Vettel nyert, Bottas nyelt Bahreinben!
Sebastian Vettel nyerte a Bahreini Nagydjat. A msodik helyen Lewis Hamilton, a harmadikon pedig az engedelmes Valtteri Bottas rkezett clba.
Nem egszen a „rosbergi” idket idz rajttal kezdte els pole-os futamt Valtteri Bottas, aki simn megtartotta els helyt a Bahreini Nagydj startjnl. A szombati els hely utn teht a vasrnapot is kivl eredmnnyel kezdte a Mercedes j szerzemnye.
Az egybknt rendkvl „haraps” csapattrsnak, Lewis Hamiltonnak ezzel szemben nem sikerlt annyira jl az induls. A mgje felsorakoz Sebastian Vettel sikeresen megelzte ugyanis a hromszoros vilgbajnokot, igaz ehhez kellett egy mersz fktvredukls is az idelis, felgumizott ven.
Szintn vesztett a rajtnl az tdikrl startol Kimi Rikknen is, akit Max Verstappen (6.) s az egszen a nyolcadik helyrl rkez Felipe Massa is megelztt.
A finn bottal thette Verstappen nyomt, aki el is rohant gyorsan a legjobbakkal az len versenyezni, de kis vigaszdj, hogy nhny kr utn Masstl legalbb sikeresen visszavett egy helyet.
Ekzben az len elkpeszt s szoros vonatozs bontakozott ki: Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ricciardo egy bolyban haladt, br elzni nem sikerlt egyikjknek sem.
Erre prblt megoldst tallni a Ferrari, miutn a 11. krben kihoztk Sebastian Vettelt a boxba, hogy a kis alakulatot „feltart” Valtteri Bottas el keveredjen valahogy a nmet. A trkkt Verstappen is le akarta msoltatni, gyhogy a boxba hvatta magt, majd fkhiba miatt kiesett a kzdelembl.
Ezzel egy nagy kzd tvozott, aki dhben rgtn oldalba is rgta a gumifalat. Majd oldalba durrantotta Carlos Sainz is Lance Strollt, amikor pp az jonc mg rkezett vissza a plyra a bokszkillsbl.
Az tkzs miatt behvtk a Safety Cart, ami pedig jabb gyet indtott tjra. Mivel Bottas termszetesen elsknt rongyolt a bokszba, Hamilton pedig kzvetlenl mgtte hajtott, a brit trkkzni prblt.
Olyan lassan hajtott, amennyire csak lehetett, hogy feltartsa a mgtte rkez Daniel Ricciardt. Rszben sikerlt is, de a totyorgs azrt vizsglatot is rdemelt az FIA rszrl, mely 5 msodperces bntetst eredmnyezett.
Ezzel egytt akkor Ricciardo nyerte a meccset a bokszbl kijvet, de az jraindtsnl a lgy gumik taln nem akartak annyira mkdni, mint kellett volna, gy Hamilton simn visszaelzte az ausztrlt. Aztn mg Massa is s Rikknen is knnyedn elment a Red Bullos mellett.
Mindekzben Vettelt kemnyen tmadta Valtteri Bottas, de a ngyszeres vilgbajnok nem az a versenyz, aki egy els helyet csak gy elajndkoz. Csak nhny centin mlott, de nem volt krds, a helycsere nem engedlyezett.
Mivel Hamilton 5 mp-es bntets alatt versenyzett, s kzvetlenl mrkatrsa mgtt hajtott, zent a csapatnak, hogy j lenne valamit tenni, hiszen gy tbbet veszthet a beragadssal, mint norml esetben. Nhny krbe beletelt, de vgl simn elment Bottas mellett, aki egyltaln nem vdekezett.
Ez id alatt Sebastian Vettel mr 6 msodperces elnyben volt, mikzben csapattrsa, Kimi Rikknen lttvolsgon kvlre kerlt a negyedik helyen. Ahov egybknt gy rkezett meg az tdikrl, hogy a bokszkills sorn elbe kerlt Felipe Masst a futam elejhez hasonlan ismt megelzte a clegyenesben.
A „nagyok” kzl Valtteri Bottas kezdte meg a msodik krs killsokat, amit 15 krrel a vge eltt csapattrsa, Lewis Hamilton „fejezett be”. Ez volt az a kills, melyben a hromszoros vilgbajnoknak le kellett tltenie a bntetst.
Hamilton a 3. helyre jtt vissza, ahonnan a fennmarad 15 krben mr gy tnt, nem maradt valdi eslye a msodik helyre sem. Az els ngyes kztt (Rikknen zrta a sort) ugyanis minden esetben 9-9-9 msodperces klnbsg alakult ki.
Csakhogy nem Hamilton lenne, ha a lehetetlen ott lenne a sztrban. Hat krnyivel kevesebb volt a gumijaiban, mint csapattrsban, gy btran indthatta el a „Hammertime”-ot.
Rvid felzrkzs, knnyed elzskenysg Bottas rszrl, s Hamilton mris Vettel nyomba eredhetett.
A nmet ekkor mr 12 msodpercre nvelte elnyt, de Hamiltont ez nem nagyon rdekelte. 1 msodperc krl faragott krnknt, de hiba faragcsiklt, a futam vgig nem rt fel jelenlegi legnagyobb ellenfele mg.
Sebastian Vettel gy teht megnyerte a Bahreini Nagydjat, Hamiltonnak be kellett rnie a msodik hellyel, a pole-bl indul Valtteri Bottasnak pedig a harmadikkal.
Negyedik lett Kimi Rikknen, aki ezttal is inkbb rdizeneteivel hvta fel magra a figyelmet, br szpen elzgette a rendre elbe kerl Felipe Masst, aki vgl egybknt a hatodik helyen zrt. Ez az eredmny, ha Stroll ki is esett, bizonyosan szp ajndk a 75. szletsnapjt ma nnepl Frank Williams szmra.
A vilgbajnoksg teht Bottas pole-ja ellenre tovbbra is gy tnik, hogy Vettel s Hamilton kztt lesedik ki. A nmet egyelre 2:1-es arnyban vezet a kzdelemben.
A kvetkez sszecsapsra most kt hetet kell vrni, az Orosz Nagydj kvetkezik prilis 30-n.
1 Sebastian Vettel Ferrari 57 1h33m53.373s
2 Lewis Hamilton Mercedes 57 6.660s
3 Valtteri Bottas Mercedes 57 20.397s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 57 22.475s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 57 39.346s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 57 54.326s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 57 1m02.606s
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 57 1m14.865s
9 Nico Hulkenberg Renault 57 1m20.188s
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 57 1m35.711s
11 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 56 1 Lap
12 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 56 1 Lap
13 Jolyon Palmer Renault 56 1 Lap
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 54 3 Laps
- Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 50 Retirement
- Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 12 Collision
- Lance Stroll Williams/Mercedes 12 Collision
- Max Verstappen Red Bull/Renault 11 Brakes
- Kevin Magnussen Haas/Ferrari 8 Retirement
- Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 0 Not started
m4sport
Ferrari: Most mr hisszk, a vgskig harcban lesznk a cmrt!
Ausztrlia utn bahreini gyzelmk utn is kzlemnyt adott ki a Ferrari elnke, Sergio Marchionne.
Az olasz vezet tavaly szigor s tl magas elvrsokat tmasztott a Scuderia irnyba, amirt sok tmads is rte t. Idn megfogadta, visszafogottabb lesz, vatosabban nyilatkozik a Ferrari eslyeirl s cljairl – s eddig tartotta is magt ehhez. Most azonban, hogy hrom futam alatt kt gyzelmet isi arattak, kerekperec kijelentette: idn a bajnoki siker a cl!
„Sebastian futama maximlisan kielgt volt. De ennl is fontosabb, hogy most mr maximlisan hisszk, hogy a melbourne-i gyzelmnk nem egy kivtel volt, s a vgskig harcban lesznk a bajnoksgban” – rta.
„Vgre van egy versenykpes autnk, amelyre szmthatunk, s fontos figyelembe venni azt a gyorsasgot, amivel fejlesztnk minden versenyen. Ez a plyn s Maranellban elvgzett kivl munknk eredmnye, gy az elismersem nemcsak Sebet illeti a bahreini eredmnyrt, hanem a teljes csapatot.”
Marchionne a negyedik helyen clba r Kimi Rikknenrl is tett emltst. „Gratullok Kiminek is, j versenye volt.”
„Mint mondtam mr, tisztban vagyunk azzal, hogy az elttnk ll t hossz, tudjuk, hogy ha szeretnnk a legfontosabb clvonalat is elsknt tszelni, nem cskkenhet az elhivatottsgunk s a figyelmnk sem lankadhat egy pillanatig sem.”
A Ferrarival 2004 ta most elszr fordul el, hogy az els hrom versenyen legalbb kt futamot nyer. Akkor Michael Schumacher bajnoki cmmel rvendeztette meg Olaszorszgot.
/m4sport/
Valtteri Bottas nyerte a Bahreini Nagydj idmr edzst.
Toro Rosso tzijtk helyett hazafias spanyol segtsggel rt vget a Bahreini Nagydj idmr edzsnek els szakasza. Carlos Sainz autja „hajts hjn” egy olyan krt szaktott meg, amelynek els szektorban a spanyol mg az etapot megnyer Lewis Hamiltonnl is gyorsabb volt.
Ezzel viszont a szintn spanyol Fernando Alonso kapta meg a lehetsget a Q2-es rszvtelre, hiszen amennyiben Sainz befejezi a krt, a ktszeres vilgbajnok rgtn kiesett volna.
gy viszont Sainz mellett Stoffel Vandoorne, Sergio Prez, Marcus Ericsson s Kevin Magnussen bcszott a Q1-ben.
A felsorolsbl gy tnhet, hogy Pascal Wehrlein tovbbra sincs ott a nevezk kztt, hiszen jval tapasztaltabb csapattrsa kiesett, az neve pedig nincs ott a listn. A nmet versenyz egyszeren erbl bejutott a Q2-be, ami nagy meglepets azok utn, hogy az is krdses volt, egyltaln ltjuk-e t ezen a htvgn autban.
A msodik szakaszt, az elshz hasonlan Lewis Hamilton nyerte, m csak leheletnyivel mrkatrsa, Valtteri Bottas eltt. Ez valjban nem is akkora meglepets, az viszont igen, hogy a Renault alakulata egynteten tovbbjutott. Nico Hlkenberg az tdik, mg Jolyon Palmer a 10. helyen. A brit versenyz letben elszr van a Q3-ban.
Igaz, ahogy a Q1-nl, itt is volt egy segtsge a kiessi hatron tncolnak. Danyiil Kvjat egy remek krt dobott el az utols kanyarban, s ezzel megnyitotta a kaput Palmer eltt a rekorddntsre.
Rekorddntssel zrult a Q2, s rekorddntssel indult a Q3 is. Utbbiban az abszolt leggyorsabb krt dnttte meg elbb Valtteri Bottas, majd „termszetesen” csapattrsa, Lewis Hamilton is.
Els nekifutsra teht a HAM-BOT du tartotta az els helyeket, mgttk a kt Ferrari, VET-RAI mondhatni szoksos sorrendben. s ahogy egyelre az idei vad alakulni ltszik, az els ngyest a Red Bull duja kvette VER-RIC felllsban.
s aztn megtrtnt, amire taln senki sem szmtott. Bottas tallt mg nhny szzadot, Hamilton viszont nem. s ezzel a finn letben elszr megszerezte a pole pozcit!
Az lrl teht Valtteri Bottas indulhat a vasrnapi futamon. A finn mgtt Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo s Kimi Rikknen vrja a rajtot.
A Bahreini Nagydj futamt is lben kzvettjk termszetesen, mghozz 16:30-as felvezet msor kezdssel, verseny pedig 17:00-kor rajtol.
1 Valtteri Bottas Mercedes 1m28.769s -
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m28.792s 0.023s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m29.247s 0.478s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m29.545s 0.776s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m29.567s 0.798s
6 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m29.687s 0.918s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m29.842s 1.073s
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m30.074s 1.305s
9 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m30.763s 1.994s
10 Jolyon Palmer Renault 1m31.074s 2.305s
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m30.923s -
12 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m31.168s -
13 Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari 1m31.414s -
14 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m31.684s -
15 Fernando Alonso McLaren/Honda - -
16 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m32.118s -
17 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m32.313s -
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m32.318s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m32.543s -
20 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m32.900s
m4sport
Pellengrre lltottk Vettelt – kiderlt, risi szerencsje volt!
ssztz alatt a Knban a hatrokat feszeget Sebastian Vettel! Mikzben kollgi tmadtk, Charlie Whiting elrulta, csak egy hajszlon mlt a bntetse!
Mlt vasrnap ugyan nem voltak kvetkezmnyei, Sebastian Vettel furcsa knai rajtbellsa ppen ezrt kavart nagy hullmokat mg pnteken, a bahreini versenyzi rtekezleten is. Mint ismert, a Ferrari versenyzje egy hete gy llt fel a msodik rajtkockba, hogy autja fele azon kvl, a plya kzepn helyezkedett el. Vettel ksbb elrulta, azrt csinlta ezt, mert gy rezte, az t kzpen kevsb nedves, gy jobban tapad.
Br komolyabb elnyre nem tett szert e tudatos trkkel, az FIA versenyigazgatja, Charlie Whiting megkrte a versenybrsgot, vizsglja ki a trtnteket. Mika Salk vgl azrt hagytk bntetlenl a ngyszeres vilgbajnokot, mert gy vltk, a vonatkoz szably szvege nem elg pontos ahhoz, hogy tmadhatatlan jogalapja legyen a szankcinak.
gy viszont az FIA-t is tmadsok rtk. Pnteken az Auto Motor und Sport beszmolja szerint a versenyzi eligaztson tbben is krdre vontk Vettelt, s szmon krtk a szvetsgen is, mirt nzte ttlenl a „szablytalansgt”. A 22 perces megbeszlsen Lewis Hamilton, Fernando Alonso s Felipe Massa is a panaszkodk kztt volt, s arra krtk Charlie Whiting versenyigazgatt, hogy tisztzza a helyzetet.
A brit elrulta, Vettelnek hatalmas szerencsje volt. Whiting a furcsa bellst ltva azon gondolkodott, megszaktsa-e a rajtprocedrt miatta. Ha megtette volna, Vettelnek a boxutcbl kellett volna elindulnia a megismtelt rajtnl, s ezzel a mezny vgn tallta volna magt. A versenyigazgat vgl gy tlte meg, ez taln tlsgosan slyos „bntets” lenne, ezrt a felelssget nem vllalva inkbb a versenybrsgra bzta a dntst. k pedig szemet hunytak a trkkzs fltt.
Alonsk tudni szerettk volna, hogy ezek utn brmelyikk gy llhat-e fel a rajtrcsra, ahogy csak akar, m az FIA jelezte, minden hasonl esetet jelenteni fog a brknak, s tvolrl sem biztos, hogy a klnbz fellls testletek mindig ugyangy dntenek majd.
A problmt persze nem is ez, hanem a szably jelenti, melyben csupn annyi ll, hogy a versenyzknek mindent meg kell tennik, hogy a kijellt rajtkockjukban foglaljanak helyet. Arrl viszont nem rendelkezik, hogy mind a ngy kerkkel azon terleten bell kell tartzkodniuk. „Elmletben mr akkor a rajtkockdban vagy, ha az egyik kereked benne van. Termszetesen nem ez volt a szablyalkotk alapgondolata” – hvta fl a figyelmet a Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson.
Hasonl vitra egybknt mr a mlt vben Szuzuka utn is sor kerlt. Akkor Daniel Ricciardo llt be floldalasan a rajthelyre (igaz, nem ennyire ltvnyosan), s az FIA t is futni hagyta. A drzslt Vettel erre az esetre alapozva jtszotta ki az tkrtyt Knban.
A rajtok kapcsn panasz egybknt mr Bahreinben is volt – Fernando Alonsra. A spanyol a pnteki edzseken kt rajtgyakorlatot is tiltott helyrl, a boxutca gyorssvjbl vgzett el, ami a Renault mveleti mrnke, Alan Permane szerint a rajtbelltsok szempontjbl akr mg elnyt is jelenthet vasrnap. „Nem voltak kvetkezmnyei. A jobb tapadsi viszonyokrl szerzett pontosabb informciknak ksznheten Alonso vasrnap majd jra egy szuper rajtot mutat be, s megelz hrom-ngy autt” – panaszkodott a jvbe lt szakember.
/m4sport/
Verstappen a leggyorsabb az idmr eltt
Max Verstappen elssgvel zrult az lmezny ltal ellazslt harmadik szabadedzs. Az els nyolc helyezett 0,8 msodpercen bell van egymshoz kpest!
Pntekhez kpest pr fokkal enyhbb, de jval szelesebb idjrsi krlmnyek kztt vette kezdett a Bahreini Nagydj harmadik szabadedzse. A mezny gy sem kezdett azonnal bsz kilomtergyjtsbe. Lewis Hamilton pnteken kijelentette, igazi idpazarlsnak tartja az idmr s verseny szempontjbl hasztalan, a dlutni legnagyobb forrsgban megejtett gyakorlsokat.
Akci hjn az els tz percben a garzsokra irnyult a figyelem. A Mercedeseken ezttal is fent volt a pnteken galibt okoz T-szrny, ami azt jelezte, a szerelk talltak megoldst a megerstsre, az FIA pedig elgedett volt vintzkedskkel. A McLarennl ekzben Fernando Alonso autjra flkerlt az a htsszrny, amelynek hasznlatrl a knai els prba utn lemondtak.
Az els mrt krkre tbb mint 10 percet kellett vrnunk. Carlos Sainz 1:34,2-vel llt az lre a szuperlgy keverken, t a kt lgygumis Force India kvette, az edzs els negyednek elteltig csak nekik volt kridjk, mikzben a tbbiek csak vrtak. A Mercedesnl Lewis Hamilton a boxutca vgn hajtott vgre rajtgyakorlatot, majd megllaptotta, a jobboldali fkje nem gy mkdik, mint a bal.
jabb negyedra elteltvel mr meghromszorozdott az rtkelhet eredmnnyel rendelkezk szma, m az lmezny tagjait tovbbra sem lthattuk. Nekiltott viszont a krzsnek a McLarennel Stoffel Vandoorne, akit pnteken mindkt szabadedzsen motorgondok htrltattak. A kt gyakorls kztt motort is cserltek nla, m az MGU-H-val kapcsolatos hiba miatt csupn 8 krt teljestett, gy a nap vgn szomoran llaptotta meg: „Vakon kell nekivgnom az idmrnek.”
Fltvnl Danyiil Kvjat llt az len 1:33,934-es lgygumis idvel, t Carlos Sainz, Stoffel Vandoorne, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Lance Stroll, Nico Hlkenberg, Sergio Prez, Jolyon Palmer s Marcus Ericsson kvette.
Aztn az edzs msodik felben elkerlt az egyik Mercedes is. Valtteri Bottas szuperlgy abroncsokon rugaszkodott neki egy gyorskrnek, m kt abszolt legjobb szektor utn forgalomba kerlt, az utols kanyarban el is hagyta a plyt, gy csak a 12. helyre iratkozott fl. Alighanem az ers szl zavarta meg, ahogy tbb kollgjt is.Romain Grosjean kiss tancstalan is volt: „Nagyon alulkormnyzott az aut. Nem rtem, mi trtnik itt” – panaszkodott a rdin.
Kezdett meglnklni az edzs. Elbb Felipe Massa javtott gyors egymsutnjban ktszer is a legjobb idn, majd Max Verstappen t is megelzve, 1:33,249-es krrel llt az els helyre a lgy gumikon. A holland tbbszr is megcsszott, az utols kanyart szlesre is vette, majd mrnknek azt mondta: „Nagyon gyorsan tlmelegszenek a gumik.”
s ezzel azt is indokolta, az lcsapatok mirt lazslnak annyira. 22 perccel a leints eltt egy balesetet is lthattunk.
A korbban is autja vezethetsgre panaszkod Grosjean a mr tegnap is sokak szmra fejtrst okoz 4-es kanyarban fordult meg s vgdott a falnak. Autja htulja trt ki, majd blokkolt kerekekkel csszott tovbb. Az els szrnya srlt meg. Br a francia elsre kiszllt autjbl, vgl mgis visszalt, jraindult, s visszatrt a boxutcba. Az FIA versenyirnytsa ekkor viszont mr piros zszlval flbeszaktotta az edzst, gy csak hrom perces – flsleges – knyszersznet utn folytatdott a krzs.
Az eset utn vgre a Ferrarik s Mercedesek is plyra hajtottak. Kimi Rikknen ekkor teljestette legels krt – autjn a szuperlgy gumik voltak, melyeken 1:32,785-s krrel tvette a vezetst. Sebastian Vettel 8 tizeddel gyengbb idvel, kezdett, de msodjra 1:32,750-re javtott.
Akkor mr Valtteri Bottastl vette t az els helyet. Trijukat ismt csak ezredek vlasztottk el egymstl, radsul a kzpmezny tagjai is kzel voltak hozzjuk. Vettel 0,005 msodperccel vezetett Bottas eltt, 0,035-del Rikknen s 0,051-del Massa eltt, mikzben a Renault-jbl egy krn ismt sokat kihoz Nico Hlkenberg lemaradsa is csak 0,183 volt. Valamennyien szuperlgyon futottak.
A kt Red Bull s Hamilton az utols 5 percre hagyta szuperlgyas prblkozst. Verstappen fl msodpercet vert Vettelre, az addig id nlkl ll Ricciardo 0,6-del elmaradt csapattrstl, s csak a 6. helyre ugrott fel. Hamilton msodiknak jtt fel, 0,1-es htrnnyal.
Ezzel ki is alakult az utols szabadedzs vgeredmnye: meglepetsre Red Bull-sikert hozott a folytats szempontjbl kevss jelents gyakorls, az els 8 helyezett pedig 0,8-en bell volt, ami szoros csatt gr. Vajon a Mercedes s a Ferrari kzdelmhez ezttal az osztrkok is csatlakozhatnak?
Kvetkezik az idmr edzs, melyet az M4 Sport s az M4 Sport.hu 16 ra 45 perces msorkezdssel lben kzvett.
Bahreini Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny:
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr
1. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:32,194 8
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:32,304 +0,110 10
3. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,750 +0,556 10
4. Valtteri Bottas Mercedes 1:32,754 +0,560 13
5. Kimi Rikknen Ferrari 1:32,785 +0,591 9
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32,801 +0,607 12
7. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:32,809 +0,615 8
8. Nico Hlkenberg Renault 1:32,933 +0,739 9
9. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:33,604 +1,410 18
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:33,744 +1,550 11
11. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:33,916 +1,722 14
12. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:33,922 +1,728 10
13. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:33,947 +1,753 15
14. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:33,965 +1,771 15
15. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,027 +1,833 15
16. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,064 +1,870 17
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:34,198 +2,004 13
18. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,205 +2,011 14
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:34,268 +2,074 15
20. Jolyon Palmer Renault 1:34,417 +2,223 11
/m4sport/
Vettel is j turbt kapott, Vandoorne mr most a 3.-at fogyasztja
Tbb erforrs-rszegysgbl is a msodikat fogyasztja mr a Ferrari Bahreinben – de Stoffel Vandoorne nluk is rosszabbul ll.
Kimi Rikknen autjban a pnteki els szabadedzsen trtnt lells utn kellett kicserlni a tlmelegedett turbfeltltt, a V6-os motort s az MGU-H-t, az FIA kzlemnye szerint Sebastian Vettelnl szombaton cserltek tovbbi egysgeket: a nmet szintn megkapta idei msodik turbjt, MGU-K-jt s kzponti elektronikjt.
A Ferrari ilyen tekintetben nem ll olyan jl, mint a Mercedes. A nmetek eddig a legkevsb fogy kzponti elektronikbl hasznltak egynl tbbet – Valtteri Bottas autjban.
A meznybl a legrosszabbul Stoffel Vandoorne ll. Az jonc versenyznek mg szinte alig volt tiszta edzse 2017-ben, Bahreinben mindkt pnteki gyakorlson mszaki gondjai voltak, az MGU-H-val tbbszr is. A belga mr tegnap kapott j komponenseket, szombaton pedig beptettk gpbe az idei harmadik turbt s MGU-H-t.
Tekintve, hogy az idei szablyok rtelmben minden egysgbl csak ngyet lehet hasznlni, s ez mg csak a 3. versenyhtvge a 20-bl, a McLaren alighanem idn is szmthat pr motorcsere miatti htrasorolsos bntetsre…
Versenyzk s eddig hasznlt komponenseik:
V6-os Turb MGU-H MGU-K Energiatrol Kzponti elektronika
Lewis Hamilton 1 1 1 1 1 1
Valtteri Bottas 1 1 1 1 1 2
Daniel Ricciardo 1 1 1 1 1 2
Max Verstappen 1 1 1 1 1 2
Sebastian Vettel 1 2 2 1 2 2
Kimi Rikknen 2 2 2 1 2 2
Sergio Prez 1 1 1 1 1 1
Nico Hlkenberg 1 1 1 1 1 1
Felipe Massa 1 1 1 1 1 1
Lance Stroll 1 1 1 1 1 1
Fernando Alonso 1 1 1 1 1 1
Stoffel Vandoorne 2 3 3 2 2 1
Carlos Sainz 1 1 1 2 1 1
Danyiil Kvjat 2 2 2 1 1 1
Romain Grosjean 1 1 2 2 1 1
Kevin Magnussen 1 1 1 2 1 1
Nico Hlkenberg 2 2 2 2 2 1
Jolyon Palmer 1 1 1 1 1 1
Marcus Ericsson 1 1 1 1 1 1
Antonio Giovinazzi 1 1 1 1 1 2
/m4sport/
Mindssze 1 tized Vettel, Bottas s Ricciardo kztt az esti edzsen!
Sebastian Vettel minimlis elnnyel nyerte a furcsasgokkal teli msodik bahreini szabadedzst. A nmet alatt egyszer meg is llt a Ferrari. Mgtte 0,1 msodpercen bell Valtteri Bottas s Daniel Ricciardo zrt!
A Ferrari s a McLaren szereli is elmondhatjk magukrl, sttedsig dolgoztak az els edzsen fellp mszaki hibk utn. Kimi Rikknen autjban a turb melegedett tl, Stoffel Vandoorne-nl pedig az MGU-H-val addtak gondok, ezrt mindkettejknl motorcsert hajtottak vgre a kt gyakorls kztt. Az olaszok voltak a gyorsabbak, versenyzjk mr az edzs elejn teljestett egy installcis krt, mikzben belga kollgjnak hosszabb ideig kellett vrnia, mire egyltaln belhetett autjba.
A mr villanyfnyben elrajtolt edzs elejn Sebastian Vettel 1:32,615 msodperces lgygumis krrel llt egybl az lre, m egy kicsit sem volt elgedett autjval. Elmondsa szerint a 6-os s 7-es kanyarban tlsgosan alulkormnyzottnak rezte az SF70H-t. Nem volt az egyetlen, aki nehzsgekkel szembeslt. Az els kanyarban lthattunk egy kicsszst Fernando Alonstl, azt egy nagy elfkezs kvette Kevin Magnussentl, Esteban Ocon a hts gumik vibrcijra panaszkodott, mg Lewis Hamilton a 4-es kanyarbl gyorstott ki fenkriszl Mercedesszel.
Az els negyedra vgn egymst vltottk az els helyen a versenyzk. Elbb Valtteri Bottas mlta fell nem kevesebb mint 0,001 msodperccel Vettelt, aztn Hamilton futott 0,3-del jobb krt csapattrsnl, majd Rikknen r is vert 13 ezredet. rdekessg, hogy 1:32,277-es kre mg mindig tbb mint 1 msodperccel volt lassabb a tavalyi legjobb pnteki idnl. A Mercedesek s a Ferrarik mgtt a kt Red Bull kvetkezett, Max Verstappen fl msodpercen bell, Daniel Ricciardo viszont mr msodpercen kvl.
Carlos Sainz ekkor a 8. helyen llt, m szguldsa nem tartott sokig. „Fst van a piltaflkben” – jelentette a csapatrdin, majd flre is kormnyozta Toro Rossjt, kivltva az edzs els virtulis biztonsgi auts fzist.Az els flra vgn Vettel mr a szuperlgy abroncsokkal futott ki a boxbl. „Nagyon szenvedek a fkekkel. Fleg a kr msodik felben” – mondta csapatnak, vlheten tlmelegedsre panaszkodva. Ettl fggetlenl kzel 1 msodpercet vert csapattrsra, s 1:31,310-es eredmnnyel tvette a vezetst.
A Mercedesnl Bottas kezdett elszr szuperlgyas krbe.Az els s a harmadik szektorban is gyorsabbnak bizonyult Vettelnl, sszessgben viszont 0,041 msodperc hinyzott neki az els helyhez. Hamilton az els krben az 1-es kanyarban futott szlesre, emiatt megszaktotta prblkozst. Msodik nekifutsra abszolt legjobb els szektort futott, de a plya kzps hajtkanyarjban Nico Hlkenberg lass Renault-ja miatt ismt el kellett hagynia a plyt. „Ezek a versenyzk annyira veszlyesek, ember!” – panaszkodott s integetett. A nmet ellen vizsglat is indult az eset miatt. A brit harmadik gyorskrvel vgl 0,284 msodpercre zrkzott fl Vettelre.
Ez viszont kevs volt ahhoz, hogy megragadjon a top 3-ban. Ricciardo 0,066 ezredre zrkzott fl a Ferrarira a harmadik helyen, mg Rikknen gy elzte meg a hromszoros vilgbajnokot a 4. helyen, hogy kzben elgedetlen volt a fkezskor tapasztalt vibrci miatt. A kzps szektorban egybknt gy is a „Jgember” bizonyult a leggyorsabbnak.
Az els ts mgtt Hlkenberg, Massa, Verstappen, Grosjean s Kvjat volt a sorrend – mgpedig meglepen kicsi klnbsgekkel. Mg a 8. helyezett is msodpercen bell volt, Hlkenberg Renault-ja pedig csupn 0,6 msodperccel volt lassabb a Ferrarinl. Az edzs felnl a meznybl utolsknt Vandoorne is teljestette els krt az j motorral flszerelt McLarennel. Az utols helyrl azonban nem tudott elmozdulni, ksbb radsul jabb gondok addtak a motorjval, gy edzse 8 kr megttele utn vget is rt.
Br a Ferrari volt a leggyorsabb, msodik msfl rjuk nekik sem mlt el mszaki gondok nlkl. Ezttal Vettel volt az ldozat. A nmet az egyik krben mg arrl rdekldtt, le tudn-e venni valahogy a kormnykijelzje fnyerejt (nem volt a vlasz), aztn nem sokkal ksbb mr sttsget ltott kormnyn. „Teljesen lekapcsolt. Teljesen lekapcsolt” – jelezte csapatnak.
Rutinjt s helyzetfelismerst dicsri, hogy azonnal resbe kapcsolt, gy az elnmult Ferrari komtosan gurult le a lejtn az utols kanyar fel, s vgl a plyabrk kzremkdsvel vissza is trt a boxutcba. Nagy szerencsje volt ezzel, mivel negyedra kihagys utn mr jra plyra kldhettk, gy nem maradt le a verseny szempontjbl meghatroz hossz etapokrl!
Verstappen mr nem volt ennyire szerencss. A holland gyengbb helyezst egy bizarr eset magyarzta, mely miatt sok idt vesztett. Mg a gyorskrket futotta a mezny, amikor Bottas autjrl ugyangy lereplt a T-szrny, mint egy hete szombaton Knban. Ezt Hamilton kzvetlen kzelrl nzte vgig, s jelentette is a csapatrdin. Verstappen viszont gyantlanul hajtott t a plyn maradt alkatrszen, amely srlst okozott RB13-asn.
Az osztrkok szereli az edzs kzepn ki is cserltk padllemezt, m e mvelettel rtkes idt vesztett el, mgpedig a hossz etapos felkszlsbl. Az eset azt is megmutatja, az FIA mirt gondolkodik rajta, hogy Barcelontl szigort az autk ezen rsznek kialaktsra vonatkoz szablyain: tlsgosan rugalmas s srlkeny, levlsa pedig balesetekhez vezethet.
Az edzs hajrjt a mezny mr alaposan megtankolt autkkal teljestette. Vettel tavalyi njt idzve tbbszr is panaszkodott az t feltart forgalomra, a kt Mercedes gy tnt, kiss szenved a gumikopssal, mg Rikknent azzal biztattk, hogy kpes tartani a bajnokcsapat tempjt. „Egyforma tempt megynk Hamiltonnal s Bottasszal” – kzltk vele.
A mszaki hibk, az incidensek s a meglepen kis klnbsgek s lass kridk utn egy furcsasg mg a leints utnra is jutott. Lance Strollt mg a biztonsgi auts fzis gyakorlsra krte csapata, m kzlte, nem kvn ezzel foglalkozni. „Tlsgosan fj, ki akarok szllni” – mondta. Az nem derlt ki, mi volt a pontos problmja.
A szombati program a 14 rakor kezdd 3. szabadedzssel veszi kezdett, az idmr edzst 17 rakor az M4 Sport s az M4 Sport.hu is lben kzvetti.
Bahreini Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:31,310 29
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:31,351 +0,041 35
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:31,376 +0,066 28
4. Kimi Rikknen Ferrari 1:31,478 +0,168 34
5. Lewis Hamilton Mercedes 1:31,594 +0,284 35
6. Nico Hlkenberg Renault 1:31,883 +0,573 37
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:32,079 +0,769 37
8. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:32,245 +0,935 18
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:32,505 +1,195 34
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:32,707 +1,397 35
11. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:32,854 +1,544 33
12. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:32,875 +1,565 38
13. Jolyon Palmer Renault 1:32,876 +1,566 38
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:32,897 +1,587 31
15. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:33,319 +2,009 34
16. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:33,361 +2,051 36
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:33,944 +2,634 34
18. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:34,072 +2,762 5
19. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:34,117 +2,807 29
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,230 +2,920 8
/m4sport/
Vettel az els edzs – Rikknen Ferrarija elfstlt
Ferrari a mezny elejn, Ferrari a mezny vgn – Sebastian Vettel a leggyorsabb krrel, Kimi Rikknen fstl motorral zrta a bahreini els szabadedzst. A Mercedesek a kzpmeznyben – egyelre.
„Kellemes” 37 Celsius-fokos melegben, 47 fokos plyahmrsklet mellett vette kezdett Bahreinben az els szabadedzs, melyet a ttre men esemnyekkel ellenttben mg verfnyes napstsben rendeztek meg. Bernie Ecclestone ennek ellenre nem csak dlibbknt jelent meg a paddockban – az F1 egykori teljhatalm ura a helyiek meghvsra rkezett Bahreinbe, ahol levltsa ta elszr teszi tisztelett versenyhtvgn.
A melbourne-i msodik szabadedzs ta elszr tnt fel a plyn Pascal Wehrlein is, aki ktfutamos kihagyst kveten „szolglatra” kszen jelentkezett a Saubernl. Szmra meghatroz a pnteki edzsnap, melyen nemcsak autjt kszti fel a versenyre, de azt is teszteli, mennyire volt eredmnyes az elmlt hetek edzsmunkja.
A munkt Daniel Ricciardo s a Red Bull kezdte legaktvabban. A kzepes keverken kihajt ausztrl elsre 1:38,9-es krt jegyzett. t a kt Mercedes kvette, Lewis Hamilton tvette a vezetst, mg Valtteri Bottas els etapjnak elejn ltvnyos cssztatst mutatott be az utols kanyarban.
Az els hsz perc e hrom versenyzrl szlt, aztn lassan a tbbiek is elmerszkedtek a garzs rnykbl. Sebastian Vettel is kzttk volt, aki elsre 0,2 msodpercre kzeltette meg Hamilton kzepes gumin elrt 1:36,708 msodperces idejt. Miutn a plya mg nagyon csszs volt, a krlmnyek pedig nem reprezentatvak az idmr s a verseny szempontjbl, ez az idszak elssorban az adatszerzsrl s az jtsok ellenrzsrl szlt.
A Ferrari erre a htvgre tbb fejlesztssel is elrukkolt: egy j vezetszrnyat s egy tdolgozott padllemezt vittek Szahrba, emellett autjuk htst is a nagyobb ignybevtelhez igaztottk. Kt versenyzjket az sszehasonltsok rdekben eltr konfigurcival kldtk ki az olaszok: Vettel autjra a rgi, Kimi Rikknenre az j els szrny kerlt fel, mg az j padllemezt egyelre egyikk sem tesztelte mg.
De jtsokat prblgatott a Force India s a Red Bull is – autikat egyarnt ramlsjelz folyadkkal szneztk be. „Ez egy knyrtelen fejlesztsi harc lesz idn. ltalban a Spanyol Nagydj idejn szokta kezdett venni, idn viszont mr most, mivel sok lehetsg van a javulsra” – llaptotta meg Pat Symonds, a Sky Sports szakrtje. Az els flra elteltvel rvid ideig Carlos Sainz (lgy gumi), majd Valtteri Bottas neve is llt az eredmnyjelz ln, aztn fltvhoz kzeltve Hamilton 1:34,636-es krrel vette vissza a vezetst – immr a lgy keverken, kzel 0,4-del megelzve csapattrst.
Rikknen ekkor mr a homokban stlgatott s egy robogt keresett, ami visszaszlltja t a boxba. A Bahreinben 8-szor dobogs finn Ferrarijbl 40 perc elteltvel szllt fl bizonytalan fehr fst. „Le kell lasstanunk, Kimi, le kell lasstanunk!” – figyelmeztette mrnke Rikknent, aki azonnal meg is llt a plya szln. A csapat ksbb megerstette, a turbval addott problma, amit tlmelegeds okozott.
Az edzs felnl a kt Mercedest Sainz, Vettel, Ocon, Massa, Verstappen, Grosjean, Stroll s Prez kvette az els tzben – az Ezstnyilakhoz legkzelebb kerl Toro Rosso htrnya is 1,4 msodperc volt.
A kridk ekkor mg mindig messze elmaradtak a 2016-osoktl, amit az is igazol, hogy a Mercedesek ksbb jelentsen visszacssztak. 35 perc elteltvel Sergio Prez llt az lre egy 1:34,095-s eredmnnyel, mely 1,8 msodperccel volt lassabb a tavalyi els edzsen Nico Rosberg ltal futott legjobb idnl.A mexiki, valamint a mg flzrkz Felipe Massa s Lance Stroll egyarnt a srga gumikat hasznlta mr ekkor.
Mikzben Rikknen Ferrarija ekkor a garzsba trt vissza, Vettel a plyra. A ngyszeres vilgbajnok csapattrsa lellsa utn rvid sznetre knyszerlt, aztn a lgy abroncson kezdett jabb menetbe. 1:32,697-es idejvel azonnal az lre is llt. Mg nem sokkal ksbb Daniel Ricciardo zrkzott fl 0,4-es htrnnyal, mg harmadiknak Verstappen lpett elre 0,9-es lemaradssal.
20 perc volt mg htra az edzsbl, amikor kvetkezett az jabb lells. Stoffel Vandoorne McLarenje tnt fel mozdulatlanul a plya szln. A belga nem sokkal ezt megelzen javtott idejn a lgy gumikon, s jtt fel a 10. helyre, aztn viszont a hts egyenes elejn egyszeren elszllt a hajtsa. Aligha vigasztalta, hogy Rikknennel ellenttben t nem robogval, hanem sportmotorral szlltotta vissza az egyik sportbr…
Az utols negyedrban az lls mr nem vltozott. Vettel s a kt Red Bull mgtt Prez, a hajrban egyszer csnyn kicssz Massa, a tle kevesebb mint 0,1-re lv Stroll, Ocon, Alonso, Grosjean s Hamilton sorakozott, mg Bottas a 14. helyen zrt.
A Mercedesek egyelre nem erltettk meg magukat. Kridik meglepen gyengk voltak, krszmukra nzve azonban megrthetjk, mirt. Kt versenyzjk mindenkinl tbbet ment az els 90 percben, s nyilvnvalan ms programot futott, mint ltalban. Tekintve, hogy a nappali edzsnek nincs igazn jelentsge a folytats szempontjbl, mr egy ve is elssorban a nyri forr futamokra teszteltek dleltt. Miutn Melbourne-ben voltak gondjaik a gumikezelssel a meleg miatt, a mostani idelis alkalom volt szmukra a tapasztalatszerzsre.
A program a magyar id szerint 17 rakor kezdd msodik – mr villanyfnyes – szabadedzssel folytatdik, melyet az M4 Sport 19:30-as msorkezdssel felvtelrl kzvett. Esemnyeirl viszont az M4 Sport.hu-n rszletesen beszmolunk.
Bahreini Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:32,697 21
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:33,097 +0,400 22
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:33,566 +0,869 23
4. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:34,095 +1,398 22
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,246 +1,549 24
6. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:34,322 +1,625 25
7. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:34,332 +1,635 23
8. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:34,372 +1,675 14
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:34,564 +1,867 21
10. Lewis Hamilton Mercedes 1:34,636 +1,939 28
11. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:34,838 +2,141 13
12. Nico Hlkenberg Renault 1:34,927 +2,230 13
13. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:34,997 +2,300 10
14. Valtteri Bottas Mercedes 1:35,002 +2,305 27
15. Jolyon Palmer Renault 1:35,068 +2,371 19
16. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:35,579 +2,882 21
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 0:13,588 -+119,109 24
18. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:35,959 +3,262 23
19. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:36,079 +3,382 16
20. Kimi Rikknen Ferrari 1:42,333 +9,636 6
/m4sport/
Gyanban a Ferrari, a padllemezzel trkkznek az olaszok?
Nmet sajtjelentsek szerint a Ferrari rivlisai azt gyantjk, az olasz istll trkkzik versenyautjnak padllemezvel, ennek ksznhet az elmlt versenyeken ltott remek formja.
Sebastian Vettel rvn a maranelliak megnyertk a 2017-es szezon els versenyt Ausztrliban, Knban pedig a nmet versenyz Lewis Hamilton mgtt msodikknt rt clba.
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatja nem gyzte mltatni a Ferrarit a remek teljestmny lttn.
„A versenyzk egyszeren elfordtjk a kormnyt – olyan, mintha snen menne az autjuk, egyltaln nem ideges a kanyarokban” – mondta a szakember.
Az Auto Motor und Sport cm nmet szaklap mai cikkben arrl szmolt be, a rivlisok azt gyantjk, a Ferrari olyan megoldsokat alkalmazhat, melyek bizony a szablyossg hatrait feszegetik.
Az elmlt versenyhtvgken kszlt fotk tansga szerint az SF70-H kdjel versenygp padllemeze, diffzora s hts szrnya is jobban hajlik a megszokottnl. A lap azt rja, a padllemez kt oldala lefel hajlik, minek rvn nvelni tudjk a szvhatst, ezltal pedig jobb tapads rhet el a kanyarokban.
A fotkat elemezve a rivlisok azt mondjk, a hts terelszrny s a diffzor htrafel hajlik, gy cskkenteni tudjk a lgellenllst, s rtelemszeren nagyobb vgsebessget tudnak elrni az egyenesekben.
Sanghajban az egyik rivlis csapat mrnke az Auto Motor und Sportnak azt mondta: „Volt egy lasstott felvtel Rikknenrl az edzsen, melyen ltszott, hogy a padllemez szlei lefel hajlanak.”
Az FIA szigoran ellenrzi a klnfle elemek hasznlatt, hiszen a mozg aerodinamikai elemek hasznlatt tiltjk a szablyok. A padllemez esetben jelenleg kt ponton ellenriznek, m ezeket a teszteket a Ferrari idei autja problma nlkl teljestette, jllehet, ezeket a vizsglatokat 20 centimterrel a hts kerekek eltt vgzik el.
A Ferrari padllemeze egybknt specilisan van kialaktva – br ltszlag egy elembl ll, madrtvlatbl gy tnik, mintha 3 eltr elemre lenne felosztva. A kzps eleme pedig jval magasabban helyezkedik el, mint a msik kett.
A rivlisok pedig azt tallgatjk, mi lapulhat a kzps elem alatt. Vajon ballasztokat, vagy klnfle sznszlas anyagokat alkalmaznak?
Az AMuS gy tudja, az FIA is tud mr a rivlisok gyanjrl, m egyelre nem kvn intzkedseket hozni – hiszen senki nem nyjtott be vst.
A nmet lap egybknt cikkben lerja azt is, az FIA-nl semmi sem hatrozza meg azt, hogy az emltett kt pontot vgezzk a terhelses teszteket, brmikor vltoztathatnak azokon.
/f1vilag/
VETTELNEK S STROLLNAK IS ELNZTK
Knban vitatmt szolgltatott Sebastian Vettel furcsa rajtbellsa – a htvgn versenyzbrknt tnyked Mika Salo is megszlalt az gyben.
Sebastian Vettel mlt vasrnap fl autval a felfestett rajtkockn kvlre pozcionlta Ferrarijt a start eltt, ezzel prblva jobb tapadst biztostani magnak az akkor mg vizes aszfalton. Br Charlie Whiting azonnal jelentette a ktes esetet a versenybrsgnak, az vgl nem szabott ki bntetst a nmetre, mivel a vonatkoz szably nem fogalmaz pontosan, s az ezzel tisztban lv versenyz csupn ezt hasznlta ki.
A Sanghajban a bri testlet tagjaknt tevkenyked Mika Salo a Turun Sanomatnak megerstette, valban vizsgldtak Vettel ellen, s Christian Hornerhez, a Red Bull csapatfnkhez hasonlan is szksgt rzi a szably pontostsnak. „Mivel ltezik ilyen hinyossg, gy dntttnk, most engedjk futni Vettelt. Adhattunk volna neki egy figyelmeztetst, de jobb lenne, ha pontosabb szablyok lennnek az ilyen esetekre” – fogalmazott a korbban a Ferrarinl is versenyz finn.
Munkt persze nem csak Vettel adott nekik mlt vasrnap. Mindjrt az els krben trtnt egy tkzs is, melyet szintn vizsglniuk kellett. Sergio Prez oldalrl futott bele Lance Strollba, aki ezt kveten ki is esett. Br a kanadai a futam utn arrl beszlt, mr az v volt a kanyar, s ellenfele egyszeren belehajtott, Salo elrulta, valjban rlhetett, hogy versenybalesetnek minstettk a trtnteket. „Ha valakit bntettnk volna, az Stroll lett volna. Az elz kanyarban mg hagyott helyet, de a kvetkezben akkor fordult be, amikor Prez mr mellette volt” – magyarzta.
Hozztette, nem vletlenl nztk el az esetet az joncnak: 2017-ben az FIA tudatosan engedkenyebb a csatknl, ezt az utat a mlt vben kapott sok kritika miatt vlasztottk. „Mindig is gy vltem, hogy ez a megfelel szemlletmd. Tl sok volt mr a bntets. Csak olyan esetekben kell bntetni, mint a srga zszlnl vagy a biztonsgi autnl trtn elzs, vagy amikor valaki slyosan megsrti a szablyokat” – vlekedett Salo.
Az FIA Knban egybknt 7 bntetst osztott ki a htvge folyamn – egyiket sem tkzs vagy versenyszituciban elkvetett vtsgek miatt. Nico Hlkenberg a futamon kt biztonsgi auts fzisban trtnt elzsrt kapott 5 illetve 10 msodperces bntetst, Sergio Prezt s Daniel Ricciardt a rajt eltti himnusz leksse miatt figyelmeztettk, mg az idmr utn Romain Grosjeant s Jolyon Palmert a dupla srga zszl figyelmen kvl hagysa, Antonio Giovinazzit pedig vltcsere miatt soroltk htrbb 5 rajthellyel. Utbbi kt versenyz 3-3, Hlkenberg pedig sszesen 4 bntetpontot is kapott.
/m4port/
Hamilton: Vettellel kzdeni a cscsok cscsa
Lewis Hamilton lltja, nem rzett mg akkora klcsns tiszteletet kt rivlis kztt, mint ami t s Sebastian Vettelt jellemzi. De vajon mit szl ehhez Nico Rosberg?
Egyelre minden jel arra utal, hogy a Mercedes s a Ferrari kt vilgbajnoka lesz a 2017-es szezon kt fszereplje. Lewis Hamilton s Sebastian Vettel tkletesen azonos mrleggel, 1-1 gyzelemmel s msodik hellyel, 43-43 ponttal ll a bajnoki tabella ln, s egyelre sem csapattrsaik, sem a Red Bull nem jelentenek veszlyt rjuk.
s minden mozdulatukrl ler, hogy nagyon lvezik ezt a szoros csatt!
Ezen generci kt legjobb s legsikeresebb versenyzjrl van sz, az elmlt kilenc szezonbl htszer valamelyikk hdtotta el a bajnoki serleget, ebben az vtizedben csupn tavaly nem egyikk lett a vgs gyztes. Lewis Hamilton gy vli, az idei v amolyan betetzse lehet kettejk rivalizlsnak, s egyben plyafutsuknak is.
„szintn hiszem, hogy ez gy fog folytatdni. Ki tudja, taln lesz, amikor kemnyen versenyznk majd egyms ellen, s termszetesen lehet olyan is, amikor majd azt gondolja az egyiknk, hogy a msik nem volt sportszer, vagy tl agresszv volt. De felntt emberek vagyunk, hossz utat tettnk mr meg, s sok mindent tltnk. Egyms irnt nagyobb tiszteletet rznk, mint amit brmely ms versenyzesetben tapasztaltam, fleg a hozz hasonl kalibernl” – jelentette ki Hamilton.
„Ez elkpeszt sportemberi kapcsolat. Ha nyersz, lvezed, de egyben el is ismered a msik teljestmnyt. s mg ha vesztesz, akkor is ugyanez a helyzet. Mindketten gy vagyunk ezzel, s ez a legjobb szituci. Nyilvn odakint le akar gyilkolni engem, mindketten le akarjuk gyzni a msikat, de amikor kiszllunk az autbl, mindig ott a tisztelet, amit egyms eredmnyei miatt rznk. Amikor el kerlk, az nagy dicsret szmomra – s fordtva is gy van.”
„Egy ngyszeres vilgbajnok ellen harcolok. A legjobb formjban van, fergetegesen gyors. A Ferrari vek ta most a legjobb, taln egy vtized ta. gy rzem, mi vagyunk a legjobb csapat, s n is a legjobb formmban vagyok. Egy igazi harcos mindig a legjobbak ellen akar kzdeni, mert ha gy nyer, annl nagyobb a megelgeds. Szval nagyon lvezem kettnk kzdelmt.”
E prharc rtkbl s izgalmbl mit sem von le, Niki Lauda azrt megjegyezte, biztos benne, hogy versenyzje e nyilatkozatokkal Nico Rosbergnek is zenget. „Nagyon jl ismerem t” – jegyezte meg mosolyogva, utalva arra, hogy a tavalyi bajnok visszavonulsval eslyt sem adott Hamiltonnak a visszavgsra, gy a brit szmra nincs ms md, mint azt hangoztatni, jobb Vettellel kzdeni, mint vele. Tekintve, hogy pr ve mg azt hangoztatta, Vettel csak a Red Bull flnynek ksznheti sikereit, kpessgek tern viszont elmarad Fernando Alonstl, nem is tnik hihetetlennek a felttelezs…
Taln gy van, taln nincs, Hamilton mindenesetre azt is kiemelte, remli, hogy 2016-tal ellenttben idn nem a mszaki hibk s kls tnyezk dntenek majd a bajnoki cmrl. „Most, hogy itt lnk Sebastiannal, gy rezzk, ez egszen a szezon vggi fog tartani. s remlem, hogy egyiknknl sem lesz mszaki hiba, ami korltozn a tiszta kzdelmnket. Nagyon remlem, hogy egyszeren az llhatatossg, a mentlis er, a j fizikum, a llekjelenlt s hasonl dolgok dntenek majd. s az, hogy idnknt fellmljuk a msikat a plyn. Amikor ms tnyezk is szerepet kapnak, akr a biztonsgi autk, akr a technikai hibk, az mr elvesz a versenyzs izgalmbl.”
/m4sport/
Mit nzett annyira Vettel a Mercedesen?
Sebastian Vettel igazi kmm vlt az utbbi kt idmrn – de mi keltette fel annyira az rdekldst?
Kt hete Ausztrliban mks jelenet volt, ahogyan Sebastian Vettel sorra vgignzte az idmr utn egyms mg felsorakoz versenyautkat, Lewis Hamilton ksbb mg „szmon is krte” rajta, hogy megrintette W08-ast. A nevel clzat (egybknt teljessggel komolytalan) figyelmeztets azonban a jelek szerint nem volt hatsos.
Vettel a knai idmr utn is bszen nzegette a rivlisok autit, a Mercedes htuljnl ismt sokig elidztt. S mivel meglehetsen feltnen tette mindezt, nem kerlhette el, hogy a nmet RTL rkrdezzen, mire is volt annyira kvncsi. „k is nzhetik az adst” – felelte szles mosollyal. „Egyik rszk Stuttgartban l a tv eltt, s kzvetlen hvssal Angliba, Brackleybe szlhatnak.”
A ngyszeres vilgbajnok bevallsa szerint maga sem tudta igazn, hogy mit nz. „Valjban fogalmam sincs. Taln totlisan a rossz dolgokat nzek. Egy kicsit nzeldk, hogy lssam, hogy festenek. Nlunk gyis egsz nap nzeldhetek” – folytatta a titokzatoskodst.
A Mercedesnl persze aligha szemllik olyan aggodalommal a kmkedst, mint ha Adrian Newey vizslatna autjuk krl. „Az autknl mindig a teljes koncepci a lnyeg. Emiatt azt mondani, hogy ott s ott egy kicsit hosszabb a szrnyuk, nem sok rtelme van. De a kis rszleteket azrt meg lehet figyelni” – sszegzett Vettel.
/m4sport/
„Kerk a kerk ellen, mi kell mg?” – viden Vettel s Ricciardo pazar csatja!
A verseny embere taln Max Verstappen lett, a legszebb jelenetet viszont Sebastian Vettelnek s Daniel Ricciardnak ksznhetjk!
A melbourne-i 5 elzs utn Knban is bebizonyosodott, hogy az j autk alaposan megneheztik a csatk kibontakozst. Az igazn j versenyzk szmra ez azonban nem nehzsg, csupn egy kihvs!
Ezt bizonytotta Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo is, akik a 22. krben vvtk meg az egsz verseny taln legkemnyebb s legltvnyosabb csatjt. A ferraris mr az els kanyarkombinciban kvlrl-bellrl tmadta volt csapattrst, majd a rvid egyenest kihasznlva kls ven a Red Bull mell rt a jobbosban.
Ricciardt viszont nem olyan fbl faragtk, hogy csak gy feladja pozcijt! A kigyorstsnl mg visszatmadott, s ennek egy fstls kerkkoccans lett a vge.
„Nem volt szndkos!” – mondta Vettel a leints utn. „Taln mg szoknunk kell a szlesebb autkat. Az enym volt a rosszabb kigyorsts, mivel n voltam kvl. De utna bellre kerltem, ezrt is prbltam meg. Mkdtt, nagyon lveztem. Egy kicsit tartottam attl, hogy megsrl az autm, de mindkettnk rendben volt. Kerk a kerk ellen – mi kell mg?”
„Megijedtem, amikor sszertek a kerekek. Vilgos volt, mit akar Daniel: a cl, hogy az ellenfeled a plya piszkos oldalra kerljn. Szerencsre elg tapadsom volt. Szoros volt, de rendben volt.”
/m4sport/
Vettel nem vrta el, hogy flrelltsk elle Rikknent
Br ktsgkvl ezen szott el a gyzelmi eslye, Sebastian Vettel nem hibztatja csapatt az agresszv korai kerkcsere miatt – ahogyan az t feltart Kimi Rikknenre sem neheztel.
Ahogyan kt hete elismerte, hogy szerencsje is volt, gy most retten nyeli le, hogy a sors ezttal neki tett keresztbe. Sebastian Vettel higgadtan vette tudomsul, hogy hiba volt ismt hasonlan gyors a Ferrarija, mint Lewis Hamilton Mercedese, egy korai kerkcsere miatt ezttal eslye sem volt megszorongatni ellenfelt.
A sorsa a 3. krben pecsteldtt meg, amikor a virtulis biztonsgi auts fzisban lgygumikat tetetett fl autjra. gy reztk csapatval, a helyzeti elny megr annyit, hogy ngyen is megelzzk t, csakhogy miutn a kvetkez krben rkezett a biztonsgi aut, Vettelnek nem volt mdja visszanyerni az elvesztett pozcikat.
Pedig a versenyen ksbb mutatott tempja azt sugallta, ezttal is lett volna eslye legyzni Hamiltont. „Nem tudom, mi trtnt volna. Lttuk a lehetsget, szerintem helyes lps volt, annak ellenre, hogy kockzatos is. J volt az idzts, de nem tudtunk profitlni belle, mert egybl biztonsgi aut kvetkezett. Az jraindts nehz volt, mert az n gumim gyakorlatilag kt krrel tbbet hlt, mint a tbbiek. Aztn be is ragadtam, s a versenyemnek annyi volt. De a msodik hely j eredmny, jl visszakapaszkodtunk” – rtkelt a msodik helye utn is jkedv Vettel.
Maurizio Arrivabene sem tnt dhsnek, mivel Ausztrliban k sem panaszkodhattak a szerencsre. „Ez a szp az idei F1-es bajnoksgban. Balszerencsnk volt a biztonsgi autval, de vannak ilyen versenyek: hol szerencss vagy, hol nem. A legfontosabb, hogy az autnk vgre alkalmas arra, hogy harcba szlljunk a Mercedesszel!”
Nem vrta el, hogy flrelltsk Rikknent
Vettel a killsok utn Daniel Ricciardo s Kimi Rikknen mgtt tallta magt. A Red Bull rezheten lassabb volt a Ferrariknl, a motorerre panaszkod finn azonban kptelen volt megelzni, gy Vettel egy hrmas vonat hts kocsijv vlt. Innen a 20. krben egy Rikknen elleni kkemny manverrel trt ki, majd kt krrel ksbb Ricciardt is lehagyva megkezdte a flzrkzst Hamiltonra s Verstappenre. A hollandot t kr alatt utol is rte, s br a ksbbi futamgyztessel szembeni htrnybl is faragni tudott, ekkor mr ks volt.
A krdsre, nem bnja-e, hogy a gondokkal kzd Rikknen nem llt flre elle, elmondta: „Ha azt krdezed, tudtam volna-e gyorsabban menni, akkor azt mondom: igen, tudtam volna. De egybl hozz is teszem, hogy Kimi is tudott volna. Lttam, hogy nyomst gyakorol Danielre. Akkor mindkt autnkkal harcolnunk kellett. Nem tudom, Kimivel mi trtnt ksbb, valami gondja volt. Ami engem illet, jl sikerlt a felzrkzs. A csapat szempontjbl jobb lett volna kt autval a dobogn zrni, de sszessgben lvezetes versenynk volt.”
n azt mondom, aki megnyeri a versenyt, az meg is rdemli. Lewis vgezte a legjobb munkt, mg ha kicsit pechesek is voltunk a biztonsgi autval. Egy kicsit tbb dolgom volt utna, mint neki. Prbltam levadszni, de tudtam, hogy az utols krk nagyon nehznek grkeznek, ezrt megkrdeztem, milyen tlagot kne mennem. Azt mondtk, tbb mint fl msodpercet kne adnom neki krnknt. Mg nyomtam, htha elkvet valami hibt, lveztem, hogy versenyben vagyunk – mg ha nem is egyms mgtt. A tempnk ugyanolyan j volt, idnknt , mskor n voltam a gyorsabb.”
s ppen ez az, ami miatt Vettelnek a balszerencsje ellenre nincs oka a panaszra. A ngyszeres vilgbajnok rezheten jra nagyon lvezi a versenyzst, a sikeressget, a gyzelem eslyt. „Nagyon lveztem a mai napot, gyhogy az v htralv rsze nem is rdekel jelenleg” – jelentette ki szles mosollyal.
/m4sport/
Hamilton nyerte a Knai Nagydjat Vettel eltt!
A hromszoros vilgbajnok Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Knai Nagydjat. A brit mgtt Sebastian Vettel vgzett a msodik, Max Verstappen a harmadik helyen.
Hamilton a pole pozcibl vghatott neki a vasrnapi versenynek, mely vizes plyn vette kezdett. A brit a rajtot kveten megrizte a vezetst, majd csapatval, a Mercedesszel kzsen jl taktikzva megnyerte a szezon msodik futamt.Sebastian Vettelnek mozgalmasabb versenye volt: a nmet remek elzseket bemutatva a korai kills utn visszakzdtte magt a msodik helyre, s vgl ebben a pozciban intette le t a kocks zszl.
Max Verstappen mszaki hiba miatt kibrndtan szerepelt az idmrn, m mr a rajtnl rengeteg pozcit nyert, s vgl pards versenyzst bemutatva a harmadik helyen futott be, megelzve Daniel Ricciardt, Kimi Rikknent s Valtteri Bottast.
A legjobb tzben vgzett mg Carlos Sainz, Kevin Magnussen, Sergio Prez s Esteban Ocon is.
Gyzelmnek hla Lewis Hamilton holtversenyben ll a ponttblzat ln Sebastian Vettellel.
EZ TRTNT A KNAI NAGYDJON:
A rajtot Hamilton s Vettel is jl kaptk el, a legtbb pozcit pedig Max Verstappen nyerte, aki a 9. helyre jtt fel a 16. helyrl indulva.
A virtulis biztonsgi auts szisztma mr az els krben rvnybe lpett, miutn Lance Stroll s Sergio Prez sszetkztek.
Ezt kihasznlva tbben rgtn a bokszba hajtottak – kztk Vettel is – hogy slick-abroncsokra vltsanak, hiszen a tbbsg intermediate-gumikkal vgott neki a versenynek.
Nem sokkal ksbb zld utat kapott a mezny, m nem sokig krzhettek versenytempban a piltk, Antonio Giovinazzi ugyanis a clegyenesben a vizes plyn megcsszva a falnak csapta autjt.
A Sauber – akrcsak szombaton – csnyn sszetrt, az olasz jonc azonban szerencsre nem srlt meg. A biztonsgi autt termszeten rkezett azonnal a plyra, gy a tbbiek is megejtettk kerkcseriket – kztk Hamilton is, aki az lre jhetett vissza.
Valtteri Bottas a biztonsgi aut bentlte alatt megprdlt a plyn, gy tbb pozcit vesztett.
A verseny a 8. krben folytatdott, Hamilton mgtt ekkor Ricciardo, Rikknen, Verstappen s Vettel sorakozott.
Az jraindts utn Verstappen rgtn tmadsba lendlt, s megelzte Rikknent, aki a motorra panaszkodott ekkor.
A 11. krben Verstappen mr csapattrst tmadta, s egy hatrozott mozdulattal el is ment Ricciardo ellen.
Az ausztrl mg aztn megrkeztek a Ferrarik, Rikknenk viszont krkn t nem tudtak mit kezdeni a Red Bull-lal.
A 16. krben Nico Hlkenberg 5 msodperces idbntetst kapott, mert a virtulis biztonsgi auts peridus sorn szablytalanul elztt.
Nhny krrel ksbb Stoffel Vandoorne McLarenjt toltk be a garzsba, miutn problmk tmadtak a versenyaut zemanyagrendszervel.
Vettel a 20. krben sznta r magt arra, hogy megtmadja csapattrst, s vgl egy hatrozott manverrel bebjt Rikknen el
Vettel nem sokkal ksbb mr Ricciardt tmadta nagyon kemnyen, s egy tantani val manverrel megelzte korbbi csapattrst. A kzdelem sorn kettejk autja ssze is rt, de szerencsre nem lett baleset az sszecsapsbl.
A verseny 29. krben Vettel Verstappen mg rkezett meg, aki szemmel lthatan elkezdett kszkdni a szuperlgy abroncsokkal. A holland el is fkezte magt a hts egyenes vgn, a hibt pedig Vettel kegyetlenl kihasznlta, s feljtt a msodik helyre.
A 35. krben Fernando Alonso szmra is vget rt a verseny – felttelezheten motorhiba miatt. Mindkt McLaren feladta teht a Knai Nagydjat.
Ugyanebben a krben a kt Red Bull utn Sebastian Vettel is megrkezett msodik kerkcserjre: a nmet autjra a lgy abroncsokat szereltk fel.
Nem sokkal ksbb rkezett az lrl Lewis Hamilton is, aki szintn a lgy gumikat kapta az utols etapra.
A gumikkal folyamatosan kszkd Rikknent is kihoztk a bokszba, az versenygpre szuperlgy abroncsokat szereltek. A kills utn a finn Sainz mg kerlt, akit a 42. krben elztt meg.
8 krrel a vge eltt Hamilton elnye 8 msodperc volt Vettellel szemben, gy a nmetnek nem sok eslye volt a gyzelemre.
A harmadik helyen Verstappen, mg a negyediken Ricciardo haladt, majd kvetkezett Rikknen s Bottas.
Lewis Hamilton vgl 6 msodperces elnnyel nyert Vettel eltt, s br az utols krkben Daniel Ricciardo mindent megtett, hogy feljjjn a harmadik helyre, a dobog legals fokra vgl Max Verstappen llhatott fel.
/f1vilag/
„Kapzsi frter!” – Vettel tbb bizalmat vrt a r fogad Laudtl…
Az idmrn mg ersebbnek rzi a Mercedest Sebastian Vettel, de vasrnap ismt megtrfln ket.
A knai kvalifikci vgn 0,186 msodperc vlasztotta el egymstl Lewis Hamiltont s Sebastian Vettelt. Ennyit mlt, hogy Niki Lauda elvesztette fogadst Toto Wolff-fal. A hromszoros vilgbajnok osztrk az edzs alatt 10 eurban fogadott kollgjval, hogy Vettel lesz a sanghaji pole.
E hazrdjtk hre termszetesen a Ferrari versenyzjhez is eljutott, s nem nygzte le t Lauda kockzatvllalsa… „Tz eurt vesztett? Nos, nem bzott bennnk tlzottan…” – mondta nevetve. „Tz eur?! Zsugori frter! Ha igazn hitt volna benne, akkor tbbet fektet bele! gy ez csak egy szimpatikus gesztus, de a valsg nem ezt tkrzte vissza…”
A vicces kedvben lv Vettel persze jl tudja, a realits mg nem indokolja a nagyobb tteket. Szerinte a Mercedes egy krn mg mindig tl j. „Tudtuk, hogy nehz lesz. Ausztrliban is ersek voltak, s az idmr utols rszben most is azok voltak. Nem is tudom. Azt lltjk, hogy nem tekerik fl a motorjukat a Q2 utn a Q3-ra. Nem is tudom, majd megnzzk a sebessgi adatokat. Az biztos, hogy nagyon gyorsak az idmrn. Ezt tudjuk, de ettl mg j edzs volt. Egszen kzel kerltnk hozzjuk, s remlhetleg a kvetkez versenyen mg kzelebb lesznk. Most mr a verseny foglalkoztat minket.”
„J edzs volt, nagyon lveztem. Ha a vgn kicsit gyorsabb lehettem volna, mg jobban lveztem volna, de gy is elgedett vagyok a krmmel. Taln az utols kanyarban voltam egy kicsit nyuszi, korn lptem a fkre. Ilyenkor egy kicsit minden ksik. Utna ksn lptem a gzra is, lendletet vesztettem. gy t-hat szzad maradt ott.”
Ez persze az els rajtkockra nem lett volna elegend. Mindez viszont nem jelenti azt, hogy vasrnap jra a Mercedes lesz lpselnyben. Hamilton is kiemelte, a Ferrari rendszerint sokat javul a futamokra, ezrt tart a versenytempjuktl. „Mg tudunk javtani. Megltjuk, hogy alakul a holnapi verseny. Az aut jl mkdik, s ez a legfontosabb” – tekintett elre bizakodva Vettel.
Meghatroz lehet a rajt. A krdsre, mit tart lehetsgesnek az els kanyarig htralv 380 mteren, Vettel elmondta: „Szmomra 388 mter lesz! Remlem, azt a nyolc mtert ledolgozom. Ha ez sikerl, egsz j lesz. Sok minden trtnhet holnap, ez csak egy a sok lehetsg kzl. Nem tudhatjuk, milyen lesz az id. Izgalmas verseny lesz, az biztos. Tegnap nem sokat mehettnk. Az autnk rendben van, s mindegy, milyen viszonyok mellett versenyznk, mkdni fog.”
/m4sport/
Hamilton: A Ferrari letveszlyes, a gumik ismeretlenek, a rajt egy lutri
Az j esgumikkal mg nem vezetett, a rajtot igazn hazrdjtknak tekinti, s mg a Ferrari versenytempjt is letveszlyesnek ltja – Lewis Hamilton egy kicsit sem biztos a vasrnapi gyzelmben.
„Tnyleg? Ez klassz” – reaglt Lewis Hamilton, amikor megtudta, rajta kvl mindssze egyetlen versenyz volt a Forma–1 trtnetben, aki sorozatban hatszor tudott idmrt nyerni, pldakpe, Ayrton Senna. A brit mr az rkranglistn is kzel van a brazilok nemzeti hshez, 63. pole-jval mr csak kt lps kell, s utolri t, mikzben az len ll Michael Schumacher is karnyjtsnyira van tle 68 pole-lal.
Mindez idmrs gyorsasgt dicsri, melynek szombaton is sokat ksznhetett. Niki Lauda a sanghaji idmr utn gy fogalmazott, Hamilton ismt elvett egyet a klnleges kreibl, s csakis rajta mlt, hogy jra egy Mercedes, nem pedig egy Ferrari llhat az els rajtkockban Knban. Az osztrk tz eurban mg fogadott is Sebastian Vettel gyzelmre, de szerencsjre vesztett.
„Tudtuk, hogy szoros lesz” – mondta a brit, aki gy vli, a Scuderia hozta ki belle azt a nagyszer krt a hajrban. „A Ferrari a Q1-ben s a Q2-ben is nagyon j krket futott. Csak abban voltam biztos, hogy szoros lesz, arrl fogalmam sem volt, hogy a vgn elttk vagy mgttk leszek-e. Ezrt csak egy dolgot tehettem: megfutottam a lehet leggyorsabb krt. Akrhnyszor kimentem, sikerlt javulnom. A Q3 elejn egszen j krt mentem, de sikerlt visszakapaszkodniuk. rlk, hogy simn be tudtam fejezni a krmet, mert jelenleg elg egy kis hiba, egy szzad elvesztse, s mris pozcit veszthetsz. Ezrt is rlk, hogy jl sszeraktam.”
A Ferrari versenytempja letveszlyes, az esgumik ismeretlenek
A mostani siker azonban csak rszsiker – Melbourne utn Hamilton is tudja ezt. Emiatt tvolrl sem gondolja azt, hogy a futam egyrtelm favoritja lenne. „A Ferrari nagyon ers lesz. ltalban tbbet javulnak a versenyre, jl bnnak a gumikkal, fleg ha melegebb van. Mi kemnyen dolgoztunk, hogy kicsit jobban megrtsk az autnkat. Brhogy is alakul rendkvl szoros lesz a csata kzttnk. Hossz id ta a legizgalmasabb nap lehet ez!”
Errl nemcsak a kt csapat kt vilgbajnoka, de az idjrs is gondoskodhat. A verseny rajtja eltt van esly az esre, gy az sem kizrt, hogy vizes plyn rajtol el a mezny. „Idn n mg nem mentem az ess gumikkal. Izgalmas lesz megtapasztalni, milyen a nagyobb autval, szlesebb gumikkal. Tegnap volt egy installcis krm az extrm esgumin. Nagyon lass kr volt, valjban r sem reztem, ezrt holnap valami jat tanulhatok, ha esni fog” – mutatott r Hamilton.
Rajt tmpontok nlkl
Miutn 2017-tl az esversenyeket a biztonsgi auts fzisok utn ll rajttal indtjk jra a futamot, az idjrs ilyen szempontbl is kavarodst okozhat. A rajtols az j szablyok miatt eleve nehezebb, mint eddig, s Hamilton hiba boldogult jl legutbb, tudja, az els mtereken is ronthat gretes helyzetn. „Nagyon izgalmas lesz. Fleg gy, hogy sokkal nehezebb rajtolni, mint korbban. Nagy lehet a vltozatossg. A kerekek tlprgse gondot jelenthet, nagyon nehz eldnteni, hogyan pozcionljuk pontosan a kuplungot.”
„Nem tudom, a tvn keresztl ez mennyire ltszik, de szz szzalkig behzzuk a kuplungot, majd egy bizonyos pontig fl kell engednnk. De semmilyen viszonytsi pontod nincs, s radsul mg a kormny mgtt is van, szval csak tallgathatsz, hogy ez most tven szzalk, harminc szzalk vagy hsz szzalk, s remnykedsz, hogy eltallod. Kt szzalkos eltrs mris risi klnbsget jelent abban, jl jssz-e el vagy sem, lesz-e tlprg kerk vagy sem. Nagyon nehz!”
/m4sport/
HAMILTON A POLE KNBAN!
A pnteki vegetls utn a szombati vgre autgazdag napnak bizonyult. A Ferrari vitt mindent a szabadedzsen, s Lewis Hamilton viszonylagos botladozsa is elgg nyitott idmr edzst vettett elre.
Az els fecske a plyn az a Lance Stroll volt, aki kritikaradattal kezdte az idnyt, azonban a szombati szabadedzsen kemny vlaszt adott a ktkedknek. Az elkel 8. helyen zrt a Williams versenyzje, br hozz kell tenni, hogy mrkatrst, a rendkvl tapasztalt s a nyugdj mindennapjaiba is beleszagolt Felipe Masst a mr-mr meglep 5. pozciban intettk le.
Ahogy meglep volt Sebastian Vettel Q1-es lgy gumis nyitideje is, amivel kt s fl tizeddel volt gyorsabb Lewis Hamilton szuperlgyon futottjnl. Ehhez is van mit hozztenni. Mghozz azt, hogy amikor a brit hromszoros bajnok a clegyenesre fordult, a haas-os Romain Grosain ppen eltte csszott keresztbe t a plyn.
Vagyis nem egszen tiszta krben volt lassabb Hamilton az elviekben gyorsabb gumikon.
Volt mg egy „keresztes lovagunk”. A nagy beugr, Antonio Giovinazzi Grosjeanhoz hasonlan tlsan oldotta meg a clegyenest, csak az jonc nem volt olyan szerencss (tapasztalt?), hogy meg tudja menteni az autjt.
Romm trt a Sauber, viszont a korbbi leints miatt tovbb is jutott, st tovbb juttatta a csapattrst, Marcus Ericssont is, viszont elvette a javtsi lehetsget Grosjeantl.
A Q1 kiesettjei: Stoffel Vandoorne, Grosjean, Palmer, Verstappen s Esteban Ocon.
Ahogy a felsorolsbl ltszik is, nem indul jl Max Verstappen htvgje, aki furcsa motorproblmra panaszkodott a rdiban, majd nem is volt lehetsge a folytatsra.
Kis gumifaljavts miatt csszott a Q2 indtsa, de amint kialudt a piros lmpa, termszetesen Lance Stroll ismt azonnal plyra grdlt.
s jttek azonnal a nagyok is, most mr egyforma szuperlgy gumikon. Nagy krds volt teht, hogy mit hoz ez az etap. Vettel els nekifutsra ismt hozta az els helyet Hamilton ellenben, de csak 15 ezrednyi elnnyel. Azonban a helyezs akkor is jelzs rtk.
A Ferrari-Mercedes pros utn Mercedes Ferrari prosts kvetkezett Bottas-Rikknen vezetsvel. Az utnuk elrhet els kiad helyet pedig a red bullos Daniel Ricciardo tartotta a Q2 utols „felfutsa” eltt, mely egybknt szinte meg sem trtnt.
Legalbbis az lmeznyben nem. A Mercedes prosa egynteten „bojkottlta” az utols szakaszt, gyhogy Sebastian Vettel nmagval s a rekord idvel versenyzett egy nagyot, s nyert is. A nmet rekorddnts s 2 tizedes elny tudatban vrta a folytatst.
A Q2 kiesettjei: Carlos Sainz, Magnussen, Alonso Ericsson s az etap igazoltan nem megjelenje, Antonio Giovinazzi.
Fernando Alonso kiesse ellenre is ltvnyosat harcolt. Mg csapattrsa, Stoffel Vandoorne mr a Q1-ben tvozott, a spanyol ersen hozta a Q2-. Pedig, mint az idnynyit Ausztrl Nagydjon elmondta, a McLaren-Honda az utols er ma a Forma-1-ben. erre valsznleg folyamatosan r fog cfolni...
s elrkezett a mindent eldnt etap ideje. Vajon elhz-e nhny lert mg a motorjbl a Mercedes? Avagy a Ferrari a nyitfutam utn idmr edzsen is elkapja a nagy ellenfelet?
Hamilton ridvel nyitott. Nemhogy 1:32-es idre reduklt volna a brit, de bement al is. Olyan mlyre, ahov Vettel mr nem tudta kvetni rivlist. Igaz, csupn 184 ezredes htrnnyal, de a nmet a msodik helyre szorult.
s a vgs sszecsapsban is alulmaradt a nmet.
Br Vettel megjavtotta Hamilton elz krt, a brit tovbb faragott, s vgl ismt kt tizedes htrnnyal maradt el a legjobb idtl.
Tle viszont csak egyetlen ezreddel Valtteri Bottas, gy a Knai Nagydjon Mercedes-Ferrari, Mercedes-Ferrari felllssal alakult az els kt sor.
Lewis Hamilton teht megnyerte a Knai Nagydj idmr edzst, gy a brit indulhat az lrl a vasrnapi futamon, melyet 7:30-as kezssel lben kzvettnk az M4 Sporton.
Knai Nagydj, idmredzs – vgeredmny:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.678s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m31.864s 0.186s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m31.865s 0.187s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m32.140s 0.462s
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.033s 1.355s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m33.507s 1.829s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m33.580s 1.902s
8 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m33.706s 2.028s
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m33.719s 2.041s
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m34.220s 2.542s
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m34.150s 2.472s
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.164s 2.486s
13 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m34.372s 2.694s
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.046s 3.368s
15 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari - -
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m35.023s 3.345s
17 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m35.223s 3.545s
18 Jolyon Palmer Renault 1m35.279s 3.601s
19 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m35.433s 3.755s
20 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m35.496s 3.818s
/m4sport/
VETTEL KRREKORDDAL AZ LEN!
Piros zszlk helyett most piros autk a fszerepben – a Ferrari prosa vgzett az len az ezttal meg nem szaktott harmadik szabadedzsen! Sebastian Vettel mindssze szzadokkal mlta fell Kimi Rikknent. Tovbbi rszletek hamarosan…
Flszegen mg a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magt a sanghaji versenyplya fltt szombat dleltt, s ennek a menthelikopter piltja mellett az F1-es mezny tagjai is rltek. Az elrejelzseknek megfelelen a pntekinl bartsgosabb, mindenekeltt szraz s kevsb kds idjrs mellett rajtolt el a harmadik szabadedzs, ami egyttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy ra vrt a versenyzkre s csapatokra, mivel ebbe a gyakorlsba kellett belesrtenik a teljes pntek s a szombat dleltt munkjt, azaz egyszerre kellett felkszlnik az idmrre s a versenyre.
Ennek megfelelen nem is kellett arra vrni, hogy autk lepjk el a plyt. Az els negyedrban Daniel Ricciardo 1:37,411 msodperces eredmnnyel llt az len, aztn 1:35,647-re javtott a szuperlgy gumin. Max Verstappen ekzben szintn a piros gumikon krztt, de j 3 msodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrkok a hatkonysg rdekben megosztjk a munkt versenyzik kztt. A szmos jtssal flszerelt Red Bullt pnteken nem volt mdjuk tl sokat tesztelni, azt azonban elgedetten llaptottk meg, hogy a kevs vizes plys krn az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethet autnak, mikzben a tbbsg ssze-vissza csszklt a nehezen melegthet gumikon.
A melbourne-i idnynyit kt fszereplje, a Mercedes s a Ferrari kridk tekintetben ennl kicsit visszafogottabban kezdett. Kt versenyzjk szintn eltr programot futott: egyikk a szuperlgy, msikuk a lgy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnl kisebb bakit is lthattunk: Valtteri Bottas autjrl az els krk egyikn a hossz egyenes fktvjn elbb elmozdult, majd le is replt a sokak ltal nem kedvelt T-szrny. Tekintettel a feladatok mennyisgre, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszaktsa els etapjt, gy „mdostott” aerodinamikval krztt tovbb.
A kt Mercedes 16-16 krs etappal nyitott, azaz edzsk els „flidejt” a versenyteljestmny s a gumik felmrsnek szentelte.
Flszegen mg a nap is elgondolkodott azon, hogy megmutassa magt a sanghaji versenyplya fltt szombat dleltt, s ennek a menthelikopter piltja mellett az F1-es mezny tagjai is rltek. Az elrejelzseknek megfelelen a pntekinl bartsgosabb, mindenekeltt szraz s kevsb kds idjrs mellett rajtolt el a harmadik szabadedzs, ami egyttal azt is jelentette, hogy mozgalmas egy ra vrt a versenyzkre s csapatokra, mivel ebbe a gyakorlsba kellett belesrtenik a teljes pntek s a szombat dleltt munkjt, azaz egyszerre kellett felkszlnik az idmrre s a versenyre.
Ennek megfelelen nem is kellett arra vrni, hogy autk lepjk el a plyt. Az els negyedrban Daniel Ricciardo 1:37,411 msodperces eredmnnyel llt az len, aztn 1:35,647-re javtott a szuperlgy gumin. Max Verstappen ekzben szintn a piros gumikon krztt, de j 3 msodperccel lassabban, ami azt jelezte, az osztrkok a hatkonysg rdekben megosztjk a munkt versenyzik kztt. A szmos jtssal flszerelt Red Bullt pnteken nem volt mdjuk tl sokat tesztelni, azt azonban elgedetten llaptottk meg, hogy a kevs vizes plys krn az RB13-as mutatkozott az egyik legjobban vezethet autnak, mikzben a tbbsg ssze-vissza csszklt a nehezen melegthet gumikon.
A melbourne-i idnynyit kt fszereplje, a Mercedes s a Ferrari kridk tekintetben ennl kicsit visszafogottabban kezdett. Kt versenyzjk szintn eltr programot futott: egyikk a szuperlgy, msikuk a lgy gumin kezdett hosszabb etapokba. A bajnokcsapatnl kisebb bakit is lthattunk: Valtteri Bottas autjrl az els krk egyikn a hossz egyenes fktvjn elbb elmozdult, majd le is replt a sokak ltal nem kedvelt T-szrny. Tekintettel a feladatok mennyisgre, a finnek nem volt ideje arra, hogy emiatt megszaktsa els etapjt, gy „mdostott” aerodinamikval krztt tovbb.
A kt Mercedes 16-16 krs etappal nyitott, azaz edzsk els „flidejt” a versenyteljestmny s a gumik felmrsnek szentelte.
Az edzs msodik felnek mindkt Ferrari friss szuperlgy gumikkal vgott neki. Elbb Kimi Rikknen llt az lre egy 1:34,519-es krrel. Ez mris 0,9 msodperccel gyorsabb eredmnynek bizonyult, mint a tavalyi pole-id (1:35,402). A finn ugyanakkor nem tnt elgedettnek autjval. „Mg mindig kszkdnk az elejvel az egyes kanyarban” – jelentette a rdin. Ksbb msutt kisebb megcsszst is lthattunk tle, javtania a kvetkez prblkozskor csak minimlis mrtkben sikerlt.
Csapattrsa ekzben elsre 1:33,336-os krt teljestett, ami pedig mr nem csak a 2016-os pole-krnl volt jobb, de a Knban valaha futott leggyorsabb pole-krnl is. Sajt korbbi cscst szrnyalta tl: 2011-ben a Red Bull-lal rte el az idmrs etalonnak szmt 1:33,706-os eredmnyt.
A vrsk mgtt rvid idre Fernando Alonso neve is felvillant a negyedik helyen, m ahogy egyre tbben vltottak szuperlgy abroncsokra, gy vltozott folyamatosan az lls. Felipe Massa lpett elre harmadiknak, Max Verstappen ( mg lgyakon) kzvetlenl csapattrsa mg zrkzott az 5. helyen, mg Nico Hlkenberg hatodik idt autzott. A garzsban eltn kt Mercedes pedig fokozatosan a 18-19. helyig csszott vissza a tabelln.
Az Ezstnyilak 18 perccel a leints eltt jelentek meg jra a plyn – Bottas tovbbra is T-szrny nlkl, de mr szuperlgy gumin. A finn els gyorskrn vadul megindul hts rsszel gyorstott ki az utols kanyarbl, a clvonalon pedig kzel 1 msodperc vlasztotta el t Vetteltl. Hamiltonnak is be kellett rnie a msodik hellyel, ekkor 0,8-re volt a Ferraritl. „A Mercedes rzsem szerint sokkal inkbb visszafogja magt, mint a Ferrari. Nagyon visszafojtott motorral, taln tbb zemanyaggal is krznek” – llaptotta meg a Sky Sports szakrtje, Paul di Resta.
Vettel aztn futott egy legjobb els s utols szektort, eredmnyn azonban nem javtott. Nem gy Raikknen, aki az utols szektorban abszolt legjobb rszeredmnyt felmutatva 0,053 msodpercre zrkzott fel csapattrsra – a kt Mercedest lejjebb szortva a tabelln.
A kt Red Bull akkor jelent meg jra a plyn, amikor az ellenfelek visszatrtek a garzsba. Mindketten a szuperlgy gumin voltak, s mikzben Ricciardo nem tudott javtani pozcijn, Verstappen az ausztrl el ugrott a 6. helyre.
Az utols t percben aztn jttek az utols prblkozsok. Mindkt Mercedes javtott, de csak az ideredmnyn, nem helyezsn. A Ferrarikhoz Bottas kerlt kzelebb, 0,371 msodperccel volt lassabb Vettelnl, mg Hamilton hiba autzott egyni legjobbat az els, majd Vettelnl csak 0,02-dal lassabb rszidt a msodik szektorban, gyenge utols szektora miatt fl msodpercen kvl rekedt. Ksbb mg egy elfkezst is bemutatott a hajtben.
A kt Red Bull helyett ezttal Massa volt a kt lcsapat els szm ldzje, s a Williams szmra biztat eljel, hogy a legjobb 8-ban ezttal Lance Stroll is felbukkant. Mgtte Jolcon Palmer s Carlos Sainz tette teljess az els tzet – az utols ngy helyezsen ekzben a kt McLaren s Sauber osztozott, Antonio Giovinazzi zrta a sort.
A folytatsban mr ttre megy a jtk: az idmr edzs 9 rakor rajtol, az M4 Sport s az M4 Sport.hu l kzvettse 8 ra 45 perckor kezddik!
Knai Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny:
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:33,336 20
2. Kimi Rikknen Ferrari 1:33,389 +0,053 19
3. Valtteri Bottas Mercedes 1:33,707 +0,371 26
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:33,879 +0,543 25
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:34,773 +1,437 23
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:34,946 +1,610 20
7. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:35,092 +1,756 23
8. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:35,182 +1,846 24
9. Jolyon Palmer Renault 1:35,192 +1,856 21
10. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:35,223 +1,887 24
11. Nico Hlkenberg Renault 1:35,449 +2,113 22
12. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:35,521 +2,185 22
13. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:35,626 +2,290 20
14. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:35,680 +2,344 22
15. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:35,804 +2,468 23
16. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:35,811 +2,475 24
17. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:35,912 +2,576 17
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:36,063 +2,727 25
19. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:36,221 +2,885 21
20. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:36,705 +3,369 24
/m4sport/
VETTEL: AZ ELS LVSSEL CLT KELL TALLNUNK!
Kisebbfajta szerencsejtkk vlhat a knai htvge a pnteki csonka nap utn Sebastian Vettel szerint.
A Ferrari egyetlen mrt krt sem autzott a Knai Nagydj els napjn, miutn a dleltti 22 percben mindkt versenyzjk csak installcis krket teljestett. Sebastian Vettel kiemelte, kulcsfontossg lesz a szombati szabadedzs a folytats szempontjbl, mivel ha ott valami nem stimmel az aut belltsval, arra az egsz htvgjk is rmehet.
„Nem gyjtttnk tl sok informcit. Ma csak kt krt tettem meg, s szvesen gyjtttem volna tbb kilomtert, amikor a plya szabad volt. Most megprblunk mindent kihozni a harmadik edzsbl, hogy felkszljnk az idmrre s a versenyre is. Az idmr eltt lesz mg egy kis idnk reaglni, mg ha nem is olyan sok, mint ltalban, hiszen kiesik az jszaka, amikor el szoktunk gondolkodni a belltsokon. Emiatt fontos lesz, hogy holnap mindjrt az els lvssel clt talljunk, a j irnyba induljunk el” – nyilatkozta a nmet.
Megkrdeztk, tud-e valamit arrl, hogy a versenyt esetlegesen szombatra hozzk elre a vasrnapra jsolt rossz id miatt. „Nem is tudom. Errl most hallok elszr. Nha nem is tudom, ti honnan szedtek ilyen informcikat” – mondta a Sky Sports riporternek. „Azt mondjk, holnap j lesz az id. Ma elmaradt a gyakorls, ami hinyozni fog, de fleg az emberek miatt kr, akik kijttek ma a plyra, lelkesen, hogy lthatnak minket. Erre most oda egy napjuk, melyen alig krztnk. Pedig a Forma–1 egy vben csak egyszer van itt, Knban! De nincs mit tenni. Tudomsom szerint holnap norml napunk lesz, a verseny pedig vasrnap.”
Azzal persze a ngyszeres vilgbajnok is tisztban van, hogy ha hasonl helyzet ll el vasrnap, akr el is maradhat a futam. „Mit tehetnk akkor? Maradjunk itt htfn is, s mondjuk azt a fiknak, hogy toljk ki az autt, mikzben mr mindenki hazament? Nem tehetnk semmit, mg ha kr is lenne ezrt. De megrtnek kell lenni, ha a menthelikopter nem tud leszllni a krhznl vszhelyzet esetn.”
Ami a folytatst illeti, Vettel egyelre mindenrl csak tallgatni tud. „A paprforma azt mondja, itt knnyebb lesz elzni. Ausztrlia sosem volt olyan plya, ahol sok elzst lthattunk. Idelis esetben viszont nem is kell sokat elzni. Megltjuk, hogy fut az autnk holnap, mert ezt egyelre kptelensg megmondani. Egy biztos: az esben is j autra van szksg, de a kockzat ilyenkor mindig nagyobb valamivel. Ez minden plyn gy van. Az idjrson vltoztatni gysem tudunk, gumikbl van elg, szval panaszkodni nincs okunk” – sszegzett.
/m4sport/
|