Sebastian Vettel, akárcsak a srác a szomszédból. Habár négyszeres Formula-1-es világbajnok, és a sportág történetének egyik legnagyobb múltú csapatának pilótája, nincsenek sztárallűrjei. Magánéletét rendkívül óvja a médiától, s minden kérdést kerül is ezzel kapcsolatban. Egytől egyig minden pilóta tiszteletét kivívta hozzáállásával és tehetségével. 2015 óta új csapatával, a nagy múltú Ferrarival száll harcba a győzelemért! Itt kiderül hogyan! >>
Időpont: 2017. 04 28. - 04.30. Körök száma: 53 Egy kör: 5,848 km Teljes versenytáv: 309,745 km Leggyorsabb kör: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os győztes: N. Rosberg
Az edzéshiány már nem csak Pascal Wehrlein problémája: Kínában a délelőtti piros zászlók után délután már zöld jelzést sem láthattunk a boxutca kijáratánál.
Úgy kezdődött a második kínai szabadedzés, ahogyan az első véget ért: nem kezdődött el. Bár az eső továbbra is szemerkélt, a késlekedés okát nem ez, hanem még mindig az erős szmog miatti rossz látási viszonyok jelentették. Charlie Whiting versenyigazgató elárulta, a mentőhelikopter megfelelő közlekedését nem a pályán tapasztalt, hanem a célállomást jelentő kórháznál uralkodó viszonyok lehetetlenítik el.
„Nem tud leszállni a kórháznál, ami harmincnyolc kilométerre van innen. A mi helikopterünk itt repülhet, de a Sanghaj belvárosában lévő kórházban nem tudna landolni. Minden tíz percben friss helyzetjelentést kapunk a reptérről. Ha nem tisztul ki, akkor nem lesz edzés” – nyilatkozta Whiting, kiemelve, a gyakorlás végének időpontja fix, emiatt az elvesztegetett időt rajt esetén sem pótolnák.
Az edzésidő első felében a legnagyobb izgalmat így egy elveszett L betű keresése jelentette. Sebastian Vettel autójában ülve, mosolyogva követte figyelemmel, ahogyan lelkes szurkolói a célegyenesben némi tanácstalanság és keresgélés után VETTEL-t csináltak az eredetileg föltett VETTEE feliratból. A négyszeres világbajnok elégedetten konstatálta, hogy javították a hibát.
Az eső szemerkélt, a szél fújdogált, a lelátón többek között Stig és Darth Vader is felbukkant, Günther Steiner pedig egy teniszlabdával „stabillá” tett kampósbotot kapott jó indulatú szerelőitől a „152.” születésnapjára, motorhangot viszont nem hallhattunk a boxutcában – és ez most nem a sokat szidott V6-osok hibája volt.
Csupán egyetlen versenyző volt, aki elmondhatja, pályára lépett délután. Lewis Hamilton pár szurkolónak örökre emlékezetessé tette ezt a 2017-es kínai pénteket azzal, hogy a csöndet kihasználva a lelátókhoz sietett, és aláírt sapkákat dobált az alaposan felbolydult tömegbe.
Ha a Pascal Wehrlein helyére ismét beugró Antonio Giovinazzi abban bízott, hogy ezúttal megfelelő felkészüléssel még többet hozhat majd ki Sauberjéből, csalódnia kellett. Ehelyett a többiek kerültek az ő melbourne-i helyzetébe: szombaton egyetlen órájuk lesz arra, hogy felkészítsék autójukat az időmérőre és a versenyre. Feltéve, hogy a mentőhelikopter leszállási engedélyt kap Sanghajban…
A programnak szombaton a 6 órakor rajtoló harmadik szabadedzéssel kell folytatódnia (megkezdődnie…), és bárhogy is alakul az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti az eseményeit.
Keveebb mint fél óra körözés jutott a mezőnynek a Kínai Nagydíj délelőtti esős szabadedzésén.
Csütörtökhöz hasonlóan péntek délelőtt is esős idő fogadta a Forma–1 mezőnyét Sanghajban. A pályán állt a víz, így az első szabadedzés első perceiben csak fél tucat versenyző teljesített egy bizonytalan installációs kört a kék jelölésű esőgumikon. Jó esély a Pirelli új esős abroncsainak felmérésére – gondolhattuk volna, ám öt perc elteltével máris felvillantak a piros jelzések: edzés megszakítva.
Mint kiderült, nem azért, mert a versenyirányítás annyira rossznak ítélte – az egyébként nem is annyira rossz – körülményeket. Az FIA tájékoztatása szerint a kényszerszünetet azért kellett elrendelni, mert az orvosi helikopter nem tudott fölszállni. Kiderült, valójában nem a pálya fölött való körözéssel lett volna gondja – arra ugyanis a közvetítés során meg is mutatott tévés helikopter is képes volt –, hanem a kijelölt sanghaji kórháznál történő leszállással. A helyzetet nemcsak az eső, a város körül megjelenő szmog sem könnyítette meg.
Félórás várakozás következett, majd eltűnt a piros zászlós jelzés – de az edzés mégsem folytatódott. A szervezők az eredeti programhoz ragaszkodva nem állíthatták meg az órát, ám mivel a helikopter helyzete nem oldódott meg, a mezőny tovább volt kénytelen várakozni.
42 perc volt még hátra, amikor újra zöldre váltott a boxutca lámpája. Elsőként Kevin Magnussen hajtott pályára – már a zöld jelzésű köztes gumikon. A dán már első körében megpördült, ízelítőt adva abból, mire is számíthatunk az esős edzésen. A 9-es kanyar fogott ki rajta, ami aztán számos társát is megtréfálta. Csapattársa, Romain Grosjean egymást követő körein mutatott be egy hasonló megpördülést ugyanott, majd hagyta el a pályán a 10-esben. De Felipe Massa is járt a pálya mellett.
Már az utolsó félórában jártunk, amikor Nico Hülkenberg Renault-ja is piruettezett. A német a 3-as kanyarban pördült meg, mégpedig olyan szerencsétlenül, hogy sárga gépe háttal a kavicságyba csúszott. „Ebből nem fogsz kijönni, pajtás” – figyelmeztette mérnöke a kerekeit hiába pörgető, a hátramenettel is hiába próbálkozó versenyzőjét, aki miatt a virtuális biztonsági autót is „pályára küldték”.
Ekkor már 14 versenyzőnek volt mért köre, a leggyorsabb a köztes gumin futó Max Verstappen volt 1:50,491 másodperccel – 2 másodperccel előzte meg Felipe Massát és Lance Strollt.
A holland akkor is épp a pályán volt, amikor 24 perccel a leintés előtt újra piros zászlós jelzés lépett érvénybe. Az okot nem Hülkenberg jelentette, hanem ismét az orvosi helikopter. A helyzet olyannyira komoly volt, hogy még a helyi repteret is bezárták, azaz az FIA is tehetetlen volt.
Az óra egykedvűen számolt vissza, a versenyzők közül többen viszont az autóban ülve nézték azt – hiába. A kínai délelőttön mindössze alig több mint 20 percnyi edzés jutott nekik, pedig vasárnapra is hasonló körülményeket jósolnak, így a mostani eső ideális alkalmat kínált volna az esetleges esőfutamra való felkészülésre.
Verstappen az élen zárt, Lewis Hamilton, a két Ferrari, a két Force India és Jolyon Palmer pedig mért idő nélkül. Folytatás magyar idő szerint 8 órakor – a második szabadedzés eseményeit az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti.
Kínai Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény
Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:50,491 4
2. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:52,086 +1,595 7
A német pilóta remekbe szabott győzelme után egyre-másra érkeznek a dicséretek és a gratulációk, most egykori nemezise, az F1-től 2013 végén búcsúzó Mark Webber vélekedett pozitívan Vettel sikeréről.
Még csak egyetlen futam telt el a 2017-es világbajnokságból, de sokan már most odaadnák Sebastian Vettelnek és a Ferrarinak az idei világbajnoki címeket. A legtöbb megszólalóval persze nem a racionalitás, hanem a Mercedes elmúlt években tapasztalt hegemóniája mondatja ezt – a helyzetet óvatosabban kezelők közé tartozik Flavio Briatore és a korábbi F1-es pilóta Ivan Capelli is. Az általános vélekedés az, hogy a négyszeres bajnok győzelme jót tett a Forma-1-nek, hiszen végre valaki versenyben győzte le a Mercedest, például Fernando Alonso és Luca di Montezemolo sem fukarkodott a dicsérő szavakkal.
Felipe Massa nemrég kijelentette, hogy a Melbourne-ben látottak alapján a Ferrari bajnok lehet év végén, és egykori versenyzőtársa véleményét osztja Mark Webber is, aki az ausztrál pódiumon először kérdezhetett a győztes Sebastian Vetteltől. „Számomra Sebastian győzelme nem a szerencsén múlt” – idézte a nyolcszoros futamgyőztest az Auto Bild, aki elég jól ismeri a németet, hiszen 2009 és 2013 között, öt éven keresztül versenyeztek együtt a Red Bullnál, jó pár emlékezetes párharcot vívva a pályán, és azon kívül.
„Az abroncsok megóvása Sebastian specialitásai közé tartozik. Bahreinben még jobb lesz a Ferrari, hiszen ott magasabb a hőmérséklet, és nagy terhelés hárul a hátsó abroncsokra. Sebastian bajnokká válhat idén, hiszen mentálisan visszatért” – mondta Webber, utalva Vettel tavalyi frusztráltságára, melynek során több alkalommal kikelt társai és a versenyirányítás ellen, sokszor nyomdafestéket és monitort sem tűrő szavak kíséretében.
Nem lepődött meg Sebastian Vettel személyiségváltozásán Eddie Irvine, aki úgy véli, bármennyire is jó versenyző a német, nincs Michael Schumacher szintjén.
A múlt év végén már-már társait is bosszantották rádiós megjegyzései, emlékezetes mexikói dühöngése pedig még a végül őt lenyugtató Maurizio Arrivabene számára is soknak tűnt, idén Ausztráliában viszont egy másfajta Sebastian Vettelt láthattunk a paddockban: a régi jó kedélyűt, a viccelődőt, a lazát. Persze nemcsak a hangulata jelentette az egyetlen különbséget: Melbourne-ben egy versenyképes Ferrariban ült, a múlt év második felében viszont nem.
A Motorsport-Totallal beszélgető Eddie Irvine, már csak emiatt sem tartja meglepőnek Vettel megváltozását. „Ő egy arrogáns, beképzelt gazfickó” – jelentette ki a Ferrari korábbi versenyzője, gyorsan hozzátéve, ez nem bírálat a részéről. „Mind ilyenek vagyunk. Én is ilyen voltam, Lewis ugyanilyen. Nézzék meg Alonsót, ő is ilyen! Ezek a fiúk mind arrogánsak. Éppen ez juttatta őket a Forma–1-ig. Ha egy versenyzőt olyan csodálat övez, mint őket a Forma–1-be lépve, kialakul bennük egyfajta nárcizmus, az arrogancia és más borzalmas emberi tulajdonságok, amiket az emberekben nem szeretünk, de amik fantasztikusak, amikor éppen átéljük őket. Sebastian egészen addig ilyen marad, amíg a Mercedes újra el nem húz. Onnantól ismét utálatos lesz” – vélekedett.
Mivel rég indított ennyire jól idényt egy Ferrari-versenyző, Vettel kapcsán máris arról találgatnak, vajon lesz-e esélye a csapat 10 év óta első bajnoki címének megszerzésére. Ha összejönne neki, hamarabb a csúcsra érne a vörösökkel, mint példaképe, Michael Schumacher, aki ötödik maranellói szezonjában hódította el először a koronát.
Irvine csapattársként ott volt a későbbi hétszeres világbajnok mellett a próbálkozás időszakában, és bár sokan párhuzamba állítják a két német bajnokot, szerinte Schumacher más kategóriát képvisel, mint Vettel. „Michael bizonyos szempontból egészen rendkívüli volt. Még amikor rosszul ment neki, akkor is azon dolgozott Todttal, hogy mindent egyben tartsanak. Ezért is volt csodálatos. Vettel átkozottul jó versenyző, de Michael más szintet képviselt. Lewis is átkozottul jó versenyző, de Michael más szinten volt. Mindenki tudta, hogy Michael más szinten volt.”
„Ma azt kérdezzük, ki a legjobb: Vettel, Alonso vagy Hamilton? Valószínűleg csak ízlés alapján döntünk közöttük. Az én időmben, Senna halála után csak Michael volt. Legalábbis amíg Alonso meg nem érkezett, és Michael el nem kezdett öregedni. Alonso volt a fiatal, éhes farkas, de addig senkiben föl nem merült, hogy Michael bármiben is hibázna. Soha semmi se volt Michael hibája. Senki sem tudta olyan jól vezetni az autóját, mint Michael Schumacher. Ez akkoriban sokat segített a Ferrarinak, mert soha senki nem mutogatott ujjal Michaelre. Jogosan. Soha semmi sem volt az ő hibája.”
Vettel ezzel szemben a múlt évben kapott hideget-meleget a szakmától és a szurkolóktól is. Irvine úgy látja, Schumacher nem véletlenül lett végül igazi rekordhalmozó. „Tudtam, hogy én nem vagyok olyan jó, mint Michael. Amikor csapattársak voltunk, láttam Michaelt, és rájöttem, hogy az autóval azt tudja csinálni, amire én nem vagyok képes. Amikor az autón kívül figyeltem őt, akkor pedig azt láttam, hogy olyasmire képes, amire amúgy senki sem volt. Az én időmben ott volt Mika, aki talán jobb volt nálunk. De Michael még nála is jobb volt egy fokkal” – mondta elismerően korábbi csapattársáról.
A számok szerint Sebastian Vettelnek jók az esélyei az ötödik bajnoki címre; Lewis Hamilton páratlan pole pozíciós mérleg birtokosa; a Red Bullt tovább üldözi az ausztráliai balszerencse; miközben a hétvégén minden idők leggyorsabb melbourne-i versenyét láthattuk. Statisztikák, érdekességek az Ausztrál Nagydíjról!
A Ferrari először nyert idénynyitót 2010 óta – akkor Fernando Alonso Bahreinben kezdett győzelemmel. A mostani 2007 óta az első sikerük volt Ausztráliában, ahol tíz éve Kimi Räikkönen nyitott első hellyel. Egyébként az első sorból is akkor rajtoltak utoljára ezen a pályán. A Scuderiának a mostani csupán a 9. győzelme volt a mostani 2011 óta – és a negyedik a hibridérában.
Sebastian Vettel mindössze másodszor nyert a szezonnyitón – 2011-ben kezdett még futamgyőzelemmel. Jó előjel számára, hogy 2000 óta a 17-ből 11 alkalommal az év első futamot megnyerő versenyzőt koronázták év végén világbajnokká. Melbourne-ben eddig 21 versenyt rendeztek, és a győztes 13 alkalommal lett világbajnok év végén. Ez 62%-os arányt jelent. Ami az idénynyitókat illeti, a 67 szezon során 34 alkalommal lett bajnok az első futamot megnyerő.
A németnek a mostani pályafutása 43. győzelme volt, a 4. a Ferrari színeiben. 27 futam és 553 nap óta tartó nyeretlenségi sorozata szakadt meg Melbourne-ben, ami pályafutása leghosszabb ilyen sorozata volt.
A négyszeres világbajnok utoljára 2013 végén állt a bajnoki tabella élén – azóta mindig egy Mercedes-versenyző vezette a bajnokságot. A Ferrari eközben a 2012-es Japán Nagydíjról utazott el utoljára bajnoki éllovasként – két elsősége óta összesen 1625 nap telt el.
Egymást követő második évben nyert versenyt egy második rajtkockából induló német Melbourne-ben. Tavaly ugyanez Nico Rosbergnek sikerült. A pole pozícióból mindkét alkalommal Lewis Hamilton indult, aki eddigi 6 első rajtkockájából mindössze kettőt tudott győzelemre váltani Melbourne-ben.
Lewis Hamilton pályafutása 105. dobogós helyezését ünnepelte, s már csak egy választja el őt Alain Prosttól az örökranglistán. Az élen Michael Schumacher 155 dobogós helyezéssel áll.
A Mercedes háromszoros bajnoka a történelem második olyan versenyzője lett, aki 3000 körnél többet töltött az első pozícióban versenyen. Hamilton egész pontosan 3006 élen megtett körnél tart – rajta kívül ezt a határt csak Michael Schumacher tudta átlépni. A hétszeres bajnok összesen 5111 kört fejezett be a mezőny élén. Hamiltonnak ez a 100. futama volt, amelyen legalább egy kört az élen teljesített – csak Schumacher előzi meg őt 142 ilyen versennyel
Szomati sikerével Hamilton 11. F1-es idényében is elkönyvelhet legalább egy pole pozíciót. E sorozat páratlan a sportág történetében. A mostani a 62. edzéselsősége volt – már csak 3 választja el őt Ayrton Sennától, és 6 Michael Schumachertől. A mostani a hatodik pole-ja volt Melbourne-ben – ezzel beállította Ayrton Senna ausztráliai rekordját. A brazil és Michael Schumacher ugyanakkor az egy pályán szerzett legtöbb pole tekintetében még megelőzi őt: előbbi versenyző Imolában, utóbbi Németországban és Szuzukában rajtolhatott összesen 8-szor az élről.
Jean Todt egykori versenyzőjével, Michael Schumacherrel állította párhuzamba Sebastian Vettelt – Norbert Haug szerint pedig ha így folytatja, nem lesz kérdés, hol folytatja…
Tíz éve annak, hogy a Ferrari utoljára egyéni világbajnoki címet nyert. 2007-ben Kimi Räikkönennel úgy értek föl a csúcsra, hogy az istállót akkor még Jean Todt vezette. Az a siker amolyan utórezgése volt a híres Michael Schumacher-korszaknak. Most, hogy Sebastian Vettel elsőre le tudta győzni a Mercedeseket Ausztráliában, a tifosi máris reménykedni kezdett: talán egy újabb sikeres éra kezdődhet el 2017-ben.
Todt elárulta, lát párhuzamot Vettel és a vörösben öt világbajnoki címet nyerő Schumacher között. „Vettel módszere nagyon emlékeztet engem a Michael Schumacherrel töltött időkre. Mindkettejüket ugyanolyan győzelmi éhség jellemzi, amely akkora, hogy azzal az egész csapatot meg tudják mozgatni” – állapította meg az Auto Bildnek.
A Ferrari-szerelők, valamint Maurizio Arrivabene díjátadón látott örömkönnyei, felszabadult éneklése valóban azt mutatta, a 2016 sikertelensége által megtépázott gárda újra igazi csapat kezd lenni. És ez nem csak az eredmények tekintetében lehet jó hír a jövő szempontjából.
Vettel kapcsán tavalyi második félévben érzett frusztráltsága miatt elkezdték pedzegetni, talán nem is lesz olyan hosszú a ferraris időszaka, mint azt első évében gondolhattuk, s talán egy újabb sikertelen év után elgondolkodik azon a 2018-ra megnyíló Mercedes-lehetőségen.
Norbert Haug, a csillagosok korábbi sportigazgatója úgy véli, ha Vettel úgy folytatja az idényt, ahogyan elkezdte, nem lezárul egy fejezet, hanem egy új veszi kezdetét az ő és a vörösök életében. „Ha azt látja, hogy világbajnok lehet a Ferrarival, kényelmes helyzetben lesz. Ha nem, akkor a csapatnak el kell fogadnia, hogy más lehetőséget is számításba vesz. A legbiztosabb út a maradása felé, ha a Ferrari továbbra is olyan jó autót biztosít számára, mint Ausztráliában” – jelentette ki.
Todt szerint akárhogy is alakul az év, a Scuderia sikeressége kell a Forma–1-nek. „Vettel győzelme fontos volt a Forma–1 számára, mivel a Mercedesnek végre ellenfele akadt” – állapította meg.
Max Verstappen sokat tett Sebastian Vettel hétvégi sikeréért, Lewis Hamiltonnak viszont nem szándékosan tettek keresztbe, állítja Helmut Marko.
A holland versenyző csak az 5. helyen ért célba, ám így is az Ausztrál Nagydíj egyik meghatározó szereplője lett. Miután első etapját az ultralágyon hosszabbra nyújtották, mint a Mercedes, körökön keresztül feltartotta a boxból éppen mögé visszatérő Lewis Hamiltont, és ezzel Sebastian Vettel hátvédjévé vált.
Helmut Marko tanácsadó szerint csak véletlenül. „Mi futottuk a saját versenyünket, és még gyorsak voltunk” – utasította el az Auto Motor und Sport feltételezését, hogy szándékosan maradtak kinn a Mercedes bosszantása céljából. „Wolff úrnak taktikailag jobban meg kéne terveznie, hova küldi vissza az autóját. Vettel pedig köszönetet mondhat nekünk. Segítettünk neki megnyerni ezt a versenyt.”
Verstappen az utolsó körökben Kimi Räikkönenre is felzárkózott a szuperlágy gumikon, ám megelőzni már nem tudta őt. Nemcsak azért, mert amikor 2 másodperces közelségbe ért, a Red Bullja sok leszorítóerőt vesztett. Fékproblémájáról a kanyarok előtt kerekéből fölszálló fekete füst adott jelet. „Bizonyos szenzorjelzéseket kaptunk arról, mennyi maradt még a fékekből. Nem akartunk kockáztatni, ezért azt mondtuk Maxnak, hagyja a támadási kísérletet. Nem volt könnyű megértetni ezt vele” – árulta el az osztrák, hozzátéve: „Hisszük, hogy Maxnak sikerült volna az előzés, de sajnos biztonsági okok miatt lefújtuk.”
A Red Bull Ausztráliában nem mutatott olyan jó formát, mint amilyet előzetesen vártak tőle. Karosszériájukkal is vannak gondok: az RB13-as túlságosan érzékeny a körülmények változására, így sokat bajlódnak a beállításokkal. Marko ennek ellenére a versenyen látott biztató jeleket. „A versenytempónk jó volt, Verstappen felzárkózott Räikkönenre. Sokkal közelebb voltunk, mint az időmérőn. Akkor a Q2-ben és a Q3-ban mi nem tekerhettük fel a motort, mint a Mercedes és a Ferrari. Ez máris öttized hátrányt jelent. Ezenkívül még nincs meg az autónk ideális beállítása – a versenyen sem. Láthattuk, Verstappen nem egyszer keresztbe is állt.”
A szakember szerint a verseny pozitívuma, hogy a gumikopást sikeresen kordában tartották – ez a teszteken még nem ment olyan jól. „Egy fokkal lágyabb gumin voltunk, mint a Mercedes és a Ferrari, és nem volt gond a célig eljutni a szuperlágyon. A benzinnel és a motorral sem volt probléma, végig támadhattunk.”
Úgy tudni, az ERS-gondokkal küzdő Renault csak Kanadában veti majd be első újításait, a Red Bull viszont Marko ígérete szerint már hamarabb megoldja a karosszériával kapcsolatos nehézségeket. „A karosszériánkkal három verseny után ott leszünk a Mercedes és a Ferrari szintjén. A motorral viszont hosszabb időre lesz szükség” – jósolta.
Felszabadultság, könnyes szemek és egy új szerelem kezdete – a Formula1.com interjúja az ausztráliai érzelmi hullámvasútról Sebastian Vettellel!
A maihoz hasonló napon nagy lehet a szerelem az új autóddal, Ginával…
Sebastian Vettel: Elsőre fantasztikus volt a hölgy! Remélem, ez csak a kezdete egy hosszú szerelmi viszonynak! (nevet) Kivételes nap volt, főleg a nehéz 2016-os szezon és a kemény tél után, mely során a szívünket-lelkünket beleadtunk ebbe az autóba. A hosszú éjszakák és a kemény munka végre meghozta a gyümölcsét.
Mennyire volt fontos, hogy a megfelelő időben álltál ki?
Vettel: Természetesen kulcsfontosságú volt. A rajt után rájöttünk, hogy ez nem lesz sétagalopp, de összességében jó volt a tempónk, ami reményt adott. Nyomás alá helyeztem Lewist. Ő állt ki előbb, amivel vállalta a kockázatát annak, hogy forgalomba tér vissza. Így is lett. Ez a kezünkre játszott, de ennél is fontosabb, hogy jó volt a tempónk, a gumik pedig bírták. Ezért sikerült az élen maradnom.
Miről egyeztettetek, miután Lewis olyan korán kiállt? Újragondoltátok a taktikát?
Vettel: Azonnal úgy döntöttünk, kint maradunk. Az elsődleges taktikánk az volt, hogy nyomást gyakorlunk Lewisra és elsőként állunk ki. De láttuk, hogy túl messze vagyunk, ezért esélyünk sincs az elévágásra. Aztán ő lépett a kiállással, és mivel a Valtterivel szembeni előnyünk elég nagy volt, úgy döntöttünk, kint maradunk. Aztán a kiállásomkor elkaptam.
De nemcsak a kiállás számított, el is húztál előle. Mennyire lepett ez meg?
Vettel: Szuper érzés volt! Tudtam, hogy próbál majd nyomást gyakorolni rám a futam vége felé, ezért felkészültem az ellentámadásra. De végül mégsem támadott. Azt mondta, nem boldogult jól a keményebb gumival – mi igen! Ez volt a kulcsa annak, hogy irányítani tudtuk a versenyt.
A Ferrari vállalt némi kockázatot a 2017-es autója tervezésével. Mennyire kifizetődő ez?
Vettel: Mindig próbálod a lehető legjobb autót összerakni, van, hogy sikerül, van, hogy nem. Ezúttal úgy tűnik, ment. Fontos volt a csapat számára, hogy lendületbe jöjjön, hogy új ötletekkel álljon elő. Az elmúlt években a Mercedes volt a mérce – meglátjuk, idén hogy alakul.
Elsőre úgy tűnt, sikerül lerajtolnod Lewist, aztán mégis elhúzott. Mi történt?
Vettel: Talán túl agresszív voltam, túl sokat akartam. Lewis remekül rajtolt, és hirtelen azzal kellett foglalkoznom, hogy Valtteri nehogy megelőzzön. Szerencsém volt, hogy nem rajtolt túl jól, mert ezekkel a széles autókkal még nem tapasztaltuk meg, milyen pozícióért harcolni.
Mennyire élvezted az utolsó kört? Már elég rég voltál ilyen helyzetben…
Vettel: Nagyon élveztem! Kicsit visszavehettem a tempóból, a különbség nem változott, mivel Lewis is lassított. Emiatt nézelődhettem balra és jobbra, és láthattam a szurkolókat, a sok zászlót. De a legszebb zászló a kockás zászló volt!Azt mondod, te nyertél, vagy inkább azt, hogy a Mercedes veszített a taktikája és a forgalom miatt?
Vettel: Mindkettő. De azt mondanám, keményen megdolgoztunk ma a szerencsénkért.
Várhatunk tőletek egy kettős viadalt Lewisszal ebben a szezonban?
Vettel: Nagyon jó lenne! De még mindig úgy vélem, hogy a Mercedes van elöl – ők voltak az elmúlt években is. Nekünk szuperül indult a szezonunk, ennél jobbat nem is kérhettünk volna.
Milyen érzés volt a dobogóról lenézni a srácokra? Sokuknak könnyek szöktek a szemébe.
Vettel: Ez csak egy pillanatkép volt arról, milyen intenzív hónapokon vagyunk túl. Hatalmas kő esett le a szívünkről ma. Mostantól csak a magunk dolgával kell törődnünk, és nem hagyhatjuk, hogy bármi is megzavarjon minket.
Kölcsönös tisztelet és felfokozott várakozás jellemzi Lewis Hamiltont és Sebastian Vettelt kettejük bontakozó párharca kapcsán. De a brit azért Nico Rosberg irányába is ellőtt egy-két nyilat…
Az Ausztrál Nagydíj előtt azon elmélkedtünk, vajon 2017-ben megvalósul-e az a párharc, amely valójában már közel egy évtizede tart Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között, ám eddig igazán mégsem bontakozhatott ki. A két versenyző a statisztika terén bemutatkozásuk óta verseng egymással, az eredményeik szempontjából pedig ők számítanak a jelen Forma–1-ének két legsikeresebb tagjának. Csak épp a pályán nem csaptak össze egymással túl gyakran.
A hétvégi Ausztrál Nagydíj a kettejük csatájáról szólt, így egyelőre a bajnokságban is ők állnak az első két helyen. De vajon válhat-e ebből az egész szezonon átívelő kettős küzdelem?
A versenyt követően másokat is foglalkoztatta ez a kérdés, így már az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján, majd a későbbi interjúk során is erről faggatták a két bajnokot.
„Minden tiszteletem Lewisé” – nyilatkozta Vettel, amikor kettejük meglepően kevés pályán megvívott csatájáról kérdezték. „Hihetetlen volt a debütálása itt tíz évvel ezelőtt. Még ma is emlékszem a külső íves előzésére, amikor a többiek bolondnak néztek ki mellette. Azóta, a legelső nap óta bizonyítja, milyen gyors, tehetséges versenyző, aki keményen is dolgozik. Csak idő kérdése volt, hogy mikor lesz világbajnok, én meg megpróbáltam megakadályozni ebben Brazíliában a Toro Rossómmal…” – utalt az esős 2008-as interlagosi bajnoki fináléban a brit ellen bemutatott előzésére, mely az emlékezetes Timo Glock-jelenet nélkül Hamilton bajnoki címébe került volna.„Nagyon tisztelem tehát Lewist, bizonyította, hogy ő a leggyorsabb versenyzők egyike a rajtrácson, és természetesen szeretnék szoros csatát vívni vele. Most úgy tűnik, egyformán jó autónk van. Remélem, így marad, aztán majd elválik. Az biztos, hogy élvezet a győzelmekért harcolni, és élvezet a legjobbakkal harcolni.”
A mellette helyet foglaló Hamilton hasonló szép szavakkal beszélt riválisáról. „Ezt csak megerősíthetem. Hihetetlenül tisztelem Sebastiant, és amit eddig elért pályafutása során. Kiváltság egy korszakban versenyezni vele, és végre eljöhet az az idő, amikor valóban megküzdhetünk egymással. Remélem, hogy szorosabb csatákat vívhatunk, mint most, de még mindig azt mondom, egyforma a tempónk, és nagyon-nagyon kemény menet lesz az idei. Fizikálisan és mentálisan is kimerítő lesz. De ahogy Sebastian is mondta, a Forma–1 arról szól, hogy a legjobbak ellen versenyzel, és ez sarkall arra, hogy még keményebben dolgozz, még magasabb szintre lépj. Már alig várom!”
A háromszoros világbajnok emellett a sorok között az eddigi nagy riválisának, Nico Rosbergnek is elrejtett egy üzenetet. „Határozottan élvezetesebb, amikor egy másik csapat versenyzője ellen harcolsz. Mindenki tudja, mennyire jó Seb. Ez csak még érdekesebbé teszi a küzdelmünket” – nyilatkozta, arra is utalva, hogy eddig nem feltétlenül a legjobb ellen küzdött…
Egy arra irányuló újságírói kérdésre, jobb versenyzőnek tartja-e Vettelt Rosbergnél, igennel felelt. „Idén a legjobbak harcolnak a legjobbak ellen az élen. Klassz lenne, ha még Fernando is itt lehetne, e erre úgy tűnik, nincs esély. Sebastian a négy bajnoki címével még évekig meghatározó személyisége lesz a Forma–1-nek. Örülök, hogy ellene és a Ferrari ellen harcolhatok. Igazi élversenyző, és ez nagyszerű.”
A Mercedes versenyzője egyúttal azt is jelezte, motivációs gondjai biztosan nem lesznek – noha a szezon előtt még arról találgatott a sajtó, vajon nem hat-e rosszul rá Rosberg visszavonulása és a visszavágás lehetőségének hiánya. „Jobban meg akarom nyerni a bajnokságot, mint bármikor! Már a múlt évben is azt gondoltam, ennél jobban nem akarhatom a sikert, de most kétszer annyira akarom! Fitt vagyok, készen állok. Hiszem, hogy nyerhetek.”
A hírek szerint olyannyira elszánt, hogy bulik és lazítás helyett ezúttal egyből hazarepült, hogy Monacóban folytassa az edzést.
A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari - valamint a pilóta Gina becenévvel illetett versenygépe - sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.
Ausztrália:
Herald Sun: „A tündöklő Gina megtáncoltatta a babákat. Tökéletesen kezdődött Gina és Seb kapcsolata az Ausztrál Nagydíjon.”
The Age: „Lélegzetelállító előadásával Vettel a 2015-ös szezon óta az első futamgyőzelmet ajándékozta a Ferrarinak. A verseny azonban megmutatta, hogy az F1 mennyire függ a bonyolult technikától.”
Németország:
Berliner Morgenpost: „Vörös durranás. Vettel már az első futamon megtörte a Mercedes uralmát.”
Frankfurter Rundschau: „Vettel beköszönt. Gálaverseny után győzelem Melbourne-ben.”
Hamburger Abendblatt: „Vettel sikere vörös riasztás a Mercedes számára.”
Olaszország:
La Repubblica: „A vissza a jövőbe olasz változata. Újjászületés és feltámadás.”
Il Messaggero: „Ferrari - ez egy álom. És mindenekelőtt megváltás Sebastian Vettelnek. Nagy volt a nyomás rajta, mert régóta nem szállított győzelmet a Ferrarinak.”
Gazzetta dello Sport: „Elégedettség, de nem diadalittasság. Sebastian Vettel óriási ausztráliai győzelmével hatalmas örömet okozott a Ferrari szurkolóinak. De az előző szezon sebei még mindig égnek.”
Nagy-Britannia:
The Daily Telegraph: „Vettel győzelme előrevetít egy epikus harcot Hamiltonnal. A Mercedes három éve szorongatja a Forma-1-et, de a Ferrari tegnap különleges tempóval és csellel kiszabadult.”
The Guardian: „Vettel és a Ferrari megtette az első lépést a hosszú úton. A generáció két legjobbja igazi csatát vívott Melbourne-ben. Ezt a párharcot akár az egész szezon során élvezhetjük.”
The Sun: „Katasztrofálisan kezdődött a szezon Lewis Hamilton számára. A boxstratégia áldozata lett.”
Franciaország:
Le Monde: „Vannak vereségek, amelyek reményt adnak, ilyen Lewis Hamiltoné is. A Mercedes-pilóta, az Ausztrál Nagydíj favoritja a pole pozícióból rajtolt, majd második lett a ferraris Sebastian Vettel mögött.”
Le Figaro: „Vettel és a Ferrari újra a csúcson. A német 18 hónapos szünet után nyert ismét, s megelőzte a Mercedes kettősét Ausztráliában.”
Svájc:
Tagesanzeiger: „Rákoppintottak a Mercedes orrára. Sebastian Vettel révén a Ferrari 553 nap után ismét futamgyőzelmet ünnepelhetett.”
Jót tettek a tavalyi megpróbáltatások a Ferrarinak Sebastian Vettel szerint. Bajnoki esélyeikről hallani sem akar, azt viszont taglalta, miért olyan meghatározó ez a siker a Scuderia számára.
„Általában nem vagyok nagy pezsgőrajongó, de a dobogón valahogy mindig ízlik. Nem tudom, miért… Remélem, még maradt belőle, bár nem nagyon hiszem. Majd úgyis találok másik üvegeket” – nyilatkozta Sebastian Vettel széles mosollyal az Ausztrál Nagydíj díjátadója és hivatalos sajtótájékoztatója után.
Volt is oka ünnepelni. Melbourne-ben másodszor győzött pályafutása során, a Ferrari versenyzőjeként pedig ez volt a negyedik elsősége. És többet várt rá, mint tervezte.
2015-ben Szingapúrban szezonbéli harmadik győzelmét aratta, s akkor még úgy tűnt, 2016 lehet az igazán nagy év számára és csapata számára. Nyeretlenül zárták. Most viszont már garantáltan nem fogják, mi több, a Scuderia 2012, Vettel pedig 2013 óta először áll a bajnoki tabella élén. És ha úgy folytatják, ahogyan elkezdték…
„Ez még korai következtetés” – hárította a bajnoki esélyeiket firtató kérdést a négyszeres világbajnok. „Ez szerintem most egyáltalán nem számít. Csak az a fontos, hogy nagyszerű versenyünk volt!”Vettel számára az sem jelent sokat, hogy a Ferrari utoljára 2007-ben nyert szezonnyitót Ausztráliában, Kimi Räikkön és a csapat mindmáig utolsó bajnoki évében. „Ez most engem őszintén szólva nem érdekel. Szerencsés voltam eddig a karrieremmel, voltak jó versenyeim, jó éveim, de az első futamon még semmiképp sem szabad ilyesmiről beszélni. Lépésről lépésre kell haladni. Jó tudni, hogy van egy remek autónk, de ez még csak a kezdet.”
A futamgyőztes szerint a mostani sikernek nem a bajnokság, hanem a csapat élete szempontjából van nagy jelentősége. „Ha nem vagy tagja ennek a csapatnak, nehéz ezt megérteni, de az elmúlt hat hónap nagyon kemény volt számunkra” – utalt vissza a 2016-os sikertelenségre, a külvilágtól kapott kritikákra. „Ez egy nagy elégtétel, a méltó jutalom. De ez csak a jéghegy csúcsa. Az alapokat már rég lefektettük. Most élvezzük, amit elértünk, a csapaton belüli hangulat kiváló, és csak rajtunk áll, hogy megtartjuk-e ilyennek.”
„Az eredmény mindannyiunk számára pozitív meglepetés. A menetrendünk egyszerű: nem nézünk balra, nem nézünk jobbra, nem nézünk előre, nem nézünk hátra. Csak arra figyelünk, amit az adott pillanatban csinálnunk kell. Az előző tizenkét hónapban sok föl és le, balra és jobbra volt, de az utóbbi pár hónapban lehiggadtunk, és megpróbáltunk csak a munkánkra figyelni.”„Nagy átalakulás volt, de mindenki szeret itt dolgozni, együtt a másikkal, és ez a kulcs. Nincs rövidített útvonal, el kell végezni a feladatodat, sok órát gondolkodni. A szenvedély itt és a gyárban is nagy mozgatóerő. Szerintem őrület, hogy ezek a fiúk mennyi munkaórát dolgoznak a boxutcában. Ehhez szeretned kell, amit csinálsz.”
Az előző év megpróbáltatásai Vettel szerint kellettek is ahhoz, hogy ráleljenek a helyes ösvényre. „Elég göröngyös utunk volt tavaly, de az is jó volt. Végig kellett járnunk, hogy tanulhassunk, és most eljött a csúcs, versenyt nyertünk. De ez még nem a vége, csak a kezdet. Jó érzés, hogy valamit kaptunk cserébe.”
Vettel kiváló csapatember hírében áll, ám a múlt évben Maurizio Arrivabene és Sergio Marchionne többször is tudatosította benne, nem feladata, hogy vezesse a gárdát. A futamot követően megkérdezték tőle, mekkora szerepe volt abban, hogy így összerázódott a csapatuk. „Én nem irányítottam semmit, nem én vagyok a vezető, szóval erről másokat kell kérdezni” – hárított.„Amikor két-három éve nekikezdtünk ennek, tudtuk, hogy sok munka vár ránk, mert a csapat mélyponton volt. Az első évben remek volt a hangulat, de szerintem az előző is jó év volt. Nem az eredmények szempontjából, hanem mert a csapat javult. Olykor jó, keresztülmenni a nehézségeken, és tanulni belőlük. Ez nem kellemes érzés, de fontos, hogy lásd, mi zajlik a háttérben. Az elmúlt hat hónapban a csapat nagyon higgadt volt. Elvégeztük a munkánkat, és ez most kezd kifizetődni.”
Hogy az út hová vezet, az viszont még nem látszik. Vettel hangsúlyozta, hiába állnak a tabella élén, ettől még továbbra is a Mercedes a favorit. „Ezek a fickók bizonyították az elmúlt években, hogy ők azok, akiket le kell győzni. Tudjuk, hogy kiváló motorjuk van, de az autójuk is kiváló volt az előző években, és nagyot léptek előre. Nekünk kell tehát fölzárkóznunk.”
Christian Horner reméli, a folytatásban nemcsak „ajándékozzák”, hanem megszerzik a futamgyőzelmeket.
Max Verstappen nemcsak azzal vált meghatározó szereplőjévé a melbourne-i versenynek, mert nem hagyta előzni Lewis Hamiltont. Miután megvívta a csatáját a boxból kijövő Sebastian Vettellel, besorolt a Ferrari mögé, s még további két körön keresztül tartotta maga mögött a Mercedest. A négyszeres világbajnok ez idő alatt némi egérutat nyert ellenfelével szemben, akinek aztán már esélye sem volt támadópozícióba kerülni.
„Sebastian lóg egy sörrel Maxnak” – jegyezte meg ennek kapcsán Christian Horner. „Max hozta őt olyan helyzetbe, amelyből végül meg tudta nyerni a versenyt. Ez természetesen jót tesz a sportágnak, hiszen más győztesünk van. De szeretnénk a lehető leghamarabb mi is részt venni a partin.”
Ettől egyelőre jóval messzebb vannak, mint a Ferrari, igaz, Horner és Verstappen is kiemelte a nap végén, hogy helyzetük távolról sem olyan reménytelen, mint az időmérő edzés alapján tűnt.
A holland versenyző utolsó etapja ad okot a bizakodásukra, a szuperlágy gumin ugyanis tartani tudta Kimi Räikkönen tempóját. „Egyáltalán nem vagyunk olyan messze a Mercedestől. A Ferrari nagyon meggyőző volt. Az övék volt a leggyorsabb autó, mi pedig harmadikok voltunk. Jó fél másodpercet kéne találnunk, hogy harcba szállhassunk velük. Max most nyomást gyakorolt Kimire, de Vettel és Hamilton tempójára nem lettünk volna képesek” – összegzett Horner.
Az RB13-assal egyelőre sok probléma van. Helmut Marko szombaton elismerte, túlságosan kicsi a „működési tartománya” ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan teljesítsenek vele különböző pályákon, gumikon, körülmények között. Horner azonban továbbra is hiszi, hogy ha mindent rendbe tesznek, a két rivális kihívói lehetnek a bajnoki címért folyó harcban. „Másfajta koncepciót választottunk, mint a többiek. Szerintem még nagyon sok van benne. A mostani versenyből is megtanultunk sok mindent, a tervezőrészlegünk pedig most lázasan dolgozik.”
„A Ferrari jól dolgozott a tél folyamán, de a szezon húsz futamból áll. Ezek az autók még gyerekcipőben járnak. A fejlesztés gyors lesz. Emiatt hiszem, hogy az év során még versenyképesek leszünk. De függ a helyzetünk a motorpartnerünktől is” – fogalmazott a brit.
A Renault egyelőre az MGU-K-val kapcsolatos gondokkal van elfoglalva, így egyelőre az is kérdés, bevetik-e Barcelonában az új erőforrásukat, vagy valóban Kanadáig halogatják azt.
Megérte Lewis Hamiltonra akaszkodni! Sebastian Vettel negyedik ferraris győzelmét követően versenye kulcspillanatairól beszélt.
Olyasmit láthattunk a 2017-es idénynyitón, amit az előző évben nem nagyon: komoly nyomás alá került a Mercedes-istálló. Bár már az előző szezonban és a korábbi években is volt pár futam, melyen nem volt meg a szokásos letaglózó tempófölényük, általában kényelmes helyzetből védekezték ki a támadásokat, hol időmérős extra lóerőikbe, hol pályán elfoglalt kedvezőbb pozíciójukba kapaszkodva.Melbourne-ben most viszont a Ferrarinak sikerült kizökkenteni őket komfortzónájukból – mégpedig autójuk kiváló tempójával.
Sebastian Vettel azt tervezte, már a rajtnál megzavarja őket, ám ez végül nem sikerült. Be kellett sorolnia Lewis Hamilton mögé, ám ahelyett, hogy a brit a megszokott módon fokozatosan elhúzott volna tőle, a német utánfutóként akaszkodott rá Mercedesére.
Kitartása meghozta a gyümölcsét: ellenfele elhasználta abroncsait, majd az elévágástól tartva a boxba hajtott. „Elég hamar rájöttünk, hogy nagyon jó a tempónk. Végig képes voltam követni Lewist. Aztán tíz-tizenkét kör után igen keményen kezdte nyomni, próbált ellépni. Sikerült is neki egy kicsit, én pedig nehezen tudtam tartani a lépést, de azért követtem” – mesélte Vettel.
„Tudtam, hogy ha bármi is történne az első kiállásnál, nekem közvetlenül ott kell lennem mögötte, nyomás alá kell helyeznem, vagy készen kell állnom arra, hogy hamarabb a boxba menjek, és megpróbáljam megelőzni őt a kiállással. Miután láttuk, hogy kiálltak előttünk, nem volt értelme követni őket, ezért kint maradtunk. A gumik még bírták, a tempónk rendben volt.”
Vettel ekkor még nem volt biztos benne, hogy az élre állva ki tud autózni akkora előnyt, amennyivel a kiállása után is az élre tud visszatérni. Ám Max Verstappen besegített neki. „Láttuk, hogy megvan a különbség, így be is mentünk a boxba. És bevált! Szoros volt, sok időt vesztettem a bevezető körömön, mert lekörözötteket értem utol, talán egy Williamst. Nagyjából egy másodpercet buktam miatta, ezért kicsit mérges is voltam. De ez is elég volt.”
Az első helyért aztán végül még a Red Bull-lal is kellett egyet csatáznia. „Max közvetlenül mögöttem volt, Lewis pedig utána. Az egyes kanyar csúszós volt, de sikerült jól kigyorsítanom, a hármas kanyarnál pedig levédtem a belső ívet. Tudtam, hogy Max próbálkozni fog, de sikerült magam mögött tartanom. Ez meghatározó pillanat volt a verseny szempontjából.”
Vettel ugyanakkor hangsúlyozta, ez nem egy Mercedestől ellopott győzelem volt. „Szerencsénk volt, hogy Lewis forgalomba került, de ez nem lopott siker volt. A gumikkal kiválóan boldogultunk, akár a végtelenségig is elmentem volna velük. Az autó igazán fantasztikus volt, és bár a rajtom nem sikerült jól, már az első körökben éreztem, hogy megvan a tempó. Ez a Ferrari már nem a tavalyi Ferrari. Minden okunk megvan ünnepelni! Ugyanakkor két lában a földön kell járnunk, a következő feladatot Kína jelenti majd” – tekintett előre.
Közleményt adott ki a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne csapata másfél év óta első győzelme után.
A német himnuszt sokszor hallottuk az előző évben is, ám az utoljára a 2015-ös a Szingapúri Nagydíj fordult elő, hogy utána közvetlenül az olaszok nemzeti dala csendült fel. A nyeretlenül zárt 2016-os szezon megviselte a Ferrarit és szurkolóikat is, ám Sebastian Vettel vasárnapi melbourne-i sikere után már nem a kesergésé és a kritikáké a főszerep.
A mögöttünk hagyott időszakban Sergio Marchionne, a Ferrari kőkemény elnöke is kapott hideget, meleget – most közleményben gratulált csapatának, s igyekezett máris fékezni egy kicsit a lelkesedést.
„Csak idő kérdése volt. Együtt örülök a csapattal és a tifosival, akik mellettünk álltak egész idő alatt. Majdnem egy és fél éve vártuk ezt a győzelmet. Újra hallani az olasz himnuszt, nagyon megindító” – írta az olasz.
„Sebastian nagyszerűen versenyzett, és biztos vagyok benne, hogy Kimi is hamarosan előreverekszi magát a csapattársa mellé. Természetesen ez a győzelem az egész csapaté, azoké, akik a pályán voltak, és akik Maranellóban. Csak a csapatmunkával érhetjük el a fő céljainkat.”
„Fontos azonban emlékezni arra is, hogy ez még nem a célállomás, csupán az első lépés egy hosszú úton. Mindannyiunknak összeszedettnek kell maradni, és minden egyes nappal javulni” – intett óvatosságra Marchionne, aki külön gratulált az istálló tesztversenyzőjének, Antonio Giovinazzinak is, aki első F1-es versenyén a 12. helyen ért célba a Sauberrel.
A Ferrari egy okos taktikai húzással rántotta ki Lewis Hamilton alól az első helyet.
Már az Ausztrál Nagydíj rajtja előtt eldőlt, hogy ausztrál szempontból nem lesz túlzottan eredményes a 2017-es futam, hiszen Daniel Ricciardo már a rajtrácsra sorakozásnál a pálya szélén parkolta le autóját. A váltó rakoncátlankodott, és ezzel el is úszott a verseny az ausztrál számára.
Nézői szempontból viszont egy kicsit pozitívabb képet festett a rajt. Lewis Hamilton indult az élről, és bár a második helyről startoló Sebastian Vettel kicsit belassult az indításnál, a Ferrari nem szakadt le a nagy „mumustól”.
A négyszeres világbajnok, akinek sikerszámát Hamilton idén szeretné utolérni, beakasztotta a vontatókötelet a Mercerdesbe, és a DRS engedélyezéséig nem is került ki az 1 mp-es bűvkörből.
A DRS azonban nem „működött” igazán, így végül a német 1 másodpercen kívülre került, de semmiképpen sem játszott alárendelt szerepet. Jött egy kis 1-2 másodperces különbségtartáson belüli adok-kapok.
Hol Hamilton, hol Vettel volt a gyorsabb. A 15. kör tájékán volt egy fordulópont, amikor aztán Vettel begyújtott a paripáknak, és ismét bement 1 másodperc alá..., de Hamilton a bokszba „menekült”.
És akkor úgy tűnt, a Ferrari nagyon eltaktikázza. Vettel ugyanis továbbment, és míg Hamilton futotta a leggyorsabb köröket, a német hozott egy erős, de lassabb standardot.
Vettelnek a fülére szólt a Ferrari, hogy rendben vannak a gumik, ami így először külsőre nagyon furcsán hangzott. Miért akar a Ferrari csúnyán kikapni?
Nem akart! Ott volt nekik „cinkostársként” Max Verstappen, aki lassabb volt Vettelnél, és Hamilton éppen mögéje érkezett meg. A hollandot pedig nem nagyon lehet megelőzni, és ha a Ferrari alatt tényleg kitartanak a gumik, és még kinn is marad néhány kört, simán megszerezhetik az első helyet.
A Ferrari taktikája tökéletesen működött. Épp annyi ideig maradt kinn Vettel, hogy Hamilton, sőt Vertsappen elé tudott visszajönni, és ezzel megtörtént a helycsere, Toto Wolff pedig a Piedone időket idézve bevitt két fejtetőst az előtte álló asztalnak.
Kevesen gondolták volna, de egy Ferrari került az élre a 2017-es idénynyitón. Ráadásul egy kis feltartás, és talán az üldözés során kicsit elhasznált gumiknak köszönhetően Hamilton 6 másodperces hátrányba került.
Verstappen, pedig mint aki jól végezte dolgát, kiállt a bokszba, csapattársa, Daniel Ricciardo pedig a pálya szélére.
Ami a csapattársakat illeti, Hamilton és Bottas esetében az új jövevény a futam első felében eléggé alárendelt szerepet játszott. Jó messziről próbálta figyelemmel kísérni az első helyért harcolók csatáját, ám a második szakaszban közelebb lépett.
Míg Hamilton a 40. körre 8 másodperces hátrányba került Vettelhez képest, Bottas 2 másodpercre közelítette meg márkatársát.
A házi csata természetesen nem fajult el. Hamilton bár panaszkodott a gumijaira, tartotta a kis, de elégséges különbséget Bottashoz képest.
Míg Vettel úgy tűnt, mintha másik ligában versenyezne, hiszen jócskán lemaradtak tőle a többiek, márkatársa, Kimi Räikkönen ugyanilyen, de fordított helyzetben volt.
A finn a 4. helyen látótávolságon kívülre került az első hármashoz képest, ráadásul a futam nagy ferraris taktikai eszköze, Max Vestappen ott loholt a nyakában. Keréktörésre itt sem került sor.
Ahogy az élen is maradt minden az újban! Mármint a nagy változás kitartott a futam végéig, és Sebatian Vettel megnyerte a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat!
Nézni lehet, megfogni nem – Sebastian Vettel nem foglalkozott a szülői tanáccsal. De Lewis Hamilton fülébe jutott, mit tett…
Viszonylag sűrűn előfordul az időmérő edzések után, hogy a versenyzők ellenfeleik autói körül ólálkodnak, s próbálnak ellesni vagy megérteni pár trükköt. Az viszont, amit Sebastian Vettel csinált a melbourne-i kvalifikáció után, már jóval ritkább.
A négyszeres világbajnok előbb a Toro Rosso, aztán a Red Bull, majd a Mercedes autóját is alaposan szemügyre vette, s olyannyira kíváncsi volt, hogy vette a bátorságot, és meg is érintette őket. Volt Red Bull-os csapattársai mosolyogva nézték el neki az illetlenségét – Lewis Hamilton már nem volt ennyire elégedett, amikor a francia televízió munkatársa közölte vele, Vettel hozzáért a Mercedeséhez…
Hamilton: Ööö, nem is tudom… Sebastian, úgy hallom, hozzányúltál az autómhoz! – szólt át a szomszédban interjút adó kollégának. – Csak megnézted, vagy meg is érintetted? Ő azt mondja, meg is fogtad!
Vettel: Nem, csak nézegettem...
Hamilton: Aha... Rendben, jól van…
Vettel: Emlékezz, mit mondtak a szülők: „Csak nézheted, de nem nyúlhatsz hozzá” – ütötte el viccel a történteket a magát nem szégyellő ferraris.
Lewis Hamiltoné az első pole pozíció 2017-ben! A brit pályafutása 62. edzéselsőségét ünnepli – Sebastian Vettel le tudta győzni a másik Mercedest.
Tíz perccel az időmérő edzés megkezdése után nemcsak a mezőny teljes létszáma jelent meg a pályán, hanem végre a sorrendet is megmutatták a tévénézőknek. Idén több újítás is van megjelenítésben, de egyelőre inkább látványos visszafejlődés a sorrendértesítést illetően.
Lehetséges, hogy ez egy üzleti húzás, amivel az F1-es applikáció, és ezzel együtt a „second screen” felé próbálják terelni a nézőközönséget?
Ez mindenképpen meglepetés, az viszont nem, hogy a Q1-es szakaszt a mercedeses Lewis Hamilton nyerte. A változatosságra vágyóknak jó hír, hogy a második legjobb időt Kimi Räikkönen jegyezte, míg a harmadikat Max Verstappen.
Az első szakaszban a Sauber „beugrója”, Antonio Giovinazzi, a Haas új szerzeménye, Kevin Magnussen, a McLaren előléptetettje, Stoffel Vandoorne, a Williams töréstesztpilótája, Lance Stroll és Renault megtartottja, Jolyon Palmer esett ki.
Ahogy az F1-es közvetítéseink szakértője, Wéber Gábor elmondta, a Q2-t kell először igazán komolyan venni, hiszen ez az első olyan szakasz, ahol már egészen feltekert autóval köröznek a versenyzők.
És ennek meg is volt az eredménye. Rögtön új abszolút körrekord született, amelyet a mercedeses Valtteri Bottas autózott meg 1:23.215-ös idejével. És erre a leintésig bajnok csapattársa sem tudott ütős választ adni, csak besorolni mögéje. Hátránya 36 ezredmásodperc és egy használt gumiszett, amivel erre az etapra érkezett.
A második erőt a Ferrari sorakoztatta fel Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel sorrendben. A második szakasz végéig a német négyszeres világbajnok a legjobb időért harcolt, a végére azonban kiengedett, és a hátránya az azonos gumiszett ellenére is közel két tizedes volt.
Az 5-6 is egy csapat nevéhez fűződik. A Red Bull gárdája bérelte ki ezeket a helyeket, és annak ellenére a „házigazda” érte el a jobb időt, hogy Max Verstappen a felvezető körében panaszkodott annak sebességére.
Ami a kieséseket illeti a Force India rózsaszín különítménye egyöntetűen távozott, és Hülkenberg, Alonso, és Ericsson is csatlakoztak a Q1 kényszerpihenős csapattársaik mellé.
A Q3-ra pedig a szokásos maradt, vagyis a TOP10 rajtsorrendjének eldöntése. De ez egy szezonnyitón sokkal nagyobb jelentőséggel bír. Pláne, hogy Bottasnak sikerült megfognia a középső szakaszban Hamiltont.
Talán a kijelzőre vetített újdonság is hozzátett az izgalmakhoz, de az etap első szakasza valóban nagyon izgalmasra sikeredett. A Bottas-Vettel-Hamilton trió hajtott egymás után, és sokáig úgy tűnt, hogy a finn meglepetést fog okozni. Remek szektorok után tett le egy 1:22.798-as rekordidőt, amire nem várt módon, Sebastian Vettel válaszolt egy két ezreddel jobb körrel.
És aztán jött a pofon Hamiltontól. 3 tized.
És „ezzel” el is dőlt az első hármas rajtsorrendje, meg a hazai pályán versenyző Daniel Ricciardo sorsa. Az ausztrál ugyanis nem sokkal az első „sortűz” után komolyan odacsapta autóját a 14-es kanyarban, ami miatt néhány percre előkerült a piros zászló is.
Ahogy fentebb említettük a sorrend tehát nem változott az első „felfutáshoz” képest, annak ellenére, hogy ismét volt egy kis adok-kapok az első hármasban. Bottas remekül kezdett, de Hamiltonnál ismét volt egy válasz. És a végén Vettel ismét sikeresen beékelődött a két mercedeses közé.
Az első sor utolsó helyét Kimi Räikkönen bérelte ki, ám ezúttal nincs ott mögötte a teljes Red Bull gárdája, hiszen Ricciardo összetörte autóját még mielőtt mért kört futott volna. Az energiaital-gyárosok közti harc így hamar véget ért, és Max Verstappen volt olyan gyors, hogy senkit nem engedett az 5. hely közelébe. Igaz, 1.297-es hátránya már őt is jó messzire elrepítette a legjobbaktól.
A folyton panaszkodó Romain Grosjean következik a sorban, aki ezúttal egészen különleges teljesítményt nyújtott, hiszen a Haas versenyzője a hatodik helyre sorakozhat fel a holnapi rajtrácson, míg csapattársa, Kevin Magnussen már a Q1-ben kiesett.
A francia mögött Felipe Massa, Carlos Sainz, Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo helyezkedik majd el.
A hétvége közvetítési sorozatát a holnapi versennyel folytatjuk, melynek felvezető műsorával indítuk 6:30-as kezdéssel.
Az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:
Lewis Hamilton Mercedes 1:22,188
Sebastian Vettel Ferrari 1:22,456 +0,268
Valtteri Bottas Mercedes 1:22,481 +0,293
Kimi Räikkönen Ferrari 1:23,033 +0,845
Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:23,485 +1,297
Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:24,074 +1,886
Felipe Massa Williams-Mercedes 1:24,443 +2,255
Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:24,487 +2,299
Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:24,512 +2,324
Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer idő nélkül -------
Új pályacsúccsal nyerte az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzését Sebastian Vettel. A Mercedeseknek ezúttal be kellett érniük a 2-3. hellyel – Lance Stroll falhoz csapta Williamsét.
Meglepetéssel indult a nap Melbourne-ben: Pascal Wehrlein nem érezte kellően fittnek magát a versenyzéshez, ezért arról állapodtak meg a Sauberrel, hogy helyét a folytatásban Antonio Giovinazzi veszi át. A Ferrari olasz tehetsége edzésben volt a tél folyamán, a tesztekről ismeri a C36-ost is, így kézenfekvő beugrónak tűnt. Debütálása viszont hamarabb jött, m int azt várhatta.
A harmadik szabadedzés elején Daniel Ricciardo futotta az első versenyképes kört a szuperlágy gumin, ám hamar az ultralágyon kezdő két ferraris váltotta őt a tabella élén. Sebastian Vettel 1:23,989 másodperces eredménnyel vezette a mezőnyt az edzés első 20 perce után, Kimi Räikkönen eközben a bukótérben is megállt egyszer. A finn balhátsó kereke defektes lett, és ez némi félreértéshez vezetett. „Miért állt meg az autóm, ha defekt? Újraindíthatom?” – tette föl a kérdést mérnökének a rádión, majd vissza is döcögött a boxba.
Az edzés csak lassan indult be – az első 20 percben mindössze 12 versenyző futott mért kört, ez idő alatt a két Mercedes sem tűnt még fel a pályán. Aztán Valtteri Bottas törte meg a csendet, aki első nekifutásra a 2. helyre zárkózott föl, a szuperlágy gumin jó 0,6 másodperccel maradt el a némettől – a Pirelli körülbelül ennyire tippeli a két keverék közötti időkülönbséget.
A nagy kérdés persze az volt, a pénteket domináló Lewis Hamilton folytatja-e szárnyalását. A brit szintén a szuperlágyon kezdett, és elsőre kevesebb mint egy tizedet vert csapattársára – ezzel ő lépett előre másodiknak.
A tegnap padlólemezét tönkretevő Max Verstappen eltűnt a mezőnyben. Mint kiderült, nem műszaki probléma hátráltatta, csapatának csupán időbe telt, mire elvégzett bizonyos változtatásokat autója beállításán. Féltávnál csupán a 12. helyen tanyázott.
A nagyok mögött a 6. helyen ekkor még Romain Grosjean állt, akitől ismét láthattunk látványos blokkolásokat. Őt a két Toro Rosso követte, majd következett Nico Hülkenberg és a fékpedálra panaszkodó Felipe Massa. A McLarenek a 14-15. helyen álltak, ezúttal is Fernando Alonsoé volt a jobb idő, ám Stoffel Vandoorne most csupán egy tizedre volt tőle. A belga ugyanakkor egyszer a kavicságyban is járt.
A gyorskörök második turnusát – ahogy az elsőt is – Sebastian Vettel kezdte meg. A négyszeres bajnok újra az ultralágy abroncson száguldott, s javított 1:23,380 másodpercre. Történelmi pillanat: ennél gyorsabban még soha senki nem ért körbe az Albert Park-i pályán. A Ferrari több mint 0,1-del javította meg 2011-es saját körrekordját.
Az ellenfelek ultralágyas próbálkozása nem sikerült ilyen jól. Bottas 1:23,8-ra javított, míg Hamilton ezúttal pár századdal a finntől is elmaradt. A háromszoros világbajnok a középső szektorban vesztett sok időt, de nem a forgalom miatt. Räikkönen 1:23,9-es idővel állt mögöttük a 4. helyen.
12 perccel a leintés előtt Ricciardo is nekifutott egy ultralágyas körnek, ám már részeredményeiből látszott, megtankolt autóval köröz. A Red Bull péntek délután cseppet sem volt elégedett edzésével, elmondásuk szerint rossz irányba indultak el a beállításokkal, mely miatt sem az egykörös, sem a versenytempójuk nem volt elég jó. A jelek szerint továbbra is csak keresik önmagukat.
Tesztjüket ugyanakkor félbe kellett szakítaniuk: 10 perccel a vége előtt Lance Stroll szomorúan kászálódott ki Williamséből a 10-es kanyar után. A kanadai újonc egyszerűen túl agresszíven gyorsított ki a jobb-balos kombinációból, melynek végén a falnak koccant, lezúzva autója jobbhátulját. Piros zászló!
Miután az FW40-es „eltakarítása” némi idejébe telt a pályabíróknak, a gyakorlást már nem indították újra. Lewis Hamilton helyett ezúttal Sebastian Vettel nyerte az edzést fél másodperces előnnyel, a két Mercedes és Kimi Räikkönen követte őt, míg az autója jó teljesítményén már pénteken meglepődő Nico Hülkenberg a Red Bullt megelőzve egy 5. hellyel okozott meglepetést.
A beállításait kereső Red Bull gyenge délelőttöt zárt, Max Verstappennek a legjobb 10-be sem sikerült bekerülnie – ahogy a problémákkal küzdő Williamsnek sem. A hirtelen beugró Antonio Giovinazzi elsőre a mezőny végén rekedt.
Az időmérő edzést magyar idő szerint 7 órakor rendezik, a 6:45-kor kezdődő közvetítésünk az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n lesz élőben követhető.
Ausztrál Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:23,380 12
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:23,859 +0,479 12
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:23,870 +0,490 12
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:23,988 +0,608 10
5. Nico Hülkenberg Renault 1:25,063 +1,683 10
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:25,092 +1,712 15
Kettőből kettő Lewis Hamilton és a Mercedes mérlege! A brit a délelőttihez hasonló fölénnyel nyerte a második melbourne-i edzést is. Sebastian Vettel legalább az egyik Mercedes legyőzte – balesetek és kicsúszások sorát láthattuk a második másfél órában!
Romain Grosjean és a Haas vezényletével rajtolt a melbourne-i második szabadedzés. A francia versenyző neve mellé került az első mért idő, de ő mutatta be a délután első látványos kicsúszását is. Egy blokkolás után az 1-es kanyart volt kénytelen levágni, még a kavicságyat is érintette. Csapattársa, Kevin Magnussen eközben ugyancsak füstölős fékezést mutatott be, ami után mérnöke a boxba is hívta őt. Úgy tűnik, azok a fékproblémák még mindig nem oldódtak meg.
Késlekedéssel indult a McLaren edzése. Miközben délelőtt Stoffel Vandoorne várakozott hosszú ideig a garázsban, ezúttal ő rótta a köröket, s Fernando Alonso nézte egykedvűen, ahogyan autóját próbálják összerakni. Az ebédszünetben cseréltek ki pár dolgot, ám a munka jobban elhúzódott a vártnál. Hasonlóan alakult a helyzet Max Verstappennél és a Ferrarinál is.
A Mercedes velük ellentétben nem sokat teketóriázott, előbb Lewis Hamilton állt az élre a lágy gumin, majd Valtteri Bottas vette át a vezetést a szuperlágyon.
Délelőtt rendre eggyel lágyabb keveréken körözött a Mercedes, mint a Ferrari – most először nyílt lehetőség a közvetlen összehasonlításra kettejük között. Kimi Räikkönen és Sebastian Vetetl ugyanis is a szuperlágy abroncson teljesítette első mért idejét, s mindketten túlszárnyalták Bottas legjobbját – Vettel elsőként tört be 1:25 alá a második edzésen. Más kérdés, hogy Hamilton ezt követően a lágy gumin zárkózott fel mögéjük Bottast megelőzve…
Romain Grosjean és a Haas vezényletével rajtolt a melbourne-i második szabadedzés. A francia versenyző neve mellé került az első mért idő, de ő mutatta be a délután első látványos kicsúszását is. Egy blokkolás után az 1-es kanyart volt kénytelen levágni, még a kavicságyat is érintette. Csapattársa, Kevin Magnussen eközben ugyancsak füstölős fékezést mutatott be, ami után mérnöke a boxba is hívta őt. Úgy tűnik, azok a fékproblémák még mindig nem oldódtak meg.
Késlekedéssel indult a McLaren edzése. Miközben délelőtt Stoffel Vandoorne várakozott hosszú ideig a garázsban, ezúttal ő rótta a köröket, s Fernando Alonso nézte egykedvűen, ahogyan autóját próbálják összerakni. Az ebédszünetben cseréltek ki pár dolgot, ám a munka jobban elhúzódott a vártnál. Hasonlóan alakult a helyzet Max Verstappennél és a Ferrarinál is.
A Mercedes velük ellentétben nem sokat teketóriázott, előbb Lewis Hamilton állt az élre a lágy gumin, majd Valtteri Bottas vette át a vezetést a szuperlágyon.
Délelőtt rendre eggyel lágyabb keveréken körözött a Mercedes, mint a Ferrari – most először nyílt lehetőség a közvetlen összehasonlításra kettejük között. Kimi Räikkönen és Sebastian Vetetl ugyanis is a szuperlágy abroncson teljesítette első mért idejét, s mindketten túlszárnyalták Bottas legjobbját – Vettel elsőként tört be 1:25 alá a második edzésen. Más kérdés, hogy Hamilton ezt követően a lágy gumin zárkózott fel mögéjük Bottast megelőzve…
A 8 perces szünet elég volt arra, hogy Fernando Alonsót beszíjazzák a McLarenbe. Ő és Verstappen is ezt követően teljesítette első mért körét. Pár perccel az újraindítás után Felipe Massa állt meg a 10-es kanyarnál. A teszteken megbízhatóan működő FW40-est technikai probléma miatt kormányozta félre, a gyanú szerint a váltóval adódhatott probléma. Romain Grosjean eközben újabb látogatást tett a kavicságyban, ezúttal a 3-as kanyarnál.
A 90 perc feléhez érkezve a két Mercedes már ultralágy gumin futott ki. Bottas 1:24,1-re javított, ám Hamilton ezúttal is fél másodperccel felül tudta múlni őt – pont, ahogy délelőtt. A brit 1:23,620 másodperces ideje már kevesebb mint 0,1 másodpercre volt Sebastian Vettel 2011-ben futott 1:23,529-es melbourne-i rekordjától.
A két Mercedes közé a szintén ultralágy gumin futó Sebastian Vettel furakodott. Csupán 0,009-del volt gyorsabb Bottasnál. Räikkönen a negyedik helyre sorolt be mögöttük, miután az első kanyarnál egy kicsit levágta a pályát, s a fűre hajtott.
A Red Bull visszaesni látszott a délelőtthöz képest. Daniel Ricciardo az 5. helyen már több mint 1 másodperces hátrányban volt, Max Verstappen pedig olyannyira erőlködött, hogy a 12-es kanyarban nagy porfelhővel kísért ralis megmozdulást mutatott be a füvön. Vandoorne-t figyelmeztették is, a holland némi kavicsot hordott fel a pályára; az RB13-as padlólemeze meg is sérült.
A három élcsapat mögött Massa kiválásával ezúttal Carlos Sainz volt a legjobb, aki Grosjeant és az egyetlen állva maradt Renault-val versenyző Nico Hülkenberget előzte meg. Őket, Danyiil Kvjatot és Sergio Pérezt mindössze fél másodperc választotta el egymástól, ami megmutatja, miért is vakarták a fejüket az érintett csapatok, amikor a középmezőny erősorrendjéről kérdezték őket a teszteken.
Mögöttük Fernando Alonso a 12. helyre jött föl, továbbra is őrizve meggyőző fölényét Vandoorne-nal szemben.
Az utolsó félóra már a hosszú etapokról szólt – legalábbis azoknak, akik a pályán lehettek. Verstappen kicsúszása után rekedt a garázsban a javítási munkálatok miatt, Magnussen Haasával pedig műszaki gondok adódtak, így a dán Massához és Palmerhez hasonlóan 10 kör alatt maradt.
A délután folyamán sok hibát és kicsúszást láthattunk – az utolsó négy percre is jutott egy. Marcus Ericsson Sauberje a hatos kanyarnál tört ki, majd csúszott háttal a kavicságyba. Virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe a mentés idejére, amivel gyakorlatilag véget is ért a második szabadedzés.
Bár Lewis Hamilton csütörtökön még határozottan állította, a Ferrari az igazi esélyese a hétvégének, fél másodperces előnye egyelőre nem ezt tűnik igazolni. Vajon maradt-e még tartalék a Scuderiában, és talál-e megoldást a Red Bull délutáni beállítási problémáira?
Az Ausztrál Nagydíj programja szombaton a magyar idő szerint 4 órakor rajtoló 3. szabadedzéssel folytatódik, majd 7 órakor jön az év első időmérő edzése – az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti az eseményeket.
Ausztrál Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:23,620 34
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:24,167 +0,547 35
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:24,176 +0,556 34
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:24,552 +0,932 30
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:24,650 +1,030 27
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:25,013 +1,393 8
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:25,084 +1,464 34
Gyorsabbak, szebbek, de a sorrend egyelőre nem változott. Lewis Hamilton elsőségével zárult az Ausztrál Nagydíj első szabadedzése. A két Mercedest a Red Bullok és a Ferrarik követék.
Hivatalosan is elkezdődött hát a 2017-es száguldás! Az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén 21 Celsius-fokos hőmérséklet, kicsit felhős, de az eső fenyegetésétől mentes időjárás fogadta a télen 20 tagúra zsugorodott, de az autókat tekintve alaposan megszínesedett mezőnyt.
A kezdés előtt a figyelem leginkább az idén immár rózsaszín valójában először alaposabban is szemügyre vehető Force Indiára, valamint a Red Bullra irányult. Utóbbi csapatnál nagy kérdés volt, a tesztek után milyen újításokkal áll elő – jelentjük, az RB13-as valóban megváltozott! Az új vezetőszárny mellett új légterelők kerültek fel az autó oldalára, vagány kinézetű váll-lemezek jelentek meg az oldaldoboz előtt, változott a légbeömlők mérete, és egy új padlólemezt is fölszereltek. Max Verstappen nem hazudott, versenygépe a megújulás ellenére is szemrevaló maradt!
A szezonban legelsőként Romain Grosjean volt az első versenyző, aki pályára hajtott, majd a fékhibákkal bajlódó Esteban Ocont leszámítva mindenki követte őt. Lewis Hamilton már ekkor panaszkodott a rádión: jelezte, kerékcsere helyett most egy cipőcserére lesz szüksége…
Az első mért körre jó 20 percet kellett várni. Az újonc Lance Stroll Williamse törte meg a csendet, amely a szuperlágy gumin 1:30,744 másodperces idővel nyitott. Nem sokkal később már Lewis Hamilton neve állt az első helyen, aki 1:26,478-as idejével máris jó 3,3 másodperccel volt gyorsabb a tavalyi első szabadedzésen futott leggyorsabb körnél (1:29,725). A Mercedesen a szuperlágy gumik voltak ekkor.
Az eredmények fokozatosan javultak, az események pedig felgyorsultak. Rövid ideig láthattuk a pálya mellett Daniel Ricciardót és Lewis Hamiltont is, megcsodálhattuk, hogyan ficeg a Haas igencsak hajlékony T-szárnya és cápauszonya, majd 35 perc után Valtteri Bottas egy 1:25,142-es körrel vette át a vezetést. Mögötte Ricciardo és Hamilton 0,4 másodpercen belül volt, Kimi Räikkönen pedig úgy került 0,8-es hátrányba, hogy Ferrariján a riválisokkal ellentétben nem szuperlágy, hanem lágy gumi volt.
Amikor eljött a pluszgumik visszaadásának ideje, a vezető négyes mögött Pérez, Massa, Sainz, Grosjean, Hülkenberg és Kvjat sorakozott. Két versenyzőnek nem volt még mért ideje féltávnál: Ocon a fékproblémák után egy installációs körig legalább eljutott, míg Stoffel Vandoorne autója üresen, szétszedve várakozott az emelőn. A McLaren hétvégéje tehát nem indult problémamentesen, jóllehet Fernando Alonso az edzés feléig azért hiba nélkül teljesített 10 kört, s a 12. helyen állt.
Némi nem kötelező szünet után a második „félidőben” végül Vandoorne és Ocon is megfutotta első köreit. A Mercedesnél eközben a szerelők lázasan tüsténkedtek Hamilton autója körül. A Mercedesről már a teszteken is hullottak le darabok a nem elég strapabíróra gyártott padlólemezről, ezúttal az oldalsó légterelőkkel adódott gond. Némi vizsgálódás és feszegetés után elő is kerültek a ragasztók…
De más csapatoknál is adódtak nehézségek. Jolyon Palmer Renault-ja például az emelőn várakozott (nem is tért aztán már vissza az erőátvitel hibája miatt), de Räikkönen és Vettel autója is üresen pihent. A négyszeres világbajnok neve mellett csupán 5 kör állt ekkor, és egészen az utolsó előtti helyig csúszott vissza. A hírek szerint azonban nem technikai hiba hátráltatta őket: egyszerűen úgy érezték, a pálya annyira koszos még, hogy nincs sok értelme a körözésnek.
Az utolsó félórába lépve Ezüstnyilak már ultralágy gumikat nyüstöltek. Bottas 1:24,803-ra, Hamilton 1:24,220-ra javított. Már az első 90 perc során kiderült, ezen a hétvégén máris megszülethet az első új körrekord: Sebastian Vettel valaha futott legjobb melbourne-i köre 1:23,5 volt. Nem sokkal később Bottasnak volt egy meleg helyzete: a 12-es kanyarban látogatta meg a kavicságyat. Csapattársa eközben 10 körös etapot teljesített a lila papucsokon, majd rajtgyakorlata után még mindig azokon folytatta a körözést.
A ferrarisok az utolsó negyed órához érkezve tűntek fel újra a pályán. Räikkönen szuperlágy gumin javított 1:25,3-ra, Vettel kevesebb mint egy tizeddel maradt el tőle. Hátrányuk több mint 1 másodperc volt a Mercedesszel szemben, a finn ráadásul 0,2-del elmaradt Bottas korábban futott legjobb szuperlágyas körétől is.
Az élmezőny sorrendjében végül már nem történt változás. Hamilton jó fél másodperces fölényben volt újdonsült csapattársával szemben, a két Red Bull közül Daniel Ricciardo bizonyult gyorsabbnak, míg a Ferrarik Max Verstappenhez hasonlóan már 1 másodpercen kívül voltak. Ők és a Ferrari azonban még nem használták az ultralágy abroncsokat.
A középmezőnyt Felipe Massa vezette, aki 0,6 másodpercet adott a 13. helyen záró Lance Strollnak, a legjobb tízbe még Rosmain Grosjean, Nico Hülkenberg és Sergio Pérez került. A McLarenek közül Fernando Alonso bizonyult a jobbnak, ám közel 3 másodperces hátránnyal csak a 14. helyig jutott. Stoffel Vandoorne eközben az utolsó helyen zárt.
1. szabadedzés:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:24,220 22
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:24,803 +0,583 25
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:24,886 +0,666 19
4. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:25,246 +1,026 19
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:25,372 +1,152 16
6. Sebastian Vettel Ferrari 1:25,464 +1,244 10
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:26,142 +1,922 28