Ez Vettel napja volt! v a legtbb kr s a rekordid is
Miutn a nap msodik fele a hosszabb etapokrl szlt, senki sem szrnyalta tl Sebastian Vettel dleltti legjobbjt, ami a 2017-es elszezon eddigi legjobb ideredmnynek szmt. Csapatszinten a Williams, egynileg Vettel futotta a legtbb krt; jabb gondok a McLarennl…
A Ferrari klasszisa a dleltti szakasz msodik felben llt az lre, s javtotta meg Valtteri Bottas eddigi legjobb tesztidejt az ultralgy abroncsokon. A helyszni tudstk szerint az eredmny mg jobb is lehetett volna, ha Vettel nem vesz vissza az utols szektorban. Persze a sznetben t is megkrdeztk, direkt lasstott-e, vlasza azonban meglehetsen „kds” volt.
Brhogy is trtnt, vgl ez az eredmny lett a mai nap legjobbja, dlutn ugyanis a mezny szinte minden tagja a hosszabb etapokra s a versenyszimulcikra figyelt. Vettel is teljestett egyet, kreinek szma pedig vgl elrte a 156-ot, teht ebben a tekintetben is az lre llt.
Hogy a dlutn mennyire nem a leggyorsabb krkrl szlt, azt jl mutatja a tny, miszerint Lewis Hamilton maradt az eredmnylista msodik helyn, noha mr a nap felnl tadta autjt Bottasnak. A britet a dlutn szintn versenytvot fut Esteban Ocon kvette, s Danyiil Kvjat, aki br tisztessges mennyisg kilomtert futott, mgsem zrt problmamentes napot. Autja a msodik ra vge fel megllt, a helyszni beszmolk szerint a vlt meghibsodsa miatt.
A dleltt is tesztelk kzl egyedl Kevin Magnussen javtott a msodik tesztfzisban, amikor autjra felkerltek az ultralgy abroncsok s tvette az tdik helyet Daniel Ricciardtl.
A hetedik pozci Stoffel Vandoorne- lett, kinek McLarenje ezttal sem mkdtt tkletesen: dleltt elektromos problmk htrltattk, melyek miatt az ebdsznet utn kt rig a garzsban ragadt, majd miutn sikerlt orvosolni a gondokat, mindssze 16 krt teljestett. Korbban 36 llt a neve mellett, vagyis csapata az utols eltti tesztnapon sem rte el az 50 krt, mikzben a legtbb rivlis mr a 100-as hatrt is tlpte, vagy megkzeltette (legtbbet a Williams krztt ma).
A csak dlutn autba l Bottas pldul a nap fele alatt teljestett 95 krt Mercedesvel. Legjobb eredmnye neki „csak” a nyolcadik helyre volt elg, krt azonban a lgy gumin teljestette, ami papron „kt fokozattal lassabb” a leggyorsabb krt jegyz Vettelnl, gy nzve pedig lemaradsa nem tnik annyira komolynak.
A legjobb 10-be mg Pascal Wehrlein kerlt, aki a lass kezds utn vgl eljutott 44 megtett krig idei harmadik „flnapjn”. t a McLarenhez hasonlan problms napot zr Renault brit versenyzje, Jolyon Palmer, valamint a csapattrs, Marcus Ericsson kveti. A lista vgre pedig a Williams pilti kerltek: kreiket s ideredmnyeiket ltva az mindenki szmra egyrtelm, hogy k ma nem a legjobb ideredmnyekre hajtottak. Viszont ismt rtkes teszkilomtereket gyjtttek csapatuknak.
A 7. tesztnap vgeredmnye:
1. Vettel ultra-lgy Ferrari 156 kr 1m19.024s
2. Hamilton ultra-lgy Mercedes 52 1m19.352s
3. Ocon ultra-lgy Force India 137 1m20.161s
4. Kvyat szuper-lgy Toro Rosso 94 1m20.416s
5. Magnussen ultra-lgy Haas 119 1m20.504s
6. Ricciardo lgy Red Bull 128 1m20.824s
7. Vandoorne ultra-lgy McLaren 48 1m21.348s
8. Bottas lgy Mercedes 95 1m2.819s
9. Wehrlein ultra-lgy Sauber 44 1m22.347s
10. Palmer lgy Renault 53 1m22.418s
11. Ericsson lgy Sauber 88 1m23.330s
12. Massa kzepes Williams 80 1m24.443s
13. Stroll lgy Williams 85 1m24.863s
/m4sport/
Mennyi maradt mg a Ferrariban? Vettel kommentlta kreit
Sebastian Vettel az eddigi tesztidny legjobb idejt autzta cstrtk dleltt, m szektoridibl kiderl, knnyedn 1:18-as krt is autzhatott volna. A sznetben megkrdeztk, mennyire fogta vissza autjt.
Az eddigi kt barcelonai tesztht legjobb idejt mtl Sebastian Vettel tudhatja magnak. A ngyszeres vilgbajnok a dleltt utols rjban az ultralgy abroncsokon futotta meg 1:19,024 msodperces krt, mely azonban a tudstk szerint bven jobb is lehetett volna, ha a nmet nem vesz vissza az utols szektorban.
Vettel 0,328 msodperccel futott jobb krt a szintn ultralgyon leggyorsabb Lewis Hamiltonnl. Rszeredmnyeikbl kiderl, a Ferrari valban a harmadik plyaszakaszon bukott sokat. A kt versenyz legjobb szektorai a kvetkezkppen alakultak:
1. szektor: Hamilton – 23,017; Vettel – 22,835
2. szektor: Hamilton 29,759; Vettel – 29,255
3. szektor: Hamilton 26,576; Vettel – 26,934
A clvonalon thaladva mind a Mercedes, mind a Ferrari 291 km/rs tempnl tartott. Vettel elnye a kzps szektorban bizonyult a legnagyobbnak, ami Barcelonban a legrzkenyebb az zemanyag-mennyisgre. Mindebbl egyrtelmen nem derl ki, hogy a Ferrari knnyebb volt-e a Mercedesnl, a harmadik rszidbl az viszont lthat, hogy Vettel jelentsen visszafogta magt az utols kanyarban (mg ha a mlt hten nem is ez volt a Ferrari legersebb szektora.)
A plyn kvl is ment a kdsts…
Az ebdsznetben – a hten elszr – Vettel a mdia rendelkezsre llt, s termszetesen arrl faggattk, szndkosan vett-e vissza az ultralgyas s szuperlgyas krein. A versenyz mosolyogva felelt: „Nem mindig. Prbljuk teljesteni a programunkat, ezrt nha gyorsabb az ember, nha lassabb. De szerintem ma dleltt elg egyrtelmen kiderlt, mit csinltunk, hiszen gyorsabbak voltunk, mint az eddigi tesztnapokon. Ezt mindenki rtelmezheti gy, ahogyan akarja” – hagyta nyitva a taktikzs s az zemanyag-mennyisg kapcsn flmerl krdseket is.
„Jl rezem magam az autban, de mg korai brmit mondani. A leggyorsabb kr nem dnt fontossg, ennl sokkal tbb tnyezt kell figyelembe venni. Ilyen tekintetben mg egy csom munka vr rnk. Tbb krt kell teljestennk, s a htralv msfl napra ez a clunk. Remlem, hogy ma dlutn sok krt futok, hogy javtani tudjam az aut vezethetsgt. s azt is remlem, hogy Kimi holnap pozitvan zrja a teszteket. Aztn majd megltjuk, mi jn azutn. A csapat kemnyen dolgozik. A tavalyi v tapasztalataibl sokat tanultunk, csapatknt fejldtnk, s remlhetleg ezt a kvetkez szezonba is magunkkal tudjuk vinni.”
Tavaly jellemz volt Barcelonban, hogy a leggyorsabb ultralgy gumi nem hozott akkora javulst a szuperlgyhoz s a lgyhoz kpest, mint elmletben hozhatna, mivel a harmadik szektorra teljesen elfogyott. Idn nmikpp vltozott a helyzet, m Vettel ennek kapcsn is csak kdstett. „Kt vagy hrom prblkozsom volt rajta – tl kevs ahhoz, hogy brmit is mondjak rla. De ismerjk Barcelont, tudjuk, hogy az utols szektorban jobb lenne, ha nagyobb lenne a tapads” – felelte, amikor arrl krdeztk, mennyire brtk a lila Pirellik.
„Az els pr kanyar fantasztikus, amikor mg frissek a gumik, de az utolskban mr elkezd csszklni az aut. Ez rszben a plya karakterisztikjbl addik. De az elz vhez viszonytva ez teljesen ms kvhz, mr ami a gumikopst illeti. Most sokkal tbb rtelme van feltenni, s neknk ez csak annl jobb, mert gy btran tmadhatunk. Ez az igazi versenyzs!”
Vettel az els ngy rban sszesen 60 krt teljestett – volt mr produktvabb flnapja is. Elrulta, nem teljesen elgedett a programjukkal. „Volt egy kisebb kicsszsom (a kavicsgyban jrt – a szerk.), ami nmi idvesztesget eredmnyezett. Ezt be kell hoznunk. J lett volna tbb krt futni mostanig. De ez lesz a clunk dlutn, valamint holnap is. A teendink listja mg mindig hossz” – fogalmazott az utols tli tesztnapjt fut versenyz.
/m4sport/
Motorcsere a Red Bullnl, Rikknen a kavicsgyban
Az ebdsznet utn Lewis Hamilton, Lance Stroll s Marcus Ericsson is plyra gurult; a Renault, a Red Bull s a McLaren a garzsban tlttte az id nagy rszt, Kimi Rikknen kicsszsa miatt a piros zszl is elkerlt – ez trtnt a szerdai tesztnap dlutni szakasznak els kt rjban.
Az ebdid eltti rk igazi tzijtkot hoztak Barcelonban, hiszen tbb alkalommal is vltozott az llovas kilte, Valtteri Bottas pedig az eddigi leggyorsabb krt is megfutotta Mercedesvel. A folytats ehhez kpest meglehetsen nyugalmas volt, az els kt rban ugyanis az eredmnyek sem vltoztak drasztikusan, s tbb pilta is a garzsbl figyelte az esemnyeket.
A sznet alatt ngy csapat is vltoztatott felllsn: a Mercedesnl Lewis Hamilton, a Williamsnl Lance Stroll, a Saubernl Marcus Ericsson a Renault-nl pedig Jolyon Palmer lendlt akciba a dlutni etapban, vagyis a francik piltja csak lendlt volna, eddig ugyanis egy krt sem teljestett, igaz az istll jelentse szerint mr kszen ll a krzgetsre.
Vele ellenttben Hamilton s Stroll is szorgosan rtta a krket (a brit eddig 41-et, a kanadai pedig 33-at teljestett), de Ericsonnak is jutott nmi plyaid ( 16 krig jutott). Azzal, hogy Hamilton szinte azonnal gyjteni kezdte a kilomtereket a Mercedes mr most tlpte a 100 krs lomhatrt, de panaszra a Williamsnek sem lehet oka, hiszen k is kzel kerltek hozz, s ha joncuk a folytatsban is stabilan teljest, minden bizonnyal t is fogjk lpni azt.
Hamilton eddigi legjobb eredmnyvel (a lgy gumin teljestett) 1:20,702-vel az tdik helyre kapaszkodott, mg Stroll a kilencedikre lpett el, Ericsson pedig egyelre az utolsn ll.
Ami a krket illeti, a Red Bull, a McLaren s a Renault is tbbre vgyott. Kzlk egybknt „hivatalosan” csak a biksok jelentettk, hogy problma lpett fel a teszt sorn, ezrt ki kellett cserlni a Renault-motort Max Verstappen autjban. Ez nem tl j hr a francik szmra, hiszen egy erforrsuk tegnap is tnkrement, igaz, akkor a gyri csapatnl kellett cserlni.
A McLaren esetben nem beszlhetnk komoly problmkrl – legalbbis a csapat szerint minden a terv szerint zajlott (annak ellenre, hogy majd’ kt rig egy krt sem teljestettek), mieltt Fernando Alonso vgre a plyra gurult, s folytatta a tesztelst.
Rviddel ezutn viszont meg kellett szaktani a programot, Kimi Rikknen ugyanis kicsszott a hrmas kanyarban s Ferrarija a kavicsgyban ragadt (arrl egyelre nem rkeztek pontos informcik, vezeti vagy technikai hiba okozta a balesetet). Noha az aut a kpek tansga szerint srolta a gumifalat, komolyabb krok nem keletkeztek rajta, egyelre teht nem tnik kizrtnak, hogy a vrsk folytatni tudjk a munkt.
A 6. tesztnap llsa 16 rakor:
1. Bottas szuper-lgy Mercedes 70 kr 1m19.310s
2. Massa ultra-lgy Williams 63 1m19.420s
3. Raikkonen lgy Ferrari 53 1m20.406s
4. Verstappen lgy Red Bull 102 1m20.432s
5. Stroll szuper-lgy Williams 59 1m20.579s
6. Hamilton lgy Mercedes 79 1m20.702s
7. Hulkenberg szuper-lgy Renault 61 1m21.213s
8. Perez szuper-lgy Force India 100 1m21.297s
9. Sainz lgy Toro Rosso 92 1m21.872s
10. Grosjean ultra-lgy Haas 96 1m21.887s
11. Wehrlein lgy Sauber 59 1m23.000s
12. Alonso lgy McLaren 46 1m23.041s
13. Ericsson lgy Sauber 46 1m23.384s
14. Palmer szuper-lgy Renault 29 1m26.462s
/m4sport/
Marchionne: Vettel s Rikknen is boldog
Sergio Marchionne tovbbra bizakod a Ferrari felkszlse kapcsn, s kijelentette, idn is a gyzelem a cljuk.
Mikzben csapata nagy lendlettel (Sebastian Vettel mr jval 100 kr fltt jr, s az eddigi legjobb lgygumis idt futotta) belevgott a msodik teszthtbe, az elnk, Sergio Marchionne tovbbra is tvolrl szemlli az esemnyeket. Az olasz a Genfi Autszalonon beszlt a Scuderia helyzetrl, s tovbbra is visszafogott optimizmus sugrzott szavaibl.
Korbban azt grte, ezttal nem tz ki clokat, s nem is kelt hi remnyeket szurkolikban, most azonban kimondta, 2017-ben is a gyzelem az elfogadhat eredmny szmukra. „Eddig elgedett vagyok. Figyelem a barcelonai eredmnyeket. Vettel s Rikknen is boldog. A clunk, hogy nyerjnk, mint mindig. Elbvlt, ahogyan eddig az autnk mkdtt. Versenyautknt messze fellmlja a 2016-os modellt” – rtkelte az SF70H-t, mely eddig temp s megbzhatsg tekintetben is a Mercedes legfbb ellenfelnek tnt.
Marchionnt az j szablyokrl is krdeztk, m ennek kapcsn csak szkszavan nyilatkozott. „gretesnek tnik. Ez volt a helyes lps” – vlekedett.
Vgl a sportg j tulajdonosaira tereldtt a sz, melynek kapcsn hozztette: „Bernie Ecclestone-nak hlval tartozunk azrt, amit a sportgrt tett. De nem szabad mris mlt idben beszlnnk Bernie-rl, hiszen mg letben van. Ami az j embereket illeti, n gy tudom, jra fontosnak tartjk a szurkolk rdekeit. Ross Brawn pedig egy j fogs a rszkrl, mert rendkvl tapasztalt.”
/m4sport/
Massa maratont futott, s a leggyorsabb volt a msodik ht nyitnapjn
j ht, j llovas: most elszr nem egy Mercedes vagy Ferrari zrt az els helyen egy tesztnapot! Felipe Massa a legjobb s a legtbb krrel trt vissza a munkba, mg a McLaren vesszfutsa tovbb folytatdott.
Nem egszen az elz hten megszokott medrben folytatdott a tli felkszls kedden Barcelonban. Mikzben az els hten igazsgosan felosztotta egymst kzt a napi elssgeket a Mercedes s a Ferrari, ezttal egyikk versenyzje sem kerlt a legjobb kettbe.
A nap Felipe Massa elssgvel zrult, aki mg dleltt futott egy 1:19,726 msodperces krt a szuperlgy gumikon, pr szzadra megkzeltve Valtteri Bottas mlt heti legjobb ideredmnyt. A brazil versenyz produktv napot zrt: dleltti gyors krei mellett tbb hossz etapot is teljestett, s az idn eddigi rekordot jelent napi kradaggal vonulhatott pihenre.
168 kre figyelemremlt eredmny, igaz nggyel kevesebb, mint az egy nap alatt teljestett legtbb kr rekordja, melyet a mlt tlen Nico Rosberg lltott fl 172 fordulval. Massa krhalmozsa egyttal azonban knyszer is volt. 2008 ezstrmese csupn egyetlen tesztnapot (a legelst) teljestett eddig az j Williamsszel, mivel csapattrsa, Lance Stroll balesetei miatt a mlt cstrtki tesztnaprl le kellett mondania. A brazil mindent elkvetett a ptlsrt – az mr ms krds, holnapi jabb munkanapja eltt mennyire fradt el…
A gyjttt kilomterek tekintetben persze Sebastian Vettel sem panaszkodhat: is 168 fordulig jutott el. A Ferrari jabb ers napon van tl. A ngyszeres vilgbajnok dleltt mg a kzepes gumikat nystlte, dlutnra azonban autjra flkerltek a lgy papucsok. A nmet fokozatosan gyorsult rajtuk, mgnem 16 ra utn 1:19,906 msodpercre javtott. Br ez csak a 3. helyet jelentette szmra a vgelszmolsnl, gy is az eddigi tli teszt legjobb lgygumis idejnek szmt.
A tesztidszakban most mutatta legjobb formjt a Red Bull. Daniel Ricciardo a nap els felben sokig az len llt, mr pr ra elteltvel tlszrnyalta az RB13-as eddigi legjobb barcelonai eredmnyt, majd a meznybl negyedikknt trt be 1:20 al. 1:19,900 msodperces ideje a msodik helyet jelentett szmra.
A nagy kilomtergyjts ltalban a Mercedes asztala, m a bajnokcsapat ezttal ilyen szempontbl is visszafogott napot zrt. Lewis Hamilton dleltt 49 krig jutott csupn, s br Valtteri Bottas bven tbb mint egy versenytvja gy is jabb 145 krt jelent a csillagosok szmra, ezzel ezttal nem k jutottak a legmesszebbre.
Hamilton radsul elrulta, most nem is volt elgedett az autjval, melyre tbb jts, gy egy j padllemez, valamint tovbbfejlesztett fordtlemezek is flkerltek. A brit elmondsa szerint a padllemezk srlse s a gumik nem megfelel mkdsi tartomnya egyttesen tettk kellemetlenl vezethetv a W08-ast – dlutn a hosszabb etapokat is teljest Bottas ennek megoldsn fradozott. A finnt vgl kzel fl msodperc vlasztotta el csapattrstl – mindketten a lgy Pirelliken rtk el napi legjobb idejket.
Rosszul alakult a McLaren s a Renault napja is. Mindkettejket motorproblma htrltatta, mely miatt tbb rt vesztegeltek a garzsban, mikzben szerelik j erforrst ptettek be autikba.
A wokingiaknl Stoffel Vandoorne dleltt mindssze 34 krt teljestett, majd egszen 16 rig vrnia kellett, mire ismt plyra hajthatott. Vgl a 10. helyen zrt, s sszesen 80 krig jutott, mikzben csapatat azt vrja, hogy Honda vgre megoldst talljon visszatr gondjaira.
A Renault-nl Jolyon Palmer csak 15 kriig jutott, m az ebdsznet utn tadta a munkt Nico Hlkenbergnek, aki eleinte a kzepes keverken rtta a krket, majd a lgy gumikkal felkapaszkodott a 7. pozciba. A nmet nevhez fzdtt a nap egyetlen piros zszls megszaktsa. Az utols percekben llt meg alatta a Renault – vlheten mert kifogyott az zemanyagja (tervezetten).
Ma bemutatkozott a Saubernl Pascal Wehrlein. A srlsbl felpl nmet a tervekkel ellenttben csak a dlelttt teljestette az j C36-osban, dlutnra tadta a volnt Marcus Ericssonnak. Wehrlein sszesen 47 krnyi tapasztalatot gyjthetett a kk versenygppel – a hrek szerint fizikai nehzsgek nlkl.
A teszt szerdn reggel 9 rakor folytatdik.
Az 5. tesztnap vgeredmnye:
1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:19,726 168 szuperlgy
2. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:19,900 +0,174 89 ultralgy
3. Sebastian Vettel Ferrari 0:19,906 -+99,820 168 lgy
4. Lewis Hamilton Mercedes 1:20,456 +0,730 49 lgy
5. Valtteri Bottas Mercedes 1:20,924 +1,198 86 lgy
6. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:21,347 +1,621 142 szuperlgy
7. Nico Hlkenberg Renault 1:21,589 +1,863 58 lgy
8. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:21,676 +1,950 81 lgy
9. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:21,743 +2,017 83 szuperlgy
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:22,537 +2,811 80 lgy
11. Pascal Wehrlein Sauber-Ferrari 1:23,336 +3,610 47 lgy
12. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:23,630 +3,904 53 lgy
13. Jolyon Palmer Renault 1:24,790 +5,064 15 lgy
/m4sport/
A msodik tesztht elzetes beosztsa
Keddtl ngy napon t ismt Barcelonban krz a Forma–1 meznye. Lssuk a csapatok elzetes tesztbeosztst!
Mg ngy napja van a csapatoknak arra, hogy felksztsk alig kt hete bemutatott j autikat a 2017-es F1-es bajnoksg rajtjra. A versenyzknek viszont ppen fele ennyi idejk lesz, hiszen mindannyian osztozni knytelenek csapattrsukkal.
A legnehezebb helyzetben az els teszthetet kihagy Pascal Wehrlein van: neki a keddi lesz a legels tesztnapja a Sauberrel, majd cstrtkn mr vget is r szmra a felkszls, azaz ppen csak megismerkedett a C36-ossal, mr bartkozhat is a gondolattal, hogy hamarosan Ausztrliban versenyez vele.
Ptolnia persze a Toro Rossnak s a McLarennek is lesz mit. Ez a kt csapat teljestette eddig a legkevesebb kilomtert mszaki hibi miatt. A Williamsnl ekzben Lance Stroll balesetei htrltattk a munkt, ami Felipe Massa gyakorlsi lehetsgt is korltozta: a 4. tesztnapon a csapat egyltaln nem is vett rszt, gy a visszatr egyelre egyetlen tesztnapot teljestett. Taln ebbl tanulva dntttek gy a grove-iak, hogy az els kt napot a rutinos brazil kapja.
Ami az istllk eddig ismert (mert vltozsok mr a mlt hten is voltak az elzetes tervekhez kpest) beosztst illeti, a Mercedes tovbbra is valamennyi napjt megosztja versenyzi kztt. E mdszerk eddig remekl bevlt: az ess 4. napot leszmtva versenyzik 4 rba is rendre bele tudtak srteni legalbb egy versenytvot, radsul folyamatosan munkban vannak, gy az autval egytt fejldhetnek.
Pldjukat az elzetes informcik szerint csak a Renault tervezi kvetni: Nico Hlkenberg s Jolyon Palmer a folytatsban Lewis Hamiltonkhoz hasonlan fl-fl napot kapnak munkaadjuktl. A tbbiek velk ellenttben a hagyomnyok tjt jrjk, azaz naponta vltjk versenyziket.
A mrcius 7-n rajtol ngynapos teszt elzetes beosztsa:
Csapat mrcius 7. mrcius 8. mrcius 9. mrcius 10.
Mercedes Bottas/Hamilton Hamilton/Bottas Bottas/Hamilton Hamilton/Bottas
Red Bull Ricciardo Verstappen Ricciardo Verstappen
Ferrari Vettel Rikknen Vettel Rikknen
Force India Ocon Prez Ocon Prez
Williams Massa Massa Stroll Stroll
McLaren Vandoorne Alonso Vandoorne Alonso
Toro Rosso Kvjat Sainz Kvjat Sainz
Haas Magnussen Grosejan Magnussen Grosjean
Renault Palmer/Hlkenberg Hlkenberg/Palmer Palmer/Hlkenberg Hlkenberg/Palmer
Sauber Wehrlein Ericsson Wehrlein Ericsson
/m4sport/
Innovatv motorral kszl a Ferrari!
Egy j befecskendezsi mdszerrel ksrletezik a Scuderia, mely rvn jelentsen javulhat erforrsnak hatkonysga.
Az olaszok alaposan tdolgoztk 2016-os hajtegysgket, mely az elz szezon ezen szakaszban hiba grt nagy teljestmnyjavulst, megbzhatsgi gondjai miatt vgl nem vltotta be teljesen a hozz fztt remnyeket. Ahogy azt mr megrtuk, a Haas csapatfnke az els tesztht utn igen lelkesen nyilatkozott partnerk j hajtegysgrl, mely szerinte ltvnyos elrelpst jelent. A Motorsport szakrja, Franco Nugnes azonban gy tudja, mindez csupn a kezdet!
Az olasz szerint a vrsk jelenleg is egy radiklisnak mondhat j befecskendezn dolgoznak, melyet az v ksbbi szakaszban terveznek bevetni. E fejleszts jelentsge abban ll, hogy az eddiginl jval pontosabb s hatkonyabb teszi az zemanyag-getst.
Az F1-ben ugyan tiltott az gynevezett ketts befecskendezs, m mindez nem jelenti azt, hogy a motorgyrtk ne ksrleteznnek olyan mdszerekkel, melyekkel hasonl hats rhet el. A Ferrari Nugnes szerint most egy olyan befecskendezt tesztel a prbapadon, amely specilis kialaktsnak ksznheten sokkal preczebben juttatja el az zemanyagot a gyjtgyertyhoz, s amely rvn minimlisra cskken annak az eslye, hogy felesleges zemanyag kerljn az gstrbe.
Mindez br egyszeren hangzik, a folyamat tvolrl sem az. Andy Cowell, a Mercedes motorrszlegnek vezetje v elejn azt nyilatkozta, a jelenlegi motorok fejlesztsnek mg csak nem is ltja a korltait, mivel a gyjtstechnolgiban mg hatalmas lehetsgek vrnak kiaknzsra. E terleten eddig a Mercedes vitte a prmet, m rivlisaik igyekeznek felzrkzni rjuk.
Miutn a versenyen hasznlt zemanyag mennyisgt a szablyok maximum 105 kilogrammban hatrozzk meg, a mrnkk feladata, hogy adott mennyisg zemanyagbl nyerjenek ki minl nagyobb energit. Ez pedig csak egy mdon lehetsges: az zemanyag minden egyes cseppjt a lehet leghasznosabban kell felhasznlniuk, minimlisra cskkentve a flsleget, a fogyasztst, a motor kopst, s maximlisra emelve ezltal a hatkonysgot, a lerszmot s az lettartamot.
A Ferrari j technolgija egyelre mg nem kerlt az j SF70H-ba, Sebastian Vettel s Kimi Rikknen mg hagyomnyos erforrssal krztt az els teszthten – s vrhatan a msodikon is azzal fog. gy tudni, az olaszok csak a szezon sorn, les bevetsen fogjk kiprblni innovatv megoldsukat, mely mr csak azrt is lehet fontos lps, mert az autk idn megntt lgellenllst nem csupn a motor erejvel, de a fogyaszts cskkentsvel is ellenslyozni kell.
/m4sport/
2021-ig Marchionne lesz a Ferrari elnke
Olasz forrsok szerint mg hossz veket tervez a Ferrari elnki szkben tlteni Sergio Marchionne.
A 64 ves olasz 2014 szn vltotta Luca di Montezemolt a Scuderia ln, s azta prhuzamosan tlti be a Fiat-Chrysler gyvezet igazgati s a Ferrari elnki pozcijt. Sergio Marchionne mr maranelli kinevezsekor elrebocstotta, hogy elbbi szerepkrben csak 2018-ig tervez, s ezt idn v elejn meg is erstette.
Flmerlt a krds, teljes rtk „nyugdjass” akar-e vlni, m az olasz La Gazzetta dello Sport most megtudta, Marchionne legalbb 2021-ig a Ferrari ln fog maradni. A lap egy hivatalos kltsgvetsi dokumentum alapjn dertette ki ezt – valamint azt is, hogy az elnk az elz vben nem kapott fizetst a patins mrktl.
Persze anyagi gondjai ettl nem voltak: a FIAT-tl gy is 10 milli eurs sszeget kapott msik pozcijrt.
Egy Ferrari-dolgozknak kikldtt levlben Marchionne azt rta: „A 2016-os szezont el kell felejteni. De tudom, hogy az j, Mattia Binotto vezette technikai csapatunkkal, Maurizio Arrivabene csapatvezetvel, valamint a kt tehetsges versenyznkkel, Kimi Rikknennel s Sebastian Vettellel minden pozciban a megfelel emberek vannak. A 2017-es v maga az ismeretlen, mivel sok a vltozs. Emiatt nem is jsolgatok. Annyit grhetek, hogy szenvedllyel s elhivatottsggal fogunk harcolni fogunk azrt, hogy visszatrjnk az lre.”
/m4sport/
Wolff: A Ferrari nagyon gyors!
Noha az eredmnyes els teszthetet ltva a tbbsg tovbbra is az csapatt tartja els szm eslyesnek, semmit sem szeretne elkiablni a Mercedes sportigazgatja, Toto Wolff, aki nyilatkozatban a Ferrarit is dicsrte.
Lezajlott az els barcelonai tesztsorozat, s ahogyan azt ilyenkor mr megszokhattuk, azonnal beindultak az erviszonyokkal kapcsolatos tallgatsok. Br a tesztek eredmnyeit nzve nehz pontos kpet alkotni, a tbbsg egyetrt abban, hogy a Mercedes tovbbra is roppant ers, de idn a Ferrari is meggyz lehet, mikzben a „harmadik er”, vagyis a Red Bull mg nem fedte fel lapjait.
Annak ellenre, hogy a cmvd istll ersen kezdett (k futottk a legtbb krt, a legjobb ideredmnyt Valtteri Bottas jegyezte), Toto Wolff hozta a formjt, vagyis ezttal is prblt vatosan nyilatkozni az erviszonyokrl, ahogyan azt az elmlt vekben is tette.
„Mivel ebben az vben j szablyokat vezettek be, a csapatok egyelre igyekeztek minl tbb krt megtenni” – nyilatkozta az sterreichnek utalva arra, hogy az ideredmnyekbl mg nem tancsos jsolgatni. „Valsznleg mg nem lttuk azt az autt, amivel a Red Bull Melbourne-ben fog versenyezni, a Ferrari pedig nagyon gyors” – mondta a kt legnagyobb rivlis kapcsn.
A Ferrari teljestmnyre egybknt tbben felfigyeltek a boxutcban. Noha ersorrendet szerinte sem lehet lltani, a McLaren sportigazgatja, ric Boullier „meglepnek” nevezte a vrsk most ltott sebessgt. „Nem hittk, hogy a Mercedes tempjt futjk majd. A Red Bull egy kicsit htraesett, de nincs elg informcink ahhoz, hogy pontosan kvetkeztessnk. A jv hten mr egy kicsit tbbet tudunk majd, de tnyleg meg kell vrnunk az ausztrl futamot” – fogalmazott.
Mikzben Boullier meglepdtt a tesztek sorn, a Red Bull holland piltja, Max Verstappen sajt elmondsa szerint nem tapasztalt semmi vratlant. „Igazbl itt most semmi sem lepett meg” – mondta a HLN-nek. „Azt hiszem, egyelre minden karnyjtsnyira van tlnk” – tette hozz.
/m4sport/
Raikknen elssgvel zrul az els tesztht/
Vzen kezdtk, szrazon fejeztk be a zrnapot, s Kimi Rikknen Ferrarijnl senki sem tudott gyorsabb lenni Barcelonban.
Furcsa teszttel zrta a hetet a Forma–1 meznye cstrtkn Barcelonban. A csapatok s a Pirelli megllapodsnak eredmnyekppen a mai gyakorls az esgumik kiprblsrl szlt. A plyt reggel s az ebdsznetben is tartlykocsikkal vizeztk fel, gy mindkt „flid” hasonl koreogrfia szerint alakult: a mezny a kk jells esgumikon kezdett, majd a szrad plyn kztes esgumikra, vgl pedig slickekre vltott.
Tekintve, hogy ez mg csak a negyedik nap az j autkkal, sok rsztvev nem vitte tlzsba a vizes plyn val krzgetst, ltalban akkor volt a legkisebb forgalom a plyn, amikor az a legvizesebb volt. A Pirelli mindazonltal remlhetleg gy is rtkes adatokat gyjttt az elmlt vekben problms es- s kztes esgumik fejlesztshez.
A mai teszten tbb csapat is megrekedt a munkval. A Williams mr reggel jelezte, nem tesztel, mivel Lance Stroll balesete miatt jra kell ptenie autt, melyhez azonban elbb alkatrszeket kell gyrtani. A Toro Rossnl Danyiil Kvjat a nap elejn egyetlen krt teljestett, majd csapata egsz nap motorproblmval bajldott.
Lewis Hamilton pedig azrt maradt kr nlkl, mert a W08-asban elektronikai hiba lpett fel. A brit dlig vrt a megoldsra, majd csapatval megllapodva tvozott a helysznrl. Csapattrsa, Valtteri Bottas mg a sznet eltt tvette tle az autt, majd dlutn a krlmnyekhez kpest intenzv programba kezdett. Nemcsak az esgumikat tesztelte, de autjra egy j toldalkszrny is flkerlt a hts szrny al.
Ami a nap vgeredmnyt illeti, az fkpp a reggel, de mg inkbb a dlutn utols msfl rjnak trtnseit tkrzi. A rsztvevk tbbsge kivrta, mg teljesen felszrad a plya, s ekkor kezdte meg az rdemi munkt.
Kimi Rikknen minden msodik rban az len llt, dleltti ideje sokig szmtott etalonnak. Nem sokkal 17 ra eltt egy rvid idre Max Verstappen vette t a vezetst egy 1:21,8-as krrel, melyet a lgy gumin rt el, m negyed rval ksbb jtt Rikknen, s visszatrt az els helyre. Akkor 1:21,3-as krt j fl rval ksbb 1:20,872-re javtotta, mely a heti legjobb eredmnyt jelentette. A finn ekkor fleg pr krs etapokat teljestett, mikzben a Red Bull kzepesen hosszakat.
Mgttk a tesztet csak j kt rval az jraindts utn kezd Jolyon Palmer zrt, akinek csapattrsa, Nico Hlkenberg a dleltt legszorgalmasabbja volt. A brit nem rt el annyi krt, mint a nmet, m ideje csupn 0,4 msodperccel maradt el korbbi egyni legjobbjtl.
t a nap legszorgalmasabb versenyzje, Romain Grosjean kvette, akit tegnapi nehzsgeik utn mg a vizes plya sem zavart, s btran rtta a krket. Egszen 118-ig jutott, s ma egyedliknt lpte t a 100-as szmot. Legjobb idejt az utols negyedrban futotta meg szuperlgy gumin.
J napja volt a Sauber „helyettesnek”, Antonio Giovinazzinak, aki egyfell megtapasztalhatta, milyen nedves plyn vezetni egy F1-es autt, msfell tbb mint 80 krt tett hozz mg mindig vkonyka kirlykategris rutinjhoz. Az olasz legjobb idejt az ultralgy gumin rte el.
Emltst rdemel Stoffel Vandoorne, aki a nap elejn szintn j tapasztalatokra tehetett szert az F1-es ess vezetsrl, dlutn pedig az ultralgy keverken megfutotta csapata eddigi legjobb krt, 1:22,576 msodperccel.
Valtteri Bottas ugyan most csak a mezny msodik felben zrt, ma is belepakolt tbb mint egy versenytvot az j Ezstnylba.
A tesztidszak ezzel mris a felhez rt. Most ngy nap pihen kvetkezik, mely alatt a csapatok kirtkelhetik a gyjttt adatokat, legyrthatjk j fejlesztseiket, hogy aztn jv keddtl ngy napon t mr az idnynyit Ausztrl Nagydjra kszljenek fel!
A 4. tesztnap vgeredmnye:
1. Kimi Rikknen Ferrari 1:20,872 93 lgy
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:21,769 +0,897 85 lgy
3. Jolyon Palmer Renault 1:21,778 +0,906 39 kzepes
4. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22,309 +1,437 118 szuperlgy
5. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:22,401 +1,529 84 ultralgy
6. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:22,534 +1,662 82 szuperlgy
7. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:22,576 +1,704 67 ultralgy
8. Valtteri Bottas Mercedes 1:23,443 +2,571 68 lgy
9. Nico Hlkenberg Renault 1:24,974 +4,102 51 lgy
10. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault id nlkl ------- 1
/m4sport/
Bottas az len maradt, a Ferrari lellssal, Stroll bukssal zrta a napot
Tovbbra is magasan kiemelkedik a meznybl a Mercedes s a Ferrari Barcelonban. Az ltaluk ma futott 1:19-es idk mr zeltt adtak a 2017-es autk gyorsasgbl, m a kt nagy szemtl szembeni sszecsapsa egyelre vrat magra.
Taln nem is csak a vletlen mve, hogy a bajnokcsapat s olasz kihvja eddig rendszerint teljesen eltr programot futott a teszthten – szerdn sem volt mskpp. A Mercedesnl dleltt Valtteri Bottas lt a volnnl, s futotta meg az eddigi idny leggyorsabb barcelonai krt. Az ultralgy gumikon teljestett 1:19, 705 msodperces kre vgl a nap legjobbjnak is bizonyult.
A finn dleltt fleg rvidebb etapokat teljestett, valamennyi igazn gyors keverket prbra tette, emellett pedig ismt hozzpakolt 74 krt eddigi krszmhoz.
Tle mindssze 0,2 msodperccel maradt el a nap vgn Sebastian Vettel. a kettvel kemnyebb, s elmletben lassabb lgy gumin teljestette 1:19,952 msodperces leggyorsabb krt – de a dlutn folyamn. Az sszehasonltst nehezti, hogy addigra a plya llapota javult, a hmrsklet emelkedett, radsul azt sem tudni, melyik csapat mennyi zemanyagot hasznlt. Vettel dlelttjt a kzepes keverken tlttte, akkor emiatt Bottashoz volt nehz viszonytani t – dlutn pedig az neheztette a helyzetet, hogy Lewis Hamilton versenyszimulcit futott (igaz, azt piros zszlk szaktottk flbe).
A brit ennek ksznheten nem is jutott elrbb a 7. helynl, m neve mell kzel 100 kr kerlt – ennl tbbet mg nem teljestett idn.
Elmondhat, az eddigi tesztht taln legproduktvabb napjn vannak tl a csapatok. Mikzben az elz kt napon tbben is hossz kihagysra knyszerltek ilyen-olyan problmk miatt, addig ma a teljes napot futk kzl senki sem maradt 50 kr alatt. Sebastian Vettel volt az egyni rekorder a maga 139 forduljval, mg csapatknt a Mercedes volt utolrhetetlen 170 krrel.
Hibk persze most is voltak. Ngy piros zszlt is rt. Dleltt Jolyon Palmer prdlt meg s ragadt a kavicsgyban Renautl-jval, dlutn pedig Carlos Sainz jrt hasonlkppen a Toro Rossval. A spanyol nem sokkal 16 ra utn a 4-es kanyar bukterben szllt ki autjbl. Az jraindts utn aztn egybl jtt a harmadik megszakts is: Lance Stroll Williamse a falnak is nekicsapdott az 5-snl, gy a csapatnak sorozatban msodik napjt kellett id eltt befejeznie a 18 ves kanadai miatt.
A negyedik piros zszl Sebastian Vettel nevhez fzdik. A Ferrari az utols tz percben a boxutca bejratnl llt meg. A plyabrknak kellett betolniuk. Ez volt az els fennakads a Scuderinl, m nem vennnk mrget r, hogy nem volt benne tudatossg. A csapatok a tesztnapok vgn elszeretettel feszegetik a hatrokat az zemanyag-mennyisg tern…
Mszaki gondokbl is kijutott a napra. Romain Grosjean a nap els felnek jelents rszt tlttte a garzsban; a Force India tartalkja, Alfonso Celis pedig dlutn tnt el hossz idre, mivel tovbb htrltatta ket kipufog-problmjuk. Kedden ugyan jat szereltek fel autjukra, egyelre egyik vltozat sem szuperlt tkletesen.
Hasonl hibt a Red Bullnak is volt a nap vgn. Daniel Ricciardo dlutn csak keveset volt a plyn emiatt. Harmadik helyt viszont gy is megrizte. Autja a hrek szerint stabilnak mutatkozik a kanyarokban, a Renault-motor hangja viszont azt sugallja, a francia gyrt mg nem engedte ki a szellemet a palackbl.
J napot zrt a Sauber, amely a tegnapi elvesztegetett dleltt utn ma Marcus Ericssonnal bven 100 kr fltt teljestett. A svd dleltt idmrs szimulcikat futott a leglgyabb keverkeken, dlutn pedig hosszabb etapokat.
A McLaren ilyen messze mg nem jutott, m az elz kt problms nap utn dt volt ltni, hogy Fernando Alonso bven tlszrnyalta az egy versenytvot. 1:22,5-s ideredmnye mr kevsb szvdert, m a Honda a hrek szerint ma vatos zemmdba kapcsolt, s motorjt kmlve engedte csak krzni a wokingiakat.
A Toro Rosso gyengbb napot zrt. Danyiil Kvjat s Carlos Sainz is el-eltnt a nap folyamn, a spanyol radsul lellsa utn mr nem folytatta a krgyjtst. Mindketten a lista vgn zrtak, csak Celis keldtt be kzjk.
A teszt cstrtkn zrnapjhoz rkezik. A csapatokra holnap azonban az eddigitl eltr munka vr: a Pirelli esgumijait fogjk tesztelni a mestersgesen fellocsolt plyn. Mr ha az idjrs meg nem sznja a spanyol szervezket…
A 3. tesztnap vgeredmnye:
1. Valtteri Bottas Mercedes 1:19,705 75 ultralgy
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:19,952 +0,247 139 lgy
3. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:21,153 +1,448 70 lgy
4. Jolyon Palmer Renault 1:21,396 +1,691 51 lgy
5. Nico Hlkenberg Renault 1:21,791 +2,086 42 lgy
6. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:21,824 +2,119 126 szuperlgy
7. Lewis Hamilton Mercedes 1:22,090 +2,385 95 lgy
8. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:22,118 +2,413 56 szuperlgy
9. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:22,351 +2,646 98 lgy
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:22,598 +2,893 72 ultralgy
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:23,540 +3,835 32 kzepes
12. Alfonso Celis Jr. Force India-Mercedes 1:23,568 +3,863 71 ultralgy
13. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:23,952 +4,247 31 kzepes
/m4sport/
A volt tervezt a plya szlrl a Ferrari gyzte meg leginkbb
Hiba futott jobb idt a hivatalos barcelonai idmrs cscsnl is ma dleltt a Mercedes, a plya szln figyel Gary Andersonra a Ferrari tette a legnagyobb hatst. s a rivlis is elismeren beszlt a vrskrl.
A Jordan-csapat korbbi technikai igazgatja az elmlt vekben sokszor volt kritikus a Ferrarival. Gyakran brlta a csapat tervezsi filozfijt, a Mercedeshez vagy a Red Bullhoz kpest mutatott kevesebb kreativitst. Idn viszont eddig szinte csak jt rt vagy mondott a vrsk j gprl.
Mr a bemutatt kveten is azt mondta, tetszik neki az ersen alvgott oldaldobozokkal, klnleges lgbemlkkel flszerelt SF70H, s amita a plyn is ltta, csak mg jobb vlemnnyel van rla. Szerda dleltt tbb kanyarhoz is kistlt, hogy szemgyre vegye az autkat, s hiba ment 1:19,7-es idt Valtteri Bottas, mgis Sebastian Vettelt ltta a legjobbnak.
„Mario Andretti azt szokta mondogatni, hogy a szvhats Lotus 79 gy tapadt az tra, mintha odafestettk volna. Nos, a kettes s a hrmas kanyarnl figyelve szmomra a Mercedes s a Ferrari tnik olyannak, mintha az tra festettk volna ket. De szerintem a Ferrari hasznlt jobb alapozt. Nagyon jnak tnik, rendkvl kiegyenslyozottnak” – rta mg a korai rkban.Vlemnyn a trtnsek sem vltoztattak. „Tudom, hogy a Mercedes mr betrt az 1:19-es tartomnyba a szuperlgyon, de a kilences kanyarbl szemllve szmomra mg mindig a kzepes gumival 1:21-es idket fut Ferrari tnik a leglenygzbbnek. Egyszeren stabilnak s kiegyenslyozottnak tnik.”
A sznetben vgl sszegezte is tapasztalatait. „Dleltt nzeldve a Ferrari minden kanyarban jnak tnt, amelyben nztem. Amikor a Mercedes gyors krkn volt az j gumikon, szintn jnak tnt, de amikor hosszabb etapokat teljestett, illetve lgyabb gumikon, egy kicsit nyugtalannak, kicsit inogott is. A Mercedes alulkormnyzottabb a Ferrarinl, mert az elfordulsnl extra mrtkben mozdul el a kormny. Szerintem a Ferrarinak jobb az eleje, ami tkletes, ha j gumikat teszel fl, mivel ilyenkor j els tengely kell a j kridhz.”
Mindez persze nem jelenti automatikusan, hogy ez a kt csapat a topfavorit 2017-ben. Azt beszlik, a Red Bull egyelre csak egy alapautval krz, a kvetkez hten komoly vltozsokon megy keresztl. Anderson elmondsa szerint radsul mg vatos is. „Nem rzem gy, hogy a Renault-motort teljes ern hasznlnk. A Red Bull, a Toro Rosso s a gyri Renault halkabb, nyugodtabb, mint a tbbi motor. Mg a Hondnl is. Lehet, hogy a motor karaktern mlik, de nem hinnm, hogy gy lenne, mert a hang a fordulatszmon mlik. Nekem gy tnik, tlk ennl mg tbbre szmthatunk – a motor tekintetben mindenkpp.”
Mindez persze nem cskkenti a Ferrari rdemeit: autjuk eddig gyors s megbzhat volt. s ezt a Mercedesnl is elismerik. Mg akkor is, ha Mark Ellis teljestmnymrnk szerint egyelre nehz sszehasonltani ket az Ezstnyllal. „A Ferrari mindkt napon nagyon gyors volt, mindkt versenyzjvel. Fleg egy krn. Nekem gy tnik, inkbb az egykrs tempjukra koncentrlnak, mikzben mi inkbb a hossz etapokra. Emiatt is nehz az sszevets. Nem becsljk le egy ellenfelnket sem, s a szablyvltozsokkal tbb ldznk is lehet. Brki okozhat meglepetst” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak.
„sszessgben eddig nagyon jl alakult szmunkra ez a teszt. Sok krt s kilomtert tettnk meg, s vgigmentnk az eddigi listnkon. Treksznk arra, hogy mg Melbourne eltt minden lehetsges forgatknyvet vgigjtsszunk, hogy felkszljnk elmletben. Emellett az aut alapjain s a gumikon dolgozunk” – avatott be munkjukba a szakember.
Hamarosan vgre a Scuderia is nyilatkozni fog eddigi felkszlsrl. A tervek szerint ma dlutn Sebastian Vettel a hten elszr osztja meg tapasztalatait az j versenyparipjrl.
/m4sport/
Vettel: Jobbak a megrzseim, mint egy ve
Sebastian Vettel a hten elszr rtkelte az j SF70H teljestmnyt.
Vgre nyilatkoz(hat)ott egy Ferrari-versenyz! Sebastian Vettel volt a hallgats megtrje, aki a ht utols tesztnapja vgn llt az jsgrk el. A ngyszeres vilgbajnok igazi maratont futott: 139 krnl csak Lewis Hamilton s Valtteri Bottas teljestett tbbet – egytt.
Mikzben a Ferrari az elmlt napokat a sajttl val elzrkzssal tlttte, a plyn nyjtott produkcija egyre beszdesebb volt. Vettel szerdn a msodik legjobb idvel zrt, m bizonyos szempontbl gy is volt a nap fhse, mivel Valtteri Bottasszal szemben gy volt 0,2 msodperc a htrnya, hogy a finn kettvel lgyabb, azaz gyorsabb keverken futotta idejt.
„Elsre gy fest, az aut mkdik. Nem volt vele jelents problmnk. Ami a teljestmnyt illeti, mg tl korai brmit mondani” – nyilatkozta Vettel. „Mg sok munka ll elttnk, s a csapat nagyon kemnyen dolgozik. Csndes volt a telnk, mert mindenki a lnyegre akart sszpontostani. Ez trtnt a teszten is: prbljuk vgezni a dolgunkat, mert a teendink listja nagyon hossz.”
„J hrom napunk volt. Lehetett volna jobb is, de gy is tisztessges krszmot produkltunk. Nem igazn figyelek msokra. Vgs soron mindenki egy krt vesz figyelembe, de ennl sokkal fontosabb, ami a teljes nap folyamn trtnik. s ezt elg nehz olvasni.”„Jobbak a megrzseim, mint egy ve. De ez annak is ksznhet, hogy az autk sszessgben gyorsultak, gy lvezetesebb is vezetni ket. Most a legfontosabb, hogy sok krt teljestsnk. Eddig ez egsz jl ment. A lc magasan van, de mi azon vagyunk, hogy tugorjuk.”
A Ferrari napjnak egyetlen szpsghibja volt: pr perccel a leints eltt Vettel a boxutca bejratnl megllt. Ez volt az els alkalom a hrom nap sorn, hogy a vrs aut nem tudott nerbl visszatrni a garzsba. Vezetje nem rult el sokat az esetrl, m szavai azt sugalljk, nem aggdnak tlzottan. „Az aut lekapcsolt. Kiprbltunk valami mst. Rossz idzts” – nyilatkozta szkszavan.
Eddigi eredmnyeiket ltva vannak, akik mris a Mercedes potencilis ellenfelnek tekintik ket. Vettel ilyesmirl hallani sem akar hrom tesztnap utn. A bajnoki eslyeik kapcsn is csak viccel felelt: „Nincs kristlygmbm, csak kt msfajta golym, de azok sokat nem mondanak…” – fogalmazott.
/m4sport/
Vettel s az j autk: Ez bevlt, mint az aszpirin, ami mindent megold!
lvezi, hogy nehezebb lett a dolga, a fiziklis kimerlstl pedig egy kicsit sem tart. Sebastian Vettel szerint igazi orvossgknt hatottak a Forma–1-re az j szablyok!
Taln mg emlksznk arra, mirt rtta meg az FIA elnke, Jean Todt Sebastian Vettelt a 2014-es bajnoksg elejn… Az akkor mg a Red Bullt erst versenyz egy bizonyos hrombets szval minstette a szvetsg ltal is tmogatott j motorokat, majd hosszasan ecsetelte, mennyire csaldott, hogy autk helyett valsgos szmtgpeket kell vezetnie, a V12-es sereje helyett pedig mobiltelefonos ktykkel flszerelt halk erforrs hajtja autjt.
Persze akkor ppen csapata sem volt j passzban, m azt az azta eltelt hrom vben sosem titkolta, igenis visszasrja a rgi szebb idket.
Nos, ezen elzmnyek utn krdeztk meg szerdai tesztnapja vgn az azta mr vrsbe ltz nmetet, mi a vlemnye a 2017-es autkrl. Nem meglep, hogy a gyorsuls egyenesen felvillanyozta t. „A versenyz szemszgbl nzve sokkal jobb minden tren! A fkezs jobb, a kanyarods jobb, nagyobb a tapads, s mg a lass kanyarokban, ahol nincs akkora hatsa a leszorternek, is jobban tapad az aut a szles gumiknak ksznheten. Ez bevlt, mint az aszpirin, ami mindent megold! Ez egy ms llatfaj, nem lehet a 2016-oshoz hasonltani. Egy msfajta bestia” – llaptotta meg elgedetten.
Azt persze kiemelte, azrt mg szokatlan neki az j helyzet.
„Mint a vltozsok utn mindig, most is muszj hozzszokni. Az aut elg szlesnek hat. Amikor valakit kvetsz, mskpp viselkedik. Szerintem gyorsan hozzszokunk ehhez. Ami az eszttikumot illeti, ez egy elrelps. A szles gumik kapcsn mindenki azt mondja, hogy ennek gy is kell kinznie.”
Vettel azt sem bnja, hogy a msodpercekkel jobb kridkrt tbbet kell izzadniuk. St! pldul nem rt egyet honfitrsa, Nico Rosberg dleltti kijelentsvel, s nem rzi gy, hogy idn „lesz versenyz, aki a fradtsg miatt veszt el gyzelmeket”. „Nem tudom elkpzelni. Gyorsan hozzszokunk a nagyobb erhatsokhoz. Nem hinnm, hogy ez olyan nagy gond lesz. Kzel tz ve mg ennl is gyorsabban mentnk, s akkoriban is mindenki boldogult. Minden versenyz klassznak tallja, hogy jobban odateheti magt. Az autk gy viselkednek, ahogy vrtuk: jval gyorsabbak, a gumik jobban brjk, s kemnyebben nyomhatod velk. Ez j rzs” – llaptotta meg.
gy tnik, Jean Todt most htradlhet.
/m4sport/
Rikknen a msodik tesztnap, a Mercedes mr versenyt szimullt!
Az eddigi teszt legjobb ideredmnyvel Kimi Rikknen zrta az len a msodik barcelonai napot. Dlutn Valtteri Bottas versenyszimulcit teljestett, s egy zben a fallal is ismerkedett – a Williams korn csomagolt, a McLaren tovbb szenvedett.
Kedden folytatdott a Mercedes s a Ferrari – egyelre nem nylt sisakos – csatja. Tovbbra is ez kt, egymstl teljesen eltr programot fut grda teszi a legjobb benyomst, s k a leggyorsabbak is.
A nap els felben Lewis Hamilton llt az len. A nyitnaphoz hasonlan ismt a lgy gumik kaptk a fszerepet az idkzben dupla T-szrnyra vlt Mercedesnl, m a brit dleltt mr a szuperlgy abroncsokon futva trte t elsknt az 1:21-es hatrt. A hromszoros vilgbajnok 1:20,983 msodperces krben a rszidk alapjn mg maradt tartalk: az utols szektorban slyos tizedeket hagyott benne.
A dlutn ezzel szemben mr inkbb a Ferrari volt. Kimi Rikknen a nap els felben kitartott a mr tegnap is hasznlt kzepes gumik mellett, m az ebdsznet utn elszr kerltek fel az autjra a lgy Pirellik. Tbb rvid etapot teljestett rajtuk, a teszt eddigi legjobbjnak szmt 1:20,960 msodperces krt pedig tbbszr is megkzeltette.
A hrek szerint nem teljesen egszsges „Jgember” az utols ngy rban szmos alkalommal dbrgtt vgig a boxutcn, hol lasstva, hol gyorstva, majd rajtgyakorlatokat hajtott vgre a kijratnl.
Kedden folytatdott a Mercedes s a Ferrari – egyelre nem nylt sisakos – csatja. Tovbbra is ez kt, egymstl teljesen eltr programot fut grda teszi a legjobb benyomst, s k a leggyorsabbak is.
A nap els felben Lewis Hamilton llt az len. A nyitnaphoz hasonlan ismt a lgy gumik kaptk a fszerepet az idkzben dupla T-szrnyra vlt Mercedesnl, m a brit dleltt mr a szuperlgy abroncsokon futva trte t elsknt az 1:21-es hatrt. A hromszoros vilgbajnok 1:20,983 msodperces krben a rszidk alapjn mg maradt tartalk: az utols szektorban slyos tizedeket hagyott benne.
A dlutn ezzel szemben mr inkbb a Ferrari volt. Kimi Rikknen a nap els felben kitartott a mr tegnap is hasznlt kzepes gumik mellett, m az ebdsznet utn elszr kerltek fel az autjra a lgy Pirellik. Tbb rvid etapot teljestett rajtuk, a teszt eddigi legjobbjnak szmt 1:20,960 msodperces krt pedig tbbszr is megkzeltette.
A hrek szerint nem teljesen egszsges „Jgember” az utols ngy rban szmos alkalommal dbrgtt vgig a boxutcn, hol lasstva, hol gyorstva, majd rajtgyakorlatokat hajtott vgre a kijratnl.
Szolid napot zrt a Red Bull. Htfi problmik utn Max Verstappen csaknem 90 kre komoly elrelps. Az RB13-as ugyanakkor tbbszr is el-eltnt a garzs mlyn hosszabb-rvidebb idre, s egyelre tempjval sem kprztatta el a kvlllkat. A holland egyelre megllt az 1:22-es idnl.
Kedden a legtbbet a McLaren, a Sauber s a Renault szenvedett. Utbbi kt istllnak gyakorlatilag az egsz dlelttje rment arra, hogy kicserljenek bizonyos elemeket (a Sauber a teljes motort), s csak dlutn vgezhettek rdemi munkt.
A McLaren klvrija ezzel szemben egsz napos msor lett. Stoffel Vandoorne dleltt 29 krnl rekedt meg, s csak az utols rban trhetett vissza a plyra, miutn szereli ismtelten vgrehajtottak nla egy motorcsert.
Mg rosszabbul jrt, de legalbb kapkodnia nem kellett a Williamsnek, amely Lance Stroll balesete utn ssze is csomagolt. A kanadai 10 ra tjn csszott ki a plyrl, s trte ssze egy kicsit az FW40-es vezetszrnyt. Mivel egyelre ez az egy pldny kszlt belle, a grove-iak a tegnapi 103 kr mell ma csak 12-t tehettek.
Kisebb fennakadsok a Force Indinl s a Haasnl is voltak. Br Kevin Magnussen kedden elsknt lpte t a 100 krs hatrt, s j gpvel figyelemremlt teljestmnyt nyjtott, dleltt neki is volt egy hosszabb knyszerpihenje. A msodik „flidben” tbb hosszabb etapot is teljestett, majd a szuperlgy gumit is prbra tette. Hamiltontl jcskn elmaradt. Szmra a mai az utols tesztnap volt a hten, holnaptl mr Romain Grosjean szguld tovbb.
Esteban Ocon ekzben reggel csapata j kipufogjt vrta rkon t, majd a dleltti szakasz legvgn megllt a plya szln. A Stroll-eset utn ez a msodik piros zszls megszakts volt, mely miatt 5 perccel meg is hosszabbtottk a teszt els felt. A francia dlutnja mr jobban alakult, s fel is tornszta magt az 5. helyre.
A barcelonai gyakorls szerdn folytatdik – ezen a hten ez lesz az utols szraz plyn (mr ha az idjrs is engedi) gyakorls, cstrtkn mr a Pirelli esgumijait teszi prbra a mezny.
A 2. barcelonai tesztnap vgeredmnye:
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr Gumi
1. Kimi Rikknen Ferrari 1:20,960 108 lgy
2. Lewis Hamilton Mercedes 1:20,983 +0,023 66 szuperlgy
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:22,200 +1,240 89 lgy
4. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:22,204 +1,244 118 szuperlgy
5. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:22,509 +1,549 86 lgy
6. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Renault 1:22,956 +1,996 68 lgy
7. Valtteri Bottas Mercedes 1:22,986 +2,026 102 lgy
8. Jolyon Palmer Renault 1:24,139 +3,179 53 lgy
9. Antonio Giovinazzi Sauber-Ferrari 1:24,617 +3,657 67 lgy
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Honda 1:25,600 +4,640 40 lgy
11. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:26,040 +5,080 12 kzepes
/m4sport/
Hamilton Vettelt megelzve zrta az len az els 2017-es tesztnapot
Lewis Hamilton elssgvel zrult a barcelonai tesztht els napja. A legjobb benyomst eddig a Mercedes s a Ferrari tette – mikzben az eslyesnek kikiltott Red Bull a McLarennel egytt szenvedett.
A hibkrl s a hibtlanokrl szlt a 2017-es tesztidny nyitnapja. A barcelonai krlmnyek idelisak voltak a tli felkszls megkezdsre, m e lehetsgbl nem minden rsztvevnek sikerlt kihoznia a legtbbet.
A Mercedes s a Ferrari ktsgkvl az elgedettek tborba tartozik. Az els akadlyt mindkt istll autja jl vette, egyelre a W08-as s az SF70H is komolyabb hiba nlkl mkdtt – radsul mindkett gyorsnak is bizonyult.
A legjobb krid vgl a csak dlutni mszakban dolgoz Lewis Hamilton neve mell kerlt. 1:21,765-s eredmnye mris egy msodperccel jobb, mint a 2016-os teljes tesztidny legjobb ideje. A brit a lgy gumin futotta ezt a krt, nem sokkal 16 ra utn. Sebastian Vettel tbbszr is llt a tabella ln, m vgl be kellett rnie a msodik hellyel. Kiemelend azonban, hogy neki a kzepes keverken sikerlt 1:21-es krt futnia.
Gyors s megbzhat a Mercedes s a Ferrari
A Mercedes ma kt versenyzje kztt osztotta meg a munkt. Valtteri Bottas dleltt, Lewis Hamilton dlutn lt voln mg, s ugyanolyan meggyz formt mutattak, mint egy ve ilyenkor. Mr a finn dleltti 79 kre jelezte, jra a kilomtergyjtsre helyezik a hangslyt. Bottas tbb hossz etapot is teljestett az els ngy rban, Hamilton dlutn pedig plyra vitte a csapat cpauszonyos megoldst, melyet korbban csak a Mercedesnl nem lthattunk.
Ha a Ferrari krszm tekintetben nem is tudta utolrni a Mercedest, a nap legszorgalmasabb versenyzje gy is Sebastian Vettel lett, aki elsknt ment 100 kr fl. A Scuderia egsz nap kvetkezetesen kitartott a kzepes gumi mellett (pontosabban dlutn a kemnyet is hasznltk), s hiba volt eggyel lgyabb keverken a mezny j rsze, a ngyszeres vilgbajnoknak gy is sikerlt tartania helyezst az lmeznyben.
Dleltt gy volt 0,4 msodperccel gyorsabb Bottasnl, hogy kemnyebb gumit hasznlt, dlutn Felipe Massa ktszer is megelzte, m mindktszer sikerlt jobb idt futnia a brazilnl, s vgl t lgy gumit hasznl ellenfelet is legyztt. Persze azt nem tudhatjuk, mennyi zemanyag volt az autjban. A dlutn folyamn ugyanakkor hosszabb, 16 krs etapot is teljestett.
A Red Bullnl s a McLarennl ksrtett a mlt
A msik kt nagy csapat, a Red Bull s a McLaren ekzben igencsak megszenvedett az els tesztnappal. Daniel Ricciardo autja ktszer is meghibsodott. Dleltt 50 perc elteltvel miatta lendlt a nap egyetlen piros zszlja. Szenzorhibjt dlutnra sikerlt kijavtani, m els prbakreit jabb hossz pihen kvette – akkor mr az energiatrol problmi miatt.
Az ausztrl vgl az utols j msfl rban igyekezett ptolni az elmaradst. Autjra mg a lgy gumik is flkerltek, m gy sem tudott msfl msodpercen bellre kerlni a legjobbakhoz kpest.
A McLaren hasonlan gyenge formt mutatott. Fernando Alonsnak dleltt csupn egyetlen installcis kr jutott, majd j 7 rt kellett vrnia arra, hogy csapata motort cserljen autjban. m ekkor sem ment minden zkkenmentesen. Els kre utn kikapcsolt motorral „vitorlzott” vissza a boxutcba, s csak harmadik nekifutsra sikerlt elkezdenie az rdemi munkt. A szuperlgy s lgy gumikat is hasznlta, m vgl hiba javtott eredmnyn, a mezny msodik felben ragadt.
A csapat hivatalos kzlse szerint az zemanyagrendszerrel kapcsolatos problma htrltatta ket. gy tudni, valjban az zemanyag tank okozta a fennakadst, amelynek formjt s helyzett is megvltoztattk tavaly ta, hogy lejjebb vigyk az aut tmegkzppontjt, s cskkentsk a tmegt. lltlag mr a vasrnapi filmes napjukon is szleltk, hogy gondot okozhat az j kialakts, gyors megoldsra azonban a nap folyamn nem volt lehetsgk.
A Williams a nagyok rnykban
A nap pozitvumai kz tartozott a Williams szereplse. A „nyugdjbl” visszahvott Felipe Massa Vettel utn a msodik legtbb krt teljestette – csak k ketten jutottak 100 kr fl. Legjobb idejt a lgy abroncsokon futotta, s a Mercedesszel s a Ferrarival csak tudta tartani a lpst, mindenki ms msodpercen kvl volt hozzjuk kpest.
Persze kzvetlen rivlisaiknak nem volt olyan zkkenmentes napjuk, mint nekik. Kevin Magnussen dleltt egyszer a boxutca egyik vgben llt meg a Haasszal, a sznet eltt pedig trtt vezetszrnnyal trt vissza a garzsba, miutn a 10-es kanyarnl falnak koccant. Legjobb idejt az utols flrban rte el lgy gumikon.
Sergio Prez sokig Massval cserlgette a helyt az lmeznyben. m a Force India lendlete dlutnra megtrt. Pontosabban a Force India kipufogja trt meg, amely miatt a mexikit a msodik ngy rban mr nem is lthattuk krzni…
A nap nagy rszben Carlos Sainz s Nico Hlkenberg is a mezny msodik felben tanyzott, m a Toro Rosso s a Renault a Ferrarihoz hasonlan javarszt a kzepes gumikon teljestette programjt.
A tavalyi Ferrari-motort hasznl Sauber pedig hiba alkotott a tavalyinl szebb autt, egyelre a sereghajt szerep jutott neki. Marcus Ericssonk ugyanakkor jeleztk, a kridk egyelre nem foglalkoztatjk ket, mivel az els kt nap az j konstrukci megismersrl szl, s a teljestmnnyel csak szerdtl kezdenek el foglalkozni.
A teszt kedden j versenyzk munkba llsval folytatdik Barcelonban, ismt dleltt 9 rakor vltanak zldre a lmpk.
A barcelonai 1. tesztnap vgeredmnye:
Versenyz Csapat Id Klnbsg Kr Gumi
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:21,765 73 lgy
2. Sebastian Vettel Ferrari 1:21,878 +0,113 128 kzepes
3. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:22,075 +0,310 103 lgy
4. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:22,894 +1,129 51 lgy
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:22,926 +1,161 50 lgy
6. Valtteri Bottas Mercedes 1:23,169 +1,404 79 lgy
7. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:23,709 +1,944 39 lgy
8. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:24,494 +2,729 51 kzepes
9. Nico Hlkenberg Renault 1:24,784 +3,019 57 kzepes
10. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:24,852 +3,087 29 lgy
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:26,841 +5,076 72 kzepes
/m4sport/
Vettel: Nem volt gond a bejratson
Br a Ferrari programja alaposan megszott a zord idjrs miatt, magval az autval nem voltak gondok a prbakrk alatt – jelentette ki Sebastian Vettel.
A vrsk gyors csapatbemutatjuk utn azonnal plyra vittk 2017-es autjukat: elszr Kimi Rikknen lt a voln mg, dlutn pedig – az elered esnek ksznheten tbbrs ksssel – Sebastian Vettel, aki nhny szt mr szlt is a bejratsrl.
„Mindig klnleges, amikor elszr ltod az j autt. Lthat, milyen ersnek nz ki, s annak is rezni – legalbbis az els krk ezt sugalljk. Jnak reztem. Mindenkppen j alapunk van, erre lehet ptkezni” – nyilatkozta a nap vgn az Auto Bild Motorsportnak.
Elmondsa szerint a megbzhatsggal egyelre nem voltak gondok. „Nem volt problmnk. Minden jl mkdtt s sszeren, ezt lttuk, reztk, olvastuk. Most termszetesen szeretnnk j tesztet a jv hten. De az autt gy tnik, lvezet lesz vezetni.”
A nmet vizes plyn terelgette az j autt, gy neki eslye sem volt a plyacscs ostromlsra, a helysznrl rkez hrek szerint azonban a csapattrs, Kimi Rikknen csupn kt msodperccel maradt el Michael Schumacher 2004-es legjobbjtl, ami a hideg aszfalton, viszonylag rvid id alatt s tartalkos belltsokkal mindenkppen ersnek szmt, s igazolja, gyorsul a Forma–1.
/m4sport/
Bszke s vatos a Ferrari csapatvezetje
Mintha kicserltk volna a Ferrarit! A vrsknl egyelre nyoma sincs a tavalyi „magas elvrsoknak”, a csapatvezet, Mauricio Arrivabene nyilatkozatt most a visszafogottsg s az vatossg jellemezte. A szakember kiemelte, az ersorrend csak Ausztrliban rajzoldik majd ki!
A 2015-s v sikerein s lthat elrelpsn felbuzdulva a Ferrari komoly clokkal vgott neki az elz idnynek: kijelentettk, a gyzelemrt akarnak harcolni s a Mercedes bajnoki kihvjv akarnak vlni. Ehhez kpest diadal nlkl zrtk az vet, az sszetettben pedig nemhogy kzelebb kerltek a cmvdhz, hanem mg a Red Bull is leelzte ket.
Az elnk, Sergio Marchnionne azta tbbszr megjegyezte, hiba volt gy nekivgni az vnek s meggrte, 2017-ben nem fog hasonl kijelentseket tenni. gy tnik a szemlletvltozs az egsz grdra tragadt, a bemutat utn ugyanis a csapatvezet s a technikai igazgat is roppant visszafogottan nyilatkozott. „Mindig nagyon rzelmes ltni, ahogyan egy j Ferrari letre kel” – kezdte Arrivabene. „Legyen sz egy GT autrl, vagy egy F1-esrl. Az rzs ugyanaz!”
„Mivel n inkbb a Forma–1-ben vagyok rintett, ez az esemny szmomra klnlegesebb. Ha rnzek erre az autra, akkor a dolgozk erfesztseit, odaadst, szaktudst s szenvedlyt ltom. Ez a gp ezeknek az ernyeknek ksznheten plt. Az aut a csapatunka eredmnye, s n bszke vagyok erre. A kvetkez kt hetet Barcelonban, tesztelssel tltjk. Kvetjk a programunkat, Melbourne-ben pedig majd megltjuk, hol llunk” – zrta gondolatt.
Az egyik kzponti tma termszetesen a szablyvltozs volt, melyrl a technikai igazgat, Mattia Binotto beszlt. „Teljesen egyrtelm, hogy az j v mindig j kihvsokat hoz, akkor pedig, amikor j aerodinamikai szablyok lpnek letbe, ezek a kihvsok mg komolyabbak. A Forma–1 f kihvsa pedig rendre ugyanaz: gyorsabban kell fejlesztened a tbbieknl” – mondta az olasz szakember.
A Ferrari mr az SF70H bejratsn is tesett egy forgatsi nap keretn bell. Ezen a csapatok csak a Pirelli bemutatabroncsait hasznlhatjk s mindssze 100 kilomtert futhatnak j autikkal, a rendszerek ellenrzse miatt azonban fontos, hogy mg a tesztek eltt sort kertsenek erre. A vrsknl ma Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is plyra lpett. Noha a nmet „tesztje” csszott az ess idjrs miatt, vgl is teljestette a program r es rszt. A bajnokok nhny szban mr nyilatkoztak is a krzgetsrl, ami elmondsuk szerint rendben zajlott.
/m4sport/
Bemutatkozott a Ferrari SF70H!
Pntek dleltt Maranellban lelepleztk a Ferrari 2017-es versenyautjt. Sebastian Vettel s Kimi Rikknen ezzel kszrln ki a tavalyi csorbt.
Csaldst kelten alakult a Ferrari tavalyi szezonja, gy bven van min javtania a patins olasz istllnak. Idn lesz ppen tz ve annak, hogy utoljra nyertek egyni vilgbajnoki cmet, s Sergio Marchionne elnk mr a mlt v elejn elrebocstotta, nem szeretn hagyni, hogy egy vtized sznet legyen akkori is legjabb sikerk kztt.
Kapkodniuk kell, hogy elkerljk ezt, radsul a nyeretlenl zrt legutbbi szezonjuk utn nimbuszukat is helyre kellene lltaniuk. Az j modelljket e slyos teherrel a vllukon kellett megalkotniuk, s hogy a vizsgjuk sikerlt-e, azt a plyn tudjk csak meg.
Br korbban felrppentek pletykk, miszerint a Ferrari autja elnevezsvel a kt v elhunyt Jules Bianchinak llt emlket, a Scuderia vgl az SF70H kdnevet vlasztotta, mely az istll alaptsnak 70. vforduljra, valamint a hasznlt hibridtechnolgira utal.
Az aut festse a vrakozsoknak megfelelen mdosult tavalyhoz kpest: a fehr rsz kisebb lett, csak a visszatr cpauszonyt festettk ilyenre. Az j modell orrkpjn a rivlisokhoz hasonl nylvny jelent meg, a tartpillrek kztt nagy hely jutott a kocsi al raml levegnek. A szles orrban az S-csatorna is helyet kapott, melynek nylsa fellrl jl lthat.
Az egyik legrdekesebb vltozst az oldaldobozokon figyelhetjk meg. A lgbemlk egszen klnleges kialaktst kaptak: a krltte kialaktott lgterelknek ksznheten gy tnik, mintha csak fell nyitottak volna rst a levegnek. Ehhez hasonl megoldst egyelre nem lttunk ms csapatoknl.
Tovbbi feltn vltozs, hogy a cpauszony vgn keresztben egy kiegszt szrnyelemet helyeztek el. Ehhez hasonl megoldst – egyelre a cpauszony nlkl ugyan, de – a Mercedes is tesztelt cstrtk dlutn Valtteri Bottasszal.
Oldalnzetbl kitnik, az autt jelentsen elredntttk, tengelytvja els rnzsre rvidebbnek tnik a Mercedesnl.
A Scuderinl komolyabb vltozsok a tl folyamn nem trtntek – tavaly nyron viszont annl tbb. James Allison technikai igazgat kivlsa az j aut projektjre is hatssal volt. A helybe lp Mattia Binotto jelentsen tszervezte a csapatstruktrt, 14 munkacsoportot hozott ltre, s a gyr GT-rszlegrl is thozott j szakembereket.
Versenyzfronton csak egy szemlycsere trtnt: Sebastian Vettel s Kimi Rikknen tovbbra is a csapatot ersti, az tartalkjuk viszont egy olasz tehetsg, Antonio Giovinazzi lesz.
A csapat az j modellt mg a mai napon plyra viszi Fioranban, egy filmes nap keretben. Ezt kveten aztn tnak indulnak az els tli teszt helysznre: februr 27-n Barcelonban veszi kezdett a felkszls.
/m4sport/
„Inkbb vagyok egy az egyben Sebastian Vettel”
Ennek megfelelen 2017 eltt nagy a visszafogottsg a vrsknl, m mindez nem jelenti azt, hogy Sebastian Vettel albbadta a clok tern. „Mivel tovbbra is az a tervem, hogy vilgbajnok leszek a Ferrarival, most csak mg nagyobb szenvedllyel kvetem ezt a clt, s mg jobban hiszek benne. Amita versenyz vagyok, arra koncentrlok, hogy cscsteljestmnyt nyjtsak. Mirt kellene vltoztatnom ezen most, a Ferrarinl, egy csapatnl, amelynl szeretek versenyezni?” – tette fel a krdst a Weltnek.
Br hallani pletykkat arrl, hogy ha a mostani szezonjuk is balul sl el, Vettel akr a Mercedesnl is kikthet 2018-ban, a ngyszeres bajnok desapja, Norbert Vettel kiemelte, fia nem az a fajta ember, aki csak gy flbehagy egy munkt. „Ha Seb egyszer valamit a fejbe vesz, gy harcol rte, mint egy oroszln. s ha mgsem gy alakul, Sebastian csak mg jobban fog hinni a cljaiban. Feladni nem szokta soha.”
Ezt maga a versenyz is csak megersteni tudja. Vettel kiemelte, az sem rte t vratlanul, hogy 2016-ban visszaestek az els kzs szezonjukhoz kpest. „Azrt szerzdtem a Ferrarihoz, hogy a lehet leggyorsabban vilgbajnok legyek velk. Egyrtelm volt szmomra, hogy a csapat nem lesz egybl favorit, s hogy ezt a clt nem lesz valami knny elrni. A Ferrari jelenlegi helyzete nem meglepets szmomra. Az els vem nagyon j volt. Ez annak volt ksznhet, hogy az azt megelz vek nem voltak tl jk, s a csapaton belli hangulat sem. 2015 emiatt a fnyt jelentette az alagt vgn: j vezetsgnk lett, j versenyz rkezett, ami lendletet adott a csapatnak az j projekthez. De ahogy lenni szokott, ilyen helyzetekben jhetnek a nehzsgek is.”
A kedvt azonban nem szegte a nyeretlen v. „A 2016-os szezonra visszatekintve meggyzdsem, hogy a Ferrari s n mint versenyz, egyformn a helyes ton jrunk. A csapat az j szezon kezdete eltt sokkal tvolabb jutott, mint azt az emberek gondolnk. Emiatt is meggyzdsem, hogy el fogjuk rni a magunk el kitztt cljainkat.”
Hogy mikor, az persze nagy krds. Ahogy az is, idn mire jutnak a Mercedes, a Red Bull s a tbbiek ellen. „Erre sosem egyszer felelni. Idn komoly szablyvltozsok vannak, teljesen ms az aerodinamika, megvltoztak a gumik, n a kanyartemp, jobbak lesznek a kridk, nagyobb a terhels. Szerintem hrom-ngy-t futam utn kapunk csak pontosabb kpet az egyes csapatok s autk teljestmnyrl, de a versenyzkrl is.”
Br az elmlt 12 hnap trtnsei miatt idn tlen jval kevesebben bznak a Scuderiban, mint egy ve ilyenkor, Vettel szerint igazsgtalan velk a kzvlemny. „A Ferrari a mltban sok leckt megtanult, melyek a jvben csak ersebb tesznek minket. A Mercedesszel szembeni htrnyunk 2016-ban cskkent – de az is igaz, hogy nem ment minden simn a csapatnl. De engem az bosszant, ha az emberek nem megfelelen, vagy tudatosan rosszul interpretljk az eredmnyeket. Ezek a kritikk nem jogosak. A Ferrari elrelpett, mgpedig elg nagyot, ha azt vesszk, milyen csapatok az ellenfeleink, s hogy milyen gykeres tszervezseket kellett vgrehajtanunk.”
Hasonlan jogtalannak rzi a szemlyt rt kritikkat is. A mlt vi frusztrltsga plyn s plyn kvl is megmutatkozott, melynek kapcsn ms csapatok szakembereitl, de versenyztrsaitl is kapott brl szavakat. azonban nem rzi gy, hogy meg kne vltoznia emiatt. „Ez a szemlyisg fejldshez tartozik. Korbban mindig gy reztem, btornak kell ltszanom. Ma mr gy gondolom, hogy egyszeren csak nmagamat kell adnom. Hiba lenne a rszemrl, s nem is lenne szinte, ha mst mutatnk, s megjtszanm magam. Ehelyett n inkbb vagyok egy az egyben Sebastian Vettel. Mindannyian felnttek vagyunk a Forma–1-ben, ez nem voda” – jelentette ki.
/m4sport/
|