Ferrari: A kltsgcskkents csak zldsg
A hrek szerint az F1 j tulajdonosai az egyenlsg jegyben szeretnnek kltsgsapkt bevezetni, de a Ferrari elnke csak nevet ezen, mondvn, hogy csapata minden megszorts ellenre eddig sem sprolt egyetlen eurt sem.
Egy minden csapatra ktelez rvny kltsgvetsi sapka bevezetse idrl idre felmerl a Formula-1 berkeiben, noha ltalnos vlekeds, hogy szinte lehetetlen lenne egy ilyet ellenrizni s betarttatni a folyamatosan kiskapuk utn kutat istllkkal. A kiadsok visszafogsnak legdrasztikusabb elmleti mdja pedig sokaknl mr els hallsra is kiveri a biztostkot: amikor mg 2009-ben elszr felmerlt, hogy 40 milli fontban maximalizlnk minden csapat ves kltsgvetst, nhny nagyobb istll, mint a Ferrari s a Renault kiszllssal fenyegetztt.
Nincs sok j a nap alatt, a Ferrari most, immr Sergio Marchionne elnklse alatt sem tudna elkpzelni egy ilyen forgatknyvet. Az elnk felhvja a figyelmet, hogy az elmlt vekben bevezetett klnfle megszort intzkedsek is mind hatstalanok voltak Maranello szmra, ahol senkinek esze gban sem volt sprolni.
„Mostanig is szmos korltozst vezettek be a motorok eladsnak kltsgeire s a szlcsatornk hasznlati idejre, de ezek egyike sem bizonyult hatkonynak. Az a helyzet, hogy a Formula-1 egy drga sport” - idzi Marchionnt a Motorsport. „Rszt vesznek benne olyan nagy gyrtk, mint a Renault s a Mercedes, amelyek szlesebb skln kpesek fejleszteni, ez pedig tnyleg veszlyesen megugraszthatja a kltsgeket. Elfogadom, hogy a cskkentsre kell trekednnk, de sok fgg attl, hogy hogyan prbljuk meg ezt elrni. A kltsgsapkban pldul nem hiszek. A nagyon szigor korltozsokkal az a f baj, hogy vgl mindannyiunknak csak nagyon szk jtktere maradna az aut jobb ttelhez.”
Az olasz szerint a Liberty Media ezirny tletei is eleve hallra vannak tlve. „Szoktam rgi szmvetseket nzegetni az elmlt tz vbl vagy mg rgebbrl, s azt ltom, hogy a Ferrari sohasem fogta vissza magt, amikor a pnzkltsrl volt sz. Azt persze utlag mr nem tudom, hogy a pnzeket jl vagy rosszul hasznostottk-e. Mindenesetre az biztos, hogy az FIA brmilyen kltsgcskkentsi prblkozsa ellenre a csapatok mindig talltak ms mdot arra, hogy elkltsk a pnzket.”
„Ez pedig egy rgi problma, amivel mindenki szembesl, aki korltokat prbl szabni: ha maradnak nyitott terletek, akkor a kiadsok oda fognak sszpontosulni. Visszanzve az elmlt ngy-t vnket, mi egyetlen eurt sem sproltunk meg. Egyszeren csak mindig tcsoportostottuk az erforrsainkat ms terletekre. A kltsgcskkents alapveten tnyleg egy nemes cl, csak ppen sohasem sikerl vele a szksges eredmnyeket elrni.”
/formula/
Ricciardo: Vettel sokszor nmaga legnagyobb ellensge
Sebastian Vettel kpes nmaga legnagyobb htrltatjv vlni korbbi csapattrsa, Daniel Ricciardo szerint. Tiszteli kollgjt, m idnknt tlsgosan grcssnek tartja t.
Daniel Ricciardo maga a lazasg. Hiba szmt feszlt kzegnek a Forma–1, mindig kaphat a trfra, a komoly helyzetekben is kpes vicceldni, a mosoly pedig csak a monacihoz hasonl csapsszer eseteknl tnik el az arcrl. Persze neki is megvoltak mr a maga vlsgos idszakai (ld. 2015 els flvt), m 2016-os kiegyenslyozott teljestmnye azt igazolja, mr megtallta a mdszert, amivel kpes kihozni magbl a legjobbat.
Sajt titkt szemlletmdjban ltja. Szerinte nem csak gyakorlssal lehet jobb teljestmnyt elrni. „Ne rtsenek flre, szeretek gokartozni, de sok mst is szvesen csinlok. Az egyik erssgem, hogy kpes vagyok kikapcsoldni. Nem szoktam gy elvonulni aludni, hogy kzben a versenyzs jr a fejemben. Van, aki gy csinlja, aki egytt llegzik a sportggal, de n nem rtek egyet ezzel. Ms dolgokkal is kell foglalkozni, msklnben kighetsz. Ez egy hossz etap, fontos, hogy hossz tvon is lvezni tudjuk a sportgat” – nyilatkozta a Sydney Morning Heraldnak.
A Red Bulll versenyzje Sebastian Vettelt hozta fel pldnak, akit szerinte 2016-ban a grcss sikerre vgys, valamint sikertelensg miatt rzett frusztrltsg vitt vakvgnyra. „Seb egszen klnleges. egytt l a sportggal, egytt llegzik vele. Nekem gy tnik, az lete nagy rsze a sportg krl forog, akrl, hogy vilgbajnok legyen. Ez nem rossz, de ha a dolgok nem gy mennek, ahogy akarod, az elg frusztrl, s ez az rzs egyre n, mert erre pted az letedet” – elmlkedett.
„A Red Bull-lal lomszeren alakult minden szmra, az volt a trtnelem egyik legnagyobb menetelse. Ngy egymst kvet bajnoki cmet szerzett. Taln ezt vrta a Ferrarinl is, de nem jtt olyan gyorsan a siker, mint remlte. Igen, ez frusztrl, de rendkvl tehetsges, s idnknt gy rzem, nmaga legnagyobb ellensge ezzel a frusztrcival. Ha lehiggad, akkor viszont nagyon j.”
Ricciardo persze egyben szrakoztatnak is tallta volt csapattrsa viselkedst, rdis megnyilvnulsait. viszont inkbb ms mdszerrel tette emlkezetess sajt nagy pillanatait: 2016-ban megismertette a nagyvilggal az ausztrlok egyik viccesnek tn szokst, a cipbl ivst, azaz a „shoey-t”.
„Arra semmikpp sem szmtottam, hogy ennyire felkapjk. Mindenkitl azt halottam, mg Bernie Ecclestone-tl is, hogy tetszett nekik, hogy valami vicceset vittem fel a dobogra. Hogy gusztustalan-e vagy sem, teljesen lnyegtelen. Valami jat hozott a sportgba. Megltjuk, ha elkezdek sokat nyerni, lehet, hogy valamilyen antibiotikumra lesz szksgem…” – vicceldtt.
/motorsportal/
Nem vr vb-cmet jvre a Ferrari elnke
Sergio Marchionne tanult az elz vek hibibl, s immr nem bocstkozik tl optimista jslatokba, azt azonban elrulta, milyen clt tz ki a maranelliak F1-es alakulata el 2017-ben.
Brmily hihetetlenl hangzik, jvre mr tz ve lesz, hogy a Ferrari utoljra egyni vilgbajnoki cmet tudott nyerni a Formula-1-ben: Kimi Raikknen hzta be az sszetett elssget a McLaren pilti, Fernando Alonso s Lewis Hamilton eltt. Br nem ez a leghosszabb sikertelen szria a Scuderia trtnetben, hiszen Jody Scheckter 1979-es s Michael Schumacher 2000-es gyzelme kztt 21 esztend telt el, az olaszok szurkoli joggal vannak kihezve a sikerre.
Azta tbbszr is volt lehetsgk a vilgbajnoksg megnyersre: Felipe Massa 2008-ban karnyjtsnyira volt a cmtl, de Fernando Alonso is ktszer a siker kapujban bukott el az vtized elejn. Az utbbi vekben azonban nagy tvol voltak ettl a Ferrarinl, idn pedig mg a futamgyzelem sem jtt ssze.
Pedig a szezonnak mg nagy gretekkel vgtak neki a maranelliak: szerettk volna letasztani a trnrl a Mercedest, ehhez kpest mg a Red Bulltl is kikaptak. Sergio Marchionne most mr sokkal vatosabban fogalmazott a Ferrari hagyomnyos karcsony eltti esemnyn: „Ne szmtson senki konkrt kinyilatkoztatsra” – idzi az elnk szavait a thisisF1.com szakportl. „Legutbb vatlan voltam, most azonban csak annyit krek magunktl, hogy teljestsnk jobban, mint 2016-ban, ami nem tnik tl nehz feladatnak.”
Marchionne arrl is beszlt a mlt htfi rendezvnyen, hogy mit vr el kt piltjtl, Kimi Raikknentl s Sebastian Vetteltl: a nmettel kapcsolatban pldul megjegyezte, hogy br a csapat felelssge az, hogy gyztes autt tegyenek al, a ngyszeres vilgbajnoknak sokkal higgadtabban kell versenyeznie, mint a mgttnk hagyott idny sorn, amikor fknt a kromkodsaival hvta fel magra a figyelmet, nem pedig az eredmnyeivel.
/formula/
Vettel szmra figyelmeztets a Ferrari elnknek nyugodtsga?
A Ferrari elnke jelezte, krl fognak nzni a versenyzpiacon 2018 eltt, azaz nincs garancia r, hogy nem vltoztatnak versenyzprosukon. Sergio Marchionne mris taktikai jtszmba kezdett volna Sebastian Vettellel?
rdekes kijelentseket tett Sergio Marchionne a Ferrari karcsonyi rendezvnyn, melyek kapcsn jra tertkre kerlt Sebastian Vettel s a Scuderia viszonya. A trtnet valjban valamikor Japnban kezddtt, ahol Maurizio Arrivabene azt nyilatkozta, a ngyszeres vilgbajnok helye sem garantlt hossz tvon a Ferrarinl, ha nem nyjt elg j teljestmnyt. Azta megy a tallgats arrl, hogy a csapat s versenyzje kztt nem felttel nlkli a klcsns bizalom.
Vettelnek 2017 vgig szl a szerzdse, s Sergio Marchionne elnk most utalst tett arra, hogy nem igazn tart versenyzje elvesztstl sem. Leszgezte, miutn mindkt versenyzjk helye a kvetkez v vgig biztostott, sztnznek a piacon. „Termszetesen krlnznk, de vannak izgalmas fiataljaink is, mint Antonio Fuoco, aki remekl dolgozik a szimultorban, Charles Leclerc, aki megnyerte a GP3-as bajnoksgot, valamint Antonio Giovinazzi, aki a harmadik szm versenyznk lesz, a szimultorban dolgozik, s eslyt kap pr pnteki bevetsre a Sauberrel” – fogalmazott.
Egyttal azt is jelezte, javulst vr Vetteltl. „Nyer autt kell adnunk Sebastian szmra, hogy knyelmesebb helyzetbe kerljn, hogy tudhassa, mit kell tennie. Nem lehet olyan ideges, mint Mexikban volt. Azrt mr bocsnatot is krt. sszeszedettnek kell lennie ahhoz, hogy a legjobbjt tudja nyjtani. Nem sietnk a szerzdshosszabbtssal, elbb jra nyerni szeretnnk” – jelezte.
Szavait tbbflekppen rtelmezhetjk. Egyfell tekinthetjk nyomsgyakorlsnak is a szerzdshosszabbtsrl szl trgyalsok megkezdse eltt. Vettelt nemrg hrbe hoztk a Mercedesszel, ahol 2018-ban akr eslye lehet az egyik lsre, s mindez a Scuderia szmra jelenthet nyomst. Marchionne kijelentseivel most azt jelezte, nem olyan nagyot, mint elsre gondolnnk. Msok szerint Vettel s a Ferrari vezetjnek kapcsolata tvolrl sem olyan harmonikus, mint amilyennek 2015-s sikereik sorn mg tnt, s ha a csapat nem teljest jl, a nmet valban tvozhat.
Carlo Vanzini, a Sky olasz riportere ott volt a Ferrari karcsonyi rendezvnyn, s minden rejtettnek tn zenet ellenre is gy rzi, mindkt fl rdeke a kzs folytats. „A Ferrari nem siet a hosszabbtssal, s gy tnik, Marchionne nem fl Vettel elvesztstl, mert hiszi, hogy j autt adnak neki 2017-ben. Termszetesen vannak, akik gy rzik, Lewis Hamiltonnak egyszer a Ferrarinl is ki kell prblnia magt, de sok mlik azon, mi trtnik Bottas s a Mercedes kztt, s milyen sokig tart” – vlekedett az olasz.
„A Ferrari ers helyzetben lesz. Legutbb 1995-ben fordult el velk, hogy egyszerre kt versenyzjknek is lejrt a szerzdse. Akkor Gerhard Bergert s Jean Alesit Michael Schumacherre s Eddie Irvine-ra cserltk. De az alapvet cl az, hogy Sebbel folytatjk, s elrik az lmukat: egytt nyernek.”
Maurizio Arrivabene igyekezett elejt venni a Vettel tvozsval s elkedvetlenedsvel kapcsolatos tallgatsoknak. „Nincs problmm Sebastian Vettellel. Ennl tbbet nem tudok mondani. Ha nem lenne motivlt, nem lne itt a szimultorban, s dolgozna ilyen kemnyen. Hogy mire kpes akkor, ha megvan az autja s nincsenek nehzsgei, azt az utols versenyen Abu-Dzabiban lthattuk. Tbbszr is mondtam mr, nagyon nyerni akar a Ferrarival. Ez a clja, ahogy a mink is. A hosszabbtsrl beszlni viszont mg korai lenne” – fogalmazott a csapatfnk.
/motorsportal/
A Ferrarinak nem kell Paddy Lowe
tletszinten felmerlt, hogy a Ferrarinak szerzdtetnie kell a Mercedes technikai igazgatjt, Paddy Lowe-t, vgl azonban a csapat gy dnttt, nincs szksg a szakemberre – jelentette ki a mrka els embere, Sergio Marchionne, majd azt is elmondta, mirt hatroztak gy.
Hossz ideje cikkeznek mr Lowe jvjrl, a tapasztalt technikai szakembernek ugyanis hamarosan lejr a szerzdse, a hrek szerint pedig nem fogja meghosszabbtani azt jelenlegi munkaadjval. Azt beszlik, 2017-ben visszatr a Williamshez (Pat Symonds tvozsa is erre utalhat), a Mercedesnl pedig az a James Allison kap majd helyet, aki idn vett bcst a Ferraritl.
Az helyt Mattia Binotto vette t, felmerlt azonban, hogy az olasz csak ideiglenes megolds lesz a vezetsg rszrl, a technikai rszleg vezetst ugyanis Lowe veszi majd t, aki Maranellban kthet ki. Marchionne nemrg elismerte, valban volt ilyen javaslat, a Ferrari azonban gy dnttt, nem kell a brit szakember. „Nincs szksgnk egy Ross Brawnhoz hasonl hsre, aki minden problmt megold. Kzsen dolgozunk azon, hogy megtalljuk a helyes utat, s ez sikerlni is fog” – mondta.
„Nem akarom, hogy a csapat folyamatosan vltozzon” – tette hozz hatrozottan az elnk. „Paddy remek mrnk, s nagyon sok bartja van a Forma–1-ben. s most csak azt akarom mondani, hogy mi nagyon jl be vagyunk biztostva, a mr meglv technolgiai tapasztalataink birtokban pedig nincs szksgnk Paddy Lowe megszerzsre” – magyarzta.
Marchionne nyilatkozata sorn elismerte, a Ferrari alulmaradt a fejlesztsi versenyben – fleg az v msodik felben komoly javulst produkl Red Bull-lal szemben –, ppen ezrt reztk szksgesnek, hogy vltoztassanak az addigi munkamdszereken (ezrt is alaktottk t a csapat szerkezett). „Kt vilgbajnokunk van, akik mg mindig hesek a sikerre, valamint egy tszervezett csapatunk, ami most jobban reagl a fejlesztsekkel kapcsolatban” – jelezte.
„Meg akartuk reformlni a csapatot; legfkppen tlthatbb tenni a hzon belli informcicsert. A legrosszabb dolog amellett, hogy nem szereztnk gyzelmet az volt, hogy az autnk egsz vben ugyanolyan maradt, semmit sem fejldtt. Ezrt vltoztattunk a munkamdszereken. Az F1 sok pnznkbe kerl, a nyeretlensg pedig fjdalmas” – zrta gondolatt az elnk.
/motorsportal/
sszeszedettebbnek kell lennie Vettelnek jvre a Ferrari szerint
Higgadtabb s sszeszedettebb kell vlnia Sebastian Vettelnek a 2017-es szezonban a Ferrari elnke szerint. De vajon milyen jv vr r Maranellban?
Kevsb meggyz teljestmny s ingerlt megnyilvnulsok jellemeztk Sebastian Vettel 2016-os szezonjnak msodik flvt. Kapott is kritikkat bven a ngyszeres vilgbajnok – az sszel radsul Maurizio Arrivabene csapatfnk is elejtett egy mondatot, melyben jelezte fel, neki is ki kell rdemelnie a helyt a csapatnl.
Ezekre alapozva Nico Rosberg visszavonulsa utn mris megindultak a tallgatsok arrl, hogy Vettel plyafutsnak ferraris fejezete a vrtnl rvidebb is lehet, s akr mr 2018-ban tszerzdhet a Mercedeshez. Maurizio Arrivabene csapatfnk a vrsk karcsonyi rendezvnyn e tallgatsokra prblt rcfolni. „Sebastian kedden itt volt velnk, dolgozott a szimultorban, s megismtelte, hogy a Ferrarival akar nyerni. Rajtunk ll, hogy biztostsuk szmra az autt, amellyel kpes lehet erre” – fogalmazott.
Ezzel fnke, Sergio Marchionne szavait visszhangozta, aki egyben azt is elismerte, ms versenyzk szerzdtetsnek lehetsgvel is kalkullnak, mivel nem biztosak kt bajnokuk sorsnak alakulsban. „El kell ismernnk, hogy msokat is figyelembe vesznk a jv szempontjbl, vatosan kirtkeljk a tbbiek helyzett. Ez nem jelenti azt, hogy nem bzunk meg a versenyzinkben, de mondjuk gy, vizsgljuk ket” – idzte az Autosport az elnkt, aki kiemelte, Kimi Rikknennel mg nem egyeztettek arrl, akar-e folytatst, Sebastian Vettel megtartshoz pedig a versenykpes aut a felttel.
Marchionne emellett most elszr tett finom, mgis egyrtelm utalst arra a nyilvnossg eltt, hogy nem felttlenl volt elgedett Vettel v vgn ltott frusztrlt magatartsval, melynek „cscspontjt” Mexik jelentette. A kzp-amerikai htvgn tbb kollgja (pl. Daniel Ricciardo, Fernando Alonso) is brlta t ideges megnyilvnulsai miatt, a versenyen pedig Max Verstappen s az FIA miatti rdis dhngsnek az lett a kvetkezmnye, hogy tkztt Daniel Ricciardval, megbntettk, s ezzel utlag elvesztette harmadik helyezst – radsul mg az FIA versenyigazgatjtl is bocsnatot kellett krnie.
„Velnk akar nyerni, s neknk kell garantlnunk a feltteleket ehhez” – mondta Marchionne. „Cserbe viszont higgadtan, hideg fejjel s kevsb zaklatottan kell versenyeznie. Csak a gyzelemre szabad gondolnia, s nem szabad szemlyes viszlykodsba bocstkoznia” – mutatott irnyt a nmetnek, akit az v sorn Max Verstappennel val visszatr „veszekedse” sem tett npszerbb a szurkolk egy rsznl.
Azt persze a Ferrari is jl tudja, ha megfelel feltteleket garantl Vettelnek, kevesebb hasonl problmval kell szmolnia. Mattia Binotto, az olaszok technikai igazgatja mrpedig nem ltja akadlyt annak, hogy mr a kvetkez szezonjuk sikeres legyen. „Sok szably vltozik az aerodinamika tern. Gyorsabbak lesznek az autk a kanyarokban, gyorsulsnl, fkezskor. Semmi akadlya annak, hogy Maranello j autt ptsen – ez csak id krdse. Idn nem sikerlt gyorsan reaglnunk problmkra, s nem tudtunk olyan gyorsan bevetni megoldsokat, mint a tbbiek” – nyilatkozta az olasz mrnk.
/motorsportal/
k voltak az v legjobb F1-es pilti?
Az Autosport magazin munkatrsai szoksukhoz hven idn is sszelltottk az v legjobb Formula-1-es versenyzinek listjt. me a TOP10, Facebookon megoszthatod velnk a vlemnyedet:
1. Daniel Ricciardo
2. Lewis Hamilton
3. Max Verstappen
4. Nico Rosberg
5. Fernando Alonso
6. Carlos Sainz
7. Sebastian Vettel
8. Valtteri Bottas
9. Nico Hlkenberg
10. Sergio Perez
/motorsportal/
A Ferrari elnke rjtt, hibzott
Sergio Marchionne megtanulta a leckt idei hangzatos kijelentsei s az azt kvet gyengbb eredmnyek utn; a Ferrari elnke 2017-nek mr nem szeretne tl magas elvrsokkal nekivgni! A csapat vzrjn a versenyzkrl s a Paddy Lowe-val kapcsolatos pletykkrl is beszlt.
Az olasz szakember tbb alkalommal is meglehetsen magabiztosan nyilatkozott a 2016-os v eltt, st a szezon eleji kudarcok utn is hangoztatta, a csapat mg eslyes a bajnoki cmre. Kijelentsei kapcsn tbben megjegyeztk, tl nagy nyomst helyezett a csapattagok vllra, ez pedig a teljestmnykn is megltszott (bajnoki cm helyett bronzremmel zrtak).
A kritikk gy tnik megtettk hatsukat, a csapat v vgi nnepsgn ugyanis kijelentette, 2017 eltt mr nem fog hasonl kijelentseket tenni. „Ne vrjanak ilyen nyilatkozatokat” – kezdte hatrozottan. „Legutbb figyelmetlen voltam, most viszont csak azt krem, hogy legynk jobbak, mint 2016-ban voltunk. Ez nem tnik tlsgosan nehz feladatnak” – tette hozz.
2017 a piltk szempontjbl is sorsdnt lehet, hiszen Kimi Rikknennek s Sebastian Vettelnek is jvre jr le a szerzdse, az utbbit pedig mr most szba hoztk a Mercedesszel. Egy j autval azonban a csapat maghoz lncolhatja bajnokait. „Rikknen most volt a legjobb, de nem tudom, hogy 2017 utn is folytatni akarja-e. Mg nem beszltnk Vettel szerzdshosszabbtsrl, hiszen egyelre tl korai volna. Elszr is otthonosan kell reznie magt az j autban” – mondta.
„Vettel s a Mercedes? Niki Lauda mindenkivel beszlt, de 2017-ben Sebastian nlunk lesz. Biztostanom kell a stabilitst a csapat szmra, s azok szmra is, akik a versenyautinkat vezetik. Szemmel kell tartanunk az elrhet versenyzket. Sebastiannal gyzelemre eslyes autt kell adnunk, ellenkez esetben ugyanis nincs rtelme trgyalsokat folyatatni. nyerni akar a csapattal, s ezt mi is jl tudjuk. El kell rnnk, hogy magabiztosan vezethessen s nyugodt krlmnyek kztt, hogy a gyzelemre gondolhasson, s ne rintsk a szemlyes csatk” – magyarzta.
Marchionne a sajtesemny sorn tagadta, hogy a Ferrari kapcsolatba lpett a Mercedes technikai igazgatjval, Paddy Lowe-val, aki a pletykk szerint az idn tvoz James Allison utdja lehetne Maranellban. „Nem prblkozunk a megszerzsvel. Voltak javaslatok, de ezek nem tartoznak a fejlesztsi terveinkhez. Kiprblt csapattal rendelkeznk, s ezen nem akarunk vltoztatni. Ha a folytatsban sem nyernk, az az n hibm lesz” – jelentette ki szintn.
Vgl kln kiemelte, bzik a jelenlegi technikai stbban, amit Allison tvozsa ta Mattia Binotto vezet. „Nem bntam meg a vltoztatsokat, szval nincs szksgnk tovbbi mdostsra. Mg vannak hinyossgok, de a csapat az csapat. vekig tartott felpteni, s nem akarunk vltoztatni rajta. Most ms a munkamdszernk, min augusztusban volt, amikor Mattia megrkezett s tvette a staftt. A vltozsok nyugalmat hoztak. A munka meghozza majd a gymlcst” – mondta.
/motorsportal/
Kiderlt, mikor mutatjk be az j Ferrarit
A Ferrari elnke, Sergio Marchionne bejelentette, jvre a GP2-ben ezstrmet szerz Antonio Giovinazzi lesz a csapat harmadik szm versenyzje. A vrsk ekzben azt is elrultk, mikor mutatjk be 2017-es autjukat.
A fiatal olaszt mr hetekkel ezeltt szba hoztk a Ferrari piltaakadmijval, monzai GP2-es gyzelme utn ugyanis tesztelhetett a csapat F1-es szimultorban. Br ksbb felmerlt, mgsem hazai csapatnl, hanem a Mercedesnl kszlhet a kirlykategris szereplsre, ma hivataloss vlt, a Ferrari veszi szrnyai al: jvre lesz a csapat harmadik szm versenyzje.
Szerzdtetst maga Sergio Marchionne jelentette be a Ferrari karcsonyi nnepsgn. „Azrt vlasztottuk, mert nagyszer pilta, de annak is rlk, hogy olasz” – mondta az elnk. „Nem akarjuk Max Verstappen pldjt kvetni, ugyanis egyedi” – utalt arra, hogy nem fogjk azonnal mlyvzbe dobni vdencket. „Nagyon j pilta, ezrt lesz itt a fedlzeten, a Ferrarinak pedig szksge van az olyan fiatal versenyzkre, akik kszek az F1 kihvsaira” – tette hozz.
Olasz sajtrteslsek szerint Giovinazzi szimultoros programja janurban kezddik, a 2017-es szezon sorn pedig a csapat F1-es autjt is vezetheti majd, mgpedig az vkzi tesztek alkalmval (ezt nemrg a csapatvezet, Maurizio Arrivabene is megerstette).
A 22 ves pilta 2012 ta versenyez formaautkkal, nvjegyt pedig az sszes komoly nevelszriban letette mr: 2013-ban a brit Forma–3-ban, 2015-ben pedig az F3-as Eurpa-bajnoksgon szerzett ezstrmet, majd a GP2 fel vette az irnyt, ahol azonnal a figyelem kzppontjba kerlt. Ezt elssorban agresszv s ltvnyos manvereinek s megsvegelend eredmnyeinek ksznhette, joncknt ugyanis 5 gyzelmet szerzett s msodik lett a bajnoksgban.
A vrsk htfn azt is elrultk, 2017-es versenyautjukrl februr 24-n hull le a lepel, st a gp az els kreit is ezen a napon teszi majd meg a fiorant tesztplyn (a csapat kt forgatsi napot is felhasznl a hazai aszfaltcskon val gyakorlshoz). Az aut vgleges elnevezst mg nem ismertettk, projektjk egyelre a 668-as kdjelet viseli.
/motorsportal/
Vettel s a dhngsek: „Mansell is nevezte iditnak Sennt”
Kimi Rikknent idelis csapattrsnak tartja, sajt „dhkitrseit” pedig nem tekinti megvetendnek Sebastian Vettel. 2016-os szezonjukra viszont nem bszke.
Az idei volt a msodik olyan teljes F1-es szezonja Sebastian Vettelnek, amelyet gyzelem nlkl volt knytelen lezrni. Pedig a Ferrarival elzetesen a bajnoki cmet, a Mercedest vettk clba – vgl azonban csak a harmadik hely jutott nekik a csapatversenyben, mg a nmet 4. lett az egyni bajnoksgban.
Tl magasra tettk volna a lcet 2016-ban? „Mondhatjuk, hogy igen, de a tli felkszlsnk nagyon jl sikerlt” – felelte a svjci Blick krdsre a nmet versenyz. „Jk is voltak a megrzseink, de vgl mgsem sikerlt olyan jl az v. Egyszeren tl sok hinyzott idn, a gumik, a leszorter, a megbzhatsg tern is. Dolgozunk ezeken. Ha az elz vet msodikknt zrod, a kvetkez vben nem lehetsz elgedett a harmadik hellyel.”
Vettel gy vli, tbb volt idei vkben, mint amit kihoztak belle – s ez mindannyiuk felelssge. „Elg hullmz szezon volt ez, amely sorn sok pontot ajndkoztunk el. Malajziban az n hibmbl, Bahreinben viszont mr el sem tudtam rajtolni. Ausztriban pedig defektem volt. Nem hiszek a balszerencsben s a szerencsben, de bizonyos dolgok semmikpp sem segtettek minket. Nem is tudom, hny szombaton kellett vltt cserlnnk. A bntetsekkel pedig rajthelyeket vesztettnk, ami a vasrnapot is meghatrozta. Egy ilyen hendikepet ledolgozni nem mindig sikerlhet.”
„Jobbak voltunk, mint az eredmnyeink. A csomagunk egsze viszont nagy dolgokra mgsem volt alkalmas. Ezen nem is lehet vitzni. A Red Bull-lal azonban szerintem egy szinten vagyunk” – vlekedett.
De legalbb a csapaton bell nem voltak feszltsgek, ami szerinte Kimi Rikknennel val harmonikus kapcsolatukat dicsri. „Igen, ez szerintem klcsnsen megnyugtat mindkettnket. Nem llunk sem egyms, sem a csapat tjba. gy idelis” – llaptotta meg.
Persze bosszankodni gy is elg sokszor hallhattuk t a versenyhtvgken – ms kollgk miatt. Rdis kromkodsai, dhngsei miatt kapott is hideget-meleget. „Nem is tudom, n mindig prblok nmagam lenni. Mg sosem tettem szjkosarat a szmra. Egyeseknek ez nem tetszik. n azrt vagyok itt, hogy versenyezzek, ennl tbbet nem tehetek” – mondta a kritikkrl.
Kln felhvtk azonban a figyelmt arra, hogy Charlie Whiting versenyigazgatt egy bizonyos helyre kldte el Mexikban, mg Fernando Alonst egyszeren iditnak nevezte. „Ez csak emberi megnyilvnuls. Ha folyamatosan a hatron vagy, nem maradhatsz mindig nyugodt s tnyszer. A norml let is ilyen. Ha mindig csndes s sszeszedett lennk, minden unalmas lenne. Mansell is nevezte iditnak Sennt” – vdte meg nmagt.
A Ferrarinl azrt abban remnykednek, hogy 2017-ben a lehet legkevesebbszer kell az elgedetlen Vettelt hallgatniuk a rdiban. A szablyvltozsok jra trendezhetik az ersorrendet. „Ez egyszerre kockzat s esly is egyben. Kevereds lesz, a klnbsgek pedig jra megnnek. A szablyvltozsoknl mindig gy van. A clunk mg mindig a bajnoki cm, mg ha az elmlt kt vben nem is tudtuk elrni ezt. Csapatknt viszont sszekovcsoldtunk. Remljk, hogy ennek hamarosan a gymlcst is lvezhetjk. De grni nem fogok semmit” – tekintett elre Vettel.
/motorsportal/
Vettelnek 2018-ban mr lehet eslye a Mercedesnl?
Ha idn nem is, 2018-ban opciknt tekinthet Sebastian Vettelre a Mercedes? Nico Rosberg tvozsa a honfitrs helyzett is alapjaiban megvltoztathatja Maranellban.
A ngyszeres vilgbajnok mr akkor igyekezett vilgoss tenni, hogy nem ll szndkban elhagyni a Ferrarit, amikor elszr flvetdtt, akr is lehet Nico Rosberg utdja a Mercedesnl. „Nem titok, nekem s Kiminek is szerzdsnk van a Ferrarival 2017-re” – jelentette ki. Ksbb pedig azt is leszgezte, tovbbra is az a legfbb clja, hogy vilgbajnok legyen a vrskkel.
A nmet Auto Bild Motorsport most mgis arrl szmolt be, Sebastian Vettelnek lehet eslye a Mercedes lsre – igaz, csak 2018-tl. rteslsk szerint akrkit is vlasztanak a kvetkez vre Lewis Hamilton mell, mindssze egyetlen vre szl szerzdst kap majd – aztn jra mrlegelik majd lehetsgeiket. „Akkor tbb neves versenyz is szerzds nlkl lesz mr” – nyilatkozta a Sport Bildnek Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja. s azt is hozztette: „Az olyan versenyzket, mint Vettel, szmtsba kell vennnk.”
Mindez persze mg tvolrl sem jelent semmit. Nemrg Fernando Alonsrl is ugyanezt nyilatkozta Wolff, m hamar kiderlt, eslyk sincs a spanyol megszerzsre. s nem kizrt, hogy most is inkbb a Ferrari bosszantsa volt a clja…
Brmennyire is pletykaszag egyelre a trtnet, a Scuderia szempontjbl mgsem rt elgondolkodni a lehetsgen. Maurizio Arrivabene az sszel mg azzal kerlt a figyelem kzppontjba, hogy jelezte, nem magtl rtetd Vettel szerzdshosszabbtsa. A csapatfnk elmondta, rrnek mg ezen gondolkodni, a legfontosabb, hogy versenyzjk hozza azt a teljestmnyt, amit elvrnak tle. Nico Rosberg visszavonulsa viszont j helyzetet teremtett: a Ferrari mr nem engedheti meg magnak, hogy bizonytalansgban tartsa Vettelt, mert eltte j lehetsgek nylhatnak meg.
Erre figyelmeztetett Gerhard Berger is. „Hirtelen nyoms nehezedik a Ferrarira. Vettel nagyon krltekinten meg fogja vizsglni, hogyan fejldik a Ferrari, s nem fog sietni a hosszabbtssal. Biztosan szben tartja majd, hogy 2018-ban lehetsge lehet a Mercedeshez szerzdni. A Ferrarinak most mindent bele kell adnia, hogy ne vesztse el t” – mutatott r az osztrk exversenyz.
Br annak ismeretben, hogy Vettelnek gyerekkori lma volt a Ferrari, nehz elkpzelni, hogy hrom szezon utn csak gy htat fordtson Maranellnak. m az idei szezon msodik felben rzkelt kedvetlensge azt mutatja, ha a csapat helyzett kiltstalannak rzkeli, taln mgis elgondolkodhat a vltson.
s azzal Sergio Marchionne is tisztban van, hogy mg egy ilyen nyeretlen szezon mr nem fr bele versenyzinl. „Kt lversenyznk van, s nem tudom, mi trtnik majd 2017-ben. Sok mlik azon, hogyan teljestnk jvre. Ha gy, mint 2016-ban, akkor nehz lesz vonznak maradni az lversenyzk szmra” – jelentette ki a kzelmltban a mrka elnke.
/motorsportal/
Ismt jratervezi motorjt a Ferrari?
Olasz forrsok szerint teljesen j motort tervez 2017-re a Ferrari. Az idei megbzhatsgi problmk utn thelyezik a hangslyt egy j terletre.
nmaghoz kpest radiklisnak mondhat vltoztatsokkal vgott neki a Ferrari a 2016-os szezonnak, szemlletvltsuk pedig erforrsuk kialaktsra s elrendezsre is kiterjedt. Az olaszok a mlt tlen fknt a turbfeltlt s az energiavisszanyer-rendszerek teljestmnyt igyekeztek nvelni.
Sikerlt is jelentsen nvelnik a turb maximlis nyomst, m rendszerk tl trkeny volt ahhoz, hogy azt a vrt hatsfokkal tudjk hasznlni. A tli teszteken folyamatosan megbzhatsgi problmkkal kszkdtek, ksbb pedig vissza kellett fojtaniuk teljestmnyket ahhoz, hogy ne menjen tnkre a motorjuk. Br v kzben fokozatosan javtgattk hajtegysgket, a korbban a tesztpadon kapott szmokat gy sem tudtk produklni a versenyplyn, az MGU-H-juk sem hozta a vrt teljestmnyt, az elemek jratltse pedig rendre problmt okozott szmukra a versenyek sorn.
A Motorsport olasz kiadsnak munkatrsa, Franco Nugnes gy tudja, a motorrszleg vezetje, Lorenzo Sassi emiatt gy dnttt, a 2017-es erforrsnl visszalp egyet, s tervezst tekintve inkbb visszatr a 2015-ben jrt bevlt tra. A fejleszts kzppontjba a turb helyett jra a bels gs motor kerlhet, a cl pedig a teljestmny s a hatkonysg jelents nvelse. A Mercedes ltal is alkalmazott elkamrs gyjtsrendszerket fejlesztik tovbb, jratervezik a motor gstert, nvelik a befecskendezs nyomst (a maximlisan engedlyezett 500 bar kzelbe), s ezzel megprbljk vgleg eltntetni a kztk s a Mercedes kztt meglv teljestmnyklnbsget.
Miutn 2017-ben mr nem lesz mdostpont-rendszer, a gyrtknak a szezon sorn nagyobb fejlesztsekre is lehetsgk lesz, akr mind a ngy erforrsuk eltr lehet. Nagy krds persze, hogy az ezen a tren elrt nagy fejlds mekkora sllyal esik latba egy, az aerodinamikt jra eltrbe helyez vadban.
/motorsportal/
Vettelnl a csapatvlts s a visszavonuls sem tma
Sem a visszavonuls, sem a csapatvlts lehetsge nem jhet szba Sebastian Vettelnl. A ngyszeres bajnok Nico Rosberg kapcsn egy interjban elrulta, tudatosan volt vatos a szezonzrn a ksbbi bajnokkal.
„llj! Nem tma! 2017-re szerzdsem van a Ferrarival” – lltotta meg a svjci Blick tapasztalt jsgrjt, Roger Benoit-t, amikor az arrl kezdte volna krdezni, kacrkodott-e annak gondolatval, hogy vegye t Nico Rosberg helyt a Mercedesnl. Sebastian Vettel ezzel elg egyrtelmv tette, eszben sincs htat fordtani Maranellnak.
Honfitrsa visszavonulst maga is megdbbentnek tartotta, m egyttal meg is rtette. „Nicnak nem kell magyarzkodnia a dntse kapcsn. Az biztos, hogy btor dnts volt. Folytatni knnyebb lett volna. De mindenkinek csak egy lete van, s magadnak kell tudnod, mit kezdesz vele. n az els bajnoki cmem megszerzsekor jval fiatalabb voltam Nicnl, gy csak meg akartam szerezni a kvetkezt. Amgy is elg becsvgy vagyok” – fogalmazott.
Kiemelte, tovbbra sem elgszik meg azzal, hogy „csak” ngyszeres vilgbajnok: j cljt mg nem rte el. „Tbbet akarok. A clom, hogy vilgbajnok legyek a Ferrarival. Minden mst ennek rendelek al. Nem mondom azt, hogy kt vagy hrom ven bell leszek az, s ha nem sikerl, akkor abbahagyom. Vagy csak gy fladom. n nem ilyen vagyok” – jelentette ki.
Az interj sorn azt is megemltettk, kzvetve neki is volt szerepe honfitrsa abu-dzabi bajnoki sikerben, mivel a hajrban hiba volt gyorsabb s rte utol t, nem erltette Rosberg megelzst, s ezzel nem veszlyeztette vgs sikert. Vettel mr a futam utn tett clzst arra, hogy tekintettel volt a szoksosnl nagyobb ttre – most sem titkolta, prblt vigyzni a bajnoki cm vromnyosra.
„Taln nem ez volt a megfelel verseny egy mersz tmadshoz. Tudjuk, milyen nehz helyzet alakulhat ki egy elzsnl. De Hamilton valjban olyan lassan ment, mint egy busz… Szvesen javtottam volna mg kt helyet Abu-Dzabiban, de a csapat dobogjt nem akartam veszlybe sodorni. gy most nyugodtabban vonulunk el a tli sznetre” – fogalmazott.
/motorsportal/
Az F1 jobban jrna a Ferrari-uralommal?
A Sauber csapatvezetje, Monisha Kaltenborn gy rzi, a Forma–1 sokkal jobban jrna, ha a szurkolk krben roppant npszer Ferrari s nem a Mercedes nyern sorozatban a vilgbajnoki cmeket, gy ugyanis a dominancia ellenre is magasabb lenne a nzszm.
Mikzben a Mercedes sorra szerzi a bajnoki trfekat, a Michael Schumacher nevvel fmjelzett Ferrari-korszak egyre tvolibb emlknek tnik. St lassan a 2008-as v is, melynek vgeztvel a vrsk utoljra nnepeltek vilgbajnoki cmet (noha a piltk kzl LewisHamilton gyjttte a legtbb pontot, a gyrtk rtkelsben akkor a Ferrari vgzett az len).
Br mindkt csapat „rtelepedett” a sajt idszakra, ez pedig egyes vlemnyek szerint sokat rtott a kirlykategrinak, a Sauber csapatvezetje gy rzi, a Mercedes dominancija „rosszabb”, hiszen a csapat nem olyan npszer a szurkolk krben, mint a legtbb orszgban komoly tborral rendelkez ellenfl. Ezt a logikt kvetve Monisha Kaltenborn nemrg kijelentette, a kirlykategria sokkal jobban jrna, ha ismt a vrsk uralnk a versenyeket.
„Termszetesen sokkal jobb lenne a helyzet, ha tbb csapat harcolna a vilgbajnoki cm megszerzsrt” – mondta egy nmet rdillomsnak. „A Mercedes elssorban a kivl erforrsnak ksznheti a dominancit, valamint a j aerodinamikai csomagjnak. Ugyanakkor nem j, ha egy csapat ennyire uralkodv vlik” – tette hozz.
„gy vlem, ha a Ferrari lenne hasonl helyzetben, az nem rtana ennyit a sportnak. A Ferrarinak nagyon sok rajongja van, szval a nzk szma tovbbra is magas lenne” – utalt arra a statisztikra, mely szerint egyes orszgokban zuhant a Forma–1-es futamok nzettsge, legyen sz akr a televzis kzvettsekrl, akr a helyszni nzszmrl.
A 2017-es szezon eltt sokan a komoly – elssorban az aerodinamikt rint – szablyvltozsokban bznak, remlve, ezek felkavarjk az llvizet, Kaltenborn viszont gy rzi, a Mercedes tovbbra is elnyben lesz a motorjainak ksznheten. „2017 lehetsget ad arra, hogy azok a csapatok, melyek rendelkeznek egy bizonyos fejlesztsi potencillal, megkzeltsk ket. Ahhoz viszont valsznleg tovbbi kt v kell, hogy kzel kerljenek az erforrsukhoz” – magyarzta.
Az j szablyok az F1 gyorstsa rdekben szletettek, sokan brltk ugyanis a jelenlegi autkat, mondvn azok elmaradnak eldeiktl. Kaltenborn azonban nem hiszi, hogy a jsolt 4-5 msodperces gyorsuls bevltja a remnyeket. „Mr a legelejn elmondtam, hogy ktelkedem. A nzk nem fogjk ltni, hogy az autk gyorsabbak lettek s nehezebben vezethetk. Ha 10-15 msodperc lenne a klnbsg, akkor az mr lthat lenne, de az 5-6 nem. Szval, aggdom” – zrta gondolatt.
/motorsportal/
Kzel 1000 elzs trtnt 2016-ban!
Kett hjn 1000 elzst lthattunk minden idk leghosszabb Forma–1-es szezonjban – derl ki az Auto Motor und Sport statisztikibl. De boxkillsbl is tlagban 40 jutott egy versenyre.
A trtnelem els 21 futambl ll F1-es vada mr csak hossza miatt is szp szmokat hozott az elzsek s a kerkcserk tern. A nmet szakportl ltal ksztett statisztikbl kiderl, idn tlagosan 47,5 elzst lthattunk versenyenknt. Az els krben trtnt helycserket nem szmtottk bele a kimutatsba.
A legtbb elzst, 128-at Knban mutattk be, ami a kavarodsnak (tbb lcsapat is a mezny vgre kerlt), a sok kerkcsernek s a plya karakternek egyarnt ksznhet. Az elrt szm egybknt j rekord a sportg trtnetben. Hogy van sszefggs a boxtaktika s a pozcicserk kztt, az is igazolja, hogy Sanghaj a szervizek listjn is az len vgzett 66 boxkillssal.
Elzsek szempontjbl Bahrein s Ausztria, a killsok tern Nmetorszg s Bahrein kerlt a legjobb hromba. rdekessg, hogy az ess Brazliban csak az 5. legtbb helycsert lthattuk, igaz, ebben nagy szerepe volt a sok megszaktsnak is. A szintn ess Monacban ugyan csak 27 elzs trtnt, a plya sajtossgait figyelembe vve ez is tekinthet imponlnak.
Ezzel szemben az ugyancsak vltozkony idjrst hoz Brit Nagydj 15 elzse vrszegnynek tnik. Silverstone ezzel csak az ezen a tren legrosszabb statisztikval rendelkez Magyar Nagydjat tudta fellmlni.
A legkevesebb kerkcsert ekzben Mexikban, Brazliban s Oroszorszgban vgeztk el – mindhrom helysznen 30-nl kevesebb szervizels volt. Szocsi vek ta egykillsos futamnak szmt, s a lista aljn bukkan fel.
Az Auto Motor und Sport ezenkvl mg a biztonsgi auts fzisokrl is kzlt adatokat. 2016-ban sszesen 10 versenyen, azaz a futamok csaknem feln krztt Bernd Maylnder, 17-szer veznyeltk a plyra, s ez id alatt 67 krt teljestett. sszevetskppen: 2014-ben 10 versenyen 15-szr volt bevetsen, s 57 krig jutott, mg 2015-ben 11 futamon trtnt 13 riasztsa utn futott 64 krt.
/motorsportal/
Bntet pontok: Kyvat az len, Vettel a dobogn
Danyiil Kvjat knyvelte el 2016-ban a legtbb bntetpontot – kt vilgbajnok, Sebastian Vettel s Nico Rosberg is a dobogn vgzett a listn.
Br a 2016-os idny vget rt, az FIA ltal alkalmazott bntetpont-rendszer rtelmben a versenyzk idei vtsgeikrt akr mg a kvetkez szezonban is vezekelhetnek. A szisztma szerint az a rsztvev, aki 12 hnapon bell 12 pontot gyjt ssze kihgsairt a szuperlicencn, automatikusan egyfutamos eltiltsban rszesl.
Mr csak emiatt is rdekes, ki milyen mrleggel zrta az mostani bajnoksgot. A legtbb bntetpontot, 8-at Danyiil Kvjatnak osztotta ki a szvetsg. Az oroszt sszesen ngy alkalommal szankcionltk: Oroszorszgban 3, Monacban s az Egyeslt llamokban 2-2, Mexikban pedig 1 pont kerlt a neve mell. Ilyen sok versenyen rajta kvl senkit sem bntettek.
A listn msodik Esteban Gutirreznek 7 bntetpontja van, mg Sebastian Vettel s Nico Rosberg 6-6 egysggel ll a harmadik helyen. Mindhrmukat hrom alkalommal vontk felelssgre. Rajtuk kvl mg Carlos Sainz kapott hromszor ilyen jelleg bntetst, m az neve mellett 5 pont ll.
Az egy alkalommal kiosztott legtbb bntetpont ekzben Pascal Wehrlein nevhez fzdik, aki Monacban kapta mind a 4 idei pontjt.
Idn sszesen 17 versenyz kapott legalbb egy bntetpontot, ami azt jelenti, hogy ten zrtk makultlan mrleggel a szezont. Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso, Jenson Button s Romain Grosjean licencre nem kerlt pont.
Hozz kell tenni ugyanakkor, hogy Hamilton gy is az len zrta a megrovsokat sszest listt, miutn Carlos Sainzcal egytt 2 szbeli figyelmeztetst kapott – s mindssze eggyel maradtak el a 10 rajthelyes automatikus bntetstl. Ezen megrovsok az v vgeztvel ugyanakkor elvlnek.
Nem gy a bntetpontok. Az lmeznybl Kvjatnak egszen mjusig, Vettelnek jliusig kell vrnia arra, hogy els pontjai elvljenek – az orosz az v els versenyein legfeljebb 3 jabb bntetpontot engedhet meg magnak, msklnben eltiltssal szmolhat.
Hrom versenyznek, Nico Rosbergnek, Felipe Massnak s Jenson Buttonnek mr nem kell szmolgatnia (a britnek amgy sincs mit) – mindhrman visszavonultak.
Megrovsok 2016-ban:
2 – Lewis Hamilton s Carlos Sainz
1 – Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Marcus Ericsson, Felipe Massa, Kevin Magnussen, Max Verstappen, Valtteri Bottas s Pascal Wehrlein
Versenyzk s bntetpontjaik 2016-ban
Versenyz Bntetpontok Elvls
Danyiil Kvjat 8 mj. 1. - 3 pont
Esteban Gutirrez 7 mj. 1. - 2 pont
Sebastian Vettel 6 jl. 10. - 2 pont
Nico Rosberg 6 visszavonult
Carlos Sainz 5 mj. 1. - 2 pont
Felipe Nasr 4 jl. 2. - 2 pont
Kevin Magnussen 4 mj. 15. - 2 pont
Jolyon Palmer 4 jl. 2. - 2 pont
Esteban Ocon 4 szept. 18. - 2 pont
Valtteri Bottas 4 pr. 3. - 2 pont
Pascal Wehrlein 4 mj. 29. - 4 pont
Sergio Prez 3 szept. 18. - 3 pont
Kimi Rikknen 2 jn. 19. - 2 pont
Marcus Ericsson 2 mj. 29. - 2 pont
Felipe Massa 2 visszavonult
Nico Hlkenberg 2 pr. 17. - 2 pont
Max Verstappen 1 okt. 30. - 1 pont
Daniel Ricciardo 0
Romain Grosjean 0
Fernando Alonso 0
Jenson Button 0 visszavonult
Lewis Hamilton 0
/motorsportal/
Vettel szerint ezzel a csomaggal illett volna legyznik a Red Bullt
Le kellett volna gyznie a Ferrarinak a Red Bullt a bajnoksgban, vli Sebastian Vettel. A nmet szerint a csomagjuk sszessgben jobb volt, mint a vgl elttk zr rivlis.
Kt gyzelmet is szerzett a Red Bull 2016-ban, rendre volt az a csapat, amely kpes volt lecsapni a Mercedes hibi ltal knlt lehetsgre, radsul 70 ponttal megelzve a Ferrarit, a konstruktri tabella 2. helyn zrtk a szezont. Sebastian Vettel szerint ennek mskpp kellett volna alakulnia. Annak ellenre is, hogy a Red Bull az v msodik felben egyrtelmen fljk ntt, rendre a msodik sorba kvalifiklta magt, s az utols kilenc htvgn 8 dobogs helyezst rt el, mikzben a Ferrari csupn kettt.
A ngyszeres vilgbajnoknak meggyzdse, a Scuderinak sszessgben autja gyengesgei ellenre is jobb csomagja volt – s a nyeretlensg mellett mr csak ezrt is fj szmukra ez a harmadik hely. „Az v egy hullmvast volt – nem olyan j, amilyenre szmtottunk, s elrhettnk volna jobb eredmnyt is” – idzte a nmetet az Autosport. „Ami a pontokat illeti, nem szereztnk eleget az v elejn. A vge fel emiatt nagyon szoross vlt a Red Bull-lal val csatnk. sszessgben jobb volt a csomagunk, s msodiknak kellett volna lennnk a konstruktrknl. De a legnagyobb csalds az volt, hogy nem harcolhattunk a Mercedesszel.”
Ami elhullajtott pontjaikat illeti, Vettelnek abban mindenkpp igaza van, hogy csapata szmos htvgt zrt annl rosszabb eredmnnyel, mint amilyenre kpes lehetett volna. s ennek oka sok esetben nem autjuk tempja volt, hanem taktikai hibk, eltvedsek a belltsok tern, tl gyenge idmrk, trkeny megbzhatsg, vezeti hibk. Vettel kijelentse ezek ismeretben nem mentsg, sokkal inkbb szinte kritika, mely a csapat slyos hinyossgaira, nem hatkony mkdsre hvja fel a figyelmet. Ez persze James Allison csapattl val tavaszi eltvolodsa, majd kivlsa, s az ezt kvet tszervezsek, az elnki nyoms ltal meghatrozott hangulat ismeretben nem is meglepets.
Baj viszont bven van a Ferrarinl mg mindezen fell is. Sergio Marchionne elnk pp a kzelmltban hvta fel a figyelmet arra, hogy aerodinamikai tren is tetemes a lemaradsuk a legjobbakkal szemben, s ezen srgsen vltoztatni kell.
Mindezek ellenre Vettel mg gy is kpes pozitv maradni – legalbbis nyilatkozataiban. „Sok minden trtnt a httrben, aminek eredmnyekppen jvre jobb helyzetben kell lennnk” – utalt az tszervezsek hatkonysgra.
/motorsportal/
Ltvnyosan bcsztatta az vet a Ferrari
Floridba utazott a Ferrari! A gyr hagyomnyos vzrjt idn a daytonai plyn rendeztk – az esemnynek most elszr adott otthont az Amerikai Egyeslt llamok –, ahol az F1-es csapat pilti ltvnyos bemutatkkal szrakoztattk a kznsget. Majd 2017-rl is beszltek.
Nem a tervek szerint alakult a vrsk 2016-os ve (szerettek volna harcolni a vilgbajnoki cmrt, vgl azonban az ezstrmet is elvesztettk), ez azonban nem akadlyozta meg ket, hogy egy nagyszabs rendezvnnyel vegyenek bcst a szezontl. vzr esemnyket ezttal Floridban tartottk, ahol a hzi GT-bajnoksg legjobbjai mellett a kt F1-es sztr is plyra gurult.
Sebastian Vettel s Kimi Rikknen egy-egy F60-assal (a Ferrari 2009-es kirlykategris gpe) krztt a legends ovlplyn, majd mieltt visszatrtek a boxba egyms mell lltak s gy haladtak t a clvonalon, tisztelegve az 1967-es daytonai 24 rs befutja eltt (a futam a Ferrari hrmas sikervel zrult). Ksbb az idei vre val visszatekints mellett nhny szt mr a kvetkez szezonrl is szltak, melyben remnyeik szerint javthatnak idei pozcijukon.
„Mindannyian rosszul reztk magunkat emiatt” – utalt Vettel a 2016-os eredmnyekre. „Nyerni akartunk, de nem rtk el a cljainkat. Ugyanakkor okkal felttelezem, hogy 2017-ben sokkal ersebb lesz a csomagunk” – folytatta a nmet, aki ezen a rendezvnyen tette egyrtelmv, hogy nem igazol a Mercedeshez, hiba szabadult fel egy hely a cmvdnl Nico Rosberg visszavonulsa miatt.
„Jvre vltoznak a szablyok, szval nehz megmondani, ki lesz a legjobb” – vette t a szt a csapattrsnl valamivel vatosabban nyilatkoz Rikknen. „Neknk csak sajt magunkra kell koncentrlnunk, hiszen nagyon magasak az elvrsok egy csapatnl, ha ezt a csapatot Ferrarinak hvjk” – tette hozz a finn, kinek 2007-es bajnoki cme tovbbra is az utols egyni gyzelem a vrsk dicssgtbljn. Jvre pedig mr ennek a sikernek is a 10. vforduljt nneplik…
„A 2017-es v mr prilisban kezdett vette, amikor ismertettk a szablyokat” – mondta a csapavezet, Maurizio Arrivabene. „Az emberek sokat vrnak a Ferraritl. Sikert s gyzelmeket. Mi pedig mindent megtesznk, hogy elrhessk ezt. Mita az j vezeti struktra letbe lpett, egy olyan remek mrnk irnytsval, mint Mattia Binotto, mr lthattunk pozitv jeleket, mind pldul Japnban s Abu-Dzabiban. Nem akarok jslatokba bocstkozni, de nagyon jl tudom, hogy a srcok kemnyen dolgoznak, hogy minden sszelljon” – hangslyozta.
/motorsportal/
Egy rig fogva tartottk Vettelt Abu Dhabiban
A nmet sajt szmolt be a hrekrl, melyek szerint Sebastian Vettel rendrsgi gybe keveredett Abu Dhabiban. A nmet cstrtkn rkezett a versenyplyra, ahol ellenriztk htizskjt – azonban kvetelte, hogy a biztonsgi r kesztyben tegye ezt, ahogy a szablyok elrjk. Nem tudni, mi trtnt pontosan ezutn: egyes hrek szerint Vettel meglkte az rt, msok szerint azt prblta megakadlyozni, hogy keszty nlkl tnzze a tskt. Mindenesetre a helysznen lev rendrk is beavatkoztak, Vettelt pedig egy rn keresztl fogva tartottk.
/formula/
Elnki figyelmeztets: A Ferrari gy elvesztheti versenyzit!
Ha mg egy ilyen szezont teljest a Ferrari, elvesztheti versenyzit, s vonzerejt is – figyelmeztette csapatt a szezonjukkal nem elgedett Sergio Marchionne.
A 2015-s megjuls utn gy tnt, megindultak flfel, m a Ferrari idn 2014 utn jra nyeretlenl volt knytelen lezrni a Forma–1-es szezonjt. s ez teljessggel szembemegy elzetes vrakozsaikkal, melyek alapjn a Mercedesszel kellett volna vvniuk a bajnoki cmrt.
Mindezek utn nem csoda, hogy mg Sebastian Vettelt is elkezdtk emlegetni Nico Rosberg esetleges utdjelltjei kztt. Br a nmet s csapata is jelezte, biztos szerzdsk van 2017-re, az elnk, Sergio Marchionne tisztban van azzal, hogy ha csapatuk teljestmnye nem javul, nehz lesz maradsra brniuk sztrversenyziket.
„Mindkt versenyznknek 2017 vgig szl szerzdse van. Hogy mi lesz jvre, azt nem tudom, de ez leginkbb attl fgg, hogyan sikerl a 2017-es szezonunk. Ha megismteljk 2016-ot, nem gondolnm, hogy vonz lehetsg lennnk a kivl versenyzk szmra” – nyilatkozta Daytonban az olasz.
Azt is elismerte, a mostani bajnoksgban veresget szenvedtek a Red Bulltl a fejlesztsi versenyben. „Sokkal versenykpesebbek voltunk, mint 2015-ben. Sz sincs arrl, hogy rosszabbak lettnk volna – a tbbiek fejldtek. De ennek tbb oka is volt, amiket mr megrtettnk egy ideje. James Allisonnak szemlyes problmi voltak, ezrt tvozott.”
Elmondsa szerint ez s a velejr tszervezsek vetettk vissza ket. „Id kell a fiknak az sszeszokshoz, ha mg csak pr hnapja vannak egytt. Teljessggel megbzom Mattia Binottban, de a problmnk aerodinamikai jelleg volt, s ez mr hagyomny a Ferrarinl az elmlt vekben. Klnsen a Red Bull vgzett mess munkt azzal, hogy lehagyott minket idn” – rtkelt Marchionne.
/motorsportal/
|