Alonso: Vettel helyett n is lehetnk ngyszeres bajnok
Nem bnja, hogy elhagyta eddigi csapatait, szerinte ha elfogadja a Red Bull ajnlatt, Sebastian Vettel helyett most lehetne a sport jelenlegi legsikeresebb versenyzje.
Gyakori tma lett Fernando Alonsnl a mltidzs, s a jvjvel kapcsolatos fejtegetsek. A McLaren Honda versenyzje az idsebb genercihoz tartozik, s tbbszr kijelentette, hogy a kvetkez szezon utn akr ki is szllhat az F1-bl. Meglepetsre viszont csak kt vilgbajnoki cmet nyert eddig, s ebben az is szerepet jtszott, hogy viszonylag gyakran vltogatta csapatait.
„Mindig j motivcit keresek, boldog akarok lenni, amikor csapatot vltok” – mondta az ESPN-nek. „Meg persze egy versenykpesebb autt. Miutn megnyertem kt bajnoksgot a Renault-nl, valami jra vgytam, s ezt megkaptam a McLarennl (2007-ben), de elszr nem mkdtt, mert a lgkr nem volt j a csapatnl, s nem reztem, hogy be tudtam illeszkedni.”
„Ezutn visszatrtem a Renault-hoz, a McLaren pedig (2008-ban Lewis) Hamiltonnal gyzni tudott, de (vilgbajnoksgot) azta sem nyertek” – mutatott r Alonso, aki 2010 s 2014 kztt a Ferrarinl tlttt „szenzcis veket”, de a vilgbajnoki cm ott sem jtt ssze neki.
Nem talltam motivcit mr, s gy reztem, hogy mostanban nem fognak nyerni, s ht nem is nyernek. A McLarennl j lelkesedst talltam, boldog vagyok, s lvezem a projektet. Hamarosan remlhetleg az aut is jobb lesz.”
Egy korbbi interjhoz hasonlan Alonso elmondta, 2008-ban a Red Bullhoz is igazolhatott volna, s szerinte „akkor taln tbb bajnoki cmet nyertem volna, mert 2010 s 2014 kztt lehengerlk voltak, de akkor taln nem szerzdtem volna a Ferrarihoz.” Kijelentette, boldog, s bszke arra, hogy a Ferrari szneiben is versenyezhetett.
„Kicsit taln tbb szerencsm lehetett volna, mert kt Safety Car s kt baleset nlkl n lehetnk ngyszeres vilgbajnok, s Sebastian (Vettel) csak kettt nyert volna” – utalt a 2010-es s a 2012-es szezonra. „Ez vgl pont fordtva alakult. J lenne, ha ezek nem gy trtntek volna, de ltalban nem rajtam mlt.”
Alonso azonban gy is elgedett, mert szerinte sokkal tbb megadatott szmra, mint „amit megrdemelt vagy amirl korbban lmodozott.”
„Az desanym egsz letben egy ruhzban dolgozik, desapm pedig egy robbananyag-gyrban. n pedig interjt adok, cmlapokon szerepelek, s ktszeres vilgbajnok vagyok” – mondta. „Elgedett vagyok magammal, s a plyafutsom sorn hozott dntseimmel. Ha fellbrlnm nhny korbbi elhatrozsomat, nem lennk nmagam.”
/gphirek/
Ricciardo: Mit r Vettel legyzse bajnoki cm nlkl?
Nem gondolja gy, hogy Sebastian Vettel puszta szerencsjnek ksznheti ngy vilgbajnoki cmt, mgis fj a szve, amikor eszbe jut, mire vihette volna, ha kicsit korbban rkezik meg a Red Bullhoz. Daniel Ricciardo hiszi, 2017-nek mr teljes jog bajnokeslyesknt vghat neki!
Daniel Ricciardo ismt harmadik, a Red Bull pedig jra msodik a bajnoksgban. A hrom futamgyzelmet hoz 2014-es szezont idzi mindez – s az ausztrl szerint nem csak a szmok tekintetben. gy rzi, a Red Bullban ismt megvan a potencil a gyzelemre – mr csak id krdse, s ki is fogjk hasznlni ezt.
„Szilrd meggyzdsem, hogy jvre a Red Bull lesz a Mercedes els szm kihvja, s hogy a bajnoki cmrt fogunk harcolni. A szablyvltoztatsok kzelebb vihetnek minket hozzjuk. Az embereink s a htternk sokat segt majd” – nyilatkozta a Motorsport-Totalnak adott interjban.
Nagyot fordult a vilg velk egy v alatt. Tavaly Kanada utn Ricciardo mg keseren rtkelte t idnybeli cljait, gy rezte, csapata eltvedt, s mikzben hrom 2014-es futamgyzelme utn arra szmtott, lehet eslye beleszlni a bajnoki csatba, mr-mr depresszis hangulatban vette tudomsul, hogy rendkvl tvol vannak ettl. Aztn az v msodik felben hirtelen minden megvltozott: autjuk tkpess vlt, a tl folyamn pedig mg a Renault is annyit javult, hogy mra visszanyertk kt vvel ezeltti formjukat.
„Ez is dnt oka annak, mirt is hiszem, hogy jvre kihvi lehetnk a Mercedesnek” – jelentette ki Ricciardo. „Valamivel tbb mint egy ve egyltaln nem voltunk versenykpesek. Pr futam mlva Budapesten mr a dobogn lltunk, a szezon htralv rszben pedig versenykpesek voltunk. Idn jabb lpst tettnk elre, s mg magunkat is megleptk az eredmnyeinkkel. Minden j irnyba halad, jvre pedig a bajnoki cm is benne lehet.”
„Korbban csak a karosszrit tudtuk fejleszteni, de valahogy nem llt ssze a motorral. Idn a karosszrink s a hajtegysgnk is fejldtt, a kett pedig kiegszti egymst. Emellett jtt mg a friss motivci, a csapaton belli hangulat is sokkal jobb lett. Ha tovbbra is ennyire jl sszedolgozunk, akkor csak nyerhetnk.”
„2014 egyfajta visszalps volt 2013-hoz kpest. 2015 aztn mg egy visszalps, de most legalbb ott tartunk, mint 2014-ben. s hagyatkozhatunk a karosszrinkra. Ez magabiztossgot ad neknk, s lvezettel tmadjuk a kerkvetket. J pr v ta elszr szereztnk pole pozcit. Ez mg 2014-ben sem sikerlt. Ez az olyan embereket, mint Adrian Newey, motivlja.”
A hromszoros futamgyztes szerint a korbban ngy bajnoki cmet szerz istll nem felejtett mg el nyerni. Mindez pedig hitet ad neki, hogy hamarosan maga is felrhet a cscsra. Korbban kijelentette: mr nem rzi magt annyira fiatalnak, hogy mg hossz veket tudjon vrni, mire az els eslyt megkapja a bajnoki sikerre.
Mert az nem is krds, hogy kpesnek tartja magt erre. Elvgre Sebastian Vettel szemlyben 2014-ben egy ngyszeres bajnokot mlt fell hzon bell. Mgsem rzi gy, hogy a nmetnek pusztn szerencsje lett volna. „Igen, Sebnek remek sorozata volt korbban, ngy bajnoki cmet nyert kivl autkkal. De ha szksg volt r, neki is hoznia kellett a teljestmnyt. Mark Webber szemlyben egy gyors csapattrsa volt, s ezt a j versenyzt ignyl plykon mindig bizonytotta. Emellett Seb Alonso s Hamilton rvn is ers konkurencit kapott. Az emberek hamar rvgjk: az v volt a legjobb aut. De ha eljn az id, a versenyznek ez ki is kell tudnia hasznlni” – vette vdelmbe korbban sokat brlt csapattrst.
Azt azrt nem tagadja, kicsit bosszantja, hogy az tja rgsebb, mint korbbi kollgj. „Termszetesen n is szvesen versenyeznk azokkal az autkkal, amelyekkel Seb akkoriban. Klassz lenne. Nha elnzegetem Seb eredmnyeit s, csak arra gondolok: jl teljestettem mellette, mgsem tudok semmit felmutatni. Nem vagyok keser vagy irigy, de szvesen megmutattam volna, hogy mire vagyok kpes” – vallotta be.
„Monaco erre j plda volt. J autm volt, a versenyz ott sokat hozhat ki ebbl, s nekem alkalmam is nylt megmutatni, hogy a legjobbak kz tartozom” – idzte fel a boxutcai baki miatt elbukott gyzelmt. Majd nevetve hozztette: „De itt hallgatok is. Nem akarok gy bevonulni a trtnelembe, mint a versenyz, aki csak azt hajtogatja, gyors s tehetsges, de sosem szerzett egy bajnoki cmet sem. Mg van idm, de nem szeretnm eltkozolni” – jelentette ki.
/motorsportal/
Clear: Vettel olyan, mint Schumacher volt, amikor a Mercedeshez rkezett
A gyzelem nlkl ll Sebastian Vettel kicsit a mercedeses Michael Schumacherre emlkezteti Jock Cleart. A Ferrari mrnke szerint a ngyszeres bajnoknak nem csak vrnia kell a versenykpes autra.
gy vonult el a Ferrari a nyri sznetre, hogy mikzben egy vvel ezeltt ilyenkor mr kt gyzelem llt a nevk mellett, ezttal csak a sikertelensgk szolgltat beszdtmt. Sebastian Vettelt j ideje a dobogn sem lthattuk, s ez kicsit tvol ll attl, amirt 2014 vgn alrt a vrskkel.
Ngyszeres bajnokknt, eldje, Fernando Alonso esett is ismerve egyre gyakrabban fogalmazdik meg a krds, vajon meddig tart az trelme Maranellban. Jock Clear vezet mrnk szerint ezen flsleges aggdniuk. „Mr sok versenyzvel dolgoztam egytt, s Seb pontosan az a ngyszeres vilgbajnok, akinek az emberek megismertk, s alapvet rsze annak a Ferrarinak, amellyel jabb bajnoki cmet akarunk nyerni” – nyilatkozta a Mercedestl rkez, idn tlen munkba ll brit.
„Hogy mennyire lesz trelmes? egy versenyz, hozzszokott a gyzelemhez, szenvedlyesen szeret nyerni, mint minden trsa. Mivel hozzszokott a gyzelemhez, nyilvn zavarja, hogy most nem nyer. Mlyen rinti, hogy nincs eslye megvvni Lewisszal s Nicval. De kszen ll r. lvezi a csatt, mg akkor is, ha nem a gyzelem a tt, ha a Red Bull az ellenfl.”
„Kicsit olyan, mint Michael volt, amikor megrkezett a Mercedeshez. Egyszeren is imdott versenyezni” – vont prhuzamot Schumacherrel, akinek Clear a Mercedesnl a versenymrnke is volt, s aki Ross Brawnnal lefektette a mai sikercsapat alapjait. „Nyilvn Seb nyerni akar, de hisz bennnk, mi is hisznk benne, s mr szerves rsze a Ferrarinak, aki gy rzi, az hozzjrulsa annyit r, amennyit a mink.”
A tapasztalt mrnk kiemelte: amikor egy nagy bajnokot egy kevsb versenykpes csapat tart vissza a sikerektl, sz sincs arrl, hogy egy kpessgeihez mlt autt kell csupn alrakni – a versenyznek vrakozs helyett szintn tennie kell a gyzelem eslyrt. „Gyakran beszlnk arrl, mikor lesz vgre gyzelemre eslyes autnk. Nos, mindenki tudhatja, hogy ennek elrsben a versenyznek is kulcsszerep jut. Nem vletlen, hogy a nagy versenyzk vgl mindig a legjobb csapatoknl ktnek ki. Ez annak az eredmnye, hogy k maguk is hozzjrulnak a legjobb csapat ltrejtthez. Seb is kzponti figurja ennek, s segtsget vrunk tle a clunk elrshez, ahogy is tlnk. Mert ezt egytt csinljuk vgig” – mutatott r Clear.
/motorsportal/
Sosem beszlt gy Kimi s Vettel az apasgrl
Sebastian Vettel s Kimi Raikknen mindketten desapk, azonban ritkn beszlnek a gyermekeikkel kapcsolatos rzseikrl – az F1-es vilgbajnokok ezttal kivtelt tettek.
A Ferrari versenyzi, Vettel s Raikknen a nyilvnossgtl teljesen elzrjk magnletket, igyekeznek megvni csaldjukat az jsgrktl, s az ilyen jelleg krdseket is prbljk kikerlni. Most azonban mindkt pilta kivtelt tett, s nhny szban lertk, milyen rzs desapnak lenni.
„A gyerekekben van valami mgikus” – nyilatkozta a Bild am Sonntag cm lapnak Vettel, aki kt kislny despja. „Akinek nincs gyermeke, az nehezen rti ezt meg. Amint valakinek csaldja lesz, szreveszi, hogy a tbbi dolog nem is fontos. Persze a sport letnk nagy rszt teszi ki, de mita gyerekeim vannak, azta tudom, hogy vannak fontosabb dolgok is.”
Raikknen magnlet annyival „nyilvnosabb”, hogy a versenyeken rendszeresen megjelenik prja, Minttu, valamint kisfiuk, Robin. „Robin nem vltoztatja meg a versenyzsi stlusomat. De j rzs, amikor az ember krl ott van a csaldja. s amikor Robin reggel kiadja a ’brumm, brumm’-hangot, akkor rgtn j kedvem lesz.”
A krdsre, vllalna-e menedzseri pozcit a jvben, Raikknen gy vlaszolt: „Csak akkor, ha majd egyszer megkr r a fiam. Jelenleg van egy motokrossz csapatom a vilgbajnoksgban, ami sikeres, s j ltni a felfel vezet utat. Ez tiszta versenysport, ami igazn nagy rmet szerez.”
s hogy szeretn-e, hogy fia egyszer versenyz legyen? „Ki tudja, de remlem, nem. Vannak sszerbb dolgok is az letben. De a motokrossz csapat adott mr neki a szletsekor egy mini gpet.”
/formula/
Vide: Vettel azt hitte, egy krrel rvidebb a futam?
Sebastian Vettel egy krrel rvidebbnek gondolta a Nmet Nagydjat? Indokolatlannak tnen lass tempra vltott a futam utols krben – egy j felvtel is felbukkant az esetrl, s is kommentlt.
Mr vasrnap is feltn volt, hogy Sebastian Vettel a Nmet Nagydj legutols krt nem kevesebb mint 7,4 (!) msodperccel lassabban teljestette, mint az utols elttit. Mikzben az eltte clba r Nico Rosberg 1:21,847 msodperces zr krt futott, vagy a gyztes Lewis Hamilton 1:22,354-est, a ngyszeres bajnoknl 1:28,134 msodpercnl llt meg az ra.
A futam utn megkrdeztk a nmetet, fellpett-e nla valamifle mszaki problma, ami indokolta lasssgt, m jelezte, semmi ilyesmirl nem volt sz. „Nagy volt a tvolsg kztem s a mgttem rkez autk kztt, s az els kanyart szlesre vettem. Egyszeren biztosra akartam menni, hogy ezzel semmifle elnyhz ne jussak” – mondta nevetve Vettel. „Nem, komolyra fordtva: egyszeren csak biztosra akartam menni, hogy az autm nem srlt meg. Volt kt lekrztt, akik meg is elztek. Nmi idmbe kerlt, de nem volt annyira vszes.”
Ms krds, hogy azta nyilvnossgra hoztak egy fedlzeti kamers felvtelt, melybl kiderl, a Ferrari bajnoka valjban mr a clvonal tszelsnek pillanatban visszavett a tempbl, az els kanyarban pedig nem csak gy tlcsszott a kerkvetkn, hanem szndkosan ment a buktrbe. Pont gy, ahogyan a leintst kveten oly gyakran teszik a versenyzk, hogy gumidarabkkat gyjtsenek a kerekkre.
Amikor a Vettel ltal is emltett kt lekrztt versenytempban lehagyta a vrs autt, a nmet aztn jra a gzra lpett.
Vajon egyszeren csak elszmolta volna magt, s azt hitte, ez volt az utols kre? Akrhogy is, egy biztos: a valdi levezet krben valamirt bocsnatot krt a csapatrdin.
/motorsportal/
Vettel termszetes hatrt akar a plyaszlekre
A jelenlegi mezny kt legsikeresebb piltja egyarnt elfogadhatnak tartja a plyaelhagysra vonatkoz j szablyt, de Sebastian Vettel szerint egy idelis vilgban ezt gy oldank meg, hogy ne is kelljen rla beszlni.
A Stratgiai Csoport nyomsra az FIA Hockenheimben visszavett az elz htvgken gyakorolt szigorbl, s nhny kanyarban engedlyezi a versenyzknek, hogy a plya szeglyeit jelz fehr vonalat ngy kerkkel tlpve, a kerkvetre sodrdjanak. s noha Charlie Whitingk tovbbra is rajta tartjk a szemket a tlzott plyaelhagysokon, ezen a htvgn eddig egyik piltnak sem kellett a bntetstl tartania.
Vettel is dvzli ezt az engedmnyt, de is azt az idrl idre felmerl megoldst djazn legjobban, ha akr csak egy vkony svban kavicsgyat helyeznnek a kerkvetkn tlra, ezzel elvve a mezny kedvt a tlzott kiszleststl.
„Beszltnk a helyzetrl pnteken, s elgedettek vagyunk azzal, ahogy jelenleg kezelik a dolgokat. A tovbbiakra azonban termszetes plyahatrok ptse kell, hogy legyen a cl, s akkor egyltaln nem kellene errl beszlnnk” - mondta a Ferrari piltja a Motorsportnak. „Egyszeren csak nem rajongok a folyamatos ellenrizgetsrt, az egymsra mutogatsrt, hiszen egyes esetekben mi magunk sem rezzk pontosan, hogy szlesen fordultunk-e. s szerintem a versenybrknak is csak pp a htn, hogy minden egyes versenyz minden egyes krt figyelnik kell.”
Lewis Hamilton azonban a jelenlegi megoldssal is kiegyezne a tovbbiakban, feltve, hogy kvetkezetesek maradnak a versenybrk: „szintn szlva engem nem is rdekel, amg egyrtelmen fogalmaznak a szablyok, s ki is tartanak emellett. Nekem a jelenlegi megolds is tetszik, s szerintem ezeket a hatrokat mr senki nem prblja tllpni. Az 1-es kanyarban mindenki pontosan ugyanannyi terletet hasznl, hiszen tovbb nem is
/formula/
Vettel mellett vvta ki az elismerst
Ricciardo elmondsa szerint 2014-ben Sebastian Vettel csapattrsv vlni az egyik legmeghatrozbb mrfldk volt plyafutsban. „Tbb ok miatt is nagyon fontos volt. Sokat tanultam tle, nagyszer tapasztalat volt. Felkerltem a trkpre, hiszen tudtam, ha versenyre tudok kelni Vettellel, akkor mindenki komolyan fog venni. Tudom, hogy amikor alrtam a Red Bull-lal, sokan nem hittk, hogy n vagyok a legjobb megolds a csapat szmra. Bizonytani akartam mindenkinek, hogy kpes vagyok jl versenyezni, elzni s megllni a sajt lbamon. Nagyon j v volt az.”
Arrl is beszlt, mi mindent tanult a ngyszeres vilgbajnoktl. „A mdszert, ahogyan a csapattal dolgozott. Nagyon tisztelettud volt, mgis kpes volt elrni, amit akart. s rendkvl kpben volt, minden apr informcit tudott. Mondhatnnk, hogy tapasztalt volt, szenvedlyes, s a Forma–1 az egsz lete. De szerintem ahogy mindent egyben tartott, az volt az igazn klassz.”
Elmondsa szerint 2014-ben mr azt is elhitte magrl, hogy vilgbajnok lehet. „Igen, elhittem. Az volt az az v Vettel oldaln, amikor gy voltam vele: ezt meg tudom csinlni. Hiszem, hogy a megfelel autval mr vilgbajnok lehettem volna akr abban az vben.”
/motorsportal/
Vettel teszteli elszr az j 2017-es gumikat
A 2016-os szezon els fele vget rt, m htfn nemcsak a nyri sznet, hanem bizonyos szempontbl 2017 is megkezddik: Sebastian Vettel elsknt tesztel jv vi szlesebb gumikat.
Alig, hogy vget rt a Nmet Nagydj, Sebastian Vettel mris jra F1-es autval szguld. Htfn Olaszorszgban kezdett veszi a Pirelli tesztsorozata, mely az j, 2017-re szlesebb vl s sszettelben, szerkezetben is vltoz abroncsainak fejlesztst szolglja.
Az els kt tesztnap a Ferrari. A csapat sajt plyjn, Fioranban krz majd egy talaktott, a 2017-esnek megfelel leszorter-mennyisget termel 2015-es autval, melyet htfn Sebastian Vettel, kedden pedig a tartalkversenyz, Esteban Gutirrez vezet majd. A Pirelli e kt nap sorn csak az esgumikat teszteli, mestersgesen felvizezett aszfalton.
Nem vletlenl Vettellel, s nem vletlenl az esgumikkal kezdenek. A Pirelli mindenkpp egy hasznos visszajelzseket ad, nagy tapasztalattal rendelkez versenyzvel akart dolgozni. s azrt vizes plyn kezdenek, mert az abroncsok futfelletnek megnvekedse esben mg a szraz plysnl is nagyobb hatssal jr.
A Pirelli esgumijait mr az elmlt idszakban sem dicsrtk (pp Vettel volt az egyik f kritikus), mondvn, tl rzkenyek a vztfolysokra. Kiszlestskkel mg inkbb azz vlnak, gy profiljukat s tmegelosztsukat is pontosan kell belni. „Ezrt van szksgnk ezen a teszten a lehet legjobb visszajelzsekre a versenyz rszrl” – magyarztk az olaszok.
Az els szraz plys tesztre e ht szerdtl kerl sor. Kt napon t a Red Bull rja majd a krket talaktott autjval Mugellban – Sbastien Buemivel a volnnl. A harmadik tesztel a Mercedes lesz, amely szeptember elejn Barcelonban kezdi a munkt. Paddy Lowe szerint j esllyel Pascal Wehrleinnel.
A Pirelli jv vi abroncsai ell 60, htul 80 millimterrel lesznek szlesebbek a mostaninl: 245-rl 305 millimterre nnek ell, mg htul 325-rl 405-re.
/motorsportal/
Vettel mondta meg, mi legyen – zavar a Ferrarinl
Sebastian Vettel ismt versenymrnkt s stratgijukat brlta fll, mikzben autja kptelen volt tartani a lpst a Mercedesszel s a Red Bull-lal. Elveszett az sszetett msodik hely is – mi trtnik a Ferrarinl?
Tovbb tart a Ferrari dobog nlkli sorozata. A kt vrs autnak Silverstone utn ezttal sem volt eslye a Red Bullok ellen, Sebastian Vettel 5. s Kimi Rikknen 6. helyvel pedig nem tudtk meggtolni, hogy az osztrkok megelzzk ket a bajnoki tabelln.
Vettel a rajtnl pozcit nyert csapattrsval szemben, de ennl elrbb mr nem jutott. „A rajt s az els kr egszen rdekes volt, de sajnos nem sikerlt elnyt kovcsolnom belle. Az els etapban egszen rendben voltunk. Nem volt rossz a tempnk, de utna visszaestnk, aztn mr nem tudtuk tartani a lpst” – rtkelt Vettel. „Mindketten htrbb vgeztnk, mint remltk. A versenytempnk nem volt rossz, de nem volt elg. Nem is tudom, taln a tbbiek fejldtek pntek ta. Kicsit kszkdtnk az egyensllyal, ami miatt sokat csszkltunk. Ez egy krn sok idnkbe kerlt, de mg tbbe egy-egy teljes etapon.”
Mikzben egyre inkbb tvolodott az len halad ngyestl, Vettel rdekes rdis beszlgetst folytatott le versenymrnkvel. Riccardo Adami a 44. krben kerkcserre akarta hvni t, m a nmet – ahogy korbban Bakuban is tette – megkrdjelezte az tletet. „Negatv, mg jk a gumik, megyek pr krt” – felelte Vettel.
Adami aztn kzlte vele: „Ez az egyetlen mdja az elvgsnak” Vettel azonban nem egszen rtette: „Ki el akarunk elvgni?” – krdezte, miutn Max Verstappen nem volt a kzelben. Adami kzlte, hogy a holland a clpont, majd nmi sznet utn beltta: „Ok, maradj kint, maradj kint!”
Vettelt az esetrl is krdeztk. „Ez normlis. A verseny sorn elg sokat beszlek a csapattal a taktikrl, a gumikrl s hasonlkrl” – magyarzta a Sky Sportsnak. „Nem tudom, mennyi ment belle adsba, de ez egy hossz, tbb krn t tart beszlgets volt. A vgn gy dntttnk, kint maradunk. Kicsit az n hibm volt, hogy gy vezettem, ezzel ugyanis kiengedtk, pontosabban n engedtem ki a kezembl a lehetsget, hogy nyomst gyakoroljunk a tbbiekre. Az etap vgn kicsit kszkdtem a gumikkal, szval meg kell vizsglni, csinlhattam-e volna valamit jobban.”
A nmet RTL-nek hozztette: „Termszetesen szmomra az autban lve nehz megtlni, hogy ll a verseny, mert csak azt ltom, mi trtnik krlttem. Korbban mr beszltnk errl. Nem jl mkdtek a gumik, de azon a szetten egsz jl reztem magam, ezrt mg kt-hrom krt kint akartam maradni, hogy biztostsam, az utols etap nem lesz tl hossz. Az elvgstl pedig egy kicsit messze voltunk.”
A krdsre, bizalmatlan-e az v sorn tbb stratgiai hibt is vt csapatval szemben, hatrozottan cfolt. „Nincs mirt ktelkednem. Egytt dolgozunk. A boxfalon lvk termszetesen tbbet ltnak, mint n az autban, ezrt taln nem is volt helyes dnts kint maradni. Ezrt vllalom a felelssget, de nem a mostani volt az els eset – legfeljebb csak az els, ami adsba ment.”
Maurizio Arrivabene csapatfnk nem tallta klnlegesnek az adsba kerlt beszlgetst. „A boxfal mindig visszajelzseket kr arrl, milyenek a krlmnyek a plyn. Seb pedig adott pr vlaszt neknk, informcikat, amikre szksgnk volt. El kell ismerni, hogy a Red Bull fejldtt. Ez pedig csak rdekesebb teszi a bajnoksgot” – nyilatkozta.
A mindkt versenyzjvel dobogn zr osztrkok valban megelztk csapatt a konstruktri tabella msodik helyn. Az olasz az elmlt hetekben folyton azt hangoztatta, nem foglalkoznak a Red Bull-lal, mert nyerni akarnak. Most viszont beltta, nem lesz nyugodt a sznetk. „Nem vagyok biztos benne, hogy nyri sznetre fogok menni… Sok munka vr rnk. Ugyanabban a helyzetben vagyunk, amiben Magyarorszgon s Silverstone-ban. Szerintem sikerlt tanulnunk ezekbl, s elrelphetnk, hogy jra harcba szllhassunk.”
A 6. helyen clba r Kimi Rikknent arrl krdeztk, tart-e attl, hogy a Ferrarinl trtnt vltozsok rossz hatssal vannak a csapatra. „A legfontosabb most az, hogy megtalljuk a fejlds mdjt, valamint hogy sszetartson a csapatunk. Lesznek bizonyos vltozsok, de a csapatban mindenki tudja, mit csinlunk, s remlhetleg sikerl is javtanunk” – felelte.
Vettel hasonlan fogalmazott. „Ez normlis. Nem tartunk ott, ahol szeretnnk, gy vilgos, hogy sok munka vr rnk. Ez viszont normlis. Mindenki teljes gzzel dolgozik a gyrban, n is mindent megteszek.”
Lesz min gondolkodniuk az augusztus vgi Belga Nagydjig.
/motorsportal/
Nmet GP, vgeredmny: Hamilton jabb sikere
A Nmet Nagydj vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1 30 p 44,200 mp
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +6,9 mp
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer +13,4 mp
4. Nico Rosberg Mercedes +15,8 mp
5. Sebastian Vettel Ferrari +32,5 mp
6. Kimi Rikknen Ferrari +37,0 mp
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 p 10 mp
8. Jenson Button McLaren-Honda +1 kr
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1 kr
10. Sergio Prez Force India-Mercedes +1 kr
11. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari +1 kr
12. Fernando Alonso McLaren-Honda +1 kr
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari +1 kr
14. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari +1 kr
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari +1 kr
16. Kevin Magnussen Renault +1 kr
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +1 kr
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +1 kr
19. Jolyon Palmer Renault +2 kr
20. Rio Haryanto Manor-Mercedes +2 kr
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari kiesett
22. Felipe Massa Williams-Mercedes kiesett
Mr a Q2-ben megsrlt Vettel padllemeze – de nem ezen mlt
Srlt autval vgott neki Sebastian Vettel a hockenheimi idmr edzs utols felvonsnak. A nmet szerint autja egyszeren tl rzkeny ahhoz, hogy rendszeresen gyors legyen.
Ausztria ta mr csak harmadik ernek szmt a Ferrari. A Red Bull-lal szemben fokozatosan fogyatkoz pontelnyk, valamint az elmlt hrom htvgn tlk elszenvedett idmrs veresgk is ezt igazolja. Szombaton Nmetorszgban is bottal thettk az osztrkok nyomt, s a legaggasztbb a szempontjukbl az volt, hogy k sem teljesen rtettk.
Az olasz Motorsport arrl szmolt be, hogy Vettel nmi hendikeppel versenyzett a Q2 kzeptl. gy tudjk, els akkori prblkozsa sorn tl agresszven hajtott keresztl az egyik kerkvetn, amely miatt meg is srlt a padllemeze. Miutn visszatrt, a szerelk nehezen vettk szre a srlst, s vgl mr nem is maradt elegend idejk a javtsra, ezrt Vettel a Q3-nak is srlt autval vgott neki.
Vrtnl gyengbb tempjrt azonban nem ez volt a felels. Egyfell Vettel maga nyilatkozta azt, hogy az els igazn j krt a Q3-as utols nekifutsakor teljestette, msfell az eset eltt sem volt mr elgedett a vezethetsggel.
A ngyszeres bajnok arrl beszlt, hogy mikzben dleltt mg bizakod volt, az idmrre megvltozott az autja, ami pedig szerinte annak a kvetkezmnye, hogy az idei konstrukcijuk egyszeren rendkvl szk tartomnyban kpes jl mkdni, azaz nagyon rzkeny a krlmnyek vltozsra.
„Az elz versenyeken nem tudtuk gyorsan megtallni a belltsokat. Magyarorszgon sikerlt pont az idmrre megtallni ket, itt azonban tl lassak voltunk. Ez a Force Indival szembeni elnynkbl is ltszik. Most kttized msodperc van kzttnk, s belthatjuk, hogy norml esetben ennl nagyobb szokott lenni az elnynk. Csak abban bzhatunk, hogy a versenyre sszell minden” – fogalmazott a nmet.
„Mindig prblunk javtani s rendbe tenni az egyenslyt. Tegnap kicsit az aut elejvel s htuljval is bajldtam a kanyarokban klnbz tempknl. Ma dleltt egsz j szintre kerltnk, de dlutnra megint nem llt ssze. Nem okolom a gumikat, mert jnak reztem ket. Voltak olyan helysznek, ahol gy reztk, nem lehet munkra brni ket, de itt szerintem nem ez a problma.”
Ami az t legyz csapattrst illeti, Vettel gy ltja, ellenttes utat jrtak be ma. „Nem nztem meg a tbbiek krt, de egy bizonyos ponton szerintem elkezdte ma dleltt egyre jobban rezni magt, mikzben n egyre kevsb reztem jl. Jobban indult neki az idmrnek, s egyszeren gyorsabb volt. A vge egsz szoros lett, az elejn sokkal rosszabbnak tnt a helyzet. Ezrt is mondom azt, hogy az utols krmmel nagyon elgedett voltam. Kimi megrdemelte, hogy elrbb vgzett.”
Vettel azt remli, hogy a versenyre jra vltozik a helyzetk. „ltalban sikerl javulnunk szombatrl vasrnapra. De r kell jnnnk az okokra ahhoz, hogy elmozduljunk a mostani helyzetnkbl. Nem aggdom. A versenyben mg brmi benne lehet. Mr teljestettem elg futamot ahhoz, hogy tudjam, a hatodik helyrl mg sok mindent el lehet rni.”
/motorsportal/
Teljes veresg – Vettel nem rti…
Mi trtnt a Ferrarival s Sebastian Vettellel? A Nmet Nagydj idmr edzse mindkettejknek valsgos veresggel rt fel.
Rg nem ltszott ennyire elveszettnek Sebastian Vettel. Nem elg, hogy a Ferrari sorozatban harmadszor is teljes veresget szenvedett a Red Bulltl, ezttal mg csapattrsn Kimi Rikknenen sem tallt a fogst. A finn valamennyi edzsrszben a ngyszeres bajnok fl ntt, aki ezzel csak a 6. rajtkockt tudta megszerezni hazai futamn.
„Nem igazn voltam elgedett az autmmal az idmr edzsen” – ismerte el Vettel a Sky Sportsnak. „Az utols krmmel viszont igen, csak ht nem volt elg gyors. Nem tudtuk ezt sszerakni, s r kell jnnnk, mirt. Mindenkihez kpest hinyzott nlunk valami. sszessgben ez nem rossz eredmny, de nem az tdik s hatodik helyekrt vagyunk itt. Szombaton a pole-rt, vasrnap a gyzelemrt akarunk harcolni, de a Mercedesek cscsformban vannak jelenleg, szval nehz.”
A Ferrari az elz kt versenyen egyarnt lemaradt a dobogrl a Red Bullok miatt, s most sorozatban harmadszor fordult el velk, hogy mindkt osztrk aut megelzte ket a kvalifikcin is. Ez egyrtelm tendencit rajzol ki: a Red Bull nemcsak kezdi utolrni, mr le is hagyta ket.
Vettel azonban gy ltja, nem az ellenfl fejldtt sokat, hanem a Scuderia teljestmnye indult hanyatlsnak. „gy rzem, tudjuk, hol kne javulnunk, de elg nyilvnval, hogy nem is igazn a tbbiek lptek elre, hanem mi estnk vissza. Ma dlutn a Force Indihoz viszonytva is visszaestnk, szval nem hiszem, hogy jogos lenne azt mondani, hogy a tbbiek fejldtek – egyszeren mi nem vagyunk olyan jk, mint ltalban lenni szoktunk. J pr dolgot meg kell rtennk” – llaptotta meg kiss keseren a nmet, aki cstrtkn s pnteken mg dobogs remnyekrl beszlt.
/motorsportal/
Vettel: Nem vagyunk hlyk!
A technikai igazgatjuk tvozott, a Mercedes lttvolsgon kvl, a Red Bull egyre kzelebb – a Ferrari csak ltatja magt idei clkitzseivel? Sebastian Vettel reaglt a brlatokra!
Sok mindent el lehet mondani a Ferrarirl, de azt semmikpp, hogy teljes a harmnia Maranellban. Mercedesszel val csatkra htoztak, de mg az els gyzelmk sincs meg, radsul miutn sorozatban kt versenyen is lemaradtak a dobogrl, a Red Bull pedig Magyarorszgon 1 pontra zrkzott fel rjuk. Radsul a nyri sznetet megelz utols futam eltt kiderlt, az eddig a csapat motorjaknt szmon tartott technikai igazgat, James Allison azonnali hatllyal elhagyja a fedlzetet.
A csapat ezek ellenre prbl higgadtsgot sugrozni a klvilg fel. Folyton azt hajtogatjk, hogy nem idegesek a Red Bull formajavulsa miatt, mert a Mercedes skalpjra vadsznak, Allison elvesztsrl sem beszltek tl sokat, ezzel szemben az ket indokolatlannak tn nyugalmuk s tlz cljaik miatt brl mdival nem gyznek hadakozni.
Maurizio Arrivabene a Hungaroringen pldul az Allison tvozsrl szl pletykkat is csak lgbl kapott informcinak titullta. A korbbi versenyz, Gerhard Berger csak vakarja a fejt a Scuderia helyzett figyelve. „Magyarorszgon mg gy csinltak, mintha semmi valsgalapja nem lenne a pletykknak. Hrom nappal ksbb meg megerstik ket. Nem tudom, mi a rosszabb: ha nem tudtak semmirl, vagy ha hazudtak…” – elmlkedett a csapat korbbi versenyzje.
s nem az egyetlen, aki flvetette, a vrsk csupn ltatjk magukat vals helyzetk kapcsn. Sebastian Vettel elismerte, Allison tvozsa valban rosszul rinti ket. „Termszetesen nagy vltozs ez szmunkra – s szmra is. Remlem viszont, hogy pozitv vltozs! Kicsit ms lesz a munka mostantl. Nem felttlenl mtl vagy holnaptl, de a jvben mindenkpp vltoznak dolgok. Tl nagy szerepe volt nlunk ahhoz, hogy ne gy legyen. De most trelmesnek kell lennnk” – fogalmazott.
Majd arra is reaglt, mirt hajtogatjk mg mindig, hogy a Mercedes legyzse a cl, s mirt nem kezdenek el inkbb a Red Bull tmadsainak kivdsre sszpontostani. „Mindig is igyekeztnk igazat mondani. Nem titok, hogy le vagyunk maradva, ugyanakkor az sem, hogy nagy cljaink vannak, amiket el kell rnnk. Ezek a clok nem vltoztak, s nincs is szksg megvltoztatni ket. Mg mindig az a cl, hogy megnyerjnk minden versenyt. Ez a szezon hossz, s addig tart, amg matematikailag van eslyed a bajnoksgra. Sokszor viszont flrertenek minket. Nem vagyunk hlyk! Mi is ltjuk, mi trtnik mgttnk, de mindent megtesznk azrt, hogy vltozzon a helyzet.”
„Ha realistn szemlljk a helyzetet, a Mercedes biztosan nem fog elszundiklni az v msodik felben, mi pedig nem talljuk fel a spanyolviaszt. De versenyzk vagyunk, s minden egyes futamon ltni akarjuk, ki a jobb csapat. Ha rosszul jvnk ki egy idmrbl, mondhatnnk azt is, hogy flsleges versenyezni vasrnap, mert gyis mr minden eldlt szombaton. De nem gy van. s ezrt is vagyunk itt: hogy megmutassuk, semmi sem dlt el, amg valban el nem dlt. Vasrnaponknt mindig kicsit idegesen kelek fl. Izgatott vagyok a verseny miatt. sszeszorul a gyomrod, s csak egy dolog jr a fejedben: menjnk versenyezni! Elkezdesz a manvereken gondolkodni, a stratgin. Ez adja az F1 izgalmt” – hangslyozta a nmet.
/motorsportal/
Nmet GP, - idmredzs
Nmet Nagydj, idmr edzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:14,363
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:14,470 +0,107
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:14,726 +0,363
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:14,834 +0,471
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:15,142 +0,779
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:15,315 +0,952
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:15,510 +1,147
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:15,530 +1,167
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:15,537 +1,174
10. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:15,615 +1,252
11. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:15,883 +1,520
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:15,909 +1,546
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:15,989 +1,626
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:16,041 +1,678
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:16,086 +1,723
16. Jolyon Palmer Renault 1:16,665 +2,302
17. Kevin Magnussen Renault 1:16,716 +2,353
18. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:16,717 +2,354
19. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:16,876 +2,513
20. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:16,977 +2,614
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:17,123 +2,760
22. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:17,238 +2,875
Nmet GP, - 3.szabadedzs
Nmet Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:15,738 16
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:15,795 +0,057 19
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:15,837 +0,099 13
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:15,902 +0,164 15
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,104 +0,366 20
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:16,182 +0,444 23
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:16,400 +0,662 28
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:16,630 +0,892 26
9. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:16,916 +1,178 11
10. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:16,972 +1,234 16
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:17,028 +1,290 20
12. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:17,066 +1,328 10
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:17,160 +1,422 17
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:17,227 +1,489 19
15. Kevin Magnussen Renault 1:17,351 +1,613 9
16. Jolyon Palmer Renault 1:17,473 +1,735 23
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:17,685 +1,947 19
18. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:18,057 +2,319 24
19. Jenson Button McLaren-Honda 1:18,093 +2,355 6
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:18,270 +2,532 24
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:18,272 +2,534 18
22. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:25,160 +9,422 4
Nmet GP, 1-2.szabadedzs
Nmet Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:15,517 32
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:15,843 +0,326 30
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,667 +1,150 29
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:16,852 +1,335 23
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:16,927 +1,410 29
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:17,089 +1,572 30
7. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:17,183 +1,666 18
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:17,612 +2,095 15
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:18,008 +2,491 24
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:18,044 +2,527 22
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:18,198 +2,681 28
12. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:18,210 +2,693 36
13. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:18,322 +2,805 33
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:18,589 +3,072 20
15. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:18,591 +3,074 35
16. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:18,628 +3,111 29
17. Charles Leclerc Haas-Ferrari 1:18,882 +3,365 32
18. Kevin Magnussen Renault 1:18,933 +3,416 35
19. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:18,961 +3,444 22
20. Esteban Ocon Renault 1:18,981 +3,464 30
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:19,167 +3,650 34
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:19,975 +4,458 33
Nmet Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:15,614 43
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:16,008 +0,394 36
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,208 +0,594 39
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:16,456 +0,842 40
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:16,490 +0,876 38
6. Kimi Rikknen Ferrari 1:16,512 +0,898 45
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:16,781 +1,167 43
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:17,087 +1,473 16
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:17,148 +1,534 44
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:17,225 +1,611 21
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:17,342 +1,728 32
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:17,367 +1,753 38
13. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:17,425 +1,811 44
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:17,602 +1,988 13
15. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:17,686 +2,072 40
16. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:18,005 +2,391 42
17. Kevin Magnussen Renault 1:18,056 +2,442 46
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:18,130 +2,516 28
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:18,193 +2,579 42
20. Jolyon Palmer Renault 1:18,313 +2,699 47
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:18,591 +2,977 47
22. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:19,295 +3,681 41
„Ha nem vezetnnk be a glrit, hlyk lennnk,”
A Forma–1-es versenyzk tbbsge tmogatja a glria fejvd bevezetst – jelentette ki Sebastian Vettel a Nmet Nagydj hivatalos sajttjkoztatjn. Az egyetrts azonban tovbbra sem teljes, Romain Grosjean ugyanis ekzben arrl beszlt, ha tehetn, az eszkz ellen szavazna.
Ma eldlhet a glria sorsa, a kirlykategria elljri ugyanis tbbek kztt az FIA ltal 2017-ben bevezetni kvnt fejvd eszkz sorsrl is szavaznak. Nem meglep teht, hogy a Nmet Nagydj sajtnapjnak egyik legfelkapottabb tmja ismt a glria lett, ami a hrek szerint nem tl npszer a versenyzk krben, m „flnek” kimondani, hogy ellenzik azt.
Legalbbis Jolyon Palmer elmondsa szerint, kinek interjrszlett a sajtszobban is idztk. „Egy kicsit meglepett ez a kijelents gy tnik, mintha nem lenne egyrtelm, mit akarunk” – reaglt Vettel, aki jelenleg a versenyzk rdekvdelmi szvetsgnek (GPDA) alelnkeknt is tnykedik. „Volt egy szavazs a piltk kztt, s 90-95 szzalkuk mellette voksolt. Szval nem tudom, ez most honnan jtt. gy nem keltnk tl j benyomst. Nem tetszik a kinzete, ezt elmondtuk, de semmi sem teheti elfogadhatv a hallt” – jegyezte meg.
„Mindig tanultunk a plyn trtn incidensekbl, s mindig prbltunk javtani a helyzeten. Ez lenne az els eset az emberisg trtnelmben, hogy megtanultuk a leckt s nem vltoztatunk. Rajtunk mlik, hogy erre ne kerljn sor, ellenkez esetben ugyanis szerintem elgg hlyk lennnk” – tette hozz szintn a ngyszeres bajnok, aki gy vli, az FIA-nak akkor is ki kell knyszertenie a glria bevezetst, ha a csapatok leszavazzk azt, lvn egy biztonsgi krdsrl van sz.
Hasonl gondolatokat fogalmazott meg a glrit (valamint a klnbz fejvd eszkzket) hossz ideje tmogat Daniel Ricciardo is. „Az embereknek azt kell megrtenik, hogy az autk biztonsgosabb ttele nem jelent egyet azzal, hogy kevesebb kockzatot vllalunk. Nem vltoztatjuk meg a hozzllsunkat. Ez csak a szerencstlen balesetektl vdene meg; pldul attl, amikor valami eltallja a pilta fejt. A hozzllsunk nem vltozik attl, van-e glria vagy nincs. Ugyangy be nyomni fogjuk a gzt az Eau Rouge-ban s ugyanolyan autversenyzk maradunk” – mondta.
A Magyar Nagydj helysznn egy filmet is levettettek a piltknak, ami minden fejsrlssel vgzd balesetet bemutatott az elz 20 vbl, de azokat az incidenseket is feleleventette, melyek kis hjn komoly srlssel vgzdtek. Tovbb ismertettk a glrival kapcsolatos kutatsi eredmnyeiket, valamint „eloszlattk a lthatsggal kapcsolatos agglyokat” is – Lewis Hamilton pldul ezutn gondolta meg magt. De az „oktatst” msok is fontosnak tartottk.
„A glria mellett vagyok, fleg a mlt hten tartott bemutat utn” – jelezte Pascal Wehrlein, a Manor jonca. „Szerintem ez egy nagyon j megolds. Nem nz ki tl jl, de megmentheti az letnket. gy tudom, 17 szzalkkal jobban az eslyeink, szval n tmogatom” – folytatta.
„n is mellette vagyok” – vette t a szt Felipe Nasr. „Szerintem sem mutat jl, s ebben mind egyetrtnk, viszont tovbbra is a biztonsg az els. gy gondolom, hogy biztonsgi szempontbl a glria jobb, mint ami jelenleg rendelkezsnkre ll. Folyamatosan javtanunk kell a biztonsgon, ez a legfontosabb, az embereknek pedig hozz kell szokniuk, mert tnyleg furn nz ki.”
gy tnik teht, egyre tbb pilta ll be a glria mg, teljes egyetrtsrl azonban tovbbra sem beszlhetnk, Romain Grosjean ugyanis nem sokkal a sajttjkoztat eltt kzlte, ha tehetn, a fejvd ellen szavazna, hiszen tovbbra is vannak ktsgei annak hatkonysgval kapcsolatban, valamint tovbbra sem tartja az F1 rksghez illnek. „Nem vagyok a biztonsg javtsa ellen, de a piltk maguk dntttek gy, hogy ezt a veszlyes sportot zik. n a glria ellen vagyok” – mondta.
„Ellenkezik az F1 rksgvel; mindennel, amit gyerekkoromban lttam, s amit 1950 ta megszokhattunk. Radsul nem tudjuk, mi lesz, ha esik az es, nem tudjuk, mi lesz egy olyan plyn, mint Spa, ahol nagyok a szintklnbsgek. Nem tudjuk, mi lesz Szingaprban, a lmpk fnynl. A glria slyval is vannak gondok, mert elgg nehz. s ennek tetejben mg csnya is; mindenki annak tartja, a rajongk is… ha bevezetik, elfogadom, de n ellene szavaznk. Mindenkinek ms a vlemnye, s 22 piltval elg nehz ez az gy. Bonyolult lenne. A kutatsi eredmnyek jk voltak, de szerintem – figyelembe vve a pro s a kontra rveket – nem mkdne” – zrta gondolatt.
/m4sport/
Vettel egyelre nem vr vltozst Allison tvozstl
Rvidtvon nem jelent vltozst a Ferrari szmra James Allison tvozsa Sebastian Vettel szerint. A nmet nem rzi gy, hogy csapata hjn lenne a megfelel szakembereknek.
Szerdn vlt biztoss, hogy a Ferrari szerzdst bont brit technikai igazgatjval, az eddig felemelkedsk vezrnek tartott James Allisonnal. Br nyilvnvalnak tnik, hogy a mezny egyik legjobbjnak tartott szakember tvozsa nagy vesztesg a vrsknek, Sebastian Vettel a cstrtki sajttjkoztatn jelezte, nem flti a Scuderit.
A ngyszeres bajnokot elsknt az j fejlemnyek kommentlsra krtk. „Nincs igazn mit mondani errl. A kzlemnynkben benne volt, mi trtnt. Mattia (Binotto, Allison utdja – a szerk.) nagyon rgta a Ferrarinl van, kvlrl-bellrl ismeri a csapatunkat. Nyilvn ms lesz, de nem gondolnm, hogy rvidtvon sok minden megvltozna.”
Pedig a paddockban sokan vlik gy, hogy Allison kivlsa akr jra lejtmenetbe is teheti a Ferrarit. Az egyik jsgr flvetette Vettelnek, hogy 2014-ben mind Sergio Marchionne elnk, mind Maurizio Arrivabene csapatfnk gy llt munkba, hogy eltte nem vllaltak semmilyen szerepet egyetlen F1-es csapat irnytsban sem – mikzben most egy motormrnkt neveztek ki a teljes technikai csapat lre, aki eltte mg sosem foglalkozott az autk egszvel.
A nmet azonban nem rzi gy, hogy a Ferrari gyenge httrrel rendelkezik. „n gy hiszem, hogy a megfelel emberek dolgoznak nlunk. A sajtban elg sok mindenrl rnak. Fleg az elnknkrl, arrl, hogy mi mindent vr el tlnk, s hasonlk. Szerintem j ltni, hogy ennyire belefolyik a munkba, hajtja a csapatot, radsul Maranellban is sok idt tlt, szval nagyon jl tudja, mirl beszl. Az elmlt egy vben amgy is mindent megtett azrt, hogy tlssa, mi trtnik valjban.”
„Szerintem j irnyba tartunk. Ez most egy nagy vltozs, aminek nyilvn nem lesz hatsa a holnapra, csak inkbb a tvolabbi jvre. De szerintem j az irny. Az pedig, hogy nem volt kzk a Forma–1-hez, nem teljesen igaz, hiszen Maurizio rgta itt van, ezrt nagyon jl ismeri mr ezt a sportgat, s nagyon jl is vgzi a munkjt. A csapatunk is gy rzi. a fnknk, s rlnk, hogy velnk van” – llt ki fnkei mellett, s utalt Arrivabene marlbors mltjra.
Miutn a Ferrari idn mg versenyt sem nyert, a Mercedes pedig egy hjn az sszeset, 2017-ben pedig komoly szablyvltozsok kvetkeznek, flvetdik, nem lenne-e rdemesebb a vrsknek vgleg fladni a mostani szezont, s rkszlni az j vre. „Mr teljes gzzel dolgozunk a 2017-es autn, ahogy ms is” – jelezte Vettel. „Ezen a tren nincs klnbsg kzttnk. De van mg pr dolog, amit megtanulhatunk idn, s emiatt is lenne szerintem hiba felhagyni az idei aut fejlesztsvel. Az irnyok nagyon is fontosak a jv v szempontjbl. Termszetesen a hozzllsunk ms lesz, de van mr egy nagy csoport, amely a gyrban mr a kvetkez vi projekten dolgozik.”
A ngyszeres bajnok vgl nemcsak csapata helyzetrl, a htvgn r vr hazai futamrl is szt ejtett, s jelezte, mindenkpp visszatrnnek a dobogra, ahol mr kt futam ta nem llhattak. „Ez a plya karaktert tekintve taln kicsit jobban fekszik neknk, mint a mlt heti. De a gyzelemre eslyesnek tovbbra is a Mercedes szmt. Mindent megtesznk, hogy a Ferrari legjobb formjt nyjtsuk, s termszetesen j rzs lenne szmomra, ha felllhatnk a dobogra. Hazai plyn klnleges versenyezni, j lenne visszaadni ebbl valamit. De sok mlik azon, hogy alakul a verseny, lesz-e eslynk nyerni. Ha nem, akkor sosem lehetsz elgedett, de ha minden simn alakul, egsz versenykpesnek kell lennnk, gy pedig a dobog kzelbe kerlhetnk” – tekintett elre.
/motorsportal/
Tvozik a Ferrari technikai igazgatja – hivatalos!
A Magyarorszgon mg cfolt pletyka hivatalos valsgg vlt: a Ferrarit technikai igazgatja, James Allison azonnali hatllyal elhagyja Maranellt!
A brit szakember tvozsrl kt hete a La Gazzetta dello Sport cm olasz lap szmolt be elsknt, mely mr akkor ksz tnyknt kzlte az informcit. Maurizio Arrivabene csapatfnk a hungaroringi htvgn ugyanakkor egy valsgos pletykahadjrat rsznek nevezte s hatrozottan cfolta a hrt. A Ferrari ehhez kpest szerdn hivatalosan is megerstette: James Allison 2017 vgig szl szerzdse ellenre azonnali hatllyal elhagyja a Scuderit. A brit helyt Mattia Binotto veszi t.
„A csapat szeretne ksznetet mondani Jamesnek az elhivatottsgrt s ldozatos munkjrt, melyet az egytt tlttt idszakban vgzett” – nyilatkozta Maurizio Arrivabene. „Sok sikert s boldogsgot kvnunk neki a jvben.”
Allison 2013 vgn a Lotustl trt vissza a Ferrarihoz, ahol a 2000-es vekben veken t dolgozott aerodinamikai mrnkknt. Munkjt a vrtnl korbban fejezte be Maranellban. Szerzdst pp a mlt vben hosszabbtottk meg. „A Ferrarinl tlttt vek alatt, melyek kt idszakra s kt klnbz szerepre tagoldtak, megismertem s megtanultam tisztelni, mennyire rtkes ez a csapat, az itt dolgoz emberek, frfiak s nk. Szeretnk ksznetet mondani mindannyiuknak a szerzett tapasztalatokrt, melyeket szakmailag s emberileg szereztem. Mindenkinek szp jvt s sok sikert kvnok” – nyilatkozta Allison.
Ami a szakts httert illeti, az elz hetekben arrl lehetett hallani, hogy Sergio Marchionne elnk bizalma a vrtnl gyengbb szezonjuk miatt megrendlt a technikai igazgatban. Allison ugyanakkor az Ausztrl Nagydj utn elvesztette felesgt, ami miatt egy idre szabadsgra is vonult, hogy elrendezze hrom gyermeke lett Angliban. Mr akkoriban arrl pletykltak, hogy a brit jra visszatrne a szigetorszgba, hogy ne kelljen fl Eurpt tutazva ingznia. Ezen nehzsgek tallgatsok szerint a munkjra sem voltak j hatssal. A hivatalos kzlemny szerint kzs megegyezssel vltak el tjaik.
Allisont tovbbra is a paddock egyik legtbbre tartott szaktekintlyeknt tartjk szmon, gy a jv szempontjbl aligha kell majd aggdnia: a Renault a korbbi hrek szerint komolyan rdekldik szolglatai irnt. Enstone nem lenne idegen hely szmra, hiszen a francia csapat jogeldjnl, a Lotusnl is technikai igazgatknt dolgozott korbban.
Utdja, az olasz Mattia Binotto 1995 ta tagja a Ferrarinak. A tesztcsapat motormrnkeknt kezdte maranelli plyafutst, majd 1997-tl 2003-ig a versenycsapatnl dolgozott hasonl pozciban. Arrivabenk a motorrszleg lrl emeltk t a teljes istll technikai rszlegnek lre, azaz egy aerodinamikust egy igazi motormrnk vltott. Mindez annak ismeretben, hogy a csapatfnk a kzelmltban elismerte, a motor tern jobb munkt vgeztek, mg autjuk gyenge pontjt ppen az aerodinamika jelenti, rdekes lpsnek tnik.
Nagy krds, a Scuderia tervez-e egy jabb nagy nev mrnkt igazolni Allison helyre. Mikzben a vezetsg nemrg sajt utnptlsukban, az olasz mrnkkben rejl potencil hatkonyabb kiaknzsnak szksgessgrl beszlt, az elz hetekben tbb klfldi szaktekintlyt, gy Ross Brawnt s a Toro Rosso technikai igazgatjt, James Keyt is hrbe hoztk velk. Legutbb pedig mg az is felvetdtt, a Renault ltalnos technikai igazgatjra, Bob Bellre is kivetnk hljukat.
Akrhogy is lesz, gy tnik, a 2016-os gyzelmek elmaradsa mr biztosan nyomot hagy a csapaton, melynek 2014-ben kezdd talakulsa a jelek szerint mg mindig nem zrult le.
/m4/
Vettel: „Vgre Ferrarival a nmetek eltt!”
Sebastian Vettel, a Ferrari F1-es piltja alig vrja, hogy egy v kihagys utn a soron kvetkez Nmet Nagydjon hazai kznsge eltt plyra gurulhasson versenygpvel.
Nincs meglls a Formula-1-ben, a Magyar Nagydjat kveten ugyanis rgtn Nmetorszgba, Hockenheimbe utazott a mezny, s a htvgn mr rajthoz is llnak a versenyzk. A nyri sznet eltti utols verseny Sebastian Vettel szmra a legfontosabb futamok kz tartozik, hiszen hazai kznsge eltt versenyezhet majd.
„J jra egy hazai nagydjra menni, miutn 2015-ben errl le kellett mondanunk” - nyilatkozta a ngyszeres vilgbajnok. „gy rzem, kivltsg az, hogy a Hockenheimringen vezethetnk. A hazai plya minden versenyz szmra klnleges, ez nlam s a nmet trsaimnl sincs mskpp. Elszr gurulhatok plyra egy Ferrarival a sajt kznsgem eltt, ez mr megalapozza az rmmet.”
Vettel nemcsak a rajongk miatt vrja a nmetorszgi fordult, hanem a plya vonalvezetse miatt is, ami klnleges lmnyt jelent versenyzi szemmel nzve. „Alsbb kategrikbl nagyon jl ismerem a plyt, ami a kanyarok remek kombincijt adja” - mondta a nmet. „Egyszernek tnik, de valjban nagyon techniks. Mindig trkks megtallni az egyenslyt, mert egszen klnbzek a gyors kanyarok. Hockenheim hatrozottan egy szrakoztat plya.”
/formula/
|