Vettel autt tervezett

Sebastian Vettel segdkezett az Infinitinek egy j modell megtervezsben. Az autt jv hnapban (vrhatan 13-n) mutatjk be, Frankfurtban.
Az egyttmkds azrt jhetett ltre, mert Vettel az Infiniti "nagykvete", mita a mrka a Red Bull Forma 1-es csapatnak fszponzora.
Az Infiniti vezet tervezje, Shiro Nakamura elmondta: "Nagyon j tervez, mindig gondol a vsrlra."
Az autrl pontos adatokat nem tudunk, annyit lehet sejteni, hogy fehr szn lesz, ami egy mrciusi, Genovban kszlt videban ltszik.
Az aut sok Forma 1-re hajaz elemet tartalmaz, pl. karbonszlas manyagbl is kszlt j pr alkatrsze, s a kormny is hasonlt a Forma 1-es kocsikra. Vettel szerint azonabn: "Lehet, hogy a kormny egy kcisit tl htkznapi."
A bemutat teht szeptemberben lesz, addig pedig a fenti fot alapjn prbljuk meg elkpzelni mit alkottak Vettelk.
Fordts: V
Eredeti: angol
Forrs: whatcar
Vettel: Egyre kzelebb a kitztt cl, de...
Htvgi gyzelmnek ksznheten tovbb nvelte elnyt a bajnoki sszetettben a Red Bull Racing vilgbajnok versenyzje, Sebastian Vettel.
A nmet tehetsg Belgiumban sem tallt legyzre, gy 92 pontosra nvelte elnyt a bajnoki tblzaton csapattrsval, Mark Webberrel szemben.
Vettel elmondta, termszetesen nagyon elgedett a bajnoksg eddigi alakulsval, m gy rzi, mg korai volna kijelenteni, hogy a 2011-es v vilgbajnoka.
„Termszetesen nagyon rlk az eredmnynek s tudom, mennyire fontos ezek eltt a srcok eltt vgezni” – nyilatkozta a listavezet, majd hozztette, mindent megtesznek azrt, hogy a maximumot hozzk ki magukbl a htralv versenyeken.
„Ugyan egyre kzelebb kerlnk legfbb clunkhoz, m mg nagyon hossz t ll elttnk. Idn taln mshogy nz ki a helyzet, mint tavaly, viszont a dolgok nagyon gyorsan vltozhatnak. Ha kt versenyen kiesem, msnak pedig j futamai vannak, akkor minden megvltozhat, teht minden, amire treksznk, hogy a lehet legjobb eredmnyt rjk el minden egyes futamon.”
/f1vilag.hu/
Horner: Newey-nak kellett volna serleget kapnia
Christian Horner az Autosport riporternek beszlt a htvge esemnyeirl, a csapat gumi problmirl, Newey-rl s nem utols sorban a kt piltrl.
K: Meg tudod mondani, mi volt a problma az abroncsokkal? Mr az idmrn is hlyagosodtak, mirt?
Christian Horner: Szombat este vettk szre, hogy a gumik felhlyagosodtak az autinkon, br nem csak mi jrtunk gy, hanem szmos ms csapat is. Aggdtunk, mert attl tartottunk, hogy nem biztonsgos ilyen gumin elrajtolni. Tbben is beszltk (csapatok), hogy az els kereket le akarjuk cserlni a versenyre.
Az jszaka folyamn beszltnk a Pirelli szakembereivel, akik hoztak mg gumikat a garzsba a biztonsg kedvrt. k azt mondtk, elgedettek az abroncsok kopsval, ezrt, ha mi mgis lecserljk, akkor szmtsunk arra, hogy a boxbl, vagy a mezny htuljrl kell majd elrajtolnunk.
Sokig beszltnk, nagyon segtkszek voltak (a Pirelli szakemberei), majd Charlie Whiting meghozta a dntst s ugyanazon az abroncsokon kellett rajthoz llnunk. Mi is lttuk, hogy a gumik tnyleg elg biztonsgosak lesznek, ezrt nem cserltk le ket. gy oldottuk meg a helyzetet, hogy mindkt piltnknak nagyon rvid els etapot tettnk a stratgiba.
A futamon csak gy tapadtunk a monitorokra, a versenyzink pedig folyamatosan visszajelzseket adtak neknk. Az els killsoknl jl megnztk a gumik llapott s gy mr tbb nbizalommal hoztunk dntst a kvetkez etaprl. Mark a kzepeset kapta, ami nagyon j dnts volt: a kzepes keverk illik a futamokhoz. Majd a biztonsgi auts fzisban Sebastian-t is behvtuk. A kzepes keverk a verseny vgn versenykpesebb tette mindkt piltnkat.
Mark levadszta Fernando-t, majd kpes volt tartani a sebessgt, lenygz volt. Szmunkra ez a ketts gyzelem, ezen a plyn, ami nem a legjobban fekszik az autnknak, nem akrmilyen sikert jelent.
"Az els killsoknl jl megnztk a gumik llapott..."
K: A lgyabb gumikon nagyon keveset mentetek, mg a verseny utols rszben hossz etapokat. Mirt?
CH: A msodik szett lgy gumi nem az volt, amire vgytunk. Nem azrt tettk fel, mert azt akartuk, hanem mert a biztonsgi aut miatt tudtuk, hogy nem kell sokat mennnk rajta.
K: Nagyon jl reaglttok le a biztonsgi autt, eredetileg mikor hozttok volna ki Sebastian-t?
CH: 5-6 krt mg biztos ment volna.
K: Azt beszlik, a hlyagosods annak ksznhet, hogy a kerekeitek dlse nagyobb a Pirelli ltal javasolttl. Tnyleg ez lenne a befolysol tnyez?
CH: Szerintem ez egyedi problma. Ha lett volna mdunk szraz szabadedzsen krzni, akkor mskpp lltottuk volna be az autt. A kzepes keverken semmilyen problmnk nem addott. Lthatta mindenki, hogy top csapatok auti mind hasonl nehzsgekkel talltk magukat szemben. Fernando-nak is volt egy rossz etapja, Lewis-nak is voltak problmi s Jenson-nak is. Ez mind annak ksznhet, hogy a hrom szabadedzs kzl egyik sem szraz krlmnye kztt trtnt. Tovbb, ezen a plyn msok a gumikra hat erk.
K: Mark Webber emltette, hogy nem kapott vlaszt a rdin. Mi trtnt?
CH: Szerintem ez akkor trtnt, amikor bejtt a biztonsgi aut, mindkt versenyznket be akartuk hozni. Azonban akkora rdiforgalom volt ekkor, hogy az zenete elakadt valahol az terben. Azt hittk bejn is, de nem kapta meg az zenetnket. Stratgit kellett vltanunk azonnal, ami vgl jl slt el. Gyorsan kellett gondolkodnunk, de vgl mkdtt a stratgia. A kzepes keverken fenomenlis tempt ment, krrl-krre felrt Fernando-ra.
K: Vratlanul rt titeket ez a ketts gyzelem?
CH: Sok szempontbl igen. Ezen a plyn a motorer dominl, fleg az els s a harmadik szektorban. Teht az, hogy ide jttnk s vitathatatlanul a legjobb versenynket teljestettk, nagyszer. Nagyon ers tempt diktltunk. Azt hittk, nhny ellenfelnknek jobban fog fekdni ez a plya, de innen is ltszik, mennyire nehz megjsolni az erviszonyokat.
K: Mark azt mondta a sajtszobban, hogy ez volt a csapat teljestmnyt nzve a legjobb szereplsetek eddig, mind az idmrn, mind a futamon a problmk ellenre. Egyetrtesz ezzel?
CH: A csapat szempontjbl fenomenlis htvge volt. Az idmr nagyon trkks volt, de mint csapat megmutattuk, hogy milyen ersek is vagyunk. Nehz helyzetbl jttnk vissza, jkor hoztunk s j dntseket. Az aut sebessge hihetetlen, a piltink pedig odatettk magukat. Remek eredmnyt rtnk el a htvgn, nem csak a pole pozcit szereztk meg, hanem a ketts gyzelmet is.
K: Adrian Newey nagyon letrtnek tnt egsz htvgn, mirt volt ez?
CH: Nagyon stresszes volt a htvgn a gumik miatt. Egybl a sajt felelssgnek rezte, nagyon komolyan veszi az ilyesmit. Egyiknk sem akarta, hogy kockzatnak tegyk ki a piltinkat. rzelemds htvge volt s az els 3-4 kr utn gy tnt, kicsszik minden a keznkbl. Mgis ketts gyzelmet szereztnk, Adrian-nak kellett volna serleget kapnia.
K: Nem gondolod, hogy Mark manvere az Eau Rouge-ban megr egy 10 ves szerzdst?
CH: Megmondom n… ehhez aztn tksnek kellett lenni! Kvlrl az Eau Rouge-ban… Lenygz. A nap elzse volt. Szerintem lvezte is. Fernando nagyon profi volt, elg helyet hagyott neki, Mark pedig, mint mindig, most is elg btor volt a kls vhez. Fenomenlis manver volt, de szerintem mind becsuktuk a szemnket egy pillanatra, amikor az Eau Rouge-ba rt.
K: A bajnoksg llst nzve Vettel ismt egy lpst tett elre. Mikor fogjtok lefutottnak tekinteni a dolgot?
CH: Amint a tbbiek szmra mr lehetetlen a bajnoki cm! Ht verseny van mg htra s sok pontot lehet szerezni. Ez volt a 7. gyzelmnk, a 12. pole pozcibl. Minden futamot befejeztnk, de ettl nem becsljk le az ellenfeleinket. Nem vagyunk mg elgedettek, lehajtott fejjel kszlnk a kvetkez versenyre. Ilyenkor mg nem arra gondolunk, hogy mr eldlt minden.
K: Teht a fejlesztsek sebessge nem vltozik?
CH: Nem vltoztatunk a hozzllsunkon az biztos.
K: Mark is harcba szllhat?
CH: Abszolt.
K: Szerinted a Ferrari-nak tbb eslye lett volna, ha azonos stratgit vlasztotok?
CH: Nem tudom. Szerintem gyorsabbak voltunk. Lthattuk, hogy Mark t s fl msodperces htrnybl jtt fel. gy tnt, hogy jobb a tempnk. A teljestmnyt nzve is a legjobb versenynk volt.
K: A piltk tmogattk az tletet, hogy ne a boxbl rajtoljatok?
CH: Beszltnk velk, elmondtuk, mi a helyzet s azt is, hogy mit mondtak a Pirelli szakemberei. Elmondtuk nekik, hogy a kockzat minimlis szerintnk. Megkrdeztk, megfelel-e nekik s dntenik kellett.
/f1-live/
Horner utnfutt vsrolt egy idegentl, aki vgl a Red Bull vezeti szkbe juttatta
Christian Horner fiatalon csaldst okozott a szleinek, amikor nem tett eleget a krsknek s az egyetem helyett az autsportot vlasztotta. “Soha nem jrtam egyetemre s nem is szerepel a terveim kztt” – rulta a Red Bull Racing csapatvezetje az Auto Bild Motorsport cm szaklapnak.
A brit szakember felsfok vgzettsg nlkl is sokra vitte, noha a cscsig sajt bevallsa szerint hossz t vezetett. “Amikor a csaldom j hzat keresett, az egyik elad plet garzsban megpillantottam egy gokartot. A tulajdonos azt mondta, hogy azt is megkapjuk, de nem gy lett. Ezt kveten addig nyaggattam az desanymat, mg a 12. szletsnapomra vett nekem egy kzel 30 ves gokartot.”
“Mindig a kertben szguldoztam vele, amivel tnkretettem a fvet, ezrt a szleim inkbb elvittek a gokartplyra. 17 ves koromig olyan piltk ellen versenyeztem, mint Jarno Trulli, Giancarlo Fisichella, Jan Magnussen, vagy Ralph Firman. Nem is voltam olyan rossz” – meslte Horner, aki ezt kveten a brit Formula Renault s Formula-3-as bajnoksgokon keresztl jutott el a Formula-3000-ig.
“Ott gy dntttem, hogy a Loltl vsrlok magamnak egy autt s sajt csapatot alaptok, ahol n leszek a vezet s versenyz” – folytatta a fiatal szakember, aki ezzel megtette az els lpst a csapatvezeti plyn.
Horner ebben az idszakban nemcsak els tapasztalatait szerezte a bokszfalon tl, hanem ekkor lpett elszr kapcsolatba a Red Bull tancsadjval Helmut Markval is. “Utnfutra volt szksgem, pedig ppen rult egyet. Leutaztam Grazba ehhez az emberhez, akirl korbban mg nem is hallottam. Eladtam az autmat is, hogy megvehessem az utnfutt. Marko azt mondta, ha fizetek, elkldi nekem az utnfutt. Bszkn szmoltam be az desapmnak arrl, hogy milyen j zletet ktttem, aki csak arra volt kvncsi, hogy mgis hol van az utnfut. Ekkor jttem r, hogy megbztam egy idegenben. Egy htig aggdtam, mire megrkezett az utnfut.”
A Formula-3000-ben elrt csapatvezeti sikerek utn Marko ismt kapcsolatba lpett Hornerrel s sszehozott egy tallkozt a Red Bull nagyfnkvel, Dietrich Mateschitz-cel. Az osztrk zletember vllalta a kockzatot s a 2004-es vben leszerzdtette csapatvezetnek az akkor 31 ves Hornert.
“Az els clom az volt, hogy eljussunk a legjobb t kz, majd a gyzelmek s a bajnoki cm. Mindig is kitartottam a clok mellett. Szerencss vagyok, hogy Didi hitt bennem” – folytatta a szakember, aki szintn hisz a versenyziben.
“Nagyon fontos, hogy j kapcsolatot alaktsunk ki a piltkkal s fontos, hogy tudjk, hogy brmikor beszlhetnek velem. Az is sokat segt, hogy magam is versenyeztem. Csak akkor tudod a maximumot kihozni az emberekbl, ha boldogok. Az n ajtm a csapatunk minden tagja eltt nyitva ll.”
/motorsportal/
Belga Nagydj: Nemzetkzi sajtvisszhang vol.2
A Belga Nagydjon szerzett gyzelme utn a nemzetkzi sajt egyetrt abban, hogy Sebastian Vettel immr csak karnyjtsnyira van attl, hogy megszerezze msodik Formula-1-es bajnoki cmt is. Ezttal nemcsak a gyztes, hanem az 5. helyezett Michael Schumacher is szmos elismerst kapott, miutn az utols helyrl zrkzott fel.
Olaszorszg
La Gazzetta dello Sport: „Vettel bevllals volt, gyztt s elhzott. A nmet pilta lvezte a diadalt. Schumi gy ment, mint a rgi szp idkben. Az utols helyrl feljtt az 5. pozciba. Button is remek show-t mutatott be.”
Corriere dello Sport: „Szuper-Vettel.”
Tuttosport: „Formula Vettel. A nmetet nem lehetett meglltani. Vettel a gyzelme utn mr csak karnyjtsnyira van a msodik bajnoki cmtl."
Corriere della Sera: „Vettel a teljes egyeduralkod.”
La Repubblica: „Micsoda rzelmek, micsoda csata: Schumi visszatrt. A versenyzi aszfaltcskon Seb is bajnokhoz mlt teljestmnyt mutatott. Vettelnek siets a dolga, kzel a bajnoki cm.”
Liberta: „A Red Bull hamarosan megszerzi a msodik bajnoki cmt. Schumacher megdestette az vfordult.”
Il Tirreno: „Minden simn ment s a Red Bull ketts gyzelmet szerzett.”
Anglia
The Times: „Vettel rivlisai mindent beleadtak, de nem tudtk legyzni a cmvdt. Semmi sem tudta visszatartani a fiatal nmet piltt s a csapatt sem.”
Independent: „Vettel vlaszolt a kritikusainak, mg a lass Hamilton kireplt.”
Franciaorszg
Le Parisien: „Noha Sebastian Vettel nyert Belgiumban, mgis a honfitrsa, Michael Schumacher nyjtotta a legjobb teljestmnyt. A 42 ves Mercedes-pilta olyat mutatott a kznsgnek, amire csak kpes.”
Le Figaro: „Vettel idei hetedik gyzelme hidegzuhanyknt rte a tmadkat.”
Libration: „Michael Schumacher a szerencse-helysznn igazi fesztivlt csinlt a rajonginak.”
L'quipe: „Vettel ht gyzelmet szerzett a tizenkt futam alatt, ami nagyon "Schumis". Noha a fiatal nmet pilta nem akarja, hogy az reghez hasonltsk, mgis sok a hasonlsg.”
Ausztria
Der Standard: „Vettel Spt is kipiplhatja. A hromhetes sznet nem rtott neki.”
Die Presse: „Michael Schumacher jl versenyezett, de taln mindez csak egy vforduls ajndk volt.”
Krone: „Szingaprban megtelhet a pontos-persely Vettelnl.”
/motorsportal/
Lauda: Nylt bajnoksg? Mirl beszlnk…
A hromszoros vilgbajnok nem veszi komolyan Sebastian Vettel kijelentst, miszerint a korai lenne elknyvelni a msodik vilgbajnoki cmt.
Elrkezett az id, amikor Niki Lauda valamiben nem rt egyet a cmvdvel: az osztrk szerint a 2011-es bajnoksgnak vge.
„Termszetesen vge van. Ez mr nem krdses. Az egyetlen krds, hogy mikor?” – mondta Lauda.
„Elmletileg mr Szingaprban megtrtnhet (a cmvds). Knnyen megeshet, hogy Japnban, de Koreban mr biztos”- fejtegette az osztrk.
Fernando Alonso utn Lewis Hamilton is beltta, hogy idn mr nincs esly megfordtani az llst:
„Mindenkinek el kell felejtenie a cmet, mert nem trtnhet meg.”
A McLaren Mercedes tesztpiltja, a spanyol Pedro de la Rosa hasonlan ltja a helyezet:
„Vettel gyzelme egy brutlis kitrs volt a vilgbajnoki cm fel. Valamit nagyon el kellene rontania, hogy ne jjjn ssze” – mondta de la Rosa az Europa Press-nek.
/f1-live/
Vettel: Elszr meg kell stni a stemnyt

Sebastian Vettel tovbbra sem nyilatkozik elhamarkodottan a vilgbajnoksg vgkimenetelt illeten s bizakodva vrja a naptrban kvetkez gyors plykat.
Hogy zlett a pezsg itt Spa-ban?
Hogy zlett a pezsg itt Spa-ban
Sebastian Vettel:”Hatrozottan jl van htve. Nem kellene lefagyasztaniuk! (nevet)
Hrom versenyen t tart szrazsg utn ismt nyertl. Milyen rzs?
SV:”Termszetesen meglehetsen boldog vagyok. Ez egy nagyon j verseny volt szmunkra – annak ellenre, hogy az eredmny knnyebbnek tnt, mint valjban volt – figyelembe vve a gumihelyzetet is. Nagyon nehz volt kezelni a szitucit s a verseny els rsze inkbb a kutats-fejlesztshez hasonltott.
Sok ldozatot hoztunk azzal, hogy korn lltunk ki, de j rzseim vannak. Amikor msodjra kijttem a boxba a biztonsgi auts fzis alatt, csak azrt tettk, hogy ellenrizzk a gumikat, mert soha sem tudhatod az utols rszletig, hogyan mkdnek. A sebessg tl nagy ahhoz, hogy a teljes kopst figyelemmel kvessk s tisztban voltunk vele, hogy onnantl mr csak egy szett lgy gumink maradt, melyek gyorsabbak a kzepes keverknl. A dolgok alakulsa elgttel volt azok utn, hogy mennyit beszltnk errl a verseny eltt.”
Christian Horner s Adrian Newey nagyon megknnyebbltnek tntek, amikor mindkt versenyzjket a dobogn lttk. Azrt volt ez, mert attl tartottak, hogy a jslatok esetleg bekvetkeznek?
SV:”Ahogy mondtam, nem volt egy knny verseny. Volt egy kis zavar a megszokott ritmusunkban, amikor tudjuk azt, hogyan rkezznk ki a plyra vasrnap reggel. Ez a reggel ms volt, mert azok a megbeszlsek mg mindig tartottak, melyeket az idmr utn szoktunk bonyoltani. Ilyen krlmnyek kztt nem knny koncentrlni. Mieltt tlltunk volna a „verseny zemmdba”, az volt az utols dolog, amit megbeszltnk, hogy a versenyt mindenkpp be kell fejezni. Nem gondolkodtunk rajta sokat, hogy milyen pozciban. Szerintem ezrt mutatott ki tbb rzst Christian s Adrian, s ezrt mehettnk haza mindannyian nagyon elgedetten.”
Hogyan javult a versenyed?
SV:”Amint mondtam, az eleje inkbb egyfajta kutats volt, hogy mi hozhat ki a gumibl, de az aut fantasztikus volt. Ha tudjuk, hogyan kezeljk a gumikat, akkor tudjuk, hogy nyomhatjuk, amikor csak szksg van r.”
Mennyire voltl meglepdve, amikor Nico Rosberg a semmibl kerlt el s vette t a vezetst?
SV:”Azt hiszem elgg elfuserltam a rajtot, ahogy szerintem Lewis is s mindenki ms Nico eltt. Kihasznlta az eslyt s termszetesen a szlrnyk is segtett neki, gy nem tudtam feltartani. Hatrozottan mess els kre volt. Pr krrel ksbb jra ssze tudtam szedni a dolgokat.”
Spa az egyik leggyorsabb plya. Tavaly nem voltatok jk a gyors plykon, most az els s a harmadik szektorban nektek volt a legjobb a temptok. Mennyire vagy magabiztos, hiszen hasonlan gyors plyk kvetkeznek?
SV:”Igaz, idn egy teljesen ms szituci alakult ki. Az els s a harmadik szektorban, ahol sok egyenes van s szksged van a nagy sebessgre, szintn nagyon versenykpesek voltunk, ami j rzs. Ezrt valamennyit felldoztunk a kzps rszen, de sszessgben j volt az egyensly. Tavaly jk voltunk a kzps rszen, de vesztettnk az egyenesekben, gy idn sikerlt kiegyenslyozni a teljestmnyt. Monzt nzve nem tudom grni, hogy versenykpesek lesznk, de hatrozottan a legjobbat fogjuk nyjtani, hogy lenygzznk (nevet). De az aut fantasztikus volt itt s az egyensly is lenygz volt, gy szerintem kezelhet lesz.”
Elnzve az elnydet a vilgbajnoksgban, elmletileg mr Szingaprban is vilgbajnok lehetsz…
SV:”Van egy angol monds: Elszr meg kell stnd a stemnyt, s csak utna felvgni!(nevet) Mg mindig van 175 pont, amit be lehet gyjteni, gy jobb higgadtnak maradni. A bekpzeltsg ritkn vezet jra. Ami a legjobb volt itt Spa-ban, hogy a legtbb begyjthet ponttal tvozunk, ami gretes.”
Az interjt az f1.com ksztette.
/f1-live.hu/
Az FIA kt DRS znt szeretne Monzban
A hrek szerint az FIA els alkalommal kt, egymstl fggetlen DRS znt jellne ki az Olasz Nagydjra.
A dupla DRS zna nem jelentene jdonsgot, hiszen mr Kanadban s Valenciban is alkalmaztk, m els alkalommal teljesen elklntenk egyiket a msiktl, a kt znt egymstl fggetlen mrsi ponttal jellnk ki.
Az FIA ltal korbban hasznlt szoftver erre nem biztostott lehetsget, de a szezon kzbeni tovbbfejlesztsnek ksznheten az irnyttestlet kt mrsi pontot s kt aktivcis znt is kijellhet.
Adam Cooper arrl szmolt be, hogy az els zna - nem nagy meglepetsre - a clegyenesben lenne, a msodik a Curva di Lesmo (hetes kanyar) s az Ascari sikn (nyolcas kanyar) kztt.
Ez komoly befolyssal lehet a leszorterre s a sebessgi fokozatok belltsra, mivel a csapatok szeretnk maximlisan kihasznlni a DRS nyjtatta lehetsgeket a kt, kulcsfontossg egyenesben.
A DRS zna hivatalos kijellse a jv hten trtnik meg.
/formula/
A Pirelli kiss neheztel a Red Bullra
rdekes vita zajlott a Belga Nagydj eltt nhny csapat, elssorban a Red Bull Racing, illetve a Pirelli kztt. A szombati kvalifikcit kveten a Red Bull az idmr utn arra panaszkodott, hogy a lgy keverk abroncsok nhny kr alatt felhlyagosodtak, ami biztonsgi krdseket vet fel, s ezrt rszben az olasz gumiszlltt okolta.
Az osztrk alakulat panaszhoz csatlakozott nhny csapat (pl. a McLaren), s arra krtk az FIA-t, hogy az els gumikat a msnapi startra lecserlhessk, de a javaslatot a szvetsg elutastotta, gy a szablyok rtelmben az els tznek tovbbra is azzal az abronccsal kellett felsorakoznia, amivel a legjobb idejt megfutotta.
rdekes a szituci abban a tekintetben, hogy amennyiben a valban kockzatos lett volna az abroncsok hlyagosodsa, gy a Red Bull az FIA dnts ellenre is lecserlhette volna a gumikat, ebben az esetben azonban fel kellett volna adniuk a pole pozcit, s a bokszutcbl kezdeni a belga versenyt. A jelek szerint az energiaitalosoknak sikerlt fellkerekednik a nehzsgeken, s erre taln a ketts gyzelem a legjobb bizonytk.
A Pirelli azonban nem rl a htvgn kialakult "sszezrdlsnek", hiszen az emltett hlyagosods a cg renomjt is rombolja. A Pirelli motorsport igazgatja, Paul Hembery szerint a kellemetlen helyzet elkerlhet lett volna, ha a kerk dlsszgnek belltsnl figyelembe veszik a gumiszllt ajnlst.
"Mltnytalannak rezzk a helyzetet. Srt s tisztessgtelen helyzetbe kerltnk, s termszetesen ezt a ksbbiekben is szeretnnk elkerlni. A csapatok a bokszutcbl is indulhattak volna, ha egy msik belltssal felraknak egy j garnitra gumit. Megvolt a lehetsgk, mgis gy dntttek, hogy nem lnek vele, amihez nyilvnvalan joguk van. A problma az, hogy ami nevnk van a gumik oldaln, s neknk kell ezzel egytt lni."
Hembery azt is elmondta, hogy amikor rtesltek az aggodalmakrl, megvizsgltk a gumikat, ami utn gy lttk, hogy a problma nem jelents s lehet velk versenyezni.
"Este nhny gumiabroncsot elkldtek neknk egy olyan vltoztatsi opci remnyben, ami az els kerekeket rintette volna, s elszr azt gondoltuk, hogy ez az sszes csapatnl alapvet problma. A vizsglatokat kveten vasrnap reggelre kiderlt, hogy nem ez a helyzet. Beszltnk az sszes istll kpviseljvel, akik bejutottak a Q3-ba, s tbbsgi konszenzus volt arrl, hogy a szablyoknak megfelelen maradjanak a dolgok. Eleve nem volt egyszer a dolog, mert ha szraz krlmnyek kztt futhattak volna pnteken s szombaton is, ez a helyzet jelentsen msknt alakult volna. gy azonban egy olyan szituci alakult ki amikoris az egyik csapatnl kicsit msknt alakult a gumi megnylsbl fakad elhasznlds. Volt ahol jobban, s volt ahol kevsb, de mi gy gondoljuk, hogy megfelel ajnlsokat tettnk annak rdekben, hogy versenyhelyzetben elkerlhet legyen ez a hlyagosods”- magyarzta Hembery, tovbb kijelentette, hogy a hlyagosods egyrtelmen a kerekek dlsszgnek nem megfelel belltsainak volt ksznhet, s fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a vizsglatok utn kiderlt, hogy semmifle biztonsgi krdst nem vett fel a problma, mindssze teljestmnybeli htrnyt jelenthet.
A dntsnl ezrt is utastottk el a csapatok krst, hiszen a ksbbiekben ez akr konfliktusokhoz is vezethetne.
"Mi mst tehettnk volna? Ha engedlyezik a csert, azzal precedenst teremtenek. Ha a vltoztatssal egy csapatot segtenek, klnsen ha a vgeredmny szempontjbl nzzk, akkor azt hiszem most mindenki azt krdezn, hogy mirt segtettk gyzelemhez a Red Bullt."
A Belga Nagydjat kveten a Red Bull csapatfnke, Christian Horner is beszlt az gyrl.
"Szombaton lttuk, hogy hlyagok jelentek meg (a gumikon), s nem csak nlunk, de nhny ms alakulatnl is. Aggdtunk, hogy ez vals biztonsgi problmt vethet fel, gy krtk, hogy a Q3-ban szerepl csapatok ezeket a gumikat lecserlhessk, illetve engedlyezzk, hogy a dlsszg belltsain is vltoztassunk. Szerettk volna lecserlni a versenyre ezeket a gumikat, de a parc ferm szablyai szerint akkor a bokszutcbl kellett volna indulnunk. Folyamatosan folytak a trgyalsok a Pirellivel s Charlie-val (Whiting), s vgl az a dnts szletett, hogy marad minden a szablyoknak megfelelen. gy reztk, hogy a gumik biztonsgosak voltak a verseny startjnl, de nem tudtuk pontosan, hogy meddig, s mennyire. Lehet, hogy tl vatosak voltunk, de inkbb lervidtettk az els etapot, mert aggdtunk. Aztn az els killsok utn lehetsgnk volt megvizsglni az elhasznlt abroncsokat, s a tovbbiakban mr erre ptkeztnk”- ecsetelte a csapatfnk, amivel tulajdonkppen elismerte, hogy a gumik mgsem voltak annyira veszlyesnek, mint ahogy azt korbban feltteleztk.
A Red Bull ftervezje, Adrian Newey a BBC-nek adott nyilatkozatban elmondta, nagyon megknnyebblt a verseny vgn.
"Azt kell mondanom, ez volt az egyik legflelmetesebb verseny, melyen valaha is rszt vettem. A szvem a torkomban dobogott, mert legfontosabb ktelessgnk, hogy a piltinknak biztonsgos versenyzst teremtsnk, s nagyon komoly kihvs, hogy a biztonsgi trekvsek ugyanakkor ne menjenek a teljestmny rovsra. Nagyon nehz volt ezt gy megtlnem, de a verseny vgn megknnyebbltem, hogy mindkt versenyznk biztonsgban clba rt."
Ez a htvgi kis sszezrdls remlhetleg itt le is zrul, de az Paul Hembery szavaibl is egyrtelmen kitnik, hogy az olasz gumigyrt kiss megneheztelt a Red Bullra, hiszen kimondva, kimondatlanul is a gumik minsgt rte kritika, holott kiderlt, hogy nem a Pirelli javasolt belltsait hasznlta az osztrk alakulat.
/motorsportal/
A Pirelli szerint a Red Bull belltsval volt a gond
A Pirelli vezetje, Paul Hembery szerint a Belgiumban tapasztal extrm mrtk hlyagosodsnak egyetlen oka volt, ez pedig egyes csapatok nem megfelel versenybelltsa.
A Red Bull csapat szerint ez a hlyagosods mr biztonsgi kockzatokat jelentett, gy k komolyan fontolra vettk, hogy a bokszutcbl, friss abroncsokkal vgnak neki a futamnak. A Pirelli llspontja szerint azonban korntsem volt ennyire rossz a helyzet, s a Red Bull a tbbieknl jelentsebb hlyagosodst csak sajt magnak ksznhette.
„Ha a Red Bull a tbbiekhez hasonlan kvette volna az elrsainkat, akkor sohasem kerltek volna bajba” – nyilatkozta Hembery. A Pirelli szerint a Red Bull ugyanis a teljestmny maximlsa rdekben nem vette figyelembe a gumik dlsszgre s nyomsra vonatkoz elrsaikat, pedig azokat a biztonsg rdekben vrjk el a csapatoktl.
A Pirellivel a McLaren csapat vezetje, Martin Whitmarsh is egyetrt abban, hogy a Red Bull egszen a hatrig elmerszkedik, ha a teljestmnyrl van sz. „Ha a piltk biztonsgrl van sz” – nyilatkozta Whitmarsh a nmet Auto Motor und Sportnak. „Akkor mi inkbb vesztnk egy kis teljestmnyt, de ez a biztonsgos megolds. Nhny csapat azonban mshogyan ll hozz ehhez a krdshez.”
/formula/
De la Rosa: Vettel elnye brutlis
A McLaren csapat spanyol tesztpiltja, Pedro de la Rosa sokakhoz hasonlan gy vli, hogy Sebastian Vettel a Belga Nagydjon elrt gyzelmvel mr valami brutlis elnnyel vezeti a vilgbajnoksgot, ezrt az ellenfelek szmra mr csak a remny maradt a vilgbajnoki eslyeikkel kapcsolatban.
Vettel a Belga Nagydjon mutatott rett versenyzsvel s gyzelmvel mr 92 pontra nvelte az elnyt a ponttblzaton gy egy jabb hatalmas lpst tett a msodik vilgbajnoki gyzelme fel. De la Rosa szerint Vettelnek ezrt nagyon rosszul kellene vezetnie a szezon vghajrjban ahhoz, hogy elbukja a vilgbajnoki cmet, erre azonban a Belga Nagydjon ltottak fnyben nem sok esly van. Vettel tavaly a Belga Nagydjon mg egy elzs sorn felklelte Jenson Buttont, idn azonban nem csak, hogy szpen elztt, amikor arra volt szksg, de a gumikkal kapcsolatos krdjelek ellenre is magabiztosan uralta a szoksoknak megfelelen izgalmas versenyt.
„ (Vettel), mr tbb pontot szerzett, mint tavaly, ami egyrtelmen mutatja a bajnoksgban megnyilvnul flnyt” – nyilatkozta de la Rosa a spanyol Europa Press-nek.
Ez a flny azonban a 2012-es szezonra sem j hr a Red Bull ellenfelei szmra. „Vannak versenyautk a meznyben, s van egy, ami igazi rakta” – nyilatkozta Vettel. „(Ez azonban szmunkra azt jelenti), hogy nagyon korn elkezdhetjk a jv vi aut ptst, hogy az mg jobb legyen.”
/formula/
Newey: Ez volt letem legflelmetesebb futama
A Red Bull csapat technikai igazgatja, Adrian Newey azt mondja, hogy valsak voltak a Pirelli abroncsokkal kapcsolatos flelmeik, gy valban komolyan fontolra vettk, hogy a Belga Nagydjon a bokszutcbl induljanak a piltik.
Newey szerint nem csupn az idmr edzst kvet hlyagosods miatt aggdtak a Red Bullnl.
„A verseny abroncsok a 60-as vek ta hlyagosodnak, de nem ez volt a krds” – nyilatkozta Newey. „Az aggodalmunk oka a szerkezeti integrits volt, mert a hlyagosods nagyon kzzel jelentkezett az abroncs vllhoz, ahol a futfellet tallkozik a gumi oldalfalval. A Pirelli szerint ez nagyon csekly volt, de dlutn 5 kor mg nem tudtk megmondani, hogy az abroncsok fl krt, vagy t krt fognak e kibrni. De gy reztk, hogy a krosods mindkt autnkra hatssal lesz, mi azonban nem a teljestmny, hanem a biztonsg miatt aggdtunk. Ezrt volt egy megbeszlsnk a Pirellivel, ahol azt krdeztk, hogy a parc ferme szablyoknak megfelelen a bokszbl induljunk e, vagy elg, ha megtesszk azt, amit tudunk s megnveljk az els abroncsokban a nyomst s nagyon rvid els szakaszt tesznk.”
A futamon vgl a Red Bull gumi stratgija a rvid els szakasszal s a kzepes keverk megfelel alkalmazsval bejtt s a csapat pilti ketts gyzelmet szereztek, de vajon mi llhat a Red Bull feltmadsa mgtt egy olyan plyn, ahol mindenki a legkisebb eslyt adta volna a Red Bull RB7-esnek a McLaren s a Ferrari autival szemben? „gy gondolom, hogy az elz hrom nagydjon nagyon hideg volt, gy hatrozottan nem szoksos futamok voltak. Magyarorszgon szraz krlmnyek kztt versenykpesek lettnk volna, de a futam elejn az intereken szenvedtnk. Nmetorszgban kivtelesen hideg volt az id, s mi nem tudtuk az abroncsainkat felmelegteni. Silverstone-ban pedig gy tnt, hogy engedik a mi hideg befjsos diffzorunkat, de aztn mg sem, ezrt kompromisszumot kellett ktnnk, gy azonban a futamunk is nagyon szedett, vedettre sikeredet.”
/formula/
Lauda: Vettel mr vilgbajnok
A hromszoros osztrk vilgbajnok, Niki Lauda szerint nem az a krds, hogy Sebastian Vettel megvdi e a vilgbajnoki cmt, hanem az, hogy mikor kerl erre sor. Lauda gy vli, hogy a Szingapri Nagydjat kveten Vettel mr ktszeres vilgbajnokknt utazhat a szezonbl mg htralv futamokra.
Sebastian Vettel a Belga Nagydjat kveten 92 pontos elnnyel vezeti a bajnoki ponttblzatot, a 24 ves pilta az eddigi 12 futamon 259 pontot szerzett, ami mr most 3 ponttal tbb, mint a tavalyi bajnoki gyzelme idejn szerzett 256 pontja. Lauda szerint gy nem krdses Vettel vilgbajnoki gyzelme, az egyetlen krdjel szerinte azzal kapcsolatban van, hogy mikor is koronzzk meg msodszor Vettelt az idei szezonban.
„Ez (a bajnoki kzdelem) biztosan vget rt” – nyilatkozta Lauda. „s ez nem krdses, az egyetlen krds ezzel kapcsolatban az az, hogy mikor, mert (Vettel jabb bajnoki) cme elmletileg mr Szingaprban is meglehet, vagy Japnban, Koreban azonban szinte biztos.”
Sebastian Vettel azonban a jelents elnye ellenre is mg vatos az jabb vilgbajnoki gyzelmvel kapcsolatban. „A dolgok gyorsan megvltozhatnak, csak kt kiess, s msoknak kt j verseny (s minden mshogyan nzne ki)” – nyilatkozta vettel a Belga Nagydjat kveten.
A bajnoki ellenfelek, gy Lewis Hamilton is azonban egyre sttebben ltjk a vilgbajnoki eslyeiket. „Mindenki elfelejtheti a vilgbajnoki gyzelmet, mert az gy sem fog bekvetkezni” – nyilatkozta Hamilton.
/formula/
A Belga Nagydj nemzetkzi sajtvisszhangja
Guardian:
„A hres Belga Nagydj volt a sznhelye Sebastian Vettel idei hetedik gyzelmnek. A versenyznek sikerlt mg jobban elrugaszkodnia csapattrstl, gy 92 ponttal vezet Mark Webber eltt. Mg a McLaren-Mercedes sem tudott csinlni semmit, Alonso pedig az Ardennek stt erdejben bolyongott.
gy tnt, hogy a Ferrari s a McLaren teljestmnyben utolrte a Red Bullt az utols hrom versenyen, de mr ks.
A Lewis Hamiltont s Jenson Buttont rt szerencstlensgek, valamint minden ms Vettel javra jtszott. Miutn tkztt Kobayashival, Hamilton 100%-ban elismerte a hibjt.
Nagyszer teljestmny Michael Schumachertl, aki csapattrsa eltt vgzett jubileumi versenyn, hogy gy nnepelje 20. vt a Forma-1-ben.”
Daily Mail:
„A verseny kritikus pontja: Hamilton elismeri, hogy a csapat jobbat rdemel, miutn sszetkztt Kamui Kobayashival. A nap msik csodja, hogy Jenson Button a dobogn vgzett. Ami Sebastian Vettelt illeti, a belga gyzelemmel megerstette eslyeit a msodik cmre.”
La Gazzetta dello Sport:
„Lenygz plya s kellemes szrakozs: Red Bull gyzelem a gumiproblmk ellenre. A Red Bull a kerkdlssel kszkdtt a versenyen, de Vettel gy is 259 ponttal ll az els helyen, 92 egysggel megelzve a csapattrst gy, hogy mr csak ht verseny van htra.
A McLaren s a Ferrari mr semmit sem tud tenni. A lgy gumikkal mg harcolt Alonso, de a kemnyebb keverkeken mr megmutatta hatrait a 150 Italia. Jenson Button harmadik helye tkletesen mutatja az uralkod erviszonyokat.”
Corriere dello Sport:
„Ktts Red Bull gyzelem a Belga Nagydjon Sebastian Vettel s Mark Webber sorrendben. Az osztrk csapat tban a msodik egyni- s konstruktri cm fel.
Jenson Button harmadik helye meglepets, aki ezzel mosolyt csalt a McLaren arcra, miutn Lewis Hamilton sszetkztt Kobayashival.
Egy hatalmas csalds ez a Ferrari s Fernando Alonso szmra. tdik helyen vgzett Schumacher, aki csapattrst is megelzte a verseny vgn.
Ami a Red Bullt illeti, nincs mit mondani. Kezddhet a fesztivl. A vilgbajnoksg mr eldlt.”
Marca:
„Fernando Alonso gy gondolja, hogy mr csak egy sszeomls veheti el a cmet Sebastian Vetteltl. A Belga Nagydjon elrt negyedik hely nullzta Alonso eslyeit a gyzelmet arat Vettelel szemben.
A nmet meg fogja vdeni a cmt az elkvetkez ht versenyen. Webber a msodik, mg Button a harmadik helyen vgzett. Jenson Button s Michael Schumacher egy hatalmas elrejutst mutattak be a versenyen.”
„Tizenkt verseny, tizenkt pole pozci s tegnap egy ketts gyzelem: gy gondolom, hogy mg sohasem lttunk ilyet korbban. Gratullunk a csapatnak s a kvetkez vre kell fejlesztennk – mondta Alonso.
Sebastian vettel a hetedik gyzelmet aratta idn s mr most tbb pontja van, mint tavaly. Alonso nagyszer volt tegnap, de nem tudott a negyediknl elrbb vgezni. Most kvetkezik Monza s Szingapr. Tavaly Alonso nyert s ez esetleg azt jelenti, hogy nyer egy cmet Vettelnek?”
Bild:
„Hrom verseny gyzelem nlkl: ez nagyszer vlasz volt egy mini-krzisre. Hibtlan verseny Sebastian Vetteltl. Az ellenfelek lassan csomagolhatnak. Nem az a krds, hogy ki nyeri az idei bajnoksgot, hanem az, hogy hol fog nnepelni Sebastian Vettel.”
/f1-live/
A Red Bull majdnem a boxbl startolt
A Red Bull elismerte: alaposan fontolra vettk azt a lehetsget, hogy a szokatlan mrtkben hlyagosod gumik miatt a boxbl kezdjk meg a Belga Nagydjat.
A versenyzk nem reztk magukat a „knyelmesen” a Pirelli abroncsain, mert az els gumik a tlmelegeds miatt nagyon gyorsan hlyagosodni kezdtek. Nem voltak egyedl ezzel a problmval.
A tegnapi verseny eltt felmerlt annak a lehetsge, hogy azok a versenyzk, akik ugyanazzal a gumival llnak fel a rajthoz, amivel az utols idmr kreiket futottk, lecserljk az abroncsaikat, mert a tlmelegeds miatt az abroncsok fellete a vrtnl hamarabb tnkre megy.
Mivel a versenyzknek kevs lehetsgk volt szraz aszfalton gyakorolni, sttben tapogatztak a problma okt illeten.
Eleinte az els futmvek belltst hibztattk: a felttelezsek szerint a csapatok tlptk a Pirelli ltal tancsolt hatrokat s nem megfelelen lltottk be az els kerekek dlsszgt, gy lphetett fel a szokatlan mrtk hlyagosods.
Azoknak a versenyzknek, akik autjn az idmr s a verseny kztt lltjk t az els kerekek dlsszgt (a parc ferme-ben), a boxutcbl kellett volna rajtolniuk.
Vasrnap reggel a csapatok, az FIA s a Pirelli is trgyalasztalhoz lt az gy tisztzsra s a kvetkez opcik maradtak: azok, akik az els tzbl indulnnak, de a kerkcsere mellett dntenek s vltoztatnak a belltsokon, a boxutcbl kell, hogy kezdjk a versenyt, vagy vllaljk az esetleges kockzatot s az idmrn is hasznlt gumival indulnak.
A lehetsget, miszerint az rintett csapatok boxutcs rajt nlkl „megsszk” a kerkcsert, a tbbi csapat elvetette s igazsgtalannak tartotta.
Christian Horner, a Red Bull csapatfnke elmondta, hogy rengeteget gondolkodtak egy esetleges kerkcsern:
„Sokat. Nagyon sokat. A np vgn a biztonsgi szempontokat is t kell gondolni. Nagyszer tmogatst kapunk a Pirelli-tl s a szakembereik ltal nyjtott informcik alapjn meg tudtuk hozni a megfelel dntst.”
Beszltnk a versenyzkkel s elmondtuk, hogy milyen informcikat kaptunk a Pirelli embereitl:
„Figyeljetek. Leltnk velk (Pirelli) beszlni s a kvetkezt mondtk: a kockzat minimlis. gy is megfelel a versenyzs? – idzi fel Horner a versenyzihez cmzett szavakat.
„Belementek a dologba” – mondta Horner.
„Szerintem egyiknk sem volt teljesen nyugodt abban a helyzetben, de meg kellett bznunk a szakemberektl kapott informcikban s remek tmogatst kaptunk tlk.”
Vgl a Red Bull nem cserlte le a kerekeket, hanem mdostottk az els szrny belltst s a kerknyomst, melyre van lehetsg a parc ferme-ben.
A Ferrari s a McLaren egyrtelmen kijelentette: kvettk a Pirelli elrsait a kerekek dlsszgnl.
Paul Hembery szerint az abroncsokat mindig a megfelel elrsokkal s javaslatokkal egytt bocstjk a csapatok rendelkezsre s addig nem is lesz semmilyen problma, amg ezeket betartjk:
„Az els kerekek hlyagosodsval voltak problmk, de ez nem trtnhet meg mg egyszer, ha a csapatok kvetik az ltalunk rendelkezsre bocstott hasznlati utastsokat. Termszetesen brmelyik csapatnak rendelkezsre llt a lehetsg, hogy lecserljk az abroncsokat, ha szksgesnek talljk, s a boxbl rajtolhatnak ebben az esetben. Vgl senki sem tartotta szksgesnek ezt az opcit.”
„gy tnik, a problma annak volt ksznhet, hogy egyes csapatok tl nagy terhelsnek tettk ki az abroncsok bels oldalt, gy azok tlhevltek s felhlyagosodtak, de a gumik alapvet struktrjt ez nem vltoztatta meg. Mivel nem merltek fel biztonsgi kockzatok s a csapatok tbbsge igazsgtalannak tartotta a „bntetlen” kerkcsert, gy az eddig is alkalmazott szablyok maradtak rvnyben. Amikor az idmr utn fny derlt a problmra, lehetsgnkben llt volna kicserlni a lgy gumikat, de vgl nem volt r szksg.”
/f1-live/
Newey Vettelk biztonsgrt aggdott Spaban
Adrian Newey mg letben nem aggdott gy a versenyzi testi psgrt, mint a Belga Nagydjon. A bajnokcsapat ugyanis – a Pirelli javaslatra fittyet hnyva – megvltoztatta az els kerekek eltartst, ami hlyagosodshoz vezetett.
Newey (bal szlen) itt mr megknnyebblt, de egsz verseny alatt azon aggdott, nehogy baja essen Vettelnek s Webbernek (Fot: Red Bull/Gepa)
Adrian Newey szve – sajt bevallsa szerint – vgig a torkban dobogott, nehogy baja essen Sebastian Vettelnek s Mark Webbernek a vasrnapi Belga Nagydjon.
A Red Bull Racing ugyanis, a Pirelli mrnkeinek javaslatra fittyet hnyva, nagyobbra lltotta az els kerekek eltartst az idelis szintnl, ami komoly gumiproblmkhoz vezetett Spban. Webbernek mr a futam harmadik, Vettelnek az tdik krben ki kellett llnia a boxba, hogy lecserljk az idmrn elhasznldott lgy abroncsokat, amelyek hlyagosodni kezdtek.
„Ez volt letem taln legrmesebb versenye, a szvem vgig a torkomban dobogott” – vallotta be Adrian Newey a BBC-nek. „Az idmr edzs eltt egyeztettnk a Pirellivel (a kerekek eltartsrl), s gy tnt, nem aggdnak tlsgosan. De ahhoz, hogy a kvalifikci utn kereket cserlhessnk, az FIA [s a tbbi csapat – SI] beleegyezst kellett volna krnnk, s a bokszutcbl kellett volna rajtolnunk” – fejtette ki a Red Bull technikai igazgatja.
A Pirelli motorsportfnke, Paul Hembery rosszallsnak adott hangot a Red Bull problmi miatt, azok ugyanis az olaszok hrnevt is csorbtottk. „Eddig sosem volt problmnk a gumik biztonsgval. A mostaniaknak kt okuk volt: egyrszt, hogy pnteken, a rossz id miatt keveset mentek az autk szraz plyn; msrszt, hogy (a Red Bullnl) tlptk az ltalunk javasolt rtkeket” – mondta az angol szakember.
A kerekek eltartst fokban szoks megadni; ez az az rtk, amivel a kerk als rsze s futfellete eltr a fgglegestl. A Pirelli mrnkei legfeljebb 4 fokos eltartst javasoltak Spban, amitl a Red Bull sajt szakllra eltrt, Newey szerint „csak egy hajszllal, ngy s egynyolcad fokra lltottuk az eltartst, teht csak egy picivel e fl. Nyilvn, ha tudtuk volna, hogy ez biztonsgi kockzattal jr, nem csinltuk volna.”
Ennek az ellenkezjre utal, hogy a Red Bull a verseny eltt krte a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) versenyigazgatjnak, valamint a tbbi F1-es csapatnak a hozzjrulst, hogy biztonsgi okokbl lecserlhessk Vettel s Webber hasznlt gumijait. A szablyok ugyanis elrjk, hogy az els tz helyrl indul piltnak ugyanazokkal a gumikkal kell megkezdenik a versenyt, amelyeken a kvalifikcit befejeztk. Ezt azonban a tbbi istll elutastotta, mondvn: a Red Bull hibzott a belltsokkal, induljanak csak a boxutcbl.
A versenyen egybknt nemcsak a Red Bullnak, hanem a Ferrarinak (Fernando Alonso), a McLarennek (Lewis Hamilton) s a Toro Rossnak (Jaime Alguersuari) is gondot okoztak a gyorsan felhlyagosod gumik.
Mivel a csapatok a kt ht mlva esedkes Olasz Nagydj helysznn, Monzban is szoktak trkkzni a kerekek eltartsval, vrhat, hogy ismt eltrbe kerl a RBR belgiumi problmja. Az F1-es csapatok szvetsge, a FOTA vezetse azonban elrebocstotta: tovbbra sem kvn engedni egyes csapatok csereignynek, ha az adott technikai problmt sajt maguk idztk el.
Forrs: ITT
Itt van az F1-vilgbajnok j autja

Alig pr napja szmoltunk be arrl a pletykrl, hogy egy klnleges FX-sorozattal kszl az Infiniti a jv hnapban nyl Frankfurti Autszalonra. Egy olyan modellel, amely az aktulis Forma-1-es vilgbajnok, Sebastian Vettel nevt viseli magn.
Most itt a bizonytk, a japn gyrt - amelynek Vettel a nagykvete - kzreadta az els kpet az autrl. Azon kvl, hogy Vettel maga is rszt vett a tervezsben s maga leplezi le az autt szeptember 13-n, nem kzlt informcikat a gyrt. Az azonban gy is ltszik, hogy mennyire klnbzik a tanulmnyautnak mondott jrgny a hagyomnyos, sorozatgyrts modellektl.
j, sportosabb els lkhrtval bszklkedhet, de j hts szrnyat s kszbt is kapott az FX, mikzben visszapillantit is feltnbbre alaktottk. Termszetesen egyedi kerktrcsk kerltek az autra s szne is a vilgbajnoknak tetsz. Vettel otthoni autjnak is egy fehr FX-et vlasztott, gy tanulmny is kveti t.
Br a koncepci mszaki megoldsairl sem tudunk egyelre semmit, felttelezhet, hogy az FX-hez elrhet ersebb, V8-as motor rejtzik benne. Az 5,0 literes motor 390 lers, amivel a sorozatgyrts modellek 5,8 msodperc alatt gyorsulnak szzra.
Azt, hogy a valsg mennyire ll kzel az elkpzelsnkhz, legksbb kt ht mlva megtudjuk.
/vezess.hu/
Alonso szerint a biztonsgi aut Vettelnek segtett
Fernando Alonso, a Ferrari spanyol piltja meg van arrl gyzdve, hogy Vettel tegnapi gyzelmt jelents rszben a biztonsgi autnak ksznheti, melyet Hamilton s Kobajasi tkzse miatt kldtek a plyra. Alonso ngy krt tlttt a biztonsgi aut mgtt, mikzben sok pilta kihasznlva, hogy a mezny lelassult, kimentek a boxba kereket cserlni.
Vettel a biztonsgi auts peridusban letudta msodik kerkcserjt, a spanyol viszont nem lt ezzel a lehetsggel,de vlemnye szerint csapat jl dnttt amikor nem hvta ki, annak ellenre, hogy vgl visszaesett a negyedik helyre.
„A biztonsgi aut akkor jtt be, amikor n mg csak ngy krt tettem meg a gumikon. A gumik nagyon j llapotban voltak, ezrt dntttnk gy, hogy kint maradok. Azt gondolom, hogy helyesen dntttnk. Ez lehetsget adott, hogy akr a versenyt is megnyerjem. Sajnos Vettel csak egy helyet vesztett (a killssal), Webber sem sokat, s taln Rosberg is egy keveset. Az jraindtst kveten mr az els kanyarban megelzte Webbert, gy elkerlte a nagy forgalmat. Szval gy gondolom, helyes volt a dntsnk, de a biztonsgi aut utni helyzet vgl Sebastiannak segtett sokat."
A spanyol gy gondolja, nagy szerencsje volt, hogy mg egyltaln versenyben volt, amikor bekldtk a 13. krben a biztonsgi autt, hiszen a Senna fle manverben az kocsija is megsrlhetett volna gy, hogy fel kelljen adnia a versenyt. Senna a La Source kanyarba a Toro Rosst neki lkte a Ferrari hts kereknek, s amg a Toro Rosso els felfggesztse eltrt, addig Alonso autja srtetlenl szta meg az tkzst, gy be tudta fejezni a versenyt.
„A kls ven fkeztem, amikor reztem, hogy valaki nekiment a hts kerekemnek. Ekkor azt hittem, megsrlt az aut, de gond nlkl tovbb tudtam menni. Sikerlt a dolgot kzben tartani, s a boxbl is azt mondtk, hogy nincs problma, mehetek tovbb. Szval ez egy szerencss szituci volt a szmomra, gond nlkl folytathattam a versenyt. Mindez egy furcsa idmr utn, ahol a belltsok is nedves krlmnyek alapjn trtntek, ezrt a rajt is igen nehz volt. Ezrt fontos, hogy minden idmrn az els hrom ngyben legynk, mert akkor elkerlhet az ilyen incidens” – nyilatkozta Fernando Alonso a Belga nagydjat kveten.
/motorsportal.hu/
Alonso: „Csak a teljes sszeomls veheti el Vettel cmt”
A nyri sznetben Alonso tartotta a lelket a Ferrariban s minden nyilatkozatban hangslyozta: amg matematikailag van esly megnyerni a vilgbajnoksgot, addig harcolni kell.
Vettel a Belga Nagydjon aratott gyzelme utn 102 pontra nvelte elnyt az sszetettben harmadik helyre lp Alonso-val szemben, gy a spanyol mr relisabban ltja az eslyeket:
„A vilgbajnoksg gy is nehz volt, de ez a gyzelem mg nehezebb teszi a dolgunkat. Csak a teljes sszeomls veheti el Vettel-tl a cmet” – mondta Alonso a Marca-nak.
„A Forma-1 trtnelmben mg soha sem lthattunk ekkora klnbsget. Nincs ms htra, mint gratullni az ellenfeleinknek s a kvetkez vre koncentrlni” – mondta a spanyol a tegnapi verseny utn.
„Van egy aut a meznyben, ami gy megy, mint a goly, mg a tbbi normlis versenyaut. A bajnoksg kulcspontja az, hogy van egy remek autjuk. Tizenkt pole pozci idn, ehhez jn mg a tavalyi v vgn megszerzett ngy elssg” – sszegzi Alonso.
A Ferrari versenyzje sszetettben feljtt a harmadik helyre, de gy ltja, hogy idn mr nincs esly a cm megszerzsre:
„Gratullunk nekik, mert vilg nagyszer szakembereivel van dolgunk. Minden versenyt befejeztek, radsul nem is akrhogy. Matematikailag harcolhatunk a vilg vgig, de realistnak kell lennnk: folyamatosan 25 ponttal kevesebbet szerznk.”
/f1-live.hu/
Vettel: Nem hiszem, hogy 2027-ben is a Forma 1-ben leszek
Lefordtottam Nektek a Seb-bel ksztett belga interjt, amit a versenyhtvge eltt adott, mg cstrtkn:
Idpont: 2011.08.25.
Helyszn: Belgium, Spa
Sebastian, Spa a szezon msodik felnek els versenye. Az v els rszben a 11 alkalombl tzszer dobogra lltl, ebbl hatszor gyzelmet nnepelhettl. Meglep szmodra, hogy mennyire dominns voltl eddig?
SV: Meglep? Ht attl fgg, mik voltak a vrakozsaid, s a cljaid.gy vgtunk neki a szezonnak, hogy mindkt vilgbajnoki cmet meg akarjuk nyerni. s tovbbra is ez a cl. Akr hiszed, akr nem, j ton haladunk! (nevet) Remekl kezdtk az vet - nem is kezdhettk volna jobban - de mg hossz t ll elttnk, s elg csak a tavalyi vre visszagondolni: a dolgok szrnyen gyorsan megvltozhatnak. Lthattuk milyen hamar visszatrhet valaki a VB-csatba, gy 100%-ig koncentrltnak kell maradnunk. Taln az volt kiss meglep, hogy vgl is ennyi versenyt sikerlt megnyerni, hiszen ez sosem garantlhat. Eddig nagyon boldog vagyok, s a htralv versenyeken is az eddigi elvemet fogom kveteni: mindig az adott versenyre fkuszlok.
Mi vltozott tavaly ta? Ms a hozzllsod a vilgbajnoki cm megnyerse utn?
SV: Nem mondanm, hogy a hozzllsom ms lenne idn, de termszetesen a 2 cm megnyerse fontos bizonytk szmunkra. Taln egy kicsit nyugodtabban utazunk el egy-egy helysznre, mert tudjuk, hogy kpesek vagyunk megcsinlni, amit elterveztnk, s meg is csinljuk. Ezt senki sem veheti el tlnk, s ez nagyon felemel rzs. Nyilvn mikor nekivgsz egy versenynek, sosem gondolsz a mltra, az elmlt esztendre, de valahol mgis benned van, s extra biztonsgrzetet nyjt a j lmny, ami sokat segt. Idn eddig a gondok is elkerltek minket, nincsenek megbzhatsgi problmink, minden ok a kocsival. Sokat fejldtnk, profik vagyunk, s ez a klnbsg.
Milyen rzseid vannak az utbbi 3 verseny eredmnyeivel kapcsolatban? Mindenki azt vrja tled, hogy folyamatosan nyerni fogsz...
SV: Nos, az eredmnye egy dolog, de ami sokkal fontosabb, hogy hogyan rted el azt az eredmnyt. Azt mondanm, az utbbi versenyeken sem csinltunk semmit rosszul, de nyilvn lehettnk volna jobbak is, s ez a lnyeg. Egy 2. vagy 4. hellyen azonban nem kell csaldottnak lennnk, de ahogy mondtam, csinlhattuk volna jobban is. A krlmnyeket megvizsglva, melyek kztt az emltett eredmnykeet elrtk, elgedettek vagyunk a megszerzett pontokkal. m a tudat, hogy gyjthettnk volna tbbet is bellk, egy kicsit fj. De nem baj, ez arra sztnz minket, hogy mg tbbet hozzunk ki magunkbl. Mindannyian gyzni akarunk, ezt lvezzk a leginkbb!
Azt mondod, hogy gyzni akartok, ezt lvezitek a leginkbb. Neked minden a gyzelemrl szl, nem igaz? Ltezik egyltaln a sztradban a veresg sz?
SV: Igen, az n vilgomban is van ilyen sz. Taln furcsn hangzik, de veszteni mindig fontosabb, mint nyerni. gy sokkal nagyobb eslyed van a fejldsre. Ha megnyersz egy versenyt, minden knnyen ment s minden rendben van, akkor egyszeren msz tovbb. m mikor vesztesz, akkor van okod megvizsglni, mit csinltl rosszul. Meg kell rtened az okokat, magad s a csapat miatt, mert ez rendkvl fontos a fejlds rdekben. Ez kell ahhoz, hogy jra a topon lgy a kvetkez futamon.
Mikor gyzl, nem nehz leolvasni az arcodrl mennyire elgedett vagy az eredmnnyel. Nos, Nmetorszgban nem voltl boldog...
SV: hm, az rzelmek arcrl val leolvassa gy gondolom gyakran vezethet flrertsekhez. (nevet) rlhetek egy 2. vagy 5. helynek is, attl fgg, hogy szereztem azt meg. Mindig lesznek, akik majd legyznek. Ez termszetes, s ha mr hiszel benne, hogy nagyon kzel vagy a cscshoz, akkor fjdalmas zuhans kvetkezhet be. J rzs nyerni, ez tny, de ha negyedikknt vgzel, s tudod, hogy mindent megtettl s mindent jl csinltl, de ez volt a mamximum, amit kihozhattl magadbl, akkor hatrozottan bszke lehetsz. Ms krds, hogy a kvetkez versenyen elrelpst akarsz elrni, s bizonytani akarod magadnak, hogy tudsz ennl jobbat is.
A Toro Rosso fnke, Franz Tost azt mondja, eddig mindent jl csinltl 2011-ben: els s legfontosabb dolgod, hogy megvdd a cmedet. Egyetrtesz?
SV: A helyzettl fgg. Jelenleg knny azt mondani, hogy csak a cm megvdsre kell koncentrlnom, de nha ez nem ilyen egyszer. Persze, j helyzetben vagyunk, nem kell "mindent vagy semmit" alapon jtszanunk - lehet, hogy msok erre knyszerlnek - de egyrtelm, hogy a lehet legjobbat akarjuk nyjtani, s ha ez azt jelenti, hogy a gyzelemrt megynk, akkor ezt tesszk. Ha egy 5. hely a tlnk telhet legjobb, akkor az 5. hely a cl. Mindig az a krds, mekkora a rizik. Ha 2. vagy, de ltsz egy elzsi lehetsget, akkor gyernk! Vgl gyis kiderl, hogy elg-e a hely az elzsre s nem az a titka ennek, hogy tl optimistn llsz neki. (nevet) Ha ott a sansz, meg kell ragadni. Egy versenyz sosem elgedett a 2. hellyel, ha lehet els is! Persze, ha a kockzati szint vllalhat.
85 pontos vezets: elg ok ez arra, hogy olyan hvsen kezdj neki a szezon msodik felnek, mint egy uborka?
SV: Ht, azt hiszem sokan szeretnnek abban a cipben jrni, amiben most n. Viszont kzel s tvol nincs senki, akivel n csernk. Azt hiszem ez a vlasz mindent elmond.
Milyen a hangulat a csapatban? A TV-n keresztl gy tnik a csapatod nagyon rzelmes, j s nehezebb idszakokban egyarnt.
SV: Hihetelenl jl megrtjk egymst. Mindenki mindenkit. Vegyk pldul Christian Hornert. MIndenki tudja, hogy a fnk, de mindenki gyangy beszlgethet vele. Ez nagyon j, hiszen mindannyian ugyanannyira elktelezettek vagyunk abban, amit csinlunk. MIndannyian szeretjk a versenyzst, szeretnk itt lenni a Forma 1-ben - s az idei eredmnyek mellett ezt mg inkbb lvezzk.
Michael Schumacher a 20. Forma 1-ben tlttt szezonjt nnepli a htvgn. Te 2007-ben kezdted. El tudod kpzelni, hogy 2027-ben mg mindig itt leszel?
SV: Geeee, nem, nem igazn tudom ezt jelenleg elkpzelni. Az biztos, hogy most nem lennk sehol mshol, de 2027? Nagy szm. Nem tudom elkpzelni, hogy akkor mg mindig itt lennk.
Gratullok Michaelnek. Nem csak 20 ve van itt, de tbbet rt el, mint brki ms. Nem hiszem, hogy lesz brki, aki lepiplja a 7 vilgbajnoki cmt, s abban is majdnem biztos vagyok, hogy ezt a 20 vet sem fogja senki fellmlni. Ez piszok hossz id!
Fordts: V
Eredeti: angol
Forrs: sebastianvettel.de
|