A kiesses idmr kapott mg egy eslyt
Hiba egyeztek meg a csapatvezetk abban, hogy a kvetkez versenyen visszatrnek a rgi kvalifikcis szisztmhoz, az Autosport tnyknt kzlte, Bahreinben mg marad a sokat vitatott szisztma, amit a jv hten alaposan ki fognak elemezni…
Nem csoda, hogy a csapatvezetk ilyen drasztikus lpsre szntk el magukat, Ausztrliban ugyanis rengeteg kritikt kapott a rendszer, ksbb azonban kiderlt, nincs kztk teljes egyetrts a kiesses idmr azonnali eltvoltst illeten (egyesek szerint a lps korai s meggondolatlan lett volna), majd az is egyrtelmv vlt, a dnts nem csak az kezkben van.
Az idmr sorsrl ma a 26 fbl ll F1 Bizottsg dnttt (ebben a szervezetben a csapatok irnyti mellett az FIA, a FOM, a versenyplyk s a szponzorok kldttei is kpviseltetik magukat): k gy hatroztak, a kiesses idmr kap mg egy lehetsget, hogy a szakrtk komolyabban kielemezhessk azt az tlet elvetse vagy talaktsa eltt (nemrg ez is szba kerlt). Bahreinben teht ismt a szezonnyitn ltott szisztma szerint zajlik majd a kvalifikci.
„Azt teszik, amit javasoltam” – mondta Bernie Ecclestone, a Forma–1 Menedzsment elnke, amikor az Autosport a trgyalsrl krdezte. „Vagyis, a kvetkez versenyre vltozatlanul hagyjk a dolgot. gy jobban megvizsglhatjuk, s eldnthetjk, hogy kell-e rajta vltoztatni, vagy esetleg el is felejthetjk. Ez alapveten az FIA tlete volt, de azt mondtam, tmogatom ket, ha szerintk ez a helyes” – tette hozz, majd kiss bizonytalanabbul folytatta.
„Persze senki sem tudja, melyik lenne a legjobb dnts. Most azt mondtuk, maradjon minden a rgiben, s majd a htvge utn megltjuk, mit kell tennnk. Kt futam utn mr jobban ltjuk, hogy ez a prototpus mkdtt vagy sem. Maguk a csapatok sem tudtk, mit csinlnak, ami szintn nem segtett az gynkn” – magyarzta.
Vals lehetsg a „hibrid-idmr”
Mint mr emltettk, a npharag ellenre nem mindenki tmogatta az j idmr trlst: a Force India kpviselje pldul azzal rvelt, hogy az eredeti cl a futam izgalmasabb ttele volt, Melbourne-ben pedig nem lehetett panasz a viadalra, amihez taln a kvalifikcinak is kze volt, ezrt rthetetlennek tartja, mirt szavaztak ellene mr a start eltt. Hasonlan gondolkodott a Pirelli sportigazgatja is, arra mutatott r, hogy az els kt szakaszban a Mercedesnek is kemnyebben kellett hajtania s fel kellett tennie a lgyabb abroncsokat, ez pedig a futamon is reztette hatst, hiszen kevesebb j szettet sprolhattak meg maguknak.
Mint mr emltettk, a npharag ellenre nem mindenki tmogatta az j idmr trlst: a Force India kpviselje pldul azzal rvelt, hogy az eredeti cl a futam izgalmasabb ttele volt, Melbourne-ben pedig nem lehetett panasz a viadalra, amihez taln a kvalifikcinak is kze volt, ezrt rthetetlennek tartja, mirt szavaztak ellene mr a start eltt. Hasonlan gondolkodott a Pirelli sportigazgatja is, arra mutatott r, hogy az els kt szakasz pldul a Mercedest is agresszvebb gumistratgira sarkallta, ami pedig hozzjrult a verseny izgalmainak javulshoz is.
Ecclestone mr korbban meggondolta magt
Hiba nevezte is nemes egyszersggel pocsknak a szezonnyit ideje alatt s utalt arra, hogy nem fog tjba llni a 2006 s 2015 kztt rvnyben lv rendszer visszalltsnak, a hten mr Ecclestone is inkbb arrl beszlt, adni kellene mg egy lehetsget az j idmrnek, aminek egybknt az v kezdete eltt mg volt az egyik legkomolyabb tmogatja.
„n blcs embernek tartom magam, s gy gondolom, az j dolgokat tesztelnnk kell” – nyilatkozta a Gazzetta dello Sportnak mg a tallkoz eltt. „Az j idmr sokkolt bennnket, de lehet, tallunk valami jt a rendszerben. Azt akarom, hogy a vgeredmny ne legyen garantlt. n egy vllalkoz vagyok, nekem egszen egyszeren el kell adnom a Forma–1-et a versenyszervezknek. Ha az rdeklds cskken, akkor kevesebb pnzt adhatok a csapatoknak. Ezrt keressk a lehet legjobb megoldst, s ezrt gondoljuk, hogy a 90 msodpercenknti kiess izgalmas lehet. Kiss zavaros volt a dolog, de ez volt az els prba, s nem lttunk mindent elre. Mg javthatunk” – folytatta.
/m4sport/
Hamilton tudja, mi hajszolta hibba Vettelt
Lewis Hamilton msodik helye ellenre is lvezte az Ausztrl Nagydjat, mivel sok csatt megvvhatott rajta. Az utolst Sebastian Vettellel vvta, aki vgl hibzott. A brit pontosan tudja, mirt.
s mg Bernie Ecclestone attl rettegett, hogy Lewis Hamilton pole-jai garancit jelentenek a tkrsima s emiatt unalmass vl versenyekre. Taln az esetek tbbsgben gy szokott lenni, de az idnynyit Ausztrl Nagydjon nem ez volt a helyzet. Hiba szerezte meg ugyanis az els rajtkockt rendkvl magabiztosan szombaton, a hromszoros vilgbajnok helyzete mr a verseny els mterein les fordulatot vett.
„A verseny eltt magabiztosnak reztem magam, s tkletes volt a htvgm a lmpk kialvsig. Aztn a rajtnl tlprgtek a kerekek, majd az els kanyarban Nico kiszortott, utna pedig mr a visszakapaszkodsrl szlt minden. Viszont rlk, hogy sikerlt” – sszegzett a vgl a msodik helyig elrekapaszkod brit.
Hamilton lett a verseny elejn Max Verstappen kesertette meg, aki a negyedik helyre jtt fel a rajtnl. A brit elszr prblta tmadni t, aztn miutn rezte, hogy nem tud elg kzel frkzni hozz, kicsit visszavett. A kerkcsere utn a fltett kzepes gumik jelentettek ideiglenes temphtrnyt szmra. „Sokig ott vrakoztam a Toro Rosso mgtt, s nem tudtam mit tenni, mert gyorsabb volt azokon a gumikon. Csak azt lttam, hogy a tbbiek elhznak tle. Ezrt a biztonsgi aut egyrtelmen segtett, hiszen mindenkit jra kzelebb hozott egymshoz.”
„Ekkor egy killsos stratgin voltam, s szintn szlva fogalmam sincs, hogy mirt nem vltott t mindenki a kzepes keverkre. De rlk, hogy nem tettk, mert amgy valsznleg sokkal rosszabb helyen rtem volna clba. A csapat teht remek munkt vgzett, mert elre tudtam kapaszkodni.”
Gondok az elzssel – Vettel is tapasztalta…
Hamilton rmutatott, tovbbra is komoly problmt jelent az autk szoros kvetse, ami megnehezti az elzseket, a csatk kialakulst. Az aerodinamikailag kifinomultabb Mercedest a turbulens leveg nyilvnvalan rzkenyebben rinti, mint sok ms vetlytrsat, m tny, Melbourne-ben nem csak a britnek gylt meg a baja az elzssel (ld. a Toro Rossk csatit). „Valamit tennnk kne azrt, hogy knnyebb legyen kvetni az ellenfeleket. A zavaros leveg miatt nem megy, amit az autk maguk mgtt keltenek. gy vlem, Sebastian is ezrt kvetett el hibt a verseny vgn. jabb gumikon volt, mgsem tudott elmenni mellettem” – utalt arra, hogy az t pr krrel a vge eltt utolr Sebastian Vettel nagy igyekezetben kicsszott.
Ami ezt a csatt illeti, Vettel a futam utn elmondta: minden mindegy alapon prblkozott az elzssel, s miutn hibzott, sr elnzst krt csapattl. „Egyrtelmen gyorsabb voltam, de ez sem volt elg ahhoz, hogy elzzek. Ha nem jn ssze azonnal, mr a legelejn, akkor egy kiss fennakadsz. n mindent egy lapra tettem fel, aztn az utols eltti kanyarban tlzsba vittem, mert igazn kzel akartam kerlni a msodik kanyarban, hogy a harmadikban aztn megprblhassam. De sajnos rosszul slt el” – magyarzta a ferraris.
Hamilton elrulta, rlt, hogy rvid idre sszecsaphatott a ngyszeres bajnokkal – de szerinte egyrtelm, hogy mi hajszolta hibba ellenfelt. „J kis csatt vvtam Vettellel, aminek rltem. De alapveten tudnom kellett volna, hogy nem lesz belle semmi. A plya karaktere miatt volt ez. Mihelyst kzeltesz, a gumik a zavaros levegben szenvedni kezdenek, s ilyenkor muszj visszavenned” – rvelt.
Vgl pedig alhzta, annak ellenre is lvezte az idnynyitt, hogy nem nyerte azt. „Az emberek nem hiszik el nekem, de n tnyleg jobban lvezem azokat a versenyeket, amelyeken n vagyok htul s elre kell kapaszkodnom, mint azokat, amelyeken a rajttl egszen a clig vezetek s zavartalanul nyerek.”
Csak a Hamilton-pole-oktl retteg, s emiatt a fordtott rajtrcsrt kardoskod Bernie Ecclestone nehogy vrszemet kapjon…
/m4sport/
Felesgt gyszolja a Ferrari technikai igazgatja
Htfn, tragikus hirtelensggel elhunyt a Ferrari technikai igazgatjnak, James Allisonnak a felesge, Rebecca.
Az elismert technikai szakember pp az Ausztrl Nagydj helysznrl, Melbourne-bl utazott haza, amikor felesge, a mindssze 46 ves Rebecca Allison lett vesztette. A hlgy hirtelen jelentkez agyhrtyagyullads kvetkeztben hunyt el.
Rebecct frje mellett hrom kzs gyermekk, Emily, Matteo s Jonathan gyszolja, mikzben a hr hallatn a klnbz kzssgi oldalakon mr tbb szurkol s jsgr is egyttrzsrl biztostotta a Ferrari szakembert.
A gysz pillanataiban mi is szinte egyttrzsnket fejezzk ki az Allison-csald irnyba
/m4sport/
Hamilton a Ferrarirl: Lesznek mg idn kerk a kerk elleni csatink!
Hiba indult ugyangy Mercedes ketts gyzelemmel, ez az v mg lehet merben ms, mint a 2015-s. Az els futam tapasztalatai alapjn legalbbis a cmvdnl gy gondoljk, idn mg igencsak megszorongathatja ket a Ferrari.
Kimi Rikknen a szombati idmr edzs utn nem gyzte hangoztatni, hiba tnik tovbbra is nagynak a Mercedesszel szembeni htrnyuk, a Ferrari igenis kzelebb kerlt a nmetekhez. Ezt aztn vasrnap sikerlt is bizonytaniuk: j rajtjuknak hla egy ideig vezettk a versenyt, s ha jl taktikznak a gumikkal, taln le is gyzhettk volna rivlisukat.
Lewis Hamilton szerint Melbourne megfelel figyelmeztets volt szmukra: figyelnik kell a Scuderira. „A Ferrari versenytempja nagyon ers volt – br sosem voltam igazn a kzelkben” – nyilatkozta a hromszoros vilgbajnok a Sky Sportsnak. „Ms gumin voltak, mint n, ms stratgin, emiatt a vgn gyorsnak tntek. Remlem, tbb, a mostanihoz hasonlan szoros versenynk lesz mg, de nem gondolnm, hogy Nicnak a kzepes gumin klnsebb gondot okozott volna tartani a lpst a szuperlgyon lv Vettellel.”
„n elgedett voltam a tempmmal, lthattuk, hogy egsz htvgn n voltam ell. De remlem, hogy ez egy j prharc lesz. Lesznek olyan versenyek, ahol taln t-tz msodperc lesz az elnynk velk szemben, de olyanok is, ahol kerk a kerk ellen kzdnk majd egymssal.”
Ekzben a gyzelmvel a bajnoki tabella lre kerl Nico Rosberg sem rzi gy, hogy mris nagy lps tett volna a vgs gyzelem fel. „Jl kezddtt a szezonunk. Mg mindig a mink a leggyorsabb aut a meznyben, de a Ferrari a versenyen igazn kzel kerlt hozznk. Nagyon vigyznunk kel teht” – figyelmeztette csapatt.
1996 vilgbajnoka, Damon Hill is hasonlan szoros folytatst vr a kt gyri csapat kzdelmtl. St! „Szerintem most mr nem csak kt versenyz fog harcolni a bajnoki cmrt. A Ferrari elg kzel kerlt ehhez, sokkal kzelebb vannak, mint a mlt v ezen szakaszban. s ha mg tbb lerejk lesz, a Red Bull is fenyegetst jelenthet mg” – tekintett elre a szakrt.
Ami az osztrkokat illeti, a negyedik helyen zr Daniel Ricciardo is ebbli remnyeinek adott hangot hazai versenye utn. „A tovbbiakban egyrtelm clunk lehet a legjobb tbe kerlni, aztn rkeznek majd az jtsok a motor tern. Remljk, mihamarabb rkeznek – Montreal tjra jsoljk. Onnantl kezdve remlhetleg mr pezsgt is locsolhatunk” – mondta bizakodva az ausztrl.
/formula/
Vettel: Sokkal ersebbek vagyunk, mint tavaly
Az Ausztrl Nagydj, amely egy vvel korbban a Ferrari gyengbb versenye volt, Sebastian Vettel szerint bizonytja, hogy idn a csapat a Mercedes mlt ellenfele lehet az F1-es bajnoki cmrt.
Ha pusztn a helyezseket nzzk, azt lthatjuk, hogy Sebastian Vettel 2015-ben – els ferraris versenyn – s idn is harmadik lett a kt Mercedes mgtt. Mg azonban tavaly ez a pozci volt a maximum, idn nyerhetett is volna, a Scuderia egyedl a gumitaktika miatt maradt le rivlishoz kpest. Mikor a futamot kveten arrl krdeztk, a nagydj a kt csapat egsz ves harct vetti-e elre, gy vlaszolt:
„Ebben bzunk! Tudjuk, hogy emelnnk kell a szinten, a j hr pedig az, hogy rendelkeznk a potencillal, ami ehhez szksges” – nyilatkozott Vettel a formula1.com-nak. „Nem mi voltunk a favoritok vasrnap, klnsen a kvalifikci utn, de egy idben irnytsunk alatt tudtuk tartani a futamot, ami arra utalt, hogy kzelebb vagyunk, mint a kvalifikci sejttette. Mindent megprbltam, taln kicsit tl sokat is.”
„Amikor olyan kzel vagy, hogy szinte rzed a gyzelem szagt, vgl azonban harmadikknt vgzel, nem nevezhet idelisnak” – vlaszolt Vettel arra a krdsre, mennyire tud megbartkozni a vgeredmnnyel. „De egytt tudok lni vele, a verseny ugyanis azt demonstrlta, hogy sokkal kzelebb vagyunk. A klnbsg jelentsen cskkent.”
Az idny msodik futama ezttal a Bahreini Nagydj lesz, egy egszen ms jelleg plya, mint az Albert Park. „Tavaly jl mentnk ott. Ha pedig valamit megtanultam ebbl a htvgbl, az az, hogy Melbourne gyengbb pont volt szmunkra elz vben, most viszont meglepen jl teljestettnk. Ez azt jelenti, hogy az autnk ersebb, tbb lehetsget biztost neknk, ennek pedig Bahreinben is mkdnie kell. Ha msodikknt vgzel a konstruktri bajnoksgban, a kvetkez vben jobb akarsz lenni. Ez a mi clunk, s gy vlem, megvalsthat cl” – zrt Sebastian Vettel.
/formula/
Arrivabene: Nem ajndkoztuk el a gyzelmet!
Br egy ideig gy tnt, a Ferrari megtrflhatja a cmvd Mercedest az Ausztrl Nagydjon, az olaszok a stratgia tern nem lltak a helyzet magaslatn. k is elismertk ezt, de Maurizio Arrivabene csapatfnk szerint sz sincs arrl, hogy eldobtk volna a gyzelem lehetsgt.
Sebastian Vettel s Kimi Rikknen lomszer rajtjnak ksznheten mr kt kanyar utn az len llt Melbourne-ben, majd fokozatosan el is tudott hzni a harmadik Nico Rosbergtl. Az els killsoknl a Mercedes nmetje ugyan kzel kerlt a ngyszeres vilgbajnokhoz, Vettel a szuperlgy keverken jra nvelni tudta elnyt – egszen a 19. krben rkez piros zszls megszaktsig.
„Sebastian s Kimi raktaknt indult el. Utna kontrollltuk a versenyt. Akkor mg minden jnak tnt. De vgs soron nem az szmt, hogy rajtolsz, sem az, hogy ell van-e a kt autd, csakis az, hogy harmadikak lettnk az egyik autnkkal, mg a msikat elvesztettk” – vont mrleget Maurizio Arrivabene napjukrl.
Kimi Rikknen kiesst az jraindts utn mszaki hiba okozta, Sebastian Vettel visszaesst pedig az, hogy br cserlhettek volna, mgis a szuperlgy abroncsokon hagytk t. „Az Alonso balesete miatti piros zszl eltt mg hittem a gyzelemben” – rulta el Arrivabene. „Aztn flbeszakadt a verseny. Most persze lehet azon vitzni, hogy mi trtnt volna, ha a verseny norml menetrend szerint megy tovbb. Sosem fogjuk mr megtudni. A boxfalon lve a piros zszl eltt gy tnt, kpesek vagyunk nvelni az elnynket. gy tnt, minden a terv szerint halad. Nem szeretnk olyan kifogsokat keresni, hogy a piros zszln ment el a versenynk. Ez olyan versenyhelyzet, amilyen tbb vente fordul el. s nyilvn j oka van a versenyirnytsnak arra, ha flbeszakt egy futamot.”
Ami a gumivlasztsukat illeti, az olasz szerint ppen alakulhatott volna gy is, hogy most mindenki merszsgket dicsri. „Agresszvebbek akartunk lenni a Mercedesnl, hogy lni tudjunk a gyzelmi eslynkkel. Mr ekkor tudtuk: ahogy sikerlhet, gy balul is elslhet ez. Ha a helyzetet a flig res vagy flig teli pohr esete szerint vizsgljuk, n azt mondom, szerintem inkbb flig teli a pohr. Mgpedig azrt, mert az len lltunk, s mert bizonytottuk, szmolni kell velnk. Ugyanakkor termszetesen a harmadik helynek is rlk. Azt nem mondanm, hogy elajndkoztuk a gyzelmnket, ilyen messzire n nem mennk.”
„rlk, hogy ilyen j volt a versenytempnk. Taln a gumivlasztsunk miatt mr nem annyira, de gy tnt, megri kockztatni. Vrom mr a kvetkez versenyt, mert tudjuk, hogy van eslynk. s minden egyes verseny ms trtnet. Bahreinben jra minden mskpp alakulhat, mint Ausztrliban.”
Jock Clear, a Ferrari fmrnke a Sky Sportsnak gy nyilatkozott, azrt is voltak bizonytalanok a gumivlasztssal a verseny jraindtsa eltt, mert kevs htvgi tapasztalatuk alapjn nem tudtk, mire szmthatnak a kzepes keverktl. A krdsre, lett volna-e eslyk gy a Mercedes ellen, Arrivabene sem tudott egyrtelm vlaszt adni. „Minden aut mskppen bnik a gumikkal. Majd ha megnyugszunk, kirtkeljk az adatokat. Szeretnm tudni a pontos rszleteket a gumivlasztsunkkal kapcsolatban. Mgpedig azrt, hogy a kvetkez alkalommal mr mshogy jrhassunk el.”
Sebastian Vettel is inkbb a pozitvumokat hangslyozta a nap vgn – a nmet gy rzi, bven lesz mg eslyk a Mercedes legyzsre. „Ez mg csak a legels futam volt. Mindig is gy gondolkodtam, hogy az els futamon, de egszen a nyri sznetig eszembe sem jut a bajnoksg. Prblom a legjobbamat nyjtani, prblok teljes gzzel menni, ezt szeretem, ezrt vagyok itt, minden ms jn magtl. Versenyezni vagyunk itt, nyerni, s prblkozunk, hogy ez sszejjjn” – fogalmazott.
/m4sport/
Nem rl az idmrs vltozsnak Vettel
A kitses idmr mindssze egyetlen F1-es nagydjat lt meg: Sebastian Vettel szerint eleve nem is szabadott volna bevezetni a knos formtumot, s a rajongktl kellene bocsnatot krni.
Az j kvalifikcis formtum, amit mindssze pr httel a szezonnyit eltt talltak ki, teljes kudarcot vallott, a vgkifejlet cseppet sem hasonltott az izgalmak nvelst clz elkpzelshez, alig lpett aut a plyra, az utols percekben pedig mr senki sem tartzkodott kint, Lewis Hamilton rg pole-pozcijt nnepelte, mikor lejrt az ra.
A dntshozk nem kstek a reaglssal, s mr a vasrnapi futam eltt gy hatroztak, a bahreini versenytl visszalltjk az elmlt vekben megszokott lebonyoltst. Sebastian Vettel szerint az egsznek nem is szabadott volna megtrtnnie.
„Igen s nem” – mondta, mikor arrl krdeztk, rl-e a vltozsnak. „rlk azrt, mert az idmr egy vicc volt, de nem rlk, mivel eleve nem szabadott volna bevezetni. J ltni, hogy ha nem mkdik valami, azonnal lpnk, de azt nem, hogy megengedjk, egy ilyen dolog megvalsulhasson.”
Vettel a Formula-1 dntshoz rendszerben hajtana vgre vltozsokat. „Azt hiszem, ezen a folyamaton kellene javtani, mert az idmr nagyon knos volt, s csakis bocsnatot lehet krni miatta a leltn lev nzktl.”
Egy msik fontos vltozs, amely az Ausztrl Nagydjon lpett rvnybe, a rdis korltozs volt, amelynek nhny pontjn kzvetlenl a verseny eltt enyhtettek. Vettel ennek a szablynak sem hve: „Azrt vagyunk itt, hogy versenyezznk, nem azrt, hogy memriajtkot jtsszunk. Volt egy kis problmm a futam sorn a szoftverrel. Nem hiszem, hogy a rajongk szmra tl izgalmas, hogy ezzel bbeldk versenyzs kzben” – rvelt a ngyszeres bajnok.
/formula/
(c) Ausztralia, vgeredmny: Vettel a 3. lett
Az Ausztrl Nagydj vgeredmnye
1. Nico Rosberg Mercedes
2. Lewis Hamilton Mercedes +8,0 mp
3. Sebastian Vettel Ferrari +9,6 mp
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer +24,3 mp
5. Felipe Massa Williams-Mercedes +59,0 mp
6. Romain Grosjean Haas-Ferrari +1 p 12,8 mp
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes +1 p 14,2 mp
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +1 p 15,2 mp
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari +1 p 15,7 mp
10. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari +1 p 16,8 mp
11. Jolyon Palmer Renault +1 p 23,4 mp
12. Kevin Magnussen Renault +1 p 25,6 mp
13. Sergio Prez Force India-Mercedes +1 p 31,7 mp
14. Jenson Button McLaren-Honda +1 kr
15. Felipe Nasr Sauber-Ferrari +1 kr
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes +1 kr
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari kiesett
18. Kimi Rikknen Ferrari kiesett
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes kiesett
20. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari kiesett
21. Fernando Alonso McLaren-Honda kiesett
22. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer nem indult
gy szott el Vettel gyzelmi eslye
Elszalasztotta gyzelmi eslyt a Ferrari az Ausztrl Nagydj flbeszaktsa sorn elkvetett taktikai hibjval. Sebastian Vettel s Maurizio Arrivabene is elismerte, rosszul dntttek – Nico Rosberg szmra ez mr els pillanatra nyilvnval volt.
Sebastian Vettel az els felt remekl elvgezte a munknak: mr a rajtnl a kt Mercedes el kerlt. „A tavalyi magyarorszgi versenyre emlkeztetett” – jegyezte meg a futam utn. A nagy klnbsget az jelentette akkori gyzelmhez kpest, hogy ezttal a mezny lrl irnytva sem tudta megtartani vezet helyt.
Ebben tbb tnyez is kzrejtszott. Egyfell az, hogy miutn szuperlgy gumikkal folytattk az els kills utn, jtt a piros zszls megszakts. Msfell az, hogy a knyszersznetben br megtehettk volna, mgsem cserltk le ezeket a gumikat a Mercedes ltal is hasznlt kzepes keverkre. Miutn gy vlasztottak, a ngyszeres bajnok feladata az lett volna, hogy az jraindts utn kiautzzon egy boxkillsnyi elnyt – ez azonban nem sikerlt neki. Radsul utols kerkcserje mg pr msodperccel hosszabbra is nylt a bal els beragadsa miatt – ez pedig abban is dntnek bizonyult, hogy Lewis Hamilton is legyzte t.
Vettel a futamot kveten elismerte, nem taktikztak jl. „Agresszven jrtunk el. Utlag taln mondhatjuk, mskpp is csinlhattuk volna, de nem akarok senkit sem hibztatni. Nagy kr, hogy a msik autnk nem rt clba, de a csapatunk j formban van, s tudjuk, hogy mg javulhatunk is, nyoms al helyezhetjk a kt mercedeses srcot” – nyilatkozta a nmet.
Vettel elrulta, nem szmtottak arra, hogy mindkt Mercedes kzepes gumikra vlt a lellskor. A Sky Sports tudstja a Scuderia vezet mrnkvel, Jock Clearrel is beszlt, aki pedig elrulta, azrt is bizonytalanok voltak a kzepes abroncs felraksval, mert egyszeren fogalmuk sem volt, mire szmthatnak ezen a keverken. A pnteki eszsek miatt lervidlt felkszlsk miatt nem volt elg adatuk ennek felmrshez. (Hasonl bizonytalansg jellemezte egybknt a Haas-istllt is, m k kockztattak.)
„Agresszv taktikval prblkoztunk, s ez nem mkdtt” – ismerte el a csapatfnk, Maurizio Arrivabene is, majd pontostott: „Nem mkdtt elg jl. A verseny elejn tudtuk tartani a Mercedest. Aztn jtt a piros zszl…”
Nico Rosberg elrulta, szmukra teljesen egyrtelm volt, hogy a kzepes gumi flttele a leghelyesebb dnts, s azt is, hogy nyeregben rezte magt, amikor megtudta, hogy a Ferrari kitartott a szuperlgynl. „Nagyon rltem, amikor lttam ket. Mindenki olyan gumit tehet fel ilyenkor, amilyet akar. Nekem fogalmam sem volt arrl, hogy ki mit vlasztott, de n gy voltam vele, kockztassunk, prbljuk vgigcsinlni a futamot a kzepes gumin. Aztn amikor lttam, hogy k szuperlgyon vannak, persze elszr kicsit aggdni kezdtem az els krk miatt, mivel ezt a kemny gumin az jraindtsnl nem knny flmelegteni. De minden rendben volt, prbltam tapadni Sebastianra, mert tudtam, hogy mg egyszer ki kell llnia” – mondta a gyztes.
Br a Ferrarinl rezheten csaldottak voltak kiss a vgeredmny kapcsn, Vettel a djtad eltt s alatt is jkedven vicceldtt a kt Mercedes-versenyzvel s volt csapattrsval, Mark Webberrel. s ki is emelte, prbl pozitvumokra sszpontostani. „Sokkal kzelebb voltunk, mint tavaly. s akkor ez volt az egyik legrosszabb plynk. Azt hittk, az idmr edzsen ersebbek lesznk, nem gy trtnt, de nem is volt a legsimbb az edzsnk. Ma sokkal jobbak voltunk. J ton jrunk, lassan minden sszell, s mindet egybevetve sokkal kzelebb vagyunk, szval van minek rlni” – fogalmazott.
/m4sport.hu/
(c) Ausztralia, idmredzs: Hamilton a pole, Vettel a 3.
Lewis Hamilton szerezte meg a 2016-os szezon els pole-pozicijt az asztrliai Melbourne-ben, Hamilton mgtt csapattrsa, Nico Rosberg lett a msodik, mg Sebastian Vettel s Kimi Raikknen kibrelte a rajtrcs msodik sort a holnapi nagydjra.
Az j idmrrendszertl ugyan javulst s tbb izgalmat vrtak, vgl azonban csfos kudarcot vallott. Az edzs vgn mr alig lthattunk autkat, mindsszesen Hamilton s Rosberg autkzott, Sebastian Vettel mr farmerban s kabtban llt a mdia el az interjszobban, s a szoksos fotozs is elmaradt, a fotsok csak az nnepl Hamiltont kaphattk le, akit az orvosi aut vitt el az interjszobig.
A Ferrari pilti szlltak ki elszr a Q3-as szakaszban, majd a nmet grdn kvl az llva maradtak is kvettk a pldjukat, gy csak az rt kellett megvrni mg lenullzdik, az utols percekben aut ugyanis mr nem volt plyn.
Az els szakaszban mg nem tnt olyan slyosnak a helyzet, a forgalom s a feltartsok persze megneheztettk a versenyzk dolgt, akik folyamatosan az idvel versenyeztek, amely a nevk mellett ketyegett.
Max Vertappen remekl teljestett, a fiatal holland az elkel tdik helyen zrt az idmrsen. Felipe Massa a hatodik lett, a msik Toro Rossoval Carlos Sainz a hetedik helyen fejezte be a kvalifikcit. A hazaiak nagy kedvence, Daniel Ricciardo lett a nyolcadik, akit a kt Force India kvetett, Sergio Prez s Nico Hlkenberg sorrendben.
(C) ANDI
Idmredzs, vgeredmny:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:23,837
2. Nico Rosberg Mercedes 1:24,197 +0,360
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:24,675 +0,838
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:25,033 +1,196
5. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:25,434 +1,597
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:25,458 +1,621
7. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:25,582 +1,745
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:25,589 +1,752
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:25,753 +1,916
10. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:25,865 +2,028
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:25,961 +2,124
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:26,125 +2,288
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:26,304 +2,467
14. Jolyon Palmer Renault 1:27,601 +3,764
15. Kevin Magnussen Renault 1:27,742 +3,905
16. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:27,435 +3,598
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:27,958 +4,121
18. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:28,006 +4,169
19. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:28,322 +4,485
20. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:29,606 +5,769
21. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:29,627 +5,430
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:29,642 +5,445
(c) Ausztralia, 3. szabadedzs: Szrazon is Hamilton az els
A ma reggeli harmadik szabadedzs mr szraz krlmnyek kztt zajlott m ez az eredmnyben nem eredmnyezett vltozst. Lewis Hamilton ezttal is az len fejezte be a gyakorlst, megelzve csapattrst, Nico Rosberget s a szintn nmet, Sebastian Vettelt.
A Toro Rosso pilti a 4-6. helyen fejeztk be a gyakorlst, kzjk a Ferraris finn Kimi Raikknen frkztt, aki mg msodpercen bell volt az len ll Mercedesszel szemben.
A top10-ben helyet kapott a kt Williams is, Valtteri Bottas a 7., mg Felipe Massa a 9. lett, a 8. Daniel Ricciardo a msik Red Bullal, mg a sereghajt Sergio Prez s a Force India.
A Manor jonc versenyzje, Rio Haryanto a garzsbl kihajtva egyenesen a szintn a depbl rkez francia Romain Grosjean autjba fordult.
(C) ANDI
Ausztrl Nagydj 3. szabadedzs,vgeredmny:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:25,624 24
2. Nico Rosberg Mercedes 1:25,800 +0,176 25
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:25,852 +0,228 25
4. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:26,257 +0,633 28
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:26,435 +0,811 23
6. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:26,701 +1,077 26
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:26,730 +1,106 28
8. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:26,768 +1,144 22
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:27,151 +1,527 28
10. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:27,242 +1,618 22
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:27,263 +1,639 20
12. Jenson Button McLaren-Honda 1:27,341 +1,717 20
13. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:27,430 +1,806 22
14. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:27,659 +2,035 26
15. Kevin Magnussen Renault 1:27,871 +2,247 24
16. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:27,988 +2,364 22
17. Jolyon Palmer Renault 1:28,117 +2,493 24
18. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:28,284 +2,660 21
19. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:28,292 +2,668 11
20. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:28,293 +2,669 26
21. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:29,046 +3,422 18
22. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:29,272 +3,648 23
Rikknen: Nem rdemes aggdni a mai formnk miatt
Sebastian Vettel szerint a Ferrari versenykrlmnyek kztt kzelebb lehet a Mercedeshez, mint az idmrn, s Kimi Rikknen szerint sem rdemes aggdniuk az embereknek.
A Ferrari sztrjai csak a msodik sorba kvalifikltk magukat az vadnyit Ausztrl Nagydj (vasrnap 6:00, M4 Sport) idmr edzsn, Melbourne-ben – s tettk mindezt nagyjbl egy msodperccel elmaradva a leggyorsabbnak bizonyul Mercedesektl. Az elszezonbeli formjukat ltva nagyon sokan jkora elrelpsre szmtottak tlk, a versenyzk azonban egyltaln nincsenek elkeseredve. Szerintk a szombati klnbsg nem volt ms, mint a krlmnyek szerencstlen sszjtka.
„Mr sokszor elmondtam, hogy megint sikerlt elrelpnnk, s szerintem ksbb sokkal kzelebb lesznk a Mercedeshez, klnsen holnap” – jelentette ki magabiztosan a harmadik rajtkockt megszerz Sebastian Vettel. „Szmtottunk r, hogy ersek lesznek az idmrn, s azok is voltak. Mi egy kicsit rzsabban kezdtnk s lassabban talltuk meg a ritmust – legalbbis n biztosan –, de aztn fokozatosan belejttnk. A kvalifikci vgi krmmel nagyon elgedett voltam, gyhogy gondoltam, hogy mra elg, s inkbb nem gyilkoltam tovbb egy msik szuperlgy szettet.”
Mg teht Vettel fleg a Ferrari versenytempjnl hagyomnyosan gyengbb idmrs teljestmnynek tudja be a klnbsget, addig Kimi Rikknen az Albert Park-i plya klnleges karaktert s az alacsony plyahmrskleteket emelte ki.
„Egy kicsit szenvedtem a gumik felmelegtsvel, br az utols szetten azrt egy kicsit jobb volt” – kezdte a finn. „Nyilvnvalan szvesebben lennnk az els sorban, de ez eddig elg furcsa egy htvge volt, s neknk jobb lenne, ha egy kicsit melegebb lenne, hogy jobban el tudjuk kszteni a gumikat s jobban munkra tudjuk ket fogni. De n itt amgy sem tulajdontank nagy jelentsget a Mercedesszel szembeni htrnyunknak – elg jnak rzem az autt, s szerintem mg mindig tl korai lenne levonni a kvetkeztetseket. Szerintem majd csak akkor kapunk vals kpet az erviszonyokrl, amikor a kvetkez futamokon megint normlis plykon versenyznk majd.”
A msodik helyen vgz Nico Rosberg szerint a Mercedest is meglepte a kt aut kzti nagy klnbsg.
/m4sport/
Azonnali vltoztatsrl egyeztetnek a csapatok idmrgyben
A vasrnapi Ausztrl Nagydj eltt trgyalasztalhoz lnek a Forma–1-es csapatok vezeti, hogy megvitassk, miknt mdostsk a szombaton megbukott idmr edzst a kvetkez versenyig.
Mert hogy az j rendszer azonnal megbukott, aligha krds. Ez derl ki a versenyzk, a csapatfnkk, a sportgi vezetk vlemnybl, akik egybehangzan hibnak talljk az jts bevezetst. Elssorban a Q3-as tapasztalatok okoztak nagy csaldst: Lewis Hamilton mr percekkel a leints eltt bebiztostotta pole pozcijt, radsul a finlban csak az els pr percben lthattunk autkat a plyn, az els krk utn a kt mercedesest leszmtva mindenki kiszllt a kzdelembl.
Azok utn, hogy a csapatok vezeti lesen brltk az j rendszert, kiderlt, vasrnap a versenyt megelzen sszelnek, hogy megvitassk, min vltoztassanak a kt ht mlva esedkes Bahreini Nagydjra. Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja gy vli, mindannyian azonnali vltozst szeretnnek. „Szerintem megvan az akarat. Senki sem akarja szndkosan cskkenteni az idmr szrakoztat rtkt. Az alaptlet lnyege az volt, hogy minden egyes kilencven msodpercet izgalmass tegynk. Az lland kiess nagyobb vltozatossgot eredmnyezhet, s elfordulhat, hogy egy eslyes is hibzik. Az alaptlet teht nem volt teljesen butasg. De mint mindig, az rdg itt is a rszletekben lakozik. s ma kiderlt, hogy valjban csak megbonyoltottuk a rendszert, mikzben egyszersteni kellett volna. Voltak olyan idszakok, amikor nem volt aut a plyn.”
Wolff elrulta, a szoksos szombati sajttjkoztatjt megelzen telefonon beszlt Bernie Ecclestone-nal, aki szintn nem volt elgedett a kvalifikcival. Br a brit szerint a megoldst most az jelenten, hogy tllnak az ltala eredetileg javasolt idballasztos rendszerre, a hrek szerint a legvalsznbb, hogy mr Bahreinben a rgi rendszer szerint zajlik majd az edzs. „Volt egy idmrnk, ami egszen rendben volt. Azrt jutottunk idig, mert fl akartuk dobni a versenyt. Nyilvnvalnak tnik a vlaszts: most vissza kne trnnk a korbbi rendszerhez. Ahhoz mr van szablyunk is. Ha most kitallnnk egy j szisztmt, vatosnak kellene lennnk” – magyarzta Wolff.
Ferraris kollgja, Maurizio Arrivabene egyetrtett vele. „Ha akarunk, mr ma este visszatrhetnk az eredeti rendszerhez. A technikai httr adott hozz. Pling-pling-pling, s mris itt a rgi szisztma.”
Volt, aki lvezte
A paddockban mindekzben az is flvetdtt, hogy akr csak nmi finomtssal is jelents mrtkben lehetne javtani a most bemutatott lebonyoltsi mdon. Az jonc Jolyon Palmer szerint igenis lvezhet a 90 msodpercenknti kiesses szakasz. „n lveztem, de gy fest, n a kisebbsghez tartozom. J mka, mert prblod a vz fltt tartani a fejedet. Az els krkben a Manorok eltt kell lenned, s sosem lehetsz utols. Emellett elg iddnek kell lenni arra, hogy bemenj – mi hrom szett lgy gumit hasznltunk –, s minden alkalommal javtanod kell, mert a rivlisok is javulnak. Nekem tetszett ez a kihvs, ami egyre nehezebb vlt” – fogalmazott a Renault brit versenyzje.
A legfbb problmt a Q3 jelenti
Daniel Ricciardo is azt hangslyozta, nem a teljes szisztma, leginkbb a Q3-as szakasz hibdzik. „Megltsom szerint a Q1-ben s a Q2-ben egsz jl mkdtt az j rendszer. De taln azrt ltom gy, mert a Q3-ig is eljutottam” –a nyolcadikknt zr ausztrl. „Az els kt rszben megvolt az izgalom is. A Q3-at viszont mg meg kell vizsglnunk. Norml esetben az idmr az utols msodperceiben a legizgalmasabb, de ezttal a szurkolk hiba vrtak a tzijtkra. Csodlkoztam is, amikor kiszlltam, hogy mindenki ms is ezt teszi. Nem sok rtelme volt annak, hogy mg szmolt vissza az ra, kzben pedig mr mindenki csomagolt.”
„Szerintem a Q3-at ugyangy kne lebonyoltanunk, ahogy tavaly. Mindegy, hogy nyolc vagy tz aut szerepel benne. gy legalbb a vgn mindenki plyn lesz. Szerintem tavaly ez volt a legizgalmasabb rsze az idmr edzseknek.
Amiatt is rte kritika az idmrt, hogy egyes versenyzk hiba futottak jobb krt, miutn kicssztak a msfl perces idkeretbl, mgsem tudtk jobb helyre kvalifiklni magukat. Martin Brundle, a Sky Sports szakkommenttora mr az edzs alatt jelezte, szerinte legalbb azt engedni kne, hogy mindenki megmutathassa, mit tud, vagyis a megkezdett krket nem csak az edzsrszek leintsekor kellene hagyni befejezni. „Az egy ra nem elg az idmrhz. Ha nem trnek vissza a rgi rendszerhez, legalbb ksleltetnik kell az idt a kiesseknl, s engednik kell, hogy a versenyzk teljestsk a kreiket” – vlekedett.
Majd figyelmeztetett, az F1 nem teheti meg, hogy nem reagl azonnal a mai blamzsra. „Amikor a hten megrkeztem a paddockba, s beszlgettem pr vezet mrnkkel – pldul az ltalam nagyra tartott Pat Symondsszal –, elmesltk, hogyan is fog kinzni ez. s mg annl is rosszabb lett. n egsz id alatt knytelen voltam a kperny sarkban nzni az rt, nem is emlkszem igazn a krkre s manverekre. A vgn csak kt ember volt a plyn, de nem hiszem, hogy emlksznk Nico Rosberg s Lewis Hamilton krre. Ennek a rendszernek mennie kell – mr Bahreinben!”
/m4sport/
Versenyzi vlemnyek az idmrrl: „Mi szltunk!”
A Forma–1-es versenyzk komoly kritikkkal illettk az j, kiesses idmrt annak els les bevetse utn. Sebastian Vettel mg a sport irnytinak is zent: szerinte nem kellene meglepdnik a trtnteken, a piltk ugyanis figyelmeztettk ket.
Nem azt hozta az j idmr, amit a szablymdosts tmogati vrtak: az utols percekig kilezett kzdelem helyett garzsban vrakoz autkat lthattunk Ausztrliban, a szisztma pedig mr most rengeteg kritikt kapott. Fleg a Q3-ban trtntek utn, ahol csak a Mercedes versenyzi futattak ki msodszor is a plyra, a rajtelssg sorst azonban k is percekkel a leints eltt eldntttk.
Vettel szerint a vezetsgnek mg csak meg sem kell lepdnie a kritikkon, k ugyanis mr jeleztk, mire kell szmtani. „Nem tudom, mirt lepdtt meg mindenki” – kezdte. „Mindannyian elmondtuk, mi fog trtnni. s az trtnt. Azt mondtk, vrjunk, s majd megltjuk, ht most meglttuk, s nem hiszem, hogy tlsgosan izgalmas volt. Az eleje elgg rlt volt, hiszen mindenki kiment, hogy gyors krt fusson, de ez igazbl rtelmetlen, hiszen ksbb is lenne mg id” – tette hozz.
„Nem hiszem, hogy a nzk szerint ez lenne a helyes irny, hiszen nem lthatnak autkat a plyn. k azt akarjk ltni, hogy Kimi, Nico vagy Lewis a hatron autzik az edzs vgn, amikor legjobb a plya. Szerintem nem most kell kritizlni; mi mr korbban is kritizltunk, s biztosra veszem, hogy ez a rossz t. Ez az, amirl beszltnk” – panaszkodott a ngyszeres vilgbajnok.
A rajtelssget megszerz Lewis Hamilton szerint a Forma–1-nek tennie kellett egy prbt, most viszont mr teljesen egyrtelm, hogy az j szisztma „rossz”. „Vgs soron az pozitv, hogy be akartunk vezetni valami jat, de ez egy hibs ksrlet volt. Lehet, hogy vissza kellene trni a rgi mdszerhez” – magyarzta a cmvd, majd Vettel gyorsan reaglt szavaira.
„Valamilyen felelssggel is rendelkeznik kell. Nem lehet csak gy kiprblni valamit, amit ilyen sokan kritizlnak, kztk mi is. Nem fordthatsz htat, s mondhatod egyszeren azt, hogy ez egy rossz dolog volt. sszernek kell lennnk, s helyes dntseket kell hoznunk” – jelezte.
Azt egybknt Hamilton is elmondta, csapata mr figyelmeztette arra, hogy vgl egy a maihoz hasonl forgatknyv lp letbe az idmrkn. „A mrnkeim figyelmeztettek, hogy ez lesz a helyzet, s azt is, hogy mr beszltek az FIA-val, vagy a FOM-mal, viszont nem vettk figyelembe, amit mondtak. Szmomra ez csak azt bizonytja, hogy a mrnkeim nagyon okosak. Mg okosabbak, mint hittem” – mondta, majd hozztette, a kiesses szisztma buksa utn sem kellene mindenkppen visszalltani a korbbit. „Lehet, hogy ez rossz lps volt, de tehetnnk egy lpst htra, s elindulhatnnk egy msik irnyba. Valaki kiderthetn, mire vgynak a szurkolk. Krdeztk ket egyltaln? Biztosra veszem, hogy tbb akcira vgynak.”
A rendszert a csapattrs, Nico Rosberg szerint sem kellene jelenlegi formjban megtartani, m sem akar mindenkppen visszatrni a rgebbihez; inkbb egy kompromisszumos megoldsrl beszlt. „Az j, hogy a Forma–1 prblkozik, hogy vannak tletek, de most vissza kell lpnnk, ha nem is teljesen, a Q3 esetben mindenkppen” – nyilatkozta.
Egyes piltk ekzben azt srelmezik, hogy az j rendszer elssorban a nagycsapatoknak kedvez. gy gondolkodik pldul Fernando Alonso: „Taln adnunk kellene egy kis idt ennek a szisztmnak, azt viszont igazsgtalannak rzem, hogy elssorban a nagyoknak kedvez a kevsb versenykpes csapatokkal szemben. Neknk pldul kt szett szuperlgy abroncsot kellett elhasznlnunk a Q1-ben – ahol 3. lettem – s gy csak egy maradt a Q2-re. A legjobbaknak nem kell kt szettet hasznlniuk. Taln azt kellene tennnk, amit a MotoGP-ben lttunk tavaly, a gyengbbek kaphatnnak extra lgy szetteket az idmrn. Mert mi itt a Forma–1-ben most ennek az ellenkezjt csinljuk.”
De Marcus Ericsson is hasonl vlemnyen van: „A kisebb csapatoknak tbb gumit kell hasznlniuk a Q1-ben s a Q2-ben, ezrt a szisztma a nagyoknak kedvez. A rgi szisztma szerintem nagyon izgalmas volt, a csapatok, a piltk s a szurkolk szmra is. Ez volt a htvge egyik cscspontja. n gy rzem, olyasmit akartak megjavtani, ami el sem romlott.”
Kimi Rikknen ekzben a tle megszokott rvid, tmr vlasszal llt el: „A vlemnyem? Szmt az? A szablyok azok szablyok. Most ezek a szablyok, nem rajtunk mlik.”
/m4sport/
„Eltkozolt id” – Vettel csak egyvalamit dertett ki pnteken
De legalbb a vezethetsg rendben van. Az egsz mezny, gy a Ferrari lett is megkesertette az es pnteken Ausztrliban – Sebastian Vettel napjrl s az j szombati idmrrl beszlt a leints utn.
Dleltt egyetlen mrt krt sem tudott autzni Melbourne-ben Sebastian Vettel, mivel valahnyszor nekilendlt volna, rkezdett esni az es vagy szradt a plya, s gumit kellett cserlnie. A msodik edzsen aztn ilyen szempontbl jobban alakult – de csakis ilyen szempontbl. A nmet elmondsa szerint sok ismerettel nem lett gazdagabb.
„Nem sokat tanultunk ma. Annyit mindenkpp, hogy az autnk jl mkdik, j vezetni. A tbbi idpocskols volt kiss. Hiba sttt a nap, eltte esett, a krlmnyek folyton vltoztak” – kesergett a ngyszeres bajnok. „Persze sz nincs arrl, hogy mg sosem krztnk eddig a 2016-os Ferrarival. A teszteken egszen szorgalmasak voltunk, s ez nem is volt tl rgen. Melbourne-t pedig jl ismerjk. A mai nap azonban nem volt nagy segtsg, ha vasrnap szraz lesz a plya. s holnapra megint vltoz idt jsolnak.”
Vettel annak mindenesetre rlhet, hogy nem jrt gy, mint honfitrsa, Nico Rosberg, aki egy zben a fallal is kzeli ismeretsget kttt, tnkretve autja orrt. Elmondsa szerint azonban nem ennek ksznhet, hogy mindssze 15 kr kerlt a neve mell a kt gyakorlson. „Ilyenkor egyszeren nem tudsz mit tanulni. Msfell versenyzknt mindig a plyn akarsz lenni. Ha az Albert Park-i plya nedves, mindig nagyon csszik, fleg az utcai felfestsek miatt. Ez brmikor problmt okozhat. Nem volt nagy a hiba, de azrt bosszant, amikor kimegyek gyorskrre, s elkezd esni, ezzel pedig hirtelen a rossz gumin talljuk magunkat.”
A Ferrari csapatfnke, Maurizio Arrivabene szintn nem tudott sokat mondani a pnteki tapasztalatokrl. „Sttt a nap, esett, esett, sttt a nap – ebbl sok adatot nem lehet gyjteni. A tesztekbl tudjuk, hol tartunk, de az ellenfeleinkrl nem tudunk sokat. Ezzel mg vrnunk kell” – fogalmazott az olasz. „Az autnk teljesen j, s elgedettek vagyunk vele. Nagyjbl negyvenezer alkatrsze van, mikzben egy utcai autnak ngy-tezer. Ez mindent elmond a kocsik sszetettsgrl. s ha teljesen j autrl beszlnk, mindig mindent ellenriznnk kell.”
Ugrs az ismeretlenbe
Vettelknek ugyanakkor szombaton mr nemcsak az eget kell figyelnik, az j idmrs rendszer is okozhat vratlan esemnyeket. „Papron minden vilgos lesz. Aztn hogy a valsgban hogy alakul, megltjuk. Elmletben gy gondoljuk, hogy mindent kzben tartunk majd. A gyakorlat viszont mindig a tapasztalaton alapul. Megltjuk, milyen lesz. A rendszer j, ez egy ugrs az ismeretlenbe. Kvncsian vrom, hogy alakul” – tekintett elre a Ferrari versenyzje.
(c) Ausztralia, 2. szabadedzs: Ismt Hamilton
A msodik edzs is vizes plyn zajlott, az eredmnyben sem szletett vltozs, ezttal is Lewis Hamilton vgzett az len.
A msodik Nico Hulkeberg lett, akit a Ferrari finn versenyzje, Kimi Raikkonen kvetett.
Hamilton csapattrsa, Nico Rosberg besokallt a 6-os kanyarban, s a falnak csszott a Mercedesszel, gy a nmet id eltt hagyta abba a krzgetst pnteken.
Az edzs a msodik trningen is mindig akkor zendtett r, mikor a plya mr csaknem alkalmass vlt a szraz plyra sznt gumik hasznlatra.
gy tbben is mrt id nlkl zrtak, mg msok kicssztak.
(c) ANDI
Az Ausztrl Nagydj 2. szabadedzsnek vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:38,841 7
2. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:39,308 +0,467 8
3. Kimi Rikknen Ferrari 1:39,486 +0,645 7
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:39,535 +0,694 9
5. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:39,694 +0,853 16
6. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:39,895 +1,054 16
7. Jenson Button McLaren-Honda 1:40,008 +1,167 13
8. Sebastian Vettel Ferrari 1:40,761 +1,920 7
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:41,256 +2,415 8
10. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:42,411 +3,570 10
11. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:42,891 +4,050 10
12. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:43,401 +4,560 25
13. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:43,731 +4,890 8
14. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:44,304 +5,463 22
15. Nico Rosberg Mercedes 1:47,356 +8,515 4
16. Kevin Magnussen Renault id nlkl ------- 5
17. Jolyon Palmer Lotus-Mercedes id nlkl ------- 2
18. Felipe Massa Williams-Mercedes id nlkl ------- 2
19. Valtteri Bottas Williams-Mercedes id nlkl ------- 2
20. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari id nlkl ------- 0
21. Felipe Nasr Sauber-Ferrari id nlkl ------- 0
22. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari id nlkl ------- 0
(c) Ausztralia, 1. szabadedzs: Hamilton nyitott az len
Hol szraz, hol pedig ess krlmnyek kztt zajlott a 2016-os szezon els idmredzse, a szezonnyit helysznn, Ausztrliban.
A helyzet nem sokban vltozott attl, ahol tavaly abbahagytk a srcok, ezttal is egy Mercedes vgzett az len, Lewis Hamilton szemlyben. A brit mgtt a kt Red Bull zrt, Daniil Kyvat a msodik, csapattrsa, a hazai kznsg eltt szerepl Daniel Ricciardo pedig a harmadik helyen kezdett.
Sebastian Vettel mrt id nlkl zrta, a nmet ugyanis rendre rossz temben rkezett a plyra, az es mindig akkor kezdett el esni mikor Vettel munkba kezdett.
A technika rdge mr az els gyakorlson sem fukarkodott, Carlos Sainz s Esteban Gutirrez is ldozatul esett.
(C) ANDI
Az Ausztrl Nagydj 1. szabadedzsnek vgeredmnye
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:29,725 - 14
2. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:30,146 +0,421 14
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:30,875 +1,150 13
4. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:31,325 +1,600 7
5. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:31,720 +1,995 13
6. Nico Rosberg Mercedes 1:31,814 +2,089 11
7. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:33,060 +3,335 11
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:33,129 +3,404 16
9. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:33,370 +3,645 5
10. Kevin Magnussen Renault 1:34,060 +4,335 12
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:34,550 +4,825 6
12. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,679 +4,954 6
13. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:34,796 +5,071 7
14. Jolyon Palmer Renault 1:35,477 +5,752 12
15. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:37,956 +8,231 6
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:40,401 +10,676 5
17. Kimi Rikknen Ferrari 1:40,754 +11,029 10
18. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:41,780 +12,055 8
19. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:43,372 +13,647 6
20. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:43,443 +13,718 6
21. Sebastian Vettel Ferrari id nlkl ------- 8
22. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari id nlkl ------- 3
Vettel: Az 1-es rajtszmnak vissza kell kerlnie a vrs autra!
Sebastian Vettelnek eszben sincs clba venni Michael Schumacher rekordjait, de jl es rzs szmra, ha valaki gy ltja, pldakpe nyomdokaiba lphet. Clja pedig egyrtelm: a bajnoki cm.
Msodik ferraris szezonjt kezdi meg idn Sebastian Vettel. A 2015-s – vrtnl nagyobb – sikerek utn pedig ezttal ambcii tern is emelt a szinten: szeretn megszorongatni az elmlt veket ural Mercedest. Hogy erre mennyire lesz lehetsge, az persze nagy krds az idnynyit eltt. „Erre a krdsre csak pr futam utn lehet flig komolyan vlaszolni” – felelte Vettel az Auto Bildnek. „A clom persze ez lesz. Versenyzknt mindig hiszel az eslyedben. Ha megteremtjk a szksges feltteleket, minden lehetsges lesz. Tudjunk, miben kell fejldnnk ahhoz, hogy kzelebb kerljnk a Mercedeshez. Az nyilvnval, hogy ket kell majd legyzni. De a Ferrari is sszeszokott csapatt vlt mr, s a mlt vi eredmnyek egyfajta htszelet jelentenek.”
Vettel kiemelte, minden tren javulniuk kellett s kell ahhoz, hogy az lre lljanak. „s minden, amit 2015-ben elrtnk, segtett abban, hogy 2016-ra mg jobb autt ptsnk. Jobb helyzetbe kerltnk, amelybl remlhetleg kpesek lesznk a bajnoki cmrt harcolni. Nyoms al akarjuk helyezni a kt mercedeses fit, idelis esetben pedig magunk mg is utasthatjuk. Az biztos, hogy a ferrarisok nevetse s jkedve motivlan hat rm.”
Vettelt az elnk Sergio Marchionne kijelentsrl is krdeztk: az olasz mr a mlt v vgn jelezte, 2016-ban bajnoki cmet vr csapattl. „Mi vagyunk sajt magunk legfbb kritikusai, folyton azt nzzk, hol kellene mg tovbbfejldnnk. Nyilvnval, hogy a bajnoki cm a clunk, ezrt rkeztem Maranellba. Az egyes rajtszmnak jra a vrs autra kell kerlnie! s legynk szintk: a nyoms j hr, hiszen olyan helyzetbe akarunk kerlni, ahol mr mindenki szmol velnk. hogy idn sszejn-e a bajnoksg, megltjuk. Mindent megtesznk rte! s ezt az elnknk is tudja.”
nem Michael, hanem Sebastian
Vettelt sokszor hasonltjk ferraris eldjhez, Michael Schumacherhez, aki nmetknt hozz hasonl munkamdszerrel s gondolkodsmddal vezette sikerre a Scuderit. S nem mellesleg Vettel gyerekkori pldakpe is volt, akitl sok mindent ellesett. A ngyszeres bajnok ugyanakkor rendszeresen hangslyozza, nem szereti, ha prhuzamot vonnak kzttk. „n teszem a magam dolgt, s ha gy tnik, van hasonlsg, akkor boldog vagyok. Sok munkt, idt s fradsgot fektetek ebbe, s ha ebbl valamennyit visszakapok, az rendkvl j rzs.”
Vettel kiemelte, Schumacher szemlyisge mg ma is lnken jelen van Maranellban. „Nagyon is. A kpei ott lgnak minden falon, ahov csak nzel. Emellett sok ember mg mindig a csapatnl van azok kzl, akik Michaellel is dolgoztak egytt. Michael a tbbi Ferrari-legendval egytt lteti a mtoszt Maranellban. A Ferrarinl a trtnelmet is nneplik, s ez is rsze a Ferrari-rzsnek.”
A nmet ugyanakkor nem rzi gy, hogy a tifosi elvrn tle, ismtelje meg ugyanazt, amit Schumacher elrt csapatuknl. „Nem, ilyen nyomst nem rzek. Az a benyomsom, hogy az olaszok bennem Sebastiant ltjk, nem Michaelt. Ennek ellenre j rzs szmomra ott dolgozni, ahol a nagy pldakpem korbbi sikereit elrte” – fogalmazott, kiemelve, hogy Schumacher rekordjaira sem plyzik. „Nem, nem is szabad. Michael nagyon nagy sikereket rt el, a teljestmnye egyedlll volt. n inkbb a magam tjt jrom, s lpsrl lpsre haladok. Vgl majd kiderl, mi sl ki ebbl.”
/m4sport/
Kiderlt, hogy nevezte el Vettel j Ferrarijt
gy tnik, megtallta az idelis nevet Sebastian Vettel 2016-os Ferrarija szmra. Ezttal is egy olaszos ni nv lett a befut.
Sebastian Vettelnl mr amolyan vindt ritulnak szmt, hogy az idny els versenyhtvgje eltt sszelnek szerelivel, s megvitatjk, milyen nvre kereszteljk aktulis autjt. A heppenheimi hagyomnyosan ni nevekkel illeti versenygpeit – a mlt vben els Ferrarijt Evnak keresztelte, a Biblia szerinti els n utn.
A tli tesztek idejn Vettel elrulta, egyelre nem dntttek mg a 2016-os nvrl – olasz rteslsek szerint viszont Ausztrliba rkezve ptoltk ezt a hinyossgot. gy hrlik, az amgy SF16-H kdnven fut 5-s rajtszm vrs jrgnyt Margheritnak hvjk majd a ferrarisok.
A ngyszeres bajnok egyelre nem erstette meg mindezt, hamarosan azonban vlheten a nvads htterrl is elrul majd valamit. lltlag egy pizza, valamint egy olasz kirlyn volt az ihlet…
Vettel eddigi autinak nevei:
2008 – Toro Rosso STR3: Julie
2009 – Red Bull RB5: Kate, majd Kate’s Dirty Sister (Kate mocskos nvre)
2010 – Red Bull RB6: Luscious Liz (Buja Liz), Randy Mandy (Kjes Mandy)
2011 – Red Bull RB7: Kinky Kylie (Flgos Kylie)
2012 – Red Bull RB8: Abbey
2013 – Red Bull RB9: Hungry Heidi (hes Heidi)
2014 – Red Bull RB10: Suzie
2015 – Ferrari SF15-T: Eva
/m4sport/
A Mercedes gyansan jnak ltja a Ferrarit…
Niki Lauda szerint Sebastian Vettel is egyrtelm bajnokeslyes, a szmok azt mutatjk, Kimi Rikknen mg nla is gyorsabb volt a teszteken – a Mercedes aggdsa azonban egyesek szmra mr-mr gyans…
Egy ht mlva futjk a 2016-os v els Forma–1-es versenyt Ausztrliban. Az elmlt kt egyhang szezon utn sokan bznak abban, hogy ezttal a Ferrari kpben komoly kihvja akad a cmvd Mercedesnek. A tli teszteken tbb jel is arra utalt, ezttal lehet erre esly. Radsul a nmetek is hetek ta hangoztatjk, komolyan tartanak a vrsktl.
A Mercedes Ausztrlia eltt Fellbachban tartotta utols sajttjkoztatjt, ahol valamennyi csapattag kiemelte, szoros csatra szmtanak a Ferrarival. „A tempt tekintve az lmeznyben kell lennnk. De a Ferrari is nagyon ersnek tnik. A tesztek idejn futottak pr igencsak rdekes krt, ami azt mutatja, nagyon j formban vannak” – mondta pldul Toto Wolff sportigazgat. Lewis Hamilton hozztette: „A Ferrari szokatlanul nagyot javult. Nagyon ers idket autztak a teszteken, s szerintem Melbourne-re elllnak majd pr jtssal is. Komoly csatt vvunk majd velk. Mi a sok kilomternk rvn azonban rendkvl jl kiismertk a belltsokat s a gumikat is.”
Niki Lauda ekzben a Gazzetta dello Sportnak adott interjt, melyben kijelentette, arra szmt, hogy a Mercedes s a Ferrari vv klncsatt idn a bajnoksgrt. „Nem a Mercedes hibja, hogy gyorsabbak voltunk az elmlt kt vben a tbbieknl. A clunk, hogy gy folytassuk, de szerintem a klnbsg cskkent. A mlt vben 0,6 msodperces elnyben voltunk a Ferrarival szemben, de most kzelebb kerltek. Nagyjbl 0,2 msodpercre cskkent az elny, szval brmi megtrtnhet” – fogalmazott.
Majd kiemelte, ami a versenyzket illeti, csak remlni tudja, hogy idn is Lewis Hamilton s Nico Rosberg vlik fszereplv, m ezttal nem ketts csatra kszl. „J lenne, ha gy lenne. Ha Nico gy folytatja, ahogyan a mlt v vgn teljestett, amikor megszerezte az utols hat pole pozcit, valamint megnyerte az utols hrom versenyt. Lewis s nagyon ms emberek. Lewis Hollywoodba megy, Super Bowl-t nz, divatbemutatkra jr, mg Nico a technikai rszletekkel foglalkozik. Ennek ellenre szerintem Sebastian Vettel is tartja majd velk a lpst.”
Rikknen mindent vitt
Tny, a Ferrari a tli teszteken valban jobb benyomst keltett, mint egy vvel ezeltt. Az Auto Motor und Sport a msodik teszthten gyjttt nagyjbl 80 oldalnyi adat elemzsvel igyekezett fltrni a valdi erviszonyokat, tovbb egyes istllk mrnkeitl is segtsget krt azok kirtkelshez. Elmondsuk szerint a Mercedes 0,0 s 0,4 msodperc kz saccolja elnyt a Ferrarival szemben. A bizonytalansg kt tnyeznek ksznhet: nem tudjk, az olaszok motorja mire kpes, ha maximlisan fltekerik azt; emellett – mint arra Hamilton is utalt – szmtanak r, hogy rivlisuk, komolyabb aerodinamikai jtsokkal ll majd el Melbourne-ben vagy Ausztrlia utn. A teszteken tudniillik nem sok komoly fejlesztst vittek plyra – ellenttben velk. Aldo Costa ftervez elrebocstotta: „A mi kvetkez fejlesztsi szakaszunk Knban jn.”
Ami a kridket illeti, Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke elssorban Kimi Rikknen lgy gumikon futott, 1:23,009 msodperces legjobbja miatt volt bizakod, ami pr ezreddel jobb volt Nico Rosberg lgygumis legjobbjnl is. A Mercedesnl is elismertk: „A lgy gumikon ez igazn ers volt. A Rosberggel val kzvetlen sszevetst tekintve is.” Azt azonban megjegyeztk: „Hamilton s Vettel ugyanezeken a keverkeken sokkal rosszabb krt futottak. Lewis biztosan nem lassabb Nicnl 0,6-del. Az ers szrs azt mutatja, a krlmnyek nem mindig voltak sszevethetk.”
A Ferrarirl ugyanakkor a hossz etapok, a versenyszimulcik is biztat kpet festenek. Az Auto Motor und Sport a msodik ht szimulcii alapjn (a boxba vezet s a kivezet krket nem tekintve) Kimi Rikknen lett a legjobb tlagid is, mg Sebastian Vettel a kt Mercedes kztt vgzett (0,4 msodperces htrnyban csapattrshoz kpest). „Nagyon ers hossz etap volt ez Kimitl. Abszolt a mi szintnkn” – jegyezte meg egy Mercedes-mrnk.
A versenyszimulcik tlagidi az Auto Motor und Sport szmtsai szerint
|
|
Versenyz |
tlagid |
Kr |
Etapok |
1. |
Rikknen |
1:28,921 |
60 |
4 |
2. |
Hamilton |
1:29,292 |
52 |
3 |
3. |
Vettel |
1:29,327 |
61 |
4 |
4. |
Rosberg |
1:29,364 |
61 |
4 |
5. |
Massa |
1:29,575 |
28 |
4 |
6. |
Ricciardo |
1:29,878 |
61 |
4 |
7. |
Verstappen |
1:29,985 |
61 |
4 |
8. |
Sainz |
1:30,018 |
59 |
4 |
9. |
Nasr |
1:30,344 |
46 |
4 |
10. |
Hlkenberg |
1:30,676 |
55 |
5 |
11. |
Magnussen |
1:30,733 |
59 |
4 |
12. |
Ericsson |
1:30,845 |
46 |
4 |
13. |
Button |
1:30,993 |
43 |
5 |
14. |
Palmer |
1:31,093 |
54 |
4 |
|
Ami gyanss teszi a Mercedest
Rikknen a kt tesztht abszolt legjobb kre (1:22,765), a legjobb lgygumis id (1:23,009), valamint a legjobb hossz etap – ez ltszlag valban gretes, s mindenkppen a Ferrari elrelpsrl tanskodik. A nmet szaklap ugyanakkor megjegyzi: minl tbbet hajtogatjk Brackleyben, hogy elfogyott az elnyk, az annl gyansabb vlik… Szerintk az is rulkod jel, hogy a msodik teszt versenyszimulcii kzl valjban egyik sem szmtott valdi versenyszimulcinak. Volt, hogy Lewis Hamilton el sem ment a futam tvjt jelent 66 krig (kt killsval egytt 56 krt futott), mskor egyszer kerkcsere helyett hosszabb sznetet tartottak kt etap kztt, mikzben Nico Rosbergnek volt egy olyan hromszor 15 krs etapja is, melynek 1:28,314 msodperces tlagideje azt sugallta, van mg tartalk a W07-ben.
Akrhogy is, a bsz matekozsnak s a tallgatsoknak hamarosan vge: egy ht mlva Ausztrliban mr senki sem titkolzhat s taktikzhat – az v els versenyn kiderl, ki nyeri a Mercedes s a Ferrari bajnoki hborjnak els csatjt.
/motorsportal/
|