Vettel nem tudja, a Ferrari lesz-e az utols csapata
Sebastian Vettel nem tudja, a Ferrari lesz-e az utols csapata a Forma–1-ben, s a Mercedesszel kapcsolatos pletykkon sem lepdik meg.
Mikzben Niki Lauda pr nappal korbban kijelentette, fl sem merlt nluk Sebastian Vettel alkalmazsnak lehetsge, Toto Wolff a hten a Stuttgarter Zeitungnak adott interjja sorn kijelentette, nagy tisztelje a nmetnek, aki szerinte „tkletesen illene a csapatukba”.
Br cstrtkn Melbourne-ben a Mercedes sajtsa elrulta, e mondat csak az interjt kszt jsgrval val viccelds kzben hangzott el, Wolff azon kijelentse nagyon is komolynak tnt, amikor azt mondta, bolondok lennnek 2018 kapcsn nem szmtsba venni egy olyan versenyzt, mint Sebastian Vettel.
A pletykk szerint ha a Ferrari ve ezttal sem a tervek szerint alakul, a heppenheimi akr el is gondolkodhat a csapatvltson – az egy vre alr Valtteri Bottas helye elmletben megrlhet a szezon vgn. „Megrtem, ha a kvlllk gy ltjk” – kommentlta a hresztelseket Vettel. „Jelenleg azonban egyetlen clom van: a Ferrarival egytt az lre kerlni. Nem hagyom, hogy brmi is eltntortson ettl. Ahhoz, hogy sikeres lgy, minden egyes lpst meg kell tenned. Nincs rvidtett t a sikerhez.”
Vettel szerzdse v vgn jr le Maranellval, a hosszabbtsrl pedig mg nem esett sz. „Ez nem problma. A szezon hossz, mg csak mrciust runk, van mg idnk beszlni errl. Megltjuk, mi trtnik. Jelenleg csak az foglalkoztat minket, hogy a plyn a legjobb formnkat hozzuk” – mondta nyugodtan Vettel.
Vgl arrl is krdeztk, van-e r esly, hogy a Ferrari lesz plyafutsa utols csapata, m inkbb kikerlte a vlaszadst. „Ezzel a krdssel nem foglalkozom. Szmomra a Ferrari tbb puszta versenycsapatnl, a Ferrari maga a mtosz. Aki ott van, mind gy fogja fel, hogy ott dolgozhat, s sosem gy, hogy ott kell dolgoznia.”
Hogy meddig dolgozhat ott, az meg majd idvel gyis kiderl…
/m4sport/
Vettel: Ez a leggyorsabb aut, amit valaha vezettem
Sebastian Vettel szoros csatra szmt Kimi Rikknennel, elismeri, hogy javtaniuk kell az idmrkn, s nagyon lvezi az j aut vezetst!
Megkezddtt ht az Ausztrl Nagydj htvgje, melyen az egyik legizgalmasabb krdst az jelenti, vajon a tesztidnyt „nyer” Ferrari les helyzetben is mlt kihvja lesz-e a Mercedesnek.
Sebastian Vettel a cstrtki sajtnapon kijelentette, nem tekinti eslyesnek magukat. „Egyelre semmi biztosat nem tudunk, rdekes lesz kiderteni, mire jutunk szombaton s vasrnap. Nincs sok rtelme mg azon elmlkedni, ki mennyire j” – fogalmazott.
Azt mindenesetre elismerte, elgedett tesztidnykkel. „Tavaly sok minden nem gy alakult, ahogyan remltk. Most sszeszedettek vagyunk, s elgedettek az els eredmnyekkel. Sok kilomtert teljestettnk, az autnk jl viselkedett, s remljk, hogy ez gy is folytatdik. De a teszteken elrt eredmnyeink nem szmtanak most.”
A ngyszeres vilgbajnokot szembestettk a tnnyel, a Ferrari 2010 ta mindssze 5 alkalommal nyert idmr edzst. vek ta ez jelenti a csapat gyengepontjt, mely sok esetben cskkentette gyzelmi eslyket is. A tli tesztek azt sugalltk, a vrsk ppen az egykrs temp tern rtek el komoly javulst – Vettel azonban ezt nem kvnta megersteni. „Minden tren javtanunk kell, termszetesen az idmrs teljestmnynkn is, ami fontos a versenyek szempontjbl. Minl elrbb vgznk szombaton, annl jobbak az eslyeid vasrnap. Az utbbi idben nem ment tl jl, de remlem, hogy ez mr ezen a htvgn megvltozik.”
A nmet versenyz 2016-ban a vrtnl gyengbb teljestmnyt nyjtott. Mikzben 2015-ben nagy flnnyel mlta fll Kimi Rikknent, a finn tavaly igencsak megszorongatta t a szezon msodik felben. Tbben pedig gy vlik, az j szablyok is kedveznek 2007 bajnoknak.
Vettel nem aggdik. „Kimi ellen sosem knny. Tavaly kzelebb voltunk egymshoz, mint az els vben, de valjban sosem volt knny ellene. Ahogy lennie kell, mindketten le akarjuk gyzni a msikat. Most, az v elejn viszont az a legfontosabb, hogy mindketten az ellenfeleink eltt legynk.”
Rikknen legyzsben Vettelnek az is segtsgre lehet, ha tavalyi frusztrltsga utn idn jra jobban lvezi majd a versenyzst. Mrpedig a vltozsok egyelre nagyon is felvillanyoztk. „Kijelenthetem, ez a leggyorsabb aut, amit valaha is vezettem. Korbban vrl vre megvolt a norml fejldsi temnk, aztn a technikai szablyzattal folyamatosan lasstottk ezt. Most viszont olyan gyorsak vagyunk a kanyarokban, mint tz ve, s a versenyzknek ez nagy lvezetet jelent” – lelkendezett.
/m4sport/
Vettel: Ennek senki sem dlhet be
Sebastian Vettel ugyan hzelgnek tallja az ellenfelek vlemnyt, de nem hagyja megtveszteni magt a Ferrari teszteredmnyei kapcsn.
Sok dicsretet kapott a Scuderia a kt barcelonai tesztht alatt. j autja gyorsnak, stabilnak, kiegyenslyozottnak s megbzhatnak bizonyult. A leggyorsabb krket is k futottk, m arrl megoszlanak a vlemnyek, hogy ez mennyiben a vals tempjuk, s mennyiben az egyes csapatok eltr programjainak az eredmnye.
Ausztrliba rkezve a hrom lcsapat tagjai mindenesetre folytattk a tesztek alatt megkezdett jtkot: mindegyikk a msikat nevezte favoritnak… „A teszteken j volt a tempjuk, az adatok s a kridk is azt mutatjk, hogy k a leggyorsabbak” – jelentette ki Lewis Hamilton a Ferrarirl. Daniel Ricciardo hozztette: „A Ferrari j tempt diktlt a teszteken, s ha sok pontot tudnak szerezni, a bajnoksg nyltt vlhat.”
Sebastian Vettelnek egyszer vlasza van erre. „Sokan dicsrik a Ferrarit, ami kedves tlk. De ennek senki sem dlhet be. Mi a fldn maradunk, a munknkra koncentrlunk. A Mercedes ell lesz, ez nem is krds. Taln megzavarhatjuk ket, de semmilyen eredmnyt nem grhetek. Csak annyit, hogy kemnyen fogunk dolgozni. Idn a jsolgats nehezebb, mint ltalban, mivel minden j. Ktsgem sincs afell, hogy elrelptnk, de hogy ez az elrelps elg nagy lesz-e ahhoz, hogy beleszljunk a bajnoki cm sorsba, azt n magam sem tudom.”
„Ha versenyeket nyersz, persze elkezdenek a bajnoksgrl beszlni. De eltte nem. s mg csak mrciust runk. Nem vagyok egy zseni, de szerintem nem is kell annak lenni, hogy tudjuk, mrciusban, prilisban s mjusban, vagyis a bajnoksg els harmadban mg nem igazn kell foglalkoznod a bajnoksggal. Csak versenyrl versenyre haladsz, msz padlgzzal, aztn megltod, mi vr rd. Ha ksbb elegend pontunk lesz, akkor gyis tudni fogjuk, hogy harcban vagyunk a bajnoksgrt. A nyri sznetig viszont nem kell foglalkozni ezzel.”
A ngyszeres vilgbajnok csak abban biztos, hogy csapata jobb alapokrl indt, mint egy ve. „Jl alakult a telnk, de ez semmit sem jelent a szezon alakulsa szempontjbl. A legfontosabb, hogy j lbbal keljnk fel a szezon elejn, a tbbi meg majd kialakul. A versengs szempontjbl bizakod vagyok. A szezon hossz lesz, s sok mlik majd azon, ki hogyan tud fejleszteni. Az akkumultorainkat feltltttk, a tli ideredmnyeink viszont nem szabad, hogy megtvesszenek minket. Mg nem lttuk, mire kpesek az ellenfeleink, gy nem lenne helynval eufriba esni.”
Szmra is egyrtelm, ki a f eslyes – de nem a Ferrarira gondol. „A Mercedes az elmlt hrom vben rendkvl ers volt. Br vltoztak a szablyok, egy ilyen ers csapat csak j autt pthet az idei vre is. Egyrtelm, ki a favorit.”
Vget rt a stagnls
Ami az j 2017-es autkat illeti, Vettel mr a tesztek alatt sem titkolta, lelkess tette t a vltozs. A gyorsuls szmra igazi feldlst jelent az elmlt vek utn. „Minden versenyz rl, ha gyorsabb lehet. Mindig j rzs, amikor a tlen rzed, hogy gyorsult az aut, s ezttal nagymrtkben gyorsult. Az elmlt vekben stagnltunk. Nem felttlenl a kridk tekintetben, de egyszeren csak az egyenesekben gyorsultunk, nem a kanyarokban. Most vgre nagyobb a temp a kanyarokban, ami a versenyz szemszgbl j irny.”
Abban persze nem biztos, hogy a szurkolk is ugyanannyira lvezni fogjk ezt, mint k. „Ami a versenyeket illeti, nem knny jsolni. Az elzs biztosan nem lesz knnyebb. A gumik tovbb brjk, ami a versenyzk szmra j hr, mivel gyakrabban s hosszabban mehetnk a hatron. Hogy ettl a versenyek jobbak lesznek-e a szurkolk szemszgbl, azt nehz megmondani. Lesznek versenyek, amelyek llegzetellltak lesznek, msok meg taln nem annyira. De ez normlis ebben a sportgban. A fociban sincs mskpp: vannak meccsek, amelyek lebilincselnek, msok meg egy sovny nulla nullt hoznak.”
/m4sport/
j irnyelvek: Vettelt ma mr nem bntetnk a Verstappan-szably miatt
Szabadabb versenyzst, egyszerbb brskodst gr az FIA a 2017-es szezonra, miutn „megszabadult” az gynevezett „Verstappen-szablytl”.
Sok vltozs trtnt a Forma–1-ben 2016 ta – az FIA brskodsnak terletn is. A szvetsg a tli sznetben jelentette be, hogy a „Verstappen-szably” kapcsn kapott brlatok utn 2017-tl engedi a versenyzknek a szabadabb csatzst, brik pedig csak abban az esetben avatkoznak kzbe, ha ez felttlenl szksgesnek mutatkozik.
Ausztrliban a versenyigazgat, Charlie Whiting elmagyarzta, mit is jelent mindez a gyakorlatban. Pldaknt a tavalyi mexiki esemnyeket emltette. Akkor Max Verstappent csak a leints utn bntettk meg korbbi plyalevgsrt, tovbb Sebastian Vettelt is megfosztottk 3. helytl a leints utn a Daniel Ricciardval val koccansa miatt. A Verstappenrl elnevezett szably utbbi esetben lpett letbe: Austintl az FIA szigoran tiltotta, hogy a versenyzk fkezskor brmilyen mrtkben is irnyt vltsanak.
„Ma mr mskpp kezelnnk a helyzetet” – ismerte el Whiting, aki amond, Vettelt ma mr nem bntetnk meg a mexiki manverrt. A nmet ennek kapcsn a sajttjkoztatn meg is jegyezte: „Szvesen visszakapnm a serlegemet…”
„Korbban azt mondtuk, hogy minden fktvon trtn irnyvltst vizsglni fogunk” – folytatta Whiting. „Most egyszer a szablyunk: azt a versenyzt vizsgljuk, aki kiszmthatatlanul mozog, indokolatlanul lassan halad, vagy a viselkedsvel veszlyezteti a msik versenyzt. A versenybrknak valamennyi esetnl mrlegelnik kell – mgpedig sajt beltsuk szerint –, hogy veszlyes manverrl volt-e sz.”
Mindez mr csak azrt is knnyebbsg a versenyzk szmra, mert a „Verstappen-szably” tavalyi bevezetse utn gyakorlatilag minden fktvon trtnt irnyvlts kapcsn vizsgldtak.
Whiting kiemelte, ma mr mskppen viszonyulnak a mexiki esemnyekhez. „Tegnap a brkkal jranztk a vitatott tavalyi eseteket. Nem mennk rszletekbe, de elg rdekes volt. Ma mr mskppen jrnnk el. A csapatok arra krtek minket, legynk sszerbbek, s mindent egy alapszablynak rendeljnk al. Kevesebb vizsglatot akartak.”
A versenyigazgat azt azonban hangslyozta, cikzni ettl mg tovbbra sem szabad. „Ez egy msik szably, ez tovbbra sem engedlyezett. A vdekezsnl nem lehet egynl tbbszr irnyt vltani.”
Az j irnyelvek a versenyzk mellett a brk dolgt is megknnythetik – Whiting azonban azt nem grte meg, hogy a vizsglatok ennek ksznheten gyorsabban lezajlanak, s hamarabb szletnek dntsek a bntetsekrl. „Nincs konkrt idhatr. De van video-adatbzis, melynek ksznheten a versenybrk azonnal lthatjk a hasonl eseteket, s nem kell az emlkezetkre hagyatkozniuk.”
Daniel Ricciardo dvzli a vltozst. „A j hr ebben, hogy kevesebbet kell mrlegelnnk a plyn. Ha rnk hagyjk a dolgot, az csak j lehet, meg fogjuk oldani. Remlhetleg gy revnsot vehetnk, ha nem gy alakulnak a dolgok, ahogyan szeretnnk. n szeretem, ha csak versenyezni kell.”
Csapattrsa, Max Verstappen mr a tavaly miatta bevezetett szigortst sem rtette – elmondsa szerint a mostani vltozs sem hat versenyzsi stlusra. „Szmomra ez nem jelent vltozst. Mindig jobb, ha hagyjk az embereket kzdeni egymssal. Errl szl a versenyzs” – nyilatkozta.
s hogy mivel vigasztaldhat a mexiki serlegtl megfosztott Vettel? Ricciardo megadta a vlaszt: „Valjban gyis elg kicsi volt.”
/m4sport/
Vettel nem bvtene
A piltk rlnnek, ha tovbb bvlne a naptr s tbb futamon vehetnnek rszt a szezon sorn, ugyanakkor a csapattagok miatt nem tartjk felttlenl j tletnek a bvtst. Sebastian Vettel pldul 20 megmrettetsnl hzn meg a hatrt.
A kirlykategria j tbbsgi tulajdonosa, a Liberty Media mr a hatalomtvtel eltt megszellztette, a jvben mg tbb F1-es futamot lthatunk (akkoriban 25 megmrettetsrl beszltek), az ltaluk kinevezett sportigazgat, Ross Brawn viszont nemrg felvetette, a csapatok mr nem tudnak megbirkzni egy ilyen hossz szezonnal.
A tma az Ausztrl Nagydj sajttjkoztatjn is szba kerlt, a rsztvev piltk pedig nagyjbl azonos vlemnyt fogalmaztak meg a bvts gondolatval kapcsolatban. „Minden a struktrn mlik. A NASCAR-ban krlbell 36 futamot teljestenek, ami sok, viszont nem kell olyan sokat utazni miattuk, hiszen mindet az Egyeslt llamokban tartjk. A lnyeg az, hogyan tudjuk megoldani a logisztikai krdseket” – kezdte gondolatmenett a hazai futamra kszl Daniel Ricciardo.
„Nem is tudom. Szeretem a versenyzst. Ha ez egyet jelentene azzal, hogy csak versenyznk, s nem tesztelnk, meg csinlunk egyb dolgokat, akkor taln. Minden esetre szeretek versenyezni, szval majd megltjuk. n nyitott vagyok erre az elkpzelsre” – folytatta az ausztrl.
Korbbi csapattrsa, Sebastian Vettel sokkal hatrozottabban foglalt llst. „A 25 szerintem mr nagyon sok. A 20 elg. Nem kell tbb. 16 s 20 kztt lenne a legjobb. Gondoljunk arra, milyen erfesztst kell tennie a csapatnak. Neknk knny. Megrkeznk a kzipoggyszunkkal, elvgezznk a munknkat s el is utazunk. Sok csapattag azonban elg nehz munkt vgez, szval azt hiszem, elg versenynk van” – jelentette ki a ngyszeres bajnok.
Noha lnyegben egyetrt ellenfelvel, Lewis Hamilton szerint a csapattagok is rlnnek, ha tbb futamot rendeznnek. „Ha megkrdeznk ket, tbb, vagy kevesebb versenyt akarnak, akkor azt mondank, tbbet. Nehz dolguk van az utazs miatt, de szeretik. Szeretik a versenyzst, de termszetesen otthon is szeretnek lenni. n is szeretek versenyezni, szval nem vagyok ellene.”
A hromszoros bajnok rlne, ha klnbz formtum htvgk alkotnk a hosszabb naptrat, az j tulajdonosokat pedig figyelmeztette, azokat a helyszneket kell eltrbe helyeznik, melyeken nagy az rdeklds a futamok irnt. „Vltoztatnak a futamok szerkezetn. Ha mind a 25 ugyanolyan lenne, akkor azt hiszem, az tnyleg sok volna. Ha meg tudnk fszerezni, akkor izgalmasabb lenne. Elg sok lehetsgk van fleg addig, mg vannak orszgok, ahol sokan figyelnek minket. Nincs rtelme olyan helyekre menni, mint Trkorszg volt. A hely gynyr volt, de a verseny irnt nem volt nagy az rdeklds. Csods lenne j hangulat helyeken, nagyszabs esemnyeket tartani” – magyarzta.
A negyedik rsztvev, Fernando Alonso kiemelte, egyetrt az eltte szlkkal, majd tett egy sejtelmes, a jvjvel kapcsolatos megjegyzst is. „Mindannyian szeretnk versenyezni, szval szvesen rszt vennnk mg tbb megmrettetsen, de csak nhny v mlva” – szrta oda nevetve, Hamilton pedig ezt hallva megjegyezte: „Majd akkor, amikor mr visszavonultl…”
/m4sport/
Vettelk tja kalandos volt Melbourne-ig
Mszaki hiba, kss, eltnt csomag – Sebastian Vettel s Pascal Wehrlein vgl csak eljutott Ausztrliba...
Mivel az v els futamrl van sz, az ideltolds pedig igen nagy, a Forma–1 meznye ltalban a szoksosnl korbban tnak indul Ausztrliba. Sebastian Vettel s Pascal Wehrlein htfn rkeztek meg a kontinensnyi orszgba, m repltjuk nem alakult ppen idelisan. A svjci Blick tudstja, Roger Benoit egytt utazott a kt versenyzvel, akik beszmolja szerint mr most, az els futam eltt tkozhattk a technika rdgt…
A honfitrsak Dubaibl repltek Ausztrliba, m ehhez elbb el is kellett jutniuk az arab orszgba. Zrichbl vasrnap 14 ra 35-kor kellett volna felszllnia a gpknek, m a reptrre rve kiderlt, 90 percet ksni fognak – technikai gondok miatt. „Jl kezddik” – jegyezte meg mosolyogva Vettel az jsgr beszmolja szerint. „Mg szerencse, hogy reggel hromkor is megy egy gp Dubaibl Melbourne-be.”
Ez viszont mg csak a kezdet volt. „Miutn nyolc ra elteltvel a gpnk megrkezett Dubaiba, mg egy rt krztnk a vros fltt” – adta hrl a Blick munkatrsa, aki elmondsa szerint a fedlzeten kt rn t beszlgetett Wehrleinnel.
A kslekeds odig vezetett, hogy a kt versenyz s a zsurnaliszta csatlakozsa leszllsuk eltt 50 perccel mr tnak is indult, gy hajnali 2-kor azon tanakodtak, kitl krjenek tjkoztatst a lehetsgeikrl. Benoit szerint Vettel s a vele utaz finn trnere humorral enyhtettk a helyzet kellemetlensgt.
Vgl a ngyszeres bajnok ltal is emltett 3 ra 5 perces jratot szemeltk ki. Azon ismers arcok tntek fel: a franciaorszgi klntmny, Felipe Massval, Max Verstappennel s Romain Grosjeannal. „Wehrleinnel 2 ra 50-kor tallkoztunk jra a hetes kapunl, ahol Massa, Verstappen s Grosjean foglalt jeggyel rendelkez utasknt csekkolt be. Mi ezzel szemben egy kilomtert sprinteltnk, s klnbz golfkocsikon utaztunk, melyeket ltalban mozgssrlt utasok segtsre hasznlnak. Szerencsnkre mg ppen ngy szabad hely volt” – rta az jsgr.
Utbb kiderlt, flsleges volt a sietsg, msodik gpk is 70 perces ksssel szllt fel… „gy legalbb a fedlzeten lben vgignzhettk Roger Federer gyzelmt Indian Wellsben, majd az Ottawa NHL-meccst…” – tette hozz.
Repljk vgl helyi id szerint htf jfl utn landolt Melbourne-ben. Vettel s edzje szerencssnek mondhatta magt: k ketten megtalltk csomagjukat. Wehrleinnel s alkalmi ti trsval viszont azt kzltk, hogy 20 ra mlva a szllodjukba szlltjk poggyszukat, mely sajnos csak a kvetkez jrattal repl utnuk… „Furcsa, ez mr a msodik alkalom, hogy a csomagom nem rkezik meg velem Melbourne-be” – jegyezte meg a Sauber versenyzje.
A versenyzk kzl tbben egybknt mr Vettelk eltt Ausztrliba rkeztek. Fernando Alonso s Valtteri Bottas mr szombaton bejelentkezett Melbourne-bl – elbbi versenyz azta a szrfsk vrosbl, a Melbourne-hz kzel es Torquaybl kldte dvzlett, mikzben a finnt kedden egy helyi hokicsapat „vitte jgre”.
/m4sport/
Wolff: Vettel illene a csapatunkba!
rdekes rszleteket rult el Toto Wolff a Mercedes tli versenyzkeressrl. Kiderlt, Lewis Hamilton nem ajnlotta nekik Fernando Alonso szerzdtetst – mikzben Sebastian Vettellel vals lehetsgknt szmolnak 2018-ra.
Nem jabb vilgbajnoki sikereinek ksznhette a Mercedes, hogy a holt idny nagy rszben mindenki csapatrl beszlt. Miutn Nico Rosberg bajnoki cmnek megszerzse utn htat fordtott nekik s a Forma–1-nek, a december s a janur eleje a tallgatsokrl szlt: ki veszi t a nmet helyt.
Valtteri Bottas lett a befut – Toto Wolff elmondsa szerint elssorban a Lewis Hamiltonval ellenttes szemlyisge miatt, mely lehetsget knl a belviszlyok elkerlsre. „Nem engedhetjk meg magunknak, hogy olyasvalakit ltessnk az autnkba, aki nem elg gyors, s nem hajtja meg elgg Lewist. Emellett Bottas esetben a szemlyisge is dnt tnyez volt. Valtteri rendkvl nyugodt, nem politizl, nem manipulatv – egyszeren j prost alkot Lewisszal” – indokolta vlasztsukat a Stuttgarter Zeitungnak adott interjban.
Eslyesnek Bottas mellett sajt nevels versenyzjk, Pascal Wehrlein szmtott mg – vgl be kellett rnie a Sauberrel. „Egytt tudok rezni Pascallal. Mr tizenngy ve ismerem t, n felelek a karrierjrt. Nagyon kedvelem t, jl vezet. is egy robbankony tpus, ahogyan Hamilton r is. Az autban ez pozitvum, de Lewisszal prostva figyelembe kell venni ezt a robbankonysgot is” – nyilatkozta Wolff.
Ezzel mintegy megerstette, szerettk volna elkerlni hromszoros bajnokuk s fiatal tehetsgk nylt sszecsapst, melybl valamelyik fl „srlsekkel” jhetett volna csak ki.
A Mercedes sportigazgatja ugyanakkor hangslyozta, nem ez volt az elsdleges szempont, amikor nemet mondtak Wehrleinre. „A f ok, amirt nem Pascalt vlasztottuk Rosberg helyre, az volt, hogy nem akartuk t kigetni. A programunk kt-hrom v kpzsbl ll, csak ezt kveten fog kszen llni a Mercedesre. Mg ha a teljestmnye eddig j is volt, s szemlyisgknt, vezrknt is sokat fejldtt a csapatn bell, mg kpeznie kell magt. Ha 2017-ben lt volna Lewis mell, s kigettk volna, az nagyon fj lett volna. Elbb minden F1-es versenyznek ki kell tombolnia magt, mieltt hibtlanul lesz kpes versenyezni. Pascalnl is be kell kvetkeznie ennek” – rvelt.
Azt is elrulta, Lewis Hamiltonnak is volt beleszlsa a dntskbe, s a brit va intette ket egyik nagy rivlisnak szerzdtetstl. „Lewist mi versenyzknt alkalmazzuk, ez a jogi helyzetnk. Emiatt nincs beleszlsa az effle dntseinkbe. De fontos rsze a csapatunknak, ezrt egyeztettnk a krdsrl. Pr rt beszlgettnk arrl Oxfordban, a konyhmban, mely versenyzk kzl vlaszthatunk. Volt, akinl Lewis azt mondta: »Ha gy vled, mr Nico s kztem is meleg volt a helyzet, akkor ebbl bizony robbans lesz.« Valtteri esetben viszont azt mondta, mkdne, tiszteli s becsli t.”
A krdsre, melyik volt az a bizonyos versenyz, akivel Hamilton gy rezte, nem jnne ki, Wolff Fernando Alonst nevezte meg. „Egy nv a mltbl, akivel mr volt egy robbansuk korbban. A spanyol bartunk az, aki termszetesen rajtunk is hegeket hagyott…” – felelte, utalva a 2007-es esemnyekre, melyekben a McLaren motorpartnereknt a Mercedes is rintett volt.
Bottas mindazonltal egyelre csak ideiglenes megoldsnak tekinthet Brackleyben. A finn egyetlen szezonra kapott szerzdst, tovbbi sorsrl teljestmnye alapjn dntenek. A helyzett nem knnyti meg, hogy az v vgvel tbb nagy nv is szabadd vlik. „2018-ban nylhatnak rdekes lehetsgek, de momentn nem vesztegetnk idt erre, csak arra sszpontostunk, hogy Bottas felgyorsuljon” – nyilatkozta Wolff.
A krdsre, Sebastian Vettel alkalmazsn elgondolkodnak-e, ugyanakkor meglepen nylt vlaszt adott. „J a szemlyes kapcsolatunk, s nagyon jl kijvnk. Illene is a csapatunkba. Sebastian viszont nagyon lojlis a jelenlegi munkaadjhoz. Amikor Nico visszavonult, nem tartozott az rdekes jelltjeink kz. Csak annyit mondott: », ez meglep!« Mindent a Ferrarinak szentel most. De megltjuk, mit hoz a jv! Hanyagsg lenne, ha nem tekintennk r lehetsgknt. Vettel s a Mercedes – jl hangzik. De hogy mi hangzik jl, annak most semmi jelentsge. A legjobb forgatknyv szmomra most az lenne, ha Valtteri s Lewis prosa mkdne.”
Wolff szavai kapcsn rdekessg, hogy a kzelmltban kollgja, Niki Lauda ppen a nmet szerzdtetsnek lehetsgt zrta ki hatrozottan…
/m4sport/
jts a sajttjkoztatn is
Nemcsak a versenyplyn, a sajtszobban is megjulst hoz a 2017-es szezon: az FIA jelezte, vltoztat a sajttjkoztatk eddigi menetn.
Br a Forma–1-es versenyhtvgk pnteken kezddnek, valjban a cstrtki sajtnappal indul a programjuk. A versenyzknek ilyenkor a plyabejrson s a csapatmegbeszlseken tl a mdia eltt is jelensk van: az istllk motorhome-jban rendszerint az rott sajt munkatrsai faggatjk ket, mg az FIA a tvk szmra elrhet hivatalos sajttjkoztatt tart, melyre azonban csak pr kivlasztottat hv meg.
Idn vltozik a menetrend. A mlt vben hallhattunk kritikkat annak kapcsn, hogy a bizonyos tvk ltal is kzvettett cstrtki FIA-sajttjkoztatknak nincs sok rtelmk, mivel csak kevs jsgr teszi tisztelett rajtuk, sti el a ksbb kevesebb fl hallatn is fltehet legjobb krdseit, a rsztvevk pedig a nagy nyilvnossg miatt mg a megszokottnl is visszafogottabban, kzhelyesebben nyilatkoznak rajta.
Erre reaglva a szvetsg 2017-tl a korbban megszokott 5-6 helyett mr 8 versenyzt hv meg a cstrtki esemnyre, melyet radsul ktrszess tett, s megosztott a televzik s az rott sajt kztt. A rsztvevket teht ezentl nemcsak a kzvettett rszben faggatjk majd, hanem „kamern kvl” is.
Ausztrliban az els rszben Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo s Sebastian Vettel, a msodikban pedig Valtteri Bottas, Felipe Massa, Esteban Ocon s Lance Stroll ragad mikrofont. Az els csoport az rott mdival, a msodik a tvvel kezd, majd 25 perc mlva cserlnek. Az esemnyre magyar id szerint hajnali 5 rakor kerl sor.
A vltozatlan lebonyolts pnteki sajttjkoztatn ekzben a csapatfnkk lesz a fszerep: Maurizio Arrivabene, ric Boullier, Christian Horner, Paddy Lowe s Toto Wolff is a meghvottak listjra kerlt.
/m4sport/
Vettel elnevezte 2017-es Ferrarijt!
j szezon, rgi szoks – Sebastian Vettel hagyomnyaihoz hven ismt egy ni keresztnevet adott versenyautjnak!
„Mg nem jtt el az ideje” – felelte Sebastian Vettel mg a msodik barcelonai teszthten, amikor arrl krdeztk, kitallta-e mr, milyen nvre kereszteli j Ferrarijt. A ngyszeres vilgbajnoknl hagyomny, hogy valamennyi versenygpnek ni keresztnevet ad, melyet az elmlt vekben rendszerint az idnynyit helysznn vlasztott ki a szerelivel kzsen egy vacsora alkalmval.
A Bild megtudta, mr tl is vannak az idei kereszteln! Informcijuk szerint az SF70H-jt Ginnak nevezte el. gy hrlik, a vlasztsnak nincs klnsebb httrjelentse, egyszeren ezt a nevet reztk szimpatikusnak kollgival – persze vrhatan azrt mg halljuk az indoklst a htvge folyamn.
A nmet lap mindazonltal megjegyzi, a latin eredet nv a Regina rvidtett vltozata, mely kirlynt jelent. Vettel remnyei szerint Gina idn jra kirlly teszi t.
Vettel eddigi versenyautinak nevei:
2008, Toro Rosso: Julie
2009, Red Bull: Kate, Kate's Dirty Sister (Kate mocskos nvre)
2010, Red Bull: Luscious Liz (Buja Liz), Randy Mandy (Begerjedt Mandy)
2011, Red Bull: Kinky Kylie (Flgos Kylie)
2012, Red Bull: Abbey
2013, Red Bull: Hungry Heidi (hes Heidi)
2014, Red Bull: Suzie
2015, Ferrari: Eva
2016, Ferrari: Margherita
2017, Ferrari: Gina
/m4sport/
Webber szerint Vettel nyer Ausztrliban
A korbbi csapattrs, Mark Webber gy rzi, Sebastian Vettel gyzelmt hozza majd a htvgi Ausztrl Nagydj, a Ferrari pedig a folytatsban is harcban lesz a Mercedesszel, hiszen vgre felkszlt arra, hogy a vgs sikerrt kzdjn.
A vrsk biztat eredmnyeket rtek el a felkszlsi idszak alatt, ezzel pedig tbb szakembert is meggyztek. Persze vannak olyanok is, akik „nem dlnek be” a ltottaknak, mondvn a Mercedes mg nem mutatta meg, mire kpes valjban, s a Red Bull is rejtzkdtt. Radsul a Ferrari az elmlt vekben is jnak tnt a tesztek alatt, vgl azonban nem tudott a bajnoki cmrt kzdeni.
Ez Mark Webbernek is eszbe jutott, a korbbi Red Bull-pilta azonban gy rzi, idn nem lesz hibaval a vrsk – s a csapat eslyei – krli felhajts. „A Ferrari mindig j volt abban, hogy ers teljestmnyt nyjt a tesztek alatt, az res leltk eltt” – kezdte a kilencszeres futamgyztes. „Aztn elindult a szezon s bekerlt a kpe az olaszos hats, ilyenkor pedig pnikba estek s elkezdtek furcsa dolgokat csinlni” – folytatta a mlt feleleventst.
A jelent viszont msnak rzi. „Azt hiszem, Vettel fog nyerni” – tippelte meg az Ausztrl Nagydj vgeredmnyt. „Az elz szezonokban Lewis (Hamilton) sokkal knyelmesebben rezte magt az autjban, mint most. Korbban a Mercedes sokkal dominnsabbnak tnt az v ezen szakaszban. A Ferrarinak remekl sikerlt az elszezon, a csapat elbb tart, mint gondoltuk. A Red Bull is ott van, szval szoros lesz. Ez a hrom topcsapat hasonl szinten lehet” – magyarzta.
Webber korbbi csapatrl is beszlt, melynek vlemnye szerint nehz dolga lesz, ha le akarja gyzni a Mercedest s a Ferrarit, ugyanakkor az esly adott szmukra, piltaprosuk pedig (az egyre tapasztaltabb s sszetettebb vl Daniel Ricciardo valamint a fiatal remnysg, Max Verstappen) kiemelked, ami elny lehet szmukra.
„Verstappen a stt l. A korhoz kpest fenomenlis. Ott van benne a minden ron gyzni akars s az arrogancia is. Jl teljest, legyenek brmilyenek a krlmnyek. Olyan, mintha lasstott felvtelen keresztl ltn a dolgokat, s lenne ideje reaglni. Nagyon j t nzni. A Red Bull estben a Renault-motor lehet a dnt, az, hogyan brja majd a szezon sorn. Ez az egyetlen tnyez, ami miatt aggdom rtk. A Mercedes s a Ferrari kztt nehezen tudok vlasztani. Izgalmas lesz” – jelezte.A korbbi csapattrs, Mark Webber gy rzi, Sebastian Vettel gyzelmt hozza majd a htvgi Ausztrl Nagydj, a Ferrari pedig a folytatsban is harcban lesz a Mercedesszel, hiszen vgre felkszlt arra, hogy a vgs sikerrt kzdjn.
A vrsk biztat eredmnyeket rtek el a felkszlsi idszak alatt, ezzel pedig tbb szakembert is meggyztek. Persze vannak olyanok is, akik „nem dlnek be” a ltottaknak, mondvn a Mercedes mg nem mutatta meg, mire kpes valjban, s a Red Bull is rejtzkdtt. Radsul a Ferrari az elmlt vekben is jnak tnt a tesztek alatt, vgl azonban nem tudott a bajnoki cmrt kzdeni.
Ez Mark Webbernek is eszbe jutott, a korbbi Red Bull-pilta azonban gy rzi, idn nem lesz hibaval a vrsk – s a csapat eslyei – krli felhajts. „A Ferrari mindig j volt abban, hogy ers teljestmnyt nyjt a tesztek alatt, az res leltk eltt” – kezdte a kilencszeres futamgyztes. „Aztn elindult a szezon s bekerlt a kpe az olaszos hats, ilyenkor pedig pnikba estek s elkezdtek furcsa dolgokat csinlni” – folytatta a mlt feleleventst.
A jelent viszont msnak rzi. „Azt hiszem, Vettel fog nyerni” – tippelte meg az Ausztrl Nagydj vgeredmnyt. „Az elz szezonokban Lewis (Hamilton) sokkal knyelmesebben rezte magt az autjban, mint most. Korbban a Mercedes sokkal dominnsabbnak tnt az v ezen szakaszban. A Ferrarinak remekl sikerlt az elszezon, a csapat elbb tart, mint gondoltuk. A Red Bull is ott van, szval szoros lesz. Ez a hrom topcsapat hasonl szinten lehet” – magyarzta.
Webber korbbi csapatrl is beszlt, melynek vlemnye szerint nehz dolga lesz, ha le akarja gyzni a Mercedest s a Ferrarit, ugyanakkor az esly adott szmukra, piltaprosuk pedig (az egyre tapasztaltabb s sszetettebb vl Daniel Ricciardo valamint a fiatal remnysg, Max Verstappen) kiemelked, ami elny lehet szmukra.
„Verstappen a stt l. A korhoz kpest fenomenlis. Ott van benne a minden ron gyzni akars s az arrogancia is. Jl teljest, legyenek brmilyenek a krlmnyek. Olyan, mintha lasstott felvtelen keresztl ltn a dolgokat, s lenne ideje reaglni. Nagyon j t nzni. A Red Bull estben a Renault-motor lehet a dnt, az, hogyan brja majd a szezon sorn. Ez az egyetlen tnyez, ami miatt aggdom rtk. A Mercedes s a Ferrari kztt nehezen tudok vlasztani. Izgalmas lesz” – jelezte.
/m4sport/
Vettel leszgezte: Idn is a bajnoki cmre hajt
2017-ben is a vilgbajnoki cmet tzte ki clul a Ferrari ngyszeres vilgbajnok versenyzje, Sebastian Vettel – ha nem gy lenne, rajthoz sem llna a Forma-1-ben.
A nmet versenyz optimistn vrja az elttnk ll idnyt, hiszen csapata, a Ferrari meggyzen szerepelt az elszezoni teszteken.
Vettel azt mondja, mindent megtesz azrt, hogy harcban legyen a vb-cmrt.
„Igen. Ha nem gy lenne, fel sem llnk a rajtrcsra!” – mondta a nmet a Sport Bildnek nyilatkozva.
„Minden, amit mondhatok, hogy a csapaton belli hangulat kivl, mindenki a tbbiek miatt dolgozik.”
Arra a krdsre, hogy a Ferrari hogyan is ll rivlisaihoz kpest, a ngyszeres vilgbajnok gy felelt: „Lehetetlen brmit is megjsolni.”
„Mg a barcelonai tesztek is csak nmi alapelkpzelst adnak arrl, hol is llunk. Csak az els 3-4 futam utn ltjuk a vals erviszonyokat.”
„A Forma-1-ben csak az eredmnyek szmtanak.”
/f1vilag/
„Hamilton s Vettel a legnagyobb eslyesek”
Damon Hill szerint izgalmas F1-es szezon eltt llunk. Az 1996-os vilgels arra tippel, hogy Lewis Hamilton s Sebastian Vettel lehetnek a vilgbajnoki cm els szm favoritjai.
A tesztek alapjn valban az ltszik, hogy ms lehet az idei v, s nem felttlen folytatdik a hrom esztends Mercedes uralom. A Ferrari hatalmasat javult, s az sem kizrt, hogy a cmvd alakulat eltt jrnak. Az mindenesetre biztos, hogy kzel van egymshoz a kt grda.
A fentiek alapjn Hill a kvetkezvel kezdte nyilatkozatt: „Kpzeljk el, hogy a Ferrari nagyszer, s a bajnoksg a ngyszeres bajnok Sebastian Vettel, s a hromszoros vilgels Lewis Hamilton kztt dl el. Ez nagyon izgalmas csata lenne.”
A brit vilgbajnok arra is felhvta a figyelmet, hogy Hamilton nem mindig tudja kontrolllni rzseit: „Lewis egy rzelmi barom, s elfordulhat olyan szituci, amikor azt mondja: 'Ksz, elegem van, n ezt nem csinlom tbbet.' Ha nem megy jl neki, akkor ezt rezteti is. Nicnak sikerlt kizsigerelnie, s gy meg is tudta nyerni a bajnoksgot.”
Hill ugyanakkor gy hiszi, hogy a hromszoros vilgbajnokot a tavalyi kudarc igen feltzelte: „Hamilton egy flelmetes kzd... gy gondolom, hogy a tavalyi v utn megduplzza az erfesztseit.”
/m4sport/
Ricciardo: Ha Vettel j autt kap, igazn ers lehet!
Csak tkpes autval vlik igazn flelmetes ellenfll Sebastian Vettel volt csapattrsa, Daniel Ricciardo szerint. Idn azz vlik?
A Scuderia tli felkszlse kimondottan jl sikerlt: nemcsak k futottk a kt barcelonai tesztht leggyorsabb kreit, de a megbzhatsguk is j volt, s a krk szmt tekintve is tudtk tartani a lpst a Mercedesszel. Br k maguk visszafogottan vrjk az j idnyt, a paddockban tbben is gy tartjk, eslyesek lehetnek az elz hrom szezon bajnokcsapatnak legyzsre.
Daniel Ricciardo is gy ltja. „A Ferrari a legels naptl kezdve j benyomst tett. Remlem, hogy tartjk is ezt a szintet, mert j lenne, ha valaki harcba szllhatna a Mercedesszel” – nyilatkozta a ngyszeres futamgyztes a La Gazzetta dello Sportnak.
Mint Sebastian Vettel korbbi csapattrsa, gy vli, a tavaly a vrtnl gyengbben teljest nmet formjnak is jt tenne, ha a Ferrari igazn tkpes lenne. „Egy kicsit minden tren fejldtek, s gy tnik, nagyon-nagyon fekszenek nekik ezek a gumik is. Azt pedig tudom, hogy ha Vettel j autt kap, akkor igazn ers lehet.”
Persze Ricciardo azt remli, k is eslyess vlhatnak a Mercedes s a Ferrari mellett. „Szeretnm, ha csatlakozhatnnk! Azonos krlmnyek kztt nagyjbl ott vagyunk, ahol a legjobbak, de mg nem teljesen. Elbb vagy utbb azonban a legjobb helyezsekrt fogunk harcolni – remlem, mr Melbourne-ben! J formban vagyunk mi is, de mg gyorsulnunk kell egy kicsit. Nem lenne nagyszer, ha hrom csapat harcolna a bajnoki cmrt?”
A teszteken mutatott halovny formjuk nem aggasztja. „Nyugodt vagyok. Emlkszem, milyen gondjaink voltak 2014-ben, mgis nyertnk hrom versenyt abban az vben. Szval mg ha Melbourne-ben le is lesznk maradva egy kicsit, akkor sem fogok aggdni.”
Ettl fggetlenl gy vli, 2017 legnagyobb favoritjnak Lewis Hamilton szmt. „Lewis s Bottas csatja rdekes lesz, de szintn szlva szerintem Lewis lesz ell. az eslyes, mg gy is, ha Seb most szrnyal.”
s hogy mi a helyzet a McLaren sztrjval, Fernando Alonsval? „Szegny fick, szegny fick” – mondta a spanyol csapatnak kibrndt tesztjeirl. „Kedvelem Fernandt mint embert, tisztelem t versenyzknt, s szeretnm jra ell ltni, mert mindig j vele csatzni. De jelenleg gy tnik, elg nehz lesz a McLarennek a legjobbak kz keverednie.”
/m4sport/
Vettel nem „mimza”!
Sebastian Vettel a tavaly kapott kritikk ellenre sem tekinti magt primadonnnak, szerinte tavaly mg mindig jobbak voltak, mint 2014-ben, az j idnyt pedig meggyz magabiztossggal vrja.
„Igen!” – felelte hatrozottan Sebastian Vettel a Sport Bild krdsre, az elz v trtnsei utn mg mindig hisz-e abban, hogy vilgbajnok lehet a Ferrarival. Br 2016-ot nyeretlenl zrtk, az interj pedig mg azt megelzen kszlt, hogy a teszteredmnyek lttn elkezdtk eslyesknt emlegetni az olaszokat, Vettel megingathatatlanul hatrozott volt, s ez mr nmagban is beszdes.
„Ha nem lennk az, fel sem llnk a rajtrcsra” – indokolt a ngyszeres vilgbajnok. „Annyit bizton llthatok, a csapaton belli hangulat j, s mindenki mindenkirt dolgozik. Mintha a fociban mondand azt, hogy mindenki a tbbiekrt fut.”
A „mindenkibe” termszetesen maga is beletartozik. Vettelnek csapathoz hasonlan nem volt j ve tavaly. Amellett, hogy Kimi Rikknen a szezon msodik felben sokszor tlntt rajta, a plyn mutatott megnyilvnulsai, elkvetett hibi miatt sok kritikt is kapott, tbben amolyan panaszkod primadonnaknt lltottk be. „Nem hinnm, hogy rzkeny lennk” – cfolt r utbbira Vettel. „n csupn mindig azt hangoztattam, hogy mindent folyamatosan realistn kell rtkelni. De elg visszamenni 2014-ig. A Ferrari akkor sokkal messzebb volt az lmeznytl, mint 2016-ban. Persze az is egyrtelm, hogy Forma–1 gyorsan mozg vilgban csak az eredmnyek szmtanak.”
Rdis megnyilvnulsai kapcsn hozztette: „A versenyen mindig tombol bennnk az adrenalin. Emiatt mondunk olyasmiket, amiket ksbb mr nem mondannk. Az autban a pillanatnak lek, s nha idegess vlok. Mg ha ritkn is, de megtrtnhet. n tovbbra sem ltok ebben semmi rosszat. A szurkolk szempontjbl rendkvl j, ha tudjk, ppen hogyan rzi magt a versenyz.”
Nagy krds, hogy fogja rezni magt a 2017-es futamokon. A tesztek biztat kpet festettek a Scuderirl, Vettel azonban tovbbra sem grget s bocstkozik jslatokba. „Lehetetlensg jsolni. A barcelonai tesztek adnak bizonyos tmpontot arrl, hol llunk, de csak az els versenyek utn derl ki, mennyire vgeztnk j munkt a tlen a tbbiekhez kpest. Pontos irnyt csak hrom-ngy verseny elteltvel ltunk majd, amikor mr mindenki felpakolta a fejlesztseit az autra” – vlekedett a Ferrari versenyzje.
/m4sport/
Vettel hat rn t volt Wehrlein mellett a krhzban
Pascal Wehrlein hls Sebastian Vettelnek, amirt a januri Bajnokok Tornjn trtnt balesete utn mellette volt a krhzban.
A Sauber versenyzje s a ngyszeres vilgbajnok az eredeti tervek szerint egytt alkottk volna a nmet csapatot a Miamiben megrendezett Bajnokok Tornja csapatversenyn, m miutn Pascal Wehrlein az els napon tartott egyni kzdelmek sorn nagyot bukott, htsrlse miatt le kellett mondania a tovbbi megmrettetsekrl. Sebastian Vettel ezt kveten egymaga llt ki a „vilg” ellen, s mindenkit legyzve hdtotta el a Nemzetek Kupjt.
Wehrein – aki srlse miatt az els tli tesztet is knytelen volt kihagyni – most a svjci Blick cm lapnak adott interjban elrulta, Vettel nagyon is aggdott rte, s igyekezett mindenben segteni neki a vizsglatok sorn. „Szeretnk mg egyszer ksznetet mondani Sebastiannak, aki akkor hat rn t figyelt rm a krhzban” – nyilatkozta.
Az Egyeslt llamokban egybknt mg nem tnt komolynak Wehrlein srlse, az orvosok csak ksbb, Eurpba visszatrve tancsoltk azt neki, hogy tartsa tvol magt egy ideig a versenyautktl. Elmondsa szerint mra mr teljesen rendbe jtt, s felkszltnek rzi magt az elttnk ll szezonra. „Mivel csak ngy napot tesztelhettem, termszetesen van lemaradsom, amit be kell hoznom. Mgis nagyon hamar sszebartkoztam a csapattal s az autval is. Fittnek rzem magam a szezon eltt.”
Ami az j idnyt illeti, a Sauber nem mutatott kiemelked formt a tesztidnyben. A kridk alapjn k tntek a leglassabbnak, jllehet sajt bevallsuk szerint mindvgig nehezebb autval krztek. J hr viszont, hogy a csapatok kzl k teljestettk a harmadik legtbb krt a 8 nap sorn, azaz versenygpk megbzhat. Jrg Zander technikai igazgat kiemelte, az v els felben ppen ezzel gyznk le a mg technikai gondokkal kzd ellenfeleiket, s kompenzlnk az egyves Ferrari-motor ltal jelentett htrnyukat.
Wehrlein tisztban van azzal, hogy az erforrsuk miatt korltozottak lesznek a lehetsgeik. „Biztosan lesz gondunk belle, de a Saubert az j aut ptse knyszertette erre az tra. Nyilvnvalan nehz lesz, amikor a tbbiek mr folyamatosan fejleszteni fogjk a motorjukat” – ismerte el.
Ettl fggetlenl nagyon is lt eslyt arra, hogy tavalyi ausztriai egy pontja mell idn tbb egysget is gyjtsn. „Biztos vagyok benne, hogy egynl tbb pontot fogunk szerezni. Legalbb a C36-os folyamatos fejlesztsvel szeretnnk tartani a lpst a tbbiekkel” – tekintett elre.
/m4sport/
Vettel hat rn t volt Wehrlein mellett a krhzban
Pascal Wehrlein hls Sebastian Vettelnek, amirt a januri Bajnokok Tornjn trtnt balesete utn mellette volt a krhzban.
A Sauber versenyzje s a ngyszeres vilgbajnok az eredeti tervek szerint egytt alkottk volna a nmet csapatot a Miamiben megrendezett Bajnokok Tornja csapatversenyn, m miutn Pascal Wehrlein az els napon tartott egyni kzdelmek sorn nagyot bukott, htsrlse miatt le kellett mondania a tovbbi megmrettetsekrl. Sebastian Vettel ezt kveten egymaga llt ki a „vilg” ellen, s mindenkit legyzve hdtotta el a Nemzetek Kupjt.
Wehrein – aki srlse miatt az els tli tesztet is knytelen volt kihagyni – most a svjci Blick cm lapnak adott interjban elrulta, Vettel nagyon is aggdott rte, s igyekezett mindenben segteni neki a vizsglatok sorn. „Szeretnk mg egyszer ksznetet mondani Sebastiannak, aki akkor hat rn t figyelt rm a krhzban” – nyilatkozta.
Az Egyeslt llamokban egybknt mg nem tnt komolynak Wehrlein srlse, az orvosok csak ksbb, Eurpba visszatrve tancsoltk azt neki, hogy tartsa tvol magt egy ideig a versenyautktl. Elmondsa szerint mra mr teljesen rendbe jtt, s felkszltnek rzi magt az elttnk ll szezonra. „Mivel csak ngy napot tesztelhettem, termszetesen van lemaradsom, amit be kell hoznom. Mgis nagyon hamar sszebartkoztam a csapattal s az autval is. Fittnek rzem magam a szezon eltt.”
Ami az j idnyt illeti, a Sauber nem mutatott kiemelked formt a tesztidnyben. A kridk alapjn k tntek a leglassabbnak, jllehet sajt bevallsuk szerint mindvgig nehezebb autval krztek. J hr viszont, hogy a csapatok kzl k teljestettk a harmadik legtbb krt a 8 nap sorn, azaz versenygpk megbzhat. Jrg Zander technikai igazgat kiemelte, az v els felben ppen ezzel gyznk le a mg technikai gondokkal kzd ellenfeleiket, s kompenzlnk az egyves Ferrari-motor ltal jelentett htrnyukat.
Wehrlein tisztban van azzal, hogy az erforrsuk miatt korltozottak lesznek a lehetsgeik. „Biztosan lesz gondunk belle, de a Saubert az j aut ptse knyszertette erre az tra. Nyilvnvalan nehz lesz, amikor a tbbiek mr folyamatosan fejleszteni fogjk a motorjukat” – ismerte el.
Ettl fggetlenl nagyon is lt eslyt arra, hogy tavalyi ausztriai egy pontja mell idn tbb egysget is gyjtsn. „Biztos vagyok benne, hogy egynl tbb pontot fogunk szerezni. Legalbb a C36-os folyamatos fejlesztsvel szeretnnk tartani a lpst a tbbiekkel” – tekintett elre.
/m4sport/
"Jl ismerem Vettelt, ilyet csak akkor csinl, ha tudja, sokra kpes az autja"
Ha Barcelonban rendeztk volna az v els versenyt, a Ferrari nyerte volna azt – legalbbis Helmut Marko szerint. A Red Bull tancsadjnak gyans volt Sebastian Vettel kre…
Mikzben a Mercedes s a Red Bull a hrek szerint egyszer sem futott ki igazn kevs benzinnel a garzsbl Barcelonban, a Ferrari a msodik tesztht utols kt napjn tbb igen ltvnyos krt is teljestett. Sebastian Vettel mg szndkosan visszafogta autjt, s gy rt el 1:19,0-s krt, Kimi Rikknen a zrnapon pedig a meznybl egyedliknt 1:18-as eredmnnyel zrt.
Nagy krds persze, a Scuderia mennyire kerlt kzel autja hatraihoz. Rikknen a teszt vgn jelezte, mg gy is maradt bennk tartalk, m az is nyilvnvalnak tnik, hogy rivlisaikban is. A Mercedesnl pldul lltlag meg vannak gyzdve arrl, hogy als 18-as krket, de akr 1:17-es idket is kpesek lettek volna futni, ha feltekerik kevs benzint tltenek autjukba, motorjukat pedig fltekerik.
Helmut Marko a Servus TV htf esti Sport und Talk cm adsban hangslyozta, mg a csapatok szmra sem egyszer behatrolni az erviszonyokat. „A teszteken mg senki sem fedte fel a lapjait. Ha valaki tz kilogrammal kevesebb zemanyaggal ment, az mris krnknt hrom s fl msodpercet jelent. A motorok belltsa is sokflekppen varilhat, ami krnknt egy msodpercet jelenthet. Teht a sttben tapogatzunk” – mutatott r az osztrk.
Mgis az az rzse, hogy a Ferrari a leggyorsabb aut – volt versenyzje, Sebastian Vettel „viselkedsbl” kvetkeztetett erre. „Ha az els versenyt hasonl hmrsklet mellett Barcelonban rendeznk, a Ferrari biztosan ell lenne. Nagyon ersek, az autjuk megbzhat. Ez nagy klnbsg a mlt vhez kpest. Elgondolkodtat szmomra, hogy Sebastian provokatv mdon visszavett a clegyenesben a legjobb krben. Ezt mindenki lthatta. Jl ismerem t, s ha ilyesmit mutat be, az magabiztossgot sugall. Azt, hogy pontosan tisztban van vele, nagyon sokra kpes az autja.”
A Red Bull ezzel szemben mg tvolrl sem lehet ennyire magabiztos. „Ugyanolyan problmk lptek fel tbbszr is. Emiatt nem tudtunk akkort elrelpni, mint remltk. Most elemezzk az adatokat” – mondta helyzetkrl.
Marko azt is kiemelte, az erviszonyok mg sokat vltozhatnak a szezonkezds eltt. Pletykk szerint a Red Bull is csak Melbourne-ben veti be „valdi” RB13-ast, melyre rdekes jts is felkerlhet. A tancsad szavai is ezt sugalljk. „A csapatok ltalban sok jdonsgot visznek el Ausztrliba. Hogy nlunk mik lesznek ezek, azt majd ott megltjk. Annyit elrulhatok, hogy a festsnk ugyanolyan lesz…” – mondta titokzatosan.
/m4sport/
Vettel egy dobogs eredmnynek mr rlne Melbourne-ben
A ngyszeres vilgbajnok Sebastian Vettel azt mondja, a Ferrari 2016-os, plyn ltott kszkdsei miatt szrevtlen maradt mind az a szignifikns fejlds, amit az olasz istll elrt infrastruktrjval. A nmet a dobogval elgedett lenne Melbourne-ben.
A Ferrari nagy remnyeket fztt a 2016-os idnyhez, m vgl gyzelem nlkl zrta az vet.
A csapat versenyzi, Sebastian Vettel s Kimi Rikknen azonban az idei elszezoni teszteken remekeltek, gy sokak szerint a maranelliak 2017-ben mlt kihvi lesznek majd a Mercedesnek.
Br Vettel vatosan nyilatkozott idei eslyeirl, gy rzi, rengeteget fejldtek az elmlt 1 vben.
„Azt gondolom, felkszltebbek vagyunk, mint tavaly, tbb krt meg tudtunk tenni” – mondta a nmet. „gy gondolom, a csapat alapveten jobb formban van.”
„Sokat tanultunk a tavalyi vbl, s vlemnyem szerint az elmlt v volt szmunkra a legfontosabb.”
„Ha csak az eredmnyeket nzzk, elmondhatjuk, hogy nem volt valami eredmnyes vnk, de ami a httrben trtnt, az nagyon-nagyon fontos volt az elrelpsek szempontjbl. s remlhetleg ezeket sikerlt is megtenni.”
„Azt viszont nem gondolom, hogy Melbourne, vagy az els pr verseny eltt tiszta kpet kapunk.”
Arra a krdsre, hogy mi volt az, ami 2016-ban olyan fontos volt a Ferrarinak, Vettel kifejtette: „Azt gondolom, nagyon sok leckt megtanultunk – a teljes organizci, a teljes csapat fejldtt. Szerintem ez volt a legfontosabb vnk.”
„Nyilvnval, hogy 2015-ben nagyszeren indult szmomra s a csapat szmra az idny, de 2016-ban visszalptnk az eredmnyek tekintetben. Viszont a szervezetnket tekintve nagyot lptnk elre.”
„Azt hiszem, lpsrl lpsre sszellnak a dolgok, de trelmesnek kell lennnk. Ha egy csapat elkezd jl dolgozni, annak meglesz az eredmnye. Hogy milyen hamar, azt nem tudom megmondani. De nyilvnvalan azrt vagyunk itt, hogy jl teljestsnk.”
Vettel kifejtette, vlemnye szerint tovbbra is a Mercedes a 2017-es v favoritja.
„Azt gondolom, ha a dobogrt harcolnnk Melbourne-ben, az nagyszer lenne. De mg nagyon messze van ez. Idben nyilvn nem, de mg sok a tennivalnk. De egyre inkbb sszecsiszoldunk.”
„Nem meglep, hogyha egy csapat sorozatban hrom bajnoki cmet nyer, akkor favoritnak tekinthet, akr vltoznak a szablyok, akr nem. Remek szakembereik vannak, egy jl mkd csapatuk, szval ket kell legyzni.”
„Momentn nem szmt, hogy Barcelonban mi voltunk a leggyorsabbak, mert ezrt nem jrnak pontok. Nyilvn fontos, hogy az ember ott legyen az elejben, de ezrt nem jr semmi.”
„A clunk az, hogy teljestsk a programunkat. Egy kicsit le vagyunk mg maradva, de fejldnk, az aut is javul, a szmok pedig biztatak. Megltjuk, hogy alakul.”
/m4sport/
sszestett teszteredmnyek: A Ferrari a leggyorsabb, a Mercedes a legtbb kr
A legjobb ideredmnyek ugyan a Ferrari nevhez fzdnek, a megtett kilomterek tekintetben tovbbra is tart a flnyes Mercedes-uralom. me, a kt barcelonai tesztht sszestett statisztikja!
Ahogyan az vrhat volt, csak a msodik tli tesztsorozat festett kpet arrl, pontosan mennyit is gyorsultak a 2017-es autk. A 8 tesztnapon sszesen 22 versenyz vett rszt, s kzlk csak azok (Antonio Giovinazzi s Alfonso Celis Jr.) nem a msodik hten futottk meg leggyorsabb krket, akik autba sem ltek akkor.
Az egyetlen 1:19-en belli ideredmny Kimi Rikknen nevhez fzdik, aki a zrnapon engedte szabadon vrs paripjt, s kzeltette meg tizedekre Felipe Massa 1:18,339 msodperces 2008-as idejt, mely a jelenlegi vonalvezetsen valaha futott leggyorsabb kr. A Ferrari kivl formjt ersti, hogy a rangsor msodik helyn Sebastian Vettel vgzett. ket a kt Mercedes kveti, 0,6 msodperces htrnnyal.
A kt ht alatt sszesen 9 versenyz tudott 1:20 alatti krt produklni, a kt Ferrari, Mercedes s Red Bull mellett Felipe Massa, Carlos Sainz s Nico Hlkenberg. futott 19-es idt.
A leglassabb csapatnak a krk alapjn a Sauber tnik – ket mg a knyszerbl lebuttott Honda-motorral krz McLarenek is megelztk.
sszestett eredmny a 8 tesztnap legjobb krei alapjn
Versenyz Csapat Legjobb krid Motor Gumi Nap
1. Kimi Rikknen Ferrari 1:18,634 Ferrari szuperlgy 7.
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:19,024 Ferrari ultralgy 6.
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:19,310 Mercedes szuperlgy 5.
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:19,352 Mercedes ultralgy 8.
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19,420 Mercedes ultralgy 7.
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:19,438 Renault szuperlgy 8.
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:19,837 Renault ultralgy 8.
8. Nico Hlkenberg Renault 1:19,885 Renault ultralgy 7.
9. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:19,900 Renault ultralgy 6.
10. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:20,116 Mercedes ultralgy 8.
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:20,161 Mercedes szuperlgy 8.
12. Jolyon Palmer Renault 1:20,205 Renault ultralgy 7.
13. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:20,335 Mercedes lgy 8.
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:20,416 Renault lgy 7.
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:20,504 Ferrari ultralgy 8.
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:21,110 Ferrari ultralgy 7.
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:21,348 Honda ultralgy 8.
18. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:21,389 Honda ultralgy 8.
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:21,670 Ferrari szuperlgy 8.
20. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:22,347 Ferrari (2016) ultralgy 7.
21. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:22,401 Ferrari (2016) ultralgy 3.
22. Alfonso Celis Jr. Force India-Mercedes 1:23,568 Mercedes ultralgy 4.
A teljestett krk tekintetben tovbbra is a Mercedes s Valtteri Bottas vitte a prmet. A nmet csapat kt versenyzje kz viszont sikerlt bekeldnie Sebastian Vettelnek – nem kis mrtkben ksznheten a keddi 168 krnek. rdekessg, hogy csapattrsa, Kimi Rikknen csak a 8. ezen rangsorban, mikzben Marcus Ericsson a nagyok kz keveredve lett 4.
A versenyzk ltal teljestett krk, kilomterek
Versenyz Kr Km
1. Valtteri Bottas 628 2923
2. Sebastian Vettel 591 2751
3. Lewis Hamilton 468 2179
4. Marcus Ericsson 444 2067
5. Felipe Massa 414 1927
6. Lance Stroll 386 1797
7. Kevin Magnussen 369 1718
8. Kimi Rikknen 365 1699
9. Esteban Ocon 365 1699
10. Sergio Prez 349 1625
11. Max Verstappen 347 1615
12. Romain Grosjean 346 1611
13. Daniel Ricciardo 337 1569
14. Nico Hlkenberg 314 1462
15. Carlos Sainz 307 1429
16. Jolyon Palmer 283 1317
17. Danyiil Kvjat 277 1289
18. Stoffel Vandoorne 235 1094
19. Pascal Wehrlein 192 894
20. Fernando Alonso 190 884
21. Antonio Giovinazzi 151 703
22. Alfonso Celis Jr. 71 331
Az istllknl egyedl a Mercedes jutott 1000 kr fl a 8 nap sorn – kifizetdnek bizonyult teht, hogy kt versenyzjk minden napot felosztott egyms kztt. ket a Ferrari, s az els ht utols napjnak kihagysa dacra a Williams kveti. A leggyengbb tesztidnyt a Renault-motoros csapatok s a McLaren zrta – utbbi grda mindssze 6,4 versenytvot teljestett, mikzben a Mercedes 16,6-et.
A csapatok ltal teljestett krk, kilomterek
Csapat Megtett kr Megtett km
1. Mercedes 1096 5102
2. Ferrari 956 4450
3. Willams-Mercedes 800 3724
4. Sauber-Ferrari 787 3663
5. Force India-Mercedes 785 3654
6. Haas-Ferrari 715 3328
7. Red Bull-TAG Heuer 684 3184
8. Renault 597 2779
9. Toro Rosso-Renault 584 2719
10. McLaren-Honda 425 1978
A motorgyrtknl nincs meglepets. A Mercedes 3500-zal tbb kilomtert futott, mint a szintn hrom csapattal dolgoz Renault, mikzben az j Ferrari-motorba kt istllval is csak 900-zal kerlt kevesebb kilomter, mint a francik erforrsba. A Honda a hatodt teljestette a bajnokcsapat motorja ltal megtett tvnak.
Kiemelend, hogy a Mercedes ktfle motorral tudta le a 8 tesztnapot (a msodik verzit csak a gyri csapat hasznlta a msodik hten), a Ferrari a tervekhez hen egyetlen hajtegysget hasznlt, mg a msik kt gyrt szmos motorcsert hajtott vgre mszaki hiba miatt.
A motorok ltal megtett krk, kilomterek
Motor Megtett kr Megtett km
1. Mercedes 2610 12 150
2. Renault 1865 8682
3. Ferrari 1671 7779
4. Ferrari (2016) 787 3663
5. Honda 425 1978
/m4sport/
Senki sem szrnyalta tl Rikknent: rekordidvel v az utols tesztnap
A dlutni etapban senki sem futott gyorsabb krt Kimi Rikknennl, az utols tesztnapot teht a 2017-es elszezon legjobb krt jegyz finn klasszis zrta az len. A nap ezttal sem volt problmamentes a McLaren s a Red Bull szmra, a legtbb idt a Williams s a Toro Rosso tlttte a plyn.
A szerdai s a cstrtki tesztnaphoz hasonlan a dlutn pnteken is a hosszabb etapokrl szlt, az eredmnylistn teht mr nem trtnt komolyabb vltozs, vagyis Rikknen megrizte elssgt a szuperlgy abroncsokon futott 1:18,634-es ideredmnyvel.
Br a finn maradt a leggyorsabb kr, s a Ferrari tisztessges mennyisg krt teljestett, a csapat napja nem volt teljesen tiszta, Rikknen ugyanis a dlutni szakasz msodik felben megprdlt a plya hasznlaton kvli siknjban. A tapasztalt pilta azrt haladt ezen a szakaszon, mert autjn mr korbban is problmt szlelt, gy a lells is felteheten ennek ksznhet. Az utols 15 percben aztn visszatrt a plyra, a gondot teht hamar orvosoltk.
A msodik helyen Max Verstappen maradt, aki dlutn csak az utols kt rban krzhetett, korbban ugyanis csapata a „turbfeltltt ellenrizte” a garzsban. t Carlos Sainz kveti, aki sszesen 132 krt teljestett a Toro Rossval, a csapat legeredmnyesebb napjt zrva. A befejezs egybknt szmra sem volt teljesen tiszta, autja ugyanis megllt a clegyenesben, elidzve ezzel a nap hatodik, s a felkszlsi idszak utols piros zszls fzist.
Valtteri Bottas negyedik maradt, csapattrsa, a Mercedest dlutn tvev Lewis Hamilton pedig kzvetlenl mg zrkzott. A kt versenyzt vgl mindssze 5 ezredmsodperc vlasztotta el, miutn a brit megfutotta leggyorsabb krt az ultralgy abronccsal.
Nico Hlkenberg s Sergio Prez is a dleltti idejvel tartott helyt a listn (elbbi nem is javthatott volna, hiszen a sznetben a csapattrs, Jolyon Palmer vette t a Renault-t), nyolcadiknak pedig Palmer zrkzott, aki a dcgs kezds utn vgl futhatott 43 krt. ket Lance Stroll kvette, aki sszesen 132 krt jegyzett, feledtetve ezzel – valamint az elz napokon nyjtott stabil teljestmnyvel – az els hetek hibit, melyek miatt a Williamsnek bven volt ptolnivalja a keddtl pntekig tart tesztszakaszon. A feladatot azonban sikeresen teljestettk.
Az els 10-et a dleltt kt alkalommal is „piros zszlt okoz” Romain Grosjean tette teljess. A francia mg Fernando Alonso sorolt, aki a dleltti elektromos hibt kveten a teszt msodik felben zavartalanul krzhetett s idejn is javtott, st, mg gyorsabb is lehetett volna, a helyszni beszmolk szerint ugyanis Stroll feltartotta t a legjobb krn. A sort ma a kt Sauber zrta.
A 8. tesztnap vgeredmnye:
1. Raikkonen szuper-lgy Ferrari 111 1m18.634s
2. Verstappen szuper-lgy Red Bull 71 1m19.438s
3. Sainz ultra-lgy Toro Rosso 132 1m19.837s
4. Bottas szuper-lgy Mercedes 53 1m19.845s
5. Hamilton ultra-lgy Mercedes 54 1m19.850s
6. Hulkenberg ultra-lgy Renault 45 1m19.885s
7. Perez ultra-lgy Force India 128 1m20.116s
8. Palmer ultra-lgy Renault 43 1m20.205s
9. Stroll lgy Williams 132 1m20.335s
10. Alonso ultra-lgy McLaren 43 1m21.389s
11. Grosjean ultra-lgy Haas 76 1m21.389s
12. Ericsson szuper-lgy Sauber 59 1m21.670s
13. Wehrlein lgy Sauber 42 1m23.527s
/m4sport/
|