Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
Sorozatban harmadszor szenvedett veresget Sebastian Vettel Kimi Rikknentl az idmr edzsen, a nagyobb problmt viszont a Ferrari Q3-as visszaesse jelentette. Mi trtnt a vrskkel?
Ersnek tnt a Ferrari, az eredmnybl mgsem ez jtt le. Mikzben Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is kpes volt a lgy gumin tovbbmenni a Q3-ba, s az els edzsrszben is mindketten legyztek egy-egy Red Bullt, a finlban ltvnyosan visszaestek. A meleged idjrs rezheten hatssal volt a kridkre s a gumik teljestmnyre, s gy tnik, e vltozs a Ferrarit rintette a legrosszabbul.
Sebastian Vettel arra hvta fl a figyelmet, hogy a Q2-ben valjban gyorsabbnak rezte autjt a lgy gumin, mint a vgn a szuperlgyon. „Egyszeren nem voltunk elg gyorsak. Szenvedtnk a szuperlgyon. A lgyon minden nagyon j volt, s gyorsabbak voltunk rajta, mint a szuperlgyon. s ez gy nincs rendjn” – llaptotta meg a srga gumikon 1:19,385, a piroson pedig 1:19,381 msodperces idt autz nmet.
Csapattrsa, 0,005 msodperccel futott gyorsabb krt nla a finlban, de utols krben gondjai addtak a motorral, gy mr nem sikerlt javtania. „Nem tudom, mg ki kell dertennk, mi trtnt. Az utols edzsrsz els krnl reztem elszr, de mg nem tudom. R kell jnnnk, mi trtnt” – mondta mszaki problmjrl a finn.
Rikknen is gy rezte, hogy az autjukban jval tbb van, mint amit ki tudtak hozni belle – s ez bizonyra a gumikra vezethet vissza. „Az els edzsrsz j volt, jobbnak reztem az autt, mint brmikor eltte a htvgn. A msodik edzsrszben mr kicsit kszkdtem, de az els krm egsz j volt. Aztn sok helyen reztem, hogy ennl jobb idre is kpesek lehetnnk. gy reztem, az autnk gyors, de nem sikerlt igazn kihasznlnunk ezt a vgn.”
Paul di Resta, a Sky Sports szakrtje is prblta megfejteni, mi is okozott gondot a Ferrarinak s mg sokaknak a dlutn folyamn. „Ha hideg az id, arra panaszkodnak, hogy nehz ’bekapcsolni’ a gumikat. Ha melegszik az id, a tapads lassabban jn, az autt nehezebb lesz vezetni. s ha a hatron tncolnak a tapadssal, t is eshetnek rajta” – utalt arra, hogy a pnteken kitapasztalt mdszerek s belltsok a krlmnyek vltozsval mr flrevihetik ket. Csak emlkeztetl: a melegebb id a magasabb hmrskleti tartomnyban mkd lgy gumiknak kedvezett szombat dlutn, s rossz hatssal volt a szuperlgyakra.
Akrhogy is, Vettel s Rikknen ezttal nemcsak a Mercedesektl s a Red Bulloktl, de mg Nico Hlkenberg
Nem rlt a Mercedes Sebastian Vettel blokkols megmozdulsnak. A nmet elismerte felelssgt – vizsglat vgl nem indult ellene.
Pnteken mg panaszkodott a csapatrdin az eltte poroszkl Fernando Alonsra, szombaton a Q2-ben viszont bosszantotta fel Lewis Hamiltont. Sebastian Vettel pp a gumijt melegtve cikzott Ferrarijval, amikor a cmvd a lgy gumin egyetlen prblkozssal igyekezett olyan idt autzni, amely elegend a Q3-as tovbbjutshoz, de amely nem veszi tlsgosan ignybe a tervek szerint a rajtnl hasznlt abroncsait. Csakhogy a Mercedesnek kerlnie kellett, s ezzel nmi idt is vesztett.
Hamilton azonnal jelezte is csapatnak, hogy Vettel blokkolta t, de mivel tovbbjutsa nem forgott veszlyben, az esetnek nem lett kvetkezmnye. A versenyirnyts nem jelezte, hogy vizsglatot indtana az gyben. Niki Lauda mindenesetre kemnyen kritizlta a figyelmetlen Ferrarit. „Sebastian maga ordtott a rdiban, vagy aludtak? Meg kellett volna mondaniuk neki, hogy Lewis rkezik, ahogy minden rtelmes ember teszi itt, a boxutcban! De nem fogunk semmit sem tenni, mert nem volt jelentsge. Megeshet, de nem kne…” – mondta a Mercedes tancsadja.
A Sky Sports szakkommenttora, Martin Brundle az eset utn megjegyezte: ppen Hamiltonnak nem rdeke panaszt emelni Vettel ellen, bntetse esetn ugyanis Nico Rosberg egy potencilis ellenfele esne vissza, neki pedig most ellenfelei segtsge is kell a bajnoksgban. „Azt fogja mondani, hogy amgy is pp ezt az vet akarta vlasztani” – vicceldtt a korbbi versenyz.
A leints utn Vettelt szembestettk a tnnyel, hogy egy napja mg panaszkodott a blokkol Alonsra, most viszont maga vlt blokkolv. „Nem is tudom. Ezek miniversenyek, amiket gy tnik, lvez, szerintem viszont a szabadedzsen semmi rtelmk” – mondta a spanyollal trtnt esetrl. „Valban blokkoltam, de fogalmam sem volt arrl, hogy rkezik. Tl ksn szltak. De persze az n hibm volt. Ha ezrt bntetst adnak, akkor tovbblpek. Sok mindent mr nem tehetek.”
Ksbb egy msik interjban hozztette: „Lewisnak igaza volt. Nem tudtam, hogy jn, mert a sajt krmre figyeltem, s az utols pillanatban nztem a visszapillantba. Kzvetlenl utna mondtam a rdiban, hogy a jvben vigyznunk kell erre. Szerencse, hogy nem nagyon befolysolta a krt, s knnyedn tovbb tudott menni a Q3-ba.”
Vettel egybknt az eset utn a clegyenesben kibjt Hamilton szlrnykbl, s mikzben elzte, kzmozdulattal krt bocsnatot ellenfeltl. A krdsre, szmt-e bntetsre tettrt, elmondta: „Nem hinnm. Semmi sem trtnt.”
Az eddig ersebbnek bizonyul Lewis Hamilton szerezte meg a pole-pozcit Mexikban, Nico Rosberg pedig menthette a menthett s vgl elcspte a msodik helyet. A harmadik Max Verstappen lett.
Esteban Gutirreznek nem rlhetett sokig hazai kznslge, miutn megprdlt, majd csapattrsa ttte ki a tovbbjutstl rgtn a Q1-ben.
A msodik szakaszban a mexiki kznsg elbcszott msik kedvenctl is, miutn Sergio Prez nem jutott tovbb az utols rszbe.
Nico Rosbergnek a harmadik rsz kezdetn sem sikerlt megtallnia azt a pluszt, amivel megszorongathatja csapattrst. Vgl menthette a menthett, s bejtt a msodik helyen, amellyel egy idre megnyugodhat.
A Ferrarik gyengn szerepeltek, Kimi Raikknen lett a jobb, a hatodik helyen, mg az edzs alatt pisilni krezked Sebastian Vettel a hetedik lett.
(c) Andi
A Mexiki Nagydj idmr edzsnek vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:19,447 1:19,137 1:18,704
Sebastian Vettel neve mell kerlt a nap leggyorsabb versenykre Mexikban. A nmet versenyz rg nem ltott elgedettsggel beszlt napjukrl – de eslyeik kapcsn nem ltatja magt.
Mindssze kt aut szguldott krbe 1 perc 20 msodperces idn bell a mexiki versenyplyn – s az egyik nem Mercedes volt! Sebastian Vettel 0,004 msodperces elnnyel hzta be a msodik szabadedzst Lewis Hamilton eltt, s ezzel nmi meglepetst okozott.
Tny, a Mercedesek idmrs szimulcija nem volt tkletes s sima, versenytempjuk pedig mg mindig ersebbnek tnt az olaszoknl, radsul ezen a tren a Red Bull sem volt messze tlk. m a Ferrari kezdse ettl mg biztatnak tnt. „Mg csak pntek van, Lewis kre pedig nem tnt valami jnak. Szerintem ennl tbbre kpesek” – rtkelt a ngyszeres bajnok a Sky Sportsnak. „A holnapot illeten realistnak kell lennnk. Ha ez lesz az eredmny, termszetesen elfogadjuk! De magunkkal kell foglalkoznunk. Nagyon j napunk volt, s ezt nem az eredmny, hanem az rzs miatt mondom.”
„J volt a tempnk. Nemcsak egy krn, hanem minden krn, a hosszabb etapokon is. s semmilyen problmnk sem volt ma. Vgig nmagunk eltt jrtunk egy lpssel, ami nagyon j eljel. Nagyon j nap volt!”
Csapattrsa, Kimi Rikknen nem volt ennyire lelkes. A finn ezttal kzel fl msodpercet kapott Vetteltl, valamennyi szektorban lassabb volt nla, s a negyedik pozci jutott neki. Radsul a forgalommal is meggylt a baja. „Rendben volt, de semmi klns” – mondta egykedven a leints utn. „Sok dologgal kell foglalkoznunk, mint minden pntek utn, s remnykednk, hogy holnap az j gumikon ennl kicsit tbbre megynk majd.”
„Az aut ma rendben volt. Megltjuk, mi lesz holnap, egyelre nehz megmondani, pontosan hogy is llunk. Az biztos, hogy nem volt rossz, de mg korai tletet mondani” – fogalmazott a finn.
Sebastian Vettel vette t a vezetst a msodik szabadedzsn Mexikban. A Ferrari nmetjt a kt Mercedeses kvette, Lewis Hamilton, Nico Rosberg sorrendben.
Az edzs mr melegebb idben indult, a verenyzk is aktvabbnak bizonyultak. A pya azonban az eddigieknl csszosabbnak bizonyult, gy tbb versenyz is megprdlt, ilyan volt tbbek kztt Felipe Nasr is.
Az edzs msodik felben a versenyzk a hosszabb etapokat gyakorolgattk, amelyet nagyban megneheztett a forgalom s a gumik gyors kopsa is. Sebastian Vettelt, Fernando Alonso a spanyolok ktszeres bajnoka tartotta fel, amirt Vettel iditnak titullta a versenyzt.
Vide az esetrl >>
(c) Andi
Mexiki Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:19,790 47
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:19,794 +0,004 37
3. Nico Rosberg Mercedes 1:20,225 +0,435 46
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:20,259 +0,469 37
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:20,448 +0,658 43
6. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:20,574 +0,784 43
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:20,619 +0,829 42
Lewis Hamilton a kt Ferrari eltt nyerte meg az els msflrs gyakorlst Mexikban. A brit mgtt tizeden bell lett a msodik Sebastian Vettel, akit csapattrsa, Kimi Raikknen kvetett.
A bajnoki llovas, Nico Rosberget a kt Force Indias s Valtteri Bottas megelzte.
Az edzst egy alkalommal flbe is kellett szakitani, ugyanis a Sauberes Felipe Nasr els szrnynak egy darabja leszakadt s trmelk kerlt a plyra.
Max Verstappen edzsre rvidre sikerlt, hiszen az jrainditst kveten a Red Bull hts fkje kigyulladt s ki kellett szllnia az autbl.
(c) Andi
Mexiki Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:20,914 2. Sebastian Vettel Ferrari 1:20,993 +0,079
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:21,072 +0,158
4. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:21,200 +0,286
5. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:21,409 +0,495
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:21,447 +0,533
7. Nico Rosberg Mercedes 1:21,673 +0,759
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:21,727 +0,813
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:21,836 +0,922
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:22,215 +1,301
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22,500 +1,586
12. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:22,563 +1,649
13. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:22,723 +1,809
14. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:22,877 +1,963
15. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:22,910 +1,996
16. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:23,089 +2,175
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:23,089 +2,175
18. Jenson Button McLaren-Honda 1:23,342 +2,428
19. Kevin Magnussen Renault 1:23,556 +2,642
20. esteban ocon Manor-Mercedes 1:24,083 +3,169
21. Jolyon Palmer Renault 1:24,097 +3,183
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:24,350 +3,436
Hiba bukkan fel mostansg gyakran a Red Bullnl, Sebastian Vettel szmra nincs visszat korbbi csapathoz. Volt fnke a nmet helyzetrl is vlemnyt formlt.
Tbbeknek szemet szrt, hogy Sebastian Vettel az utbbi idben tbbszr is rgi kollgi, fnkei trsasgban bukkant fel a paddockban. Egy hete Austinban a Red Bull motorhome-jban lttk, s azta kiderlt, valjban Adrian Newey j szuperautjrl egyeztettek, melybl is szeretne egyet vsrolni.
Christian Hornert Mexikban az els edzs utn arrl krdeztk, mire fel a nagy „bartkozs” jabban. „Igen, beszltnk. Szvesen elmondanm, mirl beszltnk, de semmi kze nem volt a Forma–1-hez. Ez csak egy egyszer trsalgs volt” – nyilatkozta.
Arrl is krdeztk, amirt egyeseknek gyanss vltak beszlgetseik, vagyis Maurizio Arrivabene kzelmltban tett kijelentseirl. A Ferrari csapatfnke nemrg jelezte bajnoknak, nem szksges a csapat letnek minden terletbe belefolynia, elegend, ha a vezetsre sszpontost. Az viszont mostanban nem megy olyan jl neki, mint korbban – tbbek szerint az eredmnyek elmaradsa, a Scuderinl uralkod bizonytalansg miatti kedvetlensge miatt.
De hogy ltja ezt a vele ngy bajnoki cmet nyer korbbi fnke? „Szerintem az sszes versenyz nagyon rzkeny szemlyisg. reznik kell, hogy a csapat mgttk ll, tmogatja ket. Sebastian lete jelenleg taln kicsit ms. Kemnyen dolgozik, prbl fellkerekedni ezen. De a Ferrarinl msfajta nyoms van rajta, mint volt nlunk, a Red Bullnl. Ez egyszeren egy jfajta tapasztalat szmra” – kommentlt Horner.Flvetettk neki, Vettel egy v mlva jra szabadd vlik… „Mi elkteleztk magunkat a jelenlegi versenyzink mellett a kvetkez pr vre, szval nlunk nincs hely” – zrta ki a visszatrs eslyt a Red Bull vezre.
Br Sebastian Vettel sszessgben elgedett volt Austinban megszerzett 4. helyvel, csapatt ezttal sem kerltk el a problmk. A verseny kzepn a nmet majdnem „eldobta” Ferrarijt…
Austinban Kimi Rikknen egy elhibzott kerkcsere miatt volt knytelen fladni a versenyt, Sebastian Vettel pedig a futam kzepn rakonctlankod hts szrnya miatt lassult le kiss. Egyszer majdnem ki is replt a plyrl. Mr csak ez hinyzott volna a vrsknek.
Riccardo Adami versenymrnk a 37. krben szlt a rdin: „Nmi htsszrny-kihagysod van.” Vettelnek nem jtt be az eufemizmus. „Ha! Nmi? J vicc!” – vlaszolt ironikusan.
Mint kiderlt, valjban egsz futam alatt bizonytalanul mkdtt a hts lgterelje, ami idnknt leszorter-vesztssel jrt. Ennek volt ksznhet, hogy Vettel a gyors 5-s balkanyarban egy pillanatra keresztbe llt 230-as tempnl. „Elg bszke voltam, hogy meg tudtam fogni ott az autt. Erteljesen keresztbe llt, nagyon gyorsan kellett korriglnom” – nyilatkozta a nmet.
Aztn elrulta: nem sokkal ksbb a kivettn nzte vgig meleg pillanatt. „De csak rvid ideig tudtam nzni. Mr jtt a kvetkez kanyar…” – mondta.
A Ferrari magyarzata szerint egy gumidarabka okozta a hts szrny bizonytalansgt. „Egy gumidarab ragadt a hts szrnyra, ami zavart keltett a lgramlatokban. Amikor a vgn kijtt a boxba, megtiszttottuk a szrnyt, hogy tudjuk, biztosan ez volt a gond, s utna mr minden tkletesen mkdtt” – nyilatkozta Maurizio Arrivabene, utalva az elzetesen be nem tervezett harmadik kerkcserre, mely utn Vettel megfutotta a verseny leggyorsabb krt.
Az Auto Motor und Sport ugyanakkor megjegyezte: Vettel autjn vasrnap msfajta hts szrny volt, mint Rikknenn, s az jts taln tlsgosan rzkeny volt az austini szeles idre.
Sebastian Vettel gy rzi, a virtulis biztonsgi auts fzis jobb idztsvel akr mg a dobogrt is harcba szllhatott volna Daniel Ricciardval.
A ngyszeres vilgbajnok az lmeznybl a legtovbb, egszen a 14. krnek vgig hzta a szuperlgy gumikon. Mikzben a szintn ezen a keverken rajtol Daniel Ricciardo mr a 8. kr vgn a boxba hajtott, Sebastian Vettel prblta elnyjtani els etapjt, mert csakis gy gyakorolhatott nyomst az eltte haladkra. Azt remlte, hogy ebbl a hajrban profitl majd.
Msodik killst aztn Max Verstappen kivdekezse miatt a tervezettnl elrbb hoztk. Akkor mg nem tudtk, hogy olyan aut ellen vdekeznek, amely a kvetkez krben lelassul, majd nem sokkal ksbb le is ll…
„A stratgia tern megprblkoztunk valami mssal, ami vgl nem gy jtt ki, mivel Maxnak gondjai voltak. Ezt kveten a taktiknk mr nem gy mkdtt, ahogyan a vgn kellett volna. De azt senki sem tudhatja elre, hogy valaki llva marad az egyik krben. Kt kr, s tz msodpercet lehetett volna sprolni a virtulis biztonsgi autval, amivel pedig Daniel ellen mehettnk volna a dobogrt” – kesergett az RTL-nek Vettel, utalva arra, hogy szerencssebb ellenfelei gyesen sproltak idt a figyelmeztet jelzs ideje alatt megejtett kerkcserjkkel.
Rikknen killsa eltt Vettel frissebb abroncsain felzrkzott csapattrsra, m megelzni nem tudta. Csapatutasts sem rkezett. A krdsre, hiba volt-e hagyni, hogy Rikknen feltartsa t, elmondta: „Nem. mindenkpp kszkdtt a gumijval, vissza is esett az lmeznyhz kpest. Az a csoport elg korn killt, mi ezrt gy dntttnk, hogy inkbb hosszabb ideig kint maradunk. Frissebb gumink volt aztn, nyolc tizeddel voltam gyorsabb krnknt, s amikor killt, nagyon kzel voltunk. Szval meg is tudtam volna elzni.”
Vettelt a rajt utni els kanyaros agresszivitsa miatt az els krben kies Nico Hlkenberg brlta. Honfitrsa azutn tkztt Valtteri Bottasnak, hogy autjt meglkte a Ferrari. Vettel a kanyar kzepn egyszeren rzrta az ajtt a Force Indira. „Nem vettem szre” – mondta Vettel. „Elre figyeltem, a fkre lptem, mellettem pedig senki sem volt. Aztn reztem az tst. Szerencsre az autm nem srlt meg, gy folytatni tudtam a versenyt.”
A Ferrari versenyzje a dobogrl ezttal is lemaradt. Az vigasztalta, hogy legalbb versenykpesebbek voltak, mint szombaton. „Az autm viselkedsvel nagyon elgedett voltam – fleg a tegnaphoz viszonytva volt sokkal jobb, amikor egy msodperc volt a htrnyunk. Tudtuk, hogy nehz lesz, de mgis egsz jl tartottuk a lpst mindkt autnkkal. A htvgn tanultunk is pr dolgot, ami pozitvum. A verseny nagy rszben azonos krket tudtunk autzni a Red Bull-lal, pr krben mg gyorsabbak is voltunk nluk. Csak azt sajnlom, hogy nem tudtunk mindkt autval clba rni” – fogalmazott.
A pole-pozcibl indul Lewis Hamilton rajtcl gyzelmet aratott Texasban. Mgtte, a pontversenyben vezet Nico Rosberg vgzett, akinek elnye 26 pontra cskkent hrom versennyel az idny vge eltt. A dobog als fokra a Red Bullos Daniel Ricciardo llhatott fel.
A verseny els izgalmas momentuma Daniel Kyvat megmozdulsa volt, aki htulrl tallta el Sergio Prez Force Indijt, amirt 10 msodperces bntetssel jutalmaztk az orosz versenyzt.
Max Verstappen minden bizonnyal hamar el akarja majd feladni a htvgt; az FIA szablymdostsa a fktvon val irnyvltsrl miatta rdott, a versenyt pedig feladni knyszerlt miutn lelassult, s lellt a motorja.
Kiesse eltt a holland egy kerkcserre is kiltott, amely sorn a szereli nem lltak kszen, hiszen nem is vrtk t.
Kimi Raikkonen grdja hibzott a finn killsa sorn, s nem megfelelen rgztettk a Ferrari kerekt, melynek ksznheten a Jgember is kiesett.
Mindssze egy krig tartott Nico Hlkenberg Amerikai Nagydja, miutn rajtbalesetbe keveredett. Sebastian Vettelt hibztatta tkzskrt.
A Ferrarik mgl, a 7. helyrl rajtol Force India-versenyz mr az els kanyarban szortba kerlt. Sebastian Vettel Ferrarija ttte meg autja elejt, aztn egyenesen Valtteri Bottasnak csapdott. A srls miatt a kr vgn a boxba hajtott, ahonnan viszont mr nem trt vissza.
„Az els kanyarban egyszeren elfogyott ellem a terlet. Sebastian s Valtteri szendvicsbe kerltem” – nyilatkozta a nmet az RTL-nek. „Meg kell mondjam, Sebastian a kanyar cscspontjra igencsak agresszven fordult r. Nem hagyott nekem sok helyet. Kvl szerintem lett volna mg helye, nem tudom, hogy egyltaln akarta-e hasznlni. Valjban sehov sem tudtam menni, mert bell is volt mellettem egy aut. Elgg balszerencss voltam.”
Hlkenberggel Szingapr ta mr msodszor esik meg, hogy a rajt utn bcszni knyszerl. „Egyszeren idegest s nagyon-nagyon bosszant, hogy egsz htvgn dolgozik az ember, s jl munkt vgez, erre a versenynek mr ilyen gyorsan vge, mikzben semmi rosszat nem tett. De ilyesmi megesik a versenyzsben.”
Kiesse mr csak azrt is fj a Force India szmra, mert Hlkenbergnek j eslye lett volna a Williamsek eltt clba rni. A bajnoksgban minden pont jl jtt volna nekik a grove-iak ellen. „Ha ell semmi nem trtnt volna, a hetedik hely a mink lehetett volna. Idn mr gyakran lthattuk ezt, s szerintem most is sikerlt volna.”
Az FIA egybknt a verseny alatt csak Hlkenberg s Bottas esett vizsglta, m szablytalansgot nem fedezett fl, Vettel pedig nem keveredett gyanba. A krdsre, vlt-e majd pr szt Vettellel, Hlkenberg csak annyit felelt: „Megltjuk…”
Ha Sebastian Vettel elnyt tud faragni valamibl, akkor mindent megtesz azrt, hogy kiaknzza a rendelkezsre ll lehetsgeket. gy van ez a jv vre sznt abroncsok esetben is.
Mikzben Vettel mr nagyjbl 1100 kilomtert tett meg a Pirelli abroncsain, Rosberg pldul csak 300-at, Hamilton pedig lemondta a mlt heti tesztet lbfjdalmak miatt. A Ferrari versenyzi az elsk kztt voltak, akik teszteltk a prototpus abroncsokat, mg a Mercedesnl Lauda parancsolt az lland piltkra, hogy illend lenne nyzni a kpenyeket, mindegy, hogy csak teszt, s mg nem a vgleges keverkek.
A korbbi versenyz, Stefan Johansson szerint a sok tapasztalat nagy elny lehet a ngyszeres bajnok szmra. „Hatrozottan elnyre fog szert tenni ltala. Ha Vettel egy olyan abroncsot tud elrni magnak, ami optimlisan fekszik a vezetsi stlusnak, akkor sokkal gyorsabban tud reaglni a hatron – s a kezdetektl fogva tmadni tud”- mondta a svd az Auto Bild Motorsportnak.
Helmut Marko nem csodlkozik Vettel elszntsgn s szorgalmn, jl ismeri korbbi protezsltja szoksait. „Sebastian mindig is ilyen volt”- mondta az ABMS-nek. „Ha tall egy eszkzt, amivel elnyre tud szert tenni, akkor mindent megtesz rte. Ezrt is ngyszeres bajnok”- jegyezte meg az osztrk.
Nem tud magyarzatot Sebastian Vettel s a Ferrari arra, mirt esett ilyen ltvnyosan vissza a teljestmnyk Szuzukhoz kpest. A ngyszeres bajnoknak egy jabb hzon belli veresget is el kellett knyvelnie.
Japnban mindkt Ferrari magabiztosan gyzte le a kt Red Bullt – Austinban mg csak az osztrkok kzelbe sem kerltek versenyzik. Sebastian Vettelnek s az eltte vgz Kimi Rikknennek csak a harmadik rajtsor jutott – s ez mr csak azrt is meglepte a Scuderit, mert az elz htvge utn meg voltak gyzdve arrl, hogy jtsaik segtsgvel sikerlt javulniuk.
„Nem vagyok elgedett a versenykpessgnkkel. Ez a plya tbb szempontbl is hasonlt a japnhoz, de sokkal jobban kszkdnk rajta, mint kt hete. Nem tudok vlaszt adni a mirtre, mert nem tudom pontosan. Pnteken lttuk, hogy nincs meg a tempnk. Mra sikerlt javulnunk, az autt j volt vezetni, mindketten elgedettek voltunk az egyenslyval. De nem voltunk elg gyorsak. Nagyon sokat dolgozunk azrt, hogy megrtsk, mi trtnik, de ezt most el kell fogadnunk, vasrnap pedig mindent megtenni” – fogalmazott Vettel.
Kiemelte, nem sajt hibja, hanem inkbb csapattrsa j teljestmnye okozta veresgt. „Nem lenne fair gy tekinteni. Kimi j munkt vgzett. n egyik Q3-as krmmel sem voltam elgedett. Taln kicsit tl kemnyen nyomtam. Tudjuk, hogy ez visszat a gumiknl, de ez nem kifogs. Jobb munkt kellett volna vgeznem. Ezrt sem vagyok valami elgedett a nappal. Emellett a klnbsg sem tetszik. Az elz versenyeken egszen jl ment, most viszont nem vagyunk olyan versenykpesek, s ez nem tl j hr.”
Vettel mostansg a korbban megszokottnl hullmzbb teljestmnyt nyjt, radsul egy ve mg csapattrsa sem tudott ennyire kzel kerlni hozz. Johnny Herbert szerint a vltozs rszben a 2015-stl eltr helyzet s hangulat eredmnye. „Szerintem ez arra vezethet vissza, hogy gy vgott neki ennek a szezonnak, hogy arra gondolt, ennl sokkal versenykpesebbek lesznek. Mentlisan aztn visszavetette, hogy nem megy ennl tbb. De ez most elssorban azrt trtnik vele, mert kzben a csapattrsa nagyon j munkt vgez. Nehezen tud visszatrni a helyes tra gy, hogy kzben Kimi a plyn legyzi t.”
Damon Hill szerint az sem kizrt, hogy az idei Ferrari sem kedvez Vettelnek. „Ez a kt versenyz nekem nagyon rzkenynek tnik az aut stlusra. Kimi dolgozott ezen, s most sikerlt elrelpnie. Sebastian pedig amikor a Red Bullnl volt (2014-re utal – a szerk.), nem tetszettek neki a vltozsok, radsul peches is volt. De mindketten pokoli gyorsak”– vlekedett a Sky Sports szakrtje.
Sebastian Vettel nem tud arrl, hogy fnke elgedetlen lenne munkjval – Luca di Montezemolo szerint pedig ppen jelenti most a Ferrari legbiztosabb pontjt.
Maurizio Arrivabene kt hete egy olasz tvnek adott interjban kijelentette, Sebastian Vettel csak akkor kaphat tlk j szerzdst, ha kirdemli helyt a csapatnl. Arrl is beszlt, hogy a nmet idnknt tlsgosan is belefolyik olyan terletek mindennapi gyeibe, melyekkel alapveten nem kellene foglalkoznia. Visszafogottsgra intette t.
A ngyszeres bajnoknl Austinban is rkrdeztek e kijelentsre, mely tbbek vlemnye szerint azt jelzi, hogy nem teljes a harmnia csapatfnk s versenyz kztt Maranellban. „Nem tudom, hogy mit mondott s mit nem, csak azt tudom, amit nekem mond szemlyesen” – felelte Vettel. „Egy oldalon llunk, mindketten a legjobbunkat nyjtjuk a magunk terletn – mg ha ez kt teljesen klnbz terlet is. Nekem elssorban az autban a helyem, de ha brmiben is segthetek azon kvl, meg is teszem” – jelezte.
A mostanban kapott kritikkrl elmondta: „Mindenkinek joga van a sajt vlemnyhez. n egy tolerns ember vagyok. A futballban is jtszhatsz klasszul, s veszthetsz, a vgn iditnak tartanak.”
Szerinte az emberek knnyen elfelejtik, hogy a Ferrarinak idn is voltak olyan ers futamai, amelyeken akr nyerhettek is volna. „Lehet, hogy nem tnnk tl ltvnyosnak, de a Forma–1-ben vgl is mindig a napi forma alapjn tlik meg az embert, az pedig nem igazn szmt, hogy az eredmny milyen mdon szletett meg” – llaptotta meg.
Montezemolo: A Ferrarinak szksge van Vettelre
Nem mindenki olyan szigor azonban Vettellel, mint pldul az olasz sajt. A Ferrari korbbi elnke, Luca di Montezemolo kimondottan t tartja a vrsk jelenlegi legersebb pontjnak. „A legels tallkozsunktl kezdve rezni lehetett rajta, hogy szvn viseli a Ferrari sorst. Fontos a Scuderia szmra, hogy olyan versenyzje legyen, aki pozitv tud lenni a nehz idszakokban is” – nyilatkozta az RTL-nek.
Megltsa szerint a Ferrari legfbb problmjt jelenleg az utdja, Sergio Marchionne jelenti… „A Forma–1-ben muszj annyira alzatosnak lenned, hogy be tudd ltni, nem nyerhetsz egyik naprl a msikra. Ha pedig nem vagy biztos benne, hogy kpes vagy r, akkor nem is jelentheted ki, hogy nyerni fogsz” – kritizlta a csapattl a tlen vilgbajnoki cmet elvr honfitrst. „Trelmesnek kell lenned, segteni az embereidet, hogy javuljon a helyzet. Bzni kell az embereidben, s a lehet legjobb feltteleket biztostani szmukra, hogy elrhessk a clt” – vlekedett Monzezemolo.
Eslytelennek bizonyult a Ferrari a Red Bull ellen az Amerikai Nagydj idmr edzsn. Hzi versenyket Kimi Rikknen nyerte.
Zavar az a fl msodperces klnbsg. Mikzben a Ferrari kt httel ezeltt elgedetten llapthatta meg, hogy pr jtsuknak ksznheten sikerlt elrelpnik, s a vrtnl gyengbb eredmnyk ellenre is j volt a tempjuk, Austinban visszatrtek korbbi formjukhoz: jra csak a harmadik ernek szmtanak.
Ezt jelzi az is, hogy mikzben a Mercedesek mellett Max Verstappen is knnyedn bejutott lgy gumikon a Q3-ba, nekik eszkbe sem juthatott gy taktikzni. Ehhez most tlsgosan lassak. Az elkelbb rajthelyet megszerz Kimi Rikknen a Red Bulltl fl, a Mercedestl tbb mint egy msodpercre volt a vgs elszmolsnl. „Mindig lehetne jobb, de mivel az aut egyenslya s vezethetsge nem is volt ma rossz, ez azt jelenti, hogy egyszeren nem voltunk elg gyorsak” – llaptotta meg a finn. „J lenne tbb tapadssal rendelkezni, ettl gyorsulnnk. De az aut rzsre egszen rendben volt.”
A Ferrari tovbbra is a msodik helyet ldzi a konstruktrk versenyben, m gy tnik, egyre tvolabb kerl tle. „Tovbbra is prblkozunk dolgokkal, prblunk javulni” – jelezte Rikknen. „Az elz versenyen ez sikerlt is, most viszont nem. Ez plyrl plyra vltozik, minden attl fgg, milyen a plya karaktere, milyenek a krlmnyek. Ezek ma a tnyek, tovbb dolgozunk. Ez nem idelis, csaldst kelt, de el kell fogadnunk.”
Sebastian Vettel ezttal csapattrsval sem brt. A nmet 0,2 msodpercet kapott 2007 bajnoktl. „Nem is tudom. Az aut vezethetsge egszen j. A tempnkkal viszont jobban meggylik a bajunk, mint az elz htvgken. Megltjuk, mire megynk holnap” – rtkelt a ngyszeres bajnok.
A Red Bull elleni kzdelmkrl elmondta: „Szerintem az idmr els felben nem is tnt olyan rossznak a helyzet – egszen a Q3-ig. Ott nem tudtunk elg nagyot elrelpni. Nem rlnk ennek a klnbsgnek, de a verseny holnap lesz, s sosem tudhatjuk. Egy j rajttal s taktikval mg elrbb is lphetnk.”
Ami a taktikt illeti, a Ferrari erre a htvgre az ellenfeleknl tbb szuperlgy gumit vlasztott, amikrl mr kiderlt, nem felttlenl lesznek j gumik a versenyre. Ekzben mindkt versenyzjknek csak egyetlen kzepes keverke van. Ezt a versenyre tartogatjk, ami azt jelenti, hogy a vrs autk mg egyszer sem prbltk ki ezt a tpust a htvgn. Emellett kt szett lgy keverk ll mg rendelkezskre.
Vettel szerint nem lttek mell a gumivlasztssal. „Nincs semmi hiba a gumitaktiknkban. Van egy szett kzepes gumink, ha szksg van r. A plya folyamatosan fejldik, ami a lgyabb gumiknak kedvez ltalban. Prbltunk megtartani pr friss garnitrt, remljk, hogy ki tudjuk hasznlni ket holnap” – fogalmazott.
Lewis Hamilton els alkalommal szerezte meg a pole-pozcit Austinban, miutn tbb mint kt tizedmsodperccel elzte meg csapattrst, Nico Rosberget. A harmadik Daniel Ricciardo lett, akit Max Verstappen kvetett.
A Ferrarik a harmadik sort breltk ki; Kimi Raikknen az 5., mg csapattrsa, Sebastian Vettel csak a 6. helyrl vghat neki a holnapi futamnak.
Mivel legjobb idejket a lgy gumin rtk el, ezrt a kt Mercedes ezen a keverken kezdi majd meg a versenyt, Max Verstappenhez hasonlan.
(c) Andi
Az Amerikai Nagydj idmr edzsnek vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:36,296 1:36,450 1:34,999
A kt Red Bull zrta az len az Amerikai Nagydj harmadik szabadedzst. Max Verstappen, Daniel Ricciardo s Kimi Raikkonen eltt nyerte az idmr eltti utols gyakorlst.
Ezttal sem volt nyugodt rja Sebastian Vettelnek, akinek ezttal vltgondjai voltak. Lewis Hamilton sem volt jobb helyzetben, akinek autjban lecserltk az zemanyagrendszert, mert a csapat tagjai aggdtak az egysg miatt.
A Toro Ross spanyolja, Carlos Sainz Jr. jobb hts defektet kapott, mg a piros zszl a Manoros Pascal Wehrlein miatt lebbent, aki a 19-es kanyarban ragadt a kavicsgyba miutn a hts abroncsokkal rintre vette a kerkvett.
(c) Andi
Amerikai Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:36,766
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:37,032 +0,266
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:37,284 +0,518
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:37,483 +0,717
5. Nico Rosberg Mercedes 1:37,784 +1,018
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:37,894 +1,128
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:37,948 +1,182
Nem volt elgedett csapata austini nyitnapjval Sebastian Vettel. De gri, szombaton egy msik Ferrarit lthatunk!
Egyelre nem kpes hozni szuzukai formjt a Ferrari. A kt austini szabadedzsen nemcsak a Mercedes, de a Red Bull is megelzte ket, tempjuk radsul nem tnt tl biztatnak. Dlutn Sebastian Vettel 4. lett, de htrnya kzel 0,9 msodperc volt, mikzben Daniel Ricciardo 0,2 msodpercen bell volt a gyztes Nico Rosberghez kpest, radsul hossz etapjai is gretesek voltak.
Vettel az els edzsen idt is vesztett. Miutn tlcsszott a kerkvetn az utols eltti kanyarban, autjrl letrt egy lgterel elem, s visszapillantjt a kezben tartva trt vissza a boxba – utna mr nem is folytatta a munkt. „Be kell valljam, ez egy nehz nap volt. Dleltt ott volt a problmnk a kis szrnnyal, ami leesett az autrl. Idt vesztettnk vele, s ez kicsit a dlutnra is rnyomta a blyegt, mivel nem sikerlt megfelel egyenslyba hozni az autt. Ma rosszul kezdtnk, nem voltam valami elgedett az egyensllyal – mg. Kicsit ideges volt mindenhol. De javulni fogunk, mg csak pntek van, amikor mg nem ltni a tiszta kpet. Remlem, hogy holnap sokkal ersebbek lesznk” – rtkelt a Sky Sportsnak.
Ez mindenesetre nem tl j men egy olyan istll szmra, amelynek feltett szndka megszerezni a konstruktri msodik helyet, de amely 50 pontos htrnyban van a pnteken kivl formt mutat Red Bull-lal szemben. Vettel szerint viszont korai mris lerni az eslyeiket. „Van eslynk. Nem is krds, ma nagyon gyorsak voltak. De mg egyszer hangslyoznm, mg csak pntek van. Nem tudhatjuk, mit csinltak a tbbiek. Azt tudjuk, hogy mi mit csinltunk. Nem volt a legjobb a napunk, s nem lesz knny harcolni ellenk a ma mutatott tempjuk alapjn. De az a Ferrari, amit ma lttunk, nem az a Ferrari, amit holnap fogunk ltni” – grte.
Kimi Rikknen elrontott szuperlgy gumis kre miatt (a buktrbe csszott az utols eltti kanyarnl) csak a 10. pozciban zrta a pnteket. sem volt elgedett autjval. „A dlutnom nem tnt olyan jnak. j gumikkal mentem, de kicssztam. Amgy nem volt nagy klnbsg a dleltthz kpest. Ez egy nehz pntek volt, nehezen talltuk az egyenslyt. Nincs konkrt problma, egyszeren csak nem volt idelis a pnteknk” – fogalmazott.
Eslylatolgatsba nem szvesen bocstkozott. „Megltjuk, holnap hogy viselkedik majd az aut. A Mercedes jnak tnik, ahogy a Red Bull is. De ha sikerl megtallnunk a belltsokat, akkor rendben lesznk.”