Vettel nem tudja, a Ferrari lesz-e az utolsó csapata
Sebastian Vettel nem tudja, a Ferrari lesz-e az utolsó csapata a Forma–1-ben, és a Mercedesszel kapcsolatos pletykákon sem lepődik meg.
Miközben Niki Lauda pár nappal korábban kijelentette, föl sem merült náluk Sebastian Vettel alkalmazásának lehetősége, Toto Wolff a héten a Stuttgarter Zeitungnak adott interjúja során kijelentette, nagy tisztelője a németnek, aki szerinte „tökéletesen illene a csapatukba”.
Bár csütörtökön Melbourne-ben a Mercedes sajtósa elárulta, e mondat csak az interjút készítű újságíróval való viccelődés közben hangzott el, Wolff azon kijelentése nagyon is komolynak tűnt, amikor azt mondta, bolondok lennének 2018 kapcsán nem számításba venni egy olyan versenyzőt, mint Sebastian Vettel.
A pletykák szerint ha a Ferrari éve ezúttal sem a tervek szerint alakul, a heppenheimi akár el is gondolkodhat a csapatváltáson – az egy évre aláíró Valtteri Bottas helye elméletben megürülhet a szezon végén. „Megértem, ha a kívülállók így látják” – kommentálta a híreszteléseket Vettel. „Jelenleg azonban egyetlen célom van: a Ferrarival együtt az élre kerülni. Nem hagyom, hogy bármi is eltántorítson ettől. Ahhoz, hogy sikeres légy, minden egyes lépést meg kell tenned. Nincs rövidített út a sikerhez.”
Vettel szerződése év végén jár le Maranellóval, a hosszabbításról pedig még nem esett szó. „Ez nem probléma. A szezon hosszú, még csak márciust írunk, van még időnk beszélni erről. Meglátjuk, mi történik. Jelenleg csak az foglalkoztat minket, hogy a pályán a legjobb formánkat hozzuk” – mondta nyugodtan Vettel.
Végül arról is kérdezték, van-e rá esély, hogy a Ferrari lesz pályafutása utolsó csapata, ám ő inkább kikerülte a válaszadást. „Ezzel a kérdéssel nem foglalkozom. Számomra a Ferrari több puszta versenycsapatnál, a Ferrari maga a mítosz. Aki ott van, mind úgy fogja fel, hogy ott dolgozhat, és sosem úgy, hogy ott kell dolgoznia.”
Hogy meddig dolgozhat ott, az meg majd idővel úgyis kiderül…
/m4sport/
Vettel: Ez a leggyorsabb autó, amit valaha vezettem
Sebastian Vettel szoros csatára számít Kimi Räikkönennel, elismeri, hogy javítaniuk kell az időmérőkön, és nagyon élvezi az új autó vezetését!
Megkezdődött hát az Ausztrál Nagydíj hétvégéje, melyen az egyik legizgalmasabb kérdést az jelenti, vajon a tesztidényt „nyerő” Ferrari éles helyzetben is méltó kihívója lesz-e a Mercedesnek.
Sebastian Vettel a csütörtöki sajtónapon kijelentette, nem tekinti esélyesnek magukat. „Egyelőre semmi biztosat nem tudunk, érdekes lesz kideríteni, mire jutunk szombaton és vasárnap. Nincs sok értelme még azon elmélkedni, ki mennyire jó” – fogalmazott.
Azt mindenesetre elismerte, elégedett tesztidényükkel. „Tavaly sok minden nem úgy alakult, ahogyan reméltük. Most összeszedettek vagyunk, és elégedettek az első eredményekkel. Sok kilométert teljesítettünk, az autónk jól viselkedett, és reméljük, hogy ez így is folytatódik. De a teszteken elért eredményeink nem számítanak most.”
A négyszeres világbajnokot szembesítették a ténnyel, a Ferrari 2010 óta mindössze 5 alkalommal nyert időmérő edzést. Évek óta ez jelenti a csapat gyengepontját, mely sok esetben csökkentette győzelmi esélyüket is. A téli tesztek azt sugallták, a vörösök éppen az egykörös tempó terén értek el komoly javulást – Vettel azonban ezt nem kívánta megerősíteni. „Minden téren javítanunk kell, természetesen az időmérős teljesítményünkön is, ami fontos a versenyek szempontjából. Minél előrébb végzünk szombaton, annál jobbak az esélyeid vasárnap. Az utóbbi időben nem ment túl jól, de remélem, hogy ez már ezen a hétvégén megváltozik.”
A német versenyző 2016-ban a vártnál gyengébb teljesítményt nyújtott. Miközben 2015-ben nagy fölénnyel múlta fölül Kimi Räikkönent, a finn tavaly igencsak megszorongatta őt a szezon második felében. Többen pedig úgy vélik, az új szabályok is kedveznek 2007 bajnokának.
Vettel nem aggódik. „Kimi ellen sosem könnyű. Tavaly közelebb voltunk egymáshoz, mint az első évben, de valójában sosem volt könnyű ellene. Ahogy lennie kell, mindketten le akarjuk győzni a másikat. Most, az év elején viszont az a legfontosabb, hogy mindketten az ellenfeleink előtt legyünk.”
Räikkönen legyőzésében Vettelnek az is segítéségre lehet, ha tavalyi frusztráltsága után idén újra jobban élvezi majd a versenyzést. Márpedig a változások egyelőre nagyon is felvillanyozták. „Kijelenthetem, ez a leggyorsabb autó, amit valaha is vezettem. Korábban évről évre megvolt a normál fejlődési ütemünk, aztán a technikai szabályzattal folyamatosan lassították ezt. Most viszont olyan gyorsak vagyunk a kanyarokban, mint tíz éve, és a versenyzőknek ez nagy élvezetet jelent” – lelkendezett.
/m4sport/
Vettel: Ennek senki sem dőlhet be
Sebastian Vettel ugyan hízelgőnek találja az ellenfelek véleményét, de nem hagyja megtéveszteni magát a Ferrari teszteredményei kapcsán.
Sok dicséretet kapott a Scuderia a két barcelonai teszthét alatt. Új autója gyorsnak, stabilnak, kiegyensúlyozottnak és megbízhatónak bizonyult. A leggyorsabb köröket is ők futották, ám arról megoszlanak a vélemények, hogy ez mennyiben a valós tempójuk, és mennyiben az egyes csapatok eltérő programjainak az eredménye.
Ausztráliába érkezve a három élcsapat tagjai mindenesetre folytatták a tesztek alatt megkezdett játékot: mindegyikük a másikat nevezte favoritnak… „A teszteken jó volt a tempójuk, az adatok és a köridők is azt mutatják, hogy ők a leggyorsabbak” – jelentette ki Lewis Hamilton a Ferrariról. Daniel Ricciardo hozzátette: „A Ferrari jó tempót diktált a teszteken, és ha sok pontot tudnak szerezni, a bajnokság nyílttá válhat.”
Sebastian Vettelnek egyszerű válasza van erre. „Sokan dicsérik a Ferrarit, ami kedves tőlük. De ennek senki sem dőlhet be. Mi a földön maradunk, a munkánkra koncentrálunk. A Mercedes elöl lesz, ez nem is kérdés. Talán megzavarhatjuk őket, de semmilyen eredményt nem ígérhetek. Csak annyit, hogy keményen fogunk dolgozni. Idén a jósolgatás nehezebb, mint általában, mivel minden új. Kétségem sincs afelől, hogy előreléptünk, de hogy ez az előrelépés elég nagy lesz-e ahhoz, hogy beleszóljunk a bajnoki cím sorsába, azt én magam sem tudom.”
„Ha versenyeket nyersz, persze elkezdenek a bajnokságról beszélni. De előtte nem. És még csak márciust írunk. Nem vagyok egy zseni, de szerintem nem is kell annak lenni, hogy tudjuk, márciusban, áprilisban és májusban, vagyis a bajnokság első harmadában még nem igazán kell foglalkoznod a bajnoksággal. Csak versenyről versenyre haladsz, mész padlógázzal, aztán meglátod, mi vár rád. Ha később elegendő pontunk lesz, akkor úgyis tudni fogjuk, hogy harcban vagyunk a bajnokságért. A nyári szünetig viszont nem kell foglalkozni ezzel.”
A négyszeres világbajnok csak abban biztos, hogy csapata jobb alapokról indít, mint egy éve. „Jól alakult a telünk, de ez semmit sem jelent a szezon alakulása szempontjából. A legfontosabb, hogy jó lábbal keljünk fel a szezon elején, a többi meg majd kialakul. A versengés szempontjából bizakodó vagyok. A szezon hosszú lesz, és sok múlik majd azon, ki hogyan tud fejleszteni. Az akkumulátorainkat feltöltöttük, a téli időeredményeink viszont nem szabad, hogy megtévesszenek minket. Még nem láttuk, mire képesek az ellenfeleink, így nem lenne helyénvaló eufóriába esni.”
Számára is egyértelmű, ki a fő esélyes – de ő nem a Ferrarira gondol. „A Mercedes az elmúlt három évben rendkívül erős volt. Bár változtak a szabályok, egy ilyen erős csapat csak jó autót építhet az idei évre is. Egyértelmű, ki a favorit.”
Véget ért a stagnálás
Ami az új 2017-es autókat illeti, Vettel már a tesztek alatt sem titkolta, lelkessé tette őt a változás. A gyorsulás számára igazi felüdülést jelent az elmúlt évek után. „Minden versenyző örül, ha gyorsabb lehet. Mindig jó érzés, amikor a télen érzed, hogy gyorsult az autó, és ezúttal nagymértékben gyorsult. Az elmúlt években stagnáltunk. Nem feltétlenül a köridők tekintetében, de egyszerűen csak az egyenesekben gyorsultunk, nem a kanyarokban. Most végre nagyobb a tempó a kanyarokban, ami a versenyző szemszögéből jó irány.”
Abban persze nem biztos, hogy a szurkolók is ugyanannyira élvezni fogják ezt, mint ők. „Ami a versenyeket illeti, nem könnyű jósolni. Az előzés biztosan nem lesz könnyebb. A gumik tovább bírják, ami a versenyzők számára jó hír, mivel gyakrabban és hosszabban mehetünk a határon. Hogy ettől a versenyek jobbak lesznek-e a szurkolók szemszögéből, azt nehéz megmondani. Lesznek versenyek, amelyek lélegzetelállítóak lesznek, mások meg talán nem annyira. De ez normális ebben a sportágban. A fociban sincs másképp: vannak meccsek, amelyek lebilincselnek, mások meg egy sovány nulla nullát hoznak.”
/m4sport/
Új irányelvek: Vettelt ma már nem büntetnék a Verstappan-szabály miatt
Szabadabb versenyzést, egyszerűbb bíráskodást ígér az FIA a 2017-es szezonra, miután „megszabadult” az úgynevezett „Verstappen-szabálytól”.
Sok változás történt a Forma–1-ben 2016 óta – az FIA bíráskodásának területén is. A szövetség a téli szünetben jelentette be, hogy a „Verstappen-szabály” kapcsán kapott bírálatok után 2017-től engedi a versenyzőknek a szabadabb csatázást, bíróik pedig csak abban az esetben avatkoznak közbe, ha ez feltétlenül szükségesnek mutatkozik.
Ausztráliában a versenyigazgató, Charlie Whiting elmagyarázta, mit is jelent mindez a gyakorlatban. Példaként a tavalyi mexikói eseményeket említette. Akkor Max Verstappent csak a leintés után büntették meg korábbi pályalevágásáért, továbbá Sebastian Vettelt is megfosztották 3. helyétől a leintés után a Daniel Ricciardóval való koccanása miatt. A Verstappenről elnevezett szabály utóbbi esetben lépett életbe: Austintól az FIA szigorúan tiltotta, hogy a versenyzők fékezéskor bármilyen mértékben is irányt váltsanak.
„Ma már másképp kezelnénk a helyzetet” – ismerte el Whiting, aki amondó, Vettelt ma már nem büntetnék meg a mexikói manőveréért. A német ennek kapcsán a sajtótájékoztatón meg is jegyezte: „Szívesen visszakapnám a serlegemet…”
„Korábban azt mondtuk, hogy minden féktávon történő irányváltást vizsgálni fogunk” – folytatta Whiting. „Most egyszerű a szabályunk: azt a versenyzőt vizsgáljuk, aki kiszámíthatatlanul mozog, indokolatlanul lassan halad, vagy a viselkedésével veszélyezteti a másik versenyzőt. A versenybíráknak valamennyi esetnél mérlegelniük kell – mégpedig saját belátásuk szerint –, hogy veszélyes manőverről volt-e szó.”
Mindez már csak azért is könnyebbség a versenyzők számára, mert a „Verstappen-szabály” tavalyi bevezetése után gyakorlatilag minden féktávon történt irányváltás kapcsán vizsgálódtak.
Whiting kiemelte, ma már másképpen viszonyulnak a mexikói eseményekhez. „Tegnap a bírákkal újranéztük a vitatott tavalyi eseteket. Nem mennék részletekbe, de elég érdekes volt. Ma már másképpen járnánk el. A csapatok arra kértek minket, legyünk ésszerűbbek, és mindent egy alapszabálynak rendeljünk alá. Kevesebb vizsgálatot akartak.”
A versenyigazgató azt azonban hangsúlyozta, cikázni ettől még továbbra sem szabad. „Ez egy másik szabály, ez továbbra sem engedélyezett. A védekezésnél nem lehet egynél többször irányt váltani.”
Az új irányelvek a versenyzők mellett a bírák dolgát is megkönnyíthetik – Whiting azonban azt nem ígérte meg, hogy a vizsgálatok ennek köszönhetően gyorsabban lezajlanak, és hamarabb születnek döntések a büntetésekről. „Nincs konkrét időhatár. De van video-adatbázis, melynek köszönhetően a versenybírók azonnal láthatják a hasonló eseteket, és nem kell az emlékezetükre hagyatkozniuk.”
Daniel Ricciardo üdvözli a változást. „A jó hír ebben, hogy kevesebbet kell mérlegelnünk a pályán. Ha ránk hagyják a dolgot, az csak jó lehet, meg fogjuk oldani. Remélhetőleg így revánsot vehetünk, ha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogyan szeretnénk. Én szeretem, ha csak versenyezni kell.”
Csapattársa, Max Verstappen már a tavaly miatta bevezetett szigorítást sem értette – elmondása szerint a mostani változás sem hat versenyzési stílusára. „Számomra ez nem jelent változást. Mindig jobb, ha hagyják az embereket küzdeni egymással. Erről szól a versenyzés” – nyilatkozta.
És hogy mivel vigasztalódhat a mexikói serlegétől megfosztott Vettel? Ricciardo megadta a választ: „Valójában úgyis elég kicsi volt.”
/m4sport/
Vettel nem bővítene
A pilóták örülnének, ha tovább bővülne a naptár és több futamon vehetnének részt a szezon során, ugyanakkor a csapattagok miatt nem tartják feltétlenül jó ötletnek a bővítést. Sebastian Vettel például 20 megmérettetésnél húzná meg a határt.
A királykategória új többségi tulajdonosa, a Liberty Media már a hatalomátvétel előtt megszellőztette, a jövőben még több F1-es futamot láthatunk (akkoriban 25 megmérettetésről beszéltek), az általuk kinevezett sportigazgató, Ross Brawn viszont nemrég felvetette, a csapatok már nem tudnak megbirkózni egy ilyen hosszú szezonnal.
A téma az Ausztrál Nagydíj sajtótájékoztatóján is szóba került, a résztvevő pilóták pedig nagyjából azonos véleményt fogalmaztak meg a bővítés gondolatával kapcsolatban. „Minden a struktúrán múlik. A NASCAR-ban körülbelül 36 futamot teljesítenek, ami sok, viszont nem kell olyan sokat utazni miattuk, hiszen mindet az Egyesült Államokban tartják. A lényeg az, hogyan tudjuk megoldani a logisztikai kérdéseket” – kezdte gondolatmenetét a hazai futamára készülő Daniel Ricciardo.
„Nem is tudom. Szeretem a versenyzést. Ha ez egyet jelentene azzal, hogy csak versenyzünk, és nem tesztelünk, meg csinálunk egyéb dolgokat, akkor talán. Minden esetre szeretek versenyezni, szóval majd meglátjuk. Én nyitott vagyok erre az elképzelésre” – folytatta az ausztrál.
Korábbi csapattársa, Sebastian Vettel sokkal határozottabban foglalt állást. „A 25 szerintem már nagyon sok. A 20 elég. Nem kell több. 16 és 20 között lenne a legjobb. Gondoljunk arra, milyen erőfeszítést kell tennie a csapatnak. Nekünk könnyű. Megérkezünk a kézipoggyászunkkal, elvégezzünk a munkánkat és el is utazunk. Sok csapattag azonban elég nehéz munkát végez, szóval azt hiszem, elég versenyünk van” – jelentette ki a négyszeres bajnok.
Noha lényegében egyetért ellenfelével, Lewis Hamilton szerint a csapattagok is örülnének, ha több futamot rendeznének. „Ha megkérdeznék őket, több, vagy kevesebb versenyt akarnak, akkor azt mondanák, többet. Nehéz dolguk van az utazás miatt, de szeretik. Szeretik a versenyzést, de természetesen otthon is szeretnek lenni. Én is szeretek versenyezni, szóval nem vagyok ellene.”
A háromszoros bajnok örülne, ha különböző formátumú hétvégék alkotnák a hosszabb naptárat, az új tulajdonosokat pedig figyelmeztette, azokat a helyszíneket kell előtérbe helyezniük, melyeken nagy az érdeklődés a futamok iránt. „Változtatnak a futamok szerkezetén. Ha mind a 25 ugyanolyan lenne, akkor azt hiszem, az tényleg sok volna. Ha meg tudnák fűszerezni, akkor izgalmasabb lenne. Elég sok lehetőségük van főleg addig, míg vannak országok, ahol sokan figyelnek minket. Nincs értelme olyan helyekre menni, mint Törökország volt. A hely gyönyörű volt, de a verseny iránt nem volt nagy az érdeklődés. Csodás lenne jó hangulatú helyeken, nagyszabású eseményeket tartani” – magyarázta.
A negyedik résztvevő, Fernando Alonso kiemelte, egyetért az előtte szólókkal, majd tett egy sejtelmes, a jövőjével kapcsolatos megjegyzést is. „Mindannyian szeretünk versenyezni, szóval szívesen részt vennénk még több megmérettetésen, de csak néhány év múlva” – szúrta oda nevetve, Hamilton pedig ezt hallva megjegyezte: „Majd akkor, amikor már visszavonultál…”
/m4sport/
Vettelék útja kalandos volt Melbourne-ig
Műszaki hiba, késés, eltűnt csomag – Sebastian Vettel és Pascal Wehrlein végül csak eljutott Ausztráliába...
Mivel az év első futamáról van szó, az időeltolódás pedig igen nagy, a Forma–1 mezőnye általában a szokásosnál korábban útnak indul Ausztráliába. Sebastian Vettel és Pascal Wehrlein hétfőn érkeztek meg a kontinensnyi országba, ám repülőútjuk nem alakult éppen ideálisan. A svájci Blick tudósítója, Roger Benoit együtt utazott a két versenyzővel, akik beszámolója szerint már most, az első futam előtt átkozhatták a technika ördögét…
A honfitársak Dubaiból repültek Ausztráliába, ám ehhez előbb el is kellett jutniuk az arab országba. Zürichből vasárnap 14 óra 35-kor kellett volna felszállnia a gépüknek, ám a reptérre érve kiderült, 90 percet késni fognak – technikai gondok miatt. „Jól kezdődik” – jegyezte meg mosolyogva Vettel az újságíró beszámolója szerint. „Még szerencse, hogy reggel háromkor is megy egy gép Dubaiból Melbourne-be.”
Ez viszont még csak a kezdet volt. „Miután nyolc óra elteltével a gépünk megérkezett Dubaiba, még egy órát köröztünk a város fölött” – adta hírül a Blick munkatársa, aki elmondása szerint a fedélzeten két órán át beszélgetett Wehrleinnel.
A késlekedés odáig vezetett, hogy a két versenyző és a zsurnaliszta csatlakozása leszállásuk előtt 50 perccel már útnak is indult, így hajnali 2-kor azon tanakodtak, kitől kérjenek tájékoztatást a lehetőségeikről. Benoit szerint Vettel és a vele utazó finn trénere humorral enyhítették a helyzet kellemetlenségét.
Végül a négyszeres bajnok által is említett 3 óra 5 perces járatot szemelték ki. Azon ismerős arcok tűntek fel: a franciaországi különítmény, Felipe Massával, Max Verstappennel és Romain Grosjeannal. „Wehrleinnel 2 óra 50-kor találkoztunk újra a hetes kapunál, ahol Massa, Verstappen és Grosjean foglalt jeggyel rendelkező utasként csekkolt be. Mi ezzel szemben egy kilométert sprinteltünk, és különböző golfkocsikon utaztunk, melyeket általában mozgássérült utasok segítésére használnak. Szerencsénkre még éppen négy szabad hely volt” – írta az újságíró.
Utóbb kiderült, fölösleges volt a sietség, második gépük is 70 perces késéssel szállt fel… „Így legalább a fedélzeten élőben végignézhettük Roger Federer győzelmét Indian Wellsben, majd az Ottawa NHL-meccsét…” – tette hozzá.
Repülőjük végül helyi idő szerint hétfő éjfél után landolt Melbourne-ben. Vettel és edzője szerencsésnek mondhatta magát: ők ketten megtalálták csomagjukat. Wehrleinnel és alkalmi úti társával viszont azt közölték, hogy 20 óra múlva a szállodájukba szállítják poggyászukat, mely sajnos csak a következő járattal repül utánuk… „Furcsa, ez már a második alkalom, hogy a csomagom nem érkezik meg velem Melbourne-be” – jegyezte meg a Sauber versenyzője.
A versenyzők közül többen egyébként már Vettelék előtt Ausztráliába érkeztek. Fernando Alonso és Valtteri Bottas már szombaton bejelentkezett Melbourne-ből – előbbi versenyző azóta a szörfösök városából, a Melbourne-höz közel eső Torquayból küldte üdvözletét, miközben a finnt kedden egy helyi hokicsapat „vitte jégre”.
/m4sport/
Wolff: Vettel illene a csapatunkba!
Érdekes részleteket árult el Toto Wolff a Mercedes téli versenyzőkereséséről. Kiderült, Lewis Hamilton nem ajánlotta nekik Fernando Alonso szerződtetését – miközben Sebastian Vettellel valós lehetőségként számolnak 2018-ra.
Nem újabb világbajnoki sikereinek köszönhette a Mercedes, hogy a holt idény nagy részében mindenki csapatáról beszélt. Miután Nico Rosberg bajnoki címének megszerzése után hátat fordított nekik és a Forma–1-nek, a december és a január eleje a találgatásokról szólt: ki veszi át a német helyét.
Valtteri Bottas lett a befutó – Toto Wolff elmondása szerint elsősorban a Lewis Hamiltonéval ellentétes személyisége miatt, mely lehetőséget kínál a belviszályok elkerülésére. „Nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyasvalakit ültessünk az autónkba, aki nem elég gyors, és nem hajtja meg eléggé Lewist. Emellett Bottas esetében a személyisége is döntő tényező volt. Valtteri rendkívül nyugodt, nem politizál, nem manipulatív – egyszerűen jó párost alkot Lewisszal” – indokolta választásukat a Stuttgarter Zeitungnak adott interjúban.
Esélyesnek Bottas mellett saját nevelésű versenyzőjük, Pascal Wehrlein számított még – végül be kellett érnie a Sauberrel. „Együtt tudok érezni Pascallal. Már tizennégy éve ismerem őt, én felelek a karrierjéért. Nagyon kedvelem őt, jól vezet. Ő is egy robbanékony típus, ahogyan Hamilton úr is. Az autóban ez pozitívum, de Lewisszal párosítva figyelembe kell venni ezt a robbanékonyságot is” – nyilatkozta Wolff.
Ezzel mintegy megerősítette, szerették volna elkerülni háromszoros bajnokuk és fiatal tehetségük nyílt összecsapását, melyből valamelyik fél „sérülésekkel” jöhetett volna csak ki.
A Mercedes sportigazgatója ugyanakkor hangsúlyozta, nem ez volt az elsődleges szempont, amikor nemet mondtak Wehrleinre. „A fő ok, amiért nem Pascalt választottuk Rosberg helyére, az volt, hogy nem akartuk őt kiégetni. A programunk két-három év képzésből áll, csak ezt követően fog készen állni a Mercedesre. Még ha a teljesítménye eddig jó is volt, és személyiségként, vezérként is sokat fejlődött a csapatán belül, még képeznie kell magát. Ha 2017-ben ült volna Lewis mellé, és kiégettük volna, az nagyon fájó lett volna. Előbb minden F1-es versenyzőnek ki kell tombolnia magát, mielőtt hibátlanul lesz képes versenyezni. Pascalnál is be kell következnie ennek” – érvelt.
Azt is elárulta, Lewis Hamiltonnak is volt beleszólása a döntésükbe, és a brit óva intette őket egyik nagy riválisának szerződtetésétől. „Lewist mi versenyzőként alkalmazzuk, ez a jogi helyzetünk. Emiatt nincs beleszólása az efféle döntéseinkbe. De fontos része a csapatunknak, ezért egyeztettünk a kérdésről. Pár órát beszélgettünk arról Oxfordban, a konyhámban, mely versenyzők közül választhatunk. Volt, akinél Lewis azt mondta: »Ha úgy véled, már Nico és köztem is meleg volt a helyzet, akkor ebből bizony robbanás lesz.« Valtteri esetében viszont azt mondta, működne, tiszteli és becsüli őt.”
A kérdésre, melyik volt az a bizonyos versenyző, akivel Hamilton úgy érezte, nem jönne ki, Wolff Fernando Alonsót nevezte meg. „Egy név a múltból, akivel már volt egy robbanásuk korábban. A spanyol barátunk az, aki természetesen rajtunk is hegeket hagyott…” – felelte, utalva a 2007-es eseményekre, melyekben a McLaren motorpartnereként a Mercedes is érintett volt.
Bottas mindazonáltal egyelőre csak ideiglenes megoldásnak tekinthető Brackleyben. A finn egyetlen szezonra kapott szerződést, további sorsáról teljesítménye alapján döntenek. A helyzetét nem könnyíti meg, hogy az év végével több nagy név is szabaddá válik. „2018-ban nyílhatnak érdekes lehetőségek, de momentán nem vesztegetünk időt erre, csak arra összpontosítunk, hogy Bottas felgyorsuljon” – nyilatkozta Wolff.
A kérdésre, Sebastian Vettel alkalmazásán elgondolkodnak-e, ugyanakkor meglepően nyílt választ adott. „Jó a személyes kapcsolatunk, és nagyon jól kijövünk. Illene is a csapatunkba. Sebastian viszont nagyon lojális a jelenlegi munkaadójához. Amikor Nico visszavonult, ő nem tartozott az érdekes jelöltjeink közé. Csak annyit mondott: »Ó, ez meglepő!« Mindent a Ferrarinak szentel most. De meglátjuk, mit hoz a jövő! Hanyagság lenne, ha nem tekintenénk rá lehetőségként. Vettel és a Mercedes – jól hangzik. De hogy mi hangzik jól, annak most semmi jelentősége. A legjobb forgatókönyv számomra most az lenne, ha Valtteri és Lewis párosa működne.”
Wolff szavai kapcsán érdekesség, hogy a közelmúltban kollégája, Niki Lauda éppen a német szerződtetésének lehetőségét zárta ki határozottan…
/m4sport/
Újítás a sajtótájékoztatón is
Nemcsak a versenypályán, a sajtószobában is megújulást hoz a 2017-es szezon: az FIA jelezte, változtat a sajtótájékoztatók eddigi menetén.
Bár a Forma–1-es versenyhétvégék pénteken kezdődnek, valójában a csütörtöki sajtónappal indul a programjuk. A versenyzőknek ilyenkor a pályabejáráson és a csapatmegbeszéléseken túl a média előtt is jelenésük van: az istállók motorhome-jában rendszerint az írott sajtó munkatársai faggatják őket, míg az FIA a tévék számára elérhető hivatalos sajtótájékoztatót tart, melyre azonban csak pár kiválasztottat hív meg.
Idén változik a menetrend. A múlt évben hallhattunk kritikákat annak kapcsán, hogy a bizonyos tévék által is közvetített csütörtöki FIA-sajtótájékoztatóknak nincs sok értelmük, mivel csak kevés újságíró teszi tiszteletét rajtuk, süti el a később kevesebb fül hallatán is föltehető legjobb kérdéseit, a résztvevők pedig a nagy nyilvánosság miatt még a megszokottnál is visszafogottabban, közhelyesebben nyilatkoznak rajta.
Erre reagálva a szövetség 2017-től a korábban megszokott 5-6 helyett már 8 versenyzőt hív meg a csütörtöki eseményre, melyet ráadásul kétrészessé tett, s megosztott a televíziók és az írott sajtó között. A résztvevőket tehát ezentúl nemcsak a közvetített részben faggatják majd, hanem „kamerán kívül” is.
Ausztráliában az első részben Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel, a másodikban pedig Valtteri Bottas, Felipe Massa, Esteban Ocon és Lance Stroll ragad mikrofont. Az első csoport az írott médiával, a második a tévével kezd, majd 25 perc múlva cserélnek. Az eseményre magyar idő szerint hajnali 5 órakor kerül sor.
A változatlan lebonyolítású pénteki sajtótájékoztatón eközben a csapatfőnököké lesz a főszerep: Maurizio Arrivabene, Éric Boullier, Christian Horner, Paddy Lowe és Toto Wolff is a meghívottak listájára került.
/m4sport/
Vettel elnevezte 2017-es Ferrariját!
Új szezon, régi szokás – Sebastian Vettel hagyományaihoz híven ismét egy női keresztnevet adott versenyautójának!
„Még nem jött el az ideje” – felelte Sebastian Vettel még a második barcelonai teszthéten, amikor arról kérdezték, kitalálta-e már, milyen névre kereszteli új Ferrariját. A négyszeres világbajnoknál hagyomány, hogy valamennyi versenygépének női keresztnevet ad, melyet az elmúlt években rendszerint az idénynyitó helyszínén választott ki a szerelőivel közösen egy vacsora alkalmával.
A Bild megtudta, már túl is vannak az idei keresztelőn! Információjuk szerint az SF70H-ját Ginának nevezte el. Úgy hírlik, a választásnak nincs különösebb háttérjelentése, egyszerűen ezt a nevet érezték szimpatikusnak kollégáival – persze várhatóan azért még halljuk az indoklását a hétvége folyamán.
A német lap mindazonáltal megjegyzi, a latin eredetű név a Regina rövidített változata, mely királynőt jelent. Vettel reményei szerint Gina idén újra királlyá teszi őt.
Vettel eddigi versenyautóinak nevei:
2008, Toro Rosso: Julie
2009, Red Bull: Kate, Kate's Dirty Sister (Kate mocskos nővére)
2010, Red Bull: Luscious Liz (Buja Liz), Randy Mandy (Begerjedt Mandy)
2011, Red Bull: Kinky Kylie (Flúgos Kylie)
2012, Red Bull: Abbey
2013, Red Bull: Hungry Heidi (Éhes Heidi)
2014, Red Bull: Suzie
2015, Ferrari: Eva
2016, Ferrari: Margherita
2017, Ferrari: Gina
/m4sport/
Webber szerint Vettel nyer Ausztráliában
A korábbi csapattárs, Mark Webber úgy érzi, Sebastian Vettel győzelmét hozza majd a hétvégi Ausztrál Nagydíj, a Ferrari pedig a folytatásban is harcban lesz a Mercedesszel, hiszen végre felkészült arra, hogy a végső sikerért küzdjön.
A vörösök biztató eredményeket értek el a felkészülési időszak alatt, ezzel pedig több szakembert is meggyőztek. Persze vannak olyanok is, akik „nem dőlnek be” a látottaknak, mondván a Mercedes még nem mutatta meg, mire képes valójában, és a Red Bull is rejtőzködött. Ráadásul a Ferrari az elmúlt években is jónak tűnt a tesztek alatt, végül azonban nem tudott a bajnoki címért küzdeni.
Ez Mark Webbernek is eszébe jutott, a korábbi Red Bull-pilóta azonban úgy érzi, idén nem lesz hiábavaló a vörösök – és a csapat esélyei – körüli felhajtás. „A Ferrari mindig jó volt abban, hogy erős teljesítményt nyújt a tesztek alatt, az üres lelátók előtt” – kezdte a kilencszeres futamgyőztes. „Aztán elindult a szezon és bekerült a képe az olaszos hatás, ilyenkor pedig pánikba estek és elkezdtek furcsa dolgokat csinálni” – folytatta a múlt felelevenítését.
A jelent viszont másnak érzi. „Azt hiszem, Vettel fog nyerni” – tippelte meg az Ausztrál Nagydíj végeredményét. „Az előző szezonokban Lewis (Hamilton) sokkal kényelmesebben érezte magát az autójában, mint most. Korábban a Mercedes sokkal dominánsabbnak tűnt az év ezen szakaszában. A Ferrarinak remekül sikerült az előszezon, a csapat előbb tart, mint gondoltuk. A Red Bull is ott van, szóval szoros lesz. Ez a három topcsapat hasonló szinten lehet” – magyarázta.
Webber korábbi csapatáról is beszélt, melynek véleménye szerint nehéz dolga lesz, ha le akarja győzni a Mercedest és a Ferrarit, ugyanakkor az esély adott számukra, pilótapárosuk pedig (az egyre tapasztaltabbá és összetettebbé váló Daniel Ricciardo valamint a fiatal reménység, Max Verstappen) kiemelkedő, ami előny lehet számukra.
„Verstappen a sötét ló. A korához képest fenomenális. Ott van benne a minden áron győzni akarás és az arrogancia is. Jól teljesít, legyenek bármilyenek a körülmények. Olyan, mintha lassított felvételen keresztül látná a dolgokat, és lenne ideje reagálni. Nagyon jó őt nézni. A Red Bull estében a Renault-motor lehet a döntő, az, hogyan bírja majd a szezon során. Ez az egyetlen tényező, ami miatt aggódom értük. A Mercedes és a Ferrari között nehezen tudok választani. Izgalmas lesz” – jelezte.A korábbi csapattárs, Mark Webber úgy érzi, Sebastian Vettel győzelmét hozza majd a hétvégi Ausztrál Nagydíj, a Ferrari pedig a folytatásban is harcban lesz a Mercedesszel, hiszen végre felkészült arra, hogy a végső sikerért küzdjön.
A vörösök biztató eredményeket értek el a felkészülési időszak alatt, ezzel pedig több szakembert is meggyőztek. Persze vannak olyanok is, akik „nem dőlnek be” a látottaknak, mondván a Mercedes még nem mutatta meg, mire képes valójában, és a Red Bull is rejtőzködött. Ráadásul a Ferrari az elmúlt években is jónak tűnt a tesztek alatt, végül azonban nem tudott a bajnoki címért küzdeni.
Ez Mark Webbernek is eszébe jutott, a korábbi Red Bull-pilóta azonban úgy érzi, idén nem lesz hiábavaló a vörösök – és a csapat esélyei – körüli felhajtás. „A Ferrari mindig jó volt abban, hogy erős teljesítményt nyújt a tesztek alatt, az üres lelátók előtt” – kezdte a kilencszeres futamgyőztes. „Aztán elindult a szezon és bekerült a képe az olaszos hatás, ilyenkor pedig pánikba estek és elkezdtek furcsa dolgokat csinálni” – folytatta a múlt felelevenítését.
A jelent viszont másnak érzi. „Azt hiszem, Vettel fog nyerni” – tippelte meg az Ausztrál Nagydíj végeredményét. „Az előző szezonokban Lewis (Hamilton) sokkal kényelmesebben érezte magát az autójában, mint most. Korábban a Mercedes sokkal dominánsabbnak tűnt az év ezen szakaszában. A Ferrarinak remekül sikerült az előszezon, a csapat előbb tart, mint gondoltuk. A Red Bull is ott van, szóval szoros lesz. Ez a három topcsapat hasonló szinten lehet” – magyarázta.
Webber korábbi csapatáról is beszélt, melynek véleménye szerint nehéz dolga lesz, ha le akarja győzni a Mercedest és a Ferrarit, ugyanakkor az esély adott számukra, pilótapárosuk pedig (az egyre tapasztaltabbá és összetettebbé váló Daniel Ricciardo valamint a fiatal reménység, Max Verstappen) kiemelkedő, ami előny lehet számukra.
„Verstappen a sötét ló. A korához képest fenomenális. Ott van benne a minden áron győzni akarás és az arrogancia is. Jól teljesít, legyenek bármilyenek a körülmények. Olyan, mintha lassított felvételen keresztül látná a dolgokat, és lenne ideje reagálni. Nagyon jó őt nézni. A Red Bull estében a Renault-motor lehet a döntő, az, hogyan bírja majd a szezon során. Ez az egyetlen tényező, ami miatt aggódom értük. A Mercedes és a Ferrari között nehezen tudok választani. Izgalmas lesz” – jelezte.
/m4sport/
Vettel leszögezte: Idén is a bajnoki címre hajt
2017-ben is a világbajnoki címet tűzte ki célul a Ferrari négyszeres világbajnok versenyzője, Sebastian Vettel – ha nem így lenne, rajthoz sem állna a Forma-1-ben.
A német versenyző optimistán várja az előttünk álló idényt, hiszen csapata, a Ferrari meggyőzően szerepelt az előszezoni teszteken.
Vettel azt mondja, mindent megtesz azért, hogy harcban legyen a vb-címért.
„Igen. Ha nem így lenne, fel sem állnék a rajtrácsra!” – mondta a német a Sport Bildnek nyilatkozva.
„Minden, amit mondhatok, hogy a csapaton belüli hangulat kiváló, mindenki a többiek miatt dolgozik.”
Arra a kérdésre, hogy a Ferrari hogyan is áll riválisaihoz képest, a négyszeres világbajnok így felelt: „Lehetetlen bármit is megjósolni.”
„Még a barcelonai tesztek is csak némi alapelképzelést adnak arról, hol is állunk. Csak az első 3-4 futam után látjuk a valós erőviszonyokat.”
„A Forma-1-ben csak az eredmények számítanak.”
/f1vilag/
„Hamilton és Vettel a legnagyobb esélyesek”
Damon Hill szerint izgalmas F1-es szezon előtt állunk. Az 1996-os világelső arra tippel, hogy Lewis Hamilton és Sebastian Vettel lehetnek a világbajnoki cím első számú favoritjai.
A tesztek alapján valóban az látszik, hogy más lehet az idei év, és nem feltétlen folytatódik a három esztendős Mercedes uralom. A Ferrari hatalmasat javult, és az sem kizárt, hogy a címvédő alakulat előtt járnak. Az mindenesetre biztos, hogy közel van egymáshoz a két gárda.
A fentiek alapján Hill a következővel kezdte nyilatkozatát: „Képzeljük el, hogy a Ferrari nagyszerű, és a bajnokság a négyszeres bajnok Sebastian Vettel, és a háromszoros világelső Lewis Hamilton között dől el. Ez nagyon izgalmas csata lenne.”
A brit világbajnok arra is felhívta a figyelmet, hogy Hamilton nem mindig tudja kontrollálni érzéseit: „Lewis egy érzelmi barom, és előfordulhat olyan szituáció, amikor azt mondja: 'Kész, elegem van, én ezt nem csinálom többet.' Ha nem megy jól neki, akkor ezt érezteti is. Nicónak sikerült kizsigerelnie, és így meg is tudta nyerni a bajnokságot.”
Hill ugyanakkor úgy hiszi, hogy a háromszoros világbajnokot a tavalyi kudarc igen feltüzelte: „Hamilton egy félelmetes küzdő... Úgy gondolom, hogy a tavalyi év után megduplázza az erőfeszítéseit.”
/m4sport/
Ricciardo: Ha Vettel jó autót kap, igazán erős lehet!
Csak ütőképes autóval válik igazán félelmetes ellenféllé Sebastian Vettel volt csapattársa, Daniel Ricciardo szerint. Idén azzá válik?
A Scuderia téli felkészülése kimondottan jól sikerült: nemcsak ők futották a két barcelonai teszthét leggyorsabb köreit, de a megbízhatóságuk is jó volt, s a körök számát tekintve is tudták tartani a lépést a Mercedesszel. Bár ők maguk visszafogottan várják az új idényt, a paddockban többen is úgy tartják, esélyesek lehetnek az előző három szezon bajnokcsapatának legyőzésére.
Daniel Ricciardo is így látja. „A Ferrari a legelső naptól kezdve jó benyomást tett. Remélem, hogy tartják is ezt a szintet, mert jó lenne, ha valaki harcba szállhatna a Mercedesszel” – nyilatkozta a négyszeres futamgyőztes a La Gazzetta dello Sportnak.
Mint Sebastian Vettel korábbi csapattársa, úgy véli, a tavaly a vártnál gyengébben teljesítő német formájának is jót tenne, ha a Ferrari igazán ütőképes lenne. „Egy kicsit minden téren fejlődtek, és úgy tűnik, nagyon-nagyon fekszenek nekik ezek a gumik is. Azt pedig tudom, hogy ha Vettel jó autót kap, akkor igazán erős lehet.”
Persze Ricciardo azt reméli, ők is esélyessé válhatnak a Mercedes és a Ferrari mellett. „Szeretném, ha csatlakozhatnánk! Azonos körülmények között nagyjából ott vagyunk, ahol a legjobbak, de még nem teljesen. Előbb vagy utóbb azonban a legjobb helyezésekért fogunk harcolni – remélem, már Melbourne-ben! Jó formában vagyunk mi is, de még gyorsulnunk kell egy kicsit. Nem lenne nagyszerű, ha három csapat harcolna a bajnoki címért?”
A teszteken mutatott halovány formájuk nem aggasztja. „Nyugodt vagyok. Emlékszem, milyen gondjaink voltak 2014-ben, mégis nyertünk három versenyt abban az évben. Szóval még ha Melbourne-ben le is leszünk maradva egy kicsit, akkor sem fogok aggódni.”
Ettől függetlenül úgy véli, 2017 legnagyobb favoritjának Lewis Hamilton számít. „Lewis és Bottas csatája érdekes lesz, de őszintén szólva szerintem Lewis lesz elöl. Ő az esélyes, még úgy is, ha Seb most szárnyal.”
És hogy mi a helyzet a McLaren sztárjával, Fernando Alonsóval? „Szegény fickó, szegény fickó” – mondta a spanyol csapatának kiábrándító tesztjeiről. „Kedvelem Fernandót mint embert, tisztelem őt versenyzőként, és szeretném újra elöl látni, mert mindig jó vele csatázni. De jelenleg úgy tűnik, elég nehéz lesz a McLarennek a legjobbak közé keverednie.”
/m4sport/
Vettel nem „mimóza”!
Sebastian Vettel a tavaly kapott kritikák ellenére sem tekinti magát primadonnának, szerinte tavaly még mindig jobbak voltak, mint 2014-ben, az új idényt pedig meggyőző magabiztossággal várja.
„Igen!” – felelte határozottan Sebastian Vettel a Sport Bild kérdésére, az előző év történései után még mindig hisz-e abban, hogy világbajnok lehet a Ferrarival. Bár 2016-ot nyeretlenül zárták, az interjú pedig még azt megelőzően készült, hogy a teszteredmények láttán elkezdték esélyesként emlegetni az olaszokat, Vettel megingathatatlanul határozott volt, és ez már önmagában is beszédes.
„Ha nem lennék az, fel sem állnék a rajtrácsra” – indokolt a négyszeres világbajnok. „Annyit bizton állíthatok, a csapaton belüli hangulat jó, és mindenki mindenkiért dolgozik. Mintha a fociban mondanád azt, hogy mindenki a többiekért fut.”
A „mindenkibe” természetesen ő maga is beletartozik. Vettelnek csapatához hasonlóan nem volt jó éve tavaly. Amellett, hogy Kimi Räikkönen a szezon második felében sokszor túlnőtt rajta, a pályán mutatott megnyilvánulásai, elkövetett hibái miatt sok kritikát is kapott, többen amolyan panaszkodó primadonnaként állították be. „Nem hinném, hogy érzékeny lennék” – cáfolt rá utóbbira Vettel. „Én csupán mindig azt hangoztattam, hogy mindent folyamatosan realistán kell értékelni. De elég visszamenni 2014-ig. A Ferrari akkor sokkal messzebb volt az élmezőnytől, mint 2016-ban. Persze az is egyértelmű, hogy Forma–1 gyorsan mozgó világában csak az eredmények számítanak.”
Rádiós megnyilvánulásai kapcsán hozzátette: „A versenyen mindig tombol bennünk az adrenalin. Emiatt mondunk olyasmiket, amiket később már nem mondanánk. Az autóban a pillanatnak élek, és néha idegessé válok. Még ha ritkán is, de megtörténhet. Én továbbra sem látok ebben semmi rosszat. A szurkolók szempontjából rendkívül jó, ha tudják, éppen hogyan érzi magát a versenyző.”
Nagy kérdés, hogy fogja érezni magát a 2017-es futamokon. A tesztek biztató képet festettek a Scuderiáról, Vettel azonban továbbra sem ígérget és bocsátkozik jóslatokba. „Lehetetlenség jósolni. A barcelonai tesztek adnak bizonyos támpontot arról, hol állunk, de csak az első versenyek után derül ki, mennyire végeztünk jó munkát a télen a többiekhez képest. Pontos irányt csak három-négy verseny elteltével látunk majd, amikor már mindenki felpakolta a fejlesztéseit az autóra” – vélekedett a Ferrari versenyzője.
/m4sport/
Vettel hat órán át volt Wehrlein mellett a kórházban
Pascal Wehrlein hálás Sebastian Vettelnek, amiért a januári Bajnokok Tornáján történt balesete után mellette volt a kórházban.
A Sauber versenyzője és a négyszeres világbajnok az eredeti tervek szerint együtt alkották volna a német csapatot a Miamiben megrendezett Bajnokok Tornája csapatversenyén, ám miután Pascal Wehrlein az első napon tartott egyéni küzdelmek során nagyot bukott, hátsérülése miatt le kellett mondania a további megmérettetésekről. Sebastian Vettel ezt követően egymaga állt ki a „világ” ellen, s mindenkit legyőzve hódította el a Nemzetek Kupáját.
Wehrein – aki sérülése miatt az első téli tesztet is kénytelen volt kihagyni – most a svájci Blick című lapnak adott interjúban elárulta, Vettel nagyon is aggódott érte, és igyekezett mindenben segíteni neki a vizsgálatok során. „Szeretnék még egyszer köszönetet mondani Sebastiannak, aki akkor hat órán át figyelt rám a kórházban” – nyilatkozta.
Az Egyesült Államokban egyébként még nem tűnt komolynak Wehrlein sérülése, az orvosok csak később, Európába visszatérve tanácsolták azt neki, hogy tartsa távol magát egy ideig a versenyautóktól. Elmondása szerint mára már teljesen rendbe jött, és felkészültnek érzi magát az előttünk álló szezonra. „Mivel csak négy napot tesztelhettem, természetesen van lemaradásom, amit be kell hoznom. Mégis nagyon hamar összebarátkoztam a csapattal és az autóval is. Fittnek érzem magam a szezon előtt.”
Ami az új idényt illeti, a Sauber nem mutatott kiemelkedő formát a tesztidényben. A köridők alapján ők tűntek a leglassabbnak, jóllehet saját bevallásuk szerint mindvégig nehezebb autóval köröztek. Jó hír viszont, hogy a csapatok közül ők teljesítették a harmadik legtöbb kört a 8 nap során, azaz versenygépük megbízható. Jörg Zander technikai igazgató kiemelte, az év első felében éppen ezzel győznék le a még technikai gondokkal küzdő ellenfeleiket, s kompenzálnák az egyéves Ferrari-motor által jelentett hátrányukat.
Wehrlein tisztában van azzal, hogy az erőforrásuk miatt korlátozottak lesznek a lehetőségeik. „Biztosan lesz gondunk belőle, de a Saubert az új autó építése kényszerítette erre az útra. Nyilvánvalóan nehéz lesz, amikor a többiek már folyamatosan fejleszteni fogják a motorjukat” – ismerte el.
Ettől függetlenül nagyon is lát esélyt arra, hogy tavalyi ausztriai egy pontja mellé idén több egységet is gyűjtsön. „Biztos vagyok benne, hogy egynél több pontot fogunk szerezni. Legalább a C36-os folyamatos fejlesztésével szeretnénk tartani a lépést a többiekkel” – tekintett előre.
/m4sport/
Vettel hat órán át volt Wehrlein mellett a kórházban
Pascal Wehrlein hálás Sebastian Vettelnek, amiért a januári Bajnokok Tornáján történt balesete után mellette volt a kórházban.
A Sauber versenyzője és a négyszeres világbajnok az eredeti tervek szerint együtt alkották volna a német csapatot a Miamiben megrendezett Bajnokok Tornája csapatversenyén, ám miután Pascal Wehrlein az első napon tartott egyéni küzdelmek során nagyot bukott, hátsérülése miatt le kellett mondania a további megmérettetésekről. Sebastian Vettel ezt követően egymaga állt ki a „világ” ellen, s mindenkit legyőzve hódította el a Nemzetek Kupáját.
Wehrein – aki sérülése miatt az első téli tesztet is kénytelen volt kihagyni – most a svájci Blick című lapnak adott interjúban elárulta, Vettel nagyon is aggódott érte, és igyekezett mindenben segíteni neki a vizsgálatok során. „Szeretnék még egyszer köszönetet mondani Sebastiannak, aki akkor hat órán át figyelt rám a kórházban” – nyilatkozta.
Az Egyesült Államokban egyébként még nem tűnt komolynak Wehrlein sérülése, az orvosok csak később, Európába visszatérve tanácsolták azt neki, hogy tartsa távol magát egy ideig a versenyautóktól. Elmondása szerint mára már teljesen rendbe jött, és felkészültnek érzi magát az előttünk álló szezonra. „Mivel csak négy napot tesztelhettem, természetesen van lemaradásom, amit be kell hoznom. Mégis nagyon hamar összebarátkoztam a csapattal és az autóval is. Fittnek érzem magam a szezon előtt.”
Ami az új idényt illeti, a Sauber nem mutatott kiemelkedő formát a tesztidényben. A köridők alapján ők tűntek a leglassabbnak, jóllehet saját bevallásuk szerint mindvégig nehezebb autóval köröztek. Jó hír viszont, hogy a csapatok közül ők teljesítették a harmadik legtöbb kört a 8 nap során, azaz versenygépük megbízható. Jörg Zander technikai igazgató kiemelte, az év első felében éppen ezzel győznék le a még technikai gondokkal küzdő ellenfeleiket, s kompenzálnák az egyéves Ferrari-motor által jelentett hátrányukat.
Wehrlein tisztában van azzal, hogy az erőforrásuk miatt korlátozottak lesznek a lehetőségeik. „Biztosan lesz gondunk belőle, de a Saubert az új autó építése kényszerítette erre az útra. Nyilvánvalóan nehéz lesz, amikor a többiek már folyamatosan fejleszteni fogják a motorjukat” – ismerte el.
Ettől függetlenül nagyon is lát esélyt arra, hogy tavalyi ausztriai egy pontja mellé idén több egységet is gyűjtsön. „Biztos vagyok benne, hogy egynél több pontot fogunk szerezni. Legalább a C36-os folyamatos fejlesztésével szeretnénk tartani a lépést a többiekkel” – tekintett előre.
/m4sport/
"Jól ismerem Vettelt, ilyet csak akkor csinál, ha tudja, sokra képes az autója"
Ha Barcelonában rendezték volna az év első versenyét, a Ferrari nyerte volna azt – legalábbis Helmut Marko szerint. A Red Bull tanácsadójának gyanús volt Sebastian Vettel köre…
Miközben a Mercedes és a Red Bull a hírek szerint egyszer sem futott ki igazán kevés benzinnel a garázsból Barcelonában, a Ferrari a második teszthét utolsó két napján több igen látványos kört is teljesített. Sebastian Vettel még szándékosan visszafogta autóját, és így ért el 1:19,0-s kört, Kimi Räikkönen a zárónapon pedig a mezőnyből egyedüliként 1:18-as eredménnyel zárt.
Nagy kérdés persze, a Scuderia mennyire került közel autója határaihoz. Räikkönen a teszt végén jelezte, még így is maradt bennük tartalék, ám az is nyilvánvalónak tűnik, hogy riválisaikban is. A Mercedesnél például állítólag meg vannak győződve arról, hogy alsó 18-as köröket, de akár 1:17-es időket is képesek lettek volna futni, ha feltekerik kevés benzint töltenek autójukba, motorjukat pedig föltekerik.
Helmut Marko a Servus TV hétfő esti Sport und Talk című adásában hangsúlyozta, még a csapatok számára sem egyszerű behatárolni az erőviszonyokat. „A teszteken még senki sem fedte fel a lapjait. Ha valaki tíz kilogrammal kevesebb üzemanyaggal ment, az máris körönként három és fél másodpercet jelent. A motorok beállítása is sokféleképpen variálható, ami körönként egy másodpercet jelenthet. Tehát a sötétben tapogatózunk” – mutatott rá az osztrák.
Mégis az az érzése, hogy a Ferrarié a leggyorsabb autó – volt versenyzője, Sebastian Vettel „viselkedéséből” következtetett erre. „Ha az első versenyt hasonló hőmérséklet mellett Barcelonában rendeznék, a Ferrari biztosan elöl lenne. Nagyon erősek, az autójuk megbízható. Ez nagy különbség a múlt évhez képest. Elgondolkodtató számomra, hogy Sebastian provokatív módon visszavett a célegyenesben a legjobb körében. Ezt mindenki láthatta. Jól ismerem őt, és ha ilyesmit mutat be, az magabiztosságot sugall. Azt, hogy pontosan tisztában van vele, nagyon sokra képes az autója.”
A Red Bull ezzel szemben még távolról sem lehet ennyire magabiztos. „Ugyanolyan problémák léptek fel többször is. Emiatt nem tudtunk akkorát előrelépni, mint reméltük. Most elemezzük az adatokat” – mondta helyzetükről.
Marko azt is kiemelte, az erőviszonyok még sokat változhatnak a szezonkezdés előtt. Pletykák szerint a Red Bull is csak Melbourne-ben veti be „valódi” RB13-asát, melyre érdekes újítás is felkerülhet. A tanácsadó szavai is ezt sugallják. „A csapatok általában sok újdonságot visznek el Ausztráliába. Hogy nálunk mik lesznek ezek, azt majd ott meglátják. Annyit elárulhatok, hogy a festésünk ugyanolyan lesz…” – mondta titokzatosan.
/m4sport/
Vettel egy dobogós eredménynek már örülne Melbourne-ben
A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel azt mondja, a Ferrari 2016-os, pályán látott küszködései miatt észrevétlen maradt mind az a szignifikáns fejlődés, amit az olasz istálló elért infrastruktúrájával. A német a dobogóval elégedett lenne Melbourne-ben.
A Ferrari nagy reményeket fűzött a 2016-os idényhez, ám végül győzelem nélkül zárta az évet.
A csapat versenyzői, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen azonban az idei előszezoni teszteken remekeltek, így sokak szerint a maranellóiak 2017-ben méltó kihívói lesznek majd a Mercedesnek.
Bár Vettel óvatosan nyilatkozott idei esélyeiről, úgy érzi, rengeteget fejlődtek az elmúlt 1 évben.
„Azt gondolom, felkészültebbek vagyunk, mint tavaly, több kört meg tudtunk tenni” – mondta a német. „Úgy gondolom, a csapat alapvetően jobb formában van.”
„Sokat tanultunk a tavalyi évből, és véleményem szerint az elmúlt év volt számunkra a legfontosabb.”
„Ha csak az eredményeket nézzük, elmondhatjuk, hogy nem volt valami eredményes évünk, de ami a háttérben történt, az nagyon-nagyon fontos volt az előrelépések szempontjából. És remélhetőleg ezeket sikerült is megtenni.”
„Azt viszont nem gondolom, hogy Melbourne, vagy az első pár verseny előtt tiszta képet kapunk.”
Arra a kérdésre, hogy mi volt az, ami 2016-ban olyan fontos volt a Ferrarinak, Vettel kifejtette: „Azt gondolom, nagyon sok leckét megtanultunk – a teljes organizáció, a teljes csapat fejlődött. Szerintem ez volt a legfontosabb évünk.”
„Nyilvánvaló, hogy 2015-ben nagyszerűen indult számomra és a csapat számára az idény, de 2016-ban visszaléptünk az eredmények tekintetében. Viszont a szervezetünket tekintve nagyot léptünk előre.”
„Azt hiszem, lépésről lépésre összeállnak a dolgok, de türelmesnek kell lennünk. Ha egy csapat elkezd jól dolgozni, annak meglesz az eredménye. Hogy milyen hamar, azt nem tudom megmondani. De nyilvánvalóan azért vagyunk itt, hogy jól teljesítsünk.”
Vettel kifejtette, véleménye szerint továbbra is a Mercedes a 2017-es év favoritja.
„Azt gondolom, ha a dobogóért harcolnánk Melbourne-ben, az nagyszerű lenne. De még nagyon messze van ez. Időben nyilván nem, de még sok a tennivalónk. De egyre inkább összecsiszolódunk.”
„Nem meglepő, hogyha egy csapat sorozatban három bajnoki címet nyer, akkor favoritnak tekinthető, akár változnak a szabályok, akár nem. Remek szakembereik vannak, egy jól működő csapatuk, szóval őket kell legyőzni.”
„Momentán nem számít, hogy Barcelonában mi voltunk a leggyorsabbak, mert ezért nem járnak pontok. Nyilván fontos, hogy az ember ott legyen az elejében, de ezért nem jár semmi.”
„A célunk az, hogy teljesítsük a programunkat. Egy kicsit le vagyunk még maradva, de fejlődünk, az autó is javul, a számok pedig biztatóak. Meglátjuk, hogy alakul.”
/m4sport/
Összesített teszteredmények: A Ferrari a leggyorsabb, a Mercedesé a legtöbb kör
A legjobb időeredmények ugyan a Ferrari nevéhez fűződnek, a megtett kilométerek tekintetében továbbra is tart a fölényes Mercedes-uralom. Íme, a két barcelonai teszthét összesített statisztikája!
Ahogyan az várható volt, csak a második téli tesztsorozat festett képet arról, pontosan mennyit is gyorsultak a 2017-es autók. A 8 tesztnapon összesen 22 versenyző vett részt, s közülük csak azok (Antonio Giovinazzi és Alfonso Celis Jr.) nem a második héten futották meg leggyorsabb körüket, akik autóba sem ültek akkor.
Az egyetlen 1:19-en belüli időeredmény Kimi Räikkönen nevéhez fűződik, aki a zárónapon engedte szabadon vörös paripáját, s közelítette meg tizedekre Felipe Massa 1:18,339 másodperces 2008-as idejét, mely a jelenlegi vonalvezetésen valaha futott leggyorsabb kör. A Ferrari kiváló formáját erősíti, hogy a rangsor második helyén Sebastian Vettel végzett. Őket a két Mercedes követi, 0,6 másodperces hátránnyal.
A két hét alatt összesen 9 versenyző tudott 1:20 alatti kört produkálni, a két Ferrari, Mercedes és Red Bull mellett Felipe Massa, Carlos Sainz és Nico Hülkenberg. futott 19-es időt.
A leglassabb csapatnak a körök alapján a Sauber tűnik – őket még a kényszerből lebutított Honda-motorral köröző McLarenek is megelőzték.
Összesített eredmény a 8 tesztnap legjobb körei alapján
Versenyző Csapat Legjobb köridő Motor Gumi Nap
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:18,634 Ferrari szuperlágy 7.
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:19,024 Ferrari ultralágy 6.
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:19,310 Mercedes szuperlágy 5.
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:19,352 Mercedes ultralágy 8.
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19,420 Mercedes ultralágy 7.
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:19,438 Renault szuperlágy 8.
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:19,837 Renault ultralágy 8.
8. Nico Hülkenberg Renault 1:19,885 Renault ultralágy 7.
9. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:19,900 Renault ultralágy 6.
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:20,116 Mercedes ultralágy 8.
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:20,161 Mercedes szuperlágy 8.
12. Jolyon Palmer Renault 1:20,205 Renault ultralágy 7.
13. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:20,335 Mercedes lágy 8.
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:20,416 Renault lágy 7.
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:20,504 Ferrari ultralágy 8.
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:21,110 Ferrari ultralágy 7.
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:21,348 Honda ultralágy 8.
18. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:21,389 Honda ultralágy 8.
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:21,670 Ferrari szuperlágy 8.
20. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:22,347 Ferrari (2016) ultralágy 7.
21. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:22,401 Ferrari (2016) ultralágy 3.
22. Alfonso Celis Jr. Force India-Mercedes 1:23,568 Mercedes ultralágy 4.
A teljesített körök tekintetében továbbra is a Mercedes és Valtteri Bottas vitte a prímet. A német csapat két versenyzője közé viszont sikerült beékelődnie Sebastian Vettelnek – nem kis mértékben köszönhetően a keddi 168 körének. Érdekesség, hogy csapattársa, Kimi Räikkönen csak a 8. ezen rangsorban, miközben Marcus Ericsson a nagyok közé keveredve lett 4.
A versenyzők által teljesített körök, kilométerek
Versenyző Kör Km
1. Valtteri Bottas 628 2923
2. Sebastian Vettel 591 2751
3. Lewis Hamilton 468 2179
4. Marcus Ericsson 444 2067
5. Felipe Massa 414 1927
6. Lance Stroll 386 1797
7. Kevin Magnussen 369 1718
8. Kimi Räikkönen 365 1699
9. Esteban Ocon 365 1699
10. Sergio Pérez 349 1625
11. Max Verstappen 347 1615
12. Romain Grosjean 346 1611
13. Daniel Ricciardo 337 1569
14. Nico Hülkenberg 314 1462
15. Carlos Sainz 307 1429
16. Jolyon Palmer 283 1317
17. Danyiil Kvjat 277 1289
18. Stoffel Vandoorne 235 1094
19. Pascal Wehrlein 192 894
20. Fernando Alonso 190 884
21. Antonio Giovinazzi 151 703
22. Alfonso Celis Jr. 71 331
Az istállóknál egyedül a Mercedes jutott 1000 kör fölé a 8 nap során – kifizetődőnek bizonyult tehát, hogy két versenyzőjük minden napot felosztott egymás között. Őket a Ferrari, és az első hét utolsó napjának kihagyása dacára a Williams követi. A leggyengébb tesztidényt a Renault-motoros csapatok és a McLaren zárta – utóbbi gárda mindössze 6,4 versenytávot teljesített, miközben a Mercedes 16,6-et.
A csapatok által teljesített körök, kilométerek
Csapat Megtett kör Megtett km
1. Mercedes 1096 5102
2. Ferrari 956 4450
3. Willams-Mercedes 800 3724
4. Sauber-Ferrari 787 3663
5. Force India-Mercedes 785 3654
6. Haas-Ferrari 715 3328
7. Red Bull-TAG Heuer 684 3184
8. Renault 597 2779
9. Toro Rosso-Renault 584 2719
10. McLaren-Honda 425 1978
A motorgyártóknál nincs meglepetés. A Mercedes 3500-zal több kilométert futott, mint a szintén három csapattal dolgozó Renault, miközben az új Ferrari-motorba két istállóval is csak 900-zal került kevesebb kilométer, mint a franciák erőforrásába. A Honda a hatodát teljesítette a bajnokcsapat motorja által megtett távnak.
Kiemelendő, hogy a Mercedes kétféle motorral tudta le a 8 tesztnapot (a második verziót csak a gyári csapat használta a második héten), a Ferrari a tervekhez hűen egyetlen hajtóegységet használt, míg a másik két gyártó számos motorcserét hajtott végre műszaki hiba miatt.
A motorok által megtett körök, kilométerek
Motor Megtett kör Megtett km
1. Mercedes 2610 12 150
2. Renault 1865 8682
3. Ferrari 1671 7779
4. Ferrari (2016) 787 3663
5. Honda 425 1978
/m4sport/
Senki sem szárnyalta túl Räikkönent: rekordidővel övé az utolsó tesztnap
A délutáni etapban senki sem futott gyorsabb kört Kimi Räikkönennél, az utolsó tesztnapot tehát a 2017-es előszezon legjobb körét jegyző finn klasszis zárta az élen. A nap ezúttal sem volt problémamentes a McLaren és a Red Bull számára, a legtöbb időt a Williams és a Toro Rosso töltötte a pályán.
A szerdai és a csütörtöki tesztnaphoz hasonlóan a délután pénteken is a hosszabb etapokról szólt, az eredménylistán tehát már nem történt komolyabb változás, vagyis Räikkönen megőrizte elsőségét a szuperlágy abroncsokon futott 1:18,634-es időeredményével.
Bár a finné maradt a leggyorsabb kör, és a Ferrari tisztességes mennyiségű kört teljesített, a csapat napja nem volt teljesen tiszta, Räikkönen ugyanis a délutáni szakasz második felében megpördült a pálya használaton kívüli sikánjában. A tapasztalt pilóta azért haladt ezen a szakaszon, mert autóján már korábban is problémát észlelt, így a leállás is feltehetően ennek köszönhető. Az utolsó 15 percben aztán visszatért a pályára, a gondot tehát hamar orvosolták.
A második helyen Max Verstappen maradt, aki délután csak az utolsó két órában körözhetett, korábban ugyanis csapata a „turbófeltöltőt ellenőrizte” a garázsban. Őt Carlos Sainz követi, aki összesen 132 kört teljesített a Toro Rossóval, a csapat legeredményesebb napját zárva. A befejezés egyébként számára sem volt teljesen tiszta, autója ugyanis megállt a célegyenesben, előidézve ezzel a nap hatodik, és a felkészülési időszak utolsó piros zászlós fázisát.
Valtteri Bottas negyedik maradt, csapattársa, a Mercedest délután átvevő Lewis Hamilton pedig közvetlenül mögé zárkózott. A két versenyzőt végül mindössze 5 ezredmásodperc választotta el, miután a brit megfutotta leggyorsabb körét az ultralágy abronccsal.
Nico Hülkenberg és Sergio Pérez is a délelőtti idejével tartott helyét a listán (előbbi nem is javíthatott volna, hiszen a szünetben a csapattárs, Jolyon Palmer vette át a Renault-t), nyolcadiknak pedig Palmer zárkózott, aki a döcögős kezdés után végül futhatott 43 kört. Őket Lance Stroll követte, aki összesen 132 kört jegyzett, feledtetve ezzel – valamint az előző napokon nyújtott stabil teljesítményével – az első hetek hibáit, melyek miatt a Williamsnek bőven volt pótolnivalója a keddtől péntekig tartó tesztszakaszon. A feladatot azonban sikeresen teljesítették.
Az első 10-et a délelőtt két alkalommal is „piros zászlót okozó” Romain Grosjean tette teljessé. A francia mögé Fernando Alonso sorolt, aki a délelőtti elektromos hibát követően a teszt második felében zavartalanul körözhetett és idején is javított, sőt, még gyorsabb is lehetett volna, a helyszíni beszámolók szerint ugyanis Stroll feltartotta őt a legjobb körén. A sort ma a két Sauber zárta.
A 8. tesztnap végeredménye:
1. Raikkonen szuper-lágy Ferrari 111 1m18.634s
2. Verstappen szuper-lágy Red Bull 71 1m19.438s
3. Sainz ultra-lágy Toro Rosso 132 1m19.837s
4. Bottas szuper-lágy Mercedes 53 1m19.845s
5. Hamilton ultra-lágy Mercedes 54 1m19.850s
6. Hulkenberg ultra-lágy Renault 45 1m19.885s
7. Perez ultra-lágy Force India 128 1m20.116s
8. Palmer ultra-lágy Renault 43 1m20.205s
9. Stroll lágy Williams 132 1m20.335s
10. Alonso ultra-lágy McLaren 43 1m21.389s
11. Grosjean ultra-lágy Haas 76 1m21.389s
12. Ericsson szuper-lágy Sauber 59 1m21.670s
13. Wehrlein lágy Sauber 42 1m23.527s
/m4sport/
|