Sebastian Vettel, akrcsak a src a szomszdbl. Habr ngyszeres Formula-1-es vilgbajnok, s a sportg trtnetnek egyik legnagyobb mlt csapatnak piltja, nincsenek sztrallrjei. Magnlett rendkvl vja a mditl, s minden krdst kerl is ezzel kapcsolatban. Egytl egyig minden pilta tisztelett kivvta hozzllsval s tehetsgvel. 2015 ta j csapatval, a nagy mlt Ferrarival szll harcba a gyzelemrt! Itt kiderl hogyan! >>
Idpont: 2017. 04 28. - 04.30. Krk szma: 53 Egy kr: 5,848 km Teljes versenytv: 309,745 km Leggyorsabb kr: 1:39:094- N, Rosberg 2016-os gyztes: N. Rosberg
A Ferrari s a McLaren az len fog kzdeni a Red Bull ellen, mivel az osztrk csapat v elejn tapasztalat elnye eltnt a 2011-es vilgbajnoksg msodik felre – lltja a brazil versenyz.
Annak ellenre, hogy Vettel mg mindig tetemes elnnyel vezeti a bajnoksgot, Massa szerint a csapatoknak sikerlt lecskkenteni a korbbi klnbsget, gy nylt csata vrhat a cmrt.
„gy gondolom, hogy a Ferrari s a McLaren mg versenykpesebb lesz az elkvetkez versenyeken” – vli a brazil, aki 164 pontos lemaradssal a leggyengbben szerepl versenyz a topcsapatok pilti kztt.
„Nem tudom elkpzelni azt, hogy a Red Bull az els versenyeken tapasztalt elnyvel trjen vissza” – mondta Massa a brazil O Estado de S.Paulo-nak.
„Ami engem illet, egy kicsit szenvedtem a kemnyebb keverkekkel, gy megnyugtat a tudat, hogy a htralv versenyeken mr nem kerlnek bevetsre” – elemzi a helyzetet a (hivatalosan nem) kettes szm Ferraris.
A yallaf1 jsgrja, Daniel Chalmers arra keresi a vlaszt, hogy az elmlt nagydjakon egyre inkbb az els szm erv vl McLaren valban kpes lehet e legyzni a bajnoksgot nagy flnnyel vezet Red Bullt s Sebastian Vettelt a bajnoksgbl mg htralv 8 nagydjon.
Sebastian Vettel 85 pontos elnynek tudatban gy gondolhatjuk, hogy a vilgbajnoki kzdelem mr vget rt, mg a konstruktri cm esetben taln mg van mit keresnie a wokingi alakulatnak. A Formula-1-ben azonban soha se mond, hogy soha, mr csak annl is inkbb ne, mert a kvetkez plyk taln leginkbb a McLaren csapatnak kedvezhetnek.
A McLaren a konstruktri ponttblzaton jelenleg 103 pontos htrnyban van a Red Bullal szemben, egy futamon egy ketts gyzelem esetn 43 pontot lehet szerezni, ez azt jelenti, hogy a htralv 8 futamon sszesen 344 pontot szerezhet egy csapat. Mg Sebastian Vettel elnye 3,4 futamgyzelemnyi, a Red Bull elnye csak 2,4 futamgyzelemnyi (amennyiben ketts gyzelemmel szmolunk), gy a McLaren szmra a konstruktri vilgbajnoki cm sokkal inkbb elrhet lehet, mint az egyni vilgbajnoki cm.
Chalmers szerint a McLaren eslyit egyltaln nem szabad lerni, mert az elmlt futamok megmutattk, hogy a csapat minden tekintetben egy szinten van a Red Bullal. St idjrstl s plytl fggetlenl a Nmet s Magyar Nagydjon aratott gyzelmkkel azt is megmutattk, hogy versenytemp dolgban taln egy kicsivel ersebbek is a Red Bullnl. A McLarennl az egyetlen krds, hogy magas hmrsklet mellett mire lesznek kpesek, hiszen legutbb Valenciban az abroncsok tlmelegedse miatt szenvedtek. A csapat technikai igazgatja, Paddy Lowe szerint azonban ezzel nem lesz gond. „Mi biztosak vagyunk benne, hogy megoldottuk (ezt a problmt), de termszetesen ezt addig nem jelenthetjk ki, amg valjban nem kerlnk jra ugyanolyan helyzetbe.”
A csapat azonban bizakodhat, hiszen a Magyar Nagydjon, egy olyan plyn tudtk legyzni a Red Bullt, ami papron a Red Bull plyja volt. A hossz egyeneseket nlklz, kzepesen gyors kanyarokban elmletileg a Red Bull kifinomult aerodinamikjnak kellett volna uralkodnia. Ez az elmlet pedig tavaly bizonytst nyert, amikor a Red Bull az idmredzsen 1,726 ezredmsodperccel verte a McLarent, idn azonban a McLaren lemaradsa 0,163 ezredmsodperc volt csupn, a futamon pedig egyrtelmen az MP4/26-os csomagja volt az ersebb. Chalmers szerint levonhatjuk teht a kvetkeztetst, hogy ha a McLaren egy olyan plyn tudta legyzni a Red Bullt, ami elmletileg a Red Bullnak kedvezett, akkor nincs ok arra, hogy azt felttelezzk, hogy a McLaren ne tudna a tbbi a szezonbl mg htralv plyn is harcba szllni a Red Bullal. A McLaren pedig ltalban jl s gyorsan fejleszt, gy a nyers temp dolgban mindenkppen ott lehetnek a Red Bull nyakban, radsul a wokingiak a Belga Nagydjra jelentsebb fejlesztsekkel is kszlnek, mikzben a sp-i plya amgy is inkbb a McLaren, mint a Red Bull felsgterlete lehet. Mivel pedig a szablyok nem fognak jelentsen megvltozni a 2012-es szezonra, gy az v vgig tart erltetett fejleszts egyltaln nem szerencsejtk, hiszen azt jvre is fel lehet majd hasznlni, gy a McLaren nem kerl majd olyan helyzetben, mint 2008-ban, amikor a bajnoki cm rdekben mindent megtett csapat e miatt 2009-ben htrnyba kerlt.
A kvetkez kt nagydj a Sp-ban s Monzban rendezett Belga s Olasz Nagydjakon pedig klnsen ers lehet majd a McLaren, viszont a motorer tekintetben kihvsokkal kzd Red Bullnak igazi knszenveds lehet a gyors sp-i s monzai plya. Radsul a Red Bull nem csak a Renault motorok ereje miatt kerlhet htrnyba a Mercedes s a Ferrari erforrsaival szemben, hanem a KERS rendszere miatt is, amely mg mindig nem olyan ers s megbzhat, mint a McLaren ltal is hasznlt Mercedes rendszer. Mark Webber ezt el is ismerte a BBC-nek rt cikkben. „Mi tudjuk, hogy mely terleteken kell dolgoznunk, s Sp-ban, valamint Monzban biztosan nem lesznk a cscson.” Spban az els szektor a La Source-tl az Eau Rouge-on s a Kemmel egyenesen t a Les Combes-ig 1,8 kilomter hossz padlgzs szakasz, akrcsak a harmadik szektor a Stavelot s a buszmegll kztt, gy csak a kzps szektor az, ahol a Red Bull leszort ereje jelenthet valamit. Tavaly a Red Bull nem szenvedett annyit a sp-i egyenesekben, de ezt csak kompromisszum rn tudtk elrni, aminek rdekben a kzps szektorban mutatott teljestmnyket ldoztk fel, s valsznleg idn is knytelenek lesznek megktni ezt a kompromisszumot a sp-i plyval.
Sp utn azonban a Red Bull nem llegezhet fel, hiszen kvetkezik a szmukra minden bizonnyal a legnehezebb plya Monza. Monza ma mr egyedlll a Formula-1-es versenynaptrban, ugyanis az egyetlen minimlis leszort ert ignyl plya. A Parabolictl eltekintve egyltaln nincsenek rajta gyors kanyarok, gy a Red Bull nem is igen szmthat az RB7-es felsbbrend aerodinamikjra, mert Monzban bizony a vgsebessg szmt. Az idmredzseken tavaly is csillog Red Bullok Monzban az idmrn csak a 4. s a 6. helyet tudtk megszerezni s a futamon sem tudtak a dobogra llni. A Red Bull szmra pedig mindenkppen rossz hr lehet, hogy idn nem csak a McLaren s a Ferrari lehet ers Monzban, de a j vgsebessgk miatt a Lotus Renault GP s a Mercedes auti is okozhatnak kellemetlen meglepetseket.
Sp s Monza utn a Formula-1 meznye megrkezik a monszunba. Monza utn t nagydjon, klnsen Japnban, Koreban s Brazliban egyltaln nem zrhat ki az es valsznsge. A Magyar Nagydj pedig megmutatta, hogy ilyen krlmnyek kztt a McLarennl senki sem tudja jobban felmelegteni az abroncsokat. Ezrt a legnagyobb nyertese nhny ess versenynek minden bizonnyal a McLaren lenne. A McLarennek azonban van mg egy msik fegyvere a gumikkal kapcsolatban, mgpedig az, hogy nagyon finoman bnink az abroncsokkal, ez pedig Suzukban jhet mg jl. A hossz egyenesek miatt a McLaren MP4/26-os versenyautja pedig Koreban, Brazliban s Abu Dhabiban is nyer lehet. Mark Webber kiegyenslyozatlan teljestmnye is a McLaren csapat malmra hajthatja a vizet, legalbbis a konstruktri ponttblzaton. Br az ausztrl pilta idn mindegyik futamon pontot szerzett az egy 2., az t 3. a hrom 4. s a kt 5. helye nem tnik valami stabil teljestmnynek a „mezny leggyorsabb” autjban.
Mindez azt jelenti e, hogy megismtldhet a 2006-os szezon, amikor a Ferrari s Michael Schumacher 34 illetve 25 pontos htrnybl (ami akkor 3,4 s 2,4 futamgyzelemnek felelt meg) kapaszkodott vissza gy, hogy a bajnoksg vge eltt 2 futammal az egyni ponttblzaton Fernando Alonso s Michael Schumacher azonos pontszmmal lltak, mg a konstruktrk kztt a Renault 1 ponttal vezetett a Ferrari eltt? Nem lehet tudni, de Chalmers szerint egyltaln nincs kizrva ennek a lehetsge, amihez „csak” annyi kellene, hogy a Red Bull a harmadik erv cssszon vissza. De ehhez az els lps az, hogy a McLaren a kvetkez kt nagydjon Sp-ban s Monzban legyzze a Red Bullt.
A htvgn kerl megrendezsre a belgiumi Spa-Francorchamps versenyplyn a 2011-es vilgbajnoksg tizenkettedik futama az 56. Belga Nagydj.
Az els Belga Nagydjat mg 1925-ben Sp-ban rendeztk meg, amit az olasz Antonio Ascari (a ksbbi vilgbajnok Alberto Ascari apja) nyert meg, majd 1950-tl hatvnyi sznettel (1957, 1959, 1969, 1971, 2003, 2006) lland rsztvevje a Formula-1 versenynaptrnak. A Belga Nagydjaknak a legends sp-i plya mellett kt alkalommal Nivelles (1972, 1974) valamint 1973 s 1982 kztt, s 1984-ben Zolder adott otthont.
A nyri sznetet kvet Belga Nagydj egyik fkrdse, hogy sikerl e a Ferrarinak s a McLarennek tmentenie az Angol, a Nmet s a Magyar Nagydjon mutatott formjt, vagy a bajnoksgot 85 ponttal vezet Sebastian Vettel a jnius 26-ai Valenciai Nagydj utn ismt a dobog legmagasabb fokra tud llni, amivel mr tulajdonkppen a kezben rezhetn az idei bajnoki cmet. A Ferrari s a McLaren eslyeit azonban nagyban nveli, hogy a Red Bull-Renault nem szereti a motorert ignyl plykat, gy a gyors, hossz egyeneseket s temps kanyarokkal fmjelzett sp-i plya sem tartozik a kedvenceik kzz, mg a Pirelli otthon hagyja a Ferrarik ltal nem igazn kedvelt kemny keverkt.
A Belga Nagydj menetrendje (magyar id szerint UTC +2)
Augusztus 26. Pntek
10:00 Els szabadedzs
14:00 Msodik szabadedzs
Augusztus 27. Szombat
11:00 Harmadik szabadedzs
14:00 Idmredzs
15:00 FIA sajtkonferencia az idmredzs els hrom helyezettjvel
Augusztus 28. Vasrnap
14:00 Az 56. Belga Nagydj
16:00 FIA sajtkonferencia a futam els hrom helyezettjvel
Plya Inf:
A plya hossza: 7004 mter Kanyarok szma: 19 Krk szma: 44 A futam hossza: 308.052 kilomter A 2010-es gyztes: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) Krrekord: 1:45.108 – Kimi Raikknen (2004, McLaren-Mercedes)
A ht kzepn bejelentettk, hogy elmarad, a tegnapra tervezett Red Bull bemutatt mgis megtartottk a texasi Austinban. David Coulthard tbbek kztt egy promcis film forgatsa kedvrt bgette fel a motorokat az amerikai vros utcin.
Coulthard tbb krt tett meg a vros utcin. „Mikor Austinrl s Texasrl volt sz, eddig nem igazn rtettem, mirt szksges ez a munka, de most mr teljesen megrtem. Austin mg nagyon j, de ugyanakkor lendletes helyszn, s ez a sportg bemutatsra szorul.”
Szmtalan helybli volt kvncsi a pardra. „Dbbenetes” – mondta Tim Shaffer, aki 8 ves fival Eathennel jtt megnzni a show-t. „Ennek az autnak a hangja semmihez sem hasonlthat.”
„A Red Bull filmje egy globlis promci Austinnak, ugyanakkor pedig egy remek lehetsg, hogy a helyiek is megismerkedjenek egy Forma-1-es autval, halljk a hangjt, lssk, mit tud” – mondta el Bruce Knox, az austini plya gyvezet alelnke.Amerika 2012 novemberben tr vissza a Forma-1-be, a futamot szintn itt, Austinban rendezik majd. A vros vadonatj Forma-1-es plyja, Circuit of Americas most pl.
A bemutatrl kszlt filmet a Red Bull sajt weboldaln s egyb mdiumokon keresztl is megosztja majd a nagykznsggel, a kvetkez hnapban.
Tovbb folytatn a Red Bullok elleni harcot a jv htvgi Belga Nagydjon a McLaren-Mercedes brit versenyzje, Jenson Button, aki a legutbbi, hungaroringi megmrettetsen pards gyzelmet aratott.
Button a McLaren hivatalos weboldalnak nyilatkozva elmondta, nagy izgalmak kzepette vrja a spi htvgt, hiszen bzik abban, hogy a szerencse ezttal mell ll, s j eredmnyt rhet el a legends versenyhelysznen.
„Imdok Spban versenyezni, noha a kzelmltban sajnos nem sokra mentem ezzel, hiszen az elmlt kt versenyen is nhibmon kvl estem itt ki. Remlem, hogy idn egy kicsivel tbb szerencsm lesz” – mondta Button, majd hozztette, a vltoz idjrsi krlmnyek megkeverhetik a krtykat Belgiumban, csapatnak azonban mr a Hungaroringen sem okozott gondot a hol szraz, hol nedves aszfalt.
„Nagyszer rzs volt gy nyri sznetre vonulni, hogy nyertem Magyarorszgon. Azt hiszem, ez volt az a verseny, amit szraz s nedves plyn is megnyertnk volna – ezt pedig rdemes lesz szem eltt tartani Spban, hiszen itt szintn eshet az es, de lehet szraz versenynk is, no s persze minden a kett kztt.”
„A clunk ismt az lesz, hogy nyomst gyakoroljunk a bajnoksg llovasaira, klnsen a Red Bullra. Az autnk most mr igazn jl vezethet, szval nem hinnm, hogy a gumivlaszts olyan nagy hatssal lesz rnk ezen a htvgn. Sokat tanultunk a Pirelli kzepes keverkrl a valenciai futam utn, s azt hiszem, sikerlt azta egy kicsit elrelpnnk.”
Button hozztette, kvncsian vrja, milyen hatsa lesz majd az llthat hts szrnyaknak a plyn vvott csatkra.
„Nem gondolom azt, hogy a DRS olyan kritikus lesz Spban, mint nmely ms plyn. Mg nem tudom pontosan, hol hasznlhatjuk majd, de az Eau Rouge utn, a Les Combes fel mindig j lehetsgek knlkoznak arra, hogy kihasznljuk a szlrnykot. rdekes lesz ltni, hogy a DRS hozzad-e valami pluszt a show-hoz – remlhetleg jabb nagyszer htvge vr a Forma-1-re.”
Mit tehet a Forma-1-es pilta, ha mr kint van a rajtrcson s hvja a termszet? Szerencsre Spa-ban kzel vannak a megoldst jelent fk. A 43.mp-nl keresstek az „esemnyt”.
A Formula-1 61 ves trtnete sorn sok meglep gyzelem szletett mr, az Auto123 most az utols krben, vagy krkben megnyert, vagy elvesztett gyzelmek kztt vlogatott.
1. Monaci Nagydj 1982: A futam utols szakaszban egy kis es okozott koszt a slick abroncsokkal kzleked meznyben. Ennek ksznheten az els helyen ll pilta szemlye az utols krben ngyszer vltozott! Didier Pironi (Ferrari) s Andrea de Cesaris (Alfa Romeo) autjbl az zemanyag fogyott el, Derek Dalynek (Williams-Ford) pedig a sebessgvltja adta meg magt, gy a nevet negyedik, Riccardo Patrese (Brabham-Ford) szelte t elsknt a clvonalat, megszerezve ezzel plyafutsa els futamgyzelmt.
2. Japn Nagydj 2005: A versenyt Giancarlo Fisichella (Renault) vezette, de a 17. helyrl indul Kimi Raikknen (McLaren-Mercedes) szlvszknt kzeledett hozz. Az utols krre mr gy fordultak r, hogy csak szzadok vlasztottk el ket egymstl. Az utols kr els kanyarjban aztn kerk a kerk elleni csatban dlt el az els hely sorsa, amikor is a finn a kls ven krbeautzta az olaszt megszerezve ezzel plyafutsa 9. futamgyzelmt.
3. Olasz Nagydj 1971: Az utols krben mg t pilta harcolt a gyzelemrt! A sprintversenyt vgl 0,01 ezredmsodperccel Peter Gethin (BRM) nyerte Ronnie Peterson (March-Ford) eltt, de az 5. helyen clba r Howden Ganles (BRM) htrnya sem volt tbb mint 0,61 ezredmsodperc!
4. Eurpa Nagydj 2005: A futamon a bajnoki cmrt is csatz Fernando Alonso (Renault) s Kimi Raikknen (McLaren-Mercedes) kzdtt a gyzelemrt. A versenyt vezet finn a spanyol rszrl r nehezed nyoms alatt tbbszr is elfkezte az els gumiabroncst (ebben az vben nem volt megengedett a kerkcsere a futamok alatt), az ersd vibrci kvetkeztben pedig az utols krben kiszakadt a McLaren els felfggesztse, ami miatt Raikknen a kavicsgyban kttt ki, mg Alonso megnyerte a futamot.
5. Kanadai Nagydj 2011: A kaotikus ess futamon miutn hatszor jrt a bokszban Jenson Button (McLaren-Mercedes) a hajrban a msodik helyen tallta magt a futamot a rajt ta vezet Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) mgtt. A gyorsan kzeled angol tempjt azonban Vettel mr nem tudta tartani, gy az utols krben hibzott a nedves aszfalton, Button pedig az lre llva megnyerte a Kanadai Nagydjat.
6. Spanyol Nagydj 2001: A versenyt Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes) vezette Michael Schumacher (Ferrari) eltt, de a futam utols krben a McLaren kuplungja megadta magt, gy a finn a plya szln, mg Schumacher a dobog tetejn fejezte be a versenyt.
7. Dl-Afrikai Nagydj 1978: A futamot a francia Patrick Depailler (Tyrrell-Ford) vezette, de kezdett kifogyni az zemanyagbl, a francia pilta azonban nem adta fel s a verseny utols kanyarjban hatalmas csatt vvott Ronnie Peterson Lotusval, de a gyzelmet nem sikerlt megvdenie, gy vgl Peterson fekete-arany Lotus 78-a szelhette t elsknt a clvonalat.
8. San Marini Nagydj 1982: A hrhedt csata a Ferrari csapat kt piltja Gilles Villeneuve s Didier Pironi kztt zajlott. Villeneuve az utols krkben visszavett egy kicsit, hogy zemanyagot sproljon, Pironi azonban ezt az elzetes megllapods ellenre kihasznlva az utols krben elzte meg a kanadai piltt. Villeneuve ezt kveten mr soha tbbet nem beszlt a francia csapattrsval.
9. Magyar Nagydj 1997: A vratlanul jl mkd Bridgestone gumiknak ksznheten Damon Hill egy Arrows-Yamahval vezette a versenyt a Goodyear-os lcsapatok eltt. A verseny vge eltt hrom krrel azonban az Arrows hidraulikja kezdte megadni magt, gy a gyzelem Jacques Villeneuve (Williams-Renault) lbe hullott, mg Hill a msodik helyen csorgott be a clba.
10. Kanadai Nagydj 1991: Nigel Mansell (Williams-Renault) magabiztosan haladt a gyzelem fel egszen addig, mg az utols krben mr az nneplsen gondolkod angol a hajtkanyarbl kifel jvet tl alacsonyra engedte esni a motor fordulatszmt, mikzben mr a rajongknak integetett, a dadog Renault motorba pedig ezt kveten mr nem lehetett letet lehelni, gy a futamot vgl Nelson Piquet (Benetton-Ford) nyerte, mg az t szln lerobbant Mansellnek be kellett rnie a 6. hellyel.
A 2007-es Kanadai Nagydj kapcsn sok minden juthat az esznkbe: Lewis Hamilton els gyzelme, Fisichella s Massa kizrsa, majd utbbi mutogatsa, Alonso els kanyaros bakijai, a "bugyuta" safety car-os szably miatti bntetsek, Rosberg s Trulli piruettje. A legemlkezetesebb pillanat azonban cseppet sem volt kellemes, st! Robert Kubica hatalmas buksa hossz percekig tart idegeskedst s ezzel egytt jr gyomorgrcst okozott.
Megknnyebbls volt hallani, hogy szerencsre komolyabb baja nem esett, pedig vgignzve a balesetet, brutlisnak tnt, s valban az volt. Kubica az ess komolysghoz kpest nagyobb srls nlkl megszta a balesetet. A fantasztikus lengyel pilta balesete azonban egy tartalkversenyz bevetst vonta maga utn, mivel az FIA gy dnttt, Kubicnak jobb lesz, ha egy kicsit pihen, mieltt ismt versenyautba l. Ezt a dntst egybknt annak ellenre hoztk meg, hogy a versenyz tment az egszsggyi teszteken.
Emlkszem, mikor kiderlt, hogy egy bizonyos Sebastian Vettel fogja vezetni a BMW-t, s hogy mg nincs 20 ves, nagyot nztem. Aztn eljtt az amerikai futam htvgje, s tudatosan figyeltem a srcot. Bevallom, n korbban nem ksrtem figyelemmel az eredmnyeit, legalbbis nem emlkszem r, pedig 2005-tl fogva esly lett volna r, hogy tallkozzam valahol a nevvel, hiszen mr akkor kapcsolatba kerlt a Forma 1-gyel. Kicsit utnanztem, ki , s azt talltam rla, hogy pp a Formula Renault szriban versenyez s vezeti a bajnoksgot. Illetve 2005-tl mr a BMW csapat tesztpiltja is. Eskszm nem emlkeztem r...
lete els les szabadedzsn a 4. legjobb idt autzta, s az igazsghoz hozztartozik, hogy mr a kocsiban tltt 9. msodpercben az F1 srjbe kerlt, mivel sikerlt tlpnie a boxutcban megengedett maximlis sebessget. Az emiatt fizetend bntets pedig egyltaln nem tetszett Neki... Aztn az idmrn 7. lett, gondoltam nem is rossz, lssuk a versenyt!
Sosem felejtem el azt a rajtot. Gyakorlatilag kis tlzssal Seb tbbet jrt a fvn, mint a plyn az els percben. Nos ettl a perctl szurkolok Neki (is- Kimit azrt el ne felejtsk!!!). Mr csak azrt is, hogy sikerljn vgig mennie. Igaz, a j rajthelyet elbukta, s a mezny kzepn tallta magt. A vgre aztn a 8. pozciig rt fel, s ezzel az akkori pontrendszer miatt 1 pontot szerzett. Ez egyben azt is jelentette, hogy a Forma 1 legfiatalabb pontszerzjv lpett el - 19 vesen s 349 naposan. Korbban egybknt Jenson Button birtokolta ezt a cmet, aki 2000-ben a Brazil Nagydjon a 6. lett. akkor 20 ves s 69 napos volt.
Miutn a fiatal nmet jl szerepelt lete els Forma 1-es versenyn, a Red Bull is felfigyelt r, s fikcsapatukhoz, a Toro Rossohoz szerzdtettk, Scott Speed helyre, aki nem vltotta be a hozz fztt remnyeket. Gerhard Berger ksbb azt mondta rla, hogy sosem szabadott volna bekerlnie ebbe a kategriba, br tny, hogy olykor gyors volt, mgsem ide val versenyz.
Sebastian ezutn mr a Toro Rosso szneiben, s a Forma 1-ben folytatta a 2007 szezonjt, nem trt vissza a Formula Renault sorozatba, ott Michael Ammermller lt a helyre. A Toro Rosso azonban nemcsak a 2007-es szezonra, hanem rgtn 2008-ra is leszerzdtette Vettelt.
A kzs munka nem indult zkkenmentesen. Emlkezznk csak a 2007-es Japn Nagydjra, amikor a Safety Car mgtt belecsszott Mark Webber autjba, ami miatt a kvetkez, Knai Nagydjat egy 10 helyes rajtbntetssel kezdte. Ennekellenre Dietrich Mateschitz biztos volt benne, hogy a bizalma Vettel irnt nem alaptalan, csak id krdse, s beigazoldik, mekkora grete a Forma 1-nek.
"Vettel egyike azon fiatal piltknak, akikben hatalmas potencil van. Gyors, intelligens, s a sport technikai oldala is rdekli."
Azt azrt nem lehet mondani, hogy a kvetkez v jobban kezddtt volna. Sebastian az els 4 versenyen kiesett, leginkbb az els krben. Els pontjait Monacban sikerlt megszereznie a szezonban, 5. lett, pedig a 17. helyrl indulhatott. Ezutn pontszerzsek, kiess s nhny nem tl fnyes futam vltottk egymst, mg nem elrkezett az Olasz Nagydj htvgje.
Az essre sikeredett htvgtl mindent vrtam, csak azt nem, ami valjban megtrtnt. Vrtam volna egy Hamilton, vagy egy Alonso polepozcit. s lm, azt Sebastian Vettel szerezte meg. Tbbek kztt ezrt is szeretjk ezt a sportot. Mindig tud olyasmi trtnni, amire nem szmtasz, mgis rlsz neki. Hihetetlenl rltem neki!
Nem mintha ez lenne a legfontosabb, de Sebastian ezzel a legfiatalabb versenyz lett, aki a Forma 1-ben els rajthelyet tudott szerezni. A szintn ess versenyen aztn volt minden, de Vettel nem tudott hibzni. szintn szlva nagyobb sszeget nem tettem volna a gyzelmre, hiszen gondoljunk csak bele milyen esmenk vannak/voltak a meznyben! Kzben kiderlt, hogy Vettel is kzjk tartozik.
Megnyerte az Olasz Nagydjat, s gy a legfiatalabb futamgyztes (s dobogs) lett. A dobogra Heikki Kovalainen s Robert Kubica llhatott fel mell. A Toro Rosso csapat els s mindezidig egyetlen gyzelme volt ez. A "Vettel-Finger"-t akkor lthattuk elszr, m vletlenl sem utoljra...
"Ahogy ma bizonytotta, kpes versenyeket nyerni, de nem csak azt fog, hanem vilgbajnok is lesz! Fantasztikus a src." /Gerhard Berger/
A yallaf1 jsgrja, Paul Murtagh sszegyjttte, hogy ki, mikor s milyen krlmnyek kztt szerezte meg lete els Formula-1-es gyzelmt a „jelenlegi” meznyben.
Michael Schumacher – Belgium 1992 (Benetton Ford)
Pontosan egy vvel azutn, hogy a Jordan csapat szneiben bemutatkozott a Formula-1-ben Michael Schumacher a legends sp-i plyn mr meg is szerezte plyafutsa els gyzelmt. A szezont nagy flnnyel ural Williams-Renault versenyautt kormnyz Nigel Mansell s Ayrton Senna (McLaren-Honda) mgtt Schumacher a harmadik rajtkockt szerezte meg. A vltoz idjrsi krlmnyek kztt futott versenyen Mansell, Senna, Schumacher s csapattrsa Martin Brundle kzdtt a gyzelemrt. Schumacher mell akkor llt a szerencse, amikor szrevette, hogy a szrad plyn Brundle kerekei kezdenek elkopni, gy azonnal bement kereket cserlni, amit nem sokkal ksbb Mansell s Brundle is megtett, de ekkora mr Schumacher elnye behozhatatlann vlt, gy a 22 ves nmet megszerezte plyafutsa els s egyik legnagyobb gyzelmt, amit ksbb mg jabb 90 kvetett.
Rubens Barrichello – Nmetorszg 2000 (Ferrari)
Rubens Barrichello nem kevesebb, mint 123 nagydj utn rezhette meg elszr a gyzelem zt, pedig 2000-ben a Nmet Nagydj nem gy indult, hogy a 28 ves brazil gyzni tud a gyors hockenheimi plyn, miutn az idmredzsen csak a 18. helyet tudta megszerezni a Ferrarijval. A rajtot kveten azonban Barrichello mell llt a szerencse, mivel csapattrsa Michael Schumacher s Giancarlo Fisichella rajtbalesete utn az els kr vgn mr a 10. helyen llt, ahonnan a 20. krre feljtt a 3. helyre a versenyben vezet McLaren-Mercedes piltk Mika Hakkinen s David Coulthard mg, majd killt kereket cserlni, nem sokkal ksbb azonban (egy a plyra tvedt Mercedes alkalmazott miatt) a plyra lpett a safety car, gy a biztonsgi aut tvozst kveten Barrichello Hakkinen s Trulli mgtt jra a 3. helyen tallta magt. Egy kicsivel ksbb pedig az els helyen miutn a szemerkl esben Hakkinen s Trulli is killtak esgumirt, mikzben a brazil gy dnttt, hogy kint marad a slick abroncsokon. Barrichellnak lett igaza, az es hamar elllt gy a brazil pilta egy izgalmas futamon megszerezte lete els Formula-1-es futamgyzelmt.
Fernando Alonso – Magyarorszg 2003 (Renault)
A Minardinl tlttt tanulvet s a Renault tesztpiltai llst kveten Fernando Alonso nagyon ltvnyosan kezdte a 2003-as vet, a Malj Nagydjon szerzett pole pozcijt kveten pedig mindenki biztos volt benne, hogy a 22 ves spanyol pilta inkbb elbb, mint utbb hamarosan az els futamgyzelmt is begyjti. s igazuk lett a szezon 13 futamn ismt a pole-bl indul Alonso (hla a msodik helyen a tbbieket feltart Jaguros Mark Webbernek) egy sima rajt-cl gyzelemmel lett (2008-ig) az F1 legfiatalabb futamgyztese.
Jarno Trulli – Monaco 2004 (Renault)
A kzpmeznyben tlttt 7 vnyi szenvedst kveten Jarno Trulli 2004-ben a Renault csapattl vgre egy olyan autt kapott, amivel tbbszr is eslye nylhatott a futamgyzelem megszerzsre. A szezon els ngy futamn pontot szerz Trulli a Spanyol Nagydjon mr a dobogra is felllhatott, majd jtt a Monaci Nagydj, ahol Jenson Button s csapattrsa Fernando Alonso, valamint Michael Schumacher eltt lete els pole pozcijt megszerezve az els rajtkockbl vrhatta a Monaci Nagydj startjelt. Az izgalmas tbb safety car peridussal tarktott futamon Trulli vgl miutn Alonso az alagtban a falnak csapta az autjt, Schumacherrel pedig ugyanott Montoya vgzett Buttonnal csatzva 0,5 msodperces elnnyel megszerezte lete els s eddig egyetlen nagydjgyzelmt.
Jenson Button – Magyarorszg 2006 (Honda)
A 2000-ben a Williams csapattal az F1-ben bemutatkoz angol tehetsg 2004-ben a BAR-Honda csapat szneiben 10 dobogs helyezst is szerzett, gyzni azonban meglepetsre egyszer sem tudott. Button karrierje ezt kveten gy tnt, hogy a 2005-s Kanadai Nagydjon szerzett pole pozcija ellenre is lassan, de biztosan leldozik, 2006-ban a Magyar Nagydjon azonban vratlanul felvirradt Button szerencsecsillaga. Az idmredzsen a 4. helyet megszerz Buttonnak egy motorcsere miatti 10 rajthelyes bntets miatt azonban a 14. helyrl kellett nekivgnia az ess hungaroringi futamnak, a j rajtnak s nhny btor elzsnek ksznheten, amit Schumacher s a Renault olasz piltja, Giancarlo Fisichella ellenben mutatott be Button az 52. krben mr a futamot s a bajnoksgot is egyarnt vezet Fernando Alonso mgtt a 2. helyen tallta magt. Majd jtt az 53. kr, amikor is Alonso bement friss gumikrt a csapata azonban az egyik kerkanyt nem illesztette a helyre gy a spanyol pilta a msodik kanyarban kerekt vesztve kiesett a versenybl a gyzelem pedig Button lbe hullott.
Felipe Massa – Trkorszg 2006 (Ferrari)
Azt kveten, hogy 2006-ban a honfitrst Rubens Barrichellt vltotta a Ferrarinl sokan gy gondoltk, hogy a 25 ves Felipe Massa tl forrfej ahhoz, hogy a Scuderia piltja legyen. A szezon els 13 futamn tbb vezeti hiba s egy-kt kisebb tkzs rvn Massa igazolta is ezeket a flelmeket, majd jtt a 2006-os szezon 14. nagydja a Trk Nagydj, ahol Massa vgre megtallta a gllv cipjt. lete els pole pozcijt kveten Massa az els kanyarhoz is elsknt rkezett, gy csapattrsa Michael Schumacher s Fernando Alonso eltt vezette a versenyt, majd miutn a kerkcsere alatt Alonso a nmet el keveredett mr az a veszly sem fenyegette, hogy a csapat rdekben t kell adnia a helyt a bajnoki cmrt kzd Schumachernek. Massa vgl 5,5 msodperces elnnyel megszerezte lete els futamgyzelmt, aminek ksznheten megerstette a bajnoksgban elfoglalt harmadik helyt.
Lewis Hamilton – Kanada 2007 (McLaren)
Azt kveten, hogy a McLaren csapat 22 ves angol jonca, Lewis Hamilton a 2007-es szezon els t futamn a dobogra llt senkit sem rt meglepetsknt, hogy a Kanadai Nagydjon megszerezte plyafutsa els pole pozcijt, majd miutn a montreali Gilles Villeneuve versenyplya els kanyarjba is elsknt tudott befordulni csapattrsa Fernando Alonso eltt mr senki s semmi sem veszlyeztethette els futamgyzelmnek a megszerzst. Pedig azon a 2007-es Kanadai Nagydjon a biztonsgi autnak is tbbszr feladata volt, gy pldul akkor is, amikor Robert Kubica bukott hatalmasat, Hamilton azonban vgig megrizte a hidegvrt, gy 4 msodperces elnnyel Nick Heidfeld eltt lete 7. futamn megszerezte els nagydjgyzelmt.
Robert Kubica – Kanada 2008 (BMW Sauber)
Robert Kubica szmra ragyogan kezddtt a 2008-as v, a Bahreinben szerzett pole pozcijt s hrom dobogjt kveten a Kanadai Nagydjon (ahol 2007-ben egy hatalmas baleset keretben ismerkedett meg a plyt vez betonfallal) a bajnoksgot vezet Lewis Hamilton mgtt a 2. rajtkockt szerezte meg, de amikor a bokszutcban tmadt kisebb zavar kvetkeztben Hamilton kittte a versenybl rivlist, a Ferrari finn piltjt Kimi Raikknent a lengyel fi az len tallta magt. Ezt kveten Kubicnak a stratgija miatt mr csak csapattrstl Nick Heidfeldtl volt szksge egy kis segtsgre, hogy megszerezze a sajt s a BMW Sauber els futamgyzelmt.
Heikki Kovalainen – Magyarorszg 2008 (McLaren)
A 2008-ban a McLarennl Fernando Alonst vlt Heikki Kovalainen els 10 nagydja inkbb volt szolid, mintsem versenykpes, az ltalban pontot szerz finn csak kt leggyorsabb krrel, egy pole pozcival (Angol Nagydj) s egy dobogval (Malj Nagydj) tudta megajndkozni a csapatt, ami nem sok, ha arra gondolunk, hogy csapattrsa Lewis Hamilton ekzben ngy futamgyzelemmel a bajnoki cmrt csatzott a Ferrari piltival. A Magyar Nagydjon azonban a 27 ves finn vgre szerencss volt, gy miutn az idmredzsen a 2. helyet szerezte meg csapattrsa Hamilton mgtt a gyzelemrt csatz Hamilton s Massa mgtt a harmadik helyen falta a kilomtereket, amikor 41. krben Hamilton defektje miatt elbb a 2. helyre jtt fel, majd 3 krrel a futam vge eltt felrobbant Massa motorja gy Kovalainen lbe hullott a gyzelem. Ezzel a finn lett a Formula-1 100. piltja, aki futamgyzelmet szerzett a sport trtnetben.
Sebastien Vettel – Olaszorszg 2008 (Toro Rosso) A 21 ves Sebastian Vettel miutn a 2008-as szezon els ngy futamn kiesett a Monaci Nagydjat kveten egyre gretesebb formt mutatva egyre tbbszr hozta be a Toro Rosst a pontszerz helyeken, majd kvetkezett a sebessg templomban a Monzban rendezett Olasz Nagydj, ahol azonban egy ritka vendg az es is jelen volt, a fiatal nmet pedig meglepetsre a pole-ba lltotta az autjt, amivel egybknt 21 vesen s 72 naposan a Formula-1 legfiatalabb pole pozcit szerz piltja lett. A biztonsgi aut mgl indul ess versenyen vgl Vettel tantani val nyugalommal rizte 53 krn keresztl az els helyt a msodik helyen clba r Heikki Kovalainen eltt, gy Vettel 21 vesen s 73 naposan a Formula-1 trtnetnek legfiatalabb futamgyztesv vlt.
Mark Webber – Nmetorszg 2009 (Red Bull)
A 2009-es szezon eltt a 33 ves ausztrl Mark Webber nem csakhogy futamgyzelmet, de mg msodik helyet sem szerzett a Formula-1-ben, gy a 2002 ta tart plyafutsa sorn Webber mindssze kt 3. helyet tudott felmutatni. 2009-ben azonban Adrian Newey a Red Bull RB5-el egy gyztes autt tervezett, amivel a Nmet Nagydjon Webber megszerezte plyafutsa els pole pozcijt. A Nrburgringen rendezett futamon azonban gy tnt, hogy ismt elprtol Webber melll a szerencse, a rajtnl ugyanis az ausztrl sszeakadt Rubens Barrichellval kettejk kakaskodsbl pedig a versenybrk Webbert hoztk ki bnsnek, ezrt egy bokszutca thajtsos bntetsre tltk. Webber azonban nem adta fel, s vgl Barrichello hrom kerkcsers taktikjt kihasznlva lete 130. Formula-1-es nagydjn megszerezte az els futamgyzelmt, amivel Alan Jones 1981-ben a Caesars Palacei Nagydjon aratott gyzelmt kveten az F1 els ausztrl futamgyztese lett.
Egy sikeres hollywoodi produkcihoz kell egy j sztori, egy hs, egy gazember s megfelel mennyisg tmogats. Az utbbi idben a Forma-1 is igyekszik hasonl termkeket ellltani.
A versenyzkre aggatott becenevek nem csak a piltk gyors azonostst s a legendateremtst szolgljk – a csapatok szponzorai s a marketing lehetsgek egyarnt fontos tnyezk.
Professzor, Oroszln, a Vrs Br s Maestro – nhny becenv a Forma-1 trtnetbl, melyek egy-egy versenyzre ragadtak r.
De mi a helyzet napjainkban? Van-e a jelenlegi meznyben olyan karakteres figura, akinek jellegzetes, egy-egy tulajdonsgot szimbolizl becenevet lehetne adni?
A McLaren j ton halad, hogy a legends Senna-Prost proshoz hasonl trtnetet ptsen a versenyzi kr. s ez nem vletlen. Brmennyire tnik is mellkesnek egy-egy ilyen becenv, a szponzorok kifejezetten djazzk, ha a tmogatott csapat pilti egyedi jelzkkel brnak.
Jenson Button-ra remekl illik a kifinomult brit elegancit megtestest riember szerepe, akinek a vezetsi stlusa is passzol az elkpzelshez. A McLaren sportosan elegns ltnyeirl hres szponzora is szvesebben viszi Button-t egy-egy ruhzmegnyitra, mint Hamilton-t. Szintn Button jl polt arca kszn vissza a sampon reklmokbl.
A Guardian mr addig ment, hogy a Magyarorszgon aratott gyzelem utn egyszeren „The Teacher” (Tanr) becenvvel illette a brit versenyzt, aki mindenkinek feladja a leckt a vltoz krlmnyek kztt zajl versenyeken. Button finoman bnik a gumikkal, annyira hajt csak, amennyire az adott helyzet kvnja: mr ksz is Prost reinkarncija.
s Hamilton? a rosszfi. Beszl a brknak Monacban, mindenron elzni akar s senkit sem kml. Nem tervezget, nem kalkull. Csak az els hely, csak azt szereti. Ismers? Bizony, sokan vannak akik Senna-t szeretnk, vagy legalbbis a brazil mentalitsnak jjszletst felfedezni Hamiltonban.
Hamilton mrciusban – 377 "menedzsermentes" nap utn - jelentette be, hogy ezen tl Simon Fuller, az XIX Entertainment mgtt ll sztrgyros lesz a segtje. Fuller olyan mrkanevek felptsben vett rszt, mint David Beckham, Jennifer Lopez, Lisa Marie Presley s a Spice Girls. Amg Button Hugo Boss ltnyben pzol, addig Hamilton Reebok sportcipt hz.
Sebastian Vettel magnak gyrtja az imzst: a szerny "menedzsermentes" src; a legfiatalabb vilgbajnok, akinek mindig van ideje egy-egy j ponra. Tudod, az a src a kzrtbl, aki ugyanolyan bevsrlszatyrot hasznl, mint brki ms. Herr „That’s what I’m talkin’ about”, vagy csak egyszeren „Mr. Finger”. Kvncsian vrjuk, hogy mikor indul be a legendagyrt gpezet a nmet krl.
Vgl itt van Alonso: az egyetlen ktszeres vilgbajnok a meznyben – br lehet, hogy mr nem sokig. Briatore s Domenicali nem gyzi hangslyozni, hogy a spanyol mindenkinl jobb, akivel valaha egytt dolgoztak. A dicsretek hatsra az ember lassan azt is elhiszi, hogy ha Alonso soha tbbet nem nyerne futamot, akkor is lenne minden idk legjobb versenyzje. Banco Santander – Alonso-Ferrari: egy lom vlt valra. Mr csak egy hozz ill s eladhat becenevet kell tallni.
Azrt valami mgiscsak sntt: valahogy ezek a mai becenevek s hres eldkkel trtn sszevetsek mg gy is izzadsgszagak…
Mi lenne, ha mindenkit egyszeren a nevn szltannk, s csak ennyit mondannk: a versenyz, aki vilgbajnok akar lenni. Mert utbbi mindegyikre igaz.
Az FIA egy verseny sorn tbb alkalommal zaklathatja a csapatokat az autk szablyossgnak ellenrzse cljbl, s a futamok vgn egy csom mrst elvgeznek. De miket szoktak vizsglni?
Nem viccbl biggyesztik oda a forma-1-es televzis kzvettsek vgn megjelen eredmnytblk mell, hogy "az eredmnyek nem hivatalosak". Korntsem biztos, hogy a kocks zszl utn kialakult sorrend vglegesnek tekinthet, hiszen ezutn kezdett veszi a procedra, melynek sorn az FIA megbizonyosodik rla - vagy legalbbis igyekszik megbizonyosodni rla -, hogy szablyos konstrukcit vezettek a piltk. A boxutca szln tallhat garzsban sorsok dlhetnek el, napok, hetek munkja veszhet krba pillanatok alatt. Persze a hidegzuhany elkerlse rdekben mr a viadal eltt csekkolnak a Nemzetkzi Automobil Szvetsg munkatrsai, az els edzsnap eltt 10 s 16 ra kztt a gptvtelen frkszik t elszr az autkat. Ilyenkor kerl sor az elektronika tvizsglsra is.
A csapatok a Sportszablyzat s a Technikai Szablyzat rvn tisztban vannak vele, milyen kritriumokat kell betartani, de egy vatlan mozdulattal, figyelmetlensggel bekvetkezhet a szablytalansg. Jobb flni, mint megijedni: a htvge folyamn az istllknak tbb zben is lehetsgk van ellenrizni kocsi szablyossgt, tetszleges alkalommal hasznlhatjk a hivatalos mridomokat s mreszkzket. Tavaly a Red Bullt megmentette egy ilyen mrs, az RB6 ugyanis Monzban nem ment t elsre a padllemezek szigortott hajlkonysgi tesztjn.
A mezny egsz nagydjhtvgn ki van tve az FIA rgus tekintetnek, bizonyos ellenrzseket szrprbaszeren brmikor elvgezhetnek. Ezek kz tartozik az egyik legltalnosabb vizsglat, az autk tmegnek mrse, aminek versenyzvel egytt legalbb 640 kilogrammnak kell lennie. A mrst (amely slick abroncsok hasznlatval trtnik) a futamon rsztvev sszes autn elvgzik, az idmr utn pedig a Q3 rsztvevinek van ktelez jelense a mrlegen. A Q1 s a Q2 kiesi kzl random hvnak be versenyzket a mrlegre. A gumihasznlatot szintn minden pilta esetben ellenrzik, valamint azt is, hogy az sszes autra felraktk-e az abroncsokat hrom perccel a felvezet kr eltt. Br azt hihetnnk, a kifinomult precizits csapatok kpesek rendet tartani a gumik kztt, idnknt elfordul, hogy egy nem megfelel szettet adnak oda a versenyzknek. 2010-ben a Force Indinak tbbszr akadtak gondjai ezzel.
Egy msik gyakran vgrehajtott mvelet az zemanyagok tesztelse. A mintt gzkromatogrfis eljrssal sszehasonltjk az FIA ltal jvhagyott, a nagydj eltt leadott mintval. A benzint egy nagyjbl 2 mter hossz, 4,6 millimter tmrj, rozsdamentes aclbl kszlt csvel veszik ki, s hromfel osztjk - nem vletlenl elrs, hogy legalbb 1 liter zemanyag maradjon a tartlyban a verseny utn. A Nrburgringen Fernando Alonst a biztonsg kedvrt pp ezrt krte a Ferrari arra, hogy parkoljon le a clba rst kveten. A hrom mintbl egy a csapatnl marad, kett pedig az FIA birtokba kerl. Csakgy, mint a doppingvizsglatoknl, itt is elszr az egyik minta kmiai sszettelt tanulmnyozzk, majd a msikt is, ha valami rendellenessget tallnak.
A tzetesebb vizsglatok tbbsgn nem meglep mdon azok az autkon esnek t, melyek pontszerz helyen vgeztek. A futam els tz helyezettjnek jrmvt feltoljk az F-1-es szlengben "vgzet mrlegnek" nevezett eszkzre, ahol a hivatalos technikai deleglt, az els kpen lthat Jo Bauer vezrletvel mindent alaposan megmrnek. A mrleg felletre szmos vonal felfestve, melyek a karosszria egyes elemeinek engedlyezett kiterjedst jelzik. A pontos elhelyezkedst gy rik el, hogy az aut aljra festett hrom jelet egy vonalba hozzk a mrlegen lv prjukkal. A karosszriaelemek mreteirl a Technikai Szablyzat 3-as fejezete tz oldalon keresztl rendelkezik, s Bauerk egy digitlis szondval hatrozzk meg az egyes alkatrszek koordintit. Az els s hts lgterelket, a felfggeszts krnykt, a diffzort egyarnt szemgyre veszik, tovbb minden alkalommal lemrik az aut, valamint a szrnyak szlessgt s magassgt. Bizonyos elemek hatrrtkeire adnak nhny millimteres trshatrt a gyrtsi hibkra gondolva: a padllemez szlessge pldul 2, a vastagsga pedig 1 millimterrel eltrhet a szabvnytl. Az els kerekek kzpvonaltl 330 millimterrel htrbb tallhat vonal, illetve a hts kerekek kzpvonala kzti rszen 5 millimteres tolerancia jr a referenciaskokhoz kpest. Gyakran ellenrzik mg azt is nhny autnl, hogy a motorok fordulatszma nem haladta-e meg a percenknt maximlisan engedlyezett 18 ezres rtket.
Ezen kvl szrprbaszer teszteket vet be az FIA, idnknt ms s ms elemet vonnak vizsglat al. A KERS s a DRS hasznlatt idn tbbszr tanulmnyoztk, Valenciban pedig a McLaren, a Ferrari, a Mercedes, a Force India s a Lotus autinak kivlasztsval kln hangslyt fektettek r, hogy meggyzdjenek rla, hogy a mezny nem vltoztatott a motorelektronikai belltsokon az idmr s a verseny kztt. Azon idei jtsra is kitrt az FIA figyelme, fleg a szezon elejn, miszerint az autk a felvezet krre indulva nem haladhatnak gyorsabban 100 km/h-nl, amg el nem rik az els rajtkockt. Isztambulban a pontszerz piltk els szrnyait boncoltk alaposabban, mg Silverstone-ban Sebastian Vettel, Lewis Hamilton s Fernando Alonso hts lgtereljnek hajlkonysgt vizsgltk. Sokszor mrik az egyes alkatrszek grblett is.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg munkatrsai krlbell kt s fl rval a leints utn vgeznek teendikkel, a Magyar GP-t kveten Bauer 18 ra 13 perckor rta al a jegyzknyvet, amelyben mindent rendben talltak. Ettl megknnyebblhetett az sszes csapat, de nincs mindig happy end - vente nhnyszor elfordul, hogy kihgsokra bukkannak, ami szankcit von maga utn.
Semmi sem llthatja meg a finn bartjt, Sebastian Vettel-t a bajnoki cm megvdsben, s hiba krdeznek meg szzflekppen egy dolgot, ha a vlasz mindig ugyanaz.
Rikknen nevet harmadikknt vittel a cmet 2007-ben a kt McLaren-es ell, de gy ltja, hogy Vettel-t mr senki sem kpes befogni:
„Gyakran kiegyenltdnek a viszonyok a vgre, amikor valaki elhz a szezon elejn. Vettel-nek gyakorlatilag mr nem is kell nyernie tbbet ahhoz, hogy az len maradjon” – mondta a rallyban versenyz finn.
Rikknen 32 ves lesz oktberben, de ennek ellenre nem rendelkezik konkrt tervekkel a jvjt illeten. A mr milliszor ismtelt krdsre, miszerint tervezi-e a Forma-1-es visszatrst, gy vlaszolt a Turun Sanomat riporternek:
„Nem tudom.”
„Ha szzflekppen krdeznek meg egy dolgot, a vlasz akkor is mindig ugyanaz marad. Ha n sem tudom, akkor senki ms sem tudja.”
Mint kiderlt, Rikknen nincs tl j vlemnnyel az idei szezon egyik jtsrl, a mozgathat hts szrnyrl (DRS):
„Ennek semmi kze sincs az igazi elzshez. Minden, amit tenned kell, hogy kzel msz s megnyomsz egy gombot, az eltted lv src pedig semmit sem tud tenni ez ellen.”
„Gondolom, prbljk a dolgokat j irnyba terelni, s ez taln j is a TV nzknek, de a versenyzknek nem annyira” – zrja mondanivaljt a finn.
Br a Forma-1 egyhnapos nyri sznete eltt a Red Bull cmvd-listavezet sza, Sebastian Vettel a megtorpans jeleit mutatta, mgis elismer szavak garmadjt kapta a pihen alatt.
A dominns ifj az vad els tizenegy futambl hatot megnyert, gy magabiztosan vezeti a bajnoki tabellt, azonban a legutbbi hrom viadalon nem sikerlt diadalmaskodnia. Silverstone-ban a Ferrari sza, Fernando Alonso gyztt, mg a Nrburgringen s a Hungaroringen McLaren-siker szletett: ellbb Lewis Hamilton, majd Jenson Button nyert.
Egyes elemzk szerint a hrom veresg azt mutatja, hogy Vettel egyre nehezebben brja a rnehezed nyomst. Ezt a napokban a Red Bull fnke, Christian Horner hatrozottan cfolta, s csatlakozott a szakemberhez a nmet korbbi felettese, a Toro Rosst irnyt Franz Tost is, aki nem teketrizott: a jelenlegi legjobb Forma-1-es versenyznek titullta Vettelt.
Mr megnyerte az idei vb-t
Hazjban, Nmetorszgban mris odatltk az idei vb-cmet Vettelnek – derlt ki a Promit kzvlemny-kutat felmrsbl. Arra a krdsre, hogy a Red Bull sza megvdi-e bajnoki cmt, a vlaszadk 74,4 szzalka igennel felelt. Csak 11,8 szzalk vlte gy, hogy valamelyik rivlisnak lehet eslye Vettel legyzsre. Bznak a fiatal fenegyerekben az rek is: az egyik fogadiroda mr a Brit Nagydj eltt elkezdte kifizetni a nyeremnyt azoknak, akik a nmet sofr cmvdsre fogadtak…
„Ki mondta, hogy llandan nyernie kell?” – nyilatkozta Tost – „Szmos versenyz nyert gy vilgbajnoksgot, hogy csak egyszer vagy ktszer gyztt, de rendszeresen ers pontszerz pozcikban futott be. Szerintem neki mr csak arra kell sszpontostania, hogy bebiztostsa a titulust. Nlam egybknt gy nz ki az ersorrend: Vettel, Hamilton, Alonso, Rosberg. Vettel a legjobb, mert minden megvan benne, ami igazi bajnokk tesz egy versenyzt.”
Felmagasztalta Vettelt a Red Bull gumikrt felels fmrnke, Kevin Nix is: a szakember szerint a fiatal kivlsg pratlan szakrtelemmel ad visszajelzseket az abroncsokrl, radsul nagy mestere a gyorsan kop Pirelli-termkek kezelsnek is.
„Sebastian jobb visszajelzseket ad, mint brki ms, akivel valaha dolgoztam” – nyilatkozta Nix az Auto Bild cm szaklapnak – „Mivel az autnk rengeteg leszortert termel s gyors, ez arra utal, hogy a gumikops mrtke jelents. Sebastian ennek ellenre tudja, hogyan kell a hatron autzni ezeken az abroncsokon. Mindig kontroll alatt tartja a kops mrtkt s gyel az optimlis hmrskletre.”
A Magyar Nagydj pnteki els szabadedzst a Red Bull partnere, az Infiniti jvoltbl az autmenedzser.hu az energiaitalosok garzsbl, csapatrdis fejhallgatval ksrhette figyelemmel. Akkor is megnyilvnult, hogy Vettel milyen aprlkos rszletessggel, a rutinosabb versenyzket megszgyent szakrtelemmel ad visszajelzseket egy-egy etaprl: mrnknek, Guillaume Rocquelinnek gyakorlatilag egyetlen krdst sem kellett feltennie, mindenre azonnal vlaszt kapott.
Vettel tizenegy futam utn 234 ponttal vezeti az egyni tabellt: mgtte llomsoz csapattrst, Mark Webbert 85 ponttal elzi meg, mg a 3. helyen ll McLaren-sszal, Lewis Hamiltonnal szemben 88 egysg az elnye.
Korbbi csapatfnke, Franz Tost szerint Sebastian Vettelnek mg sok-sok vig a Red Bull Racingnl kellene maradnia, amennyiben sokszoros vilgbajnok akar lenni.
Vettel mg a Toro Rosso alakulatnl Tost irnytsa alatt szerezte meg els forma-1-es gyzelmt 2008-ban, mieltt csatlakozott az energiaital-gyrosok nagycsapathoz, a Red Bull Racinghez.
Tost a Forma-1 hivatalos weboldalnak nyilatkozva elmondta, vlemnye szerint vekig vltozatlan piltafelllssal s csapatszemlyzettel lehet komoly sikereket elrni az autsportok cscsosztlyban, ppen ezrt Vettelnek is a Red Bullnl kell maradnia mg nagyon sokig.
„Egy csapat mindig versenyzivel egytt fejldik, ugyanakkor le is csszhatnak kzsen. A versenyz rendkvl fontos tnyez egy csapat letben” – fogalmazott a Toro Rosso csapatfnke.
„Ha krlnznk, akkor lthatjuk, hogy az igazn sikeres versenyzk j ideje ugyanabban a csapatban versenyeznek, mert az egytt val fejlds – belertve a piltkat, a mrnkket, az autt s a gumit – idignyes folyamat.”
Tost hozztette, vlemnye szerint Sebastian Vettel a legjobb versenyz ma a Forma-1-ben, s mg vekig hozzjrul majd a Red Bull sikereihez.
„Soha nem lesz mg egy Sebastian Vettel, mint ahogy mg egy Michael Schumacher vagy Ayrton Senna sem” – fogalmazott.
„Sebastian Vettel azrt lett vilgbajnok, mert felfedezte nmagt – sajt tudst s kpessgeit. A klvilg csak a szksges krnyezetet biztostja, de mindig a versenyz teszi sikeress a csapatot.”
Fernando Alonso szerint a Ferrarinak arra kell trekednie, hogy a htralv versenyek mindegyikt megnyerje idn, s elismeri, arra is szksge lenne, hogy Sebastian Vettel hibzzon.
Alonso 89 ponttal van lemaradva Vettel mgtt a vilgbajnoksgban, ami a jelenlegi pontrendszerben tbb, mint 3 gyzelemnyi elny. Vettel tavaly nagyon ers hajrt mutatott be, de Alonso mgis bzik a csapatban, s abban, hogy kpesek legyzni a Red Bullt. Mindazonltal nem gondolja, hogy ez knny lesz.
"A Ferrari egy versenyre sem utazhat gy, hogy nem a gyzelemrt megy - nyilatkozta a spanyol a Marca-nak - ugyanakkor tisztban vagyunk vele mekkora feladat eltt llunk. Szksgnk van Vettel-hibkra."
Alonso azt is elmondta, hogy a jv vet illeten nagyon bizakod:
"El tudjuk kapni ket (a Red Bull-t, a szerk.). A szablyok megvltoznak, betiltjk a befjt diffzort, gy a fejlesztsi elv, s a szlcsatorna is ms lesz. Egyre inkbb n az akaratunk s az optimizmusunk, gyorsabban hozunk dntseket, btrabban fejlesztnk. Igen, mr most is sokat fejldtnk" - mondta.
Ma jelent meg a hr, hogy David Coulthard mgsem fog Austin utcin krzni a hvgn. Helyette egy mzeumban lltjk ki az autt.
A 13 szoros futamgyztes egy filmezssel egybekttt utcai pardn terelgette volna a Red Bull egyik korbbi modelljt, de az esemnyt hirtelen lemondtk.
Az osztrk istll nem rulta el az okokat, csak annyit lehet tudni, hogy az aut mr Amerikban van, s a Bob Bullock Trtnelmi Mzeumban kerl killtsra szombaton.
„Megvalsthatsgi okok miatt a htvgre tervezett utcai bemutat nem kerl megrendezsre” – ll a Red Bull kzlemnyben.
Ennek ellenre a csapat tovbbra is „izgatottan vrja az Amerikai Nagydjat”, hogy biztonsgosan krzhessenek a lelkes kznsg eltt.
A Red Bull a texasi Austinban tart bemutatt, a sport Egyeslt llamokba trtn visszatrst prblja npszersteni.
A Statesman jelentse szerint a Congress Sugrutat zrjk le a 15. utca s a Martin Luther King Jr. Sugrt kztt, szombaton dltl.
A bemutatval kapcsolatban nagyon kevs rszletet rultak el, de annyit kzltek, Formula-1-es aut, kamion s hrom kamera rkezik.
Az els ilyen jelleg esemnyt rendezik Texasban, mely nincs sszefggsben a Circuit of the Americas plyval, ahol a 2012-es Formula-1-es versenyt rendezik. Ezt az esemnyt a Red Bull szervezi.
"Izgalmas, hogy a Red Bull, a vilgbajnoki cm vdje s a pontversenyben jelenleg len ll csapat szeretn Austint segteni, rajongi bzist bvteni" - kzlte a plya alelnke, Bruce Knox. "Az esemnyt kzvetlenl a Red Bull promcis csapat szervezi, az a csapat, amely mr tbb vilgklasszis esemnyt lebonyoltott."
A Formula-1-es autt valsznleg a korbbi Formula-1-es pilta, David Coulthard vezeti majd.
Az idei szezonban a Pirelli gumik rengeteg beszdtmt szolgltatnak, s nem mellesleg rendkvl izgalmas versenyeket ksznhetnk az olasz mrka abroncsainak.
A GPUpdate exluzv interjjban a Pirelli motorsport igazgatja Paul Hembery a jvrl, s az esetleges vltozsokrl beszlt, s azt is elrulta, hogy az adatokbl ltalban meg tudjk jsolni, hogy ki fogja megnyerni az adott versenyt. Vitathatatlan, hogy az elmlt 11 versenyen szmtalan izgalmas pillanatot okozott a Pirelli gumivlasztsa, s az olykor teljesen klnbz stratgik. Hembery gy vli, hogy ha visszatekint a szezon els felre, akkor ltalban megfelelen dntttek a vegyletek kivlasztsnl, ugyanakkor egy-kt versenyplyra utlag taln mst vlasztannak. "Azt hiszem, ha visszatekintnk, taln nhny ezek kzl kicsit vltozna, s van ahol egy kicsit agresszvebb, van ahol inkbb a konzervatvabb lenne ez a vltozs. De van egy msik dolog, amit szem eltt kell tartani, ez pedig nem ms, mint a vltoz idjrsi krlmnyek. Magyarorszgon viszonylag hvs krlmnyek voltak, de a hmrsklet lehetett volna 10 fokkal magasabb is, hiszen jliusban s augusztusban ez inkbb jellemz Magyarorszgra. Szval ezt valban nehz megjsolni, s ezrt nehz megtlni gy utlag. De van nhny olyan plya, ahol utlag taln lehetett volna kicsit agresszvabb taktikt alkalmazni, pldul a Nrburgringen. s van ahol inkbb az j mdium, s a kemny keverk lett volna megfelelbb, mint mondjuk Trkorszgban"- tekintett vissza az elmlt idszakra Hembery, aki a jelenrl s a jv vi tervekrl is beszlt. "Hogy szinte legyek, mr a szezon elejn tudtuk a csapatok szlcsatornban s a teszteken vgzett futsi adatai alapjn, hogy van amin nem fogunk tudni vltoztatni a szezon kzben. Az els idnynkben azt akartuk, hogy minimumon tartsuk a szksges vltoztatsokat, s hagytuk, hogy a csapatok megszokjanak minket. De minden bizonnyal a jvben is lehetnek vltoztatsok a szezon kzben, fleg ha a szezon vgn, s a szezon kzepn is tesztelnk, ami jelenleg gy tnik, benne van a pakliban. Az, hogy a jelenlegi autkon tesztelhetnk, nem pedig 2-3 ves konstrukcin, az sokban segt minket, s ha ezt v kzben is megtehetjk, akkor tudunk fejleszteni az idny kzben is." A Pirelli szakembere azt is kifejtette, hogy a szezon kzbeni teszteknek a cg szmra mikor s hol lenne rtelme. "Ez az eurpai versenyek eltt lenne idelis, klnsen, ha olyan plyn tehetnnk, ahol majd verseny is lesz, vagy esetleg mr volt a szezon sorn. De ha nz mdon csak, mint gumigyrt gondolkodom, akkor szmunkra nem az lenne a cl, hogy olyan plyra menjnk, ahol mr lezajlott a verseny, hiszen ilyenkor mr az sszes adatot megkapjuk a csapatoktl, amire szksgnk van egy esetleges j termkhez" - ecsetelte az igazgat, aki persze tisztban van a kltsgcskkents fontossgval, de vlemnye szerint a szezon kzbeni teszt a csapatok szmra is sszer dnts lenne, nem beszlve a fiatal piltkrl, akiknek ez j alkalom lehet tehetsgk bizonytsra. Hogy mennyire ltja relisnak az idmr abroncsok bevezetst jvre, Hembery a kvetkezt vlaszolta: "Mi ellltunk nhny tlettel, most a csapatokon a sor, hogy elgondolkodjanak, mennyiben befolysolja ez a versenyeket. Azt gondolom, hogy nem zrjuk ki ennek a lehetsgt, s a rajongk szmra is izgalmas lenne egy kvalifikcis abroncs, gyhogy mirt is ne? Nhny versenyzvel beszltem azok kzl, akik mr vezettek ilyen gumikon, s azt kell mondjam, hogy mindenkinek nagyon tetszett az tlet, mert tudtk jl, hogy egy krbe mindent bele kell adniuk, s ha hibznak, akkor nincs tbb lehetsg"- utalt a vratlan helyzetek, vagy esetleges hibk kln izgalmra az olasz gyrt szakembere. Tovbbi lehetsgeket lt a hts abroncsok vltoztatsban is, melyek 2012-tl gymond „szgletesebbek” lesznek annak rdekben, hogy jobb tapadst biztostsanak, tartsabbak legyenek, s ez ltal a keverkek kivlasztsnl nagyobb kockzatot is be lehessen vllalni. "Jelen pillanatban nincs kihasznlva teljes mrtkben a gumi fellete, s mi szeretnnk ebbl mg tbbet ki hozni. Ez a piltk szmra azt jelenti, hogy nagyobb a tapadsi fellet, szmunkra pedig azt, hogy a vegyletek megvlasztsnl olykor agresszvabb vonalat is kvethetnk, hiszen ezekkel tbb kilomtert lehet majd megtenni." Vgl a GPUpdate munkatrsa emlkeztette a szakembert egy v eleji tesztre, ahol egy versenyszimulci alatt azt tallta mondani, hogy a Pirellinek egy verseny eltt meg kell tudni mondania, hogy azt ki nyeri meg. Barcelonban Hembery akkor ezt mg nem tudta megmondani, gy a brit szakportl munkatrsa most jra feltette a krdst, amire az igazgat termszetesen mosolyogva, s kitren vlaszolt. "Van nhny tippnk, annyit mondhatok. Hiszen tudjuk a stratgit, meg van az informcink, de akkor sem szeretek ilyenekrl beszlni, ha esetleg egy egsz j tippnk van. Termszetesen nem tudjuk figyelembe venni a vratlan esemnyeket, vagy egy plusz kerkcsere problmt, radsul az olyan kaliber versenyzknl, mint Alonso, Hamilton s Vettel, soha nem lehet elre tudni, hogy milyen rendkvli dolgokat kpesek elhzni a kalapbl. Lttunk mr erre pldt idn is. Teht mindig van jslatunk arra, hogy hol vgeznek majd az autk, de sajnos nem hinnm, hogy ezt elrulhatnm."
A nmet Bild olvasja fotzta le – elmondsa szerint vletlenl – a cmvdt, aki az Adrin pattant deszkra.
Eddig sem volt titok, hogy az F1 uraknt ismert Bernie Ecclestone imdja Sebastian Vettelt, nemrg mr azzal is vicceldtt, hogy hozzadn valamelyik lnyt a vilgbajnokhoz.
Ha ez nem is relis, azrt bizonyos formban gy is megkapta a lnyokat Vettel, ugyanis Horvtorszgban Ecclestone a lnyok, Petra s Tamara nevnek sszevonsbl Petara nevet visel, ltalban Trogirban "llomsoz" 58 mteres luxusjachtjn nyaralhatott.
A nmet Bild kpet is kzlt a lazn vzisz vilgbajnokrl, akit az amatr fots egybknt vletlenl kapott le. "Fogalmam sem volt, kit fnykpezek, csak egy j lencst prbltam ki" - mondta a botcsinlta paparazz.
Vettel a nyri sznet utn egybknt htfn ll munkba, a ht elejn mr Milton Keynes-ben a Red Bull szimultorn kszl a jv htvgi Belga Nagydjra.