Erre a futamra viszik elszr az j ultralgy gumit
A Pirelli bejelentette, hogy a csapatok Monacban hasznlhatjk majd elszr az j ultralgy keverket.
Tavaly nyron derlt ki, hogy a Forma–1 hivatalos gumibeszlltja 2016-ban egy tdik gumitpussal, a lila sznnel jellt ultralgy keverkkel bvti a gumipalettjt, illetve hogy az emltett j abroncsok mg a szuperlgynl is jobban tapadnak, illetve gyorsabban is kopnak majd. Az j vltozatot a Pirelli kifejezetten az utcai plykra sznta, az olaszok pedig most azt is elrultk, hogy az jdonsgot els alkalommal a patins Monaci Nagydj htvgjn vehetik majd ignybe a csapatok.
Mint ismeretes, az idei versenyhtvgken az eddig megszokott kett helyett immron hrom gumikeverk kzl lehet majd vlasztani, s figyelembe vve, hogy Monte-Carlban az utbbi vekben rendszerint a szuperlgy s a lgy keverkek voltak hasznlatban, az elmlt vadok alapjn az ultralgy a fenti kt tpus mellett mutatkozhat majd be.
A idn mjus 29-n sorra kerl legends versenyt kt httel ksbb egy tengerentli futam, a Kanadai Nagydj kveti, amely egyrszt sorozatban a msodik olyan helyszn lesz, ahol az ultralgy is bevetsre kerl, msrszt ebben az esetben mr biztos, hogy az j keverkhez a szuperlgy s a lgy gumik csatlakoznak majd a bokszutcban. Montrealra a Pirelli mr azt is elre megmondta, hogy az j 2016-os gumiszablyok rtelmben a versenyzknek kt lgy szettet kell meghagyniuk a versenyre, amelyek kzl egyet lesz ktelez hasznlni.
A gumivlasztsokat eleddig a szezon els ngy versenyre, valamint a hetedik futamnak helyet ad Montrealra ismertette a gumibeszllt, a kett kzt megrendezend Spanyol s Monaci Nagydjra teljes egszben mg nem. Az els ngy versenyen egyarnt a szuperlgy, a lgy s a kzepes keverkek lesznek hasznlatban, a versenyre flreteend szettek pedig ezek kzl mindenhol egy kzepes s egy lgy szett lesz, amelyek kzl szintn csak egyet lesz ktelez felhasznlni.
Emlkeztetl, az j gumiszablyok a kett helyett hrom keverkbl ll gumikioszts s a kt versenyre tartalkolt garnitra mellett azt rjk mg el, hogy minden versenyznek flre kell tennie egy leglgyabb szettet, amelyet ha bejut az idmr harmadik szakaszba, akkor ott hasznlhat csak fel (ha pedig nem jut be, akkor a versenyen). A fenti hrom meghatrozott garnitra mellett a maradk szettek keverkrl s felhasznlsrl mindenki szabadon dnthet. Az nem vltozott, hogy egy autra egy htvgn maximum 13 garnitra gumit lehet feltenni, illetve hogy ezeket meghatrozott temben vissza kell adni a gumigyrtnak az egyes edzseket s az idmrt kveten.
/ts/
Mirt nem vilgvge a Ferrari s a McLaren eddigi megbzhatatlansga? – Barcelonai tesztelemz
A szmokat s a mszaki hibik termszett ismerve korai mg temetni Rikknenk s Alonsk llkpessgt.
Amg egy tesztszezon hrom tesztbl llt, addig az elst a csapatok s a szurkolk is hagyomnyosan az j autk bejratsnak s az j autkkal val megismerkedsnek szntk. Idn azonban az istllk kltsgcskkentsre hivatkozva lemondtk azt, ami ltalban a dl-spanyolorszgi Jerezben megrendezsre kerl els gyakorls volt, ami egyben implicit beismerse volt annak is, hogy technikai szempontbl nincs is igazn szksg egy kln ngynapos trningre a kocsik els beindtshoz.
Ami teht eddig a msodik teszt volt, az most az els, ezen pedig ltalban a versenygpek megbzhatsga ll a kzppontban, az a fszerep (mg az utols teszten, ha minden jl megy, akkor mr mindenkinl eltrbe kerl a nyers egykrs s hossz temp is). Lssuk ht, hogy mit mondanak neknk ezen a hten a szmok s a tnyek!
 BALRA: Autk futsteljestmnyei kilomterben (zrjelben a mszaki hibk szma) *fednvvel elltott Renault-erforrs **2015-s erforrst hasznlnak ***2015-s autval s erforrssal teszteltek; JOBBRA: Erforrsok futsteljestmnyei kilomterben *TAG Heuer-erforrssal egytt .
Legfbb ellenfelk, a Ferrari annak a npes csoportnak a tagja, amelyrl – taln pp a szoksosnl kevesebb adat miatt – „mg nem dnttt az eskdtszk”. A maranelliak alaposan tdolgozott „fegyvere” biztosan nem olyan sziklaszilrd, mint a Mercedes, m a Williamshez, a Red Bullhoz, a Toro Rosshoz, a Renault-hoz s a McLarenhez hasonlan egyelre nem tudni, hogy az eddig felmerl gondjaik csak gyerekbetegsgek vagy egy alapjaiban megbzhatatlan kasztni els jelei. A fenti kocsik tbbsgnl kt-hrom jl dokumentlt s slyos mszaki problma is felttte a fejt a ngy nap sorn, ugyanakkor ezek kzl egyik sem volt visszatr gond, teht mg egyikknl sem beszlhetnk tpushibkrl – leszmtva a Red Bullt, ahol azonban a teszt vgre elhrtottk a kt napon t is hossz vrakozsokat okoz rejtlyes bajt.
A Toro Rossnl s a Renault-nl (a tavalyi Lotus-Mercedesnl) a rgi-j motorbeszlltval val sszecsiszolds jelenthet extra kihvsokat, s kln rdekessg, hogy a tblzat alapjn a 2014 eleje ta roppant megbzhat Williams ezttal taln elhagyni kszl az eddigi mdszereit s kockzatosabb megoldsokat is bevet majd a minl sikeresebb felzrkzs rdekben. A szmok alapjn egybknt a Force India is ebbe a krbe sorolhat, m a nyilatkozatok alapjn nluk tnyleg csak gyerekbetegsgekrl volt sz. sszessgben a legfontosabb tanulsg viszont taln mgis az, hogy br a Ferrari s McLaren a nagy remnyeik fnyben rthet mdon taln szintn tbbet kockztat, mint korbban, de az megbzhatsgukat illeten sokkal inkbb a msodik teszt lesz majd a mrvad.
Az jonc Haas s az j vezetssel ill. imzzsal felll, valamint szintn motorbeszlltt vlt Manor mr egyrtelmen sokat ltszik rizikzni az j csomagjaikkal. Az amerikaiak a hrhedt elsszrny-levlstl fggetlenl is szmos komoly technikai hibval szembesltek, ami komolyan visszavetette a futsteljestmnyket, mg a Manornl feltnen szkszavak voltak a problmik npes tmege kapcsn, m sszessgben k is nagyon keveset futottak. Az, hogy a Haas bevallottan a lehet legszorosabbra fzte az egyttmkdst a Ferrarival, s hogy a kzpmezny fenyegetsknt tekint rjuk, arra utal, hogy ahogy nhny ve a Merci, gy most k is megfogadni ltszanak a fenti mondst – knnyebb egy gyors autt megbzhatv tenni, mint fordtva…
 Az els barcelonai tesztek napi legjobb kridi 2013 s 2016 kztt (Forrs: FOM)
A fenti brval az volt a clunk, hogy az elmlt vek egyes tesztnapjain elrt legjobb kridk brzolsval kzeltsk az ltalnos nyers temp ves vltozsait. Megalkotsakor azzal a felttelezssel ltnk, hogy az egyes napokon az eredmnylista ln vgzk kevsb fogjk vissza magukat, mint a tbbiek (ezrt nem pl. a mezny napi tlagos kridivel dolgoztunk), ugyanakkor a gumivlasztsok s a keverkek kzti teljestmnyklnbsgek okozta eltrsekkel ennl az egyszer smnl mg nem foglalkoztunk.
Azrt annyi gy is ltszik, hogy a 2014-ben bevezetett V6-os hibrid motorformula eleinte jval lassabb volt, mint a V8-as ra vge – 2014-ben Barcelona helyett Szahrban teszteltek a csapatok, gy az az vad ugyan lemaradt, de pl. a tavalyi jerezi adatok alapjn az akkori kridk valsznleg minden ms vt alulmltk volna. Azta viszont a versengs termszetbl fakadan folyamatos fejlds mutatkozik, ami all az idei szezon sem tnik kivtelnek.
2015-ben a ngy nap kzl az els kettn a lgy, az utols kettn pedig a szuperlgy keverkkel rtk el a legjobb idt, mg idn ez gy nzett ki, hogy az els napon a kzepes, a msodikon az ultralgy, a harmadikon a szuperlgy, a negyediken pedig ismt az ultralgy volt a nyer. Mindennek alapjn a harmadik napok tbb-kevsb kzvetlenl sszevethetek, ahogy az sem meglep, hogy az elsknl – ahol 2016-ben kemnyebb gumin szletett meg a leggyorsabb kr – kisebb, a msodikaknl pedig – ahol lgyabbon – nagyobb a klnbsg, mint a harmadikakon.
sszessgben, a gumik kzti klnbsgeket is ismerve (pl. az ultralgy krnknt kb. 0,8 mp-cel volt gyorsabb a szuperlgynl) idn nagysgrendileg kb. 1 mp-cel javul tempra szmthatnnk, mivel azonban tavaly ilyenkor mi itt minimum 1,5 mp-et becsltnk, aminek a gyakorlatban vgl csak nagyjbl a fele valsult meg, ezrt idn azt mondannk, hogy 2016-ban tlagosan mintegy 0,5 mp-cet gyorsulhatnak az autk a plyn.
Ami a vgsebessgeket illeti, azok az els adatok alapjn ugyangy minimlisan nvekedhetnek csak, mint tavaly.
Varga Csaba
*
Amennyiben krdseik lennnek a tesztekkel kapcsolatban, azt tegyk fel btran a cikkhez tartoz Facebook-bejegyzs komment-szekcijban, mi pedig – amennyire tlnk telik – megprblunk vlaszolni rjuk az elkvetkezend napok folyamn.
/ts/
Ahogy arrl a kpfelirat is tjkoztat, a fenti baloldali tblzatban az egyes autk ltal az els barcelonai teszten megtett kilomtereket, mszaki hibkat (zrjelben) s az egy mszaki hibra es tesztkilomtereket szerepeltettk, a jobboldaliban pedig az egyes erforrsokba belepumplt kilomtereket. Utbbi elg egyrtelm lehet, ami pedig az elbbit illeti, az egy technikai K.O.-ra jut kilomterek szma azt mutatja meg, hogy egy versenygp tlagosan hny tesztkilomtert kpes letudni kt lerobbans kztt. Ez rendszerint nagyon jl jelzi elre az egyes technikk llkpessgt, ugyanakkor rdemes megjegyezni, hogy ltalban csak egy id utn ll be egy viszonylag stabil rtkre – idn radsul a jerezi teszt eltrlse miatt feleannyi adattal dolgoztunk csak, mint korbban, gyhogy ez mindenkppen cskkenti egy kicsit az eredmnyek robusztussgt.
Akrhogy is, a Mercedes akkora elnnyel vezeti a baloldali listt (a 2015-s autjval krz Saubertl most eltekinthetnk), hogy aligha tvednk, ha azt mondjuk: a cmvd csapat a 2016-os mezny legmegbzhatbb autja. Hamiltonk a ngy nap alatt a megfesztett munkatemp ellenre sem tapasztaltak egyetlen lellst vagy vrakozst okoz technikai malrt sem. A W07-es llkpessge klnsen annak fnyben figyelemremlt, hogy a kt ve amgy szintn vilgbajnok W05-s mg az egyik legmegbzhatatlanabb masinnak szmtott az akkori kocsik kztt – egy gyors autbl knnyebb megbzhat autt csinlni, mint fordtva, ahogy a monds tartja.
/ts/
A Pirellit meglepte a csapatok dntse
A Red Bull s a Ferrari is meglepte a Pirellit, amikor gy dntttek, az idn bemutatkoz ultralgy abroncsokat is plyra viszik az v els kollektv tesztjn – ismerte el a cg versenyigazgatja, Mario Isola. Persze annak is rl, hogy sikerlt adatokat gyjteni az j keverkrl.
A Forma–1 hivatalos gumiszlltja a tavalyi v vgn dnttt gy, a folytatsban bvti knlatt s az olyan plykon, mint a monaci, a kanadai s a szingapri egy minden eddiginl lgyabb abroncsot is a csapatok rendelkezsre bocst. Kedden Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo is kiprblta a lila jells keverkeket, cstrtkn pedig Kimi Rikknen s Danyiil Kvjat is plyra vitte ket; termszetesen a Ferrari s a Red Bull versenyzi is ezekkel teljestettk legjobb kreiket.
Az, hogy az els teszthten mr kt csapat is feltette az j gumikat mg a Pirelli versenyigazgatjt is meglepte. „szintn bevallom, elszr meglepdtem” – mondta Isola az Autosportnak. „Gondolom szerettek volna adatot gyjteni, mieltt kivlasztjk a gumikat a kanadai htvgre. Jl dntttek, ha figyelembe vesszk, hogy a teszt sorn nem volt gond az idjrssal; az pont megfelel volt a gyakorlshoz. Inkbb a teljestmnyre voltak kvncsiak, mint a kopsra, Barcelonban ugyanis hamar elhasznldnak ezek a gumik. Ebbl a szempontbl a helyszn nem idelis. Hat-ht kr utn a gumik mg j formban voltak, de mr jelentkezett a kops” – magyarzta.
Az j elrsok rtelmben a csapatoknak a tengerentli futamok esetben 14 httel a kezds eltt jeleznik kell, milyen keverkeket krnek, azaz jv cstrtkn dntst kell hozniuk a Kanadai Nagydjjal kapcsolatban. rthet teht, hogy nhnyan mr most kiprbltk az j abroncsokat, aminek egybknt a Pirelli is rlt, hiszen mr most elkezdhettk az adatgyjtst; az informcikkal pedig elgedettek voltak. „Itt mr a vgleges verzit hasznltuk, s gy tnik, ez jl mkdik. A visszajelzsek kedvezek voltak, noha a plya nem a legkedvezbb ehhez a teszthez.”
A beszlgets sorn termszetesen az is szba kerlt, mennyivel lesznek gyorsabbak az j abroncsok az eddigi leglgyabb keverknl (a piros jells szuperlgynl). Isola erre a krdsre mg nem tudott pontos vlaszt adni, a becslsekrl azonban rmmel nyilatkozott. „Ha megnzzk a Ferrari eredmnyeit, akkor nyolc tized krnknt, de szerintem ez egy kicsit tlbecslt adat. Amikor a tavalyi v vgn teszteltk ket, akkor valamivel kisebb volt az eltrs. Szerintem a megfelel tartomnyban a klnbsg valahol 5 s 8 tized kztt lesz. Tbb-kevsb egybknt ez volt a cl.”
Egy msik jts rtelmben a versenyzknek 2016-ban mr nem kell attl tartaniuk, hogy az abroncsok hirtelen elvesztik a tapadsukat. „Mr nem fogjk azonnal elveszteni a tapadst, most a zuhans helyett egy grbe lesz jellemz. Sokkal simbb, sokkal jobb, mintha azonnal elvesztenk a tapadsukat. A kvetkezet nhny napban alaposabban ki fogjuk vizsglni az ezzel kapcsolatos adatokat, de a jelek egyelre pozitvak” – zrta gondolatt az olasz szakember.
/ts/
Rikknen zrta az len az els tesztet, de kihagyta a dlutnt
A korbbi vilgbajnok dleltti ideje knyelmesen a legjobbnak bizonyult, m ebd utn szinte ki sem grdlt tbbet a garzsbl. Felipe Massa hasonl cipben jrt, Fernando Alonso napja pedig katasztroflisan sikerlt.
A ferraris Kimi Rikknen elssgvel zrult a Forma–1 els tli tesztje Barcelonban, miutn a finn-nek a dleltt az ultralgy keverken megfutott leggyorsabb krt a ksbbiekben mr senki sem tudta megjavtani. A 2007-es vilgbajnoknak nem is sikerlt jl a dlutnja, miutn eddig tisztzatlan okokbl kifolylag az ebdidt kveten mr csak a nap legvgn tudott megtenni nhny krt.
A Red Bull orosz versenyzje, Danyiil Kvjat ks dlutn szintn az ultralgy gumikat hasznlva ugrott fel a msodik helyre.
Minden kpzeletet fellmlan csaldottan knyszerlt befejezni az eheti programjt a hazai kznsg eltt fellp Fernando Alonso s a McLaren-Honda. A wokingiak szereli egszen a leintsig nem tudtk elhrtani a reggel mr hrom installcis kr utn jelentkez, htvz-szivrgs okozta problmkat.
Az utols nap javarszben magn a plyn mindettl fggetlenl zavartalanul zajlott a krzs – egszen az utols kt s fl rig, amelyben viszont hrom piros zszl is borzolta a kedlyeket. Az jonc Rio Haryanto a debtlshoz hasonlan a msodik tesztnapjn is kicsszott, m az els esettel ellenttben ezttal csnyn a gumifalnak vgta a Manor-Mercedese htuljt. A kiscsapatnl ezzel id eltt vget is rt a napi munka, ahogy a Haasnl s a Renaultnl is, miutn az utols rra fordulva elbb az amerikaiak versenyzje, Esteban Gutirrez, majd az utols percekben a francik frissen szerzdtetett piltja, Kevin Magnussen is leparkoltk versenygpeiket a plya mellett, ismt megszaktva a napi programot.
Wber Gbor - Dsz kvalifikci vagy diszkvalifikci?Az M4 Sport F1-es szakrtje kicsit mlyebbre s az j regulkban - AJNLJUK!
Kzztette: Boxutca – 2016. februr 25.
A Renault dn versenyzje ezzel egytt nem lehet elgedetlen, hiszen az egszen az incidensig sallangmentesen alakul mszakjnak ksznheten az nevhez fzdik a nap legtbb megtett kre, szm szerint 152. Trtnt mindez azutn, hogy a cmvd Mercedesnl ismt felosztottk a feladatokat a kt versenyzjk kztt. Lewis Hamilton dleltti 99 krre Nico Rosberg a dlutn folyamn 86-ot pakolt r (ami gy sszesen 185-t tett ki).
100 kr felett zrt mg Magnussenen s a Mercedesen kvl a Toro Rosso, a fiatal Max Verstappennel a volnnl, valamint a 2015-s autval krz Sauber is, ahol ma Felipe Nasr volt szolglatban.
Nem sikerlt viszont jl az eheti utols tesztnap a Williams-Mercedesnek sem, ahol a brazil Felipe Massa mindssze 54 krig jutott, mieltt – Rikknenhez hasonlan – az utols percektl eltekintve is egsz dlutnra a garzs foglya maradt.
A szguld cirkusz tli tesztszezonja ezzel mris a flidejnl tart; a msodik ngynapos gyakorlsra jv hten, mrcius 1-4. kztt kerl majd sor, mghozz gyszintn a barcelonai Circuit de Catalunya-versenyplyn.

/ts/
A Ferrari a leggyorsabb, a Mercedes jutott legmesszebbre – statisztikk a teszthtrl
Ngy napon t Barcelonban rtta a krket a Forma–1 meznye. A csapatok j auti hol megbzhatbbnak, hol trkenyebbnek bizonyultak, volt, aki tbbet, volt, aki kevesebbet mutatott meg magbl. sszegyjtttk a ht legfontosabb statisztikit!
Az elmlt ngy nap sorn Sebastian Vettel futotta a legjobb krt a kataln plyn. A nmet Ferrarijra a keddi ebdsznet eltt tettk fel az idn debtl, lila jells ultralgy gumikat, mellyel a meznybl egyedliknt tudott 1:23-on bell kerlni. Kimi Rikknen a negyedik tesztnapon ugyanezen keverkkel rte el legjobb idejt, ez azonban 0,667 msodperccel lassabb volt csapattrsnl, radsul Nico Hlkenberg szerdai legjobbjtl is elmaradt.
rdekessg, hogy az idtabelln a bajnoki cmvd Mercedes kt versenyzje csak a meznyben vgzett. Nico Rosberg 2, Lewis Hamilton 2,6 msodperccel maradt el Vettel legjobb idejtl. Ha viszont hozztesszk, hogy mindketten csak a kzepes gumikkal krztek a ngy nap sorn, radsul bevallottan nem is fedtk fl lapjaikat, mg gy is ersnek mondhat ez az eredmny.
A ngynapos teszt sszestett eredmnye |
|
Versenyz |
Id |
Klnbsg |
1. |
Sebastian Vettel |
1:22,810 |
|
2. |
Nico Hlkenberg |
1:23,110 |
+0,300 |
3. |
Kimi Rikknen |
1:23,477 |
+0,667 |
4. |
Daniel Ricciardo |
1:23,525 |
+0,715 |
5. |
Sergio Prez |
1:23,650 |
+0,840 |
6. |
Danyiil Kvjat |
1:24,293 |
+1,483 |
7. |
Alfonso Celis |
1:24,840 |
+2,030 |
8. |
Nico Rosberg |
1:24,867 |
+2,057 |
9. |
Marcus Ericsson |
1:25,237 |
+2,427 |
10. |
Kevin Magnussen |
1:25,263 |
+2,453 |
11. |
Max Verstappen |
1:25,393 |
+2,583 |
12. |
Lewis Hamilton |
1:25,409 |
+2,599 |
13. |
Esteban Gutirrez |
1:25,524 |
+2,714 |
14. |
Valtteri Bottas |
1:25,648 |
+2,838 |
15. |
Romain Grosjean |
1:25,874 |
+3,064 |
16. |
Pascal Wehrlein |
1:25,925 |
+3,115 |
17. |
Felipe Nasr |
1:26,053 |
+3,243 |
18. |
Fernando Alonso |
1:26,082 |
+3,272 |
19. |
Jolyon Palmer |
1:26,189 |
+3,379 |
20. |
Carlos Sainz |
1:26,239 |
+3,429 |
21. |
Felipe Massa |
1:26,483 |
+3,373 |
22. |
Jenson Button |
1:26,735 |
+3,625 |
23. |
Rio Haryanto |
1:28,249 |
+5,139 |
|
Ennl sokkal kiugrbb teljestmnyt nyjtottak az Ezstnyilak a megtett tvolsg tern. Ilyen tekintetben Lewis Hamilton vitte a prmet, aki 343 krt (1597 km) futott, mg Nico Rosberg 332-nl (1545 km) llt meg. A listn harmadik Magnussen 264 fordult (1229) teljestett.
A msik Renault-versenyz ezen lista msik vgn zrt: Jolyon Palmer mindssze 79 krig jutott kt napon t, amit mg az egy-egy napot tesztel Nico Hlkenberg s Sergio Prez is tlszrnyalt.
A versenyzk ltal megtett krk/kilomterek
|
Versenyz |
Csapat |
Motor |
Kr |
Km |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes |
343 |
1597 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
Mercedes |
332 |
1546 |
Kevin Magnussen |
Renault |
Renault |
264 |
1229 |
Felipe Nasr |
Sauber |
Ferrari (2015) |
236 |
1099 |
Max Verstappen |
Toro Rosso |
Ferrari (2015) |
231 |
1075 |
Carlos Sainz |
Toro Rosso |
Ferrari (2015) |
216 |
1006 |
Valtteri Bottas |
Williams |
Mercedes |
214 |
996 |
Daniel Ricciardo |
Red Bull |
Renault |
199 |
926 |
Marcus Ericsson |
Sauber |
Ferrari (2015) |
196 |
912 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
Ferrari |
195 |
908 |
Danyiil Kvjat |
Red Bull |
Renault |
170 |
791 |
Esteban Gutirrez |
Haas |
Ferrari |
168 |
782 |
Felipe Massa |
Williams |
Mercedes |
163 |
759 |
Kimi Rikknen |
Ferrari |
Ferrari |
158 |
736 |
Jenson Button |
McLaren |
Honda |
135 |
628 |
Alfonso Celis |
Force India |
Mercedes |
133 |
619 |
Rio Haryanto |
Manor |
Mercedes |
129 |
601 |
Pascal Wehrlein |
Manor |
Mercedes |
125 |
582 |
Fernando Alonso |
McLaren |
Honda |
122 |
568 |
Romain Grosjean |
Haas |
Ferrari |
113 |
526 |
Sergio Prez |
Force India |
Mercedes |
101 |
470 |
Nico Hlkenberg |
Force India |
Mercedes |
99 |
461 |
Jolyon Palmer |
Renault |
Renault |
79 |
368 |
|
Ami a csapatonknti lebontst illeti, a Mercedes toronymagasan vezet: tbb mint 1000 kilomterrel (!) szrnyaltk tl a msodik Toro Rosst s a tavalyi, kiforrottabb autval tesztel Saubert, s 1500-zal a rivlis Ferrarit, aki csak a kzpmeznyben vgzett. A legkevesebb kr az jonc Haas, az utols kt napon szenved McLaren, valamint a mindvgig apr lpsekkel halad Manor neve mell kerlt.
A csapatok ltal megtett krk/kilomterek
|
Csapat |
Kr |
Km |
Mercedes |
675 |
3142 |
Toro Rosso |
447 |
2081 |
Sauber |
432 |
2011 |
Williams |
377 |
1755 |
Red Bull |
369 |
1718 |
Ferrari |
353 |
1643 |
Renault |
343 |
1597 |
Force India |
333 |
1550 |
Haas |
281 |
1308 |
McLaren |
257 |
1196 |
Manor |
254 |
1182 |
|
rdemes mg egy pillantst vetni arra is, mely motorgyrt mennyi tapasztalatot gyjttt az elmlt napokban. A Mercedes termszetesen itt is mindenki eltt ll: csapatai tbb mint ktszer annyi kilomtert pakoltak j erforrsaikba, mint a Renault s a Ferrari. Ez persze annak is ksznhet, hogy utbbi kt gyrt eleve kevesebb autval tesztelt: mindketten kt istllval gyjtttk az adatokat – a Scuderia kt partnere kzl a Sauber s a Toro Rosso csak 2015-s erforrsokat hasznlt.
A motorok ltal teljestett krk/kilomterek
|
Motor |
Kr |
Km |
Mercedes |
1639 |
7630 |
Ferrari (2015) |
879 |
4092 |
Renault |
712 |
3314 |
Ferrari |
634 |
2951 |
Honda |
257 |
1196 |
|
/ts/
Hlkenberg ridvel zrt a harmadik napon, gondok a Ferrarinl s a McLarennl
A Force Indi-s Nico Hlkenberg nem fogta vissza magt s kzel 3 msodpercet (!) adott a msodikknt vgz haasos Romain Grosjeannak. Dleltt a Ferrari, dlutn a McLaren kerlt bajba.
Nico Hlkenberg mr a reggeli rkban tvette a vezetst a tli tesztek harmadik napjn, Barcelonban, kridejt pedig a ksbbiekben hromszor is tovbb javtotta. A nmet versenyz a maga 1:23,110-es prblkozsval vgl tbb mint 2,7 msodperccel bizonyult jobbnak az jonc Haas-csapat autjval a nap vgn egszen a msodik helyig felkapaszkod Romain Grosjeannl.
Harmadikknt az a Kimi Rikknen vgzett, aki szinte az egsz dlelttt kihagyni knyszerlt a Ferrari zemanyag-rendszernek alapos tvizsglsa miatt, dlutn azonban mgis 78 megtett krig jutott. A kt leggyorsabb versenyzvel ellenttben viszont a finn nem a lgyabb gumikon, hanem a kzepes keverken rte el a legjobb idejt.
A legtbb krt a mai napon is a Mercedes W07-es modelljvel tettk meg, m a csapat ezttal megosztotta a munkt a kt versenyzje kztt. A dleltt autba l, s vgl az sszetett 5. helyn zr Nico Rosberg ebbl 74 krrel, a cmvd Lewis Hamilton pedig 88 krrel vette ki a rszt – igaz, az angol csupn a nyolcadik abszolt leggyorsabb pilta volt a meznyben.
Ers kezds utn ezttal kiss visszaesett viszont a McLaren-Honda. Huszonngy rval ezeltt Fernando Alonso tbb mint 100 krig jutott az MP4-31-es kdjel kocsival, Jenson Button alatt azonban ezttal mr 51 kr utn bemondta az unalmast a hidraulika. A csapatnl eleinte csak „kisebb hibaknt” aposztrofltk az esetet, ksbb azonban kiderlt, hogy nagyobb a baj. Button 15 ra utn mr nem is hajtott tbbet plyra, a McLarennl pedig fl rval a zrs eltt le is hztk a rolt.
A tesztnap sorn hromszor is lengett a piros zszl. Elszr alig b fl ra elteltvel a spanyol Carlos Sainz miatt, miutn a hazai kznsg eltt szerepl ifjoncot laza kerkkel kldtk plyra a Toro Rosso-szerelk, majd a dleltt zrst megelzen az jonc Rio Haryanto miatt, aki a kavicsgyba prdlt a lass 5-s kanyarban. Vgezetl a nap vge fel a Renault frissen igazolt piltja, Kevin Magnussen volt a ludas. A dn versenygpe pontosan ugyanott adta meg magt, mint ahol dleltt Sainz leparkolt – a bokszutca kijratnl. Magnussen nhny perccel ksbb mg egyszer be akart kapcsoldni a krzsbe, m R.S.16-osa mr a szervizton jelezte, hogy neki ms elkpzelsei vannak.
A viszonylag sok megbzhatsgi gond ellenre ezttal is t aut teljestett 100-nl is tbb krt: a Mercedesen (162) kvl a Toro Rosso (161), a Sauber (115), a Renault (111) s az utols negyedrban olajszivrgs miatt visszavonult fj Williams (109).
A grove-iaknak egybknt mr korbban is volt egy hajmereszt pillanatuk, amikor Felipe Massa csak a kavicsgyon tkrosszozva tudta visszanyerni az uralmt a masina felett a villmgyors 9-es kanyarban…
Az els tesztsorozat utols napja holnap dleltt 9:00-kor veszi majd kezdett.
1. |
Nico Hlkenberg |
Force India-Mercedes |
1:23,110 |
|
99 |
2. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari |
1:25,874 |
+2,764 |
82 |
3. |
Kimi Rikknen |
Ferrari |
1:25,977 |
+2,867 |
78 |
4. |
Kevin Magnussen |
Renault |
1:26,014 |
+2,904 |
111 |
5. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:26,084 |
+2,974 |
74 |
6. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari |
1:26,239 |
+3,129 |
161 |
7. |
Felipe Nasr |
Sauber-Ferrari |
1:26,392 |
+3,282 |
115 |
8. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:26,421 |
+3,311 |
88 |
9. |
Danyiil Kvjat |
Red Bull-TAG Heuer |
1:26,497 |
+3,387 |
74 |
10. |
Felipe Massa |
Williams-Mercedes |
1:26,712 |
+3,602 |
109 |
11. |
Jenson Button |
McLaren-Honda |
1:26,919 |
+3,809 |
51 |
12. |
Rio Haryanto |
Manor-Mercedes |
1:28,249 |
+5,139 |
78 |
/ts/
Hivatalos: Vrhatan valban megjul az idmr edzs lebonyoltsi mdja
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) megerstette, mr az idei vtl vltozhat az idmr edzsek lebonyoltsi mdja. Bernie Ecclestone szerint megfelel dnts szletett. Emellett tovbbi vltozsokrl is hr rkezett.
Kedden Genfben tartotta soros lst a Stratgiai Csoport s az F1 Bizottsg, s tbb, a szablyokat rint krdsben is hatroztak. Mr beszmoltunk rla, hogy elbbi testlet az idmr edzs megreformlsnak javaslatt terjesztette utbbi tancs el – s az FIA ma kzlemnyben erstette meg, hogy a vltoztatst valban rvnybe tervezik lptetni.
Az j idmrs rendszer megtartja az eddig megszokott hromrszes kvalifikcit, m ersen talaktja annak kiesses szisztmjt. Eszerint a Q1 16 percig fog tartani, az els 7 perc elteltvel kiesik a leglassabb versenyz. Ezt kveten minden 90 msodperc utn kiesik egy jabb rsztvev, melynek kvetkeztben sszesen 15 pilta vg neki majd a Q2-nek. A msodik felvons 15 perces lesz, s abban az els hat perc utn esik ki az els rsztvev, majd jabb 90 msodpercenkt jabbak. Heten nem folytathatjk a kzdelmet, 8-an viszont a Q3-ba lphetnek. A zr felvons 14 percig tart majd, t perc utn bcszik az els „ldozat”, majd 90 msodpercenknt az jabbak, egszen addig, mg az utols msfl percre kt versenyz nem marad, akik megkzdhetnek a pole pozcirt.
Az Autosport gy tudja, a vltoztatsra rblint csapatok a verseny szervezinek azon krsre reagltak dntskkel, miszerint izgalmasabb kell tenni a show-t. Az j kiesses rendszerrel azt kvnjk garantlni, hogy az id nagy rszben folyamatosan legyenek autk a plyn. ric Boullier, a McLaren versenyigazgatja dvzli az jtst. „Vannak rvek s ellenrvek, de idnknt hallgatnunk kell a kereskedelmi jogok birtokosra (ill. Bernie Ecclestone-ra – a szerk.), meg kell riznnk az F1 alapjait, de kzben jobb is kell tennnk a sportgat” – nyilatkozta a francia.
„Nem hiszem, hogy ez olyan nagy vltozs lesz, viszont kiszmthatatlanabb tesz mindent. Ha a versenyz hibzik, megfizeti az rt, mert ha nem futja meg a kridt idben, kiesik. Ez nagyobb nyomst is jelent a versenyzkn s a csapatokon. Ha az autd gyorsabban koptatja a gumikat, hiba vagy a leggyorsabb ht perc utn, taln csak harmadik leszel a legvgn, s lemaradsz a pole-rl. N a kiszmthatatlansg, de vgs soron gy is a legjobb autk s versenyzk lesznek majd az len. s ha nha nem a Mercedes nyeri az idmrt, az csak jt tesz a msornak.”
Boullier utalt r, az jts legfbb tmogatja Bernie Ecclestone volt. „Az tlet az volt, hogy hasonl idmrk legyenek, mint amilyeneket az esben szoktunk ltni. Taln pr eslyes ezzel mgsem kerl az lre. Taln nem lesz annyira egyrtelm a rajtsorrend” – nyilatkozta az zletember.
Br a terv az, hogy mr az idei vben bevezessk az j rendszert, az FIA kzlemnyben hangslyozta, egyelre csak vizsgljk ennek lehetsgt, hiszen a vgs dntst az FIA Vilgtancsnak kell meghoznia, amely mrcius 4-n tartja soros lst.
Genfben tegnap az FIA kzlemnye szerint tovbbi jtsokrl is dnts szletett:
1. Bevezetik a „Nap versenyzje-djat”: a szurkolk aktivitsnak nvelse rdekben lehetsget biztostanak arra, hogy a nzk szavazzanak a szerintk a versenyen legjobb teljestmnyt nyjt rsztvevre, melynek kiltt mg a kzvetts alatt flfedik, s aki kln djat vehet majd t a futam utn.
2. A csapatok haladkot kaptak a 2017-es szablyvltozsok elksztsre: prilis 30-ig kell elllniuk a mindenki szmra elfogadhat javaslatokkal, melyek alapjn megjulnak majd a versenyautk. Az rintettek s a Pirelli eszerint tovbb trgyal az autk gyorsabb ttelrl, arrl, miknt tehetnk agresszvabb a klsejket, valamint hogy mennyit gyorsuljanak. Emellett a motorgyrtknak is hatrozniuk kell: cskkentenik kell az erforrsok rt, el kell rni, hogy minden csapatnak biztostsanak motorokat, s tovbb kell javtani a V6-osok hangzsn.
3. Jn a fejvd eszkz: Az F1 Bizottsg elfogadta a versenyzk fejnek vdelmt elsegt eszkz 2017-es bevezetst, de annak konkrt rszleteirl mg nem hatroztak, mivel tovbbra is folyik a szakrti csoport kutatmunkja. A glria mellett az ttetsz szlvd kifejlesztsrl is gondolkodnak.
/ts/
Vettel a msodik napot is besprte, de aztn piros zszlt okozott
A tbbedmagval 100 kr felett teljest ferraris dleltti idejt mr nem tudtk megjavtani a tbbiek.
Sebastian Vettel ultralgy keverken megfutott dleltti leggyorsabb kre maradt az etalon a Circuit de Catalunyn rendezett els tli teszt msodik napjn, m a nmet versenyz napjt nmikpp bernykolhatta, hogy Ferrarijval alig t perccel a kocks zszl meglendtse eltt mszaki rendellenessg miatt le kellett hzdnia a plyrl.
Vettelen kvl csupn volt Red Bull-os csapattrsa, a msodik helyen vgz Daniel Ricciardo prblta mg ki az ultralgy keverket, a harmadik Sergio Preztl lefel mr mindenki kemnyebb abroncsokon krztt.
A legtbb krt, a tavalyi tli tesztrekordot is tlszrnyal 172-t (!), a mercedeses Nico Rosberg teljestette, aki ilyen tekintetben mg csapattrsa, a cmvd Lewis Hamilton tegnapi eredmnyn is tltett. A kivtelesen produktv tesztnapon egybknt a tizenegy plyra hajt versenyzbl nyolcnak sikerlt tlpnie vagy elrnie a bvs 100-as hatrt, kztk az ppen 100 krig jut Preznek vagy a spanyol Fernando Alonsnak a korbban hrhedten megbzhatatlannak bizonyul McLaren-Hondval.
A McLaren „hrnevt” ezttal a Renault vitte tovbb, miutn az RS16-os az els nap szoftvergondjai utn ma is bedobta a trlkzt az jonc Jolyon Palmer alatt – ma egy ltvnyosan nagyot durran turbhibval, s egybknt ugyanott, ahol Vettel Ferrarija is leparkolt, a plya villmgyors 3-as kanyarja eltt. A brit remnysgnek ez a hiba ugyangy id eltt vget vetett a napjnak, mint a tegnapi.
Az els beszmolk szerint szintn turbproblma okozta a fiatal Max Verstappen vesztt a Toro Rossban, aki ebdsznet eltt nem sokkal llt flre a kr harmadik szektornak kzepn. rm az rmben, hogy a holland az autmentst kveten minimlis idvesztesggel folytathatta a munkt az STR11-es „tesztverzijval. Mint arrl nemrgiben beszmoltunk, a faenzaiak tfog javtcsomagot terveznek bevetni a mrcius 1-4. kzt megrendezend msodik barcelonai teszten.
Kiscsapatok nagy napja volt ez a mai, hiszen kisebb zrk ellenre mind a Manor-, mind az jonc Haas-istll 70 kr felett zrt az jonc Pascal Wehrleinnel s a haasos Esteban Gutirrezzel a volnnl. Nyers eredmnyeik szintn nem voltak rosszak.
Az els barcelonai tesztsorozatbl mg kt nap van htra, s az elrejelzsek szerint a kataln versenyplyt a kvetkez kt napban is ugyanolyan remek idjrs ksznti majd, mint eddig.
A barcelonai teszt 2. napjnak vgeredmnye
|
Versenyz |
Csapat |
Id |
Klnbsg |
Kr |
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
1:22,810 |
|
126 |
2. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer |
1:23,525 |
+0,715 |
112 |
3. |
Sergio Prez |
Force India-Mercedes |
1:23,650 |
+2,882 |
101 |
4. |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:24,867 |
+2,057 |
172 |
5. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:25,237 |
+2,924 |
108 |
6. |
Esteban Gutirrez |
Haas-Ferrari |
1:25,524 |
+4,121 |
79 |
7. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:25,648 |
+3,062 |
134 |
8. |
Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes |
1:25,925 |
+3,115 |
71 |
9. |
Fernando Alonso |
McLaren-Honda |
1:26,082 |
+4,388 |
119 |
10. |
Jolyon Palmer |
Renault |
1:26,189 |
+3,379 |
42 |
11. |
Max Verstappen |
Toro Rosso-Ferrari |
1:26,539 |
+4,536 |
121 |
/ts/
Vettel ilyen Ferrarira vgyott
Komoly clokkal vgott neki a Ferrari az idei vnek, eddig pedig minden a tervek szerint halad. A msodik tesztnap sznetben Sebastian Vettel ismt pozitvan nyilatkozott az j autrl, ami elmondsa szerint gy viselkedik, ahogyan szeretn.
A vrsk tavaly komoly fejldsen mentek keresztl, s hrom futamgyzelemmel sikerlt feledtetnik a gyenge 2014-es vet. Miutn stabil msodik erv vltak, idnre nem is tzhettek volna ki ms clt maguk el, mint a Mercedes utolrse. Br az els tesztekbl mg nem lehet komoly kvetkeztetseket levonni, a csapat nmet piltja szerint a Ferrari j ton jr.
A tegnapi nap utn – melyen futotta meg a leggyorsabb krt – elrelpsekrl beszlt, autjt pedig a keddi gyakorls ebdsznetben – amikor szintn llt a lista ln – is dicsrte. „Fontos, hogy az aut gy viselkedik, ahogyan szeretnm” – kezdte. „Tudjuk, hogy sok dolgunk van mg, s rengeteg kilomtert kell megtenni, viszont mindenki boldog. Ez egy j aut, kpzelhetik mennyi feladatunk van; rengeteg az j alkatrsz, s igyeksznk megrteni a gp viselkedst” – folytatta.
„Mindent sszevetve, rlnk, hogy sok idt tlthetnk a plyn” – magyarzta Vettel, aki tegnap 69, ma dleltt pedig 46 krt teljestett. A sznetben azt is megkrdeztk, elgedett-e az j aut tapadsval, illik-e ez a konfigurci vezetsi stlushoz. „Amikor tbb tapads van, az mindenkinek illik a stlushoz. Ez az aut elrelpst jelent. gy gondolom, az erforrs is javult, ami j hr. Persze, sokat kell mg gyakorolnunk, de ez a kt nap eddig elgg pozitv” – jelezte.
Vettel nem felejtett el ksznetet mondani a Ferrari dolgozinak, akik hossz hetekig, hnapokig dolgoztak, hogy s csapattrsa, Kimi Rikknen harcba szllhassanak a futamgyzelmekrt. „Rengeteg munkt tettek ebbe az autba. Nem csak a tlen; ez a projekt viszont ms volt s a hozzllsunk is. Nhny vltozs kvlrl is lthat. Nyilvnval, hogy az orr eltr az eddigitl, de az els rsz is vltozott, s a borts alatt is ms lett nhny dolog. Rengeteg ember munkja s tehetsge van ebben a gpben; mr csak ki kell dertennk, mennyire j!” – zrta gondolatt.
/ts/
Vettel rtkel: Az j Ferrari elrelpst jelent!
Pozitvan s elgedetten szllt ki autjbl a htfi tesztnap vgn Sebastian Vettel. Az els nap leggyorsabbja szerint rezhet elrelpst jelent az j Ferrari, mely az j felfggesztsnek ksznheten is kezesebben viselkedik.
Tesztelssggel kezdte plyafutst a Ferrari mlt pnteken bemutatott idei modellje, az SF16-H. Htfn Sebastian Vettel vitte plyra a kiss kifehredett vrs gpet, s mr dleltt a tabella lre llt vele. Vgl sszesen 69 krt teljestett a ngyszeres vilgbajnok, s a maranelliak szmra a j eredmnynl sokkal lnyegesebb, hogy rendkvl elgedett volt munkaeszkzvel!
„Elrelpst tettnk. A vasrnapi filmes napunk utn most lendltnk bele igazn. Az els rzseim pozitvak. Az aut sok tekintetben forradalminak nevezhet, tbb minden kvlrl is ltszik ebbl, de mg tbb lapul a borts alatt. Szmomra a legfontosabb, hogy j napunk volt egy autval, amit j volt vezetni. A legjobb id nem szmt” – nyilatkozta Vettel a nap vgi sajttjkoztatjn.
„J lett volna tbbet autzni, de ezek a kocsik jval sszetettebbek, mint egy Ford Fiesta ezerkilenczakrhnybl. Ott csak felnyitottad a motorhztett, belenztl s megjavtottad. Ha egy modern versenyautval van gondod, akr csak egszen kicsi, nagyon alaposan meg kell vizsglnod, mi trtnt, s ez idbe is telik. Egy j Forma–1-es autval pedig eleve krltekintbb vagy, inkbb ktszer is megvizsglod, hogy minden rendben van-e” – utalt arra, hogy a nap sorn tbb alkalommal is hosszabb idre elnyelte t a garzs.
Vettel szmra ugyanakkor az els benyoms mindennl tbbet jelentett ma – s az aut vezethetsgvel nagyon elgedett volt. „Az aut gyorsabbnak tnik, mint a tavalyi, mg ha kzvetlen sszevetsre nincs is mdunk. Mindvgig egyenletesen hagyta magt vezetni, s mindig j eljel, ha a legels megrzsed j. Hogy eredmnyben ez mit fog jelenteni, persze mr ms krds.”
Az j Ferrarin a lervidlt orrkp mellett a vonrudasrl nyomrudas felfggesztsre trtn tlls jelenti az egyik legnagyobb mdostst. A csapat veken t hasznlta a korbbi megoldst, Vettel azonban a mlt vben versenyzett elszr vele – s szavaibl az derl ki, cseppet sem bnja a vltst. „Rszletezni ezt csak akkor tudnm, ha az egyik autbl a msikba lnk t. De a kt aut kzti klnbsg amgy is tlmutat a felfggesztsen. James Allison technikai igazgat szerintem tbbet tudna beszlni a felfggeszts kinematikjrl. Szmomra ez olyasmi rzst ad, mint amit a korbbi versenyautimtl megszoktam, de nem lltanm, hogy az egyik felfggesztssel nem lehet annyira tmadni, mint a msikkal. sszessgben jnak rzem az autt az els tengelyen, jl viselkedik a kerkvetkn, s ez nem olyan magtl rtetd.”
Vettelt vgl a rivlisokrl is krdeztk – a Mercedesszel Lewis Hamilton ma 156 krt teljestett, messze tlszrnyalva ezzel mindenkit. „Mintha egsz j napjuk lett volna” – llaptotta meg viccesen. „De mi is joggal vagyunk optimistk. Mg nem tartunk ott, ahol k, de nem pnikolunk. J lett volna tbbet menni ma, de mr ez is rendben volt. Mindent jobbnak rzek, j nap volt!”
/ts/
Vettel volt a leggyorsabb a tli tesztek els napjn - vgeredmny
A Ferrari nmet piltja mg a mercedeses Lewis Hamiltonnal folytatott dleltti adok-kapokja sorn futotta meg a leggyorsabb krt. Piros zszlt csupn Romain Grosjeannak az j Haasrl ltvnyosan leszakad els vezetszrnya okozott.
A nmet Sebastian Vettel maradt az len az els tesztnap vgn a 2016-os Forma–1-es teszteknek helyet ad Circuit de Catalunyn, Barcelonban. A ngyszeres vilgbajnok a meznybl egyedliknt 1 perc 25 msodperc alatti kridvel bizonyult a leggyorsabbnak, tbb mint fl msodperccel megjavtva a tavalyi Spanyol Nagydj idmr edzsn futott legjobb idejt.
A ferraris mgtt az a Lewis Hamilton zrt, aki a nap dlelttjn ktszer is oda-vissza vltotta magt Vettellel az elssgrt. A cmvd vilgbajnok elkpeszt mennyisg tesztkilomtert pumplt az j Mercedesbe, egszen pontosan 156 (!) krt – tbb mint kt teljes versenytvot – tett meg.
Ellenttben a nagydjhtvgkkel, a teszteken a csapatok idn szinte teljesen szabadon vlaszthatnak gumit, s ennek megfelelen a nap vgre nhnyuknl elkerlt az itt egybknt nem hasznlatos citromsrga jelzs lgy keverk is. Alfonso Celis Jr. Force India-tesztpilta ezt hasznlva ugrott fel az 5. helyre a nap hajrjban, valamint Jenson Button s a Manor jonca, Pascal Wehrlein is ennek segtsgvel mozdult el a hts traktusokbl.
Az jonc Haas-csapat dleltti elsszrny-levlsa bizonyult az egyetlen olyan alkalomnak, amikor piros zszlval meg kellett szaktani a krzst – az amerikaiak nagygyjnak, Romain Grosjeannak az autjrl a clegyenesben szakadt le a kritikus fontossg alkatrsz. Az istll az esetet kveten rkra „magra zrta” a garzsajtt, s vgl gy folytattk a programot, hogy egyltaln nem is lptek t egy bizonyos sebessget az egyenesekben. Az alakulatnl holnapra grtek megerstett szrnytart-pillreket.
Megbzhatsg szempontjbl mindazonltal korntsem alakult zkkenmentesen a nap. Daniel Ricciardo ugyan harmadik lett, egy hajszllal megelzve a williamses Valtteri Bottast, m a dleltt egy jelents rszt egyelre ismeretlen eredet problmk miatt ki kellett hagynia. A hatodik Button, valamint a hetedik Carlos Sainz is huzamosabb ideig a bokszutca foglya volt – a brit szintn a dleltt, mg a spanyol a ks dlutn folyamn. A Toro Rossnl id eltt abba is hagytk a krzst az egyelre egyenletesen sttkk tesztfestsben tetszelg kocsival – tettk mindezt 55 kr utn.
Wehrlein lgy keverken futott leggyorsabb kre, illetleg Grosjean problmi lttn a kt kiscsapat kzl vgl a franci vgzett htrbb az eredmnylistn, azonban a szintn technikai problmk sjtotta Jolyon Palmer gyri Renault-jt mg is meg tudta elzni.
A ngynapos teszt holnap dleltt folytatdik a kataln plyn.
A barcelonai teszt els napjnak vgeredmnye
|
Versenyz
|
Csapat
|
Id
|
Klnbsg
|
Kr
|
1. |
Sebastian Vettel |
Ferrari
|
1:24,939
|
|
69
|
2. |
Lewis Hamilton |
Mercedes
|
1:25,409
|
+0,470
|
156
|
3. |
Daniel Ricciardo |
Red Bull-TAG Heuer
|
1:26,044
|
+1,105
|
87
|
4. |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes
|
1:26,091
|
+1,152
|
80
|
5. |
Alfonso Celis |
Force India-Mercedes
|
1:26,298
|
+1,359
|
58
|
6. |
Jenson Button |
McLaren-Honda
|
1:26,735
|
+1,796
|
84
|
7. |
Carlos Sainz |
Toro Rosso-Ferrari
|
1:27,180
|
+2,241
|
55
|
8. |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari
|
1:27,555
|
+2,616
|
88
|
9. |
Pascal Wehrlein |
Manor-Mercedes
|
1:28,292
|
+3,353
|
54
|
10. |
Romain Grosjean |
Haas-Ferrari
|
1:28,399
|
+3,460
|
31
|
11. |
Jolyon Palmer |
Renault
|
1:29,356
|
+4,417
|
37
|
/ts/
me, a teljes tesztbeoszts
Kt nappal a szezon els kollektv tesztjnek kezdete eltt teljess vlt a rszvevk nvsora, miutn a Mercedes gyri alakulata, az jjalakul Reanult-istll, az elrelpsben remnyked McLaren s az talakuls eltt ll Manor is ismertette beosztst.
Htfn, a legutbbi hivatalos teszt utn 84 nappal gurulnak ismt plyra a Forma–1-es autk a Spanyol Nagydjnak otthont ad Circuit de Catalunya versenyplyn. A gyakorls roppant fontos lesz a csapatok szmra, 2016-ban ugyanis csak nyolc napot tlthetnek tesztelssel, azaz a jv hten mris „elhasznljk” a rendelkezskre ll id felt.
Ahogyan azt mr megszokhattuk, a gyakorls kezdete eltt a csapatok kzssgi oldalukon ismertettk beosztsukat – pntek este a bejelentssel mg ads ngy istll is. Megtudtuk pldul, hogy a Mercedesnl a cmvd, Lewis Hamilton kezdi a munkt, a folytatsban pedig felvltva dolgozik majd csapattrsval, Nico Rosberggel.
A Renault ms stratgival kszl a tesztre: nluk az els kt napon Jolyon Palmer vezeti majd az autt, a msodik kettn pedig Kevin Magnussen. A McLarennel Jenson Button teljesti az els krt, majd is vltsban dolgozik Fernando Alonsval, mg a Manor htfn s kedden Pascal Wehreleinnek ad lehetsget, szerdn s cstrtkn pedig Rio Haryantnak.
/ts/

Sajtos mdszerrel motivlhattk a Ferrari-dolgozkat idn tlen
Sergio Marchionne elnk lltlag (nnepl?) mercedesesek posztereivel aggatta tele a gyrat, hogy emlkeztesse a csapattagokat a cljaikra.
Az immr 2008 ta vilgbajnoki cm nlkl „tengd” alakulatnl tavaly vgre meglttk a fnyt az alagt vgn, miutn Sebastian Vettel vezetsvel egyrtelmen a dominns Mercedes legkzelebbi kihviv vltak, s vek ta elszr sikerlt javtaniuk az elz vben mutatott teljestmnykn. Az gaskod Paripnak 2015-ben vgl sikerlt elrnie az idny eltt kitztt cljt, a hrom futamgyzelmet, idn pedig bevallottan ismt a vilgbajnoki cmre trnek – ezt korbban Sergio Marchionne Ferrari-elnk, az j aut bemutatjn pedig Maurizio Arrivabene csapatfnk is elismerte.
„Tudjuk, hogy Marchionne decemberben azt mondta, hogy k szeretnnek lenni az etalon az ausztrliai idnynyitn – Marchionne mr a szezon rajtjnl az lre akar llni” – kommentlta a helyzetet a Sky Italia riportere, Antonio Boselli. „Ez volt a cl ezen a tlen, s gy tudjuk, hogy Marchionne sok-sok mercedeses kpet akasztott ki a gyr falaira, csak hogy emlkeztesse a dolgozkat s motivlja ket a cljaik elrsben.”
Arrl nem szivrogtak ki informcik, hogy mindez valban gy esett-e, mindenesetre Maranellban inkbb a visszafogott 2015-s clok bizonyultak szokatlan fordulatnak, mintsem az, hogy a vilgbajnoksg megnyerst tzik ki maguk el. gy zajlott ez az Alonso-korszakban is – m azokhoz az vekhez kpest idn tbb eljel mutat arra, hogy ez ezttal egy relis trekvs is egyben.
„t terleten vltozott nagyon sokat a kocsi” – emlkeztetett Boselli. „Az els felfggesztsnl tolrudas megoldst alkalmaztak, az oldaldobozok megjultak, a hts rsz megjult, az erforrsnl nagyon sok az jdonsg s az j elgondols, az orrkp pedig rvidebb lett, mint tavaly volt. 2015-hz kpest ez egy forradalmian j kocsi, s a Ferrarinl azt remlik, hogy ezzel sikerl kzelebb kerlnik a Mercedeshez. A gyrban nagyon magabiztosak s nagyon boldogok az j erforrs prbapados tesztjeivel kapcsolatban is – de azt senki sem tudja biztosan, hogy olyan versenykpesek lesznek-e, mint a Mercedes.”
Eldjeihez kpest egyvalamiben mr biztosan sokat vltozott az SF16-H kdnvvel elltott j modell – ez pedig nem ms, mint a fests, ami nem mst, mint a hromszoros vilgbajnok Niki Lauda nevvel fmjelzett 1970-es vek sikerkorszakt idzi.
„Nem tudni, hogy az j Ferrari a valaha volt legszebb Ferrari-e – mivel errl mindenkinek meglesz a sajt vlemnye –, a legfontosabb dolog az az, hogy ez legyen a leggyorsabb kocsi a meznyben. A fests nagyon ms, hiszen nagyon sok a fehr – ez kt msik Ferrarit juttat eszembe; az egyiket a ’90-es vekbl, a msikat pedig a ’70-es vekbl, azt, amelyikkel Niki Lauda megnyerte a vilgbajnoksgot” – mondta az olasz szakjsgr.
Az, hogy az SF16-H vgl a sikeraut, vagy az 1990-es vek els felnek mlypontjait megt jrgny rkbe lp majd, az nagy valsznsggel 2016 vgn derl majd csak ki.
/ts/
Korbbi csapatvezetje egyetrt Vettellel
A Red Bull csapatvezetje, Christian Horner egyetrt az istll korbbi versenyzjvel, Sebastian Vettellel, aki nemrg tlsgosan bonyolultnak nevezte a modern Forma–1-et s aggodalmt fejezte ki a piltk szerepvel kapcsolatban.
A 2014-es szablyvltozsok ta sokan felvetettk mr, hogy a jelenlegi technolgia tlsgosan sszetett, a sport pedig egyre inkbb a mrnkk sszecsapsrl s nem a piltk versengsrl szl. A napokban a ngyszeres vilgbajnok hivatalos honlapjn jelenet meg egy interj, amiben rszletesen beszlt az emltett problmrl. A versenyzk Vettel szerint is kezdenek httrbe szorulni, ez pedig egyltaln nem j hr a kirlykategria szmra.
Hornert a Red Bull festsnek bemutatsakor a csapat egykori piltjnak kijelentsrl is krdeztk, a tapasztalt szakember pedig jelezte, egyetrt a nmettel. „Olvastam Sebastian megjegyzst s teljes mrtkben igazat adok neki” – mondta. „A Forma–1-nek inkbb a piltkrl kellene szlnia, s j lenne, ha a versenyzk nagyobb rszt kapnnak az egsz csomag rszeknt. Most j lehetsgnk van arra, hogy 2017-ben vltoztassunk ezen. A clt mr kitztk azzal, hogy gyorsabb, nehezebben vezethet autkat akarunk, melyek elvlasztjk a fikat a frfiaktl.”
A 2017-es szablycsomaggal kapcsolatban tovbbra sem szletett megegyezs, Horner viszont remli, hamarosan pont kerl az gy vgre. Elmondsa szerint azonban ahhoz, hogy a vits krdseket vgre rendezni tudjk, a sport irnyti testleteinek (a Nemzetkzi Automobil Szvetsgnek s a Forma–1 Menedzsmentnek) sokkal hatrozottabban kell killniuk elkpzelseik mellett, s kevesebb kompromisszumot kell elfogadniuk.
„Szerintem az FIA is elhatrozta, hogy vltoztatni akar. Amit semmikppen sem akarunk az az, hogy jabb kompromisszumokat kssnk, ahogyan tettk azt a motorokkal kapcsolatban. Elszr ngyhengeres motorokat akartunk, melyek mkdsben komoly szerepet jtszik az elektronika, vgl azonban egy kztes megoldst vlasztottunk, a V6-ot s a kevesebb elektronikt. Ezeken a krdsekben az irnyti testletnek hatrozottan llst kell foglalnia, hiszen a csapatok tlsgosan nzk ahhoz, hogy rendezzk ezeket a krdseket” – zrta gondolatt.
/ts/
Allison: „Rgen csak a bokszban voltunk jk – most tnyleg nyerhetnk”
A Scuderia technikai igazgatja remli, hogy az j Ferrari mr tnyleg gyztes aut lesz.
A korbban a Renault-nl is megfordul James Allison hrom vvel ezeltt rkezett Maranellba – ahol a 2000-es vekben mr szintn lehzott pr vet –, ekkoriban pedig a csapat pp meredek lejtmenetben tartott. Az gaskod Paripa 2016-os autjnak bemutatjn a brit szakember nem fukarkodott a szavakkal a Ferrari elrelpst illeten.
„2013-ban a Ferrari semmiben sem volt vilgbajnoki szinten, kivve taln a gyors kerkcserket” – jelentette ki. „2014-ben a motorunk nem volt elg ers, nem volt elg leszorternk, a felfggeszts sem gy mkdtt, ahogy kellett volna, s gy ltalnossgban az egsz csomag sok kvnnivalt hagyott maga utn. Idn minden megtettnk, ami csak emberileg elkpzelhet, hogy ez a kocsi mlt legyen a Ferrarihoz, s hogy elg versenykpes legyen ahhoz, hogy tnyleg gyztes aut vljon belle.”
A feltnen j festsben pompz masinn a legalapvetbb vltoztatsokat maguk az istll technikai vezeti mutattk be. Az SF16-H kdnvvel elltott versenygpnek a karosszrija s – ha hinni lehet a korbbi hresztelseknek – az erforrsa is alapos talakulson ment keresztl, de Allison szerint jelen pillanatban mg nem lehet azt mondani, hogy brmelyik fejleszts kritikus fontossggal brna.
„Nem helyes azt mondani, hogy egy adott terleten jobb munkt vgeztnk, mint brmely msikon” – mondta. „Minden tekintetben fejldtnk: lerk, leszorter, vezethetsg s minden egyb szempontjbl is. Nagyon sokat dolgoztunk, az egsz csapat nagyon sokat dolgozott ezen az sszes terleten. Remlem, hogy elg j munkt vgeztnk, de ezt csak akkor fogjuk tnyleg megtudni, amikor elkezdnk versenyezni a kocsival.”
Br a technikai vezet a vrakozsokat illeten teht rendkvl vatosan fogalmazott, nagyon sok szurkolt ppen az rdekelt a legjobban, hogy a sok-sok befektetett energia vajon elg lesz-e ahhoz, hogy Sebastian Vettel s Kimi Rikknen idn vgre legyzze az utbbi vekben egyeduralkod Mercedest. Allison az egyik rajong kifejezetten erre clz krdsre vlaszolva gy nyilatkozott:
„Nagyon nehz megjsolni, hogy ez a projekt megti-e a Mercedes szintjt. Tudjuk, hogy tavaly s tavalyeltt is nagyon ersek voltak, de azt is tudjuk, hogy kivtelesen tehetsges emberek dolgoznak Maranellban, akik sszesen majdnem ezer vnyi munkart pakoltunk bele ebbe a kocsiba. Tavaly elg nagyot lptnk elre, s most azt remljk, hogy ez a modell megint jkora elrelpst jelent majd – akkort, hogy tnyleg megint versenykpess vlunk.”
„De azt teljes magabiztossggal llthatom, hogy az a sok szeretet, trds, munka s tuds, ami ebben a kocsiban benne van, az megkrdjelezhetetlen. Minden remnynk benne van ebben az autban, s azt hiszem, nagyon bszkk is vagyunk arra, amit csinltunk. Mr alig vrjuk, hogy a plyn is lthassuk.”
/ts/
Merszsg s innovci jellemezi az j Ferrarit
Ambicizus s btor programnak nevezte a Ferrari ftervezje a 2016-os autjukat. Az olaszok innovatv s kreatv szemlletmddal trnek a Mercedes uralmra. Szakembereik a vltozsokrl beszltek.
Amikor Fernando Alonso veken t hiba ldzte Sebastian Vettelt s a Red Bullt, gyakran rte az a vd a Ferrarit, hogy technolgiai szempontbl nem elg kreatv, tlsgosan konzervatv. E vals problmra knlt megoldst a mezny egyik legtehetsgesebb mrnknek, James Allisonnak a technikai igazgatv trtn kinevezse 2013 szn. Sok szakember vlte gy, hogy a brit szemlletvltst hoz Maranellba – s most, a msodik teljesnek mondhat ottani vben gy tnik, sor kerlt erre.
Allison a Ferrari pnteki bemutatjn elmondta, amikor visszatrt a vrskhz, a csapat kizrlag a kerkcserk gyorsasga tern volt „vilgbajnoki szinten”. Azta viszont mind mrnkgrda sszettele, mind pedig a csapat szerkezete teljesen talakult. „Tudjuk, hogy a Mercedes rendkvl ers volt tavaly s tavaly eltt. De kzel ezer embernk dolgozott ezen az autn, s minden tlnk telhett megtettnk, hogy komoly elrelpst tegynk vele, igazi gyztes autv vltoztassuk” – fogalmazott a technikai igazgat.
A brit a mlt vben tbbszr is utalt r: csapata 2015-s flemelkedsben kulcsszerepet jtszott, hogy a mrnkk vllrl lekerlt a teher, s mg korbban az jabb nagy kudarctl flve nem mertek kreatvak lenni, most szabad kezet kaptak tleteik megvalstshoz. Maurizio Arrivabenk flismertk, hogy a sikeress vlsra, a Mercedes legyzsre csakis agresszv s btor hozzllssal lehet eslyk. s a karosszria- s motorrszlegen dolgoz vezetk beszmoljbl, valamint az j aut klsejbl gy tnik, gy is jrtak el.
Az SF16-H nvre keresztelt jrm ftervezje, Simone Resta volt, aki agresszv konstrukcinak nevezte legjabb mvket. „Az aut projektjt egy vvel ezeltt kezdtk, s rendkvl ambicizus clokat tztnk ki magunk el. Az elsdleges vltozst az orr jelenti, valamint az els felfggeszts. Az orr magasabban van, a lgramlatok mskppen mennek krltte. A megolds ersen eltr a tavalyitl” – magyarzta az jtsokat. „Ngy ven t vonrudas felfggeszts hasznltunk ell, de most vltoztattunk nyomrudasra. Az aut tmege kisebb, elrelpst jelent az elz s a korbbi modellekhez kpest is. De az oldaldobozok is vltoztak, s a hts rsz szintn. Msok a htrcsok, igyekeztnk elnyt kovcsolni a htrendszerek talaktsbl.”
A karosszria mellett az erforrst is jragondoltk a maranelli mrnkk. A bemutatn termszetesen ennek rszletei nem ltszottak, a motorrszleg vezetje, Mattia Binotto azonban elgedetten nyilatkozott az jdonsgokrl. „Az elz szezonhoz kpest kt f terlettel foglalkoztunk. Az egyik az erforrs felptse volt: prbltuk minl kompaktabb tenni azt, hogy pozitv lpseket tehessnk az aerodinamika tern. Az autnk keskenyebb lett a tavalyihoz kpest. Prbltunk minden rszegysget elmozdtani. De nemcsak a felptsen dolgoztunk, az gsi folyamaton is igyekeztnk javtani, valamint a turbn. Az elz vhez kpest ezek a legfbb elrelpsek. Nagyon fontos s innovatv dntseket hoztunk meg” – mondta munkjukrl a szakember.
A tavalyihoz kpest karcsbb j autt Sebastian Vettelk vasrnap Barcelonban teszik elszr prbra – htfn pedig mr a pnteken Silverstone-ban bejratott Mercedesszel is sszemrhetik magukat!
/ts/
Vettel, Arrivabene: Harcolni akarunk a bajnoksgrt!
Msodik szezonjnak vg neki Sebastian Vettel a Ferrari versenyzjeknt, s megtenn az a bizonyos utols lpst, mellyel elrhetv vlhat szmra tdik vilgbajnoki cme.
Mikzben 2015 a Ferrari s Sebastian Vettel szmra is az jrakezds ve volt, idn a folytonossg jegyben szllnak harcba az jabb sikerekrt. A nmet versenyz bemutatkozsa Maranellban vrakozson fell sikerlt: a 2014-es nyeretlen szezont kveten hrom futamgyzelmet aratott, tovbb megszerezte az egyni bajnoksg harmadik helyt is.
„Az aut csodlatos! Nagyon izgalmas idszak ez, de nehz mg megmondani, mire is szmtok, mert mg nem prbltuk ki a plyn. Szp az aut, s szerintem komoly elrelpst hozhat” – kommentlta j versenygpt Vettel a pnteki bemutatn.
A ngyszeres bajnok mr korbban beszlt arrl, hogy a mostani lesz az els olyan aut, melynek fejlesztsbe is beleszlhatott. Emellett most azt is hangslyozta, hogy egy ve megjult csapatuk is egyre inkbb sszecsiszoldik, ami szintn javulst hozhat szmukra. „Tavaly fantasztikus vet futottunk. Ez volt az els szezonom a csapattal, s msodikak lettnk. Mr csak egy lps hinyzik. Ezt viszont nem lesz knny megtenni, de remljk, az autnk segt benne. Minden tren fejldtnk, az elz vben nagyon sok ember cserlt pozcit. Tavaly a bemutatn mg nemigen tudtuk, mire szmthatunk. Most jobb volt a tli felkszlsnk, s gy vlem, ha tavaly ers csapatot alkottunk, idn mg ersebbek lesznk” – tekintett elre.
Fnke, Maurizio Arrivabene is ebben bzik. „Remljk, hogy ez egy nyer aut lesz. Az aut nagyon sok ember kzs munkjnak eredmnye, s nem sokra mr Barcelonba visszk. Mindenekeltt ksznetet kell mondjak az elnknknek, aki biztostotta szmunkra a megfelel htteret ahhoz, hogy versenykpes autt alkossunk meg. Valamennyi rszlegnknek jr a ksznet, akik nagy szenvedllyel dolgoztak” – nyilatkozott az olasz.
Ami cljaikat illeti, is visszafogottan beszlt, mgsem hagyott ktsget afell, hogy a Mercedes-uralom megtrsre plyznak. „ltalban nem n tzm ki a clokat, az ugyanis a fnkm feladata” – utalt Sergio Marchionnra. „Tavaly hrom futamgyzelem volt a clunk, s el is rtk ezt. Idn mg jobban kell nyomnunk. Legalbb harcban kell lennnk a bajnoki cmrt, j lenne egszen a bajnoksg vgig kzdeni rte. Tudjuk, hogy nem lesz knny, mert az ellenfelek sem alszanak, k is javtani akarnak. Tiszteljk az ellenfeleket, sokra tartjuk ket, klnsen a legutbbi kt bajnoksg gyztest. De elszntak vagyunk, egyre jobbak s jobbak akarunk lenni.”
/ts/
Bemutatkozott az j Ferrari, az SF16-H!
Az gaskod paript kiengedtk a karmbl! A Ferrari pntek dlutn bemutatta 2016-os versenygpt, mely a vrakozsnak megfelelen festst s technikai filozfijt tekintve is alaposan megvltozott!
Igaznak bizonyultak az olaszorszgi pletykk: a Scuderia csapata idn jelents mdostsokat hajtott vgre autjn – technikai s eszttikai szempontbl egyarnt. A legszembetnbb vltozst a motorbortson s a kocsi oldaln megjelen, a korbbi idket idz fehr minta jelenti. De az aut elejnek talaktsa is azonnal szemet szr. A csapat idn a tavalyinl rvidebb, orrkppal llt el, emellett az oldaldobozokon is szrevehet a vltozs. Emellett a mrnkk szaktottak az egyedinek szmt vonrudas felfggesztssel, melyet aerodinamikai elnyei miatt mr 2012 ta hasznltak. Az j, hagyomnyos nyomrudas megolds vrhatan megknnyti a mrnkk munkjt az aut belltsa tern, nekik nagyobb mozgsteret, a versenyzknek pedig nagyobb stabilitst ad majd.

Az j aut az SF16-H nevet kapta, folytatva a tavalyi nvadsi filozfit – m a turbt jelz T helyett most a hibridet takar H kerlt a kdnvbe
A Scuderinak nem titkolt clja, hogy mr a legels futamtl kezdve vals ellenfele legyen az elmlt kt szezont ural Mercedesnek. Az jabb ugrsszer elrelpsben a motor tovbbfejlesztsnek is kulcsszerep juthat. Sergio Marchionne elnk mr a mlt v vgn kijelentette, szeretn, ha csapata gyzelmi eslyekkel indulna Melbourne-be – annak ellenre is, hogy a 2016-os projektet elmondsa szerint kicsit ksbb kezdtk a megszokottnl. „Ers csapatunk van, de szerintem idn egy kicsit mg ersebb vltunk” – llaptotta meg Sebastian Vettel, aki szeretn magasabbra emelni a lcet. „Egyelre nagyon biztat minden, remlhetleg a sikerek is jnnek majd” – tette hozz Rikknen.

„Elktelezettek vagyunk, hogy idn jobban teljestsnk, mint tavaly. Nem fogunk minden verseny eltt hangzatos greteket tenni, de ettl fggetlenl nagyon oda fogjuk tenni magunkat” – jelentette ki Maurizio Arrivabene csapatfnk.
„Ez egy roppant izgalmas nap – nemcsak azrt, mert a vilg vgre meglthatta a ksz kocsit, hanem mert mi magunk is most lttuk elszr teljes valjban! Egy egsz v munkja van ebben az autban” – fogalmazott James Allison technikai igazgat.
Az j autt a bemutatt kveten egybl az v kt tli tesztjnek helysznre, Barcelonba szlltjk, ahol vrhatan mr vasrnap kiprbljk azt egy filmes napon.
/ts/
Vettel gokartversenyen indul a htvgn?
Gokartversennyel hangol Sebastian Vettel az j Forma–1-es szezonra? A pletykk szerint a htvgn rangos megmrettetsen lesz jelense.
Ezen a htvgn az olaszorszgi Lonatban rendezik a Winter Cup gokartbajnoksg futamt, melyen Eurpa- s vilgbajnokok mellett a pletykk szerint a Ferrari F1-es versenyzje, Sebastian Vettel is rajthoz ll. A ngyszeres vilgbajnok lltlag az Auditl tesztlehetsget kap, ezrt a futamot kihagy dn Nicklas Nielsen helyre ugrik be annl a Tony Kart-csapatnl, amellyel a mlt hten mr tesztelt egyet a Garda-t kzelben fekv plyn.
A hresztels egy Instagramon kzztett fot kapcsn kapott szrnyra, melyet a lengyel gokartversenyz, Karol Basz tett kzz: „Hell, kezddjn a Winter Cup ezen a htvgn” – rta egy Vettellel kzs fot mell, megjellve a ngyszeres bajnokot is.
A hivatalos CIK-FIA gokart-vilgbajnoksg rszt kpez megmrettetsre februr 21-n, azaz vasrnap kerl sor – nagy krds, ha igaz a pletyka, Vettel miknt egyezteti majd ssze szereplst a ferraris ktelezettsgeivel: olasz forrsok szerint a pnteken bemutatott autnak ppen vasrnap kell majd elszr plyra gurulnia Barcelonban, ahol filmes napot tart a Scuderia…
Amennyiben Vettel valban gokartozna, hossz id ta ez lenne az els alkalom, hogy egy ilyen rangos versenyen aktv F1-es versenyz teszi tisztelett. Korbban Michael Schumacher is rajthoz llt gokart-vilgbajnoksgon – 2001 oktberben Kerpenben pldul az akkor 16 ves Lewis Hamiltonnal, s a 15 esztends Nico Rosberggel is sszecsapott, s mindkettejket legyzve dobogra llhatott.
/ts/
Vettel lesen kritizlja az j szablyokat
Maranello – Sajt honlapjn elgedetlenkedik Sebastian Vettel (28), a Forma-1-ben szerepl Ferrari versenyzje! A nmet pilta az aktulis szablyokat kritizlja.
– Tl bonyolultak a szablyok ahhoz, hogy a nzk mindent megrtsenek. Emellett id kell, mire megszokjk a vltozsokat. Ehhez jn, hogy hinyzik az autk hangja – fakadt ki a ngyszeres vilgbajnok nmet.
Vettel rgta kzd azrt, hogy tlthatbb intzkedsek legyenek a Forma-1-ben. Eltrln a jelenlegi V6-os hibridmotorokat. – A sportgnak arrl kellene szlnia, ki a leggyorsabb a meznyben. Nem pedig arrl, ki mennyit tud sprolni – vallja Vettel, akivel a drukkerek nagy rsze egyetrt. A Ferrari piltja a sajt helyzetvel mdfelett elgedett.
Nagyon jl rzem magam a brmben. Azt sem tartom kizrtnak, hogy a Ferraritl vonulok vissza! Eltte persze szeretnk mg vilgbajnok lenni – ahnyszor csak lehet! – zrta gondolatait a csupaszv versenyz, akivel nagyon elgedettek a maranelliak. Tavaly sokig versenyben volt a vb-cmrt is, a vgn azonban rvnyeslt a Mercedes erflnye.
/blikk/
|