az egyenesben lehet is vdekezni, de a fktvon nincs meg ugyanaz a kontroll, ha mr elszntad magad a manverre. s ez a dnt klnbsg.”
gy ltja, nincs sz tlszablyozsrl. „A mlt htvgn n voltam a panaszkod helyzetben. De egy specilis esetrl volt sz, olyasmirl, amirl mr korbban is sokat beszltnk: a fktvon trtn irnyvltsrl, amit nem szabad engedni. Az elmlt vekben gy vlem, laztottak a szablyokon. Tudatosan trekedtnk arra, hogy nagyobb szabadsgunk legyen a versenyzsre, s szerintem sokkal lvezetesebb is gy.”
„Mindig lesznek incidensek, amelyek kapcsn gy rezzk, nem kne engedni ezt, de meg kell hzni a vonalat. Ez teszi izgalmass a sportgat. Ez rzelmeket vlt ki, ahogy legutbb is lthattuk, s ezzel sajt magunkat is adhatjuk. A szurkolkat az vonzza, ahogyan az adott versenyzk versenyeznek s reaglnak. Mindannyian szeretjk a versenyzst. Mindenki nyerni akar, s ha nem sikerl, akkor sem csak kocsikzni akarsz vasrnap dlutn, hanem harcolni, csatzni. Mindig van min javtani, de arra senki sem vgyik, hogy a szablyok olyan szigorak legyenek, hogy mr mindentl tartanunk kelljen. Szerintem most rendben vagyunk” – vlekedett.
/motorsportal/
Az FIA megvitatja Vettel bntetsnek gyt
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) versenybri meg fogjk vitatni Sebastian Vettel mexiki bntetsnek gyt, miutn a Ferrari cstrtkn arra krte ket, vizsgljk jra a trtnteket, hiszen „j bizonytkok” kerltek napvilgra az elmlt kt htben.
A ngyszeres vilgbajnok 10 msodperces bntetst kapott, miutn a Mexiki Nagydjra kirendelt versenybrk gy tltk meg, szablytalanul mozgott a fktvon, mikzben vdte a pozcijt Daniel Ricciardval szemben. Tegnap a szvetsg versenyigazgatja, Charlie Whiting is beszlt az gyrl, egyrtelmv tve, a nmet az j szablyok rtelmben megrdemelte a szankcit.
A Ferrari azonban rviddel a cstrtki sajttjkoztat utn a szban forg bntets – s az FIA tletnek – fellvizsglst krte (elssorban a szablyok tisztzsa vgett), mondvn a mexiki htvgt kveten j tnyezk kerltek a napvilgra. Igaz, a csapat arrl nem adott tjkoztatst, egszen pontosan milyen bizonytkokra gondolt.
A Motorsport informcii szerint az FIA eleget tesz a csapat krsnek, s a mexiki htvge versenybrival – Garry Connelly, Silvia Bellot, Danny Sullivan s Jorge Rodriguez – egy telefonos konferencia keretein bell meg fogja vitatni a trtnteket. Ha az illetkesek egyetrtenek abban, hogy a Ferrari ltal tallt „j bizonytkok” meglljk a helyket, az gy tkerl a Brazil Nagydj versenybrinak hatskrbe, s kezdett veszi egy jabb trgyals.
Az FIA versenybri Interlagosban Tim Mayer, Nish Shetty, s a korbbi Forma–1-es versenyz, Mika Salo, valamint egy negyedik, helyi kpvisel. Adott esetben teht nekik kell tvennik az gyet „eldeiktl”, ha a pnteki dlutni megbeszlsen elfogadjk a Ferrari bizonytkait. A vrsk egybknt hivatalos kzlemnykben tbbszr kiemeltk, fknt a szablyokat akarjk tisztzni, abban az esetben is, ha a Mexiki Nagydj eredmnye vltozatlan marad.
/motorsportal/
„Vettelnek nincs olyan kisugrzsa s ereje, mint Schumchernek” – Ecclestone
Bernie Ecclestone ktelkedik abban, hogy Sebastian Vettelnek sikerl gy kivezetni a vlsgbl a Ferrarit, ahogyan azt Michael Schumacher tette. A versenyz persze mskppen ltja helyzett.
Sebastian Vettelt folyamatosan prhuzamba lltjk Michael Schumacherrel, amita csatlakozott a Ferrarihoz. Ahogy honfitrsnak, gy az feladata is az, hogy vget vessen a csapat hosszabb ideje tart sikertelensgnek – a kezdeti lendletk azonban 2016-ban eltnni ltszik.
Bernie Ecclestone nem biztos abban, hogy Vettel nem vgta-e tl nagy fba a fejszjt. „Neki nincs meg az a kisugrzsa s ereje, mint Michaelnek. Vettel nem Michael – klnleges volt” – rvelt a brit a Bildnek.
Vettel ennek ellenre tovbbra is tretlenl hisz a sikerekben. A cstrtki sajttjkoztatn nekiszegeztk a krdst, relisnak tartja-e, hogy vilgbajnok lesz a vrskkel, amire azonnal rkezett a hatrozott, rezzenstelen arccal kimondott „Igen”. Aztn nmi hatssznet utn indokolt is. „Hogy mirt? Mert sszessgben egy pozitvan gondolkod ember vagyok. s mert ltom, milyen vltozsok trtnnek a Ferrarinl. Ez magabiztoss tesz a jv kapcsn.”
„A csapatvltsom nagy lps volt, s tisztban voltam vele, hogy idre lesz szksgnk. Nyilvn nem vagyok boldog, hogy a 2016-os clunkat nem tudtuk elrni, mert a tavalyi hrom gyzelmnk utn nagyok voltak az elvrsaink. De a clunk tovbbra is a bajnoki gyzelem, s sok minden trtnik jelenleg a csapatnl, ami rvn ersebb vlhatunk. Harcosok vagyunk, azrt vagyunk itt, hogy kzdjnk. A fiknak j tleteik vannak az aut versenykpess ttelre.”Csapattrsa, Kimi Rikknen azt ugyanakkor elismeri, hogy a csapatnak hatkonyabb kell vlnia. „Minden vben javtani akarunk. Nagyon egyszer: tbb leszorterre s tbb lerre van szksgnk ahhoz, hogy gyorsabb vljunk. Ez nagyon egyszeren hangzik, de sajnos nem az. Az utbbi idben sok mindenre rjttnk, s bzom az embereinkben, akik meg tudjk oldani a problmkat a kvetkez vre. Nincs garancia arra, hogy ersek lesznk, de idn tettnk rte, sok mindent megrtettnk, ezrt magabiztosak lehetnk. Hogy ez elg lesz-e, az mr egy msik krds” – elmlkedett a finn.
Vettel ennl bizakodbb. „Csak id krdse” – mondta, s az elz kt versenyhtvgn mutatott formjukat hozta fel rvknt. Szerinte fejldsk az utbbi idben nyilvnval volt. „Kt j futamunk volt, szval sok pozitvumot magunkkal vihettnk. Kritizlni csak a szombati teljestmnynket lehetett” – utalt arra, hogy ers versenytempjukat Mexikban s Austinban is gyenge rajthelyk miatt nem tudtk jobb eredmnyre vltani.
/m4sport/
Vettel telefonon tisztzta Verstappennel
Mr a mexiki verseny utn felhvta telefonon Max Verstappent Sebastian Vettel, hogy megvitassk a futamon trtnt incidensket.
Egyetrteni ugyan alighanem sosem fognak, feszltsg azonban nincs Sebastian Vettel s Max Verstappen kztt kettejk kt httel ezeltti jabb csrtje utn. Ezt lltja legalbbis a nmet, aki cstrtkn az interlagosi paddockban elrulta, mr a mexiki verseny utn beszlt kollgjval, akit Charlie Whitinghoz hasonlan nem pp dicssges jelzkkel illetett a csapatrdiban plyalevgsa utn.
„A verseny utn felhvtam Maxot. Az ilyen esetek kapcsn mindig kt vlemny van. Megbeszltk, tisztztuk, s nincs vele problmm. Max sszessgben j munkt vgez, de nem szabad elfelejteni, hogy mg mindig nagyon fiatal. Sokat kell mg tanulnia, s idnknt lesznek mg veszekedsei. De ez egy normlis folyamat, amin mindannyian keresztlmegynk” – fogalmazott.
Vettel azt mr a cstrtki FIA-sajttjkoztatn is leszgezte, tovbbra is tlznak tartja, hogy az FIA 10 msodperces bntetst adott neki a Daniel Ricciardval val csatjrt. „Nyilvn bosszs vagyok mg a mexiki bntetsem miatt, de most mr Brazliban vagyunk, s kszlnk a kvetkez versenyre. A vezetsi stlusomon semmikpp sem fogok vltoztatni” – grte.
Azt ugyanakkor jelezte, az, hogy a trgr kifejezsei miatt kis hjn jabb bntetst is kapott, elgondolkodtatta t. „n is megtanultam a magam leckjt. Nyilvn lehet vitzni arrl, hogy mit tegyenek adsba s mit ne, de n megfogadtam, hogy a jvben kicsit nyugodtabb leszek a rdiban. Mindenesetre megknnyebbltem, hogy Charlie elfogadta a bocsnatkrsemet” – mondta.
Charlie Whiting jelezte, mr rg lezrt gynek tekinti Vettel szidalmazs esett, s a krlmnyeket figyelembe vve kicsit sem haragszik a versenyzre.
/motorsportal/
A Ferrari Vettel bntetsnek fellvizsglst kri
A Ferrari arra kri a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) versenybrit, vizsgljk fell a Mexiki Nagydj utn hozott dntsket, melynek rtelmben megbntettk a fktvon szablytalanul mozg Sebastian Vettelt. A vrsk f clja a szablyok tisztzsa.
A nmet pilta Max Verstappen htrasorolsa utn szerezte meg a harmadik pozcit Mexikban, eredmnynek azonban csak nhny rig rlhetett, az FIA ugyanis 10 msodperces bntetst szabott ki r, amirt szablytalanul mozgott a fktvon, mikzben vdte a pozcijt Daniel Ricciardval szemben. Ezzel pedig a harmadikrl az tdik helyre kerlt.
Az eset a brazliai sajttjkoztatn is szba kerlt, ahol a szvetsg versenyigazgatja, Charlie Whiting elmondta, a nmet a szezon kzben (Verstappen korbbi manvereinek a hatsra) megjtott elrsok rtelmben kapott bntetst. Vettel ekzben jelezte, tovbbra sem rt egyet a dntssel, hiszen a pozci vdse kzben csak egyszer vltott irnyt, s elg helyet hagyott ellenfelnek, az eset pedig kvlrl komolyabbnak tnt, mint volt.
s az gy mg ezzel sem rt vget! A Ferrari ugyanis nemrg bejelentette, krelmet nyjtott be a szvetsghez a dnts fellvizsglsval kapcsolatban, hiszen „j informcik kerltek a napvilgra” az elz futam ta. Br az eredmny felteheten nem fog megvltozni, a csapat fontosnak tartja, hogy az illetkesek tisztzzk a szablyokat.
„Ez volt ennek a szablynak az els alkalmazsa mita a versenyigazgat kiegsztette a vdekezssel kapcsolatos elrsokat. A Ferrari gy vli, szmos j tnyez kerlt a napvilgra a dnts ta, s a nemzetkzi sportszablyzat 14.1-es bekezdse alapjn vizsglatot kr. A Ferrari tisztban van azzal, hogy a bajnoki sorrend nem vltozik, m az eredmny fontos precedens lehet a jvre nzve s a szablyok tisztzsa szempontjbl” – ll a csapat kzlemnyben.
/motorsportal/
„Nem akarunk kromkodst? Ne vgjuk be a kzvettsbe!”
Az FIA versenyigazgatja, Charlie Whiting nem haragszik Sebastian Vettelre a Mexiki Nagydj alatt elhangz rdis zenet miatt, az gyet pedig a ngyszeres vilgbajnok is lezrtnak tekinti. Max Verstappen ekzben egy „javaslattal” is elllt a hasonl esetek elkerlsre.
A mexiki futam utn hossz ideig beszdtma volt Vettel zenete (idegessgben melegebb ghajlatra kldte a versenyigazgatt, a beszls pedig a televzis kzvettsbe is bekerlt), ami miatt a Ferrari piltja mg bajba is kerlhetett volna. Az FIA vgl „megkegyelmezett” neki, hiszen lben s levlben is elnzst krt az rintettl a kromkods miatt.
A trtntek a Brazil Nagydj sajttjkoztatjn is szba kerltek, ahol a meghvott versenyzk mellett az FIA versenyigazgatja is az jsgrk rendelkezsre llt. „Nem ez volt az els, hogy valaki kromkodott” – kezdte a brit szakember. „Az persze nem tl szerencss, hogy mindez most rm irnyult. Viszont gy gondolom, volt nhny enyht krlmny, ami vgl Sebastian frusztrltsghoz vezetett. Nekem azonban elg volt, hogy a futam utn elnzst krt” – tette hozz.
„Kszen llok arra, hogy elfelejtsem ezt az egszet, s tovbb lpjek. Azt hiszem, pontosan ezt kell tennnk. A pillanat hevben trtnnek dolgok, az FIA llspontjt pedig mr ismerik az esettek kapcsolatban. n szemly szerint gy rzem, hogy ez elg is” – jelentette ki egyrtelmen, hogy mr nem haragszik a korbbi vilgbajnokra s elfogadja bocsnatkrst.
A sajttjkoztatn Vettel is rszt vett, a versenyigazgat szavait hallva pedig is jelezte, ideje tllpni a trtneteken. „Elmondtam mr, de nem problma, ha elismtlem: sajnlom. Versenyeztnk s harcoltunk, szval meg lehet rteni, mirt nem voltam boldog abban a pillanatban. Egy biztos, bnom, amit mondtam. Egyrtelm volt, hogy bocsnatot kell krnem, s ksbb egy levelet is rtam. rlk, hogy Charlie elfogadta a bocsnatkrst s ksz tovbblpni” – mondta.
Az FIA a trtntek utn kiemelte, br most nem vonja felelssgre Vettelt, a jvben sem tolerlja a kromkodst s az illetkesek srtegetst, hiszen ez rossz plda a fiatalok szmra. Ezen megjegyzssel kapcsolatban az egyik jsgr a mezny legifjabb tagjhoz, Max Verstappenhez fordult, hogy az vlemnyt is kikrje a trtntekrl. „Ksznm. Ksznm szpen” – kezdte a holland nevetve, majd komolyabbra fordtotta a szt, s elllt egy lehetsges megoldssal.
„A pillanat hevben mondhatsz rossz dolgokat, amikor ott a rdi az autdban. Elkpzelhetik, mi mindnet hallannk a meccs alatt, ha mikrofont adnnk a focistknak. Vagy brmelyik sportolnak. Nem kell felttlenl a fociban gondolkodni. Lehet az rgbi is, vagy brmi. Veszlyes, ha ott a rdi. Taln nem kellene kzvetteni. Ez lehet egy megolds. A hatron vagyunk, harcolunk s tele vagyunk adrenalinnal. Taln a jvben nem lenne rossz, ha nem jtszank be az zeneteket” – jelezte.
Ezt egybknt Whiting szerint is fontolra kellene venni (a televzis kzvettsrt nem az FIA felel, hanem a FOM). „Elmondtam mr, mit gondolok a kromkodsrl. Azt hiszem, beszlnnk kell a felvetsrl, hogy ezeket ne jtsszuk be a kzvettsben” – mondta.
A mexiki kirohans kapcsn Vettel frusztrltsga is szba kerlt, az utbbi idben ugyanis tbb vetlytrsnak is „beszlt” a rdin keresztl, egyesek szerint pedig ez visszavezethet arra, hogy idn elmaradtak a vrt eredmnyek. Most arrl krdeztk, a trtntek nem srtettk-e megtlst, amit most helyre kell lltania. „Nem hiszem, hogy ez a helyzet. Kt ers versenyen vagyunk tl. Mexikban a hetedik helyrl indultunk, de vgl a dobogrt harcoltunk. J futam volt, s vannak pozitvumok” – kezdte vlaszt, majd elmondta, nem tartja magt kivteles esetnek.
„Szerintem hasonltok a tbbi pilthoz, ha harcolunk izgatottabbak lesznk s elnt minket az adrenalin. A legjobb eredmnyeket akarjuk elrni. A dobogrt harcoltam, hiszen ott volt a lehetsg. Mindent beleadtam, amit tudtam, de a krlmnyek nem segtettek. Lthattuk egy prszor, hogy nem knny elzni. Nyoms al helyeztem Maxot, a folytatst pedig ismerjk. sszessgben gy rzem, kt j futam van mgttnk. Ha valamit kritizlni kell az az idmrs teljestmny, szombatonknt ugyanis nem voltunk annyira ersek” – zrta gondolatt.
/motorsportal/
Arrivabene hibzott Vettel kifakadsnl?
Sergio Marchionne szerint folytatjk tjukat s a cl az, hogy jvre most mr tnyleg versenykpesek legyenek - egy korbbi csapatfnk szerint Arrivabene hibzott Vettel mexiki zenetnl.Sokkal tbbet remlt a 2016-os szezontl a Ferrari, a maranelli Formula-1-es istllnl termszetesen a vilgbajnoki cm volt a cl - a tavalyi hrom futamgyzelem bizakodsra adott okot Olaszorszgban. Ettl azonban messze elmaradtak, idn egyetlen versenyt sem tudtak megnyerni s az idny kzeptl mr nem hogy az els, de a m
sodik helyen sem k llnak - nem csak a Mercedes, de a Red Bull is jobb munkt vgez nluk.
A Ferrari egsz vben szolgltatott tmt, James Allison tvozsa biztosan megrengette a gpezetet, de aza istllnl mr most arrl beszlnek, hogy 2017-ben visszavgnak - persze mi mst is mondhatnnak, amikor szinte biztos, hogy idn be kell rnik a konstruktri harmadik hellyel...
"Termszetesen nem vagyunk elgedettek az idei eredmnyekkel" - mondta Sergio Marchionne, a Scuderia elnke. "Azonban haladunk tovbb a talpralls tjn. Az idei vet a lehet legjobban szeretnnk most mr befejezeni, de az ambcink az, hogy jvre versenykpesek legynk, ez kritikus."
A Mexiki Nagydjon ugyan felllhatott a dobogra Sebastian Vettel, de vgl elvettk tle ezt a helyezst, radsul jabb jelt adta komoly frusztrltsgnak, amikor kifakadt a rdiban. Cesare Florio, a Scuderia korbbi csapatfnke szerint a nmet vilgbajnok reakcija egyszeren rthetetlen volt.
"Ha n lettem volna Maurizio Arrivabene, egyszeren lekapcsoltam volna Seb rdijt. Vagy legalbb megkrtem volna, hogy tartsa magban az ellenfelekrl akozott vlemnyt" - mondta a La Gazzette dello Sportnak. Azt viszont hozztette, hogy fontos lenne a Ferrari szmra, hogy jl zrja le 2016-ot.
"Nem lehetetlen, mert az Egyeslt llamokban s Mexikban is kevesebbet rtek el, mint amennyit rdemeltek."
/formula/
|