Ferrari: Egy tizedre voltunk csak a Mercedestl!
Mindssze egy tizedre cskkent a klnbsg a Mercedes s a Ferrari kztt – lltja Maurizio Arrivabene. A rivlis utn a csapatfnk is hangslyozta, korntsem mutattk mg ki foguk fehrjt.
Egy ideig gy tnt, Knban minden eddiginl jobb eslye lehet a vrs autknak arra, hogy harcba szlljanak a pole pozcirt, m a Q3 utols krn Kimi Rikknen s Sebastian Vettel is hibzott, aminek kvetkeztben nemcsak az els rajtkockrl, az els sorrl is lemaradtak. Radsul msnap sem nylt alkalmuk arra, hogy megmutassk, mire kpesek a Mercedes ellen, mivel a kt bajnok mr az els kanyarban egymsnak tkztt, s ezzel a mezny vgre knyszerlt.
A Mercedes mr j ideje hajtogatja, a Ferrari jval kzelebb van hozzjuk, mint azt knnyed gyzelmeik sugalljk – s most Maurizio Arrivabene is csatlakozott vlemnykhz. „Szmtsaink szerint Kimi az idmrn egy tizedre lett volna Rosbergtl a hibja nlkl. Ezt pedig a versenyz az utols tizedek kiprselsvel nullra is cskkentheti. Vgl nem sikerlt. A versenyzink hibztak, de ez is hozztartozik, teht nem vdoljuk ket emiatt” – nyilatkozta.
„Seb s Kimi is kemnyen dolgozik, folyamatosan ott vannak Maranellban, sok idt tltenek a mrnkkkel. Az idmrn hibztak, de a versenyen remekl teljestettek. Seb nagyot alaktott, amikor kt autt elztt meg egyszerre a boxutcban. Ezzel is megmutatta, mirt is magasabb a fizetse, mint Carlos Sainznak.”
Br csapata az eredmnyek tekintetben eddig alulmlta sajt vrakozsaikat, Arrivabene a fejldskkel gy is elgedett. „Jnak tljk az autnkat. Amikor fejleszteni kezdtk, fltettk magunknak a krdst: mit akarunk, biztosra menni, s egy golyll autt fejleszteni, vagy cskkenteni a tvolsgot a Mercedesszel szemben? A teljestmny javtsa mellett dntttnk. A Mercedesnek eleve nagy elnye volt, gy tbb energit fektethetett a megbzhatsg fejlesztsbe. Tudtuk, hogy kockztatnunk kell ahhoz, hogy kzeltsnk hozzjuk” – indokolta a vrtnl gyakoribb hibkat. „Knban vgre megbzhatak voltunk, ami j eljel. Fontos lps volt ez, mert gy rezzk, a teljestmnynk sokat javult. A Mercedes az elmlt tz v legersebb csapata, ahhoz, hogy legyzzk ket, kockzatot kell vllalnunk.”
Csapata a tlen agresszv szemlletmdot vlasztott, s tbb terleten is radiklis vltoztatsokra sznta el magt. A szezon sorn azonban Arrivabene elmondsa szerint mr inkbb a fokozatossg elvt kvetik. „A fokozatos fejleszts mellett hatroztunk ahelyett, hogy nagy csomagokban gondolkodnnk. Lpsrl lpsre kell haladnunk, mert gy tbbet tanulsz az autrl, mint az tfog csomagok rvn, ahol egyszerre sok jtst vetsz be. Ilyenkor fennll a veszlye annak, hogy egyszeren eltvedsz. A motor fejlesztsnl is azt a filozfit kvetjk, amit az autnl. De termszetesen fokozatosan felhasznljuk majd a fejlesztsi pontjainkat is” – magyarzta az olasz, elrebocstva, hogy Szocsiban csak kisebb jtsokra szmthatunk tlk.
/m4sport/
Rosberg indtotta be a lncreakcit – gy tkztt a kt Ferrari Knban
A Red Bull korbbi versenyz kemny szavakkal brlta, Helmut Marko pedig igazsgtalannak tartotta Sebastian Vettel knai futamot kvet kirohanst. Az azta kzztett felvtelekbl kiderlt, a Ferrarik els kanyaros tkzsnl valjban Nico Rosberg indtott el lncreakcit.
A ngyszeres vilgbajnok tl optimista manvernek tartotta Danyiil Kvjat a Knai Nagydj rajtja utn tett els kanyaros megmozdulst, mely szerinte a Kimi Rikknennel val tkzskhz vezetett. „Ez a versenyzs” – rvelt Kvjat az t brl kollgnl, aki aztn ksbb mr egyszer versenybalesetnek nevezte a trtnteket.
A Red Bull korbbi versenyzje, Robert Doornbos szerint jogtalan volt Sebastian Vettel brlata. „Vettelnek fel kne hagyni a sirnkozssal, egyszeren csak vezessen. Hlyesg volt a rszrl a rdiban panaszkodni” – fogalmazott kemnyen a holland, kiemelve, hogy Kvjat helyesen reaglt a trtntekre, amikor mosolyogva kzlte, nem panaszkodhat amiatt, hogy versenyezni prblt. „Ez volt az egyetlen helyes vlasz, amit adhatott. Amit Vettel mondott neki, csak egy ngyszeres bajnok arrogns megnyilvnulsa volt” – utalt arra, hogy a nmet jelezte kollgjnak, mg lenne mit tanulnia.
Ennyire messzire nem ment, alapveten mgis egyetrtett Doornbosszal Vettel egykori mentora, Helmut Marko is. „Semmilyen mdon sem tudom elfogadni a megnyilatkozst, s szerintem senki ms sem tudja” – fogalmazott a Motorsport-Magazinnak. „Sebastian belehajt Rikknenbe, aztn a mi vtlen Kvjatunkat teszi ezrt felelss. Szerintem ha lenyugszik, is megvltoztatja majd a vlemnyt. Ha Sergio Marchionne nyilatkozatt vesszk, szerintem ezt mr tisztztk is. Ha mg maga a Ferrari is gy vli, versenybalesetrl van sz, akkor az biztosan versenybaleset, nem pedig Kvjat harakiri akcija.”
Marko gy vli, Vettel a rdin csak azrt kezdett el egybl Kvjatra panaszkodni, mert abban remnykedett, hogy bntetst harcolhat ki ellenfelnek. „Szerintem ez az eset nagyon hasonltott a 2014-es silverstone-ira, amikor Vettel s Alonso egymst panaszoltk be a rdin keresztl, abban a remnyben, hogy a msikat megbntetik. De szerencsre ilyesmirl sz sem volt. Kvjat jl reaglt a futam utn, ami pedig Sebastian rdizst illeti, ez legalbb rzelmes volt. Egy ngyszeres bajnok az utdja ellen – kell ennl jobb?” – tette fl a krdst a Vettellel egybknt manapsg is sokat beszl osztrk.
Valjban Rosberg indtotta be a lncreakcit
Ami az els kanyaros balesetet illeti, a Formula1.com azta tbb fedlzeti kamers felvtelt is kzztett a trtntekrl, melyekbl kiderl, valjban nem is annyira Kvjat, sokkal inkbb az eltte haladk indtottak be lncreakcit.
Az egsz azzal kezddtt, hogy Daniel Ricciardo lerajtolta Nico Rosberget, aki az elnyjtott els kanyarban elbb szlesen a kls vre hzdott, majd hirtelen befel vgott. Ezen manvervel kiss megzavarta a hozz idkzben nagyon kzel kerl Kimi Rikknent, aki blokkolta jobb els kerekt, s alulkormnyzottan sodrdott a kanyar kls ve fel. Olyannyira, hogy a mg r Valtteri Bottasnak le is kellett trnie a plyrl – a Williams tbb helyet is vesztett ezzel.
 Rosberg a kls vre kerlt Rikknen mellett; Kvjat tisztes tvolsgban Vetteltl (Kp: Formula1.com)
 Rosberg jobbra kezd hzni, Rikknen eltt fogy a terlet; Kvjat mg mindig messze, Vettel azonban egyre kzelebb csapattrshoz (Kp: Formula1.com)
 Rosberg fkezsre knyszerti a blokkol Rikknent, aki mgtt Vettelnek is lasstania kell (Kp: Formula1.com)
Kvjat ekkor valjban mg igencsak messze volt a kt Ferraritl, s hogy mgis tmadst indthatott ellenk, elssorban Rikknen megcsszsnak volt ksznhet, valamint annak, hogy emiatt Vettelnek is el kellett vennie a lbt a gzrl. Miutn az orosz bels vre hzdott, az tkzstl tart Vettel helyet csinlt neki. Manvere sorn korriglnia is kellett kicsit, m ekkor mg nem csszott Rikknenbe.
 Vettel eltt terlet nylt, de Kvjat is megltta a folyost (Kp: Formula1.com)
 Rikknen vissza akar trni a bels vre, Vettel el, m a nmet mellett ekkor mr ott van Kvjat (Kp: Formula1.com)
 Cskken a tvolsg Vettel s Kvjat kztt, a nmet autja megcsszik, ellenkormnyzssal korrigl (Kp: Formula1.com)
 Vettel eltt kt oldalrl szkl a tr, de Kvjat mr eltte van (Kp: Formula1.com)
 Rikknen mit sem sejt arrl, hogy mr hrman vannak egyms mellett, Vettel mr nem tud hov meneklni (Kp: Formula1.com)
 A kt Ferrari kereke sszer (Kp: Formula1.com)
A bajt valjban az idzte el, hogy mikzben Kvjat mr mellette volt, Rikknen kvlrl ismt befel hzott, a kanyarcscspontot clozva. Vettel ezltal satuba kerlt, s a krds csak az volt, melyik autt tallja el.
rdekessg, hogy Kvjat a mly fktvja miatt kiss lecsszott a bels vrl, alulkormnyzott autjt pedig vgl Rikknen fogta akasztotta meg – egy nem kvnt tkzssel.
/m4sport/
Vettel: Ez a Ferrari egy nyer csapat!
Sebastian Vettel nem lt klnbsget a Red Bull korbban vilgver csapata s a mostani Ferrari kztt. Az egyetlen dolog, ami szerinte mg hinyzik a bajnoki gyzelemhez, a csapat kiforrottsga.
Bajnoki clokkal vgott neki a Ferrari a 2016-os szezonnak, m az els hrom versenyk nem gy alakult, ahogyan azt terveztk. Az elz v egyik legnagyobb fejldst produkl vrsk mintha vesztettek volna lendletkbl – radsul ppen abban az vben, amelyben egyre tbben elvrjk tlk a gyzelmet.
Kztk van a mrka elnke, Sergio Marchionne is, aki mr a tlen kijelentette, nem szeretn, ha tz vig hzdna Maranello bajnoki cm nlkli sorozata. Persze a Michael Schumacher 2000-es sikere eltt eltelt 21 esztendhz kpest ez is kis id, m a Ferrari nem az a fajta csapat, amellyel elnz a kzvlemny. s minl tovbb vrat magra a nagy siker, a csapattagok dolga csak annl nehezebb lesz. Ezt Knban Marchionne is reztette legnysgvel: kijelentette, ketyeg az ra, lassan ideje jra futamokat nyernik…
De vajon mi hinyzik ahhoz, hogy az a bizonyos utols elem is a helyre kerljn?
A Red Bull-lal ngy bajnoki gyzelemig jut Sebastian Vettel szerint mr csak maga a gyzelem. „A Ferrarinak mindene megvan, ami a bajnoki cm elhdtshoz szksges” – jelentette ki. „Tisztban vagyok vele, hogy mr elg rgen nyert utoljra bajnoki cmet a csapat. Egyes fik mg mindig itt dolgoznak azta, msok mr rg a boxutca msik oldaln vannak, vagy htat is fordtottak a sportgnak. Ez most egy msik csapat, de hatrozottan nyer csapat!”
Vettel ugyanakkor figyelmeztet: a bajnoki sikerhez nem elegend a j httr, szerencsre is szksg van hozz, tovbb arra, hogy minden a megfelel pillanatban lljon ssze. Ezt a Red Bull-os tapasztalataira alapozva lltja. „2009-ben mr egsz jk voltak az alapok. Szerintem 2010-ben volt taln a legkiemelkedbb az autnk a Red Bullnl, mgis csak egy hajszl dnttt a bajnoki gyzelemrl” – emlkezett vissza a drmai abu-dzabi finlra, melynek vesztese ppen a Ferrari s Fernando Alonso voltak.
Az ttrst aztn – miknt Schumacher 2000-es els ferraris bajnoki gyzelmt – egy dominns sikerkorszak kvette. „2011-ben, 2012-ben s 2013-ban csapatknt mr sokkal ersebbek voltunk, mert tapasztalatot gyjtttnk” – llaptotta meg Vettel, aki ezen vek alatt maga is rett, megbzhat s kiforrott versenyzv fejldtt.
Ez a fajta fejlds teht nemcsak a versenyzknl, a csapatoknl is szksges ahhoz, hogy a elrjk a cscsot. A 2014 utn teljesen megjult Ferrari pedig ilyen tekintetben mg mindig az t elejn jr. Vettel szerint csak id kell nekik. „A dobog tetejn csak egyvalaki llhat, de mindenki oda vgyik. Ehhez az kell, hogy a megfelel idben minden passzoljon, a sportgunknak ez a titka. A tl folyamn nagyot lptnk elre, de a szezonkezdsnk nem sikerlt gy, ahogy akartuk. Nyerni akarunk, ezrt mindent a helyre kell tennnk.”
Vettel ugyanakkor tovbbra sem ktli, hogy ez sszejn a Scuderival. „Mr amikor alrtam a szerzdsemet, is magabiztos voltam. Aztn amikor elszr elmentem Maranellba, teljesen meggyztek. Jl tudom, hogy a mostani a legnehezebb rsze ennek a folyamatnak. Egyelre nem jtt el az ttrs, de meggyzdsem, hogy el fog” – tekintett elre a ngyszeres bajnok.
Az idei szezon ttrst akr mr Oroszorszg meghozhatja, ahol mindenekeltt jabb eslyt kapnak arra, hogy teljestsk idei els, teljesen zkkenmentes versenyket. Ha ez meglesz, taln az is kiderl, mire kpesek valjban a Mercedes ellen, a kvetkez lpst pedig a Barcelona tjra grt els komoly fejlesztsk jelentheti, amely eddigi motorproblmikra is megoldst knlhat.
/m4sport/
Ketyeg az ra a Ferrarinl: most mr nyerni kell!
A Ferrari elnknek fogytn a trelme, s egyre nehezebben viseli, hogy mg mindig nincs meg az a bizonyos Ausztrlira vrt els gyzelem. Pedig Knban jabb esly nylhatott volna meg elttk…
A fnk elvrsai nagyok, vlemnye pedig kritikus. Sergio Marchionne msodik vt tapossa a Ferrari elnkeknt, s szemben az elsvel, idn mr nem ismer kifogst. Ezt mr a tl folyamn jelezte, amikor kijelentette, a Scuderia nem engedheti meg magnak, hogy tz ven keresztl bajnoki cm nlkl maradjon, gy az egyetlen elfogadhat cl 2016-ban a vgs gyzelem lehet csak szmukra.
Idn Knba ksrte el elszr csapatt, s a vasrnapi verseny eltt jelezte, tovbbra sem vltozott meg llspontja. „Szerintem a csapat tudja, hogy az ra ketyeg, s lassan el kell kezdennk versenyeket nyerni” – jelentette ki a Sky Sportsnak. Majd amikor megkrdeztk, mg mindig gy ltja-e, hogy versenyzi eslyesek a bajnoki cmre, hatrozottan vgta r: „Teljes mrtkben. Ma kell elkezdennk.”
Akkor mg hitte, a sanghaji futam meghozhatja a vrt ttrst – igaz, kritikus hangon megemltette, a kt versenyzjk idmrs hibja miatt az idelisnl rosszabb helyzetbl vrjk azt. „Ez a verseny nem knny, a tegnapi idmr utn. Nem j, ha most elbzzuk magunkat. A versenyzink tisztban vannak vele, hogy csak hajszlon mlt, hogy a msodik sorban vagyunk. A Red Bull elttnk van, amit nehz elfogadni” – utalt arra, hogy a szombati Q3-ban Kimi Rikknen s Sebastian Vettel is elrontotta utols mrt krt, s ezzel a vrtnl tvolabb kerltek Nico Rosbergtl.
Aztn jtt a verseny, s kt bajnoka mr az els kanyarban sszetkztt, amivel mindkettejk eslye elszllt a gyzelemre. Csakgy, mint Ausztrliban, ahol hiba vezettek, egy stratgiai dnts, nmi balszerencse s egy mszaki hiba is kzrejtszott abban, hogy kptelenek voltak meglltani Rosberget. Pedig mr akkor is arrl beszltek, gyzhettek volna. „Igen. De a valsg az, hogy nem nyertnk. Nem szerencss arrl beszlni, mi trtnhetett volna, mert sosem trtnt meg. Megoldst kell tallnunk” – jelentette ki a szigoran a realista Marchionne.
s a csapatfnk, Maurizio Arrivabene a knai verseny utn utalt r, ezen szemlletmdja a verseny utn sem vltozott. „Ismeri az autsportot, de termszetesen nem volt boldog. Ahogy n sem voltam az. Ltta a versenyt, de mit tehetsz, ha elllnak bizonyos krlmnyek? Mondhatnnk, hogy nagyon is sokat, de valjban ennek nem volt kze a csapathoz vagy az authoz. Amikor ilyesmi megtrtnik, egyszeren el kell fogadnod. Termszetesen nem volt boldog. De ha boldog lett volna, fltennm a krdst: valdi elnk egyltaln?”
Arrivabene kijelentette, mr neki is kezd elege lenni a Mercedes uralmbl, s t is egyre inkbb nyomasztja, hogy mg mindig nincs gyzelmk. „Mr a dobog minden msik fokt rinthettk – ebbl mr elegem van. Jobb lenne a legmagasabb fokra felllni. Hogy balszerencssek volnnk? Termszetesen frusztrl, amikor ilyen dolgok trtnnek, mikzben tisztban vagy vele, milyen j az autd. De kellen kitartnak kell lennnk, s akkor elbb vagy utbb – remlem, elbb – a dobog teteje is meglehet. Az autnk valban j, ezt most is demonstrltuk, s a taktiknk is tkletes volt. Lapozunk, vrjuk a kvetkez futamokat, s prblunk pozitvak maradni. De mg nem rtk el a clt. El kell rnnk” – jelentette ki.
„Nagyon-nagyon j eslynk lehetett volna a gyzelemre”
Mikzben 2015-ben mindenkit meglepte a tlen tett elrelpskkel, s vratlanul mr a msodik versenyen nyerni tudtak, 2016 eddig nem a Scuderia ve. Olyannyira nem llt mg ssze nluk a kiraks, hogy eddig gyakorlatilag valamennyi kockjval addott mr valamilyen hiba. Kt kiesst szmllnak, motorproblmjuk miatt kptelenek kihozni a maximumot autjukbl, a legnagyobb eslyeiket pedig hol egy megkrdjelezhet taktikai dnts, egy versenyzi vagy technikai hiba, egy rossz rajt, hol a puszta balszerencse teszi semmiss. Radsul mindezt gy, hogy ekzben legfbb rivlisuk, a Mercedes is meg-meginog, jabb eslyt knlva szmukra.
Knban is maradt a mr Ausztrlia s Bahrein utn is feltett krds: vajon ha nem trtnik semmi rendkvli, tiszta kzdelemben le tudtk volna gyzni a Mercedest? s hogy boldogultak volna a lthatan flersd Red Bull-lal? „Nem akarok a Red Bullrl s a tbbiekrl beszlni. Norml krlmnyek kztt nagyon-nagyon j eslynk lehetett volna a gyzelemre” – zrta rvidre a krdst Arrivabene.
Rosberg a futamot kveten elrulta, Bahreinnel ellenttben ezttal nem engedett ki biztos vezetse tudatban. „Ricciardo esete megmutatta, hogy brmikor trtnhet valami, ezrt egy esetleges jbli killshoz elegend idt akartam kiautzni” – rvelt. A futam els etapjban a lgy gumi csak a rajtnl jelentett htrnyt szmra. Ezt kveten tartotta a szuperlgyas vetlytrsak tempjt, s egszen a 20. krig vrt els killsval – vgl pedig 37 msodperces elnnyel rt clba.
„Ezttal Ricciard volt a msodik leggyorsabb aut a meznyben, s a defektje nlkl is lett volna a msodik. Gyorsabbak voltunk, mint a Ferrari” – jelentette ki Christian Horner, a Red Bull csapatfnke. Csak azt nem tudta megmondani, ez mennyiben volt ksznhet annak, hogy a Ferrarik az tkzsk utn srlt autval voltak knytelenek krzni.
Vettel a futam utn elrulta, els szrnynak trse csak kisebb mrtkben hatott rosszul a vezethetsgre, a komolyabb gondot szmra a kormnym elferdlse jelentette. A „mi lett volna, ha…?” krdsre azonban sem tudott egyrtelm vlaszt adni. „Nehz megmondani. A kiindulpont biztosan jobb lett volna. De Nico egsz versenyen csak dicsrte az autjt, gy biztosan nehz lett volna legyzni t. El kell ismerni, tkletes munkt vgeztek.”
„n csak kt versenyt futottam eddig, s ez a kett rendben volt. Ausztrliban volt eslynk a gyzelemre, de nem ltnk vele. Ma kis szerencsvel sikerlt visszakapaszkodnunk mindknt autnkkal. Oroszorszgig nem volt valami sima az utunk, de remlem, ott majd tisztbb htvgnk lesz. Tavaly j volt ott az autnk, szerintem idn minden tren elrelptnk, ahogy az erforrsunk tern is, gy magabiztosan rkeznk majd Oroszorszgba. Azt nem tudom megtippelni, pontosan mennyi hinyzik mg a Mercedeshez kpest, de azt biztos, hogy tovbb kell javulnunk – fleg az idmrkn” – sszegezte helyzetket a ngyszeres bajnok.
A szigor Marchionne elrulta, kpesnek tartja csapatt a fordtsra. „Az csapat szerintem gy fejlesztette eddig az autt, ahogy azt vrtuk. Nem hittk, hogy v elejn elrhetjk a Mercedes szintjt. A fejlesztsek jl haladnak, s nem gondolnm, hogy ledolgozhatatlan lenne a klnbsg kzttnk” – vlekedett.
Mr csak az a plusz hinyzik, ami a mlt vben azt eredmnyezte, hogy gyengbb autval is fellkerekedtek a rivlison: egy tiszta htvge, s a jobb helyzetkihasznls.
/M4SPORT/
Jl emlkezett – amirt nem jrt bntets Vettel ketts boxutcai elzsrt
A verseny egyik legrafinltabb megmozdulsnak tnt, valjban csak a hatrozott szablyismeretrl tanskodott – gy elzhetett Sebastian Vettel kt ellenfelet is a boxutcban!
Szablyos volt ez egyltaln? – tehettk fel a krdst, miutn Sebastian Vettel a Knai Nagydj 5. krben plyra kldtt biztonsgi aut rkezst kihasznlva a boxutca fel vette az irnyt, majd annak bejratnl egyszerre kt ellenfelt, Carlos Sainzt s Nico Hlkenberget is megelzte a fre is rhajtva. Miutn az FIA nem is vizsglta az esetet, egyrtelm, hogy a nmet nem vtett a szablyok ellen, csupn rafinlt s felkszlt volt.
„Szabad ott elzni. Nem tudom, mi trtnt a Force Indival, azt sem tudom, ki volt az. Nagyon lass volt, a Toro Rosso pedig gy dnttt, besorol mg, ezrt n flig a fre hajtottam, s mindkettjket tugrottam. Orrkpot kellett cserlnnk, ezrt utbb jra elvesztettem ezeket a helyezseket, de a boxutca bejratnl engedlyezett a versenyzs. gy tnik, n voltam az egyetlen, aki emlkezett erre, s ez j is volt gy” – magyarzta Vettel a futamot kvet sajttjkoztatn.
Tny, amg a biztonsgi aut a plyn van, tilos az elzs, m a sportszablyzat 39.8-as pontja a kivteles eseteket is sorra veszi. Ezek kztt pedig ott szerepel, hogy „a boxutca bejratnl, a boxutcban s a boxutca kijratnl a versenyz megelzheti a msik autt, ha az is e hrom terlet egyikn halad.”
Vettel gy tnik, alaposan felkszlt a szablyokbl, helyzett azonban tovbb knnytette, hogy mindekzben Nico Hlkenberg valjban indokolatlanul lass volt, ami miatt ksbb az FIA egy t msodperces bntetst, valamint kt bntetpontot is adott neki.
A kevesebb rutinnal rendelkez Carlos Sainz gy ltta, nem volt tl szerencss a kt nmet manvere. „Taln megszokott ez, de igazn veszlyes is. A boxutcban nyolcvannal msz – ez taln lassnak tnik, de amikor hirtelen blokkolja a kerekt, bele is rohanhatsz a msikba, s akkor mris kt aut ll keresztben a boxutcban. Furcsa helyzet volt. A fvn akartam elzni, de jtt Seb, ezrt inkbb gy dntttem, nem bonyoldok bele. A boxutcnak biztonsgosnak kellene lennie, nem itt kne versenyezni, mert az koszhoz vezet” – panaszkodott.
A Force India sportigazgatja, Otmar Szafnauer kiemelte, Hlkenberg csak szeretett volna idt hagyni csapatnak, amely egyszerre hvta ki t, s az eltte halad Sergio Prezt. „Csak vatos akart lenni, mer tudta, hogy semmikpp sem lehet normlis kerkcserje. gy vlte, ha kicsit lasst, taln elkerlheti az esetleges veszlyt, mert semmi sem a megszokottak szerint ment” – vdte meg a nmetet.
s valban nem ment minden a megszokott mdon. A Force India mindekzben maga is hibzott: veszlyesen engedte ki Prezt, amit ugyancsak Sainz bnt. „Majdnem nekimentem, s Fernando (Alonso) is majdnem belm jtt” – kommentlt a spanyol.
Az indiaiakat utbb 5000 eurs brsggal sjtottk.
/m4sport/
Ferrari: Hibztunk volna, ha motort adunk a Red Bullnak
A Red Bull remek formban kezdte az vet, ez pedig a Ferrari elnke szerint egyrtelmen igazolta, „hiba lett volna erforrsokat adni” a csapatnak. A Mercedes sportigazgatja ekzben elhintette, a cmvd folytatsban a biksokra is figyelni fog.
Az osztrk csapat tavaly rnyka volt korbbi nmagnak – visszaesst nagyrszt a Renault-motorok gyengesge okozta. A felek kapcsolata egy ponton olyannyira megromlott, hogy a Red Bull j beszllt utn nzett: kapcsolatba lpett a Mercedesszel, majd miutn tlk kosarat kapott, a Ferrarival is. Dlre azonban a vrskkel sem jutott. Maradtak teht az „tcmkzett” Renault-erforrsok, melyekkel a francia cg tett nmi elrelpst a tavalyi v ta.
Ekzben a Red Bull is remek karosszrival llt el, a 2016-os v elejn pedig azonnal harmadik erv vlt. Az, hogy a csapat egy gyengbb motorral is folyamatosan ott tud lenni a legnagyobbak nyomban, Knban pedig a dobogra is visszatrt, a Ferrari els embere szerint azt igazolja, hogy a gyr jl dnttt, amikor tavaly elhatrozta, nem ad ersebb motorokat az egyik legveszlyesebb ellenflnek (hozzjuk hasonlan a Mercedes dntsben is komoly szerepet jtszott az, hogy a Red Bull egy tkpesebb csomaggal hatalmas elrelpst tehet).
„Elkvettnk volna egy hatalmas hibt” – jelentette ki hatrozottan Sergio Marchionne, amikor az jsgrk a Red Bull formajavulst ltva a csapat s a Ferrari vgl meg nem valsul egyttmkdsrl krdeztk. „Azt mondtk, nem lennnek elttnk; ez is azt bizonytja, hogy hibztunk az idmr edzsen” – folytatta, utalva a knai kvalifikcira, ahol Daniel Ricciardo az olaszok versenyzinek hibjt kihasznlva az els sorba juttatta a Red Bullt.
A Mercedes mr szmol velk – k mr a Ferrarit zik
Noha a szezon els hrom versenyt Nico Rosberg nyerte, a Mercedes vezeti – s versenyzi – folyamatosan hangslyozzk, a Ferrari mg nem mutatta meg mire kpes valjban, ezrt komolyan veszik a vrsk jelentette fenyegetst. A knai futam utn a gyr sportigazgatja, Toto Wolff ismt leszgezte, a korai sikerek ellenre nem dlhetnek htra, ezttal azonban nemcsak a Ferrarit, hanem a Red Bullt is a lehetsges veszlyforrsok kz sorolta.
„Ha vetnk egy pillantst a tempkra, akkor lthatjuk, hogy a versenyeken nagyon gyorsak. A defekt nlkl kihvst jelenthettek volna Sebastian Vettelre, szval lthatjuk, hogy sikerlt javtaniuk a teljestmnykn” – mltatta az ellenfelet az osztrk szakember, aki lltlag kezdettl fogva ellene volt a biksokkal val megegyezsnek s tbbnyire az ellenvetse miatt ugrott az zlet. Ennek ellenre most arrl beszlt, rmmel fogadn a Red Bullt az lmeznyben. „J lenne, ha visszatrnnek. Tekintve, hogy Ricciardo a defekt miatt vesztett” – utalt arra, hogy tovbbi formajavulsuk akr segthetn is a Mercedest, hiszen pontokat lophatnnak a Ferraritl.
Most pedig ez a cl! A Red Bull csapatvezetje, Christian Horner tbbszr elmondta mr, a szezon msodik felben (a Renault tovbbfejlesztett erforrsaival) borost akarnak trni a vrsk orra al, a knai futam utn pedig kijelentette, mr ott lihegnek mgttk. „A Mercedes mg a mezny eltt jr, de a Ferrarinak mr ott vagyunk a nyomban. Mindkt versenyznk legyzte egyikket, s Sebastian sem volt messze. Ha Daniel tiszta futamot teljesthet, akkor nagyon versenykpesek lettnk volna. A htvge viszont gy is pozitv volt. Csak egy ponttal maradtunk el a Ferraritl” – jelezte.
/m4sport/
Horner: Vettel mintha csak bnbakot keresne
Christian Horner gy vli, Sebastian Vettel csak kifogst keresett, amikor Danyiil Kvjatot tette felelss csapattrsval val tkzskrt. Az orosz amond, az els kanyaros manvere nlkl aligha pezsgzhetett volna.
A mlt vi Magyar Nagydj utn Danyiil Kvjat Knban megszerezte F1-es plyafutsa msodik dobogs helyezst. Az orosz sokat ksznhetett annak is, hogy a rajt utn a kt Ferrari egymsnak tkztt – Sebastian Vettel szerint ppen Kvjat miatt.
A felek futamot kvet szvltsa utn mr kiss lenyugodtak – m a Red Bull tehetsge elrulta, most alighanem bnn, ha nem cselekedett volna gy az els kanyarban, ahogy. „Ha majd lenyugszanak a kedlyek, megbeszljk a trtnteket. Neknk kockztatnunk kell ahhoz, hogy dobogra llhassunk, vagyis rszemrl kulcsfontossg volt belemenni ebbe a manverbe. Megrte, s akr rkat is beszlhetnnk errl, de ott vagyok a dobogn, s senki sem tudhatja, ha nem gy teszek, hol vgeztem volna” – rvelt a harmadik helyezett.
„Szerintem logikus lps volt rszemrl. Ha ltod a rst, megprblod. Rendben volt. Ha nincs mellette senki a kls ven, minden simbban ment volna. De ott volt. Nekem is csak kt szemem van, nem lttam a harmadik autt, ezrt hogy Kimivel mi trtnt, az mr az dolga.”
Fnke, Christian Horner termszetesen jelenlegi versenyzjnek ad igazat korbbi bajnokval szemben. „Nekem kicsit gy tnt, mintha Sebastian hibztatni akarna valakit azrt, hogy kittte a csapattrst. n nem gy lttam az esetet. Ott volt a hely, Danyiil megprblt beszrni mell. Egy versenyznek ez a dolga” – jelentette ki a brit. „Danyiil tvette Daniel (Ricciardo) korbbi pozcijt (ti. az ausztrl defektjekor a msodik helyen llt – a szerk.), s csak gratullni tudok neki. Sebbel versenyzett a vgn, de nem volt meg a gumink ahhoz, hogy tartsuk t. Ettl fggetlenl nagyszer teljestmnyt nyjtott.”
Kvjat rl, hogy nehz idnykezdse utn pezsgzssel feledtethette korbbi csaldsait. „Nagyon hossz id telt el a Magyar Nagydj ta, s remlem, hogy mg sok dobog vr rm. Remek rzs, hogy ma este lesz mit nnepelnnk” – lelkendezett, majd autjukat dicsrte. „Mindig is kivl volt a karosszrink. A mlt vben kicsit szenvedtnk vele, de aztn rendbe tettk, s idn ismt nagyon jk vagyunk ezen a tren. lvezet vezetni az autt, a versenytempnk mindig remek. s a motor tern is igazn nagy elrelpsre szmtunk. Remlhetleg hamarosan versenykpesebbek lesznk, s nagy dolgok vrnak mg rnk.”
/m4sport/
Rikknen nem hibztatja Vettelt
Kimi Rikknen nem hibztatja Sebastian Vettelt elszrt versenyrt, s mr annak is rl, hogy kiess helyett ltvnyos elzseket bemutatva clba rt az tdik helyen.
A csapattrs mr a leints utn azonnal a finnhez sietett, hogy tisztzzk az els kanyarban trtnt tkzsket. Kimi Rikknen elsre valjban azt sem tudta, ki s hogyan hajtott bel a rajt utn, s br rendkvl csaldott volt az elszalasztott lehetsgrt, mgsem tnt indulatosnak balszerencsje miatt.
„Nekem jttek, ami pech, nem volt pp idelis a versenyem szempontjbl. Elvesztettem az els szrnyamat, defektet is kaptam, de sikerlt visszatrnem a boxba, s kezdhettem mindent ellrl. A versenyem ezzel meg is pecsteldtt, ezutn mr csak prbltam a legtbbet kihozni belle. Eleinte kiss beragadtam, de aztn jra lendletbe jttem” – tekintett vissza a nap vgn. „Az autm egsz furcsn viselkedett eleinte – nem tudom, hogy srls miatt-e –, de a vgre minden kezdett jobb lenni. Vgl egsz j versenyt futottam – nem hiszem, hogy az els kanyarban trtntek utn brmit is tehettnk volna mg. Olykor megesik az ilyesmi.”
„Sebastian bocsnatot krt, de ez nem igazn vltoztat semmin. Biztos vagyok benne, hogy nem direkt csinlta, de nem volt idelis szmomra, sem a csapat szmra. Olykor viszont sajnos megtrtnhet. Megfizettk az rt, de nem trtnt katasztrfa. Tbbet vrtunk ettl a versenytl, de mg mindig jobb, mint ha egy pontot sem szereztnk volna. Rossz nap volt, de legalbb sikerlt kihozni belle valamit.”
Rikknen ltvnyos hajrt produklt. A lgy gumin a kzepesen fut ellenfelekkel szembeni tempelnyt kihasznlva a vgn Lewis Hamiltont s Felipe Masst is megelzte – a cmvd elleni manvere pedig olyannyira ltvnyos volt, hogy a finnrt megrl knai szurkolk is dvrivalgsban trtek ki. A „Jgember” kicsit mskpp lte meg a pillanatot. „Nem igazn hallottam. De itt nem csak az megelzse szmtott, hanem az is, hogy a maximumot hozzam ki a futambl. Sajnos az elejn trtntekrt slyos rat fizettnk, de ilyen helyzetben prblsz olyan sok embert megelzni, amennyit csak tudsz. is csak egy volt kzlk. rlk, hogy megelztem, annak is, ahogy a tbbieket sikerlt a vgn. De nem csak miatta vagy a Mercedes miatt, hiszen ugyanannyi pontot kaptunk gy is, mintha mst elztnk volna meg” – kommentlta a mercedesessel val csatjukat.
A krdsre, vajon sima rajt esetn lett volna-e eslyk elkapni a gyztes Rosberget, nem tudott felelni. „Lehetetlen megmondani. gy alakult sajnos. A vgeredmny ez lett, s legalbb pontokat szereztnk. Nyilvn sok szempontbl alakulhatott volna jobban, de ez is tbb a semminl.”
/m4sport/
Szprbaj a sznfalak mgtt: Vettel Rikknen utn Kvjatnak is nekiment…
Csattans az els kanyarban, kzdelem a plyn, szcsata a sznfalak mgtt. Sebastian Vettel s Danyiil Kvjat minden szinten megvvta a maga csatjt egymssal Knban.
A trtnet az els kanyarban kezddtt, ahol az orosz ltva az egyms mellett halad kt Ferrarit, optimista fktvval prblt bebjni melljk a bels vre. Olyannyira meglepte ezzel eldjt, hogy az hirtelen korriglt is, s ezzel Kimi Rikknenbe csszott, megronglva mindkt vrs autt.
Vettel azonnal jelezte, Kvjatot hibztatja a trtntekrt. „tkztem, nem tudtam mst tenni. A Red Bull bellrl jtt, mint az rlt. Nekimentem Kiminek. Azt hiszem, megsrlt az orrom” – jelentette az eset utn. Majd amikor a futam elejn rkezett a biztonsgi aut az elhullott trmelkek miatt, tovbb forrongott. „Kvjat ngyilkosknt rkezett, nem is volt eslye bevenni a kanyart ilyen tempval.”
Vettel a leints utn sr elnzst krt csapattl, majd csapattrsval is megbeszlte a trtnteket. A djtad eltt pedig jelezte Kvjatnak, okosabb versenyzst vrt volna el tle. A kvetkez prbeszd zajlott le kzttk:
Vettel: gy jttl, mint egy torped!
Kvjat: Csak versenyeztem!
Vettel: Ha maradok azon az ven, sszetkznk!
Kvjat: Akkor ne maradj ott.
Vettel: De aut volt mellettem is balra!
Kvjat: Igen, de n nem lthatok hrom autt, ember! Ugyan mr! Csak kt szemem van, s kt autra tudtam figyelni.
Vettel: Majdnem tkztnk.
Kvjat: De nem tkztnk.
Vettel: Te nem tkztl! Ha tmadsz, mint egy rlt, megsrl az autd. Ezttal csak mzlid volt! n viszont kitttem Kimit.
Kvjat: De dobogn vagyok, Ahogy te is, szval minden rendben.
A djtadn a kt Red Bull-nevels aztn mr valamivel bksebb viszonyban volt egymssal. „n gy rzem, jl rajtoltam. Ha ltsz egy kis helyet a bels ven, akkor prblkozni fogsz. Ha ltod az autt eltted, akkor nagyon nehezen lehet szrevenni, hogy mellette ki halad. Kockzatos lps volt, ebben egyetrtek Sebbel, de egy ilyennel fel lehet jutni a dobogra. s most itt vagyok a dobogn, ahogy is. Rszemrl rendben van a dolog, s a folytatsban is gy fogok versenyezni. Mindenki erre szmtson” – jelezte Kvjat.
„Nagyon nehz megtlni, hogy Kvjat szemszgbl hogyan nzhetett ki a rajt” – fogalmazott Vettel. „Az n rajtom nem volt annyira j, egy kicsit htrnyba kerltem az egyes kanyarban. Kiminek szerintem blokkolt a kereke, keresztbellt, n pedig bellrl akartam megelzni. Danyiil ugyanezt akarta velem csinlni, de Kimi utna elm vgott, n kzpen voltam, Danyiil pedig jobbrl rkezett nagyon gyorsan. Meglepdtem, ezrt kicsit balra kellett kormnyoznom. Kimi ekkor mr kezdett elm vgni. Nem volt eslyem elkerlni az tkzst. sszertnk, de nagyon sajnlom.”
„Nyilvn nem akarjk kitni egymst a csapattrsak… Mgis szerencssek voltunk, mert mindketten folytathattuk a versenyt. De egyltaln nem ez a legjobb eredmny a csapat szempontjbl, ezrt nagyon sajnlom ezt. Utna rendkvl szrakoztat futamom volt, nagyon sok autt megelztem. Nagyon jl mkdtt az aut. Ksznm a csapat minden tagjnak!”
Vettelnek nem a Rikknennel trtnt volt azonban az egyetlen koccansa a versenyen. Ksbb, miutn csapata szrnyat cserlt nla az els killskor, Valtteri Bottasba is belecsszott, s j szrnyt is sszetrte kicsit. „Nem is lttam, hogy ismt megsrlt az els szrnyam. Nyilvn nem segtett ez sem. Amikor Kimivel sszetkztnk, tudtam, hogy megsrlt az aut, s kicserltk az orrkpot az els killsnl. Aztn ezek szerint mg egyszer megsrlt, de ezt nem is lttam. Rendben volt a tempnk. gyhogy sszessgben szerintem sikerlt visszahozni a versenyt” – sszegzett a ngyszeres bajnok.
A kt „kakas” ldozata, Kimi Rikknen mindekzben az tdik helyig zrkzott fl, a hajrban ltvnyos elzseket bemutatva. Ez persze kevsb vigasztalta t. „Nyilvnval, hogy ami a rajtnl trtnt, katasztrfa volt. Nem volt knny versenyem” – kommentlt 2007 bajnoka.
Ami Vettel s Kvjat nzeteltrst illeti, gy tnik, az orosznak van tbb tmogatja. „Mi a gond ezzel? Ez a kerk kerk elleni kzdelem, ez az, amirl Lewis is mindig beszl” – rvelt a futamot kveten Johhny Herbert. Martin Brundle hozztette: „Megrtem Sebastiant, de egyetrteni nem tudok vele.”
/m4sport/
(c) Knai GP, vgeredmny: Vettel a 2. Rosberg mgtt
Nico Rosberg idei harmadik sikert hozta a Knai Nagydj, a Mercedes nmetje mgtt honfitrsa, Sebastian Vettel lett a msodik, akit az orosz Daniil Kyvat kvetett.
Mr a rajt sem volt zkkenmentes, a kt Ferrari egymsnak koccant, Kimi Raikknen autja srlt meg inkbb az esetnl, mindkt Ferrari a bokszba hajtott s j orrkpot kapott, majd a mezny vgrl kezdhettk el a felzrkzst.
A sereghajt brigdban a 22. helyrl startol Lewis Hamilton is hibzott rajtjnl.
Az sszevisszasgban az ausztrl Daniel Ricciardo llt az lre a Red Bullal, aki lerajtolta a pole-bl indul Rosberget, aki a msik Red Bullal a nyakn loholt Ricciardo utn.
Az egsz htvge folyamn rejtlyt jelentett a bal hts gumik defektje, amely ezttal az len halad Daniel Ricciardot rte utol. Az esetet kveten plyra kldtk a biztonsgi autt.
A mezny a bokszba hajtott s mindenki prblt idvesztesg nlkl kereket cserlni, s mg a bokszba tartva Sebastian Vettel eltt kt aut kakaskodott, addig a ngyszeres vilgbajnok szrevve a knlkoz lehetsget s helyet megelzte ket, kt pozcit is nyerve ezzel. Vettel orrkpja egybknt msodik alkalommal is megsrlt, egy kisebb elem le is pattant rla, de gond nlkl ment vele tovbb, nem cserltk le, gy nem vesztett idt, hiszen az autt nem befolysolta a srls.
A finn Kimi Raikknen az tdik helyen rt vgl clba, amely j eredmnynek mondhat a kezdeti koccans s visszaesses utn. Az utols helyrl startol Lewis Hamilton vgl a hetedik helyig menetelt.
(c) Andi
A Knai Nagydj vgeredmnye
1. Nico Rosberg Mercedes 1 38 p 53,891 mp
2. Sebastian Vettel Ferrari +37,776 mp
3. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer +45,936 mp
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +52,688 mp
5. Kimi Rikknen Ferrari +1 p 05,872 mp
6. Felipe Massa Williams-Mercedes +1 p 15,511 mp
7. Lewis Hamilton Mercedes +1 p 18,230 mp
8. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari +1 p 19,268 mp
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari +1 p 24,127 mp
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1 p 26,192 mp
11. Sergio Prez Force India-Mercedes +1 p 34,283 mp
12. Fernando Alonso McLaren-Honda +1 p 37,253 mp
13. Jenson Button McLaren-Honda +1 p 41,990 mp
14. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari +1 kr
15. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 kr
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari +1 kr
17. Kevin Magnussen Renault +1 kr
18. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +1 kr
19. Romain Grosjean Haas-Ferrari +1 kr
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +1 kr
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes +1 kr
22. Jolyon Palmer Renault +1 kr
Kna GP, idmredz: Rosberg a pole!
Nico Rosberg szerezte meg a pole-pozcit Knban, a nmet mgl Daniel Ricciardo indulhat a msodik helyrl, mg a msodik sor az gy tnt pole-re is eslyes Ferrarik lett,Kimi Raikknen a harmadik, mg Sebastian Vettel a negyedik helyrl vghat neki a vassnapi viadalnak.
Az idmr szinte mg el sem kezddtt, amikor flbe is szaktottk, miutn Pasal Wehrlein a Manor jonc versenyzje rintre vette a falat.
A krzgets tbb, mint 20 perces kiesst eredmnyezett.
Lewis Hamilton mr az els rszben bcszni knyszerlt, csapata elmondsa szerint az energia rendszerrel akadtak problmk.
A msodik etapot a kt Ferrari zrta az len, Raikknen-Vettel sorrendben, gy gretesnek tnt a Ferrari, mg akkor is, hogy ha Rosberg lgy papucsukon is jutott be az utols rszbe.
A kt Ferrari az elejn mr partnernek tnt vgl azonban csak a msodik sorba kvalifikltk magukat, Sebastian Vettel csak egyetlen mrt krt futott a szuperlgyakon, amelyen rontott, gy meg kellett elgednie a negyedik rajthellyel. Csapattrsa, Kimi Raikkonen a harmadik lett.
A pole-t Nico Rosberg szerezte meg, akit Daniel Ricciardo kvetett.
(c) Andi
Idmredzs:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:35,402
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:35,917 +0,515
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:35,972 +0,570
4. Sebastian Vettel Ferrari 1:36,246 +0,844
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:36,296 +0,894
6. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:36,399 +0,997
7. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:36,865 +1,463
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:36,881 +1,479
9. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:37,194 +1,792
10. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes id nlkl -------
11. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:37,347 +1,945
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:38,826 +3,424
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:39,093 +3,691
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:39,830 +4,428
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:40,742 +5,340
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:42,430 +7,028
17. Kevin Magnussen Renault 1:38,673 +3,271
18. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:38,770 +3,368
19. Jolyon Palmer Renault 1:39,528 +4,126
20. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:40,264 +4,862
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes id nlkl -------
22. Lewis Hamilton Mercedes id nlkl -------
Kna GP, 3. szabadedzs: Vettel az len az esben
A Knai Nagydj harmadik szabadedzse Sebastian Vettel sikert hozta, aki az lre vezette a Ferrari az ess krlmnyek kztt zajl gyakorlson.
Az egyrs trning meglehetsen unalmasra sikeredett a versenyzk sem az esben, sem a ksbb felszrad plyn sem igazn szorgoskodott.
A Pirelli ezttal Jolyon Palmer autjn robbant fel, s a vltozatossg kedvrt most a jobb hts abroncs.
(c) Andi
Harmadik szabadedzs:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:57,351 - 3
2. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:58,061 +0,710 7
3. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:58,689 +1,338 4
4. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:58,800 +1,449 9
5. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:59,526 +2,175 7
6. Jolyon Palmer Renault 1:59,677 +2,326 7
7. Kevin Magnussen Renault 1:59,761 +2,410 9
8. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:59,964 +2,613 8
9. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 2:00,150 +2,799 6
10. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 2:00,158 +2,807 4
11. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 2:00,197 +2,846 8
12. Kimi Rikknen Ferrari 2:00,812 +3,461 5
13. Felipe Massa Williams-Mercedes 2:02,438 +5,087 4
14. Rio Haryanto Manor-Mercedes 2:02,732 +5,381 5
15. Jenson Button McLaren-Honda id nlkl ------- 3
16. Fernando Alonso McLaren-Honda id nlkl ------- 3
17. Romain Grosjean Haas-Ferrari id nlkl ------- 4
18. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer id nlkl ------- 4
19. Nico Rosberg Mercedes id nlkl ------- 2
20. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer id nlkl ------- 3
21. Lewis Hamilton Mercedes id nlkl ------- 2
22. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari id nlkl ------- 1
Motorcsere s hibk utn: Vissza kell-e fogniuk magukat Vettelknek?
A harmadik versenyhtvghez rkezve mr hrom vilgbajnok is megkapta idei msodik motorjt. A Bahreinben kies Sebastian Vettel szinte teljesen j hajtegysggel versenyez – de vajon kell-e neki sprolnia emiatt?
A ngyszeres vilgbajnok mr a bemelegt krben fstlg motorral llt meg a plya szln Szahrban, s fnke, Maurizio Arrivabene mr a futamot kveten jelezte, 99%, hogy motort kell cserlni autjban. Knban meg is kapta idei msodik V6-ost, m kiderlt, az energiatroln kvl minden erforrs-komponensbl jat kapott.
Vettel cstrtkn elrulta, kicsit sem aggdik csapata utbbi idben tapasztalt megbzhatatlansga miatt. Kiemelte, Ausztrliban s Bahreinben kt teljesen eltr problma lpett fel nluk, mindkt hiba elszr ttte fl a fejt, s mindkettre talltak mr megoldst. „A legfontosabb, hogy ktszer ne forduljon el ugyanaz a hiba. Az ellenfelnk ersebb, ez nem titok, de nincs okunk a pnikra” – fogalmazott.
A paddockban ugyanakkor tartja magt a pletyka, hogy az jabb technikai gondok elkerlse vgett a Scuderinak mostantl nmikpp vissza kell fojtania hajtegysge teljestmnyt s fordulatszmt, kmlend a tlmelegedst nem br turbint. A legvadabb pletykk szerint a vrsk ezltal krnknt fl msodpercet is veszthetnek, vgleges megoldsra pedig legkorbban Barcelonban vagy Kanadban szmthatnak.
Ted Kravitz, a Sky Sports boxutcai tudstja a knai szabadedzsek eredmnyt ltva azonban nem tartja kizrtnak, hogy Sanghajban mgsem lesznek hasonl problmik. „A Ferrari kpes odatenni magt a teljestmny tern, de a megbzhatsg krdse tovbbra is ott lebeg krlttk. Ha jl tudjuk, megoldottk a Sebastian Vettel kiesshez vezet bahreini problmt, s biztosak benne, hogy ez jra nem fog elfordulni. Vettel maga mondta, gy rzi, megtanultk a leckt” – fogalmazott.
Vettel csapattrsa, Kimi Rikknen erre a htvgre eddig nem kapott j motorkomponenseket, m a bels gs motort s az energiatrolt leszmtva mr is mindenbl a msodiknl jr.
Rajtuk kvl az autjt Ausztrliban romm tr Fernando Alonso, valamint a Bahreinben ugyancsak lerobban Jenson Button neve mellett sorakoznak mg a 2-esek. 2009 bajnoka Vettelhez hasonlan j V6-ost, j turbfeltltt, valamint j MGU-K-t s MGU-H-t kapott.
Ekzben Jolyon Palmer j energiatrolval, Nico Hlkenberg s Kevin Magnussen pedig j kzponti elektronikval versenyez a htvgn.
A versenyzk ltal eddig felhasznlt motorkomponensek
|
|
BM |
T |
MGU-H |
MGU-K |
ET |
KE |
Lewis Hamilton |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Nico Rosberg |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Sebastian Vettel |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
Kimi Rikknen |
1 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
Felipe Massa |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Valtteri Bottas |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Daniel Ricciardo |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Danyiil Kvjat |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Nico Hlkenberg |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Sergio Prez |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Kevin Magnussen |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Jolyon Palmer |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Max Verstappen |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Carlos Sainz |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Marcus Ericsson |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Felipe Nasr |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Fernando Alonso |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Jenson Button |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
Pascal Wehrlein |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Rio Haryanto |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Romain Grosjean |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Esteban Gutirrez |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Jelmagyarzat: BM – bels gs motor, T – turb, MGU-H – henergia-visszanyer rendszer, MGU-K – kinetikusenergia-visszanyer rendszer, ET – energiatrol, KE – kzponti elektronika
/m4sport/
(c) Knai GP, 2. szabadedzs: len a Ferrarik
Kimi Raikknen s Sebastian Vettel zrta az len a Knai Nagydj msodik szabadedzst. A Mercedesek ismt a Nico Rosberg Lewis Hamilton sorrendben rtek clba, ezttal azonban a 3. s a 4. helyen.
A Ferrari s Sebastian Vettel a hosszabb etapokra s a kt keverk kzti klnbsgek feldertsre fektetett inkbb hangslyt.
A dleltti els szabadedzsen rejtlyes bal hts defektet szenved Kevin Magnussen kihagyta a msodik trninget.
A Haas hza tjn sincs minden rendben, Romain Grosjean autjban a KERS, mg csapattrsa, Esteban Gutierrez hts fkje az edzs korai szakaszban lobbant lngra.
(c) Andi
A msodik szabadedzs vgeredmnye:
1. Kimi Rikknen Ferrari 1:36,896 35
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:37,005 +0,109 33
3. Nico Rosberg Mercedes 1:37,133 +0,237 33
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:37,329 +0,433 33
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:38,143 +1,247 31
6. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:38,268 +1,372 28
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:38,527 +1,631 31
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:38,542 +1,646 32
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:38,569 +1,673 31
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:38,723 +1,827 34
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:38,728 +1,832 31
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:38,828 +1,932 28
13. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:39,178 +2,282 31
14. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:39,214 +2,318 34
15. Jolyon Palmer Renault 1:39,774 +2,878 32
16. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:39,890 +2,994 22
17. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:39,941 +3,045 37
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:39,979 +3,083 36
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:40,550 +3,654 33
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:41,066 +4,170 32
21. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:42,954 +6,058 4
22. Kevin Magnussen Renault id nlkl ------- 0
(c) Knai GP, 1. szabadedzs: Defekttel tarktott els edzs Knban
Nico Rosberg vgzett az len a Knai Nagydj htvgjnek els szabadedzsn, akit csapattrsa, Lewis Hamilton kvet. A kt Mercedest Sebastian Vettel ldzi.
A virtulis Safety Car Felipe Massa bal hts Pirellije miatt lpett rvnybe, amely levllt a felnirl, ami miatt Massa keresztbe llt a plyn s a sdergyban tallta magt.
Hasonl eset trtnt Kevin Magnussennel is, akinek szintn a bal hts gumija adta meg magt.
A gumigyrt cg rgtn vizsgldni kezdett, mg vgl arra jutott, hogy a brazil Felipe Massa defektjei technikai hiba kvetkezmnyei lehettek.
A spanyol Fernando Alonso elismerte vezets kzben vannak mg ugyan fjdalmai, de rszt veszt a Shanghajban megrendezend nagydjon, amelyre zld utat is kapott az FIA orvosaitl.
(c) Andi
Az els szabadedzs vgeredmnye:
1. Nico Rosberg Mercedes 1:38,037 16
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:38,183 +0,146 16
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:38,665 +0,628 12
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:39,061 +1,024 13
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:39,155 +1,118 11
6. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:39,625 +1,588 14
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:39,676 +1,639 12
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:39,974 +1,937 11
9. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:40,169 +2,132 13
10. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:40,232 +2,195 13
11. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:40,347 +2,310 15
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:40,538 +2,501 11
13. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:40,828 +2,791 9
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:41,358 +3,321 9
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:41,393 +3,356 18
16. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:41,614 +3,577 20
17. Jolyon Palmer Renault 1:41,816 +3,779 16
18. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:42,908 +4,871 14
19. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:42,980 +4,943 8
20. Kevin Magnussen Renault id nlkl ------- 6
21. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari id nlkl ------- 1
22. Felipe Massa Williams-Mercedes id nlkl ------- 4
Berger: A kt kiess azt mutatja, a Ferrari rkapcsolt!
A csapat korbbi versenyzje szerint nem vrhatunk csodt a Ferraritl, a csapattl mr az is nagy teljestmny, hogy kpesek voltak tovbb cskkenteni a kiemelked Mercedesszel szembeni htrnyukat.
Nem egszen gy kezddtt az idei bajnoksg a Ferrari szmra, ahogyan azt elkpzeltk. Kt dobogs helyezsk ugyan mr van, emell azonban kt kiess trsult. Sebastian Vettelnek Bahreinben radsul eslye sem nylt arra, hogy harcoljon a Mercedesekkel, hiszen mr a futam bemelegt krben megllt alatt az aut.
Gerhard Berger szerint brmennyire is bosszant gy flrellni, az eset aligha lesz rossz hatssal Vettelre. „Trelmes marad. Egy ilyen motorhiba mg nem jelent semmit, csak egy kisebb csapst jelent. A Ferrari alapveten j formban van. s amikor Sebastian hozzjuk szerzdtt, mg nem sejthette, hogy ilyen hamar a msodik legjobb csapatt vlnak, ezrt biztosra veszem, hogy legalbb hrom vet adott a csapatnak arra, hogy eslyesek legyenek a bajnoki cmre” – vlekedett az osztrk az Auto Bild Motorsportnak adott interjban.
Br a Ferrari elnke mr a tlen kijelentette, hogy idn a vgs gyzelem a cljuk, Berger amond, ez irrelis elvrs rszrl. „A Mercedes elnye az elz vben tetemes volt. A Ferrari ezt nem tudja ilyen gyorsan ledolgozni. Radsul a Mercedes nagyon ers alapokra ptkezhet, ezrt n nem ltom jelt annak, hogy brki is kzelebb kerljn hozzjuk. Az elnyk idn is megmarad.”
Berger gy ltja, ppen ez, vagyis a flzrkzs knyszere hajszolta hibkba a Ferrarit az v elejn. Kimi Rikknen Ausztrliban a turb, Sebastian Vettel Bahreinben pedig a bels gs motor (illetve az elektronika) hibja miatt esett ki. „Ez csak azt mutatja, hogy a Ferrari rkapcsolt. Ha valaki annyira kiemelkedik a meznybl, mint a Mercedes, mr knnyen fejlesztheti tklyre a megbzhatsgot” – lltotta ellenttbe a kt istll helyzett. „Nem hinnm, hogy a Ferrari tl nagy nyomst helyezett volna sajt magra. Inkbb gratullnunk kell nekik, hogy idn ekkort lptek elre. Senki sem szmthatott erre, ezrt j teljestmny ez rszkrl. A Mercedes ellen senkitl sem vrhatunk csodt.”
„A Ferrarinak megvan a httere a felzrkzshoz, s tovbb javthat ezen. Most a motor tern kell javulniuk. De a nyoms bizonyos szempontbl j is, mert mindent felgyorsthat. Ez a nyoms egyrszt a Ferraritl, msrszt Sebastiantl rkezik. egy ngyszeres bajnok, aki csak akkor lesz elgedett, ha a bajnoki cmrt harcolhat. Minden ms elvesztegetett szezon szmra.”
A volt versenyz egykori Toro Ross-s csapatfnkeknt gy ltja, Vettel mg mindig kpes fejldni. „ az egyetlen a meznyben, aki ngy bajnoki cmet nyert. Emellett folyamatosan javul, a vezr szerep nagyon illik hozz. A csapat vezetjeknt s a Forma–1 kpviseljeknt egyarnt. Lewis pldul igazi magnyos farkas. Bizonyos szempontbl Sebastian is, de emellett szem eltt tartja a sportg egsznek fejldst is. n helyesnek tallom, hogy felszlal bizonyos krdsekben” – utalt arra, hogy a nmet kollgival egytt az utbbi idben szmos kritikt megfogalmazott az F1 helyzete s a szablyvltozsok kapcsn.
/m4sport/
Vettel: Semmi drmai – csak egy apr hiba slyos kvetkezmnyekkel
Sebastian Vettel sem rl a Ferrari v eleji nehzsgeinek, ennek ellenre nem lt okot a pnikra, mi tbb, mg a bajnoki eslyeirl sem mondott le.
A ngyszeres vilgbajnok lnyegben msodik versenyre kszl Knban, hiszen miutn Ferrarija Bahreinben mr a bemelegt krben megadta magt, legutbb el sem rajtolhatott. Sebastian Vettel motorjt a Ferrari azta kicserlte, s idei msodik erforrsnak bevetse elrevetti, nem lesz egyszer t hajtegysggel, azaz bntets nlkl teljestenie az idnyt.
„Nem vagyok motorspecialista, de amennyire elmagyarztk, egy ritka balszerencse-sorozatnak volt ksznhet a hiba. Egy aprsg vezetett nagy bajhoz. A kvetkezmnye komoly volt, nem is lehetett volna ennl nagyobb, s ezrt nagy kr. De idnknt hibzunk, el kell ezt fogadni. Nem volt nagy hiba, semmi sem vltozott” – nyilatkozta Vettel Sanghajban.
„Persze nagy luxusnak tnhet, hogy be kell vetnnk az j motort mr kt verseny utn – az elz vhez kpest is az. Az akkori helyzetnkhz kpest el vagyunk maradva, de hogy ez azt is jelenti-e, hogy a rendelkezsre llkon fell egy tovbbi motorra is szksgnk lesz, mg nem tudjuk. Nem gy indult a szezonunk, ahogy szerettnk volna, ez nem titok. Elbb Kimi ausztrliai problmja, aztn a motorhibm Bahreinben – nem gy megy eddig, ahogy szeretnnk. De brmennyire is tekinthet ez negatvnak, ettl mg nem leszek ideges, mert tudom, hogy a csapatunk ers, kpes fejldni, s hiszem, hogy bennnk van a szksges potencil. A krds csak az, mikor ll ssze minden. Remlhetleg hamar. Meggyzdsem, hogy megkeserthetjk mg idn a Mercedes lett.”
A Ferrari eddig rendre tagadta, hogy krnikus motorproblmi lennnek, Vettel most azonban elismerte, nehezebben alakult eddig az vk, mint remltk. „Mr a teszteken is volt pr nehzsgnk. A versenyhtvgken a szabadedzseken minden rendben ment, de aztn a futamokon mindig utolrt minket a balszerencse. Nyilvn nem vgytunk erre, s meg kell oldanunk ezeket a problmkat. Mindkt esetben msfajta gondrl volt sz, amelyek okt mr felismertk. Biztosra vesszk, hogy meg is oldottuk ket” – jelentette ki bizakodva a ngyszeres bajnok.
Bahrein ta tbbszr hallhattuk, az eredmnyknyszerben lv, a Mercedes utolrsrt kzd Ferrari taln tl messzire ment a fejlesztsekkel, s a megbzhatsgi problmik gyors tempjuknak s agresszv hozzllsuknak ksznhet. Vettel elismeri, valban gy van. „Igen, lehetsges. Ha fel akarsz zrkzni, nagyobb lpseket kell megtenned, s ilyenkor becssznak hibk. De sz sincs drmrl. Fontosabb, hogyan reaglunk erre. s hogy ugyanaz a hiba ktszer ne forduljon el, mert az kiss hlyn festene.”
„A bajnoki eslyeinket azonban nem szabad lerni ezzel. Lerni csak a 2015-s vet lehet. Most mg van elg idnk, elvgre 2017 mg messze van. Hossz szezon vr rnk, az ellenfelek most ersek, s br rtek minket csapsok, ebbl ert is merthetnk. Nincs okunk a pnikra vagy aggodalomra. Szzszzalkos megbzhatsg gysem ltezik.”
A hrek szerint ezen a htvgn – idn elszr – a Ferrari elnke, Sergio Marchionne is elltogat a verseny helysznre. Az olasz a tlen kijelentette, csak a bajnoki cmmel lenne elgedett idn. Vettel szerint azonban magas elvrsai nem jelentenek extra nyomst a csapat vlln. „A mdia szereti felnagytani az ilyesmit, de alapveten semmi mst nem vr, mint amit maga a csapat. A clja a mi clunk is, ettl nem lesz nagyobb a nyoms rajtunk. 2015-ben msodikak lettnk, most szeretnnk mg eggyel elrbb lpni, s ez csak a gyzelem tjn lehetsges. Nemcsak a Forma–1 ilyen, minden sportg. Komoly elrelpst tettnk meg, s bizakodunk, hogy jabb lpsek jnnek.”
/m4sport/
Vettel: A Forma–1 elvesztheti arculatt
Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo ismt kemnyen brlta a Forma–1-et. A nmet aggdva figyeli, ahogyan a sportg elidegenti magtl szurkolit, s fokozatosan elveszti identitst.
A versenyzk egyre nehezebben viselik a Forma–1 zavaros helyzett. Amita rdekvdelmi szvetsgk, a GPDA megfogalmazta nylt levelt a sportg vezeti fel, a mezny tagjai folyamatosan kritizljk a szablyalkots folyamatt, a meggondolatlan jtsokat, az idmr krli hercehurct, a 2017-re tervezett j regulkat, s a helyzet egyszerstst, sszerstst szorgalmazzk.
Egyik hangadjuk a GPDA alelnke, Sebastian Vettel, aki a Welt am Sonntagnak adott hossz interjjban rszletesen is kifejtette llspontjt a sportg jelenlegi helyzetrl. „Aggasztnak tallom, amerre a Forma–1 jelenleg tart. A szablyok – mondjuk gy – nagyon futurisztikusak. Az egsz hajtegysg nagyon sszetett. s az sszetettsg azt jelenti, hogy mg sok okos fej is nehezen brja mkdsre. Ez rendkvl sok pnze kerl, s br az autk egyrtelmen hatkonyabb vltak a fogyaszts tekintetben, de azt ktlem, hogy emellett modern rvknt az llna, hogy ez lenygzi a nzket s a versenyzket. n inkbb egy igazi ’petrolhead’ vagyok, aki maradna a hagyomnyok tjn” – foglalt egyrtelm llst a Ferrari versenyzje.
Vettel gy hiszi, amikor ezen vlemnynek hangot ad, a szurkolk llspontjt is vdelmezi. „Egy turbmotor mskpp szl, mint egy szvmotor. Neknk, versenyzknek szinte mindegy a hangzs, amg gyors az aut, s amg azzal feszegethetjk a hatrainkat. Objektven szemllve viszont vannak bizonyos szurkoli elvrsok is. k hangos motorokat, sok elzst, izgalmas versenyeket szeretnnek.”
„Amita itt vagyok, 2007-2008 ta, nagyon sokat tettek ennek kirtkelsrt, javtsrt. Egyes vltoztatsok sikerltek, msok nem. Egyesek mesterkltebb tettk a versenyzst, s a szurkolk egyltaln nem szeretik ezeket. Az autk taln takarkosabbak, rendben. De vonz az, ha egy versenyznek, aki arra szletett, hogy minl gyorsabban vezessen, el kell vennie a lbt a gzrl az egyenes vgn, hogy ezzel maradjon annyi zemanyaga, amivel eljuthat a clig? Egyltaln nem. Ezrt vagyok inkbb hagyomnytisztel s konzervatv. A tl sok futurizmus engem zavar.”
„Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned”
s nemcsak t, egykori csapattrst, Daniel Ricciardt is, aki szintn gy vli, a sprols li meg a versenyzst. „Minl gyorsabbak az autk, annl gyorsabbak a versenyek, annl jobban nyomhatjuk egsz id alatt. n mostanra mr megszoktam, hogy sprolnom kell az zemanyaggal s a gumikkal. Ez is egyfajta mvszet, s gy rzem, mr sikerlt rjnnm a titkra. Sz sincs arrl, hogy lveznm, valjban mksnak tallom, de biztosra veszem, hogy jobban szeretnm, ha gyorsabban mehetnk, s nem kne foglalkoznom ezekkel a dolgokkal.”
„A gyorsabb versenyek intenzvebbek is lennnek, s j lenne nagyobb kanyarsebessgeket elrni. Nem szeretnk risi leszortert, hogy aztn ne tudjak kzel kerlni a msik authoz. Az idmrn taln izgalmas lenne, de a versenyek elgg tompk lennnek. Idelis esetben nagyobb lenne a gumik tapadsa, s ezzel nne a kanyarsebessg, s tbb mlna a versenyzn. Amikor 2009-ben elszr teszteltem F1-es autt, elkpeszt kanyarsebessgek voltak. Az aut letapadt, minden csak azon mlt, mennyire akarom mg nyomni. Most sok kanyarban rzem gy, hogy elrem a hatrt. Szvesen mennk gyorsabban, ahol a btorsg emelne j szintre, de az autm nem brn. Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned, ami megborzongat. Ezrt van az, hogy a fiatal srcok csak jnnek, s azonnal gyorsak tudnak lenni” – vlekedett a Red Bull hromszoros futamgyztese.
Az F1 elvesztheti identitst
Vettel ugyanakkor nemcsak brl, a problmk gykerre is rvilgt – ahogy azt a GPDA is tette levelben. „A szablyok miatti tlthatatlansg nehezti az azonosulst. A csapatok is hibsak, mert mindent konzervlni akarnak. Ez logikus, hiszen olyan sok fejleszti munka s az tlet ll egy sikeres aut mgtt, hogy azt rtheten vdelmezni akarjk. Viszont a technika ezzel elvontt s tlthatatlann vlik. Ez inkbb hasonlt a raktatudomnyra. Mg a legmodernebb szupersportautk is Trabantnak tnnek mellette. De szksg van a raktatechnikra? Az egszsges versenyzshez kell ez? Vlemnyem szerint nem. Sokkal egyszerbb, sokkal olcsbb, s ezltal sokkal jobb mdot is vlaszthatnnk ennl.”
„Vigyznunk kell, nehogy a Forma–1 elvesztse az arculatt. Elg vacak, ha hrom httel a rajt eltt vltoztatnak az idmrn. Valjban knos. Ha a fociban folyamatosan nvelnk vagy cskkentenk a kapu mrett, a plya hosszt, az sem mkdne” – figyelmeztetett a ngyszeres bajnok.
A versenyzket is brljk
Nem mindenki nzi ugyanakkor j szemmel a versenyzk utbbi idben tapasztalt kritikus magatartst. Korbban Bernie Ecclestone s 1997 bajnoka, Jacques Villeneuve is kijelentette: a versenyzk fogjk be a szjukat s vezessenek. A Ferrari korbbi versenyzje, Stefan Johansson is hibnak tartja a GPDA nylt levelt.
„Ez egy nagyon rossz tlet volt. Ez a levl csak annyit rt, hogy megllaptotta a nyilvnvalt” – rta blogjn. „Tetszett, ahogyan Bernie reaglt erre. Alapveten egyetrtett vele, de aztn a vlaszban megvltoztatta a fogalmazst mdjt. A GPDA jelenlegi elnke, Alexander Wurz nem is aktv versenyz. s ha megnzem, miket nyilatkoztak a csapatok s a vezetk, kijelenthetjk, hogy a versenyzk lbon lttk sajt magukat” – fogalmazott a svd.
/m4sport/
A hivatalos dnts is megszletett az idmr gyben
A Stratgiai Csoport tagjai mr a mlt hten elfogadtk, a Forma–1 Bizottsg viszont csak ma szavazta meg, gy a Motorsport Vilgtancs (WMSC) is most lptette letbe a 2015-s idmr rendszer visszatrst. Ezzel hivatalosan is lezrult a hetek ta tart huzavona.
A csapatok mr az Ausztrl Nagydj helysznn jeleztk, mindent elkvetnek a folyamatos kiesses szisztma trlsrt, akaratukat azonban csak a bahreini htvge utn tudtk rvnyesteni, a Forma–1 Menedzsment (FOM) s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) ugyanis csak mlt ht cstrtkn engedett az egyre nagyobb nyomsnak.
Br a cstrtki tallkoz ta egyrtelm, hogy a Forma–1 visszatr a korbbi rendszerhez, s a Knai Nagydjon mr a rgi, jl megszokott idmr dnt a rajtelssg sorsrl, a szablymdosts csak ma vlt hivataloss, miutn az F1 Bizottsg tagjai (a csapatok, az FIA, a FOM, a Pirelli s nhny versenyszervez) is megszavaztk, a WMSC pedig ratifiklta a dntst.
„A Motorsport Vilgtancs jv hagyta az elektronikus ton lezajlott szavazs eredmnyt” – ll az FIA rvid kzlemnyben. „A 2016-os Forma–1-es vilgbajnoki szezon tovbbi futamaira teht visszatr a tavalyi idmrs rendszer. A formtum, melyben az els kt szakaszban hat-hat aut bcszik, a Q3-ban pedig tz kzd a rajtelssgrt, a Knai Nagydjon tr vissza.”
Ezzel a lpssel teht hivatalosan is pont kerlt a 2016-os v elejt bernykol idmr-gy vgre, a tma felteheten tbbszr elkerl mg a folytatsban, a felek ugyanis jvre ismt vltoztatni akarnak. St, mr nemcsak magn a kvalifikcin, hanem a versenyhtvgk menetn is; els krben az idmrt felvlt szombati futam tlete merlt fel.
/m4sport/
Vettel is visszatrne a szvmotorokhoz
Sebastian Vettel szerint a Forma–1-nek vissza kellene trnie a szvmotorok alkalmazshoz, a jelenlegi erforrsok ugyanis tlsgosan drgk s bonyolultak. A ngyszeres vilgbajnok ezzel „csatlakozott” Bernie Ecclestone-hoz, aki rgta tmadja mr a turbkat.
Vettel sohasem rajongott a jelenleg hasznlt V6-os turbmotorokrt; mr a formtum bevezetsekor is lesen brlta a dntst, s tbbszr gnyosan nyilatkozott az erforrsok – egybknt is sokat brlt – hangjrl. A nmet ezen tl gy rzi, a Forma–1 jelenlegi problmi kzl tbb is a hibridekhez kthet, teht nem rt egyet azzal, hogy ez a formtum lenne a helyes t.
St, ha tehetn, a ngyszeres vilgbajnok megvltoztatn a szablyokat, s visszatrne egy korbbi formtumhoz. „n szemly szerint gy gondolom, a jelenlegi szablyok szerint kszlt erforrsok tlsgosan drgk, szval a csapatoknak s a sportnak is elnysebb lenne, ha visszatrnnk a szvmotorokhoz” – magyarzta a Ferrari versenyzje, majd emlkeztettk r, hogy a motorok rnak maximalizlst tavaly pont az csapata vtzta meg.
Ezt kveten egy pillanatnyi gondolkods utn gy folytatta: „Ezt mondtam, s n ragaszkodom ahhoz, amit mondtam. Ezek a motorok tlsgosan drgk! Sokba kerlnek, s sokba is fognak kerlni. A szablyvltoztatsok, melyekkel prblkoztunk sem oldottk meg az alapvet problmt, ennek pedig szerintem az az oka, hogy rossz irnyba indultunk. Most persze knny felemelni a keznket, s elismerni mindezt, ettl viszont beleragadtunk a jelenlegi szituciba.”
„n nem tudom megvltoztatni a szablyokat, s gy gondolom, j az, hogy egy versenyz, vagy egy konkrt szemly nem tudja trni ket, viszont a jelenlegi helyzet nem a legjobb” – tette hozz Vettel, aki az elmlt idszakban tbb alkalommal is brlta a kirlykategrit s annak dntshozit, fleg az j – ksbb megbukott – idmrs szisztma kapcsn kialakul huzavona miatt.
A kereskedelmi jogokat birtokl Bernie Ecclestone tbbszr fogalmazott mr meg hasonl vlemnyt a V6-sok kapcsn, legutbb pedig a Sky Sportsnak nyilatkozva azt is elhintette, hogy a szvmotorok visszatrsre irnyul javaslat mg nem kerlt le a napirendrl, ugyanis nem rt egyet azzal, hogy a Forma–1-nek laboratriumknt kell szolglnia az utcai autzssal kapcsolatos fejlesztsekhez. „J ez a V6-os turbmotor, legalbbis a gyraknak – rajtuk kvl soha senki sem hasznlta ezt. De ha ksrletezni akarnak vele, akkor ksrletezzenek vele a WTCC-ben. Nehz meggyzni a Ferrarit s a Mercedes ebben a tmban, hiszen mr sokat kltttek a fejlesztsre” – jelezte.
/m4sport/
|