Vettel nyert, Bottas nyelt Bahreinben!
Sebastian Vettel nyerte a Bahreini Nagydíjat. A második helyen Lewis Hamilton, a harmadikon pedig az engedelmes Valtteri Bottas érkezett célba.
Nem egészen a „rosbergi” időket idéző rajttal kezdte első pole-os futamát Valtteri Bottas, aki simán megtartotta első helyét a Bahreini Nagydíj startjánál. A szombati első hely után tehát a vasárnapot is kiváló eredménnyel kezdte a Mercedes új szerzeménye.
Az egyébként rendkívül „harapós” csapattársnak, Lewis Hamiltonnak ezzel szemben nem sikerült annyira jól az indulás. A mögéje felsorakozó Sebastian Vettel sikeresen megelőzte ugyanis a háromszoros világbajnokot, igaz ehhez kellett egy merész féktávredukálás is az ideális, felgumizott íven.
Szintén vesztett a rajtnál az ötödikről startoló Kimi Räikkönen is, akit Max Verstappen (6.) és az egészen a nyolcadik helyről érkező Felipe Massa is megelőzött.
A finn bottal üthette Verstappen nyomát, aki el is rohant gyorsan a legjobbakkal az élen versenyezni, de kis vigaszdíj, hogy néhány kör után Massától legalább sikeresen visszavett egy helyet.
Eközben az élen elképesztő és szoros vonatozás bontakozott ki: Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ricciardo egy bolyban haladt, bár előzni nem sikerült egyikőjüknek sem.
Erre próbált megoldást találni a Ferrari, miután a 11. körben kihozták Sebastian Vettelt a boxba, hogy a kis alakulatot „feltartó” Valtteri Bottas elé keveredjen valahogy a német. A trükköt Verstappen is le akarta másoltatni, úgyhogy a boxba hívatta magát, majd fékhiba miatt kiesett a küzdelemből.
Ezzel egy nagy küzdő távozott, aki dühében rögtön oldalba is rúgta a gumifalat. Majd oldalba durrantotta Carlos Sainz is Lance Strollt, amikor épp az újonc mögé érkezett vissza a pályára a bokszkiállásból.
Az ütközés miatt behívták a Safety Cart, ami pedig újabb ügyet indított útjára. Mivel Bottas természetesen elsőként rongyolt a bokszba, Hamilton pedig közvetlenül mögötte hajtott, a brit trükközni próbált.
Olyan lassan hajtott, amennyire csak lehetett, hogy feltartsa a mögötte érkező Daniel Ricciardót. Részben sikerült is, de a totyorgás azért vizsgálatot is érdemelt az FIA részéről, mely 5 másodperces büntetést eredményezett.
Ezzel együtt akkor Ricciardo nyerte a meccset a bokszból kijövet, de az újraindításnál a lágy gumik talán nem akartak annyira működni, mint kellett volna, így Hamilton simán visszaelőzte az ausztrált. Aztán még Massa is és Räikkönen is könnyedén elment a Red Bullos mellett.
Mindeközben Vettelt keményen támadta Valtteri Bottas, de a négyszeres világbajnok nem az a versenyző, aki egy első helyet csak úgy elajándékoz. Csak néhány centin múlott, de nem volt kérdés, a helycsere nem engedélyezett.
Mivel Hamilton 5 mp-es büntetés alatt versenyzett, és közvetlenül márkatársa mögött hajtott, üzent a csapatának, hogy jó lenne valamit tenni, hiszen így többet veszthet a beragadással, mint normál esetben. Néhány körbe beletelt, de végül simán elment Bottas mellett, aki egyáltalán nem védekezett.
Ez idő alatt Sebastian Vettel már 6 másodperces előnyben volt, miközben csapattársa, Kimi Räikkönen látótávolságon kívülre került a negyedik helyen. Ahová egyébként úgy érkezett meg az ötödikről, hogy a bokszkiállás során elébe került Felipe Massát a futam elejéhez hasonlóan ismét megelőzte a célegyenesben.
A „nagyok” közül Valtteri Bottas kezdte meg a második körös kiállásokat, amit 15 körrel a vége előtt csapattársa, Lewis Hamilton „fejezett be”. Ez volt az a kiállás, melyben a háromszoros világbajnoknak le kellett töltenie a büntetését.
Hamilton a 3. helyre jött vissza, ahonnan a fennmaradó 15 körben már úgy tűnt, nem maradt valódi esélye a második helyre sem. Az első négyes között (Räikkönen zárta a sort) ugyanis minden esetben 9-9-9 másodperces különbség alakult ki.
Csakhogy nem Hamilton lenne, ha a lehetetlen ott lenne a szótárában. Hat környivel kevesebb volt a gumijaiban, mint csapattársáéban, így bátran indíthatta el a „Hammertime”-ot.
Rövid felzárkózás, könnyed előzéskenység Bottas részéről, és Hamilton máris Vettel nyomába eredhetett.
A német ekkor már 12 másodpercre növelte előnyét, de Hamiltont ez nem nagyon érdekelte. 1 másodperc körül faragott körönként, de hiába faragcsikált, a futam végéig nem ért fel jelenlegi legnagyobb ellenfele mögé.
Sebastian Vettel így tehát megnyerte a Bahreini Nagydíjat, Hamiltonnak be kellett érnie a második hellyel, a pole-ból induló Valtteri Bottasnak pedig a harmadikkal.
Negyedik lett Kimi Räikkönen, aki ezúttal is inkább rádióüzeneteivel hívta fel magára a figyelmet, bár szépen előzgette a rendre elébe kerülő Felipe Massát, aki végül egyébként a hatodik helyen zárt. Ez az eredmény, ha Stroll ki is esett, bizonyosan szép ajándék a 75. születésnapját ma ünneplő Frank Williams számára.
A világbajnokság tehát Bottas pole-ja ellenére továbbra is úgy tűnik, hogy Vettel és Hamilton között élesedik ki. A német egyelőre 2:1-es arányban vezet a küzdelemben.
A következő összecsapásra most két hetet kell várni, az Orosz Nagydíj következik április 30-án.
1 Sebastian Vettel Ferrari 57 1h33m53.373s
2 Lewis Hamilton Mercedes 57 6.660s
3 Valtteri Bottas Mercedes 57 20.397s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 57 22.475s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 57 39.346s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 57 54.326s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 57 1m02.606s
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 57 1m14.865s
9 Nico Hulkenberg Renault 57 1m20.188s
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 57 1m35.711s
11 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 56 1 Lap
12 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 56 1 Lap
13 Jolyon Palmer Renault 56 1 Lap
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 54 3 Laps
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 50 Retirement
- Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 12 Collision
- Lance Stroll Williams/Mercedes 12 Collision
- Max Verstappen Red Bull/Renault 11 Brakes
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari 8 Retirement
- Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 0 Not started
m4sport
Ferrari: Most már hisszük, a végsőkig harcban leszünk a címért!
Ausztrália után bahreini győzelmük után is közleményt adott ki a Ferrari elnöke, Sergio Marchionne.
Az olasz vezető tavaly szigorú és túl magas elvárásokat támasztott a Scuderia irányába, amiért sok támadás is érte őt. Idén megfogadta, visszafogottabb lesz, óvatosabban nyilatkozik a Ferrari esélyeiről és céljairól – s eddig tartotta is magát ehhez. Most azonban, hogy három futam alatt két győzelmet isi arattak, kerekperec kijelentette: idén a bajnoki siker a cél!
„Sebastian futama maximálisan kielégítő volt. De ennél is fontosabb, hogy most már maximálisan hisszük, hogy a melbourne-i győzelmünk nem egy kivétel volt, és a végsőkig harcban leszünk a bajnokságban” – írta.
„Végre van egy versenyképes autónk, amelyre számíthatunk, és fontos figyelembe venni azt a gyorsaságot, amivel fejlesztünk minden versenyen. Ez a pályán és Maranellóban elvégzett kiváló munkánk eredménye, így az elismerésem nemcsak Sebet illeti a bahreini eredményért, hanem a teljes csapatot.”
Marchionne a negyedik helyen célba érő Kimi Räikkönenről is tett említést. „Gratulálok Kiminek is, jó versenye volt.”
„Mint mondtam már, tisztában vagyunk azzal, hogy az előttünk álló út hosszú, tudjuk, hogy ha szeretnénk a legfontosabb célvonalat is elsőként átszelni, nem csökkenhet az elhivatottságunk és a figyelmünk sem lankadhat egy pillanatig sem.”
A Ferrarival 2004 óta most először fordul elő, hogy az első három versenyen legalább két futamot nyer. Akkor Michael Schumacher bajnoki címmel örvendeztette meg Olaszországot.
/m4sport/
Valtteri Bottas nyerte a Bahreini Nagydíj időmérő edzését.
Toro Rosso tűzijáték helyett hazafias spanyol segítséggel ért véget a Bahreini Nagydíj időmérő edzésének első szakasza. Carlos Sainz autója „hajtás híján” egy olyan kört szakított meg, amelynek első szektorában a spanyol még az etapot megnyerő Lewis Hamiltonnál is gyorsabb volt.
Ezzel viszont a szintén spanyol Fernando Alonso kapta meg a lehetőséget a Q2-es részvételre, hiszen amennyiben Sainz befejezi a körét, a kétszeres világbajnok rögtön kiesett volna.
Így viszont Sainz mellett Stoffel Vandoorne, Sergio Pérez, Marcus Ericsson és Kevin Magnussen búcsúzott a Q1-ben.
A felsorolásból úgy tűnhet, hogy Pascal Wehrlein továbbra sincs ott a nevezők között, hiszen jóval tapasztaltabb csapattársa kiesett, az ő neve pedig nincs ott a listán. A német versenyző egyszerűen erőből bejutott a Q2-be, ami nagy meglepetés azok után, hogy az is kérdéses volt, egyáltalán látjuk-e őt ezen a hétvégén autóban.
A második szakaszt, az elsőhöz hasonlóan Lewis Hamilton nyerte, ám csak leheletnyivel márkatársa, Valtteri Bottas előtt. Ez valójában nem is akkora meglepetés, az viszont igen, hogy a Renault alakulata egyöntetűen továbbjutott. Nico Hülkenberg az ötödik, míg Jolyon Palmer a 10. helyen. A brit versenyző életében először van a Q3-ban.
Igaz, ahogy a Q1-nél, itt is volt egy segítsége a kiesési határon táncolónak. Danyiil Kvjat egy remek kört dobott el az utolsó kanyarban, és ezzel megnyitotta a kaput Palmer előtt a rekorddöntésre.
Rekorddöntéssel zárult a Q2, és rekorddöntéssel indult a Q3 is. Utóbbiban az abszolút leggyorsabb kört döntötte meg előbb Valtteri Bottas, majd „természetesen” csapattársa, Lewis Hamilton is.
Első nekifutásra tehát a HAM-BOT duó tartotta az első helyeket, mögöttük a két Ferrari, VET-RAI mondhatni szokásos sorrendben. És ahogy egyelőre az idei évad alakulni látszik, az első négyest a Red Bull duója követte VER-RIC felállásban.
És aztán megtörtént, amire talán senki sem számított. Bottas talált még néhány századot, Hamilton viszont nem. És ezzel a finn életében először megszerezte a pole pozíciót!
Az élről tehát Valtteri Bottas indulhat a vasárnapi futamon. A finn mögött Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen várja a rajtot.
A Bahreini Nagydíj futamát is élőben közvetítjük természetesen, méghozzá 16:30-as felvezető műsor kezdéssel, verseny pedig 17:00-kor rajtol.
1 Valtteri Bottas Mercedes 1m28.769s -
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m28.792s 0.023s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m29.247s 0.478s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m29.545s 0.776s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m29.567s 0.798s
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m29.687s 0.918s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m29.842s 1.073s
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m30.074s 1.305s
9 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m30.763s 1.994s
10 Jolyon Palmer Renault 1m31.074s 2.305s
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m30.923s -
12 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m31.168s -
13 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m31.414s -
14 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m31.684s -
15 Fernando Alonso McLaren/Honda - -
16 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m32.118s -
17 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m32.313s -
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m32.318s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m32.543s -
20 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m32.900s
m4sport
Pellengérre állították Vettelt – kiderült, óriási szerencséje volt!
Össztűz alatt a Kínában a határokat feszegető Sebastian Vettel! Miközben kollégái támadták, Charlie Whiting elárulta, csak egy hajszálon múlt a büntetése!
Múlt vasárnap ugyan nem voltak következményei, Sebastian Vettel furcsa kínai rajtbeállása éppen ezért kavart nagy hullámokat még pénteken, a bahreini versenyzői értekezleten is. Mint ismert, a Ferrari versenyzője egy hete úgy állt fel a második rajtkockába, hogy autója fele azon kívül, a pálya közepén helyezkedett el. Vettel később elárulta, azért csinálta ezt, mert úgy érezte, az út középen kevésbé nedves, így jobban tapad.
Bár komolyabb előnyre nem tett szert e tudatos trükkel, az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting megkérte a versenybíróságot, vizsgálja ki a történteket. Mika Salóék végül azért hagyták büntetlenül a négyszeres világbajnokot, mert úgy vélték, a vonatkozó szabály szövege nem elég pontos ahhoz, hogy támadhatatlan jogalapja legyen a szankciónak.
Így viszont az FIA-t is támadások érték. Pénteken az Auto Motor und Sport beszámolója szerint a versenyzői eligazításon többen is kérdőre vonták Vettelt, és számon kérték a szövetségen is, miért nézte tétlenül a „szabálytalanságát”. A 22 perces megbeszélésen Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Felipe Massa is a panaszkodók között volt, s arra kérték Charlie Whiting versenyigazgatót, hogy tisztázza a helyzetet.
A brit elárulta, Vettelnek hatalmas szerencséje volt. Whiting a furcsa beállást látva azon gondolkodott, megszakítsa-e a rajtprocedúrát miatta. Ha megtette volna, Vettelnek a boxutcából kellett volna elindulnia a megismételt rajtnál, s ezzel a mezőny végén találta volna magát. A versenyigazgató végül úgy ítélte meg, ez talán túlságosan súlyos „büntetés” lenne, ezért a felelősséget nem vállalva inkább a versenybíróságra bízta a döntést. Ők pedig szemet hunytak a trükközés fölött.
Alonsóék tudni szerették volna, hogy ezek után bármelyikük úgy állhat-e fel a rajtrácsra, ahogy csak akar, ám az FIA jelezte, minden hasonló esetet jelenteni fog a bíráknak, és távolról sem biztos, hogy a különböző felállású testületek mindig ugyanúgy döntenek majd.
A problémát persze nem is ez, hanem a szabály jelenti, melyben csupán annyi áll, hogy a versenyzőknek mindent meg kell tenniük, hogy a kijelölt rajtkockájukban foglaljanak helyet. Arról viszont nem rendelkezik, hogy mind a négy kerékkel azon területen belül kell tartózkodniuk. „Elméletben már akkor a rajtkockádban vagy, ha az egyik kereked benne van. Természetesen nem ez volt a szabályalkotók alapgondolata” – hívta föl a figyelmet a Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson.
Hasonló vitára egyébként már a múlt évben Szuzuka után is sor került. Akkor Daniel Ricciardo állt be féloldalasan a rajthelyére (igaz, nem ennyire látványosan), és az FIA őt is futni hagyta. A dörzsölt Vettel erre az esetre alapozva játszotta ki az ütőkártyát Kínában.
A rajtok kapcsán panasz egyébként már Bahreinben is volt – Fernando Alonsóra. A spanyol a pénteki edzéseken két rajtgyakorlatot is tiltott helyről, a boxutca gyorssávjából végzett el, ami a Renault műveleti mérnöke, Alan Permane szerint a rajtbeállítások szempontjából akár még előnyt is jelenthet vasárnap. „Nem voltak következményei. A jobb tapadási viszonyokról szerzett pontosabb információknak köszönhetően Alonso vasárnap majd újra egy szuper rajtot mutat be, és megelőz három-négy autót” – panaszkodott a jövőbe látó szakember.
/m4sport/
Verstappen a leggyorsabb az időmérő előtt
Max Verstappen elsőségével zárult az élmezőny által ellazsált harmadik szabadedzés. Az első nyolc helyezett 0,8 másodpercen belül van egymáshoz képest!
Péntekhez képest pár fokkal enyhébb, de jóval szelesebb időjárási körülmények között vette kezdetét a Bahreini Nagydíj harmadik szabadedzése. A mezőny így sem kezdett azonnal bősz kilométergyűjtésbe. Lewis Hamilton pénteken kijelentette, igazi időpazarlásnak tartja az időmérő és verseny szempontjából hasztalan, a délutáni legnagyobb forróságban megejtett gyakorlásokat.
Akció híján az első tíz percben a garázsokra irányult a figyelem. A Mercedeseken ezúttal is fent volt a pénteken galibát okozó T-szárny, ami azt jelezte, a szerelők találtak megoldást a megerősítésére, az FIA pedig elégedett volt óvintézkedésükkel. A McLarennél eközben Fernando Alonso autójára fölkerült az a hátsószárny, amelynek használatáról a kínai első próba után lemondtak.
Az első mért körökre több mint 10 percet kellett várnunk. Carlos Sainz 1:34,2-vel állt az élre a szuperlágy keveréken, őt a két lágygumis Force India követte, az edzés első negyedének elteltéig csak nekik volt köridőjük, miközben a többiek csak vártak. A Mercedesnél Lewis Hamilton a boxutca végén hajtott végre rajtgyakorlatot, majd megállapította, a jobboldali fékje nem úgy működik, mint a bal.
Újabb negyedóra elteltével már megháromszorozódott az értékelhető eredménnyel rendelkezők száma, ám az élmezőny tagjait továbbra sem láthattuk. Nekilátott viszont a körözésnek a McLarennel Stoffel Vandoorne, akit pénteken mindkét szabadedzésen motorgondok hátráltattak. A két gyakorlás között motort is cseréltek nála, ám az MGU-H-val kapcsolatos hiba miatt csupán 8 kört teljesített, így a nap végén szomorúan állapította meg: „Vakon kell nekivágnom az időmérőnek.”
Féltávnál Danyiil Kvjat állt az élen 1:33,934-es lágygumis idővel, őt Carlos Sainz, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Sergio Pérez, Jolyon Palmer és Marcus Ericsson követte.
Aztán az edzés második felében előkerült az egyik Mercedes is. Valtteri Bottas szuperlágy abroncsokon rugaszkodott neki egy gyorskörnek, ám két abszolút legjobb szektor után forgalomba került, az utolsó kanyarban el is hagyta a pályát, így csak a 12. helyre iratkozott föl. Alighanem az erős szél zavarta meg, ahogy több kollégáját is.Romain Grosjean kissé tanácstalan is volt: „Nagyon alulkormányzott az autó. Nem értem, mi történik itt” – panaszkodott a rádión.
Kezdett megélénkülni az edzés. Előbb Felipe Massa javított gyors egymásutánjában kétszer is a legjobb időn, majd Max Verstappen őt is megelőzve, 1:33,249-es körrel állt az első helyre a lágy gumikon. A holland többször is megcsúszott, az utolsó kanyart szélesre is vette, majd mérnökének azt mondta: „Nagyon gyorsan túlmelegszenek a gumik.”
És ezzel azt is indokolta, az élcsapatok miért lazsálnak annyira. 22 perccel a leintés előtt egy balesetet is láthattunk.
A korábban is autója vezethetőségére panaszkodó Grosjean a már tegnap is sokak számára fejtörést okozó 4-es kanyarban fordult meg és vágódott a falnak. Autója hátulja tört ki, majd blokkolt kerekekkel csúszott tovább. Az első szárnya sérült meg. Bár a francia elsőre kiszállt autójából, végül mégis visszaült, újraindult, és visszatért a boxutcába. Az FIA versenyirányítása ekkor viszont már piros zászlóval félbeszakította az edzést, így csak három perces – fölösleges – kényszerszünet után folytatódott a körözés.
Az eset után végre a Ferrarik és Mercedesek is pályára hajtottak. Kimi Räikkönen ekkor teljesítette legelső körét – autóján a szuperlágy gumik voltak, melyeken 1:32,785-ös körrel átvette a vezetést. Sebastian Vettel 8 tizeddel gyengébb idővel, kezdett, de másodjára 1:32,750-re javított.
Akkor már Valtteri Bottastól vette át az első helyet. Triójukat ismét csak ezredek választották el egymástól, ráadásul a középmezőny tagjai is közel voltak hozzájuk. Vettel 0,005 másodperccel vezetett Bottas előtt, 0,035-del Räikkönen és 0,051-del Massa előtt, miközben a Renault-jából egy körön ismét sokat kihozó Nico Hülkenberg lemaradása is csak 0,183 volt. Valamennyien szuperlágyon futottak.
A két Red Bull és Hamilton az utolsó 5 percre hagyta szuperlágyas próbálkozását. Verstappen fél másodpercet vert Vettelre, az addig idő nélkül álló Ricciardo 0,6-del elmaradt csapattársától, és csak a 6. helyre ugrott fel. Hamilton másodiknak jött fel, 0,1-es hátránnyal.
Ezzel ki is alakult az utolsó szabadedzés végeredménye: meglepetésre Red Bull-sikert hozott a folytatás szempontjából kevéssé jelentős gyakorlás, az első 8 helyezett pedig 0,8-en belül volt, ami szoros csatát ígér. Vajon a Mercedes és a Ferrari küzdelméhez ezúttal az osztrákok is csatlakozhatnak?
Következik az időmérő edzés, melyet az M4 Sport és az M4 Sport.hu 16 óra 45 perces műsorkezdéssel élőben közvetít.
Bahreini Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:32,194 8
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:32,304 +0,110 10
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,750 +0,556 10
4. Valtteri Bottas Mercedes 1:32,754 +0,560 13
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:32,785 +0,591 9
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32,801 +0,607 12
7. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:32,809 +0,615 8
8. Nico Hülkenberg Renault 1:32,933 +0,739 9
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:33,604 +1,410 18
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:33,744 +1,550 11
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:33,916 +1,722 14
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:33,922 +1,728 10
13. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:33,947 +1,753 15
14. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:33,965 +1,771 15
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,027 +1,833 15
16. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,064 +1,870 17
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:34,198 +2,004 13
18. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,205 +2,011 14
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:34,268 +2,074 15
20. Jolyon Palmer Renault 1:34,417 +2,223 11
/m4sport/
Vettel is új turbót kapott, Vandoorne már most a 3.-at fogyasztja
Több erőforrás-részegységéből is a másodikat fogyasztja már a Ferrari Bahreinben – de Stoffel Vandoorne náluk is rosszabbul áll.
Kimi Räikkönen autójában a pénteki első szabadedzésen történt leállás után kellett kicserélni a túlmelegedett turbófeltöltőt, a V6-os motort és az MGU-H-t, az FIA közleménye szerint Sebastian Vettelnél szombaton cseréltek további egységeket: a német szintén megkapta idei második turbóját, MGU-K-ját és központi elektronikáját.
A Ferrari ilyen tekintetben nem áll olyan jól, mint a Mercedes. A németek eddig a legkevésbé fogyó központi elektronikából használtak egynél többet – Valtteri Bottas autójában.
A mezőnyből a legrosszabbul Stoffel Vandoorne áll. Az újonc versenyzőnek még szinte alig volt tiszta edzése 2017-ben, Bahreinben mindkét pénteki gyakorláson műszaki gondjai voltak, az MGU-H-val többször is. A belga már tegnap kapott új komponenseket, szombaton pedig beépítették gépébe az idei harmadik turbót és MGU-H-t.
Tekintve, hogy az idei szabályok értelmében minden egységből csak négyet lehet használni, s ez még csak a 3. versenyhétvége a 20-ból, a McLaren alighanem idén is számíthat pár motorcsere miatti hátrasorolásos büntetésre…
Versenyzők és eddig használt komponenseik:
V6-os Turbó MGU-H MGU-K Energiatároló Központi elektronika
Lewis Hamilton 1 1 1 1 1 1
Valtteri Bottas 1 1 1 1 1 2
Daniel Ricciardo 1 1 1 1 1 2
Max Verstappen 1 1 1 1 1 2
Sebastian Vettel 1 2 2 1 2 2
Kimi Räikkönen 2 2 2 1 2 2
Sergio Pérez 1 1 1 1 1 1
Nico Hülkenberg 1 1 1 1 1 1
Felipe Massa 1 1 1 1 1 1
Lance Stroll 1 1 1 1 1 1
Fernando Alonso 1 1 1 1 1 1
Stoffel Vandoorne 2 3 3 2 2 1
Carlos Sainz 1 1 1 2 1 1
Danyiil Kvjat 2 2 2 1 1 1
Romain Grosjean 1 1 2 2 1 1
Kevin Magnussen 1 1 1 2 1 1
Nico Hülkenberg 2 2 2 2 2 1
Jolyon Palmer 1 1 1 1 1 1
Marcus Ericsson 1 1 1 1 1 1
Antonio Giovinazzi 1 1 1 1 1 2
/m4sport/
Mindössze 1 tized Vettel, Bottas és Ricciardo között az esti edzésen!
Sebastian Vettel minimális előnnyel nyerte a furcsaságokkal teli második bahreini szabadedzést. A német alatt egyszer meg is állt a Ferrari. Mögötte 0,1 másodpercen belül Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo zárt!
A Ferrari és a McLaren szerelői is elmondhatják magukról, sötétedésig dolgoztak az első edzésen fellépő műszaki hibák után. Kimi Räikkönen autójában a turbó melegedett túl, Stoffel Vandoorne-nál pedig az MGU-H-val adódtak gondok, ezért mindkettejüknél motorcserét hajtottak végre a két gyakorlás között. Az olaszok voltak a gyorsabbak, versenyzőjük már az edzés elején teljesített egy installációs kört, miközben belga kollégájának hosszabb ideig kellett várnia, mire egyáltalán beülhetett autójába.
A már villanyfényben elrajtolt edzés elején Sebastian Vettel 1:32,615 másodperces lágygumis körrel állt egyből az élre, ám egy kicsit sem volt elégedett autójával. Elmondása szerint a 6-os és 7-es kanyarban túlságosan alulkormányzottnak érezte az SF70H-t. Nem ő volt az egyetlen, aki nehézségekkel szembesült. Az első kanyarban láthattunk egy kicsúszást Fernando Alonsótól, azt egy nagy elfékezés követte Kevin Magnussentől, Esteban Ocon a hátsó gumik vibrációjára panaszkodott, míg Lewis Hamilton a 4-es kanyarból gyorsított ki fenékriszáló Mercedesszel.
Az első negyedóra végén egymást váltották az első helyen a versenyzők. Előbb Valtteri Bottas múlta felül nem kevesebb mint 0,001 másodperccel Vettelt, aztán Hamilton futott 0,3-del jobb kört csapattársánál, majd Räikkönen rá is vert 13 ezredet. Érdekesség, hogy 1:32,277-es köre még mindig több mint 1 másodperccel volt lassabb a tavalyi legjobb pénteki időnél. A Mercedesek és a Ferrarik mögött a két Red Bull következett, Max Verstappen fél másodpercen belül, Daniel Ricciardo viszont már másodpercen kívül.
Carlos Sainz ekkor a 8. helyen állt, ám száguldása nem tartott sokáig. „Füst van a pilótafülkében” – jelentette a csapatrádión, majd félre is kormányozta Toro Rossóját, kiváltva az edzés első virtuális biztonsági autós fázisát.Az első félóra végén Vettel már a szuperlágy abroncsokkal futott ki a boxból. „Nagyon szenvedek a fékekkel. Főleg a kör második felében” – mondta csapatának, vélhetően túlmelegedésre panaszkodva. Ettől függetlenül közel 1 másodpercet vert csapattársára, s 1:31,310-es eredménnyel átvette a vezetést.
A Mercedesnél Bottas kezdett először szuperlágyas körbe.Az első és a harmadik szektorban is gyorsabbnak bizonyult Vettelnél, összességében viszont 0,041 másodperc hiányzott neki az első helyhez. Hamilton az első körében az 1-es kanyarban futott szélesre, emiatt megszakította próbálkozását. Második nekifutásra abszolút legjobb első szektort futott, de a pálya középső hajtűkanyarjában Nico Hülkenberg lassú Renault-ja miatt ismét el kellett hagynia a pályát. „Ezek a versenyzők annyira veszélyesek, ember!” – panaszkodott és integetett. A német ellen vizsgálat is indult az eset miatt. A brit harmadik gyorskörével végül 0,284 másodpercre zárkózott föl Vettelre.
Ez viszont kevés volt ahhoz, hogy megragadjon a top 3-ban. Ricciardo 0,066 ezredre zárkózott föl a Ferrarira a harmadik helyen, míg Räikkönen úgy előzte meg a háromszoros világbajnokot a 4. helyen, hogy közben elégedetlen volt a fékezéskor tapasztalt vibráció miatt. A középső szektorban egyébként így is a „Jégember” bizonyult a leggyorsabbnak.
Az első ötös mögött Hülkenberg, Massa, Verstappen, Grosjean és Kvjat volt a sorrend – mégpedig meglepően kicsi különbségekkel. Még a 8. helyezett is másodpercen belül volt, Hülkenberg Renault-ja pedig csupán 0,6 másodperccel volt lassabb a Ferrarinál. Az edzés felénél a mezőnyből utolsóként Vandoorne is teljesítette első körét az új motorral fölszerelt McLarennel. Az utolsó helyről azonban nem tudott elmozdulni, később ráadásul újabb gondok adódtak a motorjával, így edzése 8 kör megtétele után véget is ért.
Bár a Ferrari volt a leggyorsabb, második másfél órájuk nekik sem múlt el műszaki gondok nélkül. Ezúttal Vettel volt az áldozat. A német az egyik körében még arról érdeklődött, le tudná-e venni valahogy a kormánykijelzője fényerejét (nem volt a válasz), aztán nem sokkal később már sötétséget látott kormányán. „Teljesen lekapcsolt. Teljesen lekapcsolt” – jelezte csapatának.
Rutinját és helyzetfelismerését dicséri, hogy azonnal üresbe kapcsolt, így az elnémult Ferrari komótosan gurult le a lejtőn az utolsó kanyar felé, és végül a pályabírók közreműködésével vissza is tért a boxutcába. Nagy szerencséje volt ezzel, mivel negyedóra kihagyás után már újra pályára küldhették, így nem maradt le a verseny szempontjából meghatározó hosszú etapokról!
Verstappen már nem volt ennyire szerencsés. A holland gyengébb helyezését egy bizarr eset magyarázta, mely miatt sok időt vesztett. Még a gyorsköröket futotta a mezőny, amikor Bottas autójáról ugyanúgy lerepült a T-szárny, mint egy hete szombaton Kínában. Ezt Hamilton közvetlen közelről nézte végig, és jelentette is a csapatrádión. Verstappen viszont gyanútlanul hajtott át a pályán maradt alkatrészen, amely sérülést okozott RB13-asán.
Az osztrákok szerelői az edzés közepén ki is cserélték padlólemezét, ám e művelettel értékes időt vesztett el, mégpedig a hosszú etapos felkészülésből. Az eset azt is megmutatja, az FIA miért gondolkodik rajta, hogy Barcelonától szigorít az autók ezen részének kialakítására vonatkozó szabályain: túlságosan rugalmas és sérülékeny, leválása pedig balesetekhez vezethet.
Az edzés hajráját a mezőny már alaposan megtankolt autókkal teljesítette. Vettel tavalyi énjét idézve többször is panaszkodott az őt feltartó forgalomra, a két Mercedes úgy tűnt, kissé szenved a gumikopással, míg Räikkönent azzal biztatták, hogy képes tartani a bajnokcsapat tempóját. „Egyforma tempót megyünk Hamiltonnal és Bottasszal” – közölték vele.
A műszaki hibák, az incidensek és a meglepően kis különbségek és lassú köridők után egy furcsaság még a leintés utánra is jutott. Lance Strollt még a biztonsági autós fázis gyakorlására kérte csapata, ám ő közölte, nem kíván ezzel foglalkozni. „Túlságosan fáj, ki akarok szállni” – mondta. Az nem derült ki, mi volt a pontos problémája.
A szombati program a 14 órakor kezdődő 3. szabadedzéssel veszi kezdetét, az időmérő edzést 17 órakor az M4 Sport és az M4 Sport.hu is élőben közvetíti.
Bahreini Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:31,310 29
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:31,351 +0,041 35
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:31,376 +0,066 28
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31,478 +0,168 34
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:31,594 +0,284 35
6. Nico Hülkenberg Renault 1:31,883 +0,573 37
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32,079 +0,769 37
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:32,245 +0,935 18
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:32,505 +1,195 34
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:32,707 +1,397 35
11. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:32,854 +1,544 33
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:32,875 +1,565 38
13. Jolyon Palmer Renault 1:32,876 +1,566 38
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:32,897 +1,587 31
15. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:33,319 +2,009 34
16. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:33,361 +2,051 36
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:33,944 +2,634 34
18. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:34,072 +2,762 5
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:34,117 +2,807 29
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,230 +2,920 8
/m4sport/
Vettelé az első edzés – Räikkönen Ferrarija elfüstölt
Ferrari a mezőny elején, Ferrari a mezőny végén – Sebastian Vettel a leggyorsabb körrel, Kimi Räikkönen füstölő motorral zárta a bahreini első szabadedzést. A Mercedesek a középmezőnyben – egyelőre.
„Kellemes” 37 Celsius-fokos melegben, 47 fokos pályahőmérséklet mellett vette kezdetét Bahreinben az első szabadedzés, melyet a tétre menő eseményekkel ellentétben még verőfényes napsütésben rendeztek meg. Bernie Ecclestone ennek ellenére nem csak délibábként jelent meg a paddockban – az F1 egykori teljhatalmú ura a helyiek meghívására érkezett Bahreinbe, ahol leváltása óta először teszi tiszteletét versenyhétvégén.
A melbourne-i második szabadedzés óta először tűnt fel a pályán Pascal Wehrlein is, aki kétfutamos kihagyását követően „szolgálatra” készen jelentkezett a Saubernél. Számára meghatározó a pénteki edzésnap, melyen nemcsak autóját készíti fel a versenyre, de azt is teszteli, mennyire volt eredményes az elmúlt hetek edzésmunkája.
A munkát Daniel Ricciardo és a Red Bull kezdte legaktívabban. A közepes keveréken kihajtó ausztrál elsőre 1:38,9-es kört jegyzett. Őt a két Mercedes követte, Lewis Hamilton átvette a vezetést, míg Valtteri Bottas első etapjának elején látványos csúsztatást mutatott be az utolsó kanyarban.
Az első húsz perc e három versenyzőről szólt, aztán lassan a többiek is előmerészkedtek a garázs árnyékából. Sebastian Vettel is közöttük volt, aki elsőre 0,2 másodpercre közelítette meg Hamilton közepes gumin elért 1:36,708 másodperces idejét. Miután a pálya még nagyon csúszós volt, a körülmények pedig nem reprezentatívak az időmérő és a verseny szempontjából, ez az időszak elsősorban az adatszerzésről és az újítások ellenőrzéséről szólt.
A Ferrari erre a hétvégére több fejlesztéssel is előrukkolt: egy új vezetőszárnyat és egy átdolgozott padlólemezt vittek Szahírba, emellett autójuk hűtését is a nagyobb igénybevételhez igazították. Két versenyzőjüket az összehasonlítások érdekében eltérő konfigurációval küldték ki az olaszok: Vettel autójára a régi, Kimi Räikkönenére az új első szárny került fel, míg az új padlólemezt egyelőre egyikük sem tesztelte még.
De újításokat próbálgatott a Force India és a Red Bull is – autóikat egyaránt áramlásjelző folyadékkal színezték be. „Ez egy könyörtelen fejlesztési harc lesz idén. Általában a Spanyol Nagydíj idején szokta kezdetét venni, idén viszont már most, mivel sok lehetőség van a javulásra” – állapította meg Pat Symonds, a Sky Sports szakértője. Az első félóra elteltével rövid ideig Carlos Sainz (lágy gumi), majd Valtteri Bottas neve is állt az eredményjelző élén, aztán féltávhoz közelítve Hamilton 1:34,636-es körrel vette vissza a vezetést – immár a lágy keveréken, közel 0,4-del megelőzve csapattársát.
Räikkönen ekkor már a homokban sétálgatott és egy robogót keresett, ami visszaszállítja őt a boxba. A Bahreinben 8-szor dobogós finn Ferrarijából 40 perc elteltével szállt föl bizonytalan fehér füst. „Le kell lassítanunk, Kimi, le kell lassítanunk!” – figyelmeztette mérnöke Räikkönent, aki azonnal meg is állt a pálya szélén. A csapat később megerősítette, a turbóval adódott probléma, amit túlmelegedés okozott.
Az edzés felénél a két Mercedest Sainz, Vettel, Ocon, Massa, Verstappen, Grosjean, Stroll és Pérez követte az első tízben – az Ezüstnyilakhoz legközelebb kerülő Toro Rosso hátránya is 1,4 másodperc volt.
A köridők ekkor még mindig messze elmaradtak a 2016-osoktól, amit az is igazol, hogy a Mercedesek később jelentősen visszacsúsztak. 35 perc elteltével Sergio Pérez állt az élre egy 1:34,095-ös eredménnyel, mely 1,8 másodperccel volt lassabb a tavalyi első edzésen Nico Rosberg által futott legjobb időnél.A mexikói, valamint a mögé fölzárkózó Felipe Massa és Lance Stroll egyaránt a sárga gumikat használta már ekkor.
Miközben Räikkönen Ferrarija ekkor a garázsba tért vissza, Vettelé a pályára. A négyszeres világbajnok csapattársa leállása után rövid szünetre kényszerült, aztán a lágy abroncson kezdett újabb menetbe. 1:32,697-es idejével azonnal az élre is állt. Mögé nem sokkal később Daniel Ricciardo zárkózott föl 0,4-es hátránnyal, míg harmadiknak Verstappen lépett előre 0,9-es lemaradással.
20 perc volt még hátra az edzésből, amikor következett az újabb leállás. Stoffel Vandoorne McLarenje tűnt fel mozdulatlanul a pálya szélén. A belga nem sokkal ezt megelőzően javított idején a lágy gumikon, s jött fel a 10. helyre, aztán viszont a hátsó egyenes elején egyszerűen elszállt a hajtása. Aligha vigasztalta, hogy Räikkönennel ellentétben őt nem robogóval, hanem sportmotorral szállította vissza az egyik sportbíró…
Az utolsó negyedórában az állás már nem változott. Vettel és a két Red Bull mögött Pérez, a hajrában egyszer csúnyán kicsúszó Massa, a tőle kevesebb mint 0,1-re lévő Stroll, Ocon, Alonso, Grosjean és Hamilton sorakozott, míg Bottas a 14. helyen zárt.
A Mercedesek egyelőre nem erőltették meg magukat. Köridőik meglepően gyengék voltak, körszámukra nézve azonban megérthetjük, miért. Két versenyzőjük mindenkinél többet ment az első 90 percben, és nyilvánvalóan más programot futott, mint általában. Tekintve, hogy a nappali edzésnek nincs igazán jelentősége a folytatás szempontjából, már egy éve is elsősorban a nyári forró futamokra teszteltek délelőtt. Miután Melbourne-ben voltak gondjaik a gumikezeléssel a meleg miatt, a mostani ideális alkalom volt számukra a tapasztalatszerzésre.
A program a magyar idő szerint 17 órakor kezdődő második – már villanyfényes – szabadedzéssel folytatódik, melyet az M4 Sport 19:30-as műsorkezdéssel felvételről közvetít. Eseményeiről viszont az M4 Sport.hu-n részletesen beszámolunk.
Bahreini Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,697 21
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:33,097 +0,400 22
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:33,566 +0,869 23
4. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:34,095 +1,398 22
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,246 +1,549 24
6. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:34,322 +1,625 25
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,332 +1,635 23
8. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:34,372 +1,675 14
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,564 +1,867 21
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:34,636 +1,939 28
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:34,838 +2,141 13
12. Nico Hülkenberg Renault 1:34,927 +2,230 13
13. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,997 +2,300 10
14. Valtteri Bottas Mercedes 1:35,002 +2,305 27
15. Jolyon Palmer Renault 1:35,068 +2,371 19
16. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:35,579 +2,882 21
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 0:13,588 -+119,109 24
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:35,959 +3,262 23
19. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:36,079 +3,382 16
20. Kimi Räikkönen Ferrari 1:42,333 +9,636 6
/m4sport/
Gyanúban a Ferrari, a padlólemezzel trükköznek az olaszok?
Német sajtójelentések szerint a Ferrari riválisai azt gyanítják, az olasz istálló trükközik versenyautójának padlólemezével, ennek köszönhető az elmúlt versenyeken látott remek formája.
Sebastian Vettel révén a maranellóiak megnyerték a 2017-es szezon első versenyét Ausztráliában, Kínában pedig a német versenyző Lewis Hamilton mögött másodikként ért célba.
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója nem győzte méltatni a Ferrarit a remek teljesítmény láttán.
„A versenyzők egyszerűen elfordítják a kormányt – olyan, mintha sínen menne az autójuk, egyáltalán nem ideges a kanyarokban” – mondta a szakember.
Az Auto Motor und Sport című német szaklap mai cikkében arról számolt be, a riválisok azt gyanítják, a Ferrari olyan megoldásokat alkalmazhat, melyek bizony a szabályosság határait feszegetik.
Az elmúlt versenyhétvégéken készült fotók tanúsága szerint az SF70-H kódjelű versenygép padlólemeze, diffúzora és hátsó szárnya is jobban hajlik a megszokottnál. A lap azt írja, a padlólemez két oldala lefelé hajlik, minek révén növelni tudják a szívóhatást, ezáltal pedig jobb tapadás érhető el a kanyarokban.
A fotókat elemezve a riválisok azt mondják, a hátsó terelőszárny és a diffúzor hátrafelé hajlik, így csökkenteni tudják a légellenállást, és értelemszerűen nagyobb végsebességet tudnak elérni az egyenesekben.
Sanghajban az egyik rivális csapat mérnöke az Auto Motor und Sportnak azt mondta: „Volt egy lassított felvétel Räikkönenről az edzésen, melyen látszott, hogy a padlólemez szélei lefelé hajlanak.”
Az FIA szigorúan ellenőrzi a különféle elemek használatát, hiszen a mozgó aerodinamikai elemek használatát tiltják a szabályok. A padlólemez esetében jelenleg két ponton ellenőriznek, ám ezeket a teszteket a Ferrari idei autója probléma nélkül teljesítette, jóllehet, ezeket a vizsgálatokat 20 centiméterrel a hátsó kerekek előtt végzik el.
A Ferrari padlólemeze egyébként speciálisan van kialakítva – bár látszólag egy elemből áll, madártávlatból úgy tűnik, mintha 3 eltérő elemre lenne felosztva. A középső eleme pedig jóval magasabban helyezkedik el, mint a másik kettő.
A riválisok pedig azt találgatják, mi lapulhat a középső elem alatt. Vajon ballasztokat, vagy különféle szénszálas anyagokat alkalmaznak?
Az AMuS úgy tudja, az FIA is tud már a riválisok gyanújáról, ám egyelőre nem kíván intézkedéseket hozni – hiszen senki nem nyújtott be óvást.
A német lap egyébként cikkében leírja azt is, az FIA-nál semmi sem határozza meg azt, hogy az említett két pontot végezzék a terheléses teszteket, bármikor változtathatnak azokon.
/f1vilag/
VETTELNEK ÉS STROLLNAK IS ELNÉZTÉK
Kínában vitatémát szolgáltatott Sebastian Vettel furcsa rajtbeállása – a hétvégén versenyzőbíróként ténykedő Mika Salo is megszólalt az ügyben.
Sebastian Vettel múlt vasárnap fél autóval a felfestett rajtkockán kívülre pozícionálta Ferrariját a start előtt, ezzel próbálva jobb tapadást biztosítani magának az akkor még vizes aszfalton. Bár Charlie Whiting azonnal jelentette a kétes esetet a versenybíróságnak, az végül nem szabott ki büntetést a németre, mivel a vonatkozó szabály nem fogalmaz pontosan, és az ezzel tisztában lévő versenyző csupán ezt használta ki.
A Sanghajban a bírói testület tagjaként tevékenykedő Mika Salo a Turun Sanomatnak megerősítette, valóban vizsgálódtak Vettel ellen, és Christian Hornerhez, a Red Bull csapatfőnökéhez hasonlóan ő is szükségét érzi a szabály pontosításának. „Mivel létezik ilyen hiányosság, úgy döntöttünk, most engedjük futni Vettelt. Adhattunk volna neki egy figyelmeztetést, de jobb lenne, ha pontosabb szabályok lennének az ilyen esetekre” – fogalmazott a korábban a Ferrarinál is versenyző finn.
Munkát persze nem csak Vettel adott nekik múlt vasárnap. Mindjárt az első körben történt egy ütközés is, melyet szintén vizsgálniuk kellett. Sergio Pérez oldalról futott bele Lance Strollba, aki ezt követően ki is esett. Bár a kanadai a futam után arról beszélt, már az övé volt a kanyar, és ellenfele egyszerűen belehajtott, Salo elárulta, valójában ő örülhetett, hogy versenybalesetnek minősítették a történteket. „Ha valakit büntettünk volna, az Stroll lett volna. Az előző kanyarban még hagyott helyet, de a következőben akkor fordult be, amikor Pérez már mellette volt” – magyarázta.
Hozzátette, nem véletlenül nézték el az esetet az újoncnak: 2017-ben az FIA tudatosan engedékenyebb a csatáknál, ezt az utat a múlt évben kapott sok kritika miatt választották. „Mindig is úgy véltem, hogy ez a megfelelő szemléletmód. Túl sok volt már a büntetés. Csak olyan esetekben kell büntetni, mint a sárga zászlónál vagy a biztonsági autónál történő előzés, vagy amikor valaki súlyosan megsérti a szabályokat” – vélekedett Salo.
Az FIA Kínában egyébként 7 büntetést osztott ki a hétvége folyamán – egyiket sem ütközés vagy versenyszituációban elkövetett vétségek miatt. Nico Hülkenberg a futamon két biztonsági autós fázisban történt előzéséért kapott 5 illetve 10 másodperces büntetést, Sergio Pérezt és Daniel Ricciardót a rajt előtti himnusz lekésése miatt figyelmeztették, míg az időmérő után Romain Grosjeant és Jolyon Palmert a dupla sárga zászló figyelmen kívül hagyása, Antonio Giovinazzit pedig váltócsere miatt sorolták hátrébb 5 rajthellyel. Utóbbi két versenyző 3-3, Hülkenberg pedig összesen 4 büntetőpontot is kapott.
/m4port/
Hamilton: Vettellel küzdeni a csúcsok csúcsa
Lewis Hamilton állítja, nem érzett még akkora kölcsönös tiszteletet két rivális között, mint ami őt és Sebastian Vettelt jellemzi. De vajon mit szól ehhez Nico Rosberg?
Egyelőre minden jel arra utal, hogy a Mercedes és a Ferrari két világbajnoka lesz a 2017-es szezon két főszereplője. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel tökéletesen azonos mérleggel, 1-1 győzelemmel és második hellyel, 43-43 ponttal áll a bajnoki tabella élén, és egyelőre sem csapattársaik, sem a Red Bull nem jelentenek veszélyt rájuk.
És minden mozdulatukról lerí, hogy nagyon élvezik ezt a szoros csatát!
Ezen generáció két legjobb és legsikeresebb versenyzőjéről van szó, az elmúlt kilenc szezonból hétszer valamelyikük hódította el a bajnoki serleget, ebben az évtizedben csupán tavaly nem egyikük lett a végső győztes. Lewis Hamilton úgy véli, az idei év amolyan betetőzése lehet kettejük rivalizálásának, s egyben pályafutásuknak is.
„Őszintén hiszem, hogy ez így fog folytatódni. Ki tudja, talán lesz, amikor keményen versenyzünk majd egymás ellen, és természetesen lehet olyan is, amikor majd azt gondolja az egyikünk, hogy a másik nem volt sportszerű, vagy túl agresszív volt. De felnőtt emberek vagyunk, hosszú utat tettünk már meg, és sok mindent átéltünk. Egymás iránt nagyobb tiszteletet érzünk, mint amit bármely más versenyzőesetében tapasztaltam, főleg a hozzá hasonló kalibernél” – jelentette ki Hamilton.
„Ez elképesztő sportemberi kapcsolat. Ha nyersz, élvezed, de egyben el is ismered a másik teljesítményét. És még ha veszítesz, akkor is ugyanez a helyzet. Mindketten így vagyunk ezzel, és ez a legjobb szituáció. Nyilván odakint le akar gyilkolni engem, mindketten le akarjuk győzni a másikat, de amikor kiszállunk az autóból, mindig ott a tisztelet, amit egymás eredményei miatt érzünk. Amikor elé kerülök, az nagy dicséret számomra – és fordítva is így van.”
„Egy négyszeres világbajnok ellen harcolok. A legjobb formájában van, fergetegesen gyors. A Ferrari évek óta most a legjobb, talán egy évtized óta. Úgy érzem, mi vagyunk a legjobb csapat, és én is a legjobb formámban vagyok. Egy igazi harcos mindig a legjobbak ellen akar küzdeni, mert ha így nyer, annál nagyobb a megelégedés. Szóval nagyon élvezem kettőnk küzdelmét.”
E párharc értékéből és izgalmából mit sem von le, Niki Lauda azért megjegyezte, biztos benne, hogy versenyzője e nyilatkozatokkal Nico Rosbergnek is üzenget. „Nagyon jól ismerem őt” – jegyezte meg mosolyogva, utalva arra, hogy a tavalyi bajnok visszavonulásával esélyt sem adott Hamiltonnak a visszavágásra, így a brit számára nincs más mód, mint azt hangoztatni, jobb Vettellel küzdeni, mint vele. Tekintve, hogy pár éve még azt hangoztatta, Vettel csak a Red Bull fölényének köszönheti sikereit, képességek terén viszont elmarad Fernando Alonsótól, nem is tűnik hihetetlennek a feltételezés…
Talán így van, talán nincs, Hamilton mindenesetre azt is kiemelte, reméli, hogy 2016-tal ellentétben idén nem a műszaki hibák és külső tényezők döntenek majd a bajnoki címről. „Most, hogy itt ülünk Sebastiannal, úgy érezzük, ez egészen a szezon végégi fog tartani. És remélem, hogy egyikünknél sem lesz műszaki hiba, ami korlátozná a tiszta küzdelmünket. Nagyon remélem, hogy egyszerűen az állhatatosság, a mentális erő, a jó fizikum, a lélekjelenlét és hasonló dolgok döntenek majd. És az, hogy időnként felülmúljuk a másikat a pályán. Amikor más tényezők is szerepet kapnak, akár a biztonsági autók, akár a technikai hibák, az már elvesz a versenyzés izgalmából.”
/m4sport/
Mit nézett annyira Vettel a Mercedesen?
Sebastian Vettel igazi kémmé vált az utóbbi két időmérőn – de mi keltette fel annyira az érdeklődését?
Két hete Ausztráliában mókás jelenet volt, ahogyan Sebastian Vettel sorra végignézte az időmérő után egymás mögé felsorakozó versenyautókat, Lewis Hamilton később még „számon is kérte” rajta, hogy megérintette W08-asát. A nevelő célzatú (egyébként teljességgel komolytalan) figyelmeztetés azonban a jelek szerint nem volt hatásos.
Vettel a kínai időmérő után is bőszen nézegette a riválisok autóit, a Mercedes hátuljánál ismét sokáig elidőzött. S mivel meglehetősen feltűnően tette mindezt, nem kerülhette el, hogy a német RTL rákérdezzen, mire is volt annyira kíváncsi. „Ők is nézhetik az adást” – felelte széles mosollyal. „Egyik részük Stuttgartban ül a tévé előtt, és közvetlen hívással Angliába, Brackleybe szólhatnak.”
A négyszeres világbajnok bevallása szerint maga sem tudta igazán, hogy mit néz. „Valójában fogalmam sincs. Talán totálisan a rossz dolgokat nézek. Egy kicsit nézelődök, hogy lássam, hogy festenek. Nálunk úgyis egész nap nézelődhetek” – folytatta a titokzatoskodást.
A Mercedesnél persze aligha szemlélik olyan aggodalommal a kémkedését, mint ha Adrian Newey vizslatna autójuk körül. „Az autóknál mindig a teljes koncepció a lényeg. Emiatt azt mondani, hogy ott és ott egy kicsit hosszabb a szárnyuk, nem sok értelme van. De a kis részleteket azért meg lehet figyelni” – összegzett Vettel.
/m4sport/
„Kerék a kerék ellen, mi kell még?” – videón Vettel és Ricciardo pazar csatája!
A verseny embere talán Max Verstappen lett, a legszebb jelenetet viszont Sebastian Vettelnek és Daniel Ricciardónak köszönhetjük!
A melbourne-i 5 előzés után Kínában is bebizonyosodott, hogy az új autók alaposan megnehezítik a csaták kibontakozását. Az igazán jó versenyzők számára ez azonban nem nehézség, csupán egy kihívás!
Ezt bizonyította Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo is, akik a 22. körben vívták meg az egész verseny talán legkeményebb és leglátványosabb csatáját. A ferraris már az első kanyarkombinációban kívülről-belülről támadta volt csapattársát, majd a rövid egyenest kihasználva külső íven a Red Bull mellé ért a jobbosban.
Ricciardót viszont nem olyan fából faragták, hogy csak úgy feladja pozícióját! A kigyorsításánál még visszatámadott, és ennek egy füstölős kerékkoccanás lett a vége.
„Nem volt szándékos!” – mondta Vettel a leintés után. „Talán még szoknunk kell a szélesebb autókat. Az enyém volt a rosszabb kigyorsítás, mivel én voltam kívül. De utána belülre kerültem, ezért is próbáltam meg. Működött, nagyon élveztem. Egy kicsit tartottam attól, hogy megsérül az autóm, de mindkettőnké rendben volt. Kerék a kerék ellen – mi kell még?”
„Megijedtem, amikor összeértek a kerekek. Világos volt, mit akar Daniel: a cél, hogy az ellenfeled a pálya piszkos oldalára kerüljön. Szerencsére elég tapadásom volt. Szoros volt, de rendben volt.”
/m4sport/
Vettel nem várta el, hogy félreállítsák előle Räikkönent
Bár kétségkívül ezen úszott el a győzelmi esélye, Sebastian Vettel nem hibáztatja csapatát az agresszív korai kerékcsere miatt – ahogyan az őt feltartó Kimi Räikkönenre sem neheztel.
Ahogyan két hete elismerte, hogy szerencséje is volt, úgy most éretten nyeli le, hogy a sors ezúttal neki tett keresztbe. Sebastian Vettel higgadtan vette tudomásul, hogy hiába volt ismét hasonlóan gyors a Ferrarija, mint Lewis Hamilton Mercedese, egy korai kerékcsere miatt ezúttal esélye sem volt megszorongatni ellenfelét.
A sorsa a 3. körben pecsételődött meg, amikor a virtuális biztonsági autós fázisban lágygumikat tetetett föl autójára. Úgy érezték csapatával, a helyzeti előny megér annyit, hogy négyen is megelőzzék őt, csakhogy miután a következő körben érkezett a biztonsági autó, Vettelnek nem volt módja visszanyerni az elvesztett pozíciókat.
Pedig a versenyen később mutatott tempója azt sugallta, ezúttal is lett volna esélye legyőzni Hamiltont. „Nem tudom, mi történt volna. Láttuk a lehetőséget, szerintem helyes lépés volt, annak ellenére, hogy kockázatos is. Jó volt az időzítés, de nem tudtunk profitálni belőle, mert egyből biztonsági autó következett. Az újraindítás nehéz volt, mert az én gumim gyakorlatilag két körrel többet hűlt, mint a többieké. Aztán be is ragadtam, és a versenyemnek annyi volt. De a második hely jó eredmény, jól visszakapaszkodtunk” – értékelt a második helye után is jókedvű Vettel.
Maurizio Arrivabene sem tűnt dühösnek, mivel Ausztráliában ők sem panaszkodhattak a szerencsére. „Ez a szép az idei F1-es bajnokságban. Balszerencsénk volt a biztonsági autóval, de vannak ilyen versenyek: hol szerencsés vagy, hol nem. A legfontosabb, hogy az autónk végre alkalmas arra, hogy harcba szálljunk a Mercedesszel!”
Nem várta el, hogy félreállítsák Räikkönent
Vettel a kiállások után Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen mögött találta magát. A Red Bull érezhetően lassabb volt a Ferrariknál, a motorerőre panaszkodó finn azonban képtelen volt megelőzni, így Vettel egy hármas vonat hátsó kocsijává vált. Innen a 20. körben egy Räikkönen elleni kőkemény manőverrel tört ki, majd két körrel később Ricciardót is lehagyva megkezdte a fölzárkózást Hamiltonra és Verstappenre. A hollandot öt kör alatt utol is érte, és bár a későbbi futamgyőztessel szembeni hátrányából is faragni tudott, ekkor már késő volt.
A kérdésre, nem bánja-e, hogy a gondokkal küzdő Räikkönen nem állt félre előle, elmondta: „Ha azt kérdezed, tudtam volna-e gyorsabban menni, akkor azt mondom: igen, tudtam volna. De egyből hozzá is teszem, hogy Kimi is tudott volna. Láttam, hogy nyomást gyakorol Danielre. Akkor mindkét autónkkal harcolnunk kellett. Nem tudom, Kimivel mi történt később, valami gondja volt. Ami engem illet, jól sikerült a felzárkózás. A csapat szempontjából jobb lett volna két autóval a dobogón zárni, de összességében élvezetes versenyünk volt.”
Én azt mondom, aki megnyeri a versenyt, az meg is érdemli. Lewis végezte a legjobb munkát, még ha kicsit pechesek is voltunk a biztonsági autóval. Egy kicsit több dolgom volt utána, mint neki. Próbáltam levadászni, de tudtam, hogy az utolsó körök nagyon nehéznek ígérkeznek, ezért megkérdeztem, milyen átlagot kéne mennem. Azt mondták, több mint fél másodpercet kéne adnom neki körönként. Még nyomtam, hátha elkövet valami hibát, élveztem, hogy versenyben vagyunk – még ha nem is egymás mögött. A tempónk ugyanolyan jó volt, időnként ő, máskor én voltam a gyorsabb.”
És éppen ez az, ami miatt Vettelnek a balszerencséje ellenére nincs oka a panaszra. A négyszeres világbajnok érezhetően újra nagyon élvezi a versenyzést, a sikerességet, a győzelem esélyét. „Nagyon élveztem a mai napot, úgyhogy az év hátralévő része nem is érdekel jelenleg” – jelentette ki széles mosollyal.
/m4sport/
Hamilton nyerte a Kínai Nagydíjat Vettel előtt!
A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Kínai Nagydíjat. A brit mögött Sebastian Vettel végzett a második, Max Verstappen a harmadik helyen.
Hamilton a pole pozícióból vághatott neki a vasárnapi versenynek, mely vizes pályán vette kezdetét. A brit a rajtot követően megőrizte a vezetést, majd csapatával, a Mercedesszel közösen jól taktikázva megnyerte a szezon második futamát.Sebastian Vettelnek mozgalmasabb versenye volt: a német remek előzéseket bemutatva a korai kiállás után visszaküzdötte magát a második helyre, és végül ebben a pozícióban intette le őt a kockás zászló.
Max Verstappen műszaki hiba miatt kiábrándítóan szerepelt az időmérőn, ám már a rajtnál rengeteg pozíciót nyert, és végül parádés versenyzést bemutatva a harmadik helyen futott be, megelőzve Daniel Ricciardót, Kimi Räikkönent és Valtteri Bottast.
A legjobb tízben végzett még Carlos Sainz, Kevin Magnussen, Sergio Pérez és Esteban Ocon is.
Győzelmének hála Lewis Hamilton holtversenyben áll a ponttáblázat élén Sebastian Vettellel.
EZ TÖRTÉNT A KÍNAI NAGYDÍJON:
A rajtot Hamilton és Vettel is jól kapták el, a legtöbb pozíciót pedig Max Verstappen nyerte, aki a 9. helyre jött fel a 16. helyről indulva.
A virtuális biztonsági autós szisztéma már az első körben érvénybe lépett, miután Lance Stroll és Sergio Pérez összeütköztek.
Ezt kihasználva többen rögtön a bokszba hajtottak – köztük Vettel is – hogy slick-abroncsokra váltsanak, hiszen a többség intermediate-gumikkal vágott neki a versenynek.
Nem sokkal később zöld utat kapott a mezőny, ám nem sokáig körözhettek versenytempóban a pilóták, Antonio Giovinazzi ugyanis a célegyenesben a vizes pályán megcsúszva a falnak csapta autóját.
A Sauber – akárcsak szombaton – csúnyán összetört, az olasz újonc azonban szerencsére nem sérült meg. A biztonsági autót természeten érkezett azonnal a pályára, így a többiek is megejtették kerékcseréiket – köztük Hamilton is, aki az élre jöhetett vissza.
Valtteri Bottas a biztonsági autó bentléte alatt megpördült a pályán, így több pozíciót veszített.
A verseny a 8. körben folytatódott, Hamilton mögött ekkor Ricciardo, Räikkönen, Verstappen és Vettel sorakozott.
Az újraindítás után Verstappen rögtön támadásba lendült, és megelőzte Räikkönent, aki a motorra panaszkodott ekkor.
A 11. körben Verstappen már csapattársát támadta, és egy határozott mozdulattal el is ment Ricciardo ellen.
Az ausztrál mögé aztán megérkeztek a Ferrarik, Räikkönenék viszont körökön át nem tudtak mit kezdeni a Red Bull-lal.
A 16. körben Nico Hülkenberg 5 másodperces időbüntetést kapott, mert a virtuális biztonsági autós periódus során szabálytalanul előzött.
Néhány körrel később Stoffel Vandoorne McLarenjét tolták be a garázsba, miután problémák támadtak a versenyautó üzemanyagrendszerével.
Vettel a 20. körben szánta rá magát arra, hogy megtámadja csapattársát, és végül egy határozott manőverrel bebújt Räikkönen elé
Vettel nem sokkal később már Ricciardót támadta nagyon keményen, és egy tanítani való manőverrel megelőzte korábbi csapattársát. A küzdelem során kettejük autója össze is ért, de szerencsére nem lett baleset az összecsapásból.
A verseny 29. körében Vettel Verstappen mögé érkezett meg, aki szemmel láthatóan elkezdett küszködni a szuperlágy abroncsokkal. A holland el is fékezte magát a hátsó egyenes végén, a hibát pedig Vettel kegyetlenül kihasználta, és feljött a második helyre.
A 35. körben Fernando Alonso számára is véget ért a verseny – feltételezhetően motorhiba miatt. Mindkét McLaren feladta tehát a Kínai Nagydíjat.
Ugyanebben a körben a két Red Bull után Sebastian Vettel is megérkezett második kerékcseréjére: a német autójára a lágy abroncsokat szerelték fel.
Nem sokkal később érkezett az élről Lewis Hamilton is, aki szintén a lágy gumikat kapta az utolsó etapra.
A gumikkal folyamatosan küszködő Räikkönent is kihozták a bokszba, az ő versenygépére szuperlágy abroncsokat szereltek. A kiállás után a finn Sainz mögé került, akit a 42. körben előzött meg.
8 körrel a vége előtt Hamilton előnye 8 másodperc volt Vettellel szemben, így a németnek nem sok esélye volt a győzelemre.
A harmadik helyen Verstappen, míg a negyediken Ricciardo haladt, majd következett Räikkönen és Bottas.
Lewis Hamilton végül 6 másodperces előnnyel nyert Vettel előtt, és bár az utolsó körökben Daniel Ricciardo mindent megtett, hogy feljöjjön a harmadik helyre, a dobogó legalsó fokára végül Max Verstappen állhatott fel.
/f1vilag/
„Kapzsi fráter!” – Vettel több bizalmat várt a rá fogadó Laudától…
Az időmérőn még erősebbnek érzi a Mercedest Sebastian Vettel, de vasárnap ismét megtréfálná őket.
A kínai kvalifikáció végén 0,186 másodperc választotta el egymástól Lewis Hamiltont és Sebastian Vettelt. Ennyit múlt, hogy Niki Lauda elvesztette fogadását Toto Wolff-fal. A háromszoros világbajnok osztrák az edzés alatt 10 euróban fogadott kollégájával, hogy Vettelé lesz a sanghaji pole.
E hazárdjáték híre természetesen a Ferrari versenyzőjéhez is eljutott, és nem nyűgözte le őt Lauda kockázatvállalása… „Tíz eurót vesztett? Nos, nem bízott bennünk túlzottan…” – mondta nevetve. „Tíz euró?! Zsugori fráter! Ha igazán hitt volna benne, akkor többet fektet bele! Így ez csak egy szimpatikus gesztus, de a valóság nem ezt tükrözte vissza…”
A vicces kedvében lévő Vettel persze jól tudja, a realitás még nem indokolja a nagyobb téteket. Szerinte a Mercedes egy körön még mindig túl jó. „Tudtuk, hogy nehéz lesz. Ausztráliában is erősek voltak, és az időmérő utolsó részében most is azok voltak. Nem is tudom. Azt állítják, hogy nem tekerik föl a motorjukat a Q2 után a Q3-ra. Nem is tudom, majd megnézzük a sebességi adatokat. Az biztos, hogy nagyon gyorsak az időmérőn. Ezt tudjuk, de ettől még jó edzés volt. Egészen közel kerültünk hozzájuk, és remélhetőleg a következő versenyen még közelebb leszünk. Most már a verseny foglalkoztat minket.”
„Jó edzés volt, nagyon élveztem. Ha a végén kicsit gyorsabb lehettem volna, még jobban élveztem volna, de így is elégedett vagyok a körömmel. Talán az utolsó kanyarban voltam egy kicsit nyuszi, korán léptem a fékre. Ilyenkor egy kicsit minden késik. Utána későn léptem a gázra is, lendületet vesztettem. Úgy öt-hat század maradt ott.”
Ez persze az első rajtkockára nem lett volna elegendő. Mindez viszont nem jelenti azt, hogy vasárnap újra a Mercedes lesz lépéselőnyben. Hamilton is kiemelte, a Ferrari rendszerint sokat javul a futamokra, ezért tart a versenytempójuktól. „Még tudunk javítani. Meglátjuk, hogy alakul a holnapi verseny. Az autó jól működik, és ez a legfontosabb” – tekintett előre bizakodva Vettel.
Meghatározó lehet a rajt. A kérdésre, mit tart lehetségesnek az első kanyarig hátralévő 380 méteren, Vettel elmondta: „Számomra 388 méter lesz! Remélem, azt a nyolc métert ledolgozom. Ha ez sikerül, egész jó lesz. Sok minden történhet holnap, ez csak egy a sok lehetőség közül. Nem tudhatjuk, milyen lesz az idő. Izgalmas verseny lesz, az biztos. Tegnap nem sokat mehettünk. Az autónk rendben van, és mindegy, milyen viszonyok mellett versenyzünk, működni fog.”
/m4sport/
Hamilton: A Ferrari életveszélyes, a gumik ismeretlenek, a rajt egy lutri
Az új esőgumikkal még nem vezetett, a rajtot igazán hazárdjátéknak tekinti, és még a Ferrari versenytempóját is életveszélyesnek látja – Lewis Hamilton egy kicsit sem biztos a vasárnapi győzelmében.
„Tényleg? Ez klassz” – reagált Lewis Hamilton, amikor megtudta, rajta kívül mindössze egyetlen versenyző volt a Forma–1 történetében, aki sorozatban hatszor tudott időmérőt nyerni, példaképe, Ayrton Senna. A brit már az örökranglistán is közel van a brazilok nemzeti hőséhez, 63. pole-jával már csak két lépés kell, és utoléri őt, miközben az élen álló Michael Schumacher is karnyújtásnyira van tőle 68 pole-lal.
Mindez időmérős gyorsaságát dicséri, melynek szombaton is sokat köszönhetett. Niki Lauda a sanghaji időmérő után úgy fogalmazott, Hamilton ismét elővett egyet a különleges köreiből, és csakis rajta múlt, hogy újra egy Mercedes, nem pedig egy Ferrari állhat az első rajtkockában Kínában. Az osztrák tíz euróban még fogadott is Sebastian Vettel győzelmére, de szerencséjére vesztett.
„Tudtuk, hogy szoros lesz” – mondta a brit, aki úgy véli, a Scuderia hozta ki belőle azt a nagyszerű kört a hajrában. „A Ferrari a Q1-ben és a Q2-ben is nagyon jó köröket futott. Csak abban voltam biztos, hogy szoros lesz, arról fogalmam sem volt, hogy a végén előttük vagy mögöttük leszek-e. Ezért csak egy dolgot tehettem: megfutottam a lehető leggyorsabb kört. Akárhányszor kimentem, sikerült javulnom. A Q3 elején egészen jó kört mentem, de sikerült visszakapaszkodniuk. Örülök, hogy simán be tudtam fejezni a körömet, mert jelenleg elég egy kis hiba, egy század elvesztése, és máris pozíciót veszíthetsz. Ezért is örülök, hogy jól összeraktam.”
A Ferrari versenytempója életveszélyes, az esőgumik ismeretlenek
A mostani siker azonban csak részsiker – Melbourne után Hamilton is tudja ezt. Emiatt távolról sem gondolja azt, hogy a futam egyértelmű favoritja lenne. „A Ferrari nagyon erős lesz. Általában többet javulnak a versenyre, jól bánnak a gumikkal, főleg ha melegebb van. Mi keményen dolgoztunk, hogy kicsit jobban megértsük az autónkat. Bárhogy is alakul rendkívül szoros lesz a csata közöttünk. Hosszú idő óta a legizgalmasabb nap lehet ez!”
Erről nemcsak a két csapat két világbajnoka, de az időjárás is gondoskodhat. A verseny rajtja előtt van esély az esőre, így az sem kizárt, hogy vizes pályán rajtol el a mezőny. „Idén én még nem mentem az esős gumikkal. Izgalmas lesz megtapasztalni, milyen a nagyobb autóval, szélesebb gumikkal. Tegnap volt egy installációs köröm az extrém esőgumin. Nagyon lassú kör volt, valójában rá sem éreztem, ezért holnap valami újat tanulhatok, ha esni fog” – mutatott rá Hamilton.
Rajt támpontok nélkül
Miután 2017-től az esőversenyeket a biztonsági autós fázisok után álló rajttal indítják újra a futamot, az időjárás ilyen szempontból is kavarodást okozhat. A rajtolás az új szabályok miatt eleve nehezebb, mint eddig, és Hamilton hiába boldogult jól legutóbb, tudja, az első métereken is ronthat ígéretes helyzetén. „Nagyon izgalmas lesz. Főleg úgy, hogy sokkal nehezebb rajtolni, mint korábban. Nagy lehet a változatosság. A kerekek túlpörgése gondot jelenthet, nagyon nehéz eldönteni, hogyan pozícionáljuk pontosan a kuplungot.”
„Nem tudom, a tévén keresztül ez mennyire látszik, de száz százalékig behúzzuk a kuplungot, majd egy bizonyos pontig föl kell engednünk. De semmilyen viszonyítási pontod nincs, és ráadásul még a kormány mögött is van, szóval csak találgathatsz, hogy ez most ötven százalék, harminc százalék vagy húsz százalék, és reménykedsz, hogy eltalálod. Két százalékos eltérés máris óriási különbséget jelent abban, jól jössz-e el vagy sem, lesz-e túlpörgő kerék vagy sem. Nagyon nehéz!”
/m4sport/
HAMILTONÉ A POLE KÍNÁBAN!
A pénteki vegetálás után a szombati végre autógazdag napnak bizonyult. A Ferrari vitt mindent a szabadedzésen, és Lewis Hamilton viszonylagos botladozása is eléggé nyitott időmérő edzést vetített előre.
Az első fecske a pályán az a Lance Stroll volt, aki kritikaáradattal kezdte az idényt, azonban a szombati szabadedzésen kemény választ adott a kétkedőknek. Az előkelő 8. helyen zárt a Williams versenyzője, bár hozzá kell tenni, hogy márkatársát, a rendkívül tapasztalt és a nyugdíj mindennapjaiba is beleszagolt Felipe Massát a már-már meglepő 5. pozícióban intették le.
Ahogy meglepő volt Sebastian Vettel Q1-es lágy gumis nyitóideje is, amivel két és fél tizeddel volt gyorsabb Lewis Hamilton szuperlágyon futottjánál. Ehhez is van mit hozzátenni. Méghozzá azt, hogy amikor a brit háromszoros bajnok a célegyenesre fordult, a haas-os Romain Grosain éppen előtte csúszott keresztbe át a pályán.
Vagyis nem egészen tiszta körben volt lassabb Hamilton az elviekben gyorsabb gumikon.
Volt még egy „keresztes lovagunk”. A nagy beugró, Antonio Giovinazzi Grosjeanhoz hasonlóan átlósan oldotta meg a célegyenest, csak az újonc nem volt olyan szerencsés (tapasztalt?), hogy meg tudja menteni az autóját.
Rommá tört a Sauber, viszont a korábbi leintés miatt tovább is jutott, sőt tovább juttatta a csapattársát, Marcus Ericssont is, viszont elvette a javítási lehetőséget Grosjeantól.
A Q1 kiesettjei: Stoffel Vandoorne, Grosjean, Palmer, Verstappen és Esteban Ocon.
Ahogy a felsorolásból látszik is, nem indul jól Max Verstappen hétvégéje, aki furcsa motorproblémára panaszkodott a rádióban, majd nem is volt lehetősége a folytatásra.
Kis gumifaljavítás miatt csúszott a Q2 indítása, de amint kialudt a piros lámpa, természetesen Lance Stroll ismét azonnal pályára gördült.
És jöttek azonnal a nagyok is, most már egyforma szuperlágy gumikon. Nagy kérdés volt tehát, hogy mit hoz ez az etap. Vettel első nekifutásra ismét hozta az első helyet Hamilton ellenében, de csak 15 ezrednyi előnnyel. Azonban a helyezés akkor is jelzés értékű.
A Ferrari-Mercedes páros után Mercedes Ferrari párosítás következett Bottas-Räikkönen vezetésével. Az utánuk elérhető első kiadó helyet pedig a red bullos Daniel Ricciardo tartotta a Q2 utolsó „felfutása” előtt, mely egyébként szinte meg sem történt.
Legalábbis az élmezőnyben nem. A Mercedes párosa egyöntetűen „bojkottálta” az utolsó szakaszt, úgyhogy Sebastian Vettel önmagával és a rekord idővel versenyzett egy nagyot, és nyert is. A német rekorddöntés és 2 tizedes előny tudatában várta a folytatást.
A Q2 kiesettjei: Carlos Sainz, Magnussen, Alonso Ericsson és az etap igazoltan nem megjelenője, Antonio Giovinazzi.
Fernando Alonso kiesése ellenére is látványosat harcolt. Míg csapattársa, Stoffel Vandoorne már a Q1-ben távozott, a spanyol erősen hozta a Q2-. Pedig, mint az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon elmondta, a McLaren-Honda az utolsó erő ma a Forma-1-ben. Ő erre valószínűleg folyamatosan rá fog cáfolni...
És elérkezett a mindent eldöntő etap ideje. Vajon előhúz-e néhány lóerőt még a motorjából a Mercedes? Avagy a Ferrari a nyitófutam után időmérő edzésen is elkapja a nagy ellenfelet?
Hamilton űridővel nyitott. Nemhogy 1:32-es időre redukált volna a brit, de bement alá is. Olyan mélyre, ahová Vettel már nem tudta követni riválisát. Igaz, csupán 184 ezredes hátránnyal, de a német a második helyre szorult.
És a végső összecsapásban is alulmaradt a német.
Bár Vettel megjavította Hamilton előző körét, a brit tovább faragott, és végül ismét két tizedes hátránnyal maradt el a legjobb időtől.
Tőle viszont csak egyetlen ezreddel Valtteri Bottas, így a Kínai Nagydíjon Mercedes-Ferrari, Mercedes-Ferrari felállással alakult az első két sor.
Lewis Hamilton tehát megnyerte a Kínai Nagydíj időmérő edzését, így a brit indulhat az élről a vasárnapi futamon, melyet 7:30-as kezéssel élőben közvetítünk az M4 Sporton.
Kínai Nagydíj, időmérőedzés – végeredmény:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.678s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m31.864s 0.186s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m31.865s 0.187s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m32.140s 0.462s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.033s 1.355s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m33.507s 1.829s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m33.580s 1.902s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m33.706s 2.028s
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m33.719s 2.041s
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m34.220s 2.542s
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m34.150s 2.472s
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.164s 2.486s
13 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m34.372s 2.694s
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.046s 3.368s
15 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari - -
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m35.023s 3.345s
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m35.223s 3.545s
18 Jolyon Palmer Renault 1m35.279s 3.601s
19 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m35.433s 3.755s
20 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m35.496s 3.818s
/m4sport/
VETTEL KÖRREKORDDAL AZ ÉLEN!
Piros zászlók helyett most piros autók a főszerepben – a Ferrari párosa végzett az élen az ezúttal meg nem szakított harmadik szabadedzésen! Sebastian Vettel mindössze századokkal múlta felül Kimi Räikkönent. További részletek hamarosan…
Félszegen még a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magát a sanghaji versenypálya fölött szombat délelőtt, és ennek a mentőhelikopter pilótája mellett az F1-es mezőny tagjai is örültek. Az előrejelzéseknek megfelelően a péntekinél barátságosabb, mindenekelőtt száraz és kevésbé ködös időjárás mellett rajtolt el a harmadik szabadedzés, ami egyúttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy óra várt a versenyzőkre és csapatokra, mivel ebbe a gyakorlásba kellett belesűríteniük a teljes péntek és a szombat délelőtt munkáját, azaz egyszerre kellett felkészülniük az időmérőre és a versenyre.
Ennek megfelelően nem is kellett arra várni, hogy autók lepjék el a pályát. Az első negyedórában Daniel Ricciardo 1:37,411 másodperces eredménnyel állt az élen, aztán 1:35,647-re javított a szuperlágy gumin. Max Verstappen eközben szintén a piros gumikon körözött, de jó 3 másodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrákok a hatékonyság érdekében megosztják a munkát versenyzőik között. A számos újítással fölszerelt Red Bullt pénteken nem volt módjuk túl sokat tesztelni, azt azonban elégedetten állapították meg, hogy a kevés vizes pályás körön az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethető autónak, miközben a többség össze-vissza csúszkált a nehezen melegíthető gumikon.
A melbourne-i idénynyitó két főszereplője, a Mercedes és a Ferrari köridők tekintetében ennél kicsit visszafogottabban kezdett. Két versenyzőjük szintén eltérő programot futott: egyikük a szuperlágy, másikuk a lágy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnál kisebb bakit is láthattunk: Valtteri Bottas autójáról az első körök egyikén a hosszú egyenes féktávján előbb elmozdult, majd le is repült a sokak által nem kedvelt T-szárny. Tekintettel a feladatok mennyiségére, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszakítsa első etapját, így „módosított” aerodinamikával körözött tovább.
A két Mercedes 16-16 körös etappal nyitott, azaz edzésük első „félidejét” a versenyteljesítmény és a gumik felmérésének szentelte.
Félszegen még a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magát a sanghaji versenypálya fölött szombat délelőtt, és ennek a mentőhelikopter pilótája mellett az F1-es mezőny tagjai is örültek. Az előrejelzéseknek megfelelően a péntekinél barátságosabb, mindenekelőtt száraz és kevésbé ködös időjárás mellett rajtolt el a harmadik szabadedzés, ami egyúttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy óra várt a versenyzőkre és csapatokra, mivel ebbe a gyakorlásba kellett belesűríteniük a teljes péntek és a szombat délelőtt munkáját, azaz egyszerre kellett felkészülniük az időmérőre és a versenyre.
Ennek megfelelően nem is kellett arra várni, hogy autók lepjék el a pályát. Az első negyedórában Daniel Ricciardo 1:37,411 másodperces eredménnyel állt az élen, aztán 1:35,647-re javított a szuperlágy gumin. Max Verstappen eközben szintén a piros gumikon körözött, de jó 3 másodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrákok a hatékonyság érdekében megosztják a munkát versenyzőik között. A számos újítással fölszerelt Red Bullt pénteken nem volt módjuk túl sokat tesztelni, azt azonban elégedetten állapították meg, hogy a kevés vizes pályás körön az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethető autónak, miközben a többség össze-vissza csúszkált a nehezen melegíthető gumikon.
A melbourne-i idénynyitó két főszereplője, a Mercedes és a Ferrari köridők tekintetében ennél kicsit visszafogottabban kezdett. Két versenyzőjük szintén eltérő programot futott: egyikük a szuperlágy, másikuk a lágy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnál kisebb bakit is láthattunk: Valtteri Bottas autójáról az első körök egyikén a hosszú egyenes féktávján előbb elmozdult, majd le is repült a sokak által nem kedvelt T-szárny. Tekintettel a feladatok mennyiségére, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszakítsa első etapját, így „módosított” aerodinamikával körözött tovább.
A két Mercedes 16-16 körös etappal nyitott, azaz edzésük első „félidejét” a versenyteljesítmény és a gumik felmérésének szentelte.
Az edzés második felének mindkét Ferrari friss szuperlágy gumikkal vágott neki. Előbb Kimi Räikkönen állt az élre egy 1:34,519-es körrel. Ez máris 0,9 másodperccel gyorsabb eredménynek bizonyult, mint a tavalyi pole-idő (1:35,402). A finn ugyanakkor nem tűnt elégedettnek autójával. „Még mindig küszködünk az elejével az egyes kanyarban” – jelentette a rádión. Később másutt kisebb megcsúszást is láthattunk tőle, javítania a következő próbálkozáskor csak minimális mértékben sikerült.
Csapattársa eközben elsőre 1:33,336-os kört teljesített, ami pedig már nem csak a 2016-os pole-körnél volt jobb, de a Kínában valaha futott leggyorsabb pole-körnél is. Saját korábbi csúcsát szárnyalta túl: 2011-ben a Red Bull-lal érte el az időmérős etalonnak számító 1:33,706-os eredményt.
A vörösök mögött rövid időre Fernando Alonso neve is felvillant a negyedik helyen, ám ahogy egyre többen váltottak szuperlágy abroncsokra, úgy változott folyamatosan az állás. Felipe Massa lépett előre harmadiknak, Max Verstappen (ő még lágyakon) közvetlenül csapattársa mögé zárkózott az 5. helyen, míg Nico Hülkenberg hatodik időt autózott. A garázsban eltűnő két Mercedes pedig fokozatosan a 18-19. helyig csúszott vissza a tabellán.
Az Ezüstnyilak 18 perccel a leintés előtt jelentek meg újra a pályán – Bottas továbbra is T-szárny nélkül, de már szuperlágy gumin. A finn első gyorskörén vadul meginduló hátsó résszel gyorsított ki az utolsó kanyarból, a célvonalon pedig közel 1 másodperc választotta el őt Vetteltől. Hamiltonnak is be kellett érnie a második hellyel, ő ekkor 0,8-re volt a Ferraritól. „A Mercedes érzésem szerint sokkal inkább visszafogja magát, mint a Ferrari. Nagyon visszafojtott motorral, talán több üzemanyaggal is köröznek” – állapította meg a Sky Sports szakértője, Paul di Resta.
Vettel aztán futott egy legjobb első és utolsó szektort, eredményén azonban nem javított. Nem úgy Raikkönen, aki az utolsó szektorban abszolút legjobb részeredményt felmutatva 0,053 másodpercre zárkózott fel csapattársára – a két Mercedest lejjebb szorítva a tabellán.
A két Red Bull akkor jelent meg újra a pályán, amikor az ellenfelek visszatértek a garázsba. Mindketten a szuperlágy gumin voltak, és miközben Ricciardo nem tudott javítani pozícióján, Verstappen az ausztrál elé ugrott a 6. helyre.
Az utolsó öt percben aztán jöttek az utolsó próbálkozások. Mindkét Mercedes javított, de csak az időeredményén, nem helyezésén. A Ferrarikhoz Bottas került közelebb, 0,371 másodperccel volt lassabb Vettelnél, míg Hamilton hiába autózott egyéni legjobbat az első, majd Vettelnél csak 0,02-dal lassabb részidőt a második szektorban, gyenge utolsó szektora miatt fél másodpercen kívül rekedt. Később még egy elfékezést is bemutatott a hajtűben.
A két Red Bull helyett ezúttal Massa volt a két élcsapat első számú üldözője, s a Williams számára biztató előjel, hogy a legjobb 8-ban ezúttal Lance Stroll is felbukkant. Mögötte Jolcon Palmer és Carlos Sainz tette teljessé az első tízet – az utolsó négy helyezésen eközben a két McLaren és Sauber osztozott, Antonio Giovinazzi zárta a sort.
A folytatásban már tétre megy a játék: az időmérő edzés 9 órakor rajtol, az M4 Sport és az M4 Sport.hu élő közvetítése 8 óra 45 perckor kezdődik!
Kínai Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:33,336 20
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:33,389 +0,053 19
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:33,707 +0,371 26
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:33,879 +0,543 25
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,773 +1,437 23
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:34,946 +1,610 20
7. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:35,092 +1,756 23
8. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:35,182 +1,846 24
9. Jolyon Palmer Renault 1:35,192 +1,856 21
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:35,223 +1,887 24
11. Nico Hülkenberg Renault 1:35,449 +2,113 22
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:35,521 +2,185 22
13. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:35,626 +2,290 20
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:35,680 +2,344 22
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:35,804 +2,468 23
16. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:35,811 +2,475 24
17. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:35,912 +2,576 17
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:36,063 +2,727 25
19. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:36,221 +2,885 21
20. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:36,705 +3,369 24
/m4sport/
VETTEL: AZ ELSŐ LÖVÉSSEL CÉLT KELL TALÁLNUNK!
Kisebbfajta szerencsejátékká válhat a kínai hétvége a pénteki csonka nap után Sebastian Vettel szerint.
A Ferrari egyetlen mért kört sem autózott a Kínai Nagydíj első napján, miután a délelőtti 22 percben mindkét versenyzőjük csak installációs köröket teljesített. Sebastian Vettel kiemelte, kulcsfontosságú lesz a szombati szabadedzés a folytatás szempontjából, mivel ha ott valami nem stimmel az autó beállításával, arra az egész hétvégéjük is rámehet.
„Nem gyűjtöttünk túl sok információt. Ma csak két kört tettem meg, és szívesen gyűjtöttem volna több kilométert, amikor a pálya szabad volt. Most megpróbálunk mindent kihozni a harmadik edzésből, hogy felkészüljünk az időmérőre és a versenyre is. Az időmérő előtt lesz még egy kis időnk reagálni, még ha nem is olyan sok, mint általában, hiszen kiesik az éjszaka, amikor el szoktunk gondolkodni a beállításokon. Emiatt fontos lesz, hogy holnap mindjárt az első lövéssel célt találjunk, a jó irányba induljunk el” – nyilatkozta a német.
Megkérdezték, tud-e valamit arról, hogy a versenyt esetlegesen szombatra hozzák előre a vasárnapra jósolt rossz idő miatt. „Nem is tudom. Erről most hallok először. Néha nem is tudom, ti honnan szedtek ilyen információkat” – mondta a Sky Sports riporterének. „Azt mondják, holnap jó lesz az idő. Ma elmaradt a gyakorlás, ami hiányozni fog, de főleg az emberek miatt kár, akik kijöttek ma a pályára, lelkesen, hogy láthatnak minket. Erre most oda egy napjuk, melyen alig köröztünk. Pedig a Forma–1 egy évben csak egyszer van itt, Kínában! De nincs mit tenni. Tudomásom szerint holnap normál napunk lesz, a verseny pedig vasárnap.”
Azzal persze a négyszeres világbajnok is tisztában van, hogy ha hasonló helyzet áll elő vasárnap, akár el is maradhat a futam. „Mit tehetnék akkor? Maradjunk itt hétfőn is, és mondjuk azt a fiúknak, hogy tolják ki az autót, miközben már mindenki hazament? Nem tehetünk semmit, még ha kár is lenne ezért. De megértőnek kell lenni, ha a mentőhelikopter nem tud leszállni a kórháznál vészhelyzet esetén.”
Ami a folytatást illeti, Vettel egyelőre mindenről csak találgatni tud. „A papírforma azt mondja, itt könnyebb lesz előzni. Ausztrália sosem volt olyan pálya, ahol sok előzést láthattunk. Ideális esetben viszont nem is kell sokat előzni. Meglátjuk, hogy fut az autónk holnap, mert ezt egyelőre képtelenség megmondani. Egy biztos: az esőben is jó autóra van szükség, de a kockázat ilyenkor mindig nagyobb valamivel. Ez minden pályán így van. Az időjáráson változtatni úgysem tudunk, gumikból van elég, szóval panaszkodni nincs okunk” – összegzett.
/m4sport/
|