Vettel elnyben lehet 2017-ben?
Br a csapatok vakon prblgatjk a 2017-es gumik prototpusait, a teszteken mindenki msnl „lelkesebbnek s rdekldbbnek” tn Sebastian Vettel akr mg elnybe is kerlhet ellenfeleivel szemben. Ezt a Pirelli technikai igazgatja sem cfolta…
Hosszas vitk utn az F1 elljri engedlyeztk, hogy az olaszok tfog tesztprogrammal kszljenek a rengeteg vltozst hoz 2017-es vadra, melyben – tbbek kztt – az abroncsok is talakulnak. Munkjukat hrom istll (a Mercedes, a Ferrari s a Red Bull) segti, mgpedig olyan „hibridautkkal”, melyeken igyekeztek a jv vben vrhat mrtkre nvelni a leszortert.
Ezek a csapatok hrom egyni teszten vesznek rszt, az v vgn pedig egy kzs gyakorlson, ahol mr a vgs, „rvnyests eltt ll” keverkeket prblgatjk majd. A Pirelli egyik legfontosabb krse az volt, hogy ezeken a teszteken lland piltikkal – vagy tapasztalt tartalkversenyzkkel – vegyenek rszt, s ne arra hasznljk ket, hogy a fiatalokat „szoktatjk az F1-hez”. A gyakorlsok flidejben gy tnik, szavaikat leginkbb a Ferrari fogadta meg.
k ugyanis egy nap kivtelvel – amikor a csapathoz egybknt is kzel ll Esteban Gutirrez vezette autjukat – Kimi Rikknennel s Sebastian Vettellel teszteltek. Ezzel szemben a Mercedes a Manornl edzd Pascal Wehrleint, a Red Bull pedig Sbastien Buemit ltette voln mg. Mario Isola, a Pirelli technikai igazgatja az eddigi gyakorlsok kapcsn megjegyezte, a Ferrari nmetje tnt a leglelkesebbnek s rdekldik leginkbb az j abroncsok irnt.
Ez persze annyira nem lepte meg, hiszen Vettel eddig is hres volt arrl, hogy minden apr lehetsget igyekszik kihasznlni, hogy „elnybe kerlhessen”. 2010-ben pldul vilgbajnoki sikere utn elutazott a Red Bull eurpai partijra, majd azonnal visszareplt Abu-Dzabiba, hogy rszt vegyen az els Pirelli-teszten. A tlen pedig csak ltogatott el az olaszok fhadiszllsra…2011-ben aztn (ez volt a Pirelli els ve az F1 egyedli beszlltjaknt) komoly elnybe kerlt csapattrsval, Mark Webberrel szemben. Ebben persze szmos ms tnyez is szerepet jtszott, ktsgtelen azonban, hogy a nmet elnyt kovcsolt abbl, hogy gyorsabban alkalmazkodott a gumikhoz, amiket jobban is ismert mrkatrsnl. Br az idei tesztek vakon zajlanak (azaz a pilta nem tudja, egszen pontosan milyen keverket prblgat), ezekbl is szrmazhat nmi elnye…
Hiszen hiba vakok a tesztek, a rsztvevknek egyrszt tbb kilomter lesz a lbukban az j keverkekkel (mg ha nem is tudjk, milyenek azok, azt mr rzik, nagyjbl hogyan viselkednek majd), msrszt az szrevteleiken keresztl megprblhatjk a nekik tetsz irnyba „terelni” a fejlesztseket (hogy a gumik jobban passzoljanak az stlusukhoz). Fleg akkor, ha valaki annyira belessa magt a tmba, mint Vettel.
Azt, hogy ebbl szrmazhat nmi elnye, a Pirelli mrnke sem cfolja. „Biztos, hogy ez megtrtnhet” – mondta a Motorsportnak. „Ezt most alrom. Ha egy versenyznek tetszik az egyik prototpus – nem tudjk, hogy mit tesztelnk –, akkor tmogatni fogja azt. Nem tudjk, mit tesztelnk, de az szrevteleikben tmogathatjk ket” – tette hozz.
„vek ta ismerem Vettelt, s azt kell mondjam, nagyon rdeklik a tesztek. rdekldik irntuk, s az irnt, hogy mit tesztelt. Szeretne mindent megrteni. Rengeteg krdst tesz fel. Nha le kell lltanod, s azt kell mondanod, hogy ne krdezzen tbbet. De neki egyszeren ilyen a szemlyisge. Nagyon szeretn megrteni a dolgokat…” – magyarzta a szakember.
/m4sport/
Mg Malajziban is lesznek jtsai a Ferrarinak
Aerodinamikai jtsokkal kszl a Ferrari az ltaluk tavaly Malj Nagydjra. A Red Bull visszaelzse a cljuk.
Hiba foglalkozik mr a mezny tlnyom tbbsge kizrlag a 2017-es projektjvel, a Ferrarinl nem hagyjk veszni a 2016-os szezont. Br elzetes cljaikat mr nem tudjk teljesteni, azt tovbbra sem trnk, hogy a konstruktri msodik helyrl a harmadikra cssszanak vissza. Mrpedig jelenleg ott llnak – 15 pontos htrnyban az v sorn nagyot fejld Red Bull mgtt.
A visszaelzsk rdekben a vrsk tovbb folytatjk idei versenygpk fejlesztst. Olasz forrsok gy tudjk, a csapat a soron kvetkez Malj Nagydjon pr plyaspecifikus fejleszts mellett az SF16-H leszorterejt clz jtsokat is be fog vetni. Forradalmi mdostsokrl nincs sz, m a csapat gy is bzik abban, hogy segtsgkkel jra ellphetnek msodik erv a Mercedes mgtt.
Sebastian Vettel a mlt htvgn mr elrebocstotta: tudja, mivel kszlnek, s emiatt nagyon is bizakodan tekint a htralv versenyekre. „J a csomagunk, hisznk magunkban, s br a tempt tekintve nem tartunk ott, ahol szeretnnk, arra szmtunk, hogy versenykpesek lesznk. Mg rkeznek jtsaink” – fogalmazott.
Kimi Rikknen szerint rjuk is frnek a fejlesztsek. A finn Szingaprban kijelentette, nem a szerencsjkn vagy mindent eldnt gyorskrn mlt, hogy nem tudta a Red Bull el kvalifiklni magt – egyszeren ennyire kpes jelenleg az autjuk, mellyel mr gy is a hatron tncolt.
Malajziban egy ve Sebastian Vettel els ferraris gyzelmt aratta – azta 21 futamot teljestettek mr nyeretlenl.
/m4sport/
Vettel mg lt remnyt a Ferrarinl
A nyeretlen F1-es csapat piltja szerint tovbbra sem szabad lerni az vet. Elmondsa szerint
Maranellbl nem hinyzik a magabiztossg, s az rkez fejlesztsek segtsgkre lesznek.
A nagy Formula-1-es csapatok elssorban mr a 2017-es szezonra koncentrlnak, a Red Bull annak ellenre felhagyott idei fejlesztseivel – az aprsgokat leszmtva –, hogy harcban llnak a bajnoksg msodik helyrt. Igaz, a Renault mg korntsem llt le, Szingaprba talaktott motort szlltottak, s szmtsok szerint a Total j zemanyaga is 0,2 msodperces krnknti gyorsulst hozott az energiaitalos csapatnak. Ezt a Ferrari sem fogja vlasz nlkl hagyni, a csapatnl frisstsek vrhatk a htralev versenyeken, Vettel pedig bzik abban, hogy a fejlesztsek elrelpst jelentek majd:
„gy gondolom, hogy ha mindent jl csinlunk, lehetsgnk lesz (jobb eredmnyrt harcolni) – idzi a motorsport.com Vettelt. „Azt biztosan tudjuk, hogy ers csomaggal rendelkeznk. Egyes versenyeken nem teljestettnk gy, ahogy kellett volna, valahol a mi hibnkbl, mshol a trtntek miatt. De az nem krds, hogy eddig nem jutottunk el oda, ahol lenni szeretnnk.”
„gy gondolom, hogy hisznk magunkban. Nem vagyunk teljesen a kvnt szinten nyers temp tekintetben. Nha jobban, nha rosszabbul llunk, de olyan plykon, mint Szingapr, ltalban szorosabb a helyzet. Arra szmtottunk, hogy versenykpesek lesznk, olyankor pedig mindig esly van egy gyzelemre vagy ers dobogra. Sajnos most egyiknknek sem slt el gy. De rendelkeznk a magabiztossggal, jnnek j alkatrszek is. Azrt vagyunk itt, hogy kzdjnk, s ezt is fogjuk tenni” – hangzott a Szingaprban utols rajthelyrl tdiknek felzrkz Vettel bizakod nyilatkozata.
A csapatfnk, Maurizio Arrivabene nem akart arra egyrtelmen vlaszolni, mgis mik lesznek a szban forg fejlesztsek: „Hat verseny mg htravan, s ha msodikak akarunk lenni a konstruktrk kztt, termszetesen javtanunk kell. Ezt is fogjuk tenni” – mondta a Ferrari vezetje.
/formula/
Mercedes: Ha nem az utols helyrl indul, Vettel nyerhetett volna
A Mercedes figyelmt is flkeltette Sebastian Vettel szingapri flzrkzsa. Ha a megszokott rajthelyrl indul, a nmetek szerint a ngyszeres bajnok megnyerhette volna a vasrnapi versenyt.
Sebastian Vettel rmmel fogadta, hogy a szurkolt t vlasztottk meg a verseny legjobbjnak a Szingapri Nagydjon, m azrt hozztette, jobban rlne mr egy valdi gyzelemnek. Egy ve annak, hogy utoljra felugorhatott a dobog legfels fokra (pp 2015. szeptember 20-n Szingaprban), radsul a htvgn jabb knlkoz eslyrl maradt le.
A nmet csak az utols rajtkockbl vghatott neki a versenynek, miutn a szombati idmr edzsen eltrt a hts felfggesztse, s gy nem tudott tovbbjutni a Q1-bl sem. Flzrkzsa aztn annl jobban sikerlt – mg ha nem is mindig volt szerencsje. Elzetesen remnykedett a biztonsgi aut rkezsben, m az hiba jtt mr az els krben, akkor mg inkbb csak htrltatta t. Ksbb pedig mr nem trt vissza.
„Mire a versenyt jraindtottk, a mezny mr kettszakadt. Nem volt egyszer elrbb jutnom” – mondta a futam els felnek nehzsgeirl. Arra utalt, hogy Felipe Nasr mgtt 8, Sergio Prez mgtt 9 krt rostokolt, s 15 krnek kellett eltelnie, mire elszr pontszerz helyen llt – holott elzetesen abban bzott, mielbb thmozza magt a mezny vgn. Mire ez sikerlt neki, addigra az len halad ngyes mr tl messze volt. Pedig Vettel titkon remnykedett abban, hogy lehet mg eslye beleszlni Lewis Hamilton s Kimi Rikknen dobogrt vvott csatjba. „Ahhoz, hogy flzrkzzak az lmeznyre, kellett volna mg egy biztonsgi aut, de sajnos nem jtt” – llaptotta meg.
Ennl is jobban bnhatja a szombati felfggesztshibt. Br a lgy gumis els etapjval nem volt teljesen elgedett, az ultralgyon elmondsa szerint szinte szrnyalt a Ferrarija. Radsul Kimi Rikknen is kpes volt tartani a lpst Lewis Hamiltonnal, ami arra utal, hogy a Scuderinak ennl sokkal tbb is lett volna a versenyben.A Mercedes stratgi szerint olyannyira, hogy ha az els sorok valamelyikbe kvalifiklja magt, Nico Rosberget is legyzhette volna! „Vettel volt a verseny leggyorsabb embere. Ha onnan rajtolt volna, ahonnan ltalban szokott, nyert volna” – jelentette ki a cmvd csapat egyik szakembere az Auto Motor und Sportnak.
lltst a kt nmet versenyz kztti klnbsg alakulsa tmasztja al. Nico Rosberg a 10. krben mg 32,009 msodperccel vezetett az akkor mg csak 13. Vettel eltt, t krrel ksbb megejtett els kerkcserje utn pedig 45,405 msodperccel. m a clban Vettel 27,694 msodpercre zrkzott fel r, azaz majdnem 18 msodpercet hozott rajta. gy, hogy mindketten kt killssal teljestettk a tvot.
Fontos persze kiemelni, hogy mindez csupn elmlet, hiszen ha Vettel nem a mezny vgrl rajtol, nem vlaszthatta volna a teli tankkal idelisnak mondhat lgy gumikat az els etapra, hogy aztn ktszer az ultralgyon folytassa. Ez alapveten ms stratgira knyszertette volna t.
Az mindenesetre j hr a Ferrari szmra, hogy Vettel autja a nagy tempja s a csatk ellenre is jl bnt a gumikkal, radsul neki – Rosberggel ellenttben – a fkekre sem kellett tlsgosan gyelnie.
Pontosabban: biztos, hogy j hr? A Szingapr-specialistnak szmt vilgbajnok versenye csak azt mutatja meg, hogy nagyon is beleszlhatott volna Rosberg s Ricciardo gyzelemrt vvott csatjba, ha nincs a szombati baki. Hogy tbb ultralgy abroncsot vlasztottak, mint a Mercedes, mkdkpes stratgia lett volna. Csak most valami ms hibdzott ennek bizonytshoz. Mr megint. Mg mindig.
/m4sport/
Vettel mosolygott a sisak alatt: „Az ilyen jelenetekrt leszel versenyz!”
Mosolygott a sisak alatt Sebastian Vettel a Szingapri Nagydjon bemutatott ketts elzse utn. Mozgalmas versenynek kt szerencss pillanata is volt.
Ez a verseny taln jelentett nmi krptlst a szombati fiaskrt. Sebastian Vettel a felfggeszts trse miatt csak a 22. rajtkockt szerezte meg a szingapri idmrn, gy a mezny vgrl kellett felkapaszkodnia vasrnap – egszen az 5. helyig sikerlt neki. 17 pozcit (mivel Romain Grosjean nem tudott elrajtolni, valjban „csak” 16-ot) javtott, s a futamon tbb csatt is megvvott, amit sajt bevallsa szerint nagyon lvezett.
A legltvnyosabb megmozdulst a verseny 28. krben mutatta be, ahol kivlan helyezkedett az eltte csatz Esteban Gutirrez s Carlos Sainz mgtt, s vgl mindkettejket sikeresen elzte meg. gy, hogy az egyik jobbosban csupn centimterek vlasztottk el vezetszrnyt a Toro Rosso diffzortl!
„Mindig azt mondjuk, hogy Szingaprban nagyon nehz elzni. Nekem egsz jl ment, fleg a hetes kanyarban. Egyszer a tizenegyesnl hrman jttnk ssze Estebannal s Carlosszal, vgl mgis n jttem ki elsknt a kanyarbl. Egy szles mosoly volt az arcomon akkor. Az ilyen jelenetekrt leszel versenyz” – lelkendezett a ngyszeres bajnok.
De nemcsak e megmozdulsval, az egsz versenyvel elgedett lehetett. „Szmomra ez egy premier volt. A Forma–1-ben rajtoltam mr a boxutcbl, de a mezny legvgrl mg egyszer sem” – hvta fl a figyelmet. „Egyszeren nem volt tbb ebben a versenyben. A huszadik s a huszontdik kr kztt remnykedtem egy jabb biztonsgi auts fzisban, de nem jtt. Akkor mr tl nagy volt a lemaradsom az lmeznnyel szemben, de a kt friss ultralgy gumimmal sikerlt pozcikat javtanom.”
„Az elejn nehezebben ment a kemnyebb gumik miatt, s Felipe Nasr mgtt sok idt vesztettem. Amikor Prez mg kerltem, mr nem is maradt sok gumim. Az aut ksbb a lgyabb keverken sokkal gyorsabb volt. J volt a tempnk, sok pontot szereztnk, radsul a motorcservel mr nem kell annyira aggdnunk a motorjaim szma miatt sem. Csak azt sajnlom, hogy egy normlis versennyel ennl is tbb is lett volna benne.”
Vettelnek kt nehz pillanata is volt. Az egyik a rajtnl, a msik a biztonsgi auts fzisban, amikor Valtteri Bottas kerkcserje utn kis hjn belehajtott Ferrarijba. „A rajtom nem sikerlt jl, tlprgtek a kerekek, ami utlag tekintve lds volt, mert az autk keresztbelltak elttem, s n gy ki tudtam kerlni ket. Ilyenkor nem tudni, mi lesz, de szerencsm volt.”
„A boxutcban lttam, hogy Valtteri kill. n a sebessghatrolra figyeltem, s arra gondoltam, hogy a Renault tl messze van tlem. Aztn egyszer csak rkezett Valtteri. Lttam, hogy gondja volt a killsnl, s mr csak egy autnak maradt elg hely – az enymnek. Bottas elvette a gzrl a lbt, s besorolt mgm.”
A Ferrari mostani eredmnyvel jabb 4 pontot bukott a Red Bull-lal szemben a konstruktri bajnoksgban, ahol jelenleg 15 pont a htrnya. „A tempt tekintve mg mindig egy szinten llunk a Red Bull-lal” – vlekedett Vettel. „Egyes plykon k a gyorsabbak, msokon mi. Szeretnnk jra eljk kerlni a bajnoksgban. Erre mg bven van eslynk” – tekintett elre.
A szingapri idmrn ltotthoz hasonl hibk ehhez ugyanakkor nemigen frnek bele.
/m4sport/
Vettel szerint a trelem nem az ernye
A Ferrari F1-es piltja szerint csak akkor lehetnek elgedettek, ha nyernek, mert ez a cljuk s hisz abban, hogy a munka egy nap kifizetdik szmukra. Bevallotta: szombaton elg mlyre kerlt.
mini hirdets
Sebastian Vettelt nem vletlenl vlasztottk a szavazk a Szingapri Nagydj legjobbjnak, hiszen a nmet ferraris az utols helyrl rajtolva lett tdik egy olyan plyn, ahol borzasztan nehz elzni, radsul extra kavarods sem segtette a felzrkzst. A ngyszeres vilgbajnok termszetesen elgedett is volt a vasrnapi esemnyekkel.
"Az biztos, hogy j volt a stratgink s mg nagyobb eslynk lehetett volna egy biztonsgi auts fzissal, de ez nem jtt, gyhogy az tdik helyezs mindenkppen j eredmnynek szmt" - rtkelte a teljestmnyt Vettel. "Ezt a csapatnak ksznhetem, az idmr utn elg mlyre kerltem. Az trtnt meg, amit senki nem akart, de meg kell vele birkzni s tovbb kell lpni."
"A rajtom nem volt klnsebben j, nem is erltettem, mert volt elttem egy baleset. A legfontosabb, hogy az aut nem srlt meg, de az jraindts utn nem volt egyszer munkra brni az abroncsokat. A lgy keverken voltam, sok idt vesztettem a Sauber mgtt, nehz volt elzni, de fontos, hogy letben maradtak a gumik. Amikor feltettk az utols ultralgyat, igazn megmutattuk a tempnkat, de a legvgn mr elttem s mgttem is nagy volt az r" - magyarzta a nmet.
Hogy hogyan alakul a folytats? Vettel htrnya jelenleg huszonhat pont a harmadik helyen ll Daniel Ricciardval szemben, a Ferrari pedig tizent egysgre van a Red Bulltl. "Tudom, hogy a trelem nem a ferrarisok legnagyobb ernye, nem is az n ernyem, azrt vagyunk itt, hogy nyerjnk s nem vagyunk elgedettek, amg ez nem kvetkezik be. Azonban lpsrl lpsre haladunk s ez egy nap ki fog fizetdni. Hiszek a csapatban s abban, hogy a jvben jobbak lehetnk" - mondta Vettel.
/formula/
Vettel a verseny embere – „letre kelt” Ferrarijval 17 helyet javtott!
Az utols helyrl indult, 17 msodperccel csapattrsa mgtt rt clba. A 17 helyet javt Sebastian Vettelt vlasztottk a nap versenyzjnek – nem rdemtelenl!
A meznybl egyedliknt rajtolt a legtartsabb lgy gumikon, s nem is hasznlhatta volna ki jobban ezt ennl. Sebastian Vettel a rajt utni kavarodst gyesen kikerlve mr az els krt a 18. helyen zrta. Gyors egymsutnjban megelzte a kt Manort, s amikor a 15. krben Felipe Nasrt fkezte ki, mr a 11. helyen haladt.
Ktszer cserlt kereket, kt ultralgy gumis etapjn pedig j tempt diktlt. A 25. krben radsul lesipusks mdon hasznlta ki Carlos Sainz s Esteban Gutirrez csatjt, s elzte meg egyszerre mindkettejket – a nap taln legjobb manvert bemutatva. Vgl az tdik hely s a Forma–1 hivatalos honlapjn indtott szurkoli szavazs „futam embere” dja lett a jutalma.
„Mirt ne?” – krdezett vissza a leints utn, amikor flvetettk, aligha hihette elzetesen, hogy az 5. helyen r majd clba. „Itt brmi megtrtnhet. Az biztos, hogy hossz t vezetett idig, s az is, hogy a gyenge rajtom utn elkpzelhetetlennek tnt. De aztn belelendltem, az utols kt etapomon pedig a gumik is letre keltek, s nagyon j mulatsg volt, nagyon lveztem.”
„Egy ponton elkezdtem remnykedni abban, hogy taln a harmadik helyrt vvott csatba is beleszlhatok. Kimi s Lewis elnye vgl tl nagynak bizonyult. Taln a verseny elejn vesztettem tl sok idt. De ez vrhat is volt. Remnykedtnk benne, hogy rkezik a biztonsgi aut, de vgs soron ez egy optimlis eredmny.”Vettel rmmel vette, hogy a szurkolk t lttk a nap embernek. „Ez j, ksznm szpen mindenkinek, aki szavazott” – mondta szles mosollyal. „Jr ezrt valami trfea is? Nem, Bernie szerinte tl kapzsi ehhez…” – vicceldtt.
„A tegnapom nagyon nehz volt. Ha nem vehetsz rszt az edzsen, az csak mg nehezebb teszi ezt. Az aut viszont ma az ultralgy gumikon igazn letre kelt. Tegnap jl sikerlhetett volna az idmr, de ez gy is j eredmny. Most mindenekeltt a sajt portnkon kell krlnznnk. A Mercedes nagyon ers, mr hrom ve szinte minden versenyt megnyernek. Nehz lenne legyzni ket, de harcolunk. Ezen vagyunk mr pr ve, s amgy is ez a lnyege a versenyzsnek, ezrt vagyunk itt, s a gyzelemrt. A jvben lesznk mg ersebbek is. De mg idn is vr rnk pr verseny.”
/m4sport/
(c) Szingapr GP, vgeredmny: Vettel az 5. lett!
Szoros kzdelemben sikerlt megszereznie a gyzelmet a Mercedes nmetjnek, Nico Rosbergnek 200. Forma-1-es Nagydjn.
A 9. szingapri futam sem mlt el biztonsgi auts fzis nlkl, maelyre nem is sokat kellett vrni. A rajtnl beragad Max Vesrtappen-t Carlos Sainz elkerlni prblta, amikor sszeakadt Nico Hulkenberggel, aki keresztbe llt s a versenyre azonnal vget is rt.
Ezutn rkezett a SC a plyra, majd hrom kr utn folytatdhatott a szgulds.
Sebastian Vettel folyamatosan lpett elre szingapr szk utcin, egyszerre kt piltt is maga mg utastva; mikzben Carlos Sainz s Esteban Gutierrez egymssal kakaskodott.
Vettel vgl az tdik helyig araszolt a mezny vgrl, az len Rosberg gyztt, aki Daniel Ricciardo prblt ugyan, de nem tudott elkapni. A harmadik Hamilton lett.
(c) Andi

Motorcsere Vettelnl?
A motorcsere lehetsgt is fontolra veszi a Ferrari a prul jrt Sebastian Vettelnl. A nmet gy rzi, az utols helyett akr az els sorbl is indulhatna vasrnap.
Alig pr percig tartott csak Sebastian Vettel szingapri kvalifikcija. Mr a kivezet krn jelezte, baj van stabiliztorval, ksbb pedig ez mindenki szmra nyilvnvalv vlt, amikor Ferrarija hrom kerken vette a kanyarokat… „Elszr azt hittem, hogy az els az, de gy tnik, a hts volt. Elg nyilvnvalnak tnik, hiszen ha hrom kerkkel msz, ott valami nincs rendjn. Alaposan megvizsgljuk, mi trtnt, gy reztem a stabiliztor trt el. Nem volt idnk megjavtani. Be akartam jnni, de gy dntttnk, kint maradunk. Aztn mgis bejttnk, mert remnytelen volt a helyzet, nem voltunk elg gyorsak. Hrom-ngy perc pedig mr kevs volt a megoldshoz” – magyarzta Vettel, hozztve, az azonnali visszatrs esetn sem tudtk volna orvosolni a problmt.
Azt is kizrta, hogy vezeti hiba kvetkeztben srlt meg a futmve. „Mr akkor szleltem, amikor elhagytam a garzst. A mrnkk tudtk, hogy nem lehet gyorsan kijavtani, ezrt mondtk azt, hogy prbljak meg gyors krt autzni. Effle hiba nlunk mg sosem lpett fel. Gyorsan r kell jnnnk az okra.”
A ngyszeres bajnoknak meggyzdse, hogy ha gond nlkl teljesti az idmrt, le tudta volna gyzni Daniel Ricciardt. „Nagy kr ezrt, mert az autnk elg j volt ahhoz, hogy az els sorba kerljnk. Jobbnak reztem este, mint dlutnonknt, s elg magabiztosan vrtam az idmr edzst. Csak pp nem mutathattam meg, mit tudunk.”
j motor, rgi bellts?
Miutn Vettel mr tbb erforrs-komponense tern az utolst hasznlja, flvetdik a krds, megprbljk-e elnykre vltani mostani balszerencsjket, s cserlnek-e motort az autjban. Vesztenivaljuk most nincs. „Mg nem tudom. De elg idnk lesz elgondolkodni rajta” – mondta. Arrl is dnthetnek, vltoztatnak-e a belltsokon, hogy knnyebben tudjon majd elzni. Akkor viszont a boxutcbl kne rajtolnia. „Inkbb szeretnk a rajtrcsrl indulni, mert akkor van esly a javtsra. Ha a boxbl indulunk, csak fl kr utn tudom utolrni a meznyt” – rvelt.
A mostani hiba mindenesetre a lehet legrosszabb helysznen trtnt. Szingaprban nehz elzni, gy sok jra nem szmthat. „Hossz futamom lesz. De mg gy is visszakapaszkodhatok a sok friss gumimmal. Megltjuk, hogyan taktikzunk majd. Nem idelis a helyzet, de most mr nem tudunk vltoztatni rajta. Bosszant s csaldst kelt helyzet, de el kell fogadni, s meg kell prblni mindent kihozni a versenybl. Az autnk j volt. Hogy mennyire, az majd csak holnap este fog kiderlni. Nem kiltstalan a helyzetnk. Sok minden trtnhet a versenyen, lehetnek biztonsgi auts fzisok.”
Niki Lauda ezzel szemben nagyon is remnytelenebbnek ltja helyzett. „Tz perc alatt kptelensg kicserlni egy ilyen alkatrszt. El leehet kpzelni, hogy rzi most magt Maurizio Arrivabene s Sebastian. Ilyen htulrl rajtolni a Ferrari szmra katasztrfa. pp itt, ahol akkora a forgalom. A minsgellenrzs a legfontosabb, gy lehet elkerlni, hogy ilyesmi trtnjen. Tudjuk, milyen ez, v elejn volt gondunk a turbval” – magyarzta Lauda.
Vettel vgl arrl is beszlt, hogy jobban le vannak maradva, mint elzetesen gondoltk. „A Mercedesszel szembeni htrnyunk tl nagy. Taln nagyobb is, mint vrtuk. s nemcsak hozznk kpest, a Red Bullhoz kpest is nagy az elnyk. Mindkt autjuknak az els rajtsorban kne llnia. Megltjuk, mi lesz holnap, de egszen ms versenynk lesz sajnos, mint nekik.”
Hiba, ez mr nem 2015.
/motorsportal/
Vettel a mezny vgn: Nem lett volna idnk a javtsra
Elsbl utols lett Sebastian Vettel. A tavalyi szingapri pole-szerz mszaki hiba miatt mr a Q1-ben bcszott.
Nem mintha eddig olyan jl alakult volna Sebastian Vettel htvgje, az idmr edzsen azonban valdi rmlomm vlt. Az autjval mr a szabadedzseken is elgedetlen nmet az utols gyakorlson mg arra panaszkodott, hogy autja htulja tlsgosan idegesen viselkedik – a Q1 elejn viszont mr egyltaln nem is mkdtt.
„Azt hiszem, a stabiliztor elromlott” – jelezte a rdin mr els kreiben. A csapat javaslatra mg kint maradt, htha sikerl valahogy tovbbjutst r krt futnia, m els kerekei valamennyi kanyarban elemelkedtek az aszfalttl. „Ez hlyesg, csak idt vesztnk” – mondta mrnknek, majd a boxba hajtott. Szerelsre mr nem maradt id, a ngyszeres bajnoknak maradt az utols rajtpozci.
„Mg nem tudom a pontos okot, de gy reztem, tnkrement a stabiliztor. Mg meg kell vizsglnunk. Az a szerencse, hogy a msik autnknl nem lpett fel ilyen problma” – nyilatkozta a Vettel. „Sajnos nem sikerlt a msodik edzsrszbe kerlnnk, hogy utna legyen idnk megvizsglni az autt. Aztn kifutottunk az idbl.”
A flvetsre, hibnak tartja-e, hogy nem hvtk be azonnal, Vettel vdelmbe vette csapatt. Megjegyzse kapcsn elmondta: „Bosszs voltam, mivel elbb gy dntttnk, prblkozunk mg egy krrel, de nem gyorsultunk. Aztn kimentem, hogy megoldjuk a hibt. De nem gondolnm, hogy brhogy is lett volna elg idnk a javtsra.”
Vettel idn elszr volt knytelen bcszni mr az els edzsrszben, idei legrosszabb rajtpozcijbl lesz knytelen nekivgni a vasrnapi versenynek. A 2015-s Kanadai Nagydj ta nem rajtol ennyire htulrl – akkor a 18. pozci volt az v. A mostaninl rosszabb helyrl a 2012-es Abu-dzabi Nagydjnak vgott neki: ott 24.-knt vrta a lmpk kialvst.
/motorsportal/
(c) Szingapri GP, idmredzs: Rosberg plyacsccsal az len
A Szingapri Nagydj idmredzst a nmet Nico Rosberg nyerte j plyacsccsal, mgtte Daniel RIcciardo rkezett, akit Lewis HAmilton kvetett.
Azt idmredzs legnagyobb vesztes a Ferrari nmetje, Sebastian Vettel autjban ugyanis eltrt a stabiliztor, amelynek ksznheten csak a 22., azaz utols rajthelyrl vrhatja a holnapi futamot.
Romain Grosjean ezttal is falnak vitte a Haast, ezrt az edzst is flbeszaktottk, mg helyre lltottk a falat.
(c) Andi
A Szingapri Nagydj idmr edzsnek vgeredmnye
Versenyz Csapat Id Klnbsg
1. Nico Rosberg Mercedes 1:42,584
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,115 +0,531
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:43,288 +0,704
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:43,328 +0,744
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:43,540 +0,956
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:44,197 +1,613
7. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:44,469 +1,885
8. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:44,479 +1,895
9. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:44,553 +1,969
10. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:44,582 +1,998
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:44,740 +2,156
12. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:44,991 +2,407
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:45,144 +2,560
14. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:45,593 +3,009
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:45,723 +3,139
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,827 +5,243
17. Kevin Magnussen Renault 1:46,825 +4,241
18. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:46,860 +4,276
19. Jolyon Palmer Renault 1:46,960 +4,376
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:47,667 +5,083
21. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:48,296 +5,712
22. Sebastian Vettel Ferrari 1:49,116 +6,532
Arrivabene tzezer-egyedszer is elmondta…
Maurizio Arrivabene mr sokallja a Ferrari tszervezse kapcsn jra s jra elkerl pletykkat. Jelezte, nincs szksgk j igazolsra.
„Tehetsged van ahhoz, hogy sszezavarj” – mondta nevetve a Ferrari csapatfnke a pnteki sajttjkoztatn, amikor egy olasz jsgr mr tbbedszer krdezett r arra, hogy is ll a csapat jjszervezse.
Br a vrsk vezetsge az elmlt hetekben nem gyzte hangslyozni, hogy j struktrval s bels emberek thelyezsvel reaglnak a korbbi technikai igazgat, James Allison tvozsra, a hten jra felrppent a hr, miszerint a mercedeses Paddy Lowe Maranellba tarthat. Azta mr mind az rintett, mind Toto Wolff cfolta e pletykt – Arrivabene azonban nem kerlhette el az errl szl krdseket.
„Mr tzezerszer elismteltk: a csapatunk teljes” – tette jra egyrtelmv az olasz. „Tkletesen rendben vagyunk a jelenleg nlunk lv emberekkel. A hangulat nagyon j Maranellban. Mattia (Binotto) szemlyben megtalltuk a megfelel embert, ahogy a vele dolgozk szemlyben is. Csak ugyanilyen hangulatban kell tovbb dolgozniuk, vrni a kvetkez vet, mikzben az idei szezonra is figyelni kell mg. Nyugodtan akarunk dolgozni, nyoms nlkl. Szval nincs mr szksgnk senki msra.”
Ksbb egy jabb krdsre aztn jra csak ismtelni tudta nmagt. „Mr nagyon sokszor elmondtam, hogy tkletesen rendben vagyunk. Mattia j munkt vgez. Ms szemlyre nincs szksgnk. Mattia a technikai igazgatnk, korbban James volt az, most . Mr sokszor elmondtuk, hogyan szerveztk t a csapatot – mit kne mg mondanom?”
Arrivabene vgl jelezte, tovbbra sem mondtak le azon cljukrl, hogy futamot nyerjenek idn. „Ez a cl idn, jl kell zrnunk az vet.”
/motorsportal/
(c) Szingapr GP, 3. szabadedzs: Tovbbra is len Rosberg
A harmadik szabadedzsen is Nico Rosberg s Max Verstappen sorrend alakult ki. Kimi Raikknen a harmadik, Daniel Ricciardo a negyedik lett, mikzben Sebastian Vettel tovbbra sem tallva formjt csak az tdik lett dleltt.
Pascal Wehrlein a falba csapdott, a pilta szererncsre nemsrlt meg, az edzst azonban piros zszlval flbeszaktottk.
Az jraindts utn folytatdott a krzgets, a mr jl megszokott falrintsekkel.
(c) Andi
Szingapri Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr
1. Nico Rosberg Mercedes 1:44,352 15
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,411 +0,059 15
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:44,860 +0,508 14
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,903 +0,551 12
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:45,104 +0,752 13
6. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:45,316 +0,964 13
7. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:45,503 +1,151 18
8. Lewis Hamilton Mercedes 1:45,806 +1,454 9
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:45,879 +1,527 17
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:45,947 +1,595 16
11. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:46,112 +1,760 15
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:46,164 +1,812 13
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:46,316 +1,964 16
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:46,529 +2,177 17
15. Kevin Magnussen Renault 1:47,116 +2,764 11
16. Jenson Button McLaren-Honda 1:47,277 +2,925 16
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:47,293 +2,941 18
18. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:47,411 +3,059 20
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,956 +3,604 20
20. Jolyon Palmer Renault 1:48,689 +4,337 13
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:49,201 +4,849 10
22. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:49,565 +5,213 14
Hol marad a Vettel-faktor?
Nem rzi mg a ritmust, gy nem tud mg „tncolni” sem Sebastian Vettel egyik kedvenc plyjn, Szingaprban. De eljn-e a folytatsban a volt fnke szerint 0,3 msodpercet r Vettel-faktor?
Egyelre nem rvnyesl a Vettel-faktor Szingaprban. A Ferrari versenyzje ngyszer nyert eddig az utcai plyn, s ha nem sikerlt a dobog tetejre ugrania, akkor is tbbszr itt futotta szezonja egyik legjobb versenyt. 2013-as elspr gyzelme igazi mestermunka volt, de a 2015-s pole-ja s sikere sem volt akrmilyen teljestmny.
Volt fnke, Christian Horner is jl tudja, mennyit kpes hozztenni ezen a plyn a nmet az sszteljestmnyhez: a Red Bullnl tbb alkalommal is megtapasztalta. „Sebastian itt mindig pokoli gyors. gy tippelem, hrom tizedet r krnknt” – nyilatkozta a csapatfnk a Sky Sportsnak.
Nos, akrhogy is, Vettel egyelre nem villogott az jszakban. Az els edzsen ugyan mg harmadik volt, a msodikon mr 1 msodpercet kapott a gyztestl, radsul csapattrsa, Kimi Rikknen is 0,8 msodperccel gyorsabb volt nla. Nem volt elgedett autja belltsaival, ami miatt komolyabb talaktsokat is vgeztek belltsn. Tbbszr hibzott is: az els gyakorlson egy zben a falnak is nekikoccant az utols eltti kanyarban. „Egyszer egy vben muszj ilyet csinlni. Jobb pnteken, mint brmelyik msik napon” – jegyezte meg ennek kapcsn viccesen.
Ami a napjt illeti, Vettel is rzi, ez mg nem az szoksos szingapri formja. „Mg nem tudok tncolni, de remlhetleg jl rkezem majd a kanyarokba. Meg kell tallnom a ritmust. Nagyon sok hats ri itt az autt, gyorsan reaglni kell erre, s nem a lbakkal, hanem a kezekkel” – avatott be abba, mit is jelent a „tnc” kifejezs.
„Mg gy is lvezem, ha nem ez volt a legjobb napom, s nem talltam mg meg igazn a ritmust. A krmet nem tudtam igazn sszerakni, de a kzppontban most gyis a versenytemp llt. Mg tudunk javtani, nem reztem mg olyan jl magam az autban. Kiprbltam pr dolgot, taln nem voltak olyan jk, mint hittk, de pnteken a legfontosabb, hogy tanulj.”
A krdsre, lt-e eslyt a Mercedes ellen a htvgn, elmondta: „Megltjuk. A holnap a legfontosabb, mindent tkletesen kell csinlnunk az idmr edzsen. Mg mindig tudunk javtani kicsit, s ha mindent jl csinlunk, szerintem j eslynk lehet. A Mercedes s a Red Bull is nagyon ersnek tnik. A Mercedes az eslyes, mi pedig egy szinten llunk a Red Bull-lal. Mindent megtesznk, prblunk mindent jl csinlni, s remlhetleg lesz eslynk” – tekintett elre.
/motorsportal/
(c) Szingapri GP, 2. szabadedzs: Rosberg az len, Hamilton a falban
A Szingaprban zajl versenyhtvge msodik edzse mr mestersges fnyekm ellett indult. Az len ezttal Nico Rosberg zrt a Mercedesszel, a nmet alakulatott a finn Raikknen kvette. A kt Red Bull ismt a top5-ben.
A francia Romain Grosjean is munkhoz lthatott vgre, a csapatnak sikerlt megoldani a motorhibt, amely miatt parkolplyra kerlt az els edzs teljes hosszra.
Mikzben Rosberg az len llt, csapattrsa Lewis Hamilton a techinkval kzdtt. Vagyis inkbb a a szereli, akik prbltk elhrtani a hidraulikai rendszer problmjt.
(c) Andi
Szingapri Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr
1. Nico Rosberg Mercedes 1:44,152 34
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:44,427 +0,275 34
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,532 +0,380 29
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,557 +0,405 26
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:45,161 +1,009 33
6. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:45,182 +1,030 35
7. Lewis Hamilton Mercedes 1:45,275 +1,123 10
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:45,507 +1,355 33
9. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:45,779 +1,627 30
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:46,029 +1,877 35
11. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:46,063 +1,911 26
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:46,574 +2,422 30
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:46,727 +2,575 36
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:46,856 +2,704 30
15. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:46,960 +2,808 30
16. Kevin Magnussen Renault 1:47,161 +3,009 30
17. Jolyon Palmer Renault 1:47,166 +3,014 34
18. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:47,531 +3,379 29
19. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:48,391 +4,239 12
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:48,487 +4,335 32
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:48,505 +4,353 33
22. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:48,823 +4,671 29
(c) Szingapr GP, 1. szabadedzs: A kt Red Bull nyitott az len
A Szingapri Nagydj els szabadedzst a kt Red Bull zrta az len Max Verstappen, Daniel Ricciardo sorrendben.
Jenson Buttonnak az edzls korai fzisban mg a boxutcbl sem sikerlt kirenie, mivel gondok akadtak a Honda zemanyagrendszervel.
A plya 20-as kanyarja sok piltt is megtrflt, akik rendre megkoccintottk a falat, ilyen volt Sebastian Vettel is.
A 200. versenyhtvgjt kezd Nico Rosberg a 18-as kanyarban amortizlta le a Mercedese elejt.
(c) Andi
Szingapri Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:45,823 25
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:45,872 +0,049 27
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:46,287 +0,464 22
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:46,426 +0,603 24
5. Nico Rosberg Mercedes 1:46,513 +0,690 22
6. Kimi Rikknen Ferrari 1:46,890 +1,067 20
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:46,936 +1,113 28
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:47,683 +1,860 29
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:48,044 +2,221 27
10. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:48,109 +2,286 23
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:48,202 +2,379 21
12. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:48,214 +2,391 28
13. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:48,359 +2,536 28
14. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:48,453 +2,630 26
15. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:48,595 +2,772 16
16. Jenson Button McLaren-Honda 1:49,615 +3,792 20
17. Jolyon Palmer Renault 1:49,794 +3,971 27
18. Kevin Magnussen Renault 1:50,263 +4,440 29
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:51,112 +5,289 23
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:51,479 +5,656 16
21. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:52,379 +6,556 33
22. Romain Grosjean Haas-Ferrari id nlkl -------
Vettel nem hallott Lowe rkezsrl – pedig elgondolkodna a lehetsgen
Ha elrhet lenne, Sebastian Vettel szerint a Ferrarinak meg kne fontolnia Paddy Lowe megszerzst. De nem hiszi, hogy van erre eslyk…
Olasz s spanyol lapok gy tudjk, a Ferrari kapcsolatba lpett a Mercedes technikai vezetjvel, Paddy Lowe-val. A brit szakember szerzdse lltlag ez v vgn jr le a cmvd csapattal, gy a vrsk akr tehetnek is egy prbt a megszerzsre.
Cstrtkn Szingaprban Sebastian Vettelhez is eljutottak az errl szl hrek. „Egy kicsit ismerem t. Nem nagyon, mert nem dolgoztunk egytt sosem. Egy olyan kaliber szakembert, amilyen Paddy Lowe, sosem szabad albecslni. Ha valaki szmra elrhetv vlik, annak el kell gondolkodnia a lehetsgen” – nyilatkozta.
Olajat persze nem llt szndkban a tzre nteni, gy nyomatkostotta: „Amennyire n tudom, nem elrhet, ezrt nem is opci szmunkra” – zrta rvidre a tmt.
Kvncsian vrjuk, Paddy Lowe miknt kommentlja majd a szemlyvel kapcsolatos tallgatsokat a htvge folyamn.
/m4sport/
Vettel: Azrt nem olyan borzaszt a szezonunk
Nem rez grcsssget, sem extra terhet Sebastian Vettel 20 verseny ta tart nyeretlensgi sorozatuk miatt. Utols sikerk helysznn most az eddiginl jobb eslyk nylhat vget vetni a rossz sorozatnak.
t nap mlva lesz egy ve annak, hogy Sebastian Vettel s a Ferrari utoljra gyzelmet nnepelt, s most ppen az akkori helysznen, Szingaprban kell beszlnie az nsges idszakrl a ngyszeres bajnoknak. Nem ezt vrtk 2016-tl, ez nem titok, a heppenheimi azonban ettl mg tvolrl sem nevezn katasztroflisnak idnyket.
„Igaz, hogy nincs egy nagyszer szezonunk, de az is, hogy nem olyan rossz, nem olyan borzaszt, mint amilyennek az emberek ltjk” – nyilatkozta. „Sajt magunk vagyunk az els szm kritikusaink, mert nem rtk el a cljainkat. Tavaly sikerlt cskkentennk a lemaradsunkat, de sajnos a klnbsg mg mindig megvan. Olykor kisebb, mskor nagyobb, de mg mindig megvan. Hogy bzom-e abban, hogy futamokat fogunk nyerni a jvben? Szz szzalkig.”
Erre akr mr ezen a htvgn is lehet eslyk: a tavalyi gyzelem azt mutatja, a Ferrarinak jobban fekszik ez a plya, mint pldul a monzai, radsul Szingaprban Vettel egszen kivl mrleggel rendelkezik. A futam 2008 ta rd trtnetben eddig sszesen ngyszer tudott nyerni a plyn: 2011-ben, 2012-ben s 2013-ban a Red Bull-lal, 2015-ben a Ferrarival. „A siker titka? Nincs, egyszeren csak szeretek itt versenyezni. Nem tudok n sem rvidebb tvonalat, valamirt mgis jl megy itt. Volt, hogy szerencsm is volt, ezrt lettem itt olyan sikeres” – magyarzta Vettel.
Eslyeikrl vatosan nyilatkozott. „A verseny itt hossz, sokszor van biztonsgi auts fzis, lehetsz szerencss s peches is. Versenyzknt nyilvn mindig a szerencsefaktor nlkl akarsz nyerni, de ha ajndkot kapnnk, azt is megksznnnk, ugyangy, ahogy mrgeldnnk, ha nem neknk kedvezen alakulnnak a dolgok. Az utcai plyk mr csak ilyenek.”
A nmet nem rez grcsssget amiatt, hogy mr 20 futam ta nyeretlen. „Megvannak az okai annak, mirt nem nyertnk mg idn. De minden futamnak gy vgunk neki, hogy nyerni akarunk. Egy ve itt nagyon versenykpesek voltunk, azta sokat lptnk elre, szval a paprforma szerint jra jnak kne lennnk. De az eslyes a Mercedes, mg akkor is, ha az elmlt vekben nem volt knny dolguk itt.”
„Nem gondolok majd a nyeretlensgre, amikor holnap flkelek. Prblom minden futambl a legtbbet kihozni, s idelis esetben ezzel van eslynk a gyzelemre. n optimista vagyok, de azt is tudjuk, hogy sok mindent jl kell csinlnunk. Egyes plyk jobban fekszenek, msok kevsb, s a gyzelemhez sok tnyeznek kell stimmelnie. Nem foglalkozom azzal, hogy melyik plyn mennyire lehetnk jk, nem ez a helyes hozzlls. n mindig a gyzelmet veszem clba, s mg ha ez tl optimistn is hangzik, a Forma–1-ben minden lehetsges” – fogalmazott.
Vettelnek tl nagy falat Schumacher szerepbe lpni a Ferrarinl?
Nem biztos abban Niki Lauda, hogy Sebastian Vettel kpes lesz megfelelni annak a szerepnek, amelyet a Ferrarinl be kell tltenie. A nmetnl s a Scuderinl is lt problmkat, sajt maranelli tapasztalatbl pedig azt is tudja, mi lenne a teend.
Noha a tifosi valsggal megrlt annak lttn, hogy egy Ferrari-versenyz is dobogra lphetett, az, hogy Sebastian Vettel harmadik helye ekkora rmet okozott szmukra, mr nmagban is sokat elmond a szebb napokat is meglt Scuderia helyzetrl. Nem gy alakult ez az vk, ahogyan azt a vrtnl jobb 2015 utn remltk, a tavalyi megjuls jelentette lendlet pedig gy tnik, fogytn.
Niki Lauda az 1970-es vekben maga is rsze volt Maranello htkznapjainak, s kt bajnoki cme mellett az rnykos oldalt is megismerhette. Tvozsra pldul bels feszltsgek miatt kerlt sor 1977-es msodik bajnoki sikere utn. Br ma mr a Mercedes tancsadja s rsztulajdonosa, sajt bevallsa szerint mg gy is szvn viseli kicsit a Scuderia sorst. „Tnyszeren s objektven nzem a helyzetket, de kicsit azrt rzelmesen is, hiszen a karrierem nagy rszt ott tltttem, nagy sikereket elrve, nagy csatkat, veresgeket s megindt pillanatokat tlve. A csapat a trtnelme miatt fontos a Forma–1 szmra, de jelenleg nem megy nekik valami jl. Termszetesen ez engem is bosszant” – nyilatkozta a Welt am Sonntagnak Monzban adott interjban.
Mr Ferrarinl is elismerik, hogy a viszonylag j vkezdsk utn nem voltak kpesek fejldni, ezrt szakadtak le mg jobban a Mercedestl, s ezrt rte ket utol a Red Bull. Lauda lt hasonlsgot a mostani s az 70-es vekbeli helyzete kztt. „Szmomra gy tnik, a Ferrari rgi, jl ismert alapproblmi ma is lteznek. A Ferrarinl vannak bizonyos folyamatok s reakcik, melyek lejtszdnak az ott dolgozk fejben. Ez lehet pozitv s negatv is. A Ferrarinl az emberek emberien, spontnul, rzelmesen reaglnak a problmkra. Ha jl megy nekik, akkor nyugodtak, ksbb hanyagok lesznek. Ez nem tesz jt, ha folyamatos sikert akarsz. Ha pedig nem megy jl nekik, kegyetlen nyoms nehezedik rjuk – kvlrl s bellrl is. Ezzel zavar tmad, majd gyors elhatrozsok jnnek.”
„Megprbljk a lehet leggyorsabban megoldani a problmkat, de a nagy temp miatt knnyen hibznak. tgondoltsg s lpsrl lpsre halads helyett k inkbb kapkodva mennek elre, s folyton korriglni knytelenek emiatt. Ez sok embert elbizonytalant, a csapaton bell a nyugtalansg s a tancstalansg lesz jellemz. Ez hullmz teljestmnyhez vezet, majd a vele jr pnikhoz. Itt mg nem tart a Ferrari jelenleg, de az nyilvnval, hogy nem az trtnik, amit Sergio Marchionne elnk akar.”
Lauda azt nem tudja, miknt alakul a vrsk jvje, de arrl van elkpzelse, mit kellene csinlniuk. „Kevesebb nyoms kellene, bizalomnak s nyugalomnak kell kialakulnia, mert a csapat httere rendben van. Nem szabad kapkodniuk a tervekkel, trelemre van szksg, mg akkor is, ha a szurkolik miatt ez nehz is. Ha a Ferrarinl mindenki a tehetsgt adja hozz a nagy egszhez, nem a kapkodst s az rzelmessget, akkor megmutathatjk, mire kpesek. Mrpedig sokra, ezt a mltban mr bizonytottk.”
Schumacher szerepe tl nagy lesz Vettelnek?
Br Sebastian Vettelre 2015-ben amolyan vezrknt, megmentknt tekintettek, Lauda nem biztos benne, hogy a nmet kpes megfelelni annak a feladatnak, amit Michael Schumacher sikerrel elvgzett Maranellban.
„Sebastian a Ferrari nagy remnysgeknt rkezett, olyan gygytknt, mint Michael Schumacher. Eleinte ez jl is mkdtt, de jelenleg nehznek rzem Sebastian szmra ezt a szerepet. Nem tudom a pontos okt, de lthat, hogy Kimi Rikknen az elmlt versenyeken gyorsabb volt nla. Szmomra ez azt jelenti, hogy Sebastian gyenglkedik. s gy biztosan nem lesz alkalmas arra a szerepre, amit maga s a Ferrari is vrt. Vltoztatnia kellene, mert a Ferrarinak szksge van Vettelre – mint remnyre s sikerkovcsra.”
„Tudom, hogy nehz tvenni egy olyan dominns szerepet, amiben Michael volt. Mg gy is, hogy a Ferrari azta vltozott. Ez mit sem vltoztat azon, amit az olaszok s a Ferrari Sebastiantl elvrnak. Nem akarok tl mersznek hangzani, mert ez nagyon emlkeztet az n ferraris helyzetemre. Nagyon nagy a nyoms ott, nagyok az elvrsok, s egsz Olaszorszgban nagy figyelem s lelkeseds vezi a Ferrarit. Ferrari-versenyzknt ezt kezelni kell. Ha nem sikerl, akkor nehz dolgod van. Sebastian most ebben a helyzetben van.”
Kikeveredni ebbl szerinte csak egy mdon lehetsges. „Meg kell riznie a hidegvrt. A legfontosabb a folyamatos eredmnyek, a pldakp szerep, a nyugalom s a hit a Ferrari kpessgeiben.”
Lauda vgl elmondta, nem ltja akadlyt annak, hogy a Ferrari tkpes csomaggal rukkoljon el 2017-ben – a kzelmltban trtnt vltozsok ellenre sem. „Marchionne tudja, mit csinl. Szemlyesen foglalkozik a Ferrarival. Ha a Forma–1-ben trelmes vagy s tnyekre alapozott stratgid van, gyorsan vltoztathatsz a helyzeteden. Biztosra veszem, hogy ha Monzban sikeresek lesznek, akkor jra cskken rajtuk a nyoms” – vlekedett az osztrk.
Nos, azta lttuk a monzai eredmnyt, a csapat elrelpsrl, az tszervezsek sikerrl beszl – ez azonban akr csak tmeneti nyugalom is lehet krlttk. Az igazi fokmrt a kvetkez htvgk jelentik majd, melyeken az elztl merben eltr plyn, egy jra legjobb formjt mutat, s taln j motort is kap Red Bull ellen kell bizonytaniuk.
Mikzben az elzetesen vrt Mercedes elleni szoros csatra mg csak sor sem kerlt…
/m4sport/
Briatore: A Ferrari irigy volt Alonsra
Fernando Alonso kpessgeit dicsri a Ferrari idei halovny teljestmnye Flavio Briatore szerint. A spanyol menedzsere szerint az olaszok irigyek voltak a ktszeres bajnokra.
Fernando Alonso 2010 s 2014 kztt volt a Scuderia versenyzje, id eltti tvozsa pedig annak kvetkezmnye volt, hogy ez id alatt hiba kerlt ktszer is rendkvl kzel a bajnoki sikerhez, a csapat ltal elkvetett hiba vagy a flrefejlesztett aut miatt sosem tudott rvbe rni. Csapatvlts utn a spanyol azt jsolta, a vrsk az elkvetkez vekben sem fogjk tlpni sajt rnykukat, s az eddig gyzelem nlkli idnyk t ltszik igazolni.
Flavio Briatore, a spanyol egykori csapatfnke gy ltja, ez csak tovbb fnyesti versenyzje maranelli munkjt. „Sebastian Vettel problmi azt mutatjk, mennyire j is volt valjban Fernando” – nyilatkozta a Sport Bildnek az olasz. „ volt az, aki a klnbsget jelentette, nem az aut. Sajnos Luca di Montezemolo nem volt kpes elfogadni, hogy a Ferrari mindent Fernandnak ksznhetett. pp ellenkezleg: a Ferrari irigy volt Fernandra. Vettelnek lelkestenie kell a csapatot, de nem szabad olyan tl jnak lennie az autjhoz kpest. Ez egy ktltnc” – vzolta a ferraris versenyzk helyzett.
Lassan pontosan egy ve annak, hogy Vettel s a Ferrari tavaly Szingaprban utoljra futamot nyert. A 2015-s ltvnyos formajavulsuk mai szemmel mr csak fellngolsnak tnik – Briatore szerint azonban ez nem Vettel hibja. „Szereti a Ferrarit, s a legjobbjt nyjtja szmukra. De nincs gyztes autja, ezrt nehz a dolga.”
Az Alonso menedzsmentjben mg ma is rdekelt olasz mr tbbszr hangoztatta, szerinte a Scuderia legfbb problmjt olaszorszgi elszigeteltsge jelenti, mely meggtolja a sportg legjobb mrnkeit abban, hogy hozzjuk szerzdjenek. „Egy angliai tervez iroda megoldan ezt a gondot, a kilencvenes vekben is volt nekik egy. Ott vannak a legjobb mrnkk, akik a legtbbet tudjk az aerodinamikrl” – ismtelte meg rveit.
Vgl kiemelte: brmennyire is egyhangv tette a Mercedes az elmlt szezonokat, brlni nem ket kell. „Nagyszer munkt vgeznek. Kritizlni csak a tbbi csapatot lehet, amely nem kpes tartani velk a lpst.”
/motorsportal/
|