Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
Egyre kiszmthatbb az lcsapatok hozzllsa az szi hajr eltt
Hazai-vendg flidben 3-0 – csoda ht, hogy elbbi csapat htvdet, utbbi pedig csatrt hoz be a meccs vgre? Sebastian Vettel egyre gyakrabban hangoztatja, egyes futamok utn mr az is ezst is szpen csillog, mikzben a McLaren mindent egy lapra feltve tmad. Sok mlik a pszicholgin.
Rgi blcsessg, hogy nagyon magasrl lehet a legfjdalmasabban lezuhanni, mrpedig az emberi termszet mr csak olyan, ha a cscs kzelben rzi magt, hajlamos tudat alatt is leereszteni. Az llovas Sebastian Vettel nyolc futammal a vge eltt mr-mr behozhatatlannak tn 85 ponttal vezet a bajnoksgban, m a ktelez „mindenhol a gyzelem a clom „ PR-szveg mellett egyre gyakrabban utalgat arra is, sok lmatlan jszakja mr a msodik, harmadik, negyedik helyek utn sincs.
„Nem indulhatunk ki abbl, hogy az autnk mindig, minden rivlisnl gyorsabb lesz – mondta Vettel. – Az elz futamokat ugyan nem nyertem meg, mgis optimlisan alakultak, s sok pontot szereztem. Ha gy folytatjuk, minden rendben lesz. „
Tipikus.
Hogy veszlyes is? Ha azt vesszk, hogy ekkora flny mellett tnyleg nem sok olyan rlt lenne, aki sz nlkl loholna mindenron a gyzelem fel, semmikpp sem az. m ha a nagy vatoskods miatt az ember sem tud felprgni, annak mr megvannak a veszlyei. Krdezzk csak Jenson Buttont, elg frissek az lmnyei e tekintetben! A brit versenyz 2009-ben az els ht futambl hatot megnyert, majd ktszer annyi ponttal llt, mint legkzelebbi rivlisa, gy aztn s csapata tudat alatt tllt egyfajta biztonsgi zemmdra. Az eredmny: a kvetkez t futamon egyetlen rva ponttal gyjttt tbbet, mint a megelz isztambuli gyzelmekkor. Mondani sem kell, ekkora gdrbl nehz egyik pillanatrl a msikra kimszni, s persze a minden mindegy alapon kzd rivlisok mg inkbb vrszemet kapnak. Az mr a sors irnija, hogy kt vvel ezeltt a legfbb ellenfl ppen Sebastian Vettel s a Red Bull volt. Br a nmet akkor hajszllal lemaradt a bajnoki cmrl, sajt tapasztalatai int pldt jelenthetnek szmra. Ahogy Button is megtapasztalhatta milyen stlusban tmad egy hatkony ldz. Nos, agresszvban – s ezt a McLarennl is tudjk.
„ Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy a biztonsgra jtsszunk- szgezte le a McLaren gyvezet igazgatja, Jonathan Neale. – Tovbbra is azonos feltteleket teremtnk a versenyzinknek, minden lehetsgre le kell csapniuk. A legfontosabb, hogy versenyeket nyerjnk.”
A bajnoki helyzet teht egyrtelmnek tnik, de korntsem nevezhetjk lefutottnak. Mert legyen akrmennyire is fontos a technika az F1-ben, a tudatalatti, a pszicholgia, az emberi gyengesg mindig, minden krlmnyek kztt kpes galibt okozni.
Baromsg, hogy Sebastian Vettel nem tud nyoms alatt versenyezni, s jl teszi, hogy nem tartalkol, hanem minden versenyt meg akar nyerni – ez a csapatfnk, Christian Horner vlemnye. Mrpedig az vlemnye nagyon is sokat nyom a latban.
A Red Bull csapatfnke, Christian Horner szerint beszlhetnek itt nyomsrl, meg lelki teherrl, szerinte azonban senki sem akadlyozhatja meg a 24 ves Sebastian Vettelt abba, hogy az idny htralv nyolc versenyn megszerezze msodik vilgbajnoki cmt.
A nmet az eddigi 11 versenybl hatot megnyert, s 85 ponttal vezet az sszetettben legkzelebbi rivlisa, Mark Webber eltt – a mclarenes Lewis Hamilton, illetve a ferraris, Fernando Alonso htrnya 88, illetve 89 pont,
Ugyanakkor nhnyan gy ltjk Vettek nehezen brja a nyomst – Horner szerint ez baromsg.
„Igenis jl brja a nyomst, s szemly szerint engem mr j nhnyszor meggyztt errl – mondta Horner az Autosport cm szaklapnak. – Monaco kes bizonytk volt erre, Alonst s Buttont gy tartotta maga mgtt, hogy az autjn lv gumikkal az elvileg elkpzelhetetlen lett volna ilyen hossz idn keresztl. Aztn ott volt Barcelona, ahol a Hamilton elleni csatban a legjobb helyre tette be az autjt. Szval ne mondja nekem senki, hogy rosszul brja a nyomst”
Vettel az idei 11 verseny kzl 11 alkalommal vgzett pontszerz helyen, s a dobogrl is csak egyszer maradt le – megprdlse utn negyedikknt vgzett a Nmet Nagydjon.
„A legrosszabb versenyn is negyedikknt rt clba, ’s ha megnzzk az ellenfelei legrosszabb versenyt … Nos, akkor azt ltjuk, hogy nekik mg annyira sem ment. Ja, s a hat mell mg tovbbi hrom gyzelmet knnyedn megszerezhetett volna Sebastian. Kanadban az utols krben vesztett, s Knban is a verseny vgn, a stratgia miatt. Silverstone-rl mr nem is beszlve. A statisztikkat tovbb bngszve azt ltjuk, hogy a nrburgrungu volt az egyetlen verseny az idn, amelyen nem vezetett – ami egyltaln nem rossz bizonytvny, st!”
Vettelt a Magyar Nagydj utn arrl faggattk, vajon nem lenne-e sszerbb egy kicsit visszafogottabb taktikt kvetni a flnyes vezets birtokban (akkor is megnyern a vilgbajnoksgot, ha a htralev nyolc futamon csak harmadikknt rne clba), a nmet azonban hallani sem akar ilyesmirl. a tmad stlust kpviseli, kptelen a taktikzsra. Legalbbis a vilgbajnoksgnak ebben a szakaszban,
„Tmadnia kell. hes a gyzelemre. Minden futamot meg akar nyerni, s ez a helyes hozzlls” – mondta Horner.
Mlyen egyetrtnk.
Ez nem csak a helyes hozzlls, hanem a sport alapja is.
Daniel Ricciardo belhet a Red Bull Formula-1-es autjba, oktber 1-jn j-Delhiben tart bemutatt.
Az ausztrl pilta David Coulthard nyomdokaiba lphet, volt az els szemly, aki Formula-1-es autt vezetett Indiban, mg 2009-ben. Az esemnyen rszt vesz nhny indiai tehetsg is, kerkprosok s driftesek, valamint a rendezvny keretein bell bonyoltjk le az indiai Red Bull Racing Can dntt.
A Speed Street rendezvny nagyon j lehetsg a Formula-1 megismertetsre az oktber vgi els, Indiai Nagydjat megelzen.
Sebastian Vettel egyik hres-hrhedt mozdulata, amikor gyzelmi jelknt a kinyjtott mutatujjt szegezi a kamerk el. A nmet versenyz tbbek kztt a gesztus szletsrl, s az autk becenevrl is nyilatkozott.
A fent emltett mozdulat nem nyerte el mindenki tetszst, hiszen mg Button is kitrt a szmra szimpatikus mutatujj-tartsra, de ktsgkvl Vettel vgjegyv vlt:
„Teljesen spontn szletett az els futamgyzelmem utn Monzban, 2008-ban” - mondta a cmvd.
A 24 ves versenyz tisztban vele, hogy a gyzelem nem a vletlen mve, s Lance Armstrong egyik mondatt emlti pldaknt:
„Minden egyes gyzelmemrt verejtkem gallonjaival fizettem.”
Vettel msik hagyomnya, hogy a versenyautinak hangzatos ni neveket ad, de nem zrja ki, hogy ennek a tradcinak egyszer vge szakad:
„Ha az egyik kedvesebb a szmomra, akkor tovbb tartom meg…” – mondja a jelenleg Kinky Kylie nvre hallgat RB7-es piltja.
A sajt teljestmnyrl alkotott vlemnyvel kapcsolatban gy fogalmaz Vettel:
„Ez egyltaln nem fontos, amikor msok azt gondoljk, hogy te vagy a legjobb. Ez csak akkor szmt, ha elgedett vagy magaddal.”
A Red Bull csapat tisztban van azzal, hogy versenyzjk, Sebastian Vettel akr mr Szingaprban megszerezheti 2. vilgbajnoki cmt. A httrben mr a gyzelmi party-t is szervezik.
Rviden gy foglalhatnnk ssze, hogy adott a 112 pontos elny, 80 db kln a vilgbajnoksg megnyersre ksztett sapka, s egy VB-party, ami nem lesz tl spontn, mivel mr most szervezik.
Igen, a Red Bull 80 db vilgbajnoki sapkt rendelt, hogy jusson az sszes csapattagnak. A marketing-team mr a bulit is szervezi, amely a szingapri Swiss Hotelben lesz, ha lesz.
A kplet egyszer: ha Vettel nyer, s Alonso legfeljebb 4., Button s Webber pedig legfeljebb 3. helyen vgez, akkor Sebastian ismt vilgbajnok.
A party szervezse persze a kulisszk mgtt zajlik, s a Red Bull nem erstette meg a dolgot. Nyilvn nem akarnak "arcra pottyanni". Mert hogy a csapatnl egybknt tilos a VB cmrl diskurlni!
s Sebastiannak j ez gy. nagyon babons. megvan a sajt Szent Kristf rmje, s szerencsemalaca, amit desapjtl, Norberttl kapott.
Sebastian Vettel:"A gyzelemre koncentrlok, mindegy mi lesz ennek a velejrja. Kr tervezgetni, mieltt brmi is trtnne. Egy tbb millis lottnyeremnnyel is felesleges tervezni, elszr meg kell nyerned."
A Pirelli az idei tapasztalatok alapjn a gumijellsi rendszer megreformlst fontolgatja 2012-re. A gyrt szeretn, ha minden nz kpben lenne, mi folyik a plyn.
Az F1-be idn visszatr olasz gyrt, a Pirelli az idny eltt gy dnttt, a klnbz keverk abroncsait klnbz szn logkkal jelli (szuperlgy - piros, lgy - srga, kzepes - fehr, kemny - ezst), de ezek megklnbztetse nem bizonyult tl knnynek a mozg autkon.
Az olasz gyrtnl fontolgatjk, hogy jvre j rendszerrel teszik knnyebb az abroncsok megklnbztetst.
"Egy kicsit nagyobb eltrs kellene, javtanunk kell a jellseken, legalbbis a kzepes s kemny keverknl a fehr s az ezst miatt. Meg kell klnbztetnnk ket, sznesebb kellene tenni, hogy akkor is jl lthatak legyenek, amikor forognak. Dolgozunk rajta. Mg nincs meg a vgleges megolds, lehet, hogy plyzatot is kirhatunk, hogy az emberek dntsk el, milyen szneket hasznljon a Pirelli jvre" - mondta a cg motorsportfnke, Paul Hembery az Autosportnak, hozztve, hogy nem is a sznek, hanem maga a jellsi mdszer jelenti az igazi kihvst.
"A sznrl egszen ksn is dnthetnk, a nehzsg a mdszer. Az tart sokig, hogy kitalljuk, hogyan vigyk fel a sznt a gumikra. Egyszernek tnhet, de valjban bonyolult feladat egy dombor felletre nyomtatni gy, hogy az aztn ellenlljon a kerkvetknek, a drzslsnek is. Nem sokan foglalkoznak ezzel a vilgon, szval magunknak kell kitallnunk."
Mg a Bridgestone tavaly fnyvisszaver festssel kszlt az jszakai Szingapri Nagydjra, a Pirelli idn nem tervez hasonlt.
"Az idei vre nem lesz ilyen. Matrickat alkalmazunk, azaz a cmke csak az abroncs elkszlse utn kerl fel. A mostani cmkzsi technolgink mellett nem tudunk fluoreszkl festket felvinni."
Mint plyafutsa sorn oly sokszor, Michael Schumacher az Olasz Nagydjon ismt tkletesen rrzett, hogy meddig fesztheti a hrt. Ingovnyos talajra tvedt, de tudta, hol vannak a clpk.
Ahogy Michael Schumacher alig percekkel az Olasz Nagydj leintse utn, a TV-interjk cljbl szalagokkal elkertett szortban odallt a BBC kamerja el, az elz msfl ra jl olvashatan r volt rva az arcra. Mint egy pajkos kisgyerek, aki tudja, hogy kihzta a gyuft, de mr biztos benne, hogy megssza szrazon, kevlyen csillog szemekkel, csibszes mosollyal llta a riportern, Lee McKenzie krdseit. "Ktzkdjetek csak, ezt a krt gyis n nyertem" - mondta a tekintete. Ez ismt a rgi, flnyesked Michael volt, a rendthetetlen nyugalm, nbizalomtl duzzad Michael, akinek pp csak egy pillanatra rebbent meg a szeme, miutn leesett neki, hogy rgi jtsztrsai a grundrl, a britek, az agyonkoptatott krtyt elhzva megint sportszertlensggel akarjk vdolni. Nem hagyta magt. "gy rzem, pontosan azt tettem, amit vrnak tlem. Amennyire tudom, a sportfelgyelk sem idztek be, gyhogy szerintem minden rendben volt" - felelte szenvtelenl. s a mosolya egy szemernyit sem lett kevsb csibszes. St...
Ezek az interjk mindig klnsen rdekesek, mert olyan rvid idvel a leints utn kszlnek, hogy a versenyzknek nincs alkalmuk lecsillapodva rncba szedni az rzseiket, s gy akrmilyen gyakorlottak vagy fegyelmezettek is, az pp elmlt csata hevben felkorbcsolt indulataik elruljk ket. Ha a szavaikban nem is felttlenl, de a hanghordozsukban s a tekintetkben ilyenkor mg hatatlanul ott bujkl mindaz, amit utlagos kozmetikzs nlkl gondolnak. Ipiapacs, ehhez mg njellt amatr llekbvrnak sem kell lenni. Lsd Lewis Hamiltont s elhreslt megjegyzst Ali G-rl.
Lewis most mindent megtett, hogy hsiesen uralkodjon magn. A szikrz monzai napsts kivl rgyet szolgltatott neki, hogy a napszemvege mg rejtzzn (ez standard trkk), a csaldottsgt azonban hiba is leplezte volna. Minden egyes krds utn sznetet tartott, s szemltomst elszmolt hromig, mieltt kierszakolta magbl a feltnen szkszav vlaszt. "Ilyen a versenyzs." Hiba provokltk, ezttal egy rva rossz szt sem volt hajland szlni. Pedig lett volna mondanivalja; hogy az operatr mgtt ott llt a McLaren szigor PR-osa, vagy a sajt elhatrozsbl zabolzta meg az indulatait, rejtly, de az tny, hogy Lewis ezttal nem stlt bele nknt a csapdba. sszeszortott szjjal, erltetetten mosolygott, s derekasan llta a sarat. pp elgszer csbe hztk mr; most ksznte, nem krt belle. "Sok provokciban s bosszsgban volt rsze a verseny alatt, egyszer valaki kis hjn le is tolta a plyrl. A rajtnl erszakoskodhatott volna a msodik helyrt, elvesztve az els vezetszrnyt, mgis vgig nyugodtabb volt, mint n, amirt dicsret illeti" - mondta rla a McLaren csapatfnke, Martin Whitmarsh. "Folyamatosan fejldik. Mg fog gyzelmeket aratni idn, biztosan feldolgozza a kudarcokat."
Lewis monzai alaktst ktflekppen nzhetjk. Egyfell onnan, hogy 23 krn t bmulta tehetetlenl egy abszolt rtelemben vve ktsgkvl lassabb aut hts szrnyt, eltketlenkedve egy olyan versenyt, amit a McLaren kpessgei alapjn - legalbbis az utols etapja ezt sugallta - alighanem meg is nyerhetett volna. Msfell onnan, hogy az elmlt hnapokban trtnt balesetek s a versenyzi pszichjre mrt csapsok utn ezttal tudatosan fegyelmezett maradt, s grethez hven vgre sokkal vatosabb volt, mint eddig. Gondolhatjuk gy, hogy kzben tesett annak a bizonyos lnak a tloldalra, de ez gyansan a van rajta sapka, nincs rajta sapka hozzlls: ha eddig amiatt kritizltuk, hogy tl erszakos, most nem elegns belektnnk a visszafogottsga miatt. Lewis karakterforml idszakot l t, s mieltt kszen kilbal belle, nem illik zriklni. Volt id, nem is olyan rgen, amikor gy tnt, hogy megkttt a szemlyisge, a jelek szerint azonban itt-ott mg kplkeny maradt. Egyelre nem tallta meg az arany kzputat sztnsen tlfejlett kockzatvllalsi hajlama s a clszersgbl tudatosan vllalt vatossg kztt. Nmi ingadozs, ezt belthajuk, elkerlhetetlen.
Michael nem most ltette be t a hintba elszr. Monacban ppgy poftlan knnyedsggel elzte meg Lewist, mint most, akit a tmadsa mindkt esetben vratlanul rt, s akinek gy opportunizmusbl mg mindenkppen van mit tanulnia tle. Mr az is pp elg dht lehetett szmra, hogy Michael a 4. kr elejn, az jraindtsnl elment mellette, a legfjdalmasabb lecke alighanem mgis inkbb az volt neki, amikor kilenc krrel ksbb, nagy szenvedsek rn vgre megelzte a Mercedest, csak hogy Michael nhny msodperc mlva megint visszaszerezze a helyt. Ehhez jtt mg az a pofon, hogy Jenson nhny kanyar alatt elintzte azt, amivel hiba prblkozott: lendletbl fakpnl hagyta Michaelt. Ez aligha lehetett j hatssal Lewis nbizalmra, s akkor mg finoman fogalmaztunk. "Az igazsg az, hogy a Mercedes nagy vgsebessget rt el, ami azzal egytt, hogy ppen Michael lt a volnnl, szksgszeren az elakads receptje volt" - jegyezte meg morzusan Whitmarsh.
Michael persze szoksa szerint ktltncot jrt. Vgig azon a keskeny hatrmezsgyn egyenslyozott, ami az egyrtelmen szablyost elvlasztja az egyrtelmen szablytalantl; fl lbbal mg emitt volt, fl lbbal mr amott. Ebbl elkerlhetetlenl kvetkezett az is, hogy egyesek elfogadhatnak, msok viszont elfogadhatatlannak tartsk a manvereit, vagyis a produkcija ismt a vitathat kategriba kerljn. Szerencsjre a versenyigazgat, Charlie Whiting berte annyival, hogy a Mercedesen keresztl elvigyzatossgra intse t, gy az sem derlt ki, hogy a sportfelgyelk mit gondoltak rla. Michaelnl jobban senki nem tudja, hogy a Forma-1-ben is az ersek farkastrvnye uralkodik: nem azt nem bntetik meg, akinek igaza van, hanem annak van igaza, akit nem bntetnek meg. Lehet, hogy egy msik versenyen, msik versenyigazgatval (ha lenne) s sportfelgyelkkel megttte volna a bokjt, de ezttal elkerlte a felelssgre vonst. Az tlkezs mindig szubjektv.
Az angolszsz sajt viszont nem tl meglep mdon hevesen reaglt a monzai csikicsukira, s bszen ugyeugyzni kezdett, hogy ha Michael egyszer vgre megint a rgi, azonnal elhzza a sisakjbl rgi piszkos trkkjeit is. A vr nem vlik vzz. Hajdani ellenfele, David Coulthard - manapsg a BBC kommenttora - azon kesergett, hogy tessk, itt egy verseny, amire Michael bszke lehetne, ehelyett mgis jra megkrdjelezhet manverekkel hvja fel magra a figyelmet. Az biztos, hogy a kzvlemnyt nem nehz felhergelni ellene, mert a mai napig sokan vannak, akik azonnal Adelaide 1994-et meg Jerez 1997-et siktanak, ha meghalljk a Schumacher nevet. A priusztl nem szabadulhat meg. Most egykori ellenlbasai kzl is sokan rokonszenveznek vele, mivel rtalmatlannak tnik, de ha vrre men csatkat vvna az j generci flisteneivel, hamar visszaminstenk kzellensgg.
Monzban kt eset miatt lltottk a vdlottak padjra. Elszr is azrt, mert a 16. krben leszortotta Lewist a fre a Curva Grande bels vn. Csakhogy ez nem volt kifejezetten szablytalan, hiszen haladt ell, ezrt a sajt plyjt kvethette, s valjban nem is tett mst: ahogy elfordultak, nem hzta r jobban a kormnyt Lewisra. Radsul a McLaren bels kamerjbl jl ltszik, hogy nhny msik krben Michael mg kzelebb is fordult a kanyar bels szlhez, vagyis akkor ppen a szoksosnl nagyobb helyet hagyott maga mellett. Jenson a futam utni sajttjkoztatn egyszeren gy foglalta ssze az incidenst, hogy "szerintem Lewis a kettes kanyarbl kigyorstva rmozdult egy olyan rsre, ami ott sem volt." Ennyi
A msik vdpont az volt Michael ellen, hogy a 20. krben cikzott a Roggia sikn s az els Lesmo kztti rvid egyenesben. A Forma-1 Sportszablyzata "incidensnek" minsti, ha egy versenyz "tkzst okoz", "leszort valakit a plyrl", vagy "jogtalanul megakadlyoz egy elzsi ksrletet." Hogy ebben az rtelemben mi szmt "jogtalannak", azt a 20.2-es cikkely tisztzza: "tilos a tbbieket akadlyoz manverezs, pldul az egynl tbb irnyvlts vdekezs kzben, egy msik aut szndkos leszortsa a plya szln tlra, valamint minden egyb abnormlis plyamdosts." Ez a szvegezs sem szz szzalkig egyrtelm, de a hagyomnyos interpretci szerint az idelis vre rhzdni nem minsl irnyvltsnak, teht azon fell megengedett mg egy. Visszanzve jl ltszik, hogy Michael a Roggibl teljesen normlisan, a bal oldalon gyorstott ki, utna thzdott a jobb oldal fel (1), majd visszatrt a plya bal felre (2), ami a jobbos Lesmhoz rtelemszeren az idelis v. Ez csak akkor kt plyamdosts, ha hozzszmoljuk a rhelyezkedst is az idelis vre - ez termszetesen vdhet rtelmezs, csak ppen nem az ltalnosan elfogadott. Igaz, Mark Webber szerint pldul igen, gyhogy ezt mem rtana tisztzni. Mindenesetre Lewis ezt az esetet tette szv a rdin.
Mieltt mg teljesen elbagatellizlnnk a trtnteket: az elzsre vonatkoz szablyokra igenis szksg van. Klnben vdekezs cmn brki ssze-vissza cikzhatna az egyenesben, ami mg egy amatr gokartplyn sem illik, nemhogy a profi autsportban. A versenyzsnek mindig megvoltak az rott s ratlan szablyai. Taln a DRS sikernek ksznheten, taln valami ms miatt, de tny, hogy mostanban egyre tbb az igazi kerk-kerk elleni kzdelem, s br ez rmteli, hatatlanul fokozott veszlyeket is rejt magban. Valahol muszj meghzni a hatrt, hogy a versenyzs ne vljon orosz rulett, azt azonban nem hiszem, hogy Michael Monzban tlpett rajta. Feszegette, igen; tlzsba azonban nem esett.
A McLaren s a FOTA vezetje, Martin Whitmarsh megerstette, a Formula-1-es csapatok rsztulajdont vsrolnnak a sportbl.
A The Independent szerint Whitmarsh a DC Advisory Partnersszel kttt szerzdst, ez a vllalat segt majd a kvetkez Concorde Egyezmny megktsben.
A Formula-1 kereskedelmi jogait kizrlag a CVC birtokolja s a korbbi hrek szerint Rupert Murdoch News Corp vllalata s a Ferrarival kapcsolatban ll Exor is szeretne tulajdonos lenni.
"Tulajdonkppen a Formula-1-et kapitalistk (CVC) birtokoljk s egy vlemny szerint, a sportot nem birtokolhatjk rkk" - jelentette ki Whitmarsh.
Egy dl-afrikai konzorcium clja, hogy 2014-ben Fokvrosban Formula-1-es futamot rendezzenek.
A Business Day rteslse szerint a konzorciumot Dave McGregor vezeti, aki komoly tapasztalatokkal rendelkezik autsport rendezvnyekrl, rszt vllalt az 1992-es s 1993-as Dl-Afrikai Nagydj szervezsben is.
Az jsg szerint McGregor kzlte, a Formula-1 vezetje, Bernie Ecclestone szerint a vilgbajnoksgbl hinyzik ez a kontinens s Fokvros utcai versenyt Afrika Monacjaknt tekinten."
"A legtbb ember hibzik, amikor gy gondolja, a Formula-1 az sport. Nem - ez egy zlet s nagyszer lehetsg az tekintlyes zletembereknek a kzfogsra s a lnyok cskolgatsra" - kzlte McGregor.
A lehetsges fokvrosi versenyrl McGregor elmondta: "70 szzalk esly van r".
Az Indiai Nagydj szervezi az idn mr tbbszr is hangslyoztk, hogy emlkezetes versenyhtvgvel szeretnnek debtlni a szriban, s erre biztostk Charlie Whiting legutbbi ltogatsa utn tett nyilatkozata is. Az orszg adminisztrcija a jelek szerint azonban mg nem kszlt fel igazn a szguld cirkusz fogadsra.
Az Indiai Nagydj szervezi jelenleg ppen azzal vannak elfoglalva, hogy eloszlassk azokat a flelmeket, melyek arrl szlnak, hogy a futamra rkez csapatok vmot ktelesek fizetni az ideiglenesen behozott technikkrt, berendezsekrt.
Az indiai nemzeti mdia arrl szmolt be, hogy a kormny (amely mellesleg maximlisan tmogatja a nagydj megrendezst) nem sportknt kezeli a Formula-1-et, hanem rendezvnyknt, gy nem akarja megadni az egyedi vmmentessget az istllknak.
A verseny promtere, a Jaypee Sports International Limited szvivje szerdn kzlte, hogy a kormny teljes tmogatsrl biztostja az Indiai Nagydjat, s azt lltotta, hogy amennyiben szksges, akkor a promter tvllalja a vmkltsgeket.
Sameer Gaul, a JPSI vezrigazgatja megerstette, hogy mind a kormny, mind a sportminisztrium, mind pedig a vmgyi szervezet tmogatja az oktberi rendezvnyt.
"Rendelkeznk egy olyan jvhagyssal a vmhatsgtl, hogy ltrehozzunk egy vmszabad terletet az F1-es berendezsek szmra, melyeket ideiglenesen importlunk Indiba. Ha a trvny elrja, akkor az ideiglenesen importlt felszerelsek utn a JPSI kifizeti a vmokat, s az adkat" - szgezte le a vezrigazgat.
A kzponti vmhivatal elnke, SD Majumder elmondta, hogy a mentessget nem tudjk megadni, mert a nagydj India szmra nem tekinthet nemzeti fontossg esemnynek.
"Amikor orszgos jelentsg sportesemnyekhez hoznak be eszkzket, akkor a minisztrium kiad egy olyan okmnyt, amely alapjn a vmhatsg az orszgbl val kiszlltsig vmmentessget biztost. A Nemzetkzssgi Jtkokra s a Krikett Vilgkupra ilyen tanstvnyokat lltottak ki, teht ezekre mentessget adtunk. Ebben az esetben a sportminisztrium nem adott ki ilyen bizonytvnyt, teht a mentessg megadsa nem krds. A vmvisszatrtsre a csapatoknak joguk van, akr a behozott felszerelsek utn kifizetett sszegnek akr a 98 szzalkt is visszaignyelhetik, vagyis gyakorlatilag akkor csak kt szzalkot kell kifizetni. Ez nem egy orszgos fontossg esemny, szval gy a vmmentessg sem adhat ki " - nyilatkozta SD Majumder.
Svjc egy klnleges sebessgshow-ra kszl, a nzk kt kerken, ngy kerken s a levegben is lthatnak bemutatt.
A Mollis repltren szeptember 17-n, szombaton a Toro Rosso piltja, a Red Bull Racing korbbi tartalkversenyzje, Sebastien Buemi tart bemutatt, a Red Bull Formula-1-es autjval.
A Red Bull NASCAR autja is jelen lesz, mg a Red Bull kaszkadre, Chris Pfeiffer BMW motorjval tart bemutatt.
A rendezvny rszeknt a 105 legjobb helyi gokartos mri ssze tudst honfitrsval, Sebastien Buemivel a repltren kialaktott gokartplyn.
Akinek ez nem elg, az betekinthet a sznfalak mg, a Red Bull Racing garzst nzhetik meg.
Fernando Alonso clja, hogy a soron kvetkez futamon, a Szingapri Nagydjon megakadlyozza Red Bullos rivlisa, Sebastian Vettel cmvdst.
A spanyol versenyz kijelentette, hogy a Ferrarinak elg gyorsnak kellene lennie ahhoz, hogy a gyzelemrt is felvehessk a versenyt, ahhoz azonban, hogy Vettel ne nyerje meg mr a jv heti versenyen a vilgbajnoksgot, Alonsnak a msodik, vagy a harmadik hely megszerzse is elegend lenne.
A ktszeres vilgbajnok – br a pontverseny msodik helyn ll – tisztban van azzal, hogy cmszerzsi eslyei csaknem nullra cskkentek, ez azonban nem veszi el a kedvt attl, hogy a lehet legkemnyebben kzdjn a futamgyzelmekrt.
„Szingapr mindig nagyon klnleges plya” – mondta Alonso a Ferrari cstrtki l videbeszlgetsn. „Ez egy olyan utcai plya, amely minden jellemzvel br, amit ltalban szeretnk.”
„Monacban is gyorsak voltunk idn, ezrt gy gondolom, hogy Szingaprban is meglesz arra az eslynk, hogy versenykpesek legynk. Ezrt a Szingaprba val rkezskor az lesz a clom, hogy megnyerjem a versenyt. A szabadedzsek s az idmr utn majd kiderl, hogy pontosan hol is llunk, most azonban, a verseny eltt, csupn egyetlen vilgos cl van, ami nem ms, mint a gyzelem.”
Mivel azonban a Ferrari most mr minden erejt a 2012-es versenyaut tkletes kifejlesztsre fordtja, Alonso nem lt arra tl sok eslyt, hogy sikerljn Vettelt tlszrnyalniuk: „gy vlem, hogy az vad ezen rszn, amikor mr akkora elnye van Vettelnek, matematikailag mg nem lehetetlen a cm megnyerse, de rendkvl nehz. Harcolni fogunk, hogy megszerezzk a msodik helyet a bajnoksgban, hiszen ez jobb, mint az tdik hely, s megprblunk minden vasrnapot lvezni, ahogy azt Monzban is tettk – ott a negyedik helyre kvalifikltunk, agresszvan tmadtunk az els kanyarban, kzdttnk a versenyen, majd lveztk a dobogs helyezst.”
Emellett Alonso arra a tnyre is felhvta a figyelmet, hogy jelenlegi msodik helye is azt mutatja, hogy mennyivel jobban kell majd mennik a dolgoknak 2012-ben, amennyiben az aut bevltja a hozz fztt remnyeket.
„Mindig nagyon magasak az elvrsaink. Mi vagyunk a Ferrari, szval tudjuk, hogy folyamatosan harcolnunk kell, s versenykpesnek kell lennnk.”
„Minden vben a vilgbajnoki cm megnyerse a f cl, mivel ez a legjobb csapat a vilgon. Jvre ismt megprblunk a lehet legjobb mdon felkszlni a tlre s a szezonra, valamint megprblunk a vilgbajnoksgrt kzdeni.”
„Idn nem feleltnk meg a vrakozsinknak. Az v egyes rszeiben nem voltunk elg gyorsak, s sokat szenvedtnk a 2011-es autval. Azonban mg ezen problmk ellenre is msodikak vagyunk a bajnoksgban, ez pedig mutatja a cljaink elrse irnti ambcinkat.”
Ha Fernando Alonso menedzsern, Flavio Briatorn mlik, a spanyol soha nem kerl egy csapatba a vilgbajnoki cmvd s idn is bajnokeslyes Sebastian Vettellel.
Nem rlne egy Fernando Alonso, Sebastian Vettel felllsnak Flavio Briatore, a spanyol pilta menedzsere. Briatore szerint egyetlen istllnl sem mkdne ez a prosts. "Soha nem akarnm sszehozni az Alonso-Vettel dut" - jelentette ki Briatore. "Ez kettvgn s jelentsen gyengten brmelyik grdt."
Briatore, aki Alonso mellett Mark Webber gyeit is intzni, el van ragadtatva a vilgbajnoki cmvd teljestmnytl. "Vettel szuperers. Megvan benne minden, Michael Schumacherre s Alonsra emlkeztet, amikor megnyertk els bajnoki cmket. Mindketten ersebbek, magabiztosabbak voltak msodik vilgbajnoki vkben."
Briatore a Mercedesnl prblkoz Schumacherrl is ejtett nhny szt. "Most gyakran azrt kzd, hogy bekerljn az els tzbe. Ezt valahol nagyon szomornak tartom. Ja, s Olaszorszg a pletykk orszga, sok mindent hallani, de jelenleg nem tervezem, hogy csapatvezetknt visszatrek a Forma-1-be."
rdekes rszletre hvta fel a figyelmet Sebastian Vettel 2011-es nagy menetelse kapcsn Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatja: a szakember elrulta, hogy a csapatoknak az idei szezontl gumikat szllt cg az elz idny utn az sszes versenyzt meghvta gyrltogatsra, de csak egy pilta lt a lehetsggel, s az a Red Bull vilgbajnoka volt. Hembery szerint nem pont emiatt lesz az idn is vilgbajnok a Red Bull nmetje, hanem azrt, mert minden apr rszletre ennyire odafigyel.
Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatja Monzban rdekes trtnetet osztott meg az jsgrkkal. Amikor tavaly az idnyzr Abu-dzabi Nagydjat kveten megtartottk az els kollektv tesztet, amelyen elszr hasznltk az olasz gyr abroncsait a csapatok, minden piltnak jeleztk, ha tehetik, nzzk meg egyszer a Pirelli kzpontjt, ismerkedjenek meg a cg trtnetvel, s gy ltalban, milyen a hangulat az olasz cgnl.
A vb-cm megnneplsnek harmadnapjn az arab orszgban mr az j beszllt gumijait koptat Vettel volt az egyetlen, aki el is fogadta az invitlst, s decemberben ltogatst tett a gyr milni fhadiszllsn. Hembery rmutatott: maga a ltogats nem tette gyorsabb vagy jobb versenyzv Vettelt, de zeltt adott a nmet pilta odaad munkjbl.
„Az emberek hajlamosak jelentktelennek tekinteni ezeket az apr rszleteket, de ha sszeadjuk a sok aprsgot, mris rthetv vlik, mirt sikeresebbek bizonyos versenyzk a tbbinl. Mindenki azt krdezgeti Vettelrl, hogyan csinlja, mi az, amit jobban csinl. Itt a vlasz – idzte az autosport.com Hemberyt. – Lektelezett minket a ltogatsval, s mi is jobban megismerhettk t. Ez a vizitje is megmutatja, mennyire odafigyel a rszletekre, milyen alapos versenyz. n csak azt ltom, a gumikkal mennyit trdik, bizonyra nem ez az egyetlen fontos terlet a szmra."
Hembery elmondta, Vettel decemberben tallkozott a vezetsg tagjaival, s rengeteg krdst feltett, tudni akarta, milyen jelleg abroncsok lesznek, mifle stratgia vrhat a versenyeken.
„Ktsgtelen, hogy nagyon j autja van, s kivlan vezet is, de ami a tbbiek, s fleg a csapattrsa fl emeli, hogy kpes rendszeresen kihozni a maximumot magbl s az autbl. Ezt pedig csak rengeteg munkval rheti el – folytatta Hembery. – Monzban pldul a Red Bull vezeti biztosan nem hittek benne, hogy az aut kpes arra a krre, amellyel vgl a pole-t megszerezte, de valahogy kpes volt megcsinlni, s taln csak tudja, hogy abban az egy krben mikppen lehet a maximumot is kihozni az autbl."
Hembery elrulta, hogy Vettel a versenyhtvgken is rendszeresen bekszn a Pirelli paddockban lv motorhome-jba, s a sajt mrnkeivel val egyeztets utn az olasz cg szakembereivel is rendszeresen elbeszlget, nem gy a tbbiek.
„Nagyon odaad, csak egy piltt tudok hozz hasonltani a meznybl, is rengeteget krdez. Vettelhez hasonlan nmet, m neki mr van ht vb-cme – mondta Hembery Michael Schumacherre utalva. – Ugyanakkor furcsa, hogy msoknak eszkbe sem jut ez, taln tl flnkek. Pedig nem harapunk, st nagyon is bartsgosak vagyunk. Tbbszr buzdtottuk mr a csapatokat, hogy jjjenek, nhny csapatfnk t is jtt, de a piltk nem. Ezt nem is rtem."
Persze ettl mg mindenki ugyanolyan minsg abroncsot kap, nincs kivtelezs, csak ppen Vettel azt is megteszi, ami f rivlisainak eszbe sem jut.
A httrben mr folynak a trgyalsok Nico Rosberg szerzdsvel kapcsolatban, s knnyen megeshet, hogy a nmet versenyz vilgbajnoki tarifban rszesl a Mercedesnl. Schumacher kettesszm versenyz lesz?
Lassan kt hete trgyal Keke Rosberg a Norbert Haug - Ross Brawn prossal fia szerzdshosszabbtsrl. A jelenlegi lls szerint Nico Rosberg hrom vre (2012-2014) rna al, s mr „csak” az anyagiakban kell megllapodni.
A Mercedes minl tbb idre szeretn maghoz lncolni Rosberget, s Brawn jliusban azzal biztatta a versenyzt, hogy 2013-ban a bajnoki cmrt harcolhatnak majd.
Korbban az volt a terve a nmet gyrtnak, hogy t vre szerzdteti a versenyzt s 50 milli eurt ldozna erre a clra. A trgyalsok mr csak hrom vrl szlnak s ugyanazokkal a felttelekkel, mint a jelenleg rvnyes kontraktus.
Rosberg szeretn nyitva hagyni maga eltt az ajtt 2015-re, s a hrek szerint a Mercedes opcit tartana fent magnak a szban forg plusz egy vre.
Rosberg jvre 10 milli eurt keresne s az elsszm sttusz is t illetn meg (Schumacher mint kettesszm…). 2012-ben s 2013-ban az sszeg 11, vagy maximum 12 millira emelkedne, majd 2015-ben 15 millira szkne fel, ha Rosberg hajland addig maradni.
A fizets meghatrozst egyetlen mrce befolysolja: Sebastian Vettel. A leend ktszeres vilgbajnok 10 millit fog keresni 2012-ben, s 12 millit 2013-ban s 2014-ben.
Lehetetlen, hogy Keke Rosberg tbbet prbljon meg kiharcolni a finak, mint amennyit egy ktszeres vilgbajnok keres. Ha sikerl megllapodnia a feleknek 40 milli eurban, Rosberg mg akkor is vilgbajnoki elltsban rszesl.
F1 Racing, 2007 - oktberi szm
F1 az egyben rovat (+5 gyors krds): Sebastian Vettel (Toro Rosso)
1. Mikor nevettl utoljra igazn felszabadultan? SV: Taln Tonio (Vitantonio Liuzzi, a szerk.) valamelyik sztorijn. Vicces src.
2. Mikor srtl utoljra? SV: Azt hiszem, amikor megnztem Florian Henckel von Donnersmarck filmjt, a Msok lett (Das Leben der Anderen), amely Kelet-Berlinrl szl a fal leomlsa eltti idbl. ltalban nem srok filmeken, ebben az esetben sem pityeregtem sokat. Inkbb azt mondanm, mly rzelmeket bresztett.
3. Legjobb haverod? SV: Steffen-nek hvjk, 5 ves korunk ta vagyunk bartok. Pedlos autkkal versenyeztnk egyms ellen.
4. Ki volt a gyermekkori hsd? SV: Micheal Schumacher.
F1 Racing, 2009 - szeptemberi szm
nk krdeznek rovat, aki vlaszol: Bernie Ecclestone
Krds: A jliusi F1 Racingben Jean Alesi azt mondta, n kldtt neki egyszer egy tviratot, amely szerint n az els szm szurkolja. Az vek sorn ki volt a kedvenc piltja s mirt? BE: Egyrtelmen kzel lltam Jochen Rindt-hez, s az sszes brabhames srchoz - amelyikk mg velnk van, mai napig j bartom. Carlos Reutemann nagy haver. De Jochen klns fick volt. s azt gondolom, akkoriban volt a legjobb. Most nem tudnm megmondani. Mostanban szurkolok Sebastian Vettelnek. s ott van Lewis is. Nehz kivlasztani egy-egy piltt, mert azon is mlik, milyen autban l. Egy ve, ha megkrdezi, mi a helyzet Jenson Buttonnal, mindenki azt mondta volna,
nyugdjazni kellene. De most lthatja, mi trtnt. Belt egy autba, amellyel vgre tudja hajtani a feladatot, s pont ezt teszi - hozza, amit kell. Szval, t is felvennm a listra. Sebastian pedig megtestesti, amit az F1-ben ltni akarunk - j fej a kznsggel s mg gyors is.
Krds: Egy kpzeletbeli forgatknyv nnek: ha egy Forma 1-es csapatot indtana 2010-ben, melyik kt jelenlegi versenyzt szerzdtetn, ha a pnz nem lenne akadly? BE: Taln nyilvnval, kiket szeretnk, s szerintem ezt nem is nehz megrteni. Sebastian s Lewis lenne a kiszemelt.
A versenynaptrra pillantva egyre tbb klnleges, "egzotikus" helysznt fedezhetnk fel, (mert a szakrtk szerint erre van szksg). Ezek kz sorolhatjuk a 2008-ban debtl Szingaprt is.
Egy biztos: a plya igazi kis kszerdobozknt csillog a forr, zsiai jszakban, mikor a Forma 1-es gpek kigrdlnek a garzsokbl a vasrnapi futamra. A ltvny csillagos ts, gy n, mint nz, gy gondolodm, egy ilyen plynak mindenkppen van helye a naptrban, mert bizonyos szempontbl jat, mst knl. Annak ellenre mondom ezt, hogy alapveten a klasszikus cskokat szeretem (elg emltenem Spa-t, Monzt, a Nrburgringet s mg sorolhatnm), s nem tetszik, mikor egy-egy ilyen nagy mlt plyt (pl. Magny-Cours), ilyen-olyan - sokszor mondvacsinlt - indokokkal kiszortanak a versenynaptrbl olyan helysznek, mint Valencia vagy Abu-Dhabi. s ezton mris elnzst krek az utbb emltett helysznek rajongitl, de szmomra nem ezek a plyk jelentik A PLYkat. A ltvny s a krnyezet persze csods, gynyr a tengerpart, csodsak az pletek, rengeteg az egyedi megolds. Mgis elveszik a lnyeg. Mert ezeken a cskokon bizony nem srn lthatunk j versenyeket. Persze, akad kivtel.
Egy kicsit elkanyarodtam a tmtl, ami az eddigi szingapri futamok ttekintse lenne. Az apr dlkelet-zsiai orszg 2008-tl kezdve szerepel a Forma 1-es naptrban. Mikor elszr hallottam, hogy jszakai futamot terveznek tartani, nagyon elkezdett rdekelni a dolog, gy izgatottan vrtam, hogy a mezny megrkezzen Szingaprba.
A ltvny lenygztt, mert br az edzseken mg szrklet van, de a versenyen valdi fnyrban szik a plya, s egyszeren gynyr, fknt fellnzetbl. Szmomra pedig egy Forma 1-es aut alapjraton is brutlisan szp, st gynyr, de ahogy a fnyben csillognak, fantasztikus.
Tulajdonkppen a 2008-as debtl versenyben nem kellett csaldnunk. A Formula 1 els jszakai versenye volt ez, s egyben a 800. Forma 1-es Nagydj. Azt hiszem mindenkpp emlkezestesre sikerlt. Az els helyrl Felipe Massa rajtolhatott, mgtte Hamilton s Rikknen vrta a piros fnyek kialvst. A verseny a 14. krig zavartalanul zajlott, m akkor Nelsinho Piquet a falhoz csapta a Renaultjt (hogy ez mirt trtnt, ebbe most ne menjnk bele). Miutn a Safety Car a plyra jtt, Alonso az lre keveredett, s tbben boxutcathajtsos bntetst kaptak, a safeyt caros szably be nem tartsa miatt. m vgl Nico Rosberg a bntets ellenre is a 2. helyen vgzett. A verseny legflelmetesebb pillanatt Felipe Massa prezentlta, mikor a Ferrari elektronikus rendszernek hibjbl elbb hagyta el a boxot, mint kellett volna, s magval rntotta a tankolberendezst. A brazil tbb, mint egy percet llt jr motorral s nyitott zemanyagrendszerrel a boxutca vgn, mire szereli megszabadtottk a felesleges elemtl. A versenyt ugyan folytatta, de az els helyrl indulva nylvn szebb eredmnyt vrt.
A Ferrari msik versenyzje, Kimi Rikknen is rosszul jtt ki a boxkillsokbl, visszacsszott a kzpmeznybe. A verseny vgre flrt az lmeznybe, m 4 krrel a leints eltt a falhoz vgta az autjt. A futamot Fernando Alonso nyerte, Nico Rosberg s Lewis Hamilton eltt. Pontot szerzett mg Glock, Vettel, Heidfeld, Coulthard s Nakajima.
2009 a Brawn-Mercedes ve volt, s az els szabadedzs utn azt hihettk, ismt egy "laza" gyzelmet aratnak majd. m Lewis Hamilton ezt mskpp gondolta. Tulajdonkppen a futam nem sok izgalmat tartogatott szmunkra, taln a boxutcathajtsos bntetsekre emlkeznek nhnyan. A remekl teljest Nico Rosberg a 2. helyen llt, a boxbl kihajtva azonban rment a fehr vonalra, gy bntetst kapott. Sebastian Vettelt szintn megtrflta a boxutca, tlpte a megengedett sebessghatrt. gy is bntetst kapott. A verseny vgn Button fkproblmkkal kszkdtt, ezrt a mgtte jkora htrnnyal autz Barrichello ldzbe vette. Elznie vgl nem sikerlt, de megkzeltette csapattrst 1.8 msodpercre. A futamot a hibtlanul vezet Lewis Hamilton nyerte, Timo Glock s Fernando Alonso eltt. A bntetst kap Vettel a 4. lett.
Tavaly a 2009-esnl izgalmasabb versenyt lthattunk. Mr rgtn az elejn bejtt a biztonsgi aut, miutn Liuzzi a falhoz csapta az autjt. Nem sokkal ksbb Kobayashi s Senna is hasonlkppen jrt, gy a safety car ismt a plyra gurult. Az SC-s szakaszokat Webber hasznlta ki a legjobban, Hamiltont s Buttont is megelzte. A lekrzsekkor azonban Webber s Hamilton sszetallkozott. A Mclarenes elzni prblt, de a 2 aut sszert, s ezzel Hamilton versenynek vge lett. Ksbb Schumacher s Heidfeld is sszeakadt, utbbit rte a nagyobb kr. rdekessg, hoyg bntetsre egyik esetben sem kerlt sor. A plyn zajl incidensek egy cseppet sem zavartk az len ll Alonsot s Vettelt. A Red Bullos ugyan prblta berni Ferraris kollgjt, vgl meg kellett elgednie a 2. hellyel.
A verseny vgt Robert Kubica fszerezte meg. Miutn pr krrel a leints eltt killt a boxba, a plyra visszatrve rlt elzgetsbe kezdett, ezzel sikerlt visszaszereznie a kills eltti 7. pozcijt.
A versenyt teht Alonso nyerte, Vettel s Webber eltt. Pontot szerzett mg: Button, Rosberg, Barrichello, Kubica, Adrian Sutil, Nico Hlkenberg s Felipe Massa.
Hogy idn mit tartogat szmunkra a szingapri jszaka az jv htvgn kiderl!
Mita a 2010-es szezon eltt a Genii Capital tbbsgi tulajdonrszt szerzett a Renault istllban, a motorgyrtnak valjban mr nincsen gyri csapata, annak ellenre, hogy Grard Lopez nem vltoztatta meg az istll nevt. Jvre a Renault mr ngy csapatot fog elltni erforrsokkal, radsul a Red Bullal az Olasz Nagydj htvgjn egszen 2016-ig meghosszabbtottk a szerzdsket, ami Christian Hornert azon kvetkeztets levonsra ksztette, miszerint k lptek el a francia gyrt els szm partnerv. "A Renault/Nissan csoporttal kttt szvetsg fontos a csapatunk szmra" - mondta a Red Bull honlapjn. - "Stabilitst nyjt, s ezltal mi lehetnk a Renault Sport elsszm, gyri csapata, gy a motorokrt felels mrnkk kz a kzben fognak egyttmkdni a Red Bull mrnkeivel s tervezivel." Horner azt is hozztette, hogy a kt grda az erforrsokon tl a hajtslnc s a KERS fejlesztsben is folytatni fogja a kzs munkt. A szvetsg szorosabbra fonsa annak tkrben egyltaln nem meglep, hogy hrom ve a Red Bull az egyetlen Renault motoros aut, amely az lmeznybe tartozik, s jelenleg is ppen tavaly megszerzett bajnoki cmk megvdsre kszlnek.
Ez volt 2011-ben a legdesebb gyzelmed? SV: Nos tudod, hatrozottan a monzai volt ez egyik legklnlegesebb versenynk, hiszen nyilvnvalan rengeteg emlkem van 2008-bl, az els gyzelmemrl. s a csapatnak is sokat jelentett, hiszen az utbbi 2 vben adott volt a j aut, mgsem sikerlt igazn jl szerepelnnk Monzban, gyhogy, igen, igazn des gyzelem volt ez, j, hogy vgre sszejtt itt is.
Meslj neknk a fantasztikus 5. krrl, amikor megelzted Alonst! SV: Fernando nagyon jl rajtolt, s tvette a vezetst, a 2. helyen talltam magam. A safety car-os szakasz utn elg kzel kerltem hozz. s voltam annyival gyorsabb, hogy megelzzem. Nem hagyott tl sok helyet az elzsre, ezrt egy kicsit kimentem a fre. Aztn egyms mellett fkeztnk, de vgl meg tudtam elzni. Ez nagyon fontos momentum volt, mert gy futhattam a sajt tempmat.
Mi az oka, hogy ennyire gyors volt az auttok Monzban? SV: Nem vrtuk, hogy versenykpesek lesznk Monzban, mert tisztban voltunk vele, hogy ez a plya az egyik legnehezebb s nem neknk kedvez. Szerintem nincs igazi ok a siker mgtt. Egyszeren kemnyen dolgozott a csapat a gyrban. Fleg az utbbi 2 v eredmnyei utn, amiket az ehhez hasonl plykon elrtnk. Sokat dolgoztunk azrt, hogy egy tkpes csomagot lltsunk ssze. A kocsi nagyon egyben volt, szval mindent egybe vetve, gy gondolom gyorsabbak voltunk, mint korbban.
112 pontos elnnyel mennyire rzed magadnak az idei, egyni vilgbajnoki cmet? SV: gy rzem kzelebb vagyok hozz, mint az elz versenyeken. Ha rpillantunk az llsra, nyilvn j helyzetben vagyunk. Szerintem ez a kemny munknak ksznhet, s annak, hogy kevs hibt vtettnk. De n nem gondolok a pontokra s nem agyalok azon, hogy mi lesz. Hossz versenyek jnnek mg, de eddig j munkt vgeztnk. Megltjuk mi fog trtnni.
Mg nem nyertl Szingaprban. Mi motivl, hogy ott is begyjtsd a gyztesnek jr trfet? SV: J versenyeink voltak Szingaprban. Klnsen tavaly voltunk kzel, hiszen Fernando mgtt a 2. lettem. Szeretem azt a plyt. Nagy kihvst jelent a sok kanyarral, hossz a verseny, nagy a forrsg, szval sok klnlegessg vr rnk ott. Az aut versenykpes, gyhogy jv hten megltjuk. Taln idn megcsinljuk. J verseny lesz, s taln szmomra is klnleges.