2008 óta először Ferrari első sor Forma-1-es versenyen!
A 2008-as Francia Nagydíj óta nem történt meg, hogy a Ferrari autói indulhatnak az első sorból. Hamilton ezúttal az első háromba sem fért be.
Baljós jelekkel indult az Orosz Nagydíj időmérő edzése a Mercedes számára, hiszen a hétvége összes edzését a Ferrari vitte, és bár a kvalifikáció első szakaszát megnyerte a Valtteri Bottas-Lewis Hamilton páros, de a mögéjük felsorakozó Ferrarisok eggyel keményebb gumin köröztek. Sebastian Vettel ráadásul csupán 4 tizedre maradt el a legjobb időtől, miközben a keményebb abroncs körülbelül 1 másodperces hátrányt kellene, hogy jelentsen.
Látnivalót a Q1-ben a Renault versenyzője, Jolyon Palmer szolgáltatott, aki kissé rátette a belső, megemelt kerékvetőre az autóját, ami elemelkedett a földtől, és ez épp elég volt ahhoz, hogy a szemközti gumifalig már nem tudott megállni. Ugyanekkor kicsit feljebb Pascal Wehrlein csúszott meg a Sauberrel, de neki sikerült megfognia forgó autóját a fal előtt. És szintén ugyanekkor hangzottak el idén az első dicsérő szavak Fernando Alonsótól a csapata irányába. Mindent dicsért, még magát is, csak a motort nem.
A Q2-ben mintha minden a feje tetetjére állt volna. Azaz Alonso csak hozta, amit vártunk tőle. Egy rövid, de elmarasztaló üzenetet a csapata irányába. A Mercedes viszont erőből, ugyanolyan keverékkel megverte a Ferrarit, de most a „második sor” került az élre. A Mercedestől Bottas, a Ferraritól pedig Kimi Räikkönen. A pontverseny legjobbjai, Vettel és Hamilton csak utánuk következett.
A helyi hős, Danyiil Kvjat ebben a szakaszban búcsúzott, ráadásul kikapott csapattársától is, aki a 11. helyen végzett. De biztonságban van, hiszen a Red Bullnak nincs kisebb fiókcsapata, idén már nem tudják hátrébb sorolni.
Bottas két elsőségével kezdődött tehát az Orosz Nagydíj időmérő edzésének utolsó felvonása.
Az első „felfutás” kemény finn csatát hozott. Kimi Räikkönen hozta az első helyet, de Bottas csupán 36 ezredmásodperccel maradt el tőle. Vettel hozta a harmadik pozíciót, Lewis Hamilton viszont csak a negyedik helyre volt jó. Hibázott, és végül több mint egy másodperces hátrányt halmozott fel.
Az utolsó lövését aztán Kimi Räikkönen kissé elrontotta, és ezzel lehetőséget adott márkatársának, hogy megelőzze, ami meg is történt. Jött Bottas és Hamilton, de végül egyikőjük sem tudott javítani, aminek eredményeképpen Lewis Hamilton meglepetésre ott sem lehetett az időmérő utáni sajtótájékoztatóra.
A 2008-as Francia Nagydíj után tehát először Ferrari első sor született.
Az első hármas egyébként 1 tizeden belül végzett, Hamilton viszont negyedikként már fél másodpercre áll Vetteltől. Ennél azonban sokkal kellemetlenebb a Red Bull, és a teljes mezőny helyzete. Daniel Ricciardo a rajtrácson közvetlenül ott lesz majd Hamilton mögött, ám hátránya még hozzá képest is 1 másodpercen kívül van. Márkatársa, Max Verstappen a hetedik helyre szorult, 2 másodperces hátránnyal az elsőhöz képest. A két Red Bull közé egyébként Felipe Massa férkőzött be, Verstappent pedig Nico Hülkenberg, Sergio Pérez és Esteban Ocon követi.
Az Orosz Nagydíj futamának közvetítését az M4 Sporton vasárnap a 13:30-as felvezető műsorral indítjuk, melyet itt az m4sport.hu-n is élőben követhetnek majd.
/m4sport/
Vettel és az ünneprontó olasz
„Helyre tette” Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel a kettős Ferrari-siker után is negatívumokat kereső olasz újságírót a sajtótájékoztatón.
2008 óta nem szerepelt ilyen jól a Scuderia időmérő edzésen, ám az olasz La Gazzetta dello Sport munkatársa, Andrea Cremonesi az ünneprontó szerepét magára vállalva felhívta a két versenyző figyelmét arra a szépséghibára, hogy csapatuk ezen a hétvégén már a 3. turbót építette autójukba, így a szezon végén még bajban lehetnek a Mercedesszel szemben.
„Te mindig jó vagy abban, hogy találj valami negatívat a velünk kapcsolatos dolgokban” – jegyezte meg Räikkönen.
„Ő olasz, a fellegekben kéne járnia” – tette hozzá Vettel. „Olaszországban biztosan mindenki boldog most, te vagy az egyetlen olasz a világon, aki találsz okot arra, hogy negatív légy. Szégyellhetnéd magad!” – jegyezte meg komolytalanul.
Räikkönen hangsúlyozta, továbbra sem aggódnak a turbó miatt – igaz, azt megerősítette, hogy a Bahreinben tönkrement egységéről már végleg le kell mondania. „Ez tervezett csere volt, és biztos vagyok benne, hogy boldogulni fogunk. Egy hiba volt nálam, ami miatt azt már nem használhatjuk, de a többi még rendben van, és használhatjuk, amikor akarjuk, amikor csak szükségét érezzük.”
Vettel azért nem hagyta annyiban a dolgot. „Talán jó esélyed van arra, hogy német útlevelet kapj, mert általában a németek szoktak mindig okot találni a panaszkodásra. Ha rosszul éreznéd magad Olaszországba visszatérve, üdvözlünk Németországban!” – viccelődött.
/m4sport/
Vettel ismét megállíthatatlan volt – a Mercedes kezdhet aggódni?
Toto Wolff és Niki Lauda grimaszos összenézése jelzésértékű volt: a Mercedes a harmadik edzésen sem talált fogást a Ferrarin, amely Sebastian Vettel vezényletével ismét a leggyorsabbnak bizonyult!
Az időjárás mit sem változott péntek óta az Orosz Nagydíj helyszínén, a nagy kérdést viszont az jelentette, lesz-e változás az erőviszonyok terén. Az első két szabadedzésen a Ferrari szárnyalását láthattuk – különösképpen egy gyorskörön –, míg a Mercedes ezúttal gumimelegítési problémákkal szembesült.
A bajnokcsapatnál ezen dolgoztak a mérnökök az este folyamán, az olaszoknál viszont a szerelők serénykedtek még éjjel is: a Renault mellett a Ferrari is élt az egy évben meglévő két túlórázási lehetőség egyikével. A hírek szerint Kimi Räikkönen autójában kellett kicserélniük egy szenzort, mely miatt a belső égésű motort is ki kellett szerelniük az SF70H-ból.
A Renault eközben új vázat adott Jolyon Palmernek – mint kiderült azért, mert pénteken probléma adódott a kipufogójával, s a váltó környékére áramló forró kipufogógáz egyszerűen megolvasztotta a karosszériát.
A gyakorlásnak a középmezőny tagjai a szuperlágy gumin vágtak neki. Az első percekben Sergio Pérez, Esteban Ocon, Danyiil Kvjat váltogatták egymást az élmezőnyben, aztán előbb a két Red Bull, majd a Ferrarik és a Mercedesek is ultralágyon futottak ki.
Utóbbi két csapat versenyzői hosszabb etapokkal kezdtek. A Ferrarinál ezúttal is Kimi Räikkönennek sikerült jobban az első köre: 1:35,610 másodpercet autózott, s ekkor még közel 2 tizeddel gyorsabb volt csapattársánál. A finn a rádióban ugyanakkor azt jelezte, nem elégedett az első gumik állapotával a kör elején. Sebastian Vettel eközben fokozatosan gyorsult, és a 3. gyorskörében 1:34,933-ra javított.
A Mercedesnél is hasonlóan alakultak az idők: az elején Valtteri Bottas futott jobb időket, majd a 9-10 körös etapjuk végén Lewis Hamilton 1:34,828 másodperces eredménnyel átvette a vezetést. Fél óra után a brit Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Stroll, Verstappen, Massa, Sainz és Grosjean előtt vezetett. Utóbbi három versenyző ugyanakkor a szuperlágy keveréken érte el a legjobb idejét, míg a többiek az ultralágyon.
A Red Bull két versenyzőjét féltávnál mindössze 22 ezredmásodperc választotta el egymástól (Ricciardo volt előrébb). Hátrányuk 1,2 másodperc volt, előttük és mögöttük is fél másodperces szakadék tátongott.
A valódi időmérő-szimulációk a második félórában kezdődtek – ahogy az már a pénteki tapasztalatok alapján sejthető volt, repülőkörök és hűtőkörök egész sorozatával. A sima aszfalt komoly feladat elé állítja a versenyzőket a gumik megfelelő felmelegítése szempontjából, és ezen téren továbbra is a Ferrari tűnt a magabiztosabbnak.
A vörösöknél Räikkönen egyből 1:34,338-as eredménnyel kezdett, Vettel azonban jó 0,3-del túlszárnyalta őt, s abszolút pályacsúcsot futva, 1:34,001-es időt ért el. Később egy-egy hűtőkör közbeiktatásával újabb repülőkört kezdtek, Räikkönennek csak az első szektorban sikerült javítania, Vettel 5 századdal maradt csak el a legjobbjától.
A Mercedesnek a jó időkhöz több körre volt szüksége. Bottas 1:34,7-es idővel kezdett, Hamilton első próbálkozásánál hiába javított az első két szektorban, a harmadikban két hibát is vétett. Egy hűtőkör, majd újabb gyorskör következett: Bottas pár századot gyorsult csupán (1:34,660), Hamilton felzárkózott rá (1:34,714). Eredményeiket látva Niki Lauda és Toto Wolff a garázsban ekkor nézett egymásra grimaszolva, azt üzenve: „Ez bizony nagyon nehéz lesz!”
És valóban annak tűnik. Bottas és Hamilton végül egyaránt a harmadik repülőkörében futotta meg a legjobb idejét, ám egyikük sem volt képes megelőzni a Ferrarikat. Továbbra is Bottas volt a gyorsabb: 1:34,364-re javított, míg csapattársa 1:34,542-t ért el.
Ami a mezőny többi tagját illeti, a Red Bullok ezúttal távolabb vannak a két élcsapattól, mint a mögöttük sorakozóktól. Verstappen 1,5 másodperces hátránnyal lett 5., az egyszer a célegyenesben megálló, majd újrainduló Ricciardo elé pedig már Felipe Massának és a nagyot hajrázó, az időmérőkön rendszerint remeklő Nico Hülkenbergnek is sikerült befurakodnia. Mindez intő jel az egyelőre autója tempójával és megbízhatóságával sem elégedett osztrákok szempontjából.
A top 10-be még Carlos Sainz és Kevin Magnussen jutott be; a Force Indinál a gyorsabb Esteban Ocon 12. lett, míg a McLarennél Fernando Alonso 0,3-et adva Stoffel Vandoorne-nak az időmérőn Q2-es szereplést jelentő 14. pozícióban zárt.
A tabella alján továbbra is a két Sauber szerénykedett, csak az idő nélkül maradó, mindössze négy kört futó Jolyon Palmert előzték meg. A brit versenyzőnél műszaki hibára bukkantak, így az edzés közepén nekikezdtek egy motorcserének.
Az időmérő edzést 13.45-től az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti.
Orosz Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:34,001 17
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:34,338 +0,337 16
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:34,364 +0,363 20
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:34,542 +0,541 19
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:35,452 +1,451 21
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:35,471 +1,470 17
7. Nico Hülkenberg Renault 1:35,662 +1,661 15
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:35,830 +1,829 24
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:36,164 +2,163 20
10. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:36,556 +2,555 19
11. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:36,649 +2,648 19
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:36,676 +2,675 22
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:36,846 +2,845 18
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:36,869 +2,868 12
15. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:36,962 +2,961 21
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:37,164 +3,163 20
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:37,182 +3,181 15
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:37,503 +3,502 21
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:37,657 +3,656 17
20. Jolyon Palmer Renault idő nélkül ------ 4
/m4sport/
Ferrari-uralom Szocsiban – Vettelé a második edzés
Bár a jelek arra utaltak, hogy az orosz pálya a Mercedesnek kedvez, egyelőre a Ferrari mutatott meggyőzőbb formát rajta. Sebastian Vettel legfőbb ellenfele eddig a feljavult Kimi Räikkönen volt!
Hamar a lényegre tért a két élcsapat az Orosz Nagydíj második szabadedzésén. A délelőtt leggyorsabbnak bizonyuló Kimi Räikkönen pár perc után azonnal az élre állt a szuperlágy gumikon. 1:36,8-as köre ugyan még jócskán elmaradt a délelőtti legjobbjától, ám arra sem kellett sokáig várni, hogy túlszárnyalja azt: hamar 1:35,980-ra javított.
Sebastian Vettel elmaradt tőle – első próbálkozásuk után a hátránya közel 0,8 másodperc volt a finnel szemben. A Mercedesnél eközben Lewis Hamilton fordított a délelőtti sorrenden. Ők is szuperlágyas etappal kezdtek, s a brit 0,6-et vert a harmadik helyre besoroló kollégájára, 1:35,710-es körével pedig a vezetést is átvette.
A Red Bull valamivel lassabban kezdte a gyakorlást. Daniel Ricciardo először 20 perc elteltével lépett a gázra, és délelőtti hátrányát megfelezve Räikkönen mögé sorolt be harmadikként, 0,5 másodperces lemaradással.
A Haas edzése ennél jóval nehézkesebben indult. Kevin Magnussen és Romain Grosjean már az első körökben komoly vezethetőségi problémákra panaszkodott. Az új Carbone Industrie-fékeket tesztelő amerikaiak egyelőre nehezen találják a ritmust, már a délelőtt sem tűntek túl elégedettnek. „Mi a pokol történik itt?!” – kérdezte ingerülten Grosjean csapatától. Nem úgy hangzott, mint aki örül, hogy végre megoldást találtak egy őket tavaly óta üldöző problémára…
A McLarennél ezzel szemben pozitív dolgok is történtek. A délelőtt motorhibával leálló Stoffel Vandoorne ugyan begyűjtött egy 15 rajthelyes büntetést, motorcseréjét már az edzés elejére sikerült befejezni a szerelőknek, így a belga csupán úgy negyed órát veszített edzéséből.
Az első félóra végén a Ferrari volt az első csapat, amely ultralágy gumikon száguldott Szocsiban. Köreik alapján úgy fest, Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel az eddigi hétvégékhez képest jóval szorosabb házon belüli csatának nézhet elébe. Mindketten több, hűtő körökkel is megszakított gyorskört teljesítettek. Gyorsabban Räikkönen kezdett, aki előbb 1:34,721-es, majd 1:34,383-es időt futott. „Úgy tűnik, Kimi jól érzi magát” – állapította meg Paul di Resta. Vettel első két körében lassabbnak bizonyult csapattársánál, akitől a második és harmadik szektorban maradt el minimális mértékben.
Ekkor csupán 0,097 másodperc választotta el őt az élen álló „Jégembertől.”Aztán egy lassabb kört követően újra nekilendült, és ekkor már 0,263 másodperccel jobbnak bizonyult. 1:34,120-es eredménye 1,3 másodperccel jobb volt Nico Rosberg tavalyi pole-idejénél.
A két ferraris körei ráirányították a figyelmet egy Szocsiban jellemzőnek mondható kérdésre: milyen stratégiával érhető el a legjobb köridő az időmérőn? A sima aszfalt nem könnyíti meg a gumik fölmelegítését, ezért a csapatok hol egy, hol két bemelegítő kört választanak, mielőtt mindent beleadnának. Ezen a téren a csapatok és a versenyzők között is lehetnek különbségek.
Már csak emiatt is érdekes volt hallani, ahogyan Lewis Hamilton első ultralágyas próbálkozása során azt közölte a rádión: „A gumik már készen állnak az első körben.” Ehhez képest ezt, majd a következő repülőkörét is megszakította – előbbit pályaelhagyás miatt –, és ő is csak harmadszor volt képes jó időt autózni. Csakhogy legjobb köre így is 1:34,829 volt, amivel nemcsak Vetteltől maradt el 0,7-del, de az ultralágyas etapját lassabban kezdő, utána viszont gyorsuló Valtteri Bottastól is.
A finn 0,039 másodpercet vert rá. A brit ráadásul még ezt követően is el-elhagyta a pályát, s érezhetően voltak gondjai a pálya első szektorában. Az edzés feléhez közeledve a két Ferrari és Mercedes mögé az első 40 percben nem sokat látott, időközben a 11. helyig visszaeső, egyszer pedig ki is csúszó Max Verstappen zárkózott föl, aki közel 0,4-del volt gyorsabb Ricciardónál. Mögöttük Massa, Hülkenberg, Magnussen és Pérez volt a sorrend.
A délutáni edzés időmérős szimulációkról szóló része ezzel véget is ért, a folytatásban a csapatok már a hosszú etapokra helyezték a hangsúlyt. Bottas, Hamilton és Vettel az ultralágy keveréken kezdett, Räikkönen a szuperlágyon. 2007 bajnokának tempója egy korai elfékezés miatt nem tűnt túl erősnek, Vettelé viszont annál inkább – a vörös autók eddig igencsak meggyőző formát mutatnak Oroszországban.
Ugyanezt nem mondhatja el magáról a Red Bull és Max Verstappen. A holland versenyző délelőtt sem tűnt elégedettnek az RB13-assal, korábban a váltójára is panaszkodott, 20 perccel a délutáni edzés vége előtt pedig félre is kellett kormányoznia autóját a 16-os kanyarból kijövet. „Elszállt az erő, elszállt az erő” – üzente csapatának.
Mindössze 15 kört tudott teljesíteni a második 90 perc során, és Szergej Szirotkin délelőtti problémája után ez már második Renault-erőforrás volt a hétvégén, amely megadta magát.
A középmezőnyt ezúttal is Felipe Massa Williamse vezette, mögötte Nico Hülkenberg, Kevin Magnussen és Sergio Pérez tette változatossá a sorrendet. A mezőny végén ismét a Sauberek zártak, akik közé azonban ezúttal beékelődött Lance Stroll.
A második szabadedzés felvételről 22 óra 10 perctől lesz látható az M4 Sporton. A szocsi program a szombati harmadik szabadedzéssel folytatódik, melyet az M4 Sport és az M4 Sport.hu 10:55-ös kezdéssel élőben közvetít.
Orosz Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:34,120 36
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:34,383 +0,263 36
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:34,790 +0,670 36
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:34,829 +0,709 34
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:35,540 +1,420 15
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:35,910 +1,790 26
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:36,261 +2,141 39
8. Nico Hülkenberg Renault 1:36,329 +2,209 38
9. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:36,506 +2,386 31
10. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:36,600 +2,480 38
11. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:36,654 +2,534 39
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:36,765 +2,645 27
13. Jolyon Palmer Renault 1:36,711 +2,591 22
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:37,039 +2,919 31
15. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:37,083 +2,963 36
16. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:37,125 +3,005 25
17. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:37,300 +3,180 35
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:37,441 +3,321 30
19. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:37,747 +3,627 36
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:37,819 +3,699 29
/m4sport/
Räikkönen nyitott az élen – Vettel megpördülése után csak 5. lett
Kimi Räikkönen elsőségével indult az Orosz Nagydíj hétvégéje – a finn a sokat csúszkáló Mercedeseket előzte meg, míg a szintén piruettező Sebastian Vettel csak az 5. helyen zárt. Repült a Force India motorborítása…
Az előző években megszokottnál melegebb, 25 Celsius-fokos időben vette kezdetét az Orosz Nagydíj első szabadedzése, a mezőnyben mindjárt két hazai versenyzővel. Danyiil Kvjat szokás szerint a Toro Rossóban ült, a Renault-nál Nico Hülkenberg autóját viszont az első másfél órában Szergej Szirotkin vezette. A franciák azonban nem csak ezen a téren újítottak. Bahreinben tesztelt új első szárnyuk és levegőt átvezető kerékagyuk is most debütál élesben – reményeik szerint megoldást jelentve a versenyen tapasztalt gumiproblémáikra.
Fejlesztések persze más csapatok autóin is feltűntek. A Red Bull például eltérő oldaldobozokkal, különböző légterelő lemezekkel küldte pályára Daniel Ricciardót és Max Verstappent. Az osztrákok folytatják az RB13-as aerodinamikájának rendbetételét – a reményeik szerint végső megoldást jelentő új csomagjukat a következő versenyen, Barcelonában vetik be.
Az első mért időt Valtteri Bottas autózta, aki egy 1:39,871 másodperces eredménnyel állt az élre. Ő és Lewis Hamilton kezdték a legaktívabban a munkát, a lágy gumikon, az első negyed óra főszereplőjévé mégis a hazai versenyző, Szergej Szirotkin vált. „Valami gond van a motorral” – jelezte a rádión az orosz, miközben autója megállt a 2-es kanyar után.
Ezt hosszas tanácskozás követte az őt elsőre megszokásból Nicónak nevező mérnökével, ám mire Mark Slade elmagyarázta neki, hogyan tudná újraindítani erőforrását, a tanácstalanságot türelmetlenül szemlélő pályabírók eltolták őt a bukótérből.
Miután lendültek a zöld zászlók, a két Williams mutatott be látványos csúszkálásokat; a bajnoki címért küzdő Mercedes és Ferrari pedig fokozatosan lendületbe jött. Sebastian Vettel a lágy gumin 1:37,607-es idővel máris megközelítette a 2016-os péntek legjobb eredményét, ám nem sokáig állt az élen, mivel az Ezüstnyilakra már ekkor fölkerültek a szuperlágy abroncsok. Bottas és Hamilton is javított eredményén, a gyorsabb pedig ezúttal a finn volt, aki 1:36,119-es kört futva jó fél másodpercet vert csapattársára. Később mindketten bemutattak kicsúszásokat: Bottas egy abszolút legjobb első szektor után hagyta el a pályát, míg Hamilton a 2-es kanyar új fekvőrendőrszerű kerékvetőit tesztelte egy kisebb ugratással.
A negyedik helyen álló Kimi Räikkönen eközben a gumik vibrációjára panaszkodott. Ő az első – még lágygumis – etap után csupán 28 ezreddel maradt el Vettel legjobbjától.
Az első 40 perc elteltével a Mercedesek és Ferrarik mögött a már 2,2 másodperces hátrányban lévő Daniel Ricciardo, a tőle 7 ezreddel elmaradó Sergio Pérez, valamint Felipe Massa, Max Verstappen, Esteban Ocon és Carlos Sainz sorakozott. Hamiltonék mellett egyedül Sainz használta a szuperlágy abroncsokat, a többiek mind a lágy papucsokon futottak.
A Pirelli által biztosított pluszgumik visszaadásának időszaka ezúttal a megszokottnál hosszabb szünethez vezetett. A mezőny jó negyedórát pihent, a csapatok többsége adatelemzéssel és az autó módosításával töltötte ezt az időt – a Red Bullnál mindkét versenyző az autóból kiszállva, sisak nélkül várakozott.
Már csak 35 perc volt hátra az edzésből, amikor Kevin Magnussen megtörte a csöndet. A Haas pénteken a Brembo helyett a Carbone Industrie fékjeit használja, melyekkel mindkét versenyzőjük elégedett volt a bahreini teszteken. A dán első kerekéből több féktávon is felszálló fekete füst, mely a fékhibák előjele, ugyanakkor nem tűnt túl biztató látványnak.
A következő meneteknek a mezőny többsége már szuperlágy gumikkal vágott neki. „Másfél másodperces javulást várunk a gumiktól” – jelezte Lance Strollnak a mérnöke. A leglátványosabb előrelépést elsőként Pérez tette, aki felzárkózott harmadiknak a két Mercedes mögé.
Aztán következett Räikkönen aki második próbálkozásra futott egy 1:36,074-es időt, s ezzel 45 ezerddel Bottas elé ugrott a tabella élén.
Sebastian Vettel ekkor nekivágni sem tudott gyorskörének. A rádión azt jelezte, egy nagy elem hever a pályán. Hamar kiderült, Esteban Ocon motorborítása repült le. A francia lemeztelenített autóval tért vissza a boxba, miközben a riválisok vélhetően kíváncsi szemmel figyelték a láthatóvá vált erőforrását.
A szervezők úgy döntöttek, piros zászlóval szakítják félbe a körözést, amíg megtisztítják a pályát. A szünet mindössze 3 percig tartott. Vettel nem sokáig tétlenkedett, egyből neki is vágott szuperlágyas körének, ám abba a 11-es kanyarban belehibázott. Csapattársához hasonlóan neki is újra kellett próbálkoznia. Három repülőkört is teljesített, de csak 1,156 másodpercre tudta megközelíteni Räikkönent, harmadik körében ráadásul meg is pördült a 15-ös kanyar kijáratánál.
Hasonló piruettet Hamiltontól is láthattunk a hajrában egy elfékezés után, javítást viszont már nem. A Mercedes a többiekkel ellentétes programot futott, s a korai szuperlágyas köreiket lágyas etapok követték.
A Red Bullnál ezzel szemben Max Verstappennek sikerült fölzárkóznia a 4. helyre. A hollandot az edzés közepén váltógond hátráltatta, és autója vezethetőségével sem volt elégedett. Ennek ellenére kevesebb mint 0,1-del jobb időt futott csapattársánál.
Az utolsó percekben inkább csak a középmezőnyben történtek változások, Ricciardo és Pérez mögé Felipe Massa és a tőle csak pár ezreddel elmaradó Lance Stroll zárkózott föl. A javítók között volt Stoffel Vandoorne is, aki azonban 3 perccel a leintés előtt baljós üzenettel szolgált csapatának: „Nincs erő, nincs erő” – jelezte. Csapattársa, Fernando Alonso eközben a 13. helyen zárta az edzést, 2,7 másodperces hátránnyal.
A második szabadedzést magyar idő szerint 14 órakor rendezik, az M4 Sporton felvételről, 22:10-es műsorkezdéssel lesz megtekinthető.
Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:36,074 19
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:36,119 +0,045 24
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:36,681 +0,607 23
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:37,174 +1,100 19
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:37,230 +1,156 19
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:37,290 +1,216 19
7. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:37,457 +1,383 29
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:37,900 +1,826 29
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:37,944 +1,870 30
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:38,065 +1,991 28
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:38,496 +2,422 17
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:38,747 +2,673 23
13. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:38,813 +2,739 16
14. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:38,976 +2,902 17
15. Jolyon Palmer Renault 1:39,158 +3,084 16
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:39,533 +3,459 17
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:39,541 +3,467 19
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:39,731 +3,657 21
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:40,079 +4,005 20
20. Szergej Szirotkin Renault idő nélkül ------ 2
/m4sport/
Räikkönen nyitott az élen – Vettel megpördülése után csak 5. lett
Kimi Räikkönen elsőségével indult az Orosz Nagydíj hétvégéje – a finn a sokat csúszkáló Mercedeseket előzte meg, míg a szintén piruettező Sebastian Vettel csak az 5. helyen zárt. Repült a Force India motorborítása…
Az előző években megszokottnál melegebb, 25 Celsius-fokos időben vette kezdetét az Orosz Nagydíj első szabadedzése, a mezőnyben mindjárt két hazai versenyzővel. Danyiil Kvjat szokás szerint a Toro Rossóban ült, a Renault-nál Nico Hülkenberg autóját viszont az első másfél órában Szergej Szirotkin vezette. A franciák azonban nem csak ezen a téren újítottak. Bahreinben tesztelt új első szárnyuk és levegőt átvezető kerékagyuk is most debütál élesben – reményeik szerint megoldást jelentve a versenyen tapasztalt gumiproblémáikra.
Fejlesztések persze más csapatok autóin is feltűntek. A Red Bull például eltérő oldaldobozokkal, különböző légterelő lemezekkel küldte pályára Daniel Ricciardót és Max Verstappent. Az osztrákok folytatják az RB13-as aerodinamikájának rendbetételét – a reményeik szerint végső megoldást jelentő új csomagjukat a következő versenyen, Barcelonában vetik be.
Az első mért időt Valtteri Bottas autózta, aki egy 1:39,871 másodperces eredménnyel állt az élre. Ő és Lewis Hamilton kezdték a legaktívabban a munkát, a lágy gumikon, az első negyed óra főszereplőjévé mégis a hazai versenyző, Szergej Szirotkin vált. „Valami gond van a motorral” – jelezte a rádión az orosz, miközben autója megállt a 2-es kanyar után.
Ezt hosszas tanácskozás követte az őt elsőre megszokásból Nicónak nevező mérnökével, ám mire Mark Slade elmagyarázta neki, hogyan tudná újraindítani erőforrását, a tanácstalanságot türelmetlenül szemlélő pályabírók eltolták őt a bukótérből.
Miután lendültek a zöld zászlók, a két Williams mutatott be látványos csúszkálásokat; a bajnoki címért küzdő Mercedes és Ferrari pedig fokozatosan lendületbe jött. Sebastian Vettel a lágy gumin 1:37,607-es idővel máris megközelítette a 2016-os péntek legjobb eredményét, ám nem sokáig állt az élen, mivel az Ezüstnyilakra már ekkor fölkerültek a szuperlágy abroncsok. Bottas és Hamilton is javított eredményén, a gyorsabb pedig ezúttal a finn volt, aki 1:36,119-es kört futva jó fél másodpercet vert csapattársára. Később mindketten bemutattak kicsúszásokat: Bottas egy abszolút legjobb első szektor után hagyta el a pályát, míg Hamilton a 2-es kanyar új fekvőrendőrszerű kerékvetőit tesztelte egy kisebb ugratással.
A negyedik helyen álló Kimi Räikkönen eközben a gumik vibrációjára panaszkodott. Ő az első – még lágygumis – etap után csupán 28 ezreddel maradt el Vettel legjobbjától.
Az első 40 perc elteltével a Mercedesek és Ferrarik mögött a már 2,2 másodperces hátrányban lévő Daniel Ricciardo, a tőle 7 ezreddel elmaradó Sergio Pérez, valamint Felipe Massa, Max Verstappen, Esteban Ocon és Carlos Sainz sorakozott. Hamiltonék mellett egyedül Sainz használta a szuperlágy abroncsokat, a többiek mind a lágy papucsokon futottak.
A Pirelli által biztosított pluszgumik visszaadásának időszaka ezúttal a megszokottnál hosszabb szünethez vezetett. A mezőny jó negyedórát pihent, a csapatok többsége adatelemzéssel és az autó módosításával töltötte ezt az időt – a Red Bullnál mindkét versenyző az autóból kiszállva, sisak nélkül várakozott.
Már csak 35 perc volt hátra az edzésből, amikor Kevin Magnussen megtörte a csöndet. A Haas pénteken a Brembo helyett a Carbone Industrie fékjeit használja, melyekkel mindkét versenyzőjük elégedett volt a bahreini teszteken. A dán első kerekéből több féktávon is felszálló fekete füst, mely a fékhibák előjele, ugyanakkor nem tűnt túl biztató látványnak.
A következő meneteknek a mezőny többsége már szuperlágy gumikkal vágott neki. „Másfél másodperces javulást várunk a gumiktól” – jelezte Lance Strollnak a mérnöke. A leglátványosabb előrelépést elsőként Pérez tette, aki felzárkózott harmadiknak a két Mercedes mögé.
Aztán következett Räikkönen aki második próbálkozásra futott egy 1:36,074-es időt, s ezzel 45 ezerddel Bottas elé ugrott a tabella élén.
Sebastian Vettel ekkor nekivágni sem tudott gyorskörének. A rádión azt jelezte, egy nagy elem hever a pályán. Hamar kiderült, Esteban Ocon motorborítása repült le. A francia lemeztelenített autóval tért vissza a boxba, miközben a riválisok vélhetően kíváncsi szemmel figyelték a láthatóvá vált erőforrását.
A szervezők úgy döntöttek, piros zászlóval szakítják félbe a körözést, amíg megtisztítják a pályát. A szünet mindössze 3 percig tartott. Vettel nem sokáig tétlenkedett, egyből neki is vágott szuperlágyas körének, ám abba a 11-es kanyarban belehibázott. Csapattársához hasonlóan neki is újra kellett próbálkoznia. Három repülőkört is teljesített, de csak 1,156 másodpercre tudta megközelíteni Räikkönent, harmadik körében ráadásul meg is pördült a 15-ös kanyar kijáratánál.
Hasonló piruettet Hamiltontól is láthattunk a hajrában egy elfékezés után, javítást viszont már nem. A Mercedes a többiekkel ellentétes programot futott, s a korai szuperlágyas köreiket lágyas etapok követték.
A Red Bullnál ezzel szemben Max Verstappennek sikerült fölzárkóznia a 4. helyre. A hollandot az edzés közepén váltógond hátráltatta, és autója vezethetőségével sem volt elégedett. Ennek ellenére kevesebb mint 0,1-del jobb időt futott csapattársánál.
Az utolsó percekben inkább csak a középmezőnyben történtek változások, Ricciardo és Pérez mögé Felipe Massa és a tőle csak pár ezreddel elmaradó Lance Stroll zárkózott föl. A javítók között volt Stoffel Vandoorne is, aki azonban 3 perccel a leintés előtt baljós üzenettel szolgált csapatának: „Nincs erő, nincs erő” – jelezte. Csapattársa, Fernando Alonso eközben a 13. helyen zárta az edzést, 2,7 másodperces hátránnyal.
A második szabadedzést magyar idő szerint 14 órakor rendezik, az M4 Sporton felvételről, 22:10-es műsorkezdéssel lesz megtekinthető.
Orosz Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Kimi Räikkönen Ferrari 1:36,074 19
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:36,119 +0,045 24
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:36,681 +0,607 23
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:37,174 +1,100 19
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:37,230 +1,156 19
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:37,290 +1,216 19
7. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:37,457 +1,383 29
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:37,900 +1,826 29
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:37,944 +1,870 30
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:38,065 +1,991 28
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:38,496 +2,422 17
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:38,747 +2,673 23
13. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:38,813 +2,739 16
14. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:38,976 +2,902 17
15. Jolyon Palmer Renault 1:39,158 +3,084 16
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:39,533 +3,459 17
17. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:39,541 +3,467 19
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:39,731 +3,657 21
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:40,079 +4,005 20
20. Szergej Szirotkin Renault idő nélkül ------ 2
/m4sport/
„Zokniban” versenyez Vettel...
Talán gyorsabb nem lesz tőle, mégis extrém újításnak tűnik: Sebastian Vettel különleges zokni-cipőben versenyez az orosz hétvégétől!
A Forma–1-ben fő az innováció – és ez nem korlátozódik kizárólag az autók fejlesztésére. Sebastian Vettel már a melbourne-i idénynyitón megejtett hivatalos versenyzőfotózáson furcsa lábbelit viselve jelent meg, az Orosz Nagydíj hétvégéjén pedig először versenyez a Puma új fejlesztésű cipőjében, mely sokkal inkább hajaz egy zoknira…
A késlekedés okát az jelentette, hogy az extrém kinézetű cipő használatát még az FIA-nak is jóvá kellett hagynia, e folyamat pedig a tűzállósági tesztek miatt elhúzódott. Szocsiban viszont első versenyét „teljesíti” a furcsa zoknicipő-
Az új lábbeli egyik legfőbb különlegességét az jelenti, hogy nem alkalmaztak rajta varrást. „Megpróbáltuk a versenyzőcipőt a legszükségesebb sajátosságokra redukálni. Nem használtunk cipőfűzőt, az egész csak egyetlen anyagból áll, és a felső része nyúlik, ezért tökéletesen illeszkedik a lábra, tartást és stabilitást biztosítva neki, ami szintén nagyon fontos” – magyarázta Gregor Hübner, a Puma sportmarketing részlegének vezetője az Auto Bildnek.
A cipő anyaga Nomex, talpa műgumiból készült, a létező legkönnyebb anyagból, mely emellett tökéletesen tapad is. Mindössze 135 grammot nyom. A gyártó törekedett a megfelelő levegőzésről is, de elmondásuk szerint tűzállóvá volt tenni a legnehezebb – ehhez használták a Nomexet. „Számunkra a versenyző véleménye és észrevételei a legfontosabbak, mert olyan cipőt akarunk biztosítani neki, amilyet ő szeretne. És ez sikerült” – állapította meg Hübner.
Az új lábbeli egyik legfőbb különlegességét az jelenti, hogy nem alkalmaztak rajta varrást. „Megpróbáltuk a versenyzőcipőt a legszükségesebb sajátosságokra redukálni. Nem használtunk cipőfűzőt, az egész csak egyetlen anyagból áll, és a felső része nyúlik, ezért tökéletesen illeszkedik a lábra, tartást és stabilitást biztosítva neki, ami szintén nagyon fontos” – magyarázta Gregor Hübner, a Puma sportmarketing részlegének vezetője az Auto Bildnek.
A cipő anyaga Nomex, talpa műgumiból készült, a létező legkönnyebb anyagból, mely emellett tökéletesen tapad is. Mindössze 135 grammot nyom. A gyártó törekedett a megfelelő levegőzésről is, de elmondásuk szerint tűzállóvá volt tenni a legnehezebb – ehhez használták a Nomexet. „Számunkra a versenyző véleménye és észrevételei a legfontosabbak, mert olyan cipőt akarunk biztosítani neki, amilyet ő szeretne. És ez sikerült” – állapította meg Hübner.
/m4sport/
Kvjat: Szívesen torpedózom meg Sebastiant – ez a hobbim!
Egy évvel a hírhedt ütközés után Danyiil Kvjat már nevetni is tud oroszországi hibasorozatán. A Szocsiban történtek elindították a lejtőn F1-es pályafutását, ám úgy érzi, azóta sikerült ismét emelkedő pályára állnia.
Sebastian Vettel a gumifalban ül összetört Ferrarijában, és csak szitkozódik. Jól ismert jelenet a 2016-os Orosz Nagydíjról. A négyszeres világbajnoknak minden oka meg is volt dühösnek lenni, hiszen Danyiil Kvjat előbb az első kanyarban hajtott bele hátulról, majd nem sokkal később még egyszer nekiment, végleg kiütve őt a versenyből. Vettel az eset után még a Red Bull boxfalához is odasétált, és jelezte volt csapatfőnökének, Christian Hornernek, ideje elbeszélgetnie az őt már Kínában is felbosszantó orosszal.
Kvjat számára nem túl szép emlék az egy évvel ezelőtti hazai futam – az volt az utolsó versenye a Red Bull színeiben. Helmut Marko szétszórtságára és görcsösségére hivatkozva állította fel és vezényelte vissza a Toro Rossóhoz, hogy helyet biztosítson legújabb kedvencének, Max Verstappennek.
Az ezt követő depressziós időszaknak viszont már vége, és ezt az is jelzi, hogy Kvjat a szocsi visszatérés előtt már viccelődni is tudott az egy évvel ezelőtt történteken. „Amikor Oroszországra gondolok, elsőként Sebastian jut az eszembe. Szívesen torpedózom meg Sebastiant, ez az hobbim!” – mondta komolytalanul. „Na jó, mindenki tudja, hogy csak viccelek. Komolyra fordítva a szót: az első kanyarban talán az első, ami eszembe jut, az a fékezés…”
Kvjat a tavaly történtek után hosszasan emésztette magát, és ez a teljesítményére is alaposan rányomta bélyegét. Akkor F1-es jövőjét is bizonytalannak érezte, az előrelépés lehetősége pedig a „lefokozás” után nem tűnt reálisnak. Mára azonban ezen is túl van, teljes értékű felkészülést végzett a télen, visszaszokott a Toro Rossóba, és még az önbizalmát is visszanyerte. „Jobban készen állok, mint valaha! Egyszerűen csak végzem a dolgomat, és mindig a Q3-ba jutok, vagy legalábbis közel kerülök hozzá. A tempóm következetes, és nincsenek már olyan megmagyarázhatatlan megingások, mint a korábbi években” – állapította meg.
Sőt, szerinte még sosem volt olyan jó formában az F1-ben, mint jelenleg. „Azt gondolom, ez így van. Mindennek össze kell jönnie ahhoz, hogy jó eredményeket érjek el. Türelmesnek kell lennem.”
Elmondása szerint a jobb hangulata és nagyobb magabiztossága azonban nemcsak annak köszönhető, hogy átgondolta a korábban történteket, úgy érzi az idei szabályváltozások is pozitívan hatottak rá. „2014 és 2016 között elég frusztráló volt. Csak utas voltál az autóban” – utalt a sokak által bírált spórolós vezetésre.
Az orosznak emellett az is segítségére van, hogy a Toro Rosso ütőképesebb, mint tavaly az egyéves Ferrari-motorokkal volt, ráadásul van egy nagyon erős csapattársa, Carlos Sainz, aki mellett nem sokat rágódhat a múlton. „Hasonló beállításokkal versenyzünk, és nagyjából ugyanolyan gyorsak vagyunk. Csak a kanyar bejáratánál és a fékezésnél vannak különbségek közöttünk. Megvannak a hullámhegyeink és hullámvölgyeink, de így érdekesebb, mintha mindig csak egymásra vigyorognánk” – állapította meg.
Ami a hétvégét illeti, Kvjat Szocsiban nem a 2016-os, inkább a 2015-ös formáját hozná. Akkor a Toro Rossóval az 5. hellyel örvendeztette meg hazai közönségét. „Oroszországban a Forma–1 nagy növekedésnek indult 2014 óta. Az ország számára a legnagyobb előrelépést az jelentette, hogy lett saját versenye. Ez mindig egy különleges hétvége számomra, hiszen a hazai futamomról van szó. Nagyon jó időmérőket futottam itt, de sosem sikerült tökéletes versenyt összeraknom. Idén ez lesz a cél. Nagyon klassz itt versenyezni, mindig érzem az orosz szurkolók buzdítását, és szeretném a legtöbbet kihozni ebből, hogy egy jó eredménnyel háláljam meg nekik. Ezúttal szeretnék végre szombaton és vasárnap is jól teljesíteni” – tekintett előre a tavalyi 15. helyezett.
/m4sport/
Sebastian Vettel titkos élete – egy másfajta interjú…
Ismét megújította rendhagyó interjúsorozatát a Forma–1 hivatalos honlapja. Első alanyuk a bajnokságot vezető Sebastian Vettel volt, aki többek között elárulta, mely film ríkatta meg őt utoljára, megnevezte legkínosabb hibáját, elárulta, mikor volt legutóbb igazán dühös (nem Mexikóban!), és még egy elgondolkodtató tanáccsal is ellátott minket!
Ismét megújította rendhagyó interjúsorozatát a Forma–1 hivatalos honlapja. Első alanyuk a bajnokságot vezető Sebastian Vettel volt, aki többek között elárulta, mely film ríkatta meg őt utoljára, megnevezte legkínosabb hibáját, elárulta, mikor volt legutóbb igazán dühös (nem Mexikóban!), és még egy elgondolkodtató tanáccsal is ellátott minket!
Eltekintve a Forma–1-től, mi az, ami igazán megbizserget?
Sebastian Vettel: A sebesség úgy általában.
Mely filmen sírtál utoljára?
Vettel: Az Oroszlánon.
Mitől félsz?
Vettel: A gumikopástól! (nevet)
Melyik könyvet olvastad legutóbb?
Vettel: Nem olvasok túl sokat…
Mit mondtak rólad a tanáraid az iskolai értékelésben?
Vettel: Ahogy mondtam: nem olvasok túl sokat!
Van bűnös szenvedélyed?
Vettel: A csokoládé.
Gyűjtesz bármit is?
Vettel: Nem. Ezt a lehetőséget megtartom későbbre.
Mi hiányzik legjobban az otthonból, amikor úton vagy?
Vettel: Az otthon, minden, ami hozzá tartozik: az ágyam, a párnám…
Mi volt a legrosszabb vásárod?
Vettel: Az biztos, hogy valami elektronikai kütyü, talán egy telefontöltő – valami haszontalan dolog.
Milyen egy ideális versenymentes vasárnapod?
Vettel: Otthon vagyok, sokáig alszom, sok időt töltök a családdal és a barátokkal.
Mi volt a legkínosabb hibád, amit valaha elkövettél?
Vettel: 2007, Fudzsi. (az újonc Vettel a biztonsági autós fázisban belehajtott Mark Webberbe, mindketten ígéretes pozícióból estek ki.)
Mikor voltál legutóbb igazán dühös?
Vettel: Amikor a német futballcsapat vesztett Franciaország ellen az Európa-bajnokság elődöntőjében tavaly.
Melyik szuperképességet választanád: repülési képesség vagy láthatatlanná válás?
Vettel: A repülés. Megkönnyítené az életem! (nevet)
Mit énekelsz a zuhany alatt?
Vettel: Nem éneklek…
Hiszel a szerelemben első látásra?
Vettel: Már nem, szerelmes vagyok.
Mi a legrosszabb abban, hogy híres vagy?
Vettel: Híresnek lenni! (nevet)
Az F1-en kívül mi tölt el a legnagyobb megelégedéssel?
Vettel: Ha lazíthatok, és a családommal, a barátaimmal tölthetem a szabadidőmet.
Mi szerepel a bakancslistádon?
Vettel: Utazás, több idővel.
Három embert hívhatsz meg vacsorázni, élőt vagy halottat is. Kik lennének azok?
Vettel: Enzo Ferrari, Audrey Hepburn és Albert Einstein. Érdekes beszélgetés alakulna ki!
Mi volt a legjobb abban, hogy gyerek voltál?
Vettel: Nem ismerni az aggodalmat.
Mit kellene minden embernek legalább egyszer kipróbálnia az életében?
Vettel: Eltölteni pár hónapot offline.
/m4sport/
Sebastian Vettel titkos élete – egy másfajta interjú…
Ismét megújította rendhagyó interjúsorozatát a Forma–1 hivatalos honlapja. Első alanyuk a bajnokságot vezető Sebastian Vettel volt, aki többek között elárulta, mely film ríkatta meg őt utoljára, megnevezte legkínosabb hibáját, elárulta, mikor volt legutóbb igazán dühös (nem Mexikóban!), és még egy elgondolkodtató tanáccsal is ellátott minket!
Ismét megújította rendhagyó interjúsorozatát a Forma–1 hivatalos honlapja. Első alanyuk a bajnokságot vezető Sebastian Vettel volt, aki többek között elárulta, mely film ríkatta meg őt utoljára, megnevezte legkínosabb hibáját, elárulta, mikor volt legutóbb igazán dühös (nem Mexikóban!), és még egy elgondolkodtató tanáccsal is ellátott minket!
Eltekintve a Forma–1-től, mi az, ami igazán megbizserget?
Sebastian Vettel: A sebesség úgy általában.
Mely filmen sírtál utoljára?
Vettel: Az Oroszlánon.
Mitől félsz?
Vettel: A gumikopástól! (nevet)
Melyik könyvet olvastad legutóbb?
Vettel: Nem olvasok túl sokat…
Mit mondtak rólad a tanáraid az iskolai értékelésben?
Vettel: Ahogy mondtam: nem olvasok túl sokat!
Van bűnös szenvedélyed?
Vettel: A csokoládé.
Gyűjtesz bármit is?
Vettel: Nem. Ezt a lehetőséget megtartom későbbre.
Mi hiányzik legjobban az otthonból, amikor úton vagy?
Vettel: Az otthon, minden, ami hozzá tartozik: az ágyam, a párnám…
Mi volt a legrosszabb vásárod?
Vettel: Az biztos, hogy valami elektronikai kütyü, talán egy telefontöltő – valami haszontalan dolog.
Milyen egy ideális versenymentes vasárnapod?
Vettel: Otthon vagyok, sokáig alszom, sok időt töltök a családdal és a barátokkal.
Mi volt a legkínosabb hibád, amit valaha elkövettél?
Vettel: 2007, Fudzsi. (az újonc Vettel a biztonsági autós fázisban belehajtott Mark Webberbe, mindketten ígéretes pozícióból estek ki.)
Mikor voltál legutóbb igazán dühös?
Vettel: Amikor a német futballcsapat vesztett Franciaország ellen az Európa-bajnokság elődöntőjében tavaly.
Melyik szuperképességet választanád: repülési képesség vagy láthatatlanná válás?
Vettel: A repülés. Megkönnyítené az életem! (nevet)
Mit énekelsz a zuhany alatt?
Vettel: Nem éneklek…
Hiszel a szerelemben első látásra?
Vettel: Már nem, szerelmes vagyok.
Mi a legrosszabb abban, hogy híres vagy?
Vettel: Híresnek lenni! (nevet)
Az F1-en kívül mi tölt el a legnagyobb megelégedéssel?
Vettel: Ha lazíthatok, és a családommal, a barátaimmal tölthetem a szabadidőmet.
Mi szerepel a bakancslistádon?
Vettel: Utazás, több idővel.
Három embert hívhatsz meg vacsorázni, élőt vagy halottat is. Kik lennének azok?
Vettel: Enzo Ferrari, Audrey Hepburn és Albert Einstein. Érdekes beszélgetés alakulna ki!
Mi volt a legjobb abban, hogy gyerek voltál?
Vettel: Nem ismerni az aggodalmat.
Mit kellene minden embernek legalább egyszer kipróbálnia az életében?
Vettel: Eltölteni pár hónapot offline.
/m4sport/
Vettel a gumimágus – lesz-e ellenszere a Mercedesnek?
Sokat javult a gumihelyzet az előző évekhez képest, ám az új Pirellikkel mégis nehezebb boldogulni. Ez az erőviszonyok és a bajnoki küzdelem szempontjából is meghatározónak bizonyult eddig. A Ferrari mindenkit felülmúlt – vajon Sebastian Vettelnek köszönhetően?
A Pirelli annak érdekében is változtatott az abroncsain 2017-re, hogy ne vádolják többet azzal, túlságosan meghatározzák a versenyek képét. Sok panasz érkezett az elmúlt pár szezonban a versenyzők és csapatok részéről annak kapcsán, hogy a könnyen túlmelegedő, nehezen munkára bírható gumik ellehetetlenítik a többi autó követését, spórolásra kényszerítik a résztvevőket, és ezáltal mesterkélt módon generálnak taktikai, tempókülönbségeket vagy éppen előzéseket.
Az olasz gumicég 2017-re kevésbé érzékeny gumikkal állt elő. Törekvésével a jelek szerint részben célt ért: Bahreinben is bebizonyosodott, a jelenlegi keverékek alkalmasak arra, hogy egy versenyző hosszú körökön keresztül autózzon ellenfele szélárnyékában anélkül, hogy teljesen tönkretenné ezzel abroncsait.
A Mercedes és a Red Bull a két véglet – a Ferrari középen
Mégsem állítható, hogy a Pirellik ne lennének továbbra is meghatározóak a hétvégék és az erőviszonyok alakulása szempontjából. Sőt, az első három nagydíj azt mutatja, nagyon is meghatározóak!
A Mercedesnél már Melbourne-ben elismerték, nem igazán értik még az új papucsokat, és bár azt gondolták, akkori vereségük után megtanulták a leckét, Bahreinben kiderült: egyáltalán nem. A Ferrarival szemben elszenvedett újabb vereségük egyik fő okát éppen az ellenfelükénél rosszabb gumikezelésük jelentette. A szuperlágy gumival olyannyira nem boldogultak, hogy Lewis Hamilton annak ellenére a lágyat kapta utolsó etapjára is, hogy nagy felzárkózás várt rá, melyben a gyorsabb szuperlágyak elméletben nagyobb segítségére lehettek volna. Csakhogy a Mercedes félt a piros abroncsoktól, mivel Valtteri Bottas is csak szenvedett rajtuk első két etapján.
A gondot ezúttal a hátsó gumik túlmelegedése jelentette, melyről mérnökeik azt gondolták, nem okozhat problémát. „A Ferrari másképpen bírja munkára a gumikat. Mi azt hittük, Melbourne után megértettünk mindent. Az aszfalt hőmérséklete nem volt olyan elképesztően magas a bahreini versenyen. Biztonságban éreztük magunkat. A valóság mégis másképp festett. Vettel egyszerűen jobb volt a szuperlágy gumikon” – ismerte el a Mercedes egyik mérnöke az Auto Motor und Sportnak.
A német szaklap elemzésében érdekes megállapítást tett. Az eddigi versenyek alapján a csapatokat három kategóriába lehet sorolni. A Mercedes és a Renault gyorsan munkára bírja a gumikat egy körön, de a versenytávon rendre meggyűlik a bajuk a túlmelegedéssel. Előbbi gárdának a legpuhább keverékek szoktak gondot okozni, a franciák helyzete ennél is rosszabb.
A másik végletet a Red Bull, a Force India és a Sauber képviseli. Mindhármuk autója nehezen melegíti fel az abroncsokat, de a nehéz autó és a nagyobb meleg segítségükre van, s versenytávon kíméletesebbek is a Pirellikkel. Daniel Ricciardo Bahreinben rövid idő alatt vesztett sok pozíciót a biztonsági autó távozása után, csak mert a lágy keveréke rendkívül lehűlt a visszafogott tempó mellett, és körökbe telt neki fölmelegíteni azt. Csapata ezzel szemben a megelőző két versenyen azt is megengedhette magának (valójában nem is igazán választás kérdése volt…), hogy a Mercedeshez és a Ferrarihoz képest eggyel puhább keveréket használjon, náluk azok is kibírták a meghatározott távot.
A két csoport között a legjobb gumikezelők találhatók: a Haas, a Toro Rosso, a Williams – de mindenekelőtt a Ferrari. Ők viszonylag stabil teljesítményre képesek az időmérőn és a versenyen egyaránt. „Nincsenek gumigondjaink, mindegy, mennyire meleg vagy hűvös van, vagy hogy milyen gumitípust használunk” – állapította meg Felipe Massa. Egy kilengése ennek ellenére azért volt a Williamsnek: Kínában a hűvös időben egyszerűen képtelenek voltak munkára bírni a közepes keveréket. „Ott hibát követtünk el a gumiválasztással. A kemény gumik nagyon lehűltek a biztonsági autó mögött, és Sanghajban egyszerűen túl hideg volt” – magyarázta. De azt is hozzátette még: „A közepes gumikkal nem lehet mit kezdeni. Arra csak a Ferrari képes.”
Tény, a Scuderia idén valamit nagyon eltalált a gumikezelés terén. Már a téli teszteken látszott, nekik teljesen mindegy, milyen típust használnak, bármelyikből kihozzák a maximumot. Az is látható volt, hogy miközben a hosszú etapokon még a Mercedes is sokat bizonytalankodik a kanyarokban, ők minden körülmények között stabilak. A gumik viselkedése szempontjából ez fontos: Lewis Hamiltonék a sok csúszkálással csak tovább melegítik az amúgy is túlhevült gumikat, és ezzel olyan spirálba kerülnek, melyből csak egy korábbi kiállás vagy egy eltérő gumiválasztás jelentheti a kiutat.
Mindkettő támadási felületet kínál a Ferrari számára.
A versenyzőkön is múlik
Különbségek a gumihasználat terén azonban nemcsak a csapatok, a versenyzők között is vannak. Bahreinben a Mercedesnél ez is élesen kirajzolódott. Valtteri Bottas hiába szerezte meg a pole-t, vasárnap képtelen volt lépést tartani Lewis Hamiltonnal – a gumik miatt.
Az első etapját ugyan a kerékmelegítős probléma miatti túl magas guminyomás tette tönkre, mérnökei szerint nem ez volt a döntő számára. És ezt az is bizonyítja, hogy a folytatásban sem ment neki sokkal jobban a gumikezelés. „Valtteri első etapos problémája elég egyértelmű volt” – nyilatkozta Toto Wolff, hozzátéve, hogy gumigondjai ettől függetlenül a többi etap során is voltak. „Valtteri autóján egyszerűen képtelenek voltunk működésre bírni őket. Volt, hogy nagyon gyors volt, máskor nem volt meg a tempója. Még ki kell elemeznünk, miért. A beállítások terén nem volt nagy különbség. Vélhetően inkább arról van szó, ahogyan elérik a gumik működési tartományát, és ahogyan benne tartják azokat.”
Bár a Pirelli előzetesen azt ígérte, ez idén könnyebb lesz, mára kiderült, valójában nehezebbé vált. A Mercedes mérnökei szerint a jelenlegi papucsok működési tartománya nagyjából 20 Celsius-fokkal szűkebb, mint 2016-ban volt, és ez többek közt nekik, de a Red Bullnak is túlságosan szűk ahhoz, hogy egyenletes teljesítményt tudjanak nyújtani. „Ha egyszer túl gyors vagy túl lassú vagy velük, már el is felejtheted a jó kört” – mondta a gumimelegítés nehézségéről Romain Grojsean.
Az ő csapata már kitalált egy módszert a probléma időmérős megoldására: a Haas rendszerint üresjáratokban, tiszta pályára küldi ki versenyzőit a megfelelő bemelegítő kör érdekében. „Bahreinben tökéletes bemelegítő kört futhattam, se előre, se a visszapillantóba nem kellett néznem. És amikor nekivágtam a gyorskörömnek, a gumik tökéletes tartományban voltak. Ez több időnyereséget jelent, mint amennyit elvesztek a korábbi kimenetellel” – magyarázta.
Vettel jelenti a Ferrari legnagyobb előnyét?
A gumimelegítés folyamatát persze számos tényező befolyásolja: a hőmérséklet, a kanyartípusok és a gumikra ható terhelés, a gumitípusok és az egyes autók által elért leszorítóerő is. A tervezési filozófiák és vezetési stílusok közötti különbségekkel együtt az egyenlet átláthatatlanul sok ismeretlenessé válik.
A folyamatos alkalmazkodás pedig létfontosságúvá. És ez az a tulajdonság, ami a Ferrarit jelenleg kiemeli a mezőnyből – még a Mercedeshez viszonyítva is. És ami annyira kiegyensúlyozottá, magabiztossá teszi őket.
Korábbi versenyzőjük, Stefan Johansson úgy véli, ez nem csak tervezőiket dicséri, hanem Sebastian Vettelt is. A svéd úgy látja, a négyszeres bajnok kulcsszerepet játszik feljavulásukban. „A Ferrari tempója nem derült égből villámcsapásként jött, gyorsak voltak a teszteken, és aztán egyből gyorsak voltak Melbourne-ben is. Jelenleg úgy fest, az övék a legjobb gumikezelés a mezőnyben – legalábbis Vettellel” – állapította meg blogján.
Majd azt is kifejtette, miben látja Vettel titkát. „Egy tavalyi megjegyzésemre utalnék vissza, amikor azt mondtam, lefogadom, hogy a Ferrari előnyt fog kovácsolni abból, hogy Vettel hajlandó volt meghatározó szerepet vállalni a Pirellivel folytatott tesztekből, melyek az idei gumikat készítették elő. Ő volt az egyetlen, aki nem sajnálta az idejét erre. Akkoriban azt mondtam, lefogadom, hogy ez előny lesz számára, és most úgy tűnik, az is.”Johansson arra utalt ezzel, hogy Vettel a múlt évben minden versenyzőtársánál több kört teljesített a Pirellivel, miközben a Mercedes és a Red Bull két versenyzője nem is igen folyt bele a munkába, csak egy-egy tesztnapon ültek autóba – Lewis Hamilton akkor is csak pár kört ment, mivel időpazarlásnak érezte a gyakorlást.
A volt versenyző szerint nem volt az: Vettel szerinte bizonyos fokig irányt is mutatott a fejlesztésekben, és most ebből profitál. „Nem is értem, más versenyzők miért nem akarták ezt. Ha van egyszerű módja az előnyszerzésnek, az biztosan a gumik megértése, és még jobb, hogy ilyenkor hathatsz arra, milyen abroncsokat gyártsanak. Ezért volt olyan sikeres Michael Schumacher is. Egész napokat töltött körözéssel Fioranóban, amikor a Ferrari a Bridgestone-gumikat használta, és végül az eredmény egy teljesen a vezetési stílusára szabott gumi lett. Mindenki más nehezen tudta munkára bírni őket, neki viszont tökéletesek voltak” – hívta föl a figyelmet.
„Minden gumigyártó más filozófia szerint építi fel a gumikat a különböző sorozatokban, és ha erre a filozófiára lehet ráhatásod, ha tanulhatsz apró trükköket az általuk gyártott gumik használatáról, az nagy előny lehet. Ezzel magabiztosságra teszel szert, mellyel mindig támadhatsz a kanyar minden pontján, és ennek megfelelően állíthatod be az autódat is. Talán csak kis különbséget jelent, de lehet, hogy pont ez kell ahhoz, hogy nyerni tudj. Ez jó Vettel számára, és nagy kár, hogy senki más nem kötelezte el magát így a tesztek iránt.”
Magabiztosságból Vettel és a Ferrari sem szenved hiányt idén – agresszív taktikáik is erre épültek, és ennélfogva győzelmeiknek is ez jelentette az alapját.
És ezt már a Mercedes is érzi. A bajnoki címvédők a bahreini kétnapos tesztet újabb vereségük után teljes egészében a gumik megértésének szentelték. Ideális körülményeket biztosított nekik erre a sivatagi hőség, mely komoly próbának tette ki a Pirelliket. Hamilton és Bottas szorgosan rótta is a köröket. Általában 6-8 körös etapokat futva próbálták felmérni, milyen apróságok milyen módon hatnak a gumik viselkedésére, s oldhatják meg eddigi gondjaikat.
Kulcskérdés ez most számukra, munkájuk sikere pedig bajnokságuk alakulását is meghatározhatja.
/m4sport/
Berger merész ötlete Vettellel – Alonso után szabadon
Szívesen látná a Német Túraautó-bajnokságban Sebastian Vettelt a sorozat új vezére, Gerhard Berger.
Fernando Alonso indianapolisi szereplése miatt a bahreini hétvégén központi témát jelentett a Forma–1-es versenyzők más sorozatokban való esetleges kalandozása. Sergio Pérez irigykedett spanyol kollégájára, Lewis Hamilton elárulta, ő inkább a NASCAR-ban próbálná ki magát, amire egyszer tett is kísérletet, ám a Mercedes végül útját állta, míg Kevin Magnussen arról beszélt, egyszer szívesen versenyezne apja, Jan csapattársaként Le Mans-ban.
Sebastian Vettel egyelőre kiválóan érzi magát a Forma–1-ben, ám a DTM élére nemrég kinevezett Gerhard Berger szerint ez még nem lenne akadálya annak, hogy az „ő” sorozatában is próbára tegye képességeit. „Biztosra veszem, hogy Vettel szívesen versenyezne emellett a DTM-ben, ha tehetné. A mai versenyzőknek több idejük van, mint nekünk volt annak idején. Alig van már teszt” – nyilatkozta Szahírban az Auto Motor und Sportnak.
Arról is beszélt, hogy izgalmas lépésnek találja Alonso amerikai szereplését, és szerinte újra meg kéne honosítani, hogy egy versenyző több sorozatban is szerepelhessen. „Ez a régi szép időkbe repít vissza. Végre ki kellene törnünk ezekből a formaságokból! Én 1985-ben Adelaide-ben az Arrows csapatával versenyeztem a Forma–1-ben, és emellett Bob Jane-nél a nemzeti túraautó-bajnokságban is. Akkoriban az ilyesmire még volt lehetőség, és mindannyian nagyon élveztük” – nosztalgiázott.
/m4sport/
Ferrarit gyengítő körülmény? – Vettel reagált
Az olasz gárda csak melegben versenyképes?
Sok szakértő szerint a Ferrari előny akkor lép életbe, amikor komoly hőségben versengnek az ellenfelekkel. A feltételezés már csak azért is helyénvalónak tűnik, hogy az olasz gárda mindkét idei győzelmét meleg időben szerezte, a hűvösebb kínai időjárás során viszont vereséget szenvedtek.
A La Gazzeta dello Sport hasábjain megjelent interjújában a csapat német versenyzője, Sebastian Vettel azonban elutasította a teóriát, mondván a hőmérséklet nem játszott komoly szerepet az idei két sikereiben. Valamint azt is, hogy a hűvösebb oroszországi időjárásban emiatt hátrányban lennének az ellenfelekkel szemben.
„Nem gondolom, hogy Szocsiban problémánk volna csak azért, mert ott hűvösebb van, mint Bahreinben volt” – jelentette ki Vettel.
„Kínában hűvös volt, és mi versenyképesek voltunk” – tette hozzá a négyszeres világbajnok, aki ezzel együtt leginkább nem a győzelmi esélyekről beszélt, hanem arról, hogy mi lesz a feladatuk: „Továbbra is nyomást kell gyakorolnunk az ellenfeleinkre, elsősorban Lewis Hamiltonra. A Ferrari taktikája eddig tökéletes volt, de továbbra is koncentráltnak kell maradnunk” – tette hozzá Vettel.
Az Orosz Nagydíj a hónap utolsó hétvégéjén következik, melyet egyébként közvetlenül a hazai „Nagy Futam” követ majd május elsején, hétfőn.
/m4sport/
„Minden idők legjobb Vetteljét látjuk”
Gerhard Berger számára eddig a Ferrari jelenti a szezon nagy meglepetését. Olyannyira, hogy most már a szerinte élete formájában lévő Sebastian Vettelre fogadna.
Az első három futam a Mercedes és a Ferrari különversenyéről, azon belül is Lewis Hamilton és Sebastian Vettel párharcáról szólt. Jelenleg a német áll jobban, 7 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot, miután Melbourne-t követően Szahírban is nyerni tudott.
Korábbi Toro Rossó-s csapatfőnöke, Gerhard Berger nem hitte volna, hogy a Scuderia ilyen gyorsan kimászik a tavalyi gödörből. „Minden fogadást elvesztettem volna, mert nem gondoltam volna, hogy a Ferrari valóban le tudja győzni a Mercedest” – ismerte el a Sport Bildnek.
Szerinte a föltámadásban kulcsszerepe van Sebastian Vettel föltámadásának is. „Most minden idők legjobb Vetteljét látjuk! Úgy tűnik számomra, mintha Seb egy sikerfilm forgatókönyvét kapta volna meg, melyben ráadásul övé a főszerep” – jelentette ki, hozzátéve: „A Vettel-faktor lehet a döntő idén.”
Vettel múlt évhez képest javuló formáját fölfedezője, Helmut Marko is feltűnőnek találja. „Sebastian egységet alkot az autójával. Folyamatosan a határon autózik, de a legkisebb hibának sem enged teret, és mindig tudja, mit kell tennie. Egyszerűen élvezi a versenyzést. És ilyen állapotában nagyon nehéz legyőzni. Főleg úgy, ha a Mercedes hibázgat” – állapította meg.
A német lap egy magát megnevezni nem kívánó kollégát is idéz, aki szintén úgy véli, Vettel odafigyelésével és alaposságával kerekedhet Hamilton fölébe. „Hamilton nem elég harapós. Csakis akkor hagyatkozhatsz pusztán a tehetségedre, ha egy olyan autót kapsz, amely egy másodperccel gyorsabb mindenkinél. Három tized előny körönként már nem elég ahhoz, hogy csak úgy legyőzd Vettelt” – mondta a titokzatos versenyző.
Hamiltont persze azért aligha kell félteni. A Nico Rosbergtől tavaly elszenvedett veresége után buzog benne a bizonyítási vágy, és arról is többször beszélt már idén, hogy a Vettellel való versengés belőle is a legjobbat hozza ki.
Jean Alesi úgy véli, nem is annyira a két versenyző, sokkal inkább a két csapat helyzetének különbsége lehet meghatározó: a Scuderia 10 éve nem nyert bajnokságot, a Mercedes az elmúlt évek dominanciája során viszont attól is elszokott, hogy bárki nehéz helyzetbe hozza. „A Ferrari előnye egyértelmű: ők éhesebbek. A Mercedes valahogy jóllakottnak tűnik, és most hirtelen azt észleli, hogy nem olyan könnyű nyerni, és taktikai hibákat vét” – állapította meg, utalva arra, hogy Ausztráliában és Bahreinben egyaránt kizökkentették őket az olaszok bátor és céltudatos stratégiájukkal.
/m4sport/
Elsötétült a garázs – Vettelt áramszünet is hátráltatta
Áramkimaradás és gondok a motor körül – nem ment simán Sebastian Vettel bahreini tesztje. Pedig még a focimeccsekről is lemondott miatta…
A hétvégén aratott győzelme után akár jól megérdemelt pihenőre is elvonulhatott volna, de ő már a dobogón jelezte, alig várja, hogy tesztelhessen, mert az SF70H-ban minden megtett kör igazi élmény számára. Sebastian Vettel rendhagyó tesztprogramot teljesített az elmúlt két napban Bahreinben. Miközben társainak be kellett érniük egy vagy egy fél nappal, ő kedden és szerdán is volán mögé ült – köszönhetően a Pirelli gumitesztjének.
Az első napon összesen 128 kört futott, s helyi idő szerint 19:45-ig rótta a köröket. Bár a Pirelli így is a tervezetnél valamivel korábban fejezte be a munkát, Vettel a Bajnokok Ligája csúcsrangadójáról, a Real Madrid–Bayern München találkozóról így is lemaradt. „Korán mentem aludni, mert másnap ismét tesztelnem kellett” – nyilatkozta Vettel az Auto Motor und Sportnak. Persze nem volt ez nagy lemondás a részéről: aki ismeri őt, tudja, igazi Frankfurt-fanatikus, és kicsit sem kedveli Németország legjobb klubcsapatát…
Vettel szerdán már a Ferrari fejlesztési programját folytatta, melyet az olaszok Antonio Giovinazzival kezdtek meg előző nap. A munka azonban nem úgy haladt, ahogyan azt tervezték. A vörös autó a reggeli 8 kör után jó három és fél órára eltűnt a garázsban. A szerelők átalakították, ám a munkálatok során olajszivárgásra bukkantak, ezért a teljes hajtóegységet ki kellett szerelniük, majd ellenőrizték a rendszereket.
Délután még furcsább nehézség hátráltatta őket: áramszünet a garázsban! Úgy tudni, a bajt az okozta, hogy egyszerre túl sok kerékmelegítő üzemelt… „És ezzel máris elment újabb két óránk” – kommentálta Vettel. „Nem volt ideális a napunk. Sok időt vesztettünk. Az autóval kapcsolatos problémát meg tudtuk oldani, de aztán az egész garázs elsötétült. És két óránk elment, mire visszatérhettünk. De legalább ki tudtunk próbálni pár dolgot. Antonio az előző napon szerencsére sok mindent elintézett, mi pedig megerősítettük az akkori eredményeit. Jobb lett volna több kört futni.”
Vettel végül 62 körig jutott, a legjobb ideje 1:31,574 volt, amivel az összesített tabella harmadik helyére került a két Mercedes-versenyző mögé. Háromtizedes hátrányát árnyalja, hogy míg Valtteri Bottas a szuperlágy keveréken futotta a legjobb körét, ő a lágyon. Elmondása szerint ennek azonban túl sok jelentősége nincs. „A Mercedes egész nap körözött, és fogalmam sincs, mit csináltak, nem is követtük figyelemmel. Magunkkal elégedettek voltunk. Az autónak a versenyhétvége után ismét remek volt az egyensúlya.”
A négyszeres világbajnok kiemelte, a nem éppen zökkenőmentes tesztjüket így is hasznosnak érezte a bajnokság szempontjából. „Teljesen új autónk van, újak a gumik. Itt minden egyes megtett kör számít” – jelentette ki.
Ami a következő hétvégét illeti, hozzátette, Bahreinben talán segített nekik a nagy forróság, ettől még arra számít, hogy Szocsiban is versenyképesek lesznek. „Az időjárás más lesz, de Kínában is gyorsak voltunk, pedig ott is hűvösebb volt.”
Vettel szerda este végre pihenőre vonulhatott hosszú hete után, s egyből Svájc felé vette az irányt. Emiatt a Bajnokok Ligája szerdai napjából sem sokat láthatott… „Talán a reptéren belenézek. Számunkra ma van a fontosabb meccs” – utalt arra ferrarisként, hogy az olasz Juventus a Barcelonával játszott (nulla nullás döntetlent, s jutott tovább az elődöntőbe). A német Borussia Dortmundért végül hiába szorított…
!m4sport/
Bottasé a második tesztnap, délután feltámadt a Ferrari
A második – és egyben utolsó – bahreini tesztnapon is a Mercedes állt az eredménylista élére, Valtteri Bottas ráadásul Lewis Hamilton tegnapi legjobbját is túlszárnyalta. Délelőtt problémákkal küzdött, végül azonban beindult a Ferrari; ezúttal a McLaren is eredményes napot zárt!
A múlt vasárnapi versenyen „szenvedő” Bottas már a leintés után kiemelte, fontos lesz neki a bahreini teszt, hiszen egyelőre nem talált magyarázatot tempóvesztésére. A gyakorlás csapata számára is hasonlóan jókor jött, a Mercedes ugyanis jobban meg szeretné érteni a gumik viselkedését, az utóbbi időben ugyanis voltak gondjaik ezen a téren – főleg a hosszú etapokon.
Nem meglepő tehát, hogy a teljes vezérkar (az istálló legfontosabb tagjai) Bahreinben maradt, és mindkét aktív pilótának autóba kellett ülnie a gyakorláson. A ma pályára guruló Bottas meglehetősen intenzív programot teljesített, annak ellenére, hogy délelőtt még a piros zászló is előkerült miatta.
Autója akkor egy mechanikai probléma miatt állt le, később azonban megbízhatóan üzemelt: olyannyira, hogy a finn összesen 143 kört teljesített! Érdekes, hogy a legjobb időeredményét – ami nemcsak a mai nap, hanem a tesztsorozat etalonja is lett – az utolsó órában érte el, amikor a pálya és a levegő hőmérséklete is lehűlt.
A második helyre Sebastian Vettel állt, akinek a tervezettnél jóval rövidebbre sikerült a tesztnapja, hiszen délelőtt csak 8 kört teljesíthetett, miután a Ferrari felfedezett egy hidraulikus problémát az egyik beállítás megváltoztatásakor. Később ismét időt veszített, a Ferrarinak ugyanis gondjai voltak a telemetriai adatokkal, ennek orvosolásáig pedig a futamgyőztesnek a garázsban kellett maradnia.
A délutáni szakaszban aztán sikerült visszatérnie a pályára, legjobb időeredményével pedig a lista második helyére ugrott, miközben 64 megtett körrel „mentette a menthetőt”.
Őt Carlos Sainz követte, aki csak délután ült autóba (a Toro Rosso úgy döntött, felosztja a szerdai tesztet két aktív pilótája között), negyedikként pedig Stoffel Vandoorne-t rangsorolták. A fiatal belga az utolsó percekben futotta meg legjobbját, ami csak nyolc tizeddel maradt el Bottas eredményétől, és ami ennél is biztatóbb a McLaren számára, Vandoorne ma összesen 81 kört teljesített.
Pedig a McLaren nem hajtott végre komolyabb változtatásokat kedd óta, amikor Oliver Turvey mindössze 17 körig jutott. A hétvégét beárnyékoló MGU-H problémák azonban ma nem ismétlődtek meg. Nem meglepő tehát, hogy Éric Boullier az idei legjobb tesztnapként jellemezte a mait.
Az ötödikként végző Kevin Magnussen folytatta a fékek tesztelését, miközben a Force India, a Renault és a Williams versenyzőit is lehagyta.
Ami az amerikai istálló riválisait illeti: a Force India két aktív versenyzőjével próbálkozott, az eredménylistára pillantva pedig megfigyelhető, hogy míg Esteban Ocon néhány gyorsabb kört is teljesített, addig Sergio Pérez inkább a hosszabb etapokra figyelt. A Williamsnél a fejlesztőpilóta, Gary Paffet kapott lehetőséget (és futott összesen 126 kört), a Renault-nál pedig Szergej Szirotkin, aki idén először vihette pályára a francia gyár versenygépét.
A második bahreini tesztnap végeredménye:
1 Valtteri Bottas Mercedes 1:31.280 143
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:31.574 0.294 64
3 Carlos Sainz Toro Rosso 1:31.884 0.604 68
4 Stoffel Vandoorne McLaren 1:32.108 0.828 81
5 Kevin Magnussen Haas 1:32.120 0.840 88
6 Esteban Ocon Force India 1:32.142 0.862 85
7 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:32.213 0.933 60
8 Gary Paffett Williams 1:32.253 0.973 61
9 Sergey Sirotkin Renault 1:32.287 1.007 126
10 Pierre Gasly Red Bull 1:32.568 1.288 65
11 Pascal Wehrlein Sauber 1:34.462 3.182 91
12 Sergio Perez Force India 1:35.015 3.735 70
/m4sport/
Vettel nem a csapatváltáshoz, hanem Schumacherhez közelíthet
Volt csapatfőnöke szerint Sebastian Vettel jelen helyzetében nem az a kérdés, marad-e a Ferrarinál, hanem az, eredményeket tekintve közelebb kerül-e Michael Schumacherhez.
Nagyot fordult a világ Sebastian Vettellel pár hónap leforgása alatt. Az előző szezon végén még arról találgattak, vajon biztosan kap-e új szerződést a Ferraritól kontraktusa 2017-es lejárta után, s látva a csapat formáját, egyáltalán akar-e majd maradni. Most, három futam elteltével a bajnoki tabella élén áll, és senki sem beszél a távozásának lehetőségéről. Sőt!
A Scuderia korábbi versenyzője, Gerhard Berger amondó, nincs is miről beszélni. „Ha a Ferrari teljesít, akkor nincs oka elhagyni őket” – jelentette ki az osztrák, aki saját két maranellói korszakából tudja, mennyire befolyásolják az eredmények a versenyzők helyzetét a Ferrarinál. „Természetesen ha ínséges időszakot élsz, ha nem nyersz versenyeket, óriási lesz ott rajtad a nyomás. Ilyenkor inkább menekülsz onnan. De ahogy most fest a helyzet, jó úton járnak. Sebastian sugárzik. Ezért el sem tudom képzelni, hogy bármi is megváltozzon.”
Persze volt időszak, amikor Fernando Alonso is azt hangoztatta, hogy a Ferrari lesz pályafutása utolsó csapata az F1-ben, de Berger szerint ahhoz, hogy Vettel kiszeressen jelenlegi csapatából, drámai fordulatnak kéne bekövetkeznie. „Jelenleg vezetik a bajnokságot, tehát szó sincs itt végről. És azzal is vigyáznia kell az embernek, hová megy.”
A volt versenyző úgy látja, Vettel esetében most nem a jövő, sokkal inkább az idén elérhető eredmények jelentik a kérdést. A német 44 győzelemmel állt jelenleg, s ha még hétszer diadalmaskodik, utoléri az örökranglistán Michael Schumacher és Lewis Hamilton mögött harmadik Alain Prostot. Ha pedig év végén ötödször is világbajnok lesz, Juan Manuel Fangio mellé emelkedik. „Sebastiant foglalkoztatják ezek a statisztikák, vágyik a sikerekre” – állapította meg a németet a Toro Rossónál csapatfőnökként alkalmazó Berger. „A bajnoki címek tekintetében szeretne közelebb kerülni a példaképéhez, Michael Schumacherhez. És úgy hiszem, most meg is van ehhez minden eszköze. A Ferrarinál jelenleg szuperboldog” – vélekedett.
/m4sport/
Hamilton volt a leggyorsabb, gondok a McLarennél
A Mercedes klasszisa, Lewis Hamilon volt a leggyorsabb a bahreini teszt első napján. A második helyre a 2017-es Ferrarit elsőször vezető Antonio Giovinazzi került, a harmadikra pedig Daniel Ricciardo. A legtöbb kört a Sauber futotta; a McLaren ismét problémákkal szembesült; Sebastian Vettel estig folytathatja a gyakorlást.
Nehézkesen indult az első tesztnap, a start után ugyanis szinte azonnal pirosra váltott a boxutcai lámpa, egy konténer ugyanis útban volt a box végén, így meg kellett várni, hogy a szerelők eltávolítsák azt. Ez 10 percet vett igénybe, az elveszített időt pedig a gyakorlás végén pótolták, vagyis ennyivel toldották meg az eredeti tervek szerint 17 órakor végződő tesztnapot.
A piros zászló később több alkalommal is előkerült, hiszen több pilótának is meggyűlt a baja a technika ördögével. Egyikük Lewis Hamilton volt, kinek Mercedesében az istálló jelentése szerint a kábelezéssel adódott probléma. A németek viszonylag hamar javították a hibát, versenyzőjük pedig a délelőtti és a délutáni szakaszban is megfutotta a leggyorsabb kört. Bár az eredmény hízelgő, a gárda ma nemcsak arra figyelt, Bahreinben ugyanis remek lehetőségük adódott a gumik tesztelésére.
Az abroncsok kezelésével ugyanis még mindig hadilábon állnak, a sivatagi pálya támasztotta extrém körülmények pedig pont ideálisak ennek a gyengeségnek a vizsgálatához. Hamilton ma felváltva teljesítette a rövid és a hosszú etapokat, látható tehát, hogy a csapat az időmérős és a versenykörülmények között is igyekezett megfigyelni a gumik viselkedését.
A második leggyorsabb kört a Ferrari tesztpilótája, Antonio Giovinazzi jegyezte, aki pályafutása során most először próbálhatta ki a vörösök versenygépét.
Ezzel az autóval ma nemcsak ő körözgetett, hanem Sebastian Vettel is, aki ezúttal a Pirellinek tesztelt, így csapata engedélyt kapott arra, hogy két versenygéppel képviseltesse magát. Mivel a német a gumigyártóval dolgozott (a 2018-as keverékeken) ő a riválisokkal ellentétben egy új alkatrészt sem vihetett pályára, viszont három órával tovább folytathatja a körözgetést, délelőtt ugyanis gondok adódtak a Ferrarival, így a Pirelli extra tesztidőt kapott (Bahreinben nem okozhat gondot a sötétedés, a pályát ugyanis tökéletesen ki lehet világítani).
A harmadik helyezés Daniel Ricciardóé, aki délelőtt elsősorban aerodinamikai munkát végzett, délután pedig a gumikra összpontosított. A napja azonban a tervezettnél rövidebbre sikerült, autójában ugyanis meghibásodott a Renault-erőforrás. Ezt holnapig ki is kell cserélni, hogy Max Verstappen már – az istálló reményei szerint – problémamentesen körözhessen.
Ma nemcsak neki gyűlt meg a baja a Renault-motorokkal, a Toro Rosso indonéz tesztpilótáját, Sean Gelaelt ugyanis délelőtt szintén műszaki hiba hátráltatta, sőt az autója egyszer a délutáni szakaszon is leállt. Ennek ellenére végül 78 kört teljesített és a nyolcadik helyen zárt.
Ricciardo mögé Romain Grosjean sorolt, aki ma a Carbone Industrie fékjeivel dolgozott. Elmondása szerint ezek megoldást jelenthetnek az eddigi fékproblémákra, ő tehát nem bánná, ha csapata szakítana az eddigi partnerrel, a Brembóval. A francia eredménye egyébként még akkor is megsüvegelendő, ha csak egy tesztről van szó, hiszen a Williams és a Renault versenyzőinél is sikerült gyorsabb kört futnia.
A legszorgosabb ma Marcus Ericsson volt, aki egyedüliként jutott 100 kör fölé a Sauberrel.
A legkevesebb kört pedig a McLaren-Honda jegyezte. A gondok már reggel elkezdődtek, Oliver Turvey autójában ugyanis vízszivárgást észleltek az ERS-nél, ezért elhatározták, a komplett erőforrást kicserélik a folytatásra. A brit végül csak az utolsó órában léphetett pályára, és mindössze 17 kört jegyzett a tesztnapon. Autóját holnap az egyik állandó pilóta, Stoffel Vandoorne veszi át, aki csak reménykedhet abban, hogy eredményesebb napja lesz, mint márkatársának…
A bahreini első tesztnap végeredménye:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.358s 97
2 Antonio Giovinazzi Ferrari 1m31.984s 0.626s 93
3 Daniel Ricciardo Red Bull 1m32.349s 0.991s 45
4 Romain Grosjean Haas 1m33.452s 1.094s 87
5 Felipe Massa Williams 1m32.509s 1.151s 56
6 Nico Hulkenberg Renault 1m33.624 2.266s 74
7 Lance Stroll Williams 1m33.729s 2.371s 35
8 Sean Gelael Toro Rosso 1m33.885s 2.527s 78
9 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.894s 2.536s 89
10 Alfonso Celis Jr Force India 1m33.939s 2.58 70
11 Marcus Ericsson Sauber 1m34.550s 3.192s 106
12 Oliver Turvey McLaren 1m35.011s 3.653s 17
/m4sport/
A Ferrari életre kelt – Vettel szerint „álom” vezetni ezt az autót
A rajt jelentette a győzelem kulcsát Sebastian Vettel szerint vasárnap Bahreinben. A négyszeres világbajnok úgy érzi, a Ferrari egyre inkább lendületbe jön!
Háromból két győzelem a Scuderia mérlege 2017-ben – Sebastian Vettel Bahreinben is kihasználta a Mercedes megingásait, és bizonyította, a Ferrari bármikor, bármilyen körülmények között veszélyes kihívója a bajnokcsapatnak.
A 44. győzelmét jegyző német szerint győzelmük kulcspillanatát a jó rajtja jelentette, melynek köszönhetően az első sorból rajtoló két Ezüstnyíl közé furakodott, s ezzel máris kizökkentette őket a kényelmi zónájukból. „A rajt meghatározó volt számunkra. Azzal, hogy közéjük kerültem, nem engedtük nekik, hogy a saját ritmusukban menjenek, elhúzzanak, csinálják a maguk dolgát” – nyilatkozta Vettel.
„Egy kicsit lelomboztam őket. Mindannyian hasonlóan rajtoltunk, az enyém talán egy kicsivel jobb volt, mint Lewisé, aminek köszönhetően egymás mellé értünk. Az ő autójuk elég hosszú, ezért elég sokáig voltunk egymás mellett… De tiszta volt előttem a terep, ezt kihasználtam. Lewis egy kicsit beragadt Valtteri mögé, nekem pedig kockáztatnom kellett féktávon, és be kellett fejeznem a manővert.”
Vettel az első körökben folyamatosan ott loholt a nem megfelelő guminyomása miatt csak szenvedő Valtteri Bottas mögött, a 10. körben pedig egy nagyon korai kerékcserével lepte meg a Mercedest. Azt is kegyetlenül használta ki, hogy ellenfelüknél a gyorsabb autó, azaz Hamilton volt hátrébb, aki ráadásul időbüntetést is kapott. „Az első etapban egész jó volt a különbség közöttünk, amire jött még Lewis öt másodperce, amit akkor nem tudtam, miért kapott, de nem is igazán érdekelt. Próbáltam tartani a különbséget Valtterivel szemben, egy kicsit el is húztam tőle” – mesélte a biztonsági autós fázis utáni időszakról.
A biztonsági autó kiállása után egyébként Bottasszal egy kemény csatát is megvívott. „Azt gondoltam, az újraindítás egészen jól sikerült. Nem volt könnyű, mert elég későn kaptam az üzenetet, hogy a biztonsági autó kimegy, és utána nem akartam hülye lenni, és csak fékezni az egész mezőnyt, elindulni és megállni. Próbáltam lendületben maradni. Azt gondoltam, az utolsó kanyarban egészen nagy az előnyöm. Nem is tudom, mintha abban a körben nagyobb lett volna a szembeszél, mint az összes többiben. Az egyenes felénél biztos voltam a dolgomban, belenéztem a visszapillantóba, erre jött ő. Szikrákat láttam mindenhol, és védekeznem kellett. Nem igazán tudtam, hol fékezett, de gyanítom, hogy egymás mellett voltunk. Szorosabb volt, mint vártam. De szerencsére elöl maradtam.”
A verseny hajrájában aztán már Hamilton volt a fő ellenfele, aki nagy ütemben közelített hozzá, miközben ő a lekörözésekkel bajlódott. Vettel elárulta, valójában nem érezte magát akkora veszélyben, mint amekkorát a különbség csökkenése sugallt. „Lewis gyorsan közelített. Amikor forgalomba kerültem, sokat vesztettem, de aztán ő is utolérte őket, és végül biztonságban voltam. Az etap elején nem igazán nyomtam, könnyedén mentem, és csak reagáltam arra, amit a két srác csinált. Ez a végén segítség volt, mivel még sok maradt a gumikban.”
Vettel idei második győzelmével újból egyedül vezeti a bajnokságot, 7 pontos előnnyel Hamiltonnal szemben. Egyelőre azonban sem ez, sem az Orosz Nagydíj nem foglalkoztatja – csak az, hogy a Ferrari lendületbe jött, autója pedig ütőképes. „Álom vezetni ezt az autót” – állapította meg. „Szocsi még olyan messze van, hogy nem is gondolunk rá. Élvezzük a pillanatot. Nagy menet volt ez a télen. Tavaly is jó évünk volt. Ne értsenek félre, az eredmények szempontjából nem volt az, de a csapat összekovácsolódott, sok mindenen változtattunk, és most úgy tűnik, ez kezd működni. És persze az is sokat segít, hogy a teszteken már akkor jók voltak a megérzéseink, amikor először elhagytuk a boxot. Versenyképesek voltunk.”
„Ausztrália nagy lökést adott a csapatnak. Együtt énekeltek, az egész gyár életre kelt, ami nagyszerű. Most csak meg kell tartanunk ezt, élveznünk. A csapat nagyon keményen dolgozott, nagyon elszánt, minden kezd működni, és remélem, hogy ezek az első sikerek akkora lendületet adnak, hogy mi leszünk azok, akiket majd le kell győzni. Hosszú a szezon, de egyelőre csak az estét várom.”
Szocsi kapcsán elárulta, a Ferrari készül pár újabb fejlesztéssel is. „Egy körön még javulnunk kell, a versenytempónk jó. Oroszországban is lesz pár trükk a tarsolyunkban, meglátjuk, beválnak-e. A jövő heti tesztek mindenesetre segítségünkre lesznek abban, hogy még jobban megismerjük az autónkat.”
/m4sport/
Vettel: Arra gondoltam, csak még egyszer ne…!
Ezúttal a biztonsági autó sem vehette el azt a trófeát Sebastian Vetteltől! A bajnoki éllovas második idei győzelme után is csak a pillanatnak él: egyszerűen élvezi a sikerességet!
„Aztán jött a biztonsági autó, és én azt mondtam: csak még egyszer neee!” – Sebastian Vettel kisgyermeki örömmel mesélte élményeit a bahreini díjátadó előtt ferraris kollégájának idei második győzelme után. Nem véletlenül emlegette fel a 13. körben pályára küldött biztonsági autót. Egy hete Kínában éppen egy ilyen fázis előtt állt ki kerékcserére, s ez fosztotta őt meg a győzelem esélyétől – és most ismét Bernd Mäylander érkezése előtt pár körrel érkezett új kerekekért.
Ezúttal viszont ismét mellette állt Fortuna. A Carlos Sainz és Lance Stroll balesete miatti tempóvisszafogást a Mercedes ismét boxkiállásra használta, ám Valtteri Bottas és Lewis Hamilton most csak a Ferrari mögé érkezett vissza a pályára. Ráadásul a végül második helyen célba érő brit egy 5 másodperces büntetést is begyűjtött ez idő alatt, így eleve hátrányból kellett visszakapaszkodnia. Ahogyan Sanghajban Vettelnek, most neki sem sikerült.
„Gyorsak voltunk! Próbáltam nyomást gyakorolni Valtterire, aki viszont nem követett el egy hibát se. Nehéz lett volna olyan közel kerülni az egyenesekben, hogy előzni tudjak, ezért megpróbálkoztunk az elévágással. Korán álltunk ki, a kerékcsere nagyon jól sikerült. De aztán jött a biztonsági autó, és csak azt mondtam: csak még egyszer ne” – nyilatkozta Vettel a leintés után. „Nem tudom, hogy előny volt-e. Szerencsém volt azzal, hogy a többiek már elég közel voltak akkor a boxutcához, így nem sikerült igazán profitálniuk ebből. De meglepődtem, hogy én voltam az élen a kiállások után.”
Vettel ezt követően kiválóan osztotta be erejét, a második kiállások után pedig nem ingott meg akkor sem, amikor forgalomba került, Lewis Hamilton pedig nagy nyomást gyakorolt rá. „Később az autó kiváló volt, jó volt a tempónk. Már tegnap is jónak éreztem. Sok körön keresztül jól ment, és jó volt, hogy irányítani tudtam a versenyt. Lewis a végén veszélyes volt egy kicsit, a forgalomnál sosem tudni, de sikerült kontrollálni a helyzetet.”
A négyszeres világbajnok pályafutása során harmadszor nyert Bahreinben, a mostani a 44. győzelme volt a Forma–1-ben. Ennél is fontosabb, hogy újra egyedül áll a bajnoki tabella élén, 7 pontos előnnyel Hamilton előtt. „Ez egy nagyon hosszú szezon, nem foglalkozom a bajnoksággal még. Egyszerűen csak boldog vagyok. Élvezet volt vezetni az autót. Valójában már tegnap is, akkor csak azért voltam szomorú, mert a különbség olyan nagy volt. Lehettünk volna közelebb is, de valami belül azt súgta, hogy jó autónk van, jók lehetünk. Az első körtől kezdve éreztem, hogy a tempó ott van, és megkezdődött a húsvéti tojásvadászat!”
A német külön örült annak, hogy megkapta a méretes és mutatós győzelmi trófeát. „Elég sikeres voltam itt az elmúlt években, imádom a trófeát is, és amikor átszeltem a célvonalat, akkor is nagyon boldog voltam, mert tudtam, hogy ezt kapom.”
Maurizio Arrivabene csapata taktikai megingathatatlanságát méltatta a győzelem után. „Mindenekelőtt azt emelném ki, hogy ez a csapat bátor és elhivatott, emellett pedig egy kicsit őrült is! Tegnap az időmérő után úgy voltam vele, hogy ez bizony nehéz lesz. De pénteken jó volt a tempónk, és vállaltuk a kockázatot, ami igazi erőssége ennek a csapatnak az alapításunk, azaz hetven év óta. Már az alapítónkat is ez jellemezte. Szóval boldog vagyok” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
m4sport
|