Gyztt a jzan sz: Knban visszatr a rgi idmr!
A csapatok ellenllsa, valamint a versenyzk s szurkolk vlemnye gy tnik, megtette a hatst: a Knai Nagydjtl kezdve visszatr a 2015-os idmrs szisztma!
Msfl hnap klvrija utn eljutottunk oda, ahonnan – most mr tudjuk – valjban el sem szabadott volna mozdulni. Az FIA elnke, Jean Todt s a FOM gyvezetje, Bernie Ecclestone gy hatroztak, engednek a csapatok s a kzvlemny nyomsnak, s ldsukat adjk az idei v elejn lecserlt rgi idmr edzs visszahozatalra.
Amint arrl mr beszmoltunk, a csapatoknak cstrtkn kellett szavazniuk arrl, elfogadjk-e az rintettek bahreini lsn flmerlt tletet, az sszids szisztmt, m k egysges llspontot kpviselve elutastottk a javaslatot, s valamennyien alrtak egy levelet, melyben a 2006 s 2015 kztt rvnyben lv kvalfikcis mdot kveteltk vissza.
Az eddig ellenll Todt, Ecclestone pros a Motorsport forrsai szerint e levlre reaglva egyeztetett egymssal, s miutn a szurkolk negatv vlemnyt is szmtsba vettk, belttk, ha nem adjk be derekukat, azzal csak rtanak a sportgnak, hiszen ebben az esetben tovbbra is a kt htvgt meglt 90 msodpercenknti kiesses rendszer maradt volna rvnyben.
A visszakozs azonnali hatly lesz – az jabb szablyvltoztatsnak mg a kvetkez, Knai Nagydj eltt vgig kell mennie a szoksos procedrn, azaz elbb a Stratgiai Csoportnak, majd az F1 Bizottsgnak, vgl pedig a Motorsport Vilgtancsnak kell egyhanglag elfogadni azt.
A hrek szerint a versenyhtvgk lebonyoltsnak krdse mindazonltal nem kerl mg le a napirendrl: a rsztvevk tovbb fogjk vizsglni az esetleges vltoztatsok szksgessgt s lehetsgt, s ha javulst eredmnyez tlet vetdik fel, meg fogjk vitatni annak 2017-es bevezetst.
/m4sport/
Egy bizarr gy: vizsglat a Ferrari ellen
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) kivizsglja, vtett-e a Ferrari a versenyzkkel val kommunikcira vonatkoz szablyok ellen. A vrsk Bahreinben kldtek „gyans zenetet” piltjuknak.
A 2016-os szablymdostsok rtelmben a piltk lnyegesen kevesebb zenetet kaphatnak csapataiktl, mint az elz vekben, noha mr tavaly is szigortottak a rdis kommunikcira vonatoz szablyokon. Mivel a sport irnyti mindenkppen el szeretnk rni, hogy a versenyzk „egyedl, segtsg nlkl” vezessk autikat, a szigor nemcsak a rdiforgalomra korltozdik.
Figyelik pldul azt, milyen zeneteket kzlnek versenyzikkel a klasszikus tbls mdszer segtsgvel, ezeket pedig a rdis kommunikcihoz hasonlan „szigoran szrik”, a titkos zeneteket pedig szankcionlhatjk is (arrl, hogy egszen pontosan milyen bntetst, esetleg bntetseket oszthatnak ki, egyelre nincs informcink).
A szigorbb szablyozs els „ldozata” a Ferrari lehet, az Auto Motor und Sport ugyanis megtudta, az FIA kivizsglja a vrsket, miutn az egyik ellenfl jelentette, a csapat „gyans, kdoltnak ltsz” zenetet tovbbtott versenyzje fel a bahreini viadal sorn. A panaszt emel rivlis egy fott is kldtt a szvetsgnek.
A mrtkad nmet lap gy tudja, a szban forg fnykp tansga szerint a Ferrari tbljn a 3.2-LFS6-P1 felirat lthat. A csapat reakcijrl, a vizsglat llsrl s lehetsges kimenetelrl mg nem rkeztek hrek, az eset azonban jl pldzza, hogy az FIA szigor versenybri mellett bizony a rivlisok is rgus szemekkel figyelik a tbbiek tnykedst.
/m4sport/
Vettel mris motorhtrnyban – a Ferrarinak fl msodpercet kell ledolgoznia?
Sebastian Vettel minden valsznsg szerint mris elvesztette egyik motorjt az v htralv rszre. A nmet bajnok fl msodpercre tippeli, mgis ledolgozhatnak tartja a Ferrari Mercedesszel szembeni htrnyt.
Nem mondhatnnk, hogy lomszeren indult az v a Scuderia szmra. Kt verseny utn mris kt kiess ll a nevk mellett, radsul gy tnik, a tlen jratervezett erforrsukkal is komolyabb gondjaik vannak. A csapatfnk Maurizio Arrivabene, s a mrnkk munkjt koordinl Jock Clear ennek ellenre ltott pozitvumokat is bahreini htvgjkben: Kimi Rikknen msodik helyezst kveten mindketten hangslyoztk, ha nincs a finn gyenge rajtja, a gyzelemre is lehetett volna eslyk.
Mindezt arra alapozzk, hogy a „Jgember” a verseny sorn kpes volt fokozatosan kzelebb lpdelni a vgs gyztes Nico Rosberghez, radsul a clban ppen akkora volt a lemaradsa, amekkora htrnyt els krkben ltott visszaesse s flzrkzsa sorn sszeszedett.
Ms krds, hogy a Mercedes ppen csak annyira lpett meg tlk, amennyire szksges volt. „Elnzve a klnbsgeket, a verseny bizonyos szakaszban tizent msodperc volt az elnynk Kimivel szemben. Aztn vgl csak pr msodperccel rtnk clba elbb. Teht semmi ktsgem afell, hogy a Ferrari ers, ez ma is kiderlt. De nyilvnval, hogy ha ilyen klnbsggel az len llsz, taln konzervatvabb is lehetsz – Nicval pontosan gy is jrtunk el” – ismerte el Toto Wolff, a nmetek sportigazgatja, hogy korntsem adtak ki mindent magukbl.
Ez a konzervativizmus minden szinten megfigyelhet volt. Rosberg utalt r, a rajt utn lnyegben egyetlen krn sem autzott a hatron. „Nem rulom el, mennyire vettem vissza, mert azzal a Ferrari megtudn, mennyi van mg bennnk” – mondta a gyztes. A „jjzs” kzte s a Ferrari kztt szintn az vatossgra vezethet vissza. A Mercedes szndkosan csak lekvette a Ferrari stratgijt, azaz minden esetben megvrta, mg Rikknen kill, majd k is szervizeltek, s ugyanolyan gumikat tettek fel Rosberg autjra, mint ellenfelk.
Rikknen elszrt rajtja utn tbb pozcit vesztett, ezrt hrom autt is meg kellett elznie. Rosberg elnye az els kr vgn mris 4,3 msodperc volt. 2007 bajnoka a 7. krben trt a msodik helyre, t krrel ksbb pedig a boxba hajtott. Htrnya ekkor mr 14 msodperc volt. Rosberg egy krrel ksbb kvette t. A msodik kills eltt 15 msodperces differencit mrtek kzttk, m a csillagosok 5,3 msodperces kerkcserje utn ez 9 msodpercre olvadt. A harmadik killsnl Rosbergk nem egy, hanem kt krt tettek mg r, ezzel pedig tovbb fogyott elnyk: 4,8 msodpercre.
„A taktikval konzervatvak voltunk, nem volt rtelme kockztatni” – magyarzta Wolff. „Kimi ktszer is elbb llt ki, s itt ez kt-hrom msodpercet jelent. Emellett Nicnak kt kerkcserje is hosszabb volt – ezzel pedig meg is van, mirt cskkent a klnbsg.”
A verseny hajrja aztn mr nmileg csalka kpet mutatott. Mikzben Rosberg flgzzel hajtott, az utols etapban a Ferrari is visszavett. A technika rdgtl tartva energiatakarkos zemmdba kapcsoltk erforrsukat, s mr csak a msodik hely rzsre trekedtek.
Hiba teht Arrivabenk optimista felttelezse, az sszkp mgis inkbb azt sugallja, hogy a Mercedes tovbbra is rzi magabiztos elnyt legfbb ldzjvel szemben. Sebastian Vettel szerint ez a bahreini idmrn ltott fl msodperc krl mozoghat – mely rszben a mg nem maximlis „fordulatszmon” mkd motorjuk, rszben pedig karosszrijuk htrnybl addik ssze.
Mris szklt Vettelk mozgstere
A Mercedes a GPS-adatokbl gy ltta, autjuk fknt a lass kanyarokban, valamint az egyenesekben (azoknak is a msodik felben) nyer idt a Ferrarival szemben – az olaszok gpe emellett tovbbra is a lgyabb gumikat favorizlja. „Mr eddig is sokat tettnk az elrelpsrt, s jabb lpsek kvetkeznek. Nem ltom akadlyt annak, hogy a hinyz fl msodpercet – vagy annl is tbbet – ledolgozzuk” – mondta ennek ellenre bizakodva Vettel.
A ngyszeres bajnok bizonyra abban bzik, hogy Maranello orvosolni tudja a motorproblmkat. A hrek szerint Barcelonra kszlhet el idei els tovbbfejlesztett hajtegysgk – m e terveket a mostani bahreini kiess is befolysolhatja. Maurizio Arrivabene elrulta, „90%-os valsznsggel” Vettel most elfstlt motorjt mr nem vethetik be tbbet, ami azt jelenti, hogy a nmet esetben a fejleszts tern is meg van ktve a kezk. Miutn Vettel vrhatan Knban j motorral versenyez, nem kizrt, hogy Rikknenhez kpest ksbb kaphatja csak meg az j fejleszts V6-ost.
/m4sport/
Vettel: Itt az id cirkuszba menni
Egy egyszer hrom bets szval illette Sebastian Vettel a csapatok, az FIA s Bernie Ecclestone ltal legutbb trgyalt j idmrs tletet. A megoldskeresst tovbbra is a politika mrgezi.
Br vgleges dnts nem szletett, gy is trtnt nmi elrelps idmrgyben. Vasrnap a verseny eltt ismt trgyalasztalhoz ltek az rintettek, hogy egyeztessenek arrl, miknt vltoztassk meg az Ausztrlia utn ezen a htvgn is negatv fogadtatsra lelt kiesses kvalifikci rendszert.
A rgi szisztma az FIA s Bernie Ecclestone nyomsra lekerlt a napirendrl – helyette most a hrek szerint kt vlasztsi lehetsg van: vagy rkezik a hibrid szisztma, mely megtartja mostani formjban a Q1-es s Q2-es szakaszt, mikzben a Q3-at a korbbi menetrend szerint bonyoltank le; vagy egy olyan szisztmra vltanak, melynl mindhrom edzsrszben kt-kt krt futhatnak a versenyzk, s ezek sszeadva dntennek a tovbbjuts s a rajtsorrend sorsrl.
E rendszer szerint egybknt Bahreinben Nico Rosberg Sebastian Vettel eltt szerezte volna meg a pole pozcit, mg Lewis Hamilton plyacscsot jelent kre ellenre is csak harmadik lett volna.
„Az is jobb lenne, ha flig csukott szemmel vezetnnk”
A mr hetek ta a rgi rendszert visszakvetel Sebastian Vettel nem kertelt, amikor jsgrk arra krtk, mondjon vlemnyt a mostani javaslatrl. „Ideje a cirkuszba menni! Ez egy j tlet, ha azt akarod, hogy minden vletlenszerv vljon, de a Forma–1-nek a versenyzsrl kne szlnia. Ez egy sz** tlet” – mondta ki tlett.
Volt csapattrsa, Daniel Ricciardo is ktkedve fogadta az jabb tlet hrt. „Az idmrnek a tkletes krrl kell szlnia. Az sszeadott krk tlete gy hangzik, mintha megbzhatsgi versenyzsrl beszlnnk. n nem trekednk erre” – fogalmazott. Nico Rosberg ugyancsak egyrtelm llst foglalt. „A legjobb megolds az lenne, ha visszatrnnk a rgi rendszerhez, mert az egszen izgalmas volt” – jelentette ki.
Jenson Button ugyanakkor mr ez j szisztmt is jobb megoldsnak ltja a semminl. „Nos, legalbb adjunk neki egy eslyt – csak ennyit mondhatok. Mg ez is jobb a mostaninl – a mostaninl minden jobb. Mg az is az lenne, ha flig behunyt szemmel vezetnnk…” – vlekedett. Lewis Hamilton egyelre szintn vatos volt. „Elllnak bizonyos tletekkel. Ha vannak tleteid, a tbbsgk ltalban nem lesz j, pr viszont taln azz vlhat. Hogy a mostani lesz-e az a bizonyos j, majd megltjuk.”
A vita trgya nem az idmr, hanem hogy ki irnyt
Ekzben a csapatok nem gyzik reztetni, hogy az idmr krdsben meg van ktve a kezk. Melbourne-ben mg nagy egyetrtsben szavaztak a rgi rendszer visszahozatalrl, m miutn egysgk egy kicsit is megbomlott (egyes rsztvevk a hibrid idmr lehetsgt is megfontolandnak tartottk), az FIA azonnal kihasznlta ezt, s levette a vlasztsi lehetsgek listjrl ezt az opcit.
Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja a vasrnapi egyeztets eltt mg azt hangoztatta, mindenkpp vltoztatni kell. „Ha valaki meggtolja ezt, s megragadunk a mostani rendszernl, azt nyilvnosan keresztre kell feszteni a paddockban” – mondta humorosan.
A trgyals utn viszont mr kevsb volt j hangulatban. A krdsre, mirt hzdik ilyen sokig ez, a sportg szmra egyre knosabb gy, elmondta: „Egyszer vlasz kell? A hlyesg miatt!” Aztn rmutatott, Jean Todt, az FIA elnke, valamint a FOM-ot kpvisel Bernie Ecclestone a mostani helyzetet sajt pozcijuk erstsre igyekszenek felhasznlni, mintegy bizonytva a csapatoknak, hogy mg mindig k hozzk a dntseket. „Mi elmondtuk a vlemnynket. Valamennyi csapat azonos vlemnyen volt: taln vissza kne trni a 2015-s formtumhoz. De vannak bizonyos rdekek, s kiderlt, ez nem egy egyszer problma. Nem tudom, mi fog trtnni. Amikor legutbb jsoltam, vgl kiderlt, hogy nagyot tvedtem” – utalt arra, hogy a csapatok melbourne-i egyeztetse utn tnyknt jelentette ki, Bahreinben jra minden a rgi lesz.
Az osztrk hatalmi harcokra tett utalst tmasztjk al Jean Todt szavai, aki a htvgn kijelentette: eljtt az ideje, hogy jra az FIA kizrlagos hatskre legyen szablyokat alkotni. „Ez logikus lenne. Teljes mrtkben az FIA-nak kellene irnytania mint a Forma–1 szablyalkot s trvnykez testletnek. De a mlt miatt nem gy van. Ezt n gy rkltem” – utalt arra, hogy a csapatokat (az egykori FOTA-n keresztl) mg Max Mosley idejn vontk be a dntshozsba, majd 2012-ben Bernie Ecclestone kttt a Concorde-egyezmnyen kvli klnmegllapodsokat az istllkkal, melyekre aztn felplt a jelenlegi hromlpcss (Stratgiai Csoport, F1 Bizottsg, Motorsport Vilgtancs) rendszer is.
Todt persze hangslyozta, az Ecclestone ltal kvnt diktatrnak nem hve. „n nem vagyok dikttor, ha az lennk, mr bevezettk volna, hogy a Q1 s a Q2 marad, ahogy van, a Q3-ban pedig jn a 2015-s rendszer. De engem 250 FIA-tag vlasztott meg elnknek, szval nem engedhetem, hogy brki beperelje az FIA-t emiatt, mert biztosan vesztennk. A dikttorok ideje lejrt” – jelentette ki mg szombaton.
Az F1-es gyekben mutatott inaktivitsa miatt sokat kritizlt francia egybknt a mlt vben mr jelezte: a sportg jobb ttele rdekben hajland lenne aktvabb szerepet vllalni az irnytsban, m ehhez elengedhetetlen fontossgnak tartja, hogy valamennyi csapat felsorakozzon mg, s megteremtsk szmra a jogi feltteleket is. A jelenlegihez hasonl politikai harcokat s szablyalkotsi huzavonkat csakis gy lehetne elkerlni.
Van-e mg rtelme a versenyek felrzsra trekedni?
Hogy mi lesz az idmr sorsa, legkorbban a csapatok cstrtki jabb egyeztetse (br egyes hrek szerint lehet, hogy csak szavazs lesz) sorn derlhet ki. Nagy krds, hogy a mostani rendszer npszertlensge elg motivci lesz-e arra, hogy sikerljn egyezsgre jutniuk.
A Red Bull csapatfnke, Christian Horner viszont rmutatott: az els kt verseny esemnyds kzdelmei utn abban sem biztos, hogy szksg van-e a verseny idmr ltali mestersges flrzsra. Az FIA legfbb rve a rgi szisztma visszatrsvel szemben tudniillik az, hogy ezzel nem oldank meg a problmt, amit a flresiklott j szabllyal szerettek volna. „Volt kt igazn j versenynk. Valban szksg van arra, hogy az idmrvel mindent tlsgosan is megkavarjunk?” – tette fl a krdst a brit, aki szerint az j, egykuplungos rajtok is kellen megfszerezte a versenyeket. „A rajtok komoly bizonytalansgi tnyezt jelentenek, s az egy kuplungfl gy tnik, komoly klnbsget jelent. Nyilvn ksbb mr finomtanak a rendszereken, de megltjuk.”
A ferraris kollga, Maurizio Arrivabene mindekzben gy vli, rdemes adni egy eslyt az sszestett krs idmrnek. „Hossz trgyals volt ez, de mr nylik az ajt. Dolgozunk kell az FIA javaslatn. Mindenki elismeri, hogy a mostani rendszer nem j. Beszlnnk kell errl, dolgoznunk a javaslaton, amit elnk trtak – de szerintem nem hangzik rosszul” – nyilatkozta az olasz.
/m4sport/
A Ferrari mr sejti, mirt fstlt el Vettel motorja
Noha egy mszaki hiba miatt nem vehetett rszt a Bahreini Nagydjon, Sebastian Vettel nem aggdik a Ferrari megbzhatsga miatt. A csapatvezet, Maurizio Arrivabene ekzben elmondta, a gyan szerint mi vezetett a nmet kiesshez.
A Ferrari egsz htvgn abban bzott, ezttal kzelebb kerlhet a Mercedeshez, mint a szezonnyit alkalmval, Vettel azonban vgl fel sem llhatott a rajtrcsra, autjt ugyanis mr a felvezet krn le kellett parkolnia. Kiesse okn ismt szba kerltek a Ferrari technikai problmi, melyek mr a teszteken feltttk fejket, a nmet azonban kijelentette, a csapat mr orvosolta ezeket.
ppen ezrt egyelre nem aggdik az aut megbzhatsga miatt. „Nem igazn” – felelte, amikor neki szegeztk az ezzel kapcsolatos krdst. „Nyilvnval, hogy a helyzet nem idelis, hiszen mr a felvezet krn le kellett llnom. A tlen nagyon kemnyen dolgoztunk, s nhny hnappal ezeltt sokkal rosszabbnak tnt a helyzet. Viszont biztosra vettk, hogy rjttnk, mi okozta a problmt, szval ez most meglep volt; nekem szmomra, az egsz csapat szmra” – tette hozz.
A csapat termszetesen alaposan ki fogja vizsglni a trtnteket s t fogja nzni Vettel autjt, az istllt vezet Maurizio Arrivabene azonban mr most kijelentette, a meghibsods nem hozhat sszefggsbe azzal, ami miatt Kimi Rikknennek kellett feladnia a szezonnyit Ausztrl Nagydjat. A szakember azt is elrulta, az els gyan szerint mi vezetett Vettel kiesshez.
„A srcok mg vizsgljk a dolgot, de gy nz ki, egy befecskendez szeleppel vagy egy dugattyval volt baj. n legalbbis ezt hallottam. Kimi esetben a turbval volt gond, szval a kt esetnek nincs kze egymshoz” – mondta, majd tle is megkrdeztk, aggdik-e a 2016-os versenygp megbzhatsga miatt. „Attl fgg, mi a gond. Ez lehet egy szelep, vagy egy dugatty. Mg kell egy kis id, hogy kivizsgljuk a motort. De elszr ezeket az informcikat kaptam” – mondta.
/m4sport/
Vettel: Elg hlyn fest, ha mr a rajt eltt kiesik az ember…
Hiba vrta bizakodva, vgl el sem indulhatott Sebastian Vettel a Bahreini Nagydjon. A nmet szerint semmi eljele nem volt motorhibjnak.
„A gyzelemre mindig van esly” – nyilatkozta Sebastian Vettel a versenyzi pard idejn a kamion platjn llva Johnny Hermbertnek, aki arrl krdezte t, szerinte nyerhet-e ma. Nos, mg sincs mindig esly nyerni. A nmet versenyz mr a szahri bemelegt krben lemondhatott lmairl, miutn Ferrarijbl sr fst szllt fel.
jabb motorhiba a Scuderinl. Azok utn, hogy Kimi Rikknen kt hete turbproblma miatt esett ki, ezttal Vettelnek tett keresztbe autja trkeny megbzhatsga. „Semmi eljele nem volt” – nyilatkozta a ngyszeres vilgbajnok, aki aztn a boxfalon kvette nyomon az esemnyeket. „Egyszeren teljestmnyvesztst reztem, aztn lttam, hogy fst szll fel az autm htuljbl. Ennyi volt. Nem hinnm, hogy ennek kze lett volna a felvezet kr teljestsnek mdjhoz. Nagy kr ezrt, mert mg csak el sem rajtolhattam. Az ember kszl a versenyre, s elg hlyn fest, ha mr ekkor kiesik. De mit is tehetnk?” – tette fl lemondan a klti krdst a Ferrari versenyzje.
A Sky Sportsnak ksbb hozztette: „Nem tudom, mi trtnt. Fstlni kezdett az aut, aztn gy dntttem, megllok. Elg frusztrl. Most a legfontosabb, hogy tmogassuk Kimit, a verseny utn aztn kidertjk, mi volt a hiba. Megltjuk, a motor krosodott-e vagy sem.”
A krdsre, nem aggdik-e a kt kiess utn a Ferrari megbzhatsga miatt, elmondta: „Nem. Nem gondolnm, hogy ez hasonl gond lenne, mint Kimi Ausztrliban – azt megoldottuk. De egyelre ennl tbbet nem tudok mondani errl.”
Vettel nagy eslyt szalasztott el ma: miutn Lewis Hamilton ismt beragadt a rajtnl, akr ezttal is elrbb verekedhette volna magt mr az els kanyarban. A nmet most elszr nem tudott elrajtolni egy versenyen 2007 ta rd F1-es plyafutsa sorn.
/motorsportal/
(c) Bahrein GP, vgeredmny: Rosberg sikere, Vettel el sem indult
A Bahreini Nagydj vgeredmnye
1. Nico Rosberg Mercedes 1 33 p 34,696 mp
2. Kimi Rikknen Ferrari +10,282 mp
3. Lewis Hamilton Mercedes +30,148 mp
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +1 p 02,494 mp
5. Romain Grosjean Haas-Ferrari
6. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari
7. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer
8. Felipe Massa Williams-Mercedes
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda
11. Kevin Magnussen Renault
12. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +1 kr
13. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +1 kr
14. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +1 kr
15. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 kr
16. Sergio Prez Force India-Mercedes +1 kr
17. Rio Haryanto Manor-Mercedes +1 kr
18. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari kiesett
19. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari kiesett
20. Jenson Button McLaren-Honda kiesett
21. Jolyon Palmer Renault nem indult
22. Sebastian Vettel Ferrari nem indult
A rsztvevk titkolznak, mgis kiszivrgott, hogyan vltozhat az idmr
Br a rsztvevk gy dntttek, a tovbbi bonyodalmak elkerlse rdekben nem hoznak nyilvnossgra rszleteket az idmr megjtsra tett javaslatokrl, az egyik lehetsges opcirl mris kiszivrogtak informcik. Jhetnek az tlagolt krids kvalifikcik?
Npes jsgr- s fotstmeg gylt ssze a bahreini paddock motorhome-jainl ma dlben. A csapatfnkk, az FIA s a FOM kpviseli az j idmrs rendszer sorsrl egyeztettek a helyi id szerint 12 rakor kezdd lsen, m a tbb mint msfl rs megbeszls egyelre nem vezetett eredmnyre. Annyi azonban kiderlt, hogy a 2015-s rendszerhez val visszatrs Jean Todt FIA-elnk s Bernie Ecclestone nyomsra lekerlt a napirendrl.
j lebonyoltsi mdokrl folyt a vita – m hogy pontosan milyen tletek merltek fel, arrl a csapatok tudatosan hallgattak. „Most itt vagyunk a 2016-os idmrvel, s szerintem gy gondoljk, hogy a 2015-s rendszerhez trtn egyszer visszatrs csak mg nagyobb zavart okozna, mint ami szksges lenne” – nyilatkozta a Motorsportnak a Williams helyettes csapatfnke, Claire Williams. Majd amikor a felmerlt tletekrl krdeztk, elmondta: „Nem szeretnk beszlni ezekrl, nem tudom, hogy az FIA s a kereskedelmi jogok birtokosai akarnak-e rla. Rajtuk ll, ha el akarjk mondani, de elbb szeretnnk megrteni azt, mieltt elhozakodnnk vele s mg nagyobb zrzavart keltennk.”
Jean Todt elismerte, valban egy teljesen j lebonyoltsi mdrl egyeztettek, de sem rulta el, hogy mirl. „Egy j javaslat van napirenden, s cstrtkn meglesz a vgs dnts. Trelmesnek kell lennik, most a jnak grkez versennyel kell foglalkozni, aztn cstrtkn jnnek majd az informcik. Remlem, hogy a szurkolk elgedettek lesznek. Szerintem ezzel eleget is mondtam” – fogalmazott a szvetsg elnke az jsgrknak.
tlagolt kridk mindhrom edzsrszben?
Az Auto Motor und Sport s a Motorsport gy rteslt, az j idmr alapjaiban sokkal jobban hasonltana a tavalyrl ismert szisztmhoz. Utbbi lap azt is kidertette, hogy flmerlt egy sszestett eredmnyek szerint mkd lebonyoltsi md lehetsge is. Eszerint a versenyzk mindhrom edzsrszben kt-kt gyorskrt futhatnnak, s ezek tlagolt ideje dntene a tovbbjutsrl. Hogy a kt mrt idt ebben a rendszerben a versenyzk sznetekkel, kt szett gumival, vagy egyms utn, egy lassabb kr kzbeiktatsval teljestenk-e, egyelre nem tisztzott – a gumihasznlatra s -kiosztsra ugyanakkor ennek dnt hatsa lenne.
Ebben a rendszerben Bahreinben egybknt Nico Rosberg lenne a pole, mivel a nmet a Q3-as els krben nagyobb klnbsggel verte Lewis Hamiltont, mint a msodik krben a brit t.
Flvetdtt, egy msik lehetsges javaslat az lehetett, hogy a Pirelli plusz szett gumikat szolgltat a csapatoknak a Q3-as szakaszban. Paul Hembery, a cg sportigazgatja azonban cfolta ezt. „Nem, nem egszen, nem. Sok varicis lehetsg flmerlt. Most hrom javaslat van, ezeket fogjuk kirtkelni. Eltr elkpzelsek vannak, most meg kell vizsglnunk, melyik mennyire lehet hatkony, s ezt kveten megltjuk, mire jutunk” – fogalmazott.
Majd is leszgezte, nem lt visszautat a 2015-s formtumhoz. „Azrt vltoztattunk, hogy ne legyenek tl kiszmthatak az idmrk. Ha most visszalpnnk a korbban megszokott mdhoz, nem oldannk meg az eredeti problmt. Meg kell vizsglnunk, mi mkdtt s mi nem, aztn el kell llnunk valamivel, ami bizonyos fok kiszmthatatlansgot eredmnyez, ami az eredeti vltoztats clja volt.”
Christian Horner, a Red Bull csapatfnke szintn megerstette: a 2015-s formtum visszahozsa lekerlt a napirendrl. viszont azt is elhintette, valban az tlagolt krids mdszer az egyik opci. „Ez leginkbb a 2015-s formtumhoz kzelt, de ahelyett, hogy norml idket futnnk minden rszben, kt mrt kr tlagolsrl van sz. Ez persze bonyolult a gumik szempontjbl, de mg alaposan t kell gondolni az egszet. A gumik kulcsfontossgak, ezrt ki kell rtkelnnk ezt.”
Horner az idmr krli, hetek ta tart huzavona kapcsn kiemelte, eredmnyknyszer alatt llnak, mert minl ksbb dntenek, annl tovbb marad a nyakukon a jelenlegi, mindenki ltal sikertelennek tartott szisztma. „Ha nem llapodunk meg egy kompromisszumban, akkor megrekednk a mostani rendszernl, amely kapcsn viszont mindenki egyetrt abban, hogy nem j. Vannak javaslatok, cstrtkn szavazunk, s remlhetleg sszer megoldst tallunk, ami a szurkolknak is j lesz” – nyilatkozta.
/m4sport/
Kiderlt, mi trtnt Vettel kerekvel
Tisztul a kp a Ferrari pnteki kerklevls trtnetben. A csapat az este folyamn behatrolta a problmt – az FIA vgl mg csak nem is vizsglta az esetet.
Sebastian Vettel pnteken a msodik szabadedzs hossz etapjai sorn volt knytelen a plya szlre kormnyoznia autjt. Elsre azt gondolta, a motorer cskkent, ksbb azonban megllaptotta, a bal hts kerkkel addtak problmk. A felvteleken jl ltszott, hogy a krdses abroncs lelazult a helyrl, m akkor mg nem lehetett tudni, mirt.
Flvetdtt, hogy ha a boxutcai szemlyzet hibzott a flcsavarozsnl, veszlyes kiengeds miatt mg bntetst is kaphatnak, m utbb az FIA nem ltta indokoltnak mg a vizsglat elindtst sem. Ha a szerelk rgztettk volna rosszul a kereket, az azonnal lelazult volna, s a nmet nem futhatott volna vele t krt, ahogyan tette.
A Scuderia viszont annl lzasabb okkeressbe kezdett. Eleinte mg a felfggeszts meghibsodst sem zrtk ki, m azta mr szinte biztosak benne, hogy a problmt a kerkanya okozta. „Azt mondtk, 90%, hogy a kerkanya s a kerkagy volt a hibs” – jelentette Ted Kravitz, a Sky Sports boxutcai tudstja, miutn beszlt az istll kpviseljvel. Hozztette, a csapat gyanja szerint a csavar azrt lazult le menet kzben, mert az amgy is rendkvl rvid, mindssze pr teljes fordulatot enged menete nem volt kellen mlyen kivgva.
A Ferrari az jszaka folyamn alaposan megvizsglta a kerkanykat s a kerkagyakat, s minden szksges lpst megtett annak rdekben, hogy hasonl hiba tbb ne fordulhasson el.
Mr csak azrt is kr lenne rte, mert a vrsk szombaton az idmr eltt remek formt mutattak. Sebastian Vettel s Kimi Rikknen a szuperlgy abroncsokon 0,4 msodperccel voltak gyorsabbak a Mercedesnl. Paddy Lowe, a nmetek technikai vezetje elismerte, nagyot javultak, m szerinte korai mg eslyeket latolgatni. „A szuperlgyon nagyjbl egy msodperccel lassabbak voltunk, mint tegnap. De ez fleg a plya hmrskletnek ksznhet” – nyilatkozta, hozztve, estre a hvsebb idben visszanyerhetik pnteki lendletket. Csakhogy: „Mindenki arrl beszl, mennyire szupergyorsak voltunk tegnap, viszont a Ferrari akkor nem mutatta mg meg, hogy mire kpes. Tizedmsodperceken mlik az egsz” – jsolta.
/m4sport/
Vettel jra lerajtolhatja a Mercedeseket?
Megcsinlhatja-e jra a Ferrari? Remek rajtjuk Ausztrliban megnyitotta az eslyt a gyzelem fel – Sebastian Vettel gy rzi, most is megtrtnhet!
Pedig a Q3 elejn gy tnt, ez mg szorosabb is lehet. Sebastian Vettel s Kimi Rikknen elsre a kt Mercedes kz keldtt a bahreini idmr hajrjban, m a mindent eldnt krk sorn kiderlt, hogy a nmet autk flnye mg mindig megvan. Kzel fl msodperc volt a klnbsg a gyztes Lewis Hamilton s a harmadik Vettel kztt – gy a vrsknek ismt csak a msodik rajtsor jutott.
De Ausztrlia bizonytotta, mg gy is lehet eslyk a gyzelemre. Sebastian Vettel mr a leints utn arrl beszlt, szvesen mutatna be egy melbourne-ihez hasonl rajtot vasrnap – Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja pedig pontosan ezt a forgatknyvet szeretn most elkerlni. „A rajt mg mindig fontos tma nlunk, mg mindig veszlyben vagyunk” – ismerte el az ORF tvcsatornnak. „s a Ferrari tempja is nagyon j, szval kemny csata lesz.”
Vettelnek a sajttjkoztat utn a Sky Sports levettette a melbourne-i raktarajtjt, m pontosan tisztban van azzal, hogy egy hasonl jelenethez a Mercedes jabb megtorpansra is szksg lesz. „A titok nagyon egyszer: n jl rajtoltam, mikzben k nem” – mondta mosolyogva. „Szerintem jobban nem lehet rajtolni annl, ahogyan ott rajtoltam. Megtalltuk a tapadst, mikzben k ketten elttem kicsit kszkdtek. Lewis kerekei tlprgtek, lendletet vesztett, s aztn htrnyban rkezett az els kanyarba.”
A krdsre, megrizhetik-e vasrnapra ezt az elnyt az indulsnl, a nmet bizakodva felelt. „Remlem. Azt nem tudom, k mennyire voltak elgedettek a mltkori rajtjukkal – nyilvn nem, hiszen jobb voltam nluk. De sok mlik azon, hogy tudjk-e, mit kell tennik, min kell vltoztatniuk. s majd kiderl, hogy csak egyszeren rosszul rajtoltak-e, vagy mi vagyunk ennyivel jobbak ezen a tren. Remlem, az utbbi, de ha a mlt v tlagt nzem, nagyjbl ugyanez volt. Remljk, hogy j rajtunk lesz.”
Vettel az idmr kapcsn elrulta, kicsit szorosabb kzdelmet vrt – fleg a Q3 eleje utn. „Elgedett vagyok – de nem a klnbsggel. A vgn mindketten nagyon ers krt futottak, eltte mg csak kt tized volt kzttnk. A plya javult, az idk is jobbak lettek, s remltem, hogy lesz eslynk a pole-ra is, de nem gy volt. Viszont az autt jnak reztem, j volt az egyensly, s remlem, holnap is gy marad” – tekintett elre a ngyszeres vilgbajnok.
/m4sport/
(c) Bahrein GP, idmredzs: Hajszllal Hamilton a pole
Bahreinben is Lewis Hamilton elssgvel rt vget az idmredzs. Hamilton hajszllal elzte meg csapattrst, Nico Rosberget, akit honfitrsa a Ferraris Sebastian Vettel kvetett.
Az idmredzs alatt a boxutca lmpja nem vltott zldre, amikor az edzs elkezddtt egy zszlkkal jeleztk a piltknak, hogy indulhatnak.
Az edzs vgn sokig azt hihettk, hogy Nico Rosberg szerzi meg a pole-t, miutn Hailton szlesen fordult s hibzott, m vgl kihasznlva utols lehetsgt az lre llt.
Az j idmrs rendszer teht kicsivel jobban nzett ki a kt httel ezeltt tapasztaltakkal szemben, a Ferrarik is kt krt tettek meg a kvalifikci utols etapjban.
(c) Andi
Idmredzs, Bahrein:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:29,493
2. Nico Rosberg Mercedes 1:29,570 +0,077
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:30,012 +0,519
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:30,244 +0,751
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:30,854 +1,361
6. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:31,153 +1,660
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:31,155 +1,662
8. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:31,620 +2,127
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:31,756 +2,263
10. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:31,772 +2,279
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:31,816 +2,323
12. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:31,934 +2,441
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:31,945 +2,452
14. Jenson Button McLaren-Honda 1:31,998 +2,505
15. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:32,241 +2,748
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:32,806 +3,313
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:32,840 +3,347
18. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:32,911 +3,418
19. Kevin Magnussen Renault 1:33,181 +3,688
20. Jolyon Palmer Renault 1:33,438 +3,945
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:34,190 +4,697
22. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:34,388 +4,895
(c) Bahrein GP, 3. szabadedzs: len a Ferrarik
Sebastian Vettel zrt az len a szombat dleltti harmadik szabadedzsen Bahreinben. A Ferrari nmetje csapattrst, a finn Kimi Raikknent elzte meg, akit a kt Mercedes kvetett, Nico Rosberg Lewis Hamilton sorrendben.
A legjobb tzbe helyet kapott a Wiliiams, a Haas s a Red Bull Racing.
(c) Andi
3.szabadedzs
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:31,683 22
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:31,723 +0,040 13
3. Nico Rosberg Mercedes 1:32,104 +0,421 18
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:32,160 +0,477 14
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:32,675 +0,992 18
6. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:33,082 +1,399 14
7. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:33,113 +1,430 10
8. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:33,337 +1,654 14
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:33,363 +1,680 18
10. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:33,519 +1,836 20
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:33,569 +1,886 16
12. Kevin Magnussen Renault 1:33,617 +1,934 9
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:33,704 +2,021 12
14. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:33,744 +2,061 11
15. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:33,778 +2,095 20
16. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:34,003 +2,320 20
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:34,013 +2,330 15
18. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:34,128 +2,445 16
19. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:34,281 +2,598 15
20. Jolyon Palmer Renault 1:34,424 +2,741 9
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:35,546 +3,863 15
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:35,724 +4,041 16
Mris megy a taktikzs: Tljrhat-e a Ferrari a Mercedes eszn?
Egymstl teljesen eltr gumitaktikval vgott neki a Ferrari s a Mercedes a Bahreini Nagydjnak. A cmvd btorsga mg visszafele is elslhet – de Sebastian Vettel szerint korntsem akkora a klnbsg, mint elsre gondolnnk.
Mr az v els versenyn is meghatroz szerep jutott a gumistratginak. Akkor a Mercedes azzal fordtotta a maga javra a sokig a Ferrari kezben lv futamot, hogy a piros zszls megszaktskor a kzepes gumikat tettk fel autikra, mikzben a Ferrari a nmetek maguk mgtt tartsa vgett a szuperlgyakkal prblkoztak. A htvgn Bahreinben mg ennl is nagyobb klnbsg alakulhat ki a gumik tern a kt lcsapat kztt – ksznheten annak, hogy teljesen eltren vlogattk ssze a rendelkezskre ll keverkeket.
Az olaszok sszesen hrom kzepes gumit krtek versenyzjknek, ami mell ngy szett lgy trsult, a Mercedes viszont mindssze egyetlen kzepes gumit ignyelt a hat lgy abroncsa mell. A szuperlgybl mindketten hat-hat garnitrt rendeltek.
A taktikai klnbsgek mr az els bahreini szabadedzs alatt megmutatkoztak. Az els helyezett Nico Rosberg s a msodik Lewis Hamilton az – idmr edzs s a verseny szempontjbl a nappali idpont miatt nem ppen mrvad – edzsen csupn kt-kt szett lgy gumit hasznlt fel, mikzben a Ferrarinl a 11. helyen vgz Sebastian Vettel kizrlag kzepes keverkkel krztt (kt szettet hasznlt). Egyedl Kimi Rikknen tett prbra egyszerre ktfle Pirellit is: a gyakorls elejn egy szett kzepes gumit hasznlt, majd a hajrban egy lgy garnitrt is bevetett.
Mikzben kt hete a gyzelmet hozta meg a Mercedes szmra a kzepes keverk, gy tnik, a nmetek most gy kalkullnak, hogy a fleg a hts abroncsokat ersen ignybe vev Bahreinben a lgy lehet a legjobb versenyabroncs.
A korbbi versenyz, Marc Surer nem tartja kizrtnak, hogy bakot lnek btor stratgijukkal. „A Mercedes csak egy kzepes gumit krt, amit mg meg fog bnni. Melbourne-ben ez hozta meg a gyzelmet nekik, a Ferrarinak pedig hrom szett kzepes gumija van” – nyilatkozta a ma mr tvs szakkommenttorknt dolgoz svjci, kiemelve, hogy Ausztrlinak nem lehetett befolysa a szahri vlasztsba. „Nem vrhattk meg, mi trtnik Ausztrliban, vlasztaniuk kellett. Mikzben a Ferrari az edzseken prbra teheti majd a kzepes gumit, addig nekik tartalkolniuk kell az egyetlen szettjket.”
Ms krds, hogy a futamon az az egyetlen garnitra is elegend lehet Rosbergknek, mikzben az elzetes tesztelsre nem is biztos, hogy rszorulnak: a Mercedes a tli tesztek idejn gyakorlatilag kt hten t csak a kzepes abroncsokat nytte, vagyis – eltr krlmnyek ide vagy oda – egyik csapatnl sincs nagyobb tapasztalatuk ezen tpussal.
Taln emiatt sem tartja olyan nagynak a Ferrari s a Mercedes stratgija kztti klnbsget Sebastian Vettel, aki cstrtkn elmondta: „Megltjuk, mi lesz. Papron ez sokkal nagyobb klnbsgnek tnik, hiszen mire eljutunk vasrnapig, mr sokkal kevesebb abroncs ll rendelkezsnkre. Mi hisznk a vlasztsunkban, s azt is pontosan tudjuk, mirt gy dntttnk. Nem tudom, msok hogyan gondolkodtak, de ez is ki fog derlni.”
Vettel tovbbra is vdi csapata ausztrliai dntst
A Ferrari taktikai szempontbl idn egyelre nem remekelt, Vettel ugyanakkor Bahreinben is hangslyozta, melbourne-i gumitaktikjukrl nem lehet egyrtelmen azt lltani, hogy baklvs volt. „Knny utlag okoskodni, de abban a pillanatban gy gondoltuk, ez a helyes vlaszts. A verseny utn mr knnyebb volt ttekinteni, ki mit csinlt, akkor mr azt is tudod, melyik gumi hogy mkdtt, milyen volt a kzepes s a lgy keverk.”
„Lehet azon vitzni, hogy a mostani tudsunkkal is gy dntennk-e, de mg egyszer mondom, akkor ezt gondoltuk helyesnek. Kockztattunk, nem vlt be, de tmadni akartunk. Amikor a verseny elejn az len llsz, mgis csak harmadikknt rsz clba, mondhatod, hogy nem mkdtt a taktika. De mi gy dntttnk, s amikor flraktuk a szuperlgy gumit, n elgedett voltam” – magyarzta a ngyszeres vilgbajnok.
/m4sport/
Bntets fenyegetheti Vettelt?
Elszllt a hajts? Vagy lelazult a kerk? Fenyeget-e a bntets veszlye? Sebastian Vettel a msodik bahreini szabadedzs utn mg nem tudott magyarzatot adni a Ferrari lellsra.
A ngyszeres vilgbajnok az esti edzs hajrjban a rdin jelezte csapatnak, flrell, mert valami nem stimmel versenygpvel. Elszr arrl beszlt, nincs ereje, aztn miutn lelltotta a motort, mg jelezte mrnknek: „A bal hts nincs rendben. A kerkanya nincs rajta, ez volt a problma.”
Miutn kiszllt az autjbl, Sebastian Vettel kszsgesen segtett a plyabrknak a mentsben, majd miutn a vrs autt daruval flemeltk, alaposabban is szemgyre vette a lthatan furcsn ll kereket, s mg igaztott is rajta. „Mg nem tudjuk pontosan, hogy mi trtnt” – nyilatkozta kzvetlenl a leints utn. „Amikor a ngyes kanyarbl kijttem, elszllt a hajts, ezrt gy dntttem, lelltom az autt, mert nem akartam megkockztatni, hogy brmi krt okozzak benne. Normlis dolog, hogy nem akarsz kockztatni, amikor gy rzed, valami nincs rendben. Fontos lett volna minl tbb kilomtert teljesteni ma, de mg fontosabb, hogy az aut egsz htvgn j llapotban legyen.”
Vettelt ksbb megkrdeztk arrl, mit csinlt a bal hts kerk csavarjval. „Csak megnztem, hogy rendben van-e, s prbltam kicsit segteni a fiknak, akik felraktk az autt” – fogalmazott. A krdsre, le volt-e lazulva a kerk, elmondta: „Mg nem tudom. Elbb meg kell vizsglnunk, mi trtnt pontosan.”
A nmet vatossga aligha vletlen. Az elmlt vekben az FIA minden kerkrgztssel kapcsolatos hibt alaposan megvizsglt, s szigor szablyai szerint, ha a csapat hibzik a kerkfelraksakor, bntetst kap.
rdekessg, hogy Vettelnek ppen egy ve, szintn a Bahreini Nagydjon volt egy hasonl esete a szabadedzsen. Akkor a boxbl kijvet az els kanyarban csszott neki Sergio Preznek, s br eleinte fkhibrl beszlt, utbb kiderlt, valjban az egyik els kerk volt helytelenl rgztve. A szvetsg akkor nem bntetett. Azt megelzen Kimi Rikknennek Ausztrliban kellett flrellnia a versenyen egy elhibzott kerkcsere utn – s mivel elvigyzatosak voltak, bntets akkor sem jrt a Scuderinak.
S hogy most fenyegeti-e ket ez a veszly? „Nem tudom” – vlaszolta Vettel. A Ferrari sajtsa a brit Sky Sportsnak mindenesetre arrl beszlt, hogy ha a szerelk tettk volna fl rosszul a gumit, aligha Vettel etapjnak tdik krben trtnik meg a baj. Egyelre a felfggeszts-hiba lehetsgt sem lehet kizrni.
Vettel a nap folyamn sszesen 40 krt teljestett, dlutn 0,2 msodperccel elmaradva lett hatodik Kimi Rikknen mgtt – leggyorsabb kre azonban nem volt hibamentes.
/m4sport/
(c) Bahrein, 2. szabadedzs: A Mercedesek az len
A helyzet a msodik edzsre sem vltozott, a kt Mercedes tovbbra is az len van. Nico Rosberg ezttal s az ell zrt megelzve csapattrst, Lewis Hamiltont.
A harmadik Jenson Button lett a McLaren-Honda volnja mgtt.
Sebastian Vettel az els edzsen bezott, a msodik edzsen pedig a bal hts kerekt rosszul rgztettk a szereli, amely miatt az egyik buktrben volt knytelen lelltani a Ferrarit.
Romain Grosjean Haasarl az els vezetszrny kezdett el darabokban levlni, gy a Vettel miatti virtulis SC ismt visszatrt.
A McLaren-Hondnl Alonst helyettest Vandoorne a 11. lett ugyan, de a hidraulika megadta magt az autjban.
(c) Andi
2. szabadedzs:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:31,001 38
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:31,242 +0,241 32
3. Jenson Button McLaren-Honda 1:32,281 +1,280 32
4. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:32,406 +1,405 30
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:32,452 +1,451 37
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,650 +1,649 26
7. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:32,703 +1,702 34
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:32,792 +1,791 39
9. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:32,870 +1,869 23
10. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32,873 +1,872 36
11. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:32,999 +1,998 30
12. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:33,129 +2,128 31
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:33,177 +2,176 36
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:33,384 +2,383 23
15. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:33,406 +2,405 35
16. Kevin Magnussen Renault 1:33,447 +2,446 34
17. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:33,570 +2,569 37
18. Jolyon Palmer Renault 1:33,640 +2,639 35
19. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:33,953 +2,952 21
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:34,224 +3,223 31
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:34,477 +3,476 34
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:34,562 +3,561 33
(c) Bahrein, 1. szabadedzs: Tovbbra is a Mercedesek az len
A Bahreini Nagydj htvge pnteki els szabadedzsn sem vltozott a helyzet, ismt a Mercedesek zrtak az len. Az els helyen Nico Rosberg vgzett, akit csapattrsa, Lewis Hamilton kvetett.
Sebastian Vettel kellemetlen helyzetben tallta magt, amikor tzott az overallja, az itats rendszere ugyanis megsrlt, amely tartalma a piltaflkben kttt ki.
Stoffel Vandoorne debtlt a McLaren-Hondval, aki a szezonnyitn csnya balesetet szenved Fernando Alonsot helyettesti.
(c) Andi
1. szabadedzs:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:32,294 24
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:32,799 +0,505 24
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:34,128 +1,834 16
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:34,461 +2,167 27
5. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:34,541 +2,247 30
6. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:34,601 +2,307 28
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:34,793 +2,499 21
8. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:34,860 +2,566 19
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:35,000 +2,706 18
10. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:35,006 +2,712 19
11. Sebastian Vettel Ferrari 1:35,073 +2,779 14
12. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:35,174 +2,880 21
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:35,309 +3,015 19
14. Jenson Button McLaren-Honda 1:35,440 +3,146 28
15. Kevin Magnussen Renault 1:35,490 +3,196 27
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:35,728 +3,434 30
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:36,371 +4,077 26
18. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:36,392 +4,098 25
19. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:36,719 +4,425 24
20. Jolyon Palmer Renault 1:36,939 +4,645 28
21. Alfonso Celis Force India-Mercedes 1:37,287 +4,488 23
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:37,714 +5,420 27
Hborg versenyzk: Vettel szerint az F1 szgyenkezhet az idmrje miatt
Sebastian Vettel szerint a Forma–1-nek szgyenkeznie kell amiatt, hogy Bahreinben is kitartott az j idmrs rendszer mellett. Lewis Hamiltont meg sem lepte a dnts – az egsz mezny zgoldik.
Br unalmasnak s egyhangnak semmikppen sem lehetett nevezni az idnynyit Ausztrl Nagydjat, Bahreinben a cstrtki sajtnapon nem a Mercedes s a Ferrari csatja valamint a mgttk zajl rendkvl szoros kzdelem volt a ftma. Fernando Alonso balesete s versenyzstl val eltiltsa mellett a figyelem kzppontjban a melborune-i blamzs utn is megtartott j idmrrendszer, valamint versenyzk rdekvdelmi szervezetnek (GPDA) mlt heti kritikus nylt levele llt.
Sebastian Vettel kijelentette, a sportg szgyellheti magt, hogy mg egy htvgt adott a szurkolk tbbsgt megbotrnkoztat kvalifikcinak. „Mint mindenki ms, n is csaldott vagyok, hogy nem tr vissza a rgi rendszer. s meg is lepett. Mintha fagylaltrus lennl, s csak vanlia lenne a knlatodban, mikzben egy olyan helyre rkezel, ahol mindenki csokifagyit akar. A kvetkez napon jra kinyitsz, s mit knlsz ilyenkor? Nan, hogy jra vanlit! Norml esetben n ilyenkor mr igazodnk a vevk ignyeihez. De itt valaki elg rosszul vgzi a dolgt, ha ennek pp az ellenkezjt teszi. s erre nem is lehetnk valami bszkk” – fogalmazott a ngyszeres vilgbajnok.
A versenyzk Ausztrlia utn nem vletlenl lltak el nylt levelkkel, melyben a sportg hibsan mkd dntshozsi rendszert brltk. Bahreinben gyakorlatilag nem volt olyan pilta, aki ne hangslyozta volna ki, hogy teljes mrtkben a GPDA trekvsei mgtt ll – fggetlenl attl, tagja-e az rdekvdelmi szervezetnek vagy sem. Vettel a szervezet alelnkeknt termszetesen nagyon hatrozott vlemnnyel br, s kiemelte, valban az idmr szisztmja volt a kivlt oka annak, hogy megfogalmaztk kritikjukat.
„Egyrtelmen kifejtettk az llspontunkat. Akkor viszont mg nem tudtuk, hogy most pontosan ugyanolyan idmr szisztmnk lesz, mint Ausztrliban volt. Szemly szerint egyszeren csaldott vagyok amiatt, hogy ugyanazt csinljuk. A megoldst a 2015-s rendszer jelenten. Nincs szksg a kztes megoldsra. Egyszeren nem rtem, hogyan lehetett mg egyszer gy dnteni, ha az els alkalommal mindenki ellene volt. Itt valami nincs rendjn. Nem szeretnk ujjal mutogatni msokra, de ez a trtnet is csak altmasztja, amit mi, versenyzk a levelnkben megfogalmaztunk.”
„Szeretnnk, ha olyan dntsek szletnnek, melyek a sportg egsznek a javt szolgljk. Szerettk volna elgondolkodtatni mindenkit. Tisztban vagyunk vele, hogy egy effle levl nem sok mindent vltoztat meg, fleg nem egyik naprl a msikra. Abban valamennyi versenyzvel egyetrtnk, hogy nem neknk kell felelnnk a szablyokrt. Ms sportgakban sem a sportolk rjk a szablyokat. De szeretnnk elrni, ha olyan dntsek szletnnek, melyek – fggen attl, ki minek tartja a Forma–1-et – a sportg s a show szempontjbl is sszerek lennnek, javulst hoznnak.”
Bernie Ecclestone a versenyzknek cmzett vlaszlevelben kiemelte, nemcsak kritikt, megoldsi javaslatokat is vr a mezny tagjaitl. Bahreinben Vettelt megkrdeztk, mi lenne az els dolog, amin vltoztatna, s hatrozott vlasszal szolglt. „A mai motorok tl sokba kerlnek. A csapatok s a sportg szempontjbl is jobb lenne, ha visszatrnnek a szvmotorok.”
Hamilton mr meg sem lepdik
Ellenfele, Lewis Hamilton mr a tli tesztek ta kemnyen s hatrozottan brlja a Forma–1 vezetsgt s szablyait. Az idmr tmjban pesszimista hangot ttt meg. „Engem ez nem lepett meg. Azrt, mert tudom, hogy mennek a dolgok mostanban az F1-ben. Sosincs gyors dnts, oda-vissza, oda-vissza haladunk. Egyik percben az egyik irnyba, msikban a msikba, aztn a kvetkezben megint egy msikba. Aztn van, hogy elvesznk, mskor meg visszatrnk a kiindul ponthoz. De rdekes trtnet ez annak ismeretben, hogy a szurkolk mennyire elgedetlenek voltak. Hallottam, hogy volt pr csapat, amely nem akart vltozst, ezrt nem is lehetett vltoztatni” – magyarzta.
Csapattrsa, Nico Rosberg ekzben azt hangslyozta, hogy a sportg nem veheti semmibe a szurkolk vlemnyt. Szerinte az idmr krli huzavona is csak azt igazolja, valami nagyon nincs rendjn a sportgi vezetsben. „A kzelmlt tbb pldval is szolglt. A szurkolk nem elgedettek az idmrvel. Mi mrpedig fknt a szurkolkrt versenyznk. De a kvetkez vi szablyokat is emlthetem. Nagyobb lesz a leszorter, de ez valjban nem segt az elzseknl. A nagyobb leszorter csak nehezebb teszi a tbbi aut kvetst, az elzst. Szval nem felttlenl ez a leghelyesebb dnts” – trt t a 2017-es szablytervezet krdsre.
Az idmrs szably csak a kezdet?
Ennek kapcsn a hromszoros futamgyztes, Daniel Ricciardo is kifejtette vlemnyt – is hangslyozta, az j regulk ugyangy flresikerlhetnek, ahogyan most az idmr reformja is. „Hogy mit ltnk szvesen? sszer dntseket a szablyalkotsnl. A benzinsprols szmzst. A lehetsget, hogy teljes gzzel versenyezhessnk, mgpedig a versenytv egszn. Hogy a versenyzk mg mindig lvezik a vezetst, nem is krds, de a versenyzs lnyegt nem a gumikkal s az zemanyaggal val sprols jelenti” – hvta fel a figyelmet.
„Nagyon vatosnak kell lennnk a megoldsokkal. Azzal, hogy egyszeren nagyobb leszortert generlnak az autk, nagyon egyskv is vlhatnak a versenyek, mert a szlrnykozs problmjn ez mit sem segt. Azzal nem rnk el semmit, ha t msodpercet gyorsulnak az autk. s szeretnk olyan szablyokat, melyek djazzk, ha j az autd. A mai szablyokban tl nagy hangsly kerlt a motorokra.”
/m4sport/
Vettel Hamilton fl emelkedik a munkamorljval – Montoya
rettebb versenyznek tartja Sebastian Vettelt Lewis Hamiltonnl a Williams s McLaren egykori fenegyereke, Juan Pablo Montoya. A kolumbiai csak dicsrni tudja a nmet munkamorljt.
Br a szezonnyit Ausztrl Nagydjon ugyangy a Mercedes ketts gyzelmvel indult az v, ahogyan 2015 is, a futamon sokig vezet Sebastian Vettel harmadik helyt ezttal teljesen mskppen rtkelhetjk, mint egy ve. A Ferrari kzelebb kerlt a nmetekhez, s ez remnyt adhat egy, az elznl kilezettebb kzdelmet hoz bajnoksgra.
Szksge is lenne erre a Mercedes dominancija miatt sokak szerint unalmass vl sportgnak. A korbban a bajnoki elssgrt szintn kzd Juan Pablo Montoya ugyanakkor gy vli, hiba lenne a nmetek uralmt felelss tenni az F1 npszersgvesztsrt. „Igen, a Mercedes dominl, de az n idmben a Ferrari, eltte meg a McLaren dominlt – szval semmi sem vltozott” – mutatott r az Auto Bild Motorsportnak a kolumbiai.
Montoya gy ltja, Vettelnek valban lehet eslye a csillagosokkal szemben – mi tbb, szerinte kiegyenltettebb technikai httrrel a ngyszeres bajnok jobb, mint a cmvd Lewis Hamilton. „Szerintem Vettel a kiforrottabb versenyz. Sokkal stabilabb. n mr akkor tallkoztam vele, amikor mg fiatal src volt, s mr akkor tbbet dolgozott, mint amit n brkitl valaha is lttam” – mltatta a Ferrari versenyzjt, akit bajnokeslyesnek is tart idn. „Ha a Ferrari j munkt vgez, az lesz. Az lcsapatoknl minden versenyz kpes lehet nyerni. Hamilton s Rosberg kztt a klnbsg csak annyi, hogy egyikk mindig jobban rzi magt az autban, mint a msikuk. A Forma–1-ben elg egyszer a helyzet: az a leggyorsabb versenyz, aki a legjobb aut.”
Montoyt egykori csapata, a McLaren helyzetrl is krdeztk. Br Woking nmaghoz kpest komoly elrelpst tett a tl folyamn, a legjobbaktl tovbbra is messze van. Az IndyCar-versenyz szerint azonban csak id krdse, s sszeszedik magukat. „Ez nehz helyzet. Volt egy Mercedes-motorjuk, de aztn jtt a Honda, s ekkor jttek r, milyen sok dolguk lesz mg, ha versenykpess akarnak vlni. Hossz tvon viszont j dnts volt ez. Ha a Honda j lesz, nagyot fognak elrelpni, nyerhetnek majd versenyeket, akr dominlhatnak is” – vlekedett a kolumbiai, aki vgl hozztette, Fernando Alonsnak van mg ideje jra sikeress vlni, csak az a krds, trelme is lesz-e hozz.
A piltk hivatalosan is krik, hogy irnytsk mshogy a Forma–1-et!
A versenyzk rdekvdelmi szvetsge (GPDA) nylt levlben szltotta fel a Forma–1 vezetit, hogy vltoztassanak az idejtmlt s rossz dntshozatali folyamataikon.
A Forma–1 cltalansgval kapcsolatos egyre sokasod hangok viharban a piltk hivatalos kzlemnyt tettek kzz, amellyel azt szeretnk elrni, hogy a sportg vezeti magn a dntshozatali mechanizmuson vltoztassanak.
„Ezton szeretnnk krvnyezni, s egyben srgetjk a Forma–1 tulajdonosait s rintettjeit, hogy vegyk fontolra a sajt vezetsk megvltoztatst” – ll a hivatalos kzlemnyben. „A versenyzk arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy maga a sport dntshozatali folyamata vlt elavultt. A jelenlegi mdszer rosszul szervezett, s akadlyokat grdt a halads tjba – st, nha ppen az ellenkezjhez vezet, s holtpontot eredmnyez. Ez negatv fnyben tnteti fel a sportgat, alkalmatlann teszi azt arra, hogy megszerettesse magt a rajongk kvetkez genercijval s kompromittlja a tovbbi globlis nvekeds lehetsgt is.”
A Forma–1-ben – a sportok vilgban egyedlll mdon – gyakorlatilag maguk a rsztvevk alaktjk ki a szablyokat a nagycsapatok rszvtelvel mkd, gynevezett Stratgiai Csoporton keresztl, amiben a szablyvltozsoknak gyakran egyhang tmogatst kell szereznie ahhoz, hogy egyltaln felterjesszk ket a legtbb rintett (csapatok, Jean Todt, Bernie Ecclestone, Pirelli, szervezk, szponzorok, stb.) rszvtelvel zajl F1 Bizottsg el.
A nylt levl egyrtelmv tette, hogy a piltknl a legutbbi vltoztatsokkal (pldul a npszer s izgalmas rgi idmrbe val belenylssal, illetve a 2017-es szablyok krli huzavonval) telt be a pohr, ugyanakkor hangslyoztk, hogy a felhvs nem az egyes dntshozkat tmadja, hanem a felptett intzmnyrendszer ellen szl – vlemnyk szerint az egyes rintettek kln-kln mindannyian a legjobb szndkaik szerint cselekszenek.
„gy rezzk, hogy a legutbbi szablyvltoztatsok – mind a sport-, mind a technikai szablyzat szempontjbl, s bizonyos zleti dntseket is belertve – rombolan hatnak, nem a sportg jelentsebb problminak megoldst clozzk, s egyes esetekben a jvbeli sikereket teszik kockra. Tudjuk, hogy a sportg vezetinek krben – legyenek azok a tulajdonosok, a kpviselik, a szablyoz testlet, a csapatok vagy ms rintettek – egynileg mindenki a legjobb szndkai szerint cselekszik. Fontos megjegyezni, hogy ez a nylt levl mindannyiunk rdekben rdott, nem pedig elvakult s tiszteletlen tmadsbl” – fogalmaztak.
A versenyzk – a levelet a szervezet vezeti, Jenson Button, Sebastian Vettel s Alexander Wurz rtk al – azt szeretnk elrni, hogy a Forma–1 jvjt rint krdsekben ezt kveten egy „mesterterv” alapjn dntsenek, amelyben rgztik a kirlykategria alapvet rtkeit, mint pldul a szoros versenyzst.
„A Forma–1 jvbeli irnyait s dntseit, legyenek azok rvid- vagy hossz tvak, sport, technikai vagy zleti jellegek, egy mesterterv alapjn kellene meghozni, amely tkrzi a Forma–1 alapvet elveit s rtkeit. Biztostanunk kell, hogy a Forma–1 sport marad – egy szoros verseny a legjobb versenyzk s klnleges versenyautk kztt a vilg legmenbb versenyplyin. A Forma–1-ben csak a legjobb csapatoknak, versenyzknek s plyknak lehetne helye, amelyeket s akiket olyan partnerek s beszlltk vesznek krl, akik alkalmasak egy ilyen elit bajnoksg tmogatsra.”
/m4sport/
Ecclestone odaszrt a versenyzknek, viszont tmogatja ket
Bernie Ecclestone vlaszolt a versenyzk rdekvdelmi szervezetnek (GPDA) nylt levelre: a kereskedelmi jogok birtokosa egyetrt annak legfbb lltsval, vagyis azzal, hogy az F1 dntshozatali mechanizmusa elavult, s gtolja a sport fejldst.
A GPDA szerdn tette kzz nylt levelt, melyben lesen kritizlta a Forma–1 jelenlegi szablyalkoti s dntshozi folyamatait, valamint azok talaktst szorgalmazta. A piltk mondhatni tkletesen idztettek, a kzelmltban ugyanis tbb ismert F1-es szerepl is tmadst intzett a rendszer ellen, melyben a rsztvevknek (pontosabban a legtehetsebb csapatoknak s gyraknak) ugyanakkora hatalmuk s befolysuk van, mint a sport irnyt testleteinek.
Az egyik leghangosabb kritikus (immr vek ta) a Forma–1 Menedzsment vezetje, Bernie Ecclestone, nem meglep teht, hogy a brit most is bellt a versenyzk mg; persze nem is rla lenne sz, ha ezzel prhuzamosan nem szrt volna oda nekik egy kicsit. „Uraim” – kezdi levelt, ami nemrg a klnbz kzssgi oldalakra is felkerlt. „Nem knny folyamatosan egyetrteni nkkel, abban viszont igazuk van, hogy a sport dntshozatali folyamata rosszul felptett s elavult. Ahogyan rjk, most arra kell biztatnunk a Forma–1 tulajdonosait s rszvnyeseit, hogy vegyk fontolra az irnyti testlet talaktst” – teszi egyrtelmv cljait.
„Knny kielemezni, mi a problma; mirt nem gondolkodnak egy kicsit jobban el ezen, s trnek vissza a vlaszokkal. Legalbbis jobb, ha az ember gondolkodik, mieltt kvn valamit. n magam kzel 50 ve dolgozom aktvan a Forma–1-ben, de ezt megelzen 18 vig ktdtem a sportghoz valamilyen mdon. Azt lltjk, minden egyn a lehet legjobb szndkkal cselekszik. Nem vagyok biztos abban, hogy ez nem egy elrs. Ha nem, akkor inkbb azt kellett volna rniuk, hogy mindenki a legjobb ns szndkkal cselekszik. A legjobbakat: Bernie” – zrta levelt a brit.
Monza maradhat?
Az Il Fatto Qzotidiano cm olasz lap szerdn arrl rt, megrekedtek a trgyalsok Ecclestone s a monzai futam szervezi kztt, vagyis a versenynaptr legkomolyabb F1-es mlttal rendelkez aszfaltcskja – ahol 1950 s 2015 kztt csak egyetlenegy alkalommal nem rendeztek kirlykategris viadalt – az v vgn elvesztheti futamt. Az gyben az olasz autklub elnke, Angelo Sticchi Damianit is megszlalt, aki meglehetsen lemondan nyilatkozott a plya kiltsairl, igaz, hozztette, mg van remny, maga az olasz futam pedig Imola rvn megmaradhat.
A krds teht tovbbra is nyitott, Ecclestone pedig – aki a mltban tbbszr egyrtelmv tette, Monznak a trtnelme ellenre is ugyanannyit kell fizetnie, mint a tbbi eurpai helysznnek – mg szvevnyesebb tette a trtnetet, a Gazzetta dello Sportnak ugyanis a korbbiaknl magabiztosabban nyilatkozott Monzrl. „Azt hiszem, megtartjk a nagydjukat. Kapcsolatban vagyunk, tartanak a megbeszlsek. Vgl egyezsgre jutunk. Magabiztos vagyok.”
/m4sport/
|