Hamilton: Szgyen, hogy gy vezet egy ngyszeres bajnok
A manver Sebastian Vettelre, az enyhe bntets a Forma–1-re nzve volt szgyen Lewis Hamilton szerint. A brit nem leplezte tovbb valdi vlemnyt incidenskrl.
A kzvetlenl a leintst kveten mutatott visszafogottsga utn Lewis Hamilton mr nem fkezte indulatait, amikor Sebastian Vettelrl krdeztk. A bajnoki csatban ellenfelvel szemben jabb kt pontot veszt brit gy rzi, egyszeren szgyen, amit a szndkosan belehajt ellenfele vasrnap dlutn produklt.
„Ha bizonytani akarja, hogy frfi, akkor szerintem ezt az autbl kiszllva kne megtennie, szemtl szemben” – nyilatkozta kemnyen a hromszoros vilgbajnok. „Ha valaki veszlyesen vezet, az brmely versenyzt veszlybe sodorhatja. Szerencsre csak lassan haladtunk, ha gyorsan mentnk volna, rosszabb lett volna. De kpzeljk most el azokat a kis gyerekeket, akik ma Forma–1-et nztek, s azt ltjk, hogy egy ngyszeres vilgbajnok gy viselkedik!
„Azt ltjk, hogy ez lehet az eredmnye annak, ha ennyire undort mdon versenyzel. Ez azt jelenti a paddock szmra, hogy mindenki vezethet gy, mg gy is meglehet a negyedik hely, mg ezt is megszhatod. Vettel sz szerint mellm jtt, s belm hajtott. Ez precedenst teremt az F1-en bell. Csak azt remlhetjk, hogy ez nem gyrzik be az alacsonyabb kategrikba.”
Vettel azzal vdolta Hamiltont, hogy a kanyarban szndkosan fkezett eltte, az jraindts eltti pillanatokban. A mercedeses cfolja, hogy bosszantani akarta t. „Nem fkteszteltem, csak kontrollltam a tempm. Mint mindenki az jraindtsoknl, n is lasstottam. Nyilvnvalan aludt, s ezrt jtt belm. Nem n voltam a problma. Mellm jnni, hogy szndkosan belm hajthasson, aztn megszni ezt, s gy is negyediknek lenni – szerintem ez szgyen! Sajt magt hozta szgyenbe ma.”
Hamiltont megkrdeztk, zen-e brmit is ellenfelnek, akivel az eset utn nem vltottak szt. „Nincs zenetem szmra” – tette egyrtelmv
/m4sport/
Vettel: Ha n bntetst kaptam, Lewisnak is kellett volna
Nem ismeri be Sebastian Vettel, hogy sportszertlen manvert mutatott be Lewis Hamilton ellen, rivlisa fktesztjvel viszont egy kicsit sem elgedett.
Meg is nyerhette volna ezt a versenyt, clba rhetett volna Lewis Hamilton mgtt msodikknt, vgl csak 4. lett, de gy is 12-rl 14 pontra nvelte elnyt Sebastian Vettel a brittel szemben a bajnoksgban. Kettejk bakui kzdelme ktes manverekrl marad emlkezetes: elbb a mercedeses lasstott furcsa mdon a Ferrari eltt, aztn ezt megbosszuland Vettel koccant neki szndkosan Hamiltonnak.
Utbbi manverrt 10 msodperces stop-and-go bntetst kapott, s csak a szerencsjnek ksznhette, hogy ellenfele vgl ezt nem tudta elnyre fordtani.
„Semmi sem trtnt – vagy igen?” – krdezett vissza a ngyszeres vilgbajnok, amikor a Sky Sports a veszlyes vezetsrl krdezte. „Igen, tkztnk, de fktesztelt – mgis, mire szmtunk? Biztos vagyok benne, hogy nem szndkosan csinlta, de annyi biztos, hogy ez nem volt helyes manver. Ha n szenvedek, a mgttem lvk mg inkbb szenvednek. Nem hinnm, hogy szksg volt erre, veszlyes volt, s meg is srlt az autm. Pr ve ugyanezt mr Knban is megcsinlta az jraindtsnl. Szerintem egyszeren nem szabad gy csinlni.”
Vettelt szembestettk a msodik koccanssal is, melyrt a bntetst kapta. „Nos, n… akkor elztem meg t, amikor killt, vagyis a baleset utn… Miutn megtrtnt az eset, mell rtem, s a kezemmel jeleztem neki, hogy ezt meg hogy gondolta. Nyilvn nem mondtam neki semmit, hiszen gysem hallja, de megmutattam neki, hogy nem voltam elgedett” – hallgatta el a lnyeget.
A riporter megjegyezte: „De sszertetek.” Vettel erre csak annyit felelt: „Igen. Belehajtottam htulrl…”
A Channel 4 tvcsatornnak ekzben elmondta, szerinte Hamilton is bntetst rdemelt volna. „Nyilvnval volt, hogy nem szndkosan mentem bele. Megsrlt a szrnyam, s taln neki is volt egy kisebb srlse, de semmi, ami befolysolta volna a versenyt. Egyszeren nem gy kne csinlni ezt. s mr tbbszr megcsinlta. Az jraindtsnl j volt, meg is lepett, s nem hinnm, hogy szksg volt erre. A problma az volt, hogy kzvetlenl mgtte voltam, s ms autk is, ami lncreakcit indthatott be. Vgs soron elg egyrtelm volt. Frfiknt kzdnk. Nincs rdi-sszekttetsem vele, s szerintem ha n kaptam bntetst, neki is kellett volna.”
Vettel a msik csatornnak nyilatkozva is kerlte a vlaszadst az sportszertlen manvert firtat krdsre. „Felnttek vagyunk, frfiak vagyunk, az rzelmek tombolnak az autban. Kerk a kerk ellen akarunk harcolni, de nem az jraindts eltt.”
Br a trtntek utn krdses, tarthat-e a bke kettejk kztt, elmondsa, viszonyuk nem fog megvltozni. „Mg mindig tiszteljk egymst, s nincs problmm vele. Ez csak egy eset volt ma, ami nem volt helyes, s szerintem ha engem bntettek, t is kellett volna. De taln a Premier Leagube-ben is minden vasrnap vannak brk, akik sztfjjk a meccset, s egyes jtkosok elgedettek, msok pedig nem. Ilyen a sport. Az biztos, hogy a tz msodperc nagyon hossz id, amikor ott llsz, s semmit sem tehetsz.”
/m4sport/
Eurpa GP, vgeredmny: Ricciardo, Bottas s Stroll a koszfutam dobogjn!
Vettelt veszlyes vezets „htrltatta", Hamiltont pedig a fejvdje vette le a gyzelmi eslyesek listjrl...
A Forma-1-es kzvettsek vezet kommenttora, Szuj Zoltn mg azt taglalta az Azeri Nagydj felvezet kre alatt, hogy a Ferrarinak valsznleg van taktikja arra, hogyan cserljk meg versenyziket a rajtrcson elfoglalt helykhz kpest.
A Scuderia versenyzi kztt a vilgbajnoki pontversenyt illeten a sorrend ugyanis messze nem volt idelis, hiszen a tabella ln ll Sebastian Vettel pp mrkatrsa, Kimi Rikknen mg sorakozhatott csak fel a 4. helyre.
A futam a msodik kanyarban azonban megoldotta a nehz krdst. Valtteri Bottas s a Ferrari finnje ugyanis sszekoccantak kicsit, ami zld jelzst adott Vettelnek egszen fel a msodik helyig, legnagyobb rivlisa, Lewis Hamilton mg.
Rikknen egsz jl megszta, Perez s Verstappen mg az 5. helyre csszott vissza, Bottas viszont a mezny vgn tallta magt.
Az len, Vettel ajndkfelzrkzsa ellenre sem alakult ki pozcicsata. A nmet szp lassan lemaradt rivlistl, amely htrny aztn a futam 1/5-nl Danyiil Kvjat parkol autja okn bekldtt Safety Car miatt semmiss vlt. A mezny a biztonsgi auts peridus alatt kereket cserlt, gy nagyjbl maradt a korbbi sorrend.
Az „jraindtsnl” Hamilton azonnal meglpett Vetteltl... mindhiba!
A biztonsgi aut ugyanis fl krig maradt csak a bokszban, miutn Rikknen srlt autjrl mg a clegyenesben lereplt a bargeboard. s mg ezen tl is voltak trmelkek a plyn.
A sorrend ekkor: Hamilton, Vettel, Perez, Massa, Ocon, Rikknen, Stroll (igen, Stroll), Hlkenberg, Ricciardo s a csapata ltal elnyben nem rszestett Kevin Magnussen.
Hogy hov tnt Max Verstappen? a biztonsgi auts peridus eltt pp nagy csatba akart keveredni Sergio Prezzel a 3. helyrt, de vgl a Renault motorja meghistotta dobogs remnyeit.
Na, de vissza a biztonsgi authoz! Merthogy amint a msodik peridus is vget rt, elindult a harmadik is.
Vettel mg a 2. peridus alatt nekikoccant Hamiltonnak, amikor az taln indokolatlanul lassan hajtott. A nmet nagyon begurult a trtntek miatt, s a brit mell zrkzott, tintegetett, majd rhzta a kormnyt olyannyira, hogy koccantak ismt egyet.
Aztn elindult a futam, Vettel autjrl le is esett egy kis darab a clegyenesben, majd Ocon tkztt Perezzel, ami miatt Rikknen defektet kapott, s Charlie Whiting mr nyomta is a Safety Car gombot.
Mivel a fl mezny autja rtett a plyra alkatrszeket, a dnts vgl piros zszl lett. A Mercedes nekiltott foldozni Hamilton diffzort, a Ferrari pedig Vettel els szrnyt, a nzk pedig minden elkpzelhet szgbl megtekinthettk kettejk ktszeres koccanst, s oda-vissza integetst.
Ismt egy jraindts, Hamilton ismt trkkztt, ahogy ilyenkor az els helyen hajtnak illik, de Vettel felzrkzott mg az indts pillanatban is! Aztn mindkettjket htrakldte kicsit az let. Azaz Vettelt a versenybrk veszlyes vezetsrt, Hamiltont pedig az autja, amelyen a fejvd kszlt elreplni.
Mindketten a bokszba hajtottak, amibl vgl Vettel jtt ki jobban. A biztonsgi auts induls miatt a mezny egszen egyben volt, gy a kt rivlis a kzpmezny elejre rt csak vissza. Az egszbl Vettel jtt ki jobban, aki a hetedik helyre csatlakozott be, mg Hamilton a nyolcadikra.
s ami ennl mg rdekesebb! a kvetkezkppen festett a verseny 35. krben a sorrend: Ricciardo, Stroll Magnussen, Ocon, Bottas, majd Vettelk...
Innentl pedig mr csak az volt a krds, hogy a listavezetk felrhetnek-e a dobogra, avagy, hogy milyen sorrendben. Vgl azonban sem kettejk sorrendje nem vltozott, sem a dobog elrse nem sikerlt.
Oda ugyanis a cipbl ivs nagymestere, Daniel Ricciardo llt fel elsknt. Szinte hihetetlen, de a Red Bull versenyzjt a kanadai futamig folyamatosan negatv kritikval illetett Lance Stroll kvette volna a msodik helyen, ha az utols kr vgn a clegyenesben meg nem elzi t a futam elejn tkz Valtteri Bottas. De gy is csods a kanadai dobogs vgeredmnye...
Vettel vgl negyedik, Hamilton pedig tdik lett.
Vgeredmny - Baku Nagydj 2017
1 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 2:03'55.570
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 3.904
3 Lance Stroll Williams Mercedes 4.009
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 5.976
5 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 6.188
6 Esteban Ocon Force India Mercedes 30.298
7 Kevin Magnussen Haas Ferrari 41.753
8 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault 49.400
9 Fernando Alonso McLaren Honda 59.551
10 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 1'29.093
11 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1'31.794
12 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1'32.160
13 Romain Grosjean Haas Ferrari 1 kr
14 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari
Sergio Perez Force India Mercedes
Felipe Massa Williams Mercedes
Nico Hulkenberg Renault Renault
Max Verstappen Red Bull TAG
Daniil Kvyat Toro Rosso Renault
Jolyon Palmer Renault Renault
/m4sport/
Eurpa GP, idmredzs: Hamilton a pole
Lewis Hamiltont mg a piros zszl sem lltotta abbli tervben, hogy megszerezze karrierje 66. pole pozcijt.
Br a szabadedzsek alapjn gy tnt, szoros kzdelem alakulhat ki a Mercedes, a Ferrari s a Red Bull kztt a kvalifikcin, a vilgbajnok istll vgl magabiztosan brelte ki az els rajtsort.
Lewis Hamilton 1 perc 40,593 msodperces idvel szerezte meg a rajtelssget, kzel fl msodperccel megelzve sajt csapattrst, Valtteri Bottast.
A msodik rajtsorbl a Ferrari prosa startolhat, Kimi Rikknen azonban ezttal gyorsabb volt Sebastian Vettelnl. A maranelli grda versenyzi b 1 msodperccel voltak lassabbak Lewis Hamiltonnl.
Az 5. helyrl a Red Bull ifj versenyzje, Max Verstappen rajtolhat majd, s pardsan szerepeltek az idmr edzsen a Force India versenyzi is, hiszen Sergio Perez a 6., Esteban Ocon a 7. helyrl indulhat majd Bakuban.
A legjobb tzben vgzett mg a Williams kettse is: Lance Stroll F1-es plyafutsa eddigi legjobb eredmnyt rte el, hiszen csapattrsa, Felipe Massa eltt megszerezte a 8. rajtkockt. A Q3-ba jutott mg Daniel Ricciardo is, azonban az idmr utols szegmensben autjban bal htuljt a falnak csapta.
Balesete miatt 3 perccel a kvalifikci leintse eltt meg is lengettk a piros zszlkat.
A Toro Rosso versenyzi lemaradtak a top 10-rl: Daniil Kvyat 11., Carlos Sainz 12., lett, ket Kevin Magnussen kvette a Haas versenyautjval, majd Nico Hlkenberg s Pascal Wehrlein kvetkezik a rajtrcson.
Fernando Alonso ugyan a 16. helyen vgzett szombaton, m a sorozatos motorcserk miatt a mezny vgrl indul majd, akrcsak csapattrsa, Stoffel Vandoorne.
Az Azerbajdzsni Nagydj versenyt vasrnap, magyar id szerint 15 rtl futjk.
Vgeredmny - idmr - Baku Nagydj 2017
1 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1'40.593 214.834
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1'41.027 0.434 213.911
3 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari 1'41.693 1.100 212.510
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1'41.841 1.248 212.201
5 Max Verstappen Red Bull TAG 1'41.879 1.286 212.122
6 Sergio Perez Force India Mercedes 1'42.111 1.518 211.640
7 Esteban Ocon Force India Mercedes 1'42.186 1.593 211.484
8 Lance Stroll Williams Mercedes 1'42.753 2.160 210.317
9 Felipe Massa Williams Mercedes 1'42.798 2.205 210.225
10 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 1'43.414 2.821 208.973
11 Daniil Kvyat Toro Rosso Renault 1'43.186 2.593 209.435
12 Sainz Jr. Toro Rosso Renault 1'43.347 2.754 209.109
13 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1'43.796 3.203 208.204
14 Nico Hulkenberg Renault Renault 1'44.267 3.674 207.264
15 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 1'44.603 4.010 206.598
16 Romain Grosjean Haas Ferrari 1'44.468 3.875 206.865
17Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1'44.795 4.202 206.219
18 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1'45.030 4.437 205.758
19 Fernando Alonso McLaren Honda 1'44.334 3.741 207.130
18 Jolyon Palmer Renault Renault
/m4sport/
Motorcsere Vettelnl az idmr eltt
Hidraulikus problma lltotta flre Sebastian Vettelt az utols azeri szabadedzsen. A csapat vintzkedsekrl beszl.
A ngyszeres vilgbajnok abban remnykedett, hogy a pnteki csszklssorozata utn szombaton elkapja a ritmust a bakui versenyplyn, m a harmadik szabadedzse rvidebbre sikerlt, mint tervezte. Mr az els etapjt meg kellett szaktania, mert a szerelknek ellenriznik kellett valamit a motorja krnykn, aztn miutn jra a plyra hajtott, mrnke visszahvta.
7 kr megttele utn rt vget szmra a gyakorls, mivel hidraulikai problma lpett fel. „Cskkent a hidraulikus nyoms a plyn. Ezt dupln is ellenriznnk kellett, ami idbe telt. A bajnoki helyezsnket tekintetbe vve biztosra akartunk menni, ezrt a garzsban maradtunk” – magyarzta a csapat szvivje a Sky Sportsnak.
Biztosat nem tudott mondani azzal kapcsolatban, mennyire aggaszt a helyzetk az idmr szempontjbl, de nem tnt klnsebben gondterheltnek. „Volt egy hasonl esetnk Spanyolorszgban. Akkor minden rendben lett az idmrig. Termszetesen a fikra nagyon sok munka vr a garzsban, s attl tartok, feszlt pillanatok lesznek ezek szmukra, de nagyon j szerelink vannak” – nyugtatta meg szurkolikat.
„Voltam a Ferrarinl, s nem vagyok biztos benne, hogy tudjk, pontosan mi a problma forrsa. Ezrt a legjobb, amit most tehetnek, hogy minden lehetsges dolgot kicserlnek” – mondta Martin Brundle az idmr eltt.
Az emltett barcelonai helyzetet egybknt egy vszmegoldst jelent motorcservel orvosoltk. Az olasz Sky gy tudja most is gy lesz: a vrsk a bels gs motort cserlik ki Vettelnl (az idei legels verzira), mikzben Kimi Rikknen autjt is alaposan tvizsgljk.
A bajnoki llovasnak egyedl a turbcsertl kell flnie, ez az egyetlen egysg, melybl mr elrte a 4-es szmot s a bntets kszbt. A V6-osbl, az MGU-K-bl, az energiatrolbl s a kzponti elektronikbl a 2. pldnyt hasznlja, mg az MGU-H-bl a 3.-at.
A Ferrarin kvl a Red Bullnl s a Renault-nl is lzas munka folyik. Max Verstappen az edzs hajrjban llt le, Jolyon Palmer autja pedig az els percekben gyulladt ki.
/m4sport/
Eurpa GP, 3. szaabdedzs: Bajban Vettel s Verstappen – Bottas a leggyorsabb az idmr eltt
Csillaghullssal hangolt a mezny az idmrre Bakuban. Elbb Sebastian Vettel, majd Max Verstappen alatt hibsodott meg az aut. Valtteri Bottas s Kimi Rikknen tette teljess a finn uralmat az utols gyakorlson!
Folytatdik-e a pnteki csszklsok rlt sorozata? Ez volt a legfbb krds az Azeri Nagydj harmadik szabadedzse eltt. A krlmnyek nem sokat vltoztak tegnap ta: az aszfalt ezttal is meleg, 56 Celsius-fokos volt, m ez a gumimelegtsi problmkra mr a nyitnapon sem jelentett gygyrt. Egyvalami viszont vltozott az jszaka folyamn: a Sergio Prezt s Jolyon Palmert is megtrfl 8-as kanyarnl az FIA a versenyzk krsre mdostott a tl magasnak tlt kerkvetn s a falak kialaktsn. Lewis Hamiltont mrnke azrt figyelmeztette, nem minden olyan, amilyennek ltszik: „A kerkvet egy rszt ugyanolyan sznre festettk, mint az aszfalt.”
Az els mrt idt Jolyon Palmer jegyezte, m szintn volt az els, akinek az edzse vget rt. Renault-ja htuljbl a 4. krben lngok csaptak fl, s a balszerencss brit flre is llt a 2-es kanyar bukterben. Pnteken mszaki problma, majd a balesete htrltatta, ezttal 10 perc sem jutott neki – csak nem akar vget rni a vlsgos idszaka.
Miutn a plyabrk mg perceken t prbltk elfojtani az jra s jra felcsap lngokat, j ideig srga zszls jelzs mellett folytatdott az edzs. „Mg mindig srga zszl van a kettesben. Prbld meg melegen tartani az els gumikat” – rkezett az utasts Danyiil Kvjatnak. Ezek a knyszer lasstsok mr pnteken is megneheztettk a j kridk elrst, s jabb versenyzi hibkhoz vezettek.
Az id szortsa miatt az lmezny nem vrakozott a garzsban, folyamatosan krztek a figyelmeztets idejn is. Aztn 17 perc elteltvel szabadd vlt a plya, s jttek a jobb kridk. A Mercedesek s a Red Bullok a srga gumikon kezdtek, a kt Ferrari a szuperlgyon. Valtteri Bottas 1:44,5-tel llt az lre, Lewis Hamilton 0,2-es htrnnyal kvette t, mg a pnteki leggyorsabb Max Verstappenrl s Daniel Ricciardrl hamar kiderlt, hogy nehezebb autval hajtottak ki.
Bottas aztn pr krrel ksbb 1:43,720-re javtott, ami a legjobb lgygumis kr volt. Hamilton nem tallta a ritmust, hol abszolt legjobb els szektort futott, hol a kzps szakaszon javtott, m hiba nyjtotta 3 krrel hosszabbra az els etapjt, mint csapattrsa, kptelen volt sszerakni egy j krt. 1:44,390-es eredmnye csak az 5. helyre rangsorolta ekkor.
A kt Ferrari is elmaradt Bottastl. Rikknen a szuperlgyon csak 0,4 msodpercre tudta megkzelteni t, Vettelt pedig az els pr kre utn hamar elnyelte a garzs. Szereli UV-lmpval vizslattak valamit autja motorja krnykn – vlheten srls nyomait.
Az els 30 perc leteltvel Bottas a mr szuperlgyas etapjba kezd Massa eltt vezetett 0,1 msodperccel, mgttk Rikknen, Prez, Hamilton, Ocon, Kvjat, Sainz, Hlkenberg s Stroll volt a sorrend. A kt Red Bull a 14-15. helyen tanyzott, Daniel Ricciardo bemutatott egy ltvnyos mentst.
Vettel pedig ekkor mr csak Palmert elzte meg. Aztn miutn visszatrt a plyra, feljtt 6.-nak, 0,6-es htrnnyal, m mrnknek rossz hre volt szmra: „Sebastian, gyere vissza a boxba. Attl tartok, ugyanaz a hiba.”
A jelek arra utaltak, az erforrs tlmelegedsvel bajldtak, m ksbb megerstettk, hidraulikus problmrl van sz. Hamar lekerlt a motorborts, Vettel pedig ki is szllt az autjbl – s az edzsbl is. Nem a legjobb hangols az idmrre…
Az utols 20 perc kzeledett, amikor a Mercedeseken mr szuperlgy gumik tntek fl. Hamilton 1:43,348-as eredmnnyel vette t a vezetst csapattrstl, Bottas kt prblkozs alatt kevesebb mint egy tizedet tudott gyorsulni. De nem hagyta magt, s pr perccel ksbb egy 1:43,057-es eredmnnyel vette vissza az els helyet, amire Hamiltonnak csak egy 0,1-del lassabb vlasza volt.
Aztn Rikknen is gyorsult, s a htvge els 43-on belli krvel ugrott az lre. De csak ideiglenesen, Bottas ugyanis 0,095 msodperccel nla is gyorsabb volt: az j etalon 1:42,742 lett.
Verstappen tegnapi lendlete albbhagyni ltszott. A holland szuperlgyas etapja elejn ugyan a 3. helyre lpett elre, mr ekkor motorral problmra panaszkodott. Mrnke megnyugtatta, minden rendben, folytathatja a krzst. Egszen 10 perccel a leints elttig gy is tett, amikor sz szerint is elszllt a lendlete: „Egyszeren minden lekapcsolt” – jelezte, mikzben flrehzdott. A Ferrari utn a Red Bullnak is egy autja maradt llva.
Az utols szabadedzs a tegnapinl kevesebb balesetet hozott, de azrt gy is voltak meleg helyzetek. A korai percekben Marcus Ericssont, Kevin Magnussent s Danyiil Kvjatot lthattuk a buktrben, a hajrban Romain Grosjeannak volt egy falrints megprdlse, Felipe Massa pedig elgedetten jelentette mrnknek a 8-as kanyarban tlt kalandja utn: „Majdnem tkztem. Nagy mzlim volt!” Ugyanezt ksbb Sergio Prez s Lewis Hamilton is elmondhatta magrl – mindketten meglegyeztk a falat. Az utols percben aztn a pnteken hibtlanul vezet Lance Stroll is kicsszott, s tapasztalat hjn csapattl krt segtsget a htramenet megtallshoz.
Az edzs finn uralmat hozott, Bottast s Rikknent kevesebb mint 0,1 msodperc vlasztotta el egymstl. Hamilton lett a harmadik, aki mgtt Esteban Ocon tnt fl az elkel 4. helyen. A legjobb tzbe mg Verstappen, Massa, Kvjat, Stroll s Prez frt be, Vettelnek mindssze 7 kr s a 12. hely jutott.
Az idmr edzst 14:45-s msorkezdssel az M4 Sport s az m4sport.hu lben kzvetti.
Azeri Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny:
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:42,742 21
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:42,837 +0,095 14
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:43,158 +0,416 23
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,287 +0,545 24
5. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:43,344 +0,602 21
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:43,614 +0,872 16
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:43,738 +0,996 18
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:43,908 +1,166 21
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:44,040 +1,298 17
10. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:44,138 +1,396 22
11. Nico Hlkenberg Renault 1:44,312 +1,570 16
12. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,344 +1,602 7
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:44,401 +1,659 23
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:44,741 +1,999 18
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:44,926 +2,184 20
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:45,143 +2,401 17
17. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:45,491 +2,749 20
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:45,645 +2,903 21
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:45,722 +2,980 19
20. Jolyon Palmer Renault 1:53,040 +10,298 4
/m4sport/
Vettel: Szinte mindentt kicssztam legalbb egyszer…
Sebastian Vettel nem tallta a ritmust, az autjval sem teljesen elgedett mg, m gy sem aggdik a folytatst illeten.
Erplya ide vagy oda, pnteken Bakuban nem az volt a krds, hogy a Ferrari mennyire kpes kzel kerlni a Mercedeshez, hanem az, hogyan kerlt mindkt szabadedzsen a kt eslyes el a Red Bull s Max Verstappen. A holland remek formban krztt az azeri nyitnapon, a Scuderirl ugyanez mr nem egszen mondhat el. Mindkt versenyzjk szmos alkalommal jrt a buktrben (igaz, ki nem…), Kimi Rikknen a gumikkal bajldott, s Sebastian Vettelnek sem sikerlt sszerakni egy j krt.
A ngyszeres vilgbajnoknak a nap vgn flvetettk, a buktereket legalbb olyan jl feltrkpezte, mint az idelis vet. Nevetve jegyezte meg: „Pontostanom kell: a tizents kanyar bukterben egyszer sem jrtam!”
„El kell ismernem, valban szinte mindentt kicssztam legalbb egyszer. Nem is tudom pontosan, mirt volt ez, hiszen a plya ma nem is volt annyira csszs. De ez egy elg nehz plya, a kanyaroknl nehz viszonytsi pontot tallni, tjkozdni. s ha csak egy kicsit fkezel ksbb, mris rzed, hogy nem lesz meg a kanyar. Az edzseken nyilvn nem kockztatsz, inkbb msz egyenesen tovbb. Ha nem teszed, akkor ezen a plyn igencsak nehz dolgod lesz.”
„Bakunak megvan a maga varzsa, nem egy knny plya. Sokszor voltam a plya mellett, ezrt nem is tudok mrleget vonni. Ez nem segt a ritmus megtallsban. Mg nem reztem magam szzszzalkosan az autban. Kiprbltunk pr dolgot, s nem mkdtt minden. Nem llthatom, hogy volt egyetlen hibtlan krm is.”
Vettel elrebocstotta, komolyan veszi a Red Bull pnteki ers formjt, s elkpzelhetnek tartja, hogy hatan lesznek eslyesek a pole-ra a szombati idmrn. „A Red Bull nagyon j volt, a Mercedesszel mindig szmolni kell, de legalbb mi is ott vagyunk ell, ezrt nem aggdom igazn a szombat s a vasrnap miatt” – tekintett elre a bajnoki tabella els helyn ll nmet.
/m4sport/
Eurpa GP, 2. szabadedzs: Tolat autk, piros zszl s Verstappen-elssg, mellkzzel...
Flgos napot zrt az F1 meznye Bakuban. A Red Bull meglepnek mondhat ketts sikert aratott pnteken, a msodik edzs a tucatnyi kicsszsrl, egy piros zszlrl s a gyztes utols pillanatban elkvetett hibjrl szlt.
Dlutn mg mindig 28 Celsius-fokot mrtek Bakuban, m a plya hmrsklete 10 fokkal cskkent az els edzsen mrthez kpest. Az idmr edzs s a verseny szempontjbl a helyi id szerint 17 rakor rajtol edzs szmt a reprezentatvabbnak, ezrt a csapatoknak a 90 percben a legfbb feladatot a gumik s a belltsok harmniba hozsa jelentette, mind egy krn, mind hosszabb tvon. m mint kiderlt, sokkal nehezebb dolguk volt, mint elsre gondoltk…
A msodik gyakorls mozgalmasabban kezddtt az elsnl, de azrt voltak hasonlsgok is: mr az els percekben tbb fstls elfkezst, buktrben parkolst, piruettet s tolatst lthattunk. Romain Grosjean, Carlos Sainz, Nico Hlkenberg, Sebastian Vettel, Fernando Alonso s Valtteri Bottas is hibzott ltvnyosat az els flrban. Danyiil Kvjat ktszer is kicsszott, msodjra pedig a plyabrknak gy kellett megfordtani a szk helyen megrekedt, s mg le is fulladt Toro Rossjt. Az orosz az elektromotor segtsgvel indtotta jra gpt.
Elismers illette a Force India szerelit: 5 perccel a kezds utn Sergio Prez mr menetre kszen vrakozott az els edzsen sszetrt autjban. A mexiki elismerte, rosszul hasznlta a kerkvett, m balesete utn is csak amiatt aggdott, van-e elegend tartalkelemk a folytatsra.
Az eredmnyjelzn ezttal is Max Verstappen neve villant fel az els helyen. Az els msflrban leggyorsabb holland a lgy gumikon futott 1:43,9-es eredmnnyel vitte a prmet. Christian Horner mr a kt edzs kztt sem gyzte t dicsrni, mennyire jl megy neki a piszkos, nehz plyn. A holland mg aztn Daniel Ricciardo is flzrkzott az els flra vghez kzeledve, ami azt jelezte, a Red Bull taln jl vlasztott, amikor a „monzai” lapos hts szrnyat hozta el Azerbajdzsnba, s akr mg meg is trflhatja a Ferrarit s a Mercedest.
Az els 30 perc vghez kzeledve a mr az els edzsen is j formt mutat kt Force India kvette a Red Bullokat (Prez, Ocon sorrendben), mgttk Lewis Hamilton 0,6 msodperces htrnnyal volt negyedik. Kimi Rikknen mr az els etapjn folyamatosan a gumikra panaszkodott. „Szenvedek, mint az rlt! Fleg a bal elsvel” – mondta csapatnak. Sebastian Vettel ekkor a 11., Valtteri Bottas a 12. helyen szernykedett.
Az lmeznybl elsknt ppen a finn merszkedett ki a szuperlgy gumikon a msodik etapja sorn. Az egyelre bizonytalannak tn, tbbet is hibz egyszeres futamgyztes ezzel is csak a 3. helyre kapaszkodott fel, 0,4-es htrnnyal.
Vettel els prblkozst mr kisebb baleset zavarta meg. 33 perc elteltvel Danyiil Kvjat azt prezentlta, hogyan kell Pirellivel Pirellit rombolni. Az egyik jobbosbl agresszven kigyorstva megiramodott az autja htulja, s jobb hts kerekvel ledarlt egy Pirelli-reklmfeliratot. Miutn a trmelk a plya szln maradt, a versenyirnyts rvid idre a virtulis biztonsgi autt „kldte plyra”.
A falat egybknt nemcsak az orosz rintette. Korbban az egyik Force India, aztn Max Verstappen s Felipe Massa is veszlyesen kzel merszkedett hozz.
Kzel hromnegyed rt kellett vrni arra, hogy valaki megszorongassa Verstappent. Vettel 1:43,615-s krrel vette t a vezetst a szuperlgy gumin, de a holland ugyanezen gumitpuson szintn gyorsult, s egy csapsra vissza is vette az els helyet: 1:43,362-es idt futott. Kvetkezett Raikknen, aztn Bottas, de mindketten elmaradtak tle egy tizeddel.
A javtsoknl mr csak a kicsszsok jttek srbben, a szabadedzs pedig kezdett nmaga karikatrjv vlni. Az els etapok tucatnyi hibjt jabbak kvettk. Hamilton, Alonso s Verstappen is a buktrbe menektette autjt, Vettel s Massa pedig ktelkben csszott ki a 8-as kanyarnl, dugt kialaktva ott. A brazil alig tallta a htramenetet, gy az eltte ll Ferrarinak meg kellett vrnia, amg kitolat a szalagkorltok kzl.
Pr perccel ksbb aztn mr a plyn is dug lett, Jolyon Palmernek hvtk, aki a 8-as kanyarnl ugyanazt a hibt kvette el, amit Prez az els edzsen. Jobb kerekvel a kitremked falnak hajtott, majd meg is pihent ott. Egyre tbben rebesgetik, hogy akr mr a nyri sznetben vget rhet renault-s plyafutsa, s ez az jabb hiba aligha javt a helyzetn.
Ezttal is piros zszls megszakts kvetkezett, melynek ksznheten gy 10 percet vesztett a mezny. A hossz etapokra fl rjuk maradt, m volt, akinek a lendlete mr pr kilomter megttele utn elfogyott. „Motor” – jtt a mindent elmond kommentr a lelassul Fernando Alonstl, akinek idn lassan a vilg minden tjn lesznek plyabr ismersei... Miutn kiszllt, s megfkezte resen elszabadul McLarenjt, elbb szmon krte rajtuk, mirt neki kell elkapnia a gurul fenevadat, aztn a kerts melll nzte a szerencss tbbieket, akik nem Honda-motort hasznlnak…
A hajrban az eredmny mr nem vltozott, de az edzs kpe sem: jttek az jabb kicsszsok, a panaszok a gumikra s a forgalomra. Hamiltonnak s Rikknennek volt egy meleg pillanata az els kanyarnl, ahol majdnem egymsba cssztak; Bottas s Massa is teljesen kocksra fkezte az els abroncst, a finn s Hamilton radsul a vrtnl hamarabb be is fejezte a krzst.
A Ferrarik biztat kridket produkltak megtankolva, de a nap meglepetst a kis leszortervel krz Red Bullok vrtnl jobb formja jelentette. m hogy mg a leints eltti pillanatokban is legyen egy csavar: a pnteken verhetetlen Verstappen pr msodperccel a vge eltt elfkezte magt az els kanyarban, s mivel tl ksn vlasztotta a bukteret, vgl sszetrte Red Bulljt….
Kt Verstappen-elssg keser zrssal, megszmllhatatlan szm kicsszs s kt piros zszl – flgosabban nem is kezddhetett volna az Azeri Nagydj. Mr kvncsian vrjuk, milyen fordulatokat tartogat a folytatsban! Folytats szombaton a harmadik szabadedzssel, amely 11:55-s msorkezdssel jra lben lesz kvethet az M4 Sporton s az m4sport.hu-n.
Azeri Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny:
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:43,362 36
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:43,462 +0,100 32
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,473 +0,111 34
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:43,489 +0,127 35
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:43,615 +0,253 35
6. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:44,113 +0,751 27
7. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:44,306 +0,944 34
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:44,321 +0,959 27
9. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:44,484 +1,122 37
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:44,525 +1,163 23
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:44,609 +1,247 33
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:45,515 +2,153 15
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:45,733 +2,371 34
14. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:45,831 +2,469 33
15. Nico Hlkenberg Renault 1:46,003 +2,641 29
16. Jolyon Palmer Renault 1:46,061 +2,699 17
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:46,174 +2,812 28
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:47,150 +3,788 25
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,347 +3,985 25
20. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:47,722 +4,360 22
/m4sport/
Eurpa GP, 1. szabadedzs: Verstappen az els edzs, Vettel a 3.
Red Bullok az els kt helyen az azerbajdzsni nyitnyon! Az edzst a hibz Sergio Prez miatt lendlt piros zszl trte derkba.
Ultramodern pletek s kzpkori kfalak, az v leghosszabb padlgzos s legkeskenyebb plyaszakasza – a naptr egyik legellentmondsosabb helysznre rkezett a Forma–1 meznye. A 28 mterrel a tengerszint alatt fekv Baku utcai versenyplyja tvzi az elz kt, egymstl teljesen klnbz versenyhelyszn sajtossgait, s amolyan Monacnak lczott Monzaknt lltja dilemma el a mrnkket az aut belltsa tern. Vlasztsra knyszertve ket: leszorter vagy magas vgsebessg?
Ahny csapat, annyi helyzet, annyifle vlemny. Tbb rsztvevnl tntek fel a Kanadban, Spban vagy akr Monzban hasznlatos htsszrnyak, s az sem vletlen, hogy tbben aerodinamikai mrsekkel kezdtk a munkt a korbbi idzna ellenre a megszokottnl egy rval ksbb kezdd pnteki els szabadedzsen. Ksznheten a helyi id szerint 14 rs rajtnak, a leveg hmrsklete mr a 30 Celsius-fokot kzeltette, mg az aszfalt 54 fokos volt.
Az els mrt idket a kt Haas jegyezte, ksbb a kt Williams csatlakozott hozzjuk, a mezny viszont csak ksbb kezdett el igazn mozgoldni. A legjobbak kzl Sebastian Vettel tnt fel elsknt az els flra vgn, a lgy gumikon. Els kreiben elkvetett kisebb hibkat, de ezzel nem volt egyedl. A buktrben jrt tbbek kztt Felipe Massa, Kimi Rikknen s Jolyon Palmer is.
Az els 30 perc Massa vezetsvel telt le, a brazil 1:46,907 msodperc alatt rt krbe a 6 kilomteres plyn. Vettel fokozatosan lopakodott kzelebb hozz, de el kerlnie els etapjn nem sikerlt. A Mercedesnek igen. A csapatnl Lewis Hamilton kezdett nagyobb lendlettel, aki 7. krben mr 1:45,5-nl jrt, azaz mris 1 msodperccel gyorsabb volt, mint egy ve, s tekintlyes, 0,8-es elnnyel tvette a vezetst az ideiglenesen lre ugr Sergio Preztl. Valtteri Bottas ekzben egy megprdlssel, ksbb pedig egy „falpuszival” irnytotta magra a figyelmet.
Az edzs lassan csordogl els „flidejnek” vgn a kanadai gyztes Prez, Verstappen, Massa, Ocon, Ricciardo, Vettel, Bottas, Rikknen s Magnussen eltt vezetett – a legjobb tzben a kzepes gumit hasznl kt Red Bullon kvl mindenki a lgy papucsokon futotta idejt. A mezny msodik felben a McLarenek s Lance Stroll is az ultralgyakat prblgatta, a kt Toro Rossnak pedig mg nem volt mrt ideje. Mint kiderlt a faenzaiakat nem mszaki hiba htrltatta, az elre tervezett aerodinamikai mrsek (j vezetszrnyuk van) oltrn mondtak le a krzsrl.
A perceken t tart ttlensget ismt a Haasok trtk meg, aztn Max Verstappen mr a szuperlgy gumikon hajtott a plyra. Minimlis, 0,088 msodperces elnnyel llt vele az lre, m egy ht krt kveten mr 1:44,762-t, aztn 1:44,410-et rt el.
Hiba voltak ekkor plyn a Mercedesek is, Hamilton s Bottas hosszabb szuperlgyas etapja sorn 1 msodpercen kvl rekedt a hollandhoz kpest. Eljk Ricciardo (+0,470), a hasznlt lgy gumikon hajt Vettel (+0,557) s Prez (+0,988) is befurakodott.
A Ferrari egybknt egy hosszabb sznet utn tnt fl jra a plyn. Pontosabban a plyn s a buktrben. Vettel elbb a 8-as kanyart egyenestette ki, majd miutn megllt, bal visszapillantjrl nagy nyugalommal tvoltott el egy rakad szemetet. Aztn a 3-as fordul bukterben is jrt. „Kiegyenestettem a hrmast. Forgalomba kerltem” – adott magyarzatot csapatnak. Nem sokkal ksbb a 9. helyen ll Rikknen is megvizsglta a buktr minsgt.
Az hibjuk viszont semmi sem volt ahhoz kpest, amit Prez 20 perccel a leints eltt kvetett el a plya legkeskenyebb szakaszn. A kzpkori vrosfal bstyjnak tvben, a balosban egy Hamilton tavalyi idmrjt idz manvert mutatott be: tl agresszven gyorstott ki, a bels ven lv kerkvet megdobta Force Indijt, mely jobb els kerekvel a falnak tkztt, majd letrt darabjai mellett pihent meg.
A rzsaszn aut piros zszlt csalt el, miutn eltorlaszolta a plyt. A silverstone-iakat az vigasztalhatta, hogy csak egy pnteki vlt volt az autjukban, teht az esetleges csere miatt nem kellett aggdniuk.
A takarts kzel negyed rig tartott, gy amikor a boxutca vgn jra zldre vltott a lmpa, mr csak 6 perck maradt a versenyzknek. Az llovas Verstappent s a mszaki gondokkal szembesl Jolyon Palmert kivve mindenki ki is hajtott.
Pr vezeti hibt mg lthattunk, a sorrendben jelents vltozst viszont mr nem. Az els szabadedzs ketts Red Bull-sikert hozott, ami egy erplyn biztat kezds az osztrkok szmra. Verstappen kzel fl msodperccel volt gyorsabb csapattrsnl, a bajnoki cmrt harcolk kzl a lgy gumin fut Vettel a 3., Hamilton az 5. helyen vgzett.. A legjobb tz kz Bottas, Ocon, Massa, Rikknen s Kvjat frt be, a Mclareneknl ezttal a 15.-knt zr Stoffel Vandoorne volt a gyorsabb, a sort pedig a kt Sauber zrta.
A bakui program dlutn folytatdik, a msodik szabadedzst 14:55-s msorkezdssel az M4 Sport s az m4sport.hu lben kzvetti.
Azeri Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny:
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,410 19
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,880 +0,470 22
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,967 +0,557 20
4. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:45,398 +0,988 16
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:45,497 +1,087 16
6. Valtteri Bottas Mercedes 1:45,737 +1,327 19
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:45,752 +1,342 24
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:45,968 +1,558 25
9. Kimi Rikknen Ferrari 1:46,000 +1,590 18
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:46,617 +2,207 11
11. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:46,649 +2,239 28
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:46,721 +2,311 23
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:46,837 +2,427 22
14. Nico Hlkenberg Renault 1:47,217 +2,807 21
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:47,446 +3,036 22
16. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:47,501 +3,091 13
17. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:47,551 +3,141 20
18. Jolyon Palmer Renault 1:47,525 +3,115 15
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:49,048 +4,638 19
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:49,937 +5,527 21
/m4sport/
A nyri sznet utn eldlhet Vettel sorsa
Hatridrl nem tud, mgis van esly arra, hogy Sebastian Vettel jvje tisztzdni fog az Olasz Nagydjig.
Hrom versenyt mr nyert, minden htvgre eslyesknt rkezik, radsul j ideje bajnoki llovasknt – ez merben ms helyzet, mint amilyenben Sebastian Vettel a mlt v msodik felben volt. Emiatt az eslyek is javultak arra, hogy a nmet hosszabbtson a Ferrarival.
m hiba a sikerek, elmondsa szerint tovbbra sem kvn 2018-cal foglalkozni. „Pillanatnyilag elgg sok a dolgunk a szezon ezen szakaszban. Sok versenynk van rvid idn bell. Taln a nyron, akkor egy kicsit tbb idnk lesz erre” – bocstotta elre a ngyszeres vilgbajnok, aki menedzser hjn maga knytelen trgyalasztalhoz lni a vezetsggel.
Mindezek alapjn mutatkozik esly arra, amirl mr hetekkel ezeltt beszltek Olaszorszgban: a Ferrari Monza krnykn ismertetheti 2018-as felllst. Sergio Marchionne elnk lltlag ezt a hatridt adta Vettelnek – igaz, errl mit sem tud. „Nem tudok rla, hogy lenne hatrid, taln meg kne krdeznem valakit errl. A szerzdsek ltalban janur elsejvel kezddnek s december harmincegyedikn jrnak le, szval a hatrid taln december vge. Legalbbis gy tudom, a mostani szerzdsem akkor jr le, de ebben nem vagyok biztos” – mondta a nmet.
Azt mindazonltal nyomatkostotta, jelenleg remekl rzi magt brben. „Ez egy nagyon fontos v szmunkra. Kezdenek jnni az eredmnyek, melyekrt mr j ideje dolgozunk. Remlem, hogy ez csak a kezdet, s mg ennl is tbbre lehetnk kpesek. Nagyon jl rzem magam most.”
Pletykk szerint a Ferrari ketts plusz egy ves szerzdst knl versenyzjnek, azaz 2019-ig biztostan helyt a csapatban, s opcis joga lenne a 2020-as hosszabbtsra.
Korbbi mentora s felfedezje, Helmut Marko szmra nem ktsges, hogy Vettel Maranellban marad, szerinte inkbb az a krds, milyen feltteleket szab az j megllapodshoz. „Maradni fog. Jl rzi magt, sikeres. Most sokkal inkbb arrl lesz sz, hogy milyen felttelekkel r al. n el tudom kpzelni, hogy belefoglalja a megllapodsba, milyen csapattrsat akar a jvben” – nyilatkozta az Auto Bild Motorsportnak. Utbbi megjegyzssel taln arra utalt, Vettel nem biztos, hogy szvesen ltn a csapatban a velk hrbe hozott Fernando Alonst, Max Verstappent vagy Daniel Ricciardt.
Vettel sosem titkolta, tkletesen elgedett azzal, hogy bartja, Kimi Rikknen versenyez mellette. A szintn ez v vgig szl szerzdssel rendelkez finn a felttelezsek szerint kaphat is egy jabb szezont Marchionnktl – mr ha maga is gy gondolja, folytatja F1-es plyafutst
/m4sport/
Vettel: Mi rdemeljk a tbb dicsretet
Inkbb a Ferrari munkjt dicsri Sebastian Vettel szerint, hogy idn egyenl ellenfelei a Mercedesnek, s ezt a klvilgnak is el kellene ismernie.
A Mercedesnl a kanadai gyzelmk utn lltottk, mg ma is vk a leggyorsabb aut, de ez csak akkor mutatkozik meg, ha sikerlt tkletesen munkra brniuk azt s a gumikat. A szakrtk is azt ltjk a Ferrari legnagyobb elnynek, hogy autjuk knnyen bellthat s kiegyenslyozott. Sebastian Vettel Azerbajdzsnban gy rezte, tisztznia kell ezt a krdst, s felhvta a figyelmet arra, hogy csapata rdeme ez a klnbsg.
„Ne felejtsk el, hogy a Mercedes az elmlt hrom vben mindenkit elsprt. A karosszrijuk sokat fejldtt 2014 s 2016 kztt, a csapatuk is sokat fejldtt. Idn ennek ellenre nagyjbl ugyanolyan volt a tempnk, ezrt gy vlem, mi tbb dicsretet rdemlnk. Nekik megvolt a fejlesztsi tempjuk az elmlt vekben, ezrt mi tbb elismerst rdemlnk azrt, mert fel tudtunk zrkzni hozzjuk a temp tern” – elmlkedett Vettel.
„A versenyeken egy tizeden bell vagyunk. Nehz az autk erssgrl s gyengesgeirl beszlni. Sokat beszlnek a vezethetsgrl, de szerintem ezt az egszet csak felfjjk, n nem hiszek ebben. Nem olvasok el minden interjt, ami velk kszl, ezrt nem is tudom pontosan, mik a Mercedes problmi. Mi a magunk dolgval trdnk.
Szerinte Kanada sem mutatott ms kpet, a teljestmnyket a balszerencssen alakul futamuk miatt viszont nem lehetett sszehasonltani. „Annyi biztos, hogy vasrnap nem kellett szgyenkeznnk. A tempnk annak ismeretben elgedettsggel tlttt el, hogy milyen krokat szenvedett az autnk. A Mercedesszel a pontos sszevetsre nem volt lehetsg, de nem lttam akadlyt annak, hogy a gyzelemrt harcoljunk. Nyilvn bosszankodtam, de fladni nem szoktam, mert tudom, hogy a versenyen brmi megtrtnhet.”
„A szezon sorn megszokott, hogy vannak ilyen versenyeid. Nyilvn nem a legjobb lmny, de nem alakulhat mindig minden gy, ahogy szeretnd. A legfontosabb, hogy a lehet legtbbet hozd ki a lehetsgedbl. Lehet, hogy ezek a pontok dntenek majd a vgelszmolsnl.”
A bajnoki llovas attl sem tart, hogy a szezon kzben vltozik a helyzetk, s mint az elmlt vekben oly sokszor, a hanyatlani kezd a formjuk. „Kvlrl nzve klassz lehet a Mercedes s a Ferrari kzdelme, szmunkra pedig mr most siker ez a szezon. Az autk sokat vltoztak v eleje ta, s nem titok, hogy neknk nem mindig ment jl a fejleszts, de idn tudjuk tartani a lpst” – llaptotta meg elgedetten. „Ez egy nagyon fontos szezon szmunkra. Jl megy a munka, kezd minden sszellni, s kezdjk ltni az eredmnyt annak, amin mr j ideje dolgozunk. Remlem, hogy ez csak a kezdet, s ennl is tbbre lesznk kpesek.”
Ami a htvgt illeti, a nmet szerint Bakuban a gumikezels dnthet a gyzelem sorsrl. „A plya tavaly nagyon sima volt, nehz volt mkdsre brni rajta a gumikat. Hossz egyenesek ktik ssze a kanyarokat, ami megint csak nehezti a gumimelegtst, a kanyarok pedig lassak, s ez is kevs energit visz a gumikba. Meghatroz lesz, hogy mkdnek a gumik” – vlekedett az idn mr hrom gyzelmet arat versenyz.
/m4sport/
Vettel szmthat Rikknen segtsgre – majd…
Kimi Rikknen szmra magtl rtetd, hogy hozzsegteni Sebastian Vettelt tdik bajnoki cmhez – de csak egy felttellel…
Kt gyzelem s egy msodik hely. Sebastian Vettelnl ez az idnykezdst rja le, Kimi Rikknen esetben viszont azon helyezseket, amelyekrt annyi pont jr, amekkora a htrnya jelenleg csapattrsval szemben… A 68 egysg nem kevs, a ngyszeres vilgbajnok csapattrsaknt pedig sokak szerint mr szinte behozhatatlan. A finn azonban gy van vele, amg matematikai eslye van a bajnoki cmre, nem vrhat el tle, hogy Vettel fegyverhordozja legyen.
Utna viszont… „A csapaton bell egyrtelmek a szablyok, meg van hatrozva, mit szabad s mit nem, mit vr el tlnk a csapat. Minden e szablyok mentn trtnik. Nem hiszem, hogy itt most el kne mondanom nektek, mirl beszlnk a csapaton bell” – reaglt Rikknen a bakui cstrtki sajttjkoztatn az bajnoksgban betlttt szerept firtat krdsre.
„Maurizio (Arrivabene) nyilatkozott errl, s azta semmi sem vltozott. Pontosan tudjuk, hogy a dolgok brhogy alakulhatnak, s ez rendben is van, mindig gy volt, legalbbis azoknl a csapatoknl, amelyeknl n megfordultam. Ha tbb mr nincs matematikai eslyem arra, hogy a bajnoki cmrt harcoljak, akkor biztosan segteni fogok. Nincs problmm ezzel, a mltban sem volt. Ez mindannyiunk szmra knny dnts, legalbbis a mi csapatunknl.”
Rikknen hangslyozta, Vettellel kzs cljuk, hogy a lehet legtbb pontot szerezzk a Ferrarinak a konstruktri bajnoksgban. „Az elsdleges, hogy a Ferrarival az len legynk, ennl nincs fontosabb. Aztn ha Seb nyer, nekem pedig mr semmi eslyem, akkor gy megy ez. Elsdlegesen a Ferrarinak dolgozunk, ket kell a lehet legjobb helyzetbe hoznunk, aztn megltjuk, hogy alakul.”
Hogy minl tovbb letben tartsa matematikai eslyeit, Rikknennek mindenekeltt el kellene kezdenie nyerni. Csakhogy idn eddig egyetlen htvgn tudta legyzni Vettelt, Monacban, s akkor is csak az idmr edzsen. Arrl is krdeztk a „Jgembert”, minek tulajdontja ezt a nagy pontklnbsget – a puszta balszerencsnek, vagy az idei autval is vannak problmi?
„Valban elg nagy a klnbsg kzttnk, s a rossz versenyek is hozztettek ehhez. Seb eddig remek munkt vgzett, mindentt ers volt. n nem kezdtem jl, az els pr versenyem nem volt nagyon rossz, de nem is alakult gy, ahogyan szerettem volna. Emellett voltak kisebb gondjaim itt-ott, egy kiessem is volt, a legutbbi versenyem sem alakult idelisan. Sajnos gy megy ez, amikor a csapattrsad szinte minden alkalommal a dobogn van. A pontok tern gyorsan vltozik a helyzet, ilyen a versenyzs” – magyarzta 2007 bajnoka.
Ami a bakui htvgt illeti, a Ferrari egy vvel ezeltt j formt mutatott az utcai plyn, m Rikknen szerint ez ezttal semmire sem jelent garancit. „Ez egy teljesen ms plya. Utcai plynak nevezik, de semmi hasonlsgot nem mutat Monacval. De mindentt j az autnk, megltjuk, hogy alakul, mi mindent megtesznk” – tekintett elre, hozztve, a legutbbi montreali fkproblmkat mr orvosoltk, s jabb szoros csatra szmt a Mercedesekkel.
/m4sport/
Ezrt nem hasznlja Vettel a kzssgi oldalakat
Mikzben egyre tbb sportol kezdi aktvan hasznlni a klnbz kzssgi oldalakat, s maga a Forma–1 is fontosnak rzi ezen felletek meghdtst, a Ferrari klasszisa, Sebastian Vettel tovbbra sem rajong rtk. Most rszletesen elmagyarzta, mirt!
Vannak, akik szinte minden nap megosztanak valamit kvetikkel, vannak, akik csak a versenyzsrl posztolnak, s vannak olyanok, akik csak elvtve „teszik tiszteletket” oldalaikon, a 2017-es mezny tagjai kzl azonban csak ketten nincsenek jelen egyik kzssgi oldalon sem. Nv szerint a Ferrari kt nagygyja, Sebastian Vettel s Kimi Rikknen.
Noha az gvilgon semmi problmja sincs azokkal, akik hasznljk a kzssgi oldalakat, a nmetet tovbbra sem hozza lzba a dolog. „Egyszeren nem rtem, mirt kell folyamatosan elmondani msoknak, ppen mit csinlsz, hol vagy, kivel vagy” – mondta az RLT-nek egy interj sorn. „Nekem nincs szksgem erre. Ugyanakkor nem hibztatom az embereket, ha folyamatosan magukrl beszlnek” – tette hozz „tisztzskppen”.
Vettel sosem szerette a nyilvnossg el trni magnlett, gyermekeirl pldul csak a monaci htvge sorn kszlt fnykp. „Egy olyan generci tagja vagyok, amely szgyenls volt, ha kpek kszltek rla, s ezeket vissza kellett nznie” – magyarzza a ngyszeres bajnok, kinek hozzllsa szges ellentte bajnoki rivlisnak, Lewis Hamiltonnak, aki elszeretettel hasznlja a kzssgi mdit, amirt tbben dicsrik is, mondvn mg tbb emberhez viszi kzel az F1-et.
Vettel viszont inkbb a „szemlyesebb lmnyeket” rszesti elnyben, ppen ezrt nem nagy rajongja a mostanban egyre npszerbb szelfiknek, s a „hagyomnyosabb” kzs fotknak sem. „Az emberek odajnnek hozzm, s megkrdezik, csinlhatunk-e egy kzs fott, aztn hirtelen tovbbllnak” – utal arra, hogy sokan beszlni sem prblnak a piltkkal.
„Nha meg szoktam krdezni, mit csinlnak ezekkel a kpekkel, s a vlasz gyakran az, hogy tletk sincs. Valaki egy nap azt mondta, szksge van egy fotra, hogy bebizonytsa a bartainak, valban tallkozott velem. Erre n azt vlaszoltam, nem lehet tl megbzhat bart, ha nem hisznek neki. szintn mondom, nekem sokkal tbbet jelent, ha kezet rzhatok valakivel, s megoszthatom az lmnyt, ha ksbb tallkozom valakivel” – zrta gondolatt.
/m4sport/
De mirt vrt a Ferrari Vettel szrnycserjvel?
Hogy nem volt eslye nyerni, az az els kanyaros baleseten mlt. De meglehetett volna a dobog, ha a Ferrari nem ttovzik szrnycserjvel?
Sebastian Vettel vezetszrnyt a kivlan rajtol Max Verstappen az els kanyarban taposta le. Az egyik fedlzeti kamers felvtelen mr akkor ltszott, valami nem stimmel a lgterel jobboldalval. Carlos Sainzk balesete miatt mr az els krben biztonsgi aut llt a mezny lre, a Ferrari viszont ezt nem hasznlta ki a szrnycserre.
Vettel szrnyrl akkor szakadt le egy mretes darab, amikor a tempt visszafog Mercedes mr a boxba hajtott. Vgl az 5. krben ejtettk meg a szrnycsert. A ngyszeres vilgbajnok a futam utn kiemelte: „Tz msodpercet ajndkoztunk el ezzel. Elintzhettk volna a biztonsgi aut idejn is.”
De akkor mirt nem tettk? A versenyz balszerencss helyzetrl beszl. „reztem, hogy az autval valami nem stimmel, de nem voltam biztos benne teljesen. Jnnek-mennek a szllksek, ilyenkor az autt furcsnak rzi az ember. Utlag viszont mr azt kell mondjam, hamarabb is szre kellett volna vennnk.”
Hozztette: „Az els kr ltalban elgg zavaros, mert a gumik hidegek. A hatos s hetes kanyarbl kijvet reztem valamit, de utna jtt a biztonsgi aut. Arra krtem a csapatot, hogy ellenrizze a krokat, de annyira lassan haladtunk, hogy nem igazn lehetett rezni.”
Tekintve, hogy Vettel 0,6 msodperccel rt clba a 3. helyen leintett Daniel Ricciardo mgtt, az a 10 msodperc, amivel kevesebbet vesztett volna, ha a biztonsgi aut idejn ll ki, bizony dobogs helyezst rt volna szmra. Radsul eslyt knlt volna arra, hogy korbban kezdje meg a felzrkzst, hiszen a biztonsgi aut mgtt felzrkzhatott volna a mezny vgre. gy viszont a killsa utn a 17. helyezettl is 10 msodperc vlasztotta el.
Maurizio Arrivabene elmagyarzta, mirt gy jrtak el, ahogy. „Amikor a biztonsgi aut bejtt, az adatainkbl gy lttuk, hogy az els szrny csak kicsit srlt meg. Csak amikor a harmadik krben szabad lett az t – vagyis a kvetkez krkben –, kapott a szrny akkora terhelst, hogy letrt, a valdi kr teht csak ekkor vlt lthatv. A szrny viszont csak az egyik dolog volt. A lerepl alkatrszek az egyik oldals lgterelt, valamint a padllemezt is krostottk.”
„A versenynket a rajttl kezdve megzavartk. Seb a srlt autval nem tudta megmutatni, mire kpes. Kimi esetben pedig a vgn a fkekkel addott problmnk, amit mg ellenriznnk kell a gyrban” – sszegzett a csapatfnk.
/m4sport/
Maximlis kockzat: Vettel ezt sem flt bevllalni!
Mindent feltett egy lapra a Force Indik ellen, pedig rizgethetn is az elnyt. Sebastian Vettel idn nem ismer flelmet!
Sebastian Vetteltl idn mr megszokhattuk, a fontos helyzetekben mindig vllalja a kockzatot. A kanadai verseny eltt meglv knyelmes, 25 pontos elnye nem felttlenl indokolja ezt a merszsget, m a szezonja mr annl inkbb: eddig mindig bejtt neki. Valtteri Bottast Barcelonban a fvn elzte meg, Lewis Hamiltonnal ssze is koccant – most pedig nem sokon mlt, hogy belerohanjon az egyik Force Indiba.
Cljt viszont ezttal is elrte, az Esteban Ocon ellen a 66. kr elejn bemutatott manverrt pedig jr neki egy nagy kalapemels. „Maximlis kockzatot vllaltam” – ismerte el Vettel. „Elzni akartam s ksz. Meglepdtem, mert sokkal gyorsabb voltam, s azt gondoltam, elg simn meg tudom elzni ket. De mivel kt aut volt egyms mgtt, a szlrnyk hatsa kisebb volt. Viszont sok leszortert vesztettem, ezrt elg sokat csszkltam. Tbbet, mint amire szmtottam.”
A manver Vettel btorsgt s improvizl kpessgt is dicsri. „Egymssal harcoltak a tizenhrmas s tizenngyes kanyarban, n pedig jl gyorstottam ki. Aztn az egyenes kzepn elhatroztam magam. Azt mondtam: a bels vre megyek, brmi ron! Esteban egy kicsit ttovzott a fktvon, n reagltam erre, s nagyon csszs volt a bels v. ppen csak be tudtam venni az egyes kanyart, amivel nagyon elgedett vagyok.”
Hogy Vettel bajnoki llovasknt vllalta mindezt, duzzad nbizalmrl is sokat elrul, valamint arrl , hogy valban elemben rzi magt az idei autkkal. Taln nem is vletlen, hogy eddig mindig jl jtt ki az effle kockzatos megoldsokbl 2017-ben.
Arrl is megkrdeztk, nem rezte-e gy, hogy a sportszersg hatrn tncolt, elvgre Oconnak a buktrbe kellett meneklnie az tkzs elkerlse rdekben. „Nos, az enym volt a bels v, s ennl jobban nem tudtam megfkezni az autt. Neki megvolt az eslye arra, hogy korbban visszavegyen, de harcoltunk. A bels ven voltam, ahol sz szerint semmi tapads nincs, s csakis arra trekedtem, hogy valahogy bevegyem a kanyart.”
Aki mer, az nyer. Vettel e manvere utn a 4. pozcit is megszerezte, gy nggyel tbb egysget gyjttt, mint ha megelgedett volna a Force Indik mgtti clba vitorlzssal. v vgn akr mg ez a pr pont is a javra dntheti a bajnoki csatt.
Br a dobog hinyzott neki, sszessgben lvezte pechesen indul futamt. „A clunk ms volt a futam eltt, de miutn megsrlt az autm, mr arra koncentrltam, mi jn most, s elg mozgalmas versenyem volt, sok volt a dolgom. Maga a verseny nagyszer volt, igazn lveztem, nem unatkoztam. De a tempnk megvolt ahhoz, hogy ennl jobb helyen rjnk clba” – sszegzett a 12 pontos elnnyel len ll ngyszeres vilgbajnok.
/m4sport/
Vettel: Trfet akartam, egy krn mlt
Peches els kanyarja utn a lehet legtbbet hozta ki Sebastian Vettel a vasrnapi versenybl. Bajnokhoz mlt, btor manvert mutatott be a hajrban, m a dobogrl ppen csak lecsszott.
„J verseny, szp visszatrs, de az aut ennl tbbre volt hivatott ma” – mondta a Ferrarinak a csapatrdiba Sebastian Vettel kalandos Kanadai Nagydja utn. Pontosan rta krl dlutnjt. A ngyszeres vilgbajnok eddig valamennyi idei versenyt az els vagy a msodik helyen zrt, ez a sorozat most viszont szerencstlen krlmnyek kztt megszakadt –mr az els kanyarban.
A nmet versenyz az t bels ven tmad Valtteri Bottasra figyelt az els kanyar fktvjn, m azzal nem szmolt, hogy az lomrajtot vev Max Verstappen mindannyiukat megtrflja a kls ven. A Red Bull nagy lendletben bal hts kerekvel levitte a Ferrari vezetszrnynak jobboldali rszt. „A szrnyam nem csak gy leesett magtl, szval igen, volt sszers” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „De hrom aut az els kanyarban nem fr el egyms mellett. Sajnos olyan helyzetbe kerltem, hogy Lewis elttem volt, gy nem fkezhettem ennl rvidebbet, klnben belerohanok. Valtteri mellettem volt bell, s a semmibl megjelent Max kvl. Megltta a rst, kihasznlta. tment a szrnyamon, de nem szndkosan csinlta, hiszen nagy lett volna a defekt kockzata. Vgl n hztam a rvidebbet.”
A nmet RTL-nek kiemelte, nem hibztatja Verstappent. „Nem volt valami j a tapads, de jl rajtoltam, szerintem mindent jl csinltam. Jl rugaszkodtam el, s utna arra figyeltem, hogy Lewis szlrnykba kerljek. Kzben lttam, hogy Valtteri rajtja mg jobb volt, s a bels ven tolakodott be mellm, kvl pedig jtt Max. Nem tudom t hibztatni ezrt.”
Pechjre a szrnysrls csak azt kveten vlt igazn komolly, hogy kiment a plyrl a biztonsgi aut. Ezzel tovbbi rtkes idt bukott el. „A szrnyam megsrlt, s sajnos ezt csak ksbb vettk szre. Akkor fizettk meg az rt, amikor a biztonsgi aut mr kiment. Ekkor a kerkcsere mr tz msodperccel tbbe kerl az embernek.”
A leszakadt szrnya miatt Vettelnek az 5. krben orrkpot kellett cserlnie, 31 msodperces killsval visszaesett a mezny legvgre, a 18. helyre – innen kapaszkodott aztn elre egszen a 4. helyig. Szmos elzst bemutatott, a hajrban pedig kihasznlta az elre nem tervezett msodik kerkcserje sorn kapott friss ultralgy gumikat, s nagy tempval zrkzott fl a kt Force Indira.
Esteban Ocont a 66. krben elzte meg, elkpeszten btor s rendkvl veszlyes, bevetds manverrel, amely sorn kis hjn el is vesztette uralmt autja fltt. „Elgg necces volt. Beszvott a szlrnyk, s az ember ilyenkor nem tudhatja, mi lesz. Az egsz reflexmozdulat volt, a plya pedig azon a rszen elgg koszos volt. De megrte, tl akartam jutni rajta, muszj volt tljutnom rajta. Viszont tlsgosan sok idt vesztettem ezzel, s lemaradtam a harmadik helyrl.”
Teljestmnyt ltva Vettelt a szurkolk a futam legjobbjnak vlasztottk. Ez viszont sovny vigasz volt szmra. „Szerettem volna egy trfet, de nem kaptam. Egy kicsit aljas dolog volt, hogy a nemzeti himnusz idejn a verseny eltt elnk tettk a trfekat: nzztek, ez az, amit megszerezhettek… A verseny eleje nem gy alakult, ahogyan szerettk volna, de legalbb sikerlt a lehet legtbbet kihoznunk belle. Amikor utolrtem a vgn a csoportot, meg voltam gyzdve rla, hogy dobogra llhatok. Egy kr hinyzott sajnos.”
Vettel gy is megrizte bajnoki els helyt, eddig 25 pontos elnye azonban 12 pontra olvadt Lewis Hamiltonnal szemben.
/m4sport/
Kanadai GP, vgeredmny: Hamilton a gyzelem, Vettel a 4.
Lewis Hamilton 12 pontra megkzeltette Sebastian Vettelt a kanadai gyzelmvel. A dobogra a brit mellett Valtteri Bottas s Daniel Ricciardo frt fel.
Hamilton a pole pozcibl vghatott neki a vasrnapi versenynek, mellle pedig Sebastian Vettel vrhatta a piros lmpk kialvst a msodik helyrl.
A rajt utn Hamilton megrizte a vezetst, Max Verstappen pedig az 5. helyrl pards startot vett, s az els kanyarban mr msodikknt fordult el.
A 3-as kanyarban aztn Carlos Sainz s Romain Grosjean tkztek, minek kvetkeztben a spanyol autja keresztbellt, s nagy tempnl belecsszott Felipe Massa versenyautjba.
Rgtn a rajt utn Vettel s Verstappen is tkztek – a kisebb koccans kvetkeztben Vettel Ferrarijnak els szrnya megsrlt, amit nhny krrel ksbb, a biztonsgi auts szakasz utn le is kellett cserlni.
A 11. krben Max Verstappen alatt mszaki hiba miatt megllt a versenyaut – a holland a szenzcis rajtot kveten a 2. helyrl volt knytelen feladni a versenyt.
A verseny els felben Lewis Hamilton folyamatosan nvelte elnyt, s mikzben a mezny tbbi tagja megejtette els kerkcserjt, a Mercedes brit piltja a 32. krig elment az ultralgy keverk gumikkal.
Hozz hasonlan Esteban Ocon is hossz etapot teljestett, a msodik helyrl rkezett meg els killsra – mghozz ugyanabban a krben, mint Hamilton.
Hamilton termszetesen az lre, Ocon pedig a 6. helyre jtt vissza els killsa utn. A msodik helyen ekkor Bottas, mg a harmadikon Ricciardo haladt, megelzve Sergio Prezt s Kimi Rikknent.
Sebastian Vettel a mezny vgrl a 7. helyre kzdtte fel magt, a 35. krben a nmet Ocon mgtt haladt, megelzve Fernando Alonst, aki ekkor mg mindig nem jrt a bokszban.
Kimi Rikknen a 42. krben ismt rkezett a bokszba, autjra pedig a Pirelli ultralgy abroncsait szereltk fel.
Alonso 1 krrel ksbb rkezett meg els s egyetlen tervezett kerkcserjre: az ultralgy gumikat szuperlgyakra cserltk a McLarennl, a spanyol a 11. helyre rkezett vissza.
A 47. krben aztn Alonso mg megrkezett Lance Stroll, a hazai kznsge eltt versenyz kanadai pedig magabiztosan elzte meg a ktszeres vilgbajnokot.
Vettel a 49. kr vgn rkezett meg msodik killsra az 5. helyrl. A nmet az ultralgy gumikat kapta az utols etapra, s a 7. helyrl folytathatta a versenyt.
Vettel a 61. krben utolrte csapattrst, Kimi Rikknent, aki hibzott az utols siknban. A nmet elment a finn mellett, s a Force Indik, valamint Daniel Ricciardo nyomba eredt.
Prez a csapatutastst figyelmen kvl hagyva tartotta maga mgtt csapattrst, Ocont, mikzben Vettel megrkezett a pros mg.
A 66. krben a nmet tmadsba lendlt, egy agresszv manverrel megelzte Ocont, s Prezt kezdte le ldzni.
Fernando Alonso 2 krrel a leints vge eltt motorhiba miatt feladta a futamot. Ugyanebben a krben Vettel Prez mellett is elment, gy mr a 4. helyen szguldott, s Ricciardt vette ldzbe. Az ausztrl elnye viszont tl nagy volt, gy kzdelemre kettejk kztt mr nem kerlt sor.
Ocon mg az utols krben tmadst indtott Prez ellen, a mexiki azonban visszaverte csapattrsa tmadst.
A versenyt vgl Lewis Hamilton magabiztosan, kzel 20 msodperces elnnyel nyerte csapattrsa, Valtteri Bottas eltt. A dobog legals fokra Daniel Ricciardo llhatott fel, mg a vb-llovas Sebastian Vettelt a negyedik helyen intette le a kocks zszl.
A nmet mgtt a kt Force India rt clba, mg Kimi Rikknen 7. lett Nico Hlkenberget megelzve.
Hazai kznsge eltt els pontjait szerezte a Williams ifj versenyzje, Lance Stroll, aki a 9. helyen zrta a Kanadai Nagydjat. A top 10-ben vgzett mg Romain Grosjean is a Haas versenyautjval.
A Forma-1-es vilgbajnoksg kzdelmei kt ht mlva folytatdnak majd Bakuban, az Azerbajdzsni Nagydjjal.
Vgeredmny - 2017-es Kanadai Nagydj
Hely Versenyz Aut Motor Klnbsg
1 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 19.783
3 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 35.297
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 35.907
5 Sergio Perez Force India Mercedes 40.476
6 Esteban Ocon Force India Mercedes 40.716
7 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari 58.632
8 Nico Hulkenberg Renault Renault 1'00.374
9 Lance Stroll Williams Mercedes 1 kr
10 Romain Grosjean Haas Ferrari 1 kr
11 Jolyon Palmer Renault Renault 1 kr
12 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kr
13 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1 kr
14 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1 kr
15 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 2 kr
16 Fernando Alonso McLaren Honda
Daniil Kvyat Toro Rosso Renault
Max Verstappen Red Bull TAG
Felipe Massa Williams Mercedes
Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault
/m4sport/
Kanadai GP, idmredzs: Hamilton s a trtnelmi pole Kanadban
Lewis Hamilton 65. pole-jt szerezte Kanadban, s ezzel utolrte Ayrton Sennt az rkranglistban.
Nagyon magabiztosan indtotta a Kanadai Nagydj idmr edzst a Ferrari, hiszen egyedliknt a meznyben csak a kt vrs autra nem kerltek fel az ultralgy, vagyis a „szupergyors” abroncsok. Persze, az elg valszntlen a Scuderia jelenlegi formjban, hogy egy keverknyivel lassabb gumival kikerlnnek a 15-s tovbbjutsi krbl, de azrt voltak mr top csapatok esetben meglepetskiessek a Q1-ben.
Plne olyan esetlekben, mint ami ezen a napon trtnt az els felvons utols percben, amikor is Pascal Wehrlein lendletes gyorskrre prblt indulni, de ehelyett a szemkzti falba csapdott. s ezzel mr vge is volt az utols tsben llk javtsi eslynek.
A kanadaiak pechre az „eslyesek” kzt volt az j helyi hs, Lance Stroll is, aki eleddig mg nem versenyzett az otthoni plyjn, s a szombati program is hamar vget rt szmra. A williamszes mellett elsk kzt bcszott, Stoffel Vandoorne, Kevin magnussen, Marcus Ericsson s a falban vesztegl Pascal Wehrlein.
A Q1-et egybknt a Mercedes duja nyerte, a plyt igazn kedvel Valtteri Bottas-Lewis Hamilton sorrendben. Kettejk kztt mindsszesen ht ezrednyi klnbsg volt. Sebastian Vettel lett a kezdkr harmadik helyezettje, akinek hrom s fl tizednyi htrnya a lassabb keverk szmljra fel is rdott.
A msodik szakasz is a Mercedes ketts sikert hozta, fordtott sorrendben, de hasonl, nnsznyi klnbsggel. A Ferraritl Kimi Rikknen frkztt nagyon kzel, Vettel egy kisebb hiba utn a bokszba llt utols gyorskrt kveten, tudvn, hogy htrnya hasonl a lassabb gumikkal futotthoz, amit ismt elgsgesnek tltek a mrnkk a 10-be val tovbbjutshoz. Igazuk is lett!
Nem folytathatta a krzst viszont tbbek kztt a legutbbi versenyhtvgn Amerikban vendgszerepl Fernando Alonso, aki ezzel egytt egszen boldognak tnt. Taln lesen l benne a felszabadultsg rzse azok utn, hogy elg magasra tette a lcet a McLarennek ahhoz, hogy az ne tudja tugrani a szerzdshosszabbtsrt foly csatban.
A spanyollal tvozott Danyiil Kvjat, Carlos Sainz, Romain Grosjean s Jolyon Palmer.
A Ferrari kezdetleges magabiztossgt kiss taln megtrte a tny, hogy Lewis Hamilton elszr ezen a plyn 1:11-es krt rajzolt az aszfaltra kezdsknt.
Vrtuk a Ferrari vlaszt.
Sebastian Vettel leggyorsabb els szektorral indtott, de a kzpsnl rontott egy minimlisat, s gy tnt, mr nem lesz kze a mercedeses ridhz.
4 ezred! Ennyivel kapott ki a nmet ebben a krben, s Lewis Hamilton mris kigurult a bokszbl. Ha kzel vesztett helyzetbl ennyit ki tud hozni a Ferrari, akkor jobb lesz tovbb javtani a korbban elrhetetlennek tn kridn.
Leggyorsabb els szektor...
Leggyorsabb msodik szektor...
s vgl 336 ezredre nvelte az elnyt Lewis Hamilton.
Ezzel vge is volt...
Legalbbis a sorrendet eldnt versengsnek. Vettel maradt a msodik helyen, Bottas s Raikknen „eldjeknt”.
A show azonban folytatdott! Lewis Hamilton ezzel a pole-lal utolrte hst, Ayrton Sennt az els rajtkockk szma tekintetben. Mindkettjknek 65-65 pole-ja van. Ez nagyon komoly rekord, ami mellett egybknt sem illik elmenni sz nlkl.
A Forma-1 vezetse azonban nemhogy sz nlkl nem hagyta a rekordbelltst, de mg egy eredeti, Ayrton Senna ltal is hasznlt buksisakkal is megnneplete a trtnelmi esemnyt. rzelmes pillanatok voltak mind Hamilton, mind a rajongk szmra.
A plyn kvl esemnyek teht egy kicsit taln elloptk a show-t, pedig Hamilton „r-pole”-ja nmagban is cmlapsztori. Azonban a f krds ezttal is vasrnapra maradt!
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m11.459s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m11.789s 0.330s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m12.177s 0.718s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m12.252s 0.793s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m12.403s 0.944s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m12.557s 1.098s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m12.858s 1.399s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m13.018s 1.559s
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m13.135s 1.676s
10 Nico Hulkenberg Renault 1m13.271s 1.812s
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m13.690s -
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m13.693s -
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m13.756s -
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m13.839s -
15 Jolyon Palmer Renault 1m14.293s -
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m14.182s -
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m14.209s -
18 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m14.318s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.495s -
20 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m14.810s -
/m4sport/
Kanadai GP, 3-. szabadedzs: Tovbbra is len a Ferrari
Sebastian Vettel vette t a staftt a pnteket leggyorsabbknt zr Kimi Rikknentl – az utols szabadedzsen is maguk mgtt tartottk a Mercedest a vrs gpek.
A korbban jszakra jsolt zporoknak nyomt sem lehetett ltni szombat dleltt Kanadban, ahol a harmadik szabadedzs napos id s 19 Celsius-fokos hmrsklet mellett vette kezdett – s a pntekinl jval kevesebb vezeti hiba alapjn kedvezbb llapot plyn.
Elszr Daniel Ricciardo vllalkozott mrt krre a meznybl. Az ausztrl versenyz alatt pnteken meghibsodott a Renault egyik, mr csak szabadedzseken hasznlt erforrsa, gy mindssze 8 krig jutott. Max Verstappennl ekzben vlthiba lpett fl, amit ugyancsak bntets nlkl orvosoltak. Szombat dlelttjk mr problmamentesen telt.
Az ausztrl 1:15,278-as eredmnnyel vezetett 10 perc elteltvel, aztn rkeztek a Ferrarik, s nekivgtak els ultralgyas etapjuknak – na meg dleltti „uralkodsuknak”. Ezttal Vettel volt jobb formban. Msodik gyorskrn 1:13,7-nl llt meg a stopper, aztn kt htkr, majd egy 1:13,015-s eredmny kvetkezett, ami az edzs els felnek legjobb ideje volt. Meggylt viszont a baja a forgalommal, s arra panaszkodott, hogy mivel eltte s mgtte is autk vannak, kptelen tiszta etapot teljesteni, sem visszavenni, sem gyorstani nem tud.
A pnteki els, Kimi Rikknen csak 1:14,120 msodpercet produklt els etapjn. Nem volt elgedett az elvgzett vltoztatsokkal. Ez meg is zavarta t egy kicsit. „Visszatrhetnnk a holnapi belltshoz? gy rtem, a tegnapihoz” – krdezte mrnktl…
A kt Mercedes a szuperlgy gumikon futotta els, 10 krs etapjt. Hamilton 1:13,516-os idvel a msodik helyre zrkzott fl, Valtteri Bottas 0,4-del lassabbnak bizonyult nla. Szintn a piros abroncsokon ment Max Verstappen, aki csupn 11 ezreddel maradt el Hamiltontl. Ricciardo ekzben hossz etappal kezdett, gy ekkor mg elmaradt a vezet tstl. A Red Bullokon egybknt aerodinamikai ramlst jelz festk is foszforeszklt dleltt, ami szombat lvn szokatlan ltvny volt. Az osztrkok tovbbra is gzervel dolgoznak az RB13-as rendbetteln, s a fnkk elmondsa szerint j ton jrnak.
gy tz perc sznetet tartott a Ferrari, aztn versenyzi friss szett ultralgy gumin kezdtek jabb etapba. Vettel azonnal 1:12,704-re, majd 1:12,572-re javtott, s ezzel j kt tizeddel tlszrnyalta Lewis Hamilton mlt vi montreali pole-idejt. Rikknen 1:12,864-gyel zrkzott fel mg msodiknak.
A kt Mercedes nehezen tartotta velk a lpst, kt versenyzjk pedig a gumik elksztse tern is ms mdszert vlasztott. Bottas egybl 1:13,3-as krrel kezdett, Hamilton viszont kt bemelegt kr utn lendlt csak neki (1:13,0). aztn htkre utn 1:12,926 msodpercet rt el. Htrnya kzel ngy tized volt Vettellel szemben – ezt kne ledolgozniuk a kvalifikciig.
Bottasnak az egyik siknban egy meleg pillanata is volt: autjt megdobta az agresszven vett kerkvet, s ppen csak meg tudta menteni azt a faltl. Szombat dleltt egybknt jval kevesebb vezeti hibt lthattunk, ami a plya llapotnak javulsrl, a jobb tapadsrl s a pontosabb belltsokrl rulkodik. Marcus Ericssonnak azrt gy is volt egy ltvnyos kanyarlevgsa.
A Red Bull-osoknl Verstappen volt a gyorsabb – Bottasnl is. A holland a hajrban a meznybl 4.-knt futott 12-es krt, s ezzel befrkztt a finn el. Ricciardt kzel 0,6 msodperc vlasztotta el csapattrstl, s ngy helyezs: az ausztrlt a kzpmezny idei kt egykrs remeklje, Nico Hlkenberg s Felipe Massa elzte meg.
A legjobb tzbe mg Esteban Ocon s Carlos Sainz frt be, a Toro Rossk s a Force Indik kztt szoros a csata, de kzjk keveredett Fernando Alonso is, aki 12.-knt Sergio Prezt is megelzte.
Vajon hogyan vltozik a sorrend az els les megmretsen? Kiderl az idmr edzsen, melyet az M4 Sport s az m4sport.hu 18.45-s msorkezdssel lben kzvett!
Kanadai Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:12,572 20
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:12,864 +0,292 19
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:12,926 +0,354 22
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:12,965 +0,393 22
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:13,210 +0,638 24
6. Nico Hlkenberg Renault 1:13,493 +0,921 20
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:13,527 +0,955 22
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:13,545 +0,973 35
9. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:13,635 +1,063 26
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:13,667 +1,095 22
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:13,788 +1,216 23
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:13,885 +1,313 18
13. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13,956 +1,384 27
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:13,994 +1,422 19
15. Jolyon Palmer Renault 1:14,102 +1,530 22
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:14,228 +1,656 22
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:14,392 +1,820 18
18. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:14,409 +1,837 25
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,883 +2,311 25
20. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:14,965 +2,393 25
/m4sport/
Igen vagy nem? – gy hozta zavarba Vettelt a kt krdez
Ha krdezik, Sebastian Vettel elszeretettel ad hossz vlaszt – ezttal viszont megtiltottk neki. me, az eredmny!
A feladat egyszer, a megoldsa mr annl nehezebb. Sebastian Vettelt a kanadai paddockban „elkapta” a holland Ziggo Sport kt riportere, s rendhagy interjt ksztett vele, melynek sorn a fltett krdsekre kizrlag igennel vagy nemmel felelhetett. Mindssze egyetlen dzskerlehetsge volt – mint kiderlt, tbbre lett volna szksge…
llts: A csaldom a legfontosabb dolog az letemben.
Vettel: Igen.
llts: n vagyok a Forma–1 j vilgbajnoka.
Vettel: Mit rtesz az alatt, hogy j? Tudom, hogy csak igent vagy nemet mondhatok, de…
Krdez: Igen vagy nem? 2017-rl van sz.
Vettel feltartja a dzskerkrtyt.
llts: A prharcom Mark Webberrel dz s szinte volt.
Vettel: Nem.
llts: A Ferrarai visszatrse nem meglepets a szmomra.
Vettel: Nem. Vagyis nem meglepets.
llts: Renesse egy j dlhely lakkocsival.
Vettel: Igen. Lakkocsi nlkl is.
llts: Max Verstappen lesz a kvetkez csapattrsam.
Vettel: (felmutatja a dzskerkrtyt, de nem lehet) Nem. Szerzdse van.
llts: Elhagyni az elz csapatomat sokkal nehezebb volt, mint gondoltam.
Vettel: Igen.
llts: A szurkolknak kzelebb kellene kerlnik a Forma–1-hez.
Vettel: Igen.
llts: lvezem a csatt Lewis Hamiltonnal.
Vettel: Igen.
llts: A versenyek kztt is magam lehetek.
Vettel: Igen.
llts: Szeretem a holland pudingot, de csak vanilisan.
Vettel: Igen.
llts: A Ferrari konstruktri vilgbajnoki cme sokkal fontosabb, mint az n egyni bajnoki cmem.
Vettel: (nevet) Ez nem szp… Igen.
llts: A Ferrarinl dolgozni egy lom megvalsulst jelenti.
Vettel: Igen.
llts: A piros ruhk sokkal jobban llnak, mint a kkek.
Vettel: Igen.
llts: A Beatles a valaha volt legjobb egyttes.
Vettel: (hosszas gondolkods utn) Igen.
llts: Utlok borotvlkozni.
Vettel: Igen.
A ngyszeres vilgbajnok a vgn lehetsget kapott arra is, hogy megmagyarzza az ltala meredeknek rzett vlaszokat. „Volt pr krds, ami nem volt valami fair. Tl korn hasznltam ki a dzskeremet. Azt hiszem, azt meg kell magyarznom, ami Maxot mint a csapattrsamat illeti. n mg azt sem tudom, hogy n itt leszek-e, mivel nincs szerzdsem. Maxnak viszont gy tudom, hogy van, szval t kne megkrdezni errl. tbbet tud nlam” – pontostott.
/m4sport/
|