Vettel a kavicsgyban – elmondta, mi trtnt!.
Kavicsgyba cssz Ferrarik foglaltk keretbe a msodik spielbergi szabadedzst. Sebastian Vettel elrulta, mi volt a problma.
Kimi Rikknen a gyakorls elejn, a mr cseperg esben sodrdott ki a plyrl viszonylag nagy tempval, Sebastian Vettel viszont mr a teljesen flszradt aszfalton vesztette el uralmt autja fltt. A kt bajnok kicsszsban csupn annyi volt a kzs vons, hogy mindketten auttrs nlkl, a falakat elkerlve sztk meg az esetet.
A furcsbb hiba Vettel volt, nla ugyanis nem volt egyrtelm, mirt trt ki a kocsi htulja a 2-es kanyar fktvjn. A leints utn elrulta. „Gondunk volt a fker-elosztssal. Egyltaln nem szmtottam r. Sokat nem szmtott, szerencsre ugyanis nem trtnt baj. Pr percet vesztettem csak el az edzsbl, ami nem nagy vesztesg” – nyilatkozta a ngyszeres bajnok a Sky Sportsnak.
Vettel dleltt harmadikknt, dlutn negyedikknt zrt, htrnya a Mercedesszel szemben
mindktszer 0,6 msodperc volt. A krdsre, lt-e eslyt idei els futamgyzelmk megszerzsre, kzhellyel vlaszolt. „Mindig! Minden verseny egy lehetsg! Egsz j nap volt ez. Nem igazn tudom, hol tartunk, mivel nem sokat krztnk – legalbbis dlutn nem. De sszessgben rendben lesznk” – grte.
A dleltt negyedikknt, dlutn nyolcadikknt vgz Kimi Rikknennek fogalma sem volt arrl, milyen j a Ferrari az osztrk plyn. „Nem tudom. Flsleges tallgatsokba bocstkozni. Majd holnap kiderl, hol tartunk. Nyilvn nem volt valami j edzs az idjrs miatt. Lehetett volna jobb is, sajnos az idjrs tlsgosan is meghatrozta a msodik gyakorlst. Ami az autt illeti, sok krt nedves plyn teljestettnk, gy most mg elg sok az ismeretlen. De nem volt rossz” – rtkelt a finn.
Miutn dleltt Max Verstappen ktszer is krt okozott Red Bulljban a „bagettnek” elnevezett srga fekvrendrkn, mindkt ferrarist megkrdeztk, veszlyesnek tartjk-e az j kerkvetket. „Ersebb els szrnyakat kell ptenik, s nem panaszkodnak” – vicceldtt Vettel. „Nem tudom, nem hajtottam t rajtuk, gy nem tudom megtlni, mennyire kemnyek az j kerkvetk.”
Rikknen mg tmrebb vlaszt adott. „Ez csak rzk. Mindegy, milyen szn, ez csak egy norml kerkvet” – llaptotta meg…
/motorsportal/
(c) Osztrk GP, 1. szabadedzs: len a Mercedesek
Nico Rosberg vezetsvel a Mercedes vgzett az len az els szabadedzsen, Rosberg mgtt csapattrsa, Lewis Hamilton lett a msodik. A kt Ferrari a nmet grda nyomban van.
A Ferrari az j glrit szerette volna kiprblna s tesztelni pnteken, m ennl fontosabb dolga lett az olaszoknak. Az mr korbban kiderlt,h ogy evigyzatossgbl a maranelliak kicserlik
Sebastian Vettel autjban a vltt, amely a szablyok rtelmben egy trajthelyes bntetst von maga utn. m olajszivrgst is szleltek, emiatt szerelni kezdtk az autt, gy Vettel az edzs els rszben a bokszbl kvette az esemnyeket.
Az jraaszfaltozott plya egyelre nehzsget okozott a piltknak, akik rendre megcssztak, megprdltek. Az aszfalt megtrflta Lewis Hamiltont is tbbek kztt.
Max Verstappen a negyedik kanyarban csszott ki s ragadt a kavicsgyba.
Pascal Wehrleint az FIA vizsglat al vonta, mert a VSC alatt gyorsabb volt a megengedetnl.
A McLaren-Mercedesnl Fernando Alonso a csapat jtsait tesztelte.
(c) Andi
Osztrk Nagydj, 1.szabadedzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:07,373 37
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:07,730 +0,357 34
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:08,022 +0,649 28
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:08,222 +0,849 30
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:08,528 +1,155 34
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:08,803 +1,430 34
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:08,824 +1,451 39
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:08,962 +1,589 21
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:08,990 +1,617 32
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:08,998 +1,625 40
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:09,078 +1,705 34
12. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:09,280 +1,907 42
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:09,365 +1,992 31
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:09,567 +2,194 30
15. Kevin Magnussen Renault 1:09,707 +2,334 24
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:09,775 +2,402 34
17. Jolyon Palmer Renault 1:09,851 +2,478 28
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:09,929 +2,556 35
19. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:10,110 +2,737 20
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:10,314 +2,941 26
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:10,493 +3,120 21
22. Alfonso Celis Force India-Mercedes 1:10,860 +3,487 37
Eldlt: Vettel bntetst kap
Mr tegnap sejteni lehetett, pnteken pedig megszletett a dnts: Sebastian Vettel t rajthelyes bntetst kap az Osztrk Nagydj idmrjt kveten, a Ferrari ugyanis gy hatrozott, elvigyzatossgbl kicserli a vltt versenyautjban.
A nmet piltnak nem voltak gondjai vltjval az elz futamon, ahol msodikknt rt clba a listavezet, Nico Rosberg mgtt. Az Osztrk Nagydj eltt vizsglatok sorn azonban a csapat tallt valami, ami aggodalomra adott okot az alkatrsz mkdsvel kapcsolatban, ezrt fontolra vettk, kicserlik azt a ngyszeres vilgbajnok autjban.
Azt, hogy erre valban sor kerlhet cstrtkn a Ferrari vezeti erstettk meg, pnteken pedig a vgleges dnts is megszletett: Vettel j vltt kap, vagyis mr most szmolnia kell azzal, hogy az idmr utn htrasoroljk, a jelenlegi szablyok rtelmben ugyanis szankcimentesen csak hat futamonknt lehet vltt cserlni.
Vettel a kvalifikcin elrt eredmnyhez kpest t rajthellyel htrbbrl indul majd, teht mr most kszlnie kell a felzrkzsra. Erre elvileg lesz is eslye a Red Bull Ringen ugyanis viszonylag knny elzni – ezt a csapat is figyelembe vette a dnts sorn. Radsul a Ferrari a nmet versenyz elmondsa szerint ezen a htvgn ismt j formban lehet
/motorsportal/
(c) Osztrk GP, 2. szabadedzs: Tovbbra is Rosberg az len
Nico Rosberg ismt az len zrt, a nmet Lewis Hamiltont s Nico Hlkenberget elzte meg.
Szraz krlmnyek kztt vette kezdett a msodik szabadedzs Spielbergben. Majd a begrt es elrte a plyt, amely kvetkeztben a versenyzk egy rsze sorra csszott ki.
Kimi Raikknen nagy sebessgnl prdlt meg az ts kanyarban, s llt meg a sderban.
Hatalmas es s szl tmadt s mindenki visszameneklt a bokszokba.
Miutn az es elllt, s a plya szradni kezdett a versenyzk ismt kimerszkedtek, m bizonyos rszek mg nedvesek voltak, amely ldozatokat szedett. Max Vesrtappen s Nico Rosberg is megprdlt.
Sebastian Vettel az edzs vge eltt sodrodott nagy tempval a kavicsgyba. A pilta a rdin annyit mondott, hogy fkezett, de irnythatatlan volt az aut.
(c) Andi
Osztrk Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Nico Rosberg Mercedes 1:07,967 25
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:07,986 +0,019 19
3. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:08,580 +0,613 28
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:08,589 +0,622 25
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:08,649 +0,682 30
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:08,713 +0,746 32
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:08,761 +0,794 20
8. Kimi Rikknen Ferrari 1:08,820 +0,853 23
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:08,941 +0,974 24
10. Jenson Button McLaren-Honda 1:08,941 +0,974 30
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:08,994 +1,027 26
12. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:09,075 +1,108 17
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:09,184 +1,217 26
14. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:09,207 +1,240 32
15. Kevin Magnussen Renault 1:09,226 +1,259 19
16. Jolyon Palmer Renault 1:09,525 +1,558 23
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:10,020 +2,053 20
18. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:10,034 +2,067 16
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:10,138 +2,171 19
20. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:10,140 +2,173 30
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:10,400 +2,433 21
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:11,328 +3,361 25
Valban bntets vrhat Vettelre
A Ferrari szmol azzal a lehetsggel, hogy Sebastian Vettel t rajthelyes bntets kap a htvgi Osztrk Nagydjon.
gy tnik, a hr igaz. Elsknt a Scuderinl j kapcsolatokkal rendelkez Leo Turrini szmolt be arrl, hogy a ngyszeres vilgbajnokot vltcsere miatti bntets fenyegeti Spielbergben, azta maga a csapat is megerstette mindezt.
A Motorsport rdekldsre a Ferrari elismerte, valban vizsgljk Sebastian Vettel elz htvgken hasznlt vltjt, mely a jelek szerint megsrlt Bakuban. A csapat egyelre nem dnttt arrl, hasznlja-e a vltt a pnteken, de komolyan tart attl, hogy cserre knyszerl. A vgs dntst pnteken hozzk meg – a szabadedzseken egybknt a csapatoknak lehetsgk van arra, hogy ms vltval krzzenek, mint a htvge tovbbi rszben.
Amennyiben j vltra lesz szksg, a szablyok rtelmben Vettel 5 rajthelyes bntetst kap, ami nem tl j hr szmra. Mr csak azrt sem, mert elmondsa szerint Ausztriban autjuk hasonlan versenykpes lehet, mint Kanadban volt.
/motorsportal/
Prost: Vettelnek egy msik csapattal is bajnoksgot kell nyernie
Ahhoz, hogy igazi nagy bajnokknt tartsk szmon, Sebastian Vettelnek egy msik csapattal is vilgbajnoksgot kell nyernie – vli Alain Prost.
A nmet versenyzt sok kritika rte 2010 s 2013 kztt tart Red Bull-os uralkodsa alatt, mondvn, sorozatos sikereit leginkbb annak ksznheti, hogy Adrian Newey verhetetlen autkat tervezett neki. Sebastian Vettel megtlse aztn sokat javult 2015-s els ferraris szezonja alatt, amikor vratlanul hrom futamgyzelmet is aratott az egy szezonnal korbban mg csak botladoz vrskkel.
A szintn ngyszeres vilgbajnok Alain Prost azonban gy vli, Vettel csak ferraris bajnoki cmmel tudn tovbb nvelni rtkt. „Nem gondolnm, hogy a statisztikn kvl lennek hasonlsgok kztnk csak azrt, mert mindketten ngyszeres bajnokok vagyunk. Azok a versenyzk viszont, akik tbb bajnoki cmet is nyertek, osztoznak bizonyos kzs vonsokban: tehetsgesek, s hasonlan dolgoznak egytt a csapattal, fleg, ha tbb csapattal is sikeresek” – nyilatkozta a francia.
Br vannak olyan tbbszrs bajnokok (pl. Ayrton Senna vagy Fernando Alonso), akik csak egyetlen istllval rtek fel a cscsra, sokuknak – gy Juan Manuel Fanginak, Niki Laudnak, Michael Schumachernek vagy ppen Prostnak – sikerlt bizonytaniuk, hogy csapattl fggetlenl is kpesek elhdtani a cmet.
A francia szerint Vettelnek is ezt kell most igazolnia. „Sebastian szmra j lenne egy msik csapattal is bajnoki cmet nyerni. n kt istllval nyertem. Ez klnbztethet meg minket – de az is igaz, hogy a klnbz genercikat nem szabad sszehasonltani” – zrta le a tmt Prost.
/motorsportal/
Tl knyes a paripa: Arrivabene elrulta, mirt kszkdnek az idei autval
A Ferrari csapatfnke elrulta, mirt vlik gyakran szenvedss a htvgjk idei autjukkal. Egy tervezsi sajtossg nehezti a dolgukat.
„Csak vgre egy tiszta htvgt” – mondogattk Sebastian Vettelk az v els futamai eltt rendszeresen. s csak nem akart igazn sszejnni. A Ferrarinl idn valami mindig kzbejtt. Hol mszaki, hol stratgiai hiba csszott be, hol a gumikkal gylt meg a bajuk, hol az idmr edzst szrtk el, a versenyek vgn pedig gyakran hangoztattk: valjban tbb van az autban, mint amit kihoztak belle.
Maurizio Arrivabene csapatfnk most elrulta, mi az egyik legfbb akadlya ingadoz szereplsknek. „A 2016-os autnk nagy elrelpst jelent, egy teljesen j tervezsrl van sz. De egyben egy nagyon rzkeny autrl is, amit nehz belltani” – ismerte el a csapatfnk a Motorsportnak. „Biztosra veszem, hogy a jelenlegi munknk gymlcseknt vgre kihasznlhatjuk a maximlis potenciljt. Ez egy knyes telivr: nehz megzabolzni. De pr aprsggal szzszzalkos lehet.”
A Ferrari egyre jobban hajszolja idei els futamgyzelmt, melyet az elnki clkitzs szerint mr rg meg kellett volna szereznik. Arrivabent megkrdeztk, most mr hajland lenne-e lemondani az idei bajnoki cmrl azrt cserbe, hogy ugyangy hrom gyzelmk legyen idn, mint 2015-ben. „Nem, egyltaln nem. Tudom, mire vagyunk kpesek, s termszetesen azt is, milyen nagyszer munkt vgez a Mercedes. Egyes plykon kisebb lett a klnbsg, de mg mindig fejldnnk kell. Ha igennel felelnk erre a krdsre, akkor nem felelnk meg a Ferrari szemlletmdjnak, az itteni emberek gondolkodsnak” – fogalmazott.
Ennek ksznhet az is, hogy a csapat tovbbra sem hajland lemondani idei bajnoki eslyeirl, s tllni inkbb a 2017-es aut fejlesztsre. „Nyolc verseny utn nem hinnm, hogy helynval lenne mris a kvetkez vre gondolni a jelen helyett. A Mercedes kihvi vagyunk, ha knlkozik, nem szabad elszalasztanunk az eslyt a bajnoksgra” – jelentette ki.
Szavait az FIA hten rendezett konferencijn a technikai igazgat, James Allison is megerstette. „Ktelessgnk minden vben nyerni, ezrt minden ernket mozgstjuk, hogy a lehet legtbbet hozzuk ki ebbl a szezonbl s a kvetkezbl is. Kemny di lesz, de ez a tervnk” – nyilatkozta a brit.
/motorsportal/
Vettel s a kezdetek: Egyszer csak ott vrt rm egy gokart a karcsonyfa alatt…
A szenvedly jelenti a versenyz hajterejt – vli Sebastian Vettel, aki az FIA konferencijn sportg irnti rajongsa kezdetrl, valamint szakmja lnyegrl beszlt.
A ngyszeres vilgbajnokot a hten Torinban tartott FIA-konferencin krdeztk egsz lett s plyafutst meghatroz versenyzs irnti szenvedlyrl. „Ez mg az eltt kezddtt, hogy versenyezni kezdtem volna” – nyilatkozta. „A tny, hogy desapm amatrknt hegyi versenyeken indult, mr fiatalon kzel hozott a motorsport vilghoz. Az egsz csald versenyekre utazott, szval gyantom, hogy amikor mr elg stabilan tudtam jrni, mr n is ott voltam, gy hrom, hrom s fl vesen. Aztn egyszer csak nagy hirtelen ott vrt rm egy gokart a karcsonyfa alatt. desapm nagy Forma–1-rajong volt, nagy Senna-rajong, aztn termszetesen Michael Schumacher-rajong. Ht voltam, amikor rszt vettem az els versenyemen, s onnantl lpsrl lpsre a gokartom vrl vre egyre nagyobb lett.”
Mra pedig vrss vlt s Ferrari-emblma virt az orrn… Vettel sosem titkolta, egy lma vlt valra azzal, hogy az olaszok versenyzje lett. „Megtiszteltets. Amikor gyerekknt versenyeztem, mg a jtkautm is replt, ha kezddtt a Forma–1, s a pldakpem Michael (Schumacher) volt. Neki szurkoltam fiatalon, s az egyik v vgi versenynkre eljtt, s tadott neknk egy trfet, kezet rzott velnk. Ezt az lmnyt sosem fogom elfelejteni. Ksbb aztn bartokk vltunk, ami kivltsg volt szmomra. Nem szeretem az sszevetseket, de lttam t a vrs autban versenyezni – s ltalban nyerni –, s nagyszer rzs, hogy most egy hasonl lsben lhetek ugyanannl a csapatnl.”
A krdsre, mi jelenti az autversenyzs lnyegt, Vettel a szenvedlyt nevezte a legfontosabbnak. „A sebessg irnti szenvedly. s amikor elkezdtem, egybl szenvedlyt reztem a versengs irnt is, hogy megmrethessem magam msokkal, hogy n legyek a legjobb. Vgs soron errl szl az egsz. A Forma–1-nek nagy mltja van, s nagy megtiszteltets, hogy itt versenyezhetek, radsul a vilg legnagyszerbb csapatban, amelynek szintn nagy mltja van a versenyzsben. Az az izgalom hajt, ami hatalmba kert az aut vezetse kzben.”
Vgl arrl is beszlt, mi az, amit a motorsport trtnelmbl fontosnak tart tvinni a jvbe. „Engem gyerekknt a sebessg nygztt le. A versenyzsnek ragaszkodnia kell a gykerekhez, s ezek egyikt a sebessg jelenti. Az elrhet kanyartempk hihetetlenek, s ez mindig is gy volt. Emellett fontos a veszly is, mert ez teszi izgalmass. Ez tette izgalmass a versenyzst rgen, s ma is ez teszi. Az autk persze biztonsgosabb vltak, s nem is szabad szemet hunynunk felette, ha trtnik valami. Mindig lpnnk kell, szerintem ez a helyes hozzlls” – zrta gondolatt.
/m4sport/
Mi jhet mg? – A sirlyok utn most zacsk borzolta Vettel kedlyeit…
Mi lesz a kvetkez? Sebastian Vettelt Kanadban egy tlsgosan nyugodt sirlypr bosszantotta, Azerbajdzsnban a zacskkkal gylt meg a baja…
A vasrnapi versenyen elbb Sebastian Vettel vrs Ferrarija orrn jelent meg egy kk manyag zacsk, majd Kimi Rikknen hajtott keresztl egy darabon, amely aztn felfggesztsn lobogott.
Tl nagy htrnyt nem jelentett szmukra: Vettel a zacskval egytt elzte meg Daniel Ricciardt – de a futam utn gy sem ment el sz nlkl az eset mellett. „Mg szerencse, hogy nem az arcomban landolt, mert gy nem sokat lttam volna. Br gy legalbb eldobhattam volna” – vicceldtt a nmet. „Hinyoznak a szemetesek. Nagyon sok szemt – manyag szatyor, zacsk – hevert a plyn. Ebbl, mint az n esetemben is, lehet baj, s alakulhat sokkal rosszabbul is – pldul ha a htsbe ragad valami.”
Azok utn, hogy az FIA v vge ta tiltani tervezte a sisakrostlyt vd flik eldoblst a plyn, s csak hosszas huzavona utn ltta be, hogy az elkpzels megvalsthatatlan, legalbbis bizarr, hogy a kis flik tbbszrst kitev zacskk kszltak a plyn…
Persze ennl bizarrabb dolgokat is lthattunk mr F1-es plyn. A 2002-es Brazil Nagydj els krben pldul miutn Juan Pablo Montoya vesztesen jtt ki a Michael Schumacherrel megvvott kkemny csatbl, mr vezetszrny nlkli Williamsre egy paprsrkny akaszkodott fel dszknt…
/m4sport/
Arrivabene: Vettel s Rikknen jobb autt rdemel ennl
A Ferrari kezdi beltni, vannak hinyossgai idei karosszrija tern. Maurizio Arrivabene s Sebastian Vettel szerint is ezen a tren a legnagyobb a lemaradsuk a Mercedesszel szemben.
Kanadban mg megszorongatta a Mercedest, Bakuban viszont eslye sem volt ellenk a Ferrarinak. A nmetek egsz htvgn kimagaslan dominltak. Br a tbbi Mercedes-motort hasznl csapat formja azt mutatja, e nagy klnbsg fknt az erforrsok kztti differencira vezethet vissza, Maranellban mgis kezdik beltni, hogy nem(csak) a motorjuk, hanem a karosszrijuk szorul jelents fejlesztsre.
Sebastian Vettel mr az els krkben tetemes htrnyt szedett ssze az len a meznytl ellp Nico Rosberggel szemben, aki aztn ksbb knyelmesen oszthatta be energiit. „Olyan gyorsan elhzott az elejn, hogy utna a fl versenyen keresztl mr nem is lttam t” – llaptotta meg a nmet.
Majd okkeressbe kezdett. Vettel mr szombaton hangslyozta, nem a motorern mlik, hogy ennyire lemaradtak, sokkal inkbb az aerodinamikai hinyossgaikon. Vasrnap is errl beszlt, kiemelve, hogy az egyenesekben is az autjuk ltal termelt kis leszorter kompenzlsa miatt vesztettek idt. „Egyfell a plyn mlt. Az idmrn egszen sokat vesztettnk az egyenesben, s tudjuk, hogy a Mercedes egy krn igencsak fel tudja tekerni a motorjt. Taln tl sok szrnnyal mentnk, de valjban a lass kanyarokban is vesztnk. Valamit nagyon okosan csinlnak, mert j a tempjuk a lass rszeken, kzben pedig jl kezelik a gumikat is. Neknk is ugyanilyen okosnak kell lennnk.”
Maurizio Arrivabene csapatfnk szerint nem krds, hogy az autjuk nem elg versenykpes. „Aggdom kicsit amiatt, hogy nem vagyunk elg gyorsak. A motorral nagyon elgedett vagyok, de a karosszria s az aerodinamika tern javtanunk kell” – hangslyozta. „Ha arra gondolunk, hogy lltunk pnteken, ez egy j eredmny. Ugyanakkor nyilvnval, hogy Sebnek s Kiminek jobb autt kell biztostani. Vettel egy igazi versenyragadoz, elg csak megnzni, milyen teljestmnyt nyjt. Nagyon fj, hogy nincs gyzelemre eslyes autja. Szerintem mindkt versenyznk remek teljestmnyt nyjtott Bakuban.”
A Ferrarinak idn fleg a lass tempj kanyarokban gylik meg a baja a Mercedesekkel s a Red Bullokkal: mr a barcelonai harmadik szektorban is ltszott, hogy kigyorstsaik nem elg jk, mechanikai tapads tern elmaradnak a kt rivlistl, radsul a leszorterejk sem olyan nagy, mint az vk. (rdekessg, hogy a Red Bull ezttal pp a tl lapos szrnyai miatt kszkdtt a gumikopssal, amire az egyenesben sszeszedett htrnyuk kompenzlsa miatt volt szksgk.)
Nem llhatnak le a 2016-os fejlesztssel
Arrivabent arrl is krdeztk, mi siklott flre pnteken, s mirt indultak neki ennyire mlyrl a htvgnek. „Nehz elmagyarzni, mennyire sszetettek ezek az autk. Nagyon nehz belltani ket, de azt mondom, javtanunk kell az aerodinamikn. Kicsit ki kell lpnnk a megszokott korltokon kvlre. Sokat beszlnk a gumikrl, s vilgos, hogy ez az egyik legfontosabb terlet. A napnl vilgosabb, hogy mely tren vagyunk lemaradva a Mercedestl – nem a motor tern.”
„Valahogy teht gy kell kihasznlnunk a forrsainkat, hogy ezen a terleten rjnk el javulst. Mg nem rezzk lefutottnak ezt a bajnoksgot. Ezrt is tartom abszurdnak, hogy folyton 2017-rl krdezgetnek. A 2016-os szezon kzepn tartunk, s mindent bele akarunk adni. Nem szabad mg a kvetkez vrl beszlnnk.”
Hogy a Ferrari nem lltja le idei fejlesztseit, ugyanakkor nmikpp a fellrl rkez nyomsnak is ksznhet. Sergio Marchionne elnk v eleje ta gyzelmeket vr tlk, s amg ezt nem teljestik, nem ismerhetik el veresgket.
Mr csak azrt sem, mert Marchionne vasrnap Bakuba rkezvn maga is kijelentette, kzdeni kell. „Termszetesen van mg munknk az autn, de Ausztriban biztosan egy msfajta autt fogunk majd ltni. Ha alaposabban megnzzk, a lgy gumin, egy szinten lltunk a Mercedesszel. Csak a gumikezels s a leszorter krdse az egsz – ezeken kell dolgoznunk. De bzom benne, hogy sikerlni fog. A szezon tovbbra is nyitott” – mondta optimistn.
Az elnk szerint teht van mg esly a bajnoki sikerre. „Ha a mai trtnseket nzzk, elg nehznek tnhet. De ha azt nzzk, mennyire sikeresen dolgozunk, akkor azt mondom, vrjuk meg,hogy llunk a szezon vgn. A csapat mindent belead, harcolni fog.”
Ms krds, hogyan kezd el nyerni a vrs csapat, ha eddig nem sikerlt neki. „Nem csak a gyzelmeken mlik, tbb pontot kell szereznnk ahhoz, hogy megelzzk ket, ilyen egyszer. s pozitvnak kell maradnunk” – adta meg a nem tl konkrt receptet Arrivabene.
Vettel mindenesetre megfogadja tancst, s hiszi, Ausztriban ismt minden mskpp lesz. „Tavaly j versenynk volt ott, s csak a vgn maradtunk le a dobogrl a Williamsszel szemben. Ilyen tekintetben van mit jvtennnk. Szerintem az a plya fekszik majd neknk. Lesz pr jtsunk is, s taln nyomst gyakorolhatunk a Mercedesre” – bizakodott a nmet.
/motorsportal/
Vettel szerint vicc, Alonso ellenzi a rdis szigort
jra kzppontban a rdis szably. Bakuban kt vilgbajnoknak is meggylt a baja a bonyolult motorral s az idn bevezetett szigorral – a paddockban sokan rtelmetlennek tartjk a szigort.
Az idei vben az FIA konkrt listt ksztett a csapatoknak arrl, milyen jelleg zenetek hangozhatnak el a csapatrdiban, valamint jelenhetnek meg boxfalnl kitett tblkon. A szably rendkvl szigor, eredeti clja pedig az volt, hogy elejt vegye az elmlt vekben ersd kritikknak, melyek szerint a versenyzk tvvezrelt bbokk vltak, akiknek a mrnkk diktljk, mit hogyan kell csinlniuk a plyn.
Csakhogy ez a szably most gy tnik, visszattt. Bakuban Lewis Hamilton hossz krkn t volt knytelen a lehetsgesnl jval lassabb tempban haladni, mivel problma addott motorbelltsval, s hiba krdezskdtt, csapata nem mondhatta meg neki, mit kell tennie. A hajrban aztn Kimi Rikknen is hasonlan jrt, s Sergio Prez meg is elzte t.
„Ugyanaz a gond, mint az elz versenyen?” – tette fl a keresztkrdst Rikknen. „Nem mondhatom meg, Kimi” – rkezett a kibrndt vlasz. „De egy igent vagy nemet biztos mondhatsz” – prblkozott a finn vilgbajnok. Hiba.
Lewis Hamilton a futamot kveten bevallotta, fogalma sincs, vgl hogyan olddott meg a problmja, azt azonban hangslyozta, a versenynek nem hogy nem tett jt, inkbb csak rtott, hogy egy buta szably miatt nem bocstkozhatott csatba az eltte haladkkal.
Nico Rosberg szmra jval egyszerbb volt a problmamegolds. „Mindkettnknek gondunk volt az ervel, a teljestmnnyel. Akkor ez elg nyilvnval volt. Mivel azonban rdis tilalom van rvnyben, nem mondhattk el neknk, mirl van sz pontosan. Csak annyit mondtak, gond van a belltssal, de hogy melyikkel, azt nem tudhatod. n tudtam, melyikrl van sz, hasznltam a legvalsznbb kapcsolt, kikapcsoltam, s onnan tkletesen mkdtt.”
Megkrdeztk tle, ez mennyiben ksznhet annak, hogy alaposan felkszlt az effle helyzetekre. Nem titkolta, ezttal nem ppen ezen mlt. „Mivel ez nagyobb kihvs el llt minket, muszj tbbet foglalkozni vele. Emiatt el is mlyltem ebben a tmban. Abban mr nem vagyok biztos, hogy ebben a konkrt esetben ez segtett nekem, de ez egy olyan terlet, ami csak mg nehezebb teszi a dolgunkat, egy j kihvs, s szerintem ez j” – nyilatkozta.
Vgl hozztette, elgedett az j szablyozssal.
Vettel: Ez egy vicc!
Sokan viszont mskpp vlekednek. Sebastian Vettel viccnek, Fernando Alonso pedig rtelmetlennek nevezte a rdis szigort. „Ha az szinte vlemnyemre kvncsiak, azt mondom, ez egy vicc, mivel semmin sem vltoztat igazn. Sok mindent megkrdeznl, de nem teheted. Kzben pedig k is sok mindent mondannak, de nem mondhatjk. Vgl is nem fogsz gyorsulni attl, ha megmondjk, mi trtnik. Mi mskpp ltjuk ezt, mint egyesek. Valjban semmi mson nem vltoztat, csak azon, hogy kevesebb rdis zenet megy a kzvettsekben, s ezltal az emberek is kevesebbet kapnak” – vlekedett Vettel.
„n mr az elejtl fogva gy gondolom, hogy ennek a szablynak nincs sok rtelme” – nyilatkozta Alonso. „Ideadnak neknk egy rhajt, hogy mindenfle technolgival flszerelve vezessk el, aztn meg nem kaphatunk informcikat. Nha nehz rjnni, mi lehetne a megolds, mit kne tennnk az autval. Taln a jvben meg kne vizsglnunk ezt.”
A bonyolult motorbelltsokra vonatkozan Daniel Ricciardo szvesen venne egy kicsivel tbb segtsget. „n minden szksges informcit megkapok. Arra kvncsi vagyok, mit csinlnak a tbbiek krlttem, milyen gumin milyen idket mennek. A sajt tempmmal tisztban vagyok. De a fkezsi belltsok s mdok tern nincs gond. Ha a motorbelltsokrl van sz, mechanikai dolgokrl, akkor viszont szksg lenne az tmutatsra, mivel azt sem tudom, hogy nz ki a motorunk…” – mondta nevetve.
Wolff: Vagy tanulsz, vagy fellvizsglod a szablyokat
s nem csak a versenyzk rzik gy, hogy az FIA a szablyozs tern taln tesett a l tloldalra. Rob Smedley, a Williams vezet mrnke szerint is flslegesen neheztik meg az letket. „Szerintem idnknt elg nehz, fleg amikor nem a teljestmnnyel kapcsolatos zeneteket akarsz tovbbtani, de sokszor a biztonsggal vagy a megbzhatsggal kapcsolatosok esetben is. Szerintem ez mindenki lett csak nehezebb teszi kicsit. De az FIA-n mlik minden. k meghatrozzk, mit mondhatunk s mit nem. De igen, jobb lenne kicsit visszavenni ebbl” – vlekedett a Ferrarinl mg versenymrnkknt dolgoz brit.
Toto Wolff szerint kt t ll az F1 eltt. „Azrt vezettk be ezt a szablyt, hogy kiszmthatatlanabb tegyk a versenyzst. Nem akarjuk, hogy a versenyzket a mrnkk irnytsk a boxfalrl. Most ennek a hatst ltjuk. Van egy versenyznk, aki kpes lenne ell autzni, de magtl nem tud boldogulni a technolgival. Kt lehetsg van: vagy megtanulod a technolgit, ami nehz, vagy fellvizsglod a szablyt. Ezek a modern autk a modern erforrsokkal risi ert s energit kapnak az elektromotorbl. Termszetesen ez sokkal bonyolultabb teszi a dolgot, mint hsz vvel ezeltt volt. De kt megolds ltezik, s ki kell tallnunk, melyik a jobb” – nyilatkozta.
Hamilton vgl az 5., Rikknen pedig a 4. helyen zrta az Eurpa Nagydjat.
/motorsportal/
(c) Eurpa GP, vgeredmny: Rosberg sikere, Vettel a 2.
Nico Rosberg gyzelmvel rt vget az Eurpai Nagydj, Sebastian Vettel lett a msodik, Sergio Prez pedig a harmadik.
Kimi Raikknen a clegyenesben egyik elzse sorn rfutott a bokszba vezet fehr vonalra, amely miatt a finnt a versenyn elrt ideredmnyhez kpest t msodperccel soroljk htrbb.
A finn ugyan prblta felvenni a versenyt a mgtte rkez Sergio Prezzel, de a Force Indis nem ismert kegyelmet, gy megelzte a finn. Egy msodperces elnye, amgy sem lett volna elg a harmadik pozci megtartshoz.
Lewis Hamilton a tizedik helyrl indult, s vgl az tdik helyen rt clba.
Sebastian Vettel maga hozott taktikai dntsnek ksznheten, mely szerint nem llt ki korai kerkcserre lett a harmadik.
Az Eurpa Nagydj vgeredmnye
1. Nico Rosberg Mercedes 1 32 p 52,366 mp
2. Sebastian Vettel Ferrari +16,696 mp
3. Sergio Prez Force India-Mercedes +25,241 mp
4. Kimi Rikknen Ferrari +33,102 mp
5. Lewis Hamilton Mercedes +53,335 mp
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1 p 00,886 mp
7. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +1 p 09,229 mp
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer +1 p 10,696 mp
9. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 p 17,708 mp
10. Felipe Massa Williams-Mercedes +1 p 25,375 mp
11. Jenson Button McLaren-Honda +1 p 44,817 mp
12. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +1 kr
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari +1 kr
14. Kevin Magnussen Renault +1 kr
15. Jolyon Palmer Renault +1 kr
16. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari +1 kr
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +1 kr
18. Rio Haryanto Manor-Mercedes +2 kr
19. Fernando Alonso McLaren-Honda kiesett
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes kiesett
21. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari kiesett
22. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari kiesett
(c) Andi
Vettel ezttal nemet mondott a Ferrari taktikai tervre
Ezttal Sebastian Vettel mondta ki a vgs szt a Ferrari stratgijban, s sszessgben elgedett lehetett. Igaz, ezttal nem ezen mlt, milyen eredmnyt rt el.
Kanada utn kln figyelem vezte a Ferrari taktikzst Bakuban, mivel az olaszok idn nem mindig lltak a helyzet magaslatn ezen a tren. Helyzetk Azerbajdzsnban viszonylag egyszer volt, hiszen a mezny nagy rsze egyetlen killst tervezett.
Ms krds, hogy a futam elejn Sebastian Vettel csak a harmadik helyen haladt Daniel Ricciardo mgtt, s br a 6. krben megelzte, az ausztrl meglepen korn, mr a 7. krben kerkcserre sietett. A Ferrari ekkor szlt a ngyszeres bajnoknak, elrbb kellene hozniuk a killsukat, hogy elkerljk az elvgst. Vettel azonban sztneire hagyatkozva jelezte, nem tartja ezt j tletnek. Idn elszr krdjelezte meg csapata taktikai tlett – s vgl kiderlt, jl rezte. A Red Bullok egsz futam alatt kszkdtek a gumikkal, vgl pedig nem hogy rjuk, de mg a mgttk vgz rivlisokra sem jelentettek veszlyt.
„Javasoltk, hogy jjjek ki korn, de n jnak reztem a gumikat, s gy dntttnk, inkbb kint maradunk s vllaljuk a Red Bull elvgsnak kockzatt. Kiderlt, hogy j volt a tempnk a szuperlgy gumin, ami brta is. Nyilvn vesztettem egy pozcit Kimivel szemben, de nagyon sportszer volt a csapat szempontjbl, hogy elengedett. Onnantl pedig mr csak annyi volt a feladat, hogy ellpjek a mgttem lvktl. A Force India jelentett fenyegetst. Hogy Lewisszal mi volt a gond, nem tudom, de a Mercedes htvgi tempjt ltva biztosan volt valami gondja.”
A krdsre, egy jabb rossz stratgiai dntst kerltek-e el neki ksznheten, Vettel ugyanakkor hrtott. „Rossz dnts, j dnts – egyltaln nem szmt. Ha korbban jttem volna be, akkor nem lett volna esly az elvgsra, s azonnal megszerzem a msodik helyet a plyn. A vgn viszont lassabb lettem volna, mivel a gumim mr rgebbi lett volna. De sszessgben rltem, hogy vllaltuk a kockzatot. Hittem, hogy a plyn is megelzhetjk a Red Bullt – csak annl jobb lett volna. Radsul a vgn frissebb gumikkal mentnk jobb tempt.”
Kimi Rikknen ekzben Ricciardo utn llt ki kereket cserlni, s br a hajrban motorbelltsval kzdve lassult le, rszben a 8 krrel rgebbi gumijnak is ksznhette, hogy nem tudott elhzni a mgtte rkez, vgl t a plyn is megelz Sergio Preztl.
Ami Vettel msodik helyt illeti, a nmet gy rzi, ennl jobb eredmnyt ezttal nem rhettek volna el. „Relisan nzve eslynk sem volt. Nico rlt mdjra hzott el az elejn, n csak prbltam tartani a helyem. Igazn meglepett, hogy nem volt biztonsgi auts fzis. De nagyon ersek voltak ma, j htvgjk volt, nagyon j tempjuk. Viszont mi a pntek utn remekl dolgoztunk. Csak azt sajnlom, hogy nem jtt ssze a ketts dobog. Mindent megtettnk” – nyugtzta elgedetten.
/m4sport/
Vettel ezredre azonos idt futott Ricciardval – hzta a rvidebbet
Ezredre azonos idt autzott az idmr edzs Q3-as felvonsban Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo – a nmet hzta a rvidebbet…
A Ferrari bajnoka Lewis Hamilton balesetig mg volt csapattrsa eltt llt, m a piros zszls megszaktst kveten csak az ausztrl mg tudott flsorakozni a boxutcban – vgl emiatt maradt le a harmadik rajtkockrl. Mivel pontosan ugyanolyan idt autzott, mint Daniel Ricciardo, ilyen esetekben mindig az a kedvezmnyezett, aki elbb teljesti krt.
Vettel szerencsje a szerencstlensgben, hogy Sergio Prez vltcsere miatt kapott bntetsvel gy is megkaparinthatja a harmadik rajtkockt – a plya tisztbb oldaln. „Nincs vlasztsom, de ha mgis lenne, mindenkpp a harmadik helyet vlasztanm a negyedik helyett. Itt mg inkbb, mert a pole van a tiszta oldalon. Hogy ez mekkora elny, nem tudom megmondani. Az viszont biztos, hogy nem htrny” – nyilatkozta rajthelyezsrl a Sky Sportsnak.
A Ferrari a szabadedzseken nem mutatott meggyz formt, m az idmrre sikerlt javtaniuk tempjukon. Ms krds, hogy ezttal is szoros versenyfutsra knyszertette ket a Red Bull, mikzben Nico Rosberg 1,2 msodperccel verte ket. „Nem lepdtem meg a Red Bull formjn. Inkbb az volt meglep, hogy mi kszkdtnk tegnap, s kicsit ma is. Ne feledjk el, hogy egy Force India is legyztt minket! Sergio nagyon j ritmust tallt itt, az autja is nagyon gyors, de norml esetben elttk kne lennnk, valamint jval kzelebb a Mercedeshez. Ilyen tekintetben nem lehetnk teljesen elgedettek. De ahhoz kpest, ahol tegnap voltunk, sikerlt javulnunk – s az, hogy nmi szerencsnek ksznheten a harmadik helyrl vghatunk neki a futamnak, nem is olyan rossz.”
Vettelt megkrdeztk, mit vr a vasrnapi versenytl annak ismeretben, hogy a GP2-es mezny fele kiesett a versenyen, s szmos balesetet, biztonsgi auts fzist lthattunk.„ltalban annl jobb a helyzet, minl elrbb vagy a meznyben. De ez egy hossz verseny lesz, sok minden megtrtnhet. A plya nehz, szval mindenkpp nyitva kell tartanunk a szemnket, kszenltben kell llnunk, prblnunk kell javtani.”
A riporter vgl nem tudta megllni, hogy ne krdezze meg Vettelt arrl, tart-e a sirlyoktl ezen a futamon is (Kanadban kett is eltte llt, ami miatt elfkezte magt a versenyen). „Nem lttam sirlyt. Viszont Grosjean gy tudom, elttt egy madarat. pp elttem trtnt. Velem ez nem trtnhetett volna meg. Nyilvnval, hogy n elkerltem volna a madarat…” – mondta mosolyogva.
/motorsportal/
(c) Eurpa GP, idmredzs: Rosberg a pole, Hamilton a falban
Nico Rosberg gyzelmvel zrult az els Bakuban zajl Eurpai Nagydj idmredzse. A msodik Sergio Prez lett, a harmadik helyrl az ausztrl Daniel Ricciardo indulhat.
A vgig menetel Lewis Hamilton sszetrte autjt s csak a tizedik pozcibl vrja a holnapi rajtot.
Lewis Hamilton a htvge eddigi rszben menetelt, ma azonban hibzott. Mr a kvalifikci msodik rszben is kzel volt a tzhz, tbb alkalommal is elfkezte autjt, krdses volt az, hogy tivbbjut-e a Q3-ba. Vgl volt ideje egy jabb mrt krre s csapattrsa mg, a 2. heyre rt fel.
Hamilton edzse a 9-es kanyar kijrtanl a falban rt vget. Az edzsbl ekkor 2:05 perc volt htra, lebbent a piros zszl.
Miutn Hamilton autjt sikeresen letoltk a plyrl, Rosberg kivtelvel minden pilta megprblt mg felrni s egy utols gyrs krt futni. Ez Daniel Ricciardonak sikerlt a legjobban, aki vgl Nico Rosberg s Sergio Prez mgtt a harmadik lett.
Sebastian Vettel is javtott idejn, st ezredre azonos idt autzott az ausztrl Ricciardoval, m mivel azt elbb a Red Bullos rte el, gy v az elkelbb pozci.
A versenyt holnap dlutn 14:30-kor kezdd felvezet msorral kzvetti a Duna TV.
(c) Andi
Az Eurpa Nagydj idmr edzsnek vgeredmnye
1. Nico Rosberg Mercedes 1:42,758
2. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:43,515 +0,757
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:43,966 +1,208
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:43,966 +1,208
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:44,269 +1,511
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:44,483 +1,725
7. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:44,717 +1,959
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:45,246 +2,488
9. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:45,570 +2,812
10. Lewis Hamilton Mercedes 2:01,954 +59,196
11. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:44,755 +1,997
12. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:44,824 +2,066
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:45,000 +2,242
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:45,270 +2,512
15. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:45,349 +2,591
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:46,048 +3,290
17. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:45,665 +2,907
18. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:45,750 +2,992
19. Jenson Button McLaren-Honda 1:45,804 +3,046
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:46,231 +3,473
21. Kevin Magnussen Renault 1:46,348 +3,590
22. Jolyon Palmer Renault 1:46,394 +3,636
Bntetst kap Prez
(c) Eurpa GP,, 3.szabadedzs: Ismt Hamilton az len
A harmadik szabadedzsen is Lewis Hamilton autzta a leggyorsabb krt Bakuban, az Eurpa Nagydj helysznn. Ezttal is Nico Rosberg lett a msodik, a harmadik Nico Hulkenberg s a Force India lett.
A bokszutca bejratnl lev fedl, amely a kbeleket hivatott letakarni szakadt fel s okozott krokat Valtteri Bottas Williamsben.
Sergio Preznek nem kellett segtsg, a 15-s kanyar t is megtrflta, a mexiki falhoz vgta az autjt, munkt adva ezzel a szerelknek.
(C) Andi
Eurpa Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:44,352 17
2. Nico Rosberg Mercedes 1:44,610 +0,258 22
3. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:45,540 +1,188 18
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:45,620 +1,268 13
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:45,630 +1,278 20
6. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:45,735 +1,383 17
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:45,901 +1,549 14
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:45,954 +1,602 17
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:45,981 +1,629 19
10. Kimi Rikknen Ferrari 1:46,024 +1,672 16
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:46,131 +1,779 16
12. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:46,190 +1,838 17
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:46,361 +2,009 21
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:46,510 +2,158 20
15. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:46,670 +2,318 21
16. Kevin Magnussen Renault 1:47,024 +2,672 16
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:47,100 +2,748 19
18. Jolyon Palmer Renault 1:47,158 +2,806 18
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,328 +2,976 14
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:47,379 +3,027 18
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:47,556 +3,204 18
22. Valtteri Bottas Williams-Mercedes id nlkl ------- 1
Vettel: Nha mg magamban is hiszek…
Elismeri, hogy lassak voltak, de nem hiszi, hogy bajban lennnek. Sebastian Vettel lvezi a bakui plyt – a kihvsairl s csapata helyzetrl beszlt.
Dleltt az tdik, dlutn a nyolcadik volt, a Mercedes-motoros autkkal pedig nemigen tudta tartani a lpst Sebastian Vettel. Kt megprdlst is bemutatott, a nap vgn pedig elvigyzatossgbl visszavett a tempbl.
Elmondsa szerint a nehzsgek ellenre is lvezte, hogy az j helysznen vezethet. „Igazn klassz, s nem knny” – alkotott vlemnyt Vettel az j plyrl. „Kell nmi id, mire boldogulsz rajta. De lvezetes, fleg a nagytempj rszei. A legnehezebb taln a fkpontok megtallsa volt, mivel nincs is viszonytsi pontod. Az idztsnek tkletesnek kell lennie. A kerkvetk fontosak, a lass rsz a vrfalnl, ahol igen szk az t, pedig elg nehz – erre nem szmtottunk a szimulcik alapjn. A gyors kanyarok viszont pp olyan nehezek, mint vrtuk. Mindent egybevetve ez egy szuper plya!”
A versenyzk dolgt az ers szl is neheztette a nyitnapon. s nem csak azrt, mert szmos fagat s zacskt hordott fel a plyra. „Amikor szembeszl fjt, arra gondoltl, h, mekkora leszorterm van! Amikor htszl volt, akkor viszont nem volt tl kellemes rzs. De ez mindenkinek ugyanilyen volt. s az elrejelzs azt mutatta, a mai volt a legrosszabb nap ilyen szempontbl, szval tbb problmt nem vrok ezen a tren.”
A Ferrari kridi mr kevsb voltak tetszetsek. Vettelnek 2 msodperc hinyzott Lewis Hamilton legjobbjhoz. Aonban jelezte, ma nem is a gyors krkre trekedtek. „Ez gy van. s mr korbban is sokszor mondtam: a pntek nem olyan fontos. Igen, mg gyorsulnunk kell, de az autt jnak reztem. Mg sok munka vr rnk. Taln most kicsit mg tancstalannak tnhetnk, de pnteken egy j plyn mindig az rzs a legfontosabb, valamint hogy megtalld a megfelel ritmust. Szerintem mi megtalltuk az utols krkben. Taln az els edzs a bemelegtshez kellett. De hiszem, hogy javulhatunk.”
Mikzben Kanada utn Vettel elgedetten llaptotta meg, hogy az volt a Ferrari eddigi legsimbb htvgje idn, Bakuban az MGU-K-val kapcsolatos problmk neheztettk dolgukat. „Egsz simn ment. Fogalmam sincs, Kimivel mi trtnt, de remlem, semmi drmai. Rszemrl ez egy produktv nap volt. Egsz sok krt futottunk, nem voltak komolyabb hibink, de a temp mg nem volt meg. Muszj gyorsulnunk, s remlem, fogunk is!”
Vetteltl vgl megkrdeztk, hiszi-e, hogy ers idmrt futhat a Ferrari. „s ha nem?” – krdezett vissza nevetve. „Akkor menjek haza? Termszetesen hiszek benne, ahogy a csapatban s az autban is. Nha mg magamban is hiszek!”
/motorsportal/
Nincs meg a Ferrari tempja, Vettel mgsem aggdik
Nem elg, hogy elmaradtak a leggyorsabb Mercedes-motoros autktl, a nap vgn mg mszaki hiba is bosszantotta ket. Nem a Ferrari szja ze szerint indult a bakui htvge.Dleltt s dlutn is halovny teljestmnyt nyjtottak a vrs autk Azerbajdzsnban. Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is rezheten kzdtt kicsit versenygpvel, amit a nmet tbbszri megprdlse is igazolt. A dlutnt csak a 8. s a 13. helyen zrtk, Vettel kzel 2, Rikknen 2,5 msodperces htrnnyal.
A hajrban aztn mg mszaki problmjuk is volt: Kimi Rikknen t perccel a vge eltt llt flre, Sebastian Vettel pedig a csapat szlt r a legvgn, vegyen vissza a tempbl, mert gondok lehetnek MGU-K-val. „Rossz embert krdeztek” – felelte az edzs utn a ngyszeres bajnok a krdsre, mi volt a gond. „Nem tudom, mi trtnt, szerintem csak vatosak voltunk, mert nem akartuk, hogy nlam is ugyanaz a hiba lpjen fel. Emiatt vgl csak lpsben haladtam tovbb.”
Vettel elismerte, nem elg gyorsak, m ennek ellenre nem volt elgedetlen napjukkal. „sszessgben egsz j nap volt, sok krt teljestettnk. Sajnlatos, hogy az egyik autnknak gondja akadt. Az autt egsz jnak reztem, de sajnos a tempnk nem igazn volt meg. Megltjuk, mi lesz, de ennl jobbak lesznk.”
Ami tetemes htrnyt illeti, elmondta: „Nem tl j hr. De mint mondtam, bizonyos dolgokra van magyarzat. A tbbit meg majd megltjuk holnap. Nem volt egy egyszer nap, nem volt meg a nyers tempnk, de mg csak pntek van, nem gondolnm, hogy nagyon aggdnunk kne.”
Kimi Rikknen mszaki problmjrl nem tudott mit mondani, temphinya okrl viszont mr tbbet. „Nem tudom pontosan, mi volt a problma, mivel csak most rkeztem vissza. Meglepdnk, ha ti tudntok” – kezdte nyilatkozatt a Sky Sportsnak, miutn megemltettk neki az MGU-K-hibt. „Majd a csapat kiderti, mi volt a gond az autval. A plya eleinte pp olyan csszs volt, mint az j plyk ltalban. A f gondot azonban az jelentette, hogy nem tudtam flmelegteni a gumikat. Ahogy egyre tbb krt megynk, egyre javulnak az idk, viszont egy krre nehz bekapcsolni a gumikat.”
A Ferrarinak az sem segtett, hogy pnteken a cstrtkhz kpest jval hvsebb id volt: az edzst 25 Celsius-fokban kezdtk. A folytatsban ennl melegebb id vrhat, ami segthet megoldani gumigondjukat. „Nem tudom” – mondta errl Rikknen. „Meg kell nznnk, mi mindent csinltunk eddig. Az aut egyenslya egsz j volt, de a gumikat nem tudtuk megfelel llapotba hozni.”
/m4sport/
Vettel s a Ferrari mindent megbeszlt – tovbb fejlesztenek, mint a Mercedes?
A Kanadai Nagydj utn is a Ferrari stratgiai hzsa jelentette az egyik f beszdtmt. Sebastian Vettel nem beszl baklvsrl, elmondsa szerint hzon bell mindent tisztztak.
A vrsk alapveten bizakodak lehetnek, hiszen Montrealban vgre egy sima idmr edzst s j versenyt futottak, s minden korbbinl jobban megszorongattk a Mercedest. Csakhogy hiba szerezte meg Sebastian Vettel lomrajtjval a verseny elejn a vezet pozcit, arrl csapata vgl ktkillsos taktikjrt nknt lemondott.
Tbb szakember s az olasz mdia is kritizlta ket emiatt, m a ngyszeres bajnok Azerbajdzsnban is azt hangslyozta, nem kvettek el igazi hibt. „n nem vagyok biztos benne, hogy beszlhetnk taktikai hibrl” – nyilatkozta az RTL-nek. „Mindenekeltt tisztzzuk, hogy a Mercedes nagyon-nagyon gyors, s Kanadban sem volt mskpp. Egyrtelmen kzelebb voltunk hozzjuk, de lthattuk, hogy nem elgg. Szval n nem lltanm, hogy ezrt felttlenl a taktiknk volt a felels. Egyszeren nem voltunk elg gyorsak. Nagyon kzel voltunk, de taln nem voltunk elg jk.”
„Amit csinltunk, annak mindenkpp volt rtelme. Utlag mindig knny azt mondani, hogy itt s itt mskpp kellett volna csinlni valamit. n utlag a taktiknk mellett is sok rvet fel tudok hozni. A gond csak az volt, hogy vgl nem sikerlt elg gyorsan flzrkznunk, s a friss gumik nem voltak annyival jobbak, mint vrtuk.”
„Konstruktv megbeszlst folytattunk a futam utn. Termszetesen elsre csaldottak voltunk. Ha egy szuper rajt utn ilyen tempt tud diktlni, termszetesen nyerni akar. De mindent egybevetve nagyon-nagyon j htvge volt ez szmunkra.”
A Ferrari tovbb fejleszti autjt, mint a Mercedes?
Vettelt szoks szerint a bajnoki eslyekrl is krdeztk – msodik helyvel a tabella harmadik pozcijra tornzta fel magt, s 38 pontra cskkentette htrnyt Nico Rosberggel szemben. „Versenyenknt haladunk, s ami az itteni futamot illeti, nem igazn tudunk mit mondani, mivel senki sem tudja, mire szmtson. Az egyenes hossz, egyes kanyarok nehznek tnnek, msok ismersek mr. Megltjuk, mennyire fekszik az autnknak a plya, s hogy a hossz egyenes a keznkre jtszik-e vagy sem” – tekintett elre Vettel, aki
Az Auto Motor und Sport jelentse szerint a Ferrari Bakuban szmos jtssal ll el. j szrnyakat prblnak ki ell s htul, vltoztattak a motorbortson is. s a fejlesztssel a tervek szerint ksbb sem llnak le. A nmet lap mellett olasz forrsok is arrl szmoltak be, hogy Silverstone-ban jn a motorfejlesztsk kvetkez lpcsfoka: ott 1 mdost pont bevetsvel a bels gs motoron vltoztatnak majd.
Emellett terveik szerint a bajnoksg hajrjig folytatjk autjuk fejlesztst is – annak ellenre, hogy 2017-ben gykeresen vltoznak az aerodinamikai szablyok. A Mercedes vrhatan nem nyjtja ilyen hosszra az aktulis gpe fejlesztst, s a nmetek attl tartanak, a Ferrari s a Red Bull ezen a tren ki fogja hasznlni a B-csapatos tkrtyjt. Elbbi a Haas, utbbi a Toro Rosso segtsgvel oszthatja meg hatkonyabban a munkt az idei s a mlt vi gp tern. Br a szablyok tiltjk a csapatok egyttmkdst az aerodinamika tern, vannak olyan szrke terletek, melyeken jellemz a munkamegoszts. A Red Bullnl nem is tagadjk, a Toro Rosso fknt ezen okbl tr vissza 2017-ben a Renault motorjhoz.
Nagy krds, ezzel a kt csapat kpes lesz-e cskkenteni a htrnyt a szezon vgre az utols nagyobb aerodinamikai fejlesztsi csomagjt Silverstone-ra, motorfejlesztst pedig Olaszorszgra s Belgiumra tervez Mercedesszel szemben.
/m4sport/
(c) Eurpa GP, 2.szabadedzs: Ismt Hamilton az len
A msodik szabadedzsen is Lewis Hamilton- Nico Rosberg du maradt az len. Hamilton ezttal jval gyorsabbnak bizonyult csapattrsnl.
A Ferrarik tovbbra is gyenglkednek, mikzben Sebastian Vettel ezttal is csszklt.
Fernando Alonso az els edzsen a negyedik lett, ezttal azonban az zemanyag-rendszerrel akadtak gondok.
Az edzs meglep jelenete volt, amikor Nico Rosberg flrellt a Mercedessel, s rdin kzlt csapatval, hogy gondja van a motorral.
Nem sokkal az edzs vge eltt Kimi Raikknen is flrellt, miutn autja fura hangot adott ki. Csapattrsa sem volt szerencssebb, Sebastian Vettelt rdin krte meg a csapata arra, hogy lasstson s lljon ki a bokszba.
(c) Andi
Eurpa Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:44,223 33
2. Nico Rosberg Mercedes 1:44,913 +0,690 26
3. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:45,336 +1,113 37
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:45,764 +1,541 35
5. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:45,920 +1,697 37
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:46,027 +1,804 35
7. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:46,068 +1,845 35
8. Sebastian Vettel Ferrari 1:46,219 +1,996 36
9. Jenson Button McLaren-Honda 1:46,234 +2,011 32
10. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:46,293 +2,070 32
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:46,498 +2,275 27
12. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:46,681 +2,458 29
13. Kimi Rikknen Ferrari 1:46,691 +2,468 32
14. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:46,744 +2,521 35
15. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:46,830 +2,607 26
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:47,060 +2,837 28
17. Kevin Magnussen Renault 1:47,329 +3,106 38
18. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:47,487 +3,264 33
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:47,772 +3,549 22
20. Jolyon Palmer Renault 1:47,794 +3,571 35
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:48,018 +3,795 36
22. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:48,081 +3,858 38
|