Sz sem lehet arrl, hogy a Ferrari feladja!
Br a Monaci Nagydj sem a tervek szerint alakult, a Ferrari nem adja fel a bajnoki remnyeket, hiszen hossz mg a 2016-os szezon, ami tbb fordulatot is hozhat – jelentette ki a csapatvezet, Maurizio Arrivabene, majd elmondta, min kellene nagyon gyorsan javtaniuk.
Noha az elz versenyhtvgken is voltak gondjaik, a monaci futam eltt legalbb egy Ferrari-pilta rendre ott volt a legjobb hrom kztt, mlt vasrnap azonban lecssztak a dobogrl, miutn Kimi Rikknen mr a verseny elejn kiesett, Sebastian Vettel pedig beragadt Sergio Prez mg, s be kellett rnie egy negyedik helyezssel. A Red Bull ekzben ismt harcban volt a gyzelemrt, az sszetettben pedig 9 pontosra cskkentette htrnyt a Ferrarival szemben.
Az ldz teht egyre kzelebb kerl, az ldztt pedig jra nvelni tudta elnyt: a Mercedes jelenleg 67 ponttal elzi meg az olaszokat, kinek versenyzi is visszaestek a tabella negyedik (Rikknen) s tdik (Vettel) helyre. Ennek ellenre hallani sem akarnak a bajnoki remnyek feladsrl. „Errl sz sem lehet” – jelentette ki egyrtelmen Arrivabene, amikor az eslyekrl krdeztk. „Meg kell riznnk a koncentrcikat, s csak a versenyekre szabad sszpontostanunk. Elre kell tekintennk. Azt hiszem, ez a bajnoksg elgg rdekes lesz” – tette hozz.
A csapatvezet nyilatkozata sorn kiemelte, a Ferrarinak a folytatsban az idmrs teljestmny javtsra kell sszpontostania, az utols szakaszban ugyanis Barcelona utn Monte-Carlban is kikaptak a Mercedestl s a Red Bulltl (rdekes, hogy a szabadedzsen mindkt alkalommal a cmvd nyomban voltak, a Q3-ra viszont „eltntek”). Br nem akar magyarzkodni, az olasz szakember gy rzi, a hercegsgben is ezrt cssztak le a dobogrl.
„Ez az els alkalom, hogy lemaradtunk a dobogrl. Nem akarom jra elmeslni maguknak az egsz sztorit, hiszen tudjk, mi trtnt, ugyanakkor mentsget sem akarok keresni. Barcelonban nem voltunk elg gyorsak – csak a Q3-ban – s itt is hasonl volt a helyzet, a futamon pedig megfizettk ennek az rt. Igyekszem tanulni ebbl; s tnyleg meg kell rtennk, mi a problma. Felidzhetjk, mi volt Barcelonban a Q1-ben, de ez most egy msik trtnet. A Q3-ban rosszabb krt futottunk, mint az els szakaszban” – magyarzta kiss tlozva, Vettel ugyanis 58 ezreddel jobban ment a Q3-ban, a lnyegen azonban ez nem sokat vltoztat, a rajtelssget megszerz Daniel Ricciardo ugyanis ekzben 1,3 msodperccel volt gyorsabb az utols etapban, mint az edzs elejn.
/motorsportal/
Elemzs: Aligha Vettel hibja – az elszott dobognl getbb gondja van a Ferrarinak
Br Sebastian Vettel lltja, dobogs helyezst vesztegetett el azzal, hogy a futam elejn beragadt Felipe Massa mg, az jabb esly elszalasztsa tvolrl sem az lelkn szrad. A Ferrari rdgi krbe kerlt, s az rvny egyre veszlyesebb mlysgbe hzza ket…
Sebastian Vettel nmagt hibztatta amiatt, hogy a Ferrari dobogs helyezs nlkl volt knytelen tvozni Monacbl. A negyedik helyrl rajtol nmet gy rezte, autja tempja meglett volna ahhoz, hogy kzelebb kerljn Lewis Hamiltonhoz s Daniel Ricciardhoz, m miutn az els kerkcsert kveten beragadt Felipe Massa mg, Nico Rosberg eltte tudott maradni (t ksbb az utols killskor aztn megelzte a boxban), Sergio Prez pedig el tudott furakodni. A mexiki aztn a futam msodik felben egy krrel korbban vltott szraz plys abroncsokra, amivel el is dlt: Vettel nem fog tudni tljutni rajta, s lemarad a dobogrl.
A nmet szerint sorst nem az utols killsok, hanem a Massa mgtt tlttt krk pecsteltk meg. „Ha azokban krkben megelzm Masst, nem kellett volna harcolnom se Rosberggel, se Hlkenberggel vagy mssal. Sokkal jobb helyzetben lettem volna a stratgia szempontjbl a slickek felraksa kapcsn, s nagyobb lett volna az elnym is.”
„Agresszvek voltunk az els killsnl, ami szerintem j dnts volt” – rtkelt Vettel. „De valahogyan tl kellett jutnunk Felipn, ami nem sikerlt. Ezzel lendletet vesztettnk, s emiatt szakadtunk le a tbbiektl. Ha sikerl megelznm t, az els kt helyezettre sszpontosthattunk volna ahelyett, hogy a dobogrt kellett volna aggdnunk. Itt vesztettk el a versenyt. Az autnk volt olyan gyors, hogy jobb eredmnyt rhessnk el vele ennl.”
gy szott el Vettel dobogja
Kritikt persze a csapat agresszv taktikjnak kivitelezse kapcsn is meg lehetne fogalmazni. A ngyszeres bajnok a verseny 12. krben llt ki kztes esgumikrt, ami alapveten valban elnyt jelentett szmra a szrad plyn. Ekkor Nico Rosbergtl 1,840 msodperccel volt lemaradva, mikzben Sergio Prezzel szemben 2,660 msodperces elnyben volt.
Agresszv lps ugyanakkor azonnal rtelmt is vesztette azzal, hogy visszatrtekor ppen Felipe Massa mg rkezett meg. A stratgk kockzatvllalsa a gyors cselekvsben llt: mivel azonnal behvtk versenyzjket, kevss foglalkoztak azzal, hogy Vettel szmra „lgres teret” talljanak a meznyben a kerkcsere utnra.
„Massa majd gyis kill ellnk” – gondolhattk. A problma akkor vlt slyoss, amikor kiderlt, a Williamsnek eszben sincs a Vettelkhez hasonlan agresszv taktikt kvetni. Vettel a futam utn kiss rosszallan meg is jegyezte: „Nem tudom, mirt maradtak kinn olyan sokig. Semmi rtelme nem volt kslekednik s az esgumin haladniuk tovbb.”
Hogy a brit csapat mrnkei valban sszertlen dntst hoztak-e, nem tisztnk megtlni, az viszont biztos, hogy sz sem volt extrm vlasztsrl: mikzben Massa a 20. krben vltott kztes esgumira, Nico Rosberg is vele egy idben llt ki, Sergio Prez egy, Daniel Ricciardo pedig hrom fordult vrt a cservel – Lewis Hamilton meg 11 krt tett mg r. Magyarn: a tbbi csapat szmra tvolrl sem volt olyan egyrtelm, hogy Vettelk tja a legjobb.
Vettel korai killsnak rtelmt az adta volna meg, ha a nmet kihasznlja a kztes gumi ltal knlt tempelnyt. Ehhez kpest a 14. s 19. kr kztt (azaz a mercedeses killsig) Vettel Rosberggel szemben a kridk alapjn sszesen 2,856 msodpercet vesztett. Ekzben a 20. krig, azaz a mexiki killsig Prezzel szemben pedig 5,928 msodpercet. Rosberg vgl killst kveten 0,564 msodperccel volt Vettel eltt, egy krrel ksbb Prez 1,076 msodperces elnyben volt vele szemben.
E szmok jl mutatjk, mg gy is egy hajszlon mlt Vettel pozcivesztse, hogy Massa miatt lass tempra knyszerlt. Hogy mennyi idt bukott a brazil mgtt, nehz megbecslni, tny viszont, hogy miutn a Williams killt elle a 20. krben, Vettel a 21. fordulban 1,665 msodperccel gyorsabb krt futott, mint egy krrel korbban – ami mg gy is nagy klnbsg, hogy a plya fokozatosan szradt.
|
Rosberg (esgumi) |
Prez (esgumi) |
Vettel (kztes gumi) |
14. kr |
1:38,922 |
1:38,880 |
1:39,663 |
15. kr |
1:37,478 |
1:37,770 |
1:38,014 |
16. kr |
1:40,096 |
1:37,529 |
1:38,834 |
17. kr |
1:37,461 |
1:37,041 |
1:38,061 |
18. kr |
1:36,986 |
1:37,068 |
1:38,100 |
19. kr |
1:36,397 |
1:36,734 |
1:37,524 |
20. kr |
boksz |
1:36,483 |
1:37,237 |
21. kr |
|
boksz |
1:35,572 |
|
A hibt nem a vasrnapban kell keresnik
Vettel nkritikja ugyanakkor mr csak azrt is tlznak hat, mert versenye alakulst tvolrl sem csak a Massa elleni sikeres manver hinya hatrozta meg. s ezzel maga is tisztban van. „A versenyen nagyon gyorsak voltunk, de tegnap nem vgeztnk elg j munkt.”
A tegnap alatt pedig az idmr edzst rtette, amelyen Barcelona utn msodszor esett meg vele az a knos helyzet, hogy a Q3-ban gyengbb idt futott, mint eltte a Q2-ben. Mindez egy visszatr problma a Ferrarinl: a csapat hiba dolgozott kt napon t a gumikezelsi gondok orvoslsn a spanyol futamot kvet teszten, a jelek szerint megoldst most sem talltak.
s amg gy marad, sok monacihoz hasonl nehz helyzetre s elszalasztott lehetsgre szmthatnak mg. Elvgre ahogy kt hete a gyzelmet buktk el versenytempjukhoz mrten gyenge rajtpozcijuk miatt, gy most a dobog eslyt. „Meghatroz lenne megoldani a problmt, ami sokba kerlt Barcelonban s Monacban is” – ismerte el Maurizio Arrivabene csapatfnk. „A gondot a szombat dlutn jelentette. R kell jnnnk, mirt, mert elg abszurd, hogy az autnknak a Q1-ben s a Q2-ben mg j a teljestmnye, de ugyanezt kptelenek vagyunk megismtelni a Q3-ban. A gumik mkdsi tartomnyn van a hangsly, de mlyelemzsbe nem szeretnk bocstkozni.”
„Annyit tudunk, hogy az aut gumihasznlatval van sszefggsben a dolog. Meg kell oldanunk a problmt, mert ha nem rajtolunk a legjobb pozcikbl, olyan gondokkal talljuk szembe magunkat, amelyek elkerlhetek lennnek. Most is ez trtnt. Ahhoz, hogy visszanyerjk a pozcinkat, agresszv stratgit kellett vlasztanunk, m ezzel vgl Massa mgtt talltuk magunkat. s nem Felipnek kne az ellenfelnknek lennie. Az agresszv taktiknk helyes volt, de nem kellene ilyen vlasztsokra knyszerlnnk, ha jobbak lennnk az idmrn.”
A Ferrari rdgi krbe kerlt.
A helyzet persze mr ismers lehet szmukra: a Scuderia vek ta gyengn teljest az idmrkn. Jl jelzi ezt, hogy 2010 ta mindssze 5 (!) alkalommal rajtolhattak az els rajtkockbl – utoljra 2015-ben Szingaprban. Arrivabene mgsem beszl trendrl. „Az elmlt szezonok auti nagyon eltrek egymstl. Taln a mostani problmnk hasonlt a korbbihoz, de az okok msok. Most feljtottk az aszfaltot, msok a visszajelzsek, gy nehz lenne sszehasonltani a helyzetet a korbbival.”
Kanadban jn az j motor
Vettel szerint htvgi teljestmnykben az idmrs baki volt az egyetlen kivetnival. A nmet tovbbra is dicsri autja tempjt, valamint csapata taktikzst is helyesnek tlte. A hangulatot pedig a csalds ellenre is jnak tlte. „A hangulat kivl a csapaton bell. Termszetesen volt pr nem tl j versenyznk, ma sem alakult jobban, de legalbb clba rtnk. Prbltam flzrkzni Prezre, hogy esetleg legyen eslyem a dobogra, de kzben azt is kockztattam, hogy a falnak megyek. Prbltam nyomst gyakorolni r, hibba hajszolni t, de ez nem volt elg az elzshez.”
Ami a folytatst illeti, Arrivabene jelezte, Kanadban rkezik az j motorjuk. Elrelpst remlnek tle, de azt mg nem tudjk, mdost pontokat is hasznlniuk kell-e hozz, vagy a megbzhatsg javtsra hivatkozva is kapnak engedlyt az FIA-tl a vltoztatsra. „Lesz jtsunk az erforrs tern, de azt mg nem tudjuk, kltnk-e r zsetont. Jelenleg is trgyalunk az FIA-val arrl, mit tegynk.”
letbevg lenne javulniuk. A Ferrari elnye a monaci htvgvel 9 pontosra olvadt az egyre jobb formban lv Red Bull-lal szemben a konstruktri bajnoksgban. S ha gy folytatjk, nemhogy Mercedest nem vernek, lecsszhatnak a msodik helyrl is.
Arrivabene mindenesetre problmjuk ismeretben tovbbra sem aggdik emiatt. „A clt a Mercedes jelenti szmunkra. k hozzk ki a legtbbet az autjukbl, a tbbiek csak kvetik ket. Nagyon versenykpes a Red Bull azokon a helyszneken, ahol hasznlni tudjk a nagy leszorterejket, de Barcelonban is neknk kellett volna nyernnk helyettk” – llaptotta meg.
A feltteles md persze mit sem vltoztat a tnyeken: a Ferrari kptelen a maximumot kihozni csomagjbl s lehetsgeibl. s amg gy van, a „neknk kellett volna nyernnk” mondat nem kapaszkod, inkbb egyre slyosabb teher lesz szmukra.
/m4sport/
Vettel: Ez az n hibm
A gyzelemre nem, de a dobogs eredmnyre volt eslye a Ferrarinak – m a lehetsgt most sem tudta kihasznlni a csapat. Sebastian Vettel sajt magt tette felelss ezrt.
A nmet a csaldst kelt idmr edzs utn csak a negyedik helyrl vgott neki az ess plyn indul Monaci Nagydjnak. Az lmeznybl elsknt vltott kztes esgumikra a plya szradsakor, m vgl gy alakult, hogy kptelen volt kihasznlni az ebbl szrmaz elnyt: Nico Hlkenberg s Fernando Alonso trasgban hossz krkn keresztl vonatozott Felipe Massa lass Williamse mgtt.
Megprblt elzni, de hiba. A lass temp pedig oda vezetett, hogy vgl a korbban kill Sergio Prez az utols kerkcserknl el kerlt – innentl pedig meg kellett elgednie a negyedik pozcival. „Semmi ktsg afell, hogy gyorsabbak voltunk nluk, de valahogy sikerlt elnk kerlnik” – nyilatkozta a ngyszeres bajnok a Sky Sportsnak. „Alaposan meg kell nznnk, hogy csinltk. Hogy szerencsvel vagy sem, de egy krrel korbban lltak ki, mint mi, s ez meghatroz volt.”
A nmet sajt hibjnak tartja, hogy nem kerlt jobb pozciba. „Egsz j munkt vgeztnk. Megelztk a Mercedest a kerkcsernl. A tempnk megvolt, de az els pr kr a kztes esgumin jobban is sikerlhetett volna. Meg kellett volna elznm Felipt, de nem tudtam. Ha sikerl, dobogs lehettem volna. De ez az n hibm. Gyorsabb gumikon mentem, s tudom, hogy nehz itt elzni, de ennek ellenre nekem ssze kellett volna hoznom. Sajnos ezzel elg sok idt vesztettem, gy a tbbieknek eslyk nylt arra, hogy ellpjenek tlem” – magyarzta.
/m4sport/
(c) Monaco GP, vgeredmny: Hamilton sikere
Lewis Hamilton gyzelmvel rt vget a Monacoi Nagydj, Hamilton mgtt, Daniel Ricciardo lett a msodik, akit a Force Indis Sergio Prez kvetett.
Ess plyn, a Safety Car mgtt indult el a mezny, mindenki esgumikkal kezdett.
Hamilton sikerhez nagyban hozzjrult, hogy nem cserlte le az esgumikat, s vltott kztes, intermediate abroncsokra, mint a tbbiek. Valamint a Red Bull risi bakija is kellett a sikerhez.
Trtnt ugyanis, hogy az lenn halad Daniel Ricciardo kerkcserre rkezett a bokszba, m a csapat nem vitte ki magval a gumikat, gy tbb msodperc is ott maradt, amely elg volt ahhoz, hogy az lre lljon.
Kimi Raikkonen vezeti hiba miatt volt knytelen killni, mikzben csapattrsa, hiba ldzte megelzni nem tudta Sergio Prezt, gy nem llhatott dobogra a hercegsgben.
Max Vesrtappen ismt koccant, amely ezttal a versenye vgt is jelentette.
Fernando Alonso tdik lett a McLaren-Hondval, mikzben a leints eltt elzte meg Nico Hulkenberg honfitrst, Nico Rosberget s lett a hatodik.
(c) Andi
A Monaci Nagydj vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1 59 p 29,133 mp
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +7,252 mp
3. Sergio Prez Force India-Mercedes +13,825 mp
4. Sebastian Vettel Ferrari +15,846 mp
5. Fernando Alonso McLaren-Honda +1 p 25,076 mp
6. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 p 32,999 mp
7. Nico Rosberg Mercedes +1 p 33,290 mp
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari +1 kr
9. Jenson Button McLaren-Honda +1 kr
10. Felipe Massa Williams-Mercedes +1 kr
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1 kr
12. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari +1 kr
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari +2 kr
14. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +2 kr
15. Rio Haryanto Manor-Mercedes +4 kr
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari kiesett
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari kiesett
18. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer kiesett
19. Kevin Magnussen Renault kiesett
20. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari kiesett
21. Kimi Rikknen Ferrari kiesett
22. Jolyon Palmer Renault kiesett
Vettelk ismt a hajrban buktak el
Ismt a dnt pillanatban buktak el, s ismt a gumikkal gylt meg a baja a Ferrarinak. Sebastian Vettel nkritikusan elismerte, kptelenek kihozni autjukbl a maximlis teljestmnyt.
„Jl kezdtk, rosszul vgzdtt” – Sebastian Vettel tmr rtkelse mindent elmondott a Ferrari monaci idmr edzsrl. A nmet versenyz a Q1-ben mg a leggyorsabb volt, a Q2-ben Daniel Ricciardo eltt llt, a hajrban viszont nem, hogy nem javtott addigi legjobb idejn, 0,2 msodperccel elmaradt tle.
A leints utn elgedetlenl llaptotta meg, autja egyre csak rosszabb vlt. „Mint mondtam, a kezds j volt, gy a magabiztossgunkkal sem volt gond. Csakhogy nem sikerlt kihasznlnunk azt a tapadst, ami amgy rendelkezsnkre llt. A tbbieknek sikerlt, mi nem is gyorsultunk. Jobb munkt kellett volna vgeznnk, de ez van, megltjuk, mi lesz holnap.”
Vettelt ismt megkrdeztk a Red Bull javul formjrl, valamint arrl, hogy egyre inkbb gy tnik, k is ellenfelkk lpnek el. „Nem, sz sincs arrl, hogy ekkora lenne kzttnk a klnbsg, mint amekkornak ltszik. Egyszeren nem tudtuk kihozni a maximumot az autnkbl. A kocsi gyors, efell nincs is ktsgem. Jl kezdtnk ma dleltt, cstrtkn kszkdtnk kicsit. Az elttnk llk semmi olyat nem csinltak, amire mi ne lennnk kpesek. Csakhogy nem csinltuk meg – ez itt a gond” – ismerte el a ngyszeres bajnok.
Csapattrsa, Kimi Rikknen mg vele sem tudta tartani a lpst szombat dlutn – igaz, a hajrban kzelebb kerlt hozz. A finn 0,2 msodpercet kapott Vetteltl, de Nico Hlkenberg 6 ezreddel megelzte t. Emellett egy vltcsere miatti t rajthelyes bntets is vr mg r, ami a 11. rajtkockt jelenti szmra.
„Egsz htvgn nehz volt mkdsre brni a gumikat. Dleltt jl ment, az idmrn is javultunk, de egyszeren arrl van sz, hogy nem sikerl gy bnnunk a gumikkal, ahogy kne. Mskor is problma volt ez, de itt klnsen az. Nagyon a gumi mkdsi tartomnynak hatrn tncolunk. Egy kicsit megcsszik a hts gumi, ahol nem is szmtasz r, aztn alulkormnyzott lesz az aut – elgg nehz, de ez van” – sszegezte a Scuderia problmjt a 2007-es vilgbajnok.
/motorsportal/
(c) Monaci GP, idmredzs: Ricciardo megtrflta a meznyt!
Daniel Ricciardo mindenkit meglepve hzta el a pole-pozcit r krt Monte-Carlban.
Daniel Ricciardo autzta a leggyorsabb a hercegsgben, megelze a kt Mercedest, akik a Nico Rosberg - Lewis Hamilton sorrendben fejeztk be a ktszer is flbeszaktott kvalifikcit.
A legjobb Ferraris Sebastian Vettel lett, aki a negyedik pozciban zrta a napot.
Az idmr mg szinte el sem kezddtt, amikor rgtn lebbent is a piros zszl, miutn Felipe Nasr autja elfstlt az alagtbl kifel.
Msodik alkalommal a kthete els gyzelmt arat Max Verstappen nevhez fzdik, a holland ugyanis az autja jobb elejvel eltallta a korltot, amely sorn eltrt a felfggeszts, gy a holland csak autja utasaknt csapdott a falba, munkt adva ezzel a plyamunksoknak. A versenyz nem srlt meg.
A szezonban elszr kaptak szerepet a Pirelli ujtsai, az un. ultralgy abroncsok. A piltk hamar rdbbentek arra, hogy ezen gumikat nehezebb zemihfokra melegteni, mint a szuperlgyakat.
A Q2-ben a szemflesebbek mr itt felfigyelhettek arra, hogy a Red Bull kszl valamire, hiszen Daniel Ricciardo gy volt az len, hogy mg nem hasznlta az ultralgyakat, mikzben Hamiltonk s a Ferrarik is azokkal krztek.
Az utols rszben elbb Lewis Hamilton hozta rajongira a frszt, mikzben a bokszbl kifel sorra elztk meg kollegi, majd a brit rdin jelezte csapatnak, hogy valami nem stimmel a motorral.
Hamilton vgl kigrdlt, s a msodik helyen fejeztbe az edzst.
Az igazi meglepetst az altat energiaitalgyrosok jelentettk. Miutn Daniel Ricciardo autjra is felkerlt az ultralgy mr nem volt ellenfele az ausztrl piltnak.
Nico Rosberg megprblta ugyan elcspni, de prblkozsa csaka msodik helyre volt elg, Hamilton a harmadik, mg Vettel a negyedik lett.
(c) Andi
MONACI NAGYDJ, IDMR EDZS – VGEREDMNY
1. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:13,622
2. Nico Rosberg Mercedes 1:13,791 +0,169
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:13,942 +0,320
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:14,552 +0,930
5. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:14,726 +1,104
6. Kimi Rikknen Ferrari 1:14,732 +1,110
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:14,749 +1,127
8. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:14,902 +1,280
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:15,273 +1,651
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:15,363 +1,741
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:15,273 +1,651
12. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:15,293 +1,671
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:15,352 +1,730
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:15,385 +1,763
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:15,571 +1,949
16. Kevin Magnussen Renault 1:16,058 +2,436
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:16,299 +2,677
18. Jolyon Palmer Renault 1:16,586 +2,964
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:17,295 +3,673
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:17,452 +3,830
21. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:22,467 +8,845
22. Felipe Nasr Sauber-Ferrari id nlkl -------
(c) Monaci GP, 3.szabadedzs: Vettel az len az idmrs eltt
Sebastian Vettel vgzett az els helyen a Monaci versenyhtvge szombati utols szabadedzsn.
Az idmrs eltt Vettel zrt az len, hajszllal megelzve a kt Mercedest, akik a Lewis Hamilton, Nico Rosberg sorrendben rtek be dleltt.
A Renaultsok tovbbra sem talljk a megfelel ritmust, Jolyon Palmer ismt koccant a fallal, mikzben jtsok nem vlt be, gy visszatrtek a korbban hasznlt felfggesztshez.
A kt hete diadalmaskod holland Verstappen nekicsszott az aut bal elejvel a szalagkorltnak.
(c) Andi
MONACI NAGYDJ, 3. SZABADEDZS – VGEREDMNY
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:14,650 25
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:14,668 +0,018 24
3. Nico Rosberg Mercedes 1:14,772 +0,122 29
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:14,807 +0,157 21
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:15,081 +0,431 17
6. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:15,259 +0,609 23
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:15,324 +0,674 26
8. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:15,368 +0,718 21
9. Kimi Rikknen Ferrari 1:15,555 +0,905 22
10. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:15,666 +1,016 20
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:16,068 +1,418 29
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:16,257 +1,607 24
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:16,298 +1,648 23
14. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:16,347 +1,697 21
15. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:16,406 +1,756 23
16. Kevin Magnussen Renault 1:16,412 +1,762 13
17. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:16,527 +1,877 27
18. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:16,867 +2,217 23
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:17,038 +2,388 32
20. Jolyon Palmer Renault 1:17,482 +2,832 17
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:17,595 +2,945 32
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:18,180 +3,530 34
Vettel: Ez egy szedett-vedett nap volt
Aligha ilyen nyitnyra szmtott a Ferrari Monacban. A vrs autk a dlutni szabadedzsen a legjobb hatbl is kiszorultak, Sebastian Vettel radsul tbb hibt is vtett.
Sebastian Vettel csak a 9. helyen zrta a msodik monaci szabadedzst. Tbb mint msfl msodpercet kapott volt csapattrstl, Daniel Ricciardtl, s 0,2-et Kimi Rikknentl. Ferrarija radsul nem is vszelte t psgben a dlutnt: elbb a Mirabeau-ban csszott httal a szalagkorlba, majd a Ste. Devot-ban rintette hts kerekvel azt.
„Sok mindennel prblkoztam, nem minden vlt be… Valban, sszessgben ez elg szedett-vedett nap volt, de mgis azt mondom, minden rendben van. A temp benne van az autban, csak ma egyszeren nem tudtam kihozni belle” – sszegzett Vettel a Sky Sportsnak.
A krdsre, most, hogy Daniel Ricciardo a kt Mercedest is maga mg utastotta, aggasztja-e mr Red Bull egyre javul formja, ugyanakkor tovbbra is tartotta magt korbbi llspontjhoz. „Mg csak pntek van, szval nem tudhatjuk, ki mit csinlt ma. Persze sok mindent rejtegetni nem lehet itt. De mint mondtam, nem hiszem, hogy mi oda tartozunk, ahol most vgeztnk. Szombaton taln jobbak lesznk. Ma nem arra sszpontostottunk, hogy minl jobb eredmnyt rjnk el, radsul az egyes kreim elgg rosszul sikerltek. Kiprbltunk pr dolgot, de nem vltak be igazn.”
A Ferrari mindenesetre aligha lenne elgedett, ha az idei els gyzelem ldzse kzben siker helyett jabb veresget szenvedne el a Red Bulltl. Tovbb n a nyoms az olaszokon? „A nyoms mindig rajtunk van, mindig jl akarunk teljesteni. Ezt hvhatjuk nyomsnak is, de ppen ezrt vagyunk itt. Nem azrt vagyunk itt, hogy nyolcadikak vagy tdikek legynk – egyszeren nyerni akartunk” – hrtotta a flvetst a ngyszeres vilgbajnok.
/m4sport/
(c) Monacoi GP, 2.szabadedzs: Ricciardo a Mercik eltt
A msodik szabadedzst nem kis elnnyel Daniel Ricciardo hzta be Monaco szk utcin, megelzve a kt Mercedest, akik a Lewis Hamilton-Nico Rosberg sorrendben fejeztk be a msodik gyakorlst.
Max Verstappen megelzve Daniily Kyvatot lett a negyedik. A Ferrarik egyenlre nem szerepelnek fnyesen.
Az els szabadedzsen fellazult csatornafedelet a szervezk mr visszahegesztettk, a srlt autk javtmunklatai mg folyamatban voltak.
A msodik szabadedzs sem mlt el balesetek s repked autdarabok nlkl.
Romain Grosjean az alagtbl kijvet csapdott a szalagkorltnak.
Sebastian Vettel csak a kilencedik helyen zrt, gyhogy a nmet kt alkalommal is falnak koccant. Els zben a Mirabeau-ban prdlt meg, az eset sorn az aut htulja srlt, mg msodjra szintn a kocsi htulja srlt.
(c) Andi
Monaci Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:14,607 40
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:15,213 +0,606 36
3. Nico Rosberg Mercedes 1:15,506 +0,899 48
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:15,571 +0,964 42
5. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:15,815 +1,208 53
6. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:15,981 +1,374 54
7. Kimi Rikknen Ferrari 1:16,040 +1,433 38
8. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:16,120 +1,513 48
9. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,269 +1,662 40
10. Jenson Button McLaren-Honda 1:16,325 +1,718 46
11. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:16,487 +1,880 49
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:16,723 +2,116 43
13. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:16,782 +2,175 40
14. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:16,849 +2,242 47
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:16,874 +2,267 23
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:17,286 +2,679 42
17. Kevin Magnussen Renault 1:17,530 +2,923 29
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:17,562 +2,955 39
19. Jolyon Palmer Renault 1:17,761 +3,154 24
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:17,999 +3,392 49
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:18,647 +4,040 10
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:18,814 +4,207 46
(c) Monacoi GPl, 1. szabadedzs: len a Mercedesek
Lewis Hamilton nyitott az len az els monaci szabadedzsen cstrtkn, mgtte Nico Rosberg s Sebastian Vettel vgzett.
Ahogy az mr lenni szokott a szk utca ezttal is szedett ldozatokat. Felipe Massa nagy lendlettel vette be magt a clegyenes vgn lev kanyarba, amely meg is bosszulta a manvert. A brazil sofr megcsszott a szks rszen, s vgl a fal lltotta meg.
Esteban Gutirrez motorhiba miatt llt meg a plyn, Jolyon Palmer pedig Masshoz hasonlan szintn rintre vette a falat.
Az edzs vge eltt Jenson Button s Nico Rosberg is defektet szenvedett.
(c) Andi
Monaci Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:15,537 31
2. Nico Rosberg Mercedes 1:15,638 +0,101 39
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:15,956 +0,419 26
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:16,308 +0,771 29
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:16,371 +0,834 30
6. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:16,426 +0,889 37
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:16,560 +1,023 34
8. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:16,697 +1,160 28
9. Kimi Rikknen Ferrari 1:16,912 +1,375 24
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:17,130 +1,593 39
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:17,562 +2,025 44
12. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:17,599 +2,062 33
13. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:17,838 +2,301 27
14. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:17,909 +2,372 25
15. Jenson Button McLaren-Honda 1:17,920 +2,383 26
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:18,187 +2,650 29
17. Kevin Magnussen Renault 1:18,274 +2,737 34
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:18,301 +2,764 33
19. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:18,746 +3,209 10
20. Jolyon Palmer Renault 1:18,871 +3,334 22
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:20,528 +4,991 28
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:20,868 +5,331 25
Vettel: A mostani Ferrarival utcahosszal nyertk volna a tavalyi bajnoksgot
Sebastian Vettel nem foglalkozik a Ferrari egyre hosszabb monaci nyeretlensgvel – s tovbbra sem tart Red Bulloktl sem.
Azrt kicsit Sebastian Vettel is felhzta a szemldkt, amikor a szerdai sajttjkoztatn meghallotta, mikor nyert utoljra Monaci Nagydjat a Ferrari. Bizony nem tegnap volt, hanem 15 ve, 2001-ben, amikor a vrs gpet mg egy msik nmet bajnok, Michael Schumacher vezette.
Nem tnik tl j eljelnek, a ngyszeres vilgbajnok mgsem aggdik. „Nos, taln tl sok helyen el lehet venni az ilyen statisztikkat” – reaglt a flvetsre. „Nyilvn szeretnnk jra az lre kormnyozni a Ferrarit. Nem lesz knny, de a cl adott. Remlhetleg nagyon-nagyon hamarosan vgznk ezekkel a rosszul hangz statisztikkkal, s ugyangy a gyzelmekrl fogunk beszlni, mint korbban.”
A Red Bull barcelonai gyzelme utn ugyanakkor jogosnak tnik a flvets: nem kellene-e a Ferrarinak inkbb htrafele tekintenie, s a konstruktri msodik helyt fltenie ahelyett, hogy tovbbra is a szmra egyelre legyzhetetlennek tn Mercedesrl beszljen? Vettel tovbbra is azt hangoztatja, nem tart volt csapattl. „n tovbbra is elre tekintek, ott pedig a Mercedes ll. Barcelonban gyenge szombatunk volt, ami magyarzat arra, mirt volt olyan nehz dolgunk vasrnap. Ami a puszta sebessget illeti, mg mindig mi vagyunk ell. Ott nem mi voltunk, j munkt vgeztek, Max is jl teljestett, de mi mr tovbblptnk. Ers a csomagunk, vannak itt is jtsaink, amiktl elrelpst remlnk. Inkbb azzal foglalkozunk, hogy cskkentsk a Mercedesszel szembeni htrnyunkat, mintsem hogy htrafel nzegessnk.”
Vettelt arrl is krdeztk, vlemnye szerint megfelel hely-e Monaco a fejlesztsre. „Ezen a plyn valban nehz megllaptani, mik az aut gyengesgei vagy erssgei, mivel itt szmt a legtbbet a versenyz. Ahhoz, hogy nagy klnbsget jelentsen, ki l a volnnl, magabiztossgra van szksg. Termszetesen az is fontos, milyen az autd, mennyire vagy benne magabiztos, de ennl taln itt fontosabb, hogy mennyire bzol magadba a plyn. Itt az aut teht nem szmt annyit, mint mondjuk Barcelonban vagy ms norml plykon.”
A nmet a mlt vben a Mercedes taktikai bakija utn msodikknt rt clba Monacban, s Vettel a futam eltt is arrl beszlt, mivel tavalyi autjuk jl teljestett a szk utckon, idn is versenykpesnek vrja magukat. Elmondsa szerint a mostani autjukban jobban is bzik, mint a tavalyiban.
„Elrelptnk, ezt hajtogatom mr az els naptl. Jobb a tapads, tbb a leszorter, ezeken sokat dolgoztunk. Mechanikai szempontbl is sokat javultunk, sokkal jobbak vagyunk, mint tavaly. De figyelembe kell vennnk, hogy kzben a tbbiek is fejldtek. Ha a mostani autnkkal versenyeznnk a tavalyi vben, biztosra veszem, hogy utcahosszal vilgbajnokok lennnk. De errl sz sincs, hiszen bizonyra mindenki ms is ezt mondja a paddockban. A clunk adott, a plyn s Maranellban is az autnk fejlesztsrt dolgozunk, hogy cskkenteni tudjuk a lemaradsunkat. Hogy fekszik-e az aut a vezetsi stlusomnak? Igen, gy gondolom. Hogy mindkettnknek fekszik-e? Igen. Hogy elg gyors-e? Nem, mg nem” – ismerte el Vettel.
/motorsportal/
Schumacher tiszteletre rendeznek focimeccset Vettelk
Michael Schumacher tiszteletre rendeznek jtkonysgi futballmeccset Sebastian Vettelk a Nmet Nagydj eltt. Az F1 sztrjai ugyanakkor mr ezen a hten Monacban is gyepre lpnek.
Egy v kihagys utn idn visszakerlt a versenynaptrba a Nmet Nagydj. A futam eltt vekkel ezeltt hagyomny volt, hogy a helyi hs, Michael Schumacher jtkonysgi futballmrkzst szervez, melyen hazai sztrok lptek plyra. Ezt a hagyomnyt igyekeznek jjleszteni az idei verseny eltt Sebastian Vettelk.
Jlius 27-n, azaz a nagydjhtvge eltti szerdn a ngyszeres vilgbajnok csapata fog megmrkzni az NBA-s Dallas Mavericks kosrlabdacsapatnak nmet ercsatra, Dirk Nowitzki grdjval a Mainz futballcsapatnak stadionjban. A mrkzst Michael Schumacher tiszteletre rendezik.
„Michael veken t kezdemnyezje volt a jtkonysgi futballmrkzseknek. rlnk, hogy a szurkolknak Dirkkel kzsen most egy ilyen rendezvnnyel kedveskedhetnk, s ilyen mdon ksznhetjk meg nekik a tmogatsukat” – nyilatkozta Schumacher menedzsere, Sabine Kehm a Bildnek.
„Kvetve Michael Schumacher nagyszer jtkonysgi futballmrkzseinek hagyomnyt, szeretnnk kzs ervel fontos projekteket tmogatni” – tette hozz Nowitzki.
De nem csak a nmetek kszlhetnek focimeccsel hazai futamukra: ezen a hten a Monaci Nagydjat is egy, mr hagyomnyosnak mondhat mrkzs vezeti fel. Kedden a versenyzk vlogatottja, a Nazionale di Piloti lp plyra a helyi stadionban Albert herceg sztrvlogatottja ellen.
A hrek szerint Sebastian Vettel mellett Fernando Alonso, Felipe Massa, Max Verstappen, Danyiil Kvjat, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, Esteban Gutirrez, Sergio Prez, Nico Hlkenberg, Valtteri Bottas, Felipe Nasr s Stoffel Vandoorne is hivatalos a mrkzsre. De labdba rghat majd a motoros Max Biaggi s Loris Capirossi, valamint a korbbi F1-es versenyz, Riccardo Patrese is.
Ezen tallkoz bevtelt ugyancsak jtkony clra fordtjk: a mjus 24-n 19 rakor kezdd meccsre a felnttek 6 s 12 eur kztti jegyeket vsrolhatnak.
/m4sport/
Montezemolo: Nagyobb elrelpsre szmtottam idn a Ferraritl
Nemcsak a jelenlegi, a volt elnk vrakozsait is alulmlta idei vkezdsvel a Ferrari. Luca di Montezemolo vrsket brlt s ezstket dicsrt…
t futam, nulla gyzelem a Ferrari idei mrlege, ami gy tnik, nemcsak a 2014 sze ta hivatalban lv Sergio Marchionne szmra csalds. A Scuderia korbbi elnke, Luca di Montezemolo v elejn mg vdelmbe vette a vrsket jabb s jabb technikai problmik kapcsn, s kiemelte, a Mercedes utolrshez szksges kockzatot vllalniuk. Most azonban mr is elismeri, ennl azrt tbbre szmtott volt istlljtl. s persze azt sem felejtette el kihangslyozni, hogy a Ferrari mlt vi elrelpsben neki s korbbi csapatnak is kulcsszerepe volt.
„Pontosan tudom, mi mindent tettnk 2014-ben azrt, hogy 2015-ben ismt a gyzelmekrt harcolhassunk. A mlt vi elrelps annak a munknak az eredmnye volt, amit mi 2014-ben elvgeztnk” – nyilatkozta a The Weekend Australiannek. „szintn szlva idn nagyobb elrelpst vrtam a Ferraritl. t verseny utn mg egyetlen gyzelmk sincs, s ez meglep. De a szezon szerencsre mg hossz.”
Mikzben teht volt csapata teljestmnye nem nygzte le az olaszt, a rivlisok munkja mr annl inkbb. „A Mercedes nagyon ers. Persze nagyon korn is kezdtk a V6-os hibrid motorjuk fejlesztst. Ennek megfelelen ers is a hajtegysgk. s emellett kpesek voltak egyben tartani a csapatukat” – dicsrte a nmeteket.
Vgl pedig a Ferrarival is tbbszr hrbe hozott Daniel Ricciardrl is ejtett pr szt. Elrulta, nem sokat gondolkodna, kit ltessen Kimi Rikknen helyre. „Nagyon kedvelem Ricciardt, mert mindenekeltt egy nagyon rendes src. Emellett pedig hihetetlenl gyors is – errl Sebastian Vettel is tudna meslni. Ezenkvl mg olasz gykerei is vannak! Ha ma mg mindig rne valamit a szavam a Ferrarinl, n elsknt t vlasztanm versenyznek” – nyilatkozta.
/m4sport/
Vettel: Monacban ersnek kell lennnk
Sebastian Vettel szerint ers lehet a csapata a htvgn soron kvetkez Monaci Nagydjon. A nmet versenyz nyilatkozatban kifejtette, mirt lphetnek elre az olaszok Spanyolorszghoz kpest.
A Spanyol Nagydjon mindkt ferraris dobogra llt, de a futamgyzelem mg mindig nem jtt ssze a maranelli alakulatnak. A kt Mercedes kiesst a Red Bull tudta kihasznlni, rthet, hogy Sebastian Vettel s Kimi Raikknen is hes mr egy futamgyzelemre a 2016-os szezonban.
A ngyszeres vilgbajnok visszaemlkezve a 2015-s futamra, gy kezdte nyilatkozatt: „Azt hiszem, ezen a plyn ersnek kellene lennnk. Tavaly is versenykpesek voltunk itt, s azt hiszem javultunk azokon a terleteken, melyeket Monaco megkvetel.”
A nmet versenyz elmondsa szerint egyre jobban mkdik a Ferrari: „Az autt jobb vezetni, a rzkveken is gyorsabb, ltalban vve javult – teht ez segthet neknk Monacban.”
Vettel a Spanyol Nagydj htvgjrl is szt ejtett mondandja vgn: „Figyelnk a teljestmnynkre. Annyira voltunk versenykpesek Spanyolorszgban, amennyire vrtuk, kivve szombaton. Vasrnap egyszeren csak szenvedtnk az elzssel. Ez nem fordult sokszor el a verseny alatt, de amikor tiszta t volt elttnk, megmutattuk, hogy gyorsabbak vagyunk.”
/formula/
„A clom nem az, hogy az len legyek, hanem hogy a Ferrarival legyek az len!”
Sebastian Vettel elismeri, a 2015-s szezon vrtnl nagyobb sikerei most kicsit negatvan hatnak a Ferrarira. Michael Schumacher pldja mellett azonban is utat mutathat a csapatnak. A clja mr tvolrl sem a gyzelem – a Scuderival akar nyerni!
t futam ment mr le a 2016-os F1-es szezonbl, s a Mercedes mris elvesztette veretlensgt. A gyzelmet azonban nem a legfbb ellenfelknek kikiltott Ferrari, hanem az egyre inkbb magra tall Red Bull aratta. Olaszorszgban nem ppen erre szmtottak, az v eddigi alakulsa pedig tvol ll attl, amit elvrtak a vrsktl.
A Scuderival kt bajnoksgot is nyer Niki Lauda nemrgiben kijelentette, minl tovbb vrat magra az htott siker, a Ferrari annl nehezebb helyzetbe kerl, mivel elnkk, Sergio Marchionne is kezd egyre trelmetlenebb vlni. s ez nincs felttlenl j hatssal a csapatra.
Sebastian Vettelt is sokat krdezik mostansg az elvrsokrl, a kvlrl rkez nyomsrl, s miutn a Ferrari egyelre nem tudta teljesteni ambicizus cljt, flmerl a krds: nem jtt-e tlsgosan korn a csapat 2015-s sikeressge? „Nyilvn ha 2015-ben csak negyedikek lettnk volna, minden egyenslyba kerlne, s mostanra javultunk volna. A gond az, hogy valjban jobbak lettnk, de ez az eredmnyeken mg nem ltszik igazn” – magyarzta Vettel az Auto Bild Motorsportnak. „A Mercedestl mg mindig le vagyunk maradva, de a klnbsg cskkent. Nem lehet egy jszaka alatt elhordani egy egsz hegyet. Mindent megtesznk, taln idnknt mg tl sokat is. De mindent meg kell prblnunk. Csak trelmesnek kell lenni, mert mg sok minden van a tarsolyunkban.”
Schumacher pldja adhat ert
Ami a „tl sokat” illeti, Vettel is elismeri, nagy igyekezetkben kockzatot kellett vllalniuk, ami nem mindig bizonyult kifizetdnek. Szerinte az ebbl add hibkra az sem mentsg, hogy nagy htrnyuk knyszertette ki bellk ezt a hozzllst. „Nem, egyik hiba sem megbocsthat. A technikai problmkkal nem szmoltunk elre. De ha fel akarsz zrkzni, akkor mindig pengelen tncolsz. Taln bizonyos fejlesztseink tl korn rkeztek meg, de mivel gyorsabb teszik az autt, folyton a lehet leghamarabb a plyra akarod vinni ket. A Mercedes is kvet el hibkat, amikor valaki kzelebb kerl hozzjuk. Ha nem lenne ekkora elnyk, mskpp reaglnnak dolgokra.”
Vettelnek flvetettk, 1996-ban Michael Schumacher szintn a gdrbl igyekezett kihzni a Ferrarit, s az akkori Francia Nagydjon maga is hasonlan jrt a rajt eltt, mint idn Bahreinben : el sem indulhatott mszaki hiba miatt. „Valban? Erre mr nem emlkszem. De ha ezt kveten nlunk is ugyanolyan sikeres idszak jn, akkor elgedettek lehetnk” – jegyezte meg. Majd a krdsre, ert mert-e eldje pldjbl, akinek t v kellett az els vilgbajnoki cm megszerzshez Maranellban, elmondta: „Bizonyos prhuzamokat lehet vonni, de alapveten minden korszak ms. Az igaz, hogy amikor Michael megrkezett a Ferrarihoz, nem k voltak a legjobb csapat. Az vek sorn azonban dominnss vltak. Mi is j ton jrunk, de bizonyos dolgokhoz id kell.”
Vettel is utat mutathat a csapatnak
A Ferrarinl hatvnyozottan igaz: ahhoz, hogy sikeresek legyenek, nem szabad hagyniuk magukat letrteni a jnak vlt trl – sem a kritikk, sem a kudarcok ltal. Ilyen tekintetben pedig tvolrl sem mindegy, milyen habitus versenyzvel dolgoznak egytt.
Vettelnl aligha talltak volna jobbat. „Az ember nem hagyhatja magt tlzottan befolysolni sem a pozitv, sem a negatv dolgoktl” – adta meg a receptet a ngyszeres bajnok. „Mindig megfontoltan s nyugodtan kell dolgozni, kvetni kell a tervet. s mindig elemezni kell, min kne mg javtani. Normlis, hogy nem knny kimszni a gdrbl, amibe az vek sikertelensge miatt kerltnk bele. Ehhez fontos a trelem – ez pedig az F1-re nem annyira jellemz. Mr csak emiatt is meghatroz, hogyan mkdsz csapatknt” – magyarzta Vettel.
„Alapveten nem n vagyok az, aki a szlakat kzben tartja, az Maurizio Arrivabene feladata, a csapatfnknk. De termszetesen n is gyakran beszlek vele. Egy biztos: az itteni munkm ms, mint amihez eddig hozzszoktam. De pp ilyen kihvsra vgytam: egy j csapatot akartam felpteni. Minden csapat ms, s mindenki ms utat jr a vasrnapi versenyig. De esetemben az is szmt, hogy most mr idsebb s tapasztaltabb vagyok, ezrt prblok mg tbbet a kzsbe adni.”
„A clt maga az t jelenti”
Vettelnek vgl fltettk a krdst, a Ferrari lesz-e az utols csapata. „n ilyen tvlatokban mg nem gondolkodom. A Ferrari nyilvn tbbet jelent szmomra egy egyszer csapatnl. Ez mtosz. A Ferrarinl nem csak azrt dolgozik az ember, hogy ott dolgozzon” – magyarzta.
Majd a flvetsre, elhzd sikertelensg esetn se vgyna egy gyzelemre eslyes csapathoz, pldul a Mercedeshez, mgis egyrtelmstette hossz tv terveit: „A clom nem az, hogy az len legyek, hanem az, hogy a Ferrarival legyek az len. Ha bedobnm a trlkzt, akkor be kne ismernem nmagamnak, hogy nem tudtam megcsinlni! Hogy sikerl-e vagy sem, mg senki sem tudja. De a clt maga az t jelenti!”
/m4sport/
Rosberg s a Ferrari? – Vettel rl… hogy honfitrsa nem vele flrtl…
Sebastian Vettel lazn kezeli a Nico Rosberg esetleges ferraris szerzdsrl szl tallgatsokat… De mi llhat ezek htterben?
Barcelonban a ngyszeres bajnokot is megkrdeztk, mit szl a hrekhez – a tle mr megszokott humoros vlasz rkezett. „Amg nem velem flrtl, addig ez j hr” – nevettette meg az jsgrkat. „Ezzel kapcsolatban minden msrl a fnkmet kell megkrdeznetek, pedig Maurizio.”
Ami Arrivabent illeti, a napokban egy msik pletykra volt knytelen reaglni: a sajt levltsrl szlra. Ennek kapcsn elmondta, szerinte rosszakarik szndkos feszltsgkeltsrl van sz. „Az effle sztorikat csak azrt teszik kzz, hogy feszltsget keltsenek a csapatunkon bell” – nyilatkozta. Vajon Rosberg esetben is ltezhet valamifle hts szndk?
Tny, a nmet keddi tesztnapja utn rdekes vlaszt adott a pletykkra: igyekezett fenntartani a jvje krli bizonytalansgot. „Boldog vagyok a Mercedesnl – de megltjuk, mit hoz a jv” – fogalmazott az olasz mdinak.
Ismerve a Forma–1-et, s tudva, hogy a bajnoki llovas egyelre nem zrta le trgyalsait a Mercedesszel a szerzdshosszabbts kapcsn, e vlasz sokatmond. Br Rosberg elszerzdse ktsgkvl nagy meglepets lenne, az mr annl kevsb, ha a mostani pletykkat tudatosan sajt pozcija erstsre hasznln fel.
A hrek szerint az j kontraktus kapcsn a legfbb vitapontot kzte s a Mercedes kztt a pnz jelenti. Mivel Rosberg s Lewis Hamilton keresete kztt jkora szakadk ttong, a nmet rthet mdon szeretne fljebb zrkzni csapattrsra. Ezt pedig kt mdon knnytheti meg: egy bajnoki cmmel, valamint azzal, ha bizonytalansgban tartja a mezny ln ll csapatt – pldul azzal, hogy nyitva hagyja a csapatvlts lehetsgt…
/m4sport/
lre ugrott a Ferrari: Vettel a legjobb kr az els tesztnapon
Sebastian Vettel futotta meg a leggyorsabb krt a barcelonai vkzi teszt els napjn. A nmet egy tizeddel elzte meg a nap legszorgosabb versenyzjt Nico Rosberget s ttel a dleltti elst, Jenson Buttont. A Renault j erforrst, a Williams klnleges szrnymegoldst tesztelt.
Br a Spanyol Nagydjat mr napokkal ezeltt leintettk, a mezny Barcelonban maradt, hiszen ez a helyszn ad otthont az v els szezonkzi tesztjnek. Kedd reggel hvs id fogadta a tesztelket, a krlmnyek azonban folyamatosan javultak. Elzetesen mindenki a Renault-ra s a Ferrarira figyelt, a francik ugyanis most vittk elszr plyra tovbbfejlesztett erforrsukat, a Scuderia pedig azt prblta kiderteni, mkdnek-e az idmrs problmkra kieszelt megoldsok.
Aztn a Williams ellopta a show-t a kt rivlis ell, a csapat fejlesztversenyzje, Alex Lynn ugyanis egy dupla hts szrnnyal hajtott ki a garzsbl. Ez egybknt teljesen szablytalan, a teszteken viszont mindez egszen addig nem szmt, mg nem nveli a biztonsgi kockzatot. A Williams ezzel elsknt vitt plyra egy olyan megoldst, ami a 2017-ben megnvekv leszortert szimullja. Ez a szrny csak a teszt els felben teljestett szolglatot, dlutn ugyanis visszatrtek a 2016-os specifikcihoz. Piltjuk sszesen 86 krt teljestett, s a 9. helyen zrt.
Lemaradsa 2,8 msodperc volt a leggyorsabb krt jegyz Sebastian Vetteltl, aki a csapat gretnek eleget tve dleltt az egykrs tempra fkuszlt, mlt szombaton ugyanis a Ferrari mg a Red Bulltl is elmaradt az idmr edzsen. A vezetsg elmondsa szerint azrt, mert nem tudtk megfelelen kezelni a gumiabroncsokat, a problmra azonban mr kieszeltek nhny megoldst. A nmet most ezeket prblta ki. A vezetst egybknt csak a dlutni rkban vette t, „gyztes” krn pedig a Pirelli lgy keverk abroncsait hasznlta.
A msodik helyezett, Nico Rosberg szintn a lgyon teljestette legjobbjt, a nap sorn azonban – akrcsak a tli teszteken – tbbnyire a kzepes abroncsokat hasznlta. De nemcsak ez idzte az v elejt, hanem az is, hogy ismt a Mercedes futotta a legtbbet: a pontverseny llovasa sszesen 119 krt (vagyis kis hjn kt versenytvot) teljestett.
A dleltti szakasz legjobbja, Jenson Button – a szuperlgy abroncsokon futotta legjobbjt – 14 ra utn folytatta az „tfog aerodinamikai s mechanikai munkt” a McLarennel, a rangsorban pedig a harmadik helyre „csszott”. Mgtte az j karosszrit tesztel Romain Grosjean vgzett, aki a tesztnap vgn kerlt a legjobbak kz, miutn autjra feltettk a Monaci Nagydjon debtl ultralgy keverket.
Az tdik helyezett, Pascal Wehrlein egy idmrs szimulci sorn futotta legjobbjt szuperlgy abroncson. t a nap egyik fszereplje, a Renault j erforrst tesztel Daniel Ricciardo kvette. Az ausztrl egybknt elgedett volt az jtssal, elmondsa szerint a „fejlds rezhet, a csapat pedig egyrtelmen kzelebb kerlt” az lbolyhoz. Ami szintn pozitv lehet a Renault szmra az az, hogy Ricciardo 89, a gyri csapattal tesztel Esteban Ocon pedig 105 krt teljestett az j motorral.
A hetedik-nyolcadik helyen kt fiatal pilta osztozott, nv szerint a Toro Rossval tesztel Red Bull-junior, Pierre Gasly, s a Force Indit hajt Alfonso Celis, aki az utols percekben javtott addigi legjobbjn a szuperlgy keverket hasznlva; Gasly a lgyakon rte el legjobbjt.
A barcelonai teszt 1. napjnak vgeredmnye
|
Versenyz
|
Csapat
|
Id
|
Klnbsg
|
Kr
|
1.
|
Sebastian Vettel
|
Ferrari
|
1:23.220
|
|
103
|
2.
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:23.337
|
+0.117
|
119
|
3.
|
Jenson Button
|
McLaren-Honda
|
1:23.753
|
+0.533
|
86
|
4.
|
Romain Grosjean
|
Haas-Ferrari
|
1:23.882
|
+0.662
|
96
|
5.
|
Pascal Wehrlein
|
Manor-Mercedes
|
1:24.297
|
+1.077
|
86
|
6.
|
Daniel Ricciardo
|
Red Bull-TAG Heuer
|
1:24.307
|
+1.087
|
89
|
7.
|
Pierre Gasly
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:24.821
|
+1.601
|
78
|
8.
|
Alfonso Celis
|
Force India-Mercedes
|
1:25.467
|
+2.247
|
99
|
9.
|
Alex Lynn
|
Williams-Mercedes
|
1:26.071
|
+2.851
|
86
|
10.
|
Esteban Ocon
|
Renault
|
1:26.530
|
+3.310
|
105
|
/m4sport/
A Ferrari s a bajnoki siker: Vettel nem adta fel!
Sebastian Vettel tovbbra is hisz abban, hogy a Ferrari elhdthatja a vilgbajnoki cmet, annak ellenre, hogy a szezon a vrtnl problmsabban indult. A nmet szerint a Red Bull nem okozhat gondot csapatnak, ha sikerl orvosolni az idmrs hibkat.
Technikai zrk, tkzsek, stratgiai hibk – ezek azok a nem vrt problmk, melyek miatt 2016-ban egy tkletes htvgje sem volt mg a Ferrarinak. Spanyolorszgban pldul a Mercedes ketts kiesse utn sem tudtk megszerezni a gyzelmet; a vezetsg elmondsa szerint elssorban az idmrn jelentkez gumikezelsi problmk miatt.
Hiba azonban a zavaros kezds, Vettel szerint 16 futammal a szezon vge eltt kr lenne lerni a csapat bajnoki eslyeit. „Igen, azt hiszem, kpesek lehetnk r” – felelte, amikor a barcelonai teszt helysznn arrl krdeztk, a Ferrari le tudja-e gyzni a tovbbra is dominns Mercedest az idny htralv rszben. „Az esly adott. Nem mi vagyunk a legjobb helyzetben; nem mi vagyunk a monaci futam favoritjai. Az els szm eslyes tovbbra is a Mercedes” – tette hozz vatosan.
„De nagyon kemnyen prblkozunk, s ha van eslynk a gyzelemre, akkor prblkozni fogunk. Az els lps az, hogy a monaci futamra koncentrlunk, majd Monaco utn Kanadra. Lpsrl lpsre haladunk, nem tekintnk tl messzire, de meg sszessgben gy rzem, hogy van eslynk” – magyarzta a ngyszeres vilgbajnok, aki kln kiemelte a barcelonai teszt fontossgt. „Azt hiszem, nagyszer lehetsg ez, hogy ugyanazon a plyn tesztelhetnk, ahol htvgn versenyeztnk, tbb-kevsb azonos krlmnyek kztt. Nem titok, hogy szenvedtnk kicsit, szval megprbltunk utnajrni a dolgoknak, de nem csak ezzel foglalkoztunk.”
Mikzben a Ferrari tovbbra is a Mercedest zi, sokak szerint nem rtana, ha htra is tekintene, a Red Bull ugyanis ott lohol a sarkban (mr ami a bajnoki pontversenyt s az ersorrendet illeti), az vkzi fejlesztsekkel pedig akr t is ugorhatja a csapatot. Vettel azonban nem tart ettl, fleg akkor nem, ha sikerl megoldani az idmrs gondokat. „Ha szombaton rendben lesznk, akkor nem kellene veszlyben lennnk. Javulnak, ahogyan mi is, de azt hiszem, egyrtelm, hogy a szombatunk nem volt olyan, mint terveztk. Ha jobban sikerl, jobb eredmnyeink lehettek volna. Az eredmny azonban mr ismert, most pedig tovbb kell dolgoznunk” – zrta gondolatt.
/motorsportal/
Nagyon fontos tesztnap vr a Ferrarira
A Ferrari mrnkei mr rjttek arra, mi volt a gond a Spanyol Nagydj idmrjn, holnap pedig a versenyplyn is letesztelhetik, mkdik-e a napokban kieszelt megolds. Kulcsfontossg gyakorls vr teht a vrskre s Sebastian Vettelre.
A Scuderia komoly lehetsghez jutott Nico Rosberg s Lewis Hamlton kiessvel, s br fontos pontokat szerzett Spanyolorszgban, a futamgyzelem a Red Bull lett. A csapat vezeti gy rzik, ennek oka a rossz idmrs teljestmnyben keresend, a biksoktl ugyanis mr szombaton is kikaptak, miutn nem tudtk megfelelen mkdtetni gumiabroncsaikat. A mrnkk termszetesen azonnal elkezdtk a megoldsok keresst, holnap pedig le is tesztelhetik ezeket.
„Mindennl fontosabb, hogy megoldjuk ezeket az idmrs problmkat” – adta ki az ukzt a csapatvezet, Maurizio Arrivabene. „A mrnkk rjttek, mi volt a gond. A keddi teszten el is vgzik a szksges ellenrzseket; remlem, gyors megoldst tallunk. Ez a problma nem a htvgn ttte fel a fejt – egy ideje mr htrltatja a csapatot. Egyes plykon feltnbb, mg msokon kevsb. De meg kell oldanunk” – ismtelte meg a tapasztalt szakember.
Arrivabene nem rejtette vka al csaldottsgt az „elszalasztott” lehetsg miatt. „Mindkt Mercedes kiesett, s mi nem tudtunk lni az esllyel. Ha megkrdeznd mirt… tudjuk, hogy az idmr – ahol nem teljestettnk megfelelen – volt az elvesztegetett gyzelem legfbb oka. Ha jobb helyrl rajtolunk, akkor a lehetsgeink is sokkal jobbak lettek volna. Elg megnzni a kridket: gyorsabbak voltunk, mint a Red Bull. Ugyanakkor minden elismersem az vk, s Max Verstappen. Nagyszer versenyt futott, s bizonytotta, hogy rett pilta” – zrta gondolatt Arrivabene.
Kedden Vettel viszi plyra a Ferrarit, akinek a visszajelzsei roppant hasznosak lesznek a csapat szmra, hiszen az v sszes edzsn rszt vett, azaz jl ismeri mr a szban forg problmt, gy azt is tudni fogja, megfelelen mkdnek-e az Arrivabene ltal emltett megoldsok. Msnap a vrsk piltaakadmijnak olasz nvendke, Antonio Fuoco vezet (a jelenleg rvnyben lv szablyok szerint a ngy tesztnapbl kettt fiataloknak kell adni), akinek nem lesz teljesen ismeretlen az F1 vilga, tavaly ugyanis mr lehetsget kapott az Osztrk Nagydj utni teszten.
/m4sport/
Elvettk a rekordjt – gy reaglt Vettel
Sebastian Vettel nem bnja, hogy a minden idk legfiatalabb gyztesv vl Max Verstappen vasrnap tadta a mltnak rekordjt.
2008-ban Monzban Sebastian Vettelt nnepelte gy a paddock, ahogyan most Max Verstappent. Ahogy most a hollandrl, gy akkor rla is tudtk, nagy jv vrhat r, a gyenge Toro Rossval aratott ess gyzelme pedig legalbb annyira vratlan volt, mint a holland. Vettel akkor 21 vesen s 73 naposan vlt a sportg trtnetnek legfiatalabb gyztesv – m rekordja 8 vig llt csupn. is ott nnepelt a dobogn, amikor a 18 ves s 227 napos Verstappen tadta a mltnak.
S hogy mit rzett ennek kapcsn? „Nem igazn szmt. A rekordok azrt vannak, hogy megdntsk ket” – felelte a djtadt kvet sajttjkoztatn. „Amikor n lettem a legfiatalabb gyztes, nagyon izgatott voltam, de valjban csak a mostani verseny rdekel, amit meg akartam nyerni. Amikor lttam Maxot az len, remltem, hogy jn egy karavn, srga rendszmos autkkal, de sajnos nem az autplyn voltunk… Az taln lelasstotta volna t, de nem llt meg, nem rt utol karavnt a kills utn. Szerintem azt mondta, nem most, nem krek karavnt…”
Vettel szerint az letkor nem szmt, ha egy versenyz tehetsges. „Annyira izgatott voltam az els gyzelmemkor, hogy nem szmtott, hsz vagy huszont ve vagyok-e, s szerintem ez felelet is a krdsre, amit korbban Maxnak tettek fel: nem hinnm, hogy a kor szmt. Ha elg gyors vagy, itt a helyed, s nem szmt, hogy tizennyolc vagy-e. Michael negyvenhrom vesen is versenyzett, ugye? Tallkoztam pr hete Stirling Moss-szal. Sajnos csak a harmincas veiig versenyzett, de szerintem versenyezhetett volna mg tven vesen is. Az autkat manapsg valamivel knnyebb vezetni, mint amikor n kezdtem, de mg gy is azt gondolom, semmi sem szl ez ellen. Nem tudom, Kimi most pontosan hny ves, de harminct vesen is fitten tarthatod magad, elvezetheted ezeket az autkat. Ha elg gyors vagy, akkor elg fiatal is vagy.”
Ha szmt, ha nem, Verstappen letkora gy is beszdtma volt. A sajttjkoztatn a megkrdeztk a hollandot, emlkszik-e kt dobog trsa, Sebastian Vettel s Kimi Rikknen els F1-es gyzelmre. Vlaszai mr nmagban is mulatsgosak voltak. „Sebastian mikor is volt? 2008-ban? Monza. Taln pp gokartoztam. Igen, valahol remekl szrakoztam” – mondta Vettel sikerrl. „s a tid?” – krdezte az els gyzelmt a 2003-as Malj Nagydjon arat Rikknentl. „Akkor hat ves voltam, szval nem emlkszem. Nem tudom” – felelte. Vettel viccesen megjegyezte: „Biztosan vittek haza az vodbl…”
/m4sport/
|