Hamilton: Szégyen, hogy így vezet egy négyszeres bajnok
A manőver Sebastian Vettelre, az enyhe büntetés a Forma–1-re nézve volt szégyen Lewis Hamilton szerint. A brit nem leplezte tovább valódi véleményét incidensükről.
A közvetlenül a leintést követően mutatott visszafogottsága után Lewis Hamilton már nem fékezte indulatait, amikor Sebastian Vettelről kérdezték. A bajnoki csatában ellenfelével szemben újabb két pontot vesztő brit úgy érzi, egyszerűen szégyen, amit a szándékosan belehajtó ellenfele vasárnap délután produkált.
„Ha bizonyítani akarja, hogy férfi, akkor szerintem ezt az autóból kiszállva kéne megtennie, szemtől szemben” – nyilatkozta keményen a háromszoros világbajnok. „Ha valaki veszélyesen vezet, az bármely versenyzőt veszélybe sodorhatja. Szerencsére csak lassan haladtunk, ha gyorsan mentünk volna, rosszabb lett volna. De képzeljük most el azokat a kis gyerekeket, akik ma Forma–1-et néztek, és azt látják, hogy egy négyszeres világbajnok így viselkedik!
„Azt látják, hogy ez lehet az eredménye annak, ha ennyire undorító módon versenyzel. Ez azt jelenti a paddock számára, hogy mindenki vezethet így, még így is meglehet a negyedik hely, még ezt is megúszhatod. Vettel szó szerint mellém jött, és belém hajtott. Ez precedenst teremt az F1-en belül. Csak azt remélhetjük, hogy ez nem gyűrűzik be az alacsonyabb kategóriákba.”
Vettel azzal vádolta Hamiltont, hogy a kanyarban szándékosan fékezett előtte, az újraindítás előtti pillanatokban. A mercedeses cáfolja, hogy bosszantani akarta őt. „Nem fékteszteltem, csak kontrolláltam a tempóm. Mint mindenki az újraindításoknál, én is lassítottam. Nyilvánvalóan aludt, és ezért jött belém. Nem én voltam a probléma. Mellém jönni, hogy szándékosan belém hajthasson, aztán megúszni ezt, és így is negyediknek lenni – szerintem ez szégyen! Saját magát hozta szégyenbe ma.”
Hamiltont megkérdezték, üzen-e bármit is ellenfelének, akivel az eset után nem váltottak szót. „Nincs üzenetem számára” – tette egyértelművé
/m4sport/
Vettel: Ha én büntetést kaptam, Lewisnak is kellett volna
Nem ismeri be Sebastian Vettel, hogy sportszerűtlen manővert mutatott be Lewis Hamilton ellen, riválisa féktesztjével viszont egy kicsit sem elégedett.
Meg is nyerhette volna ezt a versenyt, célba érhetett volna Lewis Hamilton mögött másodikként, végül csak 4. lett, de így is 12-ről 14 pontra növelte előnyét Sebastian Vettel a brittel szemben a bajnokságban. Kettejük bakui küzdelme kétes manőverekről marad emlékezetes: előbb a mercedeses lassított furcsa módon a Ferrari előtt, aztán ezt megbosszulandó Vettel koccant neki szándékosan Hamiltonnak.
Utóbbi manőveréért 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott, és csak a szerencséjének köszönhette, hogy ellenfele végül ezt nem tudta előnyére fordítani.
„Semmi sem történt – vagy igen?” – kérdezett vissza a négyszeres világbajnok, amikor a Sky Sports a veszélyes vezetéséről kérdezte. „Igen, ütköztünk, de féktesztelt – mégis, mire számítunk? Biztos vagyok benne, hogy nem szándékosan csinálta, de annyi biztos, hogy ez nem volt helyes manőver. Ha én szenvedek, a mögöttem lévők még inkább szenvednek. Nem hinném, hogy szükség volt erre, veszélyes volt, és meg is sérült az autóm. Pár éve ugyanezt már Kínában is megcsinálta az újraindításnál. Szerintem egyszerűen nem szabad így csinálni.”
Vettelt szembesítették a második koccanással is, melyért a büntetést kapta. „Nos, én… akkor előztem meg őt, amikor kiállt, vagyis a baleset után… Miután megtörtént az eset, mellé értem, és a kezemmel jeleztem neki, hogy ezt meg hogy gondolta. Nyilván nem mondtam neki semmit, hiszen úgysem hallja, de megmutattam neki, hogy nem voltam elégedett” – hallgatta el a lényeget.
A riporter megjegyezte: „De összeértetek.” Vettel erre csak annyit felelt: „Igen. Belehajtottam hátulról…”
A Channel 4 tévécsatornának eközben elmondta, szerinte Hamilton is büntetést érdemelt volna. „Nyilvánvaló volt, hogy nem szándékosan mentem bele. Megsérült a szárnyam, és talán neki is volt egy kisebb sérülése, de semmi, ami befolyásolta volna a versenyt. Egyszerűen nem így kéne csinálni ezt. És már többször megcsinálta. Az újraindításnál jó volt, meg is lepett, és nem hinném, hogy szükség volt erre. A probléma az volt, hogy közvetlenül mögötte voltam, és más autók is, ami láncreakciót indíthatott be. Végső soron elég egyértelmű volt. Férfiként küzdünk. Nincs rádió-összeköttetésem vele, és szerintem ha én kaptam büntetést, neki is kellett volna.”
Vettel a másik csatornának nyilatkozva is kerülte a válaszadást az ő sportszerűtlen manőverét firtató kérdésre. „Felnőttek vagyunk, férfiak vagyunk, az érzelmek tombolnak az autóban. Kerék a kerék ellen akarunk harcolni, de nem az újraindítás előtt.”
Bár a történtek után kérdéses, tartható-e a béke kettejük között, elmondása, viszonyuk nem fog megváltozni. „Még mindig tiszteljük egymást, és nincs problémám vele. Ez csak egy eset volt ma, ami nem volt helyes, és szerintem ha engem büntettek, őt is kellett volna. De talán a Premier Leagube-ben is minden vasárnap vannak bírók, akik szétfújják a meccset, és egyes játékosok elégedettek, mások pedig nem. Ilyen a sport. Az biztos, hogy a tíz másodperc nagyon hosszú idő, amikor ott állsz, és semmit sem tehetsz.”
/m4sport/
Európa GP, végeredmény: Ricciardo, Bottas és Stroll a káoszfutam dobogóján!
Vettelt veszélyes vezetés „hátráltatta", Hamiltont pedig a fejvédője vette le a győzelmi esélyesek listájáról...
A Forma-1-es közvetítések vezető kommentátora, Szujó Zoltán még azt taglalta az Azeri Nagydíj felvezető köre alatt, hogy a Ferrarinak valószínűleg van taktikája arra, hogyan cseréljék meg versenyzőiket a rajtrácson elfoglalt helyükhöz képest.
A Scuderia versenyzői között a világbajnoki pontversenyt illetően a sorrend ugyanis messze nem volt ideális, hiszen a tabella élén álló Sebastian Vettel épp márkatársa, Kimi Räikkönen mögé sorakozhatott csak fel a 4. helyre.
A futam a második kanyarban azonban megoldotta a nehéz kérdést. Valtteri Bottas és a Ferrari finnje ugyanis összekoccantak kicsit, ami zöld jelzést adott Vettelnek egészen fel a második helyig, legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton mögé.
Räikkönen egész jól megúszta, Perez és Verstappen mögé az 5. helyre csúszott vissza, Bottas viszont a mezőny végén találta magát.
Az élen, Vettel ajándékfelzárkózása ellenére sem alakult ki pozíciócsata. A német szép lassan lemaradt riválisától, amely hátrány aztán a futam 1/5-énél Danyiil Kvjat parkoló autója okán beküldött Safety Car miatt semmissé vált. A mezőny a biztonsági autós periódus alatt kereket cserélt, így nagyjából maradt a korábbi sorrend.
Az „újraindításnál” Hamilton azonnal meglépett Vetteltől... mindhiába!
A biztonsági autó ugyanis fél körig maradt csak a bokszban, miután Räikkönen sérült autójáról még a célegyenesben lerepült a bargeboard. És még ezen túl is voltak törmelékek a pályán.
A sorrend ekkor: Hamilton, Vettel, Perez, Massa, Ocon, Räikkönen, Stroll (igen, Stroll), Hülkenberg, Ricciardo és a csapata által előnyben nem részesített Kevin Magnussen.
Hogy hová tűnt Max Verstappen? Ő a biztonsági autós periódus előtt épp nagy csatába akart keveredni Sergio Pérezzel a 3. helyért, de végül a Renault motorja meghiúsította dobogós reményeit.
Na, de vissza a biztonsági autóhoz! Merthogy amint a második periódus is véget ért, elindult a harmadik is.
Vettel még a 2. periódus alatt nekikoccant Hamiltonnak, amikor az talán indokolatlanul lassan hajtott. A német nagyon begurult a történtek miatt, és a brit mellé zárkózott, átintegetett, majd ráhúzta a kormányt olyannyira, hogy koccantak ismét egyet.
Aztán elindult a futam, Vettel autójáról le is esett egy kis darab a célegyenesben, majd Ocon ütközött Perezzel, ami miatt Räikkönen defektet kapott, és Charlie Whiting már nyomta is a Safety Car gombot.
Mivel a fél mezőny autója ürített a pályára alkatrészeket, a döntés végül piros zászló lett. A Mercedes nekilátott foldozni Hamilton diffúzorát, a Ferrari pedig Vettel első szárnyát, a nézők pedig minden elképzelhető szögből megtekinthették kettejük kétszeres koccanását, és oda-vissza integetését.
Ismét egy újraindítás, Hamilton ismét trükközött, ahogy ilyenkor az első helyen hajtónak illik, de Vettel felzárkózott mögé az indítás pillanatában is! Aztán mindkettőjüket hátraküldte kicsit az élet. Azaz Vettelt a versenybírák veszélyes vezetésért, Hamiltont pedig az autója, amelyen a fejvédő készült elrepülni.
Mindketten a bokszba hajtottak, amiből végül Vettel jött ki jobban. A biztonsági autós indulás miatt a mezőny egészen egyben volt, így a két rivális a középmezőny elejére ért csak vissza. Az egészből Vettel jött ki jobban, aki a hetedik helyre csatlakozott be, míg Hamilton a nyolcadikra.
És ami ennél még érdekesebb! a következőképpen festett a verseny 35. körében a sorrend: Ricciardo, Stroll Magnussen, Ocon, Bottas, majd Vettelék...
Innentől pedig már csak az volt a kérdés, hogy a listavezetők felérhetnek-e a dobogóra, avagy, hogy milyen sorrendben. Végül azonban sem kettejük sorrendje nem változott, sem a dobogó elérése nem sikerült.
Oda ugyanis a cipőből ivás nagymestere, Daniel Ricciardo állt fel elsőként. Szinte hihetetlen, de a Red Bull versenyzőjét a kanadai futamig folyamatosan negatív kritikával illetett Lance Stroll követte volna a második helyen, ha az utolsó kör végén a célegyenesében meg nem előzi őt a futam elején ütköző Valtteri Bottas. De így is csodás a kanadai dobogós végeredménye...
Vettel végül negyedik, Hamilton pedig ötödik lett.
Végeredmény - Baku Nagydíj 2017
1 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 2:03'55.570
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 3.904
3 Lance Stroll Williams Mercedes 4.009
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 5.976
5 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 6.188
6 Esteban Ocon Force India Mercedes 30.298
7 Kevin Magnussen Haas Ferrari 41.753
8 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault 49.400
9 Fernando Alonso McLaren Honda 59.551
10 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 1'29.093
11 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1'31.794
12 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1'32.160
13 Romain Grosjean Haas Ferrari 1 kör
14 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari
Sergio Perez Force India Mercedes
Felipe Massa Williams Mercedes
Nico Hulkenberg Renault Renault
Max Verstappen Red Bull TAG
Daniil Kvyat Toro Rosso Renault
Jolyon Palmer Renault Renault
/m4sport/
Európa GP, időmérőedzés: Hamiltoné a pole
Lewis Hamiltont még a piros zászló sem állította abbéli tervében, hogy megszerezze karrierje 66. pole pozícióját.
Bár a szabadedzések alapján úgy tűnt, szoros küzdelem alakulhat ki a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull között a kvalifikáción, a világbajnok istálló végül magabiztosan bérelte ki az első rajtsort.
Lewis Hamilton 1 perc 40,593 másodperces idővel szerezte meg a rajtelsőséget, közel fél másodperccel megelőzve saját csapattársát, Valtteri Bottast.
A második rajtsorból a Ferrari párosa startolhat, Kimi Räikkönen azonban ezúttal gyorsabb volt Sebastian Vettelnél. A maranellói gárda versenyzői bő 1 másodperccel voltak lassabbak Lewis Hamiltonnál.
Az 5. helyről a Red Bull ifjú versenyzője, Max Verstappen rajtolhat majd, és parádésan szerepeltek az időmérő edzésen a Force India versenyzői is, hiszen Sergio Perez a 6., Esteban Ocon a 7. helyről indulhat majd Bakuban.
A legjobb tízben végzett még a Williams kettőse is: Lance Stroll F1-es pályafutása eddigi legjobb eredményét érte el, hiszen csapattársa, Felipe Massa előtt megszerezte a 8. rajtkockát. A Q3-ba jutott még Daniel Ricciardo is, ő azonban az időmérő utolsó szegmensében autójában bal hátulját a falnak csapta.
Balesete miatt 3 perccel a kvalifikáció leintése előtt meg is lengették a piros zászlókat.
A Toro Rosso versenyzői lemaradtak a top 10-ről: Daniil Kvyat 11., Carlos Sainz 12., lett, őket Kevin Magnussen követte a Haas versenyautójával, majd Nico Hülkenberg és Pascal Wehrlein következik a rajtrácson.
Fernando Alonso ugyan a 16. helyen végzett szombaton, ám a sorozatos motorcserék miatt a mezőny végéről indul majd, akárcsak csapattársa, Stoffel Vandoorne.
Az Azerbajdzsáni Nagydíj versenyét vasárnap, magyar idő szerint 15 órától futják.
Végeredmény - időmérő - Baku Nagydíj 2017
1 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1'40.593 214.834
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1'41.027 0.434 213.911
3 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari 1'41.693 1.100 212.510
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1'41.841 1.248 212.201
5 Max Verstappen Red Bull TAG 1'41.879 1.286 212.122
6 Sergio Perez Force India Mercedes 1'42.111 1.518 211.640
7 Esteban Ocon Force India Mercedes 1'42.186 1.593 211.484
8 Lance Stroll Williams Mercedes 1'42.753 2.160 210.317
9 Felipe Massa Williams Mercedes 1'42.798 2.205 210.225
10 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 1'43.414 2.821 208.973
11 Daniil Kvyat Toro Rosso Renault 1'43.186 2.593 209.435
12 Sainz Jr. Toro Rosso Renault 1'43.347 2.754 209.109
13 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1'43.796 3.203 208.204
14 Nico Hulkenberg Renault Renault 1'44.267 3.674 207.264
15 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 1'44.603 4.010 206.598
16 Romain Grosjean Haas Ferrari 1'44.468 3.875 206.865
17Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1'44.795 4.202 206.219
18 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1'45.030 4.437 205.758
19 Fernando Alonso McLaren Honda 1'44.334 3.741 207.130
18 Jolyon Palmer Renault Renault
/m4sport/
Motorcsere Vettelnél az időmérő előtt
Hidraulikus probléma állította félre Sebastian Vettelt az utolsó azeri szabadedzésen. A csapat óvintézkedésekről beszél.
A négyszeres világbajnok abban reménykedett, hogy a pénteki csúszkálássorozata után szombaton elkapja a ritmust a bakui versenypályán, ám a harmadik szabadedzése rövidebbre sikerült, mint tervezte. Már az első etapját meg kellett szakítania, mert a szerelőknek ellenőrizniük kellett valamit a motorja környékén, aztán miután újra a pályára hajtott, mérnöke visszahívta.
7 kör megtétele után ért véget számára a gyakorlás, mivel hidraulikai probléma lépett fel. „Csökkent a hidraulikus nyomás a pályán. Ezt duplán is ellenőriznünk kellett, ami időbe telt. A bajnoki helyezésünket tekintetbe véve biztosra akartunk menni, ezért a garázsban maradtunk” – magyarázta a csapat szóvivője a Sky Sportsnak.
Biztosat nem tudott mondani azzal kapcsolatban, mennyire aggasztó a helyzetük az időmérő szempontjából, de nem tűnt különösebben gondterheltnek. „Volt egy hasonló esetünk Spanyolországban. Akkor minden rendben lett az időmérőig. Természetesen a fiúkra nagyon sok munka vár a garázsban, és attól tartok, feszült pillanatok lesznek ezek számukra, de nagyon jó szerelőink vannak” – nyugtatta meg szurkolóikat.
„Voltam a Ferrarinál, és nem vagyok biztos benne, hogy tudják, pontosan mi a probléma forrása. Ezért a legjobb, amit most tehetnek, hogy minden lehetséges dolgot kicserélnek” – mondta Martin Brundle az időmérő előtt.
Az említett barcelonai helyzetet egyébként egy vészmegoldást jelentő motorcserével orvosolták. Az olasz Sky úgy tudja most is így lesz: a vörösök a belső égésű motort cserélik ki Vettelnél (az idei legelső verzióra), miközben Kimi Räikkönen autóját is alaposan átvizsgálják.
A bajnoki éllovasnak egyedül a turbócserétől kell félnie, ez az egyetlen egység, melyből már elérte a 4-es számot és a büntetés küszöbét. A V6-osból, az MGU-K-ból, az energiatárolóból és a központi elektronikából a 2. példányát használja, míg az MGU-H-ból a 3.-at.
A Ferrarin kívül a Red Bullnál és a Renault-nál is lázas munka folyik. Max Verstappen az edzés hajrájában állt le, Jolyon Palmer autója pedig az első percekben gyulladt ki.
/m4sport/
Európa GP, 3. szaabdedzés: Bajban Vettel és Verstappen – Bottas a leggyorsabb az időmérő előtt
Csillaghullással hangolt a mezőny az időmérőre Bakuban. Előbb Sebastian Vettel, majd Max Verstappen alatt hibásodott meg az autó. Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen tette teljessé a finn uralmat az utolsó gyakorláson!
Folytatódik-e a pénteki csúszkálások őrült sorozata? Ez volt a legfőbb kérdés az Azeri Nagydíj harmadik szabadedzése előtt. A körülmények nem sokat változtak tegnap óta: az aszfalt ezúttal is meleg, 56 Celsius-fokos volt, ám ez a gumimelegítési problémákra már a nyitónapon sem jelentett gyógyírt. Egyvalami viszont változott az éjszaka folyamán: a Sergio Pérezt és Jolyon Palmert is megtréfáló 8-as kanyarnál az FIA a versenyzők kérésére módosított a túl magasnak ítélt kerékvetőn és a falak kialakításán. Lewis Hamiltont mérnöke azért figyelmeztette, nem minden olyan, amilyennek látszik: „A kerékvető egy részét ugyanolyan színűre festették, mint az aszfalt.”
Az első mért időt Jolyon Palmer jegyezte, ám szintén ő volt az első, akinek az edzése véget ért. Renault-ja hátuljából a 4. körében lángok csaptak föl, és a balszerencsés brit félre is állt a 2-es kanyar bukóterében. Pénteken műszaki probléma, majd a balesete hátráltatta, ezúttal 10 perc sem jutott neki – csak nem akar véget érni a válságos időszaka.
Miután a pályabírók még perceken át próbálták elfojtani az újra és újra felcsapó lángokat, jó ideig sárga zászlós jelzés mellett folytatódott az edzés. „Még mindig sárga zászló van a kettesben. Próbáld meg melegen tartani az első gumikat” – érkezett az utasítás Danyiil Kvjatnak. Ezek a kényszerű lassítások már pénteken is megnehezítették a jó köridők elérését, és újabb versenyzői hibákhoz vezettek.
Az idő szorítása miatt az élmezőny nem várakozott a garázsban, folyamatosan köröztek a figyelmeztetés idején is. Aztán 17 perc elteltével szabaddá vált a pálya, és jöttek a jobb köridők. A Mercedesek és a Red Bullok a sárga gumikon kezdtek, a két Ferrari a szuperlágyon. Valtteri Bottas 1:44,5-tel állt az élre, Lewis Hamilton 0,2-es hátránnyal követte őt, míg a pénteki leggyorsabb Max Verstappenről és Daniel Ricciardóról hamar kiderült, hogy nehezebb autóval hajtottak ki.
Bottas aztán pár körrel később 1:43,720-re javított, ami a legjobb lágygumis kör volt. Hamilton nem találta a ritmust, hol abszolút legjobb első szektort futott, hol a középső szakaszon javított, ám hiába nyújtotta 3 körrel hosszabbra az első etapját, mint csapattársa, képtelen volt összerakni egy jó kört. 1:44,390-es eredménye csak az 5. helyre rangsorolta ekkor.
A két Ferrari is elmaradt Bottastól. Räikkönen a szuperlágyon csak 0,4 másodpercre tudta megközelíteni őt, Vettelt pedig az első pár köre után hamar elnyelte a garázs. Szerelői UV-lámpával vizslattak valamit autója motorja környékén – vélhetően sérülés nyomait.
Az első 30 perc leteltével Bottas a már szuperlágyas etapjába kezdő Massa előtt vezetett 0,1 másodperccel, mögöttük Räikkönen, Pérez, Hamilton, Ocon, Kvjat, Sainz, Hülkenberg és Stroll volt a sorrend. A két Red Bull a 14-15. helyen tanyázott, Daniel Ricciardo bemutatott egy látványos mentést.
Vettel pedig ekkor már csak Palmert előzte meg. Aztán miután visszatért a pályára, feljött 6.-nak, 0,6-es hátránnyal, ám mérnökének rossz híre volt számára: „Sebastian, gyere vissza a boxba. Attól tartok, ugyanaz a hiba.”
A jelek arra utaltak, az erőforrás túlmelegedésével bajlódtak, ám később megerősítették, hidraulikus problémáról van szó. Hamar lekerült a motorborítás, Vettel pedig ki is szállt az autójából – és az edzésből is. Nem a legjobb hangolás az időmérőre…
Az utolsó 20 perc közeledett, amikor a Mercedeseken már szuperlágy gumik tűntek föl. Hamilton 1:43,348-as eredménnyel vette át a vezetést csapattársától, Bottas két próbálkozás alatt kevesebb mint egy tizedet tudott gyorsulni. De nem hagyta magát, s pár perccel később egy 1:43,057-es eredménnyel vette vissza az első helyet, amire Hamiltonnak csak egy 0,1-del lassabb válasza volt.
Aztán Räikkönen is gyorsult, és a hétvége első 43-on belüli körével ugrott az élre. De csak ideiglenesen, Bottas ugyanis 0,095 másodperccel nála is gyorsabb volt: az új etalon 1:42,742 lett.
Verstappen tegnapi lendülete alábbhagyni látszott. A holland szuperlágyas etapja elején ugyan a 3. helyre lépett előre, már ekkor motorral problémára panaszkodott. Mérnöke megnyugtatta, minden rendben, folytathatja a körözést. Egészen 10 perccel a leintés előttig így is tett, amikor szó szerint is elszállt a lendülete: „Egyszerűen minden lekapcsolt” – jelezte, miközben félrehúzódott. A Ferrari után a Red Bullnak is egy autója maradt állva.
Az utolsó szabadedzés a tegnapinál kevesebb balesetet hozott, de azért így is voltak meleg helyzetek. A korai percekben Marcus Ericssont, Kevin Magnussent és Danyiil Kvjatot láthattuk a bukótérben, a hajrában Romain Grosjeannak volt egy falérintős megpördülése, Felipe Massa pedig elégedetten jelentette mérnökének a 8-as kanyarban átélt kalandja után: „Majdnem ütköztem. Nagy mázlim volt!” Ugyanezt később Sergio Pérez és Lewis Hamilton is elmondhatta magáról – mindketten meglegyezték a falat. Az utolsó percben aztán a pénteken hibátlanul vezető Lance Stroll is kicsúszott, és tapasztalat híján csapatától kért segítséget a hátramenet megtalálásához.
Az edzés finn uralmat hozott, Bottast és Räikkönent kevesebb mint 0,1 másodperc választotta el egymástól. Hamilton lett a harmadik, aki mögött Esteban Ocon tűnt föl az előkelő 4. helyen. A legjobb tízbe még Verstappen, Massa, Kvjat, Stroll és Pérez fért be, Vettelnek mindössze 7 kör és a 12. hely jutott.
Az időmérő edzést 14:45-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetíti.
Azeri Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:42,742 21
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:42,837 +0,095 14
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:43,158 +0,416 23
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,287 +0,545 24
5. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:43,344 +0,602 21
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:43,614 +0,872 16
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:43,738 +0,996 18
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:43,908 +1,166 21
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:44,040 +1,298 17
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:44,138 +1,396 22
11. Nico Hülkenberg Renault 1:44,312 +1,570 16
12. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,344 +1,602 7
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:44,401 +1,659 23
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:44,741 +1,999 18
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:44,926 +2,184 20
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:45,143 +2,401 17
17. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:45,491 +2,749 20
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:45,645 +2,903 21
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:45,722 +2,980 19
20. Jolyon Palmer Renault 1:53,040 +10,298 4
/m4sport/
Vettel: Szinte mindenütt kicsúsztam legalább egyszer…
Sebastian Vettel nem találta a ritmust, az autójával sem teljesen elégedett még, ám így sem aggódik a folytatást illetően.
Erőpálya ide vagy oda, pénteken Bakuban nem az volt a kérdés, hogy a Ferrari mennyire képes közel kerülni a Mercedeshez, hanem az, hogyan került mindkét szabadedzésen a két esélyes elé a Red Bull és Max Verstappen. A holland remek formában körözött az azeri nyitónapon, a Scuderiáról ugyanez már nem egészen mondható el. Mindkét versenyzőjük számos alkalommal járt a bukótérben (igaz, ki nem…), Kimi Räikkönen a gumikkal bajlódott, és Sebastian Vettelnek sem sikerült összerakni egy jó kört.
A négyszeres világbajnoknak a nap végén fölvetették, a bukótereket legalább olyan jól feltérképezte, mint az ideális ívet. Nevetve jegyezte meg: „Pontosítanom kell: a tizenötös kanyar bukóterében egyszer sem jártam!”
„El kell ismernem, valóban szinte mindenütt kicsúsztam legalább egyszer. Nem is tudom pontosan, miért volt ez, hiszen a pálya ma nem is volt annyira csúszós. De ez egy elég nehéz pálya, a kanyaroknál nehéz viszonyítási pontot találni, tájékozódni. És ha csak egy kicsit fékezel később, máris érzed, hogy nem lesz meg a kanyar. Az edzéseken nyilván nem kockáztatsz, inkább mész egyenesen tovább. Ha nem teszed, akkor ezen a pályán igencsak nehéz dolgod lesz.”
„Bakunak megvan a maga varázsa, nem egy könnyű pálya. Sokszor voltam a pálya mellett, ezért nem is tudok mérleget vonni. Ez nem segít a ritmus megtalálásában. Még nem éreztem magam százszázalékosan az autóban. Kipróbáltunk pár dolgot, és nem működött minden. Nem állíthatom, hogy volt egyetlen hibátlan köröm is.”
Vettel előrebocsátotta, komolyan veszi a Red Bull pénteki erős formáját, és elképzelhetőnek tartja, hogy hatan lesznek esélyesek a pole-ra a szombati időmérőn. „A Red Bull nagyon jó volt, a Mercedesszel mindig számolni kell, de legalább mi is ott vagyunk elöl, ezért nem aggódom igazán a szombat és a vasárnap miatt” – tekintett előre a bajnoki tabella első helyén álló német.
/m4sport/
Európa GP, 2. szabadedzés: Tolató autók, piros zászló és Verstappen-elsőség, mellékízzel...
Flúgos napot zárt az F1 mezőnye Bakuban. A Red Bull meglepőnek mondható kettős sikert aratott pénteken, a második edzés a tucatnyi kicsúszásról, egy piros zászlóról és a győztes utolsó pillanatban elkövetett hibájáról szólt.
Délután még mindig 28 Celsius-fokot mértek Bakuban, ám a pálya hőmérséklete 10 fokkal csökkent az első edzésen mérthez képest. Az időmérő edzés és a verseny szempontjából a helyi idő szerint 17 órakor rajtoló edzés számít a reprezentatívabbnak, ezért a csapatoknak a 90 percben a legfőbb feladatot a gumik és a beállítások harmóniába hozása jelentette, mind egy körön, mind hosszabb távon. Ám mint kiderült, sokkal nehezebb dolguk volt, mint elsőre gondolták…
A második gyakorlás mozgalmasabban kezdődött az elsőnél, de azért voltak hasonlóságok is: már az első percekben több füstölős elfékezést, bukótérben parkolást, piruettet és tolatást láthattunk. Romain Grosjean, Carlos Sainz, Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel, Fernando Alonso és Valtteri Bottas is hibázott látványosat az első félórában. Danyiil Kvjat kétszer is kicsúszott, másodjára pedig a pályabíróknak úgy kellett megfordítani a szűk helyen megrekedt, és még le is fulladt Toro Rossóját. Az orosz az elektromotor segítségével indította újra gépét.
Elismerés illette a Force India szerelőit: 5 perccel a kezdés után Sergio Pérez már menetre készen várakozott az első edzésen összetört autójában. A mexikói elismerte, rosszul használta a kerékvetőt, ám balesete után is csak amiatt aggódott, van-e elegendő tartalékelemük a folytatásra.
Az eredményjelzőn ezúttal is Max Verstappen neve villant fel az első helyen. Az első másfélórában leggyorsabb holland a lágy gumikon futott 1:43,9-es eredménnyel vitte a prímet. Christian Horner már a két edzés között sem győzte őt dicsérni, mennyire jól megy neki a piszkos, nehéz pályán. A holland mögé aztán Daniel Ricciardo is fölzárkózott az első félóra végéhez közeledve, ami azt jelezte, a Red Bull talán jól választott, amikor a „monzai” lapos hátsó szárnyat hozta el Azerbajdzsánba, s akár még meg is tréfálhatja a Ferrarit és a Mercedest.
Az első 30 perc végéhez közeledve a már az első edzésen is jó formát mutató két Force India követte a Red Bullokat (Pérez, Ocon sorrendben), mögöttük Lewis Hamilton 0,6 másodperces hátránnyal volt negyedik. Kimi Räikkönen már az első etapján folyamatosan a gumikra panaszkodott. „Szenvedek, mint az őrült! Főleg a bal elsővel” – mondta csapatának. Sebastian Vettel ekkor a 11., Valtteri Bottas a 12. helyen szerénykedett.
Az élmezőnyből elsőként éppen a finn merészkedett ki a szuperlágy gumikon a második etapja során. Az egyelőre bizonytalannak tűnő, többet is hibázó egyszeres futamgyőztes ezzel is csak a 3. helyre kapaszkodott fel, 0,4-es hátránnyal.
Vettel első próbálkozását már kisebb baleset zavarta meg. 33 perc elteltével Danyiil Kvjat azt prezentálta, hogyan kell Pirellivel Pirellit rombolni. Az egyik jobbosból agresszíven kigyorsítva megiramodott az autója hátulja, és jobb hátsó kerekével ledarált egy Pirelli-reklámfeliratot. Miután a törmelék a pálya szélén maradt, a versenyirányítás rövid időre a virtuális biztonsági autót „küldte pályára”.
A falat egyébként nemcsak az orosz érintette. Korábban az egyik Force India, aztán Max Verstappen és Felipe Massa is veszélyesen közel merészkedett hozzá.
Közel háromnegyed órát kellett várni arra, hogy valaki megszorongassa Verstappent. Vettel 1:43,615-ös körrel vette át a vezetést a szuperlágy gumin, de a holland ugyanezen gumitípuson szintén gyorsult, s egy csapásra vissza is vette az első helyet: 1:43,362-es időt futott. Következett Raikkönen, aztán Bottas, de mindketten elmaradtak tőle egy tizeddel.
A javításoknál már csak a kicsúszások jöttek sűrűbben, a szabadedzés pedig kezdett önmaga karikatúrájává válni. Az első etapok tucatnyi hibáját újabbak követték. Hamilton, Alonso és Verstappen is a bukótérbe menekítette autóját, Vettel és Massa pedig kötelékben csúszott ki a 8-as kanyarnál, dugót kialakítva ott. A brazil alig találta a hátramenetet, így az előtte álló Ferrarinak meg kellett várnia, amíg kitolat a szalagkorlátok közül.
Pár perccel később aztán már a pályán is dugó lett, Jolyon Palmernek hívták, aki a 8-as kanyarnál ugyanazt a hibát követte el, amit Pérez az első edzésen. Jobb kerekével a kitüremkedő falnak hajtott, majd meg is pihent ott. Egyre többen rebesgetik, hogy akár már a nyári szünetben véget érhet renault-s pályafutása, és ez az újabb hiba aligha javít a helyzetén.
Ezúttal is piros zászlós megszakítás következett, melynek köszönhetően úgy 10 percet veszített a mezőny. A hosszú etapokra fél órájuk maradt, ám volt, akinek a lendülete már pár kilométer megtétele után elfogyott. „Motor” – jött a mindent elmondó kommentár a lelassuló Fernando Alonsótól, akinek idén lassan a világ minden táján lesznek pályabíró ismerősei... Miután kiszállt, és megfékezte üresen elszabaduló McLarenjét, előbb számon kérte rajtuk, miért neki kell elkapnia a guruló fenevadat, aztán a kerítés mellől nézte a szerencsés többieket, akik nem Honda-motort használnak…
A hajrában az eredmény már nem változott, de az edzés képe sem: jöttek az újabb kicsúszások, a panaszok a gumikra és a forgalomra. Hamiltonnak és Räikkönennek volt egy meleg pillanata az első kanyarnál, ahol majdnem egymásba csúsztak; Bottas és Massa is teljesen kockásra fékezte az első abroncsát, a finn és Hamilton ráadásul a vártnál hamarabb be is fejezte a körözést.
A Ferrarik biztató köridőket produkáltak megtankolva, de a nap meglepetését a kis leszorítóerővel köröző Red Bullok vártnál jobb formája jelentette. Ám hogy még a leintés előtti pillanatokban is legyen egy csavar: a pénteken verhetetlen Verstappen pár másodperccel a vége előtt elfékezte magát az első kanyarban, és mivel túl későn választotta a bukóteret, végül összetörte Red Bullját….
Két Verstappen-elsőség keserű zárással, megszámlálhatatlan számú kicsúszás és két piros zászló – flúgosabban nem is kezdődhetett volna az Azeri Nagydíj. Már kíváncsian várjuk, milyen fordulatokat tartogat a folytatásban! Folytatás szombaton a harmadik szabadedzéssel, amely 11:55-ös műsorkezdéssel újra élőben lesz követhető az M4 Sporton és az m4sport.hu-n.
Azeri Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:43,362 36
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:43,462 +0,100 32
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,473 +0,111 34
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:43,489 +0,127 35
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:43,615 +0,253 35
6. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:44,113 +0,751 27
7. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:44,306 +0,944 34
8. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:44,321 +0,959 27
9. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:44,484 +1,122 37
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:44,525 +1,163 23
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:44,609 +1,247 33
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:45,515 +2,153 15
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:45,733 +2,371 34
14. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:45,831 +2,469 33
15. Nico Hülkenberg Renault 1:46,003 +2,641 29
16. Jolyon Palmer Renault 1:46,061 +2,699 17
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:46,174 +2,812 28
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:47,150 +3,788 25
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,347 +3,985 25
20. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:47,722 +4,360 22
/m4sport/
Európa GP, 1. szabadedzés: Verstappené az első edzés, Vettel a 3.
Red Bullok az első két helyen az azerbajdzsáni nyitányon! Az edzést a hibázó Sergio Pérez miatt lendült piros zászló törte derékba.
Ultramodern épületek és középkori kőfalak, az év leghosszabb padlógázos és legkeskenyebb pályaszakasza – a naptár egyik legellentmondásosabb helyszínére érkezett a Forma–1 mezőnye. A 28 méterrel a tengerszint alatt fekvő Baku utcai versenypályája ötvözi az előző két, egymástól teljesen különböző versenyhelyszín sajátosságait, és amolyan Monacónak álcázott Monzaként állítja dilemma elé a mérnököket az autó beállítása terén. Választásra kényszerítve őket: leszorítóerő vagy magas végsebesség?
Ahány csapat, annyi helyzet, annyiféle vélemény. Több résztvevőnél tűntek fel a Kanadában, Spában vagy akár Monzában használatos hátsószárnyak, és az sem véletlen, hogy többen aerodinamikai mérésekkel kezdték a munkát a korábbi időzóna ellenére a megszokottnál egy órával később kezdődő pénteki első szabadedzésen. Köszönhetően a helyi idő szerint 14 órás rajtnak, a levegő hőmérséklete már a 30 Celsius-fokot közelítette, míg az aszfalt 54 fokos volt.
Az első mért időket a két Haas jegyezte, később a két Williams csatlakozott hozzájuk, a mezőny viszont csak később kezdett el igazán mozgolódni. A legjobbak közül Sebastian Vettel tűnt fel elsőként az első félóra végén, a lágy gumikon. Első köreiben elkövetett kisebb hibákat, de ezzel nem volt egyedül. A bukótérben járt többek között Felipe Massa, Kimi Räikkönen és Jolyon Palmer is.
Az első 30 perc Massa vezetésével telt le, a brazil 1:46,907 másodperc alatt ért körbe a 6 kilométeres pályán. Vettel fokozatosan lopakodott közelebb hozzá, de elé kerülnie első etapján nem sikerült. A Mercedesnek igen. A csapatnál Lewis Hamilton kezdett nagyobb lendülettel, aki 7. körében már 1:45,5-nél járt, azaz máris 1 másodperccel gyorsabb volt, mint egy éve, és tekintélyes, 0,8-es előnnyel átvette a vezetést az ideiglenesen élre ugró Sergio Péreztől. Valtteri Bottas eközben egy megpördüléssel, később pedig egy „falpuszival” irányította magára a figyelmet.
Az edzés lassan csordogáló első „félidejének” végén a kanadai győztes Pérez, Verstappen, Massa, Ocon, Ricciardo, Vettel, Bottas, Räikkönen és Magnussen előtt vezetett – a legjobb tízben a közepes gumit használó két Red Bullon kívül mindenki a lágy papucsokon futotta idejét. A mezőny második felében a McLarenek és Lance Stroll is az ultralágyakat próbálgatta, a két Toro Rossónak pedig még nem volt mért ideje. Mint kiderült a faenzaiakat nem műszaki hiba hátráltatta, az előre tervezett aerodinamikai mérések (új vezetőszárnyuk van) oltárán mondtak le a körözésről.
A perceken át tartó tétlenséget ismét a Haasok törték meg, aztán Max Verstappen már a szuperlágy gumikon hajtott a pályára. Minimális, 0,088 másodperces előnnyel állt vele az élre, ám egy hűtő kört követően már 1:44,762-t, aztán 1:44,410-et ért el.
Hiába voltak ekkor pályán a Mercedesek is, Hamilton és Bottas hosszabb szuperlágyas etapja során 1 másodpercen kívül rekedt a hollandhoz képest. Eléjük Ricciardo (+0,470), a használt lágy gumikon hajtó Vettel (+0,557) és Pérez (+0,988) is befurakodott.
A Ferrari egyébként egy hosszabb szünet után tűnt föl újra a pályán. Pontosabban a pályán és a bukótérben. Vettel előbb a 8-as kanyart egyenesítette ki, majd miután megállt, bal visszapillantójáról nagy nyugalommal távolított el egy ráakadó szemetet. Aztán a 3-as forduló bukóterében is járt. „Kiegyenesítettem a hármast. Forgalomba kerültem” – adott magyarázatot csapatának. Nem sokkal később a 9. helyen álló Räikkönen is megvizsgálta a bukótér minőségét.
Az ő hibájuk viszont semmi sem volt ahhoz képest, amit Pérez 20 perccel a leintés előtt követett el a pálya legkeskenyebb szakaszán. A középkori városfal bástyájának tövében, a balosban egy Hamilton tavalyi időmérőjét idéző manővert mutatott be: túl agresszíven gyorsított ki, a belső íven lévő kerékvető megdobta Force Indiáját, mely jobb első kerekével a falnak ütközött, majd letört darabjai mellett pihent meg.
A rózsaszín autó piros zászlót csalt elő, miután eltorlaszolta a pályát. A silverstone-iakat az vigasztalhatta, hogy csak egy pénteki váltó volt az autójukban, tehát az esetleges csere miatt nem kellett aggódniuk.
A takarítás közel negyed óráig tartott, így amikor a boxutca végén újra zöldre váltott a lámpa, már csak 6 percük maradt a versenyzőknek. Az éllovas Verstappent és a műszaki gondokkal szembesülő Jolyon Palmert kivéve mindenki ki is hajtott.
Pár vezetői hibát még láthattunk, a sorrendben jelentős változást viszont már nem. Az első szabadedzés kettős Red Bull-sikert hozott, ami egy erőpályán biztató kezdés az osztrákok számára. Verstappen közel fél másodperccel volt gyorsabb csapattársánál, a bajnoki címért harcolók közül a lágy gumin futó Vettel a 3., Hamilton az 5. helyen végzett.. A legjobb tíz közé Bottas, Ocon, Massa, Räikkönen és Kvjat fért be, a Mclareneknél ezúttal a 15.-ként záró Stoffel Vandoorne volt a gyorsabb, a sort pedig a két Sauber zárta.
A bakui program délután folytatódik, a második szabadedzést 14:55-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az m4sport.hu élőben közvetíti.
Azeri Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,410 19
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,880 +0,470 22
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:44,967 +0,557 20
4. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:45,398 +0,988 16
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:45,497 +1,087 16
6. Valtteri Bottas Mercedes 1:45,737 +1,327 19
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:45,752 +1,342 24
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:45,968 +1,558 25
9. Kimi Räikkönen Ferrari 1:46,000 +1,590 18
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:46,617 +2,207 11
11. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:46,649 +2,239 28
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:46,721 +2,311 23
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:46,837 +2,427 22
14. Nico Hülkenberg Renault 1:47,217 +2,807 21
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:47,446 +3,036 22
16. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:47,501 +3,091 13
17. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:47,551 +3,141 20
18. Jolyon Palmer Renault 1:47,525 +3,115 15
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:49,048 +4,638 19
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:49,937 +5,527 21
/m4sport/
A nyári szünet után eldőlhet Vettel sorsa
Határidőről nem tud, mégis van esély arra, hogy Sebastian Vettel jövője tisztázódni fog az Olasz Nagydíjig.
Három versenyt már nyert, minden hétvégére esélyesként érkezik, ráadásul jó ideje bajnoki éllovasként – ez merőben más helyzet, mint amilyenben Sebastian Vettel a múlt év második felében volt. Emiatt az esélyek is javultak arra, hogy a német hosszabbítson a Ferrarival.
Ám hiába a sikerek, ő elmondása szerint továbbra sem kíván 2018-cal foglalkozni. „Pillanatnyilag eléggé sok a dolgunk a szezon ezen szakaszában. Sok versenyünk van rövid időn belül. Talán a nyáron, akkor egy kicsit több időnk lesz erre” – bocsátotta előre a négyszeres világbajnok, aki menedzser híján maga kénytelen tárgyalóasztalhoz ülni a vezetőséggel.
Mindezek alapján mutatkozik esély arra, amiről már hetekkel ezelőtt beszéltek Olaszországban: a Ferrari Monza környékén ismertetheti 2018-as felállását. Sergio Marchionne elnök állítólag ezt a határidőt adta Vettelnek – igaz, ő erről mit sem tud. „Nem tudok róla, hogy lenne határidő, talán meg kéne kérdeznem valakit erről. A szerződések általában január elsejével kezdődnek és december harmincegyedikén járnak le, szóval a határidő talán december vége. Legalábbis úgy tudom, a mostani szerződésem akkor jár le, de ebben nem vagyok biztos” – mondta a német.
Azt mindazonáltal nyomatékosította, jelenleg remekül érzi magát bőrében. „Ez egy nagyon fontos év számunkra. Kezdenek jönni az eredmények, melyekért már jó ideje dolgozunk. Remélem, hogy ez csak a kezdet, és még ennél is többre lehetünk képesek. Nagyon jól érzem magam most.”
Pletykák szerint a Ferrari kettős plusz egy éves szerződést kínál versenyzőjének, azaz 2019-ig biztosítaná helyét a csapatban, és opciós joga lenne a 2020-as hosszabbításra.
Korábbi mentora és felfedezője, Helmut Marko számára nem kétséges, hogy Vettel Maranellóban marad, szerinte inkább az a kérdés, milyen feltételeket szab az új megállapodáshoz. „Maradni fog. Jól érzi magát, sikeres. Most sokkal inkább arról lesz szó, hogy milyen feltételekkel ír alá. Én el tudom képzelni, hogy belefoglalja a megállapodásba, milyen csapattársat akar a jövőben” – nyilatkozta az Auto Bild Motorsportnak. Utóbbi megjegyzéssel talán arra utalt, Vettel nem biztos, hogy szívesen látná a csapatban a velük hírbe hozott Fernando Alonsót, Max Verstappent vagy Daniel Ricciardót.
Vettel sosem titkolta, tökéletesen elégedett azzal, hogy barátja, Kimi Räikkönen versenyez mellette. A szintén ez év végéig szóló szerződéssel rendelkező finn a feltételezések szerint kaphat is egy újabb szezont Marchionnééktől – már ha ő maga is úgy gondolja, folytatja F1-es pályafutását
/m4sport/
Vettel: Mi érdemeljük a több dicséretet
Inkább a Ferrari munkáját dicséri Sebastian Vettel szerint, hogy idén egyenlő ellenfelei a Mercedesnek, és ezt a külvilágnak is el kellene ismernie.
A Mercedesnél a kanadai győzelmük után állították, még ma is övék a leggyorsabb autó, de ez csak akkor mutatkozik meg, ha sikerült tökéletesen munkára bírniuk azt és a gumikat. A szakértők is azt látják a Ferrari legnagyobb előnyének, hogy autójuk könnyen beállítható és kiegyensúlyozott. Sebastian Vettel Azerbajdzsánban úgy érezte, tisztáznia kell ezt a kérdést, s felhívta a figyelmet arra, hogy csapata érdeme ez a különbség.
„Ne felejtsük el, hogy a Mercedes az elmúlt három évben mindenkit elsöpört. A karosszériájuk sokat fejlődött 2014 és 2016 között, a csapatuk is sokat fejlődött. Idén ennek ellenére nagyjából ugyanolyan volt a tempónk, ezért úgy vélem, mi több dicséretet érdemlünk. Nekik megvolt a fejlesztési tempójuk az elmúlt években, ezért mi több elismerést érdemlünk azért, mert fel tudtunk zárkózni hozzájuk a tempó terén” – elmélkedett Vettel.
„A versenyeken egy tizeden belül vagyunk. Nehéz az autók erősségéről és gyengeségeiről beszélni. Sokat beszélnek a vezethetőségről, de szerintem ezt az egészet csak felfújják, én nem hiszek ebben. Nem olvasok el minden interjút, ami velük készül, ezért nem is tudom pontosan, mik a Mercedes problémái. Mi a magunk dolgával törődünk.
Szerinte Kanada sem mutatott más képet, a teljesítményüket a balszerencsésen alakuló futamuk miatt viszont nem lehetett összehasonlítani. „Annyi biztos, hogy vasárnap nem kellett szégyenkeznünk. A tempónk annak ismeretében elégedettséggel töltött el, hogy milyen károkat szenvedett az autónk. A Mercedesszel a pontos összevetésre nem volt lehetőség, de nem láttam akadályát annak, hogy a győzelemért harcoljunk. Nyilván bosszankodtam, de föladni nem szoktam, mert tudom, hogy a versenyen bármi megtörténhet.”
„A szezon során megszokott, hogy vannak ilyen versenyeid. Nyilván nem a legjobb élmény, de nem alakulhat mindig minden úgy, ahogy szeretnéd. A legfontosabb, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a lehetőségedből. Lehet, hogy ezek a pontok döntenek majd a végelszámolásnál.”
A bajnoki éllovas attól sem tart, hogy a szezon közben változik a helyzetük, s mint az elmúlt években oly sokszor, a hanyatlani kezd a formájuk. „Kívülről nézve klassz lehet a Mercedes és a Ferrari küzdelme, számunkra pedig már most siker ez a szezon. Az autók sokat változtak év eleje óta, és nem titok, hogy nekünk nem mindig ment jól a fejlesztés, de idén tudjuk tartani a lépést” – állapította meg elégedetten. „Ez egy nagyon fontos szezon számunkra. Jól megy a munka, kezd minden összeállni, és kezdjük látni az eredményét annak, amin már jó ideje dolgozunk. Remélem, hogy ez csak a kezdet, és ennél is többre leszünk képesek.”
Ami a hétvégét illeti, a német szerint Bakuban a gumikezelés dönthet a győzelem sorsáról. „A pálya tavaly nagyon sima volt, nehéz volt működésre bírni rajta a gumikat. Hosszú egyenesek kötik össze a kanyarokat, ami megint csak nehezíti a gumimelegítést, a kanyarok pedig lassúak, és ez is kevés energiát visz a gumikba. Meghatározó lesz, hogy működnek a gumik” – vélekedett az idén már három győzelmet arató versenyző.
/m4sport/
Vettel számíthat Räikkönen segítségére – majd…
Kimi Räikkönen számára magától értetődő, hogy hozzásegíteni Sebastian Vettelt ötödik bajnoki címéhez – de csak egy feltétellel…
Két győzelem és egy második hely. Sebastian Vettelnél ez az idénykezdést írja le, Kimi Räikkönen esetében viszont azon helyezéseket, amelyekért annyi pont jár, amekkora a hátránya jelenleg csapattársával szemben… A 68 egység nem kevés, a négyszeres világbajnok csapattársaként pedig sokak szerint már szinte behozhatatlan. A finn azonban úgy van vele, amíg matematikai esélye van a bajnoki címre, nem várható el tőle, hogy Vettel fegyverhordozója legyen.
Utána viszont… „A csapaton belül egyértelműek a szabályok, meg van határozva, mit szabad és mit nem, mit vár el tőlünk a csapat. Minden e szabályok mentén történik. Nem hiszem, hogy itt most el kéne mondanom nektek, miről beszélünk a csapaton belül” – reagált Räikkönen a bakui csütörtöki sajtótájékoztatón az ő bajnokságban betöltött szerepét firtató kérdésre.
„Maurizio (Arrivabene) nyilatkozott erről, és azóta semmi sem változott. Pontosan tudjuk, hogy a dolgok bárhogy alakulhatnak, és ez rendben is van, mindig így volt, legalábbis azoknál a csapatoknál, amelyeknél én megfordultam. Ha többé már nincs matematikai esélyem arra, hogy a bajnoki címért harcoljak, akkor biztosan segíteni fogok. Nincs problémám ezzel, a múltban sem volt. Ez mindannyiunk számára könnyű döntés, legalábbis a mi csapatunknál.”
Räikkönen hangsúlyozta, Vettellel közös céljuk, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzék a Ferrarinak a konstruktőri bajnokságban. „Az elsődleges, hogy a Ferrarival az élen legyünk, ennél nincs fontosabb. Aztán ha Seb nyer, nekem pedig már semmi esélyem, akkor így megy ez. Elsődlegesen a Ferrarinak dolgozunk, őket kell a lehető legjobb helyzetbe hoznunk, aztán meglátjuk, hogy alakul.”
Hogy minél tovább életben tartsa matematikai esélyeit, Räikkönennek mindenekelőtt el kellene kezdenie nyerni. Csakhogy idén eddig egyetlen hétvégén tudta legyőzni Vettelt, Monacóban, és akkor is csak az időmérő edzésen. Arról is kérdezték a „Jégembert”, ő minek tulajdonítja ezt a nagy pontkülönbséget – a puszta balszerencsének, vagy az idei autóval is vannak problémái?
„Valóban elég nagy a különbség közöttünk, és a rossz versenyek is hozzátettek ehhez. Seb eddig remek munkát végzett, mindenütt erős volt. Én nem kezdtem jól, az első pár versenyem nem volt nagyon rossz, de nem is alakult úgy, ahogyan szerettem volna. Emellett voltak kisebb gondjaim itt-ott, egy kiesésem is volt, a legutóbbi versenyem sem alakult ideálisan. Sajnos így megy ez, amikor a csapattársad szinte minden alkalommal a dobogón van. A pontok terén gyorsan változik a helyzet, ilyen a versenyzés” – magyarázta 2007 bajnoka.
Ami a bakui hétvégét illeti, a Ferrari egy évvel ezelőtt jó formát mutatott az utcai pályán, ám Räikkönen szerint ez ezúttal semmire sem jelent garanciát. „Ez egy teljesen más pálya. Utcai pályának nevezik, de semmi hasonlóságot nem mutat Monacóval. De mindenütt jó az autónk, meglátjuk, hogy alakul, mi mindent megteszünk” – tekintett előre, hozzátéve, a legutóbbi montreali fékproblémákat már orvosolták, és újabb szoros csatára számít a Mercedesekkel.
/m4sport/
Ezért nem használja Vettel a közösségi oldalakat
Miközben egyre több sportoló kezdi aktívan használni a különböző közösségi oldalakat, és maga a Forma–1 is fontosnak érzi ezen felületek meghódítását, a Ferrari klasszisa, Sebastian Vettel továbbra sem rajong értük. Most részletesen elmagyarázta, miért!
Vannak, akik szinte minden nap megosztanak valamit követőikkel, vannak, akik csak a versenyzésről posztolnak, és vannak olyanok, akik csak elvétve „teszik tiszteletüket” oldalaikon, a 2017-es mezőny tagjai közül azonban csak ketten nincsenek jelen egyik közösségi oldalon sem. Név szerint a Ferrari két nagyágyúja, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen.
Noha az égvilágon semmi problémája sincs azokkal, akik használják a közösségi oldalakat, a németet továbbra sem hozza lázba a dolog. „Egyszerűen nem értem, miért kell folyamatosan elmondani másoknak, éppen mit csinálsz, hol vagy, kivel vagy” – mondta az RLT-nek egy interjú során. „Nekem nincs szükségem erre. Ugyanakkor nem hibáztatom az embereket, ha folyamatosan magukról beszélnek” – tette hozzá „tisztázásképpen”.
Vettel sosem szerette a nyilvánosság elé tárni magánéletét, gyermekeiről például csak a monacói hétvége során készült fénykép. „Egy olyan generáció tagja vagyok, amely szégyenlős volt, ha képek készültek róla, és ezeket vissza kellett néznie” – magyarázza a négyszeres bajnok, kinek hozzáállása szöges ellentéte bajnoki riválisáénak, Lewis Hamiltonénak, aki előszeretettel használja a közösségi médiát, amiért többen dicsérik is, mondván még több emberhez viszi közel az F1-et.
Vettel viszont inkább a „személyesebb élményeket” részesíti előnyben, éppen ezért nem nagy rajongója a mostanában egyre népszerűbb szelfiknek, és a „hagyományosabb” közös fotóknak sem. „Az emberek odajönnek hozzám, és megkérdezik, csinálhatunk-e egy közös fotót, aztán hirtelen továbbállnak” – utal arra, hogy sokan beszélni sem próbálnak a pilótákkal.
„Néha meg szoktam kérdezni, mit csinálnak ezekkel a képekkel, és a válasz gyakran az, hogy ötletük sincs. Valaki egy nap azt mondta, szüksége van egy fotóra, hogy bebizonyítsa a barátainak, valóban találkozott velem. Erre én azt válaszoltam, nem lehet túl megbízható barát, ha nem hisznek neki. Őszintén mondom, nekem sokkal többet jelent, ha kezet rázhatok valakivel, és megoszthatom az élményt, ha később találkozom valakivel” – zárta gondolatát.
/m4sport/
De miért várt a Ferrari Vettel szárnycseréjével?
Hogy nem volt esélye nyerni, az az első kanyaros baleseten múlt. De meglehetett volna a dobogó, ha a Ferrari nem tétovázik szárnycseréjével?
Sebastian Vettel vezetőszárnyát a kiválóan rajtoló Max Verstappen az első kanyarban taposta le. Az egyik fedélzeti kamerás felvételen már akkor látszott, valami nem stimmel a légterelő jobboldalával. Carlos Sainzék balesete miatt már az első körben biztonsági autó állt a mezőny élére, a Ferrari viszont ezt nem használta ki a szárnycserére.
Vettel szárnyáról akkor szakadt le egy méretes darab, amikor a tempót visszafogó Mercedes már a boxba hajtott. Végül az 5. körben ejtették meg a szárnycserét. A négyszeres világbajnok a futam után kiemelte: „Tíz másodpercet ajándékoztunk el ezzel. Elintézhettük volna a biztonsági autó idején is.”
De akkor miért nem tették? A versenyző balszerencsés helyzetről beszél. „Éreztem, hogy az autóval valami nem stimmel, de nem voltam biztos benne teljesen. Jönnek-mennek a széllökések, ilyenkor az autót furcsának érzi az ember. Utólag viszont már azt kell mondjam, hamarabb is észre kellett volna vennünk.”
Hozzátette: „Az első kör általában eléggé zavaros, mert a gumik hidegek. A hatos és hetes kanyarból kijövet éreztem valamit, de utána jött a biztonsági autó. Arra kértem a csapatot, hogy ellenőrizze a károkat, de annyira lassan haladtunk, hogy nem igazán lehetett érezni.”
Tekintve, hogy Vettel 0,6 másodperccel ért célba a 3. helyen leintett Daniel Ricciardo mögött, az a 10 másodperc, amivel kevesebbet veszített volna, ha a biztonsági autó idején áll ki, bizony dobogós helyezést ért volna számára. Ráadásul esélyt kínált volna arra, hogy korábban kezdje meg a felzárkózását, hiszen a biztonsági autó mögött felzárkózhatott volna a mezőny végére. Így viszont a kiállása után a 17. helyezettől is 10 másodperc választotta el.
Maurizio Arrivabene elmagyarázta, miért úgy jártak el, ahogy. „Amikor a biztonsági autó bejött, az adatainkból úgy láttuk, hogy az első szárny csak kicsit sérült meg. Csak amikor a harmadik körben szabad lett az út – vagyis a következő körökben –, kapott a szárny akkora terhelést, hogy letört, a valódi kár tehát csak ekkor vált láthatóvá. A szárny viszont csak az egyik dolog volt. A lerepülő alkatrészek az egyik oldalsó légterelőt, valamint a padlólemezt is károsították.”
„A versenyünket a rajttól kezdve megzavarták. Seb a sérült autóval nem tudta megmutatni, mire képes. Kimi esetében pedig a végén a fékekkel adódott problémánk, amit még ellenőriznünk kell a gyárban” – összegzett a csapatfőnök.
/m4sport/
Maximális kockázat: Vettel ezt sem félt bevállalni!
Mindent feltett egy lapra a Force Indiák ellen, pedig őrizgethetné is az előnyét. Sebastian Vettel idén nem ismer félelmet!
Sebastian Vetteltől idén már megszokhattuk, a fontos helyzetekben mindig vállalja a kockázatot. A kanadai verseny előtt meglévő kényelmes, 25 pontos előnye nem feltétlenül indokolja ezt a merészséget, ám a szezonja már annál inkább: eddig mindig bejött neki. Valtteri Bottast Barcelonában a füvön előzte meg, Lewis Hamiltonnal össze is koccant – most pedig nem sokon múlt, hogy belerohanjon az egyik Force Indiába.
Célját viszont ezúttal is elérte, az Esteban Ocon ellen a 66. kör elején bemutatott manőveréért pedig jár neki egy nagy kalapemelés. „Maximális kockázatot vállaltam” – ismerte el Vettel. „Előzni akartam és kész. Meglepődtem, mert sokkal gyorsabb voltam, és azt gondoltam, elég simán meg tudom előzni őket. De mivel két autó volt egymás mögött, a szélárnyék hatása kisebb volt. Viszont sok leszorítóerőt vesztettem, ezért elég sokat csúszkáltam. Többet, mint amire számítottam.”
A manőver Vettel bátorságát és improvizáló képességét is dicséri. „Egymással harcoltak a tizenhármas és tizennégyes kanyarban, én pedig jól gyorsítottam ki. Aztán az egyenes közepén elhatároztam magam. Azt mondtam: a belső ívre megyek, bármi áron! Esteban egy kicsit tétovázott a féktávon, én reagáltam erre, és nagyon csúszós volt a belső ív. Éppen csak be tudtam venni az egyes kanyart, amivel nagyon elégedett vagyok.”
Hogy Vettel bajnoki éllovasként vállalta mindezt, duzzadó önbizalmáról is sokat elárul, valamint arról , hogy valóban elemében érzi magát az idei autókkal. Talán nem is véletlen, hogy eddig mindig jól jött ki az efféle kockázatos megoldásokból 2017-ben.
Arról is megkérdezték, nem érezte-e úgy, hogy a sportszerűség határán táncolt, elvégre Oconnak a bukótérbe kellett menekülnie az ütközés elkerülése érdekében. „Nos, az enyém volt a belső ív, és ennél jobban nem tudtam megfékezni az autót. Neki megvolt az esélye arra, hogy korábban visszavegyen, de harcoltunk. A belső íven voltam, ahol szó szerint semmi tapadás nincs, és csakis arra törekedtem, hogy valahogy bevegyem a kanyart.”
Aki mer, az nyer. Vettel e manővere után a 4. pozíciót is megszerezte, így néggyel több egységet gyűjtött, mint ha megelégedett volna a Force Indiák mögötti célba vitorlázással. Év végén akár még ez a pár pont is a javára döntheti a bajnoki csatát.
Bár a dobogó hiányzott neki, összességében élvezte pechesen induló futamát. „A célunk más volt a futam előtt, de miután megsérült az autóm, már arra koncentráltam, mi jön most, és elég mozgalmas versenyem volt, sok volt a dolgom. Maga a verseny nagyszerű volt, igazán élveztem, nem unatkoztam. De a tempónk megvolt ahhoz, hogy ennél jobb helyen érjünk célba” – összegzett a 12 pontos előnnyel élen álló négyszeres világbajnok.
/m4sport/
Vettel: Trófeát akartam, egy körön múlt
Peches első kanyarja után a lehető legtöbbet hozta ki Sebastian Vettel a vasárnapi versenyéből. Bajnokhoz méltó, bátor manővert mutatott be a hajrában, ám a dobogóról éppen csak lecsúszott.
„Jó verseny, szép visszatérés, de az autó ennél többre volt hivatott ma” – mondta a Ferrarinak a csapatrádióba Sebastian Vettel kalandos Kanadai Nagydíja után. Pontosan írta körül délutánját. A négyszeres világbajnok eddig valamennyi idei versenyt az első vagy a második helyen zárt, ez a sorozat most viszont szerencsétlen körülmények között megszakadt –már az első kanyarban.
A német versenyző az őt belső íven támadó Valtteri Bottasra figyelt az első kanyar féktávján, ám azzal nem számolt, hogy az álomrajtot vevő Max Verstappen mindannyiukat megtréfálja a külső íven. A Red Bull nagy lendületében bal hátsó kerekével levitte a Ferrari vezetőszárnyának jobboldali részét. „A szárnyam nem csak úgy leesett magától, szóval igen, volt összeérés” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „De három autó az első kanyarban nem fér el egymás mellett. Sajnos olyan helyzetbe kerültem, hogy Lewis előttem volt, így nem fékezhettem ennél rövidebbet, különben belerohanok. Valtteri mellettem volt belül, és a semmiből megjelent Max kívül. Meglátta a rést, kihasználta. Átment a szárnyamon, de nem szándékosan csinálta, hiszen nagy lett volna a defekt kockázata. Végül én húztam a rövidebbet.”
A német RTL-nek kiemelte, nem hibáztatja Verstappent. „Nem volt valami jó a tapadás, de jól rajtoltam, szerintem mindent jól csináltam. Jól rugaszkodtam el, és utána arra figyeltem, hogy Lewis szélárnyékába kerüljek. Közben láttam, hogy Valtteri rajtja még jobb volt, és a belső éven tolakodott be mellém, kívül pedig jött Max. Nem tudom őt hibáztatni ezért.”
Pechjére a szárnysérülés csak azt követően vált igazán komollyá, hogy kiment a pályáról a biztonsági autó. Ezzel további értékes időt bukott el. „A szárnyam megsérült, és sajnos ezt csak később vettük észre. Akkor fizettük meg az árát, amikor a biztonsági autó már kiment. Ekkor a kerékcsere már tíz másodperccel többe kerül az embernek.”
A leszakadt szárnya miatt Vettelnek az 5. körben orrkúpot kellett cserélnie, 31 másodperces kiállásával visszaesett a mezőny legvégére, a 18. helyre – innen kapaszkodott aztán előre egészen a 4. helyig. Számos előzést bemutatott, a hajrában pedig kihasználta az előre nem tervezett második kerékcseréje során kapott friss ultralágy gumikat, és nagy tempóval zárkózott föl a két Force Indiára.
Esteban Ocont a 66. körben előzte meg, elképesztően bátor és rendkívül veszélyes, bevetődős manőverrel, amely során kis híján el is vesztette uralmát autója fölött. „Eléggé necces volt. Beszívott a szélárnyék, és az ember ilyenkor nem tudhatja, mi lesz. Az egész reflexmozdulat volt, a pálya pedig azon a részen eléggé koszos volt. De megérte, túl akartam jutni rajta, muszáj volt túljutnom rajta. Viszont túlságosan sok időt vesztettem ezzel, és lemaradtam a harmadik helyről.”
Teljesítményét látva Vettelt a szurkolók a futam legjobbjának választották. Ez viszont sovány vigasz volt számára. „Szerettem volna egy trófeát, de nem kaptam. Egy kicsit aljas dolog volt, hogy a nemzeti himnusz idején a verseny előtt elénk tették a trófeákat: nézzétek, ez az, amit megszerezhettek… A verseny eleje nem úgy alakult, ahogyan szerettük volna, de legalább sikerült a lehető legtöbbet kihoznunk belőle. Amikor utolértem a végén a csoportot, meg voltam győződve róla, hogy dobogóra állhatok. Egy kör hiányzott sajnos.”
Vettel így is megőrizte bajnoki első helyét, eddig 25 pontos előnye azonban 12 pontra olvadt Lewis Hamiltonnal szemben.
/m4sport/
Kanadai GP, végeredmény: Hamiltoné a győzelem, Vettel a 4.
Lewis Hamilton 12 pontra megközelítette Sebastian Vettelt a kanadai győzelmével. A dobogóra a brit mellett Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo fért fel.
Hamilton a pole pozícióból vághatott neki a vasárnapi versenynek, mellőle pedig Sebastian Vettel várhatta a piros lámpák kialvását a második helyről.
A rajt után Hamilton megőrizte a vezetést, Max Verstappen pedig az 5. helyről parádés startot vett, és az első kanyarban már másodikként fordult el.
A 3-as kanyarban aztán Carlos Sainz és Romain Grosjean ütköztek, minek következtében a spanyol autója keresztbeállt, és nagy tempónál belecsúszott Felipe Massa versenyautójába.
Rögtön a rajt után Vettel és Verstappen is ütköztek – a kisebb koccanás következtében Vettel Ferrarijának első szárnya megsérült, amit néhány körrel később, a biztonsági autós szakasz után le is kellett cserélni.
A 11. körben Max Verstappen alatt műszaki hiba miatt megállt a versenyautó – a holland a szenzációs rajtot követően a 2. helyről volt kénytelen feladni a versenyt.
A verseny első felében Lewis Hamilton folyamatosan növelte előnyét, és miközben a mezőny többi tagja megejtette első kerékcseréjét, a Mercedes brit pilótája a 32. körig elment az ultralágy keverékű gumikkal.
Hozzá hasonlóan Esteban Ocon is hosszú etapot teljesített, ő a második helyről érkezett meg első kiállására – méghozzá ugyanabban a körben, mint Hamilton.
Hamilton természetesen az élre, Ocon pedig a 6. helyre jött vissza első kiállása után. A második helyen ekkor Bottas, míg a harmadikon Ricciardo haladt, megelőzve Sergio Pérezt és Kimi Räikkönent.
Sebastian Vettel a mezőny végéről a 7. helyre küzdötte fel magát, a 35. körben a német Ocon mögött haladt, megelőzve Fernando Alonsót, aki ekkor még mindig nem járt a bokszban.
Kimi Räikkönen a 42. körben ismét érkezett a bokszba, autójára pedig a Pirelli ultralágy abroncsait szerelték fel.
Alonso 1 körrel később érkezett meg első és egyetlen tervezett kerékcseréjére: az ultralágy gumikat szuperlágyakra cserélték a McLarennél, a spanyol a 11. helyre érkezett vissza.
A 47. körben aztán Alonso mögé megérkezett Lance Stroll, a hazai közönsége előtt versenyző kanadai pedig magabiztosan előzte meg a kétszeres világbajnokot.
Vettel a 49. kör végén érkezett meg második kiállására az 5. helyről. A német az ultralágy gumikat kapta az utolsó etapra, és a 7. helyről folytathatta a versenyt.
Vettel a 61. körben utolérte csapattársát, Kimi Räikkönent, aki hibázott az utolsó sikánban. A német elment a finn mellett, és a Force Indiák, valamint Daniel Ricciardo nyomába eredt.
Pérez a csapatutasítást figyelmen kívül hagyva tartotta maga mögött csapattársát, Ocont, miközben Vettel megérkezett a páros mögé.
A 66. körben a német támadásba lendült, egy agresszív manőverrel megelőzte Ocont, és Pérezt kezdte le üldözni.
Fernando Alonso 2 körrel a leintés vége előtt motorhiba miatt feladta a futamot. Ugyanebben a körben Vettel Pérez mellett is elment, így már a 4. helyen száguldott, és Ricciardót vette üldözőbe. Az ausztrál előnye viszont túl nagy volt, így küzdelemre kettejük között már nem került sor.
Ocon még az utolsó körben támadást indított Pérez ellen, a mexikói azonban visszaverte csapattársa támadását.
A versenyt végül Lewis Hamilton magabiztosan, közel 20 másodperces előnnyel nyerte csapattársa, Valtteri Bottas előtt. A dobogó legalsó fokára Daniel Ricciardo állhatott fel, míg a vb-éllovas Sebastian Vettelt a negyedik helyen intette le a kockás zászló.
A német mögött a két Force India ért célba, míg Kimi Räikkönen 7. lett Nico Hülkenberget megelőzve.
Hazai közönsége előtt első pontjait szerezte a Williams ifjú versenyzője, Lance Stroll, aki a 9. helyen zárta a Kanadai Nagydíjat. A top 10-ben végzett még Romain Grosjean is a Haas versenyautójával.
A Forma-1-es világbajnokság küzdelmei két hét múlva folytatódnak majd Bakuban, az Azerbajdzsáni Nagydíjjal.
Végeredmény - 2017-es Kanadai Nagydíj
Hely Versenyző Autó Motor Különbség
1 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2 Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 19.783
3 Daniel Ricciardo Red Bull TAG 35.297
4 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 35.907
5 Sergio Perez Force India Mercedes 40.476
6 Esteban Ocon Force India Mercedes 40.716
7 Kimi Raikkonen Ferrari Ferrari 58.632
8 Nico Hulkenberg Renault Renault 1'00.374
9 Lance Stroll Williams Mercedes 1 kör
10 Romain Grosjean Haas Ferrari 1 kör
11 Jolyon Palmer Renault Renault 1 kör
12 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kör
13 Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1 kör
14 Stoffel Vandoorne McLaren Honda 1 kör
15 Pascal Wehrlein Sauber Ferrari 2 kör
16 Fernando Alonso McLaren Honda
Daniil Kvyat Toro Rosso Renault
Max Verstappen Red Bull TAG
Felipe Massa Williams Mercedes
Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault
/m4sport/
Kanadai GP, időmérőedzés: Hamilton és a történelmi pole Kanadában
Lewis Hamilton 65. pole-ját szerezte Kanadában, és ezzel utolérte Ayrton Sennát az örökranglistában.
Nagyon magabiztosan indította a Kanadai Nagydíj időmérő edzését a Ferrari, hiszen egyedüliként a mezőnyben csak a két vörös autóra nem kerültek fel az ultralágy, vagyis a „szupergyors” abroncsok. Persze, az elég valószínűtlen a Scuderia jelenlegi formájában, hogy egy keveréknyivel lassabb gumival kikerülnének a 15-ös továbbjutási körből, de azért voltak már top csapatok esetében meglepetéskiesések a Q1-ben.
Pláne olyan esetlekben, mint ami ezen a napon történt az első felvonás utolsó percében, amikor is Pascal Wehrlein lendületes gyorskörre próbált indulni, de ehelyett a szemközti falba csapódott. És ezzel már vége is volt az utolsó ötösben állók javítási esélyének.
A kanadaiak pechére az „esélyesek” közt volt az új helyi hős, Lance Stroll is, aki eleddig még nem versenyzett az otthoni pályáján, és a szombati program is hamar véget ért számára. A williamszes mellett elsők közt búcsúzott, Stoffel Vandoorne, Kevin magnussen, Marcus Ericsson és a falban veszteglő Pascal Wehrlein.
A Q1-et egyébként a Mercedes duója nyerte, a pályát igazán kedvelő Valtteri Bottas-Lewis Hamilton sorrendben. Kettejük között mindösszesen hét ezrednyi különbség volt. Sebastian Vettel lett a kezdőkör harmadik helyezettje, akinek három és fél tizednyi hátránya a lassabb keverék számlájára fel is íródott.
A második szakasz is a Mercedes kettős sikerét hozta, fordított sorrendben, de hasonló, nüánsznyi különbséggel. A Ferraritól Kimi Räikkönen férkőzött nagyon közel, Vettel egy kisebb hiba után a bokszba állt utolsó gyorskörét követően, tudván, hogy hátránya hasonló a lassabb gumikkal futottéhoz, amit ismét elégségesnek ítéltek a mérnökök a 10-be való továbbjutáshoz. Igazuk is lett!
Nem folytathatta a körözést viszont többek között a legutóbbi versenyhétvégén Amerikában vendégszereplő Fernando Alonso, aki ezzel együtt egészen boldognak tűnt. Talán élesen él benne a felszabadultság érzése azok után, hogy elég magasra tette a lécet a McLarennek ahhoz, hogy az ne tudja átugrani a szerződéshosszabbításért folyó csatában.
A spanyollal távozott Danyiil Kvjat, Carlos Sainz, Romain Grosjean és Jolyon Palmer.
A Ferrari kezdetleges magabiztosságát kissé talán megtörte a tény, hogy Lewis Hamilton először ezen a pályán 1:11-es kört rajzolt az aszfaltra kezdésként.
Vártuk a Ferrari válaszát.
Sebastian Vettel leggyorsabb első szektorral indított, de a középsőnél rontott egy minimálisat, és úgy tűnt, már nem lesz köze a mercedeses űridőhöz.
4 ezred! Ennyivel kapott ki a német ebben a körben, és Lewis Hamilton máris kigurult a bokszból. Ha közel vesztett helyzetből ennyit ki tud hozni a Ferrari, akkor jobb lesz tovább javítani a korábban elérhetetlennek tűnő köridőn.
Leggyorsabb első szektor...
Leggyorsabb második szektor...
És végül 336 ezredre növelte az előnyét Lewis Hamilton.
Ezzel vége is volt...
Legalábbis a sorrendet eldöntő versengésnek. Vettel maradt a második helyen, Bottas és Raikkönen „elődjeként”.
A show azonban folytatódott! Lewis Hamilton ezzel a pole-lal utolérte hősét, Ayrton Sennát az első rajtkockák száma tekintetében. Mindkettőjüknek 65-65 pole-ja van. Ez nagyon komoly rekord, ami mellett egyébként sem illik elmenni szó nélkül.
A Forma-1 vezetése azonban nemhogy szó nélkül nem hagyta a rekordbeállítást, de még egy eredeti, Ayrton Senna által is használt bukósisakkal is megünneplete a történelmi eseményt. Érzelmes pillanatok voltak mind Hamilton, mind a rajongók számára.
A pályán kívül események tehát egy kicsit talán ellopták a show-t, pedig Hamilton „űr-pole”-ja önmagában is címlapsztori. Azonban a fő kérdés ezúttal is vasárnapra maradt!
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m11.459s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m11.789s 0.330s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m12.177s 0.718s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m12.252s 0.793s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m12.403s 0.944s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m12.557s 1.098s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m12.858s 1.399s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m13.018s 1.559s
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m13.135s 1.676s
10 Nico Hulkenberg Renault 1m13.271s 1.812s
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m13.690s -
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m13.693s -
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m13.756s -
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m13.839s -
15 Jolyon Palmer Renault 1m14.293s -
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m14.182s -
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m14.209s -
18 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m14.318s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.495s -
20 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m14.810s -
/m4sport/
Kanadai GP, 3-. szabadedzés: Továbbra is élen a Ferrari
Sebastian Vettel vette át a stafétát a pénteket leggyorsabbként záró Kimi Räikkönentől – az utolsó szabadedzésen is maguk mögött tartották a Mercedest a vörös gépek.
A korábban éjszakára jósolt záporoknak nyomát sem lehetett látni szombat délelőtt Kanadában, ahol a harmadik szabadedzés napos idő és 19 Celsius-fokos hőmérséklet mellett vette kezdetét – és a péntekinél jóval kevesebb vezetői hiba alapján kedvezőbb állapotú pályán.
Először Daniel Ricciardo vállalkozott mért körre a mezőnyből. Az ausztrál versenyző alatt pénteken meghibásodott a Renault egyik, már csak szabadedzéseken használt erőforrása, így mindössze 8 körig jutott. Max Verstappennél eközben váltóhiba lépett föl, amit ugyancsak büntetés nélkül orvosoltak. Szombat délelőttjük már problémamentesen telt.
Az ausztrál 1:15,278-as eredménnyel vezetett 10 perc elteltével, aztán érkeztek a Ferrarik, és nekivágtak első ultralágyas etapjuknak – na meg délelőtti „uralkodásuknak”. Ezúttal Vettel volt jobb formában. Második gyorskörén 1:13,7-nél állt meg a stopper, aztán két hűtőkör, majd egy 1:13,015-ös eredmény következett, ami az edzés első felének legjobb ideje volt. Meggyűlt viszont a baja a forgalommal, és arra panaszkodott, hogy mivel előtte és mögötte is autók vannak, képtelen tiszta etapot teljesíteni, sem visszavenni, sem gyorsítani nem tud.
A pénteki első, Kimi Räikkönen csak 1:14,120 másodpercet produkált első etapján. Nem volt elégedett az elvégzett változtatásokkal. Ez meg is zavarta őt egy kicsit. „Visszatérhetnénk a holnapi beállításhoz? Úgy értem, a tegnapihoz” – kérdezte mérnökétől…
A két Mercedes a szuperlágy gumikon futotta első, 10 körös etapját. Hamilton 1:13,516-os idővel a második helyre zárkózott föl, Valtteri Bottas 0,4-del lassabbnak bizonyult nála. Szintén a piros abroncsokon ment Max Verstappen, aki csupán 11 ezreddel maradt el Hamiltontól. Ricciardo eközben hosszú etappal kezdett, így ekkor még elmaradt a vezető ötöstől. A Red Bullokon egyébként aerodinamikai áramlást jelző festék is foszforeszkált délelőtt, ami szombat lévén szokatlan látvány volt. Az osztrákok továbbra is gőzerővel dolgoznak az RB13-as rendbetételén, és a főnökök elmondása szerint jó úton járnak.
Úgy tíz perc szünetet tartott a Ferrari, aztán versenyzői friss szett ultralágy gumin kezdtek újabb etapba. Vettel azonnal 1:12,704-re, majd 1:12,572-re javított, s ezzel jó két tizeddel túlszárnyalta Lewis Hamilton múlt évi montreali pole-idejét. Räikkönen 1:12,864-gyel zárkózott fel mögé másodiknak.
A két Mercedes nehezen tartotta velük a lépést, két versenyzőjük pedig a gumik előkészítése terén is más módszert választott. Bottas egyből 1:13,3-as körrel kezdett, Hamilton viszont két bemelegítő kör után lendült csak neki (1:13,0). aztán hűtőköre után 1:12,926 másodpercet ért el. Hátránya közel négy tized volt Vettellel szemben – ezt kéne ledolgozniuk a kvalifikációig.
Bottasnak az egyik sikánban egy meleg pillanata is volt: autóját megdobta az agresszíven vett kerékvető, és éppen csak meg tudta menteni azt a faltól. Szombat délelőtt egyébként jóval kevesebb vezetői hibát láthattunk, ami a pálya állapotának javulásáról, a jobb tapadásról és a pontosabb beállításokról árulkodik. Marcus Ericssonnak azért így is volt egy látványos kanyarlevágása.
A Red Bull-osoknál Verstappen volt a gyorsabb – Bottasnál is. A holland a hajrában a mezőnyből 4.-ként futott 12-es kört, és ezzel beférkőzött a finn elé. Ricciardót közel 0,6 másodperc választotta el csapattársától, és négy helyezés: az ausztrált a középmezőny idei két egykörös remeklője, Nico Hülkenberg és Felipe Massa előzte meg.
A legjobb tízbe még Esteban Ocon és Carlos Sainz fért be, a Toro Rossók és a Force Indiák között szoros a csata, de közéjük keveredett Fernando Alonso is, aki 12.-ként Sergio Pérezt is megelőzte.
Vajon hogyan változik a sorrend az első éles megméretésen? Kiderül az időmérő edzésen, melyet az M4 Sport és az m4sport.hu 18.45-ös műsorkezdéssel élőben közvetít!
Kanadai Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:12,572 20
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:12,864 +0,292 19
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:12,926 +0,354 22
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:12,965 +0,393 22
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:13,210 +0,638 24
6. Nico Hülkenberg Renault 1:13,493 +0,921 20
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:13,527 +0,955 22
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:13,545 +0,973 35
9. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:13,635 +1,063 26
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:13,667 +1,095 22
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:13,788 +1,216 23
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:13,885 +1,313 18
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:13,956 +1,384 27
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:13,994 +1,422 19
15. Jolyon Palmer Renault 1:14,102 +1,530 22
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:14,228 +1,656 22
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:14,392 +1,820 18
18. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:14,409 +1,837 25
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,883 +2,311 25
20. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:14,965 +2,393 25
/m4sport/
Igen vagy nem? – így hozta zavarba Vettelt a két kérdező
Ha kérdezik, Sebastian Vettel előszeretettel ad hosszú választ – ezúttal viszont megtiltották neki. Íme, az eredmény!
A feladat egyszerű, a megoldása már annál nehezebb. Sebastian Vettelt a kanadai paddockban „elkapta” a holland Ziggo Sport két riportere, és rendhagyó interjút készített vele, melynek során a föltett kérdésekre kizárólag igennel vagy nemmel felelhetett. Mindössze egyetlen dzsókerlehetősége volt – mint kiderült, többre lett volna szüksége…
Állítás: A családom a legfontosabb dolog az életemben.
Vettel: Igen.
Állítás: Én vagyok a Forma–1 új világbajnoka.
Vettel: Mit értesz az alatt, hogy új? Tudom, hogy csak igent vagy nemet mondhatok, de…
Kérdező: Igen vagy nem? 2017-ről van szó.
Vettel feltartja a dzsókerkártyát.
Állítás: A párharcom Mark Webberrel ádáz és őszinte volt.
Vettel: Nem.
Állítás: A Ferrarai visszatérése nem meglepetés a számomra.
Vettel: Nem. Vagyis nem meglepetés.
Állítás: Renesse egy jó üdülőhely lakókocsival.
Vettel: Igen. Lakókocsi nélkül is.
Állítás: Max Verstappen lesz a következő csapattársam.
Vettel: (felmutatja a dzsókerkártyát, de nem lehet) Nem. Szerződése van.
Állítás: Elhagyni az előző csapatomat sokkal nehezebb volt, mint gondoltam.
Vettel: Igen.
Állítás: A szurkolóknak közelebb kellene kerülniük a Forma–1-hez.
Vettel: Igen.
Állítás: Élvezem a csatát Lewis Hamiltonnal.
Vettel: Igen.
Állítás: A versenyek között is magam lehetek.
Vettel: Igen.
Állítás: Szeretem a holland pudingot, de csak vaniliásan.
Vettel: Igen.
Állítás: A Ferrari konstruktőri világbajnoki címe sokkal fontosabb, mint az én egyéni bajnoki címem.
Vettel: (nevet) Ez nem szép… Igen.
Állítás: A Ferrarinál dolgozni egy álom megvalósulását jelenti.
Vettel: Igen.
Állítás: A piros ruhák sokkal jobban állnak, mint a kékek.
Vettel: Igen.
Állítás: A Beatles a valaha volt legjobb együttes.
Vettel: (hosszas gondolkodás után) Igen.
Állítás: Utálok borotválkozni.
Vettel: Igen.
A négyszeres világbajnok a végén lehetőséget kapott arra is, hogy megmagyarázza az általa meredeknek érzett válaszokat. „Volt pár kérdés, ami nem volt valami fair. Túl korán használtam ki a dzsókeremet. Azt hiszem, azt meg kell magyaráznom, ami Maxot mint a csapattársamat illeti. Én még azt sem tudom, hogy én itt leszek-e, mivel nincs szerződésem. Maxnak viszont úgy tudom, hogy van, szóval őt kéne megkérdezni erről. Ő többet tud nálam” – pontosított.
/m4sport/
|